Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420170002&lang=en vol. 9 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>The scientific arbitration in search of the quality of EDUMECENTRO publications</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Professsor Anatoliy Loytra</strong>: <strong>a man committed to Cuban medical education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: resulta enriquecedor para la comunidad académica cubana de las ciencias médicas, conocer sobre la vida y obra de personalidades de otras latitudes que, en diferentes momentos, hicieron aportes importantes al desarrollo científico en el área de las ciencias morfológicas, así como al perfeccionamiento de la enseñanza y la formación académica en esta área del conocimiento. Objetivo: divulgar la vida y obra del profesor Anatoliy Loytra, como paradigma en las ciencias morfológicas y la educación médica. Métodos: se realizó una investigación descriptiva con enfoque cualitativo en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, en 2016, desde una perspectiva histórico-lógica, cuyo objeto de estudio es la personalidad de Anatoliy Loytra y la incidencia de su labor profesional en las ciencias médicas cubanas. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción e histórico-lógico; y entre los empíricos: la observación y la encuesta en forma de entrevista a informantes clave, las conversaciones dirigidas para la obtención de testimonios tangibles de carácter biográfico y la colaboración del propio profesor. Resultados: se logró una caracterización sistematizada sobre la trayectoria de esta personalidad de las ciencias morfológicas, que tuvo una participación importante en el desarrollo de la docencia de pregrado y de posgrado en esta área del conocimiento, a partir de su protagonismo en la conformación del museo anatómico de la citada universidad y como educador en el área del posgrado académico. Conclusiones: la figura del profesor Anatoliy Loytra constituye un ejemplo a seguir por las nuevas generaciones de profesores e investigadores de las ciencias médicas.<hr/>Background: it is enriching for the Cuban academic community of the medical sciences, to know about the life and work of personalities from other latitudes who, in different moments, made important contributions to the scientific development in the area of the morphological sciences. Objective: to divulge the life and work of Professor Anatoliy Loytray, as a paradigm of the morphological sciences and the medical education. Methods: a descriptive research work was carried out with a qualitative approach at Villa Clara University of Medical Sciences, in 2016, from a historical-logical perspective, whose object is the personality of Anatoliy Loytray and the incidence of his professional work in the Cuban medical sciences. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical and among the empirical ones: the observation and the survey in the form of interview to key informants, the conversations directed to the obtaining of tangible testimonies of biographical character and the collaboration of the professor. Results: a systematized characterization was achieved on the trajectory of this personality of the morphological sciences, which had an important participation in the development of undergraduate and postgraduate teaching in this area of ??knowledge, due to its prominent participation in the conformation of the Anatomical museum of the mentioned university. Conclusions: the figure of Professor Anatoliy Loytray is an example to be followed by the new generations of professors and researchers of the medical sciences. <![CDATA[<strong>Satisfaction by Freire´s stamp in post grade community projection in health-illness picture. Plaza, Municipality Havana</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: es imposible negar, tras el triunfo revolucionario cubano, la impronta de las teorías pedagógicas transformadoras freirianas en la docencia y proyección del posgrado médico académico en el cuadro-salud enfermedad por la labor educativa comunitaria de sus egresados. Objetivo: identificar la satisfacción por la impronta freiriana en la proyección comunitaria de posgrado en el cuadro salud-enfermedad y la labor educativa popular o de alfabetización en salud, mediante los resultados alcanzados por los egresados de las maestrías de amplio acceso, en los principales indicadores de salud del territorio. Métodos: investigación documental realizada en la Facultad de Ciencias Médicas "Manuel Fajardo" municipio Plaza, Habana (2008-2015), el método teórico más utilizado fue el histórico-lógico; empíricos: el análisis documental de informes, anuarios estadísticos y actas de exámenes para la recopilación de los datos cuantitativos; y la encuesta a 5 directivos considerados como informantes clave; y los matemático-estadísticos. Resultados: la educación comunitaria en salud realizada por los egresados de las maestrías de amplio acceso en enfermedades del cuadro salud-enfermedad, mostraron avances por la disminución de los índices de mortalidades infantil y materna, el adecuado control de enfermedades infecciosas y la atención al adulto mayor, y se realizaron acciones en vínculo con las organizaciones de masas del territorio. Conclusiónes: la satisfacción por la impronta freiriana en proyección comunitaria del posgrado en cuadro salud-enfermedad municipal se identifica en la alfabetización o educación comunitaria realizada por sus egresados, para mejorar indicadores de salud de la población.<hr/>Background: it is impossible to deny, after the Cuban revolutionary triumph, the stamp of Freire´s transformational pedagogical theories in the teaching and projection of the academic medical post grade courses in the health-disease picture by the community educative work of its graduates. Objective: to identify the satisfaction of Freire´s stamp in the post grade community projection in the health-disease picture and the popular educational work or health literacy, through the results achieved by the graduates of broad access masters ´courses, in the main health indicators of the territory. Methods: a documentary research was carried out at "Manuel Fajardo" Faculty of Medical Sciences in Plaza municipality, Havana (2008-2015), the most used theoretical method was the historical-logical; Empirical: documentary analysis of reports, statistical yearbooks and examination certificates for the collection of quantitative data; And the survey to 5 managers considered as key informants; And mathematical-statistics. Results: community health education by the graduates of broad access masters ´courses to diseases of the health-disease picture showed progress in the reduction of infant and maternal mortality rates, adequate control of infectious diseases and elderly people´s care, and actions were taken in connection with the mass organizations of the territory. Conclusion: the satisfaction by Freire´s stamp in the post grade community projection in the municipality health-disease picture is identified in the literacy or community education carried out by its graduates, to improve health indicators of the population. <![CDATA[<strong>The discipline Preparation for Defense in the training of medical students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: las instituciones médicas tienen definido su encargo social, para ello conciben la formación de estudiantes de Medicina con un sólido sistema de conocimientos. Objetivo: caracterizar la disciplina Preparación para la Defensa en la formación de estudiantes de Medicina por la significación especial de esta en su formación integral. Métodos: se desarrolló una investigación descriptiva con predominio de métodos cualitativos en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, de enero a febrero 2015. Se utilizaron métodos de los niveles teórico, entre ellos: el analítico-sintético, inductivo-deductivo, histórico-lógico y el abstracto a lo concreto; y empíricos: el análisis documental del plan de estudio de la disciplina Preparación para la Defensa, y la encuesta a los estudiantes para indagar sobre el tema. Resultados: la disciplina Preparación para la Defensa declara un sistema de conocimientos, habilidades y valores que garantizan el desempeño de los estudiantes de la carrera de Medicina. La mayoría de los alumnos la consideraron pertinente, y todos reconocieron su valor para la formación integral del profesional ante situaciones de contingencia. Se constató la necesidad de establecer nexos de continuidad con materias de la disciplina Medicina General Integral. Conclusiones: se identificaron las fotalezas de la disciplina para formar modos de actuación positivos en los futuros médicos ante situaciones de contingencias, y se aprecia que sus contenidos pueden enriquecerse con otras materias del currículo a partir de la identificación de los núcleos de contenidos que tienen potencialidades para la integración disciplinar.<hr/>Background: the medical institutions have a well defined social commitment, for this, the training of Medicine students is conceived with a solid knowledge system. Objective: to characterize the discipline Preparation for Defense in the training of medical students because of the special significance of this in their comprehensive formation. Methods: a descriptive research was developed with predominance of the qualitative methods in Pinar del Río University of Medical Sciences, from January to February of 2015. Methods of the theoretical level were used, among them, The analytic-synthetic, inductive-deductive, historical-logical and the abstract-concrete; And empirical ones: documentary analysis of the curriculum of the discipline Preparation for Defense and the survey to students to inquire about the subject. Results: the discipline Preparation for Defense declares a system of knowledge, skills and values ??that guarantee the performance of medical students. Most of the students considered it interesting, and all recognized its value for the comprehensive formation of the professional in situations of contingency. It was verified the need to establish continuity links with subjects of the Comprehensive General Medicine discipline. Conclusions: the potentialities of the discipline were identified to form positive ways of performance in future doctors in situations of contingencies, and it is appreciated that their contents can be enriched with other subjects of the curriculum through the identification of the core contents that have potentialities for disciplinary integration. <![CDATA[<strong>Bibliometric characterization of EDUMECENTRO through indicators of SciELO, Cuba</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el acceso adecuado y actualizado a la información científico-técnica es esencial para el desarrollo socioeconómico, la toma de decisiones y la práctica profesional. Objetivo: caracterizar la producción científica a través de estadísticas e indicadores de SciELO que permiten cuantificar el uso e impacto de EDUMECENTRO entre 2012 y el primer semestre de 2016. Métodos: se realizó un estudio descriptivo con enfoque retrospectivo, sobre la producción científica de EDUMECENTRO, en el que se emplearon métodos teóricos: el histórico-lógico, analítico-sintético y el inductivo-deductivo, y el análisis documental como método empírico. Los resultados obtenidos se muestran en gráficos y tablas de contingencia mediante números absolutos y porcentaje. Resultados: se caracterizaron las estadísticas de producción, visibilidad e impacto y de consulta. El año de mayor cantidad de artículos publicados fue 2014, en este predominó el acceso de consultas a los números publicados. Los factores de impacto para dos y tres años decrecieron lo cual no significa necesariamente que el impacto de la revista esté decayendo, ya que el comportamiento de las citas es acumulativo. Se mostraron los fascículos con más de cien accesos por la comunidad científica. Conclusiones: los indicadores estudiados colocan la revista en los primeros lugares de la región. Los artículos publicados son consustanciales con los volúmenes en el año. Predominaron las citas recibidas de la propia editorial y país de publicación. El factor de impacto decreció, dato que se tomó de forma autocrítica para la perfección del proceso editorial, imprescindible en los quehaceres investigativos.<hr/>Background: Adequate and updated access to scientific and technical information is essential for socio-economic development, decision-making and professional practice. Objective: to characterize the scientific production through SciELO statistics and indicators that allows quantifying the use and impact of EDUMECENTRO from 2012 to the first half of 2016. Methods: A descriptive study with a retrospective approach was carried out on EDUMECENTRO's scientific production, using theoretical methods: historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive, and documentary analysis as an empirical method. The results obtained are shown in graphs and contingency tables by absolute numbers and percentage. Results: the statistics of production, visibility, impact and reference were characterized. The year with the greatest number of articles published was 2014, in this predominated the access to references to the published numbers. The impact factors for two and three years decreased, which does not necessarily mean that the impact of the journal is declining, since the behavior of citations is cumulative. The fascicles were shown with more than one hundred accesses by the scientific community. Conclusions: the indicators studied place the magazine in the first places of the region. The published articles are consubstantial with the volumes in the year. Citations received from the publishing house and country of publication are predominant. The impact factor decreased, a fact that was taken in a self-critical way for the perfection of the editorial process, essential in the researching tasks. <![CDATA[<strong>Community project for children with vocational training with students from Odontology</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: en la formación vocacional los centros de educación han acumulado gran experiencia con la aplicación de modalidades psicopedagógicas, entre ellas los círculos de interés, como verdaderos proyectos comunitarios infantiles. Objetivo: implementar un proyecto comunitario infantil de formación vocacional a través del círculo de interés "Por una sonrisa feliz" en la escuela primaria "Josué País García" de Camagüey, con estudiantes de tercer año de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas. Métodos: se realizó una investigación acción participativa, de enero 2015 a mayo 2016. Se utilizaron métodos teóricos, entre ellos: análisis-síntesis e inducción-deducción para la obtención de la información y llegar a conclusiones; empíricos: encuesta en forma de cuestionario a los participantes en el círculo de interés; y matemáticos: los datos se procesaron por un computador Intel Core l3, con Windows 7 y el programa estadístico SPSS 11.5. La conformación del círculo de interés se desarrolló en cuatro etapas. Resultados: la mayoría de los pioneros incorporados son del sexo femenino, aumentaron sus niveles de conocimientos sobre la profesión estomatológica y hábitos higiénico-bucales considerablemente, a la vez que demostraron aceptación, interés y motivación en las actividades. Para los estudiantes de Estomatología involucrados en el proyecto representó una mayor formación vocacional y orientación hacia la profesión ya que realizaron acciones de prevención y promoción de salud en el entorno comunitario. Conclusiones: el proyecto comunitario infantil a través del círculo de interés resultó ser una modalidad psicopedagógica exitosa, por los resultados alcanzados, tanto para los pioneros como para los estudiantes de Estomatología implicados.<hr/>Background: vocational training centers have accumulated great experience with the application of psycho pedagogical modalities, among them the vocational training groups, as real children's community projects. Objective: to implement a community vocational training project through the "For a Happy Smile" vocational training group of the "Josué País García" elementary school in Camagüey, with third year students of Odontology from the University of Medical Sciences. Methods: a participatory action research work was carried out, from January 2015 to May 2016. Theoretical methods were used, among them: analysis-synthesis and induction-deduction to obtain the information and conclusions reaching; Empirical ones: survey in questionnaire form to the participants in the vocational training group; and mathematics: the data were processed by an Intel Core l3 computer, with Windows 7 and the SPSS 11.5 statistical program. The conformation of the vocational training group was developed in four stages. Results: most of the members of the group are female, they increased their knowledge on the Odontology profession and hygienic-oral habits considerably, while showing acceptance, interest and motivation in the activities. For the students of Odontology involved in the project represented a greater vocational training and orientation towards the profession since they carried out health prevention and promotion actions in the community environment. Conclusions: the community children project through the vocational training group turned out to be a successful psycho-pedagogical modality, due to the results achieved, both for children and the Odontology students involved. <![CDATA[<strong>Diseases and their impact in the work of geniuses of the fine arts</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: las enfermedades acompañan a los seres vivos desde siempre, su vínculo con la historia y el arte, lejos de ser forzada, es una relación entrañable evidenciada desde la antigüedad hasta hoy. Objetivo: identificar la relación entre las enfermedades y la creación artística, profundizando en la vida y obra de un grupo de artistas: músicos, pintores y literatos. Métodos: se realizó un estudio descriptivo observacional sobre la vida y obra de 50 artistas. Se utilizaron métodos teóricos a partir del estudio de la biografía de cada artista y una consulta bibliográfica de varios textos de historia de las artes. Como métodos empíricos: el análisis documental y entrevistas individuales a personalidades de la cultura cubana y profesores universitarios, estudiosos del tema. Resultados: en el trabajo se analizan las enfermedades padecidas por ellos y se hace una reflexión sobre el impacto de sus dolencias en sus obras. Las enfermedades infecciosas, entre ellas, la tuberculosis y la sífilis; la locura y otros estados anímicos como la depresión, la melancolía y la enfermedad bipolar, aparecen como las más frecuentes. Conclusiones: los resultados de este estudio evidenciaron una estrecha relación entre enfermedades y creación artística. Contribuye a aumentar el acervo cultural de profesores y estudiantes en general, despierta el interés por estos temas y sirve como un aporte al propósito de convertir a Cuba en una gigantesca universidad para todos.<hr/>Background: diseases have always accompanied alive beings, their links with history and art, far from being forced; they show a close a relationship since ancient times to current times. Objective: to identify the relationship between diseases and the artistic creation, deepening in the life and work of a group of artists: musicians, painters and writers. Methods: an observational descriptive study was carried out on the life and work of50 artists. Theoretical methods were used starting from the study of each artist's biography and a bibliographical review of several texts of arts history. As empiric methods: the documental analysis and individual interviews to personalities of the Cuban culture and university professors, experts on the topic. Results: the diseases they suffered from are analyzed in the work and a reflection is made on the impact of their ailments in their works. The infectious diseases, among them, tuberculosis and syphilis; madness and other psychiatric states as depression, melancholia and bipolar disorders, they appear as the most frequent. Conclusions: the results of this study evidenced a close relationship between diseases and artistic creation. It contributes to increase the cultural wealth of professors and students in general, it awakes the interest for these topics and it serves as a contribution to the purpose of transforming Cuba into a huge university for all. <![CDATA[<strong>Virtual course on the Cuban sign language for Medicine students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: a las instituciones de salud acuden con frecuencias pacientes y/o familiares sordos, que no siempre van acompañados por intérpretes de lenguajes de señas que puedan explicar su padecimiento. Objetivo: diseñar un curso virtual sobre lengua de señas cubana dirigido a estudiantes de Medicina para favorecer la comunicación con los pacientes y/o familiares con necesidades auditivas. Métodos: se realizó un estudio descriptivo transversal en la Filial de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, en el período septiembre 2013 a abril 2014. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inductivo-deductivo y empíricos: encuesta en forma de cuestionario, grupo nominal y el criterio de especialistas para valorar el producto diseñado. Resultados: predominó desconocimiento en los estudiantes sobre la lengua de señas cubana y la necesidad de conocerla para comunicarse con los pacientes y/o familiares con estas limitaciones. Se diseñó un curso de acuerdo a los requerimientos del entorno virtual. Conclusiones: los especialistas lo consideraron pertinente y factible porque favorece la comunicación con los pacientes y/o familiares sordos con los que interactuarán estos estudiantes durante su profesión médica, en correspondencia con la aplicación del método clínico.<hr/>Background: to health institutions frequently attend deaf patient and/or family who aren't always accompanied by sign language interpreters that can explain about their medical problem. Objective: to design a virtual course on Cuban sign language for Medicine students to favor the communication with the patients and/or family with auditory necessities. Methods: it was carried out a cross-sectional descriptive study in Sagua la Grande Medical Sciences university site, from September 2013 to April 2014. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and inductive-deductive and empiric ones: an interview in questionnaire form, nominal group and specialists´ criteria to value the designed product. Results: ignorance prevailed in the students about the Cuban sign language and the necessity of knowing it to communicate with the patients and/or family with these limitations. A course was designed according to the requirements of the virtual environment. Conclusions: the specialists considered it pertinent and feasible because it favors the communication with the deaf patients and/or family, whom the medical students could interact in their profession, while applying the clinical method. <![CDATA[<strong>Course on the relationship between chronic periodontal inflammatory disease and systemic alterations</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: estudios recientes han vinculado las enfermedades bucales con condiciones sistémicas, específicamente, la enfermedad periodontal inflamatoria crónica. Objetivo: diseñar un curso sobre enfermedad periodontal inflamatoria crónica y alteraciones sistémicas, para médicos de la Atención Primaria de Salud en las Fuerzas Armadas Revolucionarias. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo, de enero a abril de 2016 en el Hospital Militar Universitario "Manuel Fajardo Rivero" de Santa Clara, donde participaron 20 médicos que laboran en la Atención Primaria de Salud. Se emplearon como métodos teóricos: el análisis-síntesis y la inducción-deducción; y empíricos: análisis documental, cuestionario y criterio de especialistas. Resultados: los contenidos sobre la relación entre enfermedad periodontal inflamatoria crónica y alteraciones sistémicas no forman parte de los programas de pregrado, y en el posgrado, el plan de estudio de la especialidad Medicina General Integral no satisface las necesidades de aprendizaje sobre el tema, los médicos encuestados poseen conocimientos insuficientes acerca de la relación entre estas enfermedades, por lo que diseñó un curso cuyos temas son: generalidades sobre enfermedades periodontales y medicina periodontal. Conclusiones: el diagnóstico realizado posibilitó identificar insuficientes conocimientos de los médicos de la Atención Primaria de Salud en las Fuerzas Armadas Revolucionarias acerca de la enfermedad periodontal inflamatoria crónica y alteraciones sistémicas. El curso diseñado es pertinente, factible y tiene un adecuado tratamiento científico y metodológico en sus temas, según el criterio de los especialistas consultados. Finalizado el curso se pusieron de manifiesto cambios favorables expresados en el nivel de apropiación de conocimientos y su aplicación en la atención a pacientes.<hr/>Background: recent studies have linked the oral cavity diseases with systemic conditions, specifically, the chronic periodontal inflammatory disease. Objective: to design a course on the chronic periodontal inflammatory disease and systemic alterations for Army doctors working in the Primary Health Cares. Methods: a study was carried out, from January to April 2016 in the "Manuel Fajardo Rivero" Army University Hospital of Santa Clara, where 20 doctors that work in the Primary Health care participated. Theoretical methods were used: the analysis-synthesis and the induction-deduction; and empiric ones: documental analysis and questionnaire. Results: the contents on the relationship between the chronic periodontal inflammatory disease and systemic alterations are not part of the undergraduate programs, and in the post graduate, the study plan of the Comprehensive General Medicine specialty doesn't satisfy the learning necessities on the topic, the interviewed doctors possess insufficient knowledge about the relationship among these diseases, that's why a course was designed whose core contents are: oral cavity exam techniques, generalities on periodontal diseases and elements of the periodontal medicine, which was valued by specialists' criteria. Conclusions: the diagnosis carried out facilitated to identify insufficient knowledge in the Army doctors working in the Primary Health care about the chronic periodontal inflammatory disease and systemic alterations. With the designed course favorable changes were observed expressed in the level of knowledge appropriation, its implementation to patients´ assistance and affective experiences. <![CDATA[<strong>Impact of extracurricular activities of vocational training and professional orientation in students of medical sciences</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la labor de formación vocacional y orientación profesional se ha incluido entre los lineamientos aprobados por el VI Congreso del Partido Comunista de Cuba, en ella se integran los contenidos de la profesión con los elementos educativos que aporta esta actividad. Objetivo: describir el impacto de las actividades extracurriculares de formación vocacional y orientación profesional en los estudiantes de ciencias médicas de la provincia Villa Clara, a partir del rediseño de su estrategia en el 2006. Métodos: se realizó una investigación documental en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, utilizando como métodos teóricos: análisis-síntesis e histórico-lógico, y empíricos: la revisión documental del rediseño de la estrategia de 2006, informes, actas, relatorías de eventos, entrevistas a informantes clave, encuestas a estudiantes, imágenes y reconocimientos del trabajo realizado, registrados en el archivo del Departamento de Formación Vocacional e Ingreso. Resultados: los estudiantes incorporados a las actividades extracurriculares de tipo vocacional interactuaron con alumnos de las diferentes enseñanzas generales para potenciar el interés por las ciencias médicas, participaron en eventos donde intercambiaron experiencias y mostraron un nivel de desarrollo profesional superior expresado en su actuación individual, colectiva, creativa y responsable para la solución de las tareas encomendadas. Conclusiones: las actividades extracurriculares de tipo vocacional realizadas por los estudiantes tuvieron un impacto positivo porque destacaron lo significativo de su aplicabilidad y la influencia positiva en su formación integral, permitieron incorporar experiencias para el desempeño profesional, descubrir potencialidades, estrechar relaciones con sus semejantes, y se constituyeron en una alternativa de trabajo comunitario.<hr/>Background: the work of vocational training and professional orientation has been included among the guidelines approved by the VI Congress of the Communist Party of Cuba, it integrates the contents of the profession with the educational elements of this activity. Objective: to describe the impact of the extracurricular activities of vocational training and professional orientation in the students of medical sciences of Villa Clara province, from 2006 on with the redisign of the strategy. Methods: a documental investigation was carried out in Villa Clara University of Medical Sciences, using as theoretical methods: analysis-synthesis and historical-logical, and empiric ones: the documental review of the 2006 redisigned strategy, reports, records, events reports, interviews to key informants, surveys to students, images and recognitions for the work done,which ere registered in the files of the Department of Vocational training and admission. Results: the students who participated in vocational training extracurricular activities interacted with different general teaching students to promote the interest for the medical sciences, they participated in events where they exchanged experiences and they showed a higher level of professional development expressed in their individual, collective, creative and responsible performance in the solution of the commended tasks. Conclusions: the vocational training extracurricular activities carried out by the students had a positive impact because they highlighted the importance of their applicability and the positive influence in their comprehensive formation, they allowed to incorporate experiences for the professional performance, to discover potentialities, to strengthen relationship with their fellow men, and they constituted an alternative of community work. <![CDATA[<strong>DIPLOPED</strong>: <strong>an alternative of distance learning for the pedagogical preparation of teachers</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: es necesario fortalecer la preparación pedagógica de los docentes desde la superación posgraduada utilizando la educación a distancia. Objetivo: diseñar un curso virtual como alternativa de la educación a distancia para la preparación pedagógica de los docentes. Métodos: se realizó una investigación descriptiva transversal, en la Filial "Lidia Doce Sánchez" de Sagua la Grande, durante el período septiembre 2013 a abril 2014. Se utilizaron diferentes métodos teóricos y empíricos para la búsqueda y procesamiento de la información y el criterio de especialistas para la valoración del producto elaborado. Resultados: se constató que la mayoría de los docentes son licenciados en especialidades no pedagógicas; tienen poca experiencia y entre ellos predominan los asistentes. Según la prueba pedagógica aplicada casi todos presentan necesidades de aprendizaje en aspectos relacionados con la pedagogía, determinado por el nivel bajo en las calificaciones obtenidas, por lo que se diseñó un curso de posgrado de educación a distancia, cuyo soporte digital lo constituye un CD-ROM que contiene todos sus elementos incluyendo una amplia bibliografía sobre los numerosos temas que aborda. Conclusiones: fue valorado por criterios de especialistas como pertinente y con adecuado tratamiento científico-metodológico, porque favorece el perfeccionamiento de las habilidades instructivas y educativas en la práctica docente.<hr/>Background: it is necessary to strengthen the pedagogical preparation of teachers through postgraduate studies using distance learning. Objective: to design a virtual course for distance learning for the pedagogical preparation of teachers. Methods: a descriptive cross-sectional investigation was carried out at "Lidia Doce Sánchez" university site from September 2013 to April 2014. Different theoretical and empirical methods were used for the search and processing of information and the criterion of specialists for the evaluation of the elaborated product. Results: it was verified that the majority of the teachers are bachelors in non-pedagogical specialties; they have little experience and the assistant teaching rank is predominant among them. According to the applied pedagogical test almost all of them present learning needs in aspects related to pedagogy, determined by the low marking level they got, reason why a postgraduate course in distance learning was designed, whose digital support comprises a CD- ROM containing all its elements including an extensive bibliography on the many topics it addresses. Conclusions: it was evaluated by specialists as pertinent and with adequate scientific-methodological treatment, because it favors the improvement of instructional and educational skills in teaching practice. <![CDATA[<strong>Effectiveness of the use of a methodology for the diagnosis of dentomaxillofacial anomalies</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la enseñanza del diagnóstico de anomalías dentomaxilofaciales en la asignatura Ortodoncia de la carrera de Estomatología presenta limitaciones, por lo que requiere de un perfeccionamiento. Objetivo: comprobar la efectividad de la metodología diseñada para la aplicación del método clínico en la enseñanza aprendizaje del diagnóstico de anomalías dentomaxilofaciales en la asignatura Ortodoncia. Métodos: se realizó un estudio experimental en la Clínica Estomatológica Provincial de Sancti Spíritus, durante el curso 2013-2014. Se emplearon métodos del nivel teórico: análisis-síntesis e induccióndeducción y empíricos: el cuasi-experimento. Los análisis se basaron en procedimientos matemáticos de nivel estadístico. Resultados: se comprobó el cambio favorable de un nivel muy bajo en la etapa inicial en los profesores y estudiantes de los grupos control y experimental, a un nivel alto en la etapa final en los integrantes del grupo experimental al aplicar la metodología para la enseñanza del diagnóstico de anomalías dentomaxilofaciales centrado en el método clínico y sustentada en el enfoque desarrollador de la didáctica. Conclusiones: la metodología diseñada contribuyó a la integración de los conocimientos, la forma de proceder y las vivencias afectivas en la enseñanza con enfoque desarrollador para identificar e interpretar las alteraciones morfológicas, estéticas y funcionales de las estructuras dentomaxilofaciales.<hr/>Background: teaching the diagnosis of dentomaxillofacial anomalies in the Orthodontics subject of the Dentistry career presents limitations, so it requires an improvement. Objective: to verify the effectiveness of the methodology designed for the application of the clinical method in the teaching of the diagnosis of dentomaxillofacial anomalies in the Orthodontics subject. Methods: an experimental study was carried out at the Provincial odontological Clinic of Sancti Spíritus, during the 2013-2014 academic year. Methods at the theoretical level were used: analysis-synthesis and induction-deduction and empirical methods: quasi-experiment. The analyzes were based on mathematical procedures of the statistical level. Results: the favorable change from a very low level in the initial stage was observed in teachers and students of the control and experimental groups, at a high level in the final stage in the members of the experimental group when applying the methodology for teaching the Diagnosis of dentomaxillofacial anomalies centered on the clinical method and based on the didactic developing approach. Conclusions: the designed methodology contributed to the integration of knowledge, the way of proceeding and affective experiences in teaching with a developing approach to identify and interpret the morphological, aesthetic and functional alterations of dentomaxillofacial structures. <![CDATA[<strong>Professional guidance of students</strong>: <strong>a challenge for teachers of the medical sciences</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en La orientación profesional es esencial para el desarrollo de la sociedad, especialmente en las actuales transformaciones del sistema de salud cubano. El presente trabajo tiene como objetivo reflexionar acerca del tema enfatizando en la necesidad de su formación y desarrollo en los estudiantes de las ciencias médicas y el reto que constituye para los docentes esta labor. Se exponen antecedentes histórico-sociales del término orientación vocacional, se teoriza sobre los conceptos vocación y orientación profesional, se ejemplifica cómo se ejecuta la estrategia implementada en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara para lograrla y la responsabilidad de los docentes, cuya preparación debe tener como punto de partida la ejemplaridad alcanzada sobre la base del prestigio pedagógico, expresado en la calidad con que se desarrollan las clases, el trabajo diario en los diversos escenarios de formación, especialmente, la educación en el trabajo; y los valores humanos y revolucionarios que demanda la profesión.<hr/>Professional guidance is essential for the development of society, especially in the current transformations of the Cuban health system. The present work aims to reflect on the subject emphasizing the need for its training and development in students of medical sciences and the challenge this work represents for teachers. The historical-social background of professional guidance is presented, it is theorized upon vocation and professional guidance concepts, examples are given about the implementation of the strategy at Villa Clara University of Medical Sciences and the responsibility of teachers, whose preparation must have as a starting point the exemplarity achieved on the basis of pedagogical prestige, expressed in the quality of the classes they teach, the daily work in the different training settings, especially, in-service training; And the human and revolutionary values required by the profession. <![CDATA[<strong>System of procedures for the preparation of general training subjects in medical education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en La orientación profesional es esencial para el desarrollo de la sociedad, especialmente en las actuales transformaciones del sistema de salud cubano. El presente trabajo tiene como objetivo reflexionar acerca del tema enfatizando en la necesidad de su formación y desarrollo en los estudiantes de las ciencias médicas y el reto que constituye para los docentes esta labor. Se exponen antecedentes histórico-sociales del término orientación vocacional, se teoriza sobre los conceptos vocación y orientación profesional, se ejemplifica cómo se ejecuta la estrategia implementada en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara para lograrla y la responsabilidad de los docentes, cuya preparación debe tener como punto de partida la ejemplaridad alcanzada sobre la base del prestigio pedagógico, expresado en la calidad con que se desarrollan las clases, el trabajo diario en los diversos escenarios de formación, especialmente, la educación en el trabajo; y los valores humanos y revolucionarios que demanda la profesión.<hr/>Professional guidance is essential for the development of society, especially in the current transformations of the Cuban health system. The present work aims to reflect on the subject emphasizing the need for its training and development in students of medical sciences and the challenge this work represents for teachers. The historical-social background of professional guidance is presented, it is theorized upon vocation and professional guidance concepts, examples are given about the implementation of the strategy at Villa Clara University of Medical Sciences and the responsibility of teachers, whose preparation must have as a starting point the exemplarity achieved on the basis of pedagogical prestige, expressed in the quality of the classes they teach, the daily work in the different training settings, especially, in-service training; And the human and revolutionary values required by the profession. <![CDATA[<strong>Impact of the systemic approach of the teaching process on the development of the competent personality</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en La orientación profesional es esencial para el desarrollo de la sociedad, especialmente en las actuales transformaciones del sistema de salud cubano. El presente trabajo tiene como objetivo reflexionar acerca del tema enfatizando en la necesidad de su formación y desarrollo en los estudiantes de las ciencias médicas y el reto que constituye para los docentes esta labor. Se exponen antecedentes histórico-sociales del término orientación vocacional, se teoriza sobre los conceptos vocación y orientación profesional, se ejemplifica cómo se ejecuta la estrategia implementada en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara para lograrla y la responsabilidad de los docentes, cuya preparación debe tener como punto de partida la ejemplaridad alcanzada sobre la base del prestigio pedagógico, expresado en la calidad con que se desarrollan las clases, el trabajo diario en los diversos escenarios de formación, especialmente, la educación en el trabajo; y los valores humanos y revolucionarios que demanda la profesión.<hr/>Professional guidance is essential for the development of society, especially in the current transformations of the Cuban health system. The present work aims to reflect on the subject emphasizing the need for its training and development in students of medical sciences and the challenge this work represents for teachers. The historical-social background of professional guidance is presented, it is theorized upon vocation and professional guidance concepts, examples are given about the implementation of the strategy at Villa Clara University of Medical Sciences and the responsibility of teachers, whose preparation must have as a starting point the exemplarity achieved on the basis of pedagogical prestige, expressed in the quality of the classes they teach, the daily work in the different training settings, especially, in-service training; And the human and revolutionary values required by the profession. <![CDATA[<strong>Ebola epidemic in Africa</strong>: <strong>Cuban medical experience in this international sanitary emergency (I)</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en La orientación profesional es esencial para el desarrollo de la sociedad, especialmente en las actuales transformaciones del sistema de salud cubano. El presente trabajo tiene como objetivo reflexionar acerca del tema enfatizando en la necesidad de su formación y desarrollo en los estudiantes de las ciencias médicas y el reto que constituye para los docentes esta labor. Se exponen antecedentes histórico-sociales del término orientación vocacional, se teoriza sobre los conceptos vocación y orientación profesional, se ejemplifica cómo se ejecuta la estrategia implementada en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara para lograrla y la responsabilidad de los docentes, cuya preparación debe tener como punto de partida la ejemplaridad alcanzada sobre la base del prestigio pedagógico, expresado en la calidad con que se desarrollan las clases, el trabajo diario en los diversos escenarios de formación, especialmente, la educación en el trabajo; y los valores humanos y revolucionarios que demanda la profesión.<hr/>Professional guidance is essential for the development of society, especially in the current transformations of the Cuban health system. The present work aims to reflect on the subject emphasizing the need for its training and development in students of medical sciences and the challenge this work represents for teachers. The historical-social background of professional guidance is presented, it is theorized upon vocation and professional guidance concepts, examples are given about the implementation of the strategy at Villa Clara University of Medical Sciences and the responsibility of teachers, whose preparation must have as a starting point the exemplarity achieved on the basis of pedagogical prestige, expressed in the quality of the classes they teach, the daily work in the different training settings, especially, in-service training; And the human and revolutionary values required by the profession. <![CDATA[<strong>Moodle platform</strong>: <strong>a necessary resource for the learning of Mathematics in the medical sciences</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en La orientación profesional es esencial para el desarrollo de la sociedad, especialmente en las actuales transformaciones del sistema de salud cubano. El presente trabajo tiene como objetivo reflexionar acerca del tema enfatizando en la necesidad de su formación y desarrollo en los estudiantes de las ciencias médicas y el reto que constituye para los docentes esta labor. Se exponen antecedentes histórico-sociales del término orientación vocacional, se teoriza sobre los conceptos vocación y orientación profesional, se ejemplifica cómo se ejecuta la estrategia implementada en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara para lograrla y la responsabilidad de los docentes, cuya preparación debe tener como punto de partida la ejemplaridad alcanzada sobre la base del prestigio pedagógico, expresado en la calidad con que se desarrollan las clases, el trabajo diario en los diversos escenarios de formación, especialmente, la educación en el trabajo; y los valores humanos y revolucionarios que demanda la profesión.<hr/>Professional guidance is essential for the development of society, especially in the current transformations of the Cuban health system. The present work aims to reflect on the subject emphasizing the need for its training and development in students of medical sciences and the challenge this work represents for teachers. The historical-social background of professional guidance is presented, it is theorized upon vocation and professional guidance concepts, examples are given about the implementation of the strategy at Villa Clara University of Medical Sciences and the responsibility of teachers, whose preparation must have as a starting point the exemplarity achieved on the basis of pedagogical prestige, expressed in the quality of the classes they teach, the daily work in the different training settings, especially, in-service training; And the human and revolutionary values required by the profession. <![CDATA[<strong>Knowledge self-management</strong>: <strong>an unattainable goal?</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en La orientación profesional es esencial para el desarrollo de la sociedad, especialmente en las actuales transformaciones del sistema de salud cubano. El presente trabajo tiene como objetivo reflexionar acerca del tema enfatizando en la necesidad de su formación y desarrollo en los estudiantes de las ciencias médicas y el reto que constituye para los docentes esta labor. Se exponen antecedentes histórico-sociales del término orientación vocacional, se teoriza sobre los conceptos vocación y orientación profesional, se ejemplifica cómo se ejecuta la estrategia implementada en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara para lograrla y la responsabilidad de los docentes, cuya preparación debe tener como punto de partida la ejemplaridad alcanzada sobre la base del prestigio pedagógico, expresado en la calidad con que se desarrollan las clases, el trabajo diario en los diversos escenarios de formación, especialmente, la educación en el trabajo; y los valores humanos y revolucionarios que demanda la profesión.<hr/>Professional guidance is essential for the development of society, especially in the current transformations of the Cuban health system. The present work aims to reflect on the subject emphasizing the need for its training and development in students of medical sciences and the challenge this work represents for teachers. The historical-social background of professional guidance is presented, it is theorized upon vocation and professional guidance concepts, examples are given about the implementation of the strategy at Villa Clara University of Medical Sciences and the responsibility of teachers, whose preparation must have as a starting point the exemplarity achieved on the basis of pedagogical prestige, expressed in the quality of the classes they teach, the daily work in the different training settings, especially, in-service training; And the human and revolutionary values required by the profession.