Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020210001&lang=en vol. 13 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Innovation-oriented government management: context and characterization of the model]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo tiene como objetivo el análisis del contexto de la gestión del gobierno y la caracterización del modelo orientado a la innovación para Cuba. Se investigan los objetivos, enfoques y tendencias de la gestión del gobierno, sus características en el Socialismo y se profundiza en las normas más utilizadas de los sistemas de gestión. Finalmente, se describe la propuesta de un modelo de gestión del gobierno orientado a la innovación para Cuba, que contiene los principios, componentes, tipos de innovación, ciclos de gestión y el sistema de evaluación.<hr/>ABSTRACT The article aims to analyze the context of government management and characterize the innovation-oriented model for Cuba. The objectives, approaches and trends of government management are investigated, their characteristics in Socialism and the most widely used management system standards are explored. Finally, the proposal for a government management model oriented to innovation for Cuba is described, which contains the principles, components, types of innovation, management cycles and the evaluation system. <![CDATA[Research competences in university training]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la formación universitaria es clave la adquisición de competencias investigadoras por estar estrechamente relacionadas con la creación y utilización del conocimiento. Estas competencias son exigibles para la realización de los Trabajos Fin de Estudios. El objetivo de este artículo es identificar las necesidades formativas percibidas por universitarios en cuanto a competencias investigadoras para la elaboración de proyectos de investigación. Se aplica un diseño de estudio correlacional evaluativo. La recogida de datos se lleva a cabo mediante escalas tipo Likert, diseñadas en base a resultados de investigaciones previas. La revisión bibliográfica permitió identificar tres subcategorías de competencias investigadoras: a) Competencias de Elaboración Intelectual, b) Competencias Técnicas y c) Competencias Comunicativas. Se analizó la validez y fiabilidad de estas escalas. Las tres escalas arrojan índices buenos de fiabilidad en el Alfa de Cronbach. Así como unidimensionalidad y un elevado porcentaje de varianza explicada. Los datos obtenidos de la muestra de este estudio, que la componen 138 estudiantes de Ingeniería en Ciencias Informáticas, indican que las necesidades formativas identificadas se manifiestan de manera similar en las competencias de índole intelectual, técnico y comunicativo. Se propone hacer extensiva esta línea de investigación que podría ayudar a mejorar la actual formación investigadora.<hr/>ABSTRACT The acquisition of research competences is a key factor in university education because it is closely linked to the formation and use of knowledge. These competences are required for the completion of End of Studies Projects. The objective of this article is to identify the training needs perceived by university students in terms of research skills needed for drafting research projects. This paper presents an evaluative correlational study. Data collection is carried out using Likert-type scales, designed based on the results of previous research. The bibliographic review allowed us to identify three subcategories of investigative competences: a) Intellectual Elaboration Competences, b) Technical Competences and c) Communicative Competences. The validity and reliability of these scales were analyzed. All three scales show high reliability indexes as indicated by the Cronbach's Alpha coefficient, as well as one-dimensionality and a high percentage of explained variance. The data obtained from the study sample, which is made up of 138 Computer Science Engineering students, indicate that the identified training needs are manifested in a similar pattern for intellectual, technical and communicative skills. It is encouraged to follow this line of research for it could contribute to improve the current research training program. <![CDATA[The university in the analysis of tourist facilities in the Kuri Pishku trail, in the Mundug waterfall section, Patate]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100026&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La participación universitaria en la identificación y propuesta a las soluciones de las diferentes problemáticas ha permitido concluir en que el estudio de los senderos puede ser adecuados para la actividad turística, especialmente en la tipología del turismo de naturaleza, dando al lugar donde se desarrolla un dinamismo económico y social. El análisis de un sendero supone el conocimiento de las facilidades turísticas que requiere para la satisfacción de los visitantes. En esta investigación se analizó el caso del sendero Kuri Pishku tramo cascada de Mundug en el cantón Patate; identificando y evaluando las condiciones actuales del entorno para determinar una serie de actuaciones que contribuyan al incremento del número de visitas. El propósito fue recuperar e incentivar la conservación del sendero. Dentro de la investigación se utilizó distintas técnicas de recolección de información dirigida a los actores involucrados. A través de la información obtenida, se realizó un análisis e interpretación de resultados permitiendo concluir que es necesario el planteamiento de estrategias enfocadas en áreas que necesitan ser adecuadas en este lugar. Finalmente, este proyecto promueve la práctica de senderismo hacia la cascada de Mundug como un atractivo turístico que debe potencializarse.<hr/>ABSTRACT The participation of universities in identifying and offering solutions to different problems has led to the conclusion that the study of natural trails can be a source of insight in developing tourist activities, especially nature tourism; it brings about economic and social dynamism in the regions where it is practiced. The analysis of trails implies the knowledge of the type of tourist facilities required for the satisfaction of visitors. In this paper, the Kuri Pishku trail, specifically the section of the Mundug waterfall in the Patate region was analyzed. The current environmental conditions of the area were identified and evaluated to set forth a system of actions that contribute to increase the number of visitors. Another purpose was to recover and encourage the conservation of the trail. As part of the research, different techniques were used to collect information about the actuators involved. From the information collected, the analysis and interpretation of the results led to the conclusion that it is necessary to propose strategies focusing on the areas that need to be acclimatized for tourism in this site. To conclude, this project promotes the practice of trekking to the Mundug waterfall as a tourist attraction that should be promoted. <![CDATA[The need for employment of university students of computer systems engineering]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el estudio se presenta un análisis sobre el sector estudiantil que requiere oportunidades de empleo para su permanencia en el Instituto Tecnológico José Mario Molina Pasquel y Henríquez campus Puerto Vallarta. La cuestión planteada fue: ¿Qué sector estudiantil de la carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales requiere de oportunidades de empleo para solventar su formación profesional? Con una metodología que emplea un enfoque mixto, descriptivo, retrospectivo con un método deductivo, en el cual se aprovecha las ventajas de la tecnología para obtener la información requerida. Se utiliza la técnica de encuesta mediante una aplicación web. La muestra, se obtiene de los alumnos de la carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales durante el periodo febrero a julio 2019. Los resultados más relevantes de este estudio muestran un sector importante de estudiantes que requieren de empleo para solventar sus estudios (dos terceras partes de la muestra), y de los cuáles no todos se encontraban laborando. A partir de estos datos, se considera relevante proponer estrategias que permitan apoyar a los estudiantes para disminuir el riesgo de deserción por factor económico.<hr/>ABSTRACT The study presents an analysis of the student population that requires employment for their permanence at the José Mario Molina Pasquel y Henríquez Campus Puerto Vallarta Technical Institute. The research question was which student population of the Computer Systems Engineering program requires employment to cover the expenses related to their higher-education studies. The methodology used in this study employs a mixed, descriptive, retrospective approach with a deductive method; the advantages of technology are used to obtain the required information. The survey technique is used through a web application. The sample consists of the students of Computer Systems Engineering during the period February to July 2019. The most relevant results of this study show that a significant population of students require employment to cover the cost of their studies (two thirds of the sample), not all of whom were working. Based on these data, it is considered relevant to set forth strategies that support students and reduce the risk of dropout due to economic factors. <![CDATA[Sustainable development of the tourism industry in Azerbaijan]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Tourism, as the most profitable and rapidly growing business, guarantees the acceleration of economic growth for the countries, serving also as a means of dissemination of its geographic resources, opportunities and culture. Favorable climatic conditions, numerous historical and cultural resources, good transport and geographical position, available labor resources and adequate food supply are considered the main conditions for the development of tourism. At present, tourism is one of the fastest growing sectors of the world economy, contributing 10% of GDP. This figure is 4.1% in Azerbaijan. Tourism industry plays an important role in the creation of a secondary sector, providing also employment. It contributes to the activation of foreign trade as well. Moreover, tourism has great influence on the main sectors of the economy, giving impetus to sociopolitical development. Because of that, the objective of this research is to analyze the economic and geographical problems of the tourism industry in Azerbaijan Republic taking into account the peculiarities of its natural conditions and economic development.<hr/>RESUMEN El turismo como el negocio más rentable y de rápido crecimiento proporciona la aceleración de la economía de cada país, sirviendo también como medio de propagación de sus recursos geográficos, oportunidades y cultura. La disponibilidad de clima favorable, diversos recursos históricos y culturales, la posición geográfica y de transporte, los recursos laborales y el nivel de suministro de alimentos se consideran las principales condiciones para el desarrollo del turismo. En la actualidad, el turismo es uno de los sectores de mayor crecimiento de la economía mundial, contribuyendo al 10% de los PIB. La cifra es del 4,1% en Azerbaiyán. La industria del turismo desempeña un papel importante en la creación del sector secundario, proporcionando también empleo. También contribuye a la activación del comercio exterior. Además, el turismo tiene una gran influencia en los principales sectores de la economía, dando un impulso al desarrollo sociopolítico. Debido a esto el objetivo de esta investigación es analizar los problemas económicos y geográficos de la industria turística en la República de Azerbaijan tomando en consideración sus peculiaridades en las condiciones naturales y desarrollo económico. <![CDATA[Importance of the accounting management model for the control of economic institutions]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El modelo de gestión contable es un elemento indispensable en los sistemas de planificación y control de las entidades económicas. La integración de los procedimientos y las diversas dimensiones de esta acción abre un nuevo campo para las técnicas de adopción de decisiones al eliminar la compartimentación de la organización. Los sistemas de planificación de los recursos institucionales también pueden ser un instrumento formidable para los controladores de la gestión. Su aplicación presupone una modelización global de los flujos y procesos de la empresa, posiblemente mediante una reingeniería de todos los usos y técnicas existentes. Se trata entonces de una notable oportunidad para actualizar los modelos de contabilidad de control y gestión cambiando los esquemas de cálculo de costos dentro de la empresa. De una lógica tradicional de centro de costos, que es en gran medida dominante, podría pasar a un enfoque basado en procesos. En resumen, si bien los sistemas de planificación de los recursos institucionales constituyen un marco técnico innovador y conceptualmente notable que puede propiciar una evolución significativa del control de la gestión, la realidad sigue siendo mucho más matizada.<hr/>ABSTRACT An accounting management model is a key element for the planning and control systems of economic institutions. Procedural integration, combined with the multiple dimensions of this action, opens new horizons for decision-making techniques by eliminating organizational compartmentalization. Institutional resource planning systems can also be a formidable tool for management supervisors. Their implementation entails a global modelling of the company's work flow and processes, possibly through engineering re-design of all existing equipment and techniques. It is then a remarkable opportunity to update the control and management accounting models by changing the cost calculation schemes within the company. This will make possible the transition from a traditional cost center accounting, which is the predominant type, to a process-based approach. In conclusion, while institutional resource planning systems provide an innovative and conceptually remarkable technical framework that can lead to a significant evolution in management control, the reality involves many more little details. <![CDATA[The role of the industrial engineer in Peru in the context of covid-19 pandemic]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100059&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente estudio, se llevó a cabo una investigación de alcance descriptivo sobre los estragos producidos por el Covid-19 en el Perú y, al mismo tiempo, se desarrolló un análisis reflexivo sobre la función del ingeniero industrial en la etapa de desconfinamiento, reactivación económica y post pandemia. Dicho análisis se enfocó en destacar las oportunidades y desafíos del ingeniero industrial en materias de seguridad y salud ocupacional, diseño de puestos de trabajo, gestión ambiental y en la aplicación de tecnologías de la información. En ese sentido, se pudo concluir que el ingeniero industrial posee las aptitudes y competencias necesarias para ser partícipe de la recuperación económica de todo tipo de empresa, supervisar el cumplimiento de los protocolos sanitarios, rediseñar los puestos de trabajos con alto riesgo de contagio, minimizar el impacto ambiental de la industria que retoma sus operaciones y fomentar la transformación digital que facilite el trabajo a distancia.<hr/>ABSTRACT This study explains the damages brought about by Covid-19 pandemic in Peru through a descriptive research type. At the same time, a reflective analysis was developed on the role of the industrial engineer in the deconfinement and post-pandemic economic reactivation stage. This analysis focused on highlighting the opportunities and challenges for the industrial engineer in the fields of safety and occupational health, job design, environmental management, and the application of information technologies. In this sense, it was concluded that the industrial engineer has the necessary skills and competencies to become an actuator in the economic recovery of all types of companies, to supervise compliance with health protocols, redesign jobs with high risk of contagion, minimize the environmental impact of industries that resume operations and promote the digital transformation that facilitates telework. <![CDATA[Strategies for the development of negotiation skills in executives and their substitutes at the <em>Viajes Cubanacán</em> travel agency]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100064&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los procedimientos para el desarrollo y evaluación de las habilidades directivas van adquiriendo cada vez mayor relevancia en el ámbito organizacional. Precisamente, la presente investigación surgió ante la problemática de la inexistencia de directrices estratégicas que normen el cambio en el desarrollo de las sub-habilidades de negociación en la práctica de los cuadros de la agencia de viajes “Viajes Cubanacán”. Por ello, se propuso como objetivo: diseñar una propuesta de estrategias para la mejora de habilidades vinculadas con la negociación de los directivos de la agencia de viajes “Viajes Cubanacán”. Se emplearon una serie de métodos, técnicas y herramientas metodológicas, tales como la revisión documental, entrevistas, encuestas, la observación científica, el método Delphi, la tormenta de ideas, entre otros. Con el estudio se identificaron las principales brechas existentes en el desarrollo de las sub-habilidades vinculadas con la negociación, y se propusieron una serie de estrategias, con sus respectivos planes de acciones, en aras de lograr una mayor capacitación de los directivos de la agencia.<hr/>ABSTRACT The procedures for the development and evaluation of managerial skills are becoming increasingly relevant in the organizational environment. In fact, this research arose from the nonexistence of strategic guidelines that regulate the change in the development of negotiation sub-skills in everyday work practices of the executives of Viajes Cubanacán travel agency. Thus, the aim of this research was to set forth strategies for the development of negotiation skills in managers of Viajes Cubanacán travel agency. Several methods, techniques and methodological tools were used, such as documentary review, interviews, surveys, scientific observation, Delphi method, brainstorming, among others. The study identified the main existing gaps in the development of sub-skills related to negotiation, and multiple strategies with corresponding action plans were put forth, all aimed at achieving a superior training of the agency's managing board. <![CDATA[Ethical conflicts of genetic engineering]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100077&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La ciencia ha avanzado tanto en los últimos 50 años, muchas veces sin tomar en cuenta las repercusiones de sus descubrimientos, ha generado sendos conflictos morales, del buen vivir, con la sociedad y en la naturaleza, obligando con esto a que también la ética evolucione. Primero fue la Deontología Médica, una ética profesional pegada más a la relación del médico con el paciente, luego fue la Ética Médica, que deja muchos vacíos, en la conducta del investigador en torno a sus experimentos. También es importante recalcar, que la ciencia actual, puede con base en sus experimentos de manera asexuada, crear vida y en particular embriones humanos, hay indicios de que ya se los está haciendo de manera clandestina y esto no deja dudas del peligro que representa estas investigaciones. Con la necesidad de normar estos trabajos científicos, aparece la Bioética, que es un puente que une la conciencia moral con las nuevas tecnologías y descubrimientos. El presente artículo tiene el objetivo, de acercar al estudiante que se está formando cómo médico al conocimiento de estos temas y a lograr un criterio que le permita actuar dado el caso, con una actitud honesta, apegada a la defensa de los derechos humanos y de la naturaleza.<hr/>ABSTRACT Science has advanced a lot in the last 50 years, often without taking into account the repercussions of its discoveries. It has generated moral conflicts between good living and society and good living and nature, thus forcing ethics to evolve as well. First there was Medical Deontology, a professional ethics more closely related to the relationship between the physician and the patient; then there was Medical Ethics, which leaves many gaps in the conduct of the researcher in relation to his experiments. It is also important to emphasize that current science, based on its experiments in an asexual manner, can create life and in particular human embryos. There is evidence that this is already happening secretly, leaving no doubt as to the danger posed by these researches. Bioethics appears as a need to regulate this type of scientific work; it is a bridge that joins moral conscience with new technologies and discoveries. The objective of this article is to sensitize medical students with these issues and to encourage an ethics that will allow them to take action if necessary, with an honest attitude, committed to the defense of human rights and nature. <![CDATA[Scientific construction of students’ knowledge from graphs with tracker freeware]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el artículo se propone la implementación de un laboratorio virtual para abordar diferentes tópicos de la asignatura de mecánica (Física I), por medio de un banco de videos y el uso del software de licencia libre para análisis de videos TRACKER, que entre otras cosas permite generar gráficas de las variables cinemáticas. Lo anterior con la finalidad de promover el mejor entendimiento de la interpretación de gráficas de variables cinemáticas.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is the implementation of a virtual lab to address different topics of the mechanics course (Physics I), by means of a video bank and the use of TRACKER, a freeware used for analyzing videos, which among other things allows to generate graphs from kinematic variables. The above will facilitate a better understanding and interpretation of kinematic variable graphs. <![CDATA[Historical-cultural approach in cuban educational research. From tradition to traditionalism]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100089&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La utilización del enfoque histórico cultural, como fundamento teórico de las investigaciones educacionales en Cuba, constituye una tradición valiosa, pertinente y eficaz desde la segunda mitad del siglo XX hasta el presente, pues ha contribuido al perfeccionamiento de la educación cubana. Los investigadores no solo se han apoyado en ella, sino que han aportado también a su enriquecimiento, con elementos teóricos y metodológicos novedosos y contextualizados a la realidad social y cultural del país. Sin embargo, la tradición ha devenido en un tradicionalismo debido a su difusión simplificada, centrada solamente en asumirlo como declaración de principio y algunos de sus conceptos fundamentales de manera formal. El artículo analiza las deficiencias de este tradicionalismo como un problema epistemológico, que afecta el rigor de los resultados científicos, su valor práctico y formativo. Entre las causas están, la formación acelerada de nuevos investigadores en educación, enfatizando en metas cuantitativas, sin tener en cuenta la necesidad de una cultura científica previa que requiere de determinado tiempo en consolidarse. También ha influido el desinterés, entre los académicos, por la realización de un debate sistemático acerca de las exigencias epistemológicas, teóricas y metodológicas, relacionadas con la aplicación del enfoque histórico cultural.<hr/>ABSTRACT The use of the cultural-historical approach as a theoretical basis for educational research in Cuba is a valuable, relevant and effective tradition from the second half of the 20th century to the present, as it has contributed to the improvement of Cuban education. Researchers have not only relied on it, but have also contributed to its enrichment, with innovative theoretical and methodological elements contextualized to the social and cultural reality of the country. However, the tradition has become a traditionalism due to its superficial ways of implementation, which focus only on assuming it as a statement of principles and approach some of its core concepts only in a formal way. This article analyzes the deficiencies of this traditionalism as an epistemological problem, which affects the accuracy of scientific results as well as their practical and educational value. Among the main causes are the accelerated training of new educational researchers, which focuses on quantitative goals and disregard the need for a background scientific culture that can only be consolidated over time. Also worth mentioning is the lack of interest among academics in conducting a systematic debate on the epistemological, theoretical and methodological requirements for the application of the cultural-historical approach. <![CDATA[Portfolio management system using business intelligence software in the Water board of Pimampiro]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100096&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Junta de Aguas de la Acequia del Pueblo de Pimampiro, ubicado en el Cantón Pimampiro de la Provincia de Imbabura, mantenía pérdidas anuales por un monto aproximado de $19.962 por cuestiones de multas, mingas, consumo de agua, etc. Además de denuncias registradas por los usuarios sobre robo, contaminación y emergencias a lo largo del canal de riego y sus ramales, inclusive con más de 60 predios con información inexacta y/o falsa, por esta razón se propuso a la Junta de Aguas la implementación de una plataforma web y móvil que permita la gestión de cartera, y sobre todo mantener actualizada la información de los usuarios de la Junta. Se utilizaron métodos y técnicas de investigación como encuestas y entrevistas que permitieron obtener datos para su posterior análisis. Con la implantación de la aplicación web y móvil se logra gestionar de manera oportuna la distribución del recurso agua entre los regantes de manera eficiente y eficaz, así como, mejorando la cobranza, seguimiento financiero, mediante el levantamiento de Información nominal de los usuarios en base a las nuevas tecnologías de Inteligencia de Negocios y Tecnologías de la Información y Comunicación, se desarrolló un proceso de racionalización y asignación eficiente del agua de riego en la acequia del pueblo de Pimampiro en post de lograr estadísticas cívicas y desarrollo sostenible.<hr/>ABSTRACT The Water Board of the canal of Pimampiro, located in the Pimampiro region in the Province of Imbabura, had annual losses of approximately $ 19,962 due to fines, mingas, unnecessary water consumption, etc. Other issues were the complaints registered by users about theft, pollution and emergencies along the irrigation canal and its distributaries, the inaccurate and/or false information of more than 60 farms; for these reasons a proposal was made to the Water Board to implement a web and mobile platform that would allow portfolio management, and above all to keep the Board users’ information updated. Methods and research techniques such as surveys and interviews were used to obtain data for further analysis. With the implementation of the web and mobile application, it is possible to manage in a timely manner the distribution of water resources among irrigators in an efficient and effective manner. At the same time, improvements have taken place in regards to the collection of contributions and financial monitoring, by the information collected through Business Intelligence technologies, and Information and Communication Technologies. A process of rationalization and efficient distribution of irrigation water was developed in the canal of the town of Pimampiro in order to achieve collective consciousness and sustainable development. <![CDATA[Environmental feasibility and social embracing of friction welding]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100103&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente trabajo se realiza una revisión bibliográfica sobre los procesos de soldadura y su influencia en el medio ambiente, se describen las particularidades de los métodos de soldadura convencionales y su influencia en el medio ambiente y una comparación con el uso de la soldadura por fricción, que favorece una mejora en la mitigación de los riesgos ambientales del proceso y las propiedades mecánicas de la junta soldada, a partir del desarrollo de aprendizajes tecnológicos entre la mayoría de expertos y público en general.<hr/>ABSTRACT This work presents a bibliographic review on welding processes and their impact on the environment. The specificities of conventional welding methods and their environmental impact are described. A comparison is made with friction welding, which is more environmental friendly and offers better welded joints. The data presented here is based on the experts’ technological experience and that of the general users’ as well. <![CDATA[Sustainable and resilient urbanization to covid-19: new horizons for city research]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100110&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El COVID-19 ha expuesto una serie de vulnerabilidades económicas, ambientales y sociales como parte de la exacerbación de las contradicciones y conflictos que caracterizaron la vida urbana. Este estudio propone algunas líneas generales de investigación que deben adoptarse para redefinir el estudio académico sobre la agenda urbana y la definición de políticas que tengan como objetivo avanzar hacia la sostenibilidad urbana y la resiliencia. La metodología se basó en un análisis documental cualitativo que permitió la búsqueda, selección y síntesis crítica de la bibliografía científica de acuerdo con las categorías de investigación propuestas. Los resultados muestran tres líneas generales de investigación que pueden considerarse para investigar ciudades sobre los procesos de urbanización sostenible y la resistencia a los efectos socio-territoriales de COVID-19. El estudio discute con las propuestas derivadas de las ciudades inteligentes y basadas en el urbanismo ecológico que han abordado la sostenibilidad urbana y la resiliencia, en tanto que es necesario repensar la investigación urbana hacia la transición hacia la sostenibilidad y la resiliencia urbana.<hr/>ABSTRACT COVID-19 has exposed a series of economic, environmental, and social vulnerabilities as part of the exacerbation of the contradictions and conflicts that characterized daily urban life. This study proposes some general lines of research that must be taken up to redefine the academic study on the urban agenda and the definition of politics that aim to advance towards urban sustainability and resilience. The methodology was based on a qualitative documentary analysis that allowed the search, selection, and critical synthesis of scientific bibliography according to the research categories proposed. The results show three general lines of research that can be considered to investigate cities about the processes of sustainable urbanization and resilience to the socio-territorial effects of COVID-19. The study discusses how urban sustainability and resilience have been addressed by those proposals derived from smart cities and based on ecological urbanism, while it is necessary to rethink urban research towards the transition for urban sustainability and resilience. <![CDATA[Forecast of the demand for medications by a pharmaceutical organization using the Arima model]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The study of the demand for medications is one of the stages that should be taken into account in planning these inventories. Such study helps managers and governmental organizations in the decision-making process. The scope of this paper is to put forth a method of forecasting the demand for medications by a pharmaceutical organization. The study analyzes historical demand data in combination with morbidity data. A procedure is designed, based on the available scientific literature, and applied to one of the 487 medications studied. The forecast is adjusted according to the changes of morbidity; the data was provided by pharmaceutical authorities. The results suggest that the ARIMA (0,1,1)x(0,1,1)12 is the most adequate to forecast the demand of this product. Future researches may test the procedure designed in a wider variety of medications. This paper defines stages for the medication inventory forecast, by offering guidelines of the different activities that inventory planners should perform.<hr/>RESUMEN El estudio de la demanda de los medicamentos es una de las etapas que se deben cumplimentar en el proceso de planificación de estos bienes. Tal estudio ayuda a los directivos y a las organizaciones gubernamentales en el proceso de toma de decisiones. El objetivo de este artículo es pronosticar la demanda del inventario de medicamentos de una institución farmacéutica, al combinar los datos históricos de demanda y los datos de morbilidad asociados. Se diseña un procedimiento basado en la literatura y se aplica a uno de los 487 fármacos estudiados. Se ajusta el pronóstico a los cambios que experimenta la morbilidad a partir de los datos que aportan las autoridades farmacéuticas. Los resultados sugieren que el modelo más adecuado para el pronóstico de demanda del artículo seleccionado es el ARIMA (0,1,1)x(0,1,1)12. Las investigaciones futuras deben aplicar el procedimiento a una muestra superior. En el presente trabajo se definen fases para el pronóstico de la demanda de los fármacos, al alinear las diversas actividades que los hacedores de la planificación deben desempeñar. <![CDATA[Culture, science and research: about the value of the cultural factors of science for university research managers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100131&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La mejora de la función de investigación en las universidades y su papel social va acompañado estrechamente al perfeccionamiento de su gestión, por lo que la incorporación de nuevas herramientas de gestión es una necesidad para liderar ese proceso. Entre los aspectos que deben tener análisis científico y modelación en esa acción de gestión están las determinantes de la producción científica. Y entre estas determinantes se reconocen las institucionales, culturales, financieros, profesionales, entre las principales. Ninguna concepción sobre la ciencia, la tecnología y la innovación, aborda con tanta profundidad el estudio sobre el impacto de estas determinantes en el avance de la función de investigación universitaria como lo hacen los Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología. Este trabajo responde al mencionado enfoque interdisciplinario y se refiere en particular a la explicación sobre la importancia e incidencia de las determinantes de tipo cultural en el desarrollo de la investigación y producción científica universitaria. Como elemento adicional se presentan algunas ideas sobre cómo se vienen atendiendo las mismas en la política y gestión de la función de investigación en la Universidad Regional Autónoma de Los Andes (UNIANDES, Ecuador).<hr/>ABSTRACT The improvement of the research function in universities and its social role goes hand in hand with the improvement of its management, so the incorporation of new management tools is a necessity to lead this process. Among the aspects that should have scientific analysis and modeling for the implementation of the aforementioned management action are the so-called determinants of scientific production. These are some of the mainly identified determinants: institutional, cultural, financial, and professional ones. No other conception of science, technology and innovation approaches in such depth the study of the impact of these determinants on the progress of the university research function as does the Social Studies of Science and Technology. This work is in correspondence with the aforementioned interdisciplinary approach and makes special mention of the importance and incidence of cultural determinants in the development of university research and scientific production. As an additional element, some ideas are presented on how they are being addressed in the policy and management of the research function at the Universidad Regional Autónoma de Los Andes (UNIANDES, Ecuador). <![CDATA[Diagnosis of history conceptual contents knowledge in tenth grade, canton pasaje]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El contenido conceptual de la historia es esencial en la formación del pensamiento histórico. Con el objetivo de diagnosticar el nivel de conocimiento histórico de los estudiantes de décimo grado de las escuelas del cantón Pasaje en relación al ámbito nacional, provincial y cantonal se realizó un estudio descriptivo con enfoque cuantitativo, sustentado en los métodos de revisión documental, analítico-sintético y estadístico, y en la técnica de encuesta. Entre los principales resultados se significa el nivel de conocimiento general (historia nacional, provincial y cantonal) sobre los contenidos conceptuales entre medio y bajo con tendencia a este último.<hr/>ABSTRACT The conceptual contents of history are essential for the education of historical thinking. With the aim of diagnosing the knowledge level of History of tenth grade students of the schools of Pasaje canton, in contrast with national, provincial and regional standards, a descriptive study was conducted following a quantitative approach. The research was supported by documentary analysis, analytical-synthetic, and statistical methods; the survey technique was also instrumental. This research led to the conclusion that the knowledge of conceptual contents of national, provincial and cantonal history was between medium and low levels, with a marked inclination to the latter. <![CDATA[The science-technology-society approach in the management of human teaching talent]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100150&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las actuales condiciones imponen profundizar en el papel de la ciencia y la tecnología en la integración de los conocimientos científicos desde varias aristas y de manera integral. Lo cual permite un mejor tratamiento a los complejos fenómenos de la realidad social y que el desempeño del talento humano docente sea un aspecto básico de la gestión de recursos humanos en las instituciones educativas. Siendo el talento humano un elemento esencial en el desarrollo de las organizaciones, resultan válidas las formas de gestionar, que permitan mantener un claustro docente, formado, preparado y capacitado para relacionar la teoría y la práctica, así como también la investigación y de relacionar la ciencia y la tecnología con el contexto natural y social en que se desarrolla la universidad. El desempeño del talento humano docente constituye una prioridad para emprenderse acciones que estimulen la permanencia y el resultado en sus actividades académicas, investigativas y sus relaciones con la sociedad. Se formula como objetivo del trabajo: Caracterizar el enfoque CTS desde la aplicación de sus categorías fundamentales para comprender la importancia y retos de la gestión del talento humano docente en UNIANDES, Riobamba, Ecuador.<hr/>ABSTRACT The current conditions impose the need to delve deeply into the role of science and technology in integrating scientific knowledge from various angles and in a comprehensive manner; thus making it possible to better deal with complex phenomena of social reality, and endorsing the idea that the proper performance of human teaching talent is a basic aspect of human resource management in educational institutions. Given that human talent is an essential element in the development of organizations, valid management methods will be those that allow the maintenance of a well-trained teaching staff, capable of putting theory into practice, of developing research, and of connecting science and technology with the natural and social context of the university. The good performance of human teaching talent is a priority for putting actions in place to encourage permanence and positive results of the staff’s academic and research activities, as well as better relations with the society. The main objective of this work is to characterize the STS approach from the implementation of its core categories in order to understand the importance and challenges of human talent management in teaching at UNIANDES, Riobamba, Ecuador. <![CDATA[Comparative evaluation of the ample introduction of electric vehicles in Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100159&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Electric urban transport has become a trend for sustainability. Many researchers and people in general already talk about the countless environmental benefits of electric vehicles. However, it is our responsibility to know in which scenarios we have environmental benefits and which technologies have a positive influence on the environment. This paper presents a comparative Life Cycle Assessment (LCA) of Battery Electric Vehicles (BEV), Hybrid Electric Vehicles (HEV) and Internal Combustion Engine Vehicles (ICV) fueled with petrol and Liquefied Petroleum Gas(LPG). The LCA is evaluated taking into account the variables of electricity and diesel fuel production in Peru. This document shows a "well to wheel" LCA, and "cradle to gate" analysis for electric, hybrid and conventional vehicles. The ReCiPe methodology was used for it has midpoint and endpoint indicators to evaluate environmental impact. The planning of the Ministry of Energy and Mines of Peru has been used to establish different evaluation scenarios and perform the calculations of sensitivity analysis of the results. In addition, an evaluation was made of the cost of acquisition and use of vehicles in the current situation and in prospective scenarios. This way calculation was made of the break-even points in terms of the environment and the economy.<hr/>RESUMEN El transporte urbano eléctrico se ha convertido en una tendencia de sostenibilidad. Muchos investigadores y gente en general ya hablan de los innumerables beneficios medioambientales del vehículo eléctrico. Sin embargo, es nuestra responsabilidad saber en qué escenarios tenemos beneficios ambientales y qué tecnologías tienen una influencia positiva en el medio ambiente. De esta manera, este artículo presenta una Evaluación comparativa del ciclo de vida (LCA) de Vehículo Eléctrico a Batería (BEV), Vehículo Eléctrico Híbrido (HEV) y Vehículos con Motor de Combustión Interna ICV, alimentados con gasolina y gas licuado de petróleo. El LCA se evalúa considerando la mezcla de producción de electricidad y petróleo de Perú. Este documento muestra un análisis LCA de "pozo a rueda" y "de la cuna a la puerta" para vehículos eléctricos, híbridos y convencionales. Utilizamos la metodología ReCiPe, cuenta con indicadores de punto medio y final para evaluar el impacto en el medio ambiente. La planificación del Ministerio de Energía y Minas del Perú se ha utilizado para establecer diferentes escenarios de evaluación y realizar los cálculos de análisis de sensibilidad de los resultados. Además, se ha realizado una evaluación del costo de adquisición y uso de vehículos en la situación actual y los escenarios proyectados. De esta forma calculamos los puntos de equilibrio en los componentes medioambiental y económico. <![CDATA[Promotion and rescue of local cultural traditions in basic education teacher trainees of the National University of Loja]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100167&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación se dirigió a la promoción y rescate de las tradiciones culturales locales por estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Nacional de Loja, tomando en consideración lo significativo de este proceso para su desarrollo personal y profesional. El objetivo es diseñar alternativas para la promoción de tradiciones culturales locales en su formación. Como técnicas para la recolección de información se utilizaron el análisis documental y la encuesta con el instrumento cuestionario, se aplicó a 27 estudiantes de Ciclo VII de la carrera. Los resultados obtenidos evidenciaron, no se difunde la promoción y rescate de tradiciones culturales, consideraron la importancia de incluir en los contenidos de aprendizaje de manera transversal, la promoción y rescate de las tradiciones culturales de la provincia de Loja, sugirieron la realización de actividades que fomenten el reconocimiento de las tradiciones culturales. Por otra parte, expusieron que en la carrera de Educación Básica no se difunde, ni se le presta la debida atención a la promoción y rescate de las tradiciones culturales locales de la provincia de Loja, se carece de un proyecto que integre la promoción y el rescate de tradiciones en el proceso formativo. Se concluye es importante insertar aprendizajes relacionados a promoción y rescate de tradiciones culturales locales en la formación docente, para favorecer el desarrollo cultural del territorio.<hr/>ABSTRACT This research was conducted with the aim of promoting and rescuing local cultural traditions in undergraduates of Basic Education at the National University of Loja, taking into consideration the significance of this process for their personal and professional growing. The objective is to design alternatives for the promotion of local cultural traditions in their education. The techniques for the collection of information used were the documentary analysis and the survey, given to 27 students of the 7th cycle of this course. The results obtained showed that there is no support to the promotion and rescue of cultural traditions, thus researchers have made considerations upon the importance of including contents on the promotion and rescue of the cultural traditions of the province of Loja in a transversal way. They set forth a system of activities that encourage the recognition of cultural traditions. On the other hand, they stated that in the Basic Education major there is no dissemination about the promotion and rescue of the local cultural traditions of the province of Loja, nor is there any attention paid to these issues. there is urging need of a project that integrates the promotion and rescue of traditions in the educational process. In conclusion, it is important to insert contents related to the promotion and rescue of local cultural traditions in teacher-training courses, in order to favor the cultural development of the territory. <![CDATA[Functional model of a citizen digital innovation laboratory]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100177&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la última década se evidencia un incremento de espacios colaborativos que fomentan iniciativas dinamizadoras de innovación en áreas urbanas. Los llamados laboratorios de innovación juegan un papel articulador del ecosistema local en torno a problemáticas ciudadanas, bajo los principios de co-creación y experimentación. Este artículo aborda un modelo de funcionamiento para tales laboratorios, que sigue el ciclo de vida de los proyectos y está basado en la metodología ágil de desarrollo XP, que consta de cinco etapas: (1) lanzamiento de la idea, (2) análisis, (3) ejecución, (4) prueba y (5) evaluación de impacto. Para mostrar la viabilidad del modelo funcional se implementa el mismo en un caso de estudio orientado a mitigar la problemática compleja del envejecimiento poblacional. Se presenta la aplicación del modelo funcional diseñado en el Laboratorio de innovación digital de Pinar del Río. Finalmente, se ofrece un análisis de potenciales mejoras de la gobernanza del laboratorio que apuntan a consolidar las técnicas de comunicación social con la ciudadanía, incentivar el rol de la empresa en el ecosistema innovador y la búsqueda de mecanismos que garanticen la sostenibilidad.<hr/>ABSTRACT In the last decade, there has been an increase in collaborative spaces that promote initiatives that stimulate innovation in urban areas. The so-called Innovation Labs are playing an articulating role between the local ecosystem the current concerns of the people, under the principles of co-creation and experimentation. This article addresses a functional model for such labs, which follows the life cycle of projects and is based on the agile XP software developmental methodology. Such a model consists of five stages: (1) launching of the idea, (2) analysis, (3) execution, (4) testing, and (5) impact evaluation. To show the viability of the functional model, a case study aimed at mitigating the complex problem of population aging has been implemented. Starting from this scenario, the application of the functional model designed in the Pinar del Río Digital Innovation Laboratory is presented. Finally, an analysis of potential improvements in the governance of the laboratory is offered that aims to consolidate social communication techniques with citizens and encourage the role of the company in the innovation ecosystem and the search for mechanisms that guarantee sustainability. <![CDATA[Training of doctors and post-doctoral courses at the industry through technological foresight actions: an intangible of Cubaron S. A.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100189&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el trabajo se presentan las experiencias y proyecciones para el desarrollo competitivo de las empresas de la corporación Cubaron S.A. Se fundamenta una planificación estratégica que utiliza la gestión y la prospectiva tecnológica basada en una alianza con instituciones de la Educación Superior de Cuba, a través de la formación de doctores de especialistas de las empresas de la corporación y el desarrollo de acciones postdoctorales de los profesionales, ya doctorados, en la solución de problemas específicos en la que descansa la génesis de las investigaciones con el interés de incrementar la competitividad de las empresas a partir del valor de sus intangibles. Finalmente, se elaboran conclusiones con visión de futuro.<hr/>ABSTRACT The work presents the experiences and projections for the competitive development of the companies of Cubaron S.A. Corporation. It is based on strategic planning that uses technological management and prospecting in an alliance with Cuban Higher Education institutions, through the preparation of doctors from specialists from the corporation's own companies and postdoctoral actions of the corporation's professionals, already doctorates, in the solution of specific problems that have their genesis in the interest of increasing the competitiveness of companies as a result of which their intangibles are increased. Finally, conclusions are drawn with a vision of the future. <![CDATA[The influence of the incentives in the organizational training of an air navigation company]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100195&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El propósito de esta investigación es explicar la influencia que tienen los incentivos (que se brindan a los trabajadores de una empresa proveedora de servicios de navegación aérea del Perú), en la capacitación organizacional de dicha institución. El Centro de Instrucción de Aviación Civil (CIAC) de la Corporación Peruana de Aeropuertos y Aviación Comercial (CORPAC S.A.) es responsable de la formación, actualización y especialización del personal de la empresa (aproximadamente 1,500 trabajadores a nivel nacional); con la finalidad de optimizar sus competencias y con ello la prestación de los servicios de navegación aérea en el Estado Peruano. Se utilizaron fuentes secundarias para la validación de las hipótesis, obtenidas de los datos de la Gerencia del Centro de Instrucción de Aviación Civil (CIAC) de la empresa, durante el periodo 2009-2018. Para las pruebas de hipótesis se utilizó el programa estadístico SPSS (versión 25) y se aplicó el método de la regresión lineal, ya que se determinó que era el más adecuado, de acuerdo con las características de este trabajo de investigación.<hr/>ABSTRACT The purpose of this research is to explain the influence of the incentives (offered to the workers of a company that provides air navigation services in Peru), on the organizational training of this institution. The Civil Aviation Training Center (CIAC) of the Peruvian Airport and Commercial Aviation Corporation (CORPAC S.A.) is responsible for the training, updating and specialization of the company personnel (approximately 1,500 workers nationwide); with the purpose of optimizing their competences and with it the provision of air navigation services in the Peruvian State. Secondary sources were used for the validation of the hypotheses, obtained from the data of the Civil Aviation Training Center (CIAC), during the period 2009-2018. For the hypothesis tests, the statistical program SPSS (version 25) was used and the linear regression method was applied; since it was determined, that it was the most appropriate, according to the characteristics of this research work. The purpose of this research is to explain the influence that incentives (provided to the employees of an air navigation services provider in Peru) have on the organizational training of this institution. The Civil Aviation Instruction Center (CIAC) of the Peruvian Corporation of Airports and Commercial Aviation (CORPAC S.A.) is responsible for the training, updating and specialization of the company's personnel (approximately 1,500 workers at the national level); with the purpose of optimizing their competencies and thus the provision of air navigation services in the Peruvian State. Secondary sources were used for the validation of the hypotheses, obtained from the data of the Management of the Civil Aviation Instruction Center (CIAC) of the company, during the period 2009-2018. The SPSS statistical program (version 25) was used for hypothesis testing and the linear regression method was applied, since it was determined to be the most appropriate, according to the characteristics of this research work. <![CDATA[Communication of science in Cuban universities. An assessment from the University of Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La aceleración del conocimiento y el auge informativo que signan la época actual, condicionan, en gran medida, la presencia de la ciencia y la tecnología en disímiles ámbitos de la vida en sociedad. En este contexto, la importancia que poseen las universidades en el avance sostenible de un país y sus estrategias para divulgar la ciencia, conlleva a que sus funciones principales se orienten a la promoción y gestión del conocimiento científico, desde la comunicación institucional. El artículo que se presenta, pretende valorar el proceso de comunicación de la ciencia desde la Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”, desde el año 2017 hasta los primeros meses del 2020, incluyendo lo relacionado con la actividad científica de la institución en tiempos de COVID-19. Para este estudio se utilizó el método de Consulta a Expertos, así como el análisis de contenido a documentos y publicaciones en medios de comunicación y redes sociales oficiales de la institución. Ello evidenció un avance significativo en la promoción de tópicos referidos al acontecer científico y tecnológico de la UCf, al tiempo que se determinó la existencia de algunas debilidades a tener en cuenta para el perfeccionamiento de la Estrategia de Comunicación de esta universidad cubana.<hr/>ABSTRACT The acceleration of knowledge and the information boom that characterize the current era condition, to a great extent, the presence of science and technology in diverse scenarios of everyday life. In this context, the important role of universities in the sustainable progress of a country and their strategies to disseminate science imply that their main functions are oriented to the promotion and management of scientific knowledge through institutional communication. This article aims to assess the process of science communication at the University of Cienfuegos "Carlos Rafael Rodriguez", from 2017 to early 2020, including aspects relevant to the institution’s scientific activity in times of COVID-19. For this study, the Consultation of Experts method was used, as well as the documentary analysis and the review of publications in media and official social networks of the institution. The study showed that significant progress has been made in the promotion scientific and technological events of the UCf. At the same time, it revealed the existence of some weaknesses to be taken into account for the improvement of the Communication Strategy of this Cuban university. <![CDATA[Risks of using Whatsapp: work overload and professional burnout in university teachers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100219&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El uso inadecuado de la aplicación de mensajería instantánea WhatsApp tiene efectos perjudiciales para la salud de los empleados. La investigación se realizó en la Universidad de Guayaquil en el Ecuador. El objetivo de esta investigación es demostrar la relación entre el uso inadecuado de WhatsApp en la comunicación laboral, la sobrecarga de trabajo y el síndrome de desgaste profesional en los docentes universitarios. Este estudio sigue un enfoque cuantitativo mediante una metodología descriptiva, correlacional y de carácter transversal. Mediante la recopilación de información, a través de un cuestionario respondido por un total de 305 docentes, se pudo comprobar las hipótesis de investigación planteadas. Los resultados confirman una asociación significativa entre el uso inadecuado de WhatsApp en la comunicación laboral y la sobrecarga de trabajo. En segundo lugar, se confirma la relación entre los niveles de sobrecarga laboral que perciben los docentes y el síndrome de desgaste profesional. Estos resultados enfatizan en la importancia de lograr una comunicación efectiva mediante el uso de las aplicaciones tecnológicas debido a las posibles consecuencias negativas que se manifiestan en el ámbito institucional y en particular, para la salud de los docentes en esta Institución de Educación Superior en el Ecuador.<hr/>ABSTRACT Inappropriate use of WhatsApp messaging application has harmful effects on the health of employees. This research was conducted at the University of Guayaquil in Ecuador. The objective of this research is to demonstrate the relationship between inappropriate use of WhatsApp in work communication and work overload and professional burnout syndrome in university teachers. This study follows a quantitative approach through a descriptive, correlational and cross-sectional methodology. From the information collected, by means of a questionnaire answered by a total of 305 teachers, it was possible to verify the research hypotheses put forth in this work. The results confirm a significant association between the inappropriate use of WhatsApp in work communication and work overload. Secondly, the relationship between the levels of work overload perceived by teachers and professional burnout syndrome is confirmed. These results emphasize on the importance of using technological applications to achieve effective communication, the lack of which may have negative consequences that are manifested in the institutional environment and in particular, in the health of Higher Education teachers of this Institution in Ecuador. <![CDATA[University-collective production farm linkage: an experience from a local productive arrangement]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100227&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación tuvo como objetivo desarrollar un Arreglo Productivo Local que contribuya a la mejora del desempeño productivo de la Unidad Básica de Producción Cooperativa (UBPC) Capitán Lawton en la Isla de la Juventud. La metodología utilizada se fundamenta en 1) Delimitación conceptual de los Sistemas de Innovación Locales, 2) Desarrollo de encuentros, denominados Talleres de reflexión y 3) Diseño de un esquema de Arreglo Productivo y su implementación de forma parcial con los actores locales. El diseño de investigación fue el cuasiexperimental, aplicado durante el período 2017-2018. Se utilizaron los métodos y técnicas para la captura de la información y los métodos estadísticos: la prueba de consistencia interna utilizando el coeficiente alfa de Cronbach; la prueba no paramétrica de los Signos y la prueba de Wilcoxon. Se identificó el conjunto de actores que se articulan para la conformación de la cadena productiva en el sector agropecuario, a partir de la definición de los criterios de relacionamiento. Se obtuvo como resultado de la implementación del esquema de Arreglo Productivo Local que, favoreció la aplicación de innovaciones en el sector caso de estudio como consecuencia de la articulación de los diferentes actores que participan en el arreglo y la mejora del desempeño en el sector agropecuario a partir de la evolución favorable de los indicadores productivos.<hr/>ABSTRACT This research aimed to develop a Local Productive Arrangement that contributes to the better performance of Captain Lawton collective production farm in Isla de la Juventud, Cuba. The methodology used is based on 1) Conceptual framework definition of Local Innovation Systems, 2) Celebration of meetings, called Brainstorming Workshops and 3) Design of a Productive Arrangement scheme and its partial implementation with local actuators. This research followed the quasi-experimental approached and was conducted during the period 2017-2018. The following methods and techniques were used for the collection of information: the argumentation consistency test using Cronbach’s alpha coefficient, the nonparametric signed test, and the Wilcoxon test. The group of actuators that are articulated for the formation of the productive chain in the agricultural sector was identified, based on relational criteria. The results revealed that the implementation of the Local Productive Arrangement scheme favored the execution of innovations in the sector by articulating the different actuators involved and performance improvements in the agricultural sector, as evidenced by the encouraging productive indicators obtained. <![CDATA[Diagnosis of the ability to comprehensively treat pain in medical students of the University of Medical Sciences of Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100235&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La insuficiencia de la habilidad tratar integralmente el dolor exige que las Universidades mediante sus profesores busquen alternativas en el modelo de formación que, desde una concepción histórica y contextual para ayudar a formar esta habilidad, la cual es imprescindible en el desempeño profesional del Médico General, por ser un problema de salud creciente en la población. Esta demanda es asumida por las instituciones de Educación Superior y estudian todo lo relacionado a las habilidades y a su formación desde la teoría y la práctica. En este articulo se presenta un diagnóstico obtenido por la triangulación delos resultados de Encuestas, Entrevistas y Análisis de documentos de las principales insuficiencias en la habilidad tratar integralmente el dolor en los estudiantes de la carrera de medicina de ciencias médicas de Cienfuegos, y la propuesta del autor de un sistema de tareas docentes para contribuir a la formación de dicha habilidad, desde el escenario asistencial mediante la educación en el trabajo como principio rector de la educación médica.<hr/>ABSTRACT The insufficiency of the ability to comprehensively treat pain demands that Universities and their faculties look for alternatives in the training model that, from a historical and contextual conception, help to train this skill. It is essential in the professional performance of the General Practitioner, for pain is becoming a recurrent health problem in the population. Higher Education institutions are responding to this demand by studying skills building matters in theory and in practice. This article presents a diagnosis obtained by triangulating the data from surveys, interviews and documentary analysis, which revealed deficiencies in medical students’ ability to comprehensively treat pain in Cienfuegos. The authors put forth of a system of learning tasks to contribute to the development of this skill, to be accomplished in the healthcare context through on-the-job education as a guiding principle of medical training. <![CDATA[An automotive plate identification system for the Metropolitan University of Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100242&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El sistema basado en inteligencia artificial se compone de un equipo similar a una Tablet compuesta por diversas tecnologías a fin construir un marco enfocado en la recolección de placas vehiculares uniendo el software con el hardware a fin cumplir tarea sincronizada. Gracias a las tecnologías existentes podemos apoyarnos en métodos de OCR (Reconocimiento óptico de caracteres) incrustando dicha tecnología en el flujo del marco de trabajo de red, por el lado físico del proyecto el sistema se inserta en un dispositivo compacto que se puede utilizar en cualquier entorno por lo cual miles de proyectos en el mundo se encuentran basado en Raspberry pi. El proyecto surge debido a la demanda de organización interna en los estacionamientos, donde se generan inconvenientes por el desconocimiento de datos de los propietarios por parte del personal encargado de los estacionamientos, dado que se presentan horas específicas de mayor afluencia vehicular causando inconvenientes entre los usuarios, esto debido a que ciertos incumplen en el correcto estacionamiento obstruyendo a otros vehículos. Con la implantación del presente proyecto se automatiza la recolección de información de los propietarios y vehículos presentes en las instalaciones a fin de disponer un registro completo, enfocado en presentar notificaciones o llamados de atención a los propietarios de los vehículos infractores sin interrumpir en las instalaciones de la UMET.<hr/>ABSTRACT The artificial intelligence-based system is a device similar to a Tablet. It is made up of various technologies and links software and hardware to achieve synchronized tasks such as the collection of license plates. Today OCR (Optical Character Recognition) technology is reliable, and it can also be inserted in the work flow of the networks. With regards to the physical aspect of the project, this technology will be built into a compact device that can be used in any type of environment, as evidenced by thousands of similar projects based on Raspberry pi technology. The project arises from the need for internal organization in the parking lots due to inconveniences generated because of the lack of information on the owners by the personnel in charge of the parking lots, given that there are specific times of greater vehicular influx causing inconveniences among users. This is due to incompliance with correct parking regulations by some people, thus obstructing other vehicles. The implementation of this project will make it possible to collect information about the vehicles and their owners, thus providing a full record of the facility’s activity and enabling the personnel to call the attention on incompliant owners without interruption to the facility’s regular activities. <![CDATA[Electrical generation forecast of photovoltaic systems. First steps by Cuban Universities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100253&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La generación solar fotovoltaica está asociada con una alta variabilidad debido a la intermitencia de la radiación solar y otros parámetros climáticos. Esto dificulta la planificación de la generación. Por tanto, el pronóstico preciso a corto plazo de este tipo de generadores es importante para los sistemas de potencia. Este trabajo se refiere al esfuerzo que desde la academia se desarrolla en Cuba para desarrollar este tipo de predictores en el marco del proyecto “Conectando conocimientos” y la colaboración entre la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas y la Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. Se describe un modelo híbrido que combina transformada wavelet con redes neuronales artificiales para pronosticar la generación de potencia fotovoltaica para el día siguiente, a partir de datos históricos del Sistema de Supervisión y Adquisición de Datos (SCADA) y de variables meteorológicas locales. Se trabajó en entorno Matlab y se desarrollaron varias redes neuronales de regresión generalizada y del tipo feedforward backpropagation variando sus parámetros para seleccionar las de mejor desempeño. El modelo se desarrolló y validó para un parque de generación fotovoltaica de 5.5 MW. La precisión se compara con el modelo persistente, revelando mejoras en el rango del 6.66% al 49.71%.<hr/>ABSTRACT Solar photovoltaic generation is marked by high variability due to the intermittency of solar radiation and other climatic parameters. This makes generation planning difficult. Therefore, accurate short-term forecasting of this type of generators is a crucial factor for power systems. This paper explains the efforts made by Cuban experts and academics in the field to develop predictors within the framework of the Connecting Knowledge project, jointly conducted with Marta Abreu Central University of Las Villas and Carlos Rafael Rodriguez University of Cienfuegos. It describes a hybrid model that combines wavelet transform with artificial neural networks to forecast photovoltaic power generation for the following day, by analyzing recorded data provided by the Data Monitoring and Collection System and local meteorological variables. Several generalized regression and feedforward backpropagation neural networks were developed in Matlab environment; their parameters were altered in order to determine the one that performed the best. The resulting model was developed and validated for a 5.5 MW photovoltaic generation park, which accuracy was compared with the generalized model, revealing improvements rates in the range of 6.66% to 49.71%. <![CDATA[Energy balance as an element of local government management in Cuba: a case study in the municipality of Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100266&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El balance energético del municipio de Cienfuegos permite al gobierno local conocer la contabilidad de todos los flujos energéticos y las relaciones entre las entradas y las salidas de energía y sus transformaciones; para la incorporación de la gestión energética local a la gestión de gobierno. El balance energético se realiza a través una metodología propuesta para el Balance Energético Municipal (BEM) desde el estudio y análisis de metodologías utilizadas en el mundo, a las cuales se les realiza adaptaciones a las condiciones cubanas, seleccionando como objeto de estudio el municipio de Cienfuegos, aplicándose tanto en el sector estatal como en el sector privado.<hr/>ABSTRACT The energy balance of the municipality of Cienfuegos allows the local government to know the accounting of all energy flows and the relationships between energy inputs and outputs and their transformations, element of relevance for the integration of local energy management with government management. The energy balance is carried out through a methodology proposed for the Municipal Energy Balance, that finds support in other methodologies used worldwide. These methodologies have been adapted to the Cuban context; they have been applied both in the government sector and in the private sector in the municipality of Cienfuegos, which is the region object of study of this research. <![CDATA[The role of international labour standards in the area of labour law in a globalized world]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100276&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La finalidad de esta investigación se enmarca en interpretar el contexto internacional de las Normas Internacionales del Trabajo (NIT) dentro de un mundo globalizado y su influencia en el derecho del trabajo. La metodología que se aplicó fue una investigación básica-jurídica, de tipo hermenéutico - deductivo en el marco del paradigma cualitativo-interpretativo de las ciencias sociales. Varios países se han comprometido a plantear respuesta a estos retos, con un criterio multidimensional que responda a una agenda social, por lo que se requiere cambios en las políticas económicas sociales y medioambientales que se enmarquen dentro del marco de Naciones Unidas y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. En conclusión, con la globalización mundialmente se ha alcanzado en surgimiento de corrientes financieras y una creciente integración de mercados, es así como la Organización Internacional de Trabajo (OIT) a través de las NIT incluyen principios fundamentales y derechos en el trabajo que se consideran condiciones habilitantes para mejorar la forma de vida de la sociedad. Las soluciones a muchos desafíos requieren tener una perspectiva de mediano y largo plazo, que promuevan la igualdad de género, el trabajo decente y la protección del ecosistema.<hr/>ABSTRACT The purpose of this research is framed in interpreting the international context of International Labour Standards (ILS) within a globalized world and its influence on the area of labour law. The methodology used was basic-legal research, of a hermeneutic-deductive type within the framework of the qualitative-interpretative paradigm of the social sciences. Several countries have been committed to respond to these challenges, with a multidimensional approach that responds to a social agenda, which requires changes in economic, social and environmental policies within the framework of the United Nations and its Sustainable Development Goals. In conclusion, world globalization has brought about the emergence of financial flows, a growing integration of markets, and the foundation of the International Labour Organization (ILO), which through its ILS includes fundamental principles and labour rights that are considered instrumental conditions in improving the living standards of society. The solution to many pressing problems require having both medium and long-term projects that promote gender equality, decent working conditions, and protection of the environment. <![CDATA[A procedure for student research tutoring at the Faculty of Education of the National University of San Marcos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100283&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las investigaciones, en las Instituciones de Educación Superior, cumplen un papel esencial en el desarrollo y progreso de la sociedad. Los primeros años del pregrado constituyen el primer acercamiento hacia la práctica de investigación y, aunque se aprecia un aumento de la participación estudiantil en la producción científica peruana, todavía resulta necesario fomentar mejores prácticas investigativas en los estudiantes. En tal sentido, en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos el trabajo investigativo no se consolida de forma integral e interdisciplinaria y los estudiantes no logran el desarrollo esperado; por ello, se ha dado a la tarea de diseñar acciones que conduzcan a la ejecución conjunta de investigaciones científicas entre estudiantes y profesores. De ahí que el objetivo que persigue la investigación es desarrollar un procedimiento para la dirección investigativa estudiantil para el fomento de los resultados investigativos en la Facultad de Educación. Los principales resultados que devienen de este estudio son: el desarrollo de procedimiento para la dirección investigativa estudiantil compuesto de tres etapas con el propósito de para fomentar los resultados investigativos en la Facultad de Educación y, la propuesta de un conjunto de acciones y que se reflejan en proyectos de investigación, proyectos integradores y publicaciones científicas como vía para contribuir a mitigar las carencias identificadas en la formación investigativa.<hr/>ABSTRACT Research in Higher Education Institutions plays an essential role in the development and progress of society. The first years of the undergraduate program constitute the first approach to research practice and, although there is an increase in student participation in Peruvian scientific production, it is still necessary to encourage better research practices among students. In this sense, in the Faculty of Education of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos, research work is not consolidated in an integral and interdisciplinary manner and students do not achieve the expected development; therefore, the faculty has set out to design actions that lead to the joint execution of scientific research by students and professors. Hence, the objective of this research is to develop a procedure for student research tutoring, and for the dissemination of research results in the Faculty of Education. The main results obtained from this study are the development of a three-stage procedure for student research tutoring, the dissemination of research results in the Faculty of Education and, the proposal of a set of actions with direct impact on research projects, integrative projects, and scientific publications to help mitigate the shortcomings and weaknesses identified in research training. <![CDATA[Alumni performance on an standardized test as a benchmark of having acquired the desired academic criteria for a nutrition bachelor’s degree program]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100292&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El análisis de los resultados de desempeño de un examen estandarizado, como criterio de evaluación del cumplimiento de perfil de egreso de la Licenciatura en Nutrición, en una institución del sureste de México, contribuye como insumo en el rediseño curricular, en la práctica docente y para el seguimiento de los procesos de evaluación del aprendizaje. Se trata de un estudio con enfoque cuantitativo; la muestra fue de tipo no probabilístico, considerando el total de la población, 61 estudiantes de cuatro cohortes generacionales, quienes presentaron el examen general de Licenciatura para el área de nutrición. Se utilizó estadística descriptiva para el análisis de los datos. Los resultados identifican qué, de los 61 sujetos analizados, el 63% obtuvo testimonio de desempeño satisfactorio y 31.15% aprobaron las tres áreas que evalúa el examen. En cuanto a los niveles de desempeño alcanzados por las generaciones analizadas en el estudio, se aprecia mayor distribución porcentual con desempeños aún insuficientes en la atención nutriológica individualizada. Los resultados de esta investigación, ponen de manifiesto la evolución en la formación en las ciencias nutricionales, pero al mismo tiempo, arrojan luz sobre las circunstancias que inciden en el aprovechamiento alcanzado por los sustentantes de las pruebas estandarizadas.<hr/>ABSTRACT Results data analysis of alumni performance on a standardized test as a benchmark of having acquired the desired academic criteria of a bachelor´s degree program at a university in southeast Mexico helps as a tool for curricula design, teaching practices and in the follow up processes of academic evaluation. This is a quantitative research with non-probabilistic sampling, data of a total population of 61 individuals belonging to four different generational cohorts of alumni who presented the General Bachelor’s Degree Standardized Test for the nutrition area. Descriptive statistics were used on data analysis. Results show that of 63% of the 61 analyzed alumni obtained proof of adequate performance and 35% of those 61 also approved the three major areas evaluated by the standardized test. Levels of performance shown by the generational cohorts analyzed in this research show a greater percentual distribution with low performance in the individualized nutritional care area. The study’s results shed light upon the progress made in the professional formation on nutritional sciences, and help to identify the circumstances that influence in the overall performance of the participants in these standardized tests. <![CDATA[Bases and opportunities of the university-company linkage]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100300&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo constituye un acercamiento a las tendencias actuales en la relación universidad-empresa y el papel de los gobiernos como entes reguladores. De aquí que, se pretende abordar la relación como un elemento transformador de las universidades modernas, tanto desde el enfoque en la gestión, como en las nuevas bondades que oferta esta triple interrelación. Por ello se muestran las bases para lograr la vinculación y las oportunidades que se alcanzan, la importancia para los ámbitos universitarios, empresariales y sociales. Además, se identifican las fuerzas para el vínculo, los resultados fundamentales e impactos que conllevan al surgimiento de nuevos conceptos en la industria y en la educación, como la denominada Industria 4.0 y Educación 4.0. Resultado de lo anterior, se reconocen los aportes al proceso docente educativo y a la investigación como elemento indisoluble, a los mecanismos de I+D en las empresas y las contribuciones al desarrollo social. Tanto llega a ser la fortaleza de la unión, que las nuevas tendencias industriales consideran la Instituciones de Educación Superior como un eslabón de la cadena productiva.<hr/>ABSTRACT This article offers insight into the latest tendencies of university-company linkages and the role of governments as regulating bodies of the process. Hence, it aims to address the relationship as a transforming element of modern universities, both from the management approach and the new benefits offered by this triple interrelationship. Therefore, the bases to achieve the linkage and the opportunities that are achieved, the importance for the university, business and social areas are shown. In addition, the article explains the favorable conditions for the linkages, the fundamental results and impacts that lead to the emergence of new concepts in industry and education, such as the so-called Industry 4.0 and Education 4.0. The results also reveal contributions to the teaching-learning process and to research as an inherent element to Research and Development (R&amp;D) company projects and to social development. The strengths and benefits of this relationship are recognized by the different industries, which are now perceiving Higher Education Institutions as an indispensable link in their productive chain. <![CDATA[The implementation of a didactic strategy to promote interactivity in virtual environments in higher education postgraduate programs]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los avances científicos y tecnológicos actuales hacen necesario que los egresados ​​universitarios actualicen permanentemente su preparación profesional. Entonces es necesario introducir algunas modificaciones en el proceso de enseñanza del posgrado. El propósito de este artículo es evaluar los resultados de las estrategias docentes implementadas para promover la interactividad en el entorno virtual durante la impartición de cursos de posgrado en la Universidad de Cienfuegos. Fueron utilizados métodos teóricos y empíricos que permitieron analizar los antecedentes históricos. Se realizó un diagnóstico para identificar fortalezas y debilidades para su implementación en la Maestría en Educación de la Universidad de Cienfuegos y los resultados se procesaron en el paquete SPSS v.25. Se elaboró la estrategia y las indicaciones metodológicas para su implementación. Se evaluó en la práctica educativa en la Maestría en Educación de la Universidad de Cienfuegos mediante una rúbrica aplicada al efecto.<hr/>ABSTRACT The latest scientific and technological advances demand that university graduates permanently maintain an up-to-date professional training. Thus, some modifications in the postgraduate teaching process must be suitably put forward. The aim of this article is to evaluate the results derived of the implementation of teaching strategies that sought to promote interactivity in the virtual environment of postgraduate courses at the University of Cienfuegos. Theoretical and empirical methods were used that allowed to analyze background information of the research problem. A diagnosis was made to identify strengths and weaknesses for their implementation in the Master of Education program at the University of Cienfuegos and the results were processed using the SPSS v.25 package. The strategy and methodological guidelines for their implementation were prepared. It was evaluated, through a variable assigned to that purpose, in the Master of Education program at the University of Cienfuegos. <![CDATA[Scientific-technological heritage and social innovation: contributions and experience of a project from the university-company link]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100317&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El Patrimonio Científico Tecnológico y la Innovación social juegan un papel fundamental en la actualidad para el desarrollo empresarial y uno de los centros de gravedad para gestarlos, lo constituyen los proyectos de investigación, desarrollo e innovación. En esa dirección el presente artículo tiene como objetivo valorar los aportes y experiencias en la gestión del Patrimonio Científico Tecnológico (PCT) y la Innovación social desde el proyecto empresarial Universidad- ECOA #37: construyendo con-Ciencia e innovación en el contexto empresarial de Cienfuegos. Se asume el enfoque de dos perspectivas: la sociocultural y la de estudios sociales de ciencia e innovación (CTS), por tanto, la pluralidad de enfoques es un elemento que se ha considerado. Las herramientas utilizadas fueron: la observación participante, las entrevistas en profundidad, el análisis de contenido y el grupo de discusión, fundamentalmente.<hr/>ABSTRACT The management of technological scientific heritage and innovation currently play a fundamental role in business development and one of the driving forces behind these processes is research, development and innovation projects. In this direction, this article aims to assess the contributions and experiences in the management of the Scientific-Technological Heritage and Social Innovation from the business project University-ECOA # 37: building with-Science and innovation in the business context of Cienfuegos. Two perspectives are assumed: the Sociocultural and the Social Studies of Science and Innovation (STS). This plurality of approaches is an element that is considered in this article. The tools used were participant observation, in-depth interviews, content analysis, and group discussion. <![CDATA[International marketing of Ecuadorian banana and banana exporting companies in the foreign market, year 2020]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100325&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las empresas exportadoras de banano y plátano ecuatorianas, al internacionalizar su producto no cuentan con un departamento de marketing que pueda ayudar a realizar estrategias dentro de la misma. El objetivo de este presente trabajo de investigación es conocer y evaluar los factores que consideran de mayor importancia al ingresar a un nuevo mercado. Entre los factores más relevantes para las empresas son la calidad, eficacia y satisfacción del cliente y las barreras que con mayor frecuencia se les presenta a las exportadoras ecuatorianas son los obstáculos que dispongan los diferentes gobiernos de los países destino. Su producto es comercializado a un distribuidor exclusivo dando el derecho de vender a un único comercializador y su principal destino de exportación es la Unión Europea que es el mercado que en los últimos años ha tenido un crecimiento en las exportaciones ecuatorianas.<hr/>ABSTRACT The Ecuadorian exporting companies of banana, when internationalizing their product, do not have a marketing department that can help to carry out strategies within it. The objective of this present research is to know and evaluate the factors that are considered of greatest importance when entering a new international market. Among the most relevant factors for companies are quality, efficiency and customer satisfaction, and the barriers that are most frequently presented to Ecuadorian exporters are the obstacles set by the different governments of the destination countries. Its product is marketed to an exclusive distributor giving the right to sell to a single marketer and its main export destination is the European Union, which is the market that in recent years has seen growth in Ecuadorian exports. <![CDATA[The environmental education in the face of the climatic change in the university professional's formation: experiences from the Universidad de Oriente]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100331&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo proponer acciones para la educación ambiental ante el cambio climático en la formación del profesional en la Universidad de Oriente. En consecuencia, con la metodología cualitativa de la investigación social, se aplicaron diversos métodos y técnicas como el análisis - síntesis, inductivo - deductivo y análisis documental, durante el procesamiento de la información derivada del estudio bibliográfico relacionado con la educación ambiental y el cambio climático. Se plantearon 6 acciones y se ejemplificó su concreción en la práctica a través de las asignaturas Microbiología y Práctica de Campo en las carreras Ingeniería en Agronomía y Licenciatura en Educación Biología- Geografía de manera respectiva, así como en la electiva Patrimonio Costero. Los resultados obtenidos permiten concluir que dichas asignaturas poseen amplias potencialidades metodológicas para abordar la educación ambiental y denotan la importancia de concretar en el trabajo docente metodológico, la explicación del cambio climático y su impacto territorial, así como el desarrollo de acciones de mitigación y/o adaptación.<hr/>ABSTRACT The present work aims to propose actions for environmental education in the face of climate change in the training of professionals at the Universidad de Oriente. Consequently, with the qualitative methodology of social research, various methods and techniques were applied such as analysis - synthesis, inductive - deductive and documentary analysis, during the processing of information derived from the bibliographic study related to environmental education and climate change. Six actions were proposed and their concretion in practice was exemplified through Microbiology and Field Practice courses in Engineering in Agronomy and Bachelor in Education Biology- Geography respectively, as well as in the elective Coastal Heritage. The results obtained allow us to conclude that these subjects have broad methodological potential to address environmental education and denote the importance of specifying in the methodological teaching work, the explanation of climate change and its territorial impact, as well as the development of mitigation and/or adaptation actions. <![CDATA[Postdoctoral actions to help train scientific leaders linked to chemical engineering]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100340&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el trabajo se explican las razones que justifican la inclusión de las acciones postdoctorales dirigidas a docentes e investigadores universitarios, especialistas de empresas y organismos vinculados a las actividades de Ingeniería Química, como vía de crecimiento competitivo, posible y necesario, para el país. Adicionalmente, se exponen las experiencias de estas acciones que se concretaron en docentes universitarios cubanos y extranjeros y especialistas empresariales cuya actividad se vincula con los temas de investigación que se desarrollan en el Departamento de Ingeniería Química de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas y que impactan directamente en el desarrollo local. Finalmente, se concluye que las actividades posdoctorales constituyen vías efectivas para fortalecer las escuelas científicas y la pirámide científica que contribuyen a garantizar el relevo del liderazgo en esta actividad, vinculada específicamente con la ingeniería química.<hr/>ABSTRACT The paper explains the reasons that justify the inclusion of postdoctoral actions aimed at university teachers and researchers, specialists from companies and organizations linked to Chemical Engineering activities, as a way of competitive growth, possible and necessary, for the country. Additionally, the experiences of these actions that were specified in Cuban and foreign university teachers and business specialists whose activity is linked to the research topics that are developed in the Department of Chemical Engineering of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas are exposed. and that have a direct impact on local development. Finally, it is concluded that postdoctoral activities constitute effective ways to strengthen scientific schools and the scientific pyramid that contribute to guaranteeing the renewal of leadership in this activity, specifically linked to chemical engineering. <![CDATA[Creation, organization and management of the scientific technological park of Havana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100346&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los Parques Científicos Tecnológicos (PCT), son una alternativa moderna, innovadora y sostenible para la obtención de resultados de ciencia, tecnología e innovación, a partir de la proporción de beneficios e incentivos, en áreas geográficas bien definidas y con instalaciones funcionales de calidad. La consolidación de la Universidad de las Ciencias Informáticas (UCI) como un modelo de formación, investigación, producción en el sector de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), propiciaron las condiciones organizativas, de infraestructura y de acceso a capital humano altamente especializado, para la instalación de un PCT en su campus. Como consecuencia de un proceso de análisis, síntesis y experimentación el objetivo del artículo es presentar las bases conceptuales y metodológicas para la creación, organización y gestión del Parque Científico y Tecnológico de La Habana en la UCI, que pueden constituirse en la base de la creación de estructuras similares en el resto del país.<hr/>ABSTRACT The Science Technology Parks (STP) are a modern, innovative and sustainable alternative for the obtaining of science, technology and innovation results, based on the proportion of benefits and incentives, in well-defined geographic areas and with quality functional facilities. The consolidation of the University of Informatics Sciences (UCI) as a model for training, research, production in the Information and Communication Technologies (ICT) sector, fostered the organizational, infrastructure and access to human capital conditions highly specialized, for the installation of a PCT on your campus. As a consequence of a process of analysis, synthesis and experimentation, the objective of the article is to present the conceptual and methodological bases for the creation, organization and management of the Scientific and Technological Park of Havana in the UCI, which can constitute the basis of the creation similar structures in the rest of the country. <![CDATA[Innovation systems and territorial development strategies. Contextualization in Holguín province]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100362&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La innovación y su gestión a nivel organizacional, territorial y nacional marca pautas como motor impulsor del desarrollo y la competitividad. En el nivel territorial se demanda de políticas públicas como factor acelerador en el desempeño económico y social, de ahí la importancia que reviste el papel de los gobiernos como facilitadores o retardadores del auge de la innovación. El presente artículo aborda cómo el marco regulatorio y las políticas trazadas en esta esfera, condicionan su avance en Cuba. En este entorno, el Sistema Territorial de Ciencia, Tecnología e Innovación de Holguín demuestra potencialidades para en alianza estratégica con el gobierno provincial, integrar actores, estructuras, redes y saberes y enfocar su accionar a corto, mediano y largo plazo en función de ofrecer respuestas a las prioridades de sectores estratégicos, a las necesidades de los territorios y así contribuir al desarrollo socioeconómico de la provincia.<hr/>ABSTRACT Innovation and its management at the organizational, territorial and national level sets guidelines as a driving force development and competitiveness. At the territorial level, public policies are demanded as an accelerating factor in economic and social performance, hence the importance of the role of governments as facilitators or retarders of the innovation boom. This article deals with how the regulatory framework and the policies outlined in this sphere, condition its progress in Cuba. In this environment, the Territorial System of Science, Technology and Innovation of Holguín shows potentialities for a strategic alliance with the provincial government, integrating actors, structures, networks and knowledge and focusing its actions in the short, medium and long term in order to offer answers to the priorities of strategic sectors, to the needs of the territories and thus contribute to the socioeconomic development of the province. <![CDATA[Cuban higher education in the current scenario of the science, technology and innovation system]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100371&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente trabajo se parte del enfoque amplio de sistemas de innovación y el papel que en dichos sistemas corresponde a la educación superior como actor clave de los procesos de producción, difusión y uso de conocimientos relevantes para el desarrollo sostenible. Este enfoque subraya que, además de las actividades de investigación, desarrollo e innovación, la educación superior contribuye al sistema de ciencia, tecnología e innovación (SCTI) a través de actividades diversas como la formación de potencial humano, procesos de capacitación, asesoramiento científico a gobiernos y empresas, el desarrollo local, entre otras. Todo ello es coherente con el modelo cubano de universidad. La acción combinada de la implementación de un conjunto de las nuevas normas jurídicas, la Estrategia económica y social y el sistema de gestión de gobierno basado en ciencia e innovación, han creado un escenario favorable para el fortalecimiento del papel y el impacto de la educación superior en el SCTI. Se realiza el análisis de los indicadores de desempeño en la última etapa y se concluye a partir de los resultados obtenidos, que existen avances significativos y también una mayor potencialidad en la vinculación de la educación superior con el entorno económico y social y se hacen propuestas para su perfeccionamiento.<hr/>ABSTRACT This paper starts from the broad approach of innovation systems and the role that in these systems corresponds to higher education as a key actor in the processes of production, dissemination and use of relevant knowledge for sustainable development. This approach underlines that, in addition to research, development and innovation activities, higher education contributes to the science, technology and innovation system (STI System) through diverse activities such as the training of human potential, training processes, scientific advice to governments and companies, local development, among others. All of this is consistent with the Cuban university model. The combined action of the implementation of a set of new legal norms, the Economic and Social Strategy and the government management system based on science and innovation, have created a favorable scenario for the strengthening of the role and impact of higher education in the STI System. The analysis of the performance indicators is carried out in the last stage and it is concluded from the results obtained that there are significant advances and also greater potential in linking higher education with the economic and social environment and proposals are made for its improvement. <![CDATA[Building paths of search and reparation in the face of disappearances in Mexico: the relational power of resilience]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100382&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo expone los principales resultados de una investigación de corte cualitativo que tuvo como objetivo comprender los procesos que viven las personas con familiares desaparecidos en México. Entre los hallazgos más relevantes se encontró que dentro de los factores que propician sus procesos de resiliencia se encuentra la capacidad vinculante, lo que permite analizar cómo la construcción o reconstrucción de vínculos facilitan a las personas reconstruirse y caminar a través de la vulnerabilidad y la pérdida ambigua.<hr/>ABSTRACT This article presents the main results of a qualitative research that aimed to understand the processes experienced by people with missing relatives in Mexico. Among the most relevant findings, it was found that among the factors that promote their resilience processes is the binding capacity, which allows us to analyze how the construction or reconstruction of bonds makes it easier for people to rebuild and walk through vulnerability and loss ambiguous. <![CDATA[University of Cienfuegos actor for development, inspiring innovation and progress]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100393&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El articulo tiene como objetivo valorar los aportes y experiencias de la universidad como actor clave para el desarrollo en el territorio desde la ciencia la tecnología y la innovación, rol que asume desde dos binomios el vínculo Universidad empresa y Universidad Gobierno, interactuando acorde con el quehacer contemporáneo desde su responsabilidad, dígase con la sociedad y en función del medio ambiente. A tales efectos se realizan estudios desde la observación, la revisión, el análisis teniendo como estudio la Universidad de Cienfuegos según el contexto.<hr/>ABSTRACT The article aims to assess the contributions and experiences of the university as a key actor for development in the territory from science, technology and innovation, a role that the University-company and University-Government link assumes from two binomials, interacting according to the task contemporary from his responsibility, say himself with the society and in function of the environment. To this end, studies are carried out from observation, review, analysis, with the University of Cienfuegos as a study according to the context.