Scielo RSS <![CDATA[Humanidades Médicas]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-812020240003&lang=en vol. 24 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Intervention psicosocial for the prevention, handling and treatment of the cancer colorrectal in Camagüey]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: El cáncer colorrectal constituye causa de muerte en la población mundial. El objetivo del trabajo es exponer los resultados del proyecto de investigación Intervención psicosocial para la prevención, manejo y tratamiento del cáncer colorrectal en Camagüey. Método: El estudio es del tipo Investigación+Desarrollo. Se gestionó en el Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud, de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey y desde la Consulta provincial de atención a los pacientes con cáncer colorrectal se extendió al nivel primario, entre abril de 2020 y abril de 2023. La muestra constituida por 50 pacientes diagnosticados en la consulta provincial de Coloproctología del Hospital Universitario Manuel Ascunce Domenech y sus familiares y 60 integrantes del Grupo Básico de Trabajo del Policlínico Docente José Martí Pérez. Resultados: Contribuyó al conocimiento del modo en que incide el cáncer colorrectal en la población de la provincia y sobre las relaciones entre las atenciones primaria y secundaria. Se implementaron acciones con enfoque psicosocial, se establecieron relaciones interinstitucionales entre las entidades participantes. Se elevó la cultura del paciente y sus familiares y la formación posgraduada de profesionales. La investigación generó el sistema de estrategias. Discusión: Se constató la correspondencia de los resultados con los de investigadores del mundo y de Cuba, en lo cual destaca el trabajo con la comunidad y la superación profesional para lograr la prevención.<hr/>ABSTRACT Introduction: The cancer colorrectal constitutes cause of death in the world population. The objective of the work is to expose the results of the project of investigation Intervention psicosocial for the prevention, handling and treatment of the cancer colorrectal in Camagüey. Method: The study is of the type Investigación+Desarrollo. It was negotiated in the Center of Development of the Social and Humanistic Sciences in Health, of the University of Medical Sciences of Camagüey and from the provincial Consultation of attention to the patients with cancer colorrectal extended at the primary level, between April of 2020 and April of 2023. The sample constituted by 50 patients diagnosed in the provincial consultation of Coloproctología of the University Hospital Manuel Ascunce Domenech and their relatives; and 60 members of the Basic Group of Work of the Educational Policlínico José Martí Pérez. Results: It contributed to the knowledge in the way in that it impacts the cancer colorrectal in the population of the county and envelope the relationships among the primary and secondary attentions. Actions were implemented with focus psicosocial, relationships interinstitucional settled down among the participant entities. He/she rose the patient's culture and their relatives and the formation posgraduate of professionals. The investigation generated the system of strategies. Discussion: The correspondence of the results was verified with those of investigators of the world and of Cuba, in that which highlights the work with the community and the professional overcoming to achieve the prevention. <![CDATA[The role of emotions in health education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: En salud aún prevalece, a escala mundial, el modelo biomédico, el cual coloca el énfasis en la enfermedad, su etiopatogenia yel proceso de curación. Gradualmente se viene introduciendo el modelo salutogénico, que preconiza la importancia de la prevención primaria, el bienestar y la sanidad. A la luz del enfoque de salutogénesis, la educación de las emociones cobra una importancia capital. El objetivo del artículo consiste en argumentar los nexos entre la educación socioemocional y la educación para la salud, considerándose la importancia de favorecer una condición saludable de los sujetos, en consonancia con los presupuestos del enfoque salutogénico y la promoción de emociones positivas. Método: Se emplearon métodos y técnicas teóricos, empíricosy estadísticos; entre los que se destacan: el analítico-sintético, la sistematización teórica, el análisis documental, el cuestionario aplicado a profesionales de la salud, tablas de distribución de frecuencias (matrices) y gráficas, respectivamente. Resultados: Se identificó una limitada cultura en el personal de salud relativa al reconocimiento del papel de las emociones en la salud-enfermedad, desde una perspectiva holística. De ahí que, en las intervenciones dirigidas a la prevención, promoción y educación para la salud, generalmente no son consideradas. Discusión: Se concluye con la aseveración de que existe un vínculo directo e importante entre las emociones y el binomio salud-enfermedad, lo cual debe ser considerado en los diferentes niveles de atención a la salud pública, tanto en el ámbito individual, como comunitario.<hr/>ABSTRACT Introduction: In health, the biomedical model still prevails on a global scale, which places emphasis on the disease, its etiopathogenesis and the healing process. The salutogenic model is gradually being introduced, which advocates the importance of primary prevention, well-being and health. In the light of the salutogenesis approach, the education of emotions becomes of paramount importance. The objective of this article is to argue the links between socio-emotional education and health education, considering the importance of favoring a healthy condition of the subjects, in line with the assumptions of the salutogenic approach and the promotion of positive emotions. Method: Theoretical, empirical and statistical methods and techniques were used. Among which the analytical-synthetic, theoretical systematization, documentary analysis, questionnaire applied to health professionals, frequency distribution tables (matrices) and graphs, respectively, stand out. Results: A limited culture was identified in health personnel regarding the recognition of the role of emotions in healt-disease, from a holistic perspective. Hence, in interventions aimed at prevention, promotion and health education, they are generally not considered. Discussion: It is concluded with the assertion that there is a direct and important link between emotions and the health-disease binomial, which should be considered at the different levels of public health care, both at the individual and community levels. <![CDATA[The professional improvement of the educational counselor in the prevention of aggressive behavior alterations]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: En República Dominicana la educación especial representa una transformación educativa necesaria. El nuevo enfoque de inclusión social y la atención a la diversidad ofrecen oportunidades a todos los educandos. En este sentido, los educadores deben dirigir el proceso de superación profesional. Por ello, el objetivo del presente texto es valorar los resultados del diagnóstico inicial en una investigación sobre la superación profesional del orientador educativo en la prevención de las alteraciones de comportamiento agresivo. Métodos: Se realizó un estudio observacional descriptivo en orientadores educativos de primer ciclo del nivel secundario perteneciente al Distrito Educativo 18-02 del municipio de Tamayo de la provincia Bahoruco, en la República Dominicana. La investigación se llevó a efecto durante los meses de enero a junio de 2023. De un universo de 42 orientadores educativos, se seleccionó de manera intencional una muestra de 13, que cumplieron los criterios de elegibilidad. Para tal efecto, se aplicó un instrumento evaluativo conformado por las dimensiones cognitiva, instrumental y actitudinal, con sus respectivos indicadores y dimensiones. Resultados: En sentido general, la dimensión cognitiva fue evaluada de mal, pues de los cuatro indicadores que la componen, tres recibieron la misma denominación. La dimensión instrumental obtuvo una calificación de mal, dado que los dos indicadores que la conforman alcanzaron iguales resultados. La dimensión actitudinal recibió regular y si bien se demostró que no poseían dominio de la estrategia, reflejaron interés en aprovechar las diferentes materias para tales fines. Discusión: Los resultados de este diagnóstico inicial de los orientadores educativos en el tema que ocupa, demostró las serias dificultades que poseen, además del escaso dominio y conocimiento para enfrentar esta problemática y se corroboró su correspondencia con los constatados por investigadores del tema.<hr/>ABSTRACT Introduction: In the Dominican Republic, special education represents a necessary educational transformation. The new approach to social inclusion and attention to diversity offer opportunities to all learners. In this sense, educators must direct the process of professional development. Therefore, the objective of this text is to evaluate the results of the initial diagnosis in a research on the professional improvement of the educational counselor in the prevention of aggressive behavior alterations. Methods: A descriptive observational study was carried out on educational counselors in the first cycle of the secondary level belonging to the Educational District 18-02 of the municipality of Tamayo, Bahoruco province, Dominican Republic. The research was carried out during the months of January to June 2023. From a universe of 42 educational counselors, a sample of 13 was intentionally selected, who met the eligibility criteria. For this purpose, an evaluative instrument was applied consisting of a cognitive dimension, and instrumental dimension and an attitudinal dimension, with their respective indicators and dimensions. Results: In general sense, the cognitive dimension was evaluated poorly, since of the four indicators that comprise it, three received the same name. The instrumental dimension obtained a rating of poor, given that the two indicators that make it up achieved equal results. The attitudinal dimension was fair, and although it was demonstrated that they did not have mastery of strategy, they reflected interest in taking advantage of different subjects for such purposes. Discussion: The results of this initial diagnosis of the educational counselors on the subject at hand, demonstrated the serious difficulties they have, in addition to the poor mastery and knowledge to face this problem, and their correspondence with those found by researchers on the subject was corroborated. <![CDATA[Healthy eating habits in students of the Young People for Health Student Scientific Society]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se realizó una investigación educacional en el preuniversitario Inés Luaces Sánchez del municipio Camagüey en el periodo comprendido de mayo a noviembre de 2023 con el objetivo de diagnosticar los hábitos alimentarios saludables en los estudiantes de la Sociedad Científica Estudiantil Jóvenes por la Salud. Dentro de los métodos empíricos fueron utilizados la revisión bibliográfica para obtener información sobre el tema a través de bases de datos como Science Direct, PubMed, Medline y SciELO y el cuestionario. Se evidenció que tienen un consumo deficiente de pescado, frutas y vegetales y un elevado consumo de azucares, grasas y pan. Se concluye que los estudiantes poseen insuficientes hábitos alimentarios saludables y son limitados sus conocimientos acerca de los beneficios de los alimentos orgánicos, dentro de estos las setas comestibles.<hr/>ABSTRACT An educational research was carried out at the Inés Luaces Sánchez high school in the municipality of Camagüey in the period from May to November 2023 with the objective of diagnosing healthy eating habits in the students of the Young People for Health Student Scientific Society. Among the empirical methods, the bibliographic review was used to obtain information on the topic through databases such as Science Direct, PubMed, Medline and SciELO and the questionnaire. It was evident that they have a deficient consumption of fish, fruits and vegetables and a high consumption of sugars, fats and bread. It is concluded that students have insufficient healthy eating habits and their knowledge about the benefits of organic foods, including edible mushrooms, is limited. <![CDATA[Socio-sanitary characterization of pregnant women with periodontal diseases for the prevention of preterm births]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La atención de la salud bucal de la embarazada es necesaria para garantizar la calidad del tránsito de la mujer por el período de gravidez, donde la influencia de algunos determinantes sociosanitarios modulan la aparición de la enfermedad. Las consecuencias relacionadas con estos determinantes corroboran la asociación entre la enfermedad periodontal, los nacimientos prematuros y el bajo peso al nacer. El objetivo consistió en caracterizar desde la perspectiva sociosanitaria a las gestantes con enfermedades periodontales para la prevención de partos pretérminos. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo de corte transversal con enfoque mixto. Con un universo de 135 pacientes y la muestra de 92 seleccionados mediante un muestreo aleatorio simple. El modelo de recogida del dato primario se confeccionó a través de la historia clínica de salud familiar del Programa Nacional de Estomatología. La investigación se efectuó en el período de enero de 2018 a julio de 2023. Resultados: En la caracterización sociosanitaria de las gestantes con enfermedad periodontal en el área de salud Ernesto Che Guevara de Santa Cruz del Sur predominó el segundo trimestre de gestación (60,7%), prevaleció la atención curativa de la enfermedad periodontal (65 %), la periodontitis resultó el factor de riesgo que más influyó (40,3%) y el estrés el factor psicosocial que más prevaleció (40,3%). Discusión: Se revisaron y compararon los resultados con otros estudios a nivel nacional y mundial,cuyo efecto sobre la temática estuvo a favor del logro de partos a términos a partir de la prevención de las enfermedades periodontales en las gestantes.<hr/>ABSTRACT Introduction: Oral health care for pregnant women is necessary to guarantee the quality of the woman's transition through the pregnancy period, where the influence of some socio-health determinants modulate the appearance of the disease. The consequences related to these determinants corroborate the association between periodontal disease, premature births and low birth weight. The objective was to characterize pregnant women with periodontal diseases from a socio-health perspective to prevent preterm births. Methods: A descriptive cross-sectional study with a mixed approach was carried out. With a universe of 135 patients and a sample of 92 selected through simple random sampling. The primary data collection model was created through the family health clinical history of the National Stomatology Program. The investigation was carried out in the period from january 2018 to july 2023. Results: In the socio-health characterization of pregnant women with periodontal disease in the Ernesto Che Guevara health area of ​​Santa Cruz del Sur, the second trimester of pregnancy predominated (60.7 %), curative care for periodontal disease prevailed (65 %), periodontitis was the most influential risk factor (40.3 %) and stress was the most prevalent psychosocial factor (40.3 %). Discussion: The results were reviewed and compared with con studies at a national and global level, whose effect on the subject was in favor of achieving full-term births from the prevention of periodontal diseases in pregnant women. <![CDATA[System of didactic actions for the communicative competence of Cuban History teachers through the use of cinema]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El ejercicio discursivo constituye un dominio inminente para el docente por lo que el presente texto está dirigido a valorar los resultados de la implementación de un sistema de acciones didácticas encaminados al desarrollo la competencia comunicativa en los profesores de la enseñanza de la Historia de Cuba; mediante esta por el uso del cine en la Filial de Ciencias Médicas en Nuevitas. El estudio se concretó en el período 2020-2023 en la carrera de Medicina. La propuesta muestra un resultado del proyecto de investigación Perfeccionamiento de competencias profesionales en el contexto de la salud liderado por el Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud. Constituye un estudio experimental de pre prueba / post prueba en el que se aplicaron cuestionarios a profesores y entrevistas a especialistas y directivos que demostraron su pertinencia.<hr/>ABSTRACT Communicative competence is important for the teacher, so the aim is to evaluate the results of the implementation of a system of didactic actions to develop the communicative competence of teachers in teaching the History of Cuba with the use of cinema by teachers of the Medical Sciences Branch in Nuevitas in the period 2020-2023 in medicine. The proposal shows a result of the research project not associated with the program Improvement of professional competencies in the context of health led by the Center for the Development of Social and Humanistic Sciences in Health. It is an experimental design in a group of teachers who teach or disseminate the teaching of the History of Cuba, it constitutes a pre-test/post-test study, questionnaires were used for teachers and interviews with specialists and directors in teaching that demonstrated the relevance of the proposal. <![CDATA[Percepciones de estudiantes y profesores de posgrado sobre la importancia y desarrollo de competencias directivas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Introduction: Understanding the perceptions of professors and students regarding the importance and development of competencies is essential for adjusting graduate programs. This study focused on identifying areas of consensus and discrepancy in the perceptions of students and professors in a Master's in Management program regarding the relevance of key managerial competencies. Method: Questionnaires were used to collect data from students and professors about the importance and perceived level of development of the competencies. The data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods. The Mann-Whitney U test was used to compare the relevance perceptions between both groups, while the Wilcoxon Signed-Rank Test assessed the differences between the importance attributed and the development perceived by students. Results: The findings showed a high consensus on the importance of competencies such as Strategic Management, Problem-Solving and Decision-Making, Leadership and Motivation, Teamwork, and Negotiation. However, significant differences were found in the perception of the Problem-Solving and Decision-Making competency, with professors valuing it more than students. Students perceived a moderate level of development in most competencies, highlighting a notable disparity between the importance attributed and the development achieved. Discussion: The results are consistent with previous studies, underscoring the universal relevance of these managerial competencies and validating the participants' perceptions. The discrepancy between the importance and perceived development suggests a need to adjust the curriculum of the Master's in Management program to enhance the development of key competencies.<hr/>RESUMEN Introducción: La comprensión de las percepciones de profesores y estudiantes sobre la importancia y el desarrollo de competencias es esencial para ajustar los programas de posgrado. Este estudio se enfocó en identificar áreas de consenso y discrepancias en la percepción de estudiantes y profesores de una maestría en Dirección respecto al grado de relevancia de competencias directivas clave. Método: Se emplearon cuestionarios para recolectar datos de estudiantes y profesores sobre la importancia y el nivel de desarrollo percibido de las competencias. Los datos fueron analizados mediante métodos estadísticos descriptivos e inferenciales. La prueba U de Mann-Whitney se utilizó para comparar las percepciones de relevancia entre ambos grupos, mientras que la Prueba de Rangos con Signos de Wilcoxon evaluó las diferencias entre la importancia atribuida y el desarrollo percibido por los estudiantes. Resultados: Los hallazgos mostraron un alto consenso en la importancia de competencias como Dirección estratégica, Solución de problemas y toma de decisiones, Liderazgo y motivación, Trabajo en grupo y Negociación. No obstante, se encontraron diferencias significativas en la percepción de la competencia Solución de problemas y toma de decisiones, con los profesores valorándola más que los estudiantes. Los estudiantes percibieron un desarrollo moderado en la mayoría de las competencias, evidenciando una notable disparidad entre la importancia atribuida y el desarrollo alcanzado. Discusión: Los resultados son consistentes con estudios previos, subrayando la relevancia universal de estas competencias directivas y validando las percepciones de los participantes. La discrepancia entre la importancia y el desarrollo percibido sugiere la necesidad de ajustar el currículo de la maestría en específico para mejorar el desarrollo de competencias clave. <![CDATA[Quality of the record of clinical histories of the dentistry service in a hospital in Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: se realizó el trabajo con el objetivo de evaluar la calidad del registro de las historias clínicas físicas y electrónicas de la consulta externa del servicio de odontología en el Hospital II de Abancay en Perú. Métodos: Se realizó un estudio con enfoque cuantitativo, observacional, transversal, no experimental y retrospectivo. Se seleccionó una muestra de 368 historias clínicas físicas y electrónicas activas. Los datos se procesaron con el Microsoft Excel 2016. Se aplicó una escala ordinal para la evaluación de la calidad de los registros. Resultados: La calidad del registro de los formatos en las historias clínicas quedó evaluado: Filiación, Bien en las físicas (85,1 %) y 83,6 % en las electrónicas; Anamnesis, Regular en las físicas (59,6 %) y 57,1 % en las electrónicas; Examen físico, Bien en las físicas (72,0 %) y Regular en las electrónicas (69,3 %); Examen auxiliar, Bien en las físicas y electrónicas (94,0 % y 50,3 % respectivamente); Diagnóstico, Excelente en ambos tipos de historias (99,6 %); Tratamiento, Bien en las físicas y electrónicas (60,6 % y 100 % respectivamente). Ambos tipos de historias clínicas fueron evaluadas de Bien. Discusión: En el Hospital II de Abancay se identificó Diagnóstico como el formato con mejor calidad de sus registros y único de excelencia, mientras Anamnesis resultó el peor en ambos tipos de historias; se identificaron similitudes y diferencias en las evaluaciones de ítems, formatos e historias clínicas en contraste con otros estudios; ambos tipos de historias mostraron resultados similares en la calidad de sus registros a predominio de las evaluaciones de Bien en sus formatos; de manera general las electrónicas obtuvieron evaluaciones discretamente superiores.<hr/>ABSTRACT Introduction: To evaluate the quality of the registration of the physical and electronic medical records of the outpatient clinic of the dental service at Hospital II of Abancay in Peru. Methods: A study was carried out with a quantitative, observational, cross-sectional, non-experimental and retrospective approach. A sample of 368 active physical and electronic medical records was selected. The data was processed with Microsoft Exel 2016. An ordinal scale was applied to evaluate the quality of the records. Results: The quality of the registration of the formats in the medical records was evaluated: Affiliation, Good in the physical ones (85.1 %) and 83.6 % in the electronic ones; Anamnesis, Regular in the physical ones (59.6 %) and 57.1 % in the electronic ones; Physical examination, Good in the physical ones (72.0 %) and Fair in the electronic ones (69.3 %); Auxiliary exam, Good in physics and electronics (94.0 % and 50.3 % respectively); Diagnosis, Excellent in both types of stories (99.6 %); Treatment, Good in physical and electronic (60.6 % and 100 % respectively). Both types of medical records were evaluated as Good. Discussion: At Hospital II of Abancay, Diagnosis was identified as the format with the best quality of its records and the only one of excellence, while Anamnesis was the worst in both types of histories; Similarities and differences were identified in the evaluations of items, formats and clinical histories in contrast to con studies; Both types of stories showed similar results in the quality of their records, with Good evaluations predominating in their formats; in general, the electronic ones obtained slightly higher evaluations. <![CDATA[Multidisciplinary approach for the active and healthy aging in the biggest adult]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo del presente texto es exponer los fundamentos teóricos de un estudio sobre el envejecimiento activo y saludable en el adulto mayor, desde la perspectiva del enfoque multidisciplinario. Constituye una de las tareas de un proyecto de investigación que se inició en enero de 2023 y se extiende hasta diciembre de 2024, participan investigadores de instituciones y servicios de salud del territorio. Se trata de una investigación sobre la incidencia de la hipoacusia de percepción, el comportamento de la sexualidad y la presencia de afecciones urológicas en adultos mayores, lo que contribuye a modificar sus estilos y calidad de vida, desde un enfoque biopsicosocial en el contexto de la Atención Primaria y Secundaria.<hr/>ABSTRACT The objective of this text is to present the theoretical foundations of a study on active and healthy aging in older adults, from the perspective of a multidisciplinary approach. It constitutes one of the tasks of a research project that began in January 2023 and extends until December 2024, involving researchers from institutions and health services in the territory. This is a research on the incidence of perceptual hearing loss, sexuality behavior and the presence of urological conditions in older adults, which contributes to modifying their styles and quality of life, from a biopsychosocial approach in the context of Primary and Secondary Care. <![CDATA[Theoretical foundations for the treatment of lexical competence in the English discipline for medical purposes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La competencia léxica es fundamental en el proceso de formación de los futuros profesionales de la salud para afrontar los retos laborales que demanda la sociedad actual. El trabajo que se presenta parte del análisis del término competencias debido a la diversidad de significados que el mismo genera en los investigadores desde variadas posturas epistemológicas. De ahí que el objetivo es fundamentar los presupuestos teóricos que sustentan el tratamiento a la competencia léxica en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Inglés con fines médicos. Se abordan aspectos para el enriquecimiento del vocabulario en los que se tienen en cuenta las actividades receptivas y productivas para el desarrollo de las unidades léxicas. Además, se define el término competencia léxica en Inglés con fines médicos.<hr/>ABSTRACT Lexical competence is essential in the training process of future health professionals to face the work challenges demanded by today's society. The work presented is based on the analysis of the term competencies due to the diversity of meanings that it generates in researchers from various epistemological positions. Hence, the objective is to substantiate the theoretical assumptions that support the treatment of lexical competence in the teaching-learning process of English for medical purposes. Aspects for vocabulary enrichment are addressed in which receptive and productive activities are taken into account for the development of lexical units. Additionally, the term lexical competence in English for medical purposes is defined. <![CDATA[System of education al actions to promote adherence to treatment of patients with oncological pathologies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación nutricional está diseñada para facilitar la adopción voluntaria de conductas alimentarias y otros comportamientos vinculados con la alimentación y la nutrición, propicios para la salud y el bienestar. El objetivo del presente texto es exponer un sistema de acciones educativas dirigido a favorecer la adherencia al tratamiento en pacientes de patologías oncológicas asociadas a la atención secundaria de salud. Se ejecutó en el Hospital Docente Provincial Oncológico Marie Curie, de Camagüey. Se trata de una investigación observacional explicativo-causal que se desarrolla entre enero 2023 y diciembre 2024. Este trabajo es parte del proyecto de investigación Educación nutricional para el desarrollo de la alimentación saludable dirigida a grupos vulnerables de la población. El universo de estudio está constituido por 65 pacientes de nuevo ingreso con diferentes patologías oncológicas. Los instrumentos utilizados fueron encuestas y charlas educativas.<hr/>ABSTRACT Nutrition education is designed to facilitate the voluntary adoption of eating behaviors and con behaviors linked to food and nutrition, conducive to health and well-being. The objective of this text is to present a system of educational actions aimed at promoting adherence to treatment in patients with oncological pathologies associated with secondary health care. It was carried out at the Marie Curie Provincial Oncological Teaching Hospital, in Camagüey. This is an explanatory-causal observational research that takes place between January 2023 and December 2024. This work is part of the research project Nutritional education for the development of healthy eating aimed at vulnerable groups of the population. The study universe consists of 65 newly admitted patients with different oncological pathologies. The instruments used were surveys and educational talks. <![CDATA[Strategy for the improvement of the Hygiene and Epidemiology resident aimed at the care of disabilities due to work accidents]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El programa de la residencia de Higiene y Epidemiología incluye temas de salud ocupacional en los que se abordan sucesos ocurridos en el ambiente laboral. En este sentido se realiza la presente investigación con el objetivo de exponer elementos de una estrategia para la superación del residente de Higiene y Epidemiología dirigida a la atención de las discapacidades por accidentes de trabajo. La misma se realizó en el periodo enero-diciembre de 2023, consideró la motivación del residente para la superación y el progreso en su desempeño. Comprendió cuatro etapas, la primera orientada al diagnóstico de las necesidades de superación de los residentes, la segunda, planeación y organización, mientras la implementación resultó la tercera, y por último la de evaluación. Por lo regular, las etapas se conectan mediante un sistema de acciones con carácter secuencial y las actividades programadas permitirán la medición del rendimiento alcanzado por los residentes durante su labor.<hr/>ABSTRACT The Hygiene and Epidemiology residency program includes occupational health topics that address events that occur in the work environment. In this sense, this research is carried out with the objective of exposing element of a strategy for the improvement of the Hygiene and Epidemiology resident aimed at the care of disabilities due to work accidents. It was carried out in the period January-December 2023, considering the resident's motivation to improve and progress in their performance. It included four stages, the first aimed at diagnosing the resident's improvement needs, the second, planning and organization, while the implementation was the third, and finally the evaluation. Typically, the stages are connected through a system of sequential actions and the programmed activities will allow the measurement of the performance achieved by the residents during their work. <![CDATA[Vocational training strategy at the University of Medical Sciences of Camagüey]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La formación de nuevas generaciones para satisfacer las necesidades laborales de la sociedad es una responsabilidad compartida por instituciones educativas y familias. El presente texto responde al objetivo de exponer elementos de la estrategia de formación vocacional que gestiona el Departamento de Ingreso en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Se realizó una investigación descriptiva con enfoque cuanticualitativo, entre septiembre 2018 y junio 2024. La utilización de los métodos teóricos y empíricos permitió la identificación de las insuficiencias que limitaban el desarrollo de formación vocacional. Se elaboró una estrategia a partir del diagnóstico y los intercambios efectuados, desde la Universidad de Ciencias Médicas que involucró las filiales municipales para la ejecución de las actividades de formación vocacional por parte de metodólogos o profesores encargados de la tarea. Se realizaron acciones para despertar los intereses individuales, fomentar el autoconocimiento y facilitar la toma de decisiones en los estudiantes.<hr/>ABSTRACT The training of new generations to satisfy the labor needs of society is a responsibility shared by educational institutions and families. This text responds to the objective of exposing elements of the vocational training strategy managed by the Admission Department at the University of Medical Sciences of Camagüey. A descriptive research with a quantitative approach was carried out between September 2018 and June 2024. The use of theoretical and empirical methods allowed the identification of the insufficiencies that limited the development of vocational training. A strategy was developed based on the diagnosis and the exchanges carried out, from the University of Medical Sciences that involved the municipal branches for the execution of vocational training activities by methodologists or professors in charge of the task. Actions were carried out to awaken individual interests, promote self-knowledge and facilitate decision-making in students. <![CDATA[Sociocultural and psychological approach to death and grief due to death in the face of COVID-19 in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La pandemia por COVID-19 y el confinamiento han alterado las experiencias relativas a la muerte y el duelo. La ausencia de despedidas, los planes inconclusos y la percepción de soledad y abandono familiar, matizan la elaboración del duelo tras la pérdida. A pesar de la universalidad de los procesos de duelo, interpretar las prácticas implica contextualizarlas. Así, se realizó un estudio teórico-reflexivo durante el último semestre de 2023, con el objetivo de argumentar desde una aproximación sociocultural y psicológica, la muerte y el duelo por fallecimiento ante la COVID-19 en el contexto cubano. Se revisaron 31 documentos que hacen referencia al tema, extraídos de las bases de datos Medline y SciELO. Los autores consideran que la aproximación a la muerte y el duelo por COVID-19 posee elementos que la distinguen y deben ser tenidos en cuenta por sus implicaciones para el asesoramiento psicológico y terapia del duelo.<hr/>ABSTRACT The COVID-19 pandemic and confinement have altered experiences related to death and grief. The absence of goodbyes, unfinished plans and the perception of loneliness and family abandonment, qualify the process of mourning after the loss. Despite the universality of grieving processes, interpreting practices implies contextualizing them. Thus, a theoretical-reflective study was carried out during the last semester of 2023, with the objective of arguing death and mourning due to death from COVID-19 within the Cuban context from a sociocultural and psychological approach. 31 documents that refer to the topic were reviewed, extracted from the Medline and SciELO databases. The authors consider that the approach to death and grief due to COVID-19 has elements that distinguish it and must be taken into account due to their implications for psychological counseling and grief therapy. <![CDATA[Challenges of the environmental training of Medicine students from the workplace education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo que se presenta tiene como objetivo evaluar los principales desafíos que enfrenta la universidad en la formación ambiental del estudiante de Medicina desde la educación en el trabajo. Se realiza un análisis reflexivo de las apuestas que la actual problemática ambiental impone al proceso formativo del modo de actuación en los estudiantes de Medicina. Se emplearon métodos como la inducción- deducción, el análisis-síntesis, la revisión documental y la observación. En la dinámica del proceso de formación ambiental se muestran insuficiencias que constituyen incitaciones a ser considerados durante la carrera de carácter pedagógico, didáctico y metodológico. Se considera la educación en el trabajo como escenario idóneo para la formación del modo de actuación ante el medio ambiente de los estudiantes de Medicina, frente a los retos que enfrenta la profesión en la preservación de la salud de las presentes y futuras generaciones.<hr/>ABSTRACT The article presented aims to evaluate the main challenges faced by the university in the environmental training of medical students from work-based education. A reflective analysis is carried out of the stakes that current environmental problems impose on the training process of the mode of action in Medical students. Methods such as induction-deduction, analysis-synthesis, documentary review and observation were used. In the dynamics of the environmental training process, deficiencies are shown that constitute incentives to be considered during the career of a pedagogical, didactic and methodological nature. Education at work is considered the ideal scenario for training medical students' way of acting towards the environment, in the face of the challenges faced by the profession in preserving the health of present and future generations.