Scielo RSS <![CDATA[Mendive. Revista de Educación]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1815-769620160003&lang=en vol. 14 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Educational Studies Center for General Education</b>: <b>a strength to enhance educational quality from science</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The training for the improvement of the professional acting of the specialists in administration of the Human Resources of the Managerial Organizations</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo pretende fundamentar el proceso de capacitación de especialistas en gestión de los Recursos Humanos para el mejoramiento de su desempeño profesional en las Organizaciones Empresariales en Pinar del Río. Como proceso de carácter formativo, permanente, sistémico, flexible y contextualizado, en aras de elevar la apropiación de conocimientos, habilidades y valores de estos especialistas que le permitan ser más competitivos profesionalmente. Se revelan referentes teóricos importantes desde la consulta valorativa de bibliografía relacionada con el contexto histórico social actual de la capacitación.<hr/>The present article seeks to base the process of specialists' training in administration of the Human resources for the improvement of its professional acting in the Managerial Organizations in Pinegrove of the River. As process of formative, permanent, systemic, flexible character and contextualized, for the sake of the appropriation of knowledge, abilities and these specialists' values that, allow him professionally to be more competitive rising. They are revealed relating theoretical important from the consultation bibliography valorativa related with the current social historical context of the training. <![CDATA[<strong>Methodological strategy for the development of the ability to calculate in junior high school students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La estrategia que se propone tiene como fincontribuiral desarrollo de las habilidades de cálculo en los estudiantes, a partir de constituir ésta una problemática detectada en el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizajeen los últimos cinco años. Esta se aplica a través de la ejecución del sistema de trabajo metodológico de la escuela. Esta estrategia permitirá proponer al estudiante un procedimiento generalizadorpararesolver cualquier tipo de cálculo.<hr/>The strategy that it is proposed has as end to contribute to the development of the calculation abilities in the students, as of constituting this a problematic detected in the development of the process of learning teaching in the last ones five years. It is applied through the execution of the methodological work system of the school. This strategy will permit to propose to the student a generalizing procedure to resolve any type of calculation. <![CDATA[<strong>A pedagogical research about professional vocational pedagogic with multifactorial approach</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo forma parte de los resultados científicos de un proyecto institucional que aborda la Orientación Profesional Pedagógica en la provincia cubana de Sancti Spíritus. Se toman como referentes algunas concepciones acerca de la orientación profesional y se define la Orientación Profesional Pedagógica, constructo que queda operacionalizado y validado. Se exponen los resultados un estudio sobre el nivel de desarrollo de la Orientación Profesional Pedagógica de carácter multifactorial.<hr/>This article is part of the scientific results of an institutional project that dealsabout pedagogical professional orientation in the Cuban province of Sancti Spíritus. Some conception about professional orientation are taken as references, and it is defined a construct and the main empiric contrastable parameters were defined. This construct was validated by expert criteria. The main results of the application study about the level of pedagogical professional orientation is exposed. <![CDATA[<b>Sexuality education in preschool children</b>: <b>a challenge for the promoters of the program Educate your child</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el trabajo se abordan antecedentes y evolución del proceso de capacitación, particularizando en la capacitación que reciben las promotoras del programa "Educa a tu Hijo", para lograr un adecuado desempeño profesional, como principales orientadoras a la familia de los niños de la infancia preescolar, enfatizando en la educación de la sexualidad para el desarrollo integral de la personalidad, desde las primeras edades.<hr/>The antecedents and evolution of the process of training are referred to, particularly that offered to the promoters of the Programme Educate your Child. The purpose of this training is to achieve an adequate professional performance of these promoters in their work with the families of these preschool infancy children, particularly important is the sexuality education in order to enhance a wholesome development of their personality since the very early ages. <![CDATA[<strong>The appreciation of architecture as a manifestation of the arts. Definitions</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo ofrece una sistematización de las definiciones dadas al concepto de Artes plásticas por diferentes teóricos y un estudio histórico-lógico del proceso de enseñanza-aprendizaje de las artes plásticas para la apreciación de la arquitectura en el segundo ciclo, en el cual se demuestra que este ha sido una insuficiencia y/o limitante en la Educación Primaria para la formación integral de los escolares; pues la apreciación de la arquitectura, como parte de las manifestaciones de las artes plásticas, ofrece las potencialidades idóneas para fomentar el gusto estético y el fortalecimiento de la identidad cultural el análisis documental realizado a los diferentes documentos del currículo de la Educación Primaria entre los cuales se citan: las resoluciones ministeriales, programas del Plan de Estudio, parrilla televisiva, software educativos, orientaciones metodológicas del currículo de la Educación Primaria, preparaciones metodológicas, corroboran esta problemática.<hr/>This article is a systematization of the definitions given to the concept of Plastic Arts from different theoretical and historical-logical study of the teaching and learning of the arts to the appreciation of architecture in the second cycle, in which it is shown that This has been a failure and / or limiting in Primary Education for the formation of school; (For the appreciation of architecture, as part of the manifestations of the arts, offers the best potential to enhance the aesthetic taste and strengthening cultural identity) the documentary analysis to various documents of the curriculum of primary education between which are cited: the ministerial resolutions, Curriculum programs, television programming, educational software, methodological guidance curriculum of primary education, methodological preparations corroborate this problem. <![CDATA[<b>Teaching Mathematics I in programming environments</b>: <b>a proposal for the development of specific math skills in the first year of the initial formation of the career of Informatics, University of Pinar del Rio</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dada la necesidad de una integración entre las habilidades matemáticas básicas, y las habilidades profesionales a desarrollar en los futuros egresados de las carreras de informática en la Universidad de Pinar del Río, se desarrolló una enseñanza del cálculo diferencial e integral de funciones reales de una variable apoyado en la programación en el asistente Mathematica, donde el marco teórico de esta investigación está basado en el enfoque Histórico Cultural de Lev. S. Vigostky, fundamentalmente el trabajo con la zona de desarrollo próximo. La metodología aplicada consistió en la construcción de conceptos y modelos matemáticos fundamentales pasando por las etapas gráfica, numérica y analítica, etapas fundamentales en el logro de las habilidades matemáticas básicas para el aprendizaje.<hr/>Given the necessity of an integration among the basic mathematical abilities, and the abilities specifies to develop in the professional futures in the informatics career in the University of Pinar del Río, one developed a teaching of differential calculus and the integral of real functions of a single variable, supported by programming in the field of mathematics. the theoretical aim of this investigation is based on the enforced historic culture of Lev. S. Vigostky; fundamentally the work with the zone of the next development. The methology applied, consisted of the construction of concepts and the basic mathematical models passing through the graphical, numerical and analytical stages; the fundamentals in the achievement of the basic mathematical ability for the apprenticeship. <![CDATA[<b>The influence of the family in the training of students ETP</b>: <b>a need to satisfy from the professional guidance</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En las familias cubanas y sus hijos, existen criterios estereotipados acerca de las profesiones y la vocación, que no tienen fundamento científico, pero llegan al joven, que los puede asumir y convertirlos en obstáculos para su selección y formación profesional. En el presente trabajo, se argumenta una concepción dinámica y flexible para la contribución del centro politécnico en el desarrollo eficiente del proceso de influencias de la familia, desde la orientación profesional, en la formación profesional de los estudiantes de la Educación Técnica y Profesional. La concepción se sustenta, en la dialéctica materialista, en la escuela socio-histórico-cultural de Vigotsky, y en los adelantos de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La misma, responde a una necesidad de la práctica educativa cuya complejidad merece el análisis desde diferentes campos investigativos.<hr/>In Cuban families and their children, there are stereotypical views about the professions and vocation, which have no scientific basis, but reaching the young, who can take over and turn them into obstacles for selection and training. In this paper, a dynamic and flexible to the contribution of polytechnic center in the efficient development of the process of family influences, from career guidance, vocational training of students of Technical Education and Vocational conception argues. The concept is based on the materialist dialectic, in the socio-historical-cultural school of Vygotsky, and advances in Pedagogy of Technical and Vocational Education. It responds to a need for educational practice whose complexity deserves analysis from different research fields. <![CDATA[<b>Evaluation of the impact social of them projects partner integrators, as an alternative to the University Link Society</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El proceso de integración que se requiere entre las universidades y la comunidad resulta un reto para las instituciones educativas y sobre esta dificultad se han erigido diversas alternativas para contribuir a mejorar la calidad de vida de sus pobladores. Desde esta perspectiva, el artículo que se presenta tiene como objetivo presentar una metodología para la evaluación del impacto social de los Proyectos Socio Integradores de la carrera de Administración en una institución de Educación Superior venezolana. Para alcanzar tal propósito se realiza un diagnóstico de la gestión de estos proyectos, aplicando diversos métodos y técnicas en las que se demuestra la necesidad de la evaluación del impacto social en la comunidad seleccionada. La estructura de la metodología es: criterios, objetivo, cliente y fases; además se aplica un sistema de indicaciones para evaluar los resultados, el cual resulta una herramienta imprescindible en la medición del impacto. <![CDATA[<b>The educational task in the professor's of Biology-Chemistry formation</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la actualidad, se presenta la necesidad social de atender las dificultades mostradas en la formación inicial por los estudiantes de la carrera de Biología-Química. La solución a esta problemática se plantea en el presente trabajo a partir de la aplicación de un sistema de acciones que posibiliten la realización de tareas docentes interdisciplinarias que fomenten el aprendizaje de los estudiantes, por lo que el objetivo es elaborar una estrategia para el desarrollo de tareas docentes interdisciplinarias que contribuya al desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje en los estudiantes de primer y segundo año de la carrera de Biología-Química de la Universidad Hermanos Saiz Montes De Oca, y a la formación del futuro profesional.<hr/>At the present time the social necessity is presented of assisting the difficulties shown in the initial formation by the students of the career of Biology-chemistry. The solution to this problem thinks about work presently starting from the application of a system of actions that they facilitate the realization of interdisciplinary educational tasks that you/they foment the learning of the students, for what the objective is to elaborate a strategy for the development of interdisciplinary educational tasks that contributes to the development of the teaching-learning process in the students of first and second year of the career of Biology-chemistry of the Hermanos Saiz Montes De Oca University, and to the formation of the professional future. <![CDATA[<strong>Svetlana Anatolievna Akudovich</strong>: <strong>the teacher who loved Cuba as her homeland</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la actualidad, se presenta la necesidad social de atender las dificultades mostradas en la formación inicial por los estudiantes de la carrera de Biología-Química. La solución a esta problemática se plantea en el presente trabajo a partir de la aplicación de un sistema de acciones que posibiliten la realización de tareas docentes interdisciplinarias que fomenten el aprendizaje de los estudiantes, por lo que el objetivo es elaborar una estrategia para el desarrollo de tareas docentes interdisciplinarias que contribuya al desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje en los estudiantes de primer y segundo año de la carrera de Biología-Química de la Universidad Hermanos Saiz Montes De Oca, y a la formación del futuro profesional.<hr/>At the present time the social necessity is presented of assisting the difficulties shown in the initial formation by the students of the career of Biology-chemistry. The solution to this problem thinks about work presently starting from the application of a system of actions that they facilitate the realization of interdisciplinary educational tasks that you/they foment the learning of the students, for what the objective is to elaborate a strategy for the development of interdisciplinary educational tasks that contributes to the development of the teaching-learning process in the students of first and second year of the career of Biology-chemistry of the Hermanos Saiz Montes De Oca University, and to the formation of the professional future. <![CDATA[<strong>Theory and Methodology of Art Education III</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la actualidad, se presenta la necesidad social de atender las dificultades mostradas en la formación inicial por los estudiantes de la carrera de Biología-Química. La solución a esta problemática se plantea en el presente trabajo a partir de la aplicación de un sistema de acciones que posibiliten la realización de tareas docentes interdisciplinarias que fomenten el aprendizaje de los estudiantes, por lo que el objetivo es elaborar una estrategia para el desarrollo de tareas docentes interdisciplinarias que contribuya al desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje en los estudiantes de primer y segundo año de la carrera de Biología-Química de la Universidad Hermanos Saiz Montes De Oca, y a la formación del futuro profesional.<hr/>At the present time the social necessity is presented of assisting the difficulties shown in the initial formation by the students of the career of Biology-chemistry. The solution to this problem thinks about work presently starting from the application of a system of actions that they facilitate the realization of interdisciplinary educational tasks that you/they foment the learning of the students, for what the objective is to elaborate a strategy for the development of interdisciplinary educational tasks that contributes to the development of the teaching-learning process in the students of first and second year of the career of Biology-chemistry of the Hermanos Saiz Montes De Oca University, and to the formation of the professional future.