Scielo RSS <![CDATA[Correo Científico Médico]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1560-438120160002&lang=en vol. 20 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>Last Contribution to the Correo Científico Médico Journal of an Outstanding Researcher</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Validation of Educational Software Research Methodology and Statistics for Generalization in Medical Teaching</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: ante el auge del empleo de las tecnologías de informática y comunicaciones en las universidades, se confeccionó un software educativo para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura de Metodología de la Investigación y Estadística. Objetivos: mostrar la validación del software educativo de Metodología de la Investigación y Estadística para su generalización en segundo año de la carrera de medicina en la provincia Holguín. Método: se realizó una investigación de evaluación en educación médica en el campo de recursos de aprendizaje en la Facultad de Ciencias Médicas Mariana Grajales Coello de Holguín desde septiembre de 2013 a febrero de 2014. Se emplearon métodos teóricos como el análisis-síntesis, análisis documentales; empíricos como encuesta y observación; y métodos estadísticos así como procedimientos matemáticos. Para determinar si el software es generalizable se evaluó según la metodología propuesta por Madariaga. Resultados: se constató que el software educativo puede ser empleado en todas las formas de organización de la enseñanza. La evaluación interna del software obtuvo el 98% del valor final de todos los criterios analizados y la evaluación externa se consideró el empleo del software educativo con la muestra estudiantil y los profesores que lo utilizaron; se obtuvo 91% de la puntuación total. Conclusiones: el software educativo para la enseñanza de la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística es generalizable para su uso en los distintos escenarios de la provincia Holguín.<hr/>Introduction: with the growth of the use of information and communications technologies in the universities, educational software was compiled to help the process of learning of the subject Research Methodology and Statistics. Objectives: to validate the educational software Research Methodology and Statistics for generalization second year medical career in Holguin province. Method: an evaluation research was conducted in medical education in the field of learning resources at the Faculty of Medical Sciences Holguin September 2013 to February 2014. Theoretical methods such as analysis-synthesis, documentary analysis were used; as well as empirical and Survey and observation; and statistical methods and mathematical procedures. To determine whether the software is generalizable was evaluated according to the methodology proposed by Madariaga. Results: the results showed that educational software can be used in all forms of organization of teaching. As part of the internal evaluation software it won 98% of the final value of all the criteria analyzed. As part of the external evaluation, the use of SE was considered in the students and teachers samples, and 91% of the total score was obtained. Conclusions: educational software for teaching Research Methodology and Statistics course is generalizable for use in the various stages of Holguin province. <![CDATA[<strong>Educational Software Effectiveness About Faulty Radiographs in the Imagenology Subject of Dentistry</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el software educativo es una de las alternativas con que cuenta el profesor para desarrollar su clase debido a la diversidad de funciones que presenta. Objetivo: evaluar la efectividad del software educativo en la asignatura Imagenología Estomatológica. Métodos: se realizó una investigación de evaluación, dirigido al campo de la educación médica como recurso del proceso enseñanza aprendizaje en el Departamento de Estomatología de Holguín, en el período entre febrero de 2010 a marzo 2011. El universo estuvo constituido por 110 estudiantes de Estomatología de la provincia Holguín y la muestra quedó conformada por 60 estudiantes, que dieron su consentimiento informado. Se conformaron dos grupos. Resultados: se apreció que antes de la intervención sólo el 30% de los estudiantes tenían conocimientos del tema abordado y después de aplicada el 80% de los estudiantes dominaban el contenido. Conclusiones: los resultados de la investigación permitieron evaluar la efectividad del software educativo en el tema de los Defectos Radiográficos, demostrando que el método aplicado en la investigación fue más efectivo que el método tradicional porque proporcionó un incremento significativo de las habilidades en la interpretación radiográfica.<hr/>Introduction: the educational software is one of the alternatives that allow the professor to develop his class due to the diversity of functions that it presents. Objective: to evaluate the effectiveness of the educational software in the Imagenology subject. Methods: an evaluation investigation was carried out, heading for the field of the medical education as resource of the teaching learning process in the Department of Dentistry of Holguín, in the period from February 2010 to March 2011. The universe was made up of 110 students of Dentistry of the Holguin’s province and the sample was made up of 60 students who gave a written consent for the investigation. Results: before the intervention just 30% of the students had knowledge of the approached topic and after having applied it 80% of the students dominated the content. Conclusions: the results of the investigation allowed evaluating the effectiveness of the educational software in the topic of the faulty radiographs, demonstrating that the method applied in the investigation was more effective than the traditional method because it provided a significant increment of the abilities in the radiographic interpretation. <![CDATA[<strong>Use of Intensive Care Resource in Vladimir Ilich Lenin Hospital</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: en las Unidades de Cuidados Intensivos los pacientes tienen alguna condición de salud que pone en riesgo su vida, motivo por el que requieren de una monitorización constante de sus signos vitales y otros parámetros. Objetivos: evaluar las características de los pacientes ingresados y la atención brindada en la Unidad de Cuidados Intensivos del Hospital Universitario Vladimir Ilich Lenin. Método: se realizó un estudio de casos y controles en dos fases marzo-julio de 2001 (controles) n=132 vs igual periodo de 2012 (casos) n=183. Se evaluó el nivel de correspondencia entre las necesidades de manejo de los pacientes que ingresaron y el nivel de vigilancia y cuidados que se les brindó. Resultados: El valor del APACHE II en el año 2001 y 2012 mostró diferencias estadísticas (t:0,15019; p=0,001). La edad promedio de los ingresados fue en el 2001 de 54,15 años (±20,53) y en el 2012 de 61,96 años (±19,55). Predominó el sexo femenino. Las causas de ingreso más frecuentes fueron: sepsis, trauma y insuficiencia respiratoria. En el 2012 las enfermedades cerebrovasculares aumentaron. La utilización de medios de diagnóstico se incrementó en el año 2012 respecto al 2001 (x²:21,5; p=0,001) y la disponibilidad de medios de monitorización se redujo en el 40%. Conclusiones: los pacientes ingresados en el año 2012 estaban más graves que los de igual periodo de 2001, con el doble de ingresos por accidentes cerebrovasculares. No se observó modificación en cuanto a la disponibilidad de cuidados de enfermería y se incrementó la utilización y disponibilidad de medios de diagnóstico, soporte y tratamiento farmacológico.<hr/>Introduction: in the Intensive Care Unit (ICU), patients have a health condition that endangers their life that is why the patients require a constant monitoring of vital signs and other parameters. Objective: to evaluate the characteristics of hospitalized patients and the care provided in the ICU of the Vladimir Ilich Lenin University Hospital. Method: a case-control study was conducted in two stages from March to July 2001 (controls) n=132 vs the same period in 2012 (cases) n=183. The level of correspondence between the needs of management of patients admitted and the level of vigilance and care provided to them was evaluated. Results: the value of APACHE II in 2001 and 2012 showed statistical differences (p: 0.15019; p=0.001). The average age of those admitted patients was 2001: 54.15 years (± 20.53); 2012: 61.96 years (± 19.55). Females predominated. The most frequent causes of admission were sepsis, trauma and respiratory failure. In 2012, cerebrovascular diseases increased. The use of diagnosis tools increased in 2012 over 2001 (x²: 21.5, p = 0.001) and the availability of monitoring equipment was reduced in 40% of patients. Conclusions: patients admitted in 2012 were in more severe state than those of the same period of 2001, with two more admissions due to cerebrovascular accidents. No change was observed in the availability of nursing care, and the use and availability of diagnosis tools, support and drug treatment increased. <![CDATA[<strong>Prevalence of Inbreeding and Usher Syndrome in Holguín Province</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el síndrome Usher es una enfermedad genética que sigue un patrón de herencia autosómico recesivo por lo que los matrimonios consanguíneos constituyen un alto riesgo de ser portadores heterocigóticos de mutaciones. Esta enfermedad representa la segunda causa de discapacidad visual y auditiva en todas las regiones del mundo. Esta expresa una significativa heterogeneidad clínica y genética. Se caracteriza por hipoacusia neurosensorial bilateral de moderada a profunda, retinosis pigmentaria progresiva y alteración en algunos casos de la función vestibular. Objetivo: describir el comportamiento de la consanguinidad en relación con la aparición de esta enfermedad en la provincia. Métodos: se realizó un estudio descriptivo, retrospectivo, de serie de casos a 53 pacientes con síndrome Usher, se revisaron las historias clínicas del Centro de Retinosis Pigmentaria de la provincia Hoguín. Se les confeccionó historia clínica genética y árbol genealógico. Resultados: predominó el sexo masculino entre 50 y 59 años, para el 30,18%. Holguín fue el municipio de mayor prevalencia con el 23%, seguido de Mayarí con el 21%, con 33 enfermos consanguíneos para el 62,26%; el número de familias consanguíneas fue de 13 para el 24,52%. Conclusiones: como consecuencia de la consanguinidad se explica la prevalencia de esta cantidad de enfermos en esta región del país. Constituye este factor social un problema en la provincia y es necesario trazar estrategias para disminuir esta práctica que ocasiona la aparición de enfermedades hereditarias autosómicas recesivas.<hr/>Introduction: Usher syndrome is a genetic disease that follows an autosomal recessive inheritance so consanguineous marriages are at high risk in heterozygous carriers of mutations. This disease is the second cause of visual and hearing impairment in all regions of the world. This expresses a significant clinical and genetic heterogeneity. It is characterized by bilateral sensorineural hearing loss of moderate to deep, progressive retinitis pigmentosa and in some cases alteration of vestibular function. Objective: to describe the inbreeding prevalence in relation to the appearance of the disease in the province. Methods: a descriptive, retrospective, case series study in 53 patients with Usher syndrome was done, the medical records of Retinitis Pigmentosa Center of the Holguín province were reviewed. They drew up genetic history and family tree. Results: predominance of males between 50 and 59 years, for 30.18%. The municipality of Holguin was the most prevalent with 23%, followed by Mayari with 21%, with 33 sick consanguineous for 62.26%, the number of consanguineous families was 13 for 24.52%. Conclusions: the prevalence of the number of patients in this region as consequences of inbreeding is explained. This social factor is a problem in the province and it is necessary to devise strategies to reduce this practice that causes heritable autosomal recessive diseases. <![CDATA[<strong>Interferons Modern Therapeutic Option in the Treatment of Basal Cell Carcinomas</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El carcinoma basocelular es la neoplasia maligna de piel de mayor frecuencia que afecta mayoritariamente a las personas de la raza blanca. Se relaciona etiológicamente el potencial efecto carcinogénico a la explosión acumulativa de los rayos ultravioletas y con el deterioro de la capa de ozono este fenómeno tiende a aumentar en los últimos años, por tanto, la búsquedas de alternativas de tratamiento eficaces y seguros constituye una prioridad para los sistemas de salud como respuesta a este creciente problema de salud. Los interferones son productos biotecnológicos considerados modificadores de la respuesta biológica que por sus propiedades antiproliferativas y antiantigénicas se emplean en la terapéutica moderna del basotelioma. Se realizó una revisión en las principales base de datos, se seleccionaron 46 artículos que actualizan los aspectos, moleculares y estudios clínicos que justifican el empleo de la inmunoterapia y esencialmente los interferones como una estrategia eficaz y segura en el tratamiento de este tipo de neoplasia.<hr/>Basocellular carcinoma is a skin malignant neoplasia that primarily affects white race people. Potential carcinogenic effect is etiologically related to the accumulative explosion of ultraviolet rays, with the deterioration of the ozone layer this phenomenon tends to increase in the last few years, thus the search of efficacious and safe alternative treatments constitutes a health system priority. Interferons are biotechnological products known to modify the biological response that, due to its antiproliferative and antiantigenic properties, are employed in modern therapy of basothelioma. A revision was carried out in the main databases, choosing 46 articles that update the molecular aspects and the clinical trials that justify the use of immune therapy, and essentially, the interferons, as a safe and efficacious strategy in the treatment of this type of neoplasia. <![CDATA[<strong>Role of Metabolic Reprogramming in Carcinogenesis</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El papel de los oncogenes y genes supresores de tumor en el control del ciclo celular es conocido, pero, su efecto directo en el metabolismo de la célula tumoral resulta un tema novedoso en la Oncología actual. El concepto de reprogramación metabólica es retomado como un concepto interesante. Por ello, se realizó la presente búsqueda bibliográfica en la base de datos PubMed usando los descriptores: genes, suppressor and metabolism; oncogenes and metabolism; neoplasms and metabolism. Las mutaciones en oncogenes que codifican para PI3K, AKT, mTORC y Myc inducen un aumento de la expresión de isoenzimas de la vía glucolítica y reprimen la fosforilación oxidativa, lo que garantiza un metabolismo anabólico, además, se relacionan con el aumento del consumo de glucosa y liberación de lactato. En células transformadas se demuestra la importancia del metabolismo anabólico para la progresión del tumor, esta es una alternativa para su tratamiento.<hr/>The role of the genes that suppress tumors and oncogenes in cellular cycle control is known but its effect in tumoral metabolism is a novel topic in the modern oncology. Nowadays the concept of metabolic reprograming in tumors has been reexamined as an important process related to carcinogenesis. A literature review was done in PubMed database by using descriptors such as genes, suppressor and metabolism; oncogenes and metabolism; neoplasms and metabolism. Oncogenes mutations of code for PI3K, AKT, mTORC and Myc induce an increase of the expression of isoenzimes of the glycolytic path, while they inhibit oxidative phosphorylation. This makes possible anabolic metabolism. They are also related to an increase in glucose consumption rates and the release of lactase to the tumoral microenvironment. The importance of anabolic metabolism in cancer progression has been proved in tumor cells, which is another option in the treatment of the disease. <![CDATA[<strong>Biomarkers for Dengue Severity Prediction</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en De las personas que presentan dengue, el 10% evoluciona en los días iniciales hacia complicaciones y no es posible a partir del diagnóstico clínico epidemiológico predecir de manera precisa cuales pacientes van a evolucionar hacia la gravedad. El propósito de este artículo radica en familiarizar a investigadores y estudiantes de la salud con el tema relacionado con los biomarcadores, para integrar equipos de trabajo interdisciplinarios y convertir los resultados de las investigaciones en soluciones a los problemas de salud. Se describen los métodos de laboratorio efectivos para el diagnóstico y predicción clínica, así como el uso de biomarcadores productos de la respuesta inmunológica y que pueden indicar al clínico cual paciente tiene mayores probabilidades de ir a la severidad del dengue.<hr/>From people who acquire dengue, 10 % of them become seriously ill in the first days; it is not yet possible to make an accurate diagnosis only based on clinical and epidemiological diagnosis and either to predict the severity of future behavior of disease. This article is aimed at familiarize health researchers and students with the use of biomarkers for predicting the severity of dengue to integrate interdisciplinary team for making translational research. The effective laboratory method for diagnosing dengue are described and also the clinical prediction based on different biomarkers, <![CDATA[<strong>Proposal for Determining the Forensic Significance of Skeletal Remains through the Chemical Analysis of Dental Amalgam</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El descubrimiento de un cadáver requiere de significativos esfuerzos para identificarlo si no hay información antemortem y los restos son hallados tiempo después de fallecido. Los hallazgos en fosas comunes, típicas de guerras, genocidios o violaciones de derechos humanos suponen un problema aún mayor: las osamentas pueden no pertenecer en sus datas de muerte al momento analizado por las pericias. Un análisis minucioso y reconstructivo proveerá valiosos datos de variabilidad biológica a la investigación. En odontología forense, las restauraciones dentales pueden ofrecer información social, cultural, cronológica y geográfica del fallecido. Dado que uno de los primeros pasos en la investigación es determinar si esos restos poseen significación forense, se presenta una revisión exhaustiva, crítica y se propone al análisis químico de la aleación de la amalgama dental como una herramienta útil para diferenciar estos restos de otros hallazgos arqueológicos o fuera del contexto histórico al proceso y escenario analizados.<hr/>The recovery of a corpse needs to significant efforts for the identification if there is no antemortem data and the remains have been found with a long postmortem delay. Findings in mass graves, typical pattern of wars, genocides or human rights violations, suppose an even major problem: the skeletal material cannot be consistent with the investigated time-line. A meticulous and reconstructive analysis will provide valuable information of biological variability to the investigation. In forensic dentistry, the dental fillings can demonstrate social, cultural, chronological and geographical features. Since the primary task of the investigation is to determine the forensic significance of those remains, an exhaustive and critical review was presented and the proposal of the chemical analysis of the alloy of the dental amalgam as a useful tool to differentiate these remains of other archaeological or historical decontextualized context cases was proposed. <![CDATA[<strong>The Self-Management of the Knowledge as a Current Tendency of the High Medical Education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La autogestión del conocimiento a través de las redes informáticas constituye una tendencia actual de la educación médica. Con el objetivo de realizar un análisis de las posibilidades que brinda para el desarrollo de la enseñanza médica en Cuba, se revisaron 45 artículos y documentos. Se recopilan y analizan las formas de empleo de la informática y las redes internacionales en la enseñanza médica de distintas universidades del mundo, y se reconocieron las potencialidades de la red para el perfeccionamiento de la enseñanza en Cuba, así como, las limitaciones objetivas y subjetivas que frenan este desarrollo. Se concluyó que la introducción de la autogestión de la información científica es una de las tendencias de mayor impacto y es estratégicamente decisiva, pero se requiere de un análisis de las estrategias a utilizar ya que todas no resultan eficaces. Igualmente se necesita una actitud más activa por parte de los centros de información.<hr/>The self-management of the knowledge through the computer nets constitutes a current tendency of the medical education. With the objective of carrying out an analysis of these possibilities for the development of the medical teaching in Cuba, 45 articles and documents were revised. The information gathered and analyzed shows the forms of employment of the computer science and the international nets in the medical teaching of different universities of the world, and the potentialities of our net are recognized for the improvement of the teaching in Cuba, as well as the objective and subjective limitations that restrain this development. The authors concluded that the introduction of the self-management of the scientific information is one of the tendencies of more impact and it is strategically decisive, but it requires an analysis of the strategies because not all of them are effective. It is also necessary a more active attitude from the Information Centers. <![CDATA[<strong>Teaching Tasks to Develop the Oral Expression in Students of Medicine from Integral General Medicine Subject</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La asignatura Medicina General Integral se imparte en el primer año de la carrera de Medicina, tiene como objetivo la formación de un médico con la misión de dirigir actividades educativas en el consultorio, el hogar y la comunidad donde utilizará la expresión oral como instrumento fundamental para interactuar con pacientes y familiares. Se realizó un estudio exploratorio a través de análisis de documentos normativos, visitas a clases y a actividades de Educación en el Trabajo, así como, entrevistas a profesores de esta asignatura y encuestas a los estudiantes, donde se verificó que estos presentaron un insuficiente desarrollo en su expresión oral y no poseían las habilidades requeridas para enfrentar todas las exigencias de estas especialidades, ni de su vida en sociedad. Proponer tareas comunicativas para desarrollar la expresión oral en futuros médicos desde esta asignatura, fue el objetivo de esta investigación. Se verificó que no se aprovechan las posibilidades que ofrece la asignatura para estimular el desarrollo de la oralidad. Las tareas comunicativas propuestas contribuyen a la preparación de los docentes para que el vocabulario contextualizado en la asignatura se desarrolle en el proceso de enseñanza-aprendizaje con un enfoque comunicativo y pueden dirigir el desarrollo de la expresión oral en sus estudiantes a partir de su fundamentación teórica, lo que propicia el papel activo del alumno.<hr/>The subject Integral General Medicine is taught in the first year of the medical career, its aim involves the training of physicians to conduct educational activities in the office, home and community, to use the oral expression as a fundamental instrument to interact with patients and families. An exploratory study was conducted, which included class visits and activities of Education at Work, as well as interviews for teachers and surveys for students, whose results showed insufficient development regarding oral expression. Propose communicative tasks to develop oral expression in future doctors from the Integral General Medicine subject was the objective of this research. The students had difficulties in oral expression that hinder the communication process in the relationship with patients and families. Communicative tasks proposed contribute to the preparation of teachers for vocabulary contextualized in the Integral General Medicine subject to improve the teaching - learning process with a communicative approach, that fosters the oral expression in the students to promote their active role in this process. <![CDATA[<strong>The Theme "Alcohol Consumption in Adolescence" in the Health Professionals Training in Cuba</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la adolescencia es una etapa de gran vulnerabilidad la cual puede agravarse tras el uso y abuso de drogas; principalmente en lo que respecta al alcohol, su consumo es cada vez más precoz. Objetivo: identificar los contenidos sobre el consumo de bebidas alcohólicas en la adolescencia en los programas de estudio para la formación del médico en Cuba. Método: se realizó un estudio descriptivo utilizando métodos de análisis y síntesis de revisiones documentales que incluyó los programas de estudio de la carrera de Medicina, de la especialidad de Pediatría y de Medicina General Integral, así como, la Maestría de Atención al niño. Resultados: se obtuvo que en Cuba, en el pregrado, en el programa de la carrera de Medicina solo se trata el tema del consumo de alcohol en primero y quinto año y es en este último, en la asignatura de Psiquiatría, donde único se programan varias actividades, las cuales se consideran suficientes; respecto al postgrado: en el programa de la especialidad de Medicina General Integral no se especifica en relación al consumo de bebidas alcohólicas y en el programa de la especialidad de Pediatría no se incluye el tema en el plan diseñado. En la Maestría de Atención al Niño se considera es muy poco el tiempo que se dedica al tema que se investiga. Conclusiones: los planes de estudio analizados no están diseñados suficientemente para el aprendizaje de conocimientos relacionados con el consumo de bebidas alcohólicas en la adolescencia y las estrategias docentes no propician el desarrollo de habilidades prácticas.<hr/>Introduction: adolescence is a stage of great vulnerability that may worsen following the use and abuse of drugs, especially regarding alcohol consumption that begins and increases in early ages. Objective: to identify the materials on alcohol consumption in adolescence in the training of physicians in Cuba. Method: a descriptive study using analysis and synthesis methods of literature review included the curriculum of the medical career specialty of Pediatrics and General Medicine and Mastery of the childcare was carried out. Results: the results showed that in Cuba, in the undergraduate program of the School Medicine, the topic on alcohol consumption is studied only in first and fifth year and only in fifth year (Psychiatry subject) several activities are scheduled, and are considered sufficient. Regarding graduate program: In General Medicine specialty, the topic on the alcohol consumption is not specified as well as in the program of Pediatrics specialty, in which it is not designed in the plan. In the Child Care Mastery, the time that is devoted to the topic is very short. Conclusions: study plans analyzed in this research are insufficiently designed for learning on alcohol consumption in adolescence and teaching strategies do not encourage the development of practical skills. <![CDATA[<strong>Methodological Learning Srategies on Traditional Natural Medicine in Introduction to the Odontological Clinic Subject</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: en el Plan de Estudios D de la carrera de Estomatología, la asignatura Introducción a la Clínica Estomatológica exhibe problemas docentes-metodológicos, en la derivación del contenido de la Medicina Natural y Tradicional en el tema II: “El consultorio dental”, que por su importancia, requieren ser impartidos. Esta estrategia curricular se aborda desde una perspectiva global, que trae consigo insuficiencias en la apropiación de los conocimientos y en las habilidades a desarrollar por el futuro egresado, y repercuten negativamente en la elevación de la calidad en la atención estomatológica y en los indicadores de salud bucal de la población cubana. Objetivo: proponer una estrategia metodológica sobre Medicina Natural y Tradicional para el aprendizaje en la asignatura Introducción a la Clínica Estomatológica. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Carrera de Estomatología desde febrero a octubre de 2012. Se emplearon métodos teóricos tales como: histórico lógico, análisis documental, análisis-síntesis, dialéctico y los métodos empíricos utilizados fueron el análisis de documentos escolares, la encuesta y los métodos estadísticos. Resultados: este proceder didáctico-metodológico permitió desarrollar las habilidades pedagógico-profesionales. Se formularon la solución a las insuficiencias en el aprendizaje, las cuales limitaban el desempeño profesional del estudiante de Estomatología. Conclusiones: esta investigación posibilitó el incremento de los conocimientos de los estudiantes, creando intereses cognoscitivos y permitiendo elevar la motivación hacia el contenido, formando un profesional competente, honesto y responsable, con una sólida preparación científica y humanista.<hr/>Introduction: Curriculum D of Stomatology career presents methodological-learning problems related to Traditional and Natural Medicine content derivation in topic number 2: The dental office. This topic needs to be taught because of its importance. The curricular strategy is treated from a global view causing in the acquired knowledge and the skills to be developed deficiencies to the future professional, giving a negative influence in the increasing qualify of the odontological care and in the indicators of the Cuban population oral health. Objective: a methodological learning strategy proposal about Traditional Natural Medicine in the Introduction to the Odontological Clinic subject. Methods: a development research was carried out, at the Faculty of Dentistry, from February to October of 2012. Theoretical methods were applied as the logical historical, document analysis, analysis- synthesis, dialectic and empiric methods as the school documents analysis, the probe colloquial and the statistics methods were used. Results: this didactic-methodological procedure allowed develops the professional-pedagogical skills. The solution to the learning insufficiencies which limit dentistry students´ professional role was proposed. Conclusions: this research allowed the students to increase their knowledge, creating cognitive interests in all of them, and allowing them to raise the motivation towards the content, forming a competent, honest and responsible professional, with a strong scientific and humanistic preparation. <![CDATA[<strong>Diabetes Mellitus and Periodontal Disease</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: en el Plan de Estudios D de la carrera de Estomatología, la asignatura Introducción a la Clínica Estomatológica exhibe problemas docentes-metodológicos, en la derivación del contenido de la Medicina Natural y Tradicional en el tema II: “El consultorio dental”, que por su importancia, requieren ser impartidos. Esta estrategia curricular se aborda desde una perspectiva global, que trae consigo insuficiencias en la apropiación de los conocimientos y en las habilidades a desarrollar por el futuro egresado, y repercuten negativamente en la elevación de la calidad en la atención estomatológica y en los indicadores de salud bucal de la población cubana. Objetivo: proponer una estrategia metodológica sobre Medicina Natural y Tradicional para el aprendizaje en la asignatura Introducción a la Clínica Estomatológica. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Carrera de Estomatología desde febrero a octubre de 2012. Se emplearon métodos teóricos tales como: histórico lógico, análisis documental, análisis-síntesis, dialéctico y los métodos empíricos utilizados fueron el análisis de documentos escolares, la encuesta y los métodos estadísticos. Resultados: este proceder didáctico-metodológico permitió desarrollar las habilidades pedagógico-profesionales. Se formularon la solución a las insuficiencias en el aprendizaje, las cuales limitaban el desempeño profesional del estudiante de Estomatología. Conclusiones: esta investigación posibilitó el incremento de los conocimientos de los estudiantes, creando intereses cognoscitivos y permitiendo elevar la motivación hacia el contenido, formando un profesional competente, honesto y responsable, con una sólida preparación científica y humanista.<hr/>Introduction: Curriculum D of Stomatology career presents methodological-learning problems related to Traditional and Natural Medicine content derivation in topic number 2: The dental office. This topic needs to be taught because of its importance. The curricular strategy is treated from a global view causing in the acquired knowledge and the skills to be developed deficiencies to the future professional, giving a negative influence in the increasing qualify of the odontological care and in the indicators of the Cuban population oral health. Objective: a methodological learning strategy proposal about Traditional Natural Medicine in the Introduction to the Odontological Clinic subject. Methods: a development research was carried out, at the Faculty of Dentistry, from February to October of 2012. Theoretical methods were applied as the logical historical, document analysis, analysis- synthesis, dialectic and empiric methods as the school documents analysis, the probe colloquial and the statistics methods were used. Results: this didactic-methodological procedure allowed develops the professional-pedagogical skills. The solution to the learning insufficiencies which limit dentistry students´ professional role was proposed. Conclusions: this research allowed the students to increase their knowledge, creating cognitive interests in all of them, and allowing them to raise the motivation towards the content, forming a competent, honest and responsible professional, with a strong scientific and humanistic preparation. <![CDATA[<strong>Benefits of Practicing Tai Chi for Health</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: en el Plan de Estudios D de la carrera de Estomatología, la asignatura Introducción a la Clínica Estomatológica exhibe problemas docentes-metodológicos, en la derivación del contenido de la Medicina Natural y Tradicional en el tema II: “El consultorio dental”, que por su importancia, requieren ser impartidos. Esta estrategia curricular se aborda desde una perspectiva global, que trae consigo insuficiencias en la apropiación de los conocimientos y en las habilidades a desarrollar por el futuro egresado, y repercuten negativamente en la elevación de la calidad en la atención estomatológica y en los indicadores de salud bucal de la población cubana. Objetivo: proponer una estrategia metodológica sobre Medicina Natural y Tradicional para el aprendizaje en la asignatura Introducción a la Clínica Estomatológica. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Carrera de Estomatología desde febrero a octubre de 2012. Se emplearon métodos teóricos tales como: histórico lógico, análisis documental, análisis-síntesis, dialéctico y los métodos empíricos utilizados fueron el análisis de documentos escolares, la encuesta y los métodos estadísticos. Resultados: este proceder didáctico-metodológico permitió desarrollar las habilidades pedagógico-profesionales. Se formularon la solución a las insuficiencias en el aprendizaje, las cuales limitaban el desempeño profesional del estudiante de Estomatología. Conclusiones: esta investigación posibilitó el incremento de los conocimientos de los estudiantes, creando intereses cognoscitivos y permitiendo elevar la motivación hacia el contenido, formando un profesional competente, honesto y responsable, con una sólida preparación científica y humanista.<hr/>Introduction: Curriculum D of Stomatology career presents methodological-learning problems related to Traditional and Natural Medicine content derivation in topic number 2: The dental office. This topic needs to be taught because of its importance. The curricular strategy is treated from a global view causing in the acquired knowledge and the skills to be developed deficiencies to the future professional, giving a negative influence in the increasing qualify of the odontological care and in the indicators of the Cuban population oral health. Objective: a methodological learning strategy proposal about Traditional Natural Medicine in the Introduction to the Odontological Clinic subject. Methods: a development research was carried out, at the Faculty of Dentistry, from February to October of 2012. Theoretical methods were applied as the logical historical, document analysis, analysis- synthesis, dialectic and empiric methods as the school documents analysis, the probe colloquial and the statistics methods were used. Results: this didactic-methodological procedure allowed develops the professional-pedagogical skills. The solution to the learning insufficiencies which limit dentistry students´ professional role was proposed. Conclusions: this research allowed the students to increase their knowledge, creating cognitive interests in all of them, and allowing them to raise the motivation towards the content, forming a competent, honest and responsible professional, with a strong scientific and humanistic preparation. <![CDATA[<strong>Presentation of a Patient with Pseudoginecomastia</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presentó la evolución de un paciente con pseudoginecomastia tratado en el Servicio de Cirugía Plástica del Hospital Vladimir Ilich Lenin durante diciembre de 2013. Se le realizaron estudios hormonales que arrojaron resultados dentro de límites normales y ultrasonido donde se informó predominio de tejido graso. Acudió a consulta psicológicamente afectado por la apariencia femenina de sus mamilas y se decidió tratamiento quirúrgico. Se combinaron ambas técnicas quirúrgicas, primero se aspiró la grasa periareolar en exceso y luego se cortó la piel redundante alrededor de las areolas de formas periareolar; con lo que se logró una aproximación estética a la apariencia masculina de sus mamilas después de una intervención quirúrgica, combinando la lipoaspiración con la técnica periareolar para minimizar las cicatrices que denotarían una mamila operada.<hr/>The evolution of a patient with pseudoginecomastia treated in the Plastic Surgery of Vladimir Ilich Lenin Hospital in December 2013 was presented. The results of hormonal studies were normal and ultrasound showed predominance of fatty tissue. The patient was psychologically affected because his breast looked like the female one. Surgical treatment was decided to perform. Two surgical techniques were combined, the first one was the periareolar fat aspiration and the second one was to cut the redundant skin around the areola; obtaining a male aesthetic appearance trying to minimize scarring. <![CDATA[<strong>Acrylic Plate with Vestibular Hanse to Prevent Tramautic Oral Ulcer in a Mental Retarded Patient</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las úlceras orales constituyen una de las urgencias en Estomatología, son lesiones inflamatorias de la mucosa bucal que poseen múltiples etiologías. Se presentó una paciente discapacitada, de nueve años de edad que acudió acompañada de sus padres a la Consulta de Urgencia de la Clínica Estomatológica Frank País del municipio Frank País, provincia Holguín, a los 24 días del mes de enero de 2014 presentando una úlcera oral de origen traumático, muy dolorosa de más menos 15,5 mm de diámetro y 5 mm de profundidad en paladar duro por pérdida dentaria y la consiguiente pérdida de la oclusión. Como tratamiento se le confeccionó una placa atraumática de acrílico con un ansa vestibular. El uso de esta placa permitió aislar la zona del trauma con el posterior alivio del dolor, cicatrización de la úlcera y restitución de la dimensión vertical oclusiva. Además, estimuló el brote dentario y la recuperación de la oclusión dentaria. La placa pasiva de acrílico con ansa vestibular se recomienda como una alternativa viable en situaciones similares.<hr/>Oral ulcers are one of the urgencies in stomatology; these are inflammatory injuries of oral mucous that have multiple etiologies. A clinical case of a disabled, female patient of nine years old was presented in this paper. The patient came with her parents to the emergency consulting room of Dental Clinic, Frank País municipality, Holguín province, on January, 2014 presenting an oral extremely painful ulcer of traumatic origin, extra less 15.5 mm of diameter and 5mm of depth in hard palate for dental loss and the decrease of the vertical occlusive dimension. A plate of acrylic with one vestibular hanse was made for the treatment. The use of this splint enabled the relief of the pain, cicatrization of the ulcer and the recuperation of the vertical occlusive dimension. This alternative is recommended in similar situations. <![CDATA[<strong>Intestinal Perforation by Fish Bone</strong>: <strong>a Case Report</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en La ingestión de cuerpos extraños durante la alimentación es frecuente, siendo en su mayoría espinas de pescado y huesos de pollo. En gran parte de los casos ocurre accidentalmente en personas alcohólicas, con enfermedad mental o que usan prótesis dentaria. Generalmente pasan a través del tubo digestivo sin causar daño y son expulsadas cerca de los 7 días de la ingestión, pero en algunos pacientes produce perforación del tubo digestivo, siendo las zonas más afectadas las regiones ileocecal y rectosigmoidea por su angulación. Presentamos un paciente masculino de 54 años de edad con perforación yeyunal por espina de pescado ingerida con 5 días de anterioridad, al que se le realizó sutura de la perforación, evolucionando satisfactoriamente.<hr/>The ingestion of foreign bodies during the intake is frequent; in the majority of the cases are fish or chicken bones. It generally occurs in alcoholics, mental illness patients or persons using dental prosthesis. Therefore its passes through the digestive tract without causing damage, a few patients present digestive perforation, and the most affected zones are the ileocecal and rectosigmoid regions. A patient with yeyunal perforation by fish bone ingested 5 days ago was presented. The patient required suture of perforation, the progress was satisfactory. <![CDATA[<strong>Tissue Expanders for Craniofacial Defects</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los expansores cutáneos son una alternativa reconstructiva de los defectos craneofaciales. Su objetivo es la dilatación progresiva de una zona de piel hasta conseguir un tamaño suficiente para cubrir el defecto. Se presentó la evolución y resultado estético final de un paciente masculino de 32 años de edad con defecto craneofacial por quemaduras eléctricas y el cierre del defecto mediante expansores de tejidos, atendido de conjunto Servicio de Cirugía Reconstructiva y Neurocirugía del Hospital Vladimir Ilich Lenin se obtuvo resultado estético y funcional satisfactorio.<hr/>Tissue expanders are one alternative for craniofacial defects. Its objective is the progressive dilation of a region of skin until it achieves a sufficient size to cover the defect. The evolution and aesthetic results in one patient with craniofacial defects by electrical burns was presented. The patient was treated with tissue expanders by the Aesthetic and Neurosurgery Services of Vladimir Ilich Lenin Hospital. The aesthetic and functional results were satisfactory. <![CDATA[<strong>Website</strong>: <strong>Digital Archive of Provincial Information Center of Medical Sciences</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó un estudio de desarrollo tecnológico en el Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Holguín, desde septiembre 2011 hasta diciembre de 2012, para comprobar la necesidad del diseño de un sitio Web con características de Hemeroteca Digital, a fin de recuperar y divulgar las publicaciones seriadas que se encuentren en formato impreso, producidas por profesionales de la salud del territorio holguinero. Para ello se encuestó a 66 de 122 usuarios que asistieron a la Biblioteca de este centro con vista a solicitar el servicio de búsqueda bibliográfica manual y automatizada en la colección de publicaciones seriadas publicadas y no publicadas. Los datos absolutos extraídos de las encuestas fueron procesados manualmente y representados en tablas, donde se utilizó el porcentaje como medida de resumen. En su mayoría, los encuestados mostraron poco o ningún conocimiento acerca de algunas publicaciones impresas y la revista electrónica Correo Científico Médico, así como preferencia por el formato digital, que es la manera en que generalmente obtienen la documentación biomédica.<hr/>A technological development study was done at the Provincial Information Center of Medical Sciences, Holguin from September 2011 to December 2012, to prove the necessity of designing a Website with features of Digital Archive, to retrieve and disseminate serials publications that are in print, produced by health professionals of Holguin territory. For it, 66 of 122 users were surveyed, those who visited the Library of this center searching for manual and automated literature in the collection of serials published and unpublished papers. Absolute data from the surveys were processed manually and represented in tables, where the percentage was used as a summary measure. The majority of surveyed users showed little or no knowledge about some print and electronic journal Correo Científico Médico as well as the preference for the digital format, which is the way they generally obtain biomedical documents.