Scielo RSS <![CDATA[Humanidades Médicas]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-812020140003&lang=es vol. 14 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Sobre la Bioética iberoamericana</b>: <b>una paradoja</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realizó una revisión bibliográfica sobre el quehacer bioético contemporáneo e iberoamericano en el que continúa el debate abierto sobre las características de la bioética desarrollada en Iberoamérica y ofrece una razón de sus dificultades y desafíos. El objetivo es señalar la paradoja a la que se enfrenta la Bioética iberoamericana desde su particular contexto histórico, cultural y político. Esta paradoja se revela al tener que asimilar la bioética sanitaria estándar, surgida para hacer frente a problemas propios de la sociedad occidental, con la finalidad de resolver problemas biosanitarios y sociales característicos de la región iberoamericana. Al objeto de explicar esta idea, se hace una breve presentación del desarrollo de la bioética contemporánea y se exponen las características de la bioética realizada en Iberoamérica como respuesta a la influencia de la bioética denominada estándar.<hr/>It was carried out a bibliographic revision about the Iberoamerican contemporary bioethics tasks, in which the open debate about the characteristics of the bioethics developed in Iberoamerican offers a reason of its dificulties and challenges. The objective is to point out the paradox Iberoamerican bioethics faces since its own historical, cultural and political context. This paradox is reveleaded while having to assimilate the standard sanitary bioethics, risen with the aim to solve biosanitary and social problems typical of the wastern region. In order to explain this idea, it is made a brief presentation of the contemporary bioethics development and were exposed the characteistics of the bioethics carried out in Iberoamerica as and answer to the influence of the bioethics caled standard. <![CDATA[<b>Utilidad del consentimiento informado en la unidad de terapia polivalente del Hospital Joaquín Albarrán</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: El consentimiento informado es un procedimiento que brinda oportunidad a los pacientes de disponer de información y participar en la toma de decisiones médicas. Sin embargo, existe el criterio de que el nivel de entendimiento de la información aportada por los facultativos al paciente, sus familiares o ambos, es bajo y además, muchos médicos lo consideran como una herramienta de trabajo secundaria o que no es necesario realizarla con inmediatez. Objetivo: Evaluar la percepción y experiencia del personal sanitario de la unidad de terapia polivalente del Hospital Docente Clínico Quirúrgico "Joaquín Albarrán" acerca del consentimiento informado. Método: Estudio descriptivo realizado en la unidad de terapia polivalente del Hospital "Joaquín Albarrán" de enero a marzo del 2013. Se aplicó una encuesta a 67 trabajadores que accedieron voluntariamente a responderla. Resultados: El 60 % de los encuestados tenía menos de dos años de trabajo en la unidad y solo el 45 %, conocimientos básicos de ética médica. Únicamente el 50 % de los interrogados consideró que este procedimiento puede mejorar la relación médico-paciente. Conclusiones: Es necesario incrementar el conocimiento sobre la utilidad del consentimiento informado entre los trabajadores de la unidad para aprovechar al máximo sus beneficios.<hr/>Introduction: Informed consent is a procedure that offers full opportunity for patients to have access to information and participate in medical decision-makings. However, it is believed that the information given by the doctors are not fully understood by the patients, their families or both, and besides that many doctors consider it as a second tool or something that doesn't have to be done right away. Objective: Evaluate the perception and experience of the health staff of the polyvalent unit of the surgical clinical teaching hospital Joaquin Albarrán about informed consent. Method: Descriptive study carried out in the polyvalent unit of Joaquin Albarrán Hospital from January to march 2013. A survey was given to 67 workers who voluntarily agreed to answer it. Results: The 60% of the participants had been working in the unit for less than 2 years and only 45% of them had basic knowledge of medical ethics. Only 50% of the participants considered that this procedure could help to improve doctor-patient relationship. Conclusions: It is necessary to increase the knowledge of the usefulness of the informed consent among the workers of the unit to have full profit from it. <![CDATA[<b>Mutilación genital femenina y sus complicaciones a largo plazo</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: La ablación o mutilación genital femenina incluye una amplia variedad de prácticas que suponen la extirpación total o parcial de los genitales externos o su alteración por razones que no son de índole médica. Causa daños irreversibles y pone en peligro la salud, e incluso la vida de la mujer o niña afectada. Objetivo: Caracterizar la mutilación genital femenina y sus complicaciones a largo plazo en la comunidad de Fajikunda, Gambia, entre marzo y septiembre de 2012. Método: Se realizó un estudio descriptivo prospectivo a 117 mujeres que asistieron al centro de salud por cualquier motivo que requiriera examen ginecológico y se estudiaron las variables grupo de edades, tipo de mutilación, grupo étnico y complicaciones. Resultados: Del total, 98 mujeres eran de 45 años de edad o menos; la clitoridectomía (tipo I) fue la práctica más frecuente; la inflamación pélvica crónica y el dolor en los genitales fueron las complicaciones a largo plazo que mayor asociación estadística demostraron con relación a la mutilación. La anorgasmia presentó una alta incidencia en la población estudiada. Conclusiones: La prevalencia de la mutilación genital femenina en Fajikunda es aproximadamente la misma que en Gambia, la tipo I es la más practicada y generalmente en jóvenes de la etnia Mandinga.<hr/>Introduction: The ablation or female genital mutilation includes a wide variety of practices dealing with total or partial extirpation of the external genitalia or its alterations for reasons other than of medical nature. It causes irreversible damages and puts in danger the health or even the life of the woman or child involved. Objective: The aim of the present study is to characterize female genital mutilation and its long-term complications in Fajikunda community, Gambia, between March and September 2012. Method: A descriptive prospective study was performed to 117 women that attended the health unit for reasons requiring gynecological examination and the variables age group, mutilation type, ethnic group and complications were studied. Results: Of the total, 98 women were 45 years old or less; the clitoridectomy (type I) was the most frequent practice; cronical pelvic and genital pains were the long-term complications that showed a major statistical association with relation to mutilation. Conclusions: The prevalence of female genital mutilation in Fajikunda is approximately the same as in Gambia, the type I is the most performed and generally within young women belonging to Mandinga ethnic group. <![CDATA[<b>Influencia de la rehabilitación protésica en la calidad de vida de los pacientes</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realizó un estudio descriptivo para evaluar la influencia de la rehabilitación protésica en la calidad de vida de los pacientes desdentados totales tratados en las clínicas estomatológicas docentes "Ismael Clark Mascaró" y "La Vigía" en Camagüey, desde septiembre del 2009 a septiembre del 2013. El universo estuvo comprendido por 254 pacientes desdentados totales rehabilitados y una muestra de 43, a través de un muestreo probabilístico aleatorio. Se obtuvo un predominio del grupo de 50-69 años y el sexo femenino. Al determinar los problemas mecánicos se apreció que los flancos sobreextendidos, seguido de las inserciones frénicas sin liberar y la presencia de puntos prematuros de contacto, fueron las principales dificultades encontradas en los pacientes portadores de prótesis totales. La rehabilitación influyó en la calidad de vida de estos pacientes.<hr/>It was carried out a descriptive study with the objective to evaluate the influence of prosthetic rehabilitation in total toothless patients life quality treated in the teaching stomatological clinics ¨Ismael Clark Mascaró" and "La Vigía" in Camagüey, from September 2009 to September 2013, with a universe of study composed by 254 total toothless patients who were rehabilitated. The sample was of 43, through a random probabilistic sampling. There was a predominance of the female group aged from 50-69 years old, followed by the female group aged 70. While determining the mechanical problems it was appreciated that the flanks overextended, followed of phrenic insertions without being sustained and the presence of premature points of contact, and were the main difficulties found in the patient's carrier of total prostheses. Prosthetic rehabilitation influenced in the patients´ quality life. <![CDATA[<b>Estrategia educativa sobre sexualidad sana en adolescentes</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realizó un estudio de intervención con el objetivo de elaborar una estrategia educativa para incrementar conocimientos sobre sexualidad sana en un grupo de adolescentes de la escuela Secundaria Básica Alfredo Gómez del Municipio Camagüey entre octubre de 2012 y febrero de 2013. La muestra fue de 37 estudiantes. Se aplicó una encuesta que se convirtió en el registro primario de datos, confeccionada según criterios de expertos y la bibliografía. Una vez analizados los resultados se procedió a diseñar la estrategia educativa y posteriormente a su evaluación. Los datos se procesaron de forma automatizada. Antes de aplicar la estrategia educativa se comprobó que los adolescentes no tenían un adecuado conocimiento sobre la sexualidad sana. Los resultados demuestran la importancia de los estudios de intervención.<hr/>An interventional study was developed with the objective of designing an educational strategy to increase the knowledge about healthy sexuality in a group of teenagers from Alfredo Gómez Secondary School in Camagüey municipality between October 2012 and February 2013. The sample included 37 students. The applied survey became the primary data register. It was designed according to the experts´ criteria and the bibliography. Once the results were analyzed the educative strategy was designed and evaluated. The data was computerized. Before applying the educative strategy it was evident that the students did not have an appropriate knowledge about healthy sexuality. The results show the importance of interventional studies. <![CDATA[<b>Carácter interdisciplinario de la modelación computacional en la solución de problemas de salud</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es La solución de los problemas de salud requiere de la interrelación entre diferentes ramas científicas y tecnológicas, tales como la Biomecánica, las tecnologías de la información, la ingeniería y las ciencias médicas. La importancia de la comunicación interdisciplinaria en las universidades fundamenta la creación de un grupo de investigación que fusiona el conocimiento de la mecánica clásica con las disciplinas de la salud y la participación de pacientes, técnicos, ingenieros, médicos y estudiantes. En el trabajo se realiza una reflexión sobre el carácter interdisciplinario de las investigaciones, cómo se inserta la Ingeniería Mecánica desde la modelación en la solución de problemas de salud y se brindan algunos resultados obtenidos por los miembros del Grupo de Biomecánica y Bioingeniería de la Universidad "Ignacio Agramonte y Loynaz" de Camagüey.<hr/>The solution of health problems require an interrelation between different scientific and technological branches, such as biomechanics, information technologies, engineering and medical sciences. The importance of the interdisciplinary communication in universities lays the base on the creation of an investigative group that fuses the knowledge of classic mechanic with the disciplines of medicine and the participation of patients, technicians, engineers, doctors and students. A reflection about the interdisciplinary character of investigations and how mechanic engineering is inserted in the model to solve health problems is carried out in this work. Some results obtained by the members of the Biomechanics and Bioengineering Group of "Ignacio Agramonte y Loynaz" University are offered. <![CDATA[<b>Acciones intersectoriales en la estimulación temprana del desarrollo del lenguaje</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realizó un análisis del proyecto "Acciones intersectoriales en la estimulación temprana del desarrollo del lenguaje" con el objetivo propiciar un estudio social sobre la gestión del conocimiento y la innovación tecnológica en la dirección de programas para la estimulación del desarrollo de menores en edad preescolar, desde la visión de ciencia, tecnología y sociedad. Se muestran conceptos afines al tema, necesarios en la comprensión de la idea de reorganización de los servicios vinculados a la estimulación y atención temprana del desarrollo del lenguaje desde la comunidad, con la participación de profesionales de diferentes instituciones, y se demuestra la necesidad de comprender los estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad como un campo de acción en la actualidad en Cuba.<hr/>An analysis of the project Intersectorial actions in early stimulation of the language was carried out with the purpose of favoring a social study of knowledge negotiation and technological innovation in the direction of programs to stimulate the development of children in preschool age at the vision of science, technology and society. Concepts related with the topic and necessary to comprehend the idea of reorganizing the services related with the stimulation and early attention of the language development starting in the community and with the participation of professionals from different institutions are shown. The need of comprehend the studies of science, technology and society as a field of action nowadays in Cuba is also demonstrated. <![CDATA[<b>Enfoque de ciencia, tecnología y sociedad de la Implantología dental en Camagüey</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Existe un auge en la colocación de implantes dentales, dispositivos que mejoran la salud del paciente y restauran su estética y función, lo cual motivó la realización de este trabajo con el objetivo de argumentar la importancia del servicio de implantes dentales en Camagüey desde el enfoque de ciencia, tecnología y sociedad. Cuba es el único país que tiene un servicio de implantología social, que se ha convertido en una herramienta complementaria de los tratamientos protésicos. Desde 2006 se desarrolla en la provincia para mejorar la calidad de vida de la población.<hr/>There is a huge tendency to put dental implants, devices that increase the patient's health and restore his esthetic and function, and this was the motivation to carry out this study with the aim of supporting the importance of dental implant services from a science technology and society focus. Cuba is the only country that has a service of social implantology, which has become a complementary tool in prosthetic treatments. This has been taking place since 2006 to improve the quality of life of the population. <![CDATA[<b>Metodología para evaluar los objetivos educativos en la asignatura Morfofisiología I de la carrera de Estomatología</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de las deficiencias detectadas en la evaluación de los objetivos educativos en la asignatura Morfofisiología I de la carrera de Estomatología, determinadas en un estudio previo realizado en la Facultad de Estomatología de Camagüey, se diseñó una metodología para facilitar a los docentes indicadores que les permitan considerar los objetivos educativos dentro de la evaluación final de los estudiantes. Se incluyen etapas, procedimientos y pasos para la instrumentación de la misma. Se considera que la misma facilitará un juicio de valor más objetivo respecto al cumplimiento de los objetivos educativos.<hr/>Starting from the analysis of the difficulties found in the evaluation of the educative objectives of the subject Morphophysiology I in the dental career, the findings were taken from a previous study carried out in the dental faculty in Camagüey a methodology was designed to give teacher's parameters to include the educative objectives within the final evaluation of the students. Stages, procedures and steps have to be followed to put it into practice. Its implementation is considered to give a better judgment in the fulfillment of the educative objectives. <![CDATA[<b>Aprendizaje y comprensión. Una mirada desde las humanidades</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es The learning has been one of the categories more studied by Psychology and the Didactics. It reflects the importance that has in the formation and development of the personality. The most recent and significant contributions in that field refer the existing bonds between the learning processes and comprehension. By the importance of the subject, in the article it is persecuted like objective to reflect around the existing relations between the mentioned processes. The made study is based on the analysis of the referred subject from the systematization of basic postulates of humanistic and social sciences, such as: Psychology, the Linguistics, the Semiotics, the Hermeneutics and the Didactics. <![CDATA[<b>Educación ambiental en la asignatura Defensa Civil y su expresión en la enseñanza superior</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realizó una investigación con el objetivo de elaborar actividades que relacionan los elementos teóricos con la práctica desde la asignatura Defensa Civil, para contribuir a la participación de estudiantes universitarios y habitantes de la comunidad "Los Coquitos" en la prevención, mitigación o solución de los problemas ambientales que la afectan. Se aplicó un pre-experimento que permitió comprobar la efectividad de las actividades desarrolladas. Esta propuesta favoreció la vinculación de la escuela con la comunidad desde la protección del medio ambiente.<hr/>A research was carried out with the aim of designing tasks that relate theoretical elements with the practice in Civil Defense to contribute to the participation of university students and inhabitants of Los Coquitos community in the prevention, lessening or solution of the environmental problems it faces. A pre-experiment was applied which allowed to test the effectiveness of these tasks. This proposal favored the relation between the school and the community taking into account the environmental protection. <![CDATA[<b>Vínculo sociedad-universidad a través del programa de la disciplina Preparación para la Defensa</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es La preparación para la defensa en los estudiantes de Ciencias Médicas reviste particular importancia al dotarlos de conocimientos y habilidades que garanticen el desempeño de sus responsabilidades en la esfera de la defensa, en el campo de su profesión y como ciudadanos. El objetivo de este trabajo fue caracterizar el vínculo sociedad-universidad a través del programa de la disciplina Preparación para la Defensa, teniendo en cuenta los aspectos pertinencia, calidad e internacionalización. Este programa responde al modelo pedagógico basado en las posibilidades del sistema educativo en el contexto de la universalización de la educación médica mediante el aprovechamiento de la infraestructura creada en el país y las diferentes asignaturas que imparte.<hr/>Preparing the medical sciences students for the defense has particular importance to give them knowledge and abilities that guarantee their performance and responsibilities in the sphere of the defense in their professional field and as citizens. The objective of this paper is to characterize the society-university link through the program of the discipline Defense Preparation taking into account pertinence, quality and internalization. This program responds to the pedagogical model based on the possibilities of the educative system in the context of universalization in the medicine education taking advantage of the infrastructure created in the country and the different subjects that are taught. <![CDATA[<b>Cirugía Pediátrica en Cuba. Etapas de su desarrollo</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es La historia de la Cirugía Pediátrica cubana está pendiente de ser documentada científicamente. Se estableció como objetivo definir las etapas de desarrollo de la especialidad en Cuba, para lo cual se hizo un análisis histórico y se identificó cuatro períodos fundamentales. Este artículo tiene una significación práctica puesto que permite conocer en qué momento se encuentra la especialidad para modelar el futuro de la misma.<hr/>The history of Cuban pediatric surgery is pending of being scientifically documented. It was established as an objective to define the stages of the development of the specialty in Cuba. For this purpose a historical analysis was carried out and four main periods were identified. This study has a practical importance because it allows knowing the stage in which the specialty is to model its future. <![CDATA[<b>Valor de la hidroterapia en la cultura fenicia</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El agua, como agente físico de la naturaleza, ha sido utilizada desde la antigüedad con fines higiénicos y terapéuticos. Sin embargo, distintas civilizaciones antiguas le añadían un valor mágico y divino para conseguir la curación. El objetivo de la presente revisión bibliográfica es conocer el valor terapéutico del agua en la cultura fenicia, así como identificar la localización de los centros termales donde se aplicaba.<hr/>Water, as a physics agent of nature, has been used since ancient times with hygienic and therapeutic aims. However, different ancient civilizations added it a magic and divine value to get faith healing. The objective of this bibliographical review is to know the therapeutic value of water in the Phoenician culture, as well as to identify the location of thermal centers where it was applied. <![CDATA[<b>Un reconocimiento al mérito de la Dra. Leticia Bardanca Valle</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es El agua, como agente físico de la naturaleza, ha sido utilizada desde la antigüedad con fines higiénicos y terapéuticos. Sin embargo, distintas civilizaciones antiguas le añadían un valor mágico y divino para conseguir la curación. El objetivo de la presente revisión bibliográfica es conocer el valor terapéutico del agua en la cultura fenicia, así como identificar la localización de los centros termales donde se aplicaba.<hr/>Water, as a physics agent of nature, has been used since ancient times with hygienic and therapeutic aims. However, different ancient civilizations added it a magic and divine value to get faith healing. The objective of this bibliographical review is to know the therapeutic value of water in the Phoenician culture, as well as to identify the location of thermal centers where it was applied.