Scielo RSS <![CDATA[Retos de la Dirección]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2306-915520210003&lang=en vol. 15 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Toward Technological Categorization from the Perspective of a High-Tech Company]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Proyectar acciones para el desarrollo del potencial tecnológico en una empresa de alta tecnología, sobre la base del análisis del comportamiento y de las limitantes en la categorización tecnológica, tomando como caso de estudio al Centro Nacional de Biopreparados, de la Organización Superior de Dirección Empresarial BioCubaFarma. Métodos y técnicas: Se recopilaron las estadísticas de categorización y formación del potencial humano entre 2002 y 2020; se consultó la legislación vigente, la política de ciencia, tecnología e innovación y la bibliografía internacional. Además, se compilaron los criterios de expertos y fueron identificadas las debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades de la formación y categorización tecnológica. Principales resultados: Se diseñaron las acciones para la captación, desarrollo y renovación del potencial tecnológico, acelerar la formación doctoral, diversificar la formación en gerencia y economía de la producción, incrementar los incentivos morales y materiales con mira a lograr los requisitos para obtener las categorías. Conclusiones: La concepción del Comandante en Jefe Fidel Castro de la formación integral del personal, su consagración, principios éticos y morales y de servir al pueblo, sentó las bases para la constitución de empresas de alta tecnología. La categorización tecnológica es clave para la conversión de resultados de la ciencia en productos y servicios con alto contenido en conocimientos y crecido valor agregado, con gran impacto en salud y en la economía y para alcanzar la condición de empresa de alta tecnología. Organizaciones de este tipo deben dirigirse a la captación, desarrollo y renovación del capital tecnológico como vía principal para su ulterior desarrollo.<hr/>ABSTRACT Aim: To project actions in favor of the technological potential of a high technology company based on performance analysis and the constraints of technological categorization. This process will rely on the case study of the National Center of Biopreparations that belongs BioCubaFarma, as part of the Higher Organization for Company Management. Methods and techniques: Human resources categorization and training statistics collected between 2002 and 2020 were used in the study. The current legislation, the policies of science, technology, and innovation, and the international bibliography were consulted. Additionally, expert criteria were gathered, and weaknesses, threats, strengths, and opportunities in technological training and categorization were identified. Main results: Actions for capturing, developing, and renovating the technological potential were designed, which included speeding up doctoral education, diversifying training in management and production economy, increasing moral and material incentives in order to meet the requisites for categories. Conclusions: The conception of Commander-in-Chief Fidel Castro in relation to comprehensive training of the staff, their dedication, ethical and moral principles, and the service to people, laid the foundations for the constitution of high-tech companies. Technological categorization is pivotal to convert the results of science into goods and services, with a high amount of knowledge and higher value added. A greater impact is expected on healthcare and the economy as a result of becoming a high-tech company. Organizations of this kind should focus on capturing, developing, and renovating the technological capital as the main way to achieve further developments. <![CDATA[A Procedure for Risk Management in the Meat Packing Process]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: Desarrollar métodos y técnicas para la evaluación de riesgos por etapas, con énfasis en la identificación, análisis y evaluación, en un proceso de producción cárnica. Métodos y técnicas: Ponderación de riesgos (biológico, químico y físico) según severidad, ocurrencia y detección definidos para la aplicación del análisis modal de fallos y efectos en productos alimenticios. Principales resultados: El procedimiento desarrollado evaluó los riesgos y determinó la prioridad en etapas que implicó el número de prioridad de riesgo obtenido por análisis modal de fallos y efectos y los pesos ponderados de la relación entre etapas y riesgos. De esta forma se propuso un patrón de prioridad en etapas para ordenar las intervenciones en la ejecución del control de riesgo en un proceso de elaboración de productos cárnicos. Conclusiones: La implementación evidenció un sistema de gestión de riesgo no efectivo. Ninguna etapa tiene patrón estable, la prioridad se definió para: la recepción de cerdos y el almacenamiento refrigerado, representativos del 60,89 % de la afectación al proceso. Se sugirió en la intervención el monitoreo de riesgos químicos y físicos en las etapas con baja severidad y número de prioridad de riesgo que propicie un escenario favorable para la aptitud del proceso, e identificar condiciones de operación que permitan un rediseño del proceso o el producto para reducir severidad (fundamentalmente riesgos biológicos).<hr/>Abstract Aim: To develop methods and techniques for staged risk management, with emphasis on identification, analysis, and evaluation, in the meat packing process. Methods and techniques: Risk weighting (biological, chemical, physical), depending on the severity, occurrence, and detection defined for the modal analysis system of errors and effects in foods. Main results: The procedure developed evaluated risks, and determined the priority by stages, which involved the risk priority number achieved by the modal analysis system of errors and effects, and the weights from the stage-risk relation. Hence, a staged priority pattern was proposed, in order to arrange the interventions in the implementation of risk control in the meat packing process. Conclusions: The implementation evidenced an ineffective risk management system. No stage showed a stable pattern. The priority was defined for reception of pigs and refrigerated storage, accounting for 60,89 % of process damage. Chemical and physical risk monitoring was suggested during the less severe stages and low risk priority number, which can encourage a favorable scenario for process suitability, and to identify operation conditions that allow for process or product redesign to cut down severity (mainly biological risks). <![CDATA[A Procedure to Integrate the Environmental Dimension in Human Resources Training in Hospitals]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300047&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Desarrollar un procedimiento para integrar la dimensión ambiental en la formación de recursos humanos en hospitales. Métodos: Histórico-lógico, analítico-sintético, inductivo-deductivo, sistémico-estructural, modelación, y empíricos como la encuesta, la entrevistas y la observación participante. A través de estos se determinan los componentes ambientales en la formación de los recursos humanos y se desarrolla el modelo y el procedimiento. Principales resultados: Creación de un modelo teórico, un procedimiento general y los procedimientos específicos para esta integración, basados en la identificación de los componentes de la dimensión ambiental en este proceso e indicadores para medir la integración. Conclusiones: Se desarrolló un procedimiento para integrar la dimensión ambiental en la formación de recursos humanos en hospitales. Además se determinan los componentes de la dimensión ambiental en la formación de los recursos humanos; así como un grupo de indicadores asociados a los componentes, los procedimientos ambientales, la evaluación de la integración según los objetivos de la organización e individuales.<hr/>ABSTRACT Aim: To develop a procedure to integrate the environmental dimension in human resources training in hospitals. Methods: Historical-logical, analytical synthetic, inductive-deductive, systemic-structural, modeling; empirical methods such as survey, interviews, and participatory observation. These methods assist in the determination of environmental components in human resources training, then the model and procedure are developed. Main results: Creation of a theoretical model, a general procedure, and specific procedures for this integration, based on the identification of the component of the environmental dimension of this process, as well as indicators to measure integration. Conclusions: A procedure was designed to integrate the environmental dimension in human resources training in hospitals. Besides, the components of the environmental dimension associated to human resources training were determined. Moreover, a number of indicators related to the components, environmental procedures and comprehensive evaluation, depending on individual and organizational objectives. <![CDATA[Unequal Gender Relations in the Private Sector]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300069&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Analizar las desigualdades en las relaciones de género en el sector cuentapropista de la economía en el municipio Camagüey, provincia homónima, Cuba, como forma de organización del trabajo que se ha consolidado en el territorio. Métodos: Perspectiva metodológica cuantitativa-cualitativa a través de diferentes técnicas de la investigación social; todos los análisis estadísticos se realizaron con IBM SPSS versión 23 - Windows del año 2016. Principales resultados: Esta alternativa laboral, como parte de las transformaciones derivadas de la actualización del modelo socioeconómico, ha ofrecido una oportunidad para las mujeres, aun cuando las brechas de género se reproducen y frenan su participación, aspectos que se evidencian como resultado del desplazamiento de los trabajadores del sector estatal de la economía al cuentapropismo. Conclusiones: Se constató que en el trabajo por cuenta propia se manifiestan inequidades de género, como resultado de la segregación ocupacional a que son sometidas las mujeres sólo por su sexo, lo que limita su participación en muchas de las actividades dominadas por los hombres. Esta actividad, como forma de empleo en el municipio estudiado, es de gran importancia para la economía y los servicios del territorio, no solo porque representa fuente de ingreso al presupuesto del gobierno municipal, sino porque ha logrado cubrir parcialmente el déficit de empleos, generando nuevos servicios y actividades, en las que han podido ir insertándose las mujeres.<hr/>ABSTRACT Aim: To analyze gender inequities in the already consolidated private sector in the municipality of Camagüey, province of Camagüey, Cuba. Methods: This study uses the quantitative-qualitative methodology through different techniques of social investigation. IBM SPSS, version 23-Windows (2016) performed the statistical analysis. Main results: This work alternative is part of transformations derived from adjustments in the social and economic model, which has offered job opportunities to women, amidst the growing gender gap that hinders their engagement, resulting from the migration of state workers to the private sector. Conclusions: Self-employment demonstrated the existence of gender inequities deriving from labor segregation underwent by women because of their sex, thus limiting their involvement in many of the activities run by men. This sector is an alternative to employment in the municipality of Camaguey, which is important for the economy and services not only because it represents a source of income to the municipal budget, but also because it has helped create new jobs, generating new services and activities assumed by women. <![CDATA[Elements of Risk Management Connotations in Sanitary Emergencies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300097&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Proponer elementos que desde el enfoque estratégico de la gestión del riesgo puedan ser usados en la toma de decisiones en el proceso de enfrentamiento a emergencias sanitarias. Métodos: La revisión bibliográfica y documental de los principales autores relacionados con el tema; se utilizaron los métodos comparativos, descriptivo-explicativos para el análisis y valoraciones, y a través del análisis causal y el matricial se proponen los elementos que connotan la gestión de riesgo. Resultado: La propuesta de elementos que desde el enfoque estratégico de la gestión del riesgo pueden ser utilizados en el proceso de toma de decisión en emergencias sanitarias. Conclusiones: En la medida que la pandemia se propaga por el mundo y en el país, su connotación como crisis sanitaria, económica y social se hace más evidente, con dimensiones y duración de sus efectos difíciles de cuantificar y predecir lo que obliga al perfeccionamiento de protocolos para su enfrentamiento. La concepción estratégica de la gestión de riesgos para el enfrentamiento de la emergencia sanitaria se convierte en una plataforma de acción válida para promover vías para la identificación del peligro, potenciar la comunicación y percepción del riesgo así como el desarrollo de la gestión de vulnerabilidades, que pueden además convertirse en acciones para reforzar el enfrentamiento a la pandemia. Estas acciones deben favorecer el fortalecimiento de la capacidad de respuesta, elevando la innovación y transferencia de tecnologías, para reducir las vulnerabilidades.<hr/>ABSTRACT Aim: To contribute with elements that can be used for decision-making during the process of sanitary emergencies based on strategic risk management. Methods: The methods used in this research are the bibliographic and documentary review of the main authors related to this topic, along with comparative, descriptive-explication methods for analysis and assessment. Causal and matrix analysis contributed to suggesting elements that offer a connotation to risk management. Results: From a strategic risk management perspective, these new elements can be used for decision-making during sanitary emergencies. Conclusions: As the Covid-19 pandemic spreads throughout the world, its connotation as a sanitary crisis becomes more evident, with dimensions and duration of effects that are difficult to quantify and predict, pushing for optimization of protocols to address this issue. The strategic conception of risk management to deal with sanitary emergencies becomes a valid platform to promote ways of identifying danger, fostering communication and risk perception, as well as managing vulnerabilities that could also turn into the implementation of new actions to strengthen the fight against the pandemic. These actions should serve to strengthen the capacity of response, by increasing innovation and technology transfer to reduce vulnerabilities. <![CDATA[A Procedure for Integrated Management of Tourist Destinations in Heritage Cities. A Local-Development-Based Approach]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300122&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Diseño de un procedimiento para la gestión integrada de destinos turísticos en ciudades patrimoniales, que basado en clusters turísticos liderados por los gobiernos locales, contribuya al desarrollo local en las condiciones de la economía cubana. Métodos: Análisis y síntesis en el tratamiento del vínculo entre turismo, patrimonio y su papel en el desarrollo local. Para la recogida de información se utilizó la entrevista a informantes claves, así como a actores implicados en la gestión de destinos turísticos en ciudades patrimoniales. El cuestionario a expertos se utilizó para la validación del procedimiento. Principales resultados: Se establecen las características, premisas, etapas y pasos metodológicos del procedimiento para la gestión integrada de destinos en ciudades patrimoniales, con un enfoque desde el desarrollo local. Se identifican los elementos necesarios para el establecimiento de clusters turísticos como herramienta para la toma de decisiones de los gobiernos locales, adecuados a las condiciones de la economía cubana. Conclusiones: La relación turismo-ciudad patrimonio-desarrollo local, requiere de una visión integrada para lograr una gestión eficaz. El procedimiento propuesto constituye una herramienta novedosa en manos de los gobiernos locales que contribuye a favorecer la gestión integrada de destinos, y a impulsar el papel del turismo como factor de desarrollo local en ciudades patrimoniales cubanas, sustentado en la conformación de clusters turísticos. La validación del procedimiento a través de expertos, corroboró su valor científico-metodológico en concepción y contenido, así como en las herramientas que ofrece.<hr/>ABSTRACT Aim: To design a procedure for integrated management of tourist destinations in heritage cities that relies on tourist clustering run by local governments, which contributes to local development under the conditions of the Cuban economy. Methods: The method of analysis and synthesis contributing to the treatment of the existing ties between tourism, heritage, and their role in local development. Information was collected through interviews with key subjects, and actors involved in tourist destination management in heritage cities. The validation of the procedure required a survey of experts. Main results: The establishment of features, premises, stages, and methodological stages of the procedure for integrated management of heritage cities as tourist destinations with a local development approach. This study identified the elements needed for the establishment of tourist clustering as a tool for the decision-making of local governments adjusted to the conditions of the Cuban economy. Conclusions: The relation tourism-heritage city-local development calls for a comprehensive vision to achieve effective management. The procedure suggested is a novel tool in the hands of local governments that contributes to integrated destination management, and fosters tourism as a factor of local development in heritage cities in Cuba, relying on the creation of tourist clustering. The validation of the procedure through expert opinion corroborated the scientific and methodological value of the concept and content, as well as in the tools provided. <![CDATA[A Study of Trends in the Fishing Sector in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300147&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Exponer una metodología para estudiar tendencias, aplicada al sector pesquero en Cuba, de manera que esta propuesta sirva como instrumento asequible para los directivos cubanos. Métodos y técnicas: La dialéctica materialista y la revisión documental como vía para generar información vinculada con las principales tendencias en el sector pesquero en el mundo. Principales resultados: Una metodología para la elaboración de un estudio de tendencias, a partir de la cual se obtuvieron cuatro de ellas que actualmente se encuentran en estado ascendente y con posibilidades de implementación y desarrollo en Cuba. Para cada una de ellas se muestran las posibles tecnologías que se les asocian; se deja claro que demandan alianzas o colaboraciones así como las necesidades que deben satisfacer cada una de ellas. Conclusiones: Un estudio de tendencias constituye un instrumento de gran importancia para planificar el futuro de cualquier organización, independientemente de su razón de ser, teniendo en cuenta que aporta los elementos más actuales que deben tenerse en cuenta para asegurar el desarrollo de una organización. La metodología propuesta consta de cinco pasos; comienza con la identificación de megatendencias reconocidas en la actualidad y luego de un riguroso proceso de búsqueda y análisis de información, concluye con las tendencias de mayor aplicabilidad en Cuba.<hr/>ABSTRACT Aim: To present a methodology to study the tendencies of the fishing sector in Cuba, so the proposal can be used as an instrument available to Cuban executives. Methods and techniques: The materialistic dialectic and documentary review was useful to produce information associated with the main trends in the international fishing sector. Main results: the presentation of a methodology to design a trending study that revealed four currently increasing tendencies that can be Implemented and developed in Cuba. The study showed possible associated technologies to every tendency, and also specified the need for alliances or collaboration, as well as what needs they can meet. Conclusions: A trending study is an important instrument to plan the future of any organization, regardless of its function, assuming that it can provide state-of-the-art elements needed to guarantee the development of an organization. The methodology proposed has five steps; it begins with the identification of tendencies acknowledged today, and continues through a rigorous process of information search and analysis, up to the suggestion of the tendencies with the highest probability of application in Cuba. <![CDATA[A Procedure for the Evaluation of Key Factors in Human Talent Management in Small and Mid-Sized Companies in the Trading Sector]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300166&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Diseñar un procedimiento para evaluar factores clave de la gestión del talento humano en PyMES del sector comercial de Autlán de Navarro, Jalisco, México. Métodos y técnicas: Análisis documental, entrevistas y criterios de expertos. Principales resultados: La concepción de un procedimiento para la evaluación de factores clave de la gestión del talento humano en PyMES del referido territorio. Conclusiones: Con la concepción del procedimiento propuesto se contribuye en el orden teórico y metodológico a la sistematización del estudio del proceso de gestión del talento humano. Su aplicación permitirá a los empresarios de las organizaciones objeto de estudio: identificar, determinar y evaluar los factores clave de ese proceso con un fundamento científico. Además, se establecen las bases para futuras investigaciones, sobre la correlación entre los factores clave del proceso de gestión del talento humano, con los resultados de las PyMES y por consiguiente con su competitividad. Por tanto, el procedimiento puede contribuir a brindar información para estudios correlacionales-explicativos.<hr/>ABSTRACT Aim: To design a procedure for evaluating key factors of human talent management in SMEs within the trading sector, in Autlán de Navarro, Jalisco, México. Methods and techniques: Documentary analysis, interviews, and expert opinion. Main results: The design of a procedure for the evaluation of key factors associated with human talent management in small and mid-sized companies in the above location. Conclusions: The design of this procedure contributes theoretically and methodologically to systematizing the study of the process of human talent management. Its implementation will allow entrepreneurs of the organizations studied to identify, determine, and evaluate the key factors of this process with a scientific rationale. Moreover, it sets the basis for further research as to the correlation between key factors of the process of human talent management, with the results of SMEs, and therefore, competitiveness. Hence, this procedure can contribute with information for correlational-explicative studies. <![CDATA[A Procedure for Evaluation of Healthcare Programs with a Managing Approach]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300187&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Diseñar un procedimiento para la evaluación de programas de salud con enfoque gerencial que contribuya al desarrollo de competencias y a la mejora continua. Métodos: La metodología aplicada fue cuantitativa y cualitativa. Contempló el análisis de documentos, el trabajo con académicos y grupos de enfoque, entrevistas y aplicación de cuestionarios procesados mediante técnicas de estadística descriptiva. Se empleó la correlación de las competencias gerenciales. Se adaptó la escala SERVQUAL en el análisis de la calidad. Principales resultados: Se diseñó un procedimiento que consta de cuatro etapas: diagnóstico del contexto del programa y su descripción; gestión de operaciones en la implementación del programa; control de gestión a través de la evaluación de la calidad y desarrollo de competencias organizacionales y gerenciales para el desempeño de las funciones de gestión operativa y control de gestión. Estas quedaron sustentadas por pasos, objetivos, técnicas y fuentes de información, y orientaciones metodológicas para la obtención de salidas encaminadas a la mejora continua del programa. Conclusiones: El procedimiento diseñado constituye una herramienta metodológica para directivos e investigadores con el propósito de la mejora continua en el ámbito de la gestión de operaciones de programas y del desarrollo de competencias organizacionales y gerenciales de los recursos humanos. Se afianza la visión de que implementar un programa de salud debe introducir variables de desempeño de calidad como parte del control de gestión, entre ellas, la calidad gerencial para mejorar la eficacia.<hr/>ABSTRACT Aim: To design a procedure for the evaluation of healthcare programs using a managing approach that contributes to the development of competencies and continuous improvement. Methods: The study relied on the quantitative and qualitative methodology. It comprised documentary analysis, work with scholars and approach groups, interviews, and the application of processed surveys through descriptive statistics. The study also used correlation of managing competencies. The adjusted SERVQUAL scale was used for quality analysis. Main results: The procedure included four stages: diagnostic of the program context and description; operational management in program implementation; management control through quality evaluation; and the development of organizational and managing competencies for operational management and management control functions. They included steps, objectives, techniques, sources of information, and methodological guidelines to generate solutions to continuous improvement of the program. Conclusions: The procedure designed constitutes a methodological tool for executives and researchers to achieve continuous improvement in program operation management and the development of organizational and managing competencies of human resources. The study strengthened the perspective based on the implementation of a healthcare program through quality performance variables as part of management control, including managing quality to enhance efficacy. <![CDATA[Knowledge Management Audit: Bibliographic Research, Intrinsic Variables, and Concept Definition]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552021000300216&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Estudiar definiciones de auditoría de gestión del conocimiento y sus variables intrínsecas. Método y técnicas: Análisis y síntesis para el estudio de las diferentes metodologías, conceptos y variables de auditoría de gestión del conocimiento; inducción, deducción y análisis histórico lógico para la evolución de y la comprensión de los aportes de los diversos autores en el análisis de conceptos y variables; análisis de coocurrencia, análisis cluster y bibliométrico con la utilización de los softwares UCINET 6, VOSviewer 1.6.4 y Cmaps Tools versión 5.03 en el estudio de los conceptos. Principales resultados: Se obtuvo -con base en la frecuencia de aparición de las variables estudiadas- una nueva definición de auditoría de gestión del conocimiento y un mapa conceptual que la contextualiza y permite su operacionalización. Conclusiones: El estudio de 47 conceptos junto a las 16 variables definidas develó a la auditoría de gestión del conocimiento como una herramienta que contribuye al logro de la estrategia de la organización, basada en el enfoque a proceso, y la estrategia de la gestión del conocimiento. El análisis de coocurrencia evidenció que las variables con mayor frecuencia de aparición son: fuentes del conocimiento (57,4 %) y redes sociales (42,6 %).<hr/>ABSTRACT Aim: To study the definitions of knowledge management audit and its intrinsic variables. Methods and techniques: Analysis and synthesis to study different methodologies, concepts, and variables of knowledge management audit; induction-deduction, and logical-historical analysis of concepts and variables; analysis of co-occurrence, cluster and bibliometric analyses, using UCINET 6, VOSviewer 1.6.4, and Cmaps Tools version 5.03 for the study of concepts. Main results: This study reveals a new definition of knowledge management audit and a conceptual map that contextualizes it, permitting its operation, which came after the analysis of the frequency of variable appearance. Conclusions: The study of 47 concepts and 16 defined variables showed that a knowledge management audit is a tool that contributes to the design of a strategy for the organization based on the process approach and the strategy for knowledge management. Co-occurrence analysis revealed that the most frequently occurring variables were sources of knowledge (57.4 %) and social media (42.6 %).