Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420160003&lang=en vol. 8 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>The "Henry Reeve" Cuban Medical contingent</strong>: <strong>example of altruism consolidated through the Cuban medical education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Didactic actions for a developing learning through the basic sciences in the Medicine career</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el aprendizaje desarrollador garantiza en el estudiante la apropiación activa y creadora de los conocimientos y lo prepara para resolver los problemas que se le presenten en su práctica profesional. Objetivo: diseñar un conjunto de acciones didácticas encaminadas a lograr un aprendizaje desarrollador desde la asignatura Anatomía Patológica de la carrera de Medicina en la Universidad de Guayaquil, República de Ecuador. Métodos: se realizó un estudio descriptivo transversal en el periodo comprendido de noviembre 2015 a febrero 2016. Se emplearon métodos teóricos: sistémico, histórico-lógico y analítico-sintético; y empíricos: análisis documental, encuesta en forma de cuestionario a estudiantes y de entrevista a expertos; y métodos matemáticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: se constató que en el proceso enseñanza aprendizaje de Anatomía Patológica aún se utilizan rasgos de la enseñanza memorística, los alumnos reconocieron no saber identificar lo esencial del contenido o invariantes del conocimiento, tienen dificultades para aplicarlo ante nuevas situaciones, les es difícil establecer relaciones y realizar resúmenes y copian textualmente del libro de texto, por lo que se diseñaron acciones para lograr un aprendizaje desarrollador acorde con las tendencias contemporáneas de la educación superior, desde la mencionada asignatura. Conclusiones: las necesidades existentes en los estudiantes estimularon a los autores a diseñar acciones para lograr un aprendizaje desarrollador desde la asignatura Anatomía Patológica, las cuales fueron valoradas como pertinentes y de adecuado acierto científico- metodológico por el grupo de expertos.<hr/>Background: the developing learning guarantees the active and creative knowledge acquisition in the student so that he/she gets ready to solve the current problems in its professional practice. Objective: to design a group of didactic actions guided to achieve a developing learning through the Pathological Anatomy subject of the Medicine career in the University of Guayaquil, Republic of Ecuador. Methods: it was carried out a cross-sectional descriptive study from November 2015 to February 2016. Theoretical methods were used: systemic, historical-logical and analytic-synthetic; and empiric ones: documental analysis, interviews in questionnaire form to students and an interview was applied to experts; and mathematical methods for the absolute and relative values. Results: it was verified that in the teaching-learning process of Pathological Anatomy features of rote learning teaching are still used, the students recognized not to know how to identify the core contents of knowledge, they have difficulties to apply it to new situations, it is difficult for them establishing interrelations and carrying out summaries and they copy from the text book textually, that´s why actions were designed to achieve a developing learning according to the contemporary tendencies of higher education, through the above mentioned subject. Conclusions: the student´s necessities stimulated the authors to design actions to achieve a developing learning through the Pathological Anatomy subject, which were valued as pertinent and with a scientific-methodological adequacy by the group of experts. <![CDATA[<strong>Induction course for the Family and Community Medicine postgraduate professors in Guayas, Ecuador</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: los proyectos de capacitación deben orientarse a potenciar las competencias profesionales de los docentes, como una forma de adherirse al compromiso de calidad que actualmente demanda la educación universitaria. Objetivo: diseñar un curso de inducción que contribuya a elevar las competencias docentes de los profesores de la segunda cohorte del posgrado de Medicina Familiar y Comunitaria. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en el periodo de julio a octubre del 2015. Se emplearon métodos teóricos y empíricos. Para el diseño del curso se tuvieron en cuenta criterios de expertos con una experiencia docente de más de 20 años en el nivel primario de atención médica y en la docencia médica superior. Resultados: en los documentos normativos revisados se seleccionaron aspectos que son de poco conocimiento para los docentes médicos cubanos responsabilizados con la impartición del posgrado sobre Medicina Familiar y Comunitaria, los cuales resultan necesarios para la labor que realizarán los egresados de la segunda cohorte; se comprobó que predominaban los especialistas en Medicina General Integral, el mayor porciento tienen la categoría de Asistentes y más de 10 años de graduados. Se diseñó un curso de inducción cuyos objetivos y contenidos contribuyen a erradicar las insuficiencias encontradas. Conclusiones: el curso diseñado posibilita la formación permanente y actualización de los contenidos por lo que fortalece las competencias de los docentes. Fue valorado satisfactoriamente por criterio de expertos, teniendo en cuenta su pertinencia y cientificidad.<hr/>Background: the training projects should be oriented to improve the professional competences of the professors, as a manner to cope with the commitment of quality that university education demands at present. Objective: to design an induction course that contributes to elevate the teaching competences of the Family and Community Medicine postgraduate professors of the second cohort. Methods: it was carried out a development investigation in the period from July to October 2015. Theoretical and empiric methods were used. For the design of the course was kept in mind the experts´ criteria including professors with more than 20 years of experience in the primary health care and in higher medical teaching. Results: aspects that are of little knowledge for the Cuban teaching doctors who are responsible with the teaching of the Family and Community Medicine postgraduate course were selected in the normative documents revised, which are necessary for the work that the graduates of the second cohort will carry out; it was stated that the specialists in Comprehensive General Medicine are predominant, most of them have the teaching rank of Assistant professors and more than 10 years of post registration experience. An induction course was designed whose objectives and contents contribute to eradicate the deficiencies found. Conclusions: the designed course facilitates the steady formation and updating of the contents what strengthens the competences of the professors. It was satisfactorily assessed by the experts' criteria, taking into account its pertinence and scientific importance. <![CDATA[<strong>The critical-analytic thought in students of the Biology area of the University of Guayaquil, Ecuador</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el pensamiento crítico-analítico es un proceso intelectual necesario en los estudiantes universitarios para su desarrollo profesional. Objetivo: indagar sobre las necesidades sentidas de estudiantes y profesores para desarrollar el pensamiento crítico-analítico en el primer año de la carrera de Medicina en el área de Biología en la Universidad de Guayaquil. Métodos: se desarrolló un estudio descriptivo en el período comprendido entre mayo y diciembre de 2015 en la Facultad de Medicina de la Universidad de Guayaquil, en el primer año, en el área de Biología. Se emplearon métodos teóricos: inducción-deducción, análisis-síntesis y entre los empíricos: la encuesta a docentes y estudiantes y entrevista a informantes clave, y métodos matemáticos para el procesamiento de la información. Resultados: existen carencias en cuanto al uso del pensamiento crítico-analítico en los estudiantes, se constató que ellos consideran posible desarrollarlo desde el aula; los docentes coinciden en que es necesario el uso de técnicas y estilos de aprendizajes adecuados que lo fortalezcan y promuevan, con la finalidad de enriquecer los conocimientos en las diferentes áreas del futuro profesional de la salud. Conclusiones: se logró caracterizar el desarrollo del pensamiento crítico-analítico de los estudiantes del primer año de Medicina en al área de Biología, se hallaron inexactitudes dadas por la insuficiente aplicación de operaciones intelectuales, por lo que se requiere insertar nuevas estrategias didácticas con técnicas que potencien el pensamiento crítico-analítico en los procesos enseñanza aprendizaje.<hr/>Background: the critical-analytic thought is a necessary intellectual process in the university students for their professional development. Objective: to investigate on the necessities of students and professors to develop the critical-analytic thought in the first year of the Medicine career in the Biology area in Guayaquil University. Methods: a descriptive study was carried out in the period from May to December 2015 in the Medicine faculty of Guayaquil University, in the first year, in the Biology area. Theoretical methods were used: induction-deduction, analysis-synthesis and among the empiric ones: the survey to professors and students and an interview was applied to key informants, and mathematical methods for information processing. Results: deficiencies are found in the use of the critical-analytic thought in the students, it was verified that they consider possible to develop it in the classroom; the professors coincide in the necessity of using appropriate techniques and learning styles that strengthen and promote it, with the purpose of enriching knowledge in the different areas of the future health professional. Conclusions: it was possible to characterize the development of the critical-analytic thought of the first year students in the Biology area, inaccuracies were found due to the insufficient application of intellectual operations, that´s why it is required to insert new didactic strategies with techniques that promote the critical-analytic thought in the teaching-learning process. <![CDATA[<strong>Postgraduate course "Integration projects in Latin America and the Cuban medical collaboration": a pertinent necessity</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la actualidad histórica en Latinoamérica impone que tanto en Cuba como en el resto de estos países, se prepare a los profesionales en relación con los proyectos de integración. Objetivo: diseñar el posgrado "Proyectos de integración en América Latina y colaboración médica cubana" dirigido a docentes de las ciencias médicas. Métodos: se realizó una investigación descriptiva en la Filial de Ciencias Médicas "Lidia Doce Sánchez", de Sagua la Grande, provincia Villa Clara, durante el curso escolar 2014-2015. La población estuvo constituida por 80 docentes, de los cuales se seleccionó una muestra de 56 mediante un muestreo no probabilístico por criterios. Para la recogida de datos se aplicaron diferentes métodos teóricos y empíricos. Se empleó para el procesamiento de la información, la estadística descriptiva y el análisis de datos cualitativos. Resultados: la mayoría de los docentes presentaron un nivel medio y bajo de conocimientos acerca de los proyectos integracionistas latinoamericanos y la participación de la misión médica cubana. Se diseñaron los temas en el orden didáctico teórico, práctico e integrado, con la participación de un grupo nominal. Conclusiones: a partir del diagnóstico realizado, se diseñó el curso "Proyectos de integración en América Latina y colaboración médica cubana" el cual fue de aceptación consensuada por los docentes y valorado por los especialistas como pertinente teniendo en cuenta los profesionales a los cuales va dirigido, su factibilidad y calidad científico-metodológica.<hr/>Background: the current historical situation in Latin America imposes that either in Cuba or in the rest of these countries; the professionals should get ready in relation to the integration projects. Objective: to design the postgraduate course "Integration projects in Latin America and the Cuban medical collaboration" for professors of the medical sciences. Methods: it was carried out a descriptive research work in the "Lidia Doce Sánchez", University Site of the Medical Sciences from Sagua la Grande, in Villa Clara province, during the academic year 2014-2015. The population comprised 80 professors, 56 professors were selected out of the population by means of a non random sampling by criteria. Different theoretical and empiric methods for data collection were applied. They were used for the information processing, the descriptive statistics and the analysis of qualitative data. Results: most of the professors had an elemental and average knowledge level about the Latin American integration projects and the participation of the Cuban medical mission. The topics were designed in the didactic-theoretical, practical and integrative order, with the participation of a nominal group. Conclusions: according to the diagnosis carried out, the course "integration Projects in Latin America and the Cuban medical collaboration" was designed, which was accepted with the consensus of the professors and it was valued by the specialists as pertinent keeping in mind the professionals to whom it´s intended for, its feasibility and scientific-methodological quality. <![CDATA[<strong>Training software for the teaching of the Clinical Propedeutics and medical Semiology in the English language</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la enseñanza del idioma inglés constituye una estrategia curricular de esencial significación para el desarrollo integral del estudiante de Medicina. Objetivo: diseñar un software educativo que integre los tópicos de la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica en idioma inglés. Métodos: se desarrolló una investigación de desarrollo en la Facultad de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara en el curso 2012-2013. Se utilizaron métodos teóricos para la interpretación y procesamiento de la información y los referentes teóricos del tema; empíricos: análisis documental de los programas y orientaciones metodológicas, y la encuesta en su modalidad de cuestionario a estudiantes de habla inglesa del área clínica de la carrera de Medicina para comprobar la efectividad del producto en su puesta en práctica. Resultados: fue diseñado un producto informático fundamentado en el programa docente de la asignatura y la estrategia curricular de idioma inglés, durante la comprobación de la efectividad del producto por su puesta en práctica se manifestó una variación significativa del nivel del conocimiento de los estudiantes, luego del uso del software. Conclusiones: el producto fue valorado satisfactoriamente según el criterio de especialistas como pertinente, necesario y útil para la asignatura, de gran aplicabilidad, y profundidad en los contenidos tratados, con agradable interfaz de usuario; la multimedia fue efectiva durante su puesta en práctica. Constituye una adecuada herramienta para elevar el nivel de conocimientos de la asignatura.<hr/>Background: the teaching of the English language constitutes a meaningful curricular strategy for the comprehensive development of the Medicine student. Objective: to design a training software that integrates the topics of the Clinical Propedeutics and medical Semiology subject in the English language. Methods: a research and development investigation was carried out in the Medicine Faculty of Villa Clara University of Medical Sciences in the academic year 2012-2013. Theoretical methods were used for the interpretation and processing of information and the theoretical groundwork on the topic; empiric ones: documental analysis of the programs and methodological orientations, and the survey in the questionnaire modality was applied to English-speaking students of the clinical area of the Medicine career to check the effectiveness of the product in its implementation. Results: a computing product based on the teaching program of the subject and the curricular strategy of the English language was designed, the testing of the effectiveness of the product during its implementation showed a significant variation of the level of the student´s knowledge, after the training with the software. Conclusions: the product was satisfactorily valued according to the specialist´s criteria as pertinent, necessary and useful for the subject, with great applicability, and depth in the treated contents, with pleasant user interface; the multimedia was effective during its implementation. It constitutes an appropriate tool to elevate the knowledge level on the subject. <![CDATA[<strong>To perfect the application of the clinical method in Pharmacology, through the in-service training</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el uso del método clínico constituye un apremio en las disciplinas de las ciencias médicas. Objetivo: elaborar acciones para perfeccionar la aplicación del método clínico en la disciplina Farmacología desde la educación en el trabajo. Métodos: se realizó una investigación descriptiva con enfoque cualitativo en la Facultad de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara en el curso académico 2012-2013, con profesores que imparten las asignaturas Farmacología General y Farmacología Clínica. Se utilizaron métodos del nivel teórico: análisis-síntesis e inducción-deducción y empíricos: el análisis documental, y la encuesta en forma de entrevista. Resultados: se constató que el nivel de aplicación del método clínico en la disciplina aún no es el deseado, además de ser insuficiente el tratamiento metodológico realizado para su implementación, por lo que se proponen acciones metodológicas para hacer más eficiente la aplicación de este método desde la integración de la Farmacología con la Medicina Interna a través de la educación en el trabajo. Conclusiones: las acciones propuestas permiten elevar la aplicación del método clínico en la mencionada disciplina y fueron valoradas como efectivas por su pertinencia, factibilidad y relevancia.<hr/>Background: the use of the clinical method constitutes an urgency in the disciplines of the medical sciences. Objective: to elaborate actions that allow to perfect the application of the clinical method in the Pharmacology discipline through the in-service training. Methods: it was carried out a descriptive investigation within the qualitative approach in the Medicine faculty of Villa Clara University of Medical Sciences in the academic year 2012-2013, with professors that impart the subjects General Pharmacology and Clinical Pharmacology. Methods of the theoretical level were used: analysis-synthesis and induction-deduction and empiric ones: the documental analysis, and the survey in interview form. Results: it was verified that the level of application of the clinical method in the discipline is not still the desired one, besides being insufficient the methodological treatment carried out for its implementation, for that reason methodological actions are proposed to make the application of this method more efficient through the integration of Pharmacology with the Internal Medicine through the in-service training. Conclusions: the proposed actions allow elevating the application of the clinical method in the already mentioned discipline and they were valued as effective by their pertinence, feasibility and relevance. <![CDATA[<strong>REDESOFT</strong>: <strong>Educational Hyper environment on computing nets in health sciences, in Medical Computing</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: las herramientas que ofrecen las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones para crear medios de enseñanza han propiciado cambios significativos en el proceso enseñanza aprendizaje. Objetivo: diseñar un hiperentorno educativo sobre el Tema 2. Redes de computadoras en las ciencias de la salud, de Informática Médica I, para los estudiantes de primer año de Estomatología. Método: se realizó una investigación prexperimental pedagógica, en la Facultad de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba durante el curso 2013-2014. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción, histórico-lógico, y sistémico-estructural; y empíricos: análisis documental, observación y encuesta a estudiantes. Resultados: no siempre los profesores orientaban tareas docentes extraclases que requirieran la búsqueda de nuevos contenidos usando herramientas tecnológicas, tenían insuficiencias en el dominio de recursos metodológicos para el desarrollo de habilidades de los alumnos en interacción con las redes, existía poco adiestramiento en los estudiantes para lograr el mayor aprovechamiento de las herramientas de Internet en el aprendizaje y escaso desarrollo de habilidades para clasificar la información que ofrece Internet, por lo que los autores diseñaron un hiperentorno educativo sobre los contenidos del Tema 2 de Informática Médica I. Conclusiones: los especialistas consultados valoraron el producto como efectivo, por el buen nivel de actualización, precisaron que su diseño se corresponde con un empleo adecuado de las herramientas que ofrecen las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, por lo es perfectamente aplicable para modificar las carencias detectadas, lo cual se comprobó en su puesta en ejecución.<hr/>Background: the tools that the Information and Communication Technologies offer to create teaching aids have facilitated meaningful changes in the teaching-learning process. Objective: to design an educational hyper environment on the topic 2. Computing Nets in health sciences, in Medical Computing I, for the first year students of Odontology. Methods: it was carried out a pedagogic experimental investigation, in the Odontology Faculty of Santiago de Cuba University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical, and systemic-structural; empiric methods: documental analysis, observation and a survey was applied to the students. Results: professors not always orient assignments that require the search of new contents using technological tools, they still have an unsatisfactory mastery of methodological resources for the development of the students' abilities in interaction with the nets, the students have little training to achieve a greater use in the tools of Internet in learning and they have a poor development of abilities to classify the information that Internet offers, that´s why the authors designed an educational hyper environment on the contents of topic 2 of Medical Computing I. Conclusions: the consulted specialists assessed the product as effective, for the good updating level, they specified that its design matches with an appropriate employment of the tools that the Communication and Information Technologies offer, that´s why it can be perfectly applied to modify the lacks on the topic, which was tested during its implementation. <![CDATA[<strong>Assessment of the design of a methodological theoretical model to develop researching abilities in Medicine</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: los procesos formativos en las universidades de ciencias médicas acometen importantes transformaciones para perfeccionar el desarrollo de las habilidades investigativas en sus estudiantes. Objetivo: mostrar los resultados de la valoración realizada por un grupo de expertos al diseño del modelo teórico metodológico propuesto para el desarrollo de habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina desde la educación en el trabajo en la Filial de Ciencias Médicas "Lidia Doce Sánchez" de Sagua la Grande. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo durante el curso 2015-2016. Se asumió el enfoque materialista dialéctico, donde se utilizaron métodos estadísticos para obtener la valoración del producto emitida por los 21 expertos seleccionados, aplicando el método Delphy. Resultados: a partir del diagnóstico realizado y ya publicado, se diseñó un modelo teórico metodológico para el desarrollo de las habilidades investigativas en los estudiantes de la carrera de Medicina desde la educación en el trabajo. Fue valorado por criterios de expertos como Muy Adecuado en la mayoría de sus aspectos, solo uno fue evaluado de Bastante Adecuado. Conclusiones: la aplicación del método Delphy para la valoración de la propuesta reveló la pertinencia y adecuada calidad del modelo diseñado; además, los expertos consultados pronosticaron que con su aplicación, se obtendrían los resultados satisfactorios deseados, en cuanto al desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo.<hr/>Background: the formative processes in the universities of medical sciences undertake important transformations to perfect the development of the researching abilities in their students. Objective: to show the results of the assessment carried out by a group of experts to the design of the theoretical methodological model proposed for the development of researching abilities in the Medicine students through the in-service training in "Lidia Doce Sánchez" Medical Sciences University Site of Sagua la Grande. Methods: it was carried out a development investigation during the academic year 2015-2016. The dialectical materialistic approach was assumed, where statistical methods were used to get the assessment of the product delivered by the 21 selected experts, applying the Delphy method. Results: according to the carried out and already published diagnosis, a theoretical methodological model was designed for the development of researching abilities in the students of the Medicine career through the in-service training. It was valued by the experts' criteria as very appropriate in most of its aspects, only one was assessed as fairly Appropriate. Conclusions: the application of the Delphy method for the assessment of the proposal revealed the pertinence and appropriate quality of the designed model; besides, the consulted experts predicted that with its implementation, the desired satisfactory results would be obtained, in regard to the development of researching abilities through the in-service training. <![CDATA[<strong>The education in values through the Health Situation Analysis in the English language</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la enseñanza del idioma inglés constituye una herramienta para ejercer influencias educativas en los estudiantes a través del Análisis de Situación de Salud en las ciencias médicas. Objetivo: contribuir al fortalecimiento de la educación en valores a través del Análisis de Situación de Salud en idioma inglés. Métodos: se efectuó un estudio prexperimental para promover la discusión y el debate sobre diferentes valores utilizando como base la presentación de un Análisis de Situación de Salud en idioma inglés. Se utilizaron métodos teóricos: el histórico-lógico, análisis-síntesis e hipotético-deductivo; y empíricos: encuestas para determinar el conocimiento sobre valores y cómo fortalecerlos cuando se realiza un ejercicio como este; se realizaron evaluaciones para medir el desempeño de los estudiantes. Resultados: se presentó un Análisis de Situación de Salud en idioma inglés, en forma de actividad científica y con la participación de los profesores de Salud Pública, Medicina General Integral e Inglés, a través del cual se insistió en los valores que desde él se pudieran fortalecer. Se pudo constatar que los estudiantes discutieron y reflexionaron sobre ellos y se logró que hicieran búsquedas bibliográficas en ambos idiomas, utilizando el Portal Infomed. Conclusiones: el ejercicio realizado fue motivador y de elevada importancia para los futuros médicos por cuanto desarrollaron colateralmente varias acciones medulares que fortalecieron su desarrollo integral y permitieron la interdisciplinariedad.<hr/>ABSTRACT Background: the teaching of the English language constitutes a tool to exercise educational influences in the students through the Health Situation Analysis in the medical sciences. Objective: to contribute to the strengthening of the education in values through the Health Situation Analysis in the English language. Methods: a pre-experimental study carried out to promote the discussion and the debate about different values based on the presentation of a Health Situation Analysis in the English language. Theoretical methods were used: the historical-logical, analysis-synthesis and hypothetical-deductive; and empiric ones: surveys to determine the knowledge about values and how to strengthen them when it is carried out an exercise like this; evaluations were carried out to measure the students´ performance. Results: a Health Situation Analysis was presented in the English language, in a scientific activity manner with the participation of the professors of Public Health, Comprehensive General Medicine and English; it was insisted on the values that could be strengthened through it. It could be verified that the students discussed and reflected on them and they carried out bibliographical searches in both languages, using the Infomed Portal. Conclusions: the exercise carried out was motivating and of high importance for the future doctors since they collaterally developed several medullar actions that strengthened its comprehensive development and they allowed the interdisciplinary work. <![CDATA[<strong>Educational software using updated texts and electronic microscopy images of the eukaryote cell</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el conocimiento de la estructura celular resulta imprescindible para explicar los fenómenos que ocurren en el organismo de cualquier ser vivo. Objetivo: elaborar un software utilizando textos actualizados e imágenes de microscopía electrónica para el estudio de las características de la célula eucariota. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo cuyo producto final fue un software educativo sobre la célula eucariota, en el período de septiembre 2012 a marzo 2013. Para el diseño se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción y el sistémico-estructural; y empíricos: análisis documental del programa, plan de estudio y orientaciones metodológicas de la asignatura Morfofisiología I. Se elaboró utilizando el programa CrheaSoft versión 2.0, el software Adobe PhotoShop CS4 y la suite ofimática Office 2003. Para su validación se solicitó el criterio de expertos y de usuarios mediante la aplicación de encuestas. Resultados: en el análisis documental se constató que la bibliografía con que cuentan los estudiantes para el estudio de la célula eucariota es insuficiente u obsoleta, por lo que se creó un producto digital con textos actualizados e imágenes usando la microscopía electrónica para su estudio. El producto fue validado por criterio de expertos y de usuarios que evaluaron todos los aspectos en altas categorías. Conclusiones: el software se consideró viable y su contenido facilita el estudio de las características de la célula eucariota a los estudiantes de todos los perfiles de las ciencias de la salud.<hr/>Background: the knowledge on the cellular structure is indispensable to explain the phenomena that occur in the organism of any living being. Objective: to elaborate a software using updated texts and electronic microscopy images for the study of the characteristics of the eukaryote cell. Methods: a development investigation was carried out whose final product was an educational software on the eukaryote cell, in the period from September 2012 to March 2013. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and the systemic-structural one; and empiric ones: documental analysis of the program, study plan and methodological guidelines of the Morphology-physiology subject I. it was elaborated using the computing program CrheaSoft version 2.0, the Photoshop CS4 adobe software and the ofimática Office 2003 suite. For its validation the experts and users approach was applied by means of the application of surveys. Results: in the documental analysis it was verified that the bibliography the students have for the study of the eukaryote cell is insufficient or obsolete, that´s why a digital product was elaborated with texts and images using the electronic microscopy for the study of the eukaryote cell. The product was validated by the experts' and users criteria, all the aspects were assessed with high qualifications. Conclusions: the software was considered viable and its content facilitates the study of the characteristics of the eukaryote cell to the students of all the health sciences careers. <![CDATA[<strong>Level of satisfaction of the reverted rotation in Pediatrics during the academic year 2013-2014</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la estancia revertida como estrategia docente, garantiza en los estudiantes el desarrollo de habilidades que no pueden ser alcanzadas en el escenario docente-asistencial predominante. Objetivo: exponer el nivel de satisfacción de docentes y alumnos de cuarto año de Medicina sobre la estancia revertida, en su rotación por Pediatría, durante el curso 2013-2014. Métodos: se realizó un estudio descriptivo longitudinal, para valorar los criterios de estudiantes de cuarto año de Medicina y sus docentes sobre la estancia revertida, en su rotación por Pediatría en ambos escenarios (Atención Primaria y Secundaria) en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción y empíricos, la encuesta a estudiantes y docentes para la fundamentación científica de la investigación. La información cualitativa fue debidamente triangulada. Resultados: la estancia revertida en Pediatría se desarrolló satisfactoriamente, según los aspectos expresados por los docentes y estudiantes; en el cuestionario aplicado la mayoría de los entrevistados la calificó de excelente; los tutores y los profesores se mostraron satisfechos con el recorrido de los alumnos por los diferentes escenarios, y la valoraron mayoritariamente como de bien y muy bien, criterios que avalan su éxito en el período analizado. Conclusiones: se constató predominio de criterios favorables en el alumnado y en los docentes, lo cual muestra el grado de satisfacción con el desarrollo de la estancia revertida en Pediatría en el periodo estudiado.<hr/>Background: the reverted rotation as teaching strategy, guarantees the development of abilities in the students that cannot be reached in the predominant teaching-assistance setting. Objective: to present the level of satisfaction of the professors and the fourth year students on the reverted rotation, in their Pediatrics rotation, during the academic year 2013-2014. Methods: it was carried out a longitudinal descriptive study, to assess the criteria of the fourth year students and the professors on the reverted rotation, in the Pediatrics rotation in both settings (Primary and Secondary health care) in Villa Clara University of Medical Sciences. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction and empiric ones, the survey to students and professors for the scientific foundation of the investigation. The qualitative information was properly triangulated. Results: the reverted rotation in Pediatrics was satisfactorily developed in both settings , as it was revealed by the professors and the students, in the applied questionnaire where most of the interviewees qualified it as excellent; the tutors and the professors in the different settings and rotations were also satisfied with the students´ knowledge acquisition, and they mainly qualified the rotation as well and very well, facts that speak in favor that it was successful in the analyzed period. Conclusions: prevalence of favorable criteria was verified in the pupils and in the professors, which shows the degree of satisfaction with the development of the reverted rotation in Pediatrics during that period. <![CDATA[<strong>Current state and perspectives of the process of obtaining scientific ranks in Villa Clara</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el potencial científico de un territorio constituye, sin duda alguna, el bien más valioso cuando se piensa en el desarrollo socioeconómico del país. Impulsarlo demanda voluntad, perseverancia y recursos. Objetivo: describir el estado actual y las perspectivas del proceso de obtención de categorías científicas en Villa Clara en el período 2011-2015. Métodos: se realizó un estudio descriptivo, longitudinal y prospectivo en Villa Clara; la población de estudio quedó conformada por los 125 investigadores categorizados en la provincia. Se utilizaron métodos del nivel teórico, y entre los empíricos: el análisis documental de los informes anuales de la Dirección de Ciencia y Técnica de la Universidad de Ciencias Médicas. Resultados: el mayor número de investigadores ostentan la categoría de Investigador Agregado y hay predominio del sexo femenino. En las entidades de ciencia, tecnología e innovación se registra un gran número de estos profesionales. La mayoría son médicos con categorías principales de Investigador Auxiliar y Titular. Las acciones de capacitación, asesoría y control se asumen como las fortalezas para continuar alcanzando resultados satisfactorios en este proceso. Conclusiones: en la provincia se incrementa anualmente el número de categorizados como investigadores, pero resulta aún insuficiente si se tiene en cuenta el potencial de profesionales que cumplen los requisitos para obtener estas categorías científicas.<hr/>Background: the scientific potential of a territory constitutes, no doubt, the most valuable possession when it´s thought of the socioeconomic development of the country. To boost its development demands determination, perseverance and resources. Objective: to describe the current state and the perspectives of the process of obtaining scientific ranks in Villa Clara in the period from 2011 to 2015. Methods: it was carried out a descriptive, longitudinal and prospective study in Villa Clara; the study population comprised 125 ranked researchers in the province. Methods of the theoretical level were used, and among the empiric ones: the documental analysis of the annual reports of the Directorate of Science and Technique of the University of Medical Sciences. Results: most of the researchers have the researching rank of assistant researcher and there is prevalence of the feminine sex. In science, technology and innovation entities a great number of these professionals are registered. Most of them are medical doctors with the associate and full researching rank. The training, advice and control actions are assumed as the strengths to continue reaching satisfactory results in this process. Conclusions: in the province it is annually increased the number of ranked professionals as researchers, but it is even insufficient if it´s kept in mind the potential of professionals that complete the requirements to obtain these scientific ranks. <![CDATA[<strong>The process of evaluation of the Philosophy and Society discipline in the career of Medicine</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el análisis de la dimensión evaluación resulta determinante para continuar perfeccionando el programa de Filosofía y Sociedad propuesto a partir de 2008. Objetivo: identificar los principales aciertos y deficiencias del programa, sobre la dimensión evaluación, a fin de determinar sus modificaciones como parte del perfeccionamiento de la disciplina. Métodos: se realizó una investigación descriptiva y transversal en la carrera de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara entre febrero de 2012 y julio de 2013. Se aplicaron métodos teóricos: análisis-síntesis, la inducción-deducción y el histórico-lógico; y empíricos: encuesta en forma de cuestionario, para obtener el criterio de estudiantes, profesores y expertos. Resultados: la investigación indagó acerca de tres aspectos fundamentales: la evaluación frecuente, cantidad de evaluaciones de la disciplina y los criterios sobre la evaluación final; en todos, estudiantes, profesores y expertos emitieron valoraciones positivas; aunque algunos alumnos consideraron que es excesivo el número de evaluaciones de acuerdo con las condiciones con que cuentan para la preparación de asignaturas específicas de la carrera, que son priorizadas en su formación médica. Conclusiones: se obtuvieron las principales valoraciones que realizaron alumnos, profesores y expertos, sobre los aspectos investigados en relación con la dimensión evaluación. Los resultados obtenidos permitieron proponer las recomendaciones y modificaciones necesarias para la implementación del programa a nivel nacional.<hr/>Background: the analysis of the assessment dimension is decisive to continue improving the Philosophy and Society program which began in 2008. Objective: to identify the main successes and deficiencies of the program, on the assessment dimension, in order to determine modifications as a part of the discipline improvement. Methods: it was carried out a descriptive cross-sectional investigation in the Medicine career of Villa Clara University of Medical Sciences from February 2012 to July 2013. Theoretical methods were applied: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical; and empiric ones: the interview in questionnaire form, to get the criteria of students, professors and experts. Results: the investigation inquired about three fundamental aspects: the frequent assessment, the quantity of evaluations of the discipline and the criteria on the final evaluation; in all the aspects, students, professors and experts gave positive assessments; even though some students considered that the number of assessments is very high according to the conditions they have for the preparation of specific subjects of the career that are prioritized in their medical formation. Conclusions: the main assessments delivered by the students, professors and experts were obtained, on the investigated aspects in connection with the assessment dimension. The obtained results allowed proposing the necessary recommendations and modifications for the implementation of the program at a national level. <![CDATA[<strong>Pertinence of the use of learning styles through the Morphology-phyisiology in the Odontology career</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estilos de aprendizaje son los rasgos cognitivos, afectivos y fisiológicos que sirven como indicadores relativamente estables de cómo los alumnos perciben, interaccionan y responden a sus ambientes de aprendizajes. Los autores realizaron una revisión bibliográfica acerca del tema con el objetivo de fundamentar la necesaria pertinencia de estos en el proceso docente educativo desde la disciplina Morfofisiología de la carrera de Estomatología, ya que a los educandos les permite desarrollar estrategias cognitivas efectivas; y en el caso de los profesores, crear acciones pedagógicas para lograr un proceso enseñanza aprendizaje desarrollador.<hr/>The learning styles are the cognitive, affective and physiologic features that are good as relatively stable indicators of how the students perceive, interact and respond to their learning environment. The authors carried out a bibliographical review about the topic with the objective to support the necessary pertinence of them in the teaching-learning process through the Morphology-phyisiology discipline of the Odontology career, since they allow to develop cognitive-affective strategies in the students and to create pedagogic actions in the case of the professors, this way to achieve a developing teaching-learning process. <![CDATA[<strong>The student-professor pair</strong>: <strong>key components of the teaching-learning process</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estilos de aprendizaje son los rasgos cognitivos, afectivos y fisiológicos que sirven como indicadores relativamente estables de cómo los alumnos perciben, interaccionan y responden a sus ambientes de aprendizajes. Los autores realizaron una revisión bibliográfica acerca del tema con el objetivo de fundamentar la necesaria pertinencia de estos en el proceso docente educativo desde la disciplina Morfofisiología de la carrera de Estomatología, ya que a los educandos les permite desarrollar estrategias cognitivas efectivas; y en el caso de los profesores, crear acciones pedagógicas para lograr un proceso enseñanza aprendizaje desarrollador.<hr/>The learning styles are the cognitive, affective and physiologic features that are good as relatively stable indicators of how the students perceive, interact and respond to their learning environment. The authors carried out a bibliographical review about the topic with the objective to support the necessary pertinence of them in the teaching-learning process through the Morphology-phyisiology discipline of the Odontology career, since they allow to develop cognitive-affective strategies in the students and to create pedagogic actions in the case of the professors, this way to achieve a developing teaching-learning process. <![CDATA[<strong>The consolidation of the responsibility value in university students through the Computing class</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estilos de aprendizaje son los rasgos cognitivos, afectivos y fisiológicos que sirven como indicadores relativamente estables de cómo los alumnos perciben, interaccionan y responden a sus ambientes de aprendizajes. Los autores realizaron una revisión bibliográfica acerca del tema con el objetivo de fundamentar la necesaria pertinencia de estos en el proceso docente educativo desde la disciplina Morfofisiología de la carrera de Estomatología, ya que a los educandos les permite desarrollar estrategias cognitivas efectivas; y en el caso de los profesores, crear acciones pedagógicas para lograr un proceso enseñanza aprendizaje desarrollador.<hr/>The learning styles are the cognitive, affective and physiologic features that are good as relatively stable indicators of how the students perceive, interact and respond to their learning environment. The authors carried out a bibliographical review about the topic with the objective to support the necessary pertinence of them in the teaching-learning process through the Morphology-phyisiology discipline of the Odontology career, since they allow to develop cognitive-affective strategies in the students and to create pedagogic actions in the case of the professors, this way to achieve a developing teaching-learning process. <![CDATA[<strong>The conception of values in students of the medical sciences, a challenge of the teaching-training work</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estilos de aprendizaje son los rasgos cognitivos, afectivos y fisiológicos que sirven como indicadores relativamente estables de cómo los alumnos perciben, interaccionan y responden a sus ambientes de aprendizajes. Los autores realizaron una revisión bibliográfica acerca del tema con el objetivo de fundamentar la necesaria pertinencia de estos en el proceso docente educativo desde la disciplina Morfofisiología de la carrera de Estomatología, ya que a los educandos les permite desarrollar estrategias cognitivas efectivas; y en el caso de los profesores, crear acciones pedagógicas para lograr un proceso enseñanza aprendizaje desarrollador.<hr/>The learning styles are the cognitive, affective and physiologic features that are good as relatively stable indicators of how the students perceive, interact and respond to their learning environment. The authors carried out a bibliographical review about the topic with the objective to support the necessary pertinence of them in the teaching-learning process through the Morphology-phyisiology discipline of the Odontology career, since they allow to develop cognitive-affective strategies in the students and to create pedagogic actions in the case of the professors, this way to achieve a developing teaching-learning process. <![CDATA[<strong>Training software on aliments transmitted diseases</strong>: <strong>valid resource for the teaching-learning process</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estilos de aprendizaje son los rasgos cognitivos, afectivos y fisiológicos que sirven como indicadores relativamente estables de cómo los alumnos perciben, interaccionan y responden a sus ambientes de aprendizajes. Los autores realizaron una revisión bibliográfica acerca del tema con el objetivo de fundamentar la necesaria pertinencia de estos en el proceso docente educativo desde la disciplina Morfofisiología de la carrera de Estomatología, ya que a los educandos les permite desarrollar estrategias cognitivas efectivas; y en el caso de los profesores, crear acciones pedagógicas para lograr un proceso enseñanza aprendizaje desarrollador.<hr/>The learning styles are the cognitive, affective and physiologic features that are good as relatively stable indicators of how the students perceive, interact and respond to their learning environment. The authors carried out a bibliographical review about the topic with the objective to support the necessary pertinence of them in the teaching-learning process through the Morphology-phyisiology discipline of the Odontology career, since they allow to develop cognitive-affective strategies in the students and to create pedagogic actions in the case of the professors, this way to achieve a developing teaching-learning process.