Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020240001&lang=en vol. 16 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Proposal to improve the scientific production of the Ministry of Higher Education of Cuba through the consolidation of a network of publishers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El proyecto liderado por la Editorial Universo Sur de la Universidad de Cienfuegos busca establecer una Red de Editoriales y sus revistas correspondientes en el Ministerio de Educación Superior. El objetivo es que, de manera colaborativa a nivel nacional e internacional, enfrenten los desafíos clave para una gestión eficiente de sus procesos editoriales. Esto incluye la creación de una estrategia de alfabetización informacional y producción científica que fomente estrategias transversales e interdisciplinares, permitiendo la localización, comparación, evaluación, comunicación, difusión, síntesis y producción de información al nivel de los estándares internacionales de las universidades. Se promoverán y generalizarán las buenas prácticas que garanticen calidad, sostenibilidad, profesionalismo, acceso abierto, universalidad y responsabilidad en estas editoriales. Se identificarán las debilidades, fortalezas, amenazas y oportunidades, y a partir de este análisis se propondrá y llevará a cabo un plan de mejoras en todos estos procesos, con su respectiva valoración multicriterio y nivel de preferencia.<hr/>ABSTRACT The project led by Editorial Universo Sur of the University of Cienfuegos seeks to establish a Network of Publishing Houses and their corresponding journals in the Ministry of Higher Education. The objective is that, in a collaborative manner at national and international level, they face the key challenges for an efficient management of their editorial processes. This includes the creation of an information literacy and scientific production strategy that promotes cross-cutting and interdisciplinary strategies, allowing the location, comparison, evaluation, communication, dissemination, synthesis and production of information at the level of international university standards. Good practices that guarantee quality, sustainability, professionalism, open access, universality and responsibility in these publishing houses will be promoted and generalized. Weaknesses, strengths, threats and opportunities will be identified, and based on this analysis, an improvement plan will be proposed and implemented for all these processes, with their respective multi-criteria assessment and level of preference. <![CDATA[Business and prevention of gender-based violence: winds of change in la Araucanía?]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo se analizan los resultados de la primera etapa de un proyecto de innovación social cuyo objetivo central consistió en favorecer la empleabilidad de las mujeres víctimas de violencia de género egresadas de los programas del Servicio Nacional de la Mujer y Equidad de Género (SernamEG) de la Región de la Araucanía, sur de Chile. Dieciséis empresas participaron de una encuesta estructurada e inspirada en la norma chilena NCh 3262-2012, que regula el Sistema de Gestión de Igualdad de Género y Conciliación de la Vida Laboral, Familiar y Personal. Los resultados sugieren que las empresas son lideradas por hombres, están integrada por personal que apenas cuenta con formación y/o sensibilización sobre violencia de género, suelen reproducir los roles de género y cuentan con ínfimo interés en implementar políticas de igualdad de género en el ámbito organizacional, incluidas aquí las direccionadas a la inserción de las mujeres víctimas de violencia por parte del compañero o ex compañero íntimo. La investigación demuestra que hay que seguir trabajando para que las empresas asuman - dentro del abordaje integral - su rol como multiplicadoras del derecho a una vida libre de violencia de género.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the results of the first stage of a social innovation project whose main objective was to promote the employability of women victims of gender-based violence who finished a SernamEG programs in the Araucanía Region, southern Chile. Sixteen companies participated in a structured survey inspired on NCh3262-2012, which regulates the Gender Equality and Work-Life Balance Management System. The results suggest that the companies are led by men, are composed of personnel with little training and/or awareness of gender violence, tend to reproduce gender roles and have little interest in implementing gender equality policies in the organizational environment, including those aimed at the inclusion of women who have suffered violence by a partner or former intimate partner. The research show that it is necessary to continue working so that companies assume - within the integral approach - their role as multipliers of the right to a life free of gender violence. <![CDATA[Education for sustainable development in the curriculum of Spain and Ireland]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100030&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) es una meta a alcanzar para la próxima Agenda 2030. El logro de los 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) será por medio de la educación. Las políticas educativas y el desarrollo curricular serán quienes respondan a esta necesidad definiendo en sus principios nuevas prácticas y actitudes que encaminen hacia sociedades más sostenibles. La presente investigación se basa en seguir una metodología comparada, donde se realiza un análisis descriptivo-analítico de las políticas educativas en materia de sostenibilidad en los currículos de España e Irlanda, cómo se estructuran sus sistemas educativos y cómo se integra la EDS en las etapas de educación infantil, primaria y secundaria. La nueva Ley Orgánica que Modifica la Ley Orgánica de Educación (LOMLOE, 2020) visibiliza por primera vez la educación para la sostenibilidad en el currículo escolar respondiendo así a los problemas que la sociedad precisa en torno a los ODS.<hr/>ABSTRACT Education for Sustainable Development (ESD) is a goal to be achieved for the next 2030 Agenda. The achievement of the 17 Sustainable Development Goals (SDG) will be through education. Educational policies and curricular development will be the ones that respond to this need by defining in their principles new practices and attitudes that lead towards more sustainable societies. This research is based on following a comparative methodology, where a descriptive-analytical analysis of educational policies on sustainability in the curricula of Spain and Ireland is carried out, how their educational systems are structured and how ESD is integrated in the stages early childhood, primary and secondary education. The new Organic Law that Modifies the Organic Law of Education (LOMLOE) makes education for sustainability visible in the school curriculum for the first time, thus responding to the problems that society needs around the SDGs. <![CDATA[On Russian poet N. Tikhonov and Azerbaijani classics Nizami and S. Vurgun]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100045&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The objective of this study is to analyze how the esteem for Azerbaijani literature is expressed in the body of work by N. S. Tikhonov, with a specific focus on his artistic impression of the literary classics Nizami and Vurgun. To accomplish this in the investigation it is delved into Tikhonov's writings to highlight the instances where he pays homage to the literature of the Caucasian country, examining the thematic and stylistic elements that underscore this connection. Despite the different times that separated them, N.S. Tikhonov extensively portrayed Vurghun as a national and classical poet of Soviet-Azerbaijan, emphasizing the profound connection with the renowned poet Nizami, although sometimes he wasn't explicit. In our opinion, Tikhonov recognized the enduring value of the poetry produced by these authors, and this poetic legacy, intertwined with the national identity, became a shared cultural asset, enriching the moral treasury of society beyond the historical precipice marked by both triumphs and tribulations. Thus, Tikhonov through his creative endeavors, reflects and contributes to the appreciation of Azerbaijani literary heritage.<hr/>RESUMEN El objetivo de este estudio es analizar cómo se expresa la estima por la literatura azerbaiyana en la obra de N. S. Tikhonov, con especial atención a su impresión artística de los clásicos literarios Nizami y Vurgun. Para lograrlo en la investigación se profundiza en los escritos de Tikhonov para resaltar las instancias en las que rinde homenaje a la literatura del país caucásico, examinando los elementos temáticos y estilísticos que subrayan esta conexión. A pesar de los diferentes tiempos que los separaron, N.S. Tikhonov retrató ampliamente a Vurghun como un poeta nacional y clásico del Azerbaiyán soviético, enfatizando la profunda conexión con el renombrado poeta Nizami, aunque a veces no fue explícito. En nuestra opinión, Tikhonov reconoció el valor perdurable de la poesía producida por estos autores, y este legado poético, entrelazado con la identidad nacional, se convirtió en un bien cultural compartido, enriqueciendo el tesoro moral de la sociedad más allá del precipicio histórico marcado por triunfos y tribulaciones. Así, Tikhonov, a través de sus esfuerzos creativos, refleja y contribuye a la apreciación del patrimonio literario azerbaiyano. <![CDATA[Capital Structure of the Construction Microenterprises of the City of Loja]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La importancia de la estructura de capital radica en la correcta combinación de recursos propios y de terceros que logran potenciar y maximizar el valor de la empresa (Pesce et al., 2015), por ello este articulo tiene como objetivo realizar un análisis a los ratios de financiamiento y rentabilidad y su influencia en la estructura de capital de las microempresas constructoras de la ciudad de Loja en el periodo 2019-2021. Se realiza un análisis cuantitativo, descriptivo y correlacional, aplicando la regresión lineal como técnica estadística, la misma que permite determinar la relación entre la variable dependiente estructura de capital y las variables independientes financiamiento y rentabilidad. La muestra objeto de estudio se determinó en 387 Microempresas del sector de la construcción de la ciudad de Loja, cuya información es extraída de la base de datos de la Superintendencia de Compañías Valores y Seguros. Como resultado se obtuvo que este sector se ha desarrollado mediante el acceso a préstamo del Sistema Financiero para el cumplimiento de sus obligaciones, no existe relación lineal directa entre la estructura de Capital y las variables financiamiento y rentabilidad en este periodo de análisis. Se espera que con esta investigación se procese información para la toma de decisiones para futuros emprendedores.<hr/>ABSTRACT The importance of the capital structure lies in the correct combination of own and third-party resources that manage to enhance and maximize the value of the company, so this research aims to perform an Analysis of the financing and profitability ratios and their influence on the capital structure of the construction microenterprises of the city of Loja in the period 2019-2021, A quantitative, descriptive and correlational analysis is performed, applying linear regression as a statistical technique, which allows determining the relationship between the dependent variable capital structure and the independent variables financing and profitability. The sample under study was determined in 387 Microenterprises of the construction sector of the city of Loja, whose information is extracted from the database of the Superintendence of Securities and Insurance Companies. As a result, it was obtained that this sector has developed through access to loans from the Financial System for the fulfillment of its obligations, there is no direct linear relationship between the Capital structure and the financing and profitability variables in this period of analysis. It is expected that this research will process information for decision making for future entrepreneurs. <![CDATA[Contribution to the methodology for the consideration of uncertainty in material and energy integration for the development of the chemical and fermentative industry]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100065&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El trabajo tiene como objetivo, la presentación de una metodología de consideración de la incertidumbre en la integración material y energética para el desarrollo de la industria química y fermentativa. Tomando como base el aval existente en el desarrollo de proyectos inversionista en la industria química y fermentativa considerando la incertidumbre y los esfuerzos en la diversificación de sus productos de forma sustentable a partir de la integración de procesos, se desarrolla una metodología, la cual es resumida en un diagrama heurístico, que tiene en cuenta, de forma novedosa e integrada, la integración material y energética contemplando la utilización de corrientes intermedias dentro del propio proceso o en otros procesos, la disponibilidad de los equipos en el Sistema integrado y el impacto de los balances de masa y energía en el proceso inversionista El análisis de probabilidad del trabajo sin fallo permite identificar el sistema de mantenimiento planificado, su efectividad y la posibilidad de recomendar o no un nuevo plan de mantenimiento lo que permiten disminuir los riesgos en el proceso inversionista.<hr/>SUMMARY The objective of this work is to present a methodology for considering uncertainty in material and energy integration for the development of the chemical and fermentative industry. Based on the existing endorsement in the development of investment projects in the chemical and fermentation industry, considering the uncertainty and the efforts in the diversification of its products in a sustainable way from the integration of processes, a methodology is developed, which is summarized in a heuristic diagram, which takes into account, in a novel and integrated way, the material and energy integration contemplating the use of intermediate currents within the process itself or in other processes, the availability of the equipment in the integrated System and the impact of the mass and energy balances in the investment process The analysis of the probability of work without failure allows the identification of the planned maintenance system, its effectiveness and the possibility of recommending or not a new maintenance plan, which allows reducing the risks in the investment process. <![CDATA[Good environmental practices for business sustainability: a case study of SMEs in the province of Guayas, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100079&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo del presente artículo es diagnosticar las buenas prácticas ambientales con la finalidad de analizar la sostenibilidad empresarial en pymes en la provincia del Guayas, Ecuador. La investigación sigue un diseño no experimental, con un enfoque tipo descriptivo y transversal. Las unidades de análisis estuvieron constituidas por 343 pymes de diversos sectores económicos. Se utilizó la encuesta como técnica de recolección de datos, y un cuestionario estructurado, como instrumento. La evaluación realizada reveló que la utilización de aspectos ecológicos para promover servicios o productos generó la puntuación más baja (1,40). Las dimensiones: entrenamiento ambiental y conservación ambiental presentaron ponderaciones menores a 2,00; por lo que prácticas como realización de programas de entrenamiento ambiental e inversión en conservación ambiental no se encuentran consolidadas en los diferentes sectores productivos de las pymes. El diagnóstico realizado mostró la necesidad imperiosa de instruir a los microempresarios en relación con las preocupaciones ambientales actuales.<hr/>ABSTRACT The objective of the research was to diagnose good environmental practices to analyze business sustainability in SMEs in the province of Guayas, Ecuador. The research followed a non-experimental design, with a descriptive and transversal approach. The analysis units were made up of 343 SMEs from the most relevant economic sectors in the city. The survey was used as a data collection technique, and the questionnaire as an instrument. The evaluation carried out revealed that the use of ecological aspects to promote your service or product generated the lowest score (1.40). The dimensions: Environmental training and environmental conservation presented weights less than 2.00; Therefore, practices such as carrying out environmental training programs and investing in environmental conservation are not consolidated in the different sectors of the city. The diagnosis carried out showed the urgent need to educate microentrepreneurs in relation to environmental concerns. <![CDATA[Residential Treatments for Addictions in Ecuador: The Limbo Between Bioethics and Human Rights]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100089&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En Ecuador se evidencia una creciente proliferación privada de Centros Especializados de Tratamientos para Adicciones (CETAD), pues el Estado no satisface con sus infraestructuras. Establecimientos que acarrean gravísimas denuncias por violación a derechos humanos y normas bioéticas. El propósito de este artículo comprende un análisis del desempeño ético y en derechos humanos a nivel de la salud mental dentro de estos “tratamientos”. Se realiza una revisión bibliográfica donde se exploraron 70 artículos, seleccionando los 31 principales publicados entre el 2017 al 2022 de las bases de datos: Scielo, MEDLINE, Dialnet, Psicodoc, PsycArticles. Destaca como resultado, que existe coincidencia en que el Estado debe asumir activamente los procesos de rehabilitación para drogodependencias, pues la propagación de centros privados se ha convertido en un negociado, donde se vulneran normas constitucionales y parámetros bioéticos. Se concluye que, a nivel de la salud, la infracción de códigos deontológicos, éticos, y derechos humanos, atentan contra las normas bioéticas.<hr/>ABSTRACT In Ecuador, there is evidence of a growing private proliferation of "Specialized Addiction Treatment Centers" - CETAD, since the State does not supply itself with its infrastructures. Establishments that carry very serious complaints for violation of human rights and bioethical standards. The purpose of this work includes an analysis of the ethical and human rights performance at the level of mental health within these "treatments". In this bibliographic review, 70 articles were explored, selecting the 31 main ones published between 2017 and 2022 from the databases: Scielo, MEDLINE, Dialnet, Psicodoc, PsycArticles. As a result, it stands out that the State must actively assume the rehabilitation processes for drug addictions, since the spread of private centers has become a business, where constitutional norms and bioethical parameters are violated. It is concluded that, at the health level, the violation of deontological, ethical, and human rights codes violates bioethical standards. <![CDATA[Factors that affect the adoption of E-Commerce by SMEs in the commercial sector in Guayaquil]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100096&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo del presente artículo es analizar cuáles son los factores que inciden en la adopción del comercio electrónico por parte de las pymes en Guayaquil. La importancia e impacto que tiene el E-Commerce en las organizaciones es de gran magnitud en diferentes aspectos, es por ello que se han estudiado varios modelos de adopción de E-Commerce. Algunos de estos modelos estudiados son los de Kabanda &amp; Brown modelo integrado de adopción de E-Commerce donde se mencionan tres factores relevantes como el organizacional, de innovación y ambiental, por otra parte, también se tiene el modelo de adopción de E-Commerce para pymes de Wang &amp; Hou, donde definen el contexto tecnológico, organizacional y ambiental como factores determinantes en la adopción del E-Commerce. El factor organizacional hace referencia a las características propias de la organización y de los propietarios en el momento de adoptar las tecnologías de E-Commerce, mientras que el factor de innovación analiza los aspectos del por qué un usuario acepta o rechaza las nuevas innovaciones por medio del modelo de aceptación de tecnología. Para el desarrollo de este trabajo se emplea metodología de tipo descriptivo y método cuantitativo; se realiza una encuesta, a la muestra de 67 pymes comerciales de Guayaquil. En conclusión, se identifican los factores que influyen en la adopción del comercio electrónico por parte de las pequeñas y medianas empresas (pymes) en Guayaquil, revelando aspectos tecnológicos, organizativos, de innovación y transaccionales. Estos factores ejercen tanto impactos positivos como negativos durante el proceso de adopción del comercio electrónico.<hr/>ABSTRACT The objective of this project is to analyze the factors influencing the adoption of electronic commerce by small and medium-sized enterprises (SMEs) in Guayaquil. The importance and impact of E-Commerce on organizations are significant in various aspects, leading to the study of several E-Commerce adoption models. Some of these models, such as Kabanda &amp; Brown's integrated E-Commerce adoption model, highlight three relevant factors: organizational, innovation, and environmental. Additionally, Wang &amp; Hou's E-Commerce adoption model for SMEs defines technological, organizational, and environmental contexts as determining factors in E-Commerce adoption. The organizational factor refers to the characteristics of the organization and owners when adopting E-Commerce technologies, while the innovation factor analyzes aspects of why a user accepts or rejects new innovations through the technology acceptance model. This work employs a descriptive methodology and quantitative method, conducting a survey with a sample of 67 commercial SMEs in Guayaquil. In conclusion, factors influencing the adoption of electronic commerce by SMEs in Guayaquil are identified, revealing technological, organizational, innovation, and transactional aspects. These factors exert both positive and negative impacts during the E-Commerce adoption process. <![CDATA[On the methods of moral and patriotic education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100104&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The education in patriotic and moral values is essential for the comprehensive development of individuals and the sustainability of democratic societies. While patriotic education has faced criticism for its potential use as a tool for nationalist propaganda, a contemporary conception aims to promote critical civic awareness that values one's own culture while respecting other traditions in a globalized world. Meanwhile, moral education seeks to shape individuals capable of discerning between right and wrong, guided by justice, and actively contributing to the common good and human rights. In light of this, this research examines the role of Azerbaijan's educational system in shaping the moral and civic values of future generations. The author advocates for patriotic education as a means to instill responsibility not only as citizens of Azerbaijan but also as members of an interconnected global community. The research highlights the need to adopt personalized, interactive, and contextualized teaching methods, instead of a one-size-fits-all approach, considering the backgrounds, needs, and specific interests of students for their value development. It is also underscored the fundamental role of teachers in this formative process. However, despite advancements in this field, quality education in patriotism and morality remains a contemporary challenge and is increasingly gaining priority.<hr/>RESUMEN La educación en valores patrióticos y morales es fundamental para el desarrollo integral de las personas y la sostenibilidad de las sociedades democráticas. Si bien la educación patriótica ha enfrentado críticas por su uso potencial como herramienta de propaganda nacionalista, una concepción contemporánea apunta a promover una conciencia cívica crítica que valore la propia cultura y al mismo tiempo respete otras tradiciones en un mundo globalizado. Mientras tanto, la educación moral busca formar individuos capaces de discernir entre el bien y el mal, guiados por la justicia y contribuyendo activamente al bien común y los derechos humanos. A la luz de esto, esta investigación examina el papel del sistema educativo de Azerbaiyán en la configuración de los valores morales y cívicos de las generaciones futuras. El autor aboga por la educación patriótica como un medio para inculcar responsabilidad no sólo como ciudadanos de Azerbaiyán sino también como miembros de una comunidad global interconectada. La investigación destaca la necesidad de adoptar métodos de enseñanza personalizados, interactivos y contextualizados, en lugar de un enfoque único para todos, considerando los antecedentes, las necesidades y los intereses específicos de los estudiantes para su desarrollo de valores. También se destaca el papel fundamental de los docentes en este proceso formativo. Sin embargo, a pesar de los avances en este campo, la educación de calidad en patriotismo y moralidad sigue siendo un desafío contemporáneo y está ganando cada vez más prioridad. <![CDATA[Foundations for education in the management of ischemic heart disease and congenital heart disease from a multidimensional perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100110&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente artículo se hace un análisis de las determinantes de salud que se asocian a algunas Enfermedades Cardiovasculares, tales como las Cardiopatías adquiridas y las Cardiopatías congénitas desde una mirada integradora. Desde esta perspectiva se pretende contribuir a la educación y sensibilización de la comunidad científica en aras de potenciar las acciones preventivas, rehabilitadoras y asistenciales con estos pacientes y sus familias, así como hacer un llamado a las políticas públicas de salud para que concienticen su participación en dichas acciones desde enfoques multidisciplinarios y a la reformulación de intervenciones capaces de disminuir la carga atribuible a estas enfermedades y sus deletéreas consecuencias. Se enfatiza en el rol relevante la Psicocardiología dado su encargo social, carácter netamente humanista y punto de encuentro entre dos ciencias- la Cardiología y la Psicología. Se particulariza en aportes científicos a nivel internacional, así como en las variables sociales, ambientales, biológicas, psicológicas y culturales que se relacionan a estos padecimientos.<hr/>ABSTRACT The present article conducts an analysis of the health determinants associated with certain Cardiovascular Diseases, such as acquired heart diseases and congenital heart diseases, from an integrative perspective. From this standpoint, the aim is to contribute to the education and awareness of the scientific community, with the purpose of enhancing preventive, rehabilitative, and healthcare actions for these patients and their families. Additionally, a call is made to public health policies to raise awareness of their involvement in such actions, employing multidisciplinary approaches and the reformulation of interventions capable of reducing the burden attributable to these diseases and their deleterious consequences. The relevant role of Psychocardiology is emphasized, given its social mandate, inherently humanistic nature, and its position as a meeting point between two sciences - Cardiology and Psychology. The article focuses on international scientific contributions, as well as the social, environmental, biological, psychological, and cultural variables related to these conditions. <![CDATA[Islam and bioethics: moral and theological substances in the basic sources of Islam]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100120&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The rapid advances in biomedicine and biotechnology in recent decades have opened new bioethical dilemmas that require a comprehensive approach. Are we playing God by manipulating life? Are there ethical limits that science should not cross? These questions inevitably connect with theological foundations about the meaning of existence, the origin and destiny of the person, and the relationship between humanity and divinity. Therefore, solid bioethics requires revisiting the spiritual and religious sources that have historically provided wisdom about the value of life. Taking this into account, the objective of this work is to discuss bioethics from the perspective of Islam considering its different theological sources. It is important to note that although there is a spectrum of positions on these emerging issues, the common basis in Islamic society comes from sources such as the Quran and the hadiths, which contain universalizable ethical principles. Thus, it cannot be forgotten that from an Islamic perspective accountability before God implies that techno-scientific advances must be linked to transcendent references that provide moral direction, basing concepts such as the sanctity of life, inviolable human dignity, and responsibility with future generations.<hr/>RESUMEN Los rápidos avances de la biomedicina y la biotecnología en las últimas décadas han abierto nuevos dilemas bioéticos que requieren un enfoque integral. ¿Estamos jugando a ser Dios manipulando la vida? ¿Existen límites éticos que la ciencia no debería cruzar? Estas preguntas conectan inevitablemente con fundamentos teológicos sobre el significado de la existencia, el origen y destino de la persona y la relación entre la humanidad y la divinidad. Por lo tanto, una bioética sólida requiere revisar las fuentes espirituales y religiosas que históricamente han proporcionado sabiduría sobre el valor de la vida. Teniendo esto en cuenta, el objetivo de este trabajo es discutir la bioética desde la perspectiva del Islam considerando sus diferentes fuentes teológicas. Es importante señalar que, si bien existe un espectro de posiciones sobre estas cuestiones emergentes, la base común en la sociedad islámica proviene de fuentes como el Corán y los hadices, que contienen principios éticos universalizables. Así, no se puede olvidar que desde una perspectiva islámica la rendición de cuentas ante Dios implica que los avances tecnocientíficos deben vincularse a referentes trascendentes que brinden dirección moral, fundamentando conceptos como la santidad de la vida, la inviolable dignidad humana y la responsabilidad con las generaciones futuras. <![CDATA[Chemical Profile of 12 National Type Cocoa (Theobroma cacao L.)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100126&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En Quevedo, Provincia de Los Ríos, se lleva a cabo una investigación para caracterizar la pasta de cacao de doce tratamientos de cacao Tipo Nacional. El objetivo es evaluar su idoneidad para la industria y preservar su identidad ligada al "sabor arriba". La evaluación química se realizó en los laboratorios de Bromatología de la UTEQ y Santa Catalina INIAP. Se utilizó un Diseño Experimental Completamente al Azar con doce tratamientos y cuatro repeticiones, totalizando 48 muestras. La prueba de Tukey (P ≤0.05) se empleó para identificar diferencias entre medias de tratamientos; no se hallaron diferencias estadísticas en temperatura, ni pH de la masa de cacao. Sin embargo, para la variable de grasa, se observaron diferencias estadísticas entre tratamientos. Los tratamientos CCN-51 (41.91) y EET-103 (39.13) presentaron mayores porcentajes de grasa, mientras que el T10 L46H75 (23.73) mostró el menor porcentaje. En relación con los polifenoles totales (mg/g), los tratamientos L40H49 (86.00), L15H31 (85.25) y L17H30 (81.42) registraron los valores más altos. En la variable teobromina/cafeína, el tratamiento L12H27 obtuvo el valor más bajo (3.49%), posiblemente debido a un alto contenido de cafeína y bajo contenido de proteína.<hr/>ABSTRACT An investigation was conducted in Quevedo, Los Ríos Province, to characterize the cocoa paste of twelve treatments of National Type cocoa. The objective was to assess its suitability for the industry and preserve its identity linked to the "sabor arriba" flavor. The chemical evaluation took place in the Bromatology laboratories of UTEQ and Santa Catalina INIAP. A Completely Randomized Experimental Design was used with twelve treatments and four replications, totaling 48 samples. The Tukey test (P≤0.05) was employed to identify differences in treatment means; no statistical differences were found in temperature or pH of the cocoa mass. However, for the fat content variable, statistical differences among treatments were observed. Treatments CCN-51 (41.91) and EET-103 (39.13) showed higher fat percentages, while T10 L46H75 (23.73) displayed the lowest percentage. Regarding total polyphenols (mg/g), treatments L40H49 (86.00), L15H31 (85.25), and L17H30 (81.42) recorded the highest values. In the theobromine/caffeine variable, treatment L12H27 obtained the lowest value (3.49%), possibly due to a high caffeine content and low protein content. <![CDATA[Gamification and learning development in first basic: educational unit Jaime Roldós Aguilera]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La gamificación permite que el estudiante adquiera aptitudes necesarias para entender, expresar y regular de forma apropiada la apariencia emocional y aumentar la motivación. El objetivo de la investigación es desarrollar una estrategia didáctica basada en la gamificación para la lecto-escritura en estudiantes de primero de básica de la Unidad Educativa Jaime Roldós Aguilera. Se propone un enfoque cuantitativo, con tipo experimental, correlacionar y longitudinal. Se parte de una revisión teórica acerca de las experiencias y teorías desarrolladas para la gamificación y un diagnóstico con la aplicación de una lista de chequeo sustentada en los criterios expuestos por la prueba de lectura y escritura de Ricardo Olea a una población de 37 estudiantes. Se realiza la validación del instrumento con la aplicación de las pruebas de Alpha de Cronbach y R cuadrado (software SPSS V25) con resultados de 0.909 y 1,00 respectivamente. La lista se aplica antes y después de la estrategia, la primera como diagnóstico, la segunda, como evaluación. La prueba de correlación aplicada por el Coeficiente de Pearson permitió comprobar la relación existente entre los resultados del aprendizaje para la lectura y la escritura respecto a las variables a considerar en la estrategia. Se demuestran los resultados positivos relevantes en la aplicación de la estrategia por la comparación de las variables seleccionadas con diferencia significativa entre los valores medios, comprobados con la prueba ANOVA, nivel de significancia igual a 0,0018&lt;0,05, por lo que la gamificación contribuyó a mejorar los niveles de lectoescritura.<hr/>ABSTRACT Gamification allows the student to acquire the skills necessary to understand, express and appropriately regulate emotional appearance and increase motivation. The objective of the research is to develop a didactic strategy based on gamification for reading and writing in first grade students of the Jaime Roldós Aguilera Educational Unit. A quantitative approach is proposed, with an experimental, correlation and longitudinal type. The starting point is a theoretical review of the experiences and theories developed for gamification and a diagnosis with the application of a checklist based on the criteria set forth by Ricardo Olea's reading and writing test to a population of 37 students. The validation of the instrument is carried out with the application of Cronbach's Alpha and R square tests (SPSS V25 software) with results of 0.909 and 1.00 respectively. The list is applied before and after the strategy, the first as a diagnosis, the second as an evaluation. The correlation test applied by the Pearson Coefficient allowed us to verify the relationship between the learning results for reading and writing with respect to the variables to be considered in the strategy. The relevant positive results in the application of the strategy are demonstrated by the comparison of the selected variables with a significant difference between the mean values, verified with the ANOVA test, significance level equal to 0.0018 &lt;0.05, so the Gamification contributed to improving literacy levels. <![CDATA[Evaluation of students’ writing skills in higher education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100145&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT In recent years, finding efficient methods to assess university students' writing abilities has received significant attention. It has been pointed out that existing English writing exercises are largely ineffective for incoming university students, and students struggle with free writing tasks. This way, developing strong writing skills in English poses many challenges for students so, it is necessary to look for efficient ways to improve students' knowledge, sentence structure, and content when writing. In this regard, a key goal is emphasizing the importance of assessment for successfully teaching English writing. Considering the above, this study examines concepts for assessing university students' English writing skills. To accomplish this goal, the main methods of research used were a literature review and a survey among students at Azerbaijan State Pedagogical University. The study highlights how writing proficiency benefits students' cognitive growth and considers the psychological impacts of writing assessments. Findings indicate that assessments may increase anxiety and lower performance for college students' writing. As a result, evaluating students' written work poses difficulties for educators. Moreover, the writing process and features of effective writing differ in research versus assessment contexts. Key findings in the survey conducted show that instructions described for assessing writing offer students’ systematic knowledge for effectively developing their writing abilities.<hr/>RESUMEN En los últimos años, se ha prestado mucha atención a la búsqueda de métodos eficientes para evaluar las habilidades de escritura de los estudiantes universitarios. Se ha señalado que los ejercicios de escritura en inglés existentes son en gran medida ineficaces para los estudiantes universitarios entrantes, y los estudiantes tienen dificultades con las tareas de escritura libre. De esta manera, desarrollar sólidas habilidades de escritura en inglés plantea muchos desafíos para los estudiantes, por lo que es necesario buscar formas eficientes de mejorar el conocimiento, la estructura de las oraciones y el contenido de los estudiantes al escribir. En este sentido, un objetivo clave es enfatizar la importancia de la evaluación para enseñar con éxito la escritura en inglés. Considerando lo anterior, este estudio examina conceptos para evaluar las habilidades de escritura en inglés de los estudiantes universitarios. Para lograr este objetivo, los principales métodos de investigación utilizados fueron una revisión de la literatura y una encuesta entre estudiantes de la Universidad Pedagógica Estatal de Azerbaiyán. El estudio destaca cómo el dominio de la escritura beneficia el crecimiento cognitivo de los estudiantes y considera los impactos psicológicos de las evaluaciones de escritura. Los hallazgos indican que las evaluaciones pueden aumentar la ansiedad y reducir el rendimiento de la escritura de los estudiantes universitarios. Como resultado, evaluar el trabajo escrito de los estudiantes plantea dificultades para los educadores. Además, el proceso de escritura y las características de una escritura efectiva difieren en contextos de investigación versus evaluación. Los hallazgos clave de la encuesta realizada muestran que las instrucciones descritas para evaluar la escritura ofrecen a los estudiantes conocimientos sistemáticos para desarrollar eficazmente sus habilidades de escritura. <![CDATA[Safeguarding the fundamental rights of elderly adults by the constitutional court of Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100155&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las personas adultas mayores gozan de derechos fundamentales que requieren la tutela especial del Estado. Es imperativo que el Estado asegure el respeto de sus derechos más básicos. El presente estudio tiene como objetivo analizar los pronunciamientos de la Corte Constitucional de Ecuador sobre violaciones de derechos de adultos mayores en 2021 y 2022, preservando el derecho constitucional establecido en la Carta Magna y leyes correspondientes. Para este propósito, se realiza una investigación cuantitativa de tipo documental, utilizando una metodología analítica en el análisis detallado de casos. Los datos analizados confirman que la Corte, a través de fallos y encuestas, ha procurado garantizar el ejercicio de derechos constitucionales de adultos mayores, destacando su atención en aspectos como seguridad social, inembargabilidad de pensiones, salud, vivienda digna y servicios de calidad.<hr/>ABSTRACT Older adults enjoy fundamental rights that require special protection from the State. It is imperative that the State ensure respect for their most basic rights. The objective of this study is to analyze the pronouncements of the Constitutional Court of Ecuador on violations of the rights of older adults in 2021 and 2022, preserving the constitutional right established in the Magna Carta and corresponding laws. For this purpose, a documentary-type quantitative research is carried out, using an analytical methodology in the detailed analysis of cases. The data analyzed confirms that the Court, through rulings and surveys, has sought to guarantee the exercise of constitutional rights of older adults, highlighting its attention to aspects such as social security, pension ineligibility, health, decent housing and quality services. <![CDATA[Spanish brick-and-mortar and their future projectiion: the consumers’ perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100163&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se aborda la proyección futura de las agencias de viajes presenciales considerando la perspectiva de usuarios de agencias online y presenciales. Los objetivos consistieron en averiguar si las agencias presenciales están tecnológicamente preparadas para atender las solicitudes de los consumidores online, averiguar la valoración de la experiencia que los consumidores de agencias de viajes otorgan al canal virtual y al presencial y determinar el futuro de las agencias presenciales en España. Revisada la literatura se desarrolló una metodología cuantitativa aplicando un cuestionario a consumidores de agencias de viajes que en 2019 hubiesen comprado en una agencia de España al menos un producto y/o servicio. Analizadas las 879 respuestas obtenidas con IBM SPSS se concluye que las agencias presenciales deberían considerar todos los canales de venta existentes para no verse desplazadas; desarrollando estrategias omnicanal. Respecto a la valoración de la experiencia de compra; el trato cercano, el asesoramiento y la comodidad y seguridad que las agencias presenciales brindan resultan decisivos, sin considerar el coste económico. Pese a que la agencia virtual es el canal de reservas más empleado; las agencias de viajes presenciales tienen proyección futura, si implementan tecnología para especializarse y permanecer próximas a los nuevos perfiles de consumidores.<hr/>ABSTRACT The future projection of brick-and-mortar travel agencies is addressed based on the perspective of both online and traditional travel agency users. The study aimed to investigate if traditional agencies are technologically prepared to meet the requests of online consumers, finding out how travel agency consumers value their shopping experience both for the virtual and face-to-face channels and to determine the future of traditional agencies in Spain. After the literature review, a quantitative survey was conducted, and 879 survey forms were collected from travel agency consumers who during 2019 had purchased at least one product and/or service using a travel agency in Spain. After performing statistical data analysis using IBM SPSS; it is concluded that brick-and-mortar agencies should consider all existing sales channels so as not to be displaced and should develop omnichannel strategies. Regarding the evaluation of the consumer's shopping experience; the personalized treatment, the advice and the degree of comfort and security that traditional agencies provide are decisive; without considering the economic cost. Although OTA booking has become the most used booking channel; brick-and-mortar travel agencies have a future projection if they implement technology, specializing in niche markets to meet new consumer profiles. <![CDATA[Methodology for the integration of photovoltaic solar installations in hotel buildings in the Caribbean]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100174&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The objective of this work is to propose a methodology for the installation of solar photovoltaic systems in hotel buildings in the Caribbean. The energy analysis of the building in question is proposed for the subsequent selection and sizing of the solar photovoltaic system to be installed, taking into account aspects such as the structural design of the panel supports, the calculation of the layout of the solar photovoltaic system and the design of the solar photovoltaic system's electrical network. The economic evaluation procedure for the company and the country is described. This methodology also studies the environmental impact of the implementation of this technology. Traditional calculation methods and software simulations are used to analyze the results obtained.<hr/>RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo proponer una metodología para la instalación de sistemas solares fotovoltaicos en edificaciones hoteleras del Caribe. Se plantea el análisis energético de la edificación en cuestión para la posterior selección y dimensionamiento del sistema solar fotovoltaico a instalar, teniendo en cuenta aspectos como el diseño estructural de los soportes de los paneles, el cálculo de la disposición del SSFV y el diseño de la red eléctrica del SSFV. Se describe el procedimiento para la evaluación económica tanto para la empresa como para el país. Dicha metodología además estudia el impacto medioambiental que conlleva la implementación de esta tecnología. Para la realización de este trabajo se utilizan métodos de cálculo tradicionales y simulaciones mediante softwares para el análisis de los resultados obtenidos. <![CDATA[Economic valuation of the goods and services ecosistémicos in the Sector the Melba Moa-Holguín]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100188&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La valoración económica de los bienes y servicios ecosistémicos es una herramienta necesaria para los gobiernos en la cuantificación de la madre naturaleza, lo que contribuye a direccionar las diferentes actividades económicas. Por tal motivo, se propone como objetivo de la investigación el diagnostico de los bienes y servicios ecosistémicos en la comunidad La Melba y su valoración económica. Se aplica la técnica de entrevistas no estandarizadas a especialistas que investigan sobre el medio ambiente, forestales, microbiólogos, biólogos e hidráulicos para la identificación de los diferentes bienes y servicios que brinda el ecosistema en el Sector La Melba; el método de transferencia de beneficios (MTB) el que permite referenciar los estudios realizados por el Instituto de Investigación de la Agro-Forestal de La Habana en suelos forestales con características similares al Sector La Melba y el método de valoración basado en precios de mercado. Lo expuesto posibilita a los directivos del gobierno local y a la comunidad La Melba conocer los bienes y servicios que brinda el ecosistema y su valor económico total de aproximadamente $ 121 432 99 784,2696, permite además perfeccionar la toma de decisiones encaminada a la protección y conservación del ecosistema.<hr/>ABSTRACT The economic valuation of ecosystem goods and services is a necessary tool for governments in quantifying Mother Nature, which contributes to directing different economic activities. For this reason, the objective of the article is the diagnosis of ecosystem goods and services in the La Melba community and their economic valuation. The non-standardized interview technique is applied to specialists who investigate the environment, forestry, microbiologists, biologists and hydraulics for the identification of the different goods and services provided by the ecosystem in the La Melba Sector; the benefit transfer method (MTB), which allows reference to the studies carried out by the Agro-Forestry Research Institute of Havana on forest soils with similar characteristics to the La Melba Sector, and the valuation method based on market prices. The above enables local government managers and the La Melba community to know the goods and services provided by the ecosystem and their total economic value of approximately $121 432 99 784, 2696, and also allows them to improve decision-making aimed at the protection and ecosystem conservation. <![CDATA[On the use of language in the educational process]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100197&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This work analyzes the influence of the language used by teachers in the teaching-learning process. It was found that clarity in the expression of concepts promotes better internalization and facilitates discussion in class, motivation is essential for student attention and performance, and grammatically correct language encourages the quality of oral and written expression in students. Therefore, it becomes imperative for teachers to conscientiously develop and exercise communication skills that extend beyond mere transmission of concepts. Furthermore, the optimal inclusion of student diversity hinges on the adept use of pedagogical language, ensuring that teaching resonates effectively with learners of varying backgrounds and abilities. Nevertheless, acknowledging the cultural context of language is equally pivotal, as it is instrumental in mastering language skills and preventing misunderstandings.<hr/>RESUMEN Este trabajo analiza la influencia de la lengua utilizada por los docentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Se encontró que la claridad en la expresión de conceptos promueve una mejor interiorización y facilita la discusión en clase, la motivación es fundamental para la atención y el desempeño de los estudiantes y el lenguaje gramaticalmente correcto fomenta la calidad de la expresión oral y escrita en los estudiantes. Por lo tanto, se vuelve imperativo que los docentes desarrollen y ejerciten concienzudamente habilidades comunicativas que vayan más allá de la mera transmisión de conceptos. Además, la inclusión óptima de la diversidad de los estudiantes depende del uso adecuado del lenguaje pedagógico, asegurando que la enseñanza resuene efectivamente con estudiantes de distintos orígenes y habilidades. Sin embargo, reconocer el contexto cultural del idioma es igualmente fundamental, ya que es fundamental para dominar las habilidades lingüísticas y prevenir malentendidos. <![CDATA[The family communication, their influence in the personality and self-esteem in young of the citadel November of the city of Miracle 22]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio, tiene como propósito analizar la comunicación familiar y su influencia en la personalidad y autoestima en jóvenes de la ciudadela 22 de noviembre de la ciudad de Milagro. Se conocen las causas y efectos a las que se exponen los jóvenes, las consecuencias psicológicas de los jóvenes. El grupo está constituido de 38 jóvenes, en edades de entre 12 a 18, de los cuales la mayoría pertenecen a familias disfuncionales. Para llevar a cabo la elaboración de esta investigación se empleó los métodos inductivo-deductivo y analítico-sintético para analizar minuciosamente cada detalle del proyecto, en cuanto a los instrumentos. Se aplicó 2 escalas psicológicas que permiten medir la autoestima y el conjunto de rasgos intelectuales y psíquicos que configurar la personalidad y la otra escala determina las relaciones que ocurren entre los miembros del hogar. Para todo este proceso se utilizó también el método empírico principal como la observación directa. Una vez analizado los resultados de las escalas psicológicas, se vio la necesidad de crear un Plan de tratamiento de terapia familiar y técnicas psicológicas que ayuden al desarrollo de la personalidad y a incrementar los niveles de autoestima.<hr/>ABSTRACT The purpose of this study is to analyze family communication and its influence on personality and self-esteem in young people from the 22 de November citadel in the city of Milagro. The causes and effects to which young people are exposed, and the psychological consequences of young people, will be known. The group is made up of 38 young people, aged between 12 and 18, of whom the majority belong to dysfunctional families. To carry out this research, inductive-deductive and analytical-synthetic methods were used to thoroughly analyze every detail of the project. Regarding the instruments, 2 psychological scales were applied that allow measuring self-esteem and the set of intellectual traits, and psychics that configure the personality and the other scale determines the relationships that occur between the members of the home. For this entire process, the main empirical method such as direct observation was also used. Once the results of the psychological scales were analyzed, the need was seen to create a family therapy treatment plan and psychological techniques that help the development of personality and increase levels of self-esteem. <![CDATA[Specific methodological theoretical approach for environmental diagnosis in study centers of Cuban universities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo del trabajo es proponer un enfoque teórico metodológico específico para el diagnóstico ambiental en centros de estudios de universidades cubanas con vistas al Reconocimiento Ambiental Nacional, principalmente en lo relativo con el desempeño ambiental de la metodología para el Diagnóstico Ambiental. Combina diferentes instrumentos metodológicos y regulatorios, internacionales y nacionales, con 11 pasos metodológicos sobre la base del contexto cubano y la NC ISO 14001:2015. La propuesta metodológica es flexible por lo que puede aplicarse en otros centros universitarios de los organismos de la enseñanza superior cubana e instituciones similares en general. Está validada en el Centro de Estudios de Desarrollo Empresarial y Territorial, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Camagüey y publicada como Elementos claves del diagnóstico ambiental del Centro de Estudios de la Economía Territorial y Empresarial en el año 2022, declarada en las referencias bibliográficas.<hr/>ABSTRACT The objective of the work is to propose a specific methodological theoretical focus for the environmental diagnosis in centers of studies of Cuban universities with a view to the National Environmental Recognition, mainly in the relative thing with the environmental acting of the methodology for the Environmental Diagnosis. It combines different methodological and regulatory, international and national instruments, with 11 methodological steps on the base of the Cuban context and the NC ISO 14001:2015. The methodological proposal is flexible for what can be applied in other university centers of the organisms of the Cuban higher education and similar institutions in general. It is validated in the Center of Studies of Managerial and Territorial Development, Ability of Economic Sciences, University of Camagüey and published as key Elements of the environmental diagnosis of the Center of Studies of the Territorial and Managerial Economy in the year 2022, declared in the bibliographical references. <![CDATA[Turism in Pingan Yuanjiacun: opinions of residents and tourists]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100218&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Sustainable development of tourism and its contribution to the 2030 Agenda need transcend the economic effects of the activity, it cannot be limited to the income growth to show positive impacts leading to the satisfaction of residents as well as of visitors and getting an environmental balance that positions the destination as a reference in the segments of demand. The current model of development for Pingan Yuanjiacun village, under the title “Hehuang Impression: Conceptual Planning of the Project” reproduces a paradigm that has been successful in other Chinese rural contexts, even in Pingan itself; nevertheless, it is not exempt from critic observations, considering that it evidences the weaknesses of a touristic management and practice that may have created several benefits, but have also distorted the landscape as well as the very same traditional cultures they claim to be saving which leaves a lot to be desired about the touristic innovation. Amid the constructive process, the fact that rural areas are a regional complex integrated by natural ecology, social and economic culture as well as residential groups with varied social norms that have been established throughout years, even centuries have been forgotten. They need be appropriately understood with the intention of respect and saving “Pingan culture”. The present research aims at presenting the opinions of visitors and residents of Pingan Yuanjiacun Village that allow to evaluate the satisfaction levels with the model of touristic development implemented.<hr/>RESUMEN El desarrollo sostenible del turismo y su contribución a la Agenda 2030 debe trascender los efectos económicos de la actividad; no puede limitarse al crecimiento de los ingresos sino mostrar impactos positivos que conduzcan a la satisfacción tanto de los residentes como de los visitantes y lograr un equilibrio ambiental que posicione el destino como referente en los segmentos de demanda. El actual modelo de desarrollo para la aldea de Pingan Yuanjiacun, bajo el título “Hehuang Impression: Conceptual Planning of the Project” reproduce un paradigma que ha tenido éxito en otros contextos rurales chinos, incluso en el propio Pingan; sin embargo, no está exento de observaciones críticas, al considerar que evidencia las debilidades de una gestión y una práctica turística que pueden haber generado diversos beneficios, pero también han distorsionado el paisaje y las mismas culturas tradicionales que dicen salvar, lo que deja mucho que desear en cuanto a innovación turística. En medio del proceso constructivo, se ha olvidado el hecho de que las áreas rurales son un complejo regional integrado por la ecología natural, la cultura social y económica, así como grupos residenciales con variadas normas sociales que se han establecido a lo largo de años, incluso siglos. Estos aspectos deben entenderse adecuadamente con la intención de respetar y salvar la cultura de Pingan. La presente investigación tiene como objetivo presentar las opiniones de visitantes y residentes de Pingan Yuanjiacun Village que permitan evaluar los niveles de satisfacción con el modelo de desarrollo turístico implementado. <![CDATA[Regulatory challenges of artificial intelligence in Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100225&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Inteligencia Artificial se encuentra actualmente en el centro de debates ante la presencia de vacíos significativos en su regulación, supervisión y gestión. La presente investigación se concibe como un estudio exploratorio y comparativo destinado a evaluar la necesidad de elaborar un marco regulatorio ético y legal para la utilización de la inteligencia artificial en Ecuador. Se lleva a cabo un análisis comparativo de las regulaciones de la IA en varios países y se emplean encuestas para obtener la perspectiva de profesionales del derecho en Ecuador. Los resultados obtenidos indican una débil generalización mundial en cuanto a normas legales regulatorias de la IA. Las encuestas revelan un amplio consenso entre los profesionales encuestados sobre la importancia de establecer regulaciones específicas para garantizar aspectos éticos, de privacidad, seguridad y responsabilidad en el desarrollo y aplicación de la Inteligencia Artificial en Ecuador.<hr/>ABSTRACT Artificial Intelligence is currently at the center of debates due to the presence of significant gaps in its regulation, supervision and management. This research is conceived as an exploratory and comparative study aimed at evaluating the need to develop an ethical and legal regulatory framework for the use of artificial intelligence in Ecuador. A comparative analysis of AI regulations in various countries is carried out and surveys are used to obtain the perspective of legal professionals in Ecuador. The results obtained indicate a weak global generalization in terms of legal norms regulating AI. The surveys reveal a broad consensus among the professionals surveyed about the importance of establishing specific regulations to guarantee ethical, privacy, security and responsibility aspects in the development and application of Artificial Intelligence in Ecuador. <![CDATA[Instruments for measuring teaching neuromyths to be used in Cuba and Spain]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100235&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación no puede quedar al margen del funcionamiento del cerebro de los discentes, como tampoco de los docentes. Ha emergido con fuerza el paradigma de la neuroeducación como pedagogía del futuro. Aglutina, principalmente, a la pedagogía, la psicología del aprendizaje y las neurociencias cognitivas. Reivindica ajustar la enseñanza al funcionamiento cerebral del aprendiente, reaccionando ante las escasas evidencias neurocientíficas del corpus teórico de la pedagogía y la didáctica. En parte, porque muchas han sido descubiertas recientemente gracias a la investigación neurológica y a los avances en el conocimiento del cerebro. A ello se suma que el cerebro no es algo inmutable, sino que su anatomía y funcionamiento varían según su empleo, de unos contextos a otros y, sobre todo, con la evolución de los tiempos, de generación en generación. De hecho, han venido proliferando en la sociedad los denominados neuromitos: malentendidos, imprecisiones, sesgos, distorsiones, bulos y errores sobre el cerebro y su funcionamiento. También se han identificado en el colectivo docente, con las consecuentes implicaciones negativas en la didáctica. Así pues, se requiere su superación, por el impacto positivo que tendrá en la educación. Se registran en este estudio los principales neuromitos docentes y los diversos contextos e instrumentos de indagación.<hr/>ABSTRACT Education cannot be ignored in the functioning of the brain of the students, nor of the teachers. The Neuroeducation paradigm has emerged with force. It mainly brings together pedagogy, learning psychology and cognitive neurosciences. It claims to adjust teaching to the brain functioning of the learner, reacting to the scarce neuroscientific evidence in the theoretical corpus of pedagogy and didactics. This is partly because much of it has only recently been discovered thanks to neurological research and advances in our knowledge of the brain. In addition, the brain is not something immutable, but its anatomy and functioning vary according to its use, from one context to another and, above all, with the evolution of time, from generation to generation. In fact, so-called neuromyths have been proliferating in society: misunderstandings, inaccuracies, biases, distortions, hoaxes and errors about the brain and how it works. They have also been identified in the teaching profession, with consequent negative implications for didactics. Overcoming them is therefore required because of the positive impact it will have on education. The main teaching neuromyths and the various contexts and instruments of enquiry are recorded in this study. <![CDATA[Attitudes towards the Azerbaijani literary process in literary studies of the period 1920s-30s]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100246&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The introduction of socialist ideology exerted a profound influence on Azerbaijani literature from 1920 to 1930. This ideological shift significantly shaped the literary landscape by steering writers toward themes aligned with socialist principles. As part of ideological dommination authors were urged to craft narratives that underscored the triumphs of the working class, the resistance against oppression, and the tenets of socialism. These themes were skillfully interwoven with the historical struggles of the Azerbaijani people, portraying their collective aspirations for a brighter future. However, the various literary trends that emerged in the 1920s and 30s in Azerbaijan also created diversity in the views of proletarian literature, but the tendency to adapt to a single model became stronger. Any dissenting opinion that did not conform to the dominant Marxist-Leninist theory was immediately declared an enemy position and considered ideologically invalid. At a time when everything was focused on proletarian literature and proletarian art, theoretical thought also acted accordingly, and theoretical ideas from political administrations were applied to literature and art.<hr/>RESUMEN La introducción de la ideología socialista ejerció una profunda influencia en la literatura azerbaiyana de 1920 a 1930. Este cambio ideológico moldeó significativamente el panorama literario al orientar a los escritores hacia temas alineados con los principios socialistas. Como parte de la dominación ideológica, se instó a los autores a elaborar narrativas que subrayaran los triunfos de la clase trabajadora, la resistencia contra la opresión y los principios del socialismo. Estos temas se entrelazaron hábilmente con las luchas históricas del pueblo azerbaiyano, retratando sus aspiraciones colectivas de un futuro mejor. Sin embargo, las diversas corrientes literarias que surgieron en los años 1920 y 1930 en Azerbaiyán también crearon diversidad en las opiniones de la literatura proletaria, pero la tendencia a adaptarse a un solo modelo se hizo más fuerte. Cualquier opinión disidente que no se ajustara a la teoría marxista-leninista dominante era inmediatamente declarada posición enemiga y considerada ideológicamente inválida. En una época en la que todo se centraba en la literatura y el arte proletarios, el pensamiento teórico también actuó en consecuencia y las ideas teóricas de las administraciones políticas se aplicaron a la literatura y al arte. <![CDATA[Autonomous learning in virtual environments, its relationship with artificial and emotional intelligences. Bibliometric study]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100252&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Dentro de los principales desafíos de la educación a distancia, se encuentra la necesidad de mejorar el autoaprendizaje mediante el uso de estrategias de enseñanza digitales. El objetivo a abordar es analizar el estado de la literatura científica sobre el aprendizaje autónomo y sus vínculos con las inteligencias artificial y emocional, mediante un estudio bibliométrico que permita extraer pautas y líneas de actuación para las Instituciones de Educación Superior en Ecuador. El enfoque de la investigación es cualitativo al pretender establecer líneas de actuación y buenas prácticas, el tipo longitudinal al estar enmarcada en un espacio y tiempo determinado. Se parte de la aplicación de métodos teóricos: de análisis y síntesis, histórico-lógico, enfoque en sistema e inducción-deducción. Se combinan con la aplicación de métodos empíricos y estadísticos (análisis clúster y determinar la correlación entre variables) a la par de softwares como Publish or Perish, EndNote y VosViewer que apoyan al estudio bibliométrico que se realiza. Como resultado se obtienen las principales palabras clave del tema, los autores representativos y los softwares más usados. Al término de aprendizaje autónomo se le asocian palabras clave relacionadas con: conocimiento, habilidades blandas, herramientas digitales y gamificación, conceptos que forman parte de la inteligencia emocional y de la artificial; aunque ambos términos son poco abordados de manera explícita. Se determinó que la plataforma más empleada es el Moodle y se brinda el listado de publicaciones más citadas y los autores con mayor número de publicaciones. El país con búsquedas sobre este tema es Colombia.<hr/>ABSTRACT Among the main challenges of distance education is the need to improve self-learning through the use of digital teaching strategies. The objective to be addressed is to analyze the state of the scientific literature on autonomous learning and its links with artificial and emotional intelligence, through a bibliometric study that allows extracting guidelines and lines of action for Higher Education Institutions in Ecuador. The research approach is qualitative as it seeks to establish lines of action and good practices, the longitudinal type as it is framed in a specific space and time. It starts from the application of theoretical methods: analysis and synthesis, historical-logical, system approach and induction-deduction. They are combined with the application of empirical and statistical methods (cluster analysis and determining the correlation between variables) along with software such as Publish or Perish, EndNote and VosViewer that support the bibliometric study that is carried out. As a result, the main keywords of the topic, the representative authors and the most used software are obtained. The term autonomous learning is associated with keywords related to: knowledge, soft skills, digital tools and gamification, concepts that are part of emotional and artificial intelligence; although both terms are rarely addressed explicitly. It was determined that the most used platform is Moodle and the list of the most cited publications and the authors with the greatest number of publications is provided. The country with searches on this topic is Colombia. <![CDATA[Transforming education through a web application in the environmental educational context]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100262&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación ambiental experimenta una transformación constante en la era digital, donde las aplicaciones web desempeñan un papel fundamental. Una página web educativa enfocada en el medio ambiente se erige como una plataforma esencial para la difusión de información actualizada y precisa sobre problemáticas ambientales, proporcionando recursos educativos verificables. Esta investigación se centra en una aplicación web para la gestión ambiental de la Empresa Pública Municipal de Gestión Integral de Residuos Sólidos de Ambato. Los obstáculos actuales incluyen la falta de herramientas para el seguimiento efectivo de actividades y la regulación de permisos ambientales. Se llevó a cabo una planificación del desarrollo del aplicativo mediante la metodología SCRUM, con cinco iteraciones para abordar módulos específicos. El resultado final es la creación de una aplicación, dirigida al personal administrativo, destacando por su aceptación debido a su facilidad de uso y accesibilidad.<hr/>ABSTRACT Environmental education is undergoing a constant transformation in the digital age, where web applications play a fundamental role. An educational website focused on the environment stands as an essential platform for the dissemination of updated and accurate information on environmental problems, providing verifiable educational resources. This research focuses on a web application for environmental management of the Municipal Public Company for Comprehensive Solid Waste Management of Ambato. Current obstacles include the lack of tools for effective monitoring of activities and the regulation of environmental permits. Planning for the development of the application was carried out using the SCRUM methodology, with five iterations to address specific modules. The result is the creation of an application, aimed at administrative staff, standing out for its acceptance due to its ease of use and accessibility. <![CDATA[Italo Calvino and Italian postmodern literature]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100270&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The objective of this work is to analyze the work of Italo Calvino and its impact on postmodernism as well as later literary currents. The works of Italo Calvino, which are important signatures of Italian literature, are rich in dimensions and aspects important for the understanding and study of European postmodernism as he presented original examples of different theories and structurally based prose in the field of postmodernism, as well as innovations in the psychic, semiological and many other fields. In Calvino's creation, which transforms life into a postmodern game aesthetic, postmodernist features are more than excessive. The article specifically draws attention to "If on a winter's night a traveler", written in a different fantastic style. The novel, which has the effect of dialogue between the author and the reader, is based on the principle of literacy so that from beginning to end, the reader is included in the novel. The most interesting and extravagant elements of the postmodern novel and its systematicity are presented in "If on a winter's night a traveler" stands out for its dynamics of supervision. In the work, the basic elements of postmodernism such as metafiction, intertexuality, literacy, multiplicity of explanations and narratives, almost multitudes, and pastiche are embroidered with unique colors.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo es analizar la obra de Italo Calvino y su impacto en el posmodernismo, así como en las corrientes literarias posteriores. Las obras de Italo Calvino, que son firmas importantes de la literatura italiana, son ricas en dimensiones y aspectos importantes para la comprensión y el estudio del posmodernismo europeo, ya que presentó ejemplos originales de diferentes teorías y prosa de base estructural en el campo del posmodernismo, así como como innovaciones en el campo psíquico, semiológico y muchos otros. En la creación de Calvino, que transforma la vida en una estética de juego posmoderno, los rasgos posmodernistas son más que excesivos. El artículo llama específicamente la atención sobre "Si en una noche de invierno un viajero", escrito en un estilo fantástico diferente. La novela, que tiene el efecto de diálogo entre el autor y el lector, se basa en el principio de alfabetización de modo que, de principio a fin, el lector queda incluido en la novela. Los elementos más interesantes y extravagantes de la novela posmoderna y su sistematicidad se presentan en "Si en una noche de invierno un viajero" destacada por su dinámica de supervisión. En la obra se bordan con colores únicos los elementos básicos del posmodernismo como la metaficción, la intertexualidad, la alfabetización, la multiplicidad de explicaciones y narrativas, casi multitudes, y el pastiche. <![CDATA[The socialization of the autistic child from a sociological perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100276&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La perspectiva de análisis del proceso de socialización del niño autista marca la forma técnica en que se interviene el fenómeno desde la pedagogía, la psicología, el trabajo social o la sociología. El propósito de la investigación fue analizar algunas claves dentro de este proceso: el canal comunicativo, el grupo operativo, la educación del educador, el espectro de socialización ante el autismo, el paso de las experiencias restringidas a las ampliadas y la plataforma comunicativa. Emerge entonces, como principal resultado un enfoque social sin excluir a ningún otro que integra estos componentes en función del desarrollo social del autista. Lo que implica que, la socialización ante el autismo es un proceso de autoorganización con propiedades intrínsecas que no se reducen ni se deducen a sus partes constituyentes: actores (autistas, no autistas, actores colectivos) que interaccionan entre sí a través de estructuras mediadoras (medios de comunicación dados en el lenguaje y experiencias anteriores generalizadas simbólicamente en palabras u otros vehículos que portan significado).<hr/>ABSTRACT The perspective of analysis of the socialization process of the autistic child marks the technical way in which the phenomenon is intervened from pedagogy, psychology, social work or sociology. The purpose of the research was to analyze some keys within this process: the communicative channel, the operative group, the educator's education, the spectrum of socialization in the face of autism, the transition from restricted to extended experiences and the communicative platform. Thus, the main result emerges is a social approach that integrates these components in terms of the social development of the autistic. This implies that socialization in the face of autism is a process of self-organization with intrinsic properties that are not reduced or deduced to its constituent parts: actors (autistic, non-autistic, collective actors) that interact with each other through mediating structures (means of communication given in language and previous experiences symbolically generalized into words or other vehicles that carry meaning). <![CDATA[Knowledge management in the training of students in gastronomic services: case study for obtaining vinegar from Hawaiian Pineapple]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100289&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La piña hawaiana posee grandes cantidades de fructosa lo que la hace más apetecible para cualquier elaboración y en el campo de la gastronomía se puede deleitar infinidad de preparaciones comestibles y decoraciones. El objetivo de la investigación es demostrar los resultados obtenidos en la formación de estudiantes en servicios gastronómicos a partir de la gestión del conocimiento utilizando como caso de estudio la obtención de vinagre a partir de piña hawaiana. Se utiliza un enfoque exploratorio, para comparar y medir parámetros de los vinagres elaborados. Los resultados indican que los valores de pH y Brix fueron superiores en el vinagre de cáscara de piña demostrando su mayor aceptabilidad para la elaboración de recetas a base de este producto. La gestión del conocimiento en la elaboración del vinagre demuestra un método educativo práctico para la formación laboral en servicios gastronómicos.<hr/>ABSTRACT Hawaiian pineapple has large amounts of fructose, which makes it more palatable for any preparation and in the field of gastronomy you can enjoy countless edible preparations and decorations. The objective of the research is to demonstrate the results obtained in the training of students in gastronomic services based on knowledge management using the obtaining of vinegar from Hawaiian pineapple as a case study. The scope of this research is exploratory, and parameters of the prepared vinegars were compared and measured. The pH and Brix values were higher in the pineapple peel vinegar, demonstrating its greater acceptability for the preparation of recipes based on this product. Knowledge management in vinegar production demonstrates a practical educational method for job training in gastronomic services. <![CDATA[Sabir Rustamkhanli’s creativity in the context of historical time]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100298&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The article examines the factors that led the distinguished Azerbaijani poet Sabir Rustamkhanli to delve into the genre of historical novels. It is demonstrated that the writer has traversed an extensive path towards the creation of historical novels, with evidence in his artistic thinking of a prior formation before tackling this genre. In his early poems, the poet, through small poetic expressions in history, progressively dedicates more works to the historical theme. Through these poems, Rustamkhanli describes and exalts events from different eras and moments in history from a citizen's perspective. The fate of Ganja Gate and the creation of the image of Javad Khan, subject to the strict control of Soviet ideology and censorship, come to life in a literary manner. The poet's vision of history becomes increasingly systematic over time, shaping historical and social consciousness in poems dedicated to the national existence of the people. His literary activity also stands out for his firm civic stance and prominent role in the late 80s national movement, playing a crucial part in shaping national consciousness. The "Book of Life" stands as a literary and social milestone that significantly contributes to shaping national social consciousness.<hr/>RESUMEN El artículo examina los factores que llevaron al destacado poeta azerbaiyano Sabir Rustamkhanli a incursionar en el género de la novela histórica. Se demuestra que el escritor ha transitado un extenso camino hacia la creación de novelas históricas, evidenciándose en su pensamiento artístico una formación previa antes de abordar este género. En sus poemas iniciales, el poeta, mediante pequeñas expresiones poéticas en la historia, dedica progresivamente más obras al tema histórico. A través de estos poemas, Rustamkhanli describe y exalta eventos de diversas épocas y momentos de la historia desde una perspectiva ciudadana. La travesía del destino de Ganja Gate y la creación de la imagen de Javad Khan, sometidas al riguroso control de la ideología y la censura soviéticas, cobran vida literaria. La visión del poeta sobre la historia se torna más sistemática con el tiempo, configurando la conciencia histórica y social en los poemas dedicados a la existencia nacional del pueblo. Su actividad literaria destaca también por su firme postura ciudadana y su participación destacada en el movimiento nacional de finales de los años 80, desempeñando un papel crucial en la formación de la conciencia nacional. El "Libro de la vida" se erige como un hito literario y social que contribuye significativamente a la configuración de la conciencia social nacional. <![CDATA[Commercialization of products derived from cocoa in Manabí, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100302&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El cacao ha aportado sustanciales ingresos a la economía ecuatoriana, al punto de llamársele “pepa de oro” desde el siglo XIX, por ser la base de las primeras industrias y entidades bancarias y dinamizador del desarrollo socio-económico. En la cadena de producción y comercialización cacaotera intervienen múltiples actores, estableciéndose interrelaciones para posicionar los productos del cacao en el mercado interno, pero destinando la mayor parte a la exportación. Este estudio analiza el proceso de comercialización de productos a partir de la identificación de sus principales canales. Sobre la base de una metodología mixta con enfoque descriptivo, se caracterizó el producto y su comercialización a partir de los resultados de una encuesta a actores del sector comercio de la provincia de Manabí. Se demuestra la preferencia por el consumo de productos del cacao procedentes de distribuidoras locales con políticas de pago flexibles, ciclos operativos de reposición de productos y respetuosas de las normativas legales y sanitarias. Entre los derivados con mayor consumo se encuentra el chocolate en polvo y el chocolate en barra, con preferencias hacia los envases en funda y sachets. Los resultados pueden ser generalizados a otras localidades, para potenciar la comercialización de productos derivados del cacao.<hr/>ABSTRACT Cocoa has contributed substantial income to the Ecuadorian economy, to the point of being called “golden nugget” since the 19th century, for being the basis of the first industries and banking entities and driving socio-economic development. Multiple actors intervene in the cocoa production and marketing chain, establishing interrelationships to position cocoa products in the domestic market, but allocating the majority to export. This study analyzes the product marketing process by identifying its main channels. Based on a mixed methodology with a descriptive approach, the product and its marketing were characterized based on the results of a survey of actors in the commerce sector in the province of Manabí. The preference for the consumption of cocoa products from local distributors with flexible payment policies, operational product replacement cycles and respect for legal and health regulations is demonstrated. Among the derivatives with the greatest consumption are chocolate powder and chocolate bars, with preferences towards packaging in cases and sachets. The results can be generalized to other locations, to enhance the marketing of cocoa products. <![CDATA[Territorial organization of industrial enterprises: features of investment potential formation and development problems in Azerbaijan]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100313&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The study aims at analyzing how to enhance industrial production efficiency in Azerbaijan through a comprehensive analysis of its regions. In the research, various methods are used such as comparative analytical analysis and a systematic approach, utilizing economic development categories like productivity and innovation. The study underscores the importance of considering legal, political, economic, moral, and psychological aspects for the systematic and comprehensive development of industrial production. It is emphasized the regulatory role of the state, prospects for sustainable development in the non-oil sector, the use of human capital to foster entrepreneurship through fair competition, and strategic allocation of industrial enterprises and investments across regions. Recommendations are made aiming at attracting and improve the investments, resolving socio-economic challenges in regions, and creating a better legal framework.<hr/>RESUMEN El estudio tiene como objetivo analizar cómo mejorar la eficiencia de la producción industrial en Azerbaiyán a través de un análisis integral de sus regiones. En la investigación se utilizan varios métodos, como el análisis analítico comparativo y un enfoque sistemático, utilizando categorías de desarrollo económico como productividad e innovación. El estudio subraya la importancia de considerar aspectos legales, políticos, económicos, morales y psicológicos para el desarrollo sistemático e integral de la producción industrial. Se enfatiza el papel regulador del Estado, las perspectivas de desarrollo sostenible en el sector no petrolero, el uso del capital humano para fomentar el espíritu empresarial a través de la competencia leal y la asignación estratégica de empresas industriales e inversiones entre regiones. Se hacen recomendaciones con el objetivo de atraer y mejorar las inversiones, resolver los desafíos socioeconómicos en las regiones y crear un mejor marco legal. <![CDATA[Tools for evaluation and improvement of the customer experience in the hotel sector]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100320&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La prestación de un servicio de calidad en hoteles de tres estrellas no solo incide en la reputación y credibilidad del establecimiento, sino que también asegura ingresos económicos sostenidos. Este estudio, centrado en el contexto ecuatoriano, se propone analizar, implementar y evaluar herramientas eficaces para medir y mejorar la experiencia del cliente. Los resultados subrayan la necesidad de un manual específico y estrategias continuas de capacitación para el personal, al enfocarse en áreas de mejora como la comunicación y la eficiencia en la atención. La demografía de clientes, principalmente entre 18 y 45 años con educación superior, ofrece oportunidades para adaptar estrategias y generar ingresos sostenibles. La implementación de medidas personalizadas no solo eleva la satisfacción del cliente, sino que también fortalece la competitividad del sector hotelero de tres estrellas en Ecuador.<hr/>ABSTRACT The provision of quality service in three-star hotels not only affects the reputation and credibility of the establishment, but also ensures sustained economic income. This study, focused on the Ecuadorian context, aims to analyze, implement, and evaluate effective tools to measure and improve customer experience. The results highlight the need for a specific manual and continuous training strategies for staff, focusing on areas of improvement such as communication and efficiency in care. The customer demographic, primarily between 18 and 45 years old with higher education, offers opportunities to adapt strategies and generate sustainable income. The implementation of personalized measures not only increases customer satisfaction, but also strengthens the competitiveness of the three-star hotel sector in Ecuador. <![CDATA[Economic impact of the covid-19 pandemic on microenterprises in Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100332&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La pandemia de COVID- 19 ha tenido un impacto significativo en las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas de Ecuador. El gobierno ecuatoriano ha implementado diversas medidas de apoyo, sin embargo, la recuperación plena requiere un tiempo considerable y el fortalecimiento de las políticas de apoyo empresarial. El objetivo de la presente investigación es analizar el impacto de las medidas económicas y sociales gubernamentales en la gestión financiera de las microempresas ecuatorianas. Se utiliza la revisión bibliográfica y documental, que sirve de base para fundamentar el análisis FODA de estas organizaciones, además de entrevistas para la recolección de datos. Se realiza un diagnóstico de la problemática que permite elaborar la matriz FODA, plantear herramientas estratégicas de gestión financiera así como proponer objetivos estratégicos como una contribución al logro de la recuperación de las microempresas en el Ecuador.<hr/>ABSTRACT The COVID-19 pandemic has had a significant impact on Micro, Small and Medium Enterprises in Ecuador. The Ecuadorian government has implemented various support measures, however, full recovery requires considerable time and the strengthening of business support policies. The objective of this research is to analyze the impact of government economic and social measures on the financial management of Ecuadorian microenterprises. The bibliographic and documentary review is used, which serves as a basis to base the SWOT analysis of these organizations, in addition to interviews for data collection. A diagnosis of the problem is carried out that allows the SWOT matrix to be developed, strategic financial management tools to be proposed, as well as strategic objectives to be proposed as a contribution to achieving the recovery of microenterprises in Ecuador. <![CDATA[The structure of the epic space in the ancient Oghuz-Turkic epos “The Book of Dede Gorgud”]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100342&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The objective of this work is to analyze the structure of the epic space in the ancient Oghuz-Turkic epos “The Book of Dede Gorgud”. It was found that despite the lack of a syntagmatic plot sequence, the Oghuz epic space unifies its twelve parts, acting as a poetic feature. On the other hand, the epic space's fragmentary nature mirrors the plot's dynamism, with changes contingent on circumstances encompassing the Oghuz and their adversaries, the infidels, with clear boundaries separating their spaces. Internally, the Oghuz epic space comprises the Ichoghuz at the center and the Dashoghuz at the periphery, emphasizing their distinct habitats. Mountains serve as transitional spaces between order and chaos in the mythological context, particularly during Oghuz noble men's hunts. It the work it is seen how infidels consistently breach Oghuz epic space boundaries which serves to unify Oghuz resistance, and also how sacral images like Gaba Aghaj, Gara dagh, and Gunortaj are integral to Oghuz ethnic-spiritual identity and symbolize organic elements.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo es analizar la estructura del espacio épico en la antigua epopeya oghuz-turca “El Libro de Dede Gorgud”. Se encontró que, a pesar de la falta de una secuencia argumental sintagmática, el espacio épico de Oghuz unifica sus doce partes, actuando como un rasgo poético. Por otro lado, la naturaleza fragmentaria del espacio épico refleja el dinamismo de la trama, con cambios supeditados a las circunstancias que abarcan a los Oghuz y sus adversarios, los infieles, con límites claros que separan sus espacios. Internamente, el espacio épico de Oghuz comprende a los Ichoghuz en el centro y los Dashoghuz en la periferia, enfatizando sus distintos hábitats. Las montañas sirven como espacios de transición entre el orden y el caos en el contexto mitológico, particularmente durante las cacerías de los nobles Oghuz. En la obra se ve cómo los infieles traspasan constantemente los límites del espacio épico de los Oghuz, lo que sirve para unificar la resistencia de los Oghuz, y también cómo imágenes sacras como Gaba Aghaj, Gara dagh y Gunortaj son parte integral de la identidad étnico-espiritual de los Oghuz y simbolizan elementos orgánicos. <![CDATA[Evaluation of the healthy work environment in the company Balcomad S.A. from the city of Santo Domingo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100350&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La salud ocupacional y entornos laborales saludables son activos esenciales para el desarrollo personal y socioeconómico. En esta investigación, se aborda la importancia de un entorno de trabajo saludable, destacando su influencia en la salud individual y colectiva. El estudio busca evaluar el entorno laboral en Balcomad S.A., empleando encuestas y entrevistas para recopilar datos cuantitativos y cualitativos sobre la salud y bienestar de los empleados. Los resultados obtenidos revelan que la empresa parece fomentar prácticas saludables en el lugar de trabajo y ha creado un ambiente laboral en el que la colaboración y el apoyo mutuo son valorados. Se sugiere que la empresa focalice esfuerzos en promover prácticas saludables fuera del trabajo para complementar las iniciativas internas y mejorar la prevención de accidentes y reducción del ausentismo relacionado con el trabajo.<hr/>ABSTRACT Occupational health and healthy work environments are essential assets for personal and socioeconomic development. In this research, the importance of a healthy work environment is addressed, highlighting its influence on individual and collective health. The study seeks to evaluate the work environment at Balcomad S.A., using surveys and interviews to collect quantitative and qualitative data on the health and well-being of employees. The results obtained reveal that the company appears to promote healthy practices in the workplace and has created a work environment in which collaboration and mutual support are valued. It is suggested that the company focus efforts on promoting healthy practices outside of work to complement internal initiatives and improve accident prevention and reduction of work-related absenteeism. <![CDATA[Deciphering work fitness in work at height: a cross-sectional study]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100358&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los trabajos en altura conllevan riesgos que deben abordarse para garantizar la seguridad laboral. Este estudio se centra en la evaluación de la aptitud de los trabajadores en labores en alturas, considerando la importancia de la seguridad en este contexto. Se llevó a cabo un estudio observacional y transversal para evaluar la capacidad de 50 trabajadores en altura mediante un Test de Bruce Modificado. Se analizaron variables como la edad, duración del test, respuestas cardiovasculares y la presencia de reflejo vagal. Se identificó una correlación significativa entre la edad y la duración del test, evidenciando que los trabajadores más jóvenes tuvieron un rendimiento más eficiente. El estudio revela la importancia de considerar la edad y las respuestas cardiovasculares al evaluar la aptitud para trabajos en altura. Se proponen medidas para mejorar la evaluación, incluyendo la incorporación de variables específicas.<hr/>ABSTRACT Working at height carries risks that must be addressed to ensure workplace safety. This study focuses on the evaluation of the aptitude of workers in working at heights, considering the importance of safety in this context. An observational and cross-sectional study was carried out to evaluate the capacity of 50 workers at height using a Modified Bruce Test. Variables such as age, duration of the test, cardiovascular responses and the presence of vagal reflex were analyzed. A significant correlation was identified between age and the duration of the test, showing that younger workers had more efficient performance. The study reveals the importance of considering age and cardiovascular responses when assessing fitness for work at height. Measures are proposed to improve the evaluation, including the incorporation of specific variables. <![CDATA[Mahsati Ganjavi’s Philosophy of Hedonism]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100368&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The article studies the literary works of the poetess-philosopher Mahsati Ganjavi, one of the outstanding female representatives of the medieval culture of the Moslem East. Attention is paid to the multi-aspect implication of Mahsati’s views on love, opens their philosophical essence. In our opinion, Mahsati Ganjavi’s views on the problem of gender equality, hedonism, women's freedom, the content of love as a sensory-corporal and celestial-moral feeling, her views on divine love, were of great importance in their time for their philosophy, liberalism and originality. Through a conscious analysis of her literary works, the study aims to contribute to a comprehensive understanding of Mahsati Ganjavi's intellectual legacy, highlighting her position as a trailblazer who not only articulated progressive views but also left an indelible mark on the philosophical landscape of her era.<hr/>RESUMEN El artículo estudia la obra literaria de la poetisa-filósofa Mahsati Ganjavi, una de las más destacadas representantes femeninas de la cultura medieval del Oriente musulmán. Se presta atención a las implicaciones múltiples de las opiniones de Mahsati sobre el amor y se revela su esencia filosófica. En nuestra opinión, las opiniones de Mahsati Ganjavi sobre el problema de la igualdad de género, el hedonismo, la libertad de la mujer, el contenido del amor como sentimiento sensorial-corporal y celestial-moral, sus opiniones sobre el amor divino fueron de gran importancia en su época para su filosofía, liberalismo y originalidad. A través de un análisis consciente de sus obras literarias, el estudio pretende contribuir a una comprensión integral del legado intelectual de Mahsati Ganjavi, destacando su posición como pionera que no sólo articuló puntos de vista progresistas, sino que también dejó una marca indeleble en el panorama filosófico de su época. <![CDATA[Citizen competence and the Sustainable Development Goals through children's literature in the English classroom]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100376&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La formación del alumnado infantil para convertirse en parte de una ciudadanía bien informada y dispuesta a actuar por la sostenibilidad de su planeta es un tema social candente principalmente desde la aparición de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la ONU. Los libros ilustrados permiten reflexionar sobre cuestiones locales para comprender las globales y, por tanto, desarrollar un aprendizaje crítico, también en clase de inglés como lengua extranjera (ILE). Por tanto, La literatura infantil es una herramienta adecuada para concienciar sobre los diferentes temas relacionados con la sostenibilidad. Esto es debido a que pueden ser una herramienta eficaz para trabajar las competencias clave de la LOMLOE “ciudadanía” y “conciencia y expresiones culturales” a través de la Educación para la Sostenibilidad (EpS). El objetivo principal de este artículo es crear una selección básica de libros ilustrados en inglés, el kit básico de literatura infantil ODS, que cubran los temas relacionados con los ODS para que pueda ser útil para trabajar la EpS de forma competencial también en la clase de inglés. La investigación ha proporcionado un listado de 12 libros que ayudan a fortalecer las prácticas sostenibles al mostrar personajes en una gran variedad de roles y acciones.<hr/>ABSTRACT Pupils’ education to become part of a well-informed citizenry, willing to act for the sustainability of their planet is a live social issue, mainly since the appearance of the UN Sustainable Development Goals (SDGs). Picture books allow us to reflect on local issues to understand global ones and, therefore, develop critical learning, also in the English as a Foreign Language (EFL) class. Therefore, children's literature is an appropriate tool to raise awareness about the different issues related to sustainability. This is because it can be an effective tool for working on the key competencies of the LOMLOE "citizenship" and "awareness and cultural expressions" through Education for Sustainability (EfS). The main objective of this article is to create a basic selection of illustrated books in English, the ODS children's literature basic kit, that covers the topics related to the SDGs so that it can be useful to work on EfS in a competence-based way also in the class of English. Research has provided a list of 12 books that help strengthen sustainable practices by showing characters in a variety of roles and actions. <![CDATA[Theoretical model for the management of intellectual capital management in the development of dynamic capabilities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100385&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Aunque las capacidades dinámicas pueden ser desarrolladas en periodos de calma, se convierten en factores más importantes en épocas de crisis. La utilidad de las capacidades dinámicas se extiende a los entornos cambiantes e inciertos, y, por lo tanto, en tiempos turbulentos aumenta enormemente su valor. Diferentes estudios realizados muestran que al evaluar empresas que generan o desarrollan capacidades dinámicas ya existentes en su contexto habitual, estas tienen un impacto positivo en el desempeño empresarial en industrias mecánicas en las que las coyunturas comerciales han disminuido por unas fuertes crisis. Es objetivo de este artículo diseñar un Modelo Teórico de la Gestión del Capital Intelectual para el desarrollo de las capacidades dinámicas. Para esto se utilizaron métodos científicos de la investigación y como resultados se tiene las principales variables y dimensiones que influyen en el capital intelectual, se tiene la relación de variables con las capacidades dinámicas que permite integrarlos para la mejora del desempeño empresarial.<hr/>ABSTRACT Although dynamic capabilities can be developed in calm periods, they become more important factors in times of crisis. The usefulness of dynamic capabilities extends to changing and uncertain environments, and therefore in turbulent times their value greatly increases. Different studies carried out show that when evaluating companies that generate or develop already existing dynamic capacities in their usual context, these have a positive impact on business performance in mechanical industries in which commercial situations have diminished due to severe crises. The objective of this article is to design a Theoretical Model of Intellectual Capital Management for the development of dynamic capacities. For this, scientific research methods were used and as results there are the main variables and dimensions that influence intellectual capital, there is the relationship of variables with the dynamic capacities that allow them to be integrated for the improvement of business performance. <![CDATA[Logical-semantic communication forms in dialogical texts in the Azerbaijani and English languages]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100398&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Communication and language are of great importance given their fundamental role in the construction of meaning and the transmission of ideas between individuals. In this context, the dialogic approach emerges as a crucial element to understand communicative dynamics, since it focuses on the active interaction between participants. Therefore, studying dialogic texts not only allows us to unravel the complexities of communication but also provides insights into the way meaning is constructed in a verbal exchange, in addition to revealing the logical-semantic structures and relationships in discourse, offering a deeper vision of how meaningful connections are established in the communicative act. Given the above, the objective of this research is to explore the various forms of meaning relations in the construction of dialogic texts using examples from the Azerbaijani and English languages. In general, it was found that the study of dialogic texts stands as a valuable framework to analyze and understand the richness of communication through language.<hr/>RESUMEN La comunicación y el lenguaje son de gran importancia dado su papel fundamental en la construcción de significado y la transmisión de ideas entre individuos. En este contexto, el enfoque dialógico surge como un elemento crucial para comprender la dinámica comunicativa, ya que se centra en la interacción activa entre los participantes. Por lo tanto, el estudio de los textos dialógicos no sólo permite desentrañar las complejidades de la comunicación, sino que también proporciona conocimientos sobre la forma en que se construye el significado en un intercambio verbal, además de revelar las estructuras y relaciones lógico-semánticas en el discurso, ofreciendo una visión más profunda de cómo En el acto comunicativo se establecen conexiones significativas. Teniendo en cuenta lo anterior, el objetivo de esta investigación es explorar las diversas formas de relaciones de significado en la construcción de textos dialógicos utilizando ejemplos de los idiomas azerbaiyano e inglés. En general, se encontró que el estudio de los textos dialógicos se erige como un marco valioso para analizar y comprender la riqueza de la comunicación a través del lenguaje. <![CDATA[Citizenship education for the development of civics in the Cuban school]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100406&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación ciudadana significa desarrollar en el individuo las competencias necesarias para captar o percibir los problemas sociales como propios. En este trabajo investigativo se expone, uno de los resultados del proyecto investigativo “La educación ciudadana y la educación cívica en la escuela cubana actual”, asociado al Programa: “Problemas del sistema educativo cubano. Perspectivas de desarrollo”. El objetivo de la investigación fue proponer un sistema de acciones, de carácter multifactorial y multidimensional, para el desarrollo del civismo desde la educación ciudadana, en los escolares de la Escuela Secundaria Básica José Ramón León, en Santa Clara, provincia de Villa Clara, Cuba. En este sentido, se definieron diferentes direcciones y vías para la implementación de las acciones. En la propuesta, se integraron la metodología cualitativa y cuantitativa, lo que permitió la concepción del resultado y su socialización en diferentes eventos y espacios metodológicos y científicos. Se emplearon métodos del nivel teórico y del nivel empírico, para determinar las insuficiencias en cuanto al comportamiento ciudadano en los escolares. La implementación del sistema de acciones de educación ciudadana para desarrollar el civismo, propicia el desarrollo de conocimientos, habilidades y actitudes que contribuyen al desarrollo del civismo mediante la educación ciudadana en la secundaria básica.<hr/>ABSTRACT Citizenship education means to develop in the individual the necessary competences to grasp or perceive social problems as their own. This research work presents one of the results of the research project "Citizenship education and civic education in the current Cuban school", associated to the Program: "Problems of the Cuban educational system. Development perspectives". The objective of the research was to propose a system of educational activities, of multifactorial and multidimensional character, for the development of civics from citizenship education in schoolchildren of the José Ramón León Basic Secondary School, in Santa Clara, Villa Clara province, Cuba. In this sense, different directions and ways were defined for the implementation of the activities. In the proposal, qualitative and quantitative methodology were integrated, which allowed the conception of the result and its socialization in different events, methodological and scientific spaces. Theoretical and empirical methods were used to determine the inadequacies in terms of citizenship behavior in schoolchildren. The implementation of the system of educational activities favored the development of knowledge, skills and attitudes that contributed to the development of civility through citizenship education, in basic secondary school. <![CDATA[Teaching and learning media system in digital format, for the study of invertebrates]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100419&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación realizada tuvo como objetivo proponer un Sistema de Medios de enseñanza y aprendizaje en Formato Digital, para el estudio de la Zoología de los invertebrados, que se imparte en la Licenciatura en Educación. Biología en el 2do año del Curso Regular Diurno, de la Facultad de Educación Media del Campus «Félix Varela Morales» en la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Villa Clara, Cuba. Para el desarrollo de esta se utilizaron métodos de recopilación de la información y de procesamiento de la información recopilada como, observación participativa, revisión de documentos, encuesta, entrevista, criterios de expertos, histórico-lógico, analítico-sintético, deductivo-demostrativo, sistémico-estructural, ascenso de lo abstracto a lo concreto, y la modelación. Se utilizan, además, métodos estadísticos y matemáticos. La muestra seleccionada estuvo integrada por 32 estudiantes que se corresponde con la matricula del 2do año del Curso Regular Diurno de la carrera de Licenciatura en Educación. Biología y 10 profesores de diferentes universidades de Cuba. El sistema fue valorado por dos grupos de expertos como pertinente, y se introdujo en el curso 2017-2018, con excelentes resultados. Se concluye que con el sistema se logra una participación más activa en la formación de los conocimientos y una libertad espacio-temporal.<hr/>ABSTRACT The research carried out had as objective to propose a Media System for teaching and learning in Digital Format, for the study of Zoology of invertebrates, which is taught in the Bachelor's Degree in Education. Biology in the 2nd year of the Regular Day Course, of the Faculty of Secondary Education of the Campus "Félix Varela Morales" at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Villa Clara, Cuba. For the development of this study, methods of information collection and processing of the information collected were used, such as participatory observation, document review, survey, interview, expert criteria, historical-logical, analytical-synthetic, deductive-demonstrative, systemic-structural, ascent from the abstract to the concrete, and modeling. Statistical and mathematical methods are also used. The selected sample consisted of 32 students corresponding to the enrollment of the 2nd year of the Regular Day Course of the Bachelor's Degree in Education. Biology and 10 professors from different universities in Cuba. The system was evaluated by two groups of experts as pertinent, and it was introduced in the 2017-2018 course, with excellent results. It is concluded that with the system a more active participation in the formation of knowledge and a spatio-temporal freedom is achieved. <![CDATA[A paradigmatic and syntagmatic description of lexemes in german language]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100435&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The purpose of the article is to investigate the paradigmatic and syntagmatic representation of lexemes in the German language. This work is devoted to the study of the lexico-semantic group of lexems in German as a tool for implementing a systematic approach in the study of the lexico-semantic system of the language, considering the specifics of verbal semantics, various approaches to the interpretation of memory verbs, identifying structure of the internal organization of a given paradigmatic units and describing their paradigmatic relationships. The establishment of systemic relationships testifies to the completed integration of words in new meanings into the lexico-semantic system of the german language. The entry of syntagmatic description into the lexico-semantic system of the language determines the qualitative and quantitative transformation of the vocabulary as a whole. The emergence of new lexico-semantic variants leads to significant changes within the lexical fund. The dynamics of the semantic structure of a single word determines the development of the German vocabulary as a whole, its qualitative and quantitative transformation. Qualitatively, the composition of lexico-semantic groups becomes more complicated, new synonymic and antonymic relations develop, and the existing derivational connections of words are differentiated. In quantitative terms, the emergence of semantic neologisms is a powerful factor in the development of vocabulary, since the stems of words in new meanings are widely used in word formation to create new names.<hr/>RESUMEN El propósito del artículo es investigar la representación paradigmática y sintagmática de los lexemas en la lengua alemana. Este trabajo está dedicado al estudio del grupo léxico-semántico de lexemas en alemán como herramienta para implementar un enfoque sistemático en el estudio del sistema léxico-semántico de la lengua. Se consideran los detalles de la semántica verbal, varios enfoques para la interpretación de los verbos de memoria, la identificación de la estructura de la organización interna de unidades paradigmáticas dadas y la descripción de sus relaciones paradigmáticas. El establecimiento de relaciones sistémicas atestigua la integración completa de palabras con nuevos significados en el sistema léxico-semántico de la lengua alemana. La entrada de la descripción sintagmática en el sistema léxico-semántico de la lengua determina la transformación cualitativa y cuantitativa del vocabulario en su conjunto, mientras que la aparición de nuevas variantes léxico-semánticas conduce a cambios significativos dentro del fondo léxico. Se encontró que cualitativamente, la composición de los grupos léxico-semánticos se vuelve más complicada a medida que se desarrollan nuevas relaciones sinónimas y antonímicas y se diferencian las conexiones derivativas de palabras existentes. En términos cuantitativos, la aparición de neologismos semánticos es un factor poderoso en el desarrollo del vocabulario, ya que las raíces de las palabras con nuevos significados se utilizan ampliamente en la formación de palabras para crear nuevos nombres. <![CDATA[Basketball sports - recreational activities linked to the community of camacho - libertad de Santa Clara]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100443&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El Departamento de Educación Física y Deporte Universitario del campus «Félix Varela Morales», de la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Villa Clara, Cuba, ha desplegado su labor extensionista al interactuar con la comunidad, que se enmarca en áreas aledañas a dicha institución. En tal sentido, el objetivo de la investigación es proponer actividades deportivas - recreativas del deporte Baloncesto en la Comunidad Camacho - Libertad. Para el desarrollo de la investigación se emplearon métodos de recopilación de la información y procesamiento de la información recopilada. La muestra seleccionada estuvo integrada por 20 jóvenes del sexo masculino. Los resultados revelaron las carencias y potencialidades del estudio en cuanto a recursos humanos y materiales, principalmente de practicantes y especialistas que atiendan las actividades y potencien la incorporación de jóvenes a la práctica del Baloncesto en su tiempo libre. Estos sirvieron de base para diseñar y proponer dichas actividades, estas fueron evaluadas por expertos y consideradas pertinentes. Una vez implementada la propuesta se logró permanencia, sistematicidad en la práctica de este deporte y progresión en la incorporación de los practicantes de la comunidad intra y extra universitaria desde niveles bajos, hasta medios y altos, unido al desarrollando de habilidades deportivas y conductuales.<hr/>ABSTRACT The Department of Physical Education and University Sports of the "Félix Varela Morales" campus of the "Marta Abreu" Central University of Las Villas, Villa Clara, Cuba, has deployed its extension work by interacting with the community, which is framed in areas surrounding the institution. The objective of the research is to propose sports-recreational activities in the sport of basketball for young men in the Camacho-Libertad community. Methods of data collection and processing of the information collected were used. The selected sample consisted of 20 young men between 16 and 20 years of age. The results revealed the shortcomings and potential of the study in terms of human and material resources, mainly of practitioners and specialists who attend the activities and promote the incorporation of young people to the practice of Basketball in their free time. These served as a basis for designing and proposing these activities, which were evaluated by experts and considered pertinent. Once the proposal was implemented, permanence, systematicity in the practice of this sport and progression in the incorporation of the practitioners from low to medium and high levels of incorporation were achieved, developing sports and behavioral skills. <![CDATA[Analysis of the legal framnework that warantees the right to health for pregnant women in Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100456&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de esta investigación es analizar el marco jurídico de protección del derecho a la salud de las mujeres embarazadas. Se encontró que existen leyes y políticas específicas que protegen los derechos de las embarazadas, como el acceso a la atención prenatal y obstétrica de calidad, los cuales se encuentran refrendados en cuerpos legales como la Constitución, códigos y leyes. Se identificaron brechas en la implementación y cumplimiento de estas normativas. A pesar de los esfuerzos realizados, persisten desafíos significativos en términos de acceso equitativo a la atención de salud durante el embarazo, así como la persistencia de prácticas discriminatorias. Con base en estos hallazgos, se recomienda fortalecer y mejorar la implementación de las leyes y políticas existentes, así como promover una mayor conciencia y educación en materia de derechos de las embarazadas.<hr/>ABSTRACT The objective of this research is to analyze the legal framework for the protection of the right to health of pregnant women. It was found that there are specific laws and policies that protect the rights of pregnant women, such as access to quality prenatal and obstetric care, which are endorsed in legal bodies such as the Constitution, codes and laws. Gaps were identified in the implementation and compliance of these regulations. Despite the efforts made, significant challenges persist in terms of equitable access to health care during pregnancy, as well as the persistence of discriminatory practices. Based on these findings, it is recommended to strengthen and improve the implementation of existing laws and policies, as well as promote greater awareness and education regarding the rights of pregnant women. <![CDATA[Issues of the use of folklore tradıtıons ın the style of turkısh epıc thought ın nızamı ganjavi's creatıvıty]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100465&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT In the 12th century, Nizami Ganjavi's revolutionary work transformed poetic standards of the time by introducing unprecedented humanitarian themes into Eastern literature. His work, "Khamsa," blends Turkish folk traditions and popular epics, incorporating elements from diverse cultures. The article analyzes the use of these traditions in Turkish epic thought, focusing on the comparison between "Khamsa" and Ferdowsi's "Shahnameh." It is noteworthy that Nizami, in distinguishing his heroes from Ferdowsi's, recreates characters like Khosrov and Bahram with new philosophical and artistic ideas. While inspired by "Shahnameh," Nizami's approach is unique, not merely a tribute but a conceptual reinterpretation. While "Shahnameh" emphasizes the Iranian and non-Iranian division, "Khamsa" centers on the dichotomy of Good and Evil from the perspective of nations and peoples. Unlike Ferdowsi, Nizami avoids humiliating other nations and instead emphasizes values such as humanism, philanthropy, and justice, characteristic of Turkish folk tradition. His work not only eliminates the hatred promoted by Ferdowsi in literature but also contributes to the global literary treasure, offering images that illuminate the path toward an inclusive future. Thus, Nizami emerges as a healer of the Turkish national-ethnic identity, uplifting his people without disparaging others, and leaving a lasting humanitarian legacy in Eastern and world literature.<hr/>RESUMEN En el siglo XII, la obra revolucionaria de Nizami Ganjavi transformó los estándares poéticos de la época al introducir temas humanitarios sin precedentes en la literatura oriental. Su obra, "Khamsa", combina tradiciones populares turcas y epopeyas populares, incorporando elementos de diversas culturas. El artículo analiza el uso de estas tradiciones en el pensamiento épico turco, centrándose en la comparación entre "Khamsa" y "Shahnameh" de Ferdowsi. Es de destacar que Nizami, al distinguir a sus héroes de los de Ferdowsi, recrea personajes como Khosrov y Bahram con nuevas ideas filosóficas y artísticas. Si bien está inspirado en "Shahnameh", el enfoque de Nizami es único, no es simplemente un tributo sino una reinterpretación conceptual. Mientras que "Shahnameh" enfatiza la división iraní y no iraní, "Khamsa" se centra en la dicotomía entre el bien y el mal desde la perspectiva de las naciones y los pueblos. A diferencia de Ferdowsi, Nizami evita humillar a otras naciones y en cambio enfatiza valores como el humanismo, la filantropía y la justicia, característicos de la tradición popular turca. Su obra no sólo elimina el odio promovido por Ferdowsi en la literatura sino que también contribuye al tesoro literario global, ofreciendo imágenes que iluminan el camino hacia un futuro inclusivo. Así, Nizami emerge como un sanador de la identidad nacional-étnica turca, elevando a su pueblo sin menospreciar a los demás y dejando un legado humanitario duradero en la literatura oriental y mundial. <![CDATA[Strengthening intangible cultural heritage: a tourist route for development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000100474&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La diversidad cultural y el patrimonio desempeñan un papel fundamental en la identidad y riqueza de las comunidades en el mundo. Estas, emergen como un tesoro cultural cuya preservación y promoción se han convertido en aspectos cruciales para el desarrollo sostenible y la conservación de su identidad. El trabajo tiene como objetivo fortalecer el patrimonio cultural inmaterial e implantar una ruta turística en la comunidad Tsáchila. Para el estudio se utilizó el método general de solución de problemas y el PESTEL, para identificar las causas que amenazan la preservación del patrimonio cultural. Se concluye que se deben implementar estrategias que requieren la colaboración entre la comunidad Tsáchila y las autoridades locales. Además, desarrollar programas de educación y proyectos de concienciación, mientras se fomenta la participación activa de la comunidad en la preservación de sus tradiciones.<hr/>ABSTRACT Cultural diversity and heritage play a fundamental role in the identity and wealth of communities around the world. These emerge as a cultural treasure whose preservation and promotion have become crucial aspects for sustainable development and the conservation of its identity. The work aims to strengthen the intangible cultural heritage and implement a tourist route in the Tsáchila community. For the study, the general problem-solving method and PESTEL were used to identify the causes that threaten the preservation of cultural heritage. It is concluded that strategies that require collaboration between the Tsáchila community and local authorities must be implemented. In addition, develop education programs and awareness projects, while encouraging the active participation of the community in the preservation of its traditions.