Scielo RSS <![CDATA[Mendive. Revista de Educación]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1815-769620170004&lang=en vol. 15 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>The prestige in pedagogic communication</strong>: <strong>a professional challenge in teaching profession</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>The pedagogical professional development of the English teacher in the Professional and Technical Education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El profesor de Inglés de la Educación Técnica y Profesional muestra insuficiente preparación para planificar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora en contextos profesionales, lo que repercute en insuficiencias comunicativas de los estudiantes. Las limitaciones en la superación de los profesores de Inglés fueron confirmadas como una de las causas fundamentales. Se asume una posición filosófica dialéctico-materialista. En el diagnóstico y evaluación se utilizaron métodos del nivel empírico como la entrevista a profesores y el análisis documental, el criterio de especialistas y el experimento a través de su variante pre-experimental. Una estrategia de superación profesional pedagógica contextualizada de dichos profesores de Inglés es el resultado fundamental. La estrategia consta de fundamentación, diagnóstico, objetivo general, acciones específicas y evaluación. La acción fundamental de la estrategia es un curso de postgrado para desarrollar las habilidades pedagógicas profesionales en el uso de la metodología del Aprendizaje Integrado de Contenidos -académicos- y Lengua Extranjera. Los resultados de la implementación en la práctica de la estrategia parecen beneficiar la calidad de la planificación de clases: utilizan una metodología que integra la lengua y los contenidos académicos, se produce un cambio actitudinal que se expresa en la creación de una comunidad de aprendizaje con mayores niveles de colaboración interdisciplinaria entre los profesores de inglés y aquellos del área técnica y una efectiva gestión de su propio proceso de desarrollo profesional.<hr/>The teacher of English in Informatics studies in the Professional and Technical Education shows an insufficient preparation to plan the teaching learning process of reading comprehension in professional contexts, a fact that affects the communicative development of their students. The limitations in the development of these teachers of English were confirmed as one of the key causes. This research follows a dialectical materialist philosophy. In the diagnosis and the evaluation empirical methods such as the interview to teachers of English and document analysis, specialist criterion and a preexperimental design were used. The main research outcome is a contextualized pedagogical professional development strategy. The strategy comprises scientific foundations, diagnosis, general objective, specific actions and the evaluation. The main action of the strategy is postgraduate course to develop the pedagogical professional skills in the use of a methodology which promotes the development of knowledge and skills in both the technical sphere and a specialized didactics (Content and Language Integrated Learning). The practical implementation of the strategy elaborated seemed to allow the teachers of English to be able to plan their lessons using this methodology, and to show a new attitude which meant their active involvement in the creation of a community of learning with higher levels of interdisciplinary collaboration between the teachers of English and those of the technical sphere, as well as an effective management of their own continuing professional development. <![CDATA[<strong>Professional abilities of the agronomy</strong>: <strong>history of their formation and development in Pinar del Rio</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó un análisis sobre una temática de importancia en la Educación Técnica y Profesional cubana: la formación y desarrollo de las habilidades profesionales de la Agronomía. El objetivo propuesto en el trabajo estuvo dirigido a realizar un acercamiento a la evolución histórica de la formación y desarrollo de las habilidades profesionales de esta especialidad en la provincia Pinar del Río. Para ello se realizó un recorrido histórico en el estudio de este proceso que inició desde los primeros habitantes del territorio hasta la actualidad, siguiendo las dos formas de educación reconocidas: la educación no escolarizada y la escolarizada. Fueron empleados métodos teóricos y empíricos de tipo cuantitativo y cualitativo. La investigación tuvo carácter descriptivo y asumió un enfoque mixto. El recorrido histórico realizado permitió comprobar la tendencia creciente hacia la necesidad del fortalecimiento de este proceso, en tanto ha constituido un pilar fundamental en la formación integral de los profesionales de esta especialidad técnica y profesional.<hr/>An analysis on a thematic of importance in the technical and professional education Cuban was carried out: the formation and development of the professional abilities of the agronomy. The objective proposed in the work was managed to carry out an approach to the historical evolution of the formation and development of the professional abilities of this specialty in the Pinar del Río province. For this reason, a historical journey in the study of this process that began from the first inhabitants of the territory until the present time was carried out, following the two grateful education forms: the education in the school and outside of the school. Theoretical and empiric methods of quantitative and qualitative type were used. The investigation had descriptive character and it assumed a mixed focus. The realized historical journey, allowed to check the growing tendency toward the necessity of the invigoration of this process, as long as it has constituted a fundamental pillar in the integral formation of the professionals of this technical and professional specialty. <![CDATA[<strong>The environmental education in students of Automobile Vehicles Mechanics</strong>: <strong>characterization of their development</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el artículo se abordó una temática de especial importancia para la Educación Técnica y Profesional, relacionada con la formación y desarrollo de la Educación Ambiental. Su objetivo esencial estuvo dirigido a establecer las principales características del desarrollo de esta educación en los estudiantes de primer año de Mecánica de Vehículos Automotores en el Centro Politécnico “1ro Mayo”. La investigación tuvo carácter descriptivo y asumió un enfoque mixto. Para la caracterización fueron utilizados un grupo de métodos teóricos (histórico y lógico, análisis y síntesis e inducción y deducción) y empíricos (encuesta a estudiantes, entrevista a profesores, observación a clases y al desempaño de los estudiantes), que permitieron obtener la información necesaria para dar una respuesta al problema planteado en la escuela referida. Entre los resultados de mayor impacto obtenidos de la caracterización realizada se pueden señalar: la carencia de conocimientos previos sobre la educación ambiental y el poco dominio de los problemas medioambientales que presentan los estudiantes de la especialidad referida, de lo que se infieren las dificultades que presentan los docentes al trabajar los contenidos de las asignaturas. Finalmente se concluye resaltando la importancia de la formación y desarrollo de los contenidos medioambientales como conocimientos, habilidades y valores profesionales que deben poseer los graduados de la especialidad estudiada.<hr/>The article addressed a topic of special importance for Technical and Professional Education, related with the formation and development of the Environmental Education. Their essential objective was managed to establish the main characteristics of the development of this education in the students of primer year of the Automobile Vehicles Mechanical in the Center Polytechnic “1ro May”. The investigation had descriptive character and it assumed a mixed focus. For the characterization they were used a group of theoretical methods (historical and logical, analysis and synthesis and induction and deduction) and empiric (it interviews students, he interviews professors, observation to classes and the acting of the students) that allowed to obtain the necessary information to give an answer to the problem outlined in the referred school. Among the obtained results of more impact of the realized characterization to they can be pointed out: the lacks of previous knowledge on the environmental education and the little domain of the environmental problems that the students of the referred specialty present, of what the difficulties are inferred that you/they present the educational ones when working the contents of the subjects. Finally you concludes standing out the importance of the formation and development of the environmental contents as knowledge, abilities and professional securities that they should possess the graduate of the studied specialty. <![CDATA[<strong>The professionalization of the English teaching-learning process in the Agronomy specialty</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se realizó un estudio sobre la profesionalización del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la asignatura Inglés en los estudiantes de la especialidad de Agronomía del Centro Politécnico “Pedro Concepción Tamargo” de Consolación del Sur; en ellos se han detectado limitaciones para comunicarse y procesar información oral y escrita actualizada en una lengua extranjera proveniente de otros medios lingüísticos diferentes del propio y en el desarrollo de habilidades que integren el dominio de procedimientos, técnicas y estrategias en la lengua inglesa para solucionar problemas de su medio profesional, utilizando este idioma como instrumento de trabajo. Por tal motivo, el objetivo propuesto fue elaborar una estrategia didáctica para la profesionalización del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la asignatura Inglés en los estudiantes del Centro Politécnico “Pedro Concepción Tamargo”. La utilización de los métodos de investigación científica del nivel teórico, del nivel empírico y estadístico-matemáticos permitieron, desde sus resultados, la elaboración de la estrategia, que se caracteriza por fundamentos generales sistematizados, se ajusta a una estructura previamente asumida, es flexible, diferenciadora, contextualizada, reguladora y consta de tres etapas fundamentales, que transitan por la planeación de las acciones, los procedimientos para su implementación y su correspondiente evaluación.<hr/>The following article studies the professionalization of the English teaching- learning process in the students of the Agronomy specialty in the Polytechnic Center Pedro Concepción Tamargo in Consolacion del Sur. In the English teaching-learning process mentioned before we have been found limitations among the students to communicate and to process orally and written information in the English language as well as the use of English language for the development of the skills that compose the group of procedures, tecnics and strategies they should use to solve professional problems related with their professional life. That is why the author proposes as objective to elaborate a didactical strategy to professionalize the English teaching- learning process in the students of the Agronomy specialty in the Polytechnic Center Pedro Concepción Tamargo in Consolacion del Sur. The use of scientific investigation methods, with the use of methods of theoretical and empirical levels, and statistical techniques allows, since the results obtained, to elaborate a didactical strategy characterized by its systematic and general foundations. It fixes to a structure previously assumed by the scientific society and among its characteristic we can mention that it is flexible, different, contextualized, regulative and it is given by three fundamental stages that go through the actions planning, the procedures for its implementation and its corresponding evaluation. <![CDATA[<strong>The development of the repair skill in the masonry specialty</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo tuvo como propósito, fundamentar el desarrollo de las habilidades profesionales en la especialidad Albañilería, así como la estrategia didáctica a seguir para desarrollar la habilidad “resanar” en los estudiantes de primer año de esa especialidad. Los resultados del diagnóstico revelaron insuficiencias, lo que incide de manera negativa en la formación de los obreros calificados para integrarse al mundo del trabajo, con los requerimientos que la sociedad demanda. Se emplearon métodos de investigación teóricos, empíricos y estadísticos que, con la determinación de dimensiones e indicadores, facilitaron la valoración de la estrategia didáctica aplicada. La significación práctica es aportada desde la estrategia didáctica, con cada una de las acciones propuestas en ella en cada una de las etapas, que le permitan a los estudiantes desarrollar la habilidad profesional “resanar” acorde a las exigencias del modelo del profesional.<hr/>The article is about the development of professional skills in the masonry specialty, as well as the didactic strategy to develop the professional ability to study in the first year of that specialty. The results of the diagnosis revealed insufficiencies, which negatively affected the training of skilled workers, to integrate into the world of work, and training for the work that society demands. Research methods were used at the theoretical, empirical and statistical that with the determination of dimensions and indicators facilitated the evaluation of the applied didactic strategy. The practical significance is provided by the didactic strategy, with each of the actions proposed in it, in each one of the stages that allow the students to develop the professional ability to work according to the demands of professional model. <![CDATA[<strong>The conscious assimilation of statistics concepts. Accounting speciality from "Frank Pais Garcia" Polytechnic School</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La contabilidad ayuda a la toma de decisiones gerenciales durante la planeación y el control de las operaciones administrativas. Ella se apoya en la estadística para organizar la toma de decisiones administrativas. El papel de esta ciencia dentro de la Contabilidad resalta el valor de la asignatura Estadística, en especial la asimilación consciente de los conceptos, en la formación del Técnico Medido en esta especialidad en el centro politécnico “Frank País García” del municipio de Guane. Tomando como base lo anterior, se procedió al estudio del estado de la asimilación consciente durante la formación del Técnico Medio en Contabilidad. En el estudio se tuvieron en cuenta: el currículo, el profesor y el alumno. Una vez definidos los constructos fundamentales, se usó una metodología mixta secuencial que permitió la captura y procesamiento de la información empírica. En ella se aplicaron primero los métodos cuantitativos y, seguidamente, se procedió a la búsqueda de explicaciones de los mismos con el uso de métodos cualitativos. Los resultados obtenidos destacan que el programa de la asignatura no aporta los elementos necesarios para que el profesor estructure el proceso de enseñanza-aprendizaje. En el caso de los profesores, aunque conocen la intencionalidad del programa, se aprecian dificultades para la estructuración metodológica de la asimilación de conceptos. Los estudiantes, de forma general, reconocen la necesidad de los conceptos estadísticos en la profesión, aunque el nivel mostrado en la solución es insuficiente.<hr/>The accounting helps to make managerial decision during the planning and control process of administrative operations. It uses the support statistics to organize the making of administrative decisions. The roll of this science within accounting stands out the value of the Statistics subject, especially the conscious assimilation of concepts, in the training of technicians in this specialty in the polytechnic school Frank País Garcia located in Guane Municipality. Starting from the previous point, we proceeded with the study of conscious assimilation during the training of accounting technicians. In the study were taken into account different fields like: the curriculum, the teachers and the students. Once we defined the main constructs, we proceed to use a sequential mixed methodology that allowed the capture and processing of empirical information. On the previously mentioned methodology were first applied the quantitative methods followed by the base of results obtained. Then proceeded to the search of information with the use of qualitative methods.The results stand out the fact that the program of this subject does not bring the elements needed for the professor to structure the Teaching-Learning Process. In case of teachers, although they know the intentionality of the program, there are still difficulties in the methodological construction of the assimilation of concepts. The students on the other hand in a general way recognize the need of the statistical concepts in the profession, although the level showed in the solution of problems through them is low. <![CDATA[<strong>Strategy for development modes competent performance in teachers qualified alternative</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el proceso de profesionalización del docente es una temática de coyuntura contemporánea que se debate e indaga por investigadores desde disímiles aristas. Objetivo: contribuir al proceso de profesionalización de los profesores habilitados de la Educación Técnica y Profesional mediante una estrategia pedagógica. Materiales y métodos: se utiliza como método general el dialéctico materialista, al permitir el estudio del objeto como un proceso, la determinación de sus componentes, así como sus contradicciones. Métodos teóricos: el histórico y lógico para profundizar en las regularidades y cualidades de la realidad en los centros politécnicos. Como métodos empíricos esenciales se utilizaron: el análisis documental, que incluyó el modelo del profesional; planes de estudio, para obtener información auténtica y confiable para la investigación; las entrevistas a alumnos, con el propósito de analizar las manifestaciones del proceso de profesionalización de los estudiantes y la dirección del proceso por los docentes. La observación de actividades docentes permitió diagnosticar el objeto, la demostración del problema, así como constatar los resultados de la práctica de la estrategia a implementar. Resultados: se diseña e implementa una estrategia pedagógica para perfeccionar los modos de actuación profesional competentes en los profesores habilitados. Conclusiones: se contribuyó al perfeccionamiento del proceso de profesionalización a favor de los modos de actuación profesional competentes.<hr/>Introduction: the process of professionalization of the educational one is a thematic of contemporary joint that is debated and he/she investigates for investigators from dissimilar edges. Objective: to contribute the process of the enabled professors' of the Technical Education professionalization and Professional by means of a pedagogic strategy. Materials and methods: It is used as general method the dialectical one materialistic, when allowing the study of the object like a process, the determination of their components, as well as their contradictions. theoretical methods: the historical and logical to deepen in the regularities and qualities of the reality in the polytechnic centers. Essential empiric methods were used: the documental analysis that included the professional's pattern; study plans, to obtain authentic and reliable information for the investigation, the interviews to students with the purpose of analyzing the manifestations of the process of the students' professionalization and the address of the process for the educational ones, the observation of educational activities allowed to diagnose the object, the demonstration of the problem, as well as to verify the results of the practice of the strategy to implement. Results: it is designed and it implements a pedagogic strategy to perfect the competent ways of professional performance in the enabled professors. Conclusions: it was contributed to the improvement of the professionalization process in favor of the competent ways of professional performance. <![CDATA[<strong>Model for the self-evaluation of the quality of the process of training professionals</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: se presentaron aspectos fundamentales relacionados con la evaluación de la calidad de la enseñanza universitaria en Angola, sus antecedentes y situación actual. Se reflexionó sobre aspectos teóricos del diseño de los modelos para la autoevaluación para resolver como problemática, la calidad de la enseñanza en el proceso de formación profesional. Objetivo: elaborar Modelo para la autoevaluación de la calidad del proceso de formación de profesionales. Materiales y métodos: elaboración del modelo. Métodos teóricos, el histórico-lógico, analítico-sintético, el enfoque sistémico, la modelación. Métodos empíricos: análisis documental, la entrevista, y la encuesta a expertos; Investigación Acción Participativa. Métodos matemáticos: estadística descriptiva, Método Delphi, el Modelo de la prueba estadística y Coeficiente de Concordancia de Kendall, el análisis porcentual. La investigación se realiza en la Facultad de Ciencias de la Universidad Agustino Neto. La muestra para el estudio fue de 334 participantes, clasificados en 91 docentes, 43 no docentes y 200 estudiantes. Resultados: principales puede destacarse una encuesta a los docentes con que permitió determinar los 5 componentes del modelo a través de 25 indicadores y 89 criterios. Conclusiones: se puede destacar que por primera vez se hace un estudio exhaustivo de los factores que deben contribuir a superar las deficiencias detectadas por los 4 estudios anteriores. Este modelo está basado en las características y necesidades de la Educación Superior de Angola.<hr/>Introduction: fundamental aspects related to the evaluation of the quality of university education in Angola, its background and current situation. Reflections were made on the theoretical aspects of the design of the models for self-evaluation to solve as problematic the quality of teaching in the process of vocational training. Objective: was to elaborate a model for the self-evaluation of the quality of the professional training process. Materials and methods: used to elaborate the model were: Theoretical methods: The historical-logical, analytical-synthetic, systemic approach, modeling. Empirical methods: documentary analysis, interview, and expert survey; Participatory Action Research (IAP). Mathematical methods: descriptive statistics, Delphi Method, the Model of the statistical test and Kendall's Concordance Coefficient, the percentage analysis. Research: is carried out in the Faculty of Sciences of the Agustino Neto University. The sample for the study was 334 participants, classified in 91 teachers, 43 non-teachers and 200 students. As main results, a survey of teachers could be used to determine the 5 components of the model through 25 indicators and 89 criteria. Conclusions: it can be emphasized that for the first time an exhaustive study of the factors that must contribute to overcome the deficiencies detected by the previous 4 studies is made. This model is based on the characteristics and needs of Higher Education in Angola.Keywords: Higher Education in Angola; Models; Quality Assurance Systems; Self-evaluation of quality. <![CDATA[<strong>The professionalization of university teacher</strong>: <strong>a current challenge</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La profesionalización del docente universitario se considera uno de los grandes retos de la Educación Superior y constituye la base para la solución de otros grandes problemas planteados en la universidad actual. En este artículo se pretende valorar posiciones teóricas y prácticas acerca de la profesionalización del docente universitario en Cuba y en otras universidades de América Latina. Se expone una conceptualización sobre esta cuestión y se da una panorámica de su estado en Cuba y algunas universidades de Latinoamérica, lo cual es producto de la consulta y el análisis de múltiples fuentes bibliográficas, impresas o insertadas en sitios web. La indagación efectuada permitió concluir que la profesionalización del docente es asumida como un proceso que transcurre desde la formación inicial y postgraduada, en contextos comunitarios y empresariales; generalmente es objeto de atención por las universidades en algunos países de la región, aun cuando las proyecciones para alcanzarla son insuficientes.<hr/>The professionalization of the university teacher is considered one of the great challenges of Higher Education and is the basis for the solution of other major problems raised in the current university. This article aims to assess theoretical and practical positions on the professionalization of university teachers in Cuba and other universities in Latin America. It presents a conceptualization on this question and gives an overview of its status in Cuba and some universities in Latin America, which is a product of the consultation and analysis of multiple bibliographic sources, printed or inserted in websites. The investigation allowed to conclude that the professionalization of the teacher is assumed as a process that takes place from initial and postgraduate training, in community and business contexts; it is generally addressed by universities in some countries of the region, even though the projections for achieving it are insufficient. <![CDATA[<strong>Vocational training in pre-university education</strong>: <strong>trends that have prevailed in Cuba</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La formación de las nuevas generaciones para responder a las necesidades de la fuerza laboral que requiere la sociedad es una responsabilidad de todos; dentro de ella la formación vocacional juega un importante papel en este empeño. El presente artículo tiene como objetivo presentar una revisión teórica acerca de las posiciones que se han asumido sobre esta temática. Se empleó como método fundamental la revisión bibliográfica de artículos, libros y otros soportes de información que permitieron obtener como resultados esenciales una panorámica de los antecedentes y las tendencias en la formación de este concepto, así como de sus relaciones con la educación. Se pudo concluir que hasta hoy existen ambigüedades en la comunidad científica nacional acerca del proceso para formar vocaciones y las edades en que debe ocurrir.<hr/>The formation of the new generations to respond to the needs of the labor force that society requires is a responsibility of all and vocational training plays an important role in this endeavor. The present article aims to present a theoretical review about the positions that have been assumed on this subject. The documentary review of articles, books and other information supports were used as a fundamental method to obtain as an essential result an overview of the antecedents and trends in the formation of this concept, as well as of its relations with education. It was possible to conclude that until now there are ambiguities in the national scientific community about the process to form vocations and the ages in which it must occur. <![CDATA[<strong>José Rogelio Pérez Milián</strong>: <strong>an educator in favor of the integral health of the young generation</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en La formación de las nuevas generaciones para responder a las necesidades de la fuerza laboral que requiere la sociedad es una responsabilidad de todos; dentro de ella la formación vocacional juega un importante papel en este empeño. El presente artículo tiene como objetivo presentar una revisión teórica acerca de las posiciones que se han asumido sobre esta temática. Se empleó como método fundamental la revisión bibliográfica de artículos, libros y otros soportes de información que permitieron obtener como resultados esenciales una panorámica de los antecedentes y las tendencias en la formación de este concepto, así como de sus relaciones con la educación. Se pudo concluir que hasta hoy existen ambigüedades en la comunidad científica nacional acerca del proceso para formar vocaciones y las edades en que debe ocurrir.<hr/>The formation of the new generations to respond to the needs of the labor force that society requires is a responsibility of all and vocational training plays an important role in this endeavor. The present article aims to present a theoretical review about the positions that have been assumed on this subject. The documentary review of articles, books and other information supports were used as a fundamental method to obtain as an essential result an overview of the antecedents and trends in the formation of this concept, as well as of its relations with education. It was possible to conclude that until now there are ambiguities in the national scientific community about the process to form vocations and the ages in which it must occur. <![CDATA[Passion for Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000400013&lng=en&nrm=iso&tlng=en La formación de las nuevas generaciones para responder a las necesidades de la fuerza laboral que requiere la sociedad es una responsabilidad de todos; dentro de ella la formación vocacional juega un importante papel en este empeño. El presente artículo tiene como objetivo presentar una revisión teórica acerca de las posiciones que se han asumido sobre esta temática. Se empleó como método fundamental la revisión bibliográfica de artículos, libros y otros soportes de información que permitieron obtener como resultados esenciales una panorámica de los antecedentes y las tendencias en la formación de este concepto, así como de sus relaciones con la educación. Se pudo concluir que hasta hoy existen ambigüedades en la comunidad científica nacional acerca del proceso para formar vocaciones y las edades en que debe ocurrir.<hr/>The formation of the new generations to respond to the needs of the labor force that society requires is a responsibility of all and vocational training plays an important role in this endeavor. The present article aims to present a theoretical review about the positions that have been assumed on this subject. The documentary review of articles, books and other information supports were used as a fundamental method to obtain as an essential result an overview of the antecedents and trends in the formation of this concept, as well as of its relations with education. It was possible to conclude that until now there are ambiguities in the national scientific community about the process to form vocations and the ages in which it must occur.