Scielo RSS <![CDATA[Retos de la Dirección]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2306-915520210002&lang=en vol. 15 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Competences and capabilities. Training and development of professional competence microentities projects management]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[A Conceptual Approach to Economist Competence Project Management of Mini-Companies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: Valorar el tratamiento teórico de la formación y desarrollo de la competencia gestionar proyectos microempresariales. Métodos y técnicas: Fueron utilizados los del nivel teórico de la investigación para proveer de los fundamentos que facilitan poner de manifiesto la brecha existente en ese campo de estudios. Principales resultados: Además de reconocer la prioridad del gobierno ecuatoriano para incentivar la presentación de proyectos de microempresa, se hace énfasis en que ello es también una responsabilidad de las universidades, para la formación de profesionales que puedan asesorar y dirigir su conformación; así, se revisó la literatura actualizada para valorar el estado de la ciencia respecto a la competencia objeto de atención. Conclusiones: Se fundamenta el carácter complejo del desarrollo de competencias para incluir la correspondiente a gestionar proyectos microempresariales, como parte del currículo de formación de los economistas.<hr/>Abstract Aim: To assess the theoretical treatment of formation and development of competence project management of mini-companies, by economists. Methods and techniques: Theoretical research methods were used to provide the rationale that helps unveil the gap existing in this area of knowledge. Main results: Besides recognizing the priority of the Ecuadoran government to encourage mini-company project submission, emphasis was made on that it is also a responsibility of universities during professional education, so that economists can provide counseling, and be in charge of professional training. Accordingly, recent literature was reviewed to assess the state of the art regarding this competence. Conclusions: The complex character of competence-based education is explained, in order to include the competence of project management of mini-companies in the curriculum of education in economics. <![CDATA[Gnoseological Fundamentals of Professional Competence Development as Part of Mini-Company Project Management]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Se ofrecen los fundamentos gnoseológicos de los procesos inherentes a la gestión de proyectos microempresariales. Métodos y técnicas: Los métodos de investigación utilizados fueron esencialmente los de análisis-síntesis e inducción-deducción. Principales resultados: Se llega a conclusiones referidas a la estructuración de los aportes sobre los procesos inherentes a la competencia; así como la valoración de estos desde los componentes que conforman el sistema objeto de atención. Conclusiones: Se crearon las bases para argumentar científicamente una estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia.<hr/>ABSTRACT Aim: To provide cognitive fundaments of mini-company project management processes. Methods and techniques: The research methods used were, in essence, analysis and synthesis and induction-deduction. Main results: The outcome was in relation to the arrangement of contributions to processes pertaining to professional competence, and their assessment depending on the components of the system studied. Conclusions: The rationale for scientific argumentation of a didactic strategy to develop the competence was established. <![CDATA[A Strategy to Develop Micro-company Project Management as a Professional Competency]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200041&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Se fundamenta una estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia profesional gestionar proyectos microempresariales, mediante el aprendizaje por proyectos. Métodos y técnicas: Los métodos de investigación esenciales utilizados para llegar a cumplimentar el objetivo estuvieron, en el orden teórico, en aquellos que propician la modelación, el de análisis-síntesis e inducción-deducción, los cuales permitieron, desde el proceso investigativo, estructurar sistémicamente el aporte que se presenta. Resultados: Se ofrecen las diversas fases y etapas de la estrategia didáctica y se argumentan diversos tipos de tareas a utilizar. Conclusiones: Lo fundamentado puede contribuir a que los estudiantes universitarios que cursan carreras con perfil económico u otras afines, logren gestionar proyectos microempresariales como competencia profesional en el contexto ecuatoriano, urgido de iniciativas de este tipo para poder desarrollarse económica y socialmente como país.<hr/>ABSTRACT Aim: To design a didactic strategy for the development of professional competency micro-company project management through project-based learning. Methods and techniques: The essential research methods used to fulfill this aim were theoretical, and included modelling, analysis-synthesis, and induction-deduction, which allowed for systematic structuring of the contribution presented, throughout the research process. Results: Several different phases and stages of the didactic strategy are suggested, and different types of tasks to be implemented are explained. Conclusions: This rationale can encourage university students in the economy or related sciences to manage micro-company projects as part of their professional competencies within the Ecuadorian context, which demands initiatives such as this as a way to foster economic and social development of the country. <![CDATA[Balanced Scorecard Based on a Sustainable Approach to Maintenance Management in the Plastic Industry]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200060&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Lograr el alineamiento estratégico y la mejora continua de la gestión del mantenimiento con enfoque sostenible a través del desarrollo de un cuadro de mando integral en la industria del plástico en Cuba. Métodos y técnicas: Métodos teóricos: análisis y síntesis de los conceptos sobre gestión de mantenimiento con enfoque sostenible y el sistémico estructural funcional, para abordar las cualidades de este tipo de gestión. Métodos empíricos: revisión documental de las definiciones analizadas, encuestas y entrevistas. Método matemático: proceso de análisis jerárquico para el diseño del indicador que permita medir la sostenibilidad del mantenimiento. Principales resultados: Se realizó el diseño de un procedimiento y se propuso un indicador para evaluar la sostenibilidad del mantenimiento basado en el proceso analítico jerárquico para este tipo de industria. Conclusiones: Se demostró la necesidad del diseño de un procedimiento para la industria del plástico que permita alinear los objetivos de la gestión del mantenimiento con enfoque sostenible, con la de la organización a través de un cuadro de mando integral. Permite evaluar de forma efectiva la sostenibilidad de este tipo de gestión y su impacto en los grupos de interés y la sociedad.<hr/>ABSTRACT Aim: To achieve strategic alignment and continuous improvement of maintenance management based on a sustainable approach, by designing balanced scorecards in the Cuban plastic industry. Methods and techniques: Theoretical methods: analysis and synthesis of the concepts of maintenance management based on a sustainable approach; the functional structural systemic method was used to deal with the qualities of this type of management. Empirical methods: document review of definitions analyzed, surveys, and interviews. Mathematical method: Hierarchical analytical process was used to design an indicator that enables measurement of maintenance sustainability. Main results: A procedure was designed, and an indicator was suggested for evaluation of maintenance sustainability, based on hierarchical analytical process for this type of industry. Conclusions: The need to design a procedure that allows for matching the objectives of maintenance management using a sustainable approach, to those of the organization, through a balanced scorecard in the plastic industry, was demonstrated. It ensures effective evaluation of sustainability of this type of management, and its impact on stakeholders and society. <![CDATA[A Model for Electronic Supervision]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200081&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: proponer y validar un modelo teórico de fiscalización electrónica para ser integrado al proceso de fiscalización de la Administración General de Auditoría Fiscal Federal del Servicio de Administración Tributaria en México, a fin de predecir, prevenir, detectar, corregir y comprobar el incumplimiento de obligaciones fiscales de los contribuyentes, usando herramientas y técnicas forenses de auditoría. El modelo propuesto (creación de los autores, quienes lo nombraron KAF) se compone de cuatro elementos: instrumentos, fases, enfoques y efectos; su interacción y funcionalidad se explica a través de criterios; las fases propuestas se alinean a las del proceso de auditoría y los instrumentos especializados pueden aplicarse sin mediar un delito fiscal o llegar a tribunales. Métodos: investigación de enfoque cuantitativo y alcance descriptivo con diseño no experimental. Se emplearon encuestas para la recopilación de datos, la validación del modelo fue con criterio de expertos y haciendo uso del coeficiente de concordancia. Resultados: se obtuvo el coeficiente de concordancia entre jueces ,96 (sig &lt; 0,05), lo que indica el grado en que los elementos del cuestionario se relacionan con la coherencia en las respuestas otorgadas por los expertos al analizar la información obtenida. Conclusiones: La principal aportación del presente estudio fue proponer un modelo de fiscalización electrónica con cuatro elementos: instrumentos, fases, enfoques y efectos para integrarse en el proceso de fiscalización de la Administración General de Auditoría Fiscal Federal aplicado en las administraciones desconcentradas de auditoría fiscal; mismo que fue validado por criterios de expertos. El modelo KAF de fiscalización electrónica puede ser utilizado tanto en el sector público como en el privado y propicia el incremento de la percepción del riesgo en los contribuyentes por incumplimiento en las obligaciones fiscales.<hr/>ABSTRACT Aim: To propose and validate a theoretical model for electronic supervision, to be used in the process of supervision by the General Administration of the Federal Fiscal Audit from the Tax Administration Service, in Mexico, in order to predict, prevent, detect, correct, and check the lack of compliance of taxpayer fiscal obligations, using forensic audit tools and techniques. The model proposed (made by the authors under the name of KAF), is made of four elements: instruments, phases, approaches, and effects. Their interaction and functionality are explained through opinions. The phases proposed are in keeping with the audit process; the special instruments can be applied without the occurrence of fiscal crime or the presence in court. Methods: Quantitative research and descriptive scope with a non-experimental design. A number of surveys were applied to collect data; the validation of the model was based on expert opinion, and the concordance coefficient. Results: the concordance coefficient from the judges was .96 (sig &lt; 0.05), which indicated the level in which the items in the questionnaire related to the coherence of the responses given by the experts when analyzing the information obtained. Conclusions: The main contribution of this study was the proposal of an electronic supervision model made of four elements: instruments, phases, approaches, and effects, to be integrated in the supervision process of the General Administration of the Federal Fiscal Audit applied to individual administrations of fiscal audit, which was validated through expert opinion. The KAF model for electronic supervision can be used in the public and private sectors; it promotes an increase of taxpayer risk perception derived from lack of compliance of fiscal obligations. <![CDATA[Evaluation of the Behavior of COVID-19 Pandemic, and Evolution Forecasting]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200108&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Proponer indicadores y procedimientos para evaluar y predecir el comportamiento de la pandemia COVID-19 con el empleo de conocimientos elementales de matemática. Métodos y técnicas: Búsqueda de información sobre el comportamiento de la pandemia en diferentes escenarios y aplicación de métodos matemáticos y estadísticos. Principales resultados: Indicadores y procedimientos que contribuyen a evaluar la situación de la pandemia COVID-19 y hacer pronósticos en relación con el incremento de los contagios y defunciones para la toma de decisiones. Conclusiones: Los indicadores y procedimientos propuestos contribuyen a evaluar el comportamiento de la pandemia COVID-19 y a predecir en el corto y mediano plazos su comportamiento para la toma de decisiones sanitarias y gubernamentales.<hr/>ABSTRACT Aim: to propose indicators and procedures that assist in the evaluation, and prediction of the behavior of COVID-19 pandemic, using basic mathematical knowledge. Methods and techniques: search of information about the behavior of the pandemic in different scenarios, and the application of mathematical and statistical methods. Main results: indicators and procedures that contribute to the evaluation of the situation caused by COVID-19, and forecasting possible rises of infected cases and deaths, to help in decision-making. Conclusions: the indicators and procedures suggested contribute to the evaluation of the behavior of COVID-19 pandemic, and to short and mid-term forecasting of its behavior, for decision-making by sanitary and government authorities. <![CDATA[Evaluation of Conditions at the Touristic Destination of Santiago de Cuba for Insertion in Production Chains]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200122&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: La investigación se sustentó en la evaluación del sistema hotelero del polo turístico Santiago de Cuba con el objetivo de identificar potencialidades y limitaciones para su inserción en cadenas productivas. Métodos: El procedimiento aplicado se fundamentó en la combinación de tres herramientas: técnica de análisis regional, cluster mapping y una adecuación de la matriz insumo-producto a partir de datos y registros aportados por la Delegación del Ministerio de Turismo y la Oficina Nacional de Estadística e Información; además de la observación directa, entrevistas, tormenta de ideas y el criterio de expertos. Se utilizaron los softwares SPSS versión 22.0, Decisión y Microsoft Excel 2016. Principales resultados: Los resultados del estudio determinaron que el polo turístico seleccionado posee condiciones para lograr encadenamientos productivos, con mayores potencialidades de materialización en la relación dada entre los proveedores ajenos al sector Frutas Selectas y PESCASAN y los hoteles Meliá Santiago y Sierra Mar. Conclusiones: Luego de finalizar el procedimiento se puede concluir que el polo turístico Santiago de Cuba tiene condiciones para lograr encadenamientos productivos que contribuyan no solo al desarrollo del turismo, sino también de los sectores productivos del territorio.<hr/>ABSTRACT Aim: This research was based on the evaluation of the hotel system in the touristic destination of Santiago de Cuba, in order to identify potentialities and limitations for the insertion in production chains. Methods: The procedure applied relied on the combination of three tools: regional analysis technique, cluster mapping, and adjustment of the input-product matrix according to regional data, and records provided by the Ministry of Tourism in the province, and the National Office of Statistics and Information, plus direct information, interviews, brainstorming, and expert opinion. SPSS version 22.0, Decision, and Microsoft Excel 2016, were used. Main results: The results of this study determined that the touristic destination evaluated has conditions for insertion in production chains, with a higher potential for materialization of the relationship between providers outside the Select Fruit and PESCASAN sectors, and Melia Santiago and Sierra Mar hotels. Conclusions: Upon the termination of the procedure, it can be concluded that Santiago de Cuba tourist destination can participate in production chains that not only contribute to the development of tourism, but also to productive sectors in the territory. <![CDATA[Validation of Procedures for Business Management]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200152&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Desplegar una estrategia para la validación de procedimientos para la gestión empresarial, actividad que resulta compleja puesto que muchas veces no se cuenta con el tiempo necesario para constatar los cambios esperados en el objeto de estudio. Métodos y técnicas: Se sustentaron en la comprobación de la objetividad, validez y confiabilidad a partir de herramientas semicualitativas basadas en el juicio de expertos. Principales resultados: Una estrategia que consta de pasos y métodos estructurados que posibilitan validar instrumentos de gestión a partir de su objetividad, utilidad y confiabilidad. La funcionalidad de la estrategia se comprobó a partir de la validación de un procedimiento para la gestión de la inocuidad de los alimentos en servicios gastronómicos, con la obtención de un índice de objetividad de 86,45 % y de utilidad (83,93 %), para un índice de validez total de 0,851 9. Asimismo, la confiabilidad del procedimiento estudiado se estableció mediante el coeficiente de ANOCHI para un valor de 0,814 3. Conclusiones: La estrategia propuesta resulta factible de aplicar en el entorno empresarial cubano y ofrece una vía de bajo coste para la validación de instrumentos de gestión, toda vez que elimina los costos asociados al estudio de casos. Además, al emplear el juico de expertos, considera la experiencia y experticia como criterio de valor en la toma de decisiones empresariales.<hr/>ABSTRACT Aim: To roll out a strategy for the application of business management procedures, which is complex, since the expected changes in the object of study cannot be corroborated often, due to the lack of proper time. Methods and techniques: They were implemented according to the corroboration of objectivity, validity, and reliability, using semi-qualitative tools based on expert opinion. Main results: A strategy based on structured steps and methods that enable the validation of managing tools, depending on their objectivity, usefulness, and reliability. The functionality of the strategy was checked according to a procedure for food safety management in food sales, with an objectivity index of 86.45 %, 83.93 % usefulness, and 0 851 9 total validity. Moreover, the reliability of the procedure studied was established by the ANOCHI coefficient for 0.814 3. Conclusions: The strategy suggested is easy to implement in the Cuban business environment, as it offers a low cost manner for managing tools validation, since it eliminates costs associated to case study. Besides, expert opinion considers experience and expertise as valuable criteria in business decision-making. <![CDATA[Conditions and Results of Teleworking of University Teachers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200179&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Evaluar las condiciones laborales y los resultados del teletrabajo, en un grupo de profesores de una institución de la educación superior en Cuba. Métodos y técnicas: Se aplicó como instrumento un cuestionario de teletrabajo elaborado por especialistas de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana, Cuba, a una muestra representativa de 43 trabajadores y directivos. Para el procesamiento de los datos se utilizaron: frecuencias absolutas y relativas, t de Student y Chi cuadrado, a través del paquete estadístico IBM SPSS Statistics v 22 para Windows. Principales resultados: Las condiciones laborales fueron valoradas como positivas, con destaque en la planificación y organización del trabajo, la claridad de los objetivos y sus plazos de cumplimiento; no obstante, la organización no facilitó los medios para el trabajo a distancia y no ofreció una capacitación previa sobre esta modalidad. Los resultados del teletrabajo también fueron favorables; mejoraron las competencias de los teletrabajadores en el empleo de las tecnologías de la información y las comunicaciones, la gestión de la información, su autonomía y autocontrol y la administración del tiempo; aunque se evidenció como negativo un incremento de la cantidad de horas dedicadas a la actividad laboral, el ritmo y volumen de trabajo. Conclusiones: Los teletrabajadores reconocieron los beneficios de esta modalidad y valoraron positivamente las condiciones laborales y los resultados del teletrabajo; aunque se mostraron algunas dificultades que afectan su salud laboral. No existieron diferencias estadísticamente significativas entre la valoración de trabajadores y directivos. Se ofrecieron recomendaciones para el perfeccionamiento del teletrabajo.<hr/>ABSTRACT Aim: To evaluate the working conditions and the results of teleworking of a group of teachers from a higher education institution in Cuba. Methods and techniques: A survey about teleworking designed by specialists at the Faculty of Psychology, University of Havana, Cuba was applied to a representative sample of 43 workers and executives. The data were processed using absolute and relative frequencies, Student-T test, and Chi square, in IBM SPSS Statistics, v. 22, for Windows. Main results: The working conditions were evaluated as positive, particularly labor planning and organization, clarity of objectives and deadlines. However, the organization did not provide the means for distance work, and offered no previous training on this modality. The results of teleworking were also favorable, with apparent improvements in the competencies of teleworkers in relation to information technology use, information management, autonomy and self-control, and time administration. Nonetheless, an rise in the number of working hours, rhythm, and work load was observed. Conclusions: Teleworkers recognized the benefits of this modality, and expressed positive opinions about the working conditions, and the results of teleworking, though some aspects were observed to hamper their labor health. No statistically significant differences were observed between the criteria from workers and executives. Several recommendations were made in order to improve teleworking. <![CDATA[Observatories to Back up Decision-Making. A Study Case: The Coronavirus Metric Observatory]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Se muestran las funcionalidades y diferentes servicios que tiene un observatorio para apoyar la toma de decisiones, tanto por parte de directivos como de investigadores u otros usuarios, tomando como caso de estudio al Observatorio Métrico de Coronavirus, de la Universidad de Pinar del Río, Cuba. Métodos y técnicas: Se aplicaron métodos de nivel teórico y empírico para la comprensión y análisis del tema. Se realizó un amplio análisis documental y bibliográfico, así como un profundo análisis-síntesis que permitieron modelar las funcionalidades y servicios de valor añadido para la toma de decisiones desde las principales tendencias del estado del arte; además de utilizar la observación directa en la construcción de los diferentes productos y servicios personalizados del observatorio, de conjunto con la modelación y el análisis sistémico-estructural para conformar una plataforma informativa que integra diferentes tipos de información para apoyar y documentar la toma de decisiones. Principales resultados: Permite identificar, analizar y evaluar información relevante para apoyar la documentación de decisiones durante las investigaciones científicas, a partir de una amplia gama de servicios con gran valor agregado, que van desde la búsqueda y recuperación de artículos científicos y patentes; hasta el filtrado de gráficos y mapas de relaciones que representan el conocimiento que subyace en el dominio científico. Conclusiones: Todos estos datos contienen un alto nivel estratégico en el sector de la biotecnología, así como en cualquier otro contexto; saber utilizarlos adecuadamente para la gestión y toma de decisiones es la tarea pendiente. Y ella no depende del observatorio; sino de los humanos y de su capacidad de análisis y discernimiento en tomar las decisiones acertadas.<hr/>ABSTRACT Aim: The aim of this paper is to show the functionalities and different services which an observatory must perform in order to back decision-making on the part of executives, researchers, and other users, according to the Coronavirus Metric Observatory at the University of Pinar del Rio, Cuba. Methods and techniques: In this research, theoretical and empirical methods were used for understanding and analysis of the topic. Comprehensive document and bibliographic reviews were conducted. In-depth analysis-synthesis permitted to model functionalities and services with value added, for decision-making, based on the main trends of the state of the art. Additionally, direct observation was used in the construction of different customized laboratory products and services, along with modeling, and systemic-cultural analysis, to create an informative platform that integrates several types of information to support and document decision-making. Main results: It allows for identification, analysis, and evaluation of relevant information to back up documents used during scientific research, from a broad range of high value services, including search and recovery of scientific articles and patents, and the filtering of maps and graphs of relations that represent the underlying knowledge of the scientific domain. Conclusions: All these data contain a high strategic level within the sector of biotechnology, as well as in any other context. Knowing how to use them properly for management and decision-making is a pending task. It does not rely on the observatory, but on humans, and their capacity for analysis and discrimination to make right decisions. <![CDATA[Particularities and Pertinence of Public or State-Owned Companies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200223&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: Fundamentar la pertinencia de la empresa pública o estatal. El debate sobre la existencia y pertinencia de la empresa pública, empresa del Estado o empresa estatal ha sido objeto de máximo interés. La privatización de empresas estatales ha sido una de las políticas públicas más generalizada de los últimos años en las economías mundiales. En el caso cubano, la empresa estatal es el sujeto principal de la economía nacional. El desafío está en torno a cómo gestionar esas empresas para lograr se consoliden como innovadoras, eficaces, eficientes y generadoras de bienes y servicios de alta calidad; todo ello transita además por una adecuada conducción desde el Estado. Método: Ha sido el teórico, con la aplicación del análisis documental de normas legales pertenecientes a varios países, informes de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, los documentos programáticos de Cuba y la revisión de publicaciones científicas. Resultado: Se constató la importancia y pertinencia de la empresa pública o estatal, así como la necesidad de instaurar una relación Estado-empresa de forma armoniosa, ordenada y recíproca. Conclusiones: Estas empresas se concentran en sectores estratégicos y de alto impacto para la sociedad; es la entidad que gestiona la propiedad del Estado en beneficio de la satisfacción pública; ocupan una posición destacada en sectores de servicios básicos, infraestructura o en sectores estratégicos y para la defensa nacional.<hr/>Abstract Aim: To explain the pertinence of public or state-owned companies. The debate on the existence and suitability of public company, state company or state-owned company, has garnered top interest. In the global economies, state company privatization has been one of the most commonly implemented public policies in recent years. In Cuba, state companies are the main subject of the national economy. The particular challenge in the Cuban case has to do with managing these companies into innovating, effective, and efficient generators of high quality goods and services, all of which moves through adequate management by the state. Method: The theoretical method used was documentary review, particularly the analysis of legal standards from countries, reports issued by the Organization for Cooperation and Economic Development, programmatic documents of Cuba, and the scientific literature. Result: The importance and pertinence of public or state-owned companies was corroborated, in addition to the need of placing a balanced, orderly, and reciprocal relationship between the state and companies. Conclusions: These companies are concentrated in strategic sectors, with a high impact on society; the body that manages state property for public benefit and satisfaction. Their position is outstanding within the basic services, infrastructure or strategic sectors, and the national defense. <![CDATA[A Procedure for Managing Performance Assessment of University Professors]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200247&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: Elaborar un procedimiento para la gestión de la evaluación del desempeño de los profesores en la Universidad de Pinar del Rio, Cuba, en el que se buscó mayor correspondencia entre los resultados de las evaluaciones anuales y el cumplimiento de objetivos institucionales. Métodos: Se empleó el método histórico-lógico, el de modelación, así como el de medición, los que se aplicaron con ayuda de las técnicas de análisis documental, encuesta y entrevista y los procedimientos de análisis y síntesis e inducción y deducción, para el procesamiento y análisis de la información, tanto bibliográfica como empírica. Resultados: Como resultado del diagnóstico empírico se identificaron, entre otros problemas, los siguientes: poca participación de los actores que deben involucrarse en el proceso; resulta una tarea tediosa para los evaluadores; se incumple el tiempo establecido; las evaluaciones no se corresponden con las categorías. Sobre esta base y la bibliografía consultada, se elaboró un procedimiento para efectuar la evaluación del desempeño anual de los profesores, conformado por cuatro fases, 10 etapas y 19 pasos donde se combina la autoevaluación, la hetero-evaluación y la co-evaluación. Conclusiones: Aunque existen numerosos procedimientos para la evaluación del desempeño de los profesores universitarios, no existe consenso en la forma de evaluarlos y hacer esta, por lo que cada universidad debe gestionar este proceso a través de procedimientos que posibiliten su desarrollo adecuado, teniendo en cuenta sus características como organización y los objetivos trazados para el período.<hr/>Abstract Aim: To design a procedure for assessment of professor performance at the University of Pinar del Rio, Cuba, looking for broader correspondence between the outcome of annual assessment and the fulfillment of institutional goals. Methods: The methods used were historical-logical, modelling, and measurement, which relied on document analysis, surveys, and interview techniques, as well as the procedures such as analysis-synthesis and induction-deduction for processing and analysis of empirical and bibliographic information. Results: Some of the problems resulting from the empirical diagnostic were identified as poor engagement of actors that should be part to the process; it is a tedious task for assessors; the schedule set for this task was exceeded; assessment does not correspond to the categories. Based on the previous information, and the information consulted, a procedure was designed to conduct annual teacher performance assessment comprising 4 phases, 10 stages, and 19 steps, which combine self-evaluation, hetero-evaluation, and co-evaluation. Conclusions: Although several procedures to assess university professor performance are available, there is no consensus as to the way in which they should be implemented, so every university must manage this process through procedures that ensure proper development, considering the characteristics of an organization, and the goals set for the period. <![CDATA[Evaluation of Service Quality in Harbor Bonded Warehouses]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000200268&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Evaluar la calidad del servicio que prestan los recintos fiscalizados en el puerto Manzanillo, Colima, México mediante el método Servqual y proponer las acciones de mejora. Métodos y técnicas: El tipo de estudio fue descriptivo-correlacional. Se aplicó un cuestionario de 22 ítems con una escala tipo Likert de cinco puntos a 100 agencias aduanales ubicadas en el puerto de Manzanillo, con un nivel de confianza del 95 % y un error permisible del 5 %. Se utilizó el estadístico de gamma de Goodman y Kruskal para conocer el grado de asociación de los factores respecto a la calidad del servicio. Principales resultados: Los factores con mayor grado de asociación fueron: seguridad (0,783), elementos visibles tangibles (0,639) y con cierto grado de relación positiva los de fiabilidad (0,589) y empatía (0,559). Los factores seguridad y elementos visibles tangibles tuvieron un alto nivel en la determinación de la calidad del servicio. Conclusiones: Los recintos fiscalizados deben concentrar sus estrategias en solucionar los problemas que pueden estar obstaculizando la calidad del servicio, relacionados con los factores sensibilidad, empatía y fiabilidad por tener un moderado nivel en la determinación de la calidad, según la percepción de las agencias aduanales a través de sus representantes. Deben plantearse estrategias para la mejora continua en los ítems de mayor insatisfacción como el tiempo y rapidez en la prestación del servicio, y en aspectos como la confianza que infunden los empleados, la prontitud de su servicio y el aspecto personal, lo que se corrobora en los factores de seguridad y elementos visibles tangibles.<hr/>ABSTRACT Aim: To evaluate the quality of the service rendered by bonded warehouses at Manzanillo Harbor, Colima Mexico, using the Servqual method, and to suggest improvement actions. Methods and techniques: The study type used was descriptive-correlational. A 22-item questionnaire based on a five-point Likert scale was applied to 100 customs agencies in Manzanillo Harbor, with 95 % confidence level, and 5 % permissible error. The Goodman and Kruskal gamma statistics were used to know the association level of factors in relation with the quality of service. Main results: The factors with the highest level of association were safety (0.783), visible tangible elements (0.639), and certain positive relationship level reliability (0.589), and empathy (0.559). Factors safety and visible tangible elements were high in the determination of service quality. Conclusions: The bonded warehouses should direct their strategies to the solution of problems that might block service quality, which may be related to sensitivity, empathy, and reliability as a result of their moderate level in the determination of quality, depending on the perception of customs agencies through their representatives. Continuous improvement strategies should be implemented in relation to the least satisfied items, such as time and speed of service offered, and in aspects like confidence conveyed by employees, the promptness of their service, and personal care, which can be corroborated in factors safety and visible tangible elements.