Scielo RSS <![CDATA[EduSol]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1729-809120200003&lang=en vol. 20 num. 72 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[The development of the communication in the Graduate of Preschool Education under rural conditions]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La formación inicial de los profesionales de Educación Preescolar tiene entre sus contenidos la atención al Programa Educa a tu Hijo, ellos están poco tratados y no se precisa con claridad cómo orientar a la familia para que esta a su vez desarrolle la comunicación en sus hijos. En tal sentido el objetivo del artículo se dirige al diseño de acciones que permite a las estudiantes preparar al adulto en cuanto a la comunicación de los niños de seis años atendidos por el sector rural a través de un programa de asignatura. Ello trajo como resultado la transformación en las actividades dirigidas a las promotoras de este sector, siendo posible su constatación a través de métodos empíricos como entrevistas y guías de observación.<hr/>Abstract: The initial formation of the professionals of Preschool Education has among its contents the attention to the Educates your Son´s Program, they are not very treaties and they present bigger difficulty. In such a sense actions are designed through a subject program that allows the students to prepare the adult as for the communication of the six year-old children assisted by the rural sector. This brought as a result the transformation in the activities directed to the promoters of this sector, being possible their verification through empiric methods as interviews and observation guides. <![CDATA[Education: main factor for local development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La educación es el arma más poderosa del hombre en función de alcanzar el desarrollo local. De allí que el objetivo de esta investigación es explicar la importancia de la educación en la formación de un profesional integral que aporte al desarrollo local. El estudio se desarrolló a partir de métodos y técnicas de la investigación educativa que permitieron un análisis crítico de la información recopilada siendo los métodos del nivel teórico el analítico-sintético: el inductivo-deductivo, el histórico-lógico y; del nivel empírico la entrevista.<hr/>Abstract: Education is the most powerful weapon of man in terms of achieving local development. Hence, the objective of this research is to explain the importance of education in the formation of an integral professional that contributes to local development. The study was developed from methods and techniques of educational research that allowed a critical analysis of the information collected being the methods of the theoretical level the analytic-synthetic: the inductive-deductive, the historical-logical and; from the empirical level the interview. <![CDATA[The context of pupils of basic fp in equipment and training of ICT]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300032&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de la presente investigación es conocer cómo influye el contexto socio-económico-cultural en el equipamiento disponible y el uso de los dispositivos TIC en casa. El método utilizado es descriptivo y correlacional, desde un enfoque cuantitativo. El instrumento utilizado es un cuestionario. Los datos se han analizado tanto de manera descriptiva, mediante frecuencias y porcentajes, como correlacional, mediante la prueba de Chi-Cuadrado. Los resultados indican que el alumnado de Formación Profesional Básica de distintos contextos socio-económico-culturales de la Ciudad Autónoma de Ceuta (España), dispone de cualquier tipo de dispositivo TIC, además de tener formación adecuada en su manejo.<hr/>Abstract: The objective of this research is to know how the socio-economic-cultural context affects the available equipment and the use of ICT devices at home. The method used is descriptive and correlational, from a quantitative approach. The instrument used is a questionnaire. The data have been analyzed both descriptively, by means of frequencies and percentages, and correlational, by means of the Chi-Square test. The results indicate that the students of Basic Vocational Training of different socio-economic-cultural contexts of the Autonomous City of Ceuta (Spain), have any type of ICT device, in addition to having adequate training in their management. <![CDATA[Scientific, technological and innovative transdisciplinary training]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300046&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las demandas que la sociedad impone advierten la necesidad de avanzar hacia nuevos derroteros formativos universitarios, sin embargo, se evidencia como problemática el predominio de un discurso de carácter disciplinario y fragmentado. El Modelo de la dinámica lógico dialéctica transdisciplinar que se brinda, utiliza el método teórico holístico dialéctico y tiene como propósito un nuevo enfoque hacia el proceso formativo de gestores de proyectos de ciencia, tecnología e innovación. Los resultados de su aplicación se concretan en un número importante de posgrados ofertados a la comunidad educativa, científica y empresarial de la provincia de Santiago de Cuba.<hr/>Abstract: The demands that society imposes warn the need to advance towards new university training courses, however, the predominance of a disciplinary and fragmented discourse is evident as problematic. The Transdisciplinary Dialectic Logic Dynamics Model that is provided uses the holistic dialectical theoretical method and aims at a new approach towards the training process of managers of science, technology and innovation projects. The results of its application are specified in a significant number of postgraduate courses offered to the educational, scientific and business community in the province of Santiago de Cuba. <![CDATA[A transformative educational experience: training by competences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las insuficiencias que presentan los técnicos medios en Agronomía para identificar y solucionar problemas profesionales con eficiencia, independencia, flexibilidad y creatividad, evidencian un problema en su proceso de formación dirigido, esencialmente, a sus competencias laborales. Por ello se trazó como objetivo la elaboración de una metodología, sustentada en un modelo de formación por competencias que contribuye a perfeccionar su formación profesional. La aplicación del criterio de expertos a través del método Delphi, encuestas, entrevistas, la observación científica y la realización de un pre-experimento pedagógico, permitieron constatar, la trascendencia y pertinencia de la metodología para la formación de competencias laborales.<hr/>Abstract: The insufficiencies that the average technicians in Agronomy present to identify and solve professional problems with efficiency, independence, flexibility and creativity, show a problem in their training process directed, essentially, to their labor competencies. For this reason, the objective was to develop a methodology, based on a competency-based training model that helps to improve their professional training. The application of the criterion of experts through the Delphi method, surveys, interviews, scientific observation and the realization of a pedagogical pre-experiment, allowed verifying the importance and pertinence of the methodology for the training of labor competences. <![CDATA[Pedagogic strategy for the acting of students in the labor practice of the educational units]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300078&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La formación laboral investigativa es uno de los componentes del proceso de formación delas carreras en la universidad, lo que se evidencia en la estrategia educativa, esta se ejecuta desde el modelo del profesional en función del cumplimiento de los objetivos de año, concretándose en la Práctica laboral como escenario de formación, en tal sentido se propone una estrategia pedagógica para guiar al estudiante en su desempeño, con acciones específicas diseñadas desde la concepción de la Disciplina Principal Integradora, cuyos resultados tributan al proyecto: La formación didáctica del profesional universitario.<hr/>Abstract: The labor investigative formation is one of the components of the process of formation of the careers in the university, what is evidenced in the educational strategy, this it is executed from the professional's pattern in function of the execution of the year objectives, being summed up in the labor Practice as formation scenario, in such a sense intends a pedagogic strategy to guide the student in its acting, with specific actions designed from the conception of the Main Integrative Discipline whose results pay to the project: The university professional's didactic formation. <![CDATA[Communicative competence in the training of university professionals]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300096&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se parte de considerar las insuficiencias que evidencian los egresados universitarios en la comunicación como competencia inherente a un profesional, por el pobre dominio que se tiene de esta categoría, sus características, indicadores y rasgos que la tipifican. Se empleó la investigación de tipo cualitativa, apoyándose en métodos como la observación, entrevistas, encuestas, análisis y síntesis, estudio documental, análisis y crítica de fuentes, todo ello a partir de una rigurosa sistematización teórica. Como resultado se aporta una conceptualización de la categoría objeto de estudio, su caracterización y una propuesta de dimensiones e indicadores que denotan su presencia en estos profesionales.<hr/>Abstract: The starting point is to consider the insufficiencies that university graduates have in communication as an inherent competency of a professional, due to the poor mastery of this category, its characteristics, indicators and features that typify it. Qualitative research was used, based on methods such as observation, interviews, surveys, analysis and synthesis, documentary study, analysis and criticism of sources, all from a rigorous theoretical systematization. As a result, a conceptualization of the category object of study is provided, its characterization and a proposal of dimensions and indicators that denote its presence in these professionals. <![CDATA[Development of the energetic conscience in Pre-university students. Necessary reflections]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300111&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El trabajo que se presenta surge a partir de la insuficiente educación energética que presentan los estudiantes de 11. grado del pre-universitario “Mario Muñoz Monroy” del municipio Tercer Frente. Se exponen algunas reflexiones acerca de la conciencia energética y la necesidad de su tratamiento, a partir de los contenidos de la asignatura Física. Los métodos investigativos utilizados, permitieron analizar los enfoques de autores acerca del tema, así como corroborar el problema determinado y ofrecer una solución oportuna, mediante la cual se lograron cambios importantes en sus modos de actuación, como resultado de su contribución a la formación integral de estos.<hr/>Abstract: The work that presents itself happens as from the insufficient energetic education that they present the students of 11 the pre-university student's grade Mario Muñoz Monroy of the municipality Third Front. They expose some reflections about the energetic conscience and the need of his treatment, as from the contents of the Physical subject of study. The investigating utilized methods, they allowed examining authors' focuses about the theme, as well as corroborating the determined problem and offering an opportune, intervening solution which they got important changes in his modes of acting, as a result of his contribution to the integral formation of these. <![CDATA[Importance of abstract thinking. His training in learning programming]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300122&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente trabajo, encaminado a profesores de programación, programadores, estudiantes de Ingeniería y Ciencias de la Computación, argumenta la importancia de la formación del pensamiento abstracto a través del Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la Programación. Empleando los métodos de investigación científica: análisis documental, modelación, enfoque de sistema, observación, las tormentas de ideas unido a la experiencia del autor como profesor de programación en diferentes contextos universitarios, se identificó un conjunto de recomendaciones didácticas y metodológicas que propician el desarrollo la abstracción en los estudiantes a través del aprendizaje de la Programación Orientada a Objetos y las Estructuras de Datos.<hr/>Abstract: The present work, directed to professors of programming, programmers, students of Engineering and Sciences of the Computation, argues the importance of the formation of the abstract thought through the Process of Teaching Learning of the Programming. Using the methods of scientific research: documentary analysis, modeling, system approach, observation, storms of ideas together with the author's experience as a professor of programming in different university contexts, a set of didactic and methodological recommendations was identified that favor the development the abstraction in the students through the learning of the Programming Oriented to Objects and the Data Structures. <![CDATA[Program of professional orientation towards agricultural specialties in the plan turquino in Sagua of Tánamo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300136&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La investigación parte de las insuficiencias que presentan los estudiantes de Secundaria Básica del Plan Turquino en Sagua de Tánamo, acerca del dominio del contenido de las especialidades agropecuarias, en su preparación para la selección profesional que forma parte de la continuidad de estudios. Se propone un Programa de Orientación Profesional a partir de la integración escuela-familia-entidad agrícola con el objetivo de ofrecer herramientas al profesor de secundaria básica para el desarrollo de la orientación profesional hacia especialidades Agropecuarias.<hr/>Abstract: The research part of the shortcomings that have students of secondary level of Plan Turquino in Sagua of Tánamo, about the domain of the content of the specialty’s agriculture, in their preparation for the professional selection that form part of the continuity of studies. It is proposed a program of vocational guidance from the integration school-family-agricultural entity with the aim of offering tools to professor of secondary school for development. <![CDATA[Using the project approach in the Computer subject]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La enseñanza basada en proyectos ha sido abordada por numerosos autores por las ventajas que posee. A partir de la revisión bibliográfica realizada y tomando en consideración las carencias que presentan los profesores en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación, se demuestra cómo se puede utilizar la enseñanza basada en proyectos en la asignatura Informática que se imparte en la formación de profesores de cualquier especialidad. Se ejemplifica con un proyecto elaborado por las autoras de este artículo.<hr/>Abstract: Project-based teaching has been addressed by many authors because of the advantages it has. Based on the bibliographic review and considering the deficiencies that teachers present with the use of Information and Communication Technologies, this work suggests how to use the project approach in the subject Informatics, in careers that that train professionals of education. An example of a project prepared by the authors is also presented, considering the suggestions given. <![CDATA[Sex education: in route to the prevention of the precocious pregnancy]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300160&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo hace referencia al embarazo precoz como problemática que incide en el desarrollo de la personalidad del adolescente. Tiene como objetivo proponer técnicas participativas de educación sexual para la prevención del embarazo precoz en esta etapa. Se utilizaron métodos del nivel teórico y empírico, fundamentalmente la experiencia pedagógica vivencial. Se proponen técnicas participativas de educación sexual de carácter preventivo, reflexivo y vivencial dirigidas a mejorar el nivel de conocimiento sobre los métodos y vías de prevención, nivel de comunicación con padres o tutores, sus consecuencias, y significación personal que le conceden a la maternidad y la paternidad responsables.<hr/>Abstract: The article refers to the precocious pregnancy like problems that you have an effect on the development of the personality of the adolescent. You aim at proposing communicative techniques of sex education for the prevention of the precocious pregnancy in this stage. They utilized methods of the theoretic level and empiricist, fundamentally the pedagogic experience acquired through experience in life. They set themselves communicative techniques of sex education of preventive character, reflexive and acquired through experience in life directed to improve the level of knowledge on the methods and spare roads, level of communication with parents or tutors, his consequences, and personal significance that they cede to maternity and the fatherhood responsible. <![CDATA[Work extensionists for the local development from the Municipal University Centers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las potencialidades que brinda el proceso de extensión en los Centros Universitarios Municipales mediante el proceso de integración armónica y efectiva de las dimensiones tecnológicas e investigativas, concebidas para el desarrollo local es el referente teórico de este trabajo, al constituirse en la problemática fundamental de la necesaria relación que debe establecerse entre la universidad y la sociedad. Entre el análisis documental, entrevistas, encuestas, observación participante, se determina la situación actual de este proceso formativo y se propone una nueva dinámica de trabajo, que garantice su función para el desarrollo de la localidad, resultante de un conjunto de acciones extensionistas.<hr/>Abstract: The potentialities that it offers the extension process in the Municipal University Centers by means of the process of harmonic and effective integration of the technological and investigative dimensions, conceived for the local development are the relating one theoretical of this work, when being constituted in the fundamental problem of the necessary relationship that should settle down between the university and the society. Among the documental analysis, interviews, surveys, participant observation, the current situation of this formative process is determined and he/she intends a new work dynamic that guarantees its function for the development of the town, resultant of a group of actions extensionists. <![CDATA[Contribution to Environmental Education through Integrated English Practice]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La investigación aborda el tema de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Práctica Integral de la Lengua Inglesa. Las debilidades y fortalezas fueron identificadas mediante la aplicación de diferentes métodos empíricos: observación, encuesta, entrevista, etc., que corroboraron la carencia de acciones dirigidas a la Educación Ambiental de los estudiantes. Para transformar la realidad existente se propone un sistema de actividades comunicativas, a partir del uso de textos y materiales audiovisuales relacionados con los problemas ambientales. Se implementó de la propuesta con resultados alentadores en los componentes cognitivo y actitudinal.<hr/>Abstract: The research deals about Environmental Education for Sustainable Development in the teaching-learning process of Integrated English Practice. The weaknesses and strengths were identified through the application of different empirical methods: observation, survey, interview, etc., which confirmed the lack of actions aimed at the students ́ Environmental Education. To transform the existing reality, a system of communication activities was proposed, through the use of texts and audiovisual materials related to environmental issues. The proposal was put into practice getting positive results on the cognitive and attitudinal components. <![CDATA[Training of entrepreneurs: antecedents, current events and proposal of curricular redesign model for its implementation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo presenta antecedentes y rasgos característicos del enfoque formativo de capital humano que cada día cobra auge en algunas regiones del mundo: la formación de emprendedores, y su relación con la formación basada en competencias, que se aplican en el sector educacional y empresarial. Se exponen argumentos teóricos y vivenciales acerca de la formación basada en competencias y la formación de emprendedores, y se proponen algunas sugerencias para su implementación, desde una propuesta de modelo de rediseño curricular basado en competencias, como respuesta a problemas contemporáneos de la formación profesional en Cuba y el mundo.<hr/>Abstract: This work presents antecedents and characteristic of the training approach of human capital that every day is booming in some regions of the world: the formation of entrepreneurs, and their relationship with Training based on competences that are applied in the educational and business sector. Later, its presented theoretical and experiential arguments about competency-based training and entrepreneur training, as well as some suggestions for its implementation, from a curriculum-based redesign proposal based on competencies, as a response to contemporary problems of professional training in Cuba and the world. <![CDATA[Karl Popper as an antidote to the stillness of thought in the educational sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente artículo trata de hacer un recuento de algunos de los aportes más importantes de Karl Raimund Popper a la filosofía de la ciencia, haciendo un especial énfasis en su propuesta del falsacionismo, así como también en su repercusión en las ciencias de la educación. Se aspira a que la discusión de estos aportes teóricos sirva de reflexión para organizar acciones que ayuden a dar respuesta a los retos de explicación y comprensión que plantea la investigación y la práctica educativa.<hr/>Abstract: This article tries to recount some of Karl Raimund Popper's most important contributions to the philosophy of science, with special emphasis on his proposal of falsificationism, as well as its impact on the educational sciences. It is hoped that the discussion of these theoretical contributions will serve as a reflection to organize actions that help to respond to the challenges of explanation and understanding posed by educational research and practice. <![CDATA[The world and culture mediated by language. Review]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300238&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente artículo trata de hacer un recuento de algunos de los aportes más importantes de Karl Raimund Popper a la filosofía de la ciencia, haciendo un especial énfasis en su propuesta del falsacionismo, así como también en su repercusión en las ciencias de la educación. Se aspira a que la discusión de estos aportes teóricos sirva de reflexión para organizar acciones que ayuden a dar respuesta a los retos de explicación y comprensión que plantea la investigación y la práctica educativa.<hr/>Abstract: This article tries to recount some of Karl Raimund Popper's most important contributions to the philosophy of science, with special emphasis on his proposal of falsificationism, as well as its impact on the educational sciences. It is hoped that the discussion of these theoretical contributions will serve as a reflection to organize actions that help to respond to the challenges of explanation and understanding posed by educational research and practice.