Scielo RSS <![CDATA[Correo Científico Médico]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1560-438120190002&lang=es vol. 23 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[El papel de la universidad cubana actual y su influencia en el desarrollo social]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200330&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Software educativo sobre instrumental y materiales para prótesis estomatológica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200334&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: la producción del software educativo facilita al alumno la asimilación de los conceptos, consultas de documentación auxiliar y realización de ejercicios. Objetivo: elaborar un software educativo del tema instrumental y materiales para prótesis estomatológica de la carrera de Estomatología. Método: se realizó una investigación de desarrollo tecnológico en el campo de recursos del aprendizaje en la Clínica Estomatológica “Artemio Mastrapa Rodríguez”, en Holguín, Cuba, desde enero de 2016 a enero de 2017. La muestra fue de 28 estudiantes y 18 profesores. La selección fue intencionada y aleatoria simple. Se utilizaron métodos teóricos como: revisión bibliográfica-documental, inducción-deducción, análisis-síntesis y el cuestionario como método empírico. Resultados: se desarrollaron los contenidos de acuerdo con los objetivos esenciales y métodos de enseñanza y se conformaron los módulos del software. El 92,9% de los estudiantes y el 88,8% de los profesores calificaron el recurso de excelente. Conclusiones: se elaboró un software educativo que puede ser utilizado durante el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje y el estudio independiente. La mayoría de los profesores y estudiantes evaluaron el software educativo de excelente.<hr/>ABSTRACT Introduction: the educational softwares facilitate comprehension. Provide students a helpful tool for individual study and exercises solving. Objective: to create an educational software about dental prostheses materials and instruments for dentistry career. Method: research was carried out in the field of learning resources, at “Artemio Mastrapa” dental clinic in Holguin, from January 2016 to January 2017. Sample was 28 students and 18 teachers, all selected according to the purpose of the study. Theoretical methods were used, such as bibliographical and documental review, analysis and synthesis, induction and deduction and individual interviews as the empiric method. Results: creation of the software module with contents according to the signature objectives and the teaching methods. The 92.9% of students and 88.8% of teachers considered it excellent. Conclusions: the creation of an educational software for students and teachers. It was considered excellent by most of students and teachers interviewed. <![CDATA[Evolución histórica del proceso de atención al neonato quirúrgico en Cirugía Pediátrica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200347&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: la evolución histórica del proceso de atención al neonato quirúrgico en Cirugía Pediátrica se realizó teniendo como hito la creación de la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales por primera vez en Cuba, lo que significó un cambio en la calidad de la atención al recién nacido. Objetivo: determinar las características que definieron la evolución histórica del proceso de atención al neonato quirúrgico en Cirugía Pediátrica desde 1970 hasta la actualidad. Método: se utilizaron los métodos histórico lógico y enfoque sistémico para el estudio y la caracterización de las etapas del proceso de atención. Resultados: a partir de la década de 1970 se identificaron cuatro etapas del proceso de atención al neonato quirúrgico en Cuba: inicio (1970), fortalecimiento (1980), nuevas estrategias (1990), así como actualidad y proyecciones desde el año 2000, además se determinó el movimiento tendencial del mismo. Conclusiones: las etapas propuestas caracterizan el proceso de atención al neonato quirúrgico en Cirugía Pediátrica en Cuba y son: I Etapa: 1970 a 1979. Inicio de la atención médica al neonato quirúrgico, II Etapa: 1980 a 1989. Fortalecimiento de la atención médica al neonato quirúrgico. III Etapa: 1990 a 1999. Nuevas estrategias en la atención médica al neonato quirúrgico y IV Etapa: 2000 - 2018. Actualidad y proyecciones en la atención médica al neonato quirúrgico.<hr/>ABSTRACT Introduction: in Cuba, surgical newborn intensive care evolution has come up with the creation of Neonatal Intensive Care Unit. For the first time, newborns´ quality care has made a meaningful change in our health service quality. Objective: to figure out historical evolution characteristics of newborns´ surgical attention in Pediatric Surgery, since 1970 until nowadays. Method: we used the logical historical method, sistemic approach and stages of neonatal caring process. Results: in Cuba, since the 1970’s four surgical newborn caring process stages were identified: beginning (1970), strenghening (1980), new strategics (1990). Since 2000, the updates and visualizations also determined this trend. Conclusions: previous stages define the surgical process newborns´ medical care inside Pediatric Surgery, in Cuba. We identified the following: Stage 1: 1970-1979 Beginning, stage 2: 1980-1989 Strenghening of medical attention to surgical newborn. Stage 3: 1990-1999 new medical attention strategics to the surgical newborn. Stage 4: 2000-2018 Current proyections of medical attention to the surgical newborn. <![CDATA[Factores de riesgo asociados al bajo peso al nacer en la Policlínica “Ramón López Peña”, Santiago de Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200361&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: el bajo peso al nacer (BPN) es una causa importante de morbimortalidad perinatal. En los últimos años, la Policlínica “Ramón López Peña” exhibe tasas elevadas, por encima de la media municipal y provincial. Objetivo: identificar los factores de riesgo asociados al bajo peso al nacer en el área de salud. Método: se realizó un estudio de casos y controles, en la policlínica “Ramón López Peña”, de Santiago de Cuba, durante el período enero 2012 a diciembre 2016. La muestra fue de 30 casos y 90 controles que reunían los criterios de selección. Se estudiaron las variables sociodemográficas: edad materna y situación socioeconómica; nutricionales (evaluación nutricional inicial y ganancia ponderal), tabaquismo, enfermedades asociadas al embarazo y antecedentes obstétricos desfavorables. Se calculó el riesgo relativo (fuerza de asociación) a través de la razón de productos cruzados y el riesgo atribuible en expuestos porcentual como medida de impacto, con una significación del 5%. Resultados: las adolescentes tuvieron 3,34 veces más riesgo de tener hijo BPN. La evaluación nutricional inicial deficiente y la escasa ganancia de peso también mostraron asociación causal (OR=3,1 y 3,24, respectivamente). El tabaquismo obtuvo la mayor fuerza de asociación (OR=5,25). En las hipertensas la probabilidad fue 2,66 veces mayor y en las anémicas 2,56 veces más. Entre los antecedentes obstétricos, se observó asociación causal con la historia de otros hijos BPN y abortos habituales (OR= 3,24 y 2,56, respectivamente). Conclusiones: el embarazo precoz, los parámetros nutricionales deficientes, el tabaquismo, la combinación de dos o más enfermedades durante el embarazo y los antecedentes obstétricos desfavorables tuvieron fuerte asociación con el bajo peso al nacer.<hr/>Abstract Introduction: low birth weight (LBW) is considered indeed, one of the most important causes of perinatal morbidity and mortality. Last few years “Ramón López Peña policlinic” from Santiago de Cuba have shown high rates over half of Santiago de Cuba municipality and province. Objective: to identify risk factors associated to LBW in “Ramón López Peña” policlinic, Santiago de Cuba. Method: controls related to LBW and observational- analytical study was made at “Ramón López Peña” policlinic, in Santiago de Cuba, during January 2012 to December 2016. Sample was 30 cases and 90 controls with selection criteria. We studied socio-demographic variables (mother´s age and socioeconomic situation), nutritionals (initial nutritional evaluation and ponder earn), smoking, associated diseases during pregnancy and obstetrics history. We calculated the relative risk (association weight) through ratio odds, and the attributable risk in porcentual exposited as impact measure; we considered a signification of 5%. Results: teenagers probabilities to deliver a LBW were 3.34 more. Nutritional deficiency and low ponder earn showed causal association (OR=3.1 y 3.24, respectively). Smoking habit showed a higher weight association (OR=5.25), together with hypertensive, which probability was 2.66 times higher and 2.56 more in anemic mothers. Regarding obstetrics history, we observed a causal association with previous LBW and abortion history (OR= 3.24 y 2.56). Conclusions: teenagers´ pregnancy, nutritional disorders, smoking habit, combination of 2 diseases or more during the pregnancy (mainly anemia and hypertension), abortion history and previous LBW, possessed a very close association with LBW. <![CDATA[Comportamientos clínico y epidemiológico del bajo peso al nacer, en el Policlínico “Pedro Díaz Coello”, Holguín, Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200380&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: el bajo peso al nacer (BPN) es un indicador relevante para la evaluación de los resultados de la atención prenatal, supervivencia infantil y salud, durante los primeros años de vida del nuevo individuo. Objetivo: determinar el comportamiento clínico-epidemiológico del BPN en un área de salud. Métodos: se realizó un estudio transversal en el Policlínico “Pedro Díaz Coello”, del municipio Holguín, durante el período de enero del 2016 a diciembre del 2017. El universo estuvo constituido por 35 niños con BPN, de los cuales se tomó una muestra de 32. La información se obtuvo mediante la revisión de las gráficas estadísticas del área, historias clínicas obstétricas y de los recién nacidos. Se utilizó el porcentaje como medida de resumen. Resultados: el menor índice de BPN se logró en el año 2017 (3,64%). La Restricción del Crecimiento Intrauterino (RCI) representó el 75% de los casos, de los cuales 10 niños (31,25 %) eran pretérminos. El 56,25% de los recién nacidos tenían menos de 37 semanas. Los factores de riesgo gestacionales encontrados fueron: infecciones vaginales (53,13%) y del tracto urinario (40,63%), anemia (37,50%), desnutrición materna (34,38%), trastornos hipertensivos gestacionales (31,25%) y madres adolescentes (25%). Conclusiones: en el año 2017, el índice de BPN disminuyó en relación con años anteriores. La RCI fue la forma clínica predominante. Se destacaron los recién nacidos pretérmino. Predominaron las infecciones vaginales y del tracto urinario.<hr/>ABSTRACT Introduction: Low birth weight is fundamental to evaluate the results of prenatal assistance, infantile survival and new-born’s wellbeing, during the first years of life. Objective: to determine low birth weight epidemiological and clinical behaviours, in a given health area. Method: a transversal study was carried out at “Pedro Diaz Coello” Polyclinic, Holguín, Cuba, from January 2016 to December 2017. Universe involved 35 low weight new-borns and a sample of 32. Information was obtained from obstetrics, newborn medical records and statistical graphs review of the area. Percentage was used as a summary measure. Results: lowest birth weight index was achieved in 2017 (3.64%). Intrauterine growth restriction (IUGR) represented 75% of the cases, 10 were preterm babies (31.25%). At birth, 56.25% neonates showed less than 37 weeks of gestational age. Pregnancy risk factors were: vaginal infection (53.13%), urinary tract infection (40.63%), anemia (37.50%), maternal undernutrition (34.38%), pregnancy hipertensive conditions (31.25%) and adolescent mothers (25%). Conclusions: IUGR was the predominant clinical form. Other associated risk factors were: vaginal infection and urinary tract infection. <![CDATA[Modelo pedagógico del proyecto de vida profesional para estudiantes de Medicina]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200394&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: se necesita que los estudiantes de Medicina formen un proyecto de vida profesional relacionado con el modelo del profesional. Objetivo: elaborar un modelo pedagógico de formación del proyecto de vida profesional en el proceso de formación inicial de estudiantes de la carrera de Medicina. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Facultad de Ciencias Médicas Mariana Grajales Coello, de Holguín, de enero de 2016 a diciembre de 2017. Se trabajó con una muestra de 67 profesores y 112 estudiantes de 1ro. a 5to. de la carrera de Medicina, seleccionados mediante un muestreo no probabilístico, de un universo de 98 que respondían a los criterios establecidos. Para obtener los datos se aplicó la encuesta y la entrevista para determinar las insuficiencias respecto a la formación del proyecto de vida profesional; el análisis documental para conocer las normas establecidas en la carrera de Medicina y la observación para profundizar en la problemática. Se utilizó el enfoque cuanticualitativo para el análisis de los resultados. Resultados: se identificaron insuficiencias en la formación del proyecto de vida profesional, por lo que se elaboró un modelo pedagógico que establece relaciones entre el proceso pedagógico y de formación inicial para alcanzar su formación en los estudiantes de la carrera de Medicina. Conclusiones: el modelo pedagógico propuesto es factible para alcanzar el objetivo.<hr/>ABSTRACT Introduction: medical students need to create a professional life project related to a medical professional identity. Objetive: to elaborate a pedagogical model for a professional life project at the beginning of medical students´ identity formation. Methods: from January 2016 to December 2017, a development study was carried out at the Medical School Mariana Grajales Coello in Holguín. We took a sample of 67 professors and 112 students, from 1st to 5th years. They were selected by a non-probabilistic sample from a universe of 98, according to established criteria. The survey and interview offered data about professional´ life projects insufficiencies. Documentary analysis, scientific problem deep observations over Medicine career norms and quantum-qualitative approach for analysis, were also applied. Results: difficulties during professional life project creation. For that reason, we made a pedagogical model which establishes the relationship between the pedagogical process, initial and final medical students’ formation. Conclusions: the pedagogical model suits the objective. <![CDATA[Software Educativo de <em>Introducción a la Genética Médica para estudiantes de Enfermería</em>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200408&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: la utilización del software educativo favorece el desarrollo integral de la personalidad de los estudiantes universitarios, porque permite una transformación en el enfoque de la enseñanza actual, cuando se considera al estudiante dentro de un entorno interactivo de aprendizaje. Objetivo: elaborar un software educativo del tema Introducción a la Genética Médica de Morfofisiología III para estudiantes del tercer año de Licenciatura en Enfermería. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en educación médica en el campo de recursos de aprendizaje en la Filial de Ciencias Médicas Arides Estévez Sánchez, de Holguín, Cuba, de octubre de 2011 a junio de 2012, en una primera y segunda etapas, y de octubre a diciembre de 2016, en una tercera etapa. Resultados: el medio de enseñanza más usado fue la pizarra y el ciento por ciento de los profesores consideró necesario elaborar el software. En la categoría criterio de los estudiantes sobre los aspectos cualitativos del recurso de aprendizaje, se apreció que el ciento por ciento señaló como excelente su acceso, así como la significación de los temas y la formación de valores éticos, morales y actitudes positivas. A la utilidad para desarrollar el estudio independiente, el 90% lo evaluó también de excelente. Conclusiones: se elaboró un recurso del aprendizaje con el empleo de la informática educativa en el tema de Introducción a la Genética Médica, mediante la estructuración de los contenidos del programa, a partir de sus objetivos, con el fin de lograr criterios favorables de los estudiantes sobre su uso.<hr/>ABSTRACT Introduction: educational software favors the students ‘academic personality development and transforms current teaching approach, where students perform inside an interactive learning environment. Subject: to create an educational software on Medical Genetics Introduction of Morphophysiology III, for 3rd year nursing students. Methods: a medical education development research about learning resources in the Medical Sciences Branch Arides Estévez Sánchez of Holguín, Cuba, from October 2011 to June 2012 in 1st and 2nd stages and from October to December 2016 in a 3rd stage. Results: blackboard was the most used teaching medium. The 100% of teachers considered it necessary to elaborate the software. Students’ criteria category on quality aspects of the learning resource reached 100% excellent, as well as topics significance and students’ formation on ethical- moral values and positive attitudes. Software utility for independent study was evaluated excellent by the 90% of students. Conclusion: a learning resource with the use of educational informatics on Medical Genetics Introduction was developed. Program structure was based on objectives and favorable students´ criteria. <![CDATA[Estrategia de orientación psicopedagógica para la prevención del síndrome de <em>Burnout</em> Laboral]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200423&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: el síndrome de Burnout consiste en una respuesta prolongada del organismo ante los factores estresantes, emocionales e interpersonales que se presentan en el trabajo e incluye fatiga crónica, ineficacia y negación de lo ocurrido. Se suele presentar en aquellas situaciones laborales en las que los excesivos niveles de exigencia ya se han vuelto un hábito inconsciente e incluso socialmente valorado. Objetivo: elaborar una estrategia de orientación educativa a los profesores desde la función orientadora del psicopedagogo, para la prevención del Síndrome de Burnout Laboral. Métodos: se realizó un estudio descriptivo, prospectivo y cualitativo mediante los métodos teóricos y empíricos, como: histórico-lógico, análisis-síntesis, encuestas, entrevistas, observación, técnica grupal e inventario para la evaluación del Burnout. Resultados: los resultados permitieron precisar las manifestaciones de este síndrome y sus insuficiencias. En la muestra estudiada se comprobó que de 19 profesionales se manifiestan en 15 (79%), en alguna medida indicadores de esta afectación, como síntomas de cansancio emocional y la baja realización personal. Conclusiones: la estrategia de orientación aplicada contribuye con la preparación del psicopedagogo en la prevención del Síndrome de Burnout Laboral y perfecciona el proceso docente educativo, proporciona mayor estabilidad psicológica y favorece la unidad de influencias educativas.<hr/>ABSTRACT Introduction: Burnout syndrome is provoqued by a prolonged response of the organism to stress, emotional and interpersonal factors such as chronic fatigue, inefficiency and refutation. It is usually present in those workers with ridiculous levels of tasks have already become an unconscious and social habit. Objective: to elaborate an educational guidance strategy for teachers, according to their function of Psychopedagogue for Burnout syndrome prevention. Methods: a descriptive, prospective and qualitative study was carried out using theoretical and empirical methods such as: historical-logical, analysis-synthesis, surveys, interviews, observation, group technique and Burnout syndrome records. Results: there were insufficiencies. From the total sample of 19 professionals, some indicators revealed 15 (79%) of participants with emotional fatigue and low self-realization highlighted symptoms. Conclusions: the strategy contributes to prepare the psychopedagogue on Burnout syndrome prevention and improves the educational process. It also provides greater psychological stability and favors educational influences unity. <![CDATA[Intervención educativa sobre nivel de conocimientos en salud bucal en adolescentes de “Rafael Freyre”]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200443&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: la necesidad de promover temas de salud sobre la prevención de enfermedades bucales es universal. Es tarea de los trabajadores de la salud contribuir a la educación sanitaria de los adolescentes y jóvenes, para lograr que ellos se preocupen por su propia salud y la de la comunidad donde viven. Objetivo: evaluar la efectividad de un programa educativo en la modificación del nivel de conocimientos sobre salud bucal en adolescentes de una secundaria básica. Métodos: se realizó una investigación cuasiexperimental sin grupo control de intervención comunitaria, donde el universo fueron 158 estudiantes. La muestra fue de 50 individuos y de obtuvo a través de un muestreo aleatorio simple. Se realizó una encuesta y un control de placa dentobacteriana antes y después de la intervención. Se confeccionó e implementó el Programa Educativo “Nuestra Meta: una boca sana”. El trabajo se realizó en Holguín, en la Escuela Secundaria Básica (ESB) Rafael Freyre Torres, desde septiembre del 2014 hasta febrero del 2015. Resultados: antes de la instrucción, el 50% de los adolescentes presentaba un nivel de conocimiento regular sobre salud bucal, y posteriormente el 86% se apropió de un conocimiento adecuado. Antes de la intervención, la mayoría poseía una higiene bucal deficiente (64%) y al final de esta una higiene bucal eficiente (72%). El nivel de conocimiento sobre prevención de caries dental, periodontopatías y traumatismos dentarios fue en su mayoría regular; el de cáncer bucal malo antes de la intervención y adecuado después de esta. Conclusiones: se demostró que la aplicación de este programa educativo ser eficaz, según los resultados obtenidos en cuanto a la modificación de los conocimientos sobre salud bucal, evaluados de satisfactorios.<hr/>ABSTRACT Introduction: buccal diseases prevention within health promotion is a universal need. It is health professionals’ responsibility to contribute to teenagers and young people sanitary education, in order they achieve not only oral health theoretical knowledge but also practice and cooperation, in favor of their own health and community wellbeing. Objective: to assess an effective educational program about the modification of buccal health knowledge level in teenagers from “Rafael Freyre Torres” High School in Rafael Freyre municipality, Holguín, since September 2014 to February 2015. Methods: a non-observational study of the kind community intervention was carried out. The universe was 158 students of 9th grade and the sample was 50 students. A survey and a dental-bacterial plaque control were also applied. The Educative Program “Our goal is to have a healthy mouth” was put into practice. Results: this research showed a 50% of the teenagers with a regular knowledge level about buccal health before program intervention; after the 86% presented a good level of knowledge. Before program intervention, the majority of individuals had a deficient oral hygiene; after, they presented an efficient oral hygiene. After program intervention, the level of knowledge about dental cavities, periodontal diseases, dental traumatisms and buccal cancer was good. Conclusions: the Educational Program “Our goal is to have a healthy mouth” confirmed to be effective since satisfactory results were obtained according to the positive modification of knowledge about buccal health. <![CDATA[Caracterización de la rehabilitación de implantes protésicos en la Clínica Estomatológica Universitaria de Bayamo, Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200461&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: la rehabilitación protésica sobre implantes constituye uno de los tratamientos más novedosos aplicados en Granma y en Cuba. Su caracterización contribuye a elevar la calidad del servicio. Objetivo: caracterizar la rehabilitación con implantes dentarios en la Clínica Universitaria de Especialidades Estomatológicas de Bayamo. Método: se realizó un estudio descriptivo-transversal en 144 pacientes que recibieron rehabilitación mediante implantes dentales en la Clínica Universitaria de Especialidades Estomatológicas Manuel Cedeño, de Bayamo, provincia de Granma, durante febrero de 2014 a diciembre de 2017. Resultados: en los pacientes atendidos con implantes predominaron las mujeres, con el 66,67%, y el grupo de edad de 38-47 años (32,64%). Se colocaron mayor cantidad de implantes en el maxilar que en la mandíbula (71,28-28,72%). Los implantes MIS (65,38%) superan en número a los Leader (34,62%). El tipo de tratamiento que más se realizó en el maxilar fue la prótesis unitaria cementada, y en la mandíbula, la prótesis unitaria atornillada. Se logró éxito terapéutico en la mayoría de nuestros pacientes, tanto con la carga inmediata como con la diferida en ambas marcas comerciales. La única complicación en nuestros pacientes radicó en la falla del proceso de osteointegración. Conclusiones: la rehabilitación sobre implantes dentales garantiza el éxito estético y funcional en la mayoría de los pacientes tratados.<hr/>ABSTRACT Introduction: dental implants rehabilitation is one of the most novel treatments applied in Granma, Cuba. Its characterization favors service quality. Objective: to characterize dental implants rehabilitation at Clinical Dentistry Academy of Bayamo, Cuba from February 2014 to December 2017. Method: a descriptive and transversal study was carried out, for characterizing dental implants rehabilitation patients, attended at Manuel Cedeño Clinical Dentstry Academy, in Bayamo province, Granma, Cuba, from February 2014 to December 2017. Universe was formed by 144 patients, who attended the stomatological prosthesis consultation within the same period and received dental implants rehabilitation. Results: age group from 38 to 47 (32.64) was the most representative, in which female patients prevailed (66.67%). Implants were placed in the maxilla rather than the mandible up to (71,28-28,72%). The MIS implants (65,38%) outnumbered the Leader (34,62%). Most performed maxilla treatments were the unitary cemented prosthesis and the screwed unitary prosthesis in the jaw. We succeeded in most of our patients, with immediate or delayed loading in both commercial brands. Osseointegration process failure was the only complication. Conclusions: dental implants rehabilitation process, guarantees aesthetic and functional success in most of the patients. <![CDATA[Tratamiento quirúrgico del Bocio Coloide en el Hospital Regional de <em>Huambo</em>, Angola]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200480&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: el Bocio Coloide es una causa frecuente de atención en las consultas externas de los servicios de salud en Angola. Por ello, es importante conocer sus formas fundamentales de presentación, los exámenes complementarios necesarios para su diagnóstico y el seguimiento establecido para vigilar su evolución. Objetivo: caracterizar el Bocio Coloide en pacientes operados por esta afección, en el Servicio de Cirugía General del Hospital Regional de Huambo, Angola. Métodos: se realizó un estudio prospectivo y transversal en pacientes con Bocio Coloide, operados en el Servicio de Cirugía General del Hospital Regional de Huambo, Angola. El universo estuvo constituido por 434 pacientes que acudieron a consulta desde enero 2013 a enero 2018. De dicho grupo, se obtuvo la muestra de 253 pacientes que padecían Bocio Coloide. Resultados: el sexo femenino predominó (89,8%), así como las edades entre 40 y 50 años (58,5%). Como comorbilidad se manifestó la hipertensión arterial (25,7%), asociada a la procedencia rural (65,2%). En nuestros pacientes, según el punto de vista clínico, el Bocio Coloide grado III (69,1%) y el simétrico (80,6%) fueron los más encontrados. La ecografía tiroidea resultó el método de estudio morfológico más sensible, mediante el cual corroboramos una mayor prevalencia del Bocio Coloide simétrico, hipoecoico, sin nódulos asociados y con calcificaciones. En este estudio, la Citología aspirativa con aguja fina es el método citológico de elección, donde la presencia moderada de coloide con células grandes y poligonales en pequeños grupos se incrementó. En el diagnóstico histológico de la glándula extirpada predominaron los folículos tiroideos grandes con distención, y epitelio cúbico alto con calcificaciones. Conclusiones: la tiroidectomía subtotal fue la resección quirúrgica que más se realizó; la complicación más evidente resultó la disfonía transitoria, y como secuela los queloides de la herida quirúrgica.<hr/>ABSTRACT Introduction: Colloid Goiter appears frecuently in outpatient health services in Angola. For this reason, it is important to know all its presentation features, for further examination, diagnosis and monitoring. Objective: to characterize Colloid Goiter behavior after surgery, at General Surgery Service of Huambo Regional Hospital of Angola. Methods: a transversal, prospective and descriptive study of Colloid Goiter patients, at General Surgery Service of Huambo Regional Hospital, Angola. Universe involved 434 patients and the sample was represented by 253 patients from this group. Results: females (89.8%), countryside patients (65.2%) as well as ages from 40 to 50 (58.5%) predominated. Hypertension prevailed over associated diseases (25.7%). From the clinical point of view, simetric (80.6%) and Colloid Goiter III (69.1%) were the most representatives. In all patients, Simetric and hipoecoic Colloid Goiter diagnosis were confirmed through echography. Associated nodules with calcifications were the most frequent. In this study, fine needle aspiration citology was the citological method of election from which coloid moderated presence with poligonals and big cells in little groups, extirpated gland histological diagnosis of big thyroid folicle with distention and high cubic epitele calcifications, prevailed. Conclusions: the Subtotal Thyroidectomy was the most frequent resection. The most obvious complication in thyroid surgery was transient dysphonia, as keloids sequelae from the surgical wound. <![CDATA[Evaluación de un programa sobre estimulación temprana en el bajo peso al nacer]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200495&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: la salud infantil constituye una de las prioridades de nuestra sociedad. El bajo peso al nacer (BPN) es el índice predictivo más importante de la mortalidad infantil, debido a su asociación con altos niveles de mortalidad. Objetivo: evaluar el impacto de un programa educativo de estimulación temprana del neurodesarrollo, determinar su crecimiento y desarrollo durante el primer año de vida. Método: se realizó un estudio de intervención con una estrategia de atención temprana del neurodesarrollo, a 43 niños BPN en el Policlínico José Martí Pérez, de Gibara, Holguín. Se evaluó el nivel de conocimiento de las madres antes y después de la intervención. Se determinaron los índices de correspondencia peso-talla, para la obtención de la valoración nutricional y el desarrollo psicomotor por trimestres, durante el primer año de edad. Los datos fueron obtenidos, previo consentimiento informado, de las historias clínicas individuales y la encuesta. Resultados: el nivel de conocimiento de las madres se catalogó de inadecuado antes de la intervención (35 madres, 83,72%), y después adecuado (41 madres, 95,34%), lo cual tuvo significación estadística. En la mayoría de los niños predominó la valoración nutricional de normopeso y el desarrollo psicomotor normal. Conclusiones: se consideró la intervención educativa como efectiva. Se recomienda la generalización del estudio en otras áreas de salud del municipio.<hr/>ABSTRACT Introduction: infantile health is considered one of the social priorities in Cuba. Weight when being born is the most important infantile mortality predictive index related to elevated mortality risks. Objective: to evaluate the early stimulation educational program impact on the neurological development, according to later growth and development during the first year of subject´s life. Method: an intervention study of 43 LBW newborns and a neurological development early attention strategy at “José Martí Pérez” Polyclinic in Gibara, Holguín, Cuba were carried out. Mothers' knowledge level was evaluated before and after program intervention. The weight-size indexes were determined, after nutritional and psychomotor development evaluations, during first year of age. Data were obtained from individual clinical histories and a survey, both with subjects’ approval. Results: mothers' knowledge level was inadequate before the intervention (35 mothers, 83.72%) and after appropriate (41 mothers, 95.34%), this last with statistical significance. Nutritional evaluation prevailed in most normal weigh and psychomotor development children. Conclusions: this educational intervention was considered effective. We recommend the expiation of this study other health areas of the municipality. <![CDATA[El conocimiento sobre salud bucal de padres y maestros de la Escuela especial La Edad de Oro]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200512&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: los escolares discapacitados se caracterizan por presentar numerosos factores de riesgo asociados a diversas enfermedades bucales. En esta etapa se requiere de la participación de padres y educadores que les enseñen hábitos básicos para el cuidado de la salud bucal. Objetivo: evaluar el nivel de conocimiento en salud bucal de padres y educadores. Métodos: se realizó un estudio transversal en la escuela primaria especial La Edad de Oro, de Holguín, de enero a abril de 2016. El universo estuvo constituido por 203 adultos y la muestra por 126. Se aplicó un cuestionario con temas relacionados con la higiene bucal, la dieta cariogénica y los hábitos bucales deformantes. Resultados: el nivel de conocimiento sobre salud bucal fue regular en el sexo femenino, en el 71,6%, y en el masculino fue malo, en el 46,7%. De acuerdo con el nivel de escolaridad, el de secundaria presentó nivel de conocimiento malo (53,3%); sólo el 8,6% de los adultos obtuvo mal. Se desconocían hábitos bucales deformantes, como la deglución atípica, la queilofagia y los hábitos posturales, en el 91,3%, el 90,5% y el 85,7% de los participantes, respectivamente. Conclusiones: los padres y educadores de los niños discapacitados presentaron en su mayoría, niveles de conocimientos regulares sobre salud bucal.<hr/>ABSTRACT Introduction: handicapped children may present different symptoms of several buccal diseases. Parents and teachers concern are required in order to teach them basic habits to keep a good oral health. Objective: to evaluate parents and teachers level of knowledge about oral health. Method: a cross sectional research at La Edad de Oro Special Primary School, was carried out in Holguín from January to April 2016. Universe was 203 adults and sample 126. A survey including several topics related to oral hygiene, cariogenic diet and deformation of buccal habits, was applied. Results: the level of knowledge about oral health was regular for females (71.6%) and it was bad for males (46.7%). High level participants presented bad knowledge with 53.3 % and only 8.6% showed a poor knowledge level. Deforming oral habits suchs as: atypical swallowing (91.3%), cheilophagia (90.5%) and postural habits (85.7%) were ignored by the participants at these levels. Conclusions: most handicapped children’s parents and teachers showed regular knowledge levels about oral health. <![CDATA[Intervención educativa sobre el Ébola para estudiantes de Medicina de. 5to año. Septiembre - noviembre 2018]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200528&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: el virus del Ébola es el causante de la enfermedad vírica febril hemorrágica del Ébola: infecciosa, altamente contagiosa, muy severa, afecta tanto a animales como a seres humanos, presenta alta mortalidad y constituye un problema de salud que, sin un control adecuado, puede llegar a convertirse en epidemia de alcance mundial. Objetivo: evaluar el nivel de conocimientos acerca de la enfermedad del Ébola en los estudiantes de 5to año de Medicina, de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Cuba. Métodos: se realizó un estudio de intervención educativa sobre la enfermedad del Ébola, mediante un programa educativo a partir de la identificación de las necesidades de aprendizaje de los estudiantes de 5to año de Medicina, a través de un cuestionario para medir el nivel de conocimientos sobre aspectos de esta dolencia Resultados: el grupo de edades con mayores conocimientos sobre el tema fue el de 21 a 24 años (60,52%). El sexo femenino predominó sobre el masculino en cuanto a conocimientos de la enfermedad (82,85%). Al presenciar un largometraje como parte del programa educativo confeccionado, los estudiantes de 21 a 24 años mostraron mayor dominio (65,51%). Conclusiones: previo a nuestra intervención, el nivel de conocimiento de los estudiantes sobre la enfermedad del Ébola eran incorrectos. Se aplicó el método de intervención educativa de forma satisfactoria. Al culminar, se modificó el nivel de conocimientos incorrectos y los suficientes y correctos se incrementaron.<hr/>ABSTRACT Introduction: Èbola virus causes hemorrhagic febrile viral disease of Èbola, a severe infectious disease, highly contagious, with a high mortality level, which affects animals and humans; a health problem which may become epidemic worldwide without a suitable control. Objective: evaluate knowledge about Èbola disease of 5th year medicine students from September to November 2018. Methods: an educational intervention study about Èbola disease for 5th year medicine students, through an educational program from the identification of their needs, with one summary to measure their knowledge level about fundamental aspects of this disease, was carried out. Results: the age group with suitable knowledge about the subject was between 21 and 24 (60, 52%). Females predominated with (82, 85%). When they all watch the film included in the educational program, the same age group predominated (65, 51%). Conclusions: before the intervention, 5th year medicine student’s knowledge level about Èbola disease was inadequate. Educational intervention method was successfully applied. As the conclusion of the educational intervention, adequate and sufficient knowledge increased and those incorrect were modified. <![CDATA[La evaluación del aprendizaje formativo contextualizado en la disciplina Filosofía y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200542&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: la evaluación como componente del proceso de enseñanza-aprendizaje centra la atención de directivos, docentes y estudiantes, por su relevancia, de dar a conocer los resultados en la formación del estudiante, la calidad del desempeño del docente y la eficacia del proceso educativo. Objetivo: demostrar la pertinencia de la evaluación formativa contextualizada en la disciplina Filosofía y Sociedad, de la carrera de Medicina, para la formación integral del profesional. Método: El estudio contempló aquellos métodos y procedimientos propios de una metodología cualitativa, como: entrevista, observación y análisis de documentos, con sus respectivas modalidades. Resultados: El análisis de los instrumentos evaluativos aplicados por el colectivo pedagógico del Departamento de Filosofía e Historia y sus resultados, los análisis de los controles a clases realizados en el periodo 2015 al primer semestre del curso lectivo, unido a las entrevistas individuales y grupales a docentes y estudiantes, constató que los docentes diseñan las evaluaciones homogéneas, sin considerar la diversidad en el aula, las características propias de los estudiantes, sus ritmos y estilos de aprendizaje; en los estudiantes se confirmó que se maximiza la ansiedad, la baja autoestima al no reconocerse el esfuerzo realizado e incluso manifiestan desmotivación por la asignatura. Conclusiones: La propuesta contribuye a modificar la evaluación de los aprendizajes del alumnado y elevar las exigencias de las competencias profesionales del profesor universitario, así como generar un clima de calidad de la enseñanza y desmitificar la aversión por la disciplina Filosofía y Sociedad, a través del empleo eficiente de métodos, técnicas e instrumentos evaluativos del aprendizaje formativo contextualizado, como herramienta valiosa para incidir en la formación integral del educando, además de retroalimentarnos del trabajo del docente que se realiza e incide en la eficacia del Proceso Docente Educativo.<hr/>ABSTRACT Introduction: evaluation as a component of the teaching-learning process centers the attention of executives, teachers and students, for its relevance, to publicize the results in the student's education, the quality of the teacher's performance and the effectiveness of the educational process. Objective: to demonstrate the pertinence of the contextualized formative evaluation in the Philosophy and Society discipline, of the Medicine career, for the integral formation of the professional. Method: The study contemplated those methods and procedures of a qualitative methodology, such as: interview, observation and analysis of documents, with their respective modalities. Results: The analysis of the evaluative instruments applied by the pedagogical group of the Department of Philosophy and History and its results, the analysis of the controls to classes made in the period 2015 to the first semester of the academic year, together with the individual and group interviews to teachers and students, found that teachers design homogeneous evaluations, without considering the diversity in the classroom, the characteristics of the students, their rhythms and learning styles; in the students, it was confirmed that anxiety is maximized, low self-esteem due to not recognizing the effort made and even demonstrating demotivation for the subject. Conclusions: The proposal contributes to modify the evaluation of student learning and raise the demands of professional skills of the university professor, as well as generating a climate of quality of teaching and demystifying the aversion to the discipline Philosophy and Society, through the efficient use of methods, techniques and evaluative instruments of contextualized formative learning, as a valuable tool to influence the integral education of the learner, as well as feedback from the teacher's work that is carried out and affects the effectiveness of the Educational Teaching Process. <![CDATA[La epidemiología de la fibrilación auricular después de 390 años]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200571&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La fibrilación auricular es la taquiarritmia supraventricular más frecuente en la práctica clínica. Se caracteriza por una activación auricular no coordinada que causa una disfunción mecánica de las aurículas. Desde su primera descripción por William Harvey, en 1628, hasta nuestros días, se han desarrollado numerosos adelantos científicos sobre su diagnóstico, fisiopatología y tratamiento. A pesar de haber transcurrido 390 años, su prevalencia en los países desarrollados es aproximadamente del 1,5-2% de la población general. La media de edad ha aumentado de tal forma que actualmente se sitúa entre 75 y 85 años. Su prevalencia se duplicará en los próximos 50 años. Las estadísticas vigentes reportan que esta arritmia está asociada a un riesgo cinco veces mayor de accidente cerebrovascular, una incidencia tres veces mayor de insuficiencia cardíaca congestiva y mayor mortalidad. El análisis de estos reportes ha motivado esta investigación sobre la situación epidemiológica de este trastorno del ritmo cardíaco.<hr/>ABSTRACT Atrial fibrillation is the most frequent supraventricular tachyarrhythmia according to clinical practice. It is determined by uncoordinated atrial activation, which causes a mechanical atrial dysfunction. Since its first description by William Harvey in 1628, numerous scientific methods have been developed for diagnosis, physiopathology and treatment. In spite of 390 years have passed after atrial fibrillation discovery, still prevails in developed countries approximately 1.5 to 2% in the general population. Average age has risen in such a way that today stands between 75 and 85 years old. Atrial fibrillation will double abreast within next 50 years. Current statistics report this arrhythmia is associated to five times higher risk of ictus and a threefold bigger incidence of congestive heart failure, increasing mortality levels. Present reports´ analysis has motivated research on the epidemiological situation of this cardiac rhythm disorder. <![CDATA[Acción biológica de la terapia fotodinámica sobre el cáncer de vejiga]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200585&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La terapia fotodinámica es un tratamiento que provoca la destrucción de las células tumorales, sin afectar los tejidos normales en derredor. Se basa en la utilización de componentes fotosensibilizadores combinados con diferentes tipos de luces, cuyas fuentes (lámparas de LDE) generan elevada energía con longitudes de ondas específicas. Se aplica en varios tumores de la esfera genitourinaria. En el caso de la neoplasia vesical, su utilidad radica en la frecuencia de este tumor a nivel mundial (6to. por incidencia) y su aparición, predominantemente en tumores superficiales. El diagnóstico fotodinámico ofrece superioridad frente a la cistoscopia con luz blanca en la detección de esta patología, de acuerdo con las comparaciones de ensayos clínicos y estadísticas individuales en relación con la fototerapia y cistoscopia con luz blanca, pero los datos actuales deben ser analizados cuidadosamente antes de crear guías clínicas definitivas que esclarezcan esta modalidad de tratamiento: progresión tumoral, intervalo libre de enfermedad y supervivencia.<hr/>ABSTRACT Photodynamic Therapy (PDD) is a tumor cell destruction treatment, harmless for surrounding normal tissues. It is based on photosensitizing components combined with different types of lights (LED lamps), which generate a big amount of energy with specific wavelengths. It is applied over several genitourinary tumors. It shows the 6th place of worldwide frequency with predominant appearance on bladder neoplasm superficial tumors. Photodynamic diagnosis is superior to white light cystoscopy, according to clinical trials comparisons and individual statistics for pathology detection. Before creating clinical definition guidelines, current data must be carefully analyzed for clearer treatment stages such as: tumor progression, disease-free interval and survival. <![CDATA[Ataxias cerebelosas hereditarias: principales avances neurofisiológicos, clínicos y genéticos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200599&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El término ataxias cerebelosas hereditarias comprende un amplio espectro de trastornos neurológicos en los cuales la ataxia es el síntoma principal. Conforman un complejo grupo de entidades cuyo reconocimiento es esencial para el correcto asesoramiento genético, el adecuado control clínico y, en algunos casos, el apropiado abordaje terapéutico. La riqueza clínico-semiológica y los avances en la biología molecular han convertido a las ataxias hereditarias en uno de los temas más apasionantes de la neurología. El diagnóstico clínico de los subtipos de ataxias es complicado, por la prominente superposición de fenotipos entre los subtipos genéticos. En este artículo abordamos los principales avances neurofisiológicos, clínicos y genéticos de las ataxias cerebelosas hereditarias.<hr/>ABSTRACT The term “Hereditary cerebellar ataxia” comprises a wide spectrum of neurological disorders where ataxia is the main symptom. Hereditary ataxias are a complex group of entities, in which detection is essential for an adequate genetic assessment, satisfactory clinical control and in some cases, a suitable therapeutic approach. Clinical semiology variety and molecular biology advanceshave become hereditary ataxias one of the most interesting subjects inside neurology. Subtypes clinical diagnosis of ataxias is complicated by the salient overlap of phenotypes between genetic subtypes. In this article, we refer to the most important neurophysiological, clinical and genetics advances of hereditary cerebellar ataxias. <![CDATA[Relación entre las enfermedades periodontales y sistémicas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200623&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El término ataxias cerebelosas hereditarias comprende un amplio espectro de trastornos neurológicos en los cuales la ataxia es el síntoma principal. Conforman un complejo grupo de entidades cuyo reconocimiento es esencial para el correcto asesoramiento genético, el adecuado control clínico y, en algunos casos, el apropiado abordaje terapéutico. La riqueza clínico-semiológica y los avances en la biología molecular han convertido a las ataxias hereditarias en uno de los temas más apasionantes de la neurología. El diagnóstico clínico de los subtipos de ataxias es complicado, por la prominente superposición de fenotipos entre los subtipos genéticos. En este artículo abordamos los principales avances neurofisiológicos, clínicos y genéticos de las ataxias cerebelosas hereditarias.<hr/>ABSTRACT The term “Hereditary cerebellar ataxia” comprises a wide spectrum of neurological disorders where ataxia is the main symptom. Hereditary ataxias are a complex group of entities, in which detection is essential for an adequate genetic assessment, satisfactory clinical control and in some cases, a suitable therapeutic approach. Clinical semiology variety and molecular biology advanceshave become hereditary ataxias one of the most interesting subjects inside neurology. Subtypes clinical diagnosis of ataxias is complicated by the salient overlap of phenotypes between genetic subtypes. In this article, we refer to the most important neurophysiological, clinical and genetics advances of hereditary cerebellar ataxias. <![CDATA[El riesgo de bajo peso al nacer]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200630&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El término ataxias cerebelosas hereditarias comprende un amplio espectro de trastornos neurológicos en los cuales la ataxia es el síntoma principal. Conforman un complejo grupo de entidades cuyo reconocimiento es esencial para el correcto asesoramiento genético, el adecuado control clínico y, en algunos casos, el apropiado abordaje terapéutico. La riqueza clínico-semiológica y los avances en la biología molecular han convertido a las ataxias hereditarias en uno de los temas más apasionantes de la neurología. El diagnóstico clínico de los subtipos de ataxias es complicado, por la prominente superposición de fenotipos entre los subtipos genéticos. En este artículo abordamos los principales avances neurofisiológicos, clínicos y genéticos de las ataxias cerebelosas hereditarias.<hr/>ABSTRACT The term “Hereditary cerebellar ataxia” comprises a wide spectrum of neurological disorders where ataxia is the main symptom. Hereditary ataxias are a complex group of entities, in which detection is essential for an adequate genetic assessment, satisfactory clinical control and in some cases, a suitable therapeutic approach. Clinical semiology variety and molecular biology advanceshave become hereditary ataxias one of the most interesting subjects inside neurology. Subtypes clinical diagnosis of ataxias is complicated by the salient overlap of phenotypes between genetic subtypes. In this article, we refer to the most important neurophysiological, clinical and genetics advances of hereditary cerebellar ataxias. <![CDATA[Importancia de la Evaluación Geriátrica en la Endocrinología]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200635&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El término ataxias cerebelosas hereditarias comprende un amplio espectro de trastornos neurológicos en los cuales la ataxia es el síntoma principal. Conforman un complejo grupo de entidades cuyo reconocimiento es esencial para el correcto asesoramiento genético, el adecuado control clínico y, en algunos casos, el apropiado abordaje terapéutico. La riqueza clínico-semiológica y los avances en la biología molecular han convertido a las ataxias hereditarias en uno de los temas más apasionantes de la neurología. El diagnóstico clínico de los subtipos de ataxias es complicado, por la prominente superposición de fenotipos entre los subtipos genéticos. En este artículo abordamos los principales avances neurofisiológicos, clínicos y genéticos de las ataxias cerebelosas hereditarias.<hr/>ABSTRACT The term “Hereditary cerebellar ataxia” comprises a wide spectrum of neurological disorders where ataxia is the main symptom. Hereditary ataxias are a complex group of entities, in which detection is essential for an adequate genetic assessment, satisfactory clinical control and in some cases, a suitable therapeutic approach. Clinical semiology variety and molecular biology advanceshave become hereditary ataxias one of the most interesting subjects inside neurology. Subtypes clinical diagnosis of ataxias is complicated by the salient overlap of phenotypes between genetic subtypes. In this article, we refer to the most important neurophysiological, clinical and genetics advances of hereditary cerebellar ataxias. <![CDATA[Mesotelioma pleural con manifestaciones paraneoplásicas de osteoartropatía hipertrófica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200639&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se presenta un paciente exfumador de 65 años que, un año antes de comenzar las manifestaciones respiratorias, comenzó con dolores óseos erráticos, tratados con medicamentos comunes hasta que es atendido por disnea, tos y dolor torácico en el Hospital Básico San Antonio, ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo, Ecuador. El paciente presenta un gran derrame pleural, del cual obtienen 1500 ml de líquido serohemático, cuyo estudio citológico es positivo de malignidad. Se somete a cirugía, se confirma histológicamente mesotelioma maligno en etapa IV y se trata posteriormente con quimioterapia, pero el paciente empeora progresivamente hasta fallecer. Los autores resaltan que las manifestaciones paraneoplásicas del cáncer del pulmón son más frecuentes cuando la localización es parenquimatosa y no pleural, y llaman la atención sobre el hecho de que en este paciente comenzaron 1 año antes de que aparecieran los síntomas respiratorios.<hr/>ABSTRACT We present a 65-year-old ex-smoker patient, in which respiratory manifestations with erratic bone pain treated with common medications, began a year before he was atended for dyspnea, cough and chest pain at “San Antonio” Basic Hospital, Riobamba city, Chimborazo province, Ecuador. The patient presented a large pleural effusion of 1500 ml of serohematic fluid. Cytological study was positive for malignancy to rule out mesothelioma. Surgery was performed, histologically malignant mesothelioma was confirmed in stage IV and treated with chemotherapy. But the patient worsens progressively until death. Authors emphasized that lung cancer paraneoplastic manifestations were more frequent in not pleural and parenchymal location. They also called attention to patients´ symptoms, which began one year before the respiratory condition appeared. <![CDATA[Enfermedad de Stargardt. Presentación de un caso]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200647&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La enfermedad de Stargardt y el fondo flavimaculatus son variantes de una misma entidad nosológica, que constituyen la distrofia macular juvenil más frecuente, y una causa común de pérdida de visión central en adultos menores de 50 años. Se trata de una paciente femenina de 35 años con enfermedad de Stargardt, atendida en una unidad básica avanzada en salud del municipio de Vila Nova do Piauí, Brasil, que actualmente presenta baja capacidad visual. Se presenta una lesión macular localizada en la región foveal, de aspecto bronceado y pálido en la región temporal de la papila óptica. A nivel histológico, se produce un cúmulo de material tipo lipofuscina en las células del epitelio pigmentario de la retina, por la mutación del gen ABCA4. La incidencia de la enfermedad de Stargardt se sitúa alrededor de una persona afectada entre 10 000 y suele afectar a adolescentes y adultos jóvenes.<hr/>ABSTRACT Stargardt's disease and the flavimaculatus fund are variants of the same nosological entity. They constitute the most frequent juvenile macular dystrophy and common cause of central vision loss in adults under 50 years of age. A 35-year-old female patient who was diagnosed with Stargardt's disease currently suffers from low visual capacity. We present findings of a localized macular lesion in the foveal region of the bronzed and pale aspect in the temporal region of the optic papilla. At the histological level, a cluster of lipofuscin-like material is produced in the cells of the retinal pigment epithelium by the mutation of the ABCA4 gene. The incidence of Stargardt disease is around one person affected by 10,000 people and usually affects adolescents and young adults under 20 years old. <![CDATA[Pseudoquiste pancreático con drenaje percutáneo sin recidiva. A propósito de un caso]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200658&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El pseudoquiste pancreático representa el 75% de las lesiones quísticas del páncreas. Solo el 10% tiene su origen en un trauma. Se trata de una paciente femenina de 32 años de edad, con antecedentes de traumatismo cerrado de abdomen de hace 2 meses, que acudió a consulta de Cirugía General del Hospital Regional de Huambo, Angola, por presentar un aumento de volumen visible y palpable en mesogastrio, por lo que se ingresó con el diagnóstico de tumor abdominal. Se diagnosticó un pseudoquiste pancreático, el cual fue drenado percutáneamente con evolución satisfactoria sin recidivas. En el manejo de esta paciente, el drenaje percutáneo demostró ser útil como primera elección.<hr/>ABSTRACT Pancreatic pseudocysts represent the 75% of cystic pancreatic lesions. Only 10% are originated after trauma. We report a 32 years old female patient, with a history of a closed abdominal trauma two months ago, who attended the General Surgery consultation office at the Regional Hospital of Huambo, Angola. She visibly presented a palpable focal increase of volume in mesogastrium. She was admitted with the diagnosis of abdominal tumor. A pancreatic pseudocyst was identified, and a percutaneous drainage was carried out with complete resolution and uneventful evolution, without relapses to the present. In this patient, the percutaneous drainage proved to be useful as the first choice approach. <![CDATA[Mama supernumeraria. Presentación de caso]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200666&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presencia de tejido mamario o no, areola o pezón es la principal diferencia dentro de las ocho variantes de la clasificación de Kajava, vigente desde el siglo XX; dichas malformaciones se presentan en el 6% de la población. El caso se trata de una paciente de 49 años de edad, de la raza negra que siempre convivió con una tercera mama, localizada en la axila izquierda, pero por las molestias al realizar sus actividades normales y los serios problemas estéticos, acudió a la consulta de cirugía del Hospital de Campaña ubicado en la periferia de Luanda (Camama)- Angola. Se comprobó por ecografía la presencia de tejido mamario y se decidió tratamiento quirúrgico ambulatorio.<hr/>ABSTRACT The presence or absence of mammary tissue, aureole or nipple, makes the difference among the 8 variants of the current Kajava classification, since the beginning of the 20th Century. Such malformations appear in the 6% of female population. This case is about a 49 year- old black patient, who always lived with a 3th breast under her left armpit. Due to the discomfort when doing her daily activities and poor aesthetic, she decided to attend to a hospital located in the outskirts of Luanda, Angola. Echography revealed the presence of mammary tissue so an ambulatory surgery was decided. The peculiarity of this case led to this case presentation. <![CDATA[Repositorios de tesis de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200672&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los repositorios de tesis institucionales son depósitos de archivos digitales de diferentes especialidades. Con el objetivo de difundir y preservar el patrimonio bibliográfico de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín (UCMHo), se creó el repositorio de la Biblioteca Universitaria, utilizando las herramientas informáticas y las bondades que permite el sistema CWIS, además de tener acceso a textos completos de tesis de maestrías y terminación de residencias por parte de los docentes, investigadores y alumnos a través de la iniciativa Open Access, para contribuir al desarrollo de las Ciencias Médicas y afines en el territorio holguinero.<hr/>ABSTRACT Institutional electronic theses repositories are digital archives of different specialties for bibliographic heritage preservation and dissemination. At Medical Sciences University of Holguin (UCMHo), the institutional repository was created by computer tools and CWIS benefits and archived at the University Library. At the same time, we had access to master's degrees full texts theses from students, professors and researchers´, all residents’ final exams. This Open Access initiative contributes to Medical Sciences development in Holguín, Cuba.