Scielo RSS <![CDATA[Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1561-319420140001&lang=es vol. 18 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Comprometidos con el pueblo y la revolución cubana</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Incidencia y tendencia de lesiones cervicouterinas en mujeres pinareñas de 10-24 años. </b><b>2003-2012</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: se han detectado lesiones premalignas y malignas en mujeres menores de 25 años, pero no se conoce exactamente la magnitud del problema en Pinar del Río. Objetivo: evaluar la incidencia y la tendencia de lesiones premalignas y malignas del cuello uterino en mujeres pinareñas menores de 25 años según características demográficas en el período 2003-2012. Material y método: se realizó un estudio retrospectivo, longitudinal para conocer la incidencia anual de lesiones premalignas y malignas del cuello uterino en mujeres pinareñas menores de 25 años. La muestra estuvo conformada por el resultado de las biopsias realizadas a estas jóvenes en ese período. Resultados: la incidencia anual por 10000 mujeres 10-24 años fue de 8.8 para las NIC I; 3,1 en NIC II; 1,6 para las NIC III + CIS, 0.07 para el microinvasor, 0.03 para el invasor Ib y 0.02 para el invasor estadio II. No se detectaron ni estadios superiores de la variedad epidermoide y adenocarcinomas endocervicales. La incidencia anual para cada una de las lesiones mostró una tendencia al incremento sobre todo para las NIC I. De 1198 biopsias realizadas en este grupo etario solamente se detectaron 7 carcinomas epidermoides invasores cervicales en 10 años, 0.7 anuales, con tasa de 5.8 x cada 1000 mujeres de 10-24 años. Conclusiones: la incidencia detectada de lesiones malignas en este grupo no justificaría comenzar la realización del pesquisaje citológico antes de los 25 años, ya que el costo sería alto y el beneficio mínimo.<hr/>Introduction: malignant and pre-malignant lesions have been localized in women less than 25 years, but the exact enormity of the problem in Pinar del Río is not known. Objective: to evaluate the tendency and incidence of malignant and pre-malign cervical lesions in Pinar women less than 25 years old according to demographic characteristics, in the period 2003-2012. Material and method: a retrospective, cross-sectional study was carried out, in order to know the annual incidence of malign and pre-malign cervical lesions in Pinar women younger than 25 years. The sample comprised the results of biopsies made of those women in that period. Results: the annual incidence in 10,000 women from 10-24 years old was 8.8 for CIN1, 3.1 for CIN2, 1.6 for CIN3 + CIS (carcinoma in situ), 0.07 for de micro-invasive, 0.03 for the invasive Ib, and 0.02 for the invasive stage II. Stages over neither epidermoidal nor endocervical adenocarcinomas were detected. The annual incidence in each lesion proved increasing particularly for NIC1 cases. Out of 1,198 biopsies made on this age group, only 10 invasive epidermoidal carcinomas were detected in ten years, 0.7 annually, with a proportion of 5.8 per 1,000 women between 10-24 years of age. Conclusions: The tendency of malignant lesions detected in this group would not justify starting the cytological screening before the 25 years of age, since the cost would high and the benefit would be minimal. <![CDATA[<b>Evaluación del programa nacional de rabia, provincia Pinar del Río, 2010</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la evaluación está concebida como la actividad que permite emitir un juicio de valor, identificar las brechas existentes entre el cumplimiento de los objetivos y su comportamiento en un momento determinado, proponiendo posteriormente las medidas para su corrección. Objetivo: evaluar los componentes estructura, proceso y resultados del mismo. Material y métodos: se realizó una investigación evaluativa del programa de rabia en la provincia Pinar del Río en el 2010 La información se obtuvo mediante la revisión de documentos, observaciones de proceso, entrevistas a los recursos humanos implicados en el programa; se utilizaron como medidas de resumen frecuencias absolutas, razones, proporciones o porcentajes, y tasas; se definieron los criterios, indicadores y estándares sobre la base de criterios normativos y de expertos. Resultados: la dimensión estructura fue evaluada de inadecuada, no cumpliendo con el estándar propuesto. En la dimensión proceso, el 66,6% de los indicadores examinados resultaron regular o mal. El 66.6% de los indicadores en la dimensión resultado del programa se evaluaron de mal. Conclusiones: el programa de rabia fue evaluado de inadecuado.<hr/>Introduction: the evaluation is conceived as the activity permitting to deliver judgments of value, to identify the gaps existing between the achievement of the goals and its behavior in a certain time, and the further proposal of measures for correction. Objective: to evaluate its components structure, process, and results. Material and methods: an evaluative revision of the rabies program was made in Pinar del Río Province in 2010. The information was collected by papers research, observation of processes, interviews with the human resources involved in the program; as synthetic means we used absolute frequencies, rates, and percentages. The criteria, indicators and standards were defined under normative and expert criteria. Results: the dimension structure was evaluated as inadequate, as it does not comply by the proposed standards. In the dimension process, the 66.6% of the examined indicators were evaluated as wrong or fair. The 66.6% of the indicators of the dimension results of the program were evaluated as wrong. Conclusions: the Rabies Program was evaluated as wrong. <![CDATA[<b>Influencia de la hipertensión originada por el embarazo en el parto y el recién nacido</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la preeclampsia representa un gran riesgo para la madre y el producto de la concepción. Objetivo: evaluar la repercusión que tiene la hipertensión originada por el embarazo en la gestación, el parto y el recién nacido. Material y método: se realizó una investigación prospectiva, longitudinal y analítica en el Policlínico Universitario "Hermanos Cruz", en el período comprendido entre mayo de 2011 y mayo de 2012; el universo de estudio estuvo conformado por todas las gestantes pertenecientes a dicho policlínico, mientras la muestra se formó con 130 gestantes que se dividieron en dos grupos, el grupo estudio las pacientes a las que se les diagnosticó un preeclampsia (n = 31) y el grupo control gestante sin la enfermedad (n = 93). Se analizaron diferentes variables del parto y el neonato. Los resultados se calcularon a través del test de ji cuadrado con nivel de significación de p < 0,05. Resultados: la prematuridad se presentó en el 22.58 %, la inducción del parto fue utilizada en 19 gestantes, la cesárea se realizó en el 70.97 %, los neonatos con bajo peso se presentaron en el 54.84 % del grupo estudio y el 38.71 % de los recién nacidos tuvieron puntaje de Apgar bajo a los cinco minutos. Todas las variables fueron altamente significativas. Conclusiones: la preeclampsia influye negativamente en el parto y el recién nacido. Además de considerarse como factor de riesgo para que se produzcan eventos nocivos en la madre y el neonato.<hr/>Introduction: preeclampsia is a major risk to the mother and her offspring. Objective: to evaluate the impact of hypertension caused by pregnancy in gestation, delivery and by the newborn. Material and methods: it was performed a prospective, longitudinal and analytical research at Hermanos Cruz University Outpatient Clinic in the period between May 2011 and May 2012, the universe consisted of all pregnant women belonging to that clinic, while the sample was made up of 130 pregnant women, and were divided into two groups: the study group of patients who were diagnosed with preeclampsia (n=31) and the control group of pregnant women without the disease (n=93). Different variables of childbirth and the newborn were analyzed. The results were calculated by the chi-square test with a significance level of p < 0.05. Results: prematurity was presented in 22.58%, delivery induction was used in 19 pregnant women, cesarean section was performed in 70.97 %, low-weight neonates presented in 54.84 % of the study group and 38.71 % of newborns had low Apgar score at five minutes of birth. All variables were highly significant. Conclusions: preeclampsia is affecting the delivery and the newborn. It is also considered as a risk factor for adverse events that occur in the mother and the newborn. <![CDATA[<b>Evaluación del nivel de conocimientos de jóvenes adolescentes sobre sexualidad</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la adolescencia es una etapa de cambios que suceden con gran rapidez, afectando la esfera social, cultural, psicológica, anatómica y fisiológica. Objetivo: se realizó un estudio descriptivo, longitudinal, con el objetivo de evaluar el nivel de conocimientos de jóvenes adolescentes sobre sexualidad del Consultorio Médico 25. Material y método: el universo de estudio quedó constituido por los adolescentes que residen en el área del consultorio y aceptaran participar, 119 en total, y la muestra fue de 62 adolescentes que cumplieron criterios de inclusión y exclusión. Se analizaron las variables recogidas en el cuestionario aplicado, a los resultados se les aplicó el método estadístico para determinar el grado de significación. Resultados: la mayoría de los adolescentes tenían más de 14 años de edad y eran del sexo femenino. Recibieron información sexual por más de 2 vías, seguidos de amigos, padres y profesores. Más de la mitad de los adolescentes de ambos sexos han tenido relaciones sexuales, destacándose el grupo de 16 -19 años, y a los 15 años gran cantidad de adolescentes refirieron la primera relación sexual. El método anticonceptivo más conocido fue el condón, la mayoría utilizó anticonceptivos en las relaciones sexuales. Conclusiones: se incrementaron los conocimientos relacionados con la sexualidad y embarazo en la adolescencia mediante la aplicación de la intervención educativa y de esta forma los preparamos para una sexualidad sana y responsable.<hr/>Introduction: adolescence is a time of changes that occur rapidly, affecting the social, cultural, psychological, anatomical and physiological sphere. Objective: a descriptive, longitudinal study was conducted in order to assess the level of knowledge of young adolescents about sexuality at the community doctor´s office # 25. Material and methods: the universe was composed of adolescents who live in the area of the office and agreed to participate, 119 in total, and the sample was of 62 adolescents who met inclusion and exclusion criteria. The variables contained in the questionnaire were analyzed applied to the results; we applied the statistical method to determine the degree of significance. Results: most adolescents had more than 14 years of age and were female. They received sexual information for more than 2 ways, followed by friends, parents and teachers. More than half of them have had intercourse, highlighting the group of 16-19 years, and 15 years, and a lot of teens reported first sexual intercourse. The best known contraceptive was the condom; the majority of them had contraceptive sexual intercourse. Conclusions: knowledge related to sexuality and teenage pregnancy through the implementation of the educational intervention increased and thus they were preparing for a healthy and responsible sexuality. <![CDATA[<b>El síndrome de hiperlaxitud articular, un enfoque clínico epidemiológico en Minas de Matahambre</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el síndrome de hiperlaxitud articular, descrito por Rotés-Querol en 1957, se caracteriza por la presencia de hiperlaxitud articular y síntomas relacionados con el aparato locomotor. Su diagnóstico es clínico, basado en las maniobras exploratorias descritas en el Score de Beighton, y no existe tratamiento específico. Objetivo: analizar el comportamiento de las características clínico-epidemiológicas del síndrome de hiperlaxitud articular en la población de Minas de Matahambre. Material y Métodos: se realizó un estudio descriptivo y retrospectivo desde enero del 2011 a enero del 2013, al total de pacientes remitidos a la consulta de genética comunitaria por presentar hiperlaxitud articular acompañado de otra sintomatología, determinándose el comportamiento de las principales características clínico-epidemiológicas de la enfermedad. Resultados: predomina el sexo femenino y la raza blanca, se presenta en el grupo de 3 a 8 años en el 55,3 %, siendo significativos los casos de zonas rurales, el diagnóstico decrece con la edad, el 78,9% presenta algún familiar de primer orden afectado, y predomina como factores de riesgo el bajo consumo prenatal de ácido fólico, la malnutrición materna y el bajo peso al nacer. Conclusiones: se determinan las características clínico-epidemiológicas del síndrome de hiperlaxitud articular, buscando extenderlas a los profesionales de salud y aumentar así sus conocimientos sobre dismorfologia para la remisión oportuna de casos de hiperlaxitud articular asociados a enfermedades genéticas, y por tanto implementar estrategias de intervención comunitaria en familias identificadas para la detección precoz, y así disminuir las complicaciones.<hr/>Introduction: joint hypermobility syndrome, described by Rotés-Querol in 1957, is characterized by the presence of joint hypermobility and symptoms related to the musculoskeletal system. The diagnosis is clinical, based on exploratory maneuvers specified in Beighton Score, and with no specific treatment. Objective: to analyze the behavior of the clinical and epidemiological features of joint hypermobility syndrome in the population of Minas de Matahambre. Material and Methods: a retrospective descriptive study was conducted from January 2011 to January 2013; the total number of patients was referred to consultation with the community genetics for hypermobility together with other symptoms, determining the behavior of the main clinical and epidemiological characteristics of the disease. Results: predominantly female and white presented in the group of 3-8 years as the 55.3 %, with significant rural cases, diagnosis decreases with age, 78.9 % have some affected first-order relation and risk factors predominate as low prenatal folic acid intake, maternal malnutrition and low birth weight. Conclusions: the clinical and epidemiological characteristics of joint hypermobility syndrome are determined, seeking to extend health professionals and increase their knowledge of dysmorphology for timely referral of hypermobility associated with genetic diseases, and therefore to implement intervention strategies in the families identified for early detection and thus to reduce complications. <![CDATA[<b>Prevalencia y pronóstico de la lepra en Pinar del Río</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la lepra es una enfermedad infecciosa crónica, granulomatosa, transmisible, poco contagiosa, causada por el bacilo Mycobacterium leprae, que afecta principalmente la piel, los nervios periféricos, la mucosa de las vías respiratorias superiores, los ojos y otras estructuras. Objetivo: estimar la prevalencia real a partir del cálculo de la prevalencia oculta y el pronóstico de la lepra en Pinar del Río para el 2013. Material y método: se realizó un estudio observacional descriptivo de carácter prospectivo, para la obtención de la información se revisaron las tarjetas de declaración obligatoria y las encuestas epidemiológicas de los casos de lepra. Se calcularon diferentes indicadores: tasa de prevalencia de lepra, la prevalencia oculta y el pronóstico de la enfermedad por el método de alisamiento exponencial. Resultados: la prevalencia de la lepra en la provincia en los últimos años tiene una tendencia al descenso, existiendo una diferencia entre la prevalencia conocida y la prevalencia real, al incrementarse esta última con la sumatoria de la prevalencia oculta que fue de 5 casos, con un pronóstico para la enfermedad para el 2013, similar al año anterior. Conclusión: el estudios reveló que aunque la lepra no constituye un problema de salud en la provincia, existen brechas en el sistema de vigilancia, que se identifican con el calculo del estimado de la prevalecía oculta que representa el número de casos de lepra, que no se diagnosticaron en la provincia en los últimos cinco años, lo que influirá en los indicadores operacionales y epidemiológicos del programa de lepra.<hr/>Introduction: leprosy is a chronic, mildly contagious granulomatous disease caused by the bacillus Mycobacterium leprae, affecting chiefly the skin, the peripheral nerves, the mucosa of the upper respiratory tracts, the eyes and other structures. Objective: to estimate the real prevalence by the calculation of the hidden prevalence and the prognosis of leprosy in Pinar del Río for the year 2013. Material and method: an observational descriptive study of prospective character was carried out; for obtaining the information, compulsory declaration cards and the epidemiological surveys of the leprosy cases were reviewed. Several indicators were calculated: leprosy prevalence rate, hidden prevalence, and the prognosis of the disease by the method of exponential smoothing. Results: in the last years, the prevalence of leprosy in P. Rio has a tendency towards decrease, existing a difference between the known prevalence and the real prevalence, on the increase of the latter to the sum of the hidden prevalence of 5 cases, with a forecast in the disease for 2013 similar to the previous year. Conclusion: the study revealed that although leprosy does not constitute a health problem in the Province, there are gaps in the surveillance system, identified after calculation of the estimate of hidden prevalence representing the number of leprosy cases, not diagnosed in the Province in the last five years, which will have an influence in the operational and epidemiological indicators of the leprosy program. <![CDATA[<b>Programa de detección de errores innatos del metabolismo, Minas de Matahambre 2008-2012</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los errores innatos del metabolismo son un grupo muy heterogéneo de enfermedades congénitas, determinadas por el bloqueo de un paso metabólico debido a la mutación de genes responsables del funcionamiento del mismo. Con herencia autosómico recesiva y en algunos casos ligada al cromosoma X, su diagnóstico precoz y el uso correcto de todas las opciones terapéuticas posibles es fundamental para asegurar la supervivencia y la mejor calidad de vida posible de los individuos afectados. Objetivo: describir los resultados del programa de detección de errores innatos del metabolismo durante cinco años en el municipio Minas de Matahambre. Material y Métodos: se realizó un estudio descriptivo y retrospectivo en el municipio de Minas de Matahambre del 2008 al 2012, al total de recién nacidos estudiados mediante el tamizaje neonatal. Resultados: se estudiaron un total de 1822 recién nacidos, alcanzando una cobertura del 99,3 %. Existe mayor número de primeras determinaciones de: galactosa y 17 hidroxiprogesterona, no se han detectado casos confirmados de enfermos de hiperplasia adrenal congénita, fenilcetonuria, galactosemia, déficit de biotinidasa e hipotiroidismo congénito. Conclusiones: con el presente trabajose describen los resultados del programa de detecci ón de errores innatos del metabolismo en el municipio, lo que permite el diagnóstico preciso, el correcto tratamiento médico y un adecuado asesoramiento genético a la familia.<hr/>Introduction: innate errors of metabolism are a very heterogeneous group of congenital diseases, determined by the blocking a metabolic passing due to mutation of genes responsible for the operation. Autosomal recessive inheritance and in some cases X-linked, early diagnosis and proper use of all possible treatment options is critical to assure the survival and the best possible quality of life of affected individuals. Objective: to describe the results of the screening program of innate errors of metabolism for five years in the town of Minas de Matahambre. Material and Methods: a retrospective descriptive study was conducted in the town of Minas de Matahambre from 2008 to 2012; the total number of infants were studied by neonatal screening. Results: a total of 1822 infants were studied, reaching coverage of 99.3%. There is a greater number of first determinations: galactose and 17 hydroxyprogesterone were not detected in patients with confirmed congenital adrenal hyperplasia, phenylketonuria, galactosemia, biotinidase deficiency and congenital hypothyroidism cases. Conclusions: the present work program results in detection of innate errors of metabolism in the town as being described, allowing accurate diagnosis, proper medical treatment and appropriate genetic counseling for the family. <![CDATA[<b>Potencial de donantes de sangre en un consultorio</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: las donaciones de sangre constituyen un acto altruista para lo cual se requiere individuos con voluntad y disposición a ello. Objetivo: caracterizar el potencial de donantes de sangre en un consultorio. Material y método: la investigación que se expone se realizó en el consultorio 16 del Policlínico Universitario Hermanos Cruz, en el período comprendido entre el 1ro de noviembre y el 31 de diciembre de 2012. Es una investigación descriptiva, observacional, de corte transversal. El universo lo constituyeron los 568 pacientes de 18 a 65 años pertenecientes al consultorio 16 y la muestra fue de 533 individuos que cumplieron los criterios de inclusión. Se respetó la ética médica. Resultados: predominó el sexo femenino y los no aptos para donar en la muestra analizada. El grupo de donantes y dispuestos a donar superó al 5% necesario para garantizar las donaciones de sangre. Predominó el sexo masculino entre los donantes, dispuestos y no dispuestos a donar y el sexo femenino entre los no aptos. La mayor parte de los no aptos toman medicamentos contraindicados para donar. La mayoría de los no dispuestos le tiene miedo al pinchazo. Conclusiones: una adecuada estrategia de intervención educativa permitiría eliminar algunos de estos temores y lograr que las personas los venzan. Para ello, se debe concientizar sobre la importancia de las donaciones y su utilidad. Se debe estimular moralmente a los nuevos donantes para que conozcan cuán útil ha sido su acto altruista.<hr/>Introduction: blood donations are an altruistic act requiring individuals with willingness and readiness. Objective: to characterize the potential blood donors in a community doctor´s office. Material and Method: the research was made in the doctor´s office number 16 of Hermanos Cruz Neighborhood, in the period between November 1 and December 31, 2012. It is a descriptive, observational, cross-sectional research. The universe was composed of 568 patients from 18 to 65 years old belonging to the office 16 and the sample was 533 individuals who met the inclusion criteria. Medical ethics was respected. Results: predominance of female and unfit people to donate in the sample analyzed. The group of donors willing to donate exceeded the 5% required to secure blood donations. Males predominated among donors, willing and unwilling to donate, and females predominated among the unfit. Most of the unfit take medications contraindicated to donate. Most unwilling people were afraid of the puncture. Conclusions: adequate educational intervention strategy would eliminate some of these fears and will help people overcome them. To do this, it should be raised awareness about the importance of donations and its usefulness. New donors should morally be encouraged to know how useful the donation act is. <![CDATA[<b>Pesquisaje de afecciones oculares en niños de círculos infantiles. </b><b>Estrategia de intervención</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: cuando la visión está disminuida o ausente provoca minusvalías para los niños, provocando trastornos del aprendizaje y de su desarrollo integral. Objetivo: determinar las afecciones oculares en niños de círculos infantiles. Material y método: se realizó una investigación longitudinal, aplicada y de intervención mediante pesquisa activa durante los años 2010-2011. El universo estuvo constituido por los 367 niños de 1 a 6 años de los Círculos Infantiles del Policlínico "Turcios Lima" de Pinar del Río. La muestra estuvo representada por 42 niños, realizada mediante muestreo intencional. Se les realizó una encuesta estructurada y una historia clínica oftalmológica a los niños que cumplieron los criterios de inclusión. La información recogida se procesó, utilizando el sistema Epi Info, calculándose las frecuencias absolutas y relativas porcentuales, la media y la desviación estándar, así como el estadígrafo Ji cuadrado al 95 % de certeza. Resultados: la prevalencia de niños con afecciones oculares fue del 11,4%, diagnosticándose el 61,9% por vez primera, independientemente de la edad y el sexo. Prevaleció la afectación ocular unilateral, de severidad ligera, causada por trastornos refractivos. En la medida que aumentó la escolaridad de los padres se incrementaron sus conocimientos sobre las enfermedades oculares. Conclusiones: existe un subregistro de afecciones oculares en los niños pesquisados, a pesar del examen oftalmológico que se realiza a la entrada de estas instituciones. El trabajo del oftalmólogo y del equipo de salud de la APS, contribuye a la eliminación de la ambliopía, logrando una mejor calidad de vida, y una adecuada capacidad intelectual y de aprendizaje.<hr/>Introduction: when vision is diminished or absent, it provokes handicaps in children, and so learning and overall development disorders. Objective: to determine eye affections in Kindergarten children. Material and method: it was carried out a longitudinal applied and intervention research by active screening during the years 2010 and 2011. The universe consisted of the 367 children of ages from 1 to 6 years from the Kindergartens belonging to Turcios Lima Outpatient Clinic of Pinar del Río. The sample was composed by 42 children, made by intentional sampling. A structure survey was made together with an eye clinical record to the children within the inclusion criteria. The gathered data was processed, using the system Epi Info, calculation the percentage absolute and relative frequencies, the media and standard deviation, and also the chi-square test at 95% of accuracy. Results: the prevalence of children with eye affections was 11,4%, diagnosed firstly the 61,9%, regardless of age and sex. Mildly one-sided eye affection prevailed, caused by refractive disorders. As the parents school level increased, so did their knowledge on eye diseases. Conclusions: there is a record of eye affections in screened children, despite the eye examination made on admission to these institutions. The ophthalmologist's and the health team´s work contributes to the eradication of amblyopia, and so with the life quality, and an adequate learning and intellective capacity. <![CDATA[<b>El proceso de formación de valores mediante la clase de Informática</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el termino valor está relacionado con la propia existencia de la persona, afecta su conducta, configura sus ideas y condiciona sus sentimientos, es cambiante dinámico. Depende en buena medida de lo interiorizado a lo largo del proceso de socialización y actitudes que reproducimos a partir de las diversas instancias socializadoras: escuela, familia, la comunidad y los medios de difusión. Objetivo: caracterizar el proceso de formación de valores mediante las clases de informática en la carrera de tecnología de la salud en la Filial de Tecnología de la Salud "Simón Bolívar" de Pinar del Río. Material y método: estudio cualitativo de corte pedagógico, se usaron métodos teóricos y empíricos tales como el histórico-lógico y el sistémico- estructural, así como el análisis bibliográfico. Resultados: el 95% de los profesores conocen cuáles son sus deberes como educandos y cuáles son los valores más importantes a formar en sus estudiantes, en el caso de los estudiantes solamente el 25% de ellos conoce los valores a formarse en las clases de Informática Básica. Conclusiones: los profesores y estudiantes tienen conocimientos acerca del tema aunque los segundos tienen que profundizar en los valores responsabilidad, laboriosidad y honestidad.<hr/>Introduction: the term "value" is related to the existence of the person, affects its behavior, shapes its ideas and conditions, its feelings, and is dynamically changing. It largely depends on what has been internalized through the process of socialization and the attitudes reproduced from the several socializing levels: the school, family, community and the media. Objective: to characterize the formation of values using the Informatics lessons in the health technology major at Simon Bolivar Health Technology Institute of Pinar del Río. Material and methods: pedagogical qualitative study, theoretical and empirical methods such as historical and logical and the systemic-structural as well as the literature review were used. Results: 95% of the teachers know what their responsibilities as learners and what the most important values are to be in their students, for students only 25% of them know the values to form in the Informatics lessons. Conclusions: teachers and students have knowledge on the subject, although the latter have to go into details on the responsibility, and the values of hard-work and honesty. <![CDATA[<b>La educación en valores profesionales en la Filial de Tecnología de la Salud Simón Bolívar</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los valores se forman en el proceso de socialización bajo la influencia de diversos factores (familia, escuela, medios masivos de comunicación, organizaciones políticas, sociales, religiosas, etc). Integrar los valores al aprendizaje de manera intencionada y consciente significa no sólo pensar en el contenido como conocimientos y habilidades, sino en la relación que ellos poseen con los valores. Objetivo: valorar la educación en valores profesionales de los estudiantes de Tecnología de la Salud de la Filial Simón Bolívar de Pinar del Río. Material y método: en el estudio cualitativo de corte pedagógico, se usaron métodos teóricos y empíricos tales como el histórico-lógico y el sistémico- estructural, y la revisión documental para el análisis teórico. Resultados: la educación en valores profesionales de los estudiantes de tecnología de la salud es un reto para los profesores, que deben potenciar la interdisciplinariedad desde el propio proceso docente educativo, centrado en los estudiantes, logrando integración coherente de todos los componentes didácticos, siendo el método muy importante en la dinamización del proceso. Conclusiones: constituye una necesidad el desarrollo de una educación integrada, que significa la integración de todos los procesos universitarios hacia la formación y el desarrollo de los valores: en lo académico, lo laboral y lo investigativo; también en el aspecto curricular, el extracurricular y la vida universitaria en general. La educación en valores profesionales es renovadora, revolucionaria, para la vida, que permite transitar hacia un futuro mejor.<hr/>Introduction: values are formed in the process of socialization under the influence of several factors (family, school, mass media, political, social, religious, etc). Integrating values intentionally and consciously to learning not only means thinking of the content as knowledge and skills, but of their relationship as values. Objective: to evaluate professional values education in Simón Bolívar Health Technology School of Pinar del Río. Material and Method: In a pedagogical qualitative study, theoretical and empirical methods were used, such as the historical and logical and the systemic-structural, and paper research for the theoretical analysis. Results: professional values education of students in health technology is a challenge for teachers, which should enhance interdisciplinarity from the teacher educational process, student-centered, achieving consistent integration of all educational components, being the very important method in energizing the process. Conclusions: it is a need to develop an integrated education, which means the integration of all school processes towards values training and development: in academic, labor and research, also in the curricular aspect, and the extracurricular and school life in general. Professional values education is refreshing, revolutionary, lively, allowing transition to a better future. <![CDATA[<b>Estrategia de superación para profesores que imparten docencia en la carrera de Tecnología de la Salud</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el proceso de universalización de la Educación Superior es parte de la Batalla de ideas, y como todo proceso revolucionario está en constante perfeccionamiento, la formación del personal calificado de salud en las distintas modalidades, a partir del curso escolar 2009-2010 se producen cambios significativos en la formación de pregrado de la carrera de Tecnología de la Salud. Objetivo: diseñar una estrategia de superación para resolver las carencias que poseen desde el punto de vista psicológico, metodológico y científico metodológico los docentes que imparten clases en la carrera tecnología de esta filial, que les permita enfrentar las actuales transformaciones. Material y método: El universo estuvo conformado por veinticinco profesores que imparten docencia en la carrera, coincidiendo este con la muestra. Los métodos teóricos utilizados fueron: análisis-síntesis, inductivo-deductivo, histórico-lógico y como empírico la observación en la realización de visitas a clases, y la estadística descriptiva para procesar los resultados. Resultados: el conjunto de indagaciones teóricas y empíricas posibilitaron determinar las necesidades de los docentes que limita su desempeño profesional. Además permitió identificar las áreas temáticas a incluir en la superación por las carencias que poseen en la formación de pregrado. Las temáticas determinadas se evaluaron como pertinentes, y las formas organizativas incluidas en la estrategia fueron: talleres, cursos cortos de postgrado y actividades demostrativas, reuniones metodológicas y conferencias. Conclusiones: el sistema que se está aplicando ha solucionado en gran medida las necesidades que identificaron los encuestados y entrevistados, lo que redunda en una mejor preparación para desarrollar las actividades docentes.<hr/>Introduction: the process of universalization in Higher Medical Education is part of the "Batalla de Ideas" project, and as each revolutionary process, it is in constant upgrading, thus the training of qualified personnel of health system is carried out in relation to different methods. From the academic course 2009-2010 significant changes took place in Health Technology Undergraduate Studies. Objective: to design a strategy to solve psychological, methodological and scientific-methodological problems of the teaching staff to face up the current changes. Material and methods: the target group was comprised of 25 professors, coinciding with the sample. The theoretical methods used were: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logic; along with observation through visits to classes as an empirical method. Descriptive statistics was applied to process the results. Results: the set of theoretical and empirical inquires made possible to determine the needs of the teaching staff that limit their professional competences; besides it was possible to identify the areas of the subject matter to be included in the training of this teaching staff due to the lack of pre-graduate preparation they have. The subject matters chosen were appropriated; as well as the ways of organization included, such as: workshops, short-postgraduate courses, demonstrative teaching activities, methodological meetings and conferences. Conclusions: the system applied has given solution, in large extend, to the needs that were identified on the surveys and/or interviews, leading to a better preparation to develop the teaching activities. <![CDATA[<b>Manejo de la cirugía endoscópica por el personal de Enfermería</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la disposición y preparación del personal de enfermería es uno de los aspectos fundamentales en las Unidades Quirúrgicas. Objetivo: caracterizar el grado de competencia profesional de enfermeros en la Unidad Quirúrgica en relación a técnicas y preparación para la cirugía endoscópica. Material y Métodos: investigación aplicada, de intervención educativa, prospectiva y longitudinal durante el año 2013 en la Unidad Quirúrgica, Hospital Pediátrico Provincial Docente «Pepe Portilla», Pinar del Río, Cuba. Se utilizaron métodos de encuesta y observación de forma comparativa en dos momentos. El universo y la muestra coincidieron en un total de 21 enfermeros. Resultados: se logró caracterizar el grado de competencia profesional de los enfermeros en relación al manejo de la cirugía endoscópica. Conclusiones: es imprescindible la constante preparación y superación del personal de enfermería que trabaja en los servicios quirúrgicos sobre todo en las Unidades Pediátricas.<hr/>Introduction: the provision and preparation of nurses is one of the fundamental aspects of the Surgical Services. Objective: to characterize the degree of professional competence of nurses in the Surgical Services in relation to techniques and preparation for endoscopic surgery. Material and Methods: applied research, educational intervention, prospective and longitudinal study in 2013 in the Surgical Service of Pepe Portilla Provincial Paediatrics Teaching Hospital, Pinar del Rio, Cuba. Observational and survey methods were used comparatively in two stages. The universe and the sample totally comprised 21 nurses. Results: it was possible to characterize the degree of professional competence of nurses regarding the management of endoscopic surgery. Conclusions: it is essential to the continued development and improvement of nurses working in surgical services especially in pediatric services. <![CDATA[<strong>La preparación de los profesores de Licenciatura en Enfermería para la confección de exámenes escritos</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: para la correcta conducción del proceso docente educativo relacionado con la confección de exámenes escritos se requiere una adecuada preparación pedagógica del claustro, por constituir la modalidad de evaluación más frecuente en la carrera de licenciatura en enfermería. Objetivo: caracterizar la preparación pedagógica de los profesores para la confección de exámenes escritos en la carrera de Licenciatura en Enfermería en la Facultad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Métodos: investigación de corte pedagógico en la carrera de licenciatura en enfermería de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río en el período septiembre 2012 hasta agosto 2013 donde, basados en el método dialéctico materialista, se hicieron uso además de métodos teóricos y empíricos como el análisis-síntesis, el método inductivo-deductivo, la encuesta y la revisión documental. El universo y la muestra estuvieron conformados, intencionalmente coincidiendo, por los 29 profesores de los colectivos de asignaturas en la sede central. Resultados: el 48,3% reconoció tener dificultades en la selección del tipo de pregunta en función de los contenidos y en la elaboración de la tabla de contenidos; el 31,0% planteaba dificultades como: establecer correspondencia objetivo-contenido y requisitos para la confección de los tipos de preguntas. En la evaluación del nivel de conocimientos sobre las características de las preguntas, se identificó bajo nivel (37,9%) para la elaboración de preguntas de selección múltiple tipo complemento agrupado y las de tipo ensayo en el 41,4%. Conclusiones: los profesores de la carrera de Licenciatura en Enfermería, carecen de habilidades metodológicas para elaborar exámenes escritos.<hr/>Introduction: for the correct conduction in the educational process related to the preparation of written boards, appropriate pedagogical preparation of faculty is required, and constitutes the most common form of assessment of the Nursing major. Objective: to characterize the pedagogical training of teachers for the elaboration of written boards in the Bachelor of Nursing major at Pinar del Río School of Medical Sciences. Methods: pedagogical research in the Nursing major of the University of Medical Sciences, Pinar del Río, in the period from September 2012 to August 2013, where based on the dialectical materialistic method, we have also used theoretical and empirical methods as the analysis and synthesis, inductive-deductive methods, the survey and the bibliographical research. The universe and the sample were composed by 29 teachers of the subject group in the school. Results: 48.3% said they have difficulty in selecting the type of questions in terms of content and in the development of the table of contents, 31.0% presented difficulties as to correspond with the objective requirements for content and to make the types of questions. In assessing the level of knowledge regarding the characteristics of the questions, a low level (37.9%) was identified for the development of multiple-choice questions, grouped as complement test type in 41.4 %. Conclusions: the Nursing major teachers lack methodological skills to develop written boards. <![CDATA[<b>Hipotiroidismo congénito y diafragma intraluminal no fenestrado. Rara asociación</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es El hipotiroidismo congénito afecta a 1 de cada 3000 a 4000 neonatos y es una de las causas prevenibles de dificultades en el aprendizaje. Se presenta el caso de un recién nacido sexo masculino, que al nacer desarrolló síndrome de distréss respiratorio e intolerancia digestiva que progresó a la disfunción con distensión abdominal, además de signos dismórficos al examen físico. Se concluye el caso como hipotiroidismo congénito asociado a atresia duodenal por diafragma intraluminal no fenestrado. Se realizó intervención quirúrgica a las 46 horas de vida y en su posterior evolución presentó complicaciones mayores hasta fallecer. Se realizó una revisión actualizada sobre estas enfermedades en el período neonatal y se presentaron fotos del caso previo consentimiento familiar.<hr/>Congenital hypothyroidism affects 1 in 3000 to 4000 neonates and is one of the preventable causes of learning difficulties. The case is presented of a male newborn who developed, on his birth, respiratory distress syndrome and digestive intolerance, progressing to dysfunction with abdominal distension, together with dimorphic signs on medical examination. The case is concluded as congenital hypothyroidism associated with duodenal atresia due to intraluminal non-fenestrated diaphragm. Surgical intervention was made on the 46 hours of life and the patient presented complications on his further development, and finally deceased. An updated revision was made about these diseases in the neonatal period and pictures of the case were presented under parental permission. <![CDATA[<b>Distocia de hombros y eventración diafragmática</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la distocia de hombros es un evento impredecible que puede ser leve o grave. En el período neonatal constituye el factor de riesgo más importante para lesión del plexo braquial y una causa excepcional de eventración diafragmática por injuria del nervio frénico. Presentación del caso: se presenta un recién nacido producto de parto distócico por distocia de hombros, que nace severamente deprimido y en su evolución requiere soporte ventilatorio prolongado. Conclusiones: el estudio fluoroscópico concluyó una eventración diafragmática derecha, permaneciendo con un síndrome de dificultad respiratoria de aproximadamente un mes de evolución y sin requerir tratamiento quirúrgico hasta el momento actual. Las complicaciones más frecuentes fueron la bronconeumonía y las atelectasias a repetición. Se realizó una revisión actualizada del tema destacándose diagnóstico etiológico. Se presentan fotos previo consentimiento familiar.<hr/>Introduction: shoulder dystocia is an unpredictable event that can be mild or severe. In the neonatal period is the most important risk factor for brachial plexus injury and an exceptional cause of diaphragmatic hernia by phrenic nerve injury. Case presentation: a newborn is presented after a shoulder dystocia delivery, born severely depressed and whose evolution requires prolonged ventilatory support. Conclusions: in the fluoroscopic study we concluded right diaphragmatic hernia, with respiratory distress syndrome approximately of one month of evolution and without requiring surgical treatment to date. The most frequent complications were repeated bronchopneumonia and atelectasis. An updated review of the literature highlighting etiologic diagnosis was made. Photos are presented prior parental consent. <![CDATA[<b>Tumor intracardiaco en el recién nacido</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los tumores primarios cardiacos son raros durante la infancia y en su mayoría benignos, siendo los rabdomiomas los más comunes, asociándose en más del 60% de los casos con esclerosis tuberosa. La mayoría de ellos tienden a involucionar, pero algunos, según su localización y manifestaciones clínicas, requerirán tratamiento quirúrgico. Caso clínico: recién nacido del sexo femenino, hija de madre de 34 años. Nace producto de cesárea iterada a las 40 semanas, Apgar 9-9 y peso al nacer 2800 gramos. Tuvo seguimiento por Genética Clínica durante el embarazo por detectarse en ultrasonido prenatal la presencia de tumoración intracardiaca, la cual se confirma al realizar ecografía postnatal, con un área tumoral de 3,5mm. Se diagnostica Rabdomioma intracardiaco que no obstruye el tracto de salida, con seguimiento clínico y ecocardiográfico mensual y evolución favorable. Conclusiones: los tumores cardiacos fetales son extraordinariamente raros. Se pueden diagnosticar por ecografía desde la vida intrauterina. La actitud recomendada es expectante por la posibilidad de regresión espontánea, excepto en aquellos casos con repercusión clínica. En el seguimiento se debe descartar la presencia de esclerosis tuberosa por su elevada asociación con esta entidad.<hr/>Introduction: primary cardiac tumors are rare in childhood and mostly benign, the most common being rhabdomyomas, associating more than 60% of patients with tuberous sclerosis. Most of them tend to regress, but some, depending on their location and clinical manifestations, require surgical treatment. Case presentation: newborn female, daughter of a mother of 34 years old. Iterated product cesarean birth at 40 weeks, Apgar 9-9, 2800 grams of birth weight. Clinical genetics was tracking during pregnancy by prenatal ultrasound detected in the presence of Intracardial tumor, which was confirmed by postnatal ultrasound performed with a tumor area of 3.5 mm. Intracardial rhabdomyomas diagnosed does not obstruct the outflow tract, with clinical and echocardiography follow-up and monthly favorable. Conclusions: fetal cardiac tumors are extremely rare. They can be diagnosed by ultrasound from the womb. The recommended expectant attitude is the possibility of spontaneous regression, except in cases with clinical impact. At follow-up, the tuberous sclerosis must be ruled out by its high association with this entity. <![CDATA[<b>Profesor GERARDO ORTEGA RODRÍGUEZ</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los tumores primarios cardiacos son raros durante la infancia y en su mayoría benignos, siendo los rabdomiomas los más comunes, asociándose en más del 60% de los casos con esclerosis tuberosa. La mayoría de ellos tienden a involucionar, pero algunos, según su localización y manifestaciones clínicas, requerirán tratamiento quirúrgico. Caso clínico: recién nacido del sexo femenino, hija de madre de 34 años. Nace producto de cesárea iterada a las 40 semanas, Apgar 9-9 y peso al nacer 2800 gramos. Tuvo seguimiento por Genética Clínica durante el embarazo por detectarse en ultrasonido prenatal la presencia de tumoración intracardiaca, la cual se confirma al realizar ecografía postnatal, con un área tumoral de 3,5mm. Se diagnostica Rabdomioma intracardiaco que no obstruye el tracto de salida, con seguimiento clínico y ecocardiográfico mensual y evolución favorable. Conclusiones: los tumores cardiacos fetales son extraordinariamente raros. Se pueden diagnosticar por ecografía desde la vida intrauterina. La actitud recomendada es expectante por la posibilidad de regresión espontánea, excepto en aquellos casos con repercusión clínica. En el seguimiento se debe descartar la presencia de esclerosis tuberosa por su elevada asociación con esta entidad.<hr/>Introduction: primary cardiac tumors are rare in childhood and mostly benign, the most common being rhabdomyomas, associating more than 60% of patients with tuberous sclerosis. Most of them tend to regress, but some, depending on their location and clinical manifestations, require surgical treatment. Case presentation: newborn female, daughter of a mother of 34 years old. Iterated product cesarean birth at 40 weeks, Apgar 9-9, 2800 grams of birth weight. Clinical genetics was tracking during pregnancy by prenatal ultrasound detected in the presence of Intracardial tumor, which was confirmed by postnatal ultrasound performed with a tumor area of 3.5 mm. Intracardial rhabdomyomas diagnosed does not obstruct the outflow tract, with clinical and echocardiography follow-up and monthly favorable. Conclusions: fetal cardiac tumors are extremely rare. They can be diagnosed by ultrasound from the womb. The recommended expectant attitude is the possibility of spontaneous regression, except in cases with clinical impact. At follow-up, the tuberous sclerosis must be ruled out by its high association with this entity.