Scielo RSS <![CDATA[Humanidades Médicas]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-812020140002&lang=en vol. 14 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>The General hospital and the medical college in the history of Neurosurgery and Orthopedics in Camagüey</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento. La historia de la Neurocirugía en el territorio está estrechamente relacionada con la de otras especialidades como la Cirugía General y la Ortopedia. Tiene sus primeras referencias establecidas en la etapa colonial en el Hospital General, documentadas en el Boletín del Colegio Médico de Camagüey. Objetivo es resaltar la importancia que tuvieron el Hospital General y el Colegio Médico de Camagüey con su boletín en la historia de la Neurocirugía y la Ortopedia. Método. Es una investigación histórica que se basa en la revisión documental y utiliza el submétodo cronológico para establecer el orden de los hechos que se describen. Desarrollo. El Hospital General a partir de su reconstrucción a finales del siglo XIX, se convirtió en el principal centro médico quirúrgico de la provincia en la época colonial. Muchos de los resultados de la actividad asistencial y científica de sus médicos apareció publicada en el Boletín del Colegio Médico de Camagüey, prestigiosa revista científica que se encargó de divulgar los resultados de la medicina camagüeyana y donde aparecen artículos que evidencian cómo cirujanos generales realizaron las primeras intervenciones neuroquirúrgicas y ortopédicas. Conclusiones. Se consideran al Hospital General y al Colegio Médico de Camagüey y su boletín, como elementos indispensables al escribir la historiografía de la Neurocirugía y la Ortopedia en el territorio.<hr/>Ground: the history of Neurosurgery in this place is closely linked to other specialties like General Surgery and Orthopedics. The first documented references went back to the colonial period in the General Hospital, documented in the bulletin of the medical college in Camagüey. The objective is to highlight the importance of the General Hospital and the medical college and its bulletin in the history of Neurosurgery and Orthopedics in Camagüey. Methods: This a historical investigation that was carried out taking documented revision and using chronologic sub method to establish the order of the facts that have been described. Development: Since the reconstruction of the General hospital at the end of the XIX century, it became the main medical_ surgical center in the province during the colonial period. Many of the scientific results and medical activities were published in the bulletin of the medical college, which became a well-known scientific magazine that was in charge of publishing the medical success in Camagüey. There are articles to prove that general surgeons performed the first neurosurgical and orthopedic interventions. Conclusions: The General hospital, the medical college and its bulletin are considered crucial elements to describe the history of Neurosurgery and Orthopedics in the territory. <![CDATA[<b>An approximation to the history of Ophthalmology in Camagüey</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó una revisión documental con el objetivo de reseñar los aspectos históricos relacionados con el surgimiento y desarrollo de la Oftalmología en Camagüey. Se utilizaron documentos de la Biblioteca Provincial “Julio Antonio Mella” y la “Casa Finlay”; así como informaciones obtenidas en entrevistas personales. Se señalaron las características fundamentales de las formas, medios y técnicas de la atención médico-quirúrgicas en cada etapa, y se destacaron las personalidades científicas y los aportes realizados a la especialidad en la docencia, asistencia e investigación.<hr/>A documental revision was carried out with the objective of describing the historical aspects related with the origin and development of Ophthalmology in Camagüey. Documents from the “Julio Antonio Mella” Provincial Library and the “Finlay House” were used, as well as information obtained by personal interviews. The fundamental characteristics of the forms, means and techniques of the medical-surgical care in each period were pointed out, and were remarked the scientific personalities and the contribution made to the specialty in teaching, assistance and research. <![CDATA[<b>Development of the Orthodontics in Camagüey</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: Realizar un estudio retrospectivo, descriptivo e histórico sobre la Ortodoncia en Camagüey. Método: Se revisaron las bases de datos Scielo, Cumed y documentos impresos disponibles en bibliotecas, sobre evolución de la Ortodoncia a nivel mundial, nacional y provincial. Resultados: Se analizaron los resultados según diferentes momentos: desarrollo mundial de la Ortodoncia durante el siglo XIX; práctica de la Ortodoncia en Cuba desde el siglo XIX hasta después del triunfo de la Revolución; y el desarrollo de la Ortodoncia en Camagüey. Conclusiones: El triunfo revolucionario provocó profundas transformaciones en la Estomatología. Los profesores que asumieron la enseñanza contribuyeron al desarrollo del país y la formación de profesionales competentes. También fue útil la comprensión y apoyo brindado por las direcciones provincial y nacional del Ministerio de Salud Pública.<hr/>Objective: To carry out a retrospective, descriptive and historical study on the beginning and development of this specialization in the county of Camagüey. Method: Documents were revised it has more than enough history and evolution of the world Orthodontics, in the country and databases Scielo, Cumed and printed documents in books and magazines in libraries. Results: Their results were analyzed according to different moments: the develop of the Orthodontics during the XIX century; practice of the Orthodontics in Cuba during the XX century before and after the victory of the Cuban revolution; year 1962 and dentistry changes in the county of Camagüey and development of the Orthodontics in the territory. Conclusions: The revolutionary victory in Cuba caused deep transformations in the dentistry. The professors that assumed the teaching in Cuba contributed to the development of the country and the formation of competent professionals with positive values. The understanding and support toasted by the provincial and national addresses of the Ministry of Public health also useful. <![CDATA[<b>History of the University Hospital "Manuel Ascunce Domenech"</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la historia del hospital Manuel Ascunce Domenech comenzó en 1946. Objetivo: Resaltar la importancia que tuvieron los trabajadores y decisores en la evolución histórica de la institución. Método: Es una investigación histórica basada en la investigación documental, se utiliza el submétodo cronológico para establecer el orden de los hechos que se describen. Se hicieron entrevistas a personalidades que laboran en el hospital desde o cercano a su fundación el 14 de enero de 1962 y se revisaron algunos artículos históricos publicados. Resultados: Fueron necesarios 16 años desde que el gobierno de turno en el 1946 procediera a la segregación y compraventa de una parcela de terreno para la construcción del Hospital hasta su inauguración. Solo con el triunfo de la revolución y la voluntad política se pudo terminar la obra. Conclusiones: El Hospital ha cumplido una importante función asistencial, docente, gerencial e investigativa.<hr/>Fundamental: the history of “Manuel Ascunce Domenech” hospital began in 1946.Objective: To highlight the importance that the workers and decision makers had in the historical evolution of the institution. Method: It is a historical research based on the documental research. The chronological sub method is used with the purpose to establish the order of the facts that are described here. Interviews to personalities that work in the hospital from or near the date of foundation on January 14, 1962 were made and some published historical articles were revised. Results: a period of 16 years was necessary since 1946 when the government of that moment proceeded to segregation, sale and purchase of a land parcel for the construction of the Hospital until its inauguration. The building work was possible to conclude just with the victory of the revolution and its political will. Conclusions: The Hospital has completed a staunch assistance, educational, managerial and investigative function. <![CDATA[<b>Historical vision of the Provincial Teaching Oncology Hospital</b> <b>“María Curie” of Camagüey</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó esta investigación con el objetivo de describir la evolución histórica del Hospital Provincial Docente de Oncología "María Curie" de Camagüey. Surgió con la constitución de la Liga Contra el Cáncer en Camagüey en 1941 hasta su desaparición en 1960, que logró el propósito inicial de construir un dispensario anticanceroso. Debido a la mala atención médica brindada por los gobiernos republicanos se destacó el gesto desinteresado del pueblo camagüeyano con su aporte económico para la construcción de este dispensario. Con el triunfo revolucionario se logró transformar en hospital, que junto al desarrollo de la Oncología en la provincia, es actualmente un centro de alto nivel científico para la atención al pueblo. La información fue obtenida de personalidades que participaron en su creación, fotos y periódicos de la época, además de documentos existentes en el Archivo Histórico de Camagüey.<hr/>An investigation was carried out with the objective of describing the historical evolution of the Provincial Teaching Oncology Hospital “María Curie” of Camagüey. It was originated with the constitution of the League against Cancer in Camagüey in 1941 until its disappearance in 1960, achieving the initial purpose of building up an anti-cancerous dispensary. Due to the bad medical attention given by the republican governments, it stood out the generous gesture of the people of Camagüey with its economic contribution for the construction of this dispensary. With the triumph of the revolution it was turned into a hospital, which together with the development of the oncology in the province is currently a high scientific level center for the attention of the people. The information was obtained from personalities that took part in its creation, photos and papers of the period, along with documents of the Historical Archive of Camagüey. <![CDATA[<b>Scientific technological policy and institutional management in the Center of development for the Social and Humanity Sciences in Health</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo tiene como objetivo valorar la contribución del Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud a las Ciencias Sociales y Humanísticas en el sector de la Salud de Camagüey, desde la contextualización de la política científica cubana en la proyección estratégica de la entidad. En el mismo se expone la trayectoria de la gestión de la actividad científico-tecnológica del centro. Se utilizó la revisión de los documentos y resultados generados por la entidad y trabajos publicados acerca de la actividad científica. Se concluye que el centro es una institución pertinente y con sus resultados impacta en la formación integral de los recursos humanos y en el desarrollo del enfoque social de los problemas de salud.<hr/>The objective of this work is to value the contribution of the Center of development for the Social and Humanity Sciences in Health to the Social and Humanity Sciences in the health area in Camagüey, from the contextualization of the Cuban scientific policy in the strategic projection of this center. Its trajectory on the management of the scientific-technological activity was exposed. It was used the revision of documents and results generated by the institution, and published works about the scientific activity. It is concluded that the center is pertinent and its results have an impact in the integral formation of the human resources and the development of the social viewpoint of health problems. <![CDATA[<b>Humanidades Médicas journal. Its contribution to the development of the scientific publication</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo aborda la labor de la revista Humanidades Médicas desde su creación en el 2001 hasta la actualidad y las principales acciones implementadas para contribuir al desarrollo de la publicación científica, que permitan elevar las competencias profesionales de autores, árbitros y editores, a partir de las deficiencias detectadas durante el proceso editorial y la necesidad de asesoramiento a los especialistas de otras revistas científicas cubanas que realizan el proceso de marcación para el proyecto SciELO.<hr/>This article deals with the work of Humanidades Médicas journal since its creation in 2001 up to the present, and the main actions implemented to contribute to the development of the scientific publication for increasing the professional competences of the authors, referees and editors, from the deficiencies detected during the editorial process and the need of counselling to specialists of other Cuban scientific journals that perform the process of marking for the SciELO project. <![CDATA[<b>Theoretical-methodological precisions for understanding the ethics and the medical bioethics</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El pensamiento ético y bioético es una de las áreas de conocimiento recurrentes en el ejercicio reflexivo del profesional de la salud en Cuba; sin embargo, se detectan insuficiencias relacionadas con imprecisiones y falta de claridad en el pensamiento ético-moral por parte de este personal, según se observa en materiales evaluados para su publicación, en los ejercicios para el proceso de obtención de categorías docentes y en la presentación de las evaluaciones de posgrados. El artículo tiene el objetivo de argumentar precisiones teórico- metodológicas para la elaboración de trabajos en ética y bioética.<hr/>The ethical and bioethical thought is one of the recurrent areas of knowledge in the reflexive exercise of health professionals in Cuba. However, according to the observations of evaluated materials for their publication, in the exercises for the process of obtaining educational categories and in the presentation of postgraduate evaluations, inadequacies related with imprecision and lack of clarity are detected in the ethical-moral thought on the part of health professionals. The article has the objective of arguing theoretical- methodological precisions for the elaboration of works in ethics and bioethics. <![CDATA[<b>Bioethics and social approach of the Acquired Immunodeficiency Syndrome</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las personas portadoras o enfermas del virus de inmunodeficiencia humana han experimentado consecuencias devastadoras en el plano personal, familiar y social desde la aparición de los primeros casos. El objetivo del presente trabajo es analizar el cumplimiento de los principios bioéticos, así como la repercusión derivada de las implicaciones éticas del actuar profesional con estos pacientes, lo cual demuestra la necesidad de vencer los tabúes y la discriminación que han sido objeto desde los inicios de la epidemia.<hr/>Persons who are carrier of the Acquired Immunodeficiency Syndrome or persons who are sick have experienced destructive consequences in the personal, familiar and social spheres since the appearance of the first cases. The objective of this work is to analyze the fulfilment of the bioethical principles, as well as the repercussion derived from the ethics dilemma of the professional behaviour with these patients, what demonstrate the necessity of overcoming taboos and the discrimination they have suffered from since the beginnings of the disease. <![CDATA[<b>Limits of the therapeutic effort and bioethical principles in decision making</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realiza un estudio de los principios básicos o tradicionales de la bioética y su influencia en la práctica de la limitación del esfuerzo terapéutico en las Unidades de Cuidados Intensivos, como condicionante que favorece su aplicación en los pacientes en estado terminal. Se aborda la necesidad de una bioética no importada de otros países, que se corresponda a las características de la realidad latinoamericana y a cada contexto sociocultural. El trabajo tiene como objetivo fundamental resaltar la importancia de estos principios básicos en la discusión ético-clínica para la toma de decisiones, a partir de una bioética que se corresponda a la realidad de los sistemas imperantes.<hr/>A study of basic or traditional principles of bioethics and its influence in the practice of the limits of the therapeutic effort in the intensive care units, as a requirement that favors its application in terminal ill patients was carried out. The need of having bioethics principles that match Latin-American reality and each sociocultural context, not imported ones from other countries, was stated. This paper main objective is to highlight the importance of these basic principles in ethic-clinic discussion for decision-making, taking as the starting point a bioethics that corresponds to the reality of the dominant system. <![CDATA[<b>Community intervention for the prevention of accidents in children</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: los accidentes son de las primeras causas de muerte a nivel mundial, por lo que la prevención de los mismos es una emergencia. Objetivo: valorar la repercusión de una intervención comunitaria en la disminución de peligros potenciales de accidentes en familias con niños de 0 a 18 meses. Métodos: se realizó un estudio cuasi experimental multietápico, con enfoques cuantitativo y cualitativo, entre enero de 2009 a junio de 2012. Se trabajó con 39 familias entre las que se produjeron nacimientos en el periodo enero de 2008 a enero de 2010 (de los cuales se seleccionó la composición de la muestra) de los Consultorios Médicos del Consejo Popular 26 de julio del Municipio Santo Domingo. Se efectuó una intervención por un grupo de trabajo comunitario conformado por integrantes del Círculo de interés "Prevención es Salud" y brigadistas de la Cruz Roja, liderados por la enfermera de la familia, se empleó para ello la Guía para Análisis de vulnerabilidades y capacidades de la Cruz Roja, modificada en su etapa I. Resultados: Post intervención se logró la reversión de vulnerabilidades en cuanto a capacidades, se manifestaron cambios favorables en los conocimientos y disminuyó significativamente el número de peligros potenciales en cada hogar. Conclusiones: Cuando se trabaja con familias con instrumentos sencillos y accesibles, y con el grupo de trabajo comunitario, se favorece la toma de conciencia sobre el problema en el entorno donde se generó.<hr/>Introduction: accidents are one of the first causes of death worldwide, so their prevention is an urgency. Objective: assess the effect of a community intervention in the reduction of potential dangers of accidents in family with children aged from zero to 18 months. Methods: a multiage cuasi experimental study was carried out, with quantitative and qualitative approaches, from January 2009 to June 2012. The sample was taken from thirty-nine (39) families who had children in the period ranging from January 2008 to January 2010 belonging to the family doctor´s house of the community called "26 de Julio" from Santo Domingo municipality. An intervention was carried out by a community group work composed by members of centers of interests called ¨Prevention is health¨ and members of the Red Cross led by the family nurse. It was necessary to ask a guide to analyze the vulnerabilities and capabilities of the Red Cross, modified in the first stage. Results: During the post intervention, it was possible to change the vulnerabilities in terms of capacities, favorable changes were present in the knowledge and the number of potential risks significantly decreased in each house. Conclusions: when families are approached with simple and accessible instruments, and with a community group work it is possible to make favorable changes in terms of awareness of the problem in the same place where it emerged. <![CDATA[<b>Family participation in the strengthening of values in Higher Education</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se reflexiona acerca de los desafíos de la Educación Superior en Cuba a partir de los cambios ocurridos en la sociedad desde la década del 90, así como el reclamo de elevar la calidad de la formación integral de los profesionales como una de las prioridades de este Ministerio. Se destaca el papel que desempeña el proceso de educación en valores mediante la integración del trabajo educativo de todos los factores involucrados y el imperativo de buscar vías que permitan la formación de un estudiante comprometido con el proyecto social cubano. El objetivo del trabajo fue argumentar la importancia de la participación de la familia en el fortalecimiento de valores en la educación superior. Se concluyó que la realización sistemática del Concurso "La familia más creativa" en la Universidad ha permitido una mejor comunicación entre la escuela y la familia que es favorable para fortalecer los valores humanos.<hr/>The authors reflect upon the Higher Education challenges in Cuba taking as a point of departure the social transformations produced from the 90s on as well as upon the demands of improving the quality of the professors' formation as a priority major of this Ministry. Other points highlighted are the role played by the process of education in values by means of the integration of all the elementsinvolved and the necessity to find ways that lead to the formation of a student whose primary concern is the Cuban Social Project. The aim of this paper was to argue for the importance of family participation to reinforce values in Higher Education. It was concluded that the systematic applicationof "The most creative family" contest at the University has resulted in an improved communication between the school and the family, which favors the strengthening of human values. <![CDATA[<b>Importance of Vigostky historical-cultural approach for the interdisciplinary relationships treatment</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del trabajo consistió en destacar la significación del enfoque histórico-cultural de Vigotsky como sustento para el tratamiento de las relaciones interdisciplinarias en la educación médica superior. Se toma como referente psicológico sus aportes en cuanto a la enseñanza y el desarrollo; el concepto de zona de desarrollo próximo, su concepción sobre el aprendizaje y la categoría situación social del desarrollo. Se concluye que el enfoque histórico-cultural brinda conceptos claves que se deben tener presente para el tratamiento de las relaciones interdisciplinarias.<hr/>The objective of the paper was highlighting Vigostky historical-cultural approach to the interdisciplinary relationships treatment in the higher medical education. His contributions in teaching and development, the concept of the zone of proximal development, his conception on learning and the category of social situation of development are taken as psychological referent. As a conclusion, the paper refers that his historical-cultural approach offers key concepts that should be taken into account in the treatment of the interdisciplinary relationships. <![CDATA[<b>Towards a system approach to dialectical contradictions in research in education</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se fundamenta una concepción sistémica de las contradicciones a tener en cuenta en la investigación educativa, en la que se incluyen las de esencia lógico formal y las de índole dialéctica (externas e internas). Se trabajó con métodos propios del nivel teórico del conocimiento para sistematizar información proveniente de la bibliografía consultada y de las experiencias en la formación de doctores en Pedagogía registradas por el autor. Se ofrecen pautas metodológicas básicas para valorar las contradicciones develadas al comunicar los resultados científicos.<hr/>A systemic conception of the contradictions to keep in mind in the educational investigations is presented. In this general understanding the contradiction type logical - formal and of dialectical nature (external and intern) are included. Methods of the theoretical level of the knowledge (analytic - synthetic, inductive - deductive, historical - logical and the system focus) were utilized to systematize information coming from the consulted bibliography and of experiences in Ph. D. in Pedagogy tuition, registered by the author. Some basic methodological rules are offered to value the devalued contradictions when communicating the scientific results. <![CDATA[<b>Didactic Strategy to diminish the academic stress produced by the statistic content in the Medical Students</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la carrera de medicina se evidencia desmotivación del estudiante hacia el aprendizaje del contenido estadístico y la presencia del estrés académico que genera este contenido que se imparte en la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística. En el trabajo se diseña una estrategia didáctica para la disminución del estrés académico en los alumnos de segundo año de la carrera de medicina. Se realizó un estudio pre-experimental, con análisis cuanti-cualitativo. La muestra estuvo conformada por los 43 estudiantes del grupo A1 y B4, a los cuales se les aplicó un inventario de estrés académico y una entrevista. Como parte del proceso de experimentación se aplicaron diferentes técnicas participativas enfocadas a la enseñanza aprendizaje del contenido estadístico. Para procesar los datos se utilizó el programa SPSS. Finalmente se pudo concluir que la aplicación de técnicas participativas contribuye a minimizar el estrés académico hacia el contenido.<hr/>Some evidence is found of lack of motivation towards the learning of statistic contents in the medical studies as well as the presence of academic stress generated by this content taught through the Methodology of Research subject. This paper presents a didactic strategy to diminish the academic stress suffered by second year medical students. A pre- experimental study was carried out with a quantitative-qualitative analysis. The sample was made up of forty- three students from the A1-B4 group. An academic stress inventory was applied and an interview was conducted. Different participative techniques focused on the statistic teaching learning process were used during the experimental process. The SPSS program was chosen to process data. The authors concluded by saying that the application of participative techniques contributes to minimize the academic stress towards the contents. <![CDATA[<b>Emergent Challenges in the relation between Science, Nature and Society</b>: <b>Sustainability Science</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el trabajo se propone difundir la teoría y los enfoques referidos a la ciencia de la sostenibilidad, con especial énfasis en el contexto académico cubano, al relacionar su emergencia a las urgencias que surgen en los vínculos entre la ciencia, la naturaleza y la sociedad, así como mostrar las articulaciones de la Ciencia de la Sostenibilidad con la política científica, la educación universitaria y la salud pública.<hr/>In this paper, the theory and the approaches of the science of sustainability is promoted. Special emphasis is put on the academic Cuban context, when relating its emergence to the urgencies that appear within the links among science, nature and society. The interconnections of the science of sustainability with the scientific policy, the university education and the public health is shown as well as. <![CDATA[<b>Cholera</b>: <b>history of a great calamity of the humanity</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó una revisión bibliográfica con el objetivo de profundizar los conocimientos sobre el cólera y su historia. Se tratan aspectos relacionados con la etiología de la enfermedad, patogenia, cuadro clínico, tratamiento, epidemiología y prevención. El cólera es una enfermedad de origen multicausal donde intervienen factores biológicos, ambientales, sociales, políticos y culturales, la cual está resurgiendo como un problema sanitario de primera magnitud en muchos países. Para su erradicación es necesario desarrollar una fuerte promoción de salud en el seno de la sociedad, garantizar atención rápida a enfermos y contactos e impedir la desorganización de la estructura social y económica en pro de la calidad de vida del ser humano.<hr/>A bibliographical revision with the objective of deepening in the knowledge on cholera and its history was carried out. Some aspects related with its aetiology, pathology, clinical picture, treatment, epidemiology and prevention are considered. Cholera is an illness of multicausal origin where biological, environmental, social, political and cultural factors intervene. This disease is resurging as a sanitary problem of first magnitude in many countries. It is necessary to develop a strong promotion of health in the society to eradicate it, to guarantee a quick attention to sick and contacts and to impede the disorganization of the social and economic structure in favour of the quality of the human being life.