Scielo RSS <![CDATA[EduSol]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1729-809120250001&lang=en vol. 25 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[An integrative pedagogical method for community-based financial education with a gender approach]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN A través de estrategias como el aprendizaje basado en proyectos, la gamificación y el aprendizaje colaborativo, se busca capacitar a las mujeres de las comunidades en la gestión de sus recursos y la toma de decisiones informadas. Se utiliza como metodología un enfoque mixto (cuantitativo -cualitativo), se realizan entrevistas a profesionales formadores y se aplican encuestas a mujeres de la provincia ecuatoriana de Esmeraldas. Los resultados sugieren que el método permitirá mitigar las consecuencias económicas adversas en comunidades afectadas. Ello garantiza el acceso a la educación y fomenta una cultura de empoderamiento en las comunidades para enfrentar futuros desafíos.<hr/>ABSTRACT Through strategies such as project-based learning, gamification and collaborative learning, we seek to train women in the communities to manage their resources and make informed decisions. The methodology used is a mixed approach (quantitative-qualitative), interviews were conducted with professional trainers and surveys were applied to women in the Ecuadorian province of Esmeraldas. The results suggest that the method will mitigate the adverse economic consequences in affected communities. This guarantees access to education and fosters a culture of empowerment in the communities to face future challenges. <![CDATA[The vulnerability and the Culture of Peace in the formative process in the university campus]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN A raíz de la pandemia de COVID 19 se hizo mayor la vulnerabilidad social y pedagógica. De ahí que urge buscar un modelo educativo y un curriculum que permita formar las nuevas generaciones en una educación y cultura para la paz a partir de esas vulnerabilidades que existen, por eso es necesario que el proceso formativo obtenga un estudiante más preparado profesionalmente, pero también más humano y resiliente. El presente artículo tiene como objetivo analizar las vulnerabilidades que presenta el proceso formativo universitario para el desarrollo de la cultura de paz en el campus universitario de Caborca, Sonora, México.<hr/>ABSTRACT As a result of the COVID 19 pandemic, social and pedagogical vulnerability became greater. Therefore, it is urgent to find an educational model and a curriculum that allows training new generations in an education and culture for peace based on these existing vulnerabilities, so it is necessary that the training process obtains a more professionally prepared student, but also a more human and resilient one. The objective of this article is to analyze the vulnerabilities that the university formative process presents for the development of a culture of peace in the university campus of Caborca, Sonora, Mexico. <![CDATA[Methodological approach for a relevant curricular management in the training of Basic Education teachers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El insuficiente aprovechamiento del trabajo metodológico para la preparación de los profesores, limita la pertinencia de la gestión curricular en el proceso de formación de la carrera de Educación Básica. En consonancia, este artículo tiene como objetivo proponer un sistema de acciones de trabajo metodológico para coadyuvar a la preparación de los profesores de dicha carrera. Se utilizaron métodos como el análisis-síntesis, el análisis de contenido y la revisión de documentos. Los resultados sirven de herramienta para la preparación de los profesores y que la gestión curricular sea coherente con las demandas sociales a la Universidad Técnica “Luis Vargas Torres”.<hr/>ABSTRACT The insufficient use of methodological work for the preparation of teachers limits the relevance of curricular management in the training process of the Basic Education career. Accordingly, this article aims to propose a system of methodological work actions to assist in the preparation of teachers of said career. Methods such as analysis-synthesis, content analysis and document review were used. The results serve as a tool for the preparation of teachers and for curricular management to be consistent with the social demands of the Technical University “Luis Vargas Torres”. <![CDATA[Systematic review on sexuality education in university students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La adecuada formación sexual en los jóvenes es una preocupación común para diferentes disciplinas. Realizar una revisión sistemática sobre la educación sexual en jóvenes universitarios es el objetivo de este trabajo. Se realizó un estudio descriptivo documental, con diseño no experimental y transeccional, basado en el análisis de artículos científicos publicados sobre la temática durante el período 2022-2024. Los resultados ponen de manifiesto la escasa educación sexual que los jóvenes universitarios tienen y el comportamiento a seguir, siendo requerido un esfuerzo integral y multidisciplinar que permita revertir los datos encontrados para lograr en ellos un desarrollo sano, consciente y responsable.<hr/>ABSTRACT Adequate sexual education in young people is a common concern for different disciplines. The aim of this study was to carry out a systematic review on sex education in university students. A descriptive documentary study was carried out, with a non-experimental and cross-sectional design, based on the analysis of scientific articles published on the subject during the period 2022-2024. The results show the scarce sexual education that young university students have and the behavior to follow, being required an integral and multidisciplinary effort to reverse the data found to achieve in them a healthy, conscious and responsible development. <![CDATA[Contributions of the combative traditions of the cuban people to the Movement of Pioneer Explorers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El origen y evolución del Movimiento de Pioneros Exploradores encuentra criterios diversos entre los estudiosos del tema y quienes lo practican; unos lo asocian a los Boy Scouts o los exploradores; otros, al aporte de las tradiciones combativas y de lucha del pueblo cubano por su independencia nacional. Demostrar esta última afirmación es objetivo del presente trabajo, para lo cual se emplearon los métodos analítico-sintético, inductivo-deductivo y análisis de documentos de la historia de Cuba, diarios de campaña, libros y diversos materiales del acervo socio-cultural que, en su examen fecundo y sustancioso, confirmaron los elementos probatorios que originaron esta investigación.<hr/>ABSTRACT The origin and evolution of the Pioneer Scout Movement finds diverse criteria among scholars and practitioners; some associate it to the Boy Scouts or the explorers; others, to the contribution of the combative traditions and the struggle of the Cuban people for their national independence. To demonstrate this last affirmation is the objective of the present work, for which the analytical-synthetic, inductive-deductive methods and analysis of documents of the history of Cuba, campaign diaries, books and diverse materials of the socio-cultural heritage were used that, in their fertile and substantial examination, confirmed the evidential elements that originated this investigation. <![CDATA[Curricular management of the communicative competence of future teachers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La insuficiente gestión de la competencia comunicativa de los futuros docentes de la Universidad Técnica “Luis Vargas Torres” limita la pertinencia de su formación integral. Por tal razón, el objetivo de este artículo es identificar presupuestos que sustenten cómo gestionar curricularmente dicha competencia, para contribuir a perfeccionar el proceso de formación inicial. Se utilizaron métodos como el análisis-síntesis, el análisis de contenido y la revisión de documentos. Los resultados proporcionan ideas teóricas y metodológicas inherentes al rediseño curricular actual, que coadyuven a adoptar el enfoque de competencias en el modelo de formación de esta alta casa de estudios.<hr/>ABSTRACT The insufficient management of the communicative competence of future teachers of the Technical University “Luis Vargas Torres” limits the relevance of their comprehensive training. For this reason, the objective of this article is to identify assumptions that support how to curricularly manage such competence, in order to contribute to improve the initial training process. Methods such as analysis-synthesis, content analysis and document review were used. The results provide theoretical and methodological ideas inherent to the current curricular redesign, which contribute to the adoption of the competency approach in the training model of this university. <![CDATA[Educational inclusion of students with intellectual disabilities. Requirements for in-service teacher training]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación responde a la necesidad de perfeccionar la formación continua de los docentes de la Educación Básica Primaria para contribuir a la inclusión educativa de estudiantes con Discapacidad Intelectual en el contexto colombiano. Para ello se proponen requerimientos metodológicos donde se tiene en cuenta las experiencias formativas, las necesidades de los docentes y la realidad de la institución caracterizada por el aprendizaje situado en estrecho vínculo con el Proyecto Educativo Institucional.<hr/>ABSTRACT This research responds to the need to improve the continuous training of Primary Basic Education teachers to contribute to the educational inclusion of students with Intellectual Disabilities in the Colombian context. For this, methodological requirements are proposed that take into account training experiences, the needs of teachers and the reality of the institution characterized by learning located in close connection with the Institutional Educational Project. <![CDATA[Methodology for the establishment of interdisciplinary relationships in the Agronomy career]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El establecimiento de las relaciones interdisciplinarias es una vía efectiva de vinculación académica, pero aún existen dificultades en la integración de conocimientos impartidos en la formación del Ingeniero Agrónomo limitándose estos a un enfoque disciplinar sin dar respuesta integral a los problemas del agropecuarios. El presente trabajo tiene como objetivo diseñar una metodología para el establecimiento de las relaciones interdisciplinarias en la carrera Agronomía. La modelación de este proceso se fundamenta y explica a través de sus componentes estructurales, funcionales, secuencia de sus etapas, fases y acciones integradas flexibilizando su dinámica y siendo funcional, singular y operativa.<hr/>ABSTRACT The establishment of interdisciplinary relations is an effective way of academic linkage, but there are still difficulties in the integration of knowledge imparted in the training of the Agronomist Engineer, which is limited to a disciplinary approach without giving an integral response to the problems of agriculture and livestock. The objective of this work is to design a methodology for the establishment of interdisciplinary relations in the agronomy career. The modeling of this process is based on and explained through its structural and functional components, the sequence of its stages, phases and integrated actions, making its dynamics more flexible and functional, singular and operative. <![CDATA[Teaching strategies for integrating Artificial Intelligence into the high school curriculum]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo aborda la necesidad de integrar la Inteligencia Artificial en el currículo de bachillerato ecuatoriano para responder a las demandas del siglo XXI. Se realizó un análisis del currículo actual y se propusieron estrategias didácticas para la implementación de dicho recurso. Se llevó a cabo un estudio cualitativo con un enfoque descriptivo, macrosocial sobre la educación. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a docentes, directivos y estudiantes. Los hallazgos destacan que las estrategias didácticas propuestas fortalecen habilidades críticas y creativas, promueven la participación en el aula y preparan a los jóvenes para un entorno educativo más dinámico y adaptado a las demandas tecnológicas.<hr/>ABSTRACT This paper addresses the need to integrate Artificial Intelligence into the Ecuadorian high school curriculum to meet the demands of the 21st century. An analysis of the current curriculum was carried out and didactic strategies for the implementation of this resource were proposed. A qualitative study was carried out with a descriptive, macro-social approach on education. Semi-structured interviews were conducted with teachers, directors and students. The findings highlight that the proposed didactic strategies strengthen critical and creative skills, promote participation in the classroom and prepare young people for a more dynamic educational environment adapted to technological demands. <![CDATA[Evaluation of communicative competence of future education professional]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Insuficiencias teórico-metodológicas en la evaluación de la competencia comunicativa, limitan la obtención de información caracterizadora y valorativa sobre su desarrollo en los futuros profesionales de la Educación. En tal sentido, el objetivo es precisar fundamentos de este proceso para coadyuvar a la mejora continua de los cambios que desarrolla la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas en el empleo del enfoque de competencias para el proceso de formación. Se utilizaron métodos como el análisis-síntesis, el análisis de contenido y la revisión de documentos. Los resultados explican un componente que retroalimenta la calidad de la formación de la competencia comunicativa.<hr/>ABSTRACT Theoretical-methodological insufficiencies in the evaluation of communicative competence limit the obtaining of characterizing and evaluative information on its development in future education professionals. In this sense, the objective is to specify the foundations of this process to contribute to the continuous improvement of the changes developed by the Luis Vargas Torres de Esmeraldas Technical University in the use of the competency approach for the training process. Methods such as analysis-synthesis, content analysis and document review were used. The results explain a component that feeds back into the quality of the formation of communicative competence. <![CDATA[Entrepreneurship practices in the training of the technical bachelor's degree: Initiative for sustainable businesses]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el proceso formativo de los estudiantes de Bachillerato técnico la estructura de las planificaciones y diseño curricular en los módulos formativos resultan insuficientes para fomentar la cultura del emprendimiento entre los estudiantes, vincularse con el sector productivo y mostrar a la comunidad el trabajo que se realiza en la institución. Se aporta una propuesta metodológica que contribuya a la formación de dicha especialidad. Con la utilización de métodos teóricos y empíricos: analítico-sintético, análisis de documentos, encuestas y entrevista se determina la situación del problema, así como también la importancia de cada dimensión o especificidad en la formación profesional pedagógica.<hr/>ABSTRACT In the training process of Technical Baccalaureate students, the structure of the curricular planning and design in the training modules is insufficient to promote the culture of entrepreneurship among students, link with the productive sector and show the community the work that is done in the institution. A methodological proposal is provided that contributes to the training of said specialty. With the use of theoretical and empirical methods: analytical-synthetic, document analysis, surveys and interviews, the situation of the problem is determined, as well as the importance of each dimension or specificity in professional pedagogical training. <![CDATA[The teaching of social history as a contribution to tourism development in the province of Esmeraldas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El insuficiente aprovechamiento de la enseñanza de la historia social como contribución al desarrollo turístico y territorial en la provincia de Esmeraldas, limita a que la pertinencia social sea parte del proceso de formación en la Universidad Técnica Luis Vargas Torres. En consonancia, este artículo tiene como objetivo proponer actividades docentes, como parte de la enseñanza de la historia social, para contribuir al conocimiento de las potencialidades turísticas que poseen los esmeraldeños. Se utilizaron métodos como el análisis-síntesis, el análisis de contenido y la revisión de documentos. Los resultados sirven como premisa para una formación universitaria socialmente más pertinente.<hr/>ABSTRACT The insufficient use of the teaching of social history as a contribution to tourism and territorial development in the province of Esmeraldas, limits social relevance to being part of the training process at the Luis Vargas Torres Technical University. Accordingly, this article aims to propose teaching activities, as part of the teaching of social history, to contribute to the knowledge of the tourist potentialities that the people of Esmeraldas have. Methods such as analysis-synthesis, content analysis and document review were used. The results serve as a premise for a more socially relevant university education. <![CDATA[Review of theoretical and empirical contributions on business intelligence for teaching use]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio analizó las contribuciones teóricas y empíricas sobre la inteligencia empresarial (BI) en organizaciones mediante una revisión sistemática de 30 artículos en Scopus, Scielo y Redalyc. Los hallazgos revelan un creciente interés en BI entre 2021 y 2023, con predominio de estudios en Asia y Oceanía. Se identificó un enfoque cuantitativo y un nivel descriptivo, con publicaciones mayormente en inglés. Se destacan tendencias como la madurez BI, el uso de Big Data e inteligencia artificial, así como la necesidad de estrategias, liderazgo y capacitación para optimizar la implementación y aprovechamiento de BI en las organizaciones.<hr/>ABSTRACT The study analyzed the theoretical and empirical contributions of business intelligence (BI) in organizations through a systematic review of 30 articles from Scopus, Scielo, and Redalyc. Findings reveal a growing interest in BI between 2021 and 2023, with a predominance of studies in Asia and Oceania. A quantitative approach and a descriptive level were identified, with most publications in English. Emerging trends include BI maturity, the use of Big Data and artificial intelligence, and the need for strategies, leadership, and training to optimize the implementation and utilization of BI in organizations. <![CDATA[Management of hospital solid waste. An educational view from public policies in Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La promoción de la salud, es objeto de la salud pública y de la sociedad, en la construcción de políticas públicas que permitan mejorar sus estándares de calidad, relacionados con en el manejo de residuos sólidos. De ahí que el objetivo de este estudio esté dirigido a profundizar en la gestión de residuos sólidos, desde una mirada educativa de las políticas públicas, en función de reducir los riesgos para la salud de la comunidad hospitalaria, en el Perú. Se utilizaron métodos como el análisis-síntesis, inducción- deducción, la revisión de documento y el método PRISMA 2020.<hr/>ABSTRACT Health promotion is the object of public health and society, in the construction of public policies that allow improving quality standards, related to solid waste management. Hence, the objective of this study is aimed at deepening solid waste management, from an educational perspective of public policies, in order to reduce the health risks of the hospital community, in Peru. Methods such as analysis-synthesis, induction-deduction, document review and the PRISMA 2020 method were used. <![CDATA[The subject labor education from a scientific focus, technician, technological and innovative in their curricular design]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda el diseño curricular de la asignatura Educación Laboral desde un enfoque científico, técnico, tecnológico e innovador, una problemática latente en la actualidad en función de preparar a los educandos para resolver problemas de la vida cotidiana en el contexto social y económico en el que se desarrollan. La investigación se desarrolla sobre la base del Método Dialéctico Materialista, se asumen para el desarrollo de la investigación los métodos: revisión documental, análisis-síntesis e inducción-deducción, sistémico estructural funcional. Como resultado se aportan los elementos esenciales para el tratamiento al contenido compuesto por tres subsistemas: cognitivo-laboral; práctico-laboral; productivo-laboral.<hr/>ABSTRACT The article approaches the curricular design of the subject Labor Education from a scientific focus, technician, technological and innovative, a latent problem at the present time in function of preparing to the educating to solve problems of the daily life in the social and economic context in which you/they are developed. The investigation is developed on the base of the Materialistic Dialectical Method; they are assumed for the development of the investigation the methods: documental revision, analysis - synthesis and induction - deduction, systemic structural functional. As a result the essential elements are contributed for the treatment to the compound content for three subsystems: cognitivo-labor; practical-labor; productive-labor. <![CDATA[Potentially gifted students and their educational attention in Basic Secondary School]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La atención educativa de los educandos con potencialidades talentosas de Secundaria Básica constituye una problemática que merece particular atención en el proceso educativo, en ello incide las carencias de los metodólogos provinciales en su desempeño profesional. El objetivo del artículo es describir la organización de la atención educativa de los educandos con potencialidades talentosas en la Secundaria Básica. Se emplearon los métodos de observación participante, análisis de documentos, encuesta y entrevista. Como resultado se ofrece un diseño de organización para la atención educativa de los educandos con potencialidades talentosas desde el desempeño profesional de los metodólogos provinciales.<hr/>ABSTRACT The educational attention of students with gifted potentialities in Basic Secondary School constitutes a problem that deserves particular attention in the educational process, and this is influenced by the deficiencies of provincial methodologists in their professional performance. The objective of the article is to describe the organization of the educational attention of students with gifted potentialities in Basic Secondary School. Participant observation, document analysis, survey and interview methods were used. As a result, an organizational design for the educational attention of potentially gifted students from the professional performance of provincial methodologists is offered. <![CDATA[Comprehension of texts through open educational resources in Ecuadorian Higher Basic Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La comprensión de textos es una habilidad fundamental en el proceso educativo, especialmente en la Educación Básica Superior. Este artículo explora el uso de Recursos Educativos Abiertos (REA) como herramientas efectivas, atendiendo al reconocimiento de las TIC para mejorar esta competencia en estudiantes ecuatorianos. Se analizan las características de los REA, su implementación en el aula y su impacto en el aprendizaje. Como resultado se modelan los fundamentos que potencian o sostienen el escenario áulico del profesor que le permita favorecer su desempeño profesional pedagógico al incentivar la integración y utilización de las tecnologías en la docencia.<hr/>ABSTRACT Text comprehension is a fundamental skill in the educational process, especially in Higher Basic Education. This article explores the use of Open Educational Resources (OER) as effective tools, taking into account the recognition of ICT to improve this skill in Ecuadorian students. The characteristics of OER, their implementation in the classroom and their impact on learning are analyzed. As a result, the fundamentals that enhance or support the classroom scenario of the teacher are modeled, allowing him/her to favor his/her professional pedagogical performance by encouraging the integration and use of technologies in teaching. <![CDATA[Nursing staff training for preeclampsia care]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente trabajo se realiza una sistematización teórica relacionada con la capacitación a los profesionales de enfermería para la atención integral a gestantes que presentan preeclampsia. Se emplearon métodos del nivel teórico tales como el analítico-sintético, el inductivo-deductivo e histórico-lógico para resumir las posiciones más actualizadas con respecto al tema objeto de estudio. Las principales conclusiones, como resultado de la revisión de la literatura científica, corroboran la importancia de la capacitación al personal enfermero en aspectos referidos al el conocimiento de los signos y síntomas de la enfermedad y la educación sanitaria así como otras acciones interventivas en estos pacientes.<hr/>ABSTRACT In the present work, a theoretical systematization related to the training of nursing professionals for the comprehensive care of pregnant women with preeclampsia was carried out, using theoretical methods such as the analytical-synthetic, inductive-deductive and historical-logical to summarize the most updated positions regarding the subject under study. The main conclusions, as a result of the review of the scientific literature, corroborate the importance of training nursing staff in aspects related to the knowledge of the signs and symptoms of the disease and health education as well as other interventional actions in these patients. <![CDATA[Didactic strategy to strengthen logical-mathematical reasoning in seventh grade students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio analiza la falta de estrategias didácticas efectivas para desarrollar el razonamiento lógico-matemático en estudiantes de séptimo grado, especialmente en contextos con recursos limitados y métodos tradicionales. A pesar de la relevancia de esta habilidad, existen pocas propuestas contextualizadas para fortalecerla. En respuesta, se diseñó e implementó una estrategia didáctica basada en actividades interactivas, resolución de problemas y tecnología. Con un enfoque mixto, los resultados mostraron mejoras significativas en la capacidad de análisis y solución de problemas. Este trabajo propone un modelo replicable que busca transformar la enseñanza matemática y fortalecer competencias esenciales para el aprendizaje.<hr/>ABSTRACT This study analyzes the lack of effective didactic strategies to develop logical-mathematical reasoning in seventh grade students, especially in contexts with limited resources and traditional methods. Despite the relevance of this skill, there are few contextualized proposals to strengthen it. In response, a didactic strategy based on interactive activities, problem solving and technology was designed and implemented. With a mixed approach, the results showed significant improvements in the ability to analyze and solve problems. This work proposes a replicable model that seeks to transform mathematics teaching and strengthen essential competencies for learning. <![CDATA[Task learning for the formation of values from letters written by Pedro Agustín Pérez]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El contexto socioeconómico actual en que se desarrolla el proceso de enseñanza aprendizaje en las universidades demanda una formación humanista en valores éticos como expresión de compromiso con una sociedad más justa y las tradiciones patrióticas del pueblo cubano. El trabajo tiene como objetivo elaborar tareas docentes que potencien el pensamiento de Pedro Agustín Pérez en el programa Historia de Cuba. Se utilizaron métodos como el histórico lógico, el análisis síntesis, el hermenéutico, la observación de clases y entrevistas. El trabajo metodológico realizado logró perfeccionar el trabajo metodológico del colectivo de disciplina para enfrentar el pensamiento posmoderno y neoliberal.<hr/>ABSTRACT The current socio-economic context in which the teaching-learning process is developed in universities demands a humanistic formation in ethical values as an expression of commitment with a fairer society and the patriotic traditions of the Cuban people. The objective of this work is to elaborate teaching tasks that enhance Pedro Agustín Pérez's thought in the Cuban History program. Methods such as historical-logical, synthesis analysis, hermeneutic, class observation and interviews were used. The methodological work carried out was able to improve the methodological work of the discipline collective to face the postmodern and neoliberal thought. <![CDATA[Procedure for the treatment of food sovereignty in middle level agronomy students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La producción de alimentos, constituye una de las problemáticas que limita la satisfacción de las necesidades de alimentación a escala territorial. Este artículo trata esta temática desde su abordaje en el proceso formativo de los Institutos Politécnicos Agropecuarios; por lo que su objetivo está dirigido a diseñar un procedimiento para el tratamiento de la soberanía alimentaria en el proceso de formación profesional de los estudiantes de Agronomía. Se emplearon los métodos: análisis-síntesis, inductivo-deductivo, revisión documental y la modelación. Sus resultados permitieron concluir la necesidad de priorizar la atención a esta problemática por parte de la institución educativa.<hr/>ABSTRACT Food production constitutes one of the problems that limit the satisfaction of food needs at territorial scale. This article deals with this subject from its approach in the formative process of the Agricultural Polytechnic Institutes; therefore, its objective is directed to design a procedure for the treatment of food sovereignty in the professional training process of Agronomy students. The following methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive, documentary review and modeling. Its results allowed concluding the need to prioritize the attention to this problem by the educational institution. <![CDATA[Environmental education in the formation of the Bachelor in Accounting and Finance]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El Ministerio de Educación Superior en sus transformaciones toma en consideración la Educación Ambiental de los estudiantes con la finalidad de incidir en una formación orientada a la conservación y respeto por el Medio Ambiente. La investigación tuvo como objetivo: proponer actividades de educación ambiental para la formación del licenciado en contabilidad y Finanzas del Centro Universitario Municipal Imías de la Universidad de Guantánamo. Se obtuvieron resultados satisfactorios en la ejecución de las actividades propuestas, según la metodología utilizada, que permitió fortalecer la realización de actividades que permitan el vínculo teoría-práctica en la formación del Licenciado en Contabilidad y Finanzas.<hr/>ABSTRACT The Ministry of Higher Education in its transformations takes into consideration the Environmental Education of the students with the purpose of influencing a formation oriented to the conservation and respect for the Environment. The objective of the research was: to propose environmental education activities for the formation of the accounting and finance graduate of the Imías Municipal University Center of the University of Guantánamo. Satisfactory results were obtained in the execution of the proposed activities, according to the methodology used, which allowed strengthening the realization of activities that allow the theory-practice link in the training of the Bachelor in Accounting and Finance. <![CDATA[Promotion of mountain agroecological culture in university students for local development. Considerations]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda una sistematización de consideraciones teóricas como parte de la Política Universitaria para el conocimiento y desarrollo local, ordenada prioridades y perspectivas que incidirán en el Proyecto de Desarrollo Integral de cada municipio. Como objetivo la sistematización de referentes teóricos para la promoción de la cultura agroecológica montañosa desde la extensión universitaria en estudiantes universitarios. El uso los métodos análisis-síntesis, inducción- deducción y hermenéutico dialéctico, proporcionaron las valoraciones del proceso formativo extensionista y sus principales inconsistencias en este campo, que proveen la comprensión desde el objeto. Las consideraciones aportadas facilitan elementos de contextualización del proceso en los territorios.<hr/>ABSTRACT The article addresses a systematization of theoretical considerations as part of the University Policy for local knowledge and development, ordered priorities and perspectives that will influence the Integral Development Project of each municipality. The objective is the systematization of theoretical references for the promotion of the mountain agroecological culture from the university extension in university students. The use of the analysis-synthesis, induction-deduction and dialectical hermeneutic methods, provided the evaluations of the extensionist formative process and its main inconsistencies in this field, which provide the understanding from the object. The considerations provided facilitate elements of contextualization of the process in the territories. <![CDATA[Learning strategy from gamification for students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100024&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El rendimiento académico en bachillerato es fundamental para promover políticas inclusivas que mejoren la calidad educativa. Este estudio diseñó una estrategia pedagógica para optimizar el rendimiento de estudiantes con TDAH en Programación. Se aplicó una metodología de investigación mixta (cuantitativa y cualitativa) para diagnosticar la situación inicial y justificar la solución propuesta. La estrategia, con enfoque multimodal y multisensorial, incorpora recursos auditivos, visuales y kinestésicos, apoyados en la gamificación. Se desarrolla en tres fases y cinco etapas escalonadas. Validada en una Unidad Educativa, mostró resultados satisfactorios y es potencialmente generalizable al bachillerato actual.<hr/>ABSTRACT Academic performance in high school is essential to promote inclusive policies that improve educational quality. This study designed a pedagogical strategy to optimize the performance of students with ADHD in Programming. A mixed research methodology (quantitative and qualitative) was applied to diagnose the initial situation and justify the proposed solution. The strategy, with a multimodal and multisensory approach, incorporates auditory, visual and kinesthetic resources, supported by gamification. It is developed in three phases and five staggered stages. Validated in an Educational Unit, it showed satisfactory results and is potentially generalizable to the current high school. <![CDATA[Neutrosophic Evaluation of Educaplay Usage to Improve Academic Performance in Mathematics]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100025&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Educaplay se presenta como una herramienta innovadora para la enseñanza de las matemáticas, abordando la necesidad de métodos didácticos efectivos. Este estudio evalúa su implementación en la Unidad Educativa “Luis A. Martínez” para mejorar el rendimiento académico en cuarto año de Educación Básica. Se analizan factores como accesibilidad tecnológica, capacitación docente, integración curricular y respuesta estudiantil. La incorporación de Mapas Cognitivos Neutrosóficos (NCM) permite un análisis profundo de interdependencias en el proceso educativo. Este enfoque holístico busca no solo mejorar el aprendizaje inmediato, sino también establecer un modelo replicable y sostenible para futuras innovaciones educativas.<hr/>ABSTRACT Educaplay emerges as an innovative tool for mathematics teaching, addressing the need for effective didactic methods. This study evaluates its implementation at the “Luis A. Martínez” Educational Unit to improve academic performance in the fourth year of Basic Education. Factors such as technological accessibility, teacher training, curriculum integration, and student response are analyzed. The incorporation of Neutrosophic Cognitive Maps (NCM) enables an in-depth analysis of interdependencies in the educational process. This holistic approach seeks not only to enhance immediate learning but also to establish a replicable and sustainable model for future educational innovations. <![CDATA[The development of oral communication in foreing languages with the use of virtual teaching-learning environments]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100026&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Uno de los problemas que se identifica en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la comunicación oral en lenguas extranjeras mediada por las tecnologías, es la insuficiencia en las mediaciones tecno-didácticas. El presente artículo tiene como objetivo fundamentar epistemológicamente el referido proceso mediado por los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Para ello se emplearon métodos, tales como, el análisis-síntesis y el análisis documental. Los resultados obtenidos evidencian la importancia del empleo de estas plataformas de aprendizaje en línea para potenciar la comunicación oral en lenguas extranjeras, para la cual, la interactividad, la flexibilidad y los aspectos interculturales devienen condiciones indispensables.<hr/>ABSTRACT One of the problems identified in the teaching-learning process of oral communication mediated by technologies is insufficiencies in tecno-didactic mediations. The following article is intended to explore the epistemological foundations involved in the teaching learning process of oral communication with the use of virtual teaching-learning environments. The methods used included analysis-synthesis and documentary analysis. The results obtained evidence the importance of using these online learning management systems to improve oral skills in foreign languages, where interactivity, flexibility and intercultural backgrounds are essential. <![CDATA[Strengthening local cultural identity from the Main Integrative Discipline Sociocultural Management]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100027&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo ofrece recomendaciones metodológicas que contribuyen a la preparación de los docentes para el fortalecimiento de la identidad cultural local aprovechando las potencialidades de la Disciplina Principal Integradora, siendo esta una de las insuficiencias manifestadas en el proceso formativo del estudiante de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Se emplean métodos teóricos y empíricos, que permitieron la fundamentación y valoración de la propuesta. El principal resultado consiste en una mayor preparación de los docentes desde el trabajo metodológico de la Disciplina Principal Integradora, para concebir y desarrollar acciones que fortalecen la identidad cultural local en la citada carrera.<hr/>ABSTRACT This article offers methodological recommendations that contribute to the preparation of the educational ones for the invigoration of the identity cultural local taking advantage of the potentialities of the Integrative Main Discipline, being this one of the inadequacies manifested in the formative process of the student of the career Sociocultural Administration for the Development. Theoretical and empiric methods are used that allowed the foundation and valuation of the proposal. The main result consists on a bigger preparation of the educational ones from the methodological work of the Integrative Main Discipline, to conceive and to develop actions that strengthen the local cultural identity in the mentioned career. <![CDATA[Risk Management in Teachers ‘Occupational Health: A conceptual vision from the new public management]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100028&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La gestión de riesgo en salud ocupacional docente universitaria ha experimentado una transformación paradigmática sustancial desde la perspectiva de la Nueva Gestión Pública. Esta revisión analiza la evolución conceptual integrando tres décadas de desarrollo teórico, evidenciando el tránsito desde modelos burocráticos tradicionales hacia enfoques basados en eficiencia y gestión por resultados. El análisis revela cómo estos principios han redefinido la conceptualización de riesgos psicosociales, ergonómicos y organizacionales en el contexto universitario. Se propone un marco integrador que articula mecanismos de evaluación continua, sistemas adaptativos y determinantes específicos de la salud docente, fundamentado en evidencia empírica reciente.<hr/>ABSTRACT Risk management in university teaching occupational health has undergone a substantial paradigmatic transformation from the perspective of the New Public Management. This review analyzes the conceptual evolution integrating three decades of theoretical development, evidencing the transition from traditional bureaucratic models to approaches based on efficiency and results-based management. The analysis reveals how these principles have redefined the conceptualization of psychosocial, ergonomic and organizational risks in the university context. An integrative framework is proposed that articulates continuous evaluation mechanisms, adaptive systems and specific determinants of faculty health, based on recent empirical evidence. <![CDATA[Methodology for the functional rescue of the senior adults with Motor Sequels by Cerebrovascular Diseases]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100029&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo se deriva de las insuficiencias presentadas por los profesores de Cultura Física Terapéutica para el rescate funcional del adulto mayor con secuelas motrices por enfermedades cerebrovasculares. De ahí que se propone una metodología contentiva de los componentes esenciales que deben tener en cuenta estos profesionales en su labor diaria. El método analítico-sintético permitió proponer constructos con carácter dialéctico como base para su introducción en el proceso de Cultura Física Terapéutica en la comunidad. El resultado obtenido enriquece el referido proceso, en el bienestar integral de estos beneficiarios, en lo físico, lo psíquico y lo social.<hr/>ABSTRACT The present article stems from the deficiencies exhibited by Therapeutic Physical Education teachers in the functional rehabilitation of elderly individuals with motor sequelae resulting from cerebrovascular diseases. Consequently, a methodology is proposed that encompasses the essential components these professionals should consider in their daily practice. The analytical-synthetic method facilitated the proposal of constructs with a dialectical nature as a foundation for their integration into the Therapeutic Physical Education process within the community. The results obtained enrich this process, contributing to the overall well-being of these beneficiaries in physical, psychological, and social dimensions. <![CDATA[The University and the Impact of Tourism on the Marketing of Afro-Emerald Foods]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100030&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La escasa intervención de la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, en la aplicación de procesos que permitan minimizar el impacto negativo del turismo en la comercialización de las comidas afro-esmeraldeñas, limita su pertinencia social. En consonancia, este artículo tiene como objetivo determinar un conjunto de actividades en la carrera de licenciatura en Turismo, para contribuir a minimizar dicho impacto en la economía familiar y el medio ambiente, en función de una mayor pertinencia social. Se utilizaron métodos como el análisis-síntesis, análisis de contenido, revisión de documentos y entrevistas. Las acciones coadyuvan a una formación universitaria más pertinente socialmente.<hr/>ABSTRACT The limited involvement of the Luis Vargas Torres Technical University of Esmeraldas in implementing processes to minimize the negative impact of tourism on the marketing of Afro-Esmeraldas foods limits its social relevance. Accordingly, this article aims to identify a set of activities in the bachelor’s degree program in Tourism to contribute to minimizing this impact on the family economy and the environment, thereby achieving greater social relevance. Methods such as analysis-synthesis, content analysis, document review, and interviews were used. These actions contribute to more socially relevant university education. <![CDATA[University College, mobility and innovative spaces for pre-professional training of Granma students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100031&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la Universidad de Granma, se trabaja para que los estudiantes ingresen a la carrera seleccionada con actitudes y motivaciones para permanecer y graduarse. El propósito del artículo es socializar las experiencias en la movilidad y los espacios innovadores empleados en la formación pre profesional de los estudiantes del Colegio Universitario. El empleo de métodos Teóricos como el Histórico-lógico y el Analítico-sintético, métodos Empíricos como la Observación, Encuesta y Entrevista; así como, el método Estadístico permitió como principales resultados la propuesta de acciones educativas por direcciones de trabajo.<hr/>ABSTRACT At the University of Granma, work is done so that students enter the selected career with attitudes and motivations to remain and graduate. The purpose of the article is to socialize the experiences in mobility and the innovative spaces used in the pre-professional training of the students of the University College. The use of Theoretical methods such as the Historical-logical and the Analytical-synthetic, Empirical methods such as Observation, Survey and Interview; as well as, the Statistical method allowed as main results the proposal of educational actions by work directions. <![CDATA[Capacity building in heritage management of the Stone Zoo for the development of Manuel Tames]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100032&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El trabajo tiene como objetivo la elaboración de un plan de acciones orientado a la formación de capacidades en gestión del patrimonio Zoológico de Piedras en el municipio Manuel Tames. En el estudio se emplearon los métodos análisis de documentos, la observación estructurada ajena y la entrevista semiestructurada a 44 actores priorizados en el periodo 2019-2023. Se visualiza el estado de las alianzas interactorales a partir de las contradicciones existentes en el contexto, pese a sus potencialidades para el turismo sociocultural.<hr/>ABSTRACT The objective of the work is the development of an action plan aimed at training capacities in heritage management of the Stone Zoo in the municipality of Manuel Tames. The study used document analysis, structured external observation, and semi-structured interviews with 44 prioritized actors in the period 2019-2023. The state of the interactional alliances is visualized based on the contradictions existing in the context, despite their potentialities for sociocultural tourism. <![CDATA[Directive skills. Notes on the environmental dimension of direction management in the teaching department]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La incorporación de la dimensión ambiental de la gestión de dirección del jefe de departamento universitario ha estado presentando carencias en la universidad de Sancti Spíritus, cuestión que es importante para el logro de una mejor efectividad en la implementación de un grupo de acciones estratégicas orientadas a los procesos universitarios en función del medio ambiente y de la educación ambiental para el desarrollo sostenible, y en especial para el enfrentamiento al cambio climático. El objetivo de este trabajo es proponer a los jefes de departamento de la universidad procedimientos, en el marco de las habilidades directivas del nivel primario de gestión del ciclo directivo, que le ayuden desde la autosuperación sistemática en su actividad de dirección. Se emplearon métodos como el analítico-sintético, histórico-lógico, y empíricos como la observación científica.<hr/>ABSTRACT The incorporation of the environmental dimension into the management activity of university department heads has exhibited shortcomings at the University of Sancti Spíritus. These shortcomings are linked to the approaches in this domain for enhancing the effectiveness of implementing a set strategic actions aimed at university processes related to the environment and environmental education for sustainable development, particularly in addressing climate change. The objective of this work is to propose procedures within the framework of primary-level management skills in the managerial cycle for department heads to utilize, as it is evident that mastering these skills positions them as key actors in resolving environment issues. Methods such as analytical-synthetic and historical-logical approaches were employed, alongside empirical methods like scientific observation. <![CDATA[The teaching of reading from a sociocultural perspective in the New Mexican school]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100034&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo presenta una revisión sistemática del conocimiento generado en los últimos años relacionado con la enseñanza de la lectura para construir el estado del conocimiento del proyecto de investigación “La enseñanza de la lectura en primero y segundo grado de primaria: Pachuca de Soto, ciclo escolar 2024 - 2025”. El objetivo analizar el proceso de enseñanza de la lectura y comprender cómo influyen los conocimientos y el contexto sociocultural de los estudiantes. Se emplea una metodología mixta que refleja procesos de socialización del lenguaje escrito desde una visión ontológica de la realidad lectora en el marco de la Nueva Escuela Mexicana.<hr/>ABSTRACT The article presents a systematic review of the knowledge generated in recent years related to the teaching of reading to build the state of knowledge of the research project “The teaching of reading in first and second grade of elementary school: Pachuca de Soto, School Year 2024 - 2025”. The objective is to analyze the process of teaching reading and to understand how students' knowledge and socio-cultural context influence it. The study employs a mixed methodology that reflects the processes of socialization of written language from an ontological vision of the students' reading reality. Within the framework of the New Mexican School. <![CDATA[Creative learning in Language and Literature: Socio-labor projects as an educational tool in Ecuadorian Basic Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo explora la relevancia del aprendizaje creativo en Lengua y Literatura, destacando los proyectos sociolaborales como herramientas educativas en la Educación Básica ecuatoriana. Con un enfoque cualitativo, se investigan experiencias y percepciones de docentes y estudiantes mediante entrevistas, observación directa y análisis de documentos curriculares. Los hallazgos muestran que los proyectos sociolaborales fomentan la participación activa de los estudiantes, fortalecen sus competencias lingüísticas y literarias, y generan vínculos significativos con la comunidad. Este modelo promueve una educación más inclusiva y dinámica, mejorando el impacto del aprendizaje creativo en el desarrollo integral del alumnado.<hr/>ABSTRACT This article explores the relevance of creative learning in Language and Literature, highlighting socio-labor projects as educational tools in Ecuadorian Basic Education. Using a qualitative approach, experiences and perceptions of teachers and students are investigated through interviews, direct observation and analysis of curricular documents. The findings show that socio-labor projects encourage the active participation of students, strengthen their linguistic and literary skills, and generate meaningful links with the community. This model promotes a more inclusive and dynamic education, improving the impact of creative learning on students' integral development. <![CDATA[The transmission of the Haitian legacy in the sociological perspective of education and culture]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100036&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda el efecto socializador que posee la transmisión del legado cultural haitiano al ser examinado desde perspectiva de la sociología de la educación y de la cultura. Se muestra el insuficiente aprovechamiento de la potencialidad de formación que posee tal transmisión como proceso fundamental en la educación en el ámbito escolar, familiar y comunitario. De ahí que el objetivo sea el proponer el tratamiento de diferentes contenidos para el perfeccionamiento del sistema de conocimientos en carreras universitarias de ciencias sociales y humanísticas relacionados con esta temática. Se emplea como métodos el análisis bibliográfico y de documentos, entre otros.<hr/>ABSTRACT The article addresses the socializing effect of the transmission of the Haitian cultural legacy when examined from the perspective of the sociology of education and culture. It shows the insufficient use of the training potential of such transmission as a fundamental process in education at school, family and community levels. Hence, the objective is to propose the treatment of different contents for the improvement of the knowledge system in university careers of social and humanistic sciences related to this subject. Bibliographic and document analysis, among others, are used as methods. <![CDATA[Environmental education in teacher preparation in multigrade elementary schools]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100037&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo que se presenta es resultado del proyecto Un enfoque Paisajístico para conservar ecosistemas montañosos amenazados. Tiene como objetivo ofrecer algunas reflexiones sobre la educación ambiental en la preparación del maestro en la escuela primaria multigrado. Entre los métodos aplicados para su elaboración estuvieron el análisis de documentos, la observación participante, el análisis del producto de la actividad, y el criterio de expertos. Se arriba a la conclusión que las reflexiones ofrecidas contribuyen al perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje, dadas las complejidades que se presentan en este tipo de centro educacional.<hr/>ABSTRACT The article presented here is the result of the project A Landscape Approach to Conserve Threatened Mountain Ecosystems. Its objective is to offer some reflections on environmental education in the preparation of the teacher in the multigrade elementary school. Among the methods applied for its elaboration were the analysis of documents, participant observation, analysis of the product of the activity, and the criteria of experts. It is concluded that the reflections offered contribute to the improvement of the teaching-learning process, given the complexities that arise in this type of educational center. <![CDATA[Educational attention to students with physical-motor limitations. Challenges for teachers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100038&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación pretende favorecer la preparación de los profesores de la carrera Licenciatura en Educación Primaria acerca del tratamiento a la atención educativa al limitado físico motor en condiciones de inclusión, a partir de la atención a la diversidad como postura pedagógica y fundamentos de prácticas cada vez más inclusivas, se aplicaron métodos, como: la observación, encuestas y entrevistas, los que arrojaron insuficiencias en conocimiento teórico- metodológico de los profesores, las acciones se sometieron a criterio de expertos y se llevaron a la práctica, los resultados obtenidos demostraron pertinencia, ya que se evidenciaron transformaciones.<hr/>ABSTRACT The present research aims to enhance the preparation of teachers in the Bachelor's Degree in Primary Education regarding the educational support for students with physical-motor limitations in inclusive settings. This is based on addressing diversity as a pedagogical stance and the foundations of increasingly inclusive practices. Methods such as observation, surveys, and interviews were applied, which revealed deficiencies in the theoretical and methodological knowledge of the teachers. The actions were subjected to expert evaluation and implemented in practice. The results obtained demonstrated relevance, as transformations were evident. <![CDATA[Improvement workshop for art history teachers. Alternative from the teaching of university heritage]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Universidad de la Habana contiene una serie de museos, que atesoran incontables objetos de valor, discretamente utilizados en la formación profesional de los estudiantes de la Carrera de Historia del Arte. El artículo está dirigido a mostrar el valor del patrimonio cultural universitario desde la preparación de los profesores de la Carrera, quienes resultan promotores del patrimonio universitario, en tanto lo conciben en las salidas académicas de asignaturas y disciplinas. El resultado está estructurado desde la concepción de un sistema de talleres metodológicos que se articulan con la utilización de técnicas para el reconocimiento y utilización del patrimonio universitario.<hr/>ABSTRACT The University of Havana contains a series of museums housing countless valuable objects, discreetly used in the professional training of students in the Art History program. This article aims to demonstrate the value of university cultural heritage from the perspective of the program's professors, who are promoters of university heritage, as they understand it in academic outings for subjects and disciplines. The result is structured around the conception of a system of methodological workshops that are articulated with the use of techniques for the recognition and utilization of university heritage. <![CDATA[“Environment in History”, hypermedia to strengthen environmental awareness in Medical Sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100040&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La asignatura Historia de Cuba puede contribuir a lograr mayor concientización ambiental en los estudiantes. Se realizó una investigación en la Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande entre 2019-2022, utilizando los métodos revisión documental y cuestionario con el objetivo de confeccionar un recurso educativo digital para fortalecer la conciencia ambiental desde la asignatura Historia de Cuba en los estudiantes de Ciencias Médicas. Se confeccionó una hipermedia con la bibliografía nacional y cuatro monografías confeccionadas por las autoras, sobre los problemas ambientales de la región y la incidencia de estos sobre la salud humana, para interés del perfil profesional.<hr/>ABSTRACT The History of Cuba subject can contribute to achieving greater environmental awareness in students. An investigation was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Sagua la Grande, using the documentary review and questionnaire methods with the objective of making a digital educational resource to strengthen environmental awareness from the History of Cuba subject in Medical Sciences students. A hypermedia was made with the national bibliography and four monographs prepared by the authors, on the environmental problems of the region and their incidence on human health, for the interest of the professional profile. <![CDATA[Educational inclusion and conception from the professional training of the speech therapist]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100041&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo ofrece una argumentación teórica sobre la inclusión, un tema importante en el contexto educativo, visto desde el trabajo con los trastornos en la comunicación y el lenguaje, elementos esenciales para lograr la equiparación de posibilidades, para lo cual se debe garantizar la preparación desde la formación inicial de los logopedas A partir de la utilización de variados métodos, se logra constatar la necesidad de realizar precisiones centradas en la inclusión educativa y el dominio del papel del logopeda sobre ella, a partir de la comprensión de los entornos necesarios para favorecer el objetivo esencial de crear comunicadores eficientes.<hr/>ABSTRACT The article offers a theoretical argumentation on inclusion, an important topic in the educational context, seen from the work with communication and language disorders, essential elements to achieve the equalization of possibilities, for which the preparation must be guaranteed from the initial training of speech therapists. From the use of various methods, it is possible to see the need to make clarifications focused on educational inclusion and the mastery of the speech therapist's role in it, from the understanding of the necessary environments to promote the essential objective of creating efficient communicators. <![CDATA[Pedagogical strategy for the development of environmental culture towards the protection of the water]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100042&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo tuvo como objetivo la instrumentación de una estrategia pedagógica para desarrollar la cultura ambiental con vista a contribuir a la protección del recurso agua por los maestros en formación del Centro Universitario Municipal de San Luis, provincia Santiago de Cuba. Para su desarrollo se utilizaron métodos teóricos y empíricos conjuntamente con el Sistémico Estructural Funcional. Los resultados fueron favorecedores revelando la efectividad de la estrategia al lograrse la cultura ambiental con los conocimientos y habilidades necesarias para la adecuada protección del recurso objeto de estudio dando solución de esta manera a un problema de la práctica educativa posibilitando además el enriqueciendo de las Ciencias de la Educación.<hr/>ABSTRACT This article aimed at the instrumentation of a pedagogical strategy to develop the environmental culture with a view to contributing to the protection of the water resource by the teachers in training of the Municipal University Center of San Luis, province of Santiago de Cuba. For its development, theoretical and empirical methods were used together with the Functional Structural System. The results were favorable, revealing the effectiveness of the strategy by achieving environmental culture with the knowledge, skills necessary for the adequate protection of the resource under study providing a solution in this to a problem of educational practice also enabling the enrichment of education sciences. <![CDATA[Educational program for socio-environmental management in communities in vulnerable situations]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La gestión socioambiental permite la educación ambiental desde la universidad hacia la comunidad. El presente artículo tiene por objetivo proponer un programa educativo para la gestión socioambiental en comunidades en situación de vulnerabilidad en el municipio de Imías-Guantánamo. Transita por la sistematización de los referentes teóricos y el diagnóstico comunitario, hasta el diseño de la propuesta para su puesta en práctica, con actividades socioambientales que responden a los componentes estructurales: diseño, implementación y evaluación. La validez teórica y práctica de las actividades se demostró a partir de la consulta a especialistas y su introducción en la práctica pedagógica.<hr/>ABSTRACT Socio-environmental management allows environmental education from the university to the community. The objective of this article is to propose an educational program for the socio-environmental management in communities in vulnerable situations in the municipality of Imías-Guantánamo. It goes through the systematization of theoretical references and community diagnosis, to the design of the proposal for its implementation, with socio-environmental activities that respond to the structural components: design, implementation and evaluation. The theoretical and practical validity of the activities was demonstrated through consultation with specialists and their introduction into pedagogical practice. <![CDATA[Socio-emotional skills in higher education: experience in a student scientific group]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100044&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo tiene como objetivo valorar la importancia de desarrollar habilidades socioemocionales en la Educación Superior para formar un futuro hombre de ciencia, desde el trabajo científico estudiantil. Se emplearon métodos como la observación, entrevista, encuesta y la lista de chequeo de habilidades sociales de Goldstein (Tomas, 1995), que permitió identificar fortalezas y áreas de mejora. Las principales conclusiones muestran que la propuesta de acciones estratégicas encaminadas a desarrollar habilidades socioemocionales dentro del proceso formativo, posibilitan mejorar el desempeño investigativo, generando una cultura de trabajo colaborativo e innovación científica.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to assess the importance of developing socio-emotional skills in Higher Education to train future scientists, starting from student scientific work. Methods such as observation, interviews, surveys, and Goldstein's (Tomas, 1995) social skills checklist were used, which allowed for the identification of strengths and areas for improvement. The main conclusions show that the proposed strategic actions aimed at developing socio-emotional skills within the educational process can enhance research performance, fostering a culture of collaborative work and scientific innovation. <![CDATA[Methodological strategy for solving algebraic problems]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100045&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación realizada aborda los antecedentes históricos de la habilidad resolver problemas, así como la sistematización de los referentes teóricos que sustentan el desarrollo de están habilidad. En el estudio diagnóstico del objeto de estudio se caracterizó la situación que presenta el campo de acción. El objetivo del trabajo es elaborar una estrategia metodológica para desarrollar habilidades en la resolución de problemas algebraicos. Mediante la aplicación de diferentes métodos y técnicas de investigación se logró comprobar la factibilidad de la propuesta, la cual mostró niveles superiores en el desarrollo de las habilidades algebraicas necesarias para la solución de problemas algebraicos.<hr/>ABSTRACT The realized investigation tackles the historic background of ability solving problems as well as the referent theoreticians' systematization that they hold the development of our ability. The situation that presents the range of activity was characterized in the diagnostic study of the object of study. Reaffirming the need to plan a strategy methodological to develop abilities in the problem solving algebraic. By means of the application of different methods and it got fact-finding your techniques to check the feasibility of the proposal, which showed superior levels in the development of the algebraic necessary abilities for the solution of algebraic problems. <![CDATA[Methodology of career orientation of students for the transition to the Technical Vocational Baccalaureate]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100046&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación tiene como objetivo elaborar un sistema de acciones pedagógicas que desarrollen la Orientación Vocacional de los estudiantes de Básica Superior para la transición al Bachillerato Técnico Profesional, a su vez se exponen mejoras en el acompañamiento del docente hacia el alumno, con estrategias que ayuden a la elección profesional. La investigación es descriptiva, documental, con un enfoque cualitativo, empleando el método inductivo deductivo, se usaron técnicas como las encuestas y el análisis documental. Se revela como problema esencial la falta de información importante para elegir una carrera, esto, está ligado al objetivo principal de la investigación.<hr/>ABSTRACT The objective of this research is to elaborate a system of pedagogical actions to develop the Vocational Orientation of the students of Higher Basic Education for the transition to the Professional Technical Baccalaureate, and at the same time to improve the accompaniment of the teacher towards the student, with strategies that help in the professional choice. The research is descriptive, documentary, with a qualitative approach, using the inductive-deductive method, techniques such as surveys and documentary analysis were used. The lack of important information to choose a career is revealed as an essential problem, this is linked to the main objective of the research. <![CDATA[The professional ability to plan in the academic year of the career of Physical Culture]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100047&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente artículo propone una metodología para el desarrollo de la habilidad profesional planificar con enfoque intencionado en el año académico de la carrera de Cultura Física, la cual es portadora de nuevos componentes y relaciones entre los subsistemas que responden a las exigencias del profesional de la Cultura Física en la actualidad para desarrollar el trabajo metodológico. En la investigación se emplearon métodos y técnicas científicas tales como: histórico-lógico, análisis-síntesis, inductivo-deductivo, trabajo con documentos, la observación, la encuesta, la entrevista que permitieron identificar limitaciones en el orden teórico, práctico y metodológico para el desarrollo de esta habilidad.<hr/>ABSTRACT This article aims to propose a methodology for developing the professional skill of planning with a deliberate focus on the academic year of Physical Education programs. This methodology incorporates new components and essential relationships between subsystems that meet the demands of today's Physical Education professionals in developing methodological work. The research employed scientific methods and techniques such as historical-logical analysis-synthesis, inductive-deductive analysis, document analysis, observation, surveys, and interviews, which allowed us to identify theoretical, practical, and methodological limitations for developing this skill. <![CDATA[Playful educational methodology for motivating learning in the subject Social Studies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100048&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La motivación por el aprendizaje, es objeto de la formación Básica Superior en Ecuador desde la construcción de políticas que permitan al estudiante conocer a través del juego. Por lo que se propone una metodología lúdico educativa para la motivación del aprendizaje de la asignatura de Estudios Sociales, utilizando recursos que regeneren el aprendizaje, desarrollen habilidades cognitivas, y aumenten el entusiasmo por el estudio. Se adoptó un diseño no experimental, con enfoque mixto de investigación, con alcance descriptivo y correlacional para los niveles de estimulación intrínseca de los alumnos y se utilizaron métodos teóricos, empíricos y técnicas matemático-estadísticas.<hr/>ABSTRACT Motivation for learning is a focus of upper basic education in Ecuador, thanks to the development for policies that allow students to learn through play. Therefore, a playfull educational methodology is proposed to motivate learning of the subjetct of Social Studies, using resources that regenerate learning, develop cognitive skills, and increase student enthusiasm. A non-experimental design was adopted, combining quantitative and qualitative methodologies, with a descriptive and correlational approach to assessing students' levels of intrinsic stimulation. Theorethical and empirical methods, as well as mathematical and statistical techniques, were used. <![CDATA[The democratic, popular, agrarian and anti-imperialist stage of the Cuban Revolution and imperialist hostility]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda la etapa democrática popular, agraria y antimperialista de la Revolución Cubana y la política agresiva del imperialismo norteamericano para tratar de aplastarla, de extirparla del continente. Se demuestra, el cumplimiento de las aspiraciones de los cubanos acerca de la soberanía nacional y la justicia social. La socialización del artículo contribuirá al perfeccionamiento de la docencia de pregrado de la asignatura Historia de Cuba. Se recurrió a los métodos del nivel teórico y del nivel empírico. Tiene como objetivo: Explicar el desarrollo de la etapa democrático, popular, agraria y antimperialista de la Revolución Cubana ante la hostilidad imperialista.<hr/>ABSTRACT The article addresses the popular democratic, agrarian and anti-imperialist stage of the Cuban Revolution and the aggressive policy of North American imperialism to try to crush it, to extirpate it from the continent. It demonstrates the fulfillment of the aspirations of Cubans regarding national sovereignty and social justice. The socialization of the article will contribute to the improvement of undergraduate teaching of the subject History of Cuba. The methods of the theoretical level and the empirical level were used. Its objective: Explain the development of the democratic, popular, agrarian and anti-imperialist stage of the Cuban Revolution in the face of imperialist hostility. <![CDATA[Satorre, R. (2024). The university teaching in the age of AI]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912025000100050&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda la etapa democrática popular, agraria y antimperialista de la Revolución Cubana y la política agresiva del imperialismo norteamericano para tratar de aplastarla, de extirparla del continente. Se demuestra, el cumplimiento de las aspiraciones de los cubanos acerca de la soberanía nacional y la justicia social. La socialización del artículo contribuirá al perfeccionamiento de la docencia de pregrado de la asignatura Historia de Cuba. Se recurrió a los métodos del nivel teórico y del nivel empírico. Tiene como objetivo: Explicar el desarrollo de la etapa democrático, popular, agraria y antimperialista de la Revolución Cubana ante la hostilidad imperialista.<hr/>ABSTRACT The article addresses the popular democratic, agrarian and anti-imperialist stage of the Cuban Revolution and the aggressive policy of North American imperialism to try to crush it, to extirpate it from the continent. It demonstrates the fulfillment of the aspirations of Cubans regarding national sovereignty and social justice. The socialization of the article will contribute to the improvement of undergraduate teaching of the subject History of Cuba. The methods of the theoretical level and the empirical level were used. Its objective: Explain the development of the democratic, popular, agrarian and anti-imperialist stage of the Cuban Revolution in the face of imperialist hostility.