Scielo RSS <![CDATA[Revista Médica Electrónica]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1684-182420170002&lang=es vol. 39 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>Los procesos docentes asistenciales e investigativos en salud y su impacto social</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<strong>Influencia de los determinantes sociales en la salud del primer molar permanente</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el proceso salud enfermedad depende de múltiples y complejas condiciones y no se rige solamente por las leyes conocidas de las ciencias naturales, sino que abarca también influencias psicológicas, socioeconómicas y ambientales. Estas son consideradas determinantes sociales de salud. Los factores causales que clínicamente producen la caries están bien identificados, pero no los determinantes socialesos a su prevalencia y menos asociados al primer molar permanente, considerado por diferentes autores como llave de la oclusión. Objetivo: determinar la salud del primer molar permanente, relacionado con algunos determinantes sociales de la salud en escolares de 11 a 16 años de edad. Materiales y métodos: para ello se decidió realizar una investigación observacional descriptiva prospectiva y transversal con el objetivo de determinar la salud del primer molar permanente, relacionado con algunos determinantes sociales de la salud en escolares de 11 a 16 años de la Escuela Secundaria Básica “Fermín y Yolanda” del municipio Unión de Reyes de septiembre 2014 de a abril de 2015. Resultados: se encontró que la mayoría de los adolescentes eran del sexo femenino, y tenían entre 13 y 14 años de edad. La mayoría de las familias de los adolescentes eran disfuncionales. De las barreras para conductas saludables estudiadas, la que más incidió fue la ingestión de alimentos que expenden alrededor de la escuela con el 95,3%. Conclusiones: a pesar de estos resultados el 60,7% de los molares permanentes eran saludables<hr/>Introduction: the health-disease process depends on multiple and complex conditions and it is not only ruled by the acknowledged laws of the natural sciences. It also includes psychological, socioeconomic and environmental influences. These are considered health social determinants. The causal factors clinically producing caries are well identified, but the social determinants related with its prevalence are not, less those associated to the first permanent molar considered by several authors as the key of the occlusion. Aim: to determine first permanent molar health related with several health social determinants in students aged 11-16 years. Materials and methods: a cross-sectional, prospective, descriptive and observational research was carry out with the aim of determining the health of the first permanent molar that is related with several health social determinants in students aged 11-16 years of the Basic Secondary School (Junior High School in the United States) “Fermin y Yolanda”, of the municipality Unión de Reyes from September 2014 to April 2015. Outcomes: most of the teenagers were females ones, aged 13-14 years. Most of their families were dysfunctional. From the studied barriers for healthy behaviour, the one with more incidences was the intake of food sold near the school with 95.3 %. Conclusions: in spite of these results, 60.7 % of the permanent molars were healthy. <![CDATA[<strong>Evaluación de la Intervención Educativa “Tu sonrisa” en niños discapacitados</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los niños retrasados mentales presentan un desarrollo anormal de los procesos psíquicos, fundamentalmente los cognitivos superiores, los procesos voluntarios de la memoria, el pensamiento lógico verbal, y el lenguaje entre otros, todos como consecuencia de una lesión orgánica cerebral. Objetivo: para dar curso a la investigación se trazó como objetivo evaluar la aplicación de una intervención educativa con temas relacionados con higiene bucal, prevención y caries dental a niños con el propósito de mejorar el estado de salud bucal de los mismos, dadas por supuesto por sus características especiales. Materiales y métodos: para cumplimentar la investigación se evaluó la efectividad de la intervención propuesta en los niños retrasados mentales de 5 a 12 años de edad que pertenecen a esta área de salud sumando un total de 23 niños. Resultados: de los niños estudiados el mayor porciento eran del sexo masculino y tenían entre 8 y 10 años de edad; antes de la intervención educativa existía un gran numero de niños que tenían una higiene bucal inadecuada, desconocían los factores de riesgo de la caries dental y los métodos sobre prevención en Estomatología; mientras que después de aplicada la intervención mejoraron notablemente en estos aspectos. Conclusiones: según los resultados obtenidos se puede concluir que esta estrategia educativa preventiva permitió dar respuesta a los principales problemas identificados y alcanzar un mayor nivel de salud bucal en los niños con retraso mental en la etapa escolar al prevenir la formación de caries dental en dientes temporales y permanentes, pues al finalizar la intervención los resultados fueron evaluados de buenos.<hr/>Introduction: children with mental retardation have an abnormal development of the psychical processes, mainly the superior cognitive ones, the voluntary processes of the memory, the logic verbal thought and language, among others, all of them as the result of a brain organic lesion. Objective: the aim of the research was evaluating the application of an educative intervention with themes related with oral hygiene, prevention and dental caries in children with the purpose of improving their oral health status, given the special characteristics of them. Materials and Methods: it was evaluated the effectiveness of the proposed intervention in children with mental retardation aged 5-12 years who belong to this health area, being 23 children in total. Results: the higher percent of the studied children were male, aged 8 and 10 years; before the educative intervention a great number of children had an inadequate oral hygiene, did not know dental caries risk factors and the preventive methods in Odontology, while after applying the intervention these aspects remarkably improved. Conclusions: according to the obtained results it could be concluded that this educative preventive strategy allowed answering to the main identified problems and reaching a higher level of oral health in children with mental retardation in scholar age, because it prevented the oral caries formation in deciduous and permanent teeth, since at the end of the intervention the achieved results were evaluated as good. <![CDATA[<strong>Farmacovigilancia en el programa de Farmacología de la carrera de Medicina</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la Farmacología como ciencia es muy amplia, y comprende todos los aspectos relacionados con los fármacos o medicamentos. Constituye el sustento científico de la terapéutica que se imparte en todas las asignaturas clínicas. Objetivo: identificar los contenidos de farmacovigilancia en el programa de la asignatura de Farmacología en la carrera de Medicina. Materiales y Métodos: estudio descriptivo transversal que constató la presencia de la farmacovigilancia en el programa de Farmacología de la carrera de Medicina. Se aplicó una metodología propuesta para el análisis documental. Resultados: el análisis de los documentos arrojó que en los objetivos educativos de la Farmacología se encuentra: desarrollar una concepción, conducta y actuación que contribuyan a la educación en el uso racional y científico de los medicamentos, en todos los niveles de atención de la salud con énfasis en la primaria. Se incluyen los principales grupos de sustancias tendentes a ocasionar dependencia en el hombre, así como la aplicación de los conocimientos sobre las bases farmacológicas de la dependencia o adicción. Se constató la existencia de ejemplos de plantas medicinales y medicamentos herbarios que pueden producir reacciones adversas o interacciones con medicamentos. Conclusiones: los estudiantes de Medicina deben recibir formación sobre los principios de la prescripción racional antes de participar en la asistencia médica. Incorporar el estudio de la seguridad de los medicamentos desde la óptica del consumo, puede traducirse tanto en términos beneficiosos como perjudiciales, esta última condición se refleja en las reacciones adversas que pueden aparecer siempre que haya exposición a un fármaco<hr/>Introduction: Pharmacology is very wide as a science, and includes all the aspects related with the drugs or medications. It is the scientific support of the therapeutics that is taught in all the clinical subjects. Objective: to identify the pharmacovigilance contents in the program of the subject Pharmacology in the Medicine pre-grade studies. Materials and Methods: descriptive, cross-sectional study stating the presence of pharmacovigilance in the Pharmacology program of the Medicine pre-grade studies. A methodology proposed for the documental analysis was used. Results: the documental analysis showed that among the Pharmacology educative aims are: to develop a conception, behaviour and performance contributing to the training in the rational and scientific use of medications in all the levels of the health care, with emphasis in the primary one. There are included the main groups of substances tending to create dependence in people, and also the application of the knowledge on the pharmacological bases of dependence and addiction. It was stated the existence of medicinal plants and herbal medicines that could produce adverse reactions or interactions with medications. Conclusions: Medicine students should be trained on the principles of rational prescription before participating in medical care. Studying medications security from the point of view of their consumption may have both, beneficial and harmful effect. The last ones reveals in adverse reactions that may appear always when there is exposition to a medication <![CDATA[<strong>Elaboración de un protocolo para la vigilancia de la salud laboral</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: Un protocolo, en términos generales, es definido como un acuerdo entre profesionales expertos en un determinado tema y en el cual se han esclarecido las actividades a realizar ante una determinada tarea. Objetivo: elaborar un protocolo para la vigilancia de la salud laboral que contribuya a promover el bienestar físico-mental y social de los trabajadores. Materiales y Métodos: están referidos a los tipos de investigación utilizados: exploratorios, descriptivos y explicativos. En cuanto a los métodos empíricos aplicados se incluyen la revisión bibliográfica, el método científico inductivo-deductivo y el análisis y la síntesis. Resultados: se desarrolla el protocolo de vigilancia de la salud laboral con los diferentes subprotocolos: Medicina preventiva y del trabajo; Prevención secundaria; Higiene industrial; Seguridad industrial; y Organización, gestión y control. Conclusiones: se destaca que la elaboración del protocolo de vigilancia de la salud laboral constituye una guía para los empresarios de los diferentes aspectos y estructuras organizativas que deben tenerse en cuenta en las empresas.<hr/>Introduction: a protocol, in general terms, is an agreement between professionals with expertise in a definite theme in which the activities to carry out certain task have been clarified. Objective: to work a protocol out for the occupational health surveillance that could contribute promoting the workers’ physic-mental and social welfare. Materials and Methods: the kinds of research used are exploratory, descriptive and explicative ones. The used empirical methods are bibliographic review, the inductive-deductive scientific method, analysis and synthesis. Results: the protocol of occupational health surveillance is worked out with its different sub-protocols: Preventive and occupational medicine, Secondary prevention, Industrial hygiene, Industrial security, and Organization, management and control. Conclusions: it is highlighted that working the protocol of occupational health surveillance is a guide for the businessmen of the different organizational aspects and structures that have to be taken into account in the enterprises. <![CDATA[<strong>Comportamiento de la oclusión dentaria en pacientes operados de cirugía ortognática</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la cirugía ortognática corrige las alteraciones del componente esquelético en las anomalías dentomaxilofaciales. Estas deformidades provocan deficiente relación de los huesos maxilares, afectando la oclusión dentaria y sus funciones. Objetivo: identificar el comportamiento de la oclusión dentaria en pacientes que fueron intervenidos por cirugía ortognática. Materiales y Métodos: se realizó un estudio observacional descriptivo con el objetivo de identificar características oclusales en pacientes intervenidos por cirugía ortognática. Se utilizaron las variables: relación de molares, guías de función lateral, tipo de masticación, interferencias oclusales en movimiento de protrusión y de lateralidad. Resultados: se observaron pacientes con relación de molares en mesioclusión, lo cual es un indicio de recidiva de la neutroclusión que había sido alcanzada. La intervención quirúrgica de mayor incidencia fue la retroposición mandibular acompañada de centralización. Existió una gran mejoría de la función masticatoria. La mayoría de los pacientes, se encontraban libres de interferencias oclusales. Conclusiones: los examinados se encontraron entre los grupos de edades de 24 a 38 años, y el sexo femenino predominó con un 60,5 %. El 13, 2 % de los sujetos presentaron mesioclusión, con mayor incidencia en los casos intervenidos con retroposición y centralización de la mandíbula. Predominó la función canina en los movimientos de lateralidad. La mayoría de los pacientes se encontraban libres de interferencias oclusales, representando el 71,1 % de los pacientes estudiados.<hr/>Introduction: the orthognatic surgery corrects the alterations of the skeletal component in dentomaxillafacial anomalies. These deformations cause deficient relations of the maxillary bones, affecting the dental occlusion and its functions. Objective: to identify dental occlusion behavior in patients undergoing orthognatic surgery. Materials and methods: an observational, descriptive study was carried out with the objective of identifying oclussal characteristics in patients who underwent orthognatic surgery. The used variables were: molars relation, guides of lateral functioning, kinds of chewing, occlusive interferences in protrusion movements and in movements of laterality. Results: patients were found with molars relation of mesiooclussion, which is an indication of recidivism in the achieved neutroclussion. The surgical intervention with higher incidence was mandibular retro positioning accompanied by centralization. There it was a great improvement of the chewing function. Most of the patients were free of oclussal interferences. Conclusions: the assessed patients were in the age-groups from 24 to 38 years, and female sex predominated with 60.5 %. 13.2 % of the subjects had mesiocclusion, with higher incidence in the cases surgically treated with jaw retroposition and centralization. The canine tooth function in the lateral movements predominated. Most of the patients were free from occlusive interferences, being 71.1 % of the studied patients. <![CDATA[<strong>Caracterización de la producción científica en el Hospital Militar de Matanzas durante el cuatrienio 2011-2014</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los análisis bibliométricos son una herramienta esencial para la evaluación de los resultados de las investigaciones que se divulgan en revistas científicas. Objetivo: caracterizar el comportamiento de la producción científica del Hospital Militar Docente “Dr. Mario Muñoz Monroy” de Matanzas, en el período comprendido entre enero de 2011 y diciembre de 2014. Se analizaron los artículos publicados por los profesionales de la salud de dicha institución. Materiales y métodos: se realizó un estudio bibliométrico, descriptivo utilizando como muestra todas las revistas médicas certificadas por el Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente (CITMA) de Cuba, las cuales contienen las publicaciones hechas por los profesionales en ciencias de la salud del Hospital Militar de Matanzas. Resultados: la tipología de los trabajos se caracterizó por un mayor número de presentaciones de casos con un total de 16 artículos. La especialidad médica más prolífica fue Medicina Interna con 9 publicaciones. La mayoría de las publicaciones se realizó en la Revista Médica Electrónica de Matanzas con 28 artículos, seguido por la Revista Cubana de Medicina Militar. A los médicos perteneció el mayor número de autorías con 47, liderado por el grupo de autores aspirantes. Predominó la categoría Profesor Asistente con 22 docentes. Conclusiones: la producción científica de los autores en revistas biomédicas certificadas por el CITMA aumentó durante el período estudiado. La presente investigación sirve de referencia para elevar la calidad y la productividad científica del Hospital Militar de Matanzas.<hr/>Introduction: bibliometric analyses are an essential tool for evaluating the research results that are published in scientific journals. Objective: to characterize the behavior of the scientific production of the Teaching Military Hospital “Dr. Mario Muñoz Monroy” in the period from January 2011 to December 2014. The articles published by health professionals working in that institution were analyzed. Materials and Methods: a descriptive bibliometric study was carried out using as a sample all the medical journals certified by the Ministry of Sciences, Technology and Environment (CITMA in Spanish) containing publications submitted by health sciences professionals working in Matanzas Military Hospital. Results: case presentations, a total of 16 articles, represent the higger number of published articles according to the typology of the article. The most prolific medical specialty was Internal Medicine, with 9 items. Most of the articles appeared in Revista Médica Electrónica of Matanzas, for 28 works, followed by Revista Cubana de Medicina Militar. The bigger number of authorships belonged to doctors for 47, headed by the group of aspirants. The category of Assistant Professor predominated, with 22 professors. Conclusions: the authors’ scientific production published in biomedical journals certified by CITMA increased during the studied period. The current research is useful for increasing the quantity and the quality of the scientific production of the Matanzas Military Hospital. <![CDATA[<strong>Estado de salud de primeros molares permanentes en adolescentes. Secundaria Básica Luis Pérez Lozano. Cienfuegos</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el conocimiento del estado de salud bucal de la población escolar resulta una premisa indispensable para el desarrollo de una correcta planificación, organización y control de la atención estomatológica. Objetivo: determinar el estado de salud de los primeros molares permanentes en estudiantes de la Secundaria Básica “Luis Pérez Lozano”, del Área 7, Cienfuegos, de enero a diciembre de 2015. Materiales y Métodos: estudio observacional-descriptivo en un universo constituido por 197 niños de 7mo grado. El muestreo fue bietápico, combinando aleatorio, estratificado, proporcional y simple. Los datos se obtuvieron a través del examen bucal. Se tuvieron en cuenta las variables edad, sexo, estado de salud, y ubicación de los molares afectados. Resultados: el mayor porcentaje de primeros molares permanentes cariados correspondió al primer molar mandibular derecho e izquierdo para 11,9 % en el sexo masculino y el sexo femenino con primer molar permanente izquierdo para 11,6 %. Las obturaciones de los primeros molares mandibulares izquierdo predominó con un 16,6 % en el masculino y el mandibular derecho con un 13,9 % en las féminas. El mayor número de molares permanentes perdidos resultó en los inferiores, mandibular izquierdo en las niñas para 9,3 % y el molar mandibular derecho en los varones (7,1 %). Ambos sexos igualmente afectados con diferencia porcentual del 1%. El índice de Cluné obtuvo que los molares sanos para el sexo masculino representan 52,3 % y 53,4 % del femenino. Conclusiones: El estado de salud de los primeros molares permanentes en general se clasifica de regular pues existe un número considerable de afectados.<hr/>Introduction: the knowledge of the school population´s oral health is a necessary premise for carrying out a correct planning, organization and control of the dental care. Objective: to determine the health status of the first permanent molars in students of the secondary school “Luis Pérez Lozano” of the health area 7, Cienfuegos, from January to December 2015. Materials and methods: an observational, descriptive study applied in a universe of 197 seventh-grade children. The sampling was two-staging, combining the randomized, stratified, proportional and simple sampling. The sample was obtained through the oral examination. The variables taken into account were age, sex, health status, and location of the affected molars. Results: the higher percentage of carious permanent first molars corresponded to the right and left mandibular first molar for 11,9 % in male sex and to the first left permanent molar in female sex with 11,6 %. The fillings of the first left mandibular molars predominated with 16,6 % in the male sex, and the right mandibular one in women with 13,9 %. The highest number of lost permanent molars was found among the lower ones, the left mandibular in girls (9,3 %) and the right mandibular in boys (7,1 %). Both sexes were equally affected, with a 1 % percent difference. The Clune’s index showed that healthy molars are 52,3 % for the male sex and 53,4 % for the female sex. Conclusions: in general, the first permanent molars´ health status is classified as regular because there is a substantial number of carious ones. <![CDATA[<strong>Nivel de conocimiento sobre cáncer bucal en un sector de la población</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el conocimiento por parte de la población del cáncer bucal es de vital importancia para actuar sobre los factores de riesgo a padecer cáncer bucal y disminuir su incidencia. Objetivo: evaluar el nivel de conocimiento de la población objeto de estudio sobre los factores de riesgo del cáncer bucal, los factores protectores para prevenir el cáncer bucal y los signos bucales de alarma relacionados con el cáncer bucal. Materiales y Métodos: se realizó un estudio experimental de intervención educativa para aumentar el nivel de conocimiento y la percepción del riesgo ante el cáncer bucal, en el territorio atendido por el Hospital General Docente “Julio Aristegui Villamil” de Cárdenas. Resultados: se diagnosticó bajo nivel de conocimiento en el 78,5 % de la población estudiada sobre el cáncer bucal, se diseñó y ejecutó una estrategia de intervención educativa para aumentar la percepción del riesgo ante el cáncer bucal en la población según las necesidades de aprendizaje. El nivel de conocimiento luego de la intervención educativa resultó satisfactorio en el 94,2 % de la población. Conclusiones: el nivel de conocimiento sobre cáncer bucal inicial resultó ser insatisfactorio en la mayoría, mientras que luego de aplicar la intervención educativa fue satisfactorio en casi su totalidad. La intervención educativa resultó ser un método idóneo de la educación para la salud respecto al cáncer bucal en la población estudiada.<hr/>Introduction: knowledge of oral cancer in all the population is very important, that permit to act over factors of risk to suffer Oral cancer and to diminish the morbidity in this illness. Objective: to describe the level knowledge about factors of risk of Oral cancer in the population studied, the protective factors to prevent the Oral cancer and the alarm signs related with the Oral cancer; as well as to evaluate the level of knowledge before and after the application of the educational strategy to the population. Materials and methods: was carried out an experimental study of educational intervention to increase the perception of risk about Oral cancer, in the territory assisted by the General Hospital "Julio Aristegui Villamil" of Cárdenas. The level of knowledge about Oral cancer was studied in 450 patients. Results: low level of knowledge was diagnosed in population´s studied (78,5 %). Then was designed and executed a Strategy of Educational Intervention to increase the perception of the risk about Oral cancer in the population according to the learning necessities. The level of knowledge after the educational intervention was Satisfactory in the 94,2 % of the population. Conclusions: at first most of population have a not satisfactory level of knowledge about Oral cancer, but it turned out to be Satisfactory in almost totally, after applying the educational intervention. This educational intervention turned out to be a suitable method for the health´s education regarding Oral cancer in the studied population. <![CDATA[<strong>Caracterización del Cáncer Bucal. </strong><strong>Estudio de 15 años</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: La región bucal es una de las diez localizaciones más frecuentes de incidencia del cáncer en Cuba y en el mundo, su estudio en nuestro medio es de vital importancia para mejorar su prevención y curación. Objetivo: identificar distribución de morbilidad por año del cáncer bucal en el territorio de Cárdenas y su tasa por 100 000 habitantes, características sociodemográficas de los pacientes diagnosticados con cáncer bucal en la región y periodo objetos de estudio y determinar el comportamiento del cáncer bucal según localización anatómica y presencia de factores de riesgo. Materiales y Métodos: se realizó un estudio descriptivo retrospectivo de 15 años en pacientes con diagnóstico histopatológico de cáncer bucal atendidos en el Hospital General Docente ¨Julio M Aristegui Villamil¨ de Cárdenas, en el periodo comprendido entre enero de 2000 y diciembre de 2014. Resultados: se pudo constatar un incremento de pacientes afectados en el referido territorio al elevarse la tasa de 4,5 X 100 000 habitantes en el 2000 a 15,4 en el 2013 y 12,5 en el 2014. Hubo mayor incidencia en el grupo de edad de 51-60 años (24,6 %), el sexo masculino (78,5 %), el color de piel blanca (94,1 %), el labio inferior (44,5 %). Los factores de riesgo con mayores valores fueron el tabaquismo (94,6 %) y alcoholismo (64,8 %). Conclusiones: El cáncer bucal tiene una tendencia al incremento en el municipio estudiado, predominando en individuos masculinos, de piel blanca y con adicciones como tabaquismo y alcoholismo. Es necesario realizar actividades de promoción de salud y prevención del cáncer bucal por el incremento de esta enfermedad.<hr/>Introduction: oral region is one of the ten more frequent localizations of the cancer in our country and in the world, so to study oral cancer in our context is very important to improve prevention and cure. Objective: describing the distribution of the morbidity for year of the Oral cancer in Cárdenas and their rate for 100 000 inhabitants, as well as the demographic characteristics of the patients diagnosed with Oral cancer in the anatomical region and period studied and factors of risk in those patients. Materials and methods: was carried out a descriptive and retrospective study of 15 year in patient with histopathologic diagnosis of Oral cancer assisted in the General Hospital ¨Julio M Aristegui Villamil¨ of Cárdenas, since January, 2000 to December, 2014. Results: was verified an increase of patients affected by Oral cancer in the referred territory and was raising the rate of since 4,5 X 100 000 inhabitants in the 2000 to 15,4 in the 2013 and 12,5 in the 2014. There was bigger incidence in the group of 51-60 year-old age (24,6 %), the masculine sex (78,5 %), the white skin color (94,1 %) and the inferior lip area (44,5 %). The higher factors of risk were Tabaco addiction (94,6 %) and alcoholism (64,8 %). Conclusions: it becomes necessary to carry out activities of promotion of health and prevention of Oral cancer because the growth of this illness in our context. <![CDATA[<strong>Intervención educativa sobre el programa de detección del cáncer bucal en estomatólogos generales</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los estomatólogos generales constituyen la primera línea de educación para la salud y prevención del cáncer bucal, por ello su nivel de conocimiento y su percepción del riesgo poblacional de padecer cáncer bucal resultan de gran importancia para su prevención en la atención primaria de salud. Objetivos: evaluar el nivel de conocimiento inicial que presentaron los estomatólogos generales objeto de estudio. Aplicar una intervención educativa para elevar el nivel de conocimiento sobre cáncer bucal en la población de profesionales estudiados. Evaluar los resultados de la intervención educativa aplicada a los estomatólogos participantes. Materiales y Métodos: con la participación de 60 estomatólogos que prestan servicio en los municipios de Cárdenas, Martí y el Consejo Popular de Máximo Gómez y durante el periodo de septiembre 2011 a junio del 2012, se diseñó y ejecutó un estudio experimental de intervención educativa y desarrollo tecnológico sobre el Programa de Detección del Cáncer Bucal (PDCB), con el propósito de aumentar la percepción del riesgo ante el cáncer bucal. Resultados: el nivel de conocimiento resultó inadecuado en el 56.6% de los estomatólogos en los acápites relacionados a: PDCB, características clínicas del cáncer bucal, factores de riesgo, factores protectores y signos de alarma. Luego de aplicada la estrategia educativa se elevó el nivel de conocimiento a un 98,3 % de estomatólogos evaluados de satisfactorio. Conclusiones: elevar en los estomatólogos generales el nivel de conocimiento sobre cáncer bucal y la forma de prevenirlo, permite potenciar los objetivos propuestos por el PDCB.<hr/>Introduction: general dentists are the first line of the education for health and oral cancer prevention; so their level of knowledge and their perception of the risk the population are at of suffering oral cancer has great importance for oral cancer prevention in the primary health care. Objectives: to assess the initial level of knowledge the studied general dentist had. To apply an educative intervention for improving the level of knowledge on oral cancer among the studied population of professionals. To assess the outcomes of the educative intervention applied to dentists who participated. Materials and Methods: an experimental study of educative intervention and technological development on the Program of Oral Cancer Detection (PDCB en Spanish) was designed and carried out with the participation of 60 dentists working in the municipalities of Cardenas, Marti and the Popular Council Máximo Gómez during the period from September 2011 to June 2012, aimed to the increment of their perception of oral cancer risk. Results: the level of knowledge was inadequate in 56,6 % of the dentists in items related with: Program of Oral Cancer Detection, oral cancer clinical characteristics, risk factors, protecting factors and alarming signs. After the application of the educative intervention, the level of knowledge improved up to 97,3 % of the dentists evaluated as satisfactory. Conclusions: improving the level of knowledge the general dentists have on oral cancer and the forms of preventing it allows potentiating the aims proposed by the Program of Oral Cancer Detection. <![CDATA[<strong>Trastornos mucogingivales y su tratamiento, cinco años de seguimiento en pacientes matanceros</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la encía marginal, encía adherida, mucosa alveolar y unión mucogingival conforman el complejo mucogingival y las aberraciones adquiridas de la morfología, la posición y la cantidad de gingiva que rodea los dientes constituyen los trastornos mucogingivales. Objetivo: determinar el comportamiento de los trastornos mucogingivales y su tratamiento en el servicio de Periodoncia de la Clínica Estomatológica Docente “III Congreso del PCC” en Matanzas, entre enero 2008 y diciembre 2012. Materiales y métodos: se realizó un estudio observacional, descriptivo, en una población de 329 pacientes de ambos sexos. Resultados: la periodontitis y la recesión periodontal resultaron las afecciones periodontales más frecuentes, con un 58,3 y 26,9 %, respectivamente. La recesión periodontal fue el trastorno mucogingival predominante y se presentó con mayor frecuencia en mujeres entre 19 y 34 años de edad. De los 51 pacientes remitidos de ortodoncia que se mantenían en seguimiento evolutivo periodontal la mayoría, 42 (82,4 %), pertenecían al grupo de edad de 5 a 11 años. Los pacientes entre 35-59 años fueron los más afectados por periimplantitis en ambos sexos. Conclusiones: la periodontitis y la recesión periodontal resultaron las afecciones periodontales mayormente notificadas. La recesión periodontal y los trastornos mucogingivales asociados a zonas implantadas fueron más frecuentes en el sexo femenino. La mayoría de los pacientes remitidos de ortodoncia, estaban en el grupo de 5-11 años y se mantenían bajo control evolutivo periodontal. La técnica de cirugía mucogingival más utilizada fue el injerto libre de tejido conectivo y epitelio en todas las edades.<hr/>Introduction: The marginal gum, stuck gum, mucous alveolar and union mucogingival conforms the mucogingival complex and the acquired aberrations of the morphology, the position and the quantity of gingiva that it surrounds the teeth, constitute the dysfunctions mucogingivals. Objective: to determine the behavior of the mucogingival dysfunctions and their treatment in the service of Periodontology of Odontology Clinical "III Congress of PCC" in Matanzas, among January 2008 and December 2012. Materials and methods: it was carried out an observational, descriptive study, in a population of 329 patients of both sexes. Results: Periodontitis and the periodontal recession were the most frequent periodontal affections, with a 58,3 % and 26,9 %, respectively. The periodontal recession was the mucogingival dysfunction predominant and it showed up most often in women among 19 and 34 years of age. Of the 51 remitted patients of Orthodontics that stayed in evolutionary periodontal pursuit most, 42 (82,4 %), they belonged to the age group from 5 to 11 years. The patients among 35-59 years were those more affected by periimplantitis in both sexes. Conclusions: Periodontitis and the periodontal recession were the principal periodontal affections. The periodontal recession and the mucogingival dysfunctions associated to implanted areas, were more frequent in the female. Most of the remitted patients of Orthodontics, were in the 5-11 year old group and they stayed periodontal low evolutionary control. The mucogingival technique of surgery more used was the free autograft of connective tissue and epithelia in all the ages. <![CDATA[<strong>Caracterización de la educación en el trabajo en la especialidad de Medicina General Integral</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la educación en el trabajo en la especialidad de Medicina General Integral constituye la principal forma de organización de la enseñanza, donde los tutores desempeñan un papel fundamental. Objetivo: caracterizar la educación en el trabajo en la especialidad de Medicina General Integral. Materiales y Métodos: se realizó un estudio pedagógico, y en su ejecución se emplearon métodos teóricos como: la revisión bibliográfica y documental, que abarcó las principales temáticas: el plan de estudio de la especialidad de Medicina General Integral, el perfil profesional y recursos para el aprendizaje. Resultados: se expusieron los resultados del análisis documental efectuado a partir de: la formación del profesional, educación en el trabajo, así como los valores y la ética médica. Conclusiones: la educación en el trabajo constituye el principal artífice de los procesos de formación profesional, educación en el trabajo propiamente dicho, así como valores y ética médica.<hr/>Introduction: the education in the work in the specialty of General Medicine constitutes the main form of organization of the teaching, where the tutors play a fundamental part. Objective: to characterize the education in the work in the specialty of Integral General Medicine. Materials and Methods: a pedagogic study was carried out, and in their execution theoretical methods were used as: the bibliographical and documental revision that embraced the main ones thematic: the plan of study of the specialty of General Medicine, the professional profile and resources for the learning. Results: the results of the documental analysis were exposed made starting from: the professional's formation, education in the work, as well as the values and the medical ethics. Conclusions: the education in the work the main author of the processes of professional formation, education in the properly this work constitutes, as well as you value and medical ethics. <![CDATA[<strong>Algunas consideraciones necesarias sobre Ética y Bioética a tener en cuenta por los estudiantes de la carrera de Medicina</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es La Ética y Bioética son pilares fundamentales en la carrera de Medicina, sin embargo sus contenidos no se incluyen de forma sistemática y articulada en las disciplinas del Plan de Estudio actual, considerándose una limitación en el mismo, de ahí que los autores del presente estudio realizaron una revisión exhaustiva al respecto. Se desarrolló una búsqueda en la Biblioteca Virtual de Salud de Infomed. Fueron revisados 417 trabajos sin limitación de año y país, seleccionándose 25 trabajos científicos. La ética, también conocida como filosofía de la moral, busca responder las preguntas filosóficas sobre la moralidad. La bioética es el estudio filosófico de las controversias éticas provocadas por los avances en biología y medicina. Es imprescindible formar profesionales e investigadores responsables y conscientes de que no todo lo científicamente posible es éticamente correcto, por lo que resulta necesario de que se integren en mayor medida aspectos esenciales sobre Ética y Bioética en el currículo de la carrera de Medicina y así contribuir a la formación de un médico general con una visión integral del ser humano. El actual diseño del Plan de estudios de la carrera de Medicina limita las posibilidades de desarrollo del ejercicio bioético-valorativo por los estudiantes para conseguir la formación de un médico general básico, de ahí que se hace necesario aplicar diversas alternativas tanto curriculares como extracurriculares con los alumnos que traten aspectos esenciales sobre Ética y Bioética, las cuales propicien el análisis y la polémica en los mismos.<hr/>The Ethics and Bioethics are fundamental pillars in the career of Medicine; however, their contents are not included in a systematic way and articulated in the disciplines of the current Study Plan being considered a limitation which conducted the authors of the present study to carry out an exhaustive revision in this respect. A search was developed in the Virtual Library of Health of Infomed. 417 scientific works were revised and 25 were selected. The ethics, also well-known as philosophy of the morals looks for to respond the philosophical questions about the morality. The bioethics is the philosophical study of the ethical controversies provoked by the advances in biology and medicine. It is indispensable to form responsible professionals and aware investigators that not all the scientifically possible is ethically correct, for what is necessary that they are integrated in more measure essential aspects on Ethics and Bioethics in the curriculum of the career of Medicine and by this way to contribute to the formation of a general practitioner with a human being's integral vision. The current design of the Study Plans of the Medicine career limits the possibilities of development of the Bioethics and evaluative exercise for the students to get the formation of a basic general practitioner, with the result that it becomes necessary to apply diverse alternatives so much curricular as extracurricular with the students that treat essential aspects on Ethics and bioethics, which propitiate the analysis and the polemic in the same way. <![CDATA[<strong>Infección por virus Zika como un reto para la Salud Pública</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es La fiebre del Zika es una enfermedad viral transmitida por mosquitos causada por el virus del mismo nombre (ZIKV), y que consiste en fiebre leve, exantemas (principalmente maculo-papular), cefalalgia, artromialgias, malestar general y conjuntivitis no purulenta que acontece entre dos a siete días después de la picadura del mosquito vector(Aedes). Una de cada cuatro personas puede desarrollar síntomas y en quienes sí son afectados la enfermedad es usualmente leve, con síntomas que pueden durar dicho período. La apariencia clínica es muchas veces similar a la del dengue, que también se transmite por mosquitos. Esta afección se ha relacionado con brotes importantes en varias latitudes, pero, hasta el momento, no con la intensidad del actual y es que puede relacionarse con complicaciones neurológicas y autoinmunes a largo plazo incluyendo resultados perinatales desfavorables en embarazadas. Esto la convierte en un tema muy importante para la Salud Pública.<hr/>Zika fever is a viral disease transmitted by mosquitoes where Zika virus is involved. Clinical manifestations include low fever, non-supurative conjunctivitis, maculopapular rash, headache, joints pain, malaise during the first two to seven days after mosquito vector Aëdes bites. One between four patients can develop those complaints although it is not usually severe. The differential diagnosis is match dengue and other arbovirosis. The symptoms could be present all this period. The illness is related with sprouts in many countries, but it looks a decrease nowadays. Zika complications can be neurological and autoimmune disorders and even perinatal malformations. That is a reason because it´s a very important problem for Public Health. <![CDATA[<strong>Mesotelioma Peritoneal Maligno. Presentación de un caso</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es El mesotelioma es un tumor poco frecuente, sobretodo en localización peritoneal. Originado en las células mesoteliales de superficies serosas. Su etiología es desconocida, aunque en muchos casos se relaciona con exposición a asbestos. Su frecuencia va en aumento en los últimos años, tiene mayor incidencia en varones de edad media. Se presentó un paciente de 73 años diabético e hipertenso que llevaba 21 días con sensación de llenura, aumento de volumen del abdomen, decaimiento marcado, pérdida del apetito. En este período presentó una pérdida de peso corporal de 10 kilos. Por todo lo anterior se decidió su ingreso para estudio y tratamiento.<hr/>The mesothelioma is a little frequent tumor, especially in peritoneal location, originated in the mesothelial cells of serous surfaces. Its etiology is unknown, although in many cases it is related with exposition to asbestos. Its frequency increases in the last years, showing higher incidence in medium-age male people. The case of a diabetic, hypertensive patient aged 73 years was presented. He was already 21 days feeling bloating, having increase of the abdominal volume, remarked weakness, appetite loss. In this period he had a body weight loss of 10 kg. For that all, his admission was decided for study and treatment. <![CDATA[<strong>Cirugía precoz  en la prevención de la sepsis del recién nacido con mielomeningocele </strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es El mielomeningocele es una malformación congénita por defecto del cierre del tubo neural, se produce en las primeras semanas de crecimiento intrauterino. Consiste en una masa quística que incluye tejido nervioso y meninges, acompañadas de una fusión incompleta de los arcos vertebrales. Produce severos daños neurales y puede asociarse a otras malformaciones. Su reparación, en las primeras horas de vida, es necesaria para evitar complicaciones que pueden comprometer la vida del niño o causar mayor discapacidad. Se reportó un caso de un recién nacido con diagnóstico de mielomeningocele fisurado, a nivel lumbar. Se intervino quirúrgicamente en las primeras 6 h de vida; se disecó el saco dural y se separaron las raíces, logrando el cierre completo de la duramadre. Se reparó la piel con afrontamiento de los bordes y adecuada cicatrización de la herida. Fue aplicada antibioticoterapia profiláctica con cefalosporina de tercera generación. El infante egresó a los 10 días de operado sin complicaciones neuroquirúgicas asociadas.<hr/>Meningomyelocele is a congenital malformation by defect of neural tube closing, produced in the first weeks of intrauterine grow. It is a cystic mass that includes nervous tissues and meninges, together with an incomplete fusion of the vertebral arches. It produces severe neural damages and could be associated to other malformations. It is necessary to repair it during the first hours after birth to avoid complications that could compromise the child’s life or cause more disability. The case of a new-born child diagnosed with fissured meningomyelocele at the lumbar level is presented. He was operated in the first six hours after birth; the dural sac was dissected and the roots separated, reaching the complete dura mater closure. The skin was repaired with edges affronting and adequate wound healing. Prophylactic antibiotic therapy with third generation cephalosporin was applied. The child was discharged 10 days alter the surgery without associated neurosurgical complications. <![CDATA[<strong>Hernia de Amyand. Reporte de caso</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es La incidencia de la hernia de Amyand es muy baja. Siempre es diagnosticada en el transoperatorio, resulta casi imposible de realizar durante el pre-operatorio. Paciente femenina de 75 años de edad, con antecedentes de hernia inguinal derecha recidivante. Comenzó con dolor en epigastrio y en región inguinal derecha, además de náuseas y vómitos. Se identificó cicatriz quirúrgica y aumento de volumen en región inguinal derecha. Se decidió intervenir quirúrgicamente con el diagnóstico clínico de hernia inguinal derecha recidivante encarcelada. Durante el acto operatorio se identificó apendicitis aguda supurada como contenido del saco herniario inguinal. Se procedió a la realización de la apendicetomía y reparación de la hernia, en el mismo tiempo quirúrgico, y colocó la malla de polipropilenoe. Se aplicó antibióticos de amplio espectro. La paciente evolucionó de forma favorable. La biopsia confirmó el diagnóstico. El siguiente caso se presentó, pues a pesar de ser conocido, su incidencia es muy baja, por lo que existen dificultades para su diagnóstico.<hr/>The incidence of Amyand’s hernia is very low. It is always diagnosed in the trans-operatory period, being almost impossible during the pre-operatory period. This is the case of a female patient, aged 75 years, with antecedents of recidivist right inguinal hernia. It began with pain in epigastrium and in the right inguinal region in addition to nausea and vomits. Surgical scar and volume increase in the right inguinal region were identified. It was decided to make a surgery with the clinical diagnosis of incarcerated recidivist right inguinal hernia. During the surgery an acute suppurated appendicitis was identified as the content of the inguinal hernial sac. The appendectomy was carried out and hernia was repaired in the same surgical time; a polypropylene mesh was placed. Broad spectrum antibiotics were applied. The evolution of the patient was satisfactory. The biopsy confirmed the diagnosis. The case was presented because despite of being known, its incidence is very low, so there are difficulties for diagnosing it. <![CDATA[<strong>Embarazada con miastenia grave ocular. </strong><strong>Reporte de un caso</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es La miastenia grave es una enfermedad autoinmune de la placa motora del músculo estriado, caracterizada por fatiga y debilidad muscular fluctuante. La prevalencia es aproximadamente de 5 casos por cada 100 000 personas. La paciente reportada presentó síntomas que limitaban la musculatura cercana al ojo. Esta entidad se denomina miastenia grave ocular, su incidencia en el embarazo es infrecuente. Se reportó un caso de una paciente de 23 años de edad, atendida en la Consulta de Infertilidad del municipio Isla de la Juventud. Se consultó el caso con varias especialidades médicas. El nacimiento se produjo por cesárea de urgencia producto de estado fetal intranquilizante y aplicando anestesia regional. Se obtiene bebé sano, con buena puntuación de apgar y buen peso. Durante el puerperio la madre y el recién nacido evolucionaron satisfactoriamente.<hr/>Myasthenia gravis is an autoimmune disease of the motor end-plate of the striated muscle, characterized by fluctuant muscular fatigue and weakness. Its prevalence is around 5 cases per 100 000 persons. The reported patient presented symptoms limiting the muscles near the eye. This entity is named ocular myasthenia gravis. Its incidence in pregnancy is infrequent. It is reported the case of a female patient, aged 23 years, attended in the Infertility Consultation of the municipality Isla de la Juventud. The case was consulted with several medical specialties. The delivery was produced by emergency cesarean section, applying regional anesthesia, due to the worrying fetal status. The newborn had good apgar score and weight. Mother and child showed satisfactory evolution during the postpartum period. <![CDATA[<strong>Anestesia para cirugía convencional en paciente con tetralogía de Fallot. </strong><strong>Presentación de un caso</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es La tetralogía de Fallot es la forma más frecuente de cardiopatía congénita cianótica que se presenta en los neonatos. Los cuatro componentes de la enfermedad son: la alineación anormal de la comunicación interventricular, la obstrucción infundibular del ventrículo derecho, el cabalgamiento aórtico de la comunicación interventricular y la hipertrofia del ventrículo derecho. En este trabajo se trata un caso que se presentó para una cirugía convencional frecuente, la Histerectomía Abdominal Total debido a un mioma uterino, en una paciente que padecía de tetralogía de Fallot, con 43 años de edad, situación poco frecuente en la práctica diaria. El objetivo de este trabajo es exponer la experiencia del caso, que necesitó un manejo cuidadoso y que no aparece en la literatura básica. Habitualmente se aplica anestesia para niños con esta malformación para mejorar la calidad de vida o corregirla definitivamente, y porque precisamente solo el 2 % de los pacientes con esta enfermedad, que no han sido tratados quirúrgicamente, pueden arribar a la cuarta década de vida.<hr/>The tetralogy of Fallot is the most frequent form of cyanotic congenital heart diseases presented in newborns. The disease’s four components are: abnormal alignment of intraventricular communication, right ventricle infundibular obstruction, aortic straddling of intraventricular communication, and right ventricle hypertrophy. The case presented is a case of a frequent conventional surgery, the total abdominal hysterectomy due to a uterine myoma, in a patient, aged 43 years, suffering for tetralogy of Fallot, a little frequent situation in the daily practice. The objective is exposing the experience of the case, demanding a careful management, which was not found in the main literature sources. Anesthesia is usually used in children with this malformation to improve their life quality or it is definitively corrected; only 2 % of the patients suffering this disease that have not been surgically treated are still alive in the fourth decade of life. <![CDATA[<strong>Tumor del cuerpo carotídeo. A propósito de un caso</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los tumores del cuerpo carotídeo son relativamente infrecuentes y raramente se diagnostican antes de la exposición quirúrgica, su diagnóstico es benigno, pero suelen ser muy vasculares por lo que su extirpación quirúrgica muchas veces resulta difícil. Estos tumores son de crecimiento lento y pueden evolucionar durante años. El objetivo de este estudio es presentar un caso con un tumor del cuerpo carotídeo en región lateral derecha del cuello. Clínicamente se observó un aumento de volumen de aproximadamente 4 cm, no doloroso a la palpación, de tipo gomoso y adherido a planos profundos, asintomático, tratado en nuestra institución durante el año 2014. Se le realizó exéresis simple de la lesión, y el departamento de Anatomía Patológica reportó el diagnóstico de referencia. La evolución de la paciente después de 17 meses ha sido satisfactoria.<hr/>The tumors of the carotid body are relatively uncommon and rarely diagnosed before the surgical exeresis, their diagnosis is benign, but they are usually very vascular and its extirpation is very difficult. These tumors have a slow growth and it can evolve during years. The aim of this study is to present a case with a tumor of the carotid body in the right lateral region of the neck. An increase of volume was observed of approximately 4 cm, not painful, of gummy type and stuck to deep, asymptomatic plans, treaty in our institution during the year 2014. It was carried out exeresis of the lesion, and the department of Pathological Anatomy reported the reference diagnosis. The patient's evolution after 17 months has been satisfactory. <![CDATA[<strong>La familia homoparental en la realidad y la diversidad familiar actual</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Son muchas las definiciones de familia desde algunas clásicas como que es “la célula o núcleo básico de la sociedad, la institución social primaria, un subsistema social o una relación social”, hasta otras más complejas que, la consideran un grupo de personas relacionadas entre sí y que viven juntas. La familia es el grupo de intermediación entre el individuo, la comunidad y la sociedad. Es la familia, a pesar de las grandes transformaciones del mundo contemporáneo, hábitat natural del ser humano. En el presente siglo XXI, la familia se diversifica estructuralmente y una de las variantes de familia nuclear, puede ser las homoparentales, las cuales, están formadas por padres con orientación sexual homosexual; y si bien no se trata de un fenómeno nuevo, es en la actualidad donde se vive una intensa aceleración a partir del reconocimiento legal del matrimonio entre personas del mismo sexo en muchas naciones. Las familias homoparentales están capacitadas para educar y criar satisfactoriamente a sus hijos e hijas. La orientación sexual de los progenitores, no es un indicador que sirva para evaluar la función educadora de los padres y madres. Padres e hijos de las familias homoparentales, deben apropiarse de elementos resilientes, que les permitan crecerse, ante cualquier manifestación social, potencialmente negativa hacia ellos.<hr/>There are many definitions of a family, from some classic ones like that saying that it is ". the basic cell or nucleus of the society, the primary social institution, a social sub-system and a social relation", to others, more complexes, considering it a group of inter-related persons living together. The family is the intermediary group between the individual, community and society. It is, despite the great transformation of the contemporary world, the natural habitat of the human being. In the current century, the family gets structurally diverse, and one of the variants of the nuclear family may be the homoparental one, that is formed by parents with homosexual sexual orientation. Although it is not a new phenomenon, it is nowadays when it is having an intense acceleration beginning from the legal recognition of the marriage between persons of the same sex in many nations. Homoparental families are able to educate and grow their children up satisfactorily. Parents´ sexual orientation is not an indicator useful to assess the educative function of the parents. Parents and children of homoparental families should incorporate resilient elements allowing affronting any potentially negative social manifestation against them. <![CDATA[<strong>Influencia del tutor en la educación en el trabajo</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es El método de tutoría actúa de forma flexible y se acomoda a cada uno de los estudiantes, de acuerdo con su personalidad, intereses, conocimientos, capacidades, nivel de dificultades y avances. Actúa dentro de un sistema de enseñanza aprendizaje colectivo. En este proceso juegan un papel importante los factores que influyen en la formación de la personalidad, y dentro de ellos la escuela; que como institución está llamada a cumplir el rol de mayor responsabilidad en la formación de las nuevas generaciones, pero para cumplir con este papel, requiere de un trabajo conjunto con el tutor del área práctica, ya que este resulta un eje fundamental para el desempeño del futuro profesional. En Cuba, en las condiciones de la formación profesionallos tutoresson docentes en ejercicio. Dada la importancia que tiene el tutor y el papel que debe jugar en la práctica profesional, para una correcta contribución a la preparación y formación de los futuros tecnólogos, este artículo se propuso fundamentar el valor que tiene este durante la educación en el trabajo. Se abordan aspectos de gran interés para su desempeño, relacionados con su labor desde el área práctica, incluyendo la formación en valores.<hr/>The tutoring method works in a flexible way and is able to accommodate to every of the students according to their personality, interests, knowledge, capacity, difficulties level and advances. It functions as a part of a collective teaching-learning process. The factors influencing in personality’s formation play an important role in this process, especially the school. As an institution, the school should play a role of higher importance in forming new generations, but to play this role a combined work with the tutor of the practical area is needed because the tutor is a main piece in the performance of the future professional. In Cuba, in the conditions of the professional training, tutors are pedagogues in exercise of their profession. Due to the importance of the tutor and the role he/she should play in the professional practice for a correct contribution to the training of future health technologists, this article had the purpose of explaining the importance they have in the education at work. Several aspects are approached that are of great interest for the sake of tutors´ performance, related with their practical work including values formation. <![CDATA[<strong>Necesidad de unificar criterios sobre la presentación de casos clínicos</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200024&lng=es&nrm=iso&tlng=es El método de tutoría actúa de forma flexible y se acomoda a cada uno de los estudiantes, de acuerdo con su personalidad, intereses, conocimientos, capacidades, nivel de dificultades y avances. Actúa dentro de un sistema de enseñanza aprendizaje colectivo. En este proceso juegan un papel importante los factores que influyen en la formación de la personalidad, y dentro de ellos la escuela; que como institución está llamada a cumplir el rol de mayor responsabilidad en la formación de las nuevas generaciones, pero para cumplir con este papel, requiere de un trabajo conjunto con el tutor del área práctica, ya que este resulta un eje fundamental para el desempeño del futuro profesional. En Cuba, en las condiciones de la formación profesionallos tutoresson docentes en ejercicio. Dada la importancia que tiene el tutor y el papel que debe jugar en la práctica profesional, para una correcta contribución a la preparación y formación de los futuros tecnólogos, este artículo se propuso fundamentar el valor que tiene este durante la educación en el trabajo. Se abordan aspectos de gran interés para su desempeño, relacionados con su labor desde el área práctica, incluyendo la formación en valores.<hr/>The tutoring method works in a flexible way and is able to accommodate to every of the students according to their personality, interests, knowledge, capacity, difficulties level and advances. It functions as a part of a collective teaching-learning process. The factors influencing in personality’s formation play an important role in this process, especially the school. As an institution, the school should play a role of higher importance in forming new generations, but to play this role a combined work with the tutor of the practical area is needed because the tutor is a main piece in the performance of the future professional. In Cuba, in the conditions of the professional training, tutors are pedagogues in exercise of their profession. Due to the importance of the tutor and the role he/she should play in the professional practice for a correct contribution to the training of future health technologists, this article had the purpose of explaining the importance they have in the education at work. Several aspects are approached that are of great interest for the sake of tutors´ performance, related with their practical work including values formation. <![CDATA[<strong>Estilos de presentación de casos clínicos y otros casos interesantes</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200025&lng=es&nrm=iso&tlng=es El método de tutoría actúa de forma flexible y se acomoda a cada uno de los estudiantes, de acuerdo con su personalidad, intereses, conocimientos, capacidades, nivel de dificultades y avances. Actúa dentro de un sistema de enseñanza aprendizaje colectivo. En este proceso juegan un papel importante los factores que influyen en la formación de la personalidad, y dentro de ellos la escuela; que como institución está llamada a cumplir el rol de mayor responsabilidad en la formación de las nuevas generaciones, pero para cumplir con este papel, requiere de un trabajo conjunto con el tutor del área práctica, ya que este resulta un eje fundamental para el desempeño del futuro profesional. En Cuba, en las condiciones de la formación profesionallos tutoresson docentes en ejercicio. Dada la importancia que tiene el tutor y el papel que debe jugar en la práctica profesional, para una correcta contribución a la preparación y formación de los futuros tecnólogos, este artículo se propuso fundamentar el valor que tiene este durante la educación en el trabajo. Se abordan aspectos de gran interés para su desempeño, relacionados con su labor desde el área práctica, incluyendo la formación en valores.<hr/>The tutoring method works in a flexible way and is able to accommodate to every of the students according to their personality, interests, knowledge, capacity, difficulties level and advances. It functions as a part of a collective teaching-learning process. The factors influencing in personality’s formation play an important role in this process, especially the school. As an institution, the school should play a role of higher importance in forming new generations, but to play this role a combined work with the tutor of the practical area is needed because the tutor is a main piece in the performance of the future professional. In Cuba, in the conditions of the professional training, tutors are pedagogues in exercise of their profession. Due to the importance of the tutor and the role he/she should play in the professional practice for a correct contribution to the training of future health technologists, this article had the purpose of explaining the importance they have in the education at work. Several aspects are approached that are of great interest for the sake of tutors´ performance, related with their practical work including values formation. <![CDATA[<strong>Martí y Fidel. Hilos conductores en la salud pública cubana</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200026&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de 1 de enero de 1959 el gobierno revolucionario se dedicó a resolver los principales problemas de la Salud, tanto urbana como rural, en correspondencia con el programa del Moncada, hasta crear el Sistema Nacional de Salud, y acometer su gradual perfeccionamiento. Fidel dedicó gran parte de su tiempo a la Salud y se logró alcanzar indicadores de países del primer mundo e incluso superarlos, inspirados en el legado martiano. El objetivo de este trabajo es destacar la continuidad del pensamiento de José Martí y de Fidel Castro en la salud pública cubana.<hr/>From January 1st 1959 on, the revolutionary government dedicated itself to solve the main health problems of the country, as much in urban areas as in rural ones, in correspondence with the Moncada program, achieving the creation of the National Health System and its gradual improvement. Fidel Castro devoted most of his time to Health Care, and our country reached and even surpassed health indicators of the First World, inspired in Jose Martí legacy. The objective of the current work is highlighting the continuity of Jose Marti’s and Fidel Castro’s thoughts in Cuban public health. <![CDATA[<strong>Apuntes históricos de la Literatura Universal y su vinculación social con estudiantes de estomatología</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200027&lng=es&nrm=iso&tlng=es El cuerpo humano y, en especial, el rostro, ha sido objeto de tratamiento en las más diversas formas de expresión artística, como pueden ser la pintura, la escultura y la Literatura; acercarnos a esta última puede resultar sumamente interesante, por lo que de ella podemos aprender. De ahí el objetivo que de este trabajo es identificar los textos de la literatura universal que se han enfocado en aspectos relacionados con estructuras anatómicas del complejo bucal y ofrecen pasajes que contribuyen a la formación del valor social y las posibilidades que ofrece para el desarrollo del componente cultural e histórico del Estomatólogo General. <![CDATA[<strong>Vida y Obra del Dr. Mario Muñoz Monroy</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200028&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se sintetiza los aspectos fundamentales de la vida social, profesional y revolucionaria del “Dr. Mario Muñoz Monroy”, su lucha estudiantil contra la dictadura de Machado, su vinculación con Fidel desde el partido Ortodoxo y en la fundación del Movimiento Revolucionario para derrocar al tirano Fulgencio Batista desde el mismo 10 de marzo de 1952. Las actividades realizadas por el Dr. Mario Muñoz Monroy en la preparación y realización del asalto al cuartel “Moncada” el 26 de julio de 1953 y su asesinato ese mismo día. Se mencionan otros matanceros que participaron también en esa acción y los múltiples homenajes recibidos por el “Médico del Moncada” que hacen imperecedera su memoria.<hr/>The available bibliography was reviewed, besides the main aspects of Dr. Mario Muñoz Monroy´s social, professional and revolutionary life, his struggle against Machado´s dictatorship when he was still a student, his connection with Fidel through the Ortodoxo party and in the foundation of the revolutionary movement to overthrow the tyrant Fulgencio Batista since the same March 10 1952; the activities carried out by Dr. Mario Muñoz Monroy in preparing and developing the assault to Moncada garrison on July 26 1953 and his assassination that same day. Other Matanzasan people who also participated in the assault are mentioned; the multiple homages received by the “Moncada physician” making undying his memory are mentioned as well. <![CDATA[<strong>Ideario salubrista de Fidel Castro como continuidad del legado martiano a la medicina revolucionaria cubana</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200029&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo sustenta la tesis de que las ideas del Apóstol constituyen un verdadero legado histórico, sirviendo de referente a la Generación del Centenario para sentar las bases de los postulados esenciales que rigen el Sistema de Salud en la Cuba revolucionaria: acceso, equidad y solidaridad de la medicina cubana, lo que representa un logro inigualable y un orgullo para todos los cubanos. El mismo se propone exponer alguna de las aristas del pensamiento revolucionario de José Martí acerca de la Medicina y la Salud, así como su influencia en el ideario fidelista, tan importante en la transformación del Sistema Nacional de Salud en la Cuba revolucionaria y resalta la decisiva visión y acción estratégica del líder histórico de la Revolución cubana en esta importante esfera, inspirado en la continuidad del pensamiento martiano, constituyendo un sentido homenaje al eterno Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz.<hr/>ABSTRACT This term sustains the thesis that the Apostle´s ideas are a true historical legacy, serving as a referent for the Generation of the Centenary to set the basis of the essential postulates ruling the Health System in the revolutionary Cuba: Cuban medicine access, equity and solidarity, representing an exceptional achievement and a proud for all the Cuban people. The purpose was exposing some of the aspects of José Marti’s revolutionary thoughts on Medicine and Health, and also its influence on Fidel Castro ideology, so important in the transformation of the National Health System in the revolutionary Cuba. It is highlighted the decisive action and strategic vision of the Cuban Revolution historical leader in this important sphere inspired in the continuity of Jose Marti´s thoughts. Serve it as a deep homage to eternal Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz. <![CDATA[<strong>Dr. José María González Ortega, hombre de ciencia y luchador incansable contra el cáncer de mama</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200030&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo sustenta la tesis de que las ideas del Apóstol constituyen un verdadero legado histórico, sirviendo de referente a la Generación del Centenario para sentar las bases de los postulados esenciales que rigen el Sistema de Salud en la Cuba revolucionaria: acceso, equidad y solidaridad de la medicina cubana, lo que representa un logro inigualable y un orgullo para todos los cubanos. El mismo se propone exponer alguna de las aristas del pensamiento revolucionario de José Martí acerca de la Medicina y la Salud, así como su influencia en el ideario fidelista, tan importante en la transformación del Sistema Nacional de Salud en la Cuba revolucionaria y resalta la decisiva visión y acción estratégica del líder histórico de la Revolución cubana en esta importante esfera, inspirado en la continuidad del pensamiento martiano, constituyendo un sentido homenaje al eterno Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz.<hr/>ABSTRACT This term sustains the thesis that the Apostle´s ideas are a true historical legacy, serving as a referent for the Generation of the Centenary to set the basis of the essential postulates ruling the Health System in the revolutionary Cuba: Cuban medicine access, equity and solidarity, representing an exceptional achievement and a proud for all the Cuban people. The purpose was exposing some of the aspects of José Marti’s revolutionary thoughts on Medicine and Health, and also its influence on Fidel Castro ideology, so important in the transformation of the National Health System in the revolutionary Cuba. It is highlighted the decisive action and strategic vision of the Cuban Revolution historical leader in this important sphere inspired in the continuity of Jose Marti´s thoughts. Serve it as a deep homage to eternal Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz. <![CDATA[<strong>Apuntes sobre la Misión Barrio Adentro</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200031&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo sustenta la tesis de que las ideas del Apóstol constituyen un verdadero legado histórico, sirviendo de referente a la Generación del Centenario para sentar las bases de los postulados esenciales que rigen el Sistema de Salud en la Cuba revolucionaria: acceso, equidad y solidaridad de la medicina cubana, lo que representa un logro inigualable y un orgullo para todos los cubanos. El mismo se propone exponer alguna de las aristas del pensamiento revolucionario de José Martí acerca de la Medicina y la Salud, así como su influencia en el ideario fidelista, tan importante en la transformación del Sistema Nacional de Salud en la Cuba revolucionaria y resalta la decisiva visión y acción estratégica del líder histórico de la Revolución cubana en esta importante esfera, inspirado en la continuidad del pensamiento martiano, constituyendo un sentido homenaje al eterno Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz.<hr/>ABSTRACT This term sustains the thesis that the Apostle´s ideas are a true historical legacy, serving as a referent for the Generation of the Centenary to set the basis of the essential postulates ruling the Health System in the revolutionary Cuba: Cuban medicine access, equity and solidarity, representing an exceptional achievement and a proud for all the Cuban people. The purpose was exposing some of the aspects of José Marti’s revolutionary thoughts on Medicine and Health, and also its influence on Fidel Castro ideology, so important in the transformation of the National Health System in the revolutionary Cuba. It is highlighted the decisive action and strategic vision of the Cuban Revolution historical leader in this important sphere inspired in the continuity of Jose Marti´s thoughts. Serve it as a deep homage to eternal Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz. <![CDATA[<strong>Justicia y equidad en la práctica profesional</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000200032&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo sustenta la tesis de que las ideas del Apóstol constituyen un verdadero legado histórico, sirviendo de referente a la Generación del Centenario para sentar las bases de los postulados esenciales que rigen el Sistema de Salud en la Cuba revolucionaria: acceso, equidad y solidaridad de la medicina cubana, lo que representa un logro inigualable y un orgullo para todos los cubanos. El mismo se propone exponer alguna de las aristas del pensamiento revolucionario de José Martí acerca de la Medicina y la Salud, así como su influencia en el ideario fidelista, tan importante en la transformación del Sistema Nacional de Salud en la Cuba revolucionaria y resalta la decisiva visión y acción estratégica del líder histórico de la Revolución cubana en esta importante esfera, inspirado en la continuidad del pensamiento martiano, constituyendo un sentido homenaje al eterno Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz.<hr/>ABSTRACT This term sustains the thesis that the Apostle´s ideas are a true historical legacy, serving as a referent for the Generation of the Centenary to set the basis of the essential postulates ruling the Health System in the revolutionary Cuba: Cuban medicine access, equity and solidarity, representing an exceptional achievement and a proud for all the Cuban people. The purpose was exposing some of the aspects of José Marti’s revolutionary thoughts on Medicine and Health, and also its influence on Fidel Castro ideology, so important in the transformation of the National Health System in the revolutionary Cuba. It is highlighted the decisive action and strategic vision of the Cuban Revolution historical leader in this important sphere inspired in the continuity of Jose Marti´s thoughts. Serve it as a deep homage to eternal Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz.