Scielo RSS <![CDATA[Mendive. Revista de Educación]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1815-769620160004&lang=en vol. 14 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Historical evolution of the formation and development of professional abilities in the Industrial Mechanical specialty, in Pinar del Rio</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el trabajo se recoge la evolución histórica que ha tenido la formación y desarrollo de las habilidades profesionales de la especialidad Mecánica Industrial. Como resultado del estudio se presenta una periodización que permite conocer las principales características de cada período histórico, relacionadas con el tema. De igual forma, aparecen las diferentes denominaciones que han tenido las habilidades profesionales en cada momento.<hr/>At work the historical evolution that has had the training and development of professional skills of the Industrial Mechanical specialty is collected. As a result of the study a periodization that allows the main features of each historical period, related to the subject is presented. Similarly, different denominations that have professional skills at all times appear. <![CDATA[<b>The rural tourism´s development from the conception of people´s education</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El turismo rural necesita la participación comunitaria para garantizar su sostenibilidad en el tiempo y el logro de sus principales objetivos: la satisfacción del cliente y el desarrollo local con un impacto positivo para la comunidad. La Educación Popular y la Investigación Acción-Participación en conjunto, hacen posible la participación directa de la comunidad en la identificación de sus necesidades, la toma de decisiones y en el diseño de posibles soluciones. Este estudio se ha propuesto demostrar la necesidad del empoderamiento comunitario a partir de la Educación Popular para el desarrollo del turismo rural y ha conseguido sistematizar conceptos claves que constatan el enfoque sistémico que existe entre la comunidad y dicha modalidad turística, y mostrar, además, cómo la metodología de la Investigación Acción-Participación puede lograr la motivación y el protagonismo comunitario desde el trabajo en colectivo para el desarrollo de la modalidad turística rural.<hr/>The rural tourism needs the community’s participation in order to guarantee its sustainability and the achievement of its main goals: the client’s satisfaction and the local development with a positive impact on the community. The people’s education and the participating action research altogether, make possible the direct involvement of the community in identifying their needs, decision making and designs of possible solutions. The purpose of this study is to demonstrate the necessity of the community’s empowerment across the People’s Education to develop the rural tourism. The study has achieved key concepts who confirm the systemic approach of the community and the mentioned tourist modality. At the same time the study shows how the participating action research stimulates the community’s motivation and leadership from the collective work to develop the tourist rural modality. <![CDATA[<strong>Some considerations about literary analysis modern methods from a didactic perspective</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo propicia un acercamiento a los métodos modernos de análisis literario, a partir de lo que la enseñanza de la literatura en el contexto áulico debe conseguir con el estudio de la obra literaria y los procesos de recepción y enunciación estéticos, así como de la aplicación de dichos métodos en función de lograr que el alumno llegue a una toma de posición racional; pero , a su vez, se sienta creador y coautor de un hecho que debe ser vivenciado desde el tipo de lectura especial que haya realizado; de ahí la importancia de un sistema de trabajo metodológico que prepare a los profesores para contribuir desde cada una de sus clases al desarrollo de las habilidades para el análisis literario de sus alumnos.<hr/>This article make it possible a close look to the modern methods of literary analysis, taking as the starting point what the teaching of literature in the joyful context should fulfill in the study of the literary play and the processes of reception and aesthetic statement, as well as the application of the aforementioned methods in the attempt to make the student arrive at rational position; But, at the same time, he/she should feel creator and coauthor of an event that should be lived from a type of special reading done; Herein the importance of a system of methodological work that prepares the professors to contribute from each of the classes to the development of skills for the students´ literary analysis. <![CDATA[<b>University Extension in the initial training of students studying Marxism-Leninism and History</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La práctica actual de la extensión universitaria no ha logrado ubicarse al mismo nivel de los demás procesos sustantivos, por lo que tiende a orientarse fundamentalmente hacia la comunidad universitaria desde la cultura artística, deportiva y literaria, minimizándose su lugar en la formación inicial del profesional como parte del proceso de enseñanza aprendizaje. Esta investigación propone una estrategia pedagógica para el desarrollo de la extensión universitaria en la formación inicial, mediante proyectos extensionistas como vía para implementar acciones a corto, mediano y largo plazo, a fin de potenciar la formación integral en los estudiantes, contribuyendo no solo a la apropiación de conocimientos acerca de la profesión y a la formación de sentimientos y valores, sino que también proporciona herramientas para solucionar con creatividad e independencia los problemas de la profesión y aplicar instrumentos de exploración e interpretación para la adecuada comprensión, orientación y manejo de las problemáticas sociales identificadas.<hr/>Today, university extension practice has not been able to find its place at the same level as the rest of the substantial processes, so that it fundamentally tends to show a movement towards the university community from the artistic, sports and literary culture, and not as part of the teaching-learning process. This investigation proposes a pedagogical strategy for the development of the university extension in the initial formation by means of extensionist projects, as a way to implement actions in brief, middle and large time, in order to increase the integral formation in the students, contributing to the appropriation of knowledge about the profession, it also provides the formation of feelings and moral values, giving tools to solve the problems in the profession with creativity and independence, applying instruments of exploration and interpretation for the adequate understanding, orientation and handling of social identified problems. <![CDATA[<b>Introduction of scientific results in Cuban education</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo aborda uno de los principales problemas de la actividad científica educacional: la transformación de la realidad educativa por medio de la introducción de resultados científicos. Contiene una breve sistematización de los fundamentos teóricos relacionados con la introducción de resultados científicos en Educación, desde la mirada crítica de los autores, y una sistematización de los principales aportes de los estudios realizados sobre el tema en Cuba.<hr/>The article addresses one of the main problems of educational scientific activity: the transformation of the educational reality through the introduction of scientific results. It contains a brief systematization of the theoretical foundations related to the introduction of scientific results in Education, from the authors´ critical view point, as well as a systematization of the main contributions of studies about the subject in Cuba. <![CDATA[<b>The use of teaching aids in improving the strike zone</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El mejoramiento de la zona de strike constituye objetivo de la preparación técnica que se realiza por los entrenadores, pues influye en el desarrollo intelectual, físico y psíquico de los lanzadores al prepararlos para su buen desempeño. El estudio parte de la necesidad de atender las insuficiencias en la preparación de los lanzadores de la categoría juvenil sub-18 de la EIDE “Ormani Arenado”. Los medios permiten el mejoramiento de la zona de strike, donde los lanzadores corrigen las dificultades que presentan, alcanzando mayor concentración, dominio de la zona, disminución del número de lanzamientos y de bases por bolas por entrada.<hr/>Improving the strike zone constitutes an objective of the technical preparation done by coaches, as it influences the intellectual, physical and mental development of pitchers to prepare them for their good performance. The study of the need to address the shortcomings in the preparation of youth pitcher’s category sub-18 EIDE “Ormani Arenado". The means allow improving the strike zone, where pitchers correct the difficulties presented, reaching the highest concentration, control of the area, reducing the number of launches and walks per innings. <![CDATA[<b>Educational Strategy for Environmental Education and its treatment by the family in the community</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo surge por la necesidad de instruir a la familia en conocimientos ambientales para ofrecer solución a uno de los problemas esenciales hoy en día: la Educación Ambiental en la comunidad. Como resultado del trabajo, se realizó una Estrategia de Educación Ambiental, que surgió a partir de la realización del diagnóstico inicial y que responde a las necesidades detectadas en la comunidad “Hermanos Cruz”, de Pinar del Río. La propuesta nos permite educar a las familias, para que contribuyan en el cuidado y protección al Medioambiente, en la formación de conocimientos, actitudes y acciones afectivas desde el hogar, teniendo en cuenta a la familia como célula básica de la sociedad.<hr/>The current research emerges by the need of offering a solution to one of the indispensable problems nowadays, the environmental education, related to the preparation of the family in the community. As a result of the research a strategy of environmental education was created from the application of the initial diagnose and it responds to the detected needs in Hermanos Cruz community of Pinar del Río. The proposal allows us to educate the families, in order to contribute to take care of the environment, in the formation of knowledges, attitudes and effective actions from the home, taking into account the family as the main cell of the society. <![CDATA[<strong>The development of pedagogic professional abilities from the Marxist Philosophy in the initial formation of the Pedagogy-psychology career</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente publicación tiene como propósito fundamentar el desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas, investigativas y comunicativas en la carrera de Pedagogía-Psicología, así como el sistema de tareas docentes desde la Filosofía Marxista. Los resultados del diagnóstico revelaron insuficiencias cognitivas y falta de desarrollo de habilidades profesionales, que al no integrarse con los conocimientos de la Filosofía Marxista, determinaron un inadecuado proceso formativo en los profesores en formación. Se emplearon para ello métodos de investigación del nivel teórico, empírico y estadístico que con la determinación de dimensiones e indicadores facilitaron la valoración del sistema de tareas docentes aplicadas. La significación práctica es aportada desde el Sistema de tareas docentes y, como novedad científica, se logra estructurar dicho sistema con sus respectivas exigencias didácticas, que le permitan a los estudiantes desarrollar dichas habilidades, para aplicar de forma creadora los contendidos filosóficos.<hr/>The presentation has a purpose to base the development of pedagogical, investigative and communicative professional abilities in the career of Pedagogy-psychology, as well as the system of educational tasks from the Marxist Philosophy. The results of the diagnostic revealed cognitive inadequacies and lacks of development of professional abilities when not being integrated with the knowledge of the Marxist Philosophy, it determined an inadequate formative process in the professors in formation. It was used for it methods of investigation of theoretical level, empiric and statistical level that with the determination of dimensions and indicators facilitated the valuation of the system of applied educational tasks. The practical significance is contributed from the system of educational task and as a scientific novelty it is possible to structure this system with their respective didactic demands that allow the students to develop these abilities to apply in a creative way those philosophical contents. <![CDATA[<b>Conception of talent verbal stimulation</b>: <b>case Cuba</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La estimulación del talento constituye un problema que genera deficiencias en las estrategias para su atención educativa. Para ello, la estructuración teórica de una concepción pedagógica, en torno a la definición del concepto de talento verbal es socializado, los niveles de formación de este, la caracterización psicopedagógica del escolar primario con talento, los aspectos que abordan el proceso de estimulación y el principio de la combinación pedagógica de la aceleración y el enriquecimiento; el cual se introduce en la práctica educativa por el maestro por medio de una estrategia. Se utilizó como método fundamental el estudio de casos que integra el análisis longitudinal de la muestra única de académicos (2007-2013). Las contribuciones a la teoría pedagógica se obtienen de la interpretación hermenéutica de las evidencias analizadas en los cortes transversales del estudio cualitativo de cuya ascensión dialéctica sometido generalizaciones teóricas se establecen para el análisis crítico de los profesores y expertos de la comunidad científica. Los resultados más significativos se encuentran en el tránsito gradual de los estudiosos de la muestra para los niveles de formación del talento se estableció en la investigación.<hr/>The stimulation of the talent constitutes a problem that generates inadequacies in the strategies for its educational attention. For it, the theoretical structuring of a pedagogic conception, compoundaround the definition of the concept of verbal talent is socialized, the levels of formation of this, the primary scholar's characterization psicopedagogical with verbal talent, the premises that address the stimulation process and the principle of the pedagogic combination of the acceleration and the enrichment; which is introduced in the educational practice by the teacher by means of a strategy. It was used as fundamental method the study of cases that integrates the longitudinal analysis in on unique sample of scholars (2007-2013). The contributions to the pedagogic theory are obtained of the hermeneutic interpretation of the evidences analyzed in the traverse cuts of the qualitative study of whose dialectical ascent subjected theoretical generalizations settle down to the critical analysis of teachers and experts of the scientific community. The most significant results reside in the gradual traffic of the scholars of the sample for the levels of formation of the talent settled down in the investigation. <![CDATA[<b>Background of the teaching-learning process of visual arts for the appreciation of architecture in the second cycle</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo ofrece una sistematización de las definiciones dadas al concepto de Artes plásticas por diferentes teóricos y, un estudio histórico-lógico del proceso de enseñanza-aprendizaje de las Artes plásticas para la apreciación de la arquitectura en el segundo ciclo, en el cual se demuestra que este ha sido una insuficiencia y/o limitante en la Educación Primaria para la formación integral de los escolares; (pues la apreciación de la arquitectura, como parte de las manifestaciones de las Artes plásticas ,ofrece las potencialidades idóneas para fomentar el gusto estético y el fortalecimiento de la identidad cultural).El análisis documental, realizado a los diferentes documentos del currículo de la Educación Primaria entre los cuales se citan: las resoluciones ministeriales, programas del Plan de Estudio, parrilla televisiva, software educativos, orientaciones metodológicas del currículo de la Educación Primaria, preparaciones metodológicas, corrobora esta problemática.<hr/>This article is a systematization of the definitions given to the concept of Plastic Arts from different theoretical and historical-logical study of the teaching and learning of the arts to the appreciation of architecture in the second cycle, in which it is shown that This has been a failure and / or limiting in Primary Education for the formation of school; (For the appreciation of architecture, as part of the manifestations of the arts, offers the best potential to enhance the aesthetic taste and strengthening cultural identity) the documentary analysis to various documents of the curriculum of primary education between which are cited: the ministerial resolutions, Curriculum programs, television programming, educational software, methodological guidance curriculum of primary education, methodological preparations corroborate this problem. <![CDATA[<b>Bonifacio Guerra Guerra</b>: <b>a master of Technical and Professional Education who left deep footprints in the Pinar del Rio education</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo ofrece una sistematización de las definiciones dadas al concepto de Artes plásticas por diferentes teóricos y, un estudio histórico-lógico del proceso de enseñanza-aprendizaje de las Artes plásticas para la apreciación de la arquitectura en el segundo ciclo, en el cual se demuestra que este ha sido una insuficiencia y/o limitante en la Educación Primaria para la formación integral de los escolares; (pues la apreciación de la arquitectura, como parte de las manifestaciones de las Artes plásticas ,ofrece las potencialidades idóneas para fomentar el gusto estético y el fortalecimiento de la identidad cultural).El análisis documental, realizado a los diferentes documentos del currículo de la Educación Primaria entre los cuales se citan: las resoluciones ministeriales, programas del Plan de Estudio, parrilla televisiva, software educativos, orientaciones metodológicas del currículo de la Educación Primaria, preparaciones metodológicas, corrobora esta problemática.<hr/>This article is a systematization of the definitions given to the concept of Plastic Arts from different theoretical and historical-logical study of the teaching and learning of the arts to the appreciation of architecture in the second cycle, in which it is shown that This has been a failure and / or limiting in Primary Education for the formation of school; (For the appreciation of architecture, as part of the manifestations of the arts, offers the best potential to enhance the aesthetic taste and strengthening cultural identity) the documentary analysis to various documents of the curriculum of primary education between which are cited: the ministerial resolutions, Curriculum programs, television programming, educational software, methodological guidance curriculum of primary education, methodological preparations corroborate this problem.