Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420150001&lang=en vol. 7 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>EDUMECENTRO</strong>: <strong>communicating the scientific activity and the formative processes of the medical sciences for five years</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Characterization of the use of the MOODLE platform by the health sciences students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la tecnología diversifica la labor didáctica en los procesos pedagógicos mediados por las tecnologías de la información y las comunicaciones. Objetivo: caracterizar el uso de la plataforma MOODLE por alumnos de ciencias de la salud de la Universidad SEK de Santiago de Chile. Métodos: se realizó un estudio descriptivo transversal durante el año académico 2013. La población de estudio estuvo constituida por 1 328 estudiantes del área de la salud, y la muestra fue de 185 estudiantes seleccionados mediante un muestreo no probabilístico intencionado. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inductivo-deductivo; y empíricos: revisión documental y encuesta (cuestionario) a los estudiantes. Resultados: la revisión de correo electrónico y la participación en redes sociales fueron los usos más frecuentes de internet en los estudiantes de ambos sexos. No existen diferencias significativas según el sexo en relación al uso de MOODLE. Ninguno de los sujetos informó participar en foros. Los formatos más utilizados en MOODLE son Power point, texto y videos. Según el nivel socioeconómico, solo existe diferencia en las acciones: descargar información y ver noticias. Conclusiones: el estudio realizado permitió constatar que es bajo el porcentaje de estudiantes que utilizan internet para la búsqueda de información, por lo que los autores consideran necesario incentivar a alumnos y docentes en el uso de los mecanismos de MOODLE para la interacción docente-alumno y alumno-alumno en aras de la calidad del proceso docente.<hr/>Background: technology diversifies the work of the pedagogical processes dominated by the communications and information technologies. Objective: to characterize the use of the MOODLE platform by the health sciences students in Santiago de Chile SEK University. Methods: a cross-sectional descriptive study was carried out in the academic year 2013. The study population comprised 1328 students of the health area and 185 students were included in a non-random purposive sampling. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction. Empirical methods: review of documents and a survey was applied to the students. Results: the checking of e-mails and the participation in the social networks were the most frequent uses of internet by the students of both sexes. There are no meaningful differences about sex in relation to the use of MOODLE. None of them participated in forum. The most used formats of MOODLE were PowerPoint, texts, and videos. There are differences in the actions discharging information and viewing videos according to socio-economic standards. Conclusions: the study carried out allowed stating that a low percentage of students used internet to search information, so the author considers that it is necessary to incentivize teachers and students to use MOODLE for the teacher-student and student-student interaction so as to improve the quality of the teaching process. <![CDATA[<strong>The clinical reasoning through the basic cycle, an option for the integration of the medical sciences</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el razonamiento clínico propicia la integración de conocimientos en la formación del profesional de la salud para el desempeño adecuado de su futura labor. Objetivo: analizar la opinión general de los estudiantes acerca de la inserción de casos clínicos en la asignatura Fisiología, para propiciar el desarrollo del razonamiento clínico desde las ciencias básicas biomédicas. Métodos: se realizó un estudio descriptivo transversal en la Facultad de Medicina de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. El universo estuvo constituido por los estudiantes del tercer semestre de la carrera durante el período de enero a mayo de 2013. Se seleccionó una muestra de 60 que cursaban la asignatura de Fisiología en ese período, mediante un muestro no probabilístico consecutivo. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis, inductivo-deductivo, y empírico: cuestionario a estudiantes. Resultados: se constató una opinión satisfactoria por parte de los estudiantes, sobre la discusión de casos clínicos en los contenidos del área básica de la carrera de Medicina. La mayoría de ellos determinó que la aplicación del razonamiento clínico en los conocimientos básicos de la carrera, beneficia el proceso enseñanza aprendizaje. Los estudiantes consideraron importante el papel del tutor en la metodología utilizada. Conclusiones: la inserción de casos clínicos en las asignaturas de las ciencias básicas para lograr la integración de sus contenidos con las ciencias clínicas, desde etapas tempranas de la carrera, ofrece ventajas para sentar las bases de una transferencia más efectiva y un mejor desarrollo del razonamiento clínico.<hr/>Background: the clinical reasoning facilitates the integration of knowledge in the formation of health professionals to have an adequate performance in the future profession. Objective: to analyze the general opinion of the students about the inclusion of clinical cases in the Physiology subject to propitiate a clinical reasoning through the biomedical basic sciences. Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out in Tamaulipas Autonomous University. The universe comprised the students who were in the third semester of the career from January to May 2013. 60 students who were studying the Physiology subject in this period were included in a non-random consecutive sampling. Theoretical methods were used: Analysis-Synthesis, induction-deduction. Empirical methods: a questionnaire was applied to the students. Results: the students gave satisfactory opinions about the inclusion and discussion of clinical cases in the basic area of the Medicine career. Most of the students stated that the application of the clinical reasoning to the basic knowledge of the career benefits the teaching- learning process. The students regarded as very important the role of the tutors. Conclusions: the inclusion of clinical cases in the subjects of the basic sciences allows to achieve the integration of its contents with the clinical sciences, since early stages of the career, it provides advantages to set the bases for a more effective transference and a better development of the clinical reasoning. <![CDATA[<strong>Curricular management in the Dentistry career. </strong><strong>Havana Dentistry Facultty. 2008-2013</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la formación del estomatólogo requiere la gestión de la calidad del currículo concretada en un coherente y sistemático trabajo metodológico. Objetivo: exponer los resultados más representativos de la gestión curricular en la autoevaluación de la carrera de Estomatología con vistas a la evaluación externa. Métodos: se realizó un análisis descriptivo de la gestión curricular de la carrera de Estomatología en la Facultad "Raúl González Sánchez", de La Habana durante el período 2008-2013. Se utilizaron métodos teóricos, y como empírico el análisis documental. Se tuvieron en cuenta el criterio de expertos y los indicadores contenidos en el patrón de calidad del Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias (SEA CU). Resultados: se muestra la coexistencia de dos planes de estudio: el C y el D, con una disciplina integradora, currículo propio y optativo, objetivos de año, disciplinas y asignaturas que garantizan el encargo social. Se cuenta con una estrategia educativa, y se seleccionó la estrategia curricular para la labor ética de los estudiantes como táctica principal de la carrera. Se destaca la importancia del componente laboral relacionado con lo docente y lo investigativo, en los distintos escenarios, desde el primer año de la carrera. Conclusiones: la correcta gestión curricular y los resultados favorables de la labor de los colectivos pedagógicos de la institución, dirigidos por profesores con categorías docentes principales y experiencia en su desempeño docente, han garantizado la calidad del proceso de formación de los estomatólogos.<hr/>Background: the formation of dentists requires the quality of the curriculum management that is attained through a coherent and systematic methodological work. Objective: to present the most representatives results of the curriculum management in the self assessment of the Dentistry career in view to the external assessment. Methods: a descriptive analysis of the curriculum management of the Dentistry career was carried out in Havana Dentistry Faculty from 2008 to 2013. Theoretical methods were used. Empirical methods: analysis of documents. Experts´ criteria were taken into account as well as the parameters of the quality pattern of the accreditation and assessment system for university careers. Results: it was shown that study plans C & D coexist in the career with an integrating discipline, proper and optional curriculum, the objectives of the year, disciplines and subjects which guarantee the social commitment. The career has an educative strategy, it was selected the curricular strategy for the ethical work with the students as the principal tactic of the career. It is stood out the importance of the working component in relation to the teaching and researching ones in the different scenarios, since the first year of the career. Conclusions: the correct curricular management and the favorable results of the work of the pedagogical staffs which are led by teachers with principal teaching ranks and experience in their performance have guaranteed the quality of the formation process of dentists. <![CDATA[<strong>The acquisition of clinical abilities in the graduated students of Community Comprehensive Medicine in the first cohort</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: las habilidades clínicas en los estudiantes constituyen un aspecto esencial en la formación curricular del Programa Nacional de Formación de Medicina Integral Comunitaria en la República Bolivariana de Venezuela. Objetivo: analizar la formación de habilidades clínicas de los egresados del Programa de Medicina Integral Comunitaria en su primera cohorte, desde la percepción de los graduados. Métodos: se realizó una investigación descriptiva transversal, en el periodo de junio a agosto del 2012. La población de estudio estuvo constituida por 4 335 médicos de la primera graduación en 12 Estados del país, de los cuales se seleccionó una muestra de 440 graduados. Se aplicaron como métodos teóricos: analítico-sintético e inductivo-deductivo. Como método empírico, una encuesta en la modalidad de cuestionario a los egresados, sobre la formación de las habilidades clínicas durante la carrera, y la estadística para el análisis de los resultados en valores absolutos y relativos. Resultados: la mayoría de los egresados autoevalúan las habilidades clínicas adquiridas, satisfactoriamente, sobre todo respecto a la comunicación médico-paciente, el interrogatorio, examen físico y la transcripción al expediente clínico. Conclusiones: los primeros egresados del Programa Nacional de Formación en Medicina Integral Comunitaria de Venezuela tienen opiniones mayoritariamente favorables sobre la formación y desarrollo de sus habilidades clínicas durante la carrera, comparables o superiores a los resultados de otros centros universitarios, y coherentes con su condición de recién graduados.<hr/>Background: the students´ acquisition of clinical abilities represents an essential aspect in the curricular formation for the National Formation Program of Community Comprehensive Medicine in Venezuela. Objective: to analyze the formation of clinical abilities of the graduated students of Community Comprehensive Medicine in the first cohort. Methods: a cross-sectional, descriptive research work was carried out from June to August 2012. The population comprised 4 335 doctors of the first graduation from 12 Venezuelan states, the sample comprised 440 graduated doctors. Theoretical, empirical and statistical methods were applied. Theoretical methods: Analytic-synthetic, inductive-deductive. Empirical Methods: A survey in questionnaire form about the formation of clinical abilities was applied to the graduated doctors. And the statistical methods: For the analysis of relatives and absolute values. Results: most of the graduated students self assess the acquisition of clinical abilities as satisfactory, specially in respect to the doctor-patient communication, the doctor-patient interview, the physical exam and writing in the patient's chart. Conclusions: there are favourable opinions about the formation and development of clinical abilities during the career on the part of the first graduated students of the National Formation Program for Community Comprehensive Medicine in Venezuela, which can be compared to the results of other universities and in some cases are even higher. These results match in a coherent way with the condition of recently graduated students. <![CDATA[<strong>Moral dilemmas</strong>: <strong>a pedagogical option for the education in values in the medical sciences</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la educación en valores es una condición pedagógica que se ha mantenido en la formación de recursos humanos en salud, a pesar de la masividad de las matrículas. Objetivo: analizar los juicios emitidos por estudiantes de Medicina ante dos dilemas morales, como indicativos de la expresión consciente de sus propios valores. Métodos: se realizó un estudio observacional descriptivo en la Facultad de Medicina No. 2 de la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba durante el curso 2009-2010. La población de estudio estuvo constituida por los 204 estudiantes de primer año de Medicina y la muestra por 60, seleccionados por muestreo aleatorio simple. Se utilizaron métodos teóricos, entre ellos: análisis-síntesis e inducción-deducción; empíricos: en la aplicación de la técnica pedagógica dilemas morales, para la elaboración personal de juicios valorativos por los estudiantes, y matemáticos: para los valores absolutos y relativos. Resultados: en los juicios emitidos se pudo constatar que la mayoría de los estudiantes aún no ha cultivado suficientemente valores como la responsabilidad, el respeto a la vida, la honestidad, el colectivismo y la lealtad. Conclusiones: el estudio realizado sirvió de indicativo sobre la necesidad de incrementar y perfeccionar los valores de los estudiantes a fin de garantizar un profesional de la salud, con una sólida formación ética.<hr/>Background: the education in values is a pedagogical condition that has been kept in the formation of the public health human resources, in spite of the massive registrations. Objective: to analyze the criteria given by the medical students while phasing two moral dilemmas which represent a conscious expression of their own values. Methods: a descriptive cross-sectional study based on observations was carried out in the Faculty II of Santiago de Cuba University of Medical Sciences in the academic year 2009-2010. The study population comprised 204 students of the first year medicine career and the sample comprised 60 students chosen in a simple randomized way. Theoretical methods were used, among them: analysis-synthesis, induction-deduction. Empirical methods were also used in the application of the pedagogical technique moral dilemmas, so as to elaborate the personal judgments of the students in reference to different values. Mathematical methods: For absolute and relative values. Results: it could be stated that some values like responsibility, respect for life, honesty, collectivism and loyalty have not been completely internalized by the students. Conclusions: this study indicated the necessity to increase and complete the work with these values, so as to guaranty the formation of a health professional with a solid ethical formation. <![CDATA[<strong>The internationalization of culture</strong>: <strong>a contribution to the full formation of health professionals</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el proceso de internacionalización de la cultura educa para el respeto a la diversidad de los pueblos y se convierte en una de las raíces del desarrollo, no solo como crecimiento económico, sino como medio para lograr un balance más satisfactorio en lo intelectual, afectivo, moral y espiritual. Objetivo: exponer las principales experiencias de internacionalización cultural logradas a partir de la aplicación de la estrategia para la gestión cultural, en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Métodos: se realizó una investigación acción con diseño de intervención educativa y comunitaria, durante el curso escolar 2013-2014. La población estuvo constituida por los 1 728 estudiantes de 62 países, que estudian en la institución. Se aplicaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción, y empíricos: el análisis documental y la observación, los que permitieron relacionar las experiencias adquiridas. Resultados: se relacionan las experiencias alcanzadas con la ejecución de la estrategia, donde se aplicaron acciones en los grupos conformados para organizar el trabajo, se pusieron de manifiesto representaciones de las diversas culturas, la interacción social y el diálogo cultural entre estudiantes de todas las nacionalidades, además de la aplicación de sus conocimientos relacionados con su profesión salubrista. Conclusiones: la realización de las acciones constituyen experiencias positivas para el intercambio sociocultural; con la ejecución de la estrategia se profundizó en el conocimiento de los países lo que permitió proteger la memoria histórica y cultural de las nacionalidades representadas y potenciar el respeto por la cultura y la identidad de los pueblos.<hr/>Background: the process of internationalization of culture educates people in the respect for other people´s diversity and becomes one of the roots of development, not only seen as an economical growth but also as a way to achieve a more satisfactory intellectual, affective, moral and spiritual balance. Objective: to present the principal experiences that have been achieved in the internationalization of culture through the application of a strategy of cultural management, in Villa Clara University of Medical Sciences. Methods: an action research work with an educative and community intervention design was carried out in the academic year 2013-2014. The population comprised 1728 students who study in this institution, they are from 62 countries. Different methods were applied, theoretical methods: analysis-synthesis and induction-deduction, and empirical methods: documents review and observation, they allowed relating the acquired experiences. Results: the experiences reached with the execution of the strategy were related, actions to organize the work with the different groups were applied, representations of different cultures, social interaction, and the intercultural dialogue among the students from different nationalities were manifested, besides, the knowledge in relation to their salubrious profession were applied. Conclusions: the actions constitute a positive experience for the socio-cultural exchange; it was deepen inside the knowledge of the countries with the execution of the strategy, this allowed the protection of the historical and cultural memory of the represented nationalities and to promote respect for the culture and identity of those countries. <![CDATA[<strong>The academic efficiency of the University polyclinic students in the basic area subjects</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: las asignaturas del área básica sientan las bases cognoscitivas y educativas para la formación integral de los futuros profesionales de la Medicina. Objetivo: caracterizar el rendimiento académico de estudiantes en las asignaturas del área básica en dos policlínicos universitarios del municipio Santa Clara, en exámenes ordinarios. Métodos: se realizó una investigación descriptiva con enfoque cuanti-cualitativo en los policlínicos "XX Aniversario" y "Capitán Roberto Fleites" durante el curso 2013-2014. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción; empíricos: análisis documental y encuesta a estudiantes y profesores; y matemáticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: se constató en los estudiantes, que no existe una adecuada motivación para la carrera en algunos casos, no cuentan con la bibliografía necesaria, sobre todo de aquellas en formato digital, consideran la Medicina como una carrera muy difícil, que requiere mucho sacrificio y refieren dificultades en los métodos de estudio; los profesores, por su parte, no tienen preparación pedagógica elevada aunque dominan los contenidos que imparten, la categoría docente que predomina es la de instructor, y aunque orientan bien la bibliografía, no es accesible toda la necesaria; la mayoría imparte la docencia por más de seis años. Conclusiones: los aspectos fundamentales del proceso enseñanza aprendizaje que han influido en el rendimiento académico de los estudiantes fueron la escasa motivación por la carrera, los inadecuados métodos de estudio y la insuficiente preparación pedagógica de sus docentes.<hr/>Background: the subjects of the basic area set the cognitive and educative bases for the full formation of the future Medicine professionals. Objective: to characterize the academic efficiency of the students in the subjects of the basic area in two university polyclinics in Santa Clara municipality, in ordinary exams. Methods: a descriptive research work was carried out within the scope of the quantitative and qualitative methodologies in "XX Aniversario" & "Capitán Roberto Fleites" polyclinics in the academic year 2013-2014. Different methods were used. Theoretical methods: analysis-synthesis, induction-deduction. Empirical methods: review of documents and a survey was applied to the professors and the students. Mathematical methods: for the analysis of absolute and relative values. Results: it was determined that in some cases the students don´t have an adequate motivation for the Medicine career and they don´t have the necessary digital bibliography, besides, they consider the Medicine career as a difficult one, that much effort is needed and poor methods of study. On the other hand, the professors don´t have an adequate pedagogical preparation, even though, they master the contents they teach, the predominant teaching rank is instructor, they make a proper orientation of the bibliography they assign but it is not accessible in all the cases. Most of the teachers have more than six years of teaching experience. Conclusions: the fundamental aspects of the learning process that have influenced the academic efficiency of the students were: Lack of motivation for the Medicine career, incorrect study methods and the insufficient pedagogical preparation of the teachers. <![CDATA[<strong>Scientific publications of Villa Clara Medicine Faculty professors (2011-2013)</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: en la educación superior, el desempeño de los docentes contempla su participación en las tareas de la investigación científica y su publicación. Objetivo: caracterizar el comportamiento de las publicaciones del quehacer científico de los docentes de la sede central de la Facultad de Medicina de Villa Clara, en el trienio 2011-2013. Métodos: se realizó un estudio descriptivo longitudinal retrospectivo para el cual fueron consultadas bases de datos sobre productividad científica de los años 2011, 2012 y 2013; de una población de 173 docentes se trabajó con una muestra intencional no probabilística de 124 que imparten la docencia en la sede central. Se utilizaron métodos teóricos, entre ellos: el analítico-sintético y el inductivo-deductivo, para los referentes teóricos del tema y la revisión de la bibliografía relacionada con él; empíricos: el análisis de documentos, reflejados en las bases de datos revisadas, y matemáticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: el número de publicaciones por departamentos disminuye cada año, solo en el de Medicina General Integral se corresponde con la cantidad de docentes que allí laboran; la mayoría de los autores tienen categoría docente superior, el mayor número de publicaciones aparece en revistas cubanas certificadas, y el menor en las internacionales indexadas. Conclusiones: existen deficiencias manifiestas en el rubro referente a la productividad científica en estos docentes, las cuales se manifiestan en la no sistematicidad de las publicaciones de sus investigaciones.<hr/>Background: in higher education the performance of the professors include their participation in researching activities and their publications. Objective: to characterize the behavior of the publications related to the scientific production of Villa Clara Medicine Faculty professors from 2011 to 2013. Methods: a retrospective longitudinal descriptive study was carried out; data bases about scientific productivity were consulted for this study, from 2011, 2012, 2013. The population included 173 professors. 124 professors who impart teaching in the central university site were included in a non random purposive sampling. Theoretical methods were used: analytic-synthetic and the inductive-deductive for the theoretical references of the topic and the revision of the bibliography related to it. Empirical methods: documentary review which is reflected in the revised data bases. Math's method: for the analysis of relative and absolute values. Results: the numbers of publications by departments diminish every year, there is only one department that matches the number of publications with the number of teachers; it is the Comprehensive General Medicine Department where most of the authors have principal teaching ranks. Most of the publications are found in certified Cuban journals and a lesser number are found in indexed international journals. Conclusions: there are deficiencies in the scientific production of the professors that are manifested in the lack of systematicness in the publication of their research works. <![CDATA[<strong>Proposal of an introductory course on the history of medicine in Cuba, for non Spanish speaking students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el conocimiento de la historia de la medicina en Cuba tiene un papel singular en la formación de los estudiantes de las ciencias médicas no hispanohablantes, pues constituye una vía para consolidar su cultura general integral. Objetivo: diseñar un curso introductorio sobre historia de la medicina en Cuba, para desarrollar una cultura general integral en estudiantes no hispanohablantes. Métodos: se realizó una investigación de tipo descriptivo en la Filial de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, durante el curso 2011-2012. Se emplearon métodos teóricos, de análisis-síntesis e inducción-deducción; empíricos: análisis documental y encuesta a estudiantes; y matemáticos para el procesamiento de la información en valores absolutos y relativos. Resultados: los programas implementados por el departamento de Preparatoria no contienen elementos de la historia de la medicina en Cuba, solo Introducción a las ciencias de la salud tiene un tema que aborda la medicina universal y algunas de sus personalidades, de manera insuficiente; en la encuesta se detectaron en los estudiantes, insuficiencias sobre el tema, por lo que se propone un programa de curso introductorio como vía para potenciar la cultura general integral. Conclusiones: la historia de la medicina en Cuba constituye una vía para que los estudiantes no hispanohablantes desarrollen su cultura general integral; el programa propuesto se valora como adecuado por los especialistas, los cuales destacan su incidencia en la formación de valores, la elevación de la cultura general integral y el nivel de actualización de la bibliografía propuesta.<hr/>Background: the knowledge about the history of medicine in Cuba has a particular role in the formation of non Spanish speaking students of the medical sciences, because it is a way to consolidate their comprehensive culture. Objective: to design an introductory course on the history of Cuban medicine to develop a comprehensive culture in the non Spanish speaking students. Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out in Sagua la Grande University Site in the academic course 2011-2012. Different methods were used: Theoretical methods: analysis- synthesis, induction-deduction. Empirical methods: review of documents and a survey was applied to the students. Mathematical methods: to process absolute and relative values. Results: the syllabuses run in the preparatory department do not contain the elements about the history of medicine in Cuba, just an introduction to the health sciences and a topic about universal medicine which included a few medical personalities, in an insufficient manner; the survey showed some difficulties about the topic on the part of the students, that's why it is proposed an introductory course as a way to foster a comprehensive culture in these students. Conclusions: the history of medicine in Cuba is a way to develop a comprehensive culture in non Spanish speaking students; the specialists valued the proposed syllabus as adequate and stood out its incidence in the formation of values and the acquisition of a comprehensive culture, as well as the updating level of the bibliography used. <![CDATA[<strong>Diagnoses on the integration of communicative abilities in the English IV subject in the cytology-histology-pathology career</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la disciplina Idioma Inglés para las carreras de la Facultad de Tecnología de la Salud es fundamental, no solo para aumentar el caudal informativo y cultural del estudiante, sino su propio desarrollo como futuro profesional. Objetivo: caracterizar la integración de las habilidades comunicativas en Inglés IV en el perfil Citohistopatología. Métodos: se realizó un estudio descriptivo transversal, desde septiembre de 2011 hasta mayo de 2012. La muestra estuvo conformada por 10 profesores de Inglés de la Facultad de Tecnología de la Salud y 20 estudiantes de 2do año del referido perfil. Se aplicaron métodos de los niveles teórico: analítico-sintético e inductivo-deductivo; y empíricos: análisis documental, observación de clases, encuestas a profesores y estudiantes. Resultados: el programa y sus orientaciones no refieren cómo integrar las cuatro habilidades comunicativas del idioma, se observan carencias metodológicas en las clases, los estudiantes reconocen tener dificultades en el dominio del inglés para comunicarse, los docentes declaran que los perfiles de la carrera, en general, no contribuyen a esa integración, y aluden a la necesidad del desarrollo de una competencia como vía de acceso de conocimiento y como medio de comunicación. Conclusiones: se caracterizó la integración de las habilidades comunicativas en Inglés IV en el perfil Citohistopatología en la que destacan carencias metodológicas para la integración de las habilidades en idioma inglés, lo que repercute en la aprehensión de las competencias comunicativas del estudiante.<hr/>Background: the English language discipline is essential for the Health Technology Faculty careers, not only to increase the cultural and information background of the students but also for their own future professional development. Objective: to characterize the integration of communicative abilities in the English IV subject in the cytology-histology-pathology career. Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out from September 2011 to may 2012. The sample comprised 10 professors and 20 students of the 2nd year of the cytology-histology-pathology career of the Health Technology Faculty. Different methods were applied. Theoretical methods: analytic-synthetic and inductive-deductive; empirical methods: documents review, observation of classes and surveys to the professors and students. Results: the syllabus and the methodological guidelines don´t propose how to integrate the four communicative skills of the language, methodological deficiencies were observed in the lessons, the students recognize their lack of skills to communicate in the English language, the teachers declare that the different careers don´t favor the integration of skills in a general way, and they express the necessity to develop a communicative competence and knowledge acquisition. Conclusions: the integration of communicative abilities in the subject English IV of the cytology-histology-pathology career was characterized, methodological deficiencies for the integration of the four fundamental skills of the English language were observed. This problem doesn´t favor the acquisition of a proper communicative competence on the part of the students. <![CDATA[<strong>Contribution of the Filosophy and Society discipline to the development of the competences in the formation of doctors</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como objetivo valorar el papel de la disciplina Filosofía y Sociedad para el desarrollo de las competencias en la formación del médico. Se exponen algunos puntos de vista en relación con el tema, desde el tratamiento teórico y a partir de las opiniones de los diferentes especialistas consultados, y en particular desde la experiencia de los autores, lo cual conduce a expresar que la disciplina contribuye al desarrollo de las capacidades del médico en Cuba, pues constituye la expresión de las competitividades humanísticas, investigativas, socio-afectivas y comunicativas que sintetizan el ser, saber y el hacer, así como las aptitudes del profesional al desempeñarse como tal, en el ámbito social, cultural y profesional, y favorece el desarrollo de habilidades, destrezas, actitudes y valoraciones.<hr/>The objective of this work is to value the role of the Philosophy and Society discipline to the development of the competences in the formation of doctors; some points of view are presented in relation to this topic through the theoretical treatment and opinions given by different consulted specialists, particularly through the experience of the authors. It can be expressed that the Philosophy and Society discipline contributes to the development of competences of doctors in Cuba. They constitute the expression of humanistic, researching, socio-affective and communicative competences which synthesize being, knowing and doing, as well as the capacities to develop as such in the social, cultural and Professional environment. Being of social, humanistic and researching nature, this favors the development of abilities, capacities, attitudes and judgments. <![CDATA[<strong>The Project "More Doctors for Brazil"</strong>: <strong>a new modality of the Cuban collaboration abroad</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como objetivo valorar el papel de la disciplina Filosofía y Sociedad para el desarrollo de las competencias en la formación del médico. Se exponen algunos puntos de vista en relación con el tema, desde el tratamiento teórico y a partir de las opiniones de los diferentes especialistas consultados, y en particular desde la experiencia de los autores, lo cual conduce a expresar que la disciplina contribuye al desarrollo de las capacidades del médico en Cuba, pues constituye la expresión de las competitividades humanísticas, investigativas, socio-afectivas y comunicativas que sintetizan el ser, saber y el hacer, así como las aptitudes del profesional al desempeñarse como tal, en el ámbito social, cultural y profesional, y favorece el desarrollo de habilidades, destrezas, actitudes y valoraciones.<hr/>The objective of this work is to value the role of the Philosophy and Society discipline to the development of the competences in the formation of doctors; some points of view are presented in relation to this topic through the theoretical treatment and opinions given by different consulted specialists, particularly through the experience of the authors. It can be expressed that the Philosophy and Society discipline contributes to the development of competences of doctors in Cuba. They constitute the expression of humanistic, researching, socio-affective and communicative competences which synthesize being, knowing and doing, as well as the capacities to develop as such in the social, cultural and Professional environment. Being of social, humanistic and researching nature, this favors the development of abilities, capacities, attitudes and judgments. <![CDATA[<strong>Reality, experience and projection of the teaching of the basic biomedical sciences towards the post graduate courses teaching</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como objetivo valorar el papel de la disciplina Filosofía y Sociedad para el desarrollo de las competencias en la formación del médico. Se exponen algunos puntos de vista en relación con el tema, desde el tratamiento teórico y a partir de las opiniones de los diferentes especialistas consultados, y en particular desde la experiencia de los autores, lo cual conduce a expresar que la disciplina contribuye al desarrollo de las capacidades del médico en Cuba, pues constituye la expresión de las competitividades humanísticas, investigativas, socio-afectivas y comunicativas que sintetizan el ser, saber y el hacer, así como las aptitudes del profesional al desempeñarse como tal, en el ámbito social, cultural y profesional, y favorece el desarrollo de habilidades, destrezas, actitudes y valoraciones.<hr/>The objective of this work is to value the role of the Philosophy and Society discipline to the development of the competences in the formation of doctors; some points of view are presented in relation to this topic through the theoretical treatment and opinions given by different consulted specialists, particularly through the experience of the authors. It can be expressed that the Philosophy and Society discipline contributes to the development of competences of doctors in Cuba. They constitute the expression of humanistic, researching, socio-affective and communicative competences which synthesize being, knowing and doing, as well as the capacities to develop as such in the social, cultural and Professional environment. Being of social, humanistic and researching nature, this favors the development of abilities, capacities, attitudes and judgments. <![CDATA[<strong>The clinical method</strong>: <strong>a reliable way to form values in the Medicine students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como objetivo valorar el papel de la disciplina Filosofía y Sociedad para el desarrollo de las competencias en la formación del médico. Se exponen algunos puntos de vista en relación con el tema, desde el tratamiento teórico y a partir de las opiniones de los diferentes especialistas consultados, y en particular desde la experiencia de los autores, lo cual conduce a expresar que la disciplina contribuye al desarrollo de las capacidades del médico en Cuba, pues constituye la expresión de las competitividades humanísticas, investigativas, socio-afectivas y comunicativas que sintetizan el ser, saber y el hacer, así como las aptitudes del profesional al desempeñarse como tal, en el ámbito social, cultural y profesional, y favorece el desarrollo de habilidades, destrezas, actitudes y valoraciones.<hr/>The objective of this work is to value the role of the Philosophy and Society discipline to the development of the competences in the formation of doctors; some points of view are presented in relation to this topic through the theoretical treatment and opinions given by different consulted specialists, particularly through the experience of the authors. It can be expressed that the Philosophy and Society discipline contributes to the development of competences of doctors in Cuba. They constitute the expression of humanistic, researching, socio-affective and communicative competences which synthesize being, knowing and doing, as well as the capacities to develop as such in the social, cultural and Professional environment. Being of social, humanistic and researching nature, this favors the development of abilities, capacities, attitudes and judgments. <![CDATA[<strong>Pedagogy in the medical sciences careers</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como objetivo valorar el papel de la disciplina Filosofía y Sociedad para el desarrollo de las competencias en la formación del médico. Se exponen algunos puntos de vista en relación con el tema, desde el tratamiento teórico y a partir de las opiniones de los diferentes especialistas consultados, y en particular desde la experiencia de los autores, lo cual conduce a expresar que la disciplina contribuye al desarrollo de las capacidades del médico en Cuba, pues constituye la expresión de las competitividades humanísticas, investigativas, socio-afectivas y comunicativas que sintetizan el ser, saber y el hacer, así como las aptitudes del profesional al desempeñarse como tal, en el ámbito social, cultural y profesional, y favorece el desarrollo de habilidades, destrezas, actitudes y valoraciones.<hr/>The objective of this work is to value the role of the Philosophy and Society discipline to the development of the competences in the formation of doctors; some points of view are presented in relation to this topic through the theoretical treatment and opinions given by different consulted specialists, particularly through the experience of the authors. It can be expressed that the Philosophy and Society discipline contributes to the development of competences of doctors in Cuba. They constitute the expression of humanistic, researching, socio-affective and communicative competences which synthesize being, knowing and doing, as well as the capacities to develop as such in the social, cultural and Professional environment. Being of social, humanistic and researching nature, this favors the development of abilities, capacities, attitudes and judgments.