Scielo RSS <![CDATA[Cofin Habana]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2073-606120240002&lang=en vol. 18 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Importance of sustainability reports in the management of the fiscal auditor]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este trabajo se examinó la relación entre los reportes de sostenibilidad y la revisoría fiscal. El profesional contable requiere generar información cualitativa y cuantitativa sobre las acciones desarrolladas por las organizaciones, su importancia dentro del mundo empresarial, la forma de su reconocimiento en los estados financieros y las revelaciones sobre los mismos, como actualización en temas relevantes del sector. Los reportes conocidos en Colombia respondieron a exigencias de los usuarios sobre información financiera, por una mejor gobernanza corporativa. Algunas empresas fueron pioneras al exigir dicha información bajo estándares (GRI) y según guías internacionales, como las aplicadas por los organismos financieros internacionales desde 2024, y conocidos ya dentro del ámbito. Se evidencia el ejercicio del revisor fiscal en la Agenda 2015-2030, el cual juega un papel concluyente al articular contabilidad ambiental y desarrollo sostenible.<hr/>ABSTRACT The relationship between sustainability reporting and fiscal auditing was examined; The accounting professional needs to generate qualitative and quantitative information on the actions carried out by organizations, their importance within the business world; the form of its recognition in the financial statements and disclosures thereon, as an update on relevant issues in the sector. In the face of well-known reports in Colombia, the phenomenon responded to user demands on financial information for better corporate governance, some companies were pioneers in requiring such information under standards (GRI), information according to international guidelines, such as those applied by international financial organizations, already known within the field, since 2024. The exercise of the fiscal auditor in the 2015 - 2030 Agenda is evident, as it plays a conclusive role in the articulate environmental accounting and sustainable development. <![CDATA[Quality of accounting information in SMEs in Bogota: measurement based on the Beneish M-Score model]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Esta investigación se centra en evaluar la calidad de la información contable en las pequeñas y medianas empresas (pymes) de Bogotá durante el período 2018 al 2022; mediante el modelo Beneish M-Score. El objetivo principal es aplicar este modelo para medir la calidad de la información financiera y emplear la prueba estadística t-student para realizar una evaluación cuantitativa de los resultados obtenidos. Se utilizó una metodología cuantitativa con un enfoque exploratorio. Los hallazgos determinarán con precisión la calidad financiera de estas organizaciones en el contexto actual, lo que contribuirá al desarrollo económico, contable y financiero del país. Este estudio ofrece una perspectiva valiosa para la toma de decisiones a nivel empresarial, sirviendo como guía en la gestión financiera y estratégica de las pymes en Bogotá.<hr/>ABSTRACT This research focuses on evaluating the quality of accounting information in small and medium-sized enterprises in Bogotá during the period from 2018 to 2022, using the Beneish M-Score model. The main objective is to apply this model to measure the quality of financial information and employ the t-student statistical test to conduct a quantitative evaluation of the results obtained. A quantitative methodology with an exploratory approach was used. The findings will accurately determine the financial quality of these organizations in the current context, contributing to the economic, accounting, and financial development of the country. This study offers valuable insights for decision-making at the business level, serving as a guide in the financial and strategic management of SMEs in Bogotá. <![CDATA[The democratization of use of the cryptocurrencies in Colombia based on current regulation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo comienza describiendo la falta de preparación del país para el rápido desarrollo de las tecnologías financieras, particularmente en el contexto de las criptomonedas. Las medidas adoptadas por Colombia para abordar estas cuestiones. Se mencionan iniciativas clave, como el Proyecto de Ley Sandbox Regulatorio. Estas marcas intentan establecer un marco regulatorio sólido. Cabe destacar que actualmente ante la Cámara de Representantes, tiene el potencial de solidificar la regulación de las criptomonedas y las plataformas comerciales. Sin embargo, también destacan las diferencias entre las regulaciones propuestas y los avisos existentes. El estudio concluye resaltando que Colombia se encuentra en la etapa de adaptación y construcción de un espacio seguro para el uso de activos virtuales. Aunque todavía no estamos completamente preparados para este cambio tecnológico, se están tomando medidas para abordar los riesgos y oportunidades. La regulación se considera importante para proteger a los consumidores y mantener la integridad del sistema financiero.<hr/>ABSTRACT This article begins by describing Colombia's lack of preparedness for the rapid evolution of financial technology, especially in the context of cryptocurrencies. It highlights how the mass adoption of virtual assets has created fiscal and security challenges, including money laundering and tax evasion. Then examines the different measures Colombia has taken to address these problems. It mentions key initiatives, such as the regulatory sandbox bill. These mark an attempt to establish a solid regulatory framework. It highlights, currently under consideration in the Chamber of Representatives, has the potential to consolidate the regulation of cryptocurrencies and trading platforms. However, it underscores the differences between the proposed regulation and existing circulars. We conclude by highlighting that Colombia is in a phase of adaptation and building a safe space for the use of virtual assets. Although it is not yet fully prepared for this technological change, steps are being taken to address the risks and opportunities. The necessity for regulating cryptocurrencies lies in safeguarding consumers and upholding the integrity of the financial system. <![CDATA[Mitigation of Hydrocarbon Dependency in Meta, Colombia: Strategies for a Sustainable Future]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo surge de una investigación interinstitucional, con el objetivo de elaborar un modelo sistémico para la transición económica en el Departamento de Meta, Colombia, focalizado en zonas de explotación petrolera. El propósito de este estudio es reducir la dependencia de los hidrocarburos, mediante proyectos verdes, alineados con el crecimiento sostenible, para contribuir al desarrollo local y la preservación ambiental. La metodología propuesta fusiona enfoques cualitativos y cuantitativos, identificando categorías vinculadas a las necesidades y potencialidades del Departamento. Se utilizarán modelos econométricos para evaluar la significancia de las variables y sus efectos en los negocios y la dependencia de los hidrocarburos. Los resultados contextualizarán los impactos de la extracción petrolera en Meta, delineando políticas nacionales e internacionales eficaces para el crecimiento verde y señalando variables clave para el modelo de transición económica.<hr/>ABSTRACT This work stems from an interinstitutional investigation aiming to develop a systemic model for economic transition in the Meta Department, Colombia, focusing on areas of oil exploitation. The purpose of this study is to reduce dependence on hydrocarbons through green projects, aligned with sustainable growth, contributing to local development and environmental preservation. The proposed methodology combines qualitative and quantitative approaches, identifying categories related to the department's needs and potentialities. Econometric models will be employed to assess the significance of variables and their effects on businesses and hydrocarbon dependence. The findings will contextualize the impacts of oil extraction in Meta, outlining effective national and international policies for green growth and identifying key variables for the economic transition model. <![CDATA[Innovation and competitiveness in colombian trade: an analysis of the wholesale and retail sector in Colombia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El sector terciario en Colombia es uno de mayor empuje y empleabilidad que tiene el país, lo que lo hace vulnerable ante cualquier crisis que se afronte, como también es un impulsor de otras actividades cuando en ellas se introducen procesos e innovación. Por ello la investigación tiene como propósito encontrar las características más importantes de las actividades del comercio (al por mayor y al por menor), pertenecientes al sector terciario, que puedan generar procesos de innovación e impacto en la economía. Este objetivo es alcanzable mediante la utilización de un modelo Logit en el cual se encontró que variables como tipo de empresa, los contratos que se tienen con el sector público, el grado de educación, la intervención de los gerentes en las decisiones empresariales, los acuerdos de confidencialidad entre empresas y entre empleados y las certificaciones de calidad, influyen de manera positiva en los procesos de innovación para el comercio en general.<hr/>ABSTRAC The tertiary sector in Colombia is one of the most dynamic and provides the highest employability in the country, which makes the sector vulnerable to any crisis it faces, as well as a driver of other activities when processes and innovation are introduced into them. Given this, the research aims to find the most important characteristics of the trade activities (wholesale and retail) within the tertiary sector that can generate processes of innovation and impact on the economy. This objective is achievable through the use of a Logit model, in which it was found that variables such as the type of company, the contracts held with the public sector, the level of education, the involvement of managers in business decisions, confidentiality agreements between companies and among employees, and quality certifications, positively influence the innovation processes for trade in general. <![CDATA[Current styles of organizational design: international organizational networks in the city of Bogotá]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo de investigación busca analizar cualitativamente cómo el más reciente modelo de diseño organizacional, «la estructura organizacional en red», se convierte en una opción estratégica, estructural y operacional ideal para las actividades de internacionalización de empresas en Bogotá, centrado en el diseño y la dinámica organizacional de las relaciones de interdependencia. Para tal efecto se emplearon dos categorías de análisis, la primera de las cuales se denomina condicionantes organizacionales y cuyos indicadores serán el empoderamiento, el trabajo en grupo, la orientación a las personas, la orientación a los resultados, la responsabilidad, la actitud al cambio y los mecanismos útiles, desde el ámbito de la cultura organizacional.<hr/>ABSTRACT This research work seeks to qualitatively analyze how the most recent model of organizational design, "the network organizational structure", becomes an ideal strategic, structural and operational option for the internationalization activities of companies in Bogota focused on the design and organizational dynamics of interdependent relationships. For this purpose, two categories of analysis were used: the first one is called organizational conditioning factors and its indicators will be empowerment, teamwork, people orientation, results orientation, responsibility, attitude to change and useful mechanisms from the point of view of organizational culture. <![CDATA[Financial development of the informal agricultural-livestock sector in the village La Virginia, municipality Prado, Tolima, Colombia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El sector agropecuario informal es un componente significativo de la economía del país, ya que se encuentra dentro de los ejes de desarrollo plantados por el nuevo Gobierno en busca de su formalización, con el objetivo de mejorar la competitividad y lograr una producción de calidad, sostenible y sustentable. En consecuencia, esta investigación tiene como objetivo identificar la mejor alternativa para el aprovechamiento sostenible de terrenos productivos de pequeños agricultores y ganaderos en la vereda La Virginia, del municipio Prado, Tolima, Colombia. Para cumplir este propósito se realizó un estudio bajo un enfoque cuantitativo, con una metodología descriptiva, estructurado en un procedimiento de actuación de tres etapas de trabajo. A partir de los resultados obtenidos se identifica la importancia de organizar la información contable y financiera como base para su desarrollo, y la posterior gestión de proyectos productivos en miras a la bancarización, la seguridad laboral y la competitividad por medio de la diversificación en el cultivo de productos endémicos, levante de aves de corral de manera estructurada y la ganadería sostenible.<hr/>ABSTRACT The informal agricultural sector is a significant component of the country's economy, as it is within the development axes planted by the new Government in search of its formalization, with the objective of improving competitiveness and achieving quality, sustainable and sustainable production. Consequently, this research aims to identify the best alternative for the sustainable use of productive lands of small farmers and ranchers in the La Virginia area, in the Prado municipality, Tolima, Colombia. To fulfill this purpose, a study was carried out using a quantitative approach, with a descriptive methodology, structured in a three-stage work procedure. From the results obtained, the importance of organizing accounting and financial information as a basis for its development is identified, as well as the subsequent management of productive projects with a view to banking, job security and competitiveness through diversification in the cultivation of endemic products, structured poultry raising and sustainable livestock. <![CDATA[Socially responsible companies aligned with the UN Sustainable Development Goal for decent work during the covid-19 pandemic in 2020]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Organización de las Naciones Unidas (ONU) emitió diecisiete Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS), que entraron en vigor el primero de enero de 2016, con la finalidad de mejorar la calidad de vida de la población. El número ocho: «Trabajo decente y crecimiento económico», es objeto de esta investigación. Se eligió este objetivo ya que se pretende difundir el crecimiento económico sostenido, inclusivo y sostenible, así como el empleo pleno y productivo, y el trabajo decente para todos, lo cual implica que las personas realicen actividades productivas que les permitan obtener un ingreso justo, seguridad donde trabajan y cuenten con protección social para sus familias; además de suficientes oportunidades de desarrollo personal e integración social. Y por ello es importante que tanto mujeres como hombres tengan las mismas oportunidades en el lugar de trabajo, así como las condiciones adecuadas, tanto humanas, como económicas y sanitarias ante cualquier situación que pudiera presentarse, como lo fue la pandemia ocasionada por el Covid-19. Esa crisis sanitaria causó también un descalabro económico en México con el cierre de miles de empresas. Se hará un análisis descriptivo de tres empresas que tuvieron una importante participación social en el año 2020, así como las acciones que realizaron para apoyar a sus trabajadores y se determinará si con su actuar alcanzaron el ODS número ocho: «Trabajo decente y crecimiento económico».<hr/>ABSTRACT The United Nations (UN) issued seventeen Sustainable Development Goals (SDGs), which came into force on January 1, 2016, with the aim of improving the quality of life of the population. Number eight: “Decent work and economic growth”, is the subject of this research. This objective was chosen because it aims to spread sustained, inclusive and sustainable economic growth, as well as full and productive employment, and decent work for all, which implies that people carry out productive activities that allow them to obtain a fair income, security where they work and have social protection for their families; in addition to enough opportunities for personal development and social integration. And therefore, it is important that both women and men have the same opportunities in the workplace, as well as adequate conditions, both human, economic and health-related, in the face of any situation that may arise, such as the pandemic caused by Covid-19. This health crisis also caused an economic collapse in Mexico with the closure of thousands of companies. A descriptive analysis will be made of three companies that had significant social participation in 2020, as well as the actions they carried out to support their workers and it will be determined whether their actions achieved SDG number eight: “Decent work and economic growth”. <![CDATA[Methodology for evaluating internal controls in public institutions in Mexico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo propone una metodología integral para la evaluación de controles internos en instituciones públicas en México, con el fin de fortalecer la gestión y la transparencia en el uso de recursos, para recoger y analizar datos de diversas instituciones públicas. Los hallazgos revelan áreas críticas que requieren atención inmediata y ofrecen comparativas con estándares internacionales. La correcta implementación de una metodología de evaluación de controles internos en instituciones públicas es fundamental para asegurar la transparencia en la rendición de cuentas y evitar posibles casos de fraude. Estos controles internos permiten identificar riesgos y detectar irregularidades, lo que contribuye a proteger los recursos públicos y garantizar el bienestar de la sociedad a través de una gestión eficiente de los mismos. Es importante destacar que el enfoque en la mejora continua y la promoción de una cultura ética en la alta dirección son aspectos esenciales para una administración pública efectiva y el cumplimiento de las normativas legales. De esta manera se logra optimizar los procesos, aumentar la eficiencia y cumplir adecuadamente con las responsabilidades gubernamentales.<hr/>ABSTRACT This article proposes a comprehensive methodology for the evaluation of internal controls in public institutions in Mexico, in order to strengthen management and transparency in the use of resources, to collect and analyze data from various public institutions. The findings reveal critical areas that require immediate attention and offer comparisons with international standards. The correct implementation of a methodology for evaluating internal controls in public institutions is essential to ensure transparency in accountability and avoid possible cases of fraud. These internal controls make it possible to identify risks and detect irregularities, which contributes to protecting public resources and ensuring the welfare of society through their efficient management. It is important to note that the focus on continuous improvement and promotion of an ethical culture in senior management are essential for effective public administration and compliance with legal regulations. In this way, it is possible to optimize processes, increase efficiency and properly fulfill government responsibilities. <![CDATA[Metaverse as a tool for international business]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El Metaverso es un sinfin de oportunidades para los nuevos negocios emergentes y el nuevo mundo digital, es un nuevo mundo que se encuentra en auge, aunque ya actualmente se realizan negocios por medio de e-commerce, el metaverso en los negocios internacionales se refiere a un espacio virtual tridimensional compartido donde las personas interactúan, trabajan y realizan transacciones. Las empresas están explorando su potencial para colaboración global, ferias comerciales, formación, y ventas. Esto podría cambiar la forma en que se hacen negocios, al permitir conexiones sin fronteras y experiencias inmersivas. Sin embargo, aún está en desarrollo y hay desafíos técnicos, éticos y de seguridad que deben abordarse por lo cual no hace mucho interés para explorar nuestro campo laboral e indagar nuevos retos.<hr/>ABSTRACT The Metaverse is an endless array of opportunities for new emerging businesses and the new digital world. It is a burgeoning new world, although currently, business is already being conducted through e-commerce. In international business, the Metaverse refers to a shared three-dimensional virtual space where people interact, work, and conduct transactions. Companies are exploring its potential for global collaboration, trade shows, training, and sales. This could change the way business is done by enabling borderless connections and immersive experiences. However, it is still in development, and there are technical, ethical, and security challenges that must be addressed. Therefore, there is much interest in exploring our field of work and investigating new challenges. <![CDATA[Resources directly collected from municipalities in times of pandemic]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación tuvo como objetivo examinar los movimientos de ingresos y gastos de las fuentes de financiamiento en los municipios. El método fue descriptivo; como técnica de recolección de datos se utilizó el análisis de información y de revistas indexadas; con los resultados se procedió a la recopilación de distintas opiniones de expertos. Se evidenció que las recaudaciones no logran su aprovechamiento efectivo; así mismo, se evidenció que a nivel nacional los municipios han tenido serios problemas para sus ingresos, sin embargo, en todos los documentos analizados se expuso que la tecnología es el arma más fuerte en tiempos de pandemia, y los municipios tienen que ir a la vanguardia de ello.<hr/>ABSTRACT The objective of this research was to examine the movements of income and expenditure from funding sources in municipalities. The method was descriptive; as a data collection technique the analysis of information and indexed journals was used; with the results we proceeded to the collection of different expert opinions. It was evidenced that the collections do not achieve their effective use, likewise, it was evidenced that at the national level the municipalities have they have had serious problems for their revenues, however, in all the documents analyzed it was exposed that technology is the strongest weapon in times of pandemic, and municipalities have to be at the forefront of it. <![CDATA[Groups related to diagnosis, a way to manage the costs associated with covid-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La aparición de la covid-19 en Cuba, en marzo del 2020, a causa del coronavirus SARS-CoV-2, ocasionó que el país se volcara a detener su propagación. El Ministerio de Salud Pública, junto a otras instancias superiores diseñó una estrategia de detección, localización, atención y seguimiento de la enfermedad. El presente trabajo aborda la factibilidad de utilizar la clasificación por grupos relacionados con el diagnóstico para costear la enfermedad y utilizó como escenario experimental el Hospital Docente Clínico Quirúrgico Dr. Salvador Allende, uno de los centros asistenciales de la capital que atendió a pacientes afectados. Los resultados demuestran el comportamiento de los costos para los grupos identificados y el efecto económico ocasionado en el período analizado por la aparición, desarrollo y propagación de la pandemia.<hr/>SUMMARY The appearance of covid-19 in Cuba in March 2020, due to the SARS-CoV-2 coronavirus, caused the country to turn to stop its spread. The Ministry of Public Health, together with other higher authorities, designed a strategy for detecting, locating, caring for and monitoring the disease. The present work deals with the feasibility of using the classification by groups related to the diagnosis to pay for the disease and used the Dr. Salvador Allende Hospital, one of the health centers in the capital that treated affected patients. The results show the behavior of the costs for the identified groups and the economic effect caused in the period analyzed by the appearance, development and spread of the pandemic. <![CDATA[How to internalize the environmental costs in the sustainability management of the copper resource?]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación tiene como objetivo internalizar los costos ambientales a la gestión del recurso cobre. El cálculo de costos ambientales a través del ciclo de vida y la identificación de impactos del recurso cobre se realiza en el contexto de Ecuacorriente S.A. y se integran los reportes preliminares de sostenibilidad empresarial, la información ambiental, económica y social para la toma de decisiones en la sostenibilidad del recurso natural. Se considera que los costos de las actividades de gestión ambiental en los reportes financieros de la empresa representan un insumo de control para la toma de decisiones en la valoración de la sostenibilidad de la gestión minera del recurso cobre. Los resultados contribuyen al cumplimiento de los objetivos de desarrollo sostenible que se plasman en la agenda 2030.<hr/>SUMMARY The research aims to internalize the environmental costs to the management of the copper resource, the calculation of environmental costs through the life cycle and the identification of impacts of the copper resource is carried out in the context of Ecuacorriente S.A. and the preliminary reports of business sustainability, environmental, economic and social information is integrated, For decision-making in the sustainability of the natural resource, it is considered that the costs of GE activities environmental management in the company's financial reports, represent a control input for decision-making in the assessment of the sustainability of the mining management of the copper resource. The results contribute to the fulfillment of the sustainable development goals that are embodied in the 2030 agenda. <![CDATA[The investment process: reflections on the public sector of Guyana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La decisión de invertir es una de las más complejas que toman los directivos en cualquier negocio del sector privado o del público a nivel global, pues involucra los gastos iniciales y los flujos de caja durante toda la vida útil del proyecto de inversión, asociado a una posibilidad de riesgo. Es de vital importancia su estudio y su correcta conceptualización, de ahí que el objetivo del artículo sea reflexionar sobre el proceso inversionista con énfasis en el sector público de Guyana. Para lograr este fin se utilizaron los métodos de investigación teóricos y empíricos de análisis y síntesis, inducción, deducción, histórico lógico y el análisis documental. Para concluir que en un proyecto de inversión en el sector público, además de tener en cuenta las actividades, las tareas planificadas, la asignación de recursos, los impactos económicos y/o ambientales, los más significativos son los beneficios sociales, que duren más allá del propio proyecto.<hr/>ABSTRACT The decision to invest is one of the most complex that managers makes in any business of the private or public sector globally, since it involves initial expenses and cash flows throughout the useful life of the investment project, associated with a level of risk. Its study and correct conceptualization is of vital importance, hence, the objective of the article is to reflect on the investment process with emphasis on the public sector of Guyana. To achieve this end, the theoretical and empirical research methods of analysis and synthesis, induction, deduction, historical logic, and documentary analysis were used. Concluding that in an investment project in the public sector, in addition to taking into account the activities, planned tasks, allocation of resources, economic and/or environmental impacts, the most significant are the social benefits, which last beyond the actual project. <![CDATA[Evaluation of the effectiveness of the Human Development Credit in new ventures]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo de investigación proviene de un proyecto de vinculación, ejecutado por la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad de Guayaquil, de cuyo análisis de sus resultados se efectuó este artículo científico. Su objetivo principal fue analizar la efectividad del Crédito para el Desarrollo Humano, otorgado por el Ministerio de Inclusión Económica y Social a personas beneficiadas con el Bono para el Desarrollo Humano, el cual está direccionado a generar emprendimientos que permitan mejorar su condición familiar y socioeconómica, coadyuvando al dinamismo de la economía nacional. Las conclusiones determinaron que los beneficiarios no han cumplido su propósito, por cuanto no fueron capacitados para generar negocios en cada uno de los territorios donde habitan con sus familias.<hr/>ABSTRACT This research work comes from a linking project, executed by the Faculty of Economic Sciences of the University of Guayaquil, from whose analysis of its results this scientific article was carried out. Its main objective being to analyze the effectiveness of the Human Development Credit, granted by the MIES to people benefited with the Human Development Bonus, which is aimed at generating ventures that allow improving their family and socioeconomic condition, contributing to the dynamism of the national economy. The conclusions determined that the beneficiaries have not fulfilled their purpose, since they were not trained to generate businesses in each of their territories where they live with their families. <![CDATA[Proposal for the restructuring of the accounting system of the Dairy Products Company of Santiago de Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación formó parte de un proyecto de colaboración entre la Empresa de Productos Lácteos de Santiago de Cuba y la Universidad de Oriente. Tuvo como objetivo fundamental realizar una reestructuración del sistema contable de dicha empresa mediante su reorganización interna y la propuesta de implementación de un manual de procedimientos que permitiera señalar la normatividad que debe regir la labor de la Dirección Económica de la entidad, al establecer las reglas y procedimientos para el registro en forma clara y precisa de las operaciones contables que se realizan en la empresa. Para el diseño de dicho manual se tuvo en cuenta lo establecido en las diferentes resoluciones vigentes en el país, así como las normativas del Grupo Empresarial que regulan la actividad contable.<hr/>ABSTRACT This research was part of a collaborative project between the Dairy Products Company of Santiago de Cuba and the University of Oriente. The main goal was to carry out a restructuring of the accounting system of said company, through it is internal reorganization and the proposal of implementation of a manual of procedures that allows pointing out the regulations that must govern the work of the Economic Directorate of the entity, establishing the rules and procedures for the clear and precise registration of the accounting operations carried out in the company. For the design of the manual, the provisions of the different resolutions in force in the country were taken into account, as well as the regulations of the Business Group that regulate accounting activity. <![CDATA[Activity based costing in Cuban financial institutions: first experiencies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La contabilidad de gestión constituye un eficaz instrumento de control que contribuye con su información a la regulación de procesos y recursos, y a la toma de decisiones, mediante sus sistemas de costeo. Aunque tradicionalmente se identifica con la gestión empresarial es aplicable a cualquier tipo de organización, como es el caso del sector financiero. La presente investigación ha identificado la necesidad de implementar un sistema de costeo basado en las actividades en las instituciones que forman parte del Banco Central de Cuba (BCC), y tiene como objetivo mostrar los avances alcanzados al respecto.<hr/>SUMMARY Management accounting constitutes an effective control instrument, which contributes with its information to the control of processes and resources and to decision-making, through its costing systems. Although it is traditionally identified with business management, it is applicable to any type of organization, such as the financial sector. This research has identified the need to implement a costing system based on the activities in the institutions that are part of the Central Bank of Cuba (BCC), and aims to show the progress achieved in this regard. <![CDATA[Analysis of the feasibility of the proposed Cuban Accounting Standard «Exploration and Evaluation of Mineral Resources»]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo mostrar los principales resultados del proceso de análisis de la viabilidad de la norma contable «Exploración y Evaluación de los Recursos Minerales». Se utilizó el procedimiento propuesto por Del Toro (2018) y el análisis estadístico realizado permitió corroborar la validez de la propuesta.<hr/>ABSTRACT The objective of this work is to show the main results of the process of analyzing the viability of the accounting standard «Exploration and Evaluation of Mineral Resources». The procedure proposed by Del Toro (2018) was used and the statistical analysis carried out allowed us to corroborate the validity of the proposal. <![CDATA[Innovation in micro, small and medium enterprises]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo se dedica al fomento de la innovación en las micro, pequeñas y medianas empresas (Mipymes) y su acercamiento en términos de política. Por ello el punto de partida es cómo entender la innovación en este tipo de empresas, cuyas dimensiones no permiten la creación de aparatos de I + D + i (investigación, desarrollo e innovación). Para comprender mejor el fomento de la innovación se muestra una sistematización de la experiencia en América Latina, al mismo tiempo que se explica el panorama actual en Cuba, del cual se deduce la necesidad de dicho fomento.<hr/>ABSTRAC This work refers to the promotion of innovation in micro, small and medium-sized companies and their approach in terms of policy. For them, the starting point is how to understand innovation in this type of company whose size does not allow the creation of R&amp;D&amp;I devices. For a better understanding of the promotion of innovation, a systematization of the experience in Latin America is shown, at the same time that the current situation in Cuba is explained, from which the need for promotion is deduced. <![CDATA[Territorial identity and loyalty of members of the Abdón Calderón Savings and Credit Cooperative of Portoviejo canton]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La identidad territorial es una estipulación que no solo concibe el arraigo hacia un territorio donde se nace o reside, sino también hacia las organizaciones a partir de relaciones que traigan beneficios mutuos y, por tanto, puede concebirse como un medio para alcanzar mayores rangos de productividad y competitividad. A partir del objetivo central de este trabajo de investigación de evaluar la identidad territorial en su nexo con la fidelidad de los socios de la Cooperativa Abdón Calderón, para lo cual se desarrolló una investigación de índole cuantitativa en sus derivaciones descriptiva, de campo y correlacional, fue la aplicación del coeficiente de chi cuadrado la que posibilitó ejecutar el último de los estudios mencionados. El método deductivo guio la estructura de este artículo bajo la ejecución de técnicas de revisión documental y encuesta a los socios de la entidad. El resultado de esta investigación es un documento que evalúa la identidad territorial, cuyos resultados permitieron diseñar tablas de correlación con la variable de salida (lealtad). Se concluyó que existe correlación entre la dimensión pertenencia con la lealtad del socio, sin embargo, es nula esta condición en lo que corresponde a factores como «influencia», «satisfacción» y «conexión emocional».<hr/>ABSTRACT Territorial identity is a stipulation that not only conceives the attachment to a territory where one is born or resides, but also to organizations based on relationships that bring mutual benefits, and, therefore, it can be conceived as a means to achieve higher levels of productivity and competitiveness. Based on the objective of this research work of evaluating territorial identity in its connection with the loyalty of the members of the Abdón Calderón Cooperative, and for which, a quantitative research was developed in its descriptive, field and correlational derivations, with the application of the chi-square coefficient being the one that made it possible to execute the last of the studies mentioned. The deductive method guided the structure of this article under the execution of documentary review techniques and a survey of the entity's members. The result of this research is a document that evaluates territorial identity, and which results enabled the design of correlation tables with the output variable (loyalty). It was concluded that there is a correlation between the belonging dimension and the loyalty of the partner, however, this condition is null when it comes to factors such as “influence”, “satisfaction” and “emotional connection”. <![CDATA[Compliance with public policy on citizen participation in Decentralized Autonomous Municipal Government of Portoviejo, Manabí, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612024000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este artículo es analizar el nivel de cumplimiento de la política pública sobre participación ciudadana en el Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Portoviejo. Es una investigación documental, de enfoque mixto, con el empleo de los métodos inductivo, analítico e interpretativo, que determina el nivel de cumplimiento de la política de participación ciudadana en los informes de rendición de cuenta a través del análisis de contenido. Los resultados evidencian que cumplen las normativas mínimas de participación, dando énfasis a las audiencias públicas, presupuestos participativos, consejos locales de planificación, y el mecanismo de silla vacía. Se concluye que las instancias de participación ciudadana durante el período de estudio fueron más relevantes durante 2019 y en 2020, porque la emergencia sanitaria fue descendiente, incrementándose en 2021 y 2022, cuando también fueron analizados.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to analyze the level of compliance with the public policy on citizen participation in the Decentralized Municipal Autonomous Government of Portoviejo, it is a documentary investigation, with a mixed approach, using inductive, analytical and interpretive methods, determining the level of compliance of the citizen participation policy in accountability reports through content analysis. The results show that they comply with the minimum participation regulations, emphasizing public hearings, participatory budgets, local planning councils, and the empty chair mechanism. Concluding that the instances of citizen participation during the study period were more relevant during 2019, and in 2020 due to the health emergency it decreased, increasing in 2021 and 2022, periods that were also analyzed.