Scielo RSS <![CDATA[CorSalud]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2078-717020170004&lang=en vol. 9 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Sudden cardiac death</b>: <b>The best results depend on great efforts</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Role of medical emergency systems in sudden death</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Sudden death due to aortic dissection</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Therapeutic hypothermia in resuscitated cardiopulmonary arrest</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Sudden cardiac death behaviourism in deceased patients with autopsy protocol</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Unexpected death presentation in infants</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>In-hospital sudden cardiac death and ST-segment elevation myocardial infarction</strong>: <strong>Results from RESCUE</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Knowledge on cardiopulmonary resuscitation in the Internal Medicine Department</strong>: <strong>Scenario of the crash carts</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Family Sudden Death Risk-Assessment Unit</strong>: <strong>Experience at the Valencian Community</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La muerte súbita se define como el fallecimiento inesperado que acontece antes de una hora desde el inicio de los síntomas, este tipo de muerte tiene un alto impacto social, mediático y económico. La primera causa es la de origen cardíaco y dentro de estas la cardiopatía isquémica es la más frecuente, pero las cardiopatías familiares (canalopatías y miocardiopatías) son porcentualmente más importantes en niños y jóvenes, donde representan la primera causa de muerte súbita cardíaca. Estas cardiopatías familiares tienen un claro sustrato genético que justifica la indicación de un adecuado estudio de los familiares de los fallecidos. De acuerdo a los datos de la población española del censo de 2013 (46,7 millones de habitantes) en la comunidad valenciana, que representa el 10% de esta población, se estima que residen 20000 personas con alguna cardiopatía familiar potencialmente letal. Dada la importancia y el impacto social de la muerte súbita de origen cardíaco, y puesto que la autopsia médico-legal tiene limitaciones para diagnosticar la enfermedad subyacente en este tipo de muertes, la estrategia más oportuna es el enfoque multidisciplinar, motivo por el cual en el año 2008 se creó la Unidad de Muerte Súbita Familiar y Cardiopatías Familiares en esta región<hr/>The sudden death is defined as the unexpected death that occurs within an hour of the onset of symptoms. This type of death has a high social, media and economic impact. The first cause is of cardiac origin, and within this, the ischemic heart disease is the most frequent, but family heart diseases (channelopathies and cardiomyopathies) are more important in children and young people, where they represent the first cause of sudden cardiac death. These family heart diseases have a clear genetic substrate that justifies the indication of an adequate study of the relatives of the deceased. According to the data of the Spanish population of the 2013 census (46.7 million inhabitants) in the Valencian Community, which represents 10% of this population, it is estimated that there are 20.000 people with some potentially lethal heart disease. Given the importance and the social impact of sudden death of cardiac origin, and since the medical-legal autopsy has limitations to diagnose the underlying disease in these types of deaths, the most opportune strategy is the multidisciplinary approach, which is why in 2008, the Family Sudden Death and Family Heart Diseases Unit was created in this region <![CDATA[<strong>Proposal of a modular course for nursing concerning issues on basic and advanced cardiopulmonary resuscitation</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó la propuesta de un curso modular, optativo o propio, para enfermería, en temas de reanimación cardiopulmonar básica y avanzada, al tener en cuenta las necesidades de aprendizaje de los egresados de esta especialidad, a partir de un estudio cualitativo de tipo exploratorio descriptivo prospectivo, como proyecto de desarrollo y formación de recursos humanos. Se efectuó el análisis del plan de estudio de la especialidad, una extensa revisión bibliográfica y la consulta con expertos para avalar la propuesta de la investigación. Con su implementación se pretende consolidar los conocimientos sobre el tema en los profesionales de enfermería<hr/>The proposal of a modular, optional or own course for nurses concerning issues on basic and advanced cardiopulmonary resuscitation is presented, taking into account the learning needs of graduates of this specialty, from a prospective descriptive exploratory type of qualitative study, as a human resources development and training project. The analysis of the specialization's curriculum, an extensive literature review and consultation with experts was made to endorse the proposed research. Its implementation will consolidate the knowledge on the subject of the nursing professionals <![CDATA[<strong>Teaching cardiopulmonary cerebral resuscitation</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las situaciones más graves y comprometidas para la vida, es la parada cardiorrespiratoria. El objetivo de esta charla es hacer una actualización sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar y cerebral. Se visitó la página web de la Biblioteca Médica Nacional de los Estados Unidos (PubMed) con las siguientes palabras clave en inglés: teaching AND reanimation, y con el filtro activado para los últimos cinco años, en humanos y a texto completo. La enfermedad coronaria es la primera causa de muerte en el mundo. Su manifestación más grave es la muerte súbita, y la fibrilación ventricular es el ritmo electrocardiográfico más frecuente. Su principal tratamiento es la reanimación cardiopulmonar efectiva y la desfibrilación precoz. Parece necesario instaurar métodos más eficaces de instrucción, donde el empleo de escenarios clínicos simulados puede ser una herramienta útil para mejorar el aprendizaje, así como la evaluación de las competencias terminales del egresado de medicina<hr/>The cardiorespiratory arrest is one of the most serious and compromised situations in life. The purpose of this work is to make an update on the teaching of cardiopulmonary cerebral resuscitation. The website of the National Medical Library of the United States (PubMed) was visited with the following keywords: teaching and reanimation, and with the filter activated for the last five years, in humans and complete text. The coronary heart disease is the leading cause of death in the world. Its most severe manifestation is sudden death, and ventricular fibrillation is the most frequent electrocardiographic pace. Its main treatment is the effective cardiopulmonary resuscitation and early defibrillation. It seems necessary to establish effective methods of instruction, where the use of simulated clinical scenarios can be a useful tool to enhance learning and assessment of terminal skills for the medicine graduated <![CDATA[<strong>The first resuscitated sudden cardiac death by means of primary angioplasty in Santa Clara</strong>: <strong>20 years later</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las situaciones más graves y comprometidas para la vida, es la parada cardiorrespiratoria. El objetivo de esta charla es hacer una actualización sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar y cerebral. Se visitó la página web de la Biblioteca Médica Nacional de los Estados Unidos (PubMed) con las siguientes palabras clave en inglés: teaching AND reanimation, y con el filtro activado para los últimos cinco años, en humanos y a texto completo. La enfermedad coronaria es la primera causa de muerte en el mundo. Su manifestación más grave es la muerte súbita, y la fibrilación ventricular es el ritmo electrocardiográfico más frecuente. Su principal tratamiento es la reanimación cardiopulmonar efectiva y la desfibrilación precoz. Parece necesario instaurar métodos más eficaces de instrucción, donde el empleo de escenarios clínicos simulados puede ser una herramienta útil para mejorar el aprendizaje, así como la evaluación de las competencias terminales del egresado de medicina<hr/>The cardiorespiratory arrest is one of the most serious and compromised situations in life. The purpose of this work is to make an update on the teaching of cardiopulmonary cerebral resuscitation. The website of the National Medical Library of the United States (PubMed) was visited with the following keywords: teaching and reanimation, and with the filter activated for the last five years, in humans and complete text. The coronary heart disease is the leading cause of death in the world. Its most severe manifestation is sudden death, and ventricular fibrillation is the most frequent electrocardiographic pace. Its main treatment is the effective cardiopulmonary resuscitation and early defibrillation. It seems necessary to establish effective methods of instruction, where the use of simulated clinical scenarios can be a useful tool to enhance learning and assessment of terminal skills for the medicine graduated <![CDATA[<strong>Histopathological study in sudden cardiac death</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las situaciones más graves y comprometidas para la vida, es la parada cardiorrespiratoria. El objetivo de esta charla es hacer una actualización sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar y cerebral. Se visitó la página web de la Biblioteca Médica Nacional de los Estados Unidos (PubMed) con las siguientes palabras clave en inglés: teaching AND reanimation, y con el filtro activado para los últimos cinco años, en humanos y a texto completo. La enfermedad coronaria es la primera causa de muerte en el mundo. Su manifestación más grave es la muerte súbita, y la fibrilación ventricular es el ritmo electrocardiográfico más frecuente. Su principal tratamiento es la reanimación cardiopulmonar efectiva y la desfibrilación precoz. Parece necesario instaurar métodos más eficaces de instrucción, donde el empleo de escenarios clínicos simulados puede ser una herramienta útil para mejorar el aprendizaje, así como la evaluación de las competencias terminales del egresado de medicina<hr/>The cardiorespiratory arrest is one of the most serious and compromised situations in life. The purpose of this work is to make an update on the teaching of cardiopulmonary cerebral resuscitation. The website of the National Medical Library of the United States (PubMed) was visited with the following keywords: teaching and reanimation, and with the filter activated for the last five years, in humans and complete text. The coronary heart disease is the leading cause of death in the world. Its most severe manifestation is sudden death, and ventricular fibrillation is the most frequent electrocardiographic pace. Its main treatment is the effective cardiopulmonary resuscitation and early defibrillation. It seems necessary to establish effective methods of instruction, where the use of simulated clinical scenarios can be a useful tool to enhance learning and assessment of terminal skills for the medicine graduated <![CDATA[<b>Acute coronary syndrome and sudden death in patients attended at the Emergency Department</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las situaciones más graves y comprometidas para la vida, es la parada cardiorrespiratoria. El objetivo de esta charla es hacer una actualización sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar y cerebral. Se visitó la página web de la Biblioteca Médica Nacional de los Estados Unidos (PubMed) con las siguientes palabras clave en inglés: teaching AND reanimation, y con el filtro activado para los últimos cinco años, en humanos y a texto completo. La enfermedad coronaria es la primera causa de muerte en el mundo. Su manifestación más grave es la muerte súbita, y la fibrilación ventricular es el ritmo electrocardiográfico más frecuente. Su principal tratamiento es la reanimación cardiopulmonar efectiva y la desfibrilación precoz. Parece necesario instaurar métodos más eficaces de instrucción, donde el empleo de escenarios clínicos simulados puede ser una herramienta útil para mejorar el aprendizaje, así como la evaluación de las competencias terminales del egresado de medicina<hr/>The cardiorespiratory arrest is one of the most serious and compromised situations in life. The purpose of this work is to make an update on the teaching of cardiopulmonary cerebral resuscitation. The website of the National Medical Library of the United States (PubMed) was visited with the following keywords: teaching and reanimation, and with the filter activated for the last five years, in humans and complete text. The coronary heart disease is the leading cause of death in the world. Its most severe manifestation is sudden death, and ventricular fibrillation is the most frequent electrocardiographic pace. Its main treatment is the effective cardiopulmonary resuscitation and early defibrillation. It seems necessary to establish effective methods of instruction, where the use of simulated clinical scenarios can be a useful tool to enhance learning and assessment of terminal skills for the medicine graduated <![CDATA[<strong>Forensic autopsy in sudden cardiac death</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las situaciones más graves y comprometidas para la vida, es la parada cardiorrespiratoria. El objetivo de esta charla es hacer una actualización sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar y cerebral. Se visitó la página web de la Biblioteca Médica Nacional de los Estados Unidos (PubMed) con las siguientes palabras clave en inglés: teaching AND reanimation, y con el filtro activado para los últimos cinco años, en humanos y a texto completo. La enfermedad coronaria es la primera causa de muerte en el mundo. Su manifestación más grave es la muerte súbita, y la fibrilación ventricular es el ritmo electrocardiográfico más frecuente. Su principal tratamiento es la reanimación cardiopulmonar efectiva y la desfibrilación precoz. Parece necesario instaurar métodos más eficaces de instrucción, donde el empleo de escenarios clínicos simulados puede ser una herramienta útil para mejorar el aprendizaje, así como la evaluación de las competencias terminales del egresado de medicina<hr/>The cardiorespiratory arrest is one of the most serious and compromised situations in life. The purpose of this work is to make an update on the teaching of cardiopulmonary cerebral resuscitation. The website of the National Medical Library of the United States (PubMed) was visited with the following keywords: teaching and reanimation, and with the filter activated for the last five years, in humans and complete text. The coronary heart disease is the leading cause of death in the world. Its most severe manifestation is sudden death, and ventricular fibrillation is the most frequent electrocardiographic pace. Its main treatment is the effective cardiopulmonary resuscitation and early defibrillation. It seems necessary to establish effective methods of instruction, where the use of simulated clinical scenarios can be a useful tool to enhance learning and assessment of terminal skills for the medicine graduated <![CDATA[<strong>A clinico-pathological update in arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las situaciones más graves y comprometidas para la vida, es la parada cardiorrespiratoria. El objetivo de esta charla es hacer una actualización sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar y cerebral. Se visitó la página web de la Biblioteca Médica Nacional de los Estados Unidos (PubMed) con las siguientes palabras clave en inglés: teaching AND reanimation, y con el filtro activado para los últimos cinco años, en humanos y a texto completo. La enfermedad coronaria es la primera causa de muerte en el mundo. Su manifestación más grave es la muerte súbita, y la fibrilación ventricular es el ritmo electrocardiográfico más frecuente. Su principal tratamiento es la reanimación cardiopulmonar efectiva y la desfibrilación precoz. Parece necesario instaurar métodos más eficaces de instrucción, donde el empleo de escenarios clínicos simulados puede ser una herramienta útil para mejorar el aprendizaje, así como la evaluación de las competencias terminales del egresado de medicina<hr/>The cardiorespiratory arrest is one of the most serious and compromised situations in life. The purpose of this work is to make an update on the teaching of cardiopulmonary cerebral resuscitation. The website of the National Medical Library of the United States (PubMed) was visited with the following keywords: teaching and reanimation, and with the filter activated for the last five years, in humans and complete text. The coronary heart disease is the leading cause of death in the world. Its most severe manifestation is sudden death, and ventricular fibrillation is the most frequent electrocardiographic pace. Its main treatment is the effective cardiopulmonary resuscitation and early defibrillation. It seems necessary to establish effective methods of instruction, where the use of simulated clinical scenarios can be a useful tool to enhance learning and assessment of terminal skills for the medicine graduated <![CDATA[<strong>Function of the Pathological Anatomy Technician in the Sudden Death Risk-Assessment Unit</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702017000400017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las situaciones más graves y comprometidas para la vida, es la parada cardiorrespiratoria. El objetivo de esta charla es hacer una actualización sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar y cerebral. Se visitó la página web de la Biblioteca Médica Nacional de los Estados Unidos (PubMed) con las siguientes palabras clave en inglés: teaching AND reanimation, y con el filtro activado para los últimos cinco años, en humanos y a texto completo. La enfermedad coronaria es la primera causa de muerte en el mundo. Su manifestación más grave es la muerte súbita, y la fibrilación ventricular es el ritmo electrocardiográfico más frecuente. Su principal tratamiento es la reanimación cardiopulmonar efectiva y la desfibrilación precoz. Parece necesario instaurar métodos más eficaces de instrucción, donde el empleo de escenarios clínicos simulados puede ser una herramienta útil para mejorar el aprendizaje, así como la evaluación de las competencias terminales del egresado de medicina<hr/>The cardiorespiratory arrest is one of the most serious and compromised situations in life. The purpose of this work is to make an update on the teaching of cardiopulmonary cerebral resuscitation. The website of the National Medical Library of the United States (PubMed) was visited with the following keywords: teaching and reanimation, and with the filter activated for the last five years, in humans and complete text. The coronary heart disease is the leading cause of death in the world. Its most severe manifestation is sudden death, and ventricular fibrillation is the most frequent electrocardiographic pace. Its main treatment is the effective cardiopulmonary resuscitation and early defibrillation. It seems necessary to establish effective methods of instruction, where the use of simulated clinical scenarios can be a useful tool to enhance learning and assessment of terminal skills for the medicine graduated