Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220210002&lang=en vol. 9 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[About Fascism, Neoliberalism and Ultra-Right. Analytical Problems in the Open Society]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Luego de la aparición en el siglo xxi de formaciones políticas que se reclaman como “nacionalistas”, “neofascistas”, “de ultraderecha”, con un fuerte componente antiinmigración, y que vienen a complejizar aún más los problemas de la democracia y de la “sociedad abierta”, vale la pena llevar adelante una revisión de algunos conceptos, cuyo “uso” y “abuso” se ha distorsionado casi completamente. Este estudio se realizó de forma analítica, con la perspectiva de determinar, lo más claramente posible, a qué se refieren conceptos como: “fascismo”, “ultraderecha” y “neoliberalismo”, nociones utilizadas tan vagamente que, a veces, se convierten en sinónimos o adjetivos para descalificar al adversario. Sin embargo, mantienen un acervo cultural e histórico fundamental para tratar de comprender hacia qué horizontes se dirigen nuestras sociedades.<hr/>ABSTRACT: After the appearance in the xxi century of political formations that claim as “Nationalists”, “Neofascists”, “Ultra-Right”, with a strong anti-immigration component and that come to further complicate the problems of democracy and the open society, it is worthwhile carrying out a revision of some concepts that the “use” and “abuse” of them has distorted almost completely. In the present investigation, we will try to carry out this task analytically, from the perspective, to determine, as clearly as possible, what we are talking about when we refer to concepts such as: “fascism”, “ultra right” and “neoliberalism”; notions that are used so vaguely that sometimes they become synonymous or adjective for the disqualification of the adversary. But nevertheless, they maintain a fundamental cultural and historical heritage, to try to understand what horizons our societies are heading towards. <![CDATA[Bureaucracy, Bureaucracy, and Leadership Policy in the Cuban Socialist Transition]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El artículo muestra, en un recorrido histórico, las acciones realizadas por la dirección revolucionaria desde los albores del triunfo rebelde hasta la actualidad, dirigidas a desterrar el burocratismo, reprimir la burocracia -ambos heredados y hasta renacidos-, así como emprender una política de cuadros socialista. Se presentan consideraciones teóricas sobre la relación burocratismo-burocracia, que remiten, sobre todo, a V. I. Lenin, quien legó numerosas reflexiones acerca de este problema y cómo enfrentarlo en la transición socialista. Para el caso cubano, se utilizan las informaciones sobre el tema incluidas en los libros Documentos de la Revolución Cubana 1959 a 1969; en especial, las ideas y acciones de Fidel Castro y Che Guevara para erradicarlos y desarrollar una política de cuadros socialista. Además, se avanza en el tiempo en un intento por esbozar la situación de enfrentamiento al burocratismo-burocracia y la política de cuadros desde 2011 hasta 2021.<hr/>ABSTRACT: The article shows in a historical point of view the actions carried out by the revolutionary leadership since the dawn of the rebel triumph and the current years aimed at banishing bureaucracy, repressing bureaucracy -both inherited and even reborn- as well as undertaking a policy of socialist cadres. The author presents theoretical considerations on the bureaucratism-bureaucracy relationship referring especially to V.I. Lenin, who left numerous reflections on this problem and how to face it in the socialist transition. For the Cuban case, it uses the information on the subject included in the books Documents of the Cuban Revolution 1959 to 1969, especially the ideas and actions of Fidel Castro and Che Guevara to eradicate them and develop a socialist cadre policy. It moves forward in time in an attempt to outline the situation of confrontation with bureaucratism-bureaucracy and on the politics of cadres during the period 2011 and until the current 2021. <![CDATA[Communication Professionalized in Contexts of Higher Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo presenta un análisis de la comunicación en relación con la actividad profesional que desarrollan los profesores universitarios. En este sentido, se sistematizan obras y autores cubanos y foráneos de referencia en el tema. El análisis de la comunicación tiene un enfoque desde lo psicopedagógico y lo lingüístico, para develar características esenciales, funciones y formas que deben llevarse a la práctica en contextos de educación superior: actividades educativas, académicas, laborales, investigativas y extensionistas. También se enriquece el material con el tratamiento y la precisión de categorías tales como “educación superior” y “contextos de educación superior”.<hr/>ABSTRACT The article presents an analysis of the communication relating to the professional activity that the university professors, for it develop they systematize works and authors Cubans and referential foreigners in the theme, you focus besides the analysis of the communication from the psicopedagic and what's linguistic to unveil essential characteristics, shows and forms that must be taken to the pilot in contexts of higher education in the educational activities, academicians, laboral, investigating and extensionist. Also the article with the treatment and precision of categories are enriched such like the higher education and the contexts of higher education. <![CDATA[Cultural Consumption in Cuba. Recommendations to Social Policy Regarding Cultural Participation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El ideal de equidad y justicia que rige el modelo social cubano incluye el acceso a la cultura; así se encuentra reflejado en los documentos que sustentan la política social. Queda refrendado el derecho a un tiempo dedicado a actividades concernientes a la participación cultural mediante conceptos como: “tiempo libre”, “recreación”, “ocio” y “consumo cultural”. No obstante, el reto siempre ha radicado en llevar cabalmente a la práctica estos ideales progresistas. El presente trabajo presenta la sistematización de 34 investigaciones sobre participación y consumo cultural, realizada en el decenio 2008-2018. Como principal resultado se halló la existencia de grupos sociales que se encuentran en desventaja; entre ellos: mujeres, adolescentes y jóvenes, personas con capitales sociales y culturales deprimidos, y residentes en localidades periféricas. Se concluye con propuestas realizadas a las políticas sociales referida a la participación cultural por los autores en aras de trascender las desigualdades existentes al respecto.<hr/>ABSTRACT The ideal of equity and social justice that governs the Cuban Social Model includes access to culture, and this is reflected in the documents that sustain social policy. The right to time dedicated to activities that concern cultural participation is endorsed under concepts such as: free time, recreation, leisure, cultural consumption... However, the challenge always lies in fully putting these progressive ideals into practice. This paper presents the systematization of 34 researches on cultural participation and consumption, carried out in the decade 2008-2018. The main results show the existence of social groups that are at a disadvantage, including women, adolescents and young people, people with depressed social and cultural capitals, and residents of peripheral localities. It concludes with proposals made to social policies referred to cultural participation by the authors in order to transcend the existing inequalities in this regard. <![CDATA[Challenges and Perspectives of Public Communication in Latin America: Relevance of C4D in Communication Policies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Durante la última década, la comunicación política en América Latina ha estado mediada por tres elementos: el estado del sistema de comunicación pública, las distintas leyes de comunicación adoptadas por los Gobiernos progresistas, y la comunicación para el desarrollo (C4D) y el cambio social. Sin embargo, algunos logros en materia de derecho a la información y la comunicación prácticamente han desaparecido con la llegada al poder de nuevos Gobiernos, y la concentración de capitales en la industria mediática es todavía una realidad. Por lo tanto, surge la interrogante de cuáles resultan los desafíos que la izquierda y los movimientos sociales tienen hoy cuando existen otros Gobiernos en el poder. ¿Por qué la C4D y el cambio social se muestran en la actualidad como más relevantes que nunca? Responder estas preguntas constituye el objetivo del presente trabajo.<hr/>ABSTRACT: During the last decade, political communication in Latin America has been mediated by three elements: the state of the system of public communication, different communication laws passed by progressive governments and Communication for Development (C4D) and social change. However, some of the achievements regarding rights to information and communication have basically disappeared with the arrival of new governments and concentration of media ownership is still a reality. Therefore, I wonder what are the challenges the Left and the social movements face today when different governments are in power. Why is C4D and social change more relevant than ever? To answer to these questions is the purpose of the article. <![CDATA[Community Diagnosis of San Antonio de los Baños: Problems and Participation Networks to Solve Them]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: La relevancia del desarrollo local en el contexto cubano coloca a las comunidades geográficas en el centro de atención. El caso particular de la comunidad de estudio responde al municipio San Antonio de los Baños perteneciente a la provincia Artemisa. La investigación analiza qué problemáticas catalizan la participación social y cómo se articulan los pobladores para integrarse a los procesos de transformación que tienen lugar en ella. Los resultados apuntan a la identificación de necesidades sentidas de índole económica, social y cultural derivadas de una serie de problemas. Hacia la búsqueda de soluciones se orienta la participación de los pobladores. Aunque las acciones de participación son puntuales, albergan la potencialidad de ser sistemáticas y abarcadoras. Las redes que se articulan en torno a dichas formas de participación incluyen fundamentalmente a familiares, amigos y vecinos; también se aprecia un enlace con los actores institucionales.<hr/>ABSTRACT: The relevance of local development in Cuba places geographic communities at the center of attention. The particular case of the study community responds to the San Antonio de los Baños municipality belonging to the Artemisa province. The research analyzes what problems catalyze social participation and how residents are articulated to integrate into the transformation processes that take place in it. The results point to the identification of economic, social and cultural needs arising from a series of problems. The participation of the inhabitants is oriented towards the search for solutions. Although participation actions are punctual, they harbor the potential of being systematic and comprehensive. The networks that are articulated around these forms of participation mainly include family, friends and neighbors; it is also appreciated a link with institutional actors. <![CDATA[Legislative Acts on Income Tax of Physical Persons in the Republic of Azerbaijan]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El artículo destaca que al analizar la historia del Reglamento del impuesto sobre la renta de las personas físicas, se revela que en la Unión Soviética de las Repúblicas Socialistas el impuesto sobre la renta de las personas físicas fue poco importante para el presupuesto público ya que el nivel de los ingresos de la mayoría de la población era muy bajo. A pesar de que a principios de los60 había intenciones de modernizar el impuesto sobre la renta de las personas físicas, no fue posible realizarlo. Durante la URSS el presupuesto de ingresos se formaba sobre todo por los impuestos sobre la renta pagados por los entes y las organizaciones. El impuesto sobre la renta de las personas físicas componía solo 6-8 % del presupuesto de ingresos. El impuesto sobre la renta no se aplicaba a la mayoría de los trabajadores de manera progresiva y la tasa del impuesto sobre la renta fue entre 8,2 %y 13 %. El 23 de abril de 1990 fue aprobada la Ley de la URSS "Del impuesto sobre la renta de los ciudadanos de la URSS, ciudadanos extranjeros y las personas sin ciudadanía". En el primer artículo de esta Ley se establece que los ciudadanos de la URSS que viven en la URSS permanentemente y los que no viven permanentemente, ciudadanos extranjeros y las personas sin ciudadanía son contribuyentes del impuesto sobre la renta. Los ciudadanos que durante un año permanecen en la URSS más de 183 días se consideran contribuyentes y deberán tributar.<hr/>ABSTRACT: The article highilghts that in the USSR and Azerbaijan being one of the constituent republics of the USSR, the income tax on physical persons was not crucial for the state budget, because the income of the main strata of the population was very low. Even though in the early 1960s, there was an attempt to avoid this tax, it was not realised. During the Soviet era, the bulk of budget revenues was heavily regulated by the profits of enterprises and organizations. The percentage of income tax to the state budget was only 6-8%. At that time the income tax for the majority of workers was almost non-progressive, and its rate varied in the range of 8.2-13%. Law of the USSR, “On income tax from citizens of the USSR, foreign citizens and stateless persons”, which consisted of 34 Articles, was adopted on April 23, 1990. Article 1 of the mentioned law stipulates that taxpayers in the USSR shall be citizens of the USSR, both permanent and non-resident citizens of the USSR, foreign citizens and stateless persons. Citizens who live in the USSR for more than 183 days in a calendar year shall be treated as citizens for tax purposes. <![CDATA[Communication for Social Change: An Aspiration within the Academic Field of Social Communication in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Los procesos de comunicación participativos a nivel internacional han sido explicados desde tres grandes áreas o campos disciplinares: la comunicación comunitaria, la comunicación para el desarrollo y la comunicación para el cambio social, donde encontramos puntos de convergencias, pero también marcadas diferencias. La academia cubana, en poco más de 20 años, ha seguido los mismos pasos pues no ha escapado de las influencias contextuales y teóricas que han mediado el campo en el plano internacional. Para demostrar esta trayectoria el presente artículo hace una descripción reflexiva mediante la aplicación de una metodología documental que permite reconstruir dicho devenir, hacer notar sus particularidades y dejar explicitas las condiciones de posibilidad de aplicación que tiene el paradigma de la comunicación para el cambio social en la academia cubana y con ello su extensión a los desempeños profesionales y actuaciones organizacionales y ciudadanas.<hr/>ABSTRACT: Participatory communication processes at the international level have been explained from three main disciplinary areas or fields: community communication, communication for development and communication for social change, where we find points of convergence but also marked differences. The Cuban academy, in little more than 20 years, has followed the same steps because it has not escaped the contextual and theoretical influences that have mediated the field at the international level. To demonstrate this trajectory, this article makes a reflective description through the application of a documentary methodology that allows us to reconstruct this evolution, make its particularities noticeable and make explicit the conditions of possibility of application that the communication paradigm has for social change in the Cuban academy and with it its extension to professional performances and organizational and citizen performances. <![CDATA[Higher Education in the Municipalities. Reflections on his Contribution to the Development of the Cuban University]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: En la educación superior cubana se reconocen seis momentos significativos de su desarrollo: el triunfo de la Revolución (1959), la Reforma Universitaria (1962), la creación del Ministerio de Educación Superior (1976), la Educación Superior en los municipios (2001), el Proceso de Integración (2012) y el inicio de los programas de ciclo corto (2018). El presente trabajo centra su atención en el cuarto momento, con la creación de las Sedes Universitarias Municipales en todo el país. Esta experiencia, con dieciocho años de generalización, ha acumulado múltiples concepciones y prácticas en todos los procesos universitarios y su gestión. El presente artículo tiene como objetivo exponer algunas reflexiones acerca de cómo la Educación Superior en los municipios ha contribuido con el desarrollo de la universidad cubana. Para el análisis se toma como referencia la sistematización del marco legal y organizativo a partir de su implementación y desarrollo, los resultados científicos alcanzados en el período 2006-2014 y las políticas de transformación en la educación superior desde 2003 hasta 2019.<hr/>ABSTRACT: In the Cuban higher education, are recognized six significant moments in its development: the triumph of the Revolution (1959), the University Reform (1962), the creation of the Ministry of Higher Education (1976), Higher Education in the municipalities (2001), the Integration Process (2011) and the start of short-cycle programs (2018). The present work focuses its attention on the fourth moment, with the creation of the Municipal University Venues throughout the country. This experience, with eighteen years of generalization, has accumulated multiple conceptions and practices in all university processes and their management. It aims to present some reflections on how Higher Education in the municipalities has contributed to the development of the Cuban university. For the analysis, the systematization of the legal and organizational framework is taken as a reference from its implementation and development, the scientific results achieved in the 2006-2014 period and the transformation policies in higher education from 2003 to 2019. <![CDATA[The Modernization of the Cuban Public Administration in a Development Key. Main Challenges]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Orientar, articular e impulsar, en las entidades públicas, el proceso de modernización hacia una gestión con resultados que impacten positivamente en el bienestar del ciudadano y en el desarrollo sostenible del país constituye elementos claves de la modernización. Cuba en medio de la actualización del modelo económico social está apostando a un proceso de modernización que impone importantes desafíos a enfrentar. Las reflexiones se encaminan a identificar dichos retos para lograr una Administración Pública auténticamente moderna garante de un desarrollo sustentable.<hr/>ABSTRACT: To guide, articulate and promote, in public entities, the process of modernization towards management with results that positively impact the well-being of the citizen and the sustainable development of the country are key elements of modernization. Cuba in the midst of updating the social economic model is betting on a modernization process that imposes significant challenges to face. The reflections are aimed at identifying these challenges to achieve a truly modern public administration, guarantor of sustainable development. <![CDATA[Gender Violence in the Sphere of the Partner and the Ex-Partner. Socio-legal Reflections on the Comprehensive Protection of the Victim in Cuba and Spain]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El presente artículo, desde una perspectiva socio-jurídica, tiene el objetivo de reflexionar en torno a la protección integral de las víctimas de violencia de género en la pareja y expareja en los contextos de Cuba y España. Se emplean los métodos teórico jurídico, jurídico comparado, exegético-analítico y sociológico jurídico, en aras de desarrollar un abordaje teórico, normativo y axiológico. Entre los resultados se encuentran la valoración de la Ley integral española de 2004 como referente normativo, el análisis del Código Penal cubano como texto que amerita una reforma legal y la identificación de patrones sexistas en ambos sistemas judiciales. Se argumenta que la especificidad de la violencia ejercida contra la mujer producto de la desigualdad estructural, requiere un adecuado tratamiento penal en cuanto a la tipificación delictiva, la configuración del principio de igualdad, y la denuncia y renuncia de la víctima; así como la intervención oportuna de agencias sociales que tributen a erradicar la violencia institucional.<hr/>ABSTRACT: This article, from a socio-legal perspective, reflects on the comprehensive protection of victims of gender violence in couples and ex-partners in the contexts of Cuba and Spain. The methods used are the legal theorist, comparative legal, exegetical-analytical and legal sociological, in order to develop a theoretical, normative and axiological approach. Among the results are the assessment of the 2004 Spanish Comprehensive Law as a normative reference, the analysis of the Cuban Penal Code as a text that requires legal reform, and the identification of sexist patterns in both judicial systems. It is argued that the specificity of the violence exerted against women because of structural inequality, requires adequate criminal treatment around the criminal categorization, the configuration of the principle of equality, the complaint and resignation of the victim; as well as the timely intervention of social agencies that contribute to eradicating institutional violence. <![CDATA[Relevant Aspects of the Andean Cosmovision through Narratives to strengthen the Identity and Cultural Pride of the Kichwa Communities of Northern Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: La narrativa es la base primordial que facilita compartir, vivenciar y transmitir los saberes milenarios y la cosmovisión de los pueblos indígenas. Sin embargo, el desconocimiento de las formas de transmisión de estos saberes ha hecho que no se dé la importancia debida a la memoria oral y narrativa de estos pueblos, manifestada a través de sus lenguas. Este fenómeno ha ocurrido muchas veces como consecuencia de la modernidad, que promueve la lectoescritura en español como la vía principal de transmisión del conocimiento. El presente estudio tiene como objetivo identificar aspectos relevantes de la cosmovisión andina mediante narrativas kichwa de miembros representativos de la comunidad Agato, en Imbabura, Ecuador, para fortalecer su identidad y orgullo cultural, mediante tres aspectos fundamentales: la gastronomía nutracéutica en las comunidades indígenas, la biodiversidad simbiótica local y la animación de seres inanimados.<hr/>ABSTRACT: The narrative is the primary basis that facilitates sharing, experiencing, and transmitting indigenous peoples’ ancient knowledge and worldview. However, the ignorance of the forms of transmission of knowledge has meant that importance is not given to these peoples’ narratives manifested through their languages. This phenomenon has occurred many times due to modernity that promotes literacy in Spanish as the main means of transmission of knowledge. The present study aims to identify relevant aspects of the Andean cosmovision through narratives of Kichwa representative members in the Agato community in Imbabura, Ecuador. Their identity and cultural pride are strengthened by three fundamental aspects: nutraceutical gastronomy in indigenous communities, local symbiotic biodiversity, and the animation of inanimate beings. <![CDATA[Long Tail: Opportunity for Cuban Enterprises]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El modelo socio-económico referido en los Lineamientos aprobados en el VI y VII Congreso del Partido (2011 y 2016 respectivamente), han impulsado la generación de formas de gestión no estatales que se presentan como complemento y oportunidad para fortalecer el entramando productivo. La migración de la población hacia estas formas de gestión resulta significativa en tanto unos 600 000 cubanos integran su fuerza laboral, apostando por mejoras económicas que deriven en calidad de vida. Sin embargo, los emprendimientos privados están abocados a la innovación, de modo que les permita reconocer, captar y satisfacer las demandas de un universo de clientes, donde los pequeños segmentos de mercado están quedando al margen de las ofertas que se proponen. El objetivo de la presente investigación es analizar las oportunidades de crecimiento hacia el mercado, a partir del reconocimiento del Long Tail como oportunidad para emprendimientos privados, tomando como referente el proceso de informatización de la sociedad cubana.<hr/>ABSTRACT: The socio-economic model referred to in the Guidelines approved in the VI and VII Congress of the Party (2011 and 2016 respectively), have promoted the generation of non-state forms of management that are presented as a complement and opportunity to strengthen the productive framework. The migration of the population towards these forms of management is significant as some 600,000 Cubans make up its workforce, betting on economic improvements that result in quality of life. However, private enterprises are doomed to innovation, in a way that allows them to recognize, capture and satisfy the demands of a universe of clients, where small market segments are being left out of the proposed offers. The objective of this research is to analyze growth opportunities towards the market, based on the recognition of the Long Tail as an opportunity for private enterprises, taking as a reference the computerization process of Cuban society. <![CDATA[Methodology for the Analysis of Productive Chains in Cuba: The Case of Agrocadenas as an Innovated Project]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Actualmente, Cuba transita por un proceso de actualización de su modelo económico por lo que se están llevando a cabo profundas transformaciones que impactan en todos los sectores de la economía. En documentos programáticos importantes del país como la Conceptualización del Modelo Económico y Social cubano, así como en el Plan de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030 existe un énfasis en propiciar los encadenamientos productivos a partir de nuevas bases tecnológicas, modelos gerenciales y de organización de la producción. De ahí que el artículo se oriente a establecer el marco teórico referencial acerca de las metodologías para el análisis de cadenas productivas que sirvieron de base para el diseño de la que se propone como resultado, así como un análisis del proyecto Agrocadenas que posibilitó la aplicación parcial al caso de la cadena de producción del frijol en la región central de Cuba.<hr/>ABSTRACT: Currently, Cuba is going through a process of updating its economic model, so deep transformations are being carried out that impact all sectors of the economy. In important programmatic documents of the country such as the Conceptualization of the Cuban Economic and Social Model as well as the Economic and Social Development Plan until 2030 there is an emphasis on promoting productive chains based on new technological bases, management models and organization of the production. Hence, the article aims to establish the theoretical framework on the methodologies for the analysis of productive chains that served as the basis for the design of the one proposed as a result as well as an analysis of the Agrocadenas project that allowed the partial application to the case of the bean production chain in the central region of Cuba. <![CDATA[Modernity, Sustainability Crisis, Agroecology, Pedagogy and Research]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo de reflexión teórica pretende discutir sobre el origen de la crisis de insostenibilidad en la Modernidad y su relación con la agroecología, la pedagogía crítica y las formas de hacer investigación para encontrar conexiones con procesos más globales y hacer lecturas que permitan superar lo coyuntural y lo inmediato. Se hace un repaso histórico desde el surgimiento de la agricultura como cambio radical en la cultura humana y su evolución hasta la Modernidad y de cómo a partir de ésta la sociedad ha ido adoptando cambios tecnológicos que han devenido en la actual crisis de insostenibilidad que atraviesa el planeta. Se plantea desde la agroecología y la pedagogía crítica impulsar otras formas de conocer, de generar conocimiento y de formar personas que transformen radicalmente las maneras de investigar.<hr/>ABSTRACT This work of theoretical reflection aims to discuss the origin of the crisis of unsustainability in Modernity and its relationship with agroecology, critical pedagogy and ways of doing research to find connections with more global processes and make readings that allow overcoming the conjuctural and the immediate. A historical review is made about the emergence of agriculture as a radical change in human culture and its evolution to Modernity and how from this, society has been adopting technological changes that have become the current crisis of unsustainability that the world is going through. The article proposes to promote from agroecology and critical pedagogy other ways of knowing, generating knowledge and training people who radically transform the ways of doing research. <![CDATA[Recovery of Historical Memory in Chillan's Vicente Pérez Rosales Settlement: The Fight for their Rights and Political Conscience]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Este artículo presenta el proceso de recuperación de la memoria histórica desarrollado por el Centro de Intervención e Investigación Social (CIISETS), con habitantes de la población Vicente Pérez Rosales, de Chillán (Chile). Se sitúa el contexto histórico en el que nació la lucha por la vivienda propia en esta ciudad; se describe el proceso metodológico efectuado para reconstruir los diferentes elementos históricos que conjugan el inicio y la consolidación de las tomas del territorio; se analizan los componentes teóricos que cuestionan las lógicas hegemónicas de construcción de conocimiento; y se debate acerca de las implicancias ético-políticas para la praxis del trabajo social, desde una perspectiva crítica y emancipadora. A modo de conclusión, se reflexiona sobre el proceso realizado y sus implicaciones para el trabajo social crítico; el movimiento poblador para la vivienda, y su correlato con la participación y la conciencia política; y, por último, el desempeño de las universidades públicas en la generación de conocimiento situado.<hr/>ABSTRACT: This article presents the process of recovery of historical memory developed by the Center for Intervention and Social Research (CIISETS), with inhabitants of the town of Vicente Pérez Rosales, in Chillán (Chile). The historical context in which the struggle for one’s own housing was born in this city is situated; the methodological process carried out to reconstruct the different historical elements that combine the beginning and the consolidation of the land grabs is described; analyzes the theoretical components that question the hegemonic logics of knowledge construction; and discusses the ethical-political implications for the praxis of social work, from a critical and emancipatory perspective. By way of conclusion, we reflect on the process carried out and its implications for critical social work; the population movement for housing, and its correlation with participation and political consciousness; and, finally, the performance of public universities in the generation of situated knowledge. <![CDATA[Science, Technology and Innovation Systems: integration of actors for development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Hoy es una prioridad la creación de nuevos conocimientos teniendo en cuenta la colaboración y el fortalecimiento de las infraestructuras y los actores de ciencia. La presente investigación tiene como objetivo describir el Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación vigente en Cuba, a partir del diagnóstico de un caso de estudio orientado a la identificación de los principales aspectos que inciden en la vinculación de actores y conocimientos dentro de un CTI-MA. Se aplicaron métodos teóricos y empíricos. También se utilizaron como técnicas empíricas el cuestionario y la entrevista a profundidad. Los resultados se triangularon mediante grupo focal. Estos arrojaron la ineficiencia de determinados mecanismos de gestión de las actividades de ciencia, que inciden en la falta de interconexión entre muchos actores, en las escasas alianzas estratégicas existentes entre sectores, así como en los pobres mecanismos de socialización de resultados, entre otros aspectos, que, de igual manera, repercuten en una insuficiente gestión de los conocimientos generados en los sistemas de ciencia. Esta investigación reveló la esencia de muchos problemas que acontecen dentro del sistema de ciencia, cuya solución depende mayoritariamente de las formas en que se gestionan las actividades de ciencia, tecnología, innovación y medio ambiente.<hr/>ABSTRACT: Today they are a priority, the creation of new knowledge taking into account the collaboration and strengthening of science infrastructures and actors. The present research aims to describe the Science, Technology and Innovation System in force in Cuba, based on the diagnosis of a case study aimed at identifying the main aspects that affect the linking of actors and knowledge within a CTI-MA. Theoretical and empirical methods were applied. The questionnaire and the in-depth interview were also used as empirical techniques. The results were triangulated by focal group. These showed the inefficiency of certain management mechanisms of science activities, which affect the lack of interconnection between many actors, the few existing strategic alliances between sectors, as well as the poor mechanisms for socializing results, among other aspects, that, in the same way, have repercussions in an unsuccessful management of the knowledge that is generated in science systems. This research revealed the essence of many problems that occur within the science system, the solution of which largely depends on the ways in which science, technology, innovation and environmental activities are managed. <![CDATA[Democracy and Citizenship without Secularity. Colombia and the Challenge of Religious Freedom (and Development)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Se presenta una forma positiva de comprender la relación entre religión y política en el contexto colombiano, con miras a la trasformación social, la materialización de iniciativas de desarrollo y el ejercicio de la libertad. Se presentan algunos elementos generales e introductorios a la Política Pública Integral de Libertad Religiosa y de Cultos, y a la iniciativa de la Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible, así como la articulación entre ambas. Luego, se señala la necesidad de contemplar un giro en el ejercicio de la ciudadanía, en particular, de los miembros de diversas iglesias y organizaciones basadas en la fe, como componente necesario de un proyecto de desarrollo que tenga soporte y consecuencias reales en la vida de las personas. Finalmente, se sugieren algunas consideraciones de cierre, en las que se relevan las posibilidades de las articulaciones referidas, y se suscita la necesidad de tener en cuenta que mucho de lo que proponen el Ministerio del Interior y las Naciones Unidas en cabeza del Gobierno colombiano, puede recaer en su mera enunciación o implementación incompleta.<hr/>ABSTRACT: The following is a positive way of understanding the relationship between religion and politics in the Colombian context, this, with a view to social transformation, the materialization of development initiatives and the exercise of freedom. Some general and introductory elements to the Comprehensive Public Policy on Religious Freedom and Worship and the Agenda 2030 initiative and the Sustainable Development Goals are presented, as well as the articulation between both. Then, the need to contemplate a shift in the exercise of citizenship, particularly by members of various churches and faith-based organizations, is pointed out as a necessary component of a development project that has real support and consequences in people's lives. Finally, some closing considerations are suggested in which the possibilities of the above-mentioned articulations are revealed, as well as the need to take into account that much of what is proposed by both the Ministry of the Interior and the United Nations at the head of the Colombian government, may fall into its mere enunciation or incomplete implementation. <![CDATA[Economic Growth Trends in Central America between Century xx and xxi]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Durante 2015-2019, Centroamérica alcanzó un Producto Interno Bruto promedio de 3,6 %, superior al de América Latina. Este crecimiento económico particulariza más de cien años de un desempeño macroeconómico “positivo” nada despreciable, al tiempo que sitúa la implicación de la geopolítica en ello. El presente trabajo caracteriza las tendencias del crecimiento en la subregión, mediante las variables Producto Interno Bruto e Inversión Extranjera Directa, con un enfoque integral desde la economía política, que muestra su dependencia de Estados Unidos como pivote de crecimiento mientras crecen la desigualdad social, la violencia y la migración.<hr/>ABSTRACT: During 2015-2019 Central America reached an average Gross Domestic Product of 3,6 %, higher than of Latin America. This economic growth shows particularizes more than one hundred years of a positive macroeconomic performance that is not inconsiderable while at the same time placing the implication of geopolitics in it. The present article characterizes the growth trends in the sub region through means variables such as Gross Domestic Product (GDP) and Direct Foreign Investment an integral focus of political economy, showing its dependence toward the U.S like pivot of growth while it grows the social inequality, violence and migration. <![CDATA[Challenges for the development of tourism in Cuba. The new post COVID-19 scenario]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: En el 2019, el turismo ocupaba el segundo lugar en la economía cubana y se recibieron 4 263 115 extranjeros. Actualmente, Cuba cuenta con 192 hoteles de 4 y 5 estrellas con una capacidad total de 62 569 habitaciones. Pero el país no ha estado exento del trágico impacto para el turismo internacional que ha representado el inicio de la pandemia de COVID-19. En los primeros ocho meses de 2020, el arribo de visitantes a Cuba registró un decrecimiento del 68 %, por lo que se previó para el cierre del año una reducción del 83 %. La presente investigación ha considerado el comportamiento de los principales mercados emisores, así como los diferentes escenarios a los que se enfrentará el turismo, y las estrategias y acciones que Cuba ha estado implementando con el propósito de iniciar la recuperación del sector.<hr/>ABSTRACT: Already in 2019, tourism ranks second in the Cuban economy and 4,263,115 foreign tourists were received. Currently, Cuba has 192 of four and five star hotels with a total capacity of 62,569 rooms. Since the beginning of the COVID-19 pandemic, it has represented a tragic impact for international tourism, to which Cuba was not exempt. In the first eight months of 2020, the arrival of visitors to Cuba registered a decrease of 68%, being the forecasts for the end of the year of a reduction of 83%. This research has been carried out considering the behavior of the main source markets, as well as the different scenarios that tourism will face, and the strategies and actions that Cuba has been implementing with the purpose of initiating the recovery of tourism. <![CDATA[Post-growth Economy: A Vision of Multiple Theoretical Perspectives]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El crecimiento económico no solo es un objetivo central en la política, sino también está profundamente arraigado en este tipo de pensamiento. Se pueden discutir las posibilidades de mapear una economía post-crecimiento con los modelos de corriente principal y empezar una discusión sobre la medida en que los mecanismos y las relaciones descritos por los modelos actuales se corresponden con la realidad. Esta investigación tiene el objetivo de entender la economía post-crecimiento desde una perspectiva analítica-comparativa acerca de una economía cuya producción interna per cápita se estanca. Se argumenta que la inclusión de enfoques heterodoxos hace que los cambios de largo alcance sean mucho más necesarios para una economía post-crecimiento que un análisis basado únicamente en la corriente principal.<hr/>ABSTRACT: Economic growth is not only a central objective in politics, but it is also deeply rooted in economic thought. The possibilities of mapping a post-growth economy can be discussed with the mainstream models and a discussion can be started on the extent to which the mechanisms and relationships described by the current models correspond to reality. This research aims to understand the post-growth economy from an economic perspective as an economy whose Internal Production per capita stagnates. It is argued that the inclusion of heterodox approaches makes far-reaching changes much more necessary for a post-growth economy than an analysis based solely on the mainstream. <![CDATA[Comprehensive Affirmative Approach in Public policies. Challenges and Proposals for Overcoming Racialized Equity Gaps in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: En el contexto cubano actual, donde se expresa un incremento sostenido de las desigualdades sociales y, en mayor medida, aquellas relacionadas con el color de la piel, se hace necesario incorporar al proceso de modernización de las políticas públicas propuestas, enfocadas en la disminución de las brechas de equidad racial. En el presente artículo se presentan análisis y propuestas basados en enfoques, y experiencias nacionales y de las regiones de América Latina y el Caribe, lo cual aporta elementos clave e innovadores que pueden aplicarse en el diseño y la ejecución de una política pública para la superación de desventajas racializadas en Cuba. Esta tiene en cuenta el enfoque universal integral sensible a las diferencias, sobre la base de derechos, equidad social y desarrollo, lo que supone la implementación de políticas universales, combinadas y complementadas con aquellas de acción afirmativa.<hr/>ABSTRACT: In the current Cuban context, where there is a sustained increase in social inequalities, especially those related to skin color, it is necessary to incorporate into the modernization process of public policies proposals focused on reducing racial equity gaps. This article presents analyses and proposals based on national and regional approaches and experiences in Latin America and the Caribbean, which provide key and innovative elements that can be applied in the design and implementation of a public policy to overcome racialized disadvantages in Cuba. This takes into account the comprehensive universal approach sensitive to differences, based on rights, social equity and development; which implies the implementation of universal policies, combined and complemented with those of affirmative action. <![CDATA[Cuban women in the early years of the Revolution]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las cubanas han estado presentes en las luchas por la liberación nacional y sus reivindicaciones. Desde el triunfo de la Revolución cubana en 1959, han participado activamente en las grandes transformaciones que se propuso el nuevo Gobierno revolucionario, aunque aún son insuficientemente los estudios al respecto. El objetivo del presente artículo es realizar un recorrido por algunos de los momentos más importantes de la participación de las mujeres en la década de los años sesenta y por la labor que desempeñó la Federación de Mujeres Cubanas (FMC) en esos años para propiciar la activa incorporación femenina en la construcción de la nueva sociedad.<hr/>Cuban women have always been present in the struggles for national liberation and their rights. Since the triumph of the Cuban Revolution, in 1959, they have actively participated in the great transformations proposed by the new revolutionary government, although the studies in this regard are insufficient. The objective of this article is to take a tour of some of the most important moments of women’s participation in the 1960s and the work carried out by the Cuban Women’s Federation (FMC) in those years to promote the incorporation of women into the construction of the new society. <![CDATA[The Micro, Small and Medium Enterprises. Alternative for their Legal Organization in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: Las micro, pequeñas y medianas empresas (MIPYME) constituyen el eslabón fundamental en la economía internacional. Este es un tema cuyo análisis se realiza desde diferentes ciencias. En el presente trabajo se reflexiona en torno a la necesidad de que la regulación jurídica de las MIPYME en Cuba reconozca las sociedades integradas por un único socio, lo cual se devela como un elemento a atractivo para muchos de los que hoy, bajo el esquema del trabajo por cuenta propia, poseen MIPYME de hecho. La regulación de las sociedades integradas por un solo socio supone un reto para el ordenamiento jurídico cubano, en tanto, hasta la fecha, solo resulta posible la constitución de sociedades pluripersonales.<hr/>ABSTRACT: Micro, small and medium-sized enterprises are the fundamental link in the international economy. It is a subject whose analysis is carried out from different sciences. This paper reflects on the need for the legal regulation of MSMEs in Cuba to recognize single-partner companies, which is an attractive element for many of those who today, under the self-employment scheme, own de facto MSMEs. The regulation of single-member companies is a challenge for the Cuban legal system, since to date only multi-member companies can be incorporated. <![CDATA[Monopoly and inequality in young people´s access to public universities of Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200025&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El objetivo de este estudio fue argumentar por qué el monopolio exclusivo de vacantes y producción de servicios en educación básica media, limita y condiciona el acceso y la inequidad de oportunidades para los jóvenes postulantes a las universidades públicas del Perú, en el período 2014-2020. La investigación tuvo un enfoque cualitativo, de tipo estudio de caso, con diseño narrativo. El monopolio de los centros pre-universitarios en las universidades es ilegítimo; no una función y competencia de las casas mayores de estudios, según lo tácito, expuesto en la Ley Universitaria 30220. Un Centro de Producción genera ingresos directos que permiten su autofinanciamiento y desarrollan las funciones universitarias del extensionismo y la innovación, a partir de los Institutos de investigación y/o Centros de Producción de Productos y/o Servicios. El acceso a la universidad se realiza mediante examen de admisión, por prueba de selección. Las vacantes que se oferta en cada proceso de admisión por semestre -el total entre el 20 % fijo- se consignan al centro pre-universitario de la universidad, fuera del 10 %, para casos excepcionales por política de equidad y resiliencia social. Esta decisión genera el desplazamiento de la competencia, por la extrema oportunidad de ingreso que oferta el centro pre-universitario de la universidad; vulnera derechos; y disimula la inequidad hacia los jóvenes postulantes que no se inscribieron para preparación. No se pudieron obtener indicadores confiables frente a la competencia porque no existía un par equivalente; incluso, la universidad subsidiaba al Centro Pre-Universitario.<hr/>ABSTRACT: The objective if the study was: to reflect, to argue why the exclusive monopoly of vacancies and production of services in basic secondary education, limit and condition the access and inequity of opportunities of for young applicants to public universities in Peru, 2014 to 2020. The research approach was qualitative, case study type, narrative design. It was concluded: The monopoly of the Pre-University Centers in the universities is illegitimate, it is not the function and competence of the major houses of studies, according to the tacit, exposed in the University Law 30220, a Production Center, generates direct income that allows its self-financing; they develop the university functions of extensionism and innovation, from the Research Institutes and/or Centers for the Production of Products and/or Services. Access to the university is through an admission exam, by selection test, the vacancies that are offered in each Admission process per semester, or the total between the fixed 20% are consigned to the University Pre-University Center, out of the 10% for exceptional cases due to equity and social resilience policy. This decision generates the displacement of the competition, due to the extrema opportunity of admission offered by the University Pre-University Center. In addition, it violates rights, conceals inequity, towards young applicants who did not register for preparation in the University Pre-University Center, it does not allow to obtain reliable indicators against the competition because there is no equivalent pair and even the University subsidizes the Center Pre University. <![CDATA[Characterization of the socio-environmental conditions of the José Antonio Echeverría Bianchi primary school, in the municipality of Pinar del Río, Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200026&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: En la actualidad se presta especial atención a los problemas ambientales. Su solución y/o mitigación constituye una necesidad inminente que concierne a todos los seres humanos. En este sentido, se necesita, como primer paso, que se identifiquen las problemáticas ambientales en los diferentes entornos. De ahí que el objetivo del presente artículo es caracterizar las condiciones socioambientales de la escuela primaria José Antonio Echeverría del municipio de Pinar del Río, Cuba, a partir de la aplicación de técnicas como la entrevista, la encuesta, el grupo de discusión y el análisis documental. Se utilizó el SPSS para tabular los resultados del diagnóstico y el STATS para el cálculo de una muestra probabilística estratificada, que permitió trabajar con una representación de todos los niños, maestros, padres, trabajadores de servicios, especialistas y directivos de la escuela, según el principio de voluntariedad.<hr/>ABSTRACT: At present special attention is paid to environmental problems, their solution and / or mitigation is an imminent need and that concerns all human beings, for this it is necessary as a first step to identify environmental problems in different environments. So the objective of this article is to characterize the socio-environmental conditions of the José Antonio Echeverría primary school in the municipality of Pinar del Río, Cuba. From the application of techniques such as the interview, the survey, the discussion group and the documentary analysis. The SPSS was used to tabulate the results of the diagnosis and the STATS for the calculation of the sample, which is a stratified probability with an interest in working with a representation of all the children, teachers, parents, service workers, specialists and managers of the school, according to the principle of voluntariness.