Scielo RSS <![CDATA[Humanidades Médicas]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-812020080001&lang=en vol. 8 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>NOTA EDITORIAL</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Ontologic approach to the original meaning of health from the point of view of philosophical hermeneutics</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: El sentido originario de la salud quedó oculto al surgir la medicina posibilitando la medicalización de la vida. Hacer frente a esta tendencia requiere recuperar la salud desde la existencia humana. Objetivo: Dar respuesta a la pregunta por el sentido originario de la salud analizando la esencia y finitud del ser humano además de la salud como existenciario. Material y método: Se realizó una investigación hermenéutica que incluyó las siguientes fases: analítica, comprensiva, reconstructiva y crítica. Las categorías de análisis fueron: sentido originario, modo de ser, existencia, ser-en-el-mundo, ser-sano, estar-sano y saberse-sano. Los principales autores confrontados fueron: Aristóteles, Hipócrates, Hans-Georg Gadamer y Martín Heidegger. Resultados: El análisis hermenéutico de la salud la devela como un modo de ser, donde ser-sano, estar-sano y saberse-sano son dimensiones existenciales que posibilitan al hombre incluirse en el mundo de la vida. Comprender la salud como un modo de existir del ser humano rehabilita la autoconciencia de la salud como un fundamento ontológico y vivencial para comprender la responsabilidad de vivir. Conclusión: El sentido originario de la salud consiste en la posibilidad del ser humano de realizarse en la vida fáctica. Esto implica que ontológicamente la salud es un modo de ser.<hr/>Introduction: The original meaning of health was hidden with the arrival of medicine, allowing for the medicalization of life. To face this tendency, we require the recovery of health from human existence. Objective: To answer the question on the original meaning of health, analyzing the essence and finitude of human being and health as penitentiary. Material and methods: A hermeneutical research was conducted, including the following phases: analytical, comprehensive, reconstructive and critical. The categories for analysis were: original meaning, way-of-being, existence, being-in-the-world, being-healthy, and knowing-oneself-healthy. The main authors that we analyzed were Aristotle, Hippocrates, Hans-Georg Gadamer and Martin Heidegger. Results: Hermeneutical analysis of health unveils it as a way-of-being, where being-healthy and knowing-oneself-healthy are existential dimensions that allow man to include himself in life. Understanding health as a way of existing of the human being, recovers self-conscience of health as the ontologic and existential principle for understanding the responsibility of living. Conclusion: The original meaning of health consists in the possibility of realization of the human being in factual life, thus implying that ontologically, health is a way-of-being. <![CDATA[<strong>Epistemological value of Theory of Complexity for Medicine</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La dirección del pensamiento científico propio de las ciencias naturales y concretas está necesariamente determinada por los modelos conceptuales o paradigmas que están en su base. De modo que los modelos paradigmático-conceptuales determinan el prisma con que observamos la realidad que nos rodea y los objetos de estudio e investigación. En el caso del pensamiento médico el mismo ha estado caracterizado por el paradigma biomédico-clínico-positivista, derivado de la influencia que tal concepción ha ejercido y ejerce sobre todo el pensamiento científico, lo que ha conducido al desarrollo de la especialización y a una visión especializada de los problemas médicos. El paradigma biomédico-clínico-positivista se ha caracterizado por la búsqueda diagnóstica e investigativa especializada basada en la evidencia y el uso del método de prueba y error, lo que aún resolviendo múltiples problemas, tiene limitaciones para interpretar y resolver la complejidad de muchos problemas cuya solución va más allá de la visión especializada de la ciencia. Para la solución de la problemática anterior, el paradigma de complejidad y sus diferentes versiones: a saber: la teoría de general sistemas, la teoría de la autoorganización, la teoría del caos y la geometría fractal, en lo fundamental, constituyen herramientas conceptuales que brindan importantes principios metodológicos para el abordaje de problemas complejos en medicina y en salud, lo que significa un mayor acercamiento y una visión más acertada de los mismos. Acercarnos a la complejidad significa acercarnos a la estructura real de los procesos que investigamos.<hr/>The direction of the scientific thought, characteristic of the natural and concrete sciences is necessarily determined for the conceptual models or paradigms that are in their base. So the paradigmatic-conceptual models determine the prism with which we observe the reality that surrounds us, and the objects of study and investigation. In the case of the medical thought, it has been characterized by the biomedical-clinical-positivist paradigm, derived of the influence that such a conception has exercised and it is exercising today above all the scientific thought, which has led to the development of the specialization, and a specialized vision of the medical problems. The paradigm biomedical-clinical-positivist has been characterized by the specialized diagnostic and investigative search based on the evidence and the use of the method and error test, which even solving multiple problems, has limitations to interpret and to solve the complexity of many problems whose solution goes beyond the specialized vision of the science. For the solution of the previous problem, the paradigm of complexity and their different versions: that is: the theory of general systems, the theory of the self-organization, the theory of the chaos and the fractal geometry, in the fundamental thing, constitute conceptual tools that offer important methodological principles for the boarding of complex problems in medicine and in health, which means a bigger approach and a more accurate vision of them. To come closer to the complexity means to come closer to the real structure of the processes that we investigate. <![CDATA[<b>Drugs prevention in youthful environments in Camaguey from the perspective of science, technology and society</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo tiene como objetivo valorar desde la perspectiva de las relaciones entre la ciencia, la tecnología y la sociedad, la trayectoria científico- tecnológica de la propuesta del “Modelo teórico - metodológico para la prevención de las manifestaciones de drogas en los ambientes juveniles de la provincia Camagüey”. Con este trabajo se contribuye al estudio de las condicionantes sociales del desarrollo de la Ciencia de la Prevención Social tales como: políticas, jurídicas, éticas y científicas; y de su impacto en la solución de un problema dañino desde el punto de vista de la salud social e individual, que hoy aqueja a un grupo no significativo de la juventud cubana. El resultado científico obtenido por la propuesta de acciones preventivas, tiene importancia práctica al poner en manos de las instituciones socializadoras, agentes educativos y el Ministerio del Interior en Cuba, un instrumento de trabajo que integra las acciones, y posibilita realizar una labor más integral en relación a la prevención social de las manifestaciones de drogas en ambientes juveniles. El trabajo consta de tres partes, en primer lugar, se esclarecerá en qué consiste la perspectiva mencionada con la cual se realizará la valoración, en segundo lugar, se prestará especial atención a la construcción de la Ciencia de la Prevención en su contexto social y sus diversas condicionantes; por último, se develará el impacto social de ese modelo que propone esta investigación.<hr/>This article has as an objective to value, from the perspective of the relationships among science, technology and society, the scientific-technological trajectory of the proposal of a “Theoretic-methodological model for the prevention of drug manifestations at the youthful environments of the province of Camagüey”. With this work, it is contributed to the study of the social conditioning of the development of the Science of Social Prevention, such as: the political, the judicial, the ethical and the scientific ones; and of its impact in the solution of a harmful problem from the viewpoint of the social and individual’s health, and which is affecting a non-significant group of the Cuban youth. The scientific result that was obtained by the proposal of preventive actions has practical importance when putting in the hands of socializing institutions, educative agents and the Ministry of Interior in Cuba, a working tool that integrates the actions and makes possible performing a more integral labour in relation to the social prevention of drugs manifestations in youthful environments. The work has three parts: firstly, it will be clarified what the above-mentioned perspective consists of, with which the valuation will be performed; secondly, it will be paid special attention to the construction of the Science of Prevention in both its social context and its diverse conditionings; and lastly, it will be showed the social impact of that model that it’s being proposed in this investigation. <![CDATA[<b>Valuations about ethical studies published in the Cuban Magazine of Nursery from 2004 to 2007</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fueron analizados quince artículos que publicó la Revista Cubana de Enfermería en direrentes números en el período que va del 2004 al 2007. El estudio descriptivo y retrospectivo permitió identificar que el tratamiento de categorías que pertenecen a la Historia, a la Filosofía, a la Epistemología, a la Sociología y a la Etica de la Enfermería no aparece relacionado con el campo de los estudios sociales sobre la ciencia y la tecnología en salud. La mayor dificultad que se ha detectado en la mayoría de los artículos es la tendencia de pensar y de aplicar la Bioética sin detenerse en las peculiaridades históricas y sociopolíticas de esta propuesta de normatividad.<hr/>They were analyzed fifteen articles that were published by the Cuban Magazine of Nursery in different numbers in the period going from 2004 to 2007. The descriptive and retrospective study allowed identifying that the treatment of categories that belong to the History, to the Philosophy, to the Epistemology, to the Sociology and the Ethics of Nursery doesn't appear related with the field of the social studies on the science and the technology in health. The biggest difficulty that it has been detected in most of the articles is the tendency of thinking and of applying the Bio-ethics without stopping in the historical and sociopolitical peculiarities of normatively proposal. <![CDATA[<strong>A treatment of the concept of Human Values from a focus of the sciences of the education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo se centra en destacar la necesidad de la educación en valores, demuestra para poder desarrollar este proceso es imprescindible definir los valores humanos desde las perspectivas de la Ciencias de la Educación. En la bibliografía consultada la definición de los valores se hace desde un enfoque filosófico y de alli se simplifica hacía el objeto de cada una de las Ciencias de la Educación, es decir, la Didáctica, la Psico-pedagogía, la Sociología. Se destaca la necesidad de hacerlo desde las orientaciones metodológicas brindada por la Dialéctica Materialista y utilizando como instrumento la interdisciplinariedad, se trata como un proceso complejo y multidisciplinario, de la otra manera cada ciencia absolutiza su campo y mutila el proceso formativo. Se pretende brindar una serie de artículos que brinden elementos teóricos y metodológicos para el tratamiento del tema.<hr/>The work is centered in highlighting the necessity of the education in values, but demonstrating that, to be able to develop this process, it is indispensable to define the human values from the perspectives of the Sciences of the Education. In the consulted bibliography, the definition of the values is made from a philosophical focus, and from there, it is simplified to the object of each of the sciences of the education, that is to say, the didactics, the psycho-pedagogy, the sociology, etc, but what is it about is of making it from the methodological orientations provided by the Materialistic Dialectics and using as an instrument the inter-disciplinarity, seeing it as a complex and multidisciplinary process; in the other way, each science absolutize its field and mutilates the formative process. We pretend to provide a series of articles that may offer theoretical-methodological elements for the treatment of the topic. <![CDATA[<b>Social factors contributing to morbi-mortality in patients suffering from Chronical Kidney Insufficiency subjected to hemodialysis</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó un estudio sobre los factores sociales que contribuyen a la morbi-mortalidad en pacientes crónicos sometidos a hemodiálisis en el servicio de nefrología del Hospital Provincial Manuel Ascunce Domenech de Camagüey. Entre los factores sociales más relevantes que atentan contra la calidad de vida y la supervivencia del paciente dialítico crónico se encontraron; la derivación tardía de los pacientes con Insuficiencia Renal Crónica a consultas Nefrológicas, las dificultades en la creación y supervivencia de los accesos vasculares, el escaso número de enfermeros por riñón artificial, las roturas de las máquinas de hemodiálisis, de las plantas de tratamiento del agua y las dificultades con transporte de los pacientes.<hr/>It was carried out a study about the social factors contributing to the morbi-mortality in chronic patients subjected to hemodialysis in the service of nephrology of the "Manuel Ascunce DomEnech" Provincial Hospital, in Camagüey. They were among the most outstanding social factors that attempt against the quality of life and the survival of the chronic dialytic patient, the late derivation of the patients with Renal Chronic Insufficiency in Nephrologic consultations, the difficulties in the creation and survival of the vascular accesses, the scarce number of male nurses for artificial kidney, the breaks of the hemodialysis machines, of the plants of water treatment and the difficulties with the patients' transportation. <![CDATA[<b>The disaster phenomenon. A transdisciplinary perspective from the Complex Systems approach</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el trabajo se realiza una breve reseña histórica del estudio de los desastres, como fenómenos objeto de estudio, resaltando lo sucedido en el continente latinoamericano. Se deja ver como la percepción del tema en nuestro continente está permeada por los problemas sociales que están vinculados con la ocurrencia de sucesos, mientras que el tratamiento en países industrializados se inclina hacia el estudio del suceso natural desde las ciencias naturales. En el trabajo se introducen conceptos utilizados en el lenguaje de los Sistemas Complejos, así como se plantea la necesidad de tratar transdisciplinariamente la investigación en el tema de desastres y de su introducción al currículo de las carreras biomédicas, utilizando como base epistemológica el pensamiento complejo.<hr/>In this paper it’s fulfill a short historical review about the disaster studies theme, emphasizing what happens in Latin-American continent. We show how the theme perception in our countries is conditioned by the social problems, which are in narrow relation with occurring events, while the treatment about disasters in industrialized countries pass through the study of natural phenomenon from basic sciences. In this work we introduced some concepts used in the complex systems language and we talk about the necessity of the transdisciplinary treatment of disasters research and it introduction in curriculum of biomedicine career, using the epistemological foundations of complex thinking. <![CDATA[<b>PAGINA DE LA HISTORIA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202008000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el trabajo se realiza una breve reseña histórica del estudio de los desastres, como fenómenos objeto de estudio, resaltando lo sucedido en el continente latinoamericano. Se deja ver como la percepción del tema en nuestro continente está permeada por los problemas sociales que están vinculados con la ocurrencia de sucesos, mientras que el tratamiento en países industrializados se inclina hacia el estudio del suceso natural desde las ciencias naturales. En el trabajo se introducen conceptos utilizados en el lenguaje de los Sistemas Complejos, así como se plantea la necesidad de tratar transdisciplinariamente la investigación en el tema de desastres y de su introducción al currículo de las carreras biomédicas, utilizando como base epistemológica el pensamiento complejo.<hr/>In this paper it’s fulfill a short historical review about the disaster studies theme, emphasizing what happens in Latin-American continent. We show how the theme perception in our countries is conditioned by the social problems, which are in narrow relation with occurring events, while the treatment about disasters in industrialized countries pass through the study of natural phenomenon from basic sciences. In this work we introduced some concepts used in the complex systems language and we talk about the necessity of the transdisciplinary treatment of disasters research and it introduction in curriculum of biomedicine career, using the epistemological foundations of complex thinking.