Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020240002&lang=en vol. 16 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Base line of Linkage with Society, articulating context and relevance of Higher Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación superior se encuentra inmersa en las profundas y dinámicas transformaciones de la sociedad, por ello debe ser capaz de brindar respuestas oportunas, pertinentes y contextualizadas a las demandas crecientes y diversas del entorno, lo que implica la realización de estudios que permitan determinar la situación real del contexto, para que la gestión de sus procesos contribuya a la transformación de la realidad. Una vía para llevar a cabo este tipo de estudio, son las investigaciones de línea base, base del presente trabajo, cuyo objetivo es socializar los resultados de un estudio de línea de base desde el proceso de Vinculación con la Sociedad, para contribuir a la identificación de las problemáticas sociales existentes en Manabí y la capacidad institucional para responder a ellas desde la integración de los procesos sustantivos, por un desarrollo sostenible. Para ello, se realizó una investigación mixta concurrente, la cual permitió determinar las problemáticas con mayor frecuencia de aparición, las acciones que puede acometer la institución para mitigar estas, el nivel de conocimiento teórico-práctico y la disposición de participar en la gestión de proyectos de transformación social. Estos resultados permitieron proponer acciones de integración de los procesos sustantivos para mitigar las problemáticas detectadas.<hr/>ABSTRACT Higher education is immersed in the deep and dynamic transformations of society, therefore it must be able to provide timely, relevant and contextualized responses to the growing and diverse demands of the environment, which implies conducting studies that allow determining the situation of the context, so that the management of its processes contributes to the transformation of reality. One way to carry out this type of study is the baseline research, the basis of this work, whose objective is to socialize the results of a baseline study from the process of Linking with Society, to contribute to the identification of the existing social problems in Manabí and the institutional capacity to respond to them from the integration of substantive processes, for sustainable development. For this, a concurrent mixed investigation was carried out, which allowed determining the problems with the highest frequency of appearance, the actions that the institution can undertake to mitigate these, the level of theoretical-practical knowledge and the willingness to participate in project management. of social transformation. These results allowed us to propose actions to integrate the substantive processes to mitigate the problems detected. <![CDATA[The territorial experience of the Comunicación y Extensión Rural course at Universidad de la República, Uruguay]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Extensión Rural cuenta con larga trayectoria como una disciplina de la Facultad de Agronomía de la Universidad de la República, en Uruguay. El caso de estudio de este trabajo es la experiencia del curso Comunicación y Extensión Rural, que se desarrolla desde 2012 con la participación de estudiantes de las carreras de Comunicación y de Ingeniería Agronómica. La propuesta pedagógica integra las tres funciones universitarias (enseñanza, investigación, extensión) en un solo núcleo de enseñanza, incorporando el enfoque territorial y la perspectiva interdisciplinaria como modelo de aproximación a la realidad social. La investigación, de tipo evaluativa, analiza la propuesta pedagógica del curso (ediciones 2021 y 2022), y la aplicación de las metodologías y herramientas participativas utilizadas (taller crítico, diagnósticos con enfoque territorial, cartografía social y elaboración de propuestas para proyectos de desarrollo rural). Se discuten los procesos de enseñanza-aprendizaje desarrollados a lo largo de las dos ediciones del curso, en diálogo con habitantes del Municipio rural Los Cerrillos (departamento de Canelones). Las conclusiones afirman el rol central del taller crítico en la propuesta pedagógica y destacan los desafíos del diálogo entre distintos saberes y disciplinas, generando posibles sinergias entre instituciones y actores de la ruralidad.<hr/>ABSTRACT Rural Extension has a long history as a discipline of the Faculty of Agronomy of the "Universidad de la República", in Uruguay. The case study of this work is the experience of the course "Comunicación y Extensión Rural", which has been taking place since 2012 involving students both from Communication and of Agronomic Engineering careers. The pedagogical proposal integrates the three university functions (teaching, research, extension) into one single teaching core, embracing the territorial focus and the interdisciplinary perspective as a model for approaching social reality. The evaluative research analyzes the course's pedagogical proposal (2021 and 2022 editions), and the application of the methodologies and participatory tools used (critical workshop, diagnoses with a territorial approach, social cartography and preparation of proposals for rural development projects). In dialogue with inhabitants of the rural municipality of Los Cerrillos (department of Canelones), the teaching-learning processes developed throughout the two editions of the course are discussed. The conclusions affirm the central role of the critical workshop in the pedagogical proposal and highlight the challenges of the dialogue between different knowledge and disciplines, generating possible synergies between institutions and rural actors. <![CDATA[Swot matrix and CAMA analysis, Management Control tools: application case]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200034&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El control de gestión facilita los cambios en las organizaciones al proporcionar la estructura y los instrumentos para planificar, monitorear y ajustar eficazmente los procesos. El objetivo de esta investigación es presentar el uso de la matriz DAFO y el análisis CAME, como herramientas de control de gestión y en contribución a la gestión del cambio. La investigación posee un enfoque cuantitativo, con tipo correlacional y transversal. Se aplican métodos teóricos de investigación en la revisión de las herramientas utilizadas y empíricos basado en técnicas de análisis del contexto, tormenta de ideas y búsqueda de consenso. La investigación se estructuró en tres fases: análisis del entorno interno y externo; la confección de la matriz DAFO y el análisis CAME. Se muestra la aplicación de ambas herramientas en una empresa comercializadora de vinos y se comprueba como el control de gestión y la matriz DAFO son un binomio para guiar el desempeño de la organización en la formulación, el despliegue y el control de las estrategias e integrado al análisis CAME contribuye al desarrollo de una estrategia que capitaliza las fortalezas, mitigue las debilidades, aproveche las oportunidades y enfrente las amenazas de manera proactiva.<hr/>ABSTRACT Management control facilitates changes in organizations by providing the structure and instruments to effectively plan, monitor and adjust processes. The objective of this research is to present the use of the SWOT matrix and the CAME analysis, as management control tools and in contribution to change management. The research has a quantitative approach, with a correlational and transversal type. Theoretical research methods are applied in the review of the tools used and empirical methods based on context analysis, brainstorming and consensus search techniques. The research was structured in three phases: analysis of the internal and external environment; the preparation of the SWOT matrix and the CAME analysis. The application of both tools in a wine marketing company is shown and it is proven how management control and the SWOT matrix are a binomial to guide the performance of the organization in the formulation, deployment and control of strategies and integrated into the CAME analysis contributes to the development of a strategy that capitalizes on strengths, mitigates weaknesses, seizes opportunities and proactively addresses threats. <![CDATA[Protection of intangible cultural heritage and cultural analysis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200046&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Our rich intangible cultural heritage, folklore, and traditional knowledge thrive as living traditions that evolve and transmit intergenerationally, not fading relics of the past. They manifest our history while shaping the future - today’s traditions progress from our past, just as today’s advances will become tomorrow’s traditions. As philosopher Friedrich von Hayek elucidated, traditions organically arise in a locality, becoming invaluable resources constituting national wealth. Consequently, communities and nations with abundant cultural riches increasingly demand safeguarding these creative traditions and knowledge systems. Considering the above, this article examines intangible cultural heritage and cultural analysis. The academic exploration delved into multifaceted dimensions of the phenomena aiming to unravel complexities surrounding intangible cultural heritage conservation. Overall, it was found that vibrant intangible heritage, being locally rooted and evolving, calls for nuanced, adaptive safeguarding approaches rather than fixation in some static envisioning of tradition - the continuum between past and future necessitates careful negotiation.<hr/>RESUMEN El rico patrimonio cultural inmaterial, folclore y conocimientos tradicionales prosperan como tradiciones vivas que evolucionan y se transmiten intergeneracionalmente, no como reliquias del pasado que se desvanecen. Manifiestan nuestra historia al mismo tiempo que dan forma al futuro: las tradiciones de hoy provienen de nuestro pasado, de la misma manera que los avances de hoy se convertirán en las tradiciones del mañana. Como aclaró el filósofo Friedrich von Hayek, las tradiciones surgen orgánicamente en una localidad y se convierten en recursos invaluables que constituyen la riqueza nacional. En consecuencia, las comunidades y naciones con abundantes riquezas culturales exigen cada vez más salvaguardar estas tradiciones creativas y sistemas de conocimiento. Teniendo en cuenta lo anterior, este artículo examina el patrimonio cultural inmaterial y el análisis cultural. La exploración académica profundizó en las dimensiones multifacéticas de los fenómenos con el objetivo de desentrañar las complejidades que rodean la conservación del patrimonio cultural inmaterial. En general, se encontró que el vibrante patrimonio intangible, al estar arraigado localmente y en evolución, requiere enfoques de salvaguardia matizados y adaptativos en lugar de fijación en alguna visión estática de la tradición: la continuidad entre el pasado y el futuro requiere una negociación cuidadosa. <![CDATA[Innovation in Latin America: characterization based on the global innovation index]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200052&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo del trabajo es explorar y describir, desde un punto de vista de la innovación, a los países de América Latina. Para ello nos remitimos a los indicadores de insumo y resultados del Índice de Innovación Global. A éstos se les aplica análisis de componentes principales para depurar los indicadores más relevantes. Se observa que se pueden formar cuatro subconjuntos de países; resalta que, entre los países para los que las actividades de investigación y desarrollo es un insumo importante (que son además las economías más grandes de la región), lo son en mucha menor proporción las tecnologías de la información, y viceversa. Así mismo, los países que observan en las tecnologías de información un insumo importante, también observan una creatividad online relevante.<hr/>ABSTRACT The work aims to explore and describe, from an innovation point of view, the countries of Latin America. To do this, we refer to the input and output indicators of the Global Innovation Index. We apply principal components analysis to these to refine the most relevant indicators. It is observed that four subsets of countries could be formed; highlighted that, among the countries for which research and development activities are an important input (which are also the largest economies in the region), information technologies are activities to a much lesser extent, and vice versa. Likewise, countries that see information technologies as an important input also see relevant online creativity. <![CDATA[The Stress Faced in Pre-Professional Practices by the Rotating Nursing Intern During the Pandemic]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200065&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de la presente investigación fue determinar el nivel de estrés laboral de los Internos Rotativos de Enfermería en el contexto de la pasada pandemia por COVID-19. Se trabajó con todo el universo de estudiantes del Internado Rotativo de Enfermería, constituidos por 200 alumnos que realizaban las prácticas pre profesionales, se estableció un diseño con alcance descriptivo, no experimental, relacionando las variables estrés laboral y lugares de atención a pacientes sintomáticos respiratorios, con la aplicación de una encuesta previamente validada (The Nursing Stress Scale), adaptada a la Pandemia por COVID-19. Los resultados obtenidos demostraron un severo nivel de estrés con un 87.8% con exposición a estresores físicos como la interrupción de tareas y jornadas laborales extenuantes. En lo referente a los servicios de rotación donde se identificaron altos niveles de percepción de riesgo de contagio por COVID-19 fueron: El área de Medicina Interna, las Brigadas de vacunación y Atención Primaria de Salud donde se percibió mayor aprensión al contagio de la población estudiada. Se concluye que los estudiantes percibieron mayor riesgo de contagio por COVID-19 en servicios donde los espacios presentan mayor concentración de personas sintomáticas respiratorias con alto riesgo de presentar la enfermedad y transmitirla con la prevalencia de estresores de tipo laboral.<hr/>ABSTRACT The objective of this research was to determine the level of work stress of Rotating Nursing Interns in the context of the COVID-19 pandemic. We worked with the entire universe of students of the Rotating Nursing Internship, made up of 200 students who carried out pre-professional practices, a design with a descriptive, non-experimental scope was established, relating the variables work stress and places of care for respiratory symptomatic patients, with the application of a previously validated survey (The Nursing Stress Scale), adapted to the COVID-19 Pandemic. The results obtained demonstrated a severe level of stress with 87.8% being exposed to physical stressors such as the interruption of tasks and strenuous workdays. Regarding the rotation services where high levels of perception of risk of contagion by COVID-19 were identified, they were: The Internal Medicine area, the Vaccination Brigades and Primary Health Care where the greatest apprehension of contagion in the population was perceived studied. It is concluded that the students perceived a higher risk of contagion by COVID-19 in services where the spaces have a higher concentration of respiratory symptomatic people with a high risk of presenting the disease and transmitting it with the prevalence of work-type stressors. <![CDATA[Schoolchildren's preparation for modern work habits: the role of teacher and open questions]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200075&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The objective of this article is to analyze the pressing challenges surrounding the contemporary labor training of schoolchildren. Central to this analysis is the recognition of the profound impact of technology on shaping the workforce's competencies. Then, it justifies the imperative need for cultivating personal, general professional competencies among schoolchildren, emphasizing the pivotal role such competencies play in navigating the complexities of the modern job market. To accomplish this the transformative role of educators in preparing students for modern work habits is of special relevance. We highlight that educators in addition to facilitating the learning process should be provocatory, so the benefits of open-ended questions as a pedagogical tool emerge for serving not only as knowledge transfer but also as critical thinking, problem-solving, and adaptability catalysts towards ever-evolving workforce demands. Considering the above, this research clarifies practical measures formal schooling must prioritize in an increasingly vocational skill-driven economy like Azerbaijan, where people require lifelong learning over one-time preparation.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo es analizar los desafíos apremiantes que rodean la formación laboral contemporánea de los escolares. Un elemento central de este análisis es el reconocimiento del profundo impacto de la tecnología en la configuración de las competencias de la fuerza laboral. Entonces, se justifica la necesidad imperativa de cultivar competencias profesionales personales y generales entre los escolares, enfatizando el papel fundamental que desempeñan dichas competencias en la navegación por las complejidades del mercado laboral moderno. Para lograr esto, el papel transformador de los educadores al preparar a los estudiantes para los hábitos de trabajo modernos es de especial relevancia. Resaltamos que los educadores además de facilitar el proceso de aprendizaje deben ser provocadores, por lo que emergen los beneficios de las preguntas abiertas como herramienta pedagógica por servir no sólo como transferencia de conocimiento sino también como catalizadores del pensamiento crítico, la resolución de problemas y la adaptabilidad hacia un futuro cada vez más exitoso. demandas laborales en evolución. Teniendo en cuenta lo anterior, esta investigación aclara las medidas prácticas que la escolarización formal debe priorizar en una economía cada vez más impulsada por las habilidades vocacionales como la de Azerbaiyán, donde las personas requieren un aprendizaje permanente en lugar de una preparación única. <![CDATA[Continuous teacher training for educational inclusion. Theoretical-practical renewal]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200083&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Ante la creciente apertura a la inclusión educativa, el perfeccionamiento de la formación continua del profesorado es una exigencia permanente de los sistemas educativos, y constituye el centro de atención del trabajo que se presenta, con el objetivo de proponer la renovación teórico-práctica que demanda dicho proceso. Se realizó una investigación transversal, de tipo exploratoria, descriptiva, con un enfoque predominantemente cualitativo, y la utilización de métodos científicos con sus correspondientes instrumentos. De la identificación de fortalezas y debilidades, emergió la renovación teórico-práctica de la formación continua del profesorado para la inclusión educativa que, desde el punto de vista teórico, apunta a la necesidad de ofrecer una idea integral y abarcadora de su carácter y contenido, mediante el establecimiento de sustentos que le confieran consistencia interna, y determinen invariantes para su concepción; mientras que en lo metodológico, sugiere esquemas de acción que resulten operativos y funcionales, a través de procederes organizados en etapas, que favorezcan la reconstrucción de la práctica mediante la investigación y la introducción de reformas. La renovación teórico-práctica se expresa en un conjunto de ideas rectoras que implican generalizaciones de conocimientos acerca del qué y el cómo debería ser la formación continua del profesorado para la inclusión educativa.<hr/>ABSTRACT Given the growing openness to educational inclusion, the improvement of continuous teacher training is a permanent requirement of educational systems, and constitutes the focus of the work that is presented, with the aim of proposing the theoretical-practical renewal that demands said process. A cross-sectional, exploratory, descriptive investigation was carried out, with a predominantly qualitative approach, and the use of scientific methods with their corresponding instruments. From the identification of strengths and weaknesses, the theoretical-practical renewal of continuous teacher training for educational inclusion emerged which, from the theoretical point of view, points to the need to offer a comprehensive and comprehensive idea of its character and content. through the establishment of supports that give it internal consistency, and determine invariants for its conception; while methodologically, it suggests action schemes that are operational and functional, through procedures organized in stages, that favor the reconstruction of the practice through research and the introduction of reforms. The theoretical-practical renewal is expressed in a set of guiding ideas that imply generalizations of knowledge about what and how continuous teacher training for educational inclusion should be. <![CDATA[Diagnosing of the eccentricity of the electric generator: an approach to the predictive maintenance]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200094&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El fallo en una máquina eléctrica constituye un proceso inevitable debido a las solicitaciones térmicas, mecánicas, eléctricas y ambientales a las cuales se ven expuestas a lo largo de su vida útil, sin embargo, con una adecuada estrategia de mantenimiento, es posible evitar fallas imprevistas y lograr que la máquina cumpla sus funciones de diseños, minimizando los riesgos de avería. El presente trabajo pretende evaluar una nueva variable de estado de diagnóstico (VED) de la excentricidad de los generadores eléctricos en los grupos electrógenos en servicio. Como resultado de la investigación teórica realizada, se determina que la componente fundamental de la corriente por el neutro del generador constituye una variable que brinda información del grado de excentricidad del activo, lo cual puede optimizar el proceso de gestión del mantenimiento por su fácil manejo y su alto contenido de información sobre la condición de la máquina rotatoria.<hr/>ABSTRACT The failure of an electrical machine is an inevitable process due to the thermal, mechanical, electrical and environmental stresses to which they are exposed throughout their useful life, however, with an adequate maintenance strategy, it is possible to avoid unforeseen failures and ensure that the machine fulfills its design functions, minimizing the risks of breakdown. The aim of this study is to evaluate a new variable of diagnostic state (VED) of the eccentricity of electric generator set in-service. As a result of the theoretical research carried out, it is determined that the fundamental component of the current through the neutral of the generator constitutes a variable that provides information on the degree of eccentricity of the asset, which can optimize the maintenance management process due to its easy handling and its high content of information on the condition of the rotating machine. <![CDATA[Public communication campaigns to promote household energy efficiency in Barranquilla (Colombia)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200104&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Addressing household energy efficiency is among the main challenges worldwide towards sustainable development. The residential sector is one of the main energy users globally and one of the most difficult to address. Barranquilla is the fourth most developed city in Colombia and has significant electricity consumption in households. However, currently, there are no campaigns promoting energy efficiency strategies to reduce household consumption. This study shows that most people in the city are aware of their electricity consumption, mainly because of the costs, which is also one main motivation to introduce energy efficiency strategies. A public campaign must prioritize social media and WEB communication channels. Moreover, energy efficiency strategies must focus on the use of air conditioners, refrigerators, and lighting systems. Moreover, since the cost of electricity and climate change are the main motivators for energy saving, the different measures proposed in a campaign should be associated with cost and carbon footprint savings.<hr/>RESUMEN Abordar la eficiencia energética de los hogares es uno de los principales retos a nivel global en la ruta hacia el desarrollo sostenible. El sector residencial es uno de los principales consumidores de energía a nivel mundial y uno de los más difíciles de abordar. Barranquilla es la cuarta ciudad más desarrollada de Colombia y tiene un consumo de electricidad residencial significativo. Sin embargo, actualmente no existen campañas que promuevan estrategias de eficiencia energética para reducir el consumo doméstico. Este estudio muestra que la mayoría de los habitantes de la ciudad son conscientes de su consumo de electricidad, principalmente debido a los costos económicos, lo que es también una motivación importante para introducir estrategias de eficiencia energética. Una campaña pública debe priorizar las redes sociales y a los canales de comunicación WEB. Además, las estrategias de eficiencia energética deben centrarse en el uso de aparatos de aire acondicionado, equipos de refrigeración doméstica y sistemas de iluminación. Además, dado que el costo de la electricidad y el cambio climático son las principales motivaciones para el ahorro energético, las diferentes medidas propuestas en una campaña deben estar asociadas al ahorro económico y a la reducción de la huella de carbono. <![CDATA[Didactic conception of the teaching-learning process of endocrine surgery of the thyroid and parathyroid glands]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200111&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El proceso de enseñanza aprendizaje de Cirugía endocrina de las glándulas tiroides y paratiroides, demanda la formación de especialistas con alto nivel de desempeño, sustentado en la elevada calificación científico-técnica y ético-moral. Al respecto, en el Hospital Provincial Docente Clínico Quirúrgico “León Cuervo Rubio” de Pinar del Río, se identificaron insuficiencias porque desde la perspectiva didáctica, la integración de conocimientos teórico-prácticos a la solución de problemas que enfrentaban los médicos residentes en la actividad práctica, afectaba el desempeño profesional. En consecuencia, el objetivo del presente artículo fue, caracterizar la concepción didáctica del referido proceso, el cual, con un carácter flexible, contextualizado y personalizado propició nuevas relaciones para perfeccionarlo de forma sistemática. El empleo de métodos de los niveles teórico y empírico y el estadístico, resultó de utilidad en la determinación del enfoque integrador de las esencialidades del conocimiento teórico-práctico al fundamentarlas como eslabón integrador de los componentes didácticos que estructuran la concepción, cuya fundamentación se realizó desde diferentes áreas del conocimiento. En ese marco, la estrategia para implementarla, constituyó el elemento operacional potenciador de la autogestión del conocimiento en función del mejoramiento del desempeño profesional cuando la relación conocimiento histórico- desarrollo científico técnico- experiencia profesional, interactúan a favor del diagnóstico y tratamiento pre y post-operatorio oportunos.<hr/>ABSTRACT The teaching-learning process of endocrine surgery of the thyroid and parathyroid glands demands the training of specialists with a high level of performance, supported by a high scientific-technical and ethical-moral qualification. In this regard, in the Provincial Teaching Clinical Surgical Hospital "León Cuervo Rubio" of Pinar del Río, insufficiencies were identified because, from the didactic perspective, the integration of theoretical-practical knowledge to the solution of problems faced by resident doctors in practical activity affected professional performance. Consequently, this article aimed to characterize the didactic conception of the referred process, which, with a flexible, contextualized, and personalized character, fostered new relationships to improve it systematically. The use of methods of the theoretical and empirical levels and the statistical was useful in determining the integrative approach of the essentialities of theoretical-practical knowledge by basing them as an integrating link of the didactic components that structure the conception, whose foundation was made from different areas of knowledge. In this framework, the strategy to implement it constituted the operational element that enhances the self-management of knowledge based on the improvement of professional performance when the relationship historical knowledge-technical scientific development-professional experience interact in favor of diagnosis and treatment pre and post-timely surgery. <![CDATA[Ergonomic exploration and evaluation of the prevalence of musculoskeletal injuries in health personnel: case of the Pablo Jaramillo foundation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200121&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las enfermedades profesionales u ocupacionales, son afecciones crónicas, causadas de una manera directa por el ejercicio de la profesión u ocupación que realiza el trabajador y como resultado de la exposición a factores de riesgo. El objetivo de la investigación es evaluar las condiciones ergonómicas y las lesiones musculoesqueléticas en los profesionales de salud de la Fundación Pablo Jaramillo. Para lograr este objetivo, se emplearon métodos como el analítico-sintético para analizar la bibliografía especializada, el histórico-lógico para comprender la evolución de las condiciones ergonómicas en el personal de salud, y el enfoque inductivo-deductivo para examinar de manera detallada los datos y descomponer las variables antes de reintegrarlas. Los resultados revelaron que el grupo más numeroso en la evaluación tenía entre 30 y 39 años, con predominio femenino. Se identificaron molestias musculoesqueléticas, siendo las más frecuentes en el cuello y hombros. El 71.42% reportó molestias en el cuello, y el 52.38% en el hombro. Se destaca la necesidad de estrategias de prevención y concientización sobre condiciones laborales saludables.<hr/>ABSTRACT Occupational diseases are chronic conditions, directly caused by the exercise of the profession or occupation performed by the worker and as a result of exposure to risk factors. The objective of the research is to evaluate the ergonomic conditions and the prevalence of musculoskeletal injuries in the health personnel of the Pablo Jaramillo Foundation. To achieve this objective, analytical-synthetic methods were used to analyze the specialized literature, historical-logical methods to understand the evolution of ergonomic conditions in health personnel, and the inductive-deductive approach to examine the data in detail and decompose the variables before reintegrating them. The results revealed that the largest group in the evaluation was between 30 and 39 years old, with a female predominance. Musculoskeletal complaints were identified, with the most frequent being in the neck and shoulders. A total of 71.429% reported discomfort in the neck and 52.381% in the shoulder. The need for prevention strategies and awareness of healthy working conditions was highlighted. <![CDATA[Model of democracy and their convergence in the constitution of the legal state]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200135&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT According to the historical science of political and legal teachings, the term democracy, which has an ancient and rich history, has undergone a progressive development. However, according to the teaching of dialectics, development is always the substitution of one quality state for another. At the same time, it implies the inheritance of certain characteristics and mechanisms that occurred in the previous stages in a later stage of development, which in turn determines the sequence and progression of development, otherwise, progress would not be possible at all. In this context, the theory of democracy can be observed in the history of the succession relationship based on the dialectical development of the past. Direct, liberal, social, pluralist, and other theories of democracy have emerged in different historical periods in the process of researching the questions of the concept, essence, and forms of implementation of democracy in the history of state and legal education. The manifestation of these theories as a result of the constitution-building training of individual states revealed the advantages and disadvantages of those theories. This historical process determined the basis of modern democracy based on convention theory in the world. As a result of the conducted research, it was determined that the convention of democracy models is characteristic of the constitutions of these modern democracies. In modern times, direct, liberal, pluralist, social democracies are convergence in the constitutions of Azerbaijan and other European states. But for consolidated democracy, modern democracies must develop electronic democracy.<hr/>RESUMEN Según la ciencia histórica de las enseñanzas políticas y jurídicas, el término democracia, que tiene una historia antigua y rica, ha experimentado un desarrollo progresivo. Pero según la enseñanza de la dialéctica, el desarrollo es siempre la sustitución de un estado cualitativo por otro. Al mismo tiempo, implica la herencia de ciertas características y mecanismos que ocurrieron en las etapas anteriores en una etapa posterior del desarrollo, lo que a su vez determina la secuencia y progresión del desarrollo, de lo contrario, el progreso no sería posible en absoluto. En este contexto, la teoría de la democracia puede observarse en la historia de la relación de sucesión basada en el desarrollo dialéctico del pasado. Las teorías de la democracia directa, liberal, social, pluralista y otras han surgido en diferentes períodos históricos en el proceso de investigación de las cuestiones del concepto, la esencia y las formas de implementación de la democracia en la historia de la educación estatal y jurídica. La manifestación de estas teorías como resultado de la formación constitucional de los distintos estados reveló las ventajas y desventajas de dichas teorías. Este proceso histórico determinó la base de la democracia moderna basada en la teoría de las convenciones en el mundo. Como resultado de la investigación realizada, se determinó que la convención de los modelos democráticos es característica de las constituciones de estas democracias modernas. En los tiempos modernos, las socialdemocracias directas, liberales y pluralistas convergen en las constituciones de Azerbaiyán y otros estados europeos. Pero para una democracia consolidada, las democracias modernas deben desarrollar la democracia electrónica. <![CDATA[Motivation and customer service: case of administrative workers in a mexican public university]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200141&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo de investigación tiene como objetivo conocer y analizar en qué situación se encuentra la motivación laboral existente en trabajadores administrativos pertenecientes a una División Académica de una Universidad Pública del sur de México y su influencia en la atención al público. Es un artículo de índole administrativo, la problemática se abordó con un estudio no experimental, bajo un enfoque cuantitativo y correlacional para el que se diseñó un cuestionario en escala Likert, el cual se aplicó a 34 administrativos. Los resultados obtenidos, además de medir la correlación entre las variables de estudio, permiten también obtener un panorama de la realidad que atraviesa la motivación en los empleados y, asimismo, observar las tendencias, debilidades y fortalezas que impactan el ambiente organizacional presente en las áreas administrativas de esta entidad educativa, siendo un referente para estudios posteriores y un punto de comparación.<hr/>ABSTRACT This research article aims to know and analyze the situation of the existing work motivation among administrative workers belonging to an Academic Division of a Public University in southern Mexico and its influence on customer service. It is a study of an administrative topic, the problem was addressed with a non-experimental study under a quantitative and correlational approach for which a Likert scale questionnaire was designed, which was applied to 34 administrative staff. The results obtained, in addition to measuring the correlation between the study variables, also allow obtaining an overview of the reality of what the employees' motivation is going through and, likewise, observing the trends, weaknesses, and strengths that impact the organizational environment present in the areas administrative of this educational entity, being a reference for later studies and also a point of comparison. <![CDATA[Strengthening competencies in governmental accounting: challenges and educational strategies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200150&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio aborda los desafíos y estrategias educativas en el desarrollo de capacidades en contabilidad gubernamental, centrándose en la implementación de las Normas Internacionales de Contabilidad del Sector Público (NICSP). El objetivo es identificar los obstáculos que enfrentan los profesionales contables del sector público y proponer estrategias educativas para superarlos. La metodología cualitativa involucra la revisión de literatura de bases reconocidas y un enfoque en la exploración de competencias necesarias para la aplicación de las NICSP. Los resultados revelan un mapeo detallado de competencias esenciales, estrategias educativas innovadoras, y desafíos significativos, como la resistencia al cambio y la falta de capacitación. Se destaca la necesidad de un enfoque integral y programas educativos específicos. En conclusión, la implementación efectiva de las NICSP requiere abordar la resistencia al cambio, mejorar la capacitación y la integración tecnológica para garantizar informes financieros gubernamentales precisos y transparentes.<hr/>ABSTRACT This study addresses the challenges and educational strategies in governmental accounting capacity building, focusing on the implementation of the International Public Sector Accounting Standards (IPSAS). The objective is to identify the obstacles faced by public sector accounting professionals and to propose educational strategies to overcome them. The qualitative methodology involves a literature review of recognized bases and a focus on the exploration of competencies needed for IPSAS implementation. The results reveal a detailed mapping of essential competencies, innovative educational strategies, and significant challenges, such as resistance to change and lack of training. The need for a comprehensive approach and specific educational programs is highlighted. In conclusion, effective IPSAS implementation requires addressing resistance to change, improved training, and technology integration to ensure accurate and transparent government financial reporting. <![CDATA[The impact of transferred information on the explicit and implicit system in the media market]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200161&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The goal of this research is to analyze the encoding-decoding relationships that occur in the communication process based on the brain mechanism. It is established how this process in communication is not covered by the cerebral hemispheres but by the mechanism of implicit and explicit systems. The received information enters one of these systems in accordance with the tactics of processing and regulates the subsequent human activity. Throughout the study, the symptoms of the explicit and implicit systems were explained in parallel, and the roles of these systems in human behavior were determined. The peculiarities of these two different phenomena have been revealed based on the media market, which is relevant to the process of communication. Advertising acts, created based on pre-planned intentions, more accurately demonstrate in this regard the form in which the buyer's activity is manipulated. Thanks to studies conducted, it is known that the manipulation of the activity of the opposite side is carried out by the implicit system. Implicatures, which have a special place in the implicit system, are considered as the main concepts here. According to the results of the study, it is possible to influence the implicit system and regulate future activities based on expressions used correctly and appropriately from a pragmatic point of view in any communication process.<hr/>RESUMEN El objetivo de esta investigación es analizar las relaciones de codificación-decodificación que se dan en el proceso de comunicación a partir del mecanismo cerebral. Se ha establecido cómo este proceso en la comunicación no está abarcado por los hemisferios cerebrales, sino por el mecanismo de sistemas implícitos y explícitos. La información recibida ingresa a uno de estos sistemas de acuerdo con las tácticas de procesamiento y regula la actividad humana posterior. A lo largo del estudio, se explicaron en paralelo los síntomas del sistema explícito e implícito y se determinaron los roles de estos sistemas en el comportamiento humano. Las peculiaridades de estos dos fenómenos diferentes se han revelado a partir del mercado de los medios de comunicación, que es relevante en el proceso de comunicación. Los actos publicitarios creados sobre la base de intenciones previamente planificadas demuestran con mayor precisión a este respecto la forma en que se manipula la actividad del comprador. Gracias a los estudios realizados se sabe que la manipulación de la actividad del lado opuesto la realiza el sistema implícito. Aquí se consideran como conceptos principales las implicaturas, que ocupan un lugar especial en el sistema implícito. Según los resultados del estudio, es posible influir en el sistema implícito y regular las actividades futuras a partir de expresiones utilizadas correcta y adecuadamente desde un punto de vista pragmático en cualquier proceso comunicativo. <![CDATA[Project-based learning applied to students of the university college of the University of Havana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200167&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La siguiente investigación se trazó como objetivo: evaluar la aplicación del Aprendizaje Basado en Proyectos en la asignatura Biología en estudiantes del Perfil Biológico del Colegio Universitario de la Universidad de La Habana. Se seleccionó una muestra de 31 estudiantes. Los estudiantes se organizaron en grupos y se les asignó un problema real y un tutor, miembro del claustro de la asignatura de Biología. Los estudiantes desarrollaron sus propuestas de proyectos en un período de tres semanas. El nivel de satisfacción de los estudiantes en cuanto a la aplicación de esta estrategia se evaluó según la técnica de Iadov. Los estudiantes propusieron soluciones a los problemas planteados mediante sus proyectos. En los mismos a través de la consulta de bibliografía especializada identificaron diferentes entidades que pudieran trabajar en conjunto para la solución del problema. La técnica de Iadov arrojó que los estudiantes tienen una alta satisfacción con la aplicación de esta metodología, a su vez reconocen que mediante el ABP integraron conocimientos de varias asignaturas, se sintieron motivados en la búsqueda de soluciones de problemas reales y estimuló el trabajo en equipo. Estos resultados destacan la importancia de esta estrategia didáctica en el proceso de enseñanza y aprendizaje.<hr/>ABSTRACT This research aimed to evaluate the application of Project-Based Learning in the Biology subject in students of the Biological Profile of the University College of the University of Havana. A sample of 31 students was selected. The students were organized into groups and assigned a real problem and a tutor, a professor. The students developed their project proposals over a period of three weeks. The students' level of satisfaction was evaluated regarding the application of this strategy according to the Iadov technique. The students proposed solutions to the problems through their projects. In the projects, the students through the consultation of a specialized bibliography, identified different entities that could work together to solve the problem. Iadov technique showed that students are highly satisfied with the application of this methodology. In turn, they recognize that through PBL they integrated knowledge of various subjects, felt motivated to search for solutions to real problems, and stimulated teamwork. These results highlight the importance of this didactic strategy in the teaching-learning process. <![CDATA[Regional and national dynamics in the flight of foreign exchange: a comparative study of the tax framework]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200176&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio tiene como objetivo analizar el impacto del marco normativo tributario en Ecuador y la región latinoamericana en relación con la fuga de divisas y su repercusión en el crecimiento económico. Se emplea un enfoque cualitativo y la técnica de revisión documental para examinar la literatura y estudios actuales sobre medidas fiscales progresivas en América Latina. Los resultados revelan que las medidas impositivas han contribuido al aumento de la recaudación fiscal y la financiación de programas sociales, aunque persisten desafíos en términos de equidad y eficiencia administrativa. Se destaca la eficacia de estrategias como las limitaciones cambiarias para contener la fuga de capitales. El análisis subraya la importancia de un enfoque integral, combinando medidas fiscales y macro prudenciales, para abordar eficazmente la fuga de capitales y promover la estabilidad económica en la región.<hr/>ABSTRACT This study aims to analyze the impact of the tax regulatory framework in Ecuador and the Latin American region in relation to foreign exchange leakage and its impact on economic growth. A qualitative approach and a document review technique are used to examine the literature and current studies on progressive tax measures in Latin America. The results reveal that tax measures have contributed to increased tax collection and the financing of social programs, although challenges remain in terms of equity and administrative efficiency. The effectiveness of strategies such as exchange rate limitations in containing capital flight is highlighted. The analysis underlines the importance of a comprehensive approach, combining fiscal and macro prudential measures, to effectively address capital flight and promote economic stability in the region. <![CDATA[Proposing a New Vision for Understanding Cities through Co-Evolutionary Processes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200187&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This study is an essay focused on a reflective proposal framed within the context of a growing ecological crisis and biodiversity loss. Firstly, it proposes an approach to how cities are structured to achieve an epistemic change in building knowledge of urban ecosystems, drawing from the field of co-evolution. The main objective of this study is to explore how the design process provides a vision from a co-evolutionary perspective and contributes to the Transitional Design framework. A reflective review is conducted to achieve this objective. It addresses the broader context of the human-environment relationship and the civilizational impact on the complex system in which they are embedded. Additionally, the study analyzes the dichotomy between resilience and re-existence. It explains strategic interventions from biophilic and regenerative approaches and their contribution to constructing knowledge about urban ecosystems, thereby facilitating a change in the epistemic framework within which cities develop.<hr/>RESUMEN El presente estudio es una propuesta reflexiva enmarcada en un contexto de creciente crisis ecológica y de pérdida de biodiversidad. Primeramente, se propone un acercamiento a como se estructura la ciudad, para lograr un cambio epistémico para la construcción del conocimiento de los ecosistemas urbanos, desde el área de conocimiento de la co-evolución. El estudio tiene como objetivo fundamental realizar una exploración a como el diseño da una visión desde la co-evolución y proporciona el marco de trabajo del Transitional Design. Para ello, se realiza una reseña reflexiva del panorama general sobre la relación ser humano-naturaleza y su impacto civilizatorio en el sistema complejo en el que se inserta, así como se aborda la dicotomía entre resiliencia y re-existencia, explicando las intervenciones estratégicas desde enfoques de desarrollo biofílico y regenerativo y como aportan a la construcción del conocimiento de los ecosistemas urbanos para el cambio del marco epistémico en que se desarrolla la ciudad. <![CDATA[Autonomy and University governance: approaches and disagreements]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200194&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La forma de gestionar el sistema universitario ha estado en análisis académico en el último cuarto de siglo con una fuerza inusitada. La gobernanza universitaria es una categoría científica en construcción en la actualidad, debido al esfuerzo de múltiples investigadores en todo el continente. El artículo tiene como objetivo sistematizar los principales elementos que caracterizan a la autonomía y la gobernanza universitaria en América Latina, así como su interrelación, luego de una década de significativos aportes teóricos y prácticos. La metodología empleada se basa en el análisis de literatura académica publicada en revistas de alto impacto científico, determinando los principales elementos que contribuyan a la integración del conocimiento en torno al objeto de estudio. Las conclusiones apuntan hacia la necesidad de continuar aportando a la gobernanza universitaria, desarrollar investigaciones interdisciplinarias y fomentar la generalización de los resultados.<hr/>ABSTRACT The way of managing the university system has been in academic analysis in the last quarter of a century with an unusual force. University governance is a scientific category currently under construction due to the efforts of multiple researchers across the continent. The article aims to systematize the main elements that characterize autonomy and university governance in Latin America after a decade of significant theoretical and practical contributions. The methodology used is based on the analysis of academic literature published in journals of high scientific impact, determining the main elements contributing to the integration of knowledge around the object of study. The conclusions point to the need to continue contributing to university governance, develop interdisciplinary research, and promote the generalization of the results. <![CDATA[Interculturality and Higher Education in the Latin American context: a systematic review]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La reflexión sobre interculturalidad en la Educación Superior en los últimos años se ha convertido en un espacio de encuentro para el debate teórico-conceptual acerca de sus comprensiones en los contextos universitarios. En este escenario, el presente artículo identifica los discursos de interculturalidad en Educación Superior a partir de una revisión sistemática del conocimiento en el contexto latinoamericano. Para ello, se seleccionaron 22 artículos de bases de datos de acceso abierto Scielo y Jstor publicados entre el 2018 y 2022 mediante el método Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses. Los términos de búsqueda utilizados fueron: interculturalidad, educación superior, educación intercultural bilingüe, educación intercultural. El análisis se realizó mediante el uso de matrices de contenido desde la hermenéutica. Entre los principales hallazgos, se deduce que la interculturalidad se comprende en términos étnicos y culturalistas. Además, se infiere que los programas y planes de estudios atienden mayoritariamente a las poblaciones originarias de los países latinoamericanos mediante políticas integracionistas. Finalmente, los autores de los estudios sugieren un cambio de paradigma en la comprensión de la interculturalidad, mediante la valoración de los saberes diversos, y como designio de toda la sociedad y no solo de los grupos denominados minoritarios. Se concluye que los discursos giran en torno a tres posicionamientos: lo epistémico, lo político y lo cultural.<hr/>ABSTRACT Reflection on interculturality in Higher Education has become a meeting space for theoretical-conceptual debate about its understanding in university contexts in recent years. In this scenario, this article identifies the discourses of interculturality in Higher Education based on a systematic review of knowledge in the Latin American context. To achieve this, 22 articles from Scielo and Jstor open-access databases published between 2018 and 2022 were selected using the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses method. The search terms used were interculturality, higher education, bilingual intercultural education, and intercultural education. The analysis was carried out through the use of content matrices from hermeneutics. Among the main findings, it is deduced that interculturality is understood in ethnic and culturalist terms. Furthermore, it is inferred that the programs and curricula mainly serve the populations originating from Latin American countries through integrationist policies. Finally, the authors of the studies suggest a paradigm shift in the understanding of interculturality through the valuation of diverse knowledge, and as a design of the entire society and not only of the so-called minority groups. In conclusion, the discourses revolve around three positions: the epistemic, the political, and the cultural. <![CDATA[Literary-theoretical Azerbaijani intellectuals' engagement with Turkish literature at the beginning of the XX century]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200215&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The goal of this research is to delve into the burgeoning interest in Ottoman-Turkish literature within Azerbaijan's literary and cultural milieu at the dawn of the 20th century. It is scrutinized how Azerbaijani intellectuals, notably poets and writers like Huseyn Javid, Mohammad Hadi, Abbas Sahhat, Abdulla Shaiq, Firidun Kocherli, Mohammad Amin Rasulzadeh, Abdulla Sur, and others, who played pivotal roles in promoting Turkish literature. Their artistic endeavors were complemented by proactive efforts to elevate Turkish literary works, evident in their publications, newspapers, magazines, and literary discourses. The article dissected their perspectives on Turkish literature, dissecting various themes, individual artists, and creative exemplars. These viewpoints, widely disseminated in early 20th-century media and literary texts, underscored the profound influence of Turkish literature on Azerbaijani literary thought. Ultimately, the study revealed that Azerbaijani writers and poets' discussions on Ottoman literature exerted a twofold impact. Firstly, they acquainted Azerbaijani readers with Turkish literary heritage, fostering cross-cultural understanding. Secondly, they catalyzed the intellectual renaissance and spurred the emergence of new literary paradigms within Azerbaijan's literary landscape. Thus, these intellectual exchanges facilitated a rich literary dialogue between Azerbaijani and Turkish literary traditions, enriching both cultural spheres.<hr/>RESUMEN El objetivo de esta investigación es profundizar en el creciente interés por la literatura turco-otomana dentro del medio literario y cultural de Azerbaiyán en los albores del siglo XX. Se analiza cómo los intelectuales azerbaiyanos, en particular poetas y escritores como Huseyn Javid, Mohammad Hadi, Abbas Sahhat, Abdulla Shaiq, Firidun Kocherli, Mohammad Amin Rasulzadeh, Abdulla Sur y otros, desempeñaron un papel fundamental en la promoción de la literatura turca. Sus esfuerzos artísticos se complementaron con esfuerzos proactivos para elevar las obras literarias turcas, evidentes en sus publicaciones, periódicos, revistas y discursos literarios. El artículo analiza sus perspectivas sobre la literatura turca, analizando varios temas, artistas individuales y ejemplos creativos. Estos puntos de vista, ampliamente difundidos en los medios de comunicación y los textos literarios de principios del siglo XX, subrayaron la profunda influencia de la literatura turca en el pensamiento literario azerbaiyano. En última instancia, el estudio reveló que los debates de los escritores y poetas azerbaiyanos sobre la literatura otomana ejercieron un doble impacto. En primer lugar, familiarizaron a los lectores azerbaiyanos con la herencia literaria turca, fomentando el entendimiento intercultural. En segundo lugar, catalizaron el renacimiento intelectual y estimularon el surgimiento de nuevos paradigmas literarios dentro del panorama literario de Azerbaiyán. Así, estos intercambios intelectuales facilitaron un rico diálogo literario entre las tradiciones literarias azerbaiyana y turca, enriqueciendo ambas esferas culturales. <![CDATA[Environmental quality indicators depending on the local development in the shipyard company]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200223&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Empresa Astilleros Centro, como parte de la estructura de la Unión de Industria Militar, satisface necesidades de las FAR y la economía nacional con servicios y productos competitivos y de calidad, prestando servicios técnicos navales de construcción, modernización, defectación, reparación y mantenimiento de buques, embarcaciones y demás medios flotantes, tanto en el astillero como fuera de sus instalaciones además de apoyar la economía nacional y territorial. Como parte de su objeto social, los procesos productivos generan desechos que impactan en el medio ambiente del Consejo Popular Reina de manera sistemática. En consecuencia, se han tomado decisiones para minimizar el impacto sobre el medio ambiente, sin embargo, no se cuenta con un sistema de indicadores de calidad ambiental fundamentados científicamente, que permitan evaluar el impacto y facilitar el proceso de toma de decisiones al respecto. Como parte de esta investigación se proponen un grupo de indicadores de calidad ambiental, su validación y se comprueba su factibilidad de uso a partir de la experimentación realizada. Ello permite constatar la importancia del uso de los indicadores propuestos en la reducción del impacto sobre el medio ambiente del Consejo Popular Reina y obtener los procedimientos para su posterior generalización.<hr/>ABSTRACT The shipyards Center Company as part of the structure of the Military Industry Union, meets of needs to the Revolutionary Armed Forces and the National Economy, with services and products competitive and quality, providing technical naval construction, services modernization, defectation, repair and ships maintenance, boats and all floating media, both in the shipyard and outside its facilities in addition to supporting the national and territorial economy. As part of this corporate purpose, the productive processes. They generate waste that affect the environment of the poof the popular counal of the Reina systematically. Accordingly, decisions have been taken to minimize impact about the environment however, it is not counted, with systemic environment however quality indicators scientifically founded that allow to evaluate the impact and facilitate the decision-making process. As parts of the investigation, a group of environmental quality indicators proposed their validation and its feasibility of use is verified from the experimentation carried out. This makes it possible to verify the importance of the use of the proposed indicators in reducing the impact on the environment of the Queen People's Council and to obtain the procedures for their subsequent generalization. <![CDATA[Corporate social responsibility and the determinants of the link with financial performance in Small and Medium Enterprises in Mexico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200232&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación tiene como finalidad demostrar los determinantes entre el vínculo de la Responsabilidad Social Empresarial y el Desempeño Financiero Empresarial en las Pequeñas y Medianas Empresas. De forma teórica, desde los años 50´s se describe una relación positiva en el caso RSE-DFE no obstante, las investigaciones empíricas no han logrado comprobar dicha relación para todos los casos de estudio, generando incertidumbre y un debate dentro de la literatura de la RSE. Por medio de un modelo de ecuaciones estructurales y el uso de variables mediadoras, se plantea un modelo exploratorio que permite demostrar los principales determinantes en el vínculo RSE-DFE para el caso específico de México. Identificando principalmente el periodo de análisis, el tipo de práctica y el nivel de madurez de la RSE, como los principales determinantes del desempeño financiero al momento de implementar prácticas de RSE. Los hallazgos permiten dar respuesta a los distintos resultados en investigaciones previas, generando mayor certidumbre en el caso RSE-DFE buscando cerrar el debate que se ha mantenido durante los últimos 20 años.<hr/>ABSTRACT This research aimed to demonstrate the determinants of the link between Corporate Social Responsibility and Corporate Financial Performance in Small and Medium Enterprises. Theoretically, since the 1950's a positive relationship has been described in the CSR-CSF case; however, empirical research has not been able to prove this relationship for all the case studies, generating uncertainty and debate within the CSR literature. Through a structural equation model and the use of mediating variables, we propose an exploratory model that allows us to demonstrate the main determinants of the CSR-CSF link for the specific case of Mexico. The main determinants of financial performance when implementing CSR practices are the period of analysis, the type of practice, and the level of CSR maturity. The findings allow us to respond to the different results of previous research, generating greater certainty in the CSR-DFE case and seeking to close the debate that has been going on for the last 20 years. <![CDATA[Efficient implementation of solar photovoltaic systems in Caribbean buildings: Case study]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200244&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The following research presents the calculation of the photovoltaic generation potential from the use of the roof surfaces of buildings for a case study. For this purpose, an energy study was carried out in the facility to identify the demand to be satisfied, and the constructive survey of the building was executed free of shadows that can be used for the mounting of photovoltaic panels considering the dimensions, orientation, and inclination of their roofs, in addition, the specific meteorological information of the territory was obtained, necessary for the generation calculations and its inclusion in the specialized software PVSyst. The PVSyst simulation showed that the company has an available area of 1,317 m2 of building roofs, an area where it is possible to install a total of 510 photovoltaic modules, with a generation capacity of 281 kWp and a real annual generation of 508,416 kWh/year. This photovoltaic installation is capable of covering 102.65 % of the facility's energy demand.<hr/>RESUMEN En la siguiente investigación se presenta el cálculo de las potencialidades de generación fotovoltaica a partir del aprovechamiento de las superficies de cubiertas de las edificaciones para un caso de estudio. Para ello se partió de un estudio energético realizado en la instalación con el objetivo de identificar la demanda que se pretende satisfacer y se ejecutó el levantamiento constructivo de la edificación libres de sombra que pueden emplearse para el montaje de paneles fotovoltaicos considerando las dimensiones, orientación e inclinación de sus cubiertas, además se obtuvo la información meteorológica específica del territorio, necesaria para los cálculos de generación y su inclusión en el software especializado PVSyst. La simulación con el PVSyst evidenció que en la empresa existe un área disponible de cubiertas de edificaciones de 1 317 m2, superficie donde es posible instalar un total de 510 módulos fotovoltaicos, con una capacidad de generación de 281 kWp y una generación anual real de 508 416 kWh/año. Dicha instalación fotovoltaica es capaz de cubrir el 102.65% de la demanda energética de la instalación. <![CDATA[Development of tribulation training programs for growing companies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200256&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La cultura tributaria desempeña un papel importante al influir en el cumplimiento voluntario de obligaciones fiscales por parte de ciudadanos y empresas, la carencia de conocimiento tributario está asociada con el no cumplimiento de las responsabilidades fiscales, resultando en evasión fiscal. En este contexto, la presente investigación aborda la pregunta de cómo los programas de educación fiscal benefician a las empresas en crecimiento. Su objetivo es revisar de manera crítica los programas educativos en tributación, evaluando su impacto en las decisiones fiscales y salud financiera de estas empresas. Es sustancial enfatizar que se adoptó un enfoque cualitativo contribuye a capturar las dimensiones subjetivas. Entre los resultados destacan de los problemas tributarios empresariales en América Latina resaltando la necesidad de abordar la educación tributaria como un componente esencial para mejorar la eficiencia del sistema fiscal en su totalidad. El estudio concluye que los desafíos identificados requieren enfoques estratégicos.<hr/>ABSTRACT Tax culture plays an important role in influencing voluntary compliance with tax obligations by citizens and businesses; lack of tax knowledge is associated with non-compliance with tax responsibilities, resulting in tax evasion. In this context, the present research addresses the question of how tax education programs benefit growing businesses. Its objective is to critically review tax education programs, evaluating their impact on the fiscal decisions and financial health of these companies. It is important to emphasize that a qualitative approach was adopted to help capture the subjective dimensions. Among the results, the study highlights corporate tax problems in Latin America, highlighting the need to address tax education as an essential component to improve the efficiency of the tax system as a whole. The study concludes that the challenges identified require strategic approaches. <![CDATA[Variables to evaluate commercial management in the water and Sanitation Group Companies of Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200267&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El siguiente trabajo investigativo se realiza en el Grupo Empresarial de Agua y Saneamiento con el objetivo de identificar las variables para evaluar la gestión comercial en las empresas perteneciente a este Grupo. Para el cumplimiento de este objetivo se utilizan métodos teóricos, empíricos y estadísticos, en el caso del estadístico se realiza un estudio clúster con 54 modelos, clasificados como gestión comercial, dirección y gestión, gestión de la cadena de suministro y marketing relacional. Las variables identificadas para evaluar la gestión comercial en las empresas del Grupo de Agua y Saneamiento se agruparon en cuatro aspectos esenciales: proveedores, abastecimiento de agua, comercialización y satisfacción del cliente.<hr/>ABSTRACT He following investigative work is carried out in the Water and Sanitation Business Group with the objective of identifying the variables to evaluate the commercial management in the companies belonging to this group. To fulfill this objective, theoretical, empirical and statistical methods are used. In the case of statistics, a cluster study is carried out with 54 models, classified as commercial management, direction and management, supply chain management and relational marketing. The variables identified to evaluate the commercial management in the companies of the AyS Group were grouped into four essential aspects: suppliers, water supply, commercialization and customer satisfaction. <![CDATA[A critical examination of alternative space in utopian and dystopian narratives in the context of contemporary societal paradigms]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200274&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This research aims at undertaking a thorough examination of the intricate role played by alternative spaces within the realms of utopian and dystopian narratives, set against the backdrop of contemporary societal paradigms. The focal point of this research is to unravel the diverse ways in which authors employ alternative spaces as potent instruments for introspection, criticism, and the envisioning of societal transformation. The investigation further accentuates the pivotal role of alternative spaces as conceptual models for instigating societal change. These spaces emerge as conceptual blueprints that depict more egalitarian and just societies, serving as imaginative arenas where fairness, equality, and justice reign supreme. Authors strategically utilize these spaces to craft visions of worlds that prompt readers to contemplate the restructuring of their own societies for the better. Emphasizing the significance of space and spatiality as indispensable elements for comprehending societal structures and dynamics, the author underscores the critical exploration of alternative space in utopian and dystopian literature. This exploration is positioned as a profound method of engaging critically with the tangible realities of the world.<hr/>RESUMEN Esta investigación tiene como objetivo realizar un examen exhaustivo del intrincado papel que desempeñan los espacios alternativos dentro de los ámbitos de las narrativas utópicas y distópicas, en el contexto de los paradigmas sociales contemporáneos. El punto focal de esta investigación es desentrañar las diversas formas en que los autores emplean espacios alternativos como potentes instrumentos para la introspección, la crítica y la visión de la transformación social. La investigación acentúa aún más el papel fundamental de los espacios alternativos como modelos conceptuales para instigar el cambio social. Estos espacios emergen como modelos conceptuales que representan sociedades más igualitarias y justas, sirviendo como escenarios imaginativos donde reinan la equidad, la igualdad y la justicia. Los autores utilizan estratégicamente estos espacios para crear visiones de mundos que impulsen a los lectores a contemplar la reestructuración de sus propias sociedades para mejor. Al enfatizar la importancia del espacio y la espacialidad como elementos indispensables para comprender las estructuras y dinámicas sociales, el autor subraya la exploración crítica del espacio alternativo en la literatura utópica y distópica. Esta exploración se posiciona como un método profundo para comprometerse críticamente con las realidades tangibles del mundo. <![CDATA[Cultivating tax awareness: educational and collaborative strategies in Latin America]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200282&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio aborda la relevancia de la educación tributaria en el cumplimiento fiscal, evaluando programas en países de América Latina. Se destaca la colaboración público-privada como un elemento fundamental en la implementación de estrategias efectivas. La metodología empleada comprendió la revisión bibliográfica, el análisis de programas educativos y la consideración de experiencias exitosas. Los resultados evidencian que la educación genera un impacto positivo en la conciencia tributaria y en la reducción de la evasión fiscal. La sinergia entre autoridades tributarias y el sector privado, junto con incentivos como la condonación de multas, fortalece la voluntad de cumplir. Estrategias exitosas, como el programa de Educación Cívico-Tributaria de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, resaltan la importancia global de estos esfuerzos. Se concluye que la educación tributaria, desde la implementación en instituciones hasta colaboraciones estratégicas, es esencial para formar ciudadanos conscientes, respaldada por estrategias colaborativas y beneficios fiscales, se origina como un pilar para garantizar el cumplimiento fiscal y catalizar el progreso en naciones en vías de desarrollo.<hr/>ABSTRACT This study addresses the relevance of tax education in tax compliance, evaluating programs in Latin American countries. Public-private collaboration is highlighted as a fundamental element in the implementation of effective strategies. The methodology employed included a literature review, analysis of educational programs and consideration of successful experiences. The results show that education has a positive impact on tax awareness and the reduction of tax evasion. The synergy between tax authorities and the private sector, together with incentives such as the remission of fines, strengthens the willingness to comply. Successful strategies, such as the OECD's Tax Civic Education program, highlight the global importance of these efforts. It is concluded that tax education, from implementation in institutions to strategic collaborations, is essential to form conscious citizens, backed by collaborative strategies and tax benefits, originating as a pillar to ensure tax compliance and catalyze progress in developing nations. <![CDATA[Economic integration of Venezuelan immigrants residing in the municipality of Garzón]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000200293&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio tiene como objetivo analizar las limitaciones que presentan los inmigrantes venezolanos residentes en el municipio de Garzón para insertarse en actividades económicas y productivas. El diseño metodológico incluyó la construcción de una encuesta para obtener la caracterización sociodemográfica, causales de migración y la actual situación ocupacional. Entre las conclusiones más importantes se destaca que entre sus edades oscilan entre 21 y 40 años, son solteros o en unión libre, en su gran mayoría solo alcanzan un nivel educativo de bachillerato, poseen formalidad en la estancia en Colombia, su ocupación se concentra principalmente en actividades informales en sectores comerciales y de servicios, la gran mayoría recibe un ingreso inferior a un salario mínimo y no cuentan con seguridad social; la causal más relevante de su salida de Venezuela es la inestabilidad del país y la situación económica, y mayoritariamente quieren quedarse en Colombia o radicarse en otro país diferente a su nación.<hr/>ABSTRACT The study aims to analyze the limitations faced by Venezuelan immigrants residing in the municipality of Garzón in integrating into economic and productive activities. The methodological design included constructing a survey to gather sociodemographic information, reasons for migration, and current occupational status. One of the key findings is that these immigrants, aged between 21 and 40 years, are mostly single or in informal unions. The majority of them have only completed high school education, possess legal status in Colombia, and are primarily engaged in informal activities in commercial and service sectors. Most of them earn an income below the minimum wage and lack social security coverage. The primary reason for their migration from Venezuela is the country's instability and economic situation. Furthermore, the majority expressed a desire to stay in Colombia or relocate to a country other than their home nation.