Scielo RSS <![CDATA[Maestro y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1815-486720240002&lang=es vol. 21 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[La Educación Virtual en el Rendimiento Académico de los Estudiantes de Básica Elemental]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La educación virtual fue una alternativa adoptada como medida de bioseguridad por el contexto de la pandemia COVID-19 que obligó al país a cancelar las clases presenciales de las diferentes Instituciones Educativas como colegios, institutos, universidades. Este trabajo tiene como objetivo determinar el impacto de la educación virtual en el rendimiento académico de los estudiantes de básica elemental de la Unidad Educativa Jama. Materiales y métodos: Esta investigación es de tipo descriptivo con enfoque mixto para el proceso de recolección, análisis y vinculación de datos cuantitativos y cualitativos mediante las técnicas e instrumentos de la encuesta y prueba de diagnóstico. Participaron 2 directivos, 6 docentes, 30 padres de familia y 30 estudiantes. Resultados: Entre los resultados obtenidos se evidenció que la institución educativa tenía una red de internet limitada, un 83,33 % de docentes capacitados en el manejo de herramientas tecnológicas, y un 67 % de estudiantes con baja conectividad a clases virtuales. Discusión: También se constató que los alumnos de tercer año presentaron menor rendimiento académico; en comparación con los alumnos de cuarto y quinto año de educación básica elemental. Conclusiones: Se concluye que la educación virtual impacto en el rendimiento académico en forma negativa, ya que se evidenció un grupo de estudiantes con menor desempeño académico que otros. Esto puso en evidencia la desigualdad de oportunidades, ya sea, por factores tecnológicos, técnicos, y/o socioeconómicos que pueden ayudar o perjudicar en la relación de acceder a dicha educación.<hr/>ABSTRACT Introduction: Virtual education was an alternative adopted as a biosafety measure due to the context of the Covid-19 pandemic that forced the country to cancel face-to-face classes in different Educational Institutions such as schools, institutes, universities. This work aims to determine the impact of virtual education on the academic performance of elementary school students at the Jama Educational Unit. Materials and methods: This research is descriptive with a mixed approach for the process of collecting, analyzing and linking quantitative and qualitative data using the techniques and instruments of the survey and diagnostic test. 2 directors, 6 teachers, 30 parents and 30 students participated. Results: Among the results obtained, it was evident that the educational institution had a limited internet network, 83.33% of teachers trained in the use of technological tools, and 67% of students with low connectivity to virtual classes. Discussion: It was also found that third-year students presented lower academic performance; compared to students in the fourth and fifth year of elementary basic education. Conclusions: It is concluded that virtual education impacted academic performance in a negative way, since a group of students with lower academic performance than others was evident. This highlighted the inequality of opportunities, whether due to technological, technical, and/or socioeconomic factors that can help or harm the relationship of accessing said education. <![CDATA[Herramientas Digitales para Favorecer el Proceso de Aprendizaje de Estudiantes con Necesidades Especiales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La presente investigación se llevó a cabo en la Unidad Educativa Remigio Crespo Toral ubicada en el sitio San Clemente perteneciente a la parroquia Charapotó en el cantón Sucre- Manabí. El estudio se basó en evidenciar si los docentes utilizan dentro de clases estrategias digitales en el proceso de aprendizaje de los estudiantes con NEE, con la finalidad de incluirlos en la educación regular en los diferentes niveles educativos por disposición del Ministerio de Educación. El objetivo planteado es determinar el uso de herramientas digitales para favorecer el proceso de aprendizaje de estudiantes con estas necesidades y que estos desarrollen habilidades y destrezas de conocimiento significativo para el desarrollo de su vida en la sociedad. Materiales y métodos: El enfoque fue mixto con un muestreo aleatorio simple. La población estuvo determinada por los 12 maestros y 6 estudiantes con discapacidad. Resultados: Los resultados obtenidos en el estudio que se aplicó a los docentes de la Escuela de Educación Básica Remigio Crespo Toral, se pudo constatar que sus docentes en su gran mayoría tienen conocimientos de la inclusión educativa. Así mismo han recibido capacitaciones, aunque no de igual manera ni con todos los contenidos necesarios para todos los tipos de discapacidad, han leído la Normativa de estudiantes con necesidades educativas especiales, la guía de adaptaciones curriculares y han empleado estas adaptaciones para impartirle clases a sus estudiantes. Discusión: Es importante mencionar que en los paralelos de educación básica se ve reflejado que lo respondido por los docentes concuerda con los estudiantes y que las herramientas tecnológicas utilizadas han ayudado a fortalecer el aprendizaje, aunque existe una preocupación latente en ellos por la falta de conectividad a internet. Para solucionar este problema la colaboración entre compañeros les permite tener acceso a todas las herramientas tecnológicas que le ayudan a enriquecer su conocimiento y tener mejor habilidad de aprendizaje. Conclusiones: Las instituciones gubernamentales en el ámbito educativo deben desarrollar nuevos proyectos y propuestas que contribuyan a la utilización de los recursos tecnológicos de tal manera que sean aprovechados de manera adecuada para crear nuevas formas de aprender-. Por lo que se considera que cada institución educativa donde este matriculado un niño con NEE, este un grupo humano preparado Psicopedagogo, pediatra, psicóloga infantil, trabajadora social para apoyar al docente en esta labor.<hr/>ABSTRACT Introduction: This research was carried out at the Remigio Crespo Toral Educational Unit located at the San Clemente site belonging to the Charapotó parish in the Sucre-Manabí canton. The study was based on demonstrating whether teachers use digital strategies in classes in the learning process of students with SEN, with the aim of including them in regular education at different educational levels by order of the Ministry of Education. The stated objective is to determine the use of digital tools to promote the learning process of students with these needs and for them to develop skills and abilities of significant knowledge for the development of their life in society. Materials and methods: The approach was mixed with simple random sampling. The population was determined by 12 teachers and 6 students with disabilities. Results: The results obtained in the study that was applied to the teachers of the Remigio Crespo Toral School of Basic Education, it was possible to verify that the vast majority of their teachers have knowledge of educational inclusion. Likewise, they have received training, although not in the same way or with all the necessary content for all types of disabilities, they have read the Regulations for students with special educational needs, the guide to curricular adaptations and they have used these adaptations to teach classes to their students. students. Discussion: It is important to mention that in the basic education parallels it is reflected that what the teachers answered agrees with the students and that the technological tools used have helped strengthen learning, although there is a latent concern in them due to the lack of connectivity to Internet. To solve this problem, collaboration between colleagues allows them to have access to all the technological tools that help them enrich their knowledge and have better learning skills. Conclusions: Government institutions in the educational field must develop new projects and proposals that contribute to the use of technological resources in such a way that they are used appropriately to create new ways of learning. Therefore, it is considered that each educational institution where a child with SEN is enrolled, has a human group prepared: Psychopedagogue, pediatrician, child psychologist, social worker to support the teacher in this work. <![CDATA[Guía Metodológica Utilizando Material Concreto para Desarrollar la Pinza Digital en el Subnivel Inicial II]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: El desarrollo de la pinza digital consiste en el fortalecimiento de los movimientos voluntarios y precisos de los dedos índice y pulgar para lograr un agarre prensil adecuado. Este artículo tuvo como objetivo diseñar una guía metodológica utilizando material concreto para el desarrollo de la pinza digital de los niños del Subnivel Inicial II de la Escuela de Educación Básica "Isidro Ayora Ecuador" de la Parroquia Pedro Pablo Gómez. Materiales y métodos: El enfoque metodológico aplicado fue mixto, realizando un estudio descriptivo de campo con un diseño de investigación no experimental longitudinal. Las técnicas utilizadas para recolectar información fueron la ficha de observación, la encuesta y la entrevista con sus respectivos instrumentos. La muestra fue de tipo no probabilística intencional Se usó un enfoque mixto, de tipo descriptivo. La muestra estuvo conformada por 2 docentes, 22, padres de familia, 22 niños. Resultados: Los resultados de la aplicación de los instrumentos evidencian que los niños presentan problemas de coordinación en sus movimientos y áreas motoras finas. Discusión: Se logró evidenciar la importancia del uso de material concreto para estimular la pinza digital, aplicando diferentes juegos que favorecieran el dominio del desarrollo prensil en los Niños del Subnivel Inicial II. Conclusiones: Se comprobó que los docentes deben fortalecer las habilidades y destrezas en los músculos pequeños de las manos, desarrollando la motricidad fina mediante la utilización de materiales concretos en el aula, con el apoyo de los padres de familia para que supervisen las tareas de los niños en el hogar.<hr/>ABSTRACT Introduction: The development of the digital tweezers consists of strengthening the voluntary and precise movements of the index fingers and thumb to achieve an adequate prehensile grip. The objective of this article was to design a methodological guide using specific material for the development of the digital tweezers of children from the Initial Sublevel II of the "Isidro Ayora Ecuador" Basic Education School of the Pedro Pablo Gómez Place. Materials and methods: The methodological approach applied was mixed, carrying out a descriptive field study with a longitudinal non-experimental research design. The techniques used to collect information were the observation sheet, the survey and the interview with their respective instruments. The sample was intentional non-probabilistic. A mixed, descriptive approach was used. The sample was made up of 2 teachers, 22 parents, and 22 children. Results: The results of the application of the instruments show that children present coordination problems in their movements and fine motor areas. Discussion: It was possible to demonstrate the importance of using concrete material to stimulate the digital tweezers, applying different games that favor the mastery of prehensile development in Children of the Initial Sublevel II. Conclusions: It was proven that teachers must strengthen the skills and abilities in the small muscles of the hands, develop fine motor skills through the use of specific materials in the classroom, with the support of parents to supervise the children's tasks children at home. <![CDATA[Actividades Lúdicas para Estimular el Desarrollo de la Expresión Escrita en los Niños de Subnivel Inicial 2]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La escritura es un proceso fundamental del aprendizaje, para garantizar su desarrollo es necesario estimular su madurez desde la etapa inicial de la educación. Objetivo: desarrollar una guía de actividades lúdicas para estimular el desarrollo de la expresión escrita en los niños de subnivel inicial 2 de la escuela “Blanca Cuadros de Zambrano” de Manabí-Ecuador. Materiales y Métodos: La investigación fue descriptiva con un enfoque mixto, dentro de los métodos teóricos se utilizaron el analítico-sintético, los métodos empíricos fueron la observación y la entrevista, en los métodos matemáticos se utilizó la estadística referencial y para la validación con el método Alfa de Cronbach. Resultados: Los resultados del diagnóstico evidenciaron debilidades en el desarrollo de las destrezas motrices finas lo que desencadenó que el proceso de la escritura se vea afectado. Los participantes de este estudio fueron 29 niños de 4 años y 2 docentes de Educación Inicial. Conclusiones: Para mitigar la problemática, se propone una Guía de actividades lúdicas que propenda al fortalecimiento del desarrollo de la expresión escrita en los niños, cabe destacar que esta propuesta fue validada por especialistas dando como resultado un puntaje de 0,940085, lo que estableció un muy alto índice de consistencia y fiabilidad.<hr/>ABSTRACT Introduction: Writing is a fundamental process of learning, to guarantee its development it is necessary to stimulate its maturity from the initial stage of education. Objective: To develop a guide of ludic activities to stimulate the development of written expression in children of sub-school level 2 of the "Blanca Cuadros de Zambrano" school in Manabí-Ecuador. Materials and Methods: The research was descriptive with a mixed approach, within the theoretical methods the analytic-synthetic was used, the empirical methods were observation and interview, in the mathematical methods the referential statistics was used and for the validation with Cronbach's Alpha method. Results: The results of the diagnosis showed weaknesses in the development of fine motor skills, which triggered that the writing process is affected. The participants of this study were 29 4-year-old children and 2 Early Childhood Education teachers. Conclusions: To mitigate the problem, a Guide of ludic activities is proposed that tends to strengthen the development of written expression in children, it should be noted that this proposal was validated by specialists resulting in a score of 0.940085, which established a very high index of consistency and reliability. <![CDATA[El Empleo de la Clase Espejo como Estrategia para la Internacionalización del Pregrado en la Carrera de Derecho. Experiencia Piloto entre las Universidades de Cuba y Colombia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La clase espejo es una forma de actividad docente que contribuye a la internacionalización del pregrado. La asignatura Derecho Constitucional tiene potencialidades para su empleo en tanto permite contrastar realidades nacionales y ordenamientos jurídicos, identificando similitudes y diferencias. Este artículo tiene como objetivo fundamentar la utilidad de la clase espejo en la internacionalización del pregrado en la carrera de Derecho, a partir de la experiencia piloto de la asignatura de Derecho Constitucional en las universidades de Oriente, Cuba, y Sinú, Colombia. Materiales y métodos: Es una investigación cualitativa, en la que se emplearon los métodos teóricos de análisis-síntesis, inductivo-deductivo y el histórico. Como métodos propios para las investigaciones jurídicas se aplicó el método jurídico comparado y exegético jurídico. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a profesores y estudiantes de ambas universidades, con el fin de obtener información detallada sobre su experiencia con la clase espejo. Se revisaron documentos institucionales y programas académicos. Resultados: Se observó un aumento significativo en el intercambio de conocimientos y experiencias entre los estudiantes de ambas universidades, así como una mayor comprensión de las diferencias y similitudes en los sistemas jurídicos de ambos países. Se apreció un fructífero intercambio de experiencias entre los claustros de las universidades que intervinieron en la preparación de la clase. La clase espejo no está concebida en la estrategia de internacionalización de la Universidad de Oriente. Discusión: Se confirma la utilidad de la clase espejo como estrategia efectiva para la internacionalización del pregrado con resultados positivos en el intercambio de conocimientos entre los participantes; la experiencia piloto reveló la necesidad de concebirla como parte de la estrategia de internacionalización de la Universidad de Oriente. Conclusiones: La experiencia piloto en la asignatura Derecho Constitucional, permitió corroborar su utilidad e importancia para la internacionalización del pregrado en la carrera de Derecho.<hr/>ABSTRACT Introduction: The mirror class is a form of teaching activity that contributes to the internationalization of the undergraduate degree.The subject Constitutional Law has potential for that because it allows contrasting national realities and legal systems, identifying similarities and differences.This article aims to substantiate the usefulness of the mirror class in the internationalization of the undergraduate degree in Law, based on the pilot experience of the subject of Constitutional Law at the universities of Oriente, Cuba, and Sinú, Colombia.Materials and methods: It is a qualitative research, in which the theoretical methods of analysis-synthesis, inductive-deductive and historical methodswere used.As methods for legal research, the comparative legal and legal exegetical methodwere applied.Semi-structured interviews were carried out with teachers and students from both universities, in order to obtain detailed information about their experience with the mirror class.Institutional documents and academic programs were reviewed.Results: A significant increase in the exchange of knowledge and experiences was observed between students from both universities, as well as a greater understanding of the differences and similarities in the legal systems of both countries.A fruitful exchange of experiences was appreciated between the university faculty that participated in the preparation of the class.The mirror class is not conceived in the internationalization strategy of the OrienteUniversity.Discussion: The confirm the usefulness of the mirror class as an effective strategy for the internationalization of the undergraduate degree with positive results in the exchange of knowledge between participants;the pilot experience revealed the need to conceive it as part of the internationalization strategy of the Universidad de Oriente.Conclusions: The pilot experience in the subject Constitutional Law allowed us to corroborate its usefulness and importance for the internationalization of the undergraduate degree in Law. <![CDATA[La Orientación Profesional en América Latina y el Caribe: (1722-2006)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: El proceso de orientación profesional acompaña al ser humano desde tiempos remotos, guardando un estrecho vínculo con las transformaciones sociales por las que ha transitado la humanidad en su decursar y respondiendo de manera directa a la función del trabajo y a la percepción de los actores sociales sobre las diversas profesiones. En tal sentido, la presente investigación pretende analizar las etapas del proceso y su impacto en América Latina y el Caribe, la que ofrece un análisis coherente de los antecedentes de esta actividad en el continente. Materiales y métodos: Para un correcto estudio del proceso se hace necesario utilizar métodos como el histórico-lógico que permita concebir las etapas por las que ha transitado y los aspectos que han sido ignorados por los círculos de poder hegemónicos de las ciencias que, obviado incluso la creación en Cuba en el año 1855, de la Escuela General Preparatoria, además de la referencia al asunto que hace José Martí al respecto, a través de sus intervenciones en 1887 relativa a las nacientes escuelas de artes y oficios en varias naciones Latinoamericanas, además, del papel protagónico del cubano Emilio Mira López en la institucionalización del proceso en Latinoamérica. Resultados: A partir del estudio, es posible destacar el carácter filosófico de la orientación profesional que determinó su desarrollo en el mundo antiguo. En ese período se asume como vía utilizada por los filósofos de la época, los que, mediante el discipulado, orientaban sus doctrinas. Los ejemplos más significativos resultan, el de Sócrates (469-399 anec), de quien fueron discípulos Platón y Antístenes, y el del propio Platón (428-427-347 anec), a quien se le atribuyen numerosos discípulos. Discusión: Desde esta perspectiva se entiende a la orientación profesional cómo una decisión que no les corresponde a los actores sociales, sino que se percibe como una predestinación proveniente del poder divino de Dios. Aun y cuando lo anterior es cuestionado por la investigación de Farfán (2023), a través de la crítica en sus análisis a elección vocacional como concepto. Por otra parte, Gottfredson (2021), refiere el proceso como la construcción de gustos condicionados por la naturaleza social. Conclusiones: Lo anterior, permitió analizar las etapas del proceso de orientación profesional y su impacto en América Latina y el Caribe, ofreciendo un análisis coherente de los antecedentes de esta actividad en el continente., incluso antes de la institucionalización del término, permitiendo asegurar la autenticidad del pensamiento latinoamericano en este sentido, aunque las características coloniales por las que transitó el continente hayan favorecido que estos aspectos fueran injustamente menospreciados en numerosos estudios que abordaron la temática.<hr/>ABSTRACT Introduction: The process of professional guidance has accompanied human beings since ancient times, maintaining a close link with the social transformations that humanity has gone through in its course and responding directly to the function of work and the perception of social actors. about the various professions. In this sense, this research aims to analyze the stages of the process and its impact in Latin America and the Caribbean, which offers a coherent analysis of the background of this activity on the continent. Materials and methods: For a correct study of the process, it is necessary to use methods such as historical-logical methods that allow us to conceive the stages through which it has gone and the aspects that have been ignored by the hegemonic power circles of the sciences that, even ignored the creation in Cuba in 1855, of the General Preparatory School, in addition to the reference to the matter that José Martí makes in this regard, through his interventions in 1887 related to the nascent schools of arts and crafts in several Latin American nations, in addition , of the leading role of the Cuban Emilio Mira López in the institutionalization of the process in Latin America. Results: From the study, it is possible to highlight the philosophical nature of professional guidance that determined its development in the ancient world. In that period it was assumed to be the path used by the philosophers of the time, who, through discipleship, guided their doctrines. The most significant examples are that of Socrates (469-399 BC), of whom Plato and Antisthenes were disciples, and that of Plato himself (428-427-347 BC), to whom numerous disciples are attributed. Discussion: From this perspective, professional guidance is understood as a decision that does not correspond to the social actors, but is perceived as a predestination coming from the divine power of God. Even though the above is questioned by Farfán's research (2023), through criticism in his analysis of vocational choice as a concept. On the other hand, Gottfredson (2021) refers to the process as the construction of tastes conditioned by social nature. Conclusions: The above allowed us to analyze the stages of the professional guidance process and its impact in Latin America and the Caribbean, offering a coherent analysis of the antecedents of this activity on the continent, even before the institutionalization of the term, allowing us to ensure the authenticity of Latin American thought in this sense, although the colonial characteristics through which the continent passed have favored these aspects to be unfairly underestimated in numerous studies that addressed the subject. <![CDATA[La Filosofía del Modelo Educativo por Competencias con Enfoque Constructivista, Investigativo e Intercultural de la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La superación de las limitaciones del aprendizaje situado en la exposición tradicional del contenido curricular y se apuesta por afirmar procesos constructivistas, investigativos e interculturales de generación de saberes innovadores y creativos que a su vez realimentan procesos socioformativos y de retroalimentación decolonial transformadora en la complejidad de las dimensiones que se articulan en el plexo del modelo pedagógico desde el nivel macro o modelo educativo y del nivel micro o modelo curricular. Materiales y métodos: La metodología científica de la clase, asume la metodología de lo holístico-dialéctico, sistémico, inductivo, deductivo de esa forma se constituye la fortaleza de la investigación formativa cuya dinámica relacional entre conceptos integra la construcción de nuevas categorías de orden cualitativamente superior en el escalonamiento de la espiral del desarrollo de habilidades de pensamiento propios de la condición humana. Resultados: La filosofía del modelo resume la ética que desde el desempeño docente trasciende su práctica moral de principios y valores que configuración en el sujeto social que aprende cuya praxis deviene cualidad superior de lo político, compromiso moral que se asume para la transformación en lo individual y en la comunidad para generar el cambio. Discusión: La filosofía del modelo educativo por competencias con enfoque constructivista, investigativo e intercultural encauza desde su entramado relacional sistémico, complejo y holístico una conexión que vincula al sujeto joven adulto que construye su conocimiento con su propia vida. Conclusiones: La filosofía del modelo educativo enfatiza la valoración de la diversidad cultural, al asumir en la praxis una perspectiva intercultural por lo que se reconoce y valora la diversidad cultural presente en las aulas. Esto se traduce en la incorporación de diferentes perspectivas, experiencias y conocimientos de diversas culturas en el proceso educativo, lo que enriquece la experiencia de aprendizaje y promueve el respeto y la tolerancia hacia la diversidad.<hr/>ABSTRACT Introduction: Overcoming the limitations of learning located in the traditional exposition of curricular content and is committed to affirming constructivist, investigative and intercultural processes of generation of innovative and creative knowledge that in turn feed socio-formative processes and transformative decolonial feedback in complexity of the dimensions that are articulated in the plexus of the pedagogical model from the macro level or educational model and the micro level or curricular model. Materials and methods: The scientific methodology of the class assumes the methodology of the holistic-dialectical, systemic, inductive, deductive, in this way the strength of formative research is constituted, whose relational dynamics between concepts integrates the construction of new categories of order qualitatively. superior in the staggering of the spiral of the development of thinking skills typical of the human condition. Results: The philosophy of the model summarizes the ethics that from the teaching performance transcends its moral practice of principles and values that configure the social subject that learns whose praxis becomes a superior quality of the political, a moral commitment that is assumed for the transformation of the individual. and in the community to generate change. Discussion: The philosophy of the competency-based educational model with a constructivist, investigative and intercultural approach channels from its systemic, complex and holistic relational framework a connection that links the young adult subject who builds knowledge of him with his own life. Conclusions: The philosophy of the educational model emphasizes the appreciation of cultural diversity, by assuming an intercultural perspective in practice, which is why the cultural diversity present in the classrooms is recognized and valued. This translates into the incorporation of different perspectives, experiences and knowledge from various cultures in the educational process, which enriches the learning experience and promotes respect and tolerance towards diversity. <![CDATA[De la Academia a la Comunidad: Revelaciones de un Proyecto de Investigación sobre el VIH y la Prevención de su Transmisión Vertical en el Cantón Quevedo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: El estudio, realizado en el Cantón Quevedo durante 2023-2024, investiga el conocimiento y las percepciones sobre el VIH, así como las estrategias de prevención de la transmisión vertical entre mujeres embarazadas. Materiales y métodos: Utilizando encuestas y análisis cualitativo, evalúa la conciencia sobre el VIH, y la efectividad y accesibilidad de las pruebas y métodos de prevención. Un hallazgo clave es el estigma significativo asociado con el VIH, que actúa como una barrera para buscar servicios e impacta las interacciones con los proveedores de atención médica. Esto subraya la necesidad de estrategias de intervención culturalmente sensible y accesible. Resultados: Los resultados muestran una necesidad urgente de mejorar la educación y los servicios de apoyo relacionados con el VIH en Cantón Quevedo, incluyendo programas de educación en salud inclusivos y adaptados a las necesidades de las mujeres embarazadas. Discusión: La variabilidad en el conocimiento y las percepciones identificadas en este estudio subrayan la necesidad de estrategias de intervención dirigidas que aborden tanto las necesidades educativas como los obstáculos al acceso a la atención de salud. Conclusiones: Las percepciones del estudio son vitales para desarrollar políticas y programas de salud pública efectivos en Cantón Quevedo, orientados a reducir la transmisión vertical del VIH y mejorar la vida de las mujeres embarazadas y sus familias.<hr/>ABSTRACT Introduction: The study, carried out in the Quevedo Canton during 2023-2024, investigates knowledge and perceptions about HIV, as well as prevention strategies for vertical transmission among pregnant women. Materials and methods: Using surveys and qualitative analysis, evaluate HIV awareness, and the effectiveness and accessibility of testing and prevention methods. A key finding is the significant stigma associated with HIV, which acts as a barrier to seeking services and impacts interactions with healthcare providers. This underscores the need for culturally sensitive and accessible intervention strategies. Results: The results show an urgent need to improve HIV-related education and support services in Cantón Quevedo, including inclusive health education programs adapted to the needs of pregnant women. Discussion: The variability in knowledge and perceptions identified in this study underscore the need for targeted intervention strategies that address both educational needs and barriers to accessing health care. Conclusions: The insights from the study are vital to develop effective public health policies and programs in Cantón Quevedo, aimed at reducing the vertical transmission of HIV and improving the lives of pregnant women and their families. <![CDATA[Análisis Crítico del Sistema de Ejecución Penal en Ecuador: Regímenes de Rehabilitación y Desafíos Jurídicos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: El presente estudio tuvo como propósito analizar el sistema de ejecución penal ecuatoriano a través de la aplicación de los regímenes de rehabilitación penitenciara, indagando en diversas doctrinas, normativas y la jurisprudencia nacional. Materiales y métodos: La metodología aplicada fue de corte cualitativo, a través de la aplicación de distintos métodos investigativos como el analítico, inductivo-deductivo el exegético jurídico y el crítico, los cuales permitieron alcanzar una noción actualizada y amplia sobre la importancia de los regímenes estipulados como beneficios para la reinserción social de los privados de libertad. Resultados: La investigación permitió conocer que, ante la solicitud de un cambio de régimen, se presentan dudas, y contradicciones como consecuencia de la interpretación de la norma por parte de las juezas y jueces, en la cual ha predominado el principio de favorabilidad por encima del contenido normativo que regula esta materia. Discusión: Las decisiones judiciales se han tomado en función de criterios personales de la administración de justicia y no en el requerimiento exclusivo de los requisitos que la legislación nacional exige para la ejecución de este proceso. Conclusiones: Por lo tanto, la Corte Nacional de Justicia ante estos antecedentes y en razón de la política de justicia abierta que se divulga en el Ecuador, emitió la resolución No. 01-2022, cuyo contenido expone soluciones para que las decisiones de las juezas y entendibles y disponibles para la población en general y apegadas exclusivamente a los principios constitucionales y demás leyes que intervienen en el sistema penitenciario.<hr/>ABSTRACT Introduction: The purpose of this study was to analyze the Ecuadorian criminal execution system through the application of penitentiary rehabilitation regimes, investigating various doctrines, regulations and national jurisprudence. Materials and methods: The methodology applied was qualitative, through the application of different investigative methods such as analytical, inductive-deductive, legal exegetical and critical, which allowed us to achieve an updated and broad notion about the importance of regimes. stipulated as benefits for the social reintegration of those deprived of liberty. Results: The investigation revealed that, when requesting a change of regime, doubts and contradictions arise as a consequence of the interpretation of the norm by the judges, in which the principle of favorability has predominated over of the normative content that regulates this matter. Discussion: Judicial decisions have been made based on personal criteria of the administration of justice and not on the exclusive requirement of the requirements that national legislation requires for the execution of this process. Conclusions: Therefore, the National Court of Justice, given this background and due to the open justice policy that is disseminated in Ecuador, issued resolution No. 01-2022, the content of which exposes solutions so that the decisions of the judges and understandable and available to the general population and exclusively attached to the constitutional principles and other laws that intervene in the penitentiary system. <![CDATA[Trastornos Temporomandibulares Producidos en Músicos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: El estudio proporciona una visión completa de los trastornos temporomandibulares (TTM) en músicos, resaltando su prevalencia, factores de riesgo, síntomas clínicos, diagnóstico, implicaciones en el rendimiento musical y estrategias de prevención y manejo. La actividad musical, que se caracteriza por una intensa actividad muscular facial y mandibular, conlleva riesgos para la salud, especialmente en lo que respecta a los TTM. Los músicos, debido a las demandas físicas específicas de su actividad, están particularmente expuestos a estos trastornos. Materiales y métodos: El estudio se realizó mediante la comparación de diversas revisiones bibliográficas empleando una clasificación de artículos científicos, lo cual permitió desarrollar un método analítico para mejorar la búsqueda de información entre los años 2019 y 2023.Resultados: Es esencial reconocer que la carga de trabajo musical y el tiempo dedicado a la práctica pueden influir en la incidencia y gravedad de los TTM en músicos. Por lo tanto, se sugiere la implementación de programas de entrenamiento y descanso que ayuden a gestionar adecuadamente la carga física y emocional asociada con la práctica intensiva de instrumentos musicales. Discusión: La implementación de pausas regulares durante las sesiones de práctica y el uso de ejercicios de estiramiento específicos para la mandíbula y los músculos faciales pueden ayudar a aliviar la tensión muscular y prevenir la acumulación de fatiga. Conclusiones: Estas pausas permiten que los músicos descansen y reajusten su postura, lo que puede reducir la presión sobre la articulación temporomandibular (ATM) y minimizar el riesgo de lesiones. Además, los ejercicios de estiramiento pueden mejorar la flexibilidad y la resistencia muscular, lo que puede ayudar a mantener la salud y la función adecuada de la mandíbula a largo plazo.<hr/>ABSTRACT Introduction: The study provides a comprehensive view of temporomandibular disorders (TMD) in musicians, highlighting its prevalence, risk factors, clinical symptoms, diagnosis, implications for musical performance, and prevention and management strategies. Musical activity, which is characterized by intense facial and jaw muscle activity, carries health risks, especially with regard to TMD. Musicians, due to the specific physical demands of their activity, are particularly exposed to these disorders. Materials and methods: The study was carried out by comparing various bibliographic reviews using a classification of scientific articles, which allowed the development of an analytical method to improve the search for information between the years 2019 and 2023. Results: It is essential to recognize that the burden of musical work and the time dedicated to practice can influence the incidence and severity of TMD in musicians. Therefore, the implementation of training and rest programs is suggested that help adequately manage the physical and emotional load associated with the intensive practice of musical instruments. Discussion: Implementing regular breaks during practice sessions and using specific stretching exercises for the jaw and facial muscles can help relieve muscle tension and prevent the buildup of fatigue. Conclusions: These breaks allow musicians to rest and readjust their posture, which can reduce pressure on the temporomandibular joint (TMJ) and minimize the risk of injury. Additionally, stretching exercises can improve flexibility and muscle endurance, which can help maintain long-term health and proper function of the jaw. <![CDATA[Relación entre Liquidez, Apalancamiento Financiero y Rentabilidad Económica. Análisis Exploratorio en Micro, Pequeñas y Medianas Empresas del Sector del Transporte del Cantón de Rumiñahui, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La relación entre indicadores de liquidez, apalancamiento financiero y rentabilidad económica es un tema bastante estudiado sobre gestión empresarial. En este trabajo se propone un estudio de esta relación en el cantón de Rumiñahui de Ecuador, enfocado en micro, pequeñas y medianas empresas del sector del transporte entre los años 2019 y 2020. Materiales y métodos: Se realiza a través de una investigación cuantitativa, con carácter descriptiva y exploratoria, utilizando como métodos fundamentales el análisis de correlación paramétrico de Pearson y el análisis de correlación no paramétrico de Spearman. Resultados: Como principales resultados se obtiene que existen comportamientos significativamente diferente de las variables estudiadas en dependencia del tamaño de las empresas, y que no existe evidencia estadística significativa de relación de las mismas. Discusión: Desde la literatura sobre el tema se ha publicado mucho sobre lo que representa la liquidez y la solvencia para el contexto financiero empresarial. Se puede definir que la liquidez financiera, vista de manera más general, se refiere a la capacidad de la entidad de tener suficientes activos líquidos disponibles para afrontar sus obligaciones financieras en el corto plazo. Conclusiones: Existen diferencias significativas entre el comportamiento de los indicadores de liquidez, apalancamiento y rentabilidad económica en dependencia del tamaño de la empresa. Mientras menor es el tamaño de las empresas se muestra mayor dispersión, variabilidad y riesgos asociados dentro de las variables estudiadas.<hr/>ABSTRACT Introduction: The relationship between liquidity indicators, financial leverage and economic profitability is a widely studied topic in business management. This work proposes a study of this relationship in the Rumiñahui canton of Ecuador, focused on micro, small and medium-sized companies in the transportation sector between 2019 and 2020. Materials and methods: It is carried out through quantitative research, with a descriptive and exploratory nature, using Pearson's parametric correlation analysis and Spearman's non-parametric correlation analysis as fundamental methods. Results: The main results show that there are significantly different behaviors of the variables studied depending on the size of the companies, and that there is no significant statistical evidence of a relationship between them. Discussion: Much has been published in the literature on the subject about what liquidity and solvency represent for the business financial context. It can be defined that financial liquidity, viewed more generally, refers to the entity's ability to have sufficient liquid assets available to meet its financial obligations in the short term. Conclusions: There are significant differences between the behavior of liquidity, leverage and economic profitability indicators depending on the size of the company. The smaller the size of the companies, the greater the dispersion, variability and associated risks within the variables studied. <![CDATA[La Transformación Digital y el Marketing en la Era Moderna: un Futuro Prometedor para las Microempresas Ecuatorianas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Este artículo analiza la transformación y el marketing digital en microempresas, con un enfoque particular en el contexto ecuatoriano. El objetivo principal es examinar cómo la digitalización está redefiniendo el panorama de estas empresas, considerando las tendencias actuales, estrategias emergentes, y desafíos y oportunidades presentes en este proceso de cambio. Materiales y métodos: La metodología empleada se basa en una revisión sistemática de la literatura, siguiendo los lineamientos de la declaración PRISMA. Se realizó una búsqueda exhaustiva en bases de datos académicas, seleccionando estudios publicados en los últimos diez años. Se establecieron criterios de inclusión y exclusión para garantizar la relevancia y calidad de los estudios seleccionados. La evaluación se centró en el rigor metodológico, la relevancia temática y la contribución al conocimiento en el campo de la digitalización empresarial. Resultados: Los resultados principales revelan que la transformación digital es una necesidad imperativa para las microempresas en Ecuador, impulsando eficiencia operativa y expansión de mercado. Discusión: El marketing digital surge como una herramienta clave, permitiendo a estas empresas llegar a un público más amplio de manera costo-efectiva. Sin embargo, se identificaron desafíos significativos, como la falta de recursos financieros y habilidades técnicas, así como resistencia al cambio organizacional. Conclusiones: En conclusión, la transformación y el marketing digital representan oportunidades significativas para el crecimiento y la sostenibilidad de las microempresas en Ecuador. A pesar de los desafíos, con estrategias adecuadas y un enfoque en la formación y desarrollo de habilidades, estas empresas pueden adaptarse con éxito al panorama digital cambiante.<hr/>ABSTRACT Introduction: This article analyzes transformation and digital marketing in microbusinesses, with a particular focus on the Ecuadorian context. The main objective is to examine how digitalization is redefining the landscape of these companies, considering current trends, emerging strategies, and challenges and opportunities present in this process of change. Materials and methods: The methodology used is based on a systematic review of the literature, following the guidelines of the PRISMA declaration. An exhaustive search was carried out in academic databases, selecting studies published in the last ten years. Inclusion and exclusion criteria were established to guarantee the relevance and quality of the selected studies. The evaluation focused on methodological rigor, thematic relevance and contribution to knowledge in the field of business digitalization. Results: The main results reveal that digital transformation is an imperative need for microbusinesses in Ecuador, driving operational efficiency and market expansion. Discussion: Digital marketing emerges as a key tool, allowing these companies to reach a broader audience in a cost-effective way. However, significant challenges were identified, such as lack of financial resources and technical skills, as well as resistance to organizational change. Conclusions: In conclusion, digital transformation and marketing represent significant opportunities for the growth and sustainability of microbusinesses in Ecuador. Despite the challenges, with proper strategies and a focus on training and skills development, these companies can successfully adapt to the changing digital landscape. <![CDATA[Estrategia Lúdica para Estimular el Desarrollo Socioafectivo en los Niños del Subnivel Inicial II]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La socioafectividad da las pautas a la formación de las características fundamentales en los niños lo que es consecuente a la inserción de los mismos al entorno social de manera efectiva, dado que la interacción social de los niños de Educación Inicial se da en un contexto diverso, el progreso de las habilidades que respondan a la afectividad es de importancia trascendental. Objetivo: La investigación responde al objetivo de elaborar una estrategia lúdica para estimular el desarrollo socioafectivo en los niños del subnivel inicial II de la Unidad Educativa Blanca Cuadros Zambrano, ubicada en el sitio Valdez, cantón Rocafuerte. Materiales y métodos: Se utilizó un enfoque de investigación mixto, con métodos teóricos analítico-sintético e inductivo-deductivo, con el uso de métodos empíricos mediante la observación, entrevista y encuesta, el método matemático utilizado fue el análisis porcentual y se efectuó la validación mediante especialistas con el método Alfa de Cronbach. Resultados: El diagnóstico evidenció que los niños participantes en este estudio tienen escaso desarrollo de las habilidades socioemocionales, efecto que fue confirmado por los padres de familia al asumir que sus hijos tienen dificultades en reconocer y controlar emociones, interrelacionarse con sus pares y asumir y respetar normas. Conclusiones: Los aportes teóricos contribuyeron al desarrollo de la investigación, se estructuró una propuesta revisada por especialistas por medio del método Alfa de Cronbach con un resultado de 0,81 lo que evidencia un muy alto índice de fiabilidad. Con esta investigación se entrega a la comunidad educativa una estrategia lúdica que favorezca el desarrollo de las habilidades socioafectivas de los niños del nivel inicial.<hr/>ABSTRACT Introduction: The socio-affectivity gives the guidelines to the formation of fundamental characteristics in children which is consequent to their insertion to the social environment in an effective way, given that the social interaction of children in Initial Education is given in a diverse context, the progress of skills that respond to affectivity is of transcendental importance. Objective: The research responds to the objective of elaborating a ludic strategy to stimulate the socio-affective development in children of the initial sub-level II of the Blanca Cuadros Zambrano Educational Unit, located in the Valdez site, Rocafuerte canton. Materials and methods: A mixed research approach was used, with analytic-synthetic and inductive-deductive theoretical methods, with the use of empirical methods through observation, interview and survey, the mathematical method used was the percentage analysis and the validation was carried out by specialists with Cronbach's Alpha method. Results: The diagnosis evidenced that the children participating in this study have poor development of socioemotional skills, an effect that was confirmed by the parents when they assumed that their children have difficulties in recognizing and controlling emotions, interrelating with their peers and assuming and respecting norms. Conclusions: Theoretical contributions contributed to the development of the research; a peer-reviewed proposal was structured by means of the Alpha method. <![CDATA[La Migración Parental, Efectos en el Proceso Socio Educativo para Estudiantes de la Enseñanza Media]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La migración parental y la delegación del cuidado de los hijos o hijas por algunos parientes, son decisiones que se adoptan por los representantes parentales, pero las mismas se entrelazan en una realidad social que involucra a todo el grupo familiar en el presente y futuro de niños, niñas y adolescentes, alcanzando sus efectos al desenvolvimiento estudiantil y social cuando no se cuentan con las herramientas para afrontar los retos que implica el cuidado y protección en las edades comprendidas entre los 12 a los 14 años. Constituyendo este fenómeno una de las problemáticas que enfrenta el sistema nacional de enseñanza en Cuba. Materiales y métodos: Para dar cumplimiento al objetivo trazado, se utilizan los métodos y técnicas de investigación como el histórico-lógico, análisis de documentos, inductivo-deductivo, entre otros. Resultados: Se logró demostrar la necesidad de una estrategia diferenciada para el tratamiento a los adolescentes que se encuentran en situaciones de vulnerabilidad y riesgo como consecuencia de la migración parental. Se demanda del docente determinados conocimientos jurídicos que le permitan orientar a los progenitores y familiares sobre los procesos y procedimientos para brindar una adecuada protección a los derechos de niños, niñas y adolescentes. Discusión: Considerar el principio de interés superior del niño como un reconocimiento preferente de los derechos que competen a niños, niñas y adolescentes en tanto atenderlo presupone la máxima satisfacción de todos los derechos que les conciernen; su determinación y atención en cada caso concreto, con prioridad exclusiva ante cualquier análisis o medida a adoptar. Conclusiones: La Fiscalía General de la República como uno de los órganos que conforman el sistema de prevención y atención social, brinda el asesoramiento para cada uno de los casos donde se vulneren los derechos de los niños, sin embargo no son convocados a las acciones de prevención realizadas en los centros educacionales para el tratamiento de los temas migratorios y la protección a la niñez.<hr/>ABSTRACT Introduction: Parental migration and the delegation of care of sons or daughters by some relatives are decisions that are adopted by parental representatives, but they are intertwined in a social reality that involves the entire family group in the present and future. of children and adolescents, reaching its effects on student and social development when they do not have the tools to face the challenges involved in care and protection at ages between 12 and 14 years. This phenomenon constitutes one of the problems faced by the national education system in Cuba. Materials and methods: To fulfill the established objective, research methods and techniques are used such as historical-logical, document analysis, inductive-deductive, among others. Results: It was possible to demonstrate the need for a differentiated strategy for the treatment of adolescents who are in situations of vulnerability and risk as a consequence of parental migration. Teachers are required to have certain legal knowledge that allows them to guide parents and family members on the processes and procedures to provide adequate protection for the rights of children and adolescents. Discussion: Consider the principle of the best interest of the child as a preferential recognition of the rights that concern children and adolescents, as caring for them presupposes the maximum satisfaction of all the rights that concern them; its determination and attention in each specific case, with exclusive priority before any analysis or measure to be adopted. Conclusions: The Attorney General's Office of the Republic, as one of the bodies that make up the prevention and social care system, provides advice for each of the cases where children's rights are violated, however they are not called to action prevention carried out in educational centers for the treatment of immigration issues and the protection of children. <![CDATA[Análisis, Perspectivas y Enfoque Jurídico Educativo Sobre el Suicidio Asistido en Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: El suicidio asistido es un tema polémico de debate en las asambleas, congresos, entre jurisconsultos, civiles, médicos, políticos y entre todos aquellos quienes han elevados sus voces a favor y en contra. En el plano internacional, este tema ha avanzado en la configuración de un marco jurídico, pues se ha asumido que, así como el ser humano tiene derecho a una vida digna, también lo tendría para una muerte digna. Objetivo: Analizar la posibilidad que existe sobre el reconocimiento del suicidio asistido dentro del ordenamiento jurídico ecuatoriano. Materiales y métodos: Por lo que a partir de una metodología exegética y con una encuesta realizada a abogados de la provincia de Manabí, el presente estudio tiene como objetivo analizar la posibilidad que existe sobre el reconocimiento del suicidio asistido dentro de nuestro ordenamiento jurídico. Resultados: Además, pretende ser un aporte a este debate, brindar los antecedentes del tema, analizarlo desde el contexto ecuatoriano y generar ideas que permitan tener una perspectiva holística de la situación actual, en base las interpretaciones que se le ha dado a la normativa jurídica del país. Discusión: El suicidio asistido es aquel que produce la muerte a petición expresa del paciente y realizada por su propio acto. En este sentido, y de acuerdo con un estudio de Rodríguez (2016), este tema en sí no debe interpretarse el mismo, como si se tratase de apoyar a la muerte en un sentido amplio y general, sino por el contrario, centrarse su análisis en los casos que se refieran a circunstancias específicas de enfermedades terminales insalvables. Conclusiones: El suicidio asistido tiene diversas aristas. Su simple planteamiento presenta reacciones diversas y opiniones divididas. A lo largo de este estudio se analizaron perspectivas significativas legales y teóricas que contribuyen a un relevante abordaje de un tema polémico.<hr/>ABSTRACT Introduction: Assisted suicide is a controversial topic of debate in assemblies, congresses, among jurists, civilians, doctors, politicians and among all those who have raised their voices for and against. At the international level, this issue has advanced in the configuration of a legal framework, since it has been assumed that, just as human beings have the right to a dignified life, they would also have the right to a dignified death. Objective: Analyze the possibility that exists regarding the recognition of assisted suicide within the Ecuadorian legal system. Materials and methods: Therefore, based on an exegetical methodology and with a survey carried out among lawyers in the province of Manabí, the objective of this study is to analyze the possibility that exists regarding the recognition of assisted suicide within our legal system. Results: In addition, it aims to be a contribution to this debate, provide the background of the topic, analyze it from the Ecuadorian context and generate ideas that allow for a holistic perspective of the current situation, based on the interpretations that have been given to the legal regulations. from the country. Discussion: Assisted suicide is one that produces death at the express request of the patient and carried out by his or her own act. In this sense, and according to a study by Rodríguez (2016), this topic itself should not be interpreted, as if it were about supporting death in a broad and general sense, but on the contrary, focus its analysis in cases that refer to specific circumstances of insurmountable terminal illnesses. Conclusions: Assisted suicide has various aspects. Its simple approach presents diverse reactions and divided opinions. Throughout this study, significant legal and theoretical perspectives were analyzed that contribute to a relevant approach to a controversial issue. <![CDATA[Estrategias de Habilidades Cognitivas en Aprendizaje con Trastorno Espectro Autista. Unidad Educativa José María Velasco Ibarra]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La presente investigación titulada Estrategias y habilidades cognitivas para la mejora del aprendizaje de los estudiantes con trastorno del espectro autista del nivel secundario de la unidad educativa José María Velasco Ibarra del Cantón Buena Fe. Materiales y métodos: El objetivo principal de la investigación es analizar estrategias de habilidades cognitivas. Para la mejora del aprendizaje de los estudiantes con trastorno del espectro autista del nivel secundario de la Unidad Educativa José María Velasco Ibarra del Cantón Buena Fe, durante el ciclo escolar 2020-2021. Resultados: El proceso de investigación tiene un enfoque prepositivo crítico que permitió recopilar información y sustentarlo a través de un análisis estadístico, es fundamental ya que se realiza un análisis descriptivo de los fenómenos a investigar y prepositivo, dado que su propósito es analizar las estrategias y habilidades cognitivas para mejorar el aprendizaje de los estudiantes, la técnica de recolección de datos fue la encuesta. Discusión: Y para ello se aplicó un cuestionario a los docentes de la institución y se realizó una propuesta con un plan de formación que contenga actividades que permitan el desarrollo en estudiantes con TEA para mejorar su concentración, memoria y atención. Conclusiones: Los resultados de la validación permitieron conocer la importancia de la aplicación de este tipo de estrategias dentro de la unidad educativa, la exigencia que tienen los docentes en este importante tema y la aplicación favorable que resultará en los estudiantes.<hr/>ABSTRACT The present research entitled Strategies and cognitive skills for the improvement of learning of students with autism spectrum disorder at the high school level of the educational unit José María Velasco Ibarra of Buena Fe Canton, The main objective of the research is to analyze strategies of cognitive skills for the improvement of learning of students with autism spectrum disorder at the high school level of the José María Velasco Ibarra Educational Unit of the Buena Fe Canton, during the school year 2020-2021, the research process has a critical prepositive approach that allowed gathering information and sustaining it through a statistical analysis, It is critical since a descriptive analysis of the phenomena to be investigated and prepositive, Given that its purpose is to analyze the strategies and cognitive skills to improve the learning of students, the data collection technique was the survey and for this purpose a questionnaire was applied to the teachers of the institution and a proposal was made with a training plan containing activities that allow the development in students with ASD to improve their concentration, memory and attention. The results of the validation allowed to know the importance of the application of this type of strategies within the educational unit, the requirement that teachers have in this important topic and the favorable application that will result in the students. <![CDATA[La Protección de las Víctimas en el Sistema Penal de Ecuador: un Análisis de las Normas y los Procedimientos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Este artículo ha tenido como objetivo analizar las normas y procedimientos del sistema penal de Ecuador en relación a la protección de las víctimas, con el fin de identificar los desafíos y oportunidades para mejorar su protección y asistencia en el proceso penal. Materiales y métodos: Utilizando una metodología cualitativa y exploratoria, se emplea un enfoque deductivo-inductivo y dogmático, con observación directa y análisis de información. Los resultados destacan la base normativa que respalda la protección de las víctimas, como la Declaración de Naciones Unidas sobre los principios fundamentales de justicia para las víctimas, el Estatuto de Roma y las Guías de Santiago. Resultados: En Ecuador, se reflejan en la Constitución, la Ley Orgánica del Ministerio Público y el Código Orgánico Integral Penal. Se han implementado reglamentos para mejorar la eficiencia del sistema. El artículo también señala la evolución del papel de la víctima en el proceso penal, pasando de un estatus privilegiado a un reconocimiento como sujeto procesal. Discusión: Sin embargo, aunque se han logrado avances, persisten deficiencias en la aplicación efectiva de medidas de protección, lo que deja a las víctimas en situación vulnerable. Conclusiones: Por lo tanto, las conclusiones enfatizan la importancia de seguir fortaleciendo la legislación y las políticas públicas para asegurar el bienestar de las víctimas y prevenir la persistencia de violaciones de derechos humanos.<hr/>ABSTRACT Introduction: This article has aimed to analyze the rules and procedures of the Ecuadorian criminal system in relation to the protection of victims, in order to identify the challenges and opportunities to improve their protection and assistance in the criminal process. Materials and methods: Using a qualitative and exploratory methodology, a deductive-inductive and dogmatic approach is used, with direct observation and analysis of information. The results highlight the normative foundation that supports the protection of victims, such as the United Nations Declaration on the Fundamental Principles of Justice for Victims, the Rome Statute and the Santiago Guides. Results: In Ecuador, they are reflected in the Constitution, the Organic Law of the Public Ministry and the Comprehensive Organic Penal Code. Regulations have been implemented to improve the efficiency of the system. The article also points out the evolution of the role of the victim in the criminal process, going from a privileged status to recognition as a procedural subject. Discussion: However, although progress has been made, deficiencies persist in the effective application of protection measures, which leaves victims in a vulnerable situation. Conclusions: Therefore, the conclusions emphasize the importance of continuing to strengthen legislation and public policies to ensure the well-being of victims and prevent the persistence of human rights violations. <![CDATA[Fortalecimiento del Liderazgo Educativo en el Rendimiento Escolar]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Este estudio investiga el impacto del fortalecimiento del liderazgo educativo en el rendimiento escolar de los estudiantes. Materiales y métodos: A través de un enfoque mixto que combina análisis cuantitativos y cualitativos, se evalúan las estrategias implementadas en distintas instituciones educativas para potenciar las capacidades de liderazgo entre los directivos y su influencia en el rendimiento académico. Resultados: Los hallazgos indican que las escuelas con programas estructurados de desarrollo de liderazgo reportan mejoras significativas en los resultados académicos de sus estudiantes, en comparación con aquellas que no poseen dichas iniciativas. Discusión: Se discuten las implicaciones de estos resultados para el diseño de políticas educativas y se sugieren direcciones para investigaciones futuras. Conclusiones: El estudio destaca la importancia de una formación continua y adaptada a las necesidades del contexto escolar para los líderes educativos, subrayando la relación directa entre un liderazgo efectivo y el éxito académico de los alumnos.<hr/>ABSTRACT Introduction: This study investigates the impact of strengthening educational leadership on students' academic performance. Materials and methods: Through a mixed approach that combines quantitative and qualitative analyses, the strategies implemented in different educational institutions are evaluated to enhance leadership capabilities among managers and their influence on academic performance. Results: Findings indicate that schools with structured leadership development programs report significant improvements in their students' academic outcomes, compared to those without such initiatives. Discussion: The implications of these results for the design of educational policies are discussed and directions for future research are suggested. Conclusions: The study highlights the importance of continuous training adapted to the needs of the school context for educational leaders, underlining the relationship direct relationship between effective leadership and student academic success. <![CDATA[Deserción Escolar en Procesos Educativos Básicos Subnivel Superior. Unidad Educativa “José María Aspiazu y Avilés”]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Este proyecto investigativo tiene como propósito la implementación de estrategias pedagógicas para la disminución de la deserción escolar en la Unidad Educativa José María Aspiaz y Avilés. Como base para el desarrollo del trabajo se sistematizaron los referentes teóricos de la literatura científica sobre los factores asociados a la deserción escolar y su tratamiento dentro del sistema educativo en la Educación Básica, y ellos destacan los aportes de los autores Lozano y Maldonado (2020); Erira y Yarce (2021)y Corzo (2021). Materiales y métodos: Se empleó el método revisión bibliográfica. Resultados: Como principales resultados de la implementación y evaluación del proyecto de desarrollo educativo de estrategias pedagógicas para la disminución de la deserción escolar en la Unidad Educativa José María Aspiazu y Avilés, se tuvieron que con la aplicación de la guía de estrategias propuesta, disminuyó en un porcentaje beneficioso la deserción estudiantil en la institución educativa, favoreciendo el desarrollo integral, educativo y emocional de los estudiantes. Discusión: La creciente investigación sobre las causas y consecuencias de la deserción escolar, junto con informes más precisos sobre el alcance de la crisis, ha llevado a una mayor atención pública en lo que se ha llamado la epidemia silenciosa. Y con ese enfoque viene la posibilidad de más acción a nivel local, estatal y nacional para implementar una combinación de reformas que apoyarán a todos los estudiantes hasta la graduación de la escuela secundaria. Conclusiones: Esta propuesta, permitió comenzando con los pasos para conectar a los estudiantes y los padres con la escuela y luego abordar los cambios estructurales, programáticos y de financiamiento, lo cual ayudó a combatir este flagelo todavía actual.<hr/>ABSTRACT Introduction: This research project aims to implement pedagogical strategies to reduce school dropouts in the José María Aspiaz y Avilés Educational Unit. As a basis for the development of the work, the theoretical references of the scientific literature on the factors associated with school dropouts and their treatment within the educational system in Basic Education were systematized, and they highlight the contributions of the authors Lozano and Maldonado (2020). ; Erira and Yarce (2021)and Corzo (2021). Materials and methods: The literature review method was used. Results: The main results of the implementation and evaluation of the educational development project of pedagogical strategies for the reduction of school dropouts in the José María Aspiazu y Avilés Educational Unit, were that with the application of the proposed strategy guide, it decreased in a beneficial percentage of student dropouts in the educational institution, favoring the comprehensive, educational and emotional development of students. Discussion: Growing research into the causes and consequences of school dropouts, along with more accurate reporting on the extent of the crisis, has led to increased public attention on what has been called the silent epidemic. And with that focus comes the possibility of more action at the local, state, and national levels to implement a mix of reforms that will support all students through high school graduation. Conclusions: This proposal allowed us to start with the steps to connect students and parents with the school and then address the structural, programmatic and financing changes, which helped combat this still current scourge. <![CDATA[Storytelling Para el Aprendizaje en Ciencias Sociales en la Unidad Educativa “José María Aspiazuy Avilés”]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: En el marco del proceso de innovación en estrategias didácticas aparece el Storytelling como un componente de importancia para la renovación del Área de Ciencias Sociales. En efecto, el Storytelling permite sacudir las técnicas en el aula, los procesos de enseñanza, y los roles de cada actor en la comunidad educativa. Es así, como la investigación propone una opción combinada e innovadora de los diferentes recursos, para generar una estrategia dinámica y transformadora en Octavo de Educación General Básica de la Unidad Educativa “José María Aspiazu y Avilés”. La investigación se fundamentará en los trazados teóricos de autores: Domingos (2009), Diego Rivera (2010), Carlos Solari (2013), los cuales brindaran cuerpo al Storytelling, la enseñanza de las Ciencias Sociales, y alternativas educativas. Materiales y métodos: Es de tipo proyectiva, con un diseño de campo apoyada en el paradigma objetivista con una temporalidad de carácter contemporáneo transeccional. La población de análisis será los estudiantes de Octavo de Educación General Básica de 12 a 13 años de la “Unidad Educativa José María Aspiazu y Avilés”, se utilizará la técnica de encuesta, la misma que será analizada desde el enfoque cuantitativo con la herramienta de estadística descriptiva de la distribución de frecuencias. Resultados: Los estudiantes coinciden en la deplorable metodología utilizada por los docentes del área de Ciencias sociales, recursos obsoletos que no generaban aprendizajes y mataban el interés con la materia. Discusión: El Storytelling nace como una alternativa válida para responder las inquietudes y necesidades de un nuevo cuadro de metodologías que motiven y atraigan a los estudiantes a un nuevo proceso de enseñanza-aprendizaje diferente y centrado en el impacto que puede causar el contenido con un buen tratamiento del mismo. Conclusiones: Establecer los hallazgos de las estrategias didácticas de los estudiantes de Educación General Básica Superior en el área de Ciencias Sociales de la Unidad Educativa “José María Aspiazu y Avilés” en el año lectivo 2020 -2021: los hallazgos saltan a la vista, acumulación de contenidos sin cuerpo ni alma para ser aprendidos, docente con limitadas estrategias metodológicas para llegar a los estudiantes, autoridades apáticas frente a un problema que carcomía al docente y aniquilaba su interés con conocer, recursos limitados como la pizarra el marcado y poco más formaban parte de la crisis educativa del área de ciencias sociales.<hr/>ABSTRACT Introduction: Within the framework of the innovation process in teaching strategies, Storytelling appears as an important component for the renewal of the Social Sciences Area. Indeed, Storytelling allows us to shake up classroom techniques, teaching processes, and the roles of each actor in the educational community. This is how the research proposes a combined and innovative option of the different resources, to generate a dynamic and transformative strategy in the Eighth Year of Basic General Education of the “José María Aspiazu y Avilés” Educational Unit. The research will be based on the theoretical outlines of authors: Domingos (2009), Diego Rivera (2010), Carlos Solari (2013), which will provide substance to Storytelling, the teaching of Social Sciences, and educational alternatives. Materials and methods: Well, it is projective in type, with a field design supported by the objectivist paradigm with a temporality of a contemporary transectal nature. The analysis population will be the Eighth Year students of Basic General Education from 12 to 13 years old from the “José María Aspiazu y Avilés Educational Unit”, the survey technique will be used, which will be analyzed from the quantitative approach with the tool of descriptive statistics of the frequency distribution. Results: The students agree on the deplorable methodology used by teachers in the area of Social Sciences, obsolete resources that did not generate learning and killed interest in the subject. Discussion: Storytelling was born as a valid alternative to respond to the concerns and needs of a new framework of methodologies that motivate and attract students to a new, different teaching-learning process focused on the impact that the content can cause with a good treatment thereof. Conclusions: Establish the findings of the teaching strategies of the students of Higher Basic General Education in the area of Social Sciences of the “José María Aspiazu y Avilés” Educational Unit in the 2020-2021 school year: the findings are obvious, accumulation of contents without body or soul to be learned, a teacher with limited methodological strategies to reach the students, apathetic authorities in the face of a problem that ate away at the teacher and annihilated his interest in knowing, limited resources such as the blackboard, marking and little else were part of the educational crisis in the area of social sciences. <![CDATA[Uso de las Redes en la Educación Superior. Miradas Hacia el Lenguaje y la Comunicación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Como estrategia en los procesos de formación académica, las redes sociales se han convertido en un medio de interacción entre los docentes y los estudiantes, por medio de la utilización de diferentes aplicaciones que facilitan el desarrollo de los procesos educativos. Se considera que, siempre y cuando se orienten de modo concreto y como vínculo académico y profesional pueden contribuir a la orientación, al aprendizaje autónomo y a mejorar las relaciones interpersonales entre docentes y estudiantes. Materiales y métodos: El presente estudio busca reflexionar sobre las ventajas y desventajas de las redes sociales como estrategia académica en la educación superior a partir del estudio realizado desde la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, específicamente con la unidad de análisis de “Narrativa académica”, cuyo objetivo es comprender las teorías de la comunicación relacionadas con la narrativa e identificar las técnicas para la producción y construcción de textos, considerando los lineamientos de la literatura para aplicarlos en la pedagogía y didáctica de la Literatura infantil. La metodología se lleva a cabo a través de la revisión bibliográfica, en la que se sintetizaron y seleccionaron diferentes estudios sobre las tecnologías de la información y las comunicaciones (TICs) en la educación superior y el uso de las redes sociales. También se consultaron bases de datos especializadas como son Scopus, Scielo, Dialnet, Google Scholar y los criterios de inclusión fueron artículos que estuvieron en relación con las variables TICs y educación superior; trabajos relacionados en el contexto educativo, desde el 2000 y hasta la fecha. Resultados: La nueva modalidad de estudio semipresencial exige, por tanto, mayor utilización de las redes sociales, cuando no se acude solamente a los medios que dispone el curso, ya sea como medio de comunicación y/o como apoyo en las actividades académicas, todo lo cual explica las respuestas obtenidas. Con relación a la desventaja 4, es decir, a los problemas de veracidad y confiabilidad de la información consultada, ella es consecuencia de no hacer un correcto direccionamiento en las búsquedas a través de las redes sociales, además que su utilización es iniciativa de los estudiantes y no está articulada con los cursos del programa. Para contrarrestar a nivel institucional las desventajas expuestas, es necesario establecer una normativa de uso y manejo de las redes sociales en el contexto educativo. Discusión: Además, se constata que la implementación de las redes sociales en las actividades académicas apoya la enseñanza (Rojas, 2016), juega un papel protagónico en los distintos ambientes académicos y de formación y contribuye al mejoramiento de la calidad educativa como resultado de la incursión de las TICs en la educación superior (Ángel y Patiño, 2018; Escorcia y Jaimes, 2015; Martínez, 2014). Por otra parte, este estudio pudo identificar que los estudiantes buscan opciones prácticas para su aprendizaje en el entorno universitario y asimilan con propiedad las herramientas de las TIC, en los entornos online, que facilitan el acceso a las redes sociales que les ofrece el siglo XXI (González y Muñoz, 2016; Maldonado et al., 2019). Conclusiones: Los resultados muestran que las redes sociales se deben incluir en los programas académicos como política institucional, por las ventajas señaladas para los procesos educativos, en beneficio de estudiantes y docentes. De igual forma, como herramienta pedagógica son primordiales, dadas las potencialidades que ofrecen (Brenes, 2010; González et al., 2016). La Unidad Narrativa Académica de la Literatura Infantil también se beneficia de que, tanto docentes como alumnos, usen las redes sociales en el intercambio, socialización de contenidos e ideas, además de otras actividades que tributen al cumplimiento de los objetivos de la asignatura.<hr/>ABSTRACT Introduction: As a strategy in academic training processes, social networks have become a means of interaction between teachers and students, through the use of different applications that facilitate the development of educational processes. It is considered that, as long as they are specifically oriented and as an academic and professional link, they can contribute to orientation, autonomous learning and improve interpersonal relationships between teachers and students. Materials and methods: The present study seeks to reflect on the advantages and disadvantages of social networks as an academic strategy in higher education based on the study carried out by the Faculty of Philosophy, Letters and Educational Sciences, specifically with the analysis unit of “Academic narrative”, whose objective is to understand the theories of communication related to narrative and identify the techniques for the production and construction of texts, considering the guidelines of literature to apply them in the pedagogy and didactics of Children's Literature. The methodology is carried out through a bibliographic review, in which different studies on information and communications technologies (ICTs) in higher education and the use of social networks were synthesized and selected. Specialized databases such as Scopus, Scielo, Dialnet, Google Scholar were also consulted and the inclusion criteria were articles that were related to the ICT and higher education variables; related works in the educational context, from 2000 to date. Results: The new modality of blended study requires, therefore, greater use of social networks, when not only resorting to the means available in the course, either as a means of communication and/or as support in academic activities, everything which explains the responses obtained. In relation to disadvantage 4, that is, to the problems of veracity and reliability of the information consulted, it is a consequence of not correctly directing searches through social networks, in addition to the fact that its use is the initiative of the students. and is not articulated with the program courses. To counteract the aforementioned disadvantages at the institutional level, it is necessary to establish regulations for the use and management of social networks in the educational context. Discussion: In addition, it is confirmed that the implementation of social networks in academic activities supports teaching (Rojas, 2016), plays a leading role in the different academic and training environments and contributes to the improvement of educational quality as a result of the incursion of ICTs into higher education (Ángel and Patiño, 2018; Escorcia and Jaimes, 2015; Martínez, 2014). On the other hand, this study was able to identify that students look for practical options for their learning in the university environment and properly assimilate ICT tools in online environments, which facilitate access to the social networks that the 21st century offers them. (González and Muñoz, 2016; Maldonado et al., 2019). Conclusions: The results show that social networks should be included in academic programs as an institutional policy, due to the advantages indicated for educational processes, for the benefit of students and teachers. Likewise, as a pedagogical tool they are essential, given the potential they offer (Brenes, 2010; González et al., 2016). The Academic Narrative Unit of Children's Literature also benefits from the fact that both teachers and students use social networks in the exchange, socialization of content and ideas, in addition to other activities that contribute to the fulfillment of the objectives of the subject. <![CDATA[Análisis de la Devolución del Impuesto al Valor Agregado en Personas Adultas Mayores del Cantón Bolívar]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Los adultos mayores se consideran individuos vulnerables por sus condiciones biológicas y sociales al vivir en situaciones de riesgos por la falta de recursos económicos, comunitarios y de acceso a las políticas de protección del Estado. Esta investigación tiene como objetivo central analizar el impacto de la devolución del impuesto al valor agregado en las personas adultas mayores del cantón Bolívar. Materiales y métodos: El método deductivo condesciende desde la observación e investigación a la formulación de hipótesis, donde la investigación del tema a tratar se profundiza, en este caso la devolución del impuesto al valor agregado a las personas adultas mayores fue investigado por demostraciones científicas y leyes que respalden este derecho de las personas de tercera edad. Resultados: En las diferentes parroquias del cantón Bolívar se pudieron encontrar diferentes características socioeconómicas, cada una con situaciones diferentes, sobre todo en las zonas rurales donde la mayoría de las personas encuestadas no llegan a un sueldo básico unificado. Es importante considerar las edades porque en la mayoría de los casos por su edad no pueden realizar ciertas actividades. Discusión: El procedimiento en las personas adultas mayores está habilitado a partir de los 65 años de edad, en el cual existen inconvenientes para que lo realicen por sí mismos, hay personas que se aprovechan al realizar dichos trámites a pesar de que se lo puede hacer de forma virtual. Conclusiones: A pesar de la vulnerabilidad encontrada, son pocas las personas que no obtienen ayuda a través del bono de desarrollo humano, también se puede notar que existen personas de la tercera edad que no acuden a centros de inmediata atención médica por diferentes causas como traslado y economía.<hr/>ABSTRACT Introduction: Older adults are considered vulnerable individuals due to their biological and social conditions, living in risk situations due to the lack of economic and community resources and access to State protection policies. The main objective of this research is to analyze the impact of the value added tax refund on older adults in the Bolívar canton. Materials and methods: The deductive method condescends from observation and research to the formulation of hypotheses, where the investigation of the topic to be discussed is deepened, in this case the refund of the value added tax to older adults was investigated by scientific demonstrations and laws that support this right of the elderly. Results: In the different parishes of the Bolívar canton, different socioeconomic characteristics could be found, each with different situations, especially in rural areas where the majority of people surveyed do not reach a unified basic salary. It is important to consider their ages because in most cases, due to their age, they cannot perform certain activities. Discussion: The procedure in older adults is enabled from 65 years of age, in which there are inconveniences for them to carry it out on their own, there are people who take advantage of carrying out these procedures even though it can be done virtually. Conclusions: Despite the vulnerability found, there are few people who do not obtain help through the human development bonus. It can also be noted that there are elderly people who do not go to immediate medical care centers for different reasons such as relocation. and economy. <![CDATA[El Contenido Informativo del Periodismo Ecológico en el Tratamiento de Residuos Electrónicos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: El avance de la tecnología ha contribuido para que algunos aparatos electrónicos y eléctricos cumplan su vida útil porque se encuentran en la obsolescencia que en algunos casos está programada para que cumpla con su ciclo de vida útil porque el modelo se encuentra descontinuado, esta situación ocasiona aumento y acumulación de estos artefactos, lo que se está convirtiendo en un problema para la salud de los ciudadanos y su entorno. Objetivo: En este contexto el periodismo tiene un rol preponderante en la difusión de contenidos informativos que permitan la reducción progresiva de la acumulación de estos residuos. Materiales y Métodos: Metodológicamente la investigación se sitúa en el enfoque mixto (cuali-cuantitativo), fundamentado en la descripción de las variables de estudio a través de las técnicas; entrevista y encuesta lo que permitió evidenciar la forma que los medios de comunicación le dan tratamiento desde la visión de un periodismo ecológica a su contenido informativo orienten a la población respecto a los procedimientos de los residuos electrónicos. Resultados: Los resultados de la investigación de este artículo respondes a la necesidad de determinar la manera en que el periodismo ecológico a través del contenido informativo contribuye al tratamiento de los residuos electrónicos. Discusión: El periodismo se ha establecido como uno de los medios más eficaces para vincular los ejes académicos, culturales e ideológicos, permitiendo a la sociedad adquirir conocimientos importantes que le permitan participar en los cambios del desarrollo social. Conclusiones: Consecuentemente un dato como resultado se identificó que los medios de comunicación deben tener un espacio especializado (periodismo ecológico) para difundir temas tendientes al cuidado del medio ambiente.<hr/>ABSTRACT Introduction: The advancement of technology has contributed to some electronic and electrical devices fulfilling their useful life because they are in obsolescence, which in some cases is programmed to fulfill their useful life cycle because the model is discontinued, this situation causes an increase and accumulation of these artifacts, which is becoming a problem for the health of citizens and their environment. Objetive: In this context, journalism has a leading role in the dissemination of informative content that allows the progressive reduction of the accumulation of this waste. Materials and methods: Methodologically, the research is situated in the mixed approach (quali-quantitative), based on the description of the study variables through techniques; interview and survey which made it possible to demonstrate the way in which the media treat their informative content from the vision of ecological journalism and guide the population regarding electronic waste procedures. Results: The research results of this article respond to the need to determine the way in which ecological journalism through informative content contributes to the treatment of electronic waste. Discussion: Journalism has established itself as one of the most effective means to link academic, cultural and ideological axes, allowing society to acquire important knowledge that allows it to participate in changes in social development. Conclusions: Consequently, data as a result was identified that the media must have a specialized space (ecological journalism) to disseminate issues aimed at caring for the environment. <![CDATA[Aprendizaje Basado en Problemas y su Relación con el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de Matemáticas. Unidad Educativa Federación Deportiva de Cotopaxi Periodo 2023-2024]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200024&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La presente investigación tuvo como objetivo de investigación: Analizar el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) y su relación en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de la Unidad Educativa “Federación Deportiva de Cotopaxi” Cantón La Maná; periodo 2023-2024, que va a permitir la mejora del aprendizaje de las matemáticas, el tipo de investigación aplicada fue de carácter descriptiva con enfoque cualitativo. Materiales y métodos: Se emplearon métodos como el inductivo y deductivo, en función de garantizar un amplio conocimiento del objeto de investigación, la técnica empleada fue una entrevista al director y encuesta dirigida a docentes y estudiantes. Resultados: La población estudiantil encuestada manifiesta que desconoce la estrategia aprendizaje basado en problemas, además expresa que les afecta en su bajo rendimiento académico la limitada de aplicación de las estrategias didácticas innovadoras y están de acuerdo que el docente aplique en las clases de matemáticas para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje. Discusión: Lo expresado por los docentes ratifica la afectación en el rendimiento estudiantil en matemáticas, además considera necesario su aplicación para mejorar su proceso de enseñanza y cree que es ideal para la adquisición de conocimientos, destrezas, habilidades y actitudes en los estudiantes a través de situaciones reales. Conclusiones: Con los resultados encontrados en la evaluación se propuso la realización de un plan de capacitación docente sobre el Aprendizaje Basado en Problemas en las matemáticas.<hr/>ABSTRACT Introduction: The present research had as its research objective: Analyze Problem-Based Learning (PBL) and its relationship in the teaching-learning process of the students of the Educational Unit “Federación Deportiva de Cotopaxi” Cantón La Maná; period 2023-2024, which will allow the improvement of mathematics learning, the type of applied research was descriptive in nature with a qualitative approach. Materials and methods: Methods such as inductive and deductive were used, in order to guarantee extensive knowledge of the research object, the technique used was an interview with the director and a survey directed at teachers and students. Results: The student population surveyed states that they are unaware of the problem-based learning strategy, and they also express that their poor academic performance is affected by the limited application of innovative teaching strategies and they agree that the teacher should apply it in mathematics classes for improvement of the teaching-learning process. Discussion: What was expressed by the teachers confirms the impact on student performance in mathematics, and they also consider its application necessary to improve their teaching process and believe that it is ideal for the acquisition of knowledge, skills, abilities and attitudes in students through real situations. Conclusions: With the results found in the evaluation, it was proposed to carry out a teacher training plan on Problem-Based Learning in mathematics. <![CDATA[Impacto del Aprendizaje Basado en Proyectos para Solucionar Problemas Profesionales por Estudiantes de Educación Básica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200025&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Este artículo investiga el impacto del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) en el desarrollo de habilidades para la resolución de problemas profesionales en estudiantes de Licenciatura en Educación Básica. Materiales y métodos: El estudio utiliza una combinación de metodologías cualicuantitativas de investigación para comprender a fondo esta relación y su aplicación en la formación docente. Resultados: Como principales resultados se obtuvo una correlación significativa entre la participación en proyectos basados en problemas y el desarrollo de habilidades para la resolución de problemas profesionales. Discusión: De igual manera se apreció que los estudiantes identifican el ABP como una herramienta efectiva para promover el pensamiento crítico, la colaboración y la aplicación práctica del conocimiento. Conclusiones: El estudio estuvo dirigido a revelar los desafíos del proceso de ABP para el docente.<hr/>ABSTRACT Introduction: This article investigates the impact of Project Based Learning (PBL) on the development of skills for solving professional problems in students of a Bachelor's Degree in Basic Education. Materials and methods: The study uses a combination of qualitative and quantitative research methodologies to fully understand this relationship and its application in teacher education. Results: The main results were a significant correlation between participation in problem-based projects and the development of skills for solving professional problems. Discussion: Likewise, it was noted that students identify PBL as an effective tool to promote critical thinking, collaboration and the practical application of knowledge. Conclusions: The study was aimed at revealing the challenges of the PBL process for the teacher. <![CDATA[La Realidad Aumentada como Estrategia de Enseñanza de Motores de Combustión Interna en un Contexto Universitario]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200026&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Este estudio, llevado a cabo en el Instituto Superior Universitario Cotopaxi, Ecuador, dentro de la carrera de Mantenimiento y Reparación de Motores a Diésel y Gasolina, exploró la Realidad Aumentada (RA) como estrategia pedagógica para la enseñanza de motores de combustión interna (MCI). El objetivo fue evaluar la efectividad de la RA para mejorar la comprensión teórica y práctica de estos mecanismos entre los estudiantes universitarios. Materiales y métodos: Utilizando un diseño pretest-postest, se emplearon aplicaciones de RA específicas para la visualización y manipulación de modelos tridimensionales de motores, buscando enriquecer la experiencia educativa en la asignatura de Motores a Gasolina. La recolección de datos se basó en un cuestionario validado por expertos en educación técnica y RA. Resultados: El estudio reveló que la integración de la RA en la enseñanza de MCI mejora significativamente la comprensión de los principios y procesos de los motores, incrementa el interés y la motivación de los estudiantes hacia el aprendizaje, y promueve el desarrollo de habilidades prácticas relevantes en entornos profesionales. Discusión: Los métodos tradicionales utilizados para la enseñanza de MCI incluyen clases magistrales, laboratorios y prácticas, así como lecturas y estudios de caso. Estos métodos son útiles para presentar conceptos teóricos, permitir la interacción con motores reales y complementar la enseñanza teórica con ejemplos prácticos del mundo real. Conclusiones: La RA se presenta como una herramienta didáctica innovadora, capaz de transformar la enseñanza de contenidos técnicos complejos mediante experiencias prácticas e inmersivas.<hr/>ABSTRACT Introduction: This study, carried out at the Instituto Superior Universitario Cotopaxi, Ecuador, within the course of Maintenance and Repair of Diesel and Gasoline Engines, explored Augmented Reality (AR) as a pedagogical strategy for teaching internal combustion engines (MCI). The objective was to evaluate the effectiveness of AR to improve the theoretical and practical understanding of these mechanisms among university students. Materials and methods: Using a pretest-posttest design, specific AR applications were used for the visualization and manipulation of three-dimensional models of engines, seeking to enrich the educational experience in the subject of Gasoline Engines. Data collection was based on a questionnaire validated by experts in technical education and RA. Results: The study revealed that the integration of AR into MCI teaching significantly improves the understanding of motor principles and processes, increases students' interest and motivation towards learning, and promotes the development of relevant practical skills. in professional environments. Discussion: Traditional methods used for teaching MCI include lectures, laboratories and practicals, as well as readings and case studies. These methods are useful for presenting theoretical concepts, allowing interaction with real engines, and complementing theoretical teaching with practical real-world examples. Conclusions: AR is presented as an innovative teaching tool, capable of transforming the teaching of complex technical content through practical and immersive experiences. <![CDATA[Sistema de Actividades Didácticas para la Detección Precoz de la Disgráfia en Niños de 5 años]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200027&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La detección precoz de la disgráfia implica observar dificultades en la escritura, como problemas para sostener el lápiz, escribir de manera desordenada o ilegible, y resistencia a actividades de escritura. El presente estudio tuvo como objetivo en diseñar un sistema de actividades didácticas para la detección precoz de la disgráfia, en niños de 5 años de la Escuela de Educación Básica "Diez de Agosto" del cantón Jipijapa. Materiales y métodos: Se caracteriza por ser de tipo explorativa y descriptiva; basándose en un enfoque mixto, tomando en cuenta aspectos cuantitativos como cualitativos, además que se destaca por el uso de métodos teóricos analítico-sintético, inductivo-deductivo y análisis documental, asimismo resaltan entre los métodos empíricos la observación y la entrevista. Mediante diversas técnicas de investigación, resaltando la ficha de observación implementada se identificaron patrones consistentes en la identificación de señales de disgráfia, resaltando la importancia de la observación meticulosa de los docentes, aunque la mayoría de los niños demuestran dominio en la variabilidad en el desarrollo gráfico, subrayando la necesidad de atención específica para los niños en etapas iniciales o en proceso. Resultados: Las actividades diseñadas buscan establecer una base sólida para la detección precoz, destacando la importancia de fortalecer la pinza digital y la lateralidad, las entrevistas resaltan la importancia de la formación continua y señalan debilidades, proporcionando recomendaciones para el tratamiento de la disgráfia, siendo estos aspectos permiten el desarrollo de un sistema de actividades didácticas que facilita la detección precoz de la disgráfia en niños de 5 años. Conclusiones: Se destaca la importancia de una observación detallada por parte de los docentes para identificar posibles signos de disgráfia durante actividades de escritura y trazado, tomando en cuenta a ciertas actividades que deben poner mayor atención.<hr/>ABSTRACT Introduction: Early detection of dysgraphia involves observing difficulties in writing, such as problems with holding the pencil, writing in a disorganized or illegible manner, and resistance to writing activities. The present study aimed to design a system of didactic activities for the early detection of dysgraphia in 5-year-old children from the "Diez de Agosto" Basic Education School in the Jipijapa canton. Materials and methods: The study is characterized as exploratory and descriptive, employing a mixed-method approach that considers both quantitative and qualitative aspects. Theoretical methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, and documentary analysis were utilized, alongside empirical methods including observation and interviews. Through various research techniques, consistent patterns were identified in the detection of dysgraphia signals, underscoring the importance of meticulous observation by teachers. While most children demonstrate mastery in graphic development variability, the need for specific attention to children in early stages or in progress is emphasized. Results: The designed activities aim to establish a solid foundation for early detection, highlighting the importance of strengthening digital pinch and laterality. Interviews underscore the importance of continuous training and pinpoint weaknesses, providing recommendations for dysgraphia treatment. These aspects enable the development of a system of didactic activities that facilitates the early detection of dysgraphia in 5-year-old children. Conclusions: The importance of detailed observation by teachers to identify possible signs of dysgraphia during writing and tracing activities is emphasized, with certain activities requiring greater attention. <![CDATA[Los Juegos Tradicionales para Desarrollar la Motricidad Gruesa en los Niños de Educación Inicial II]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200028&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La infancia temprana constituye una etapa crucial para el desarrollo de habilidades motoras, cognitivas y emocionales en los niños, especialmente de la motricidad gruesa, que involucra grupos musculares y movimientos corporales completos, en el fomento de su autonomía y confianza. Objetivo: diseñar una estrategia lúdica basada en los juegos tradicionales para favorecer el desarrollo de la motricidad gruesa en niños de Educación Inicial II de la Unidad Educativa Fiscal Lodana, cantón Santa Ana. Materiales y Métodos: Se desarrolló un estudio con enfoque metodológico mixto, descriptivo con diseño de investigación no experimental, transversal. Para la recopilación de información se utilizaron técnicas como un test de desarrollo motor grueso, la entrevista y la encuesta. Resultados: Los resultados demostraron que con frecuencia los niños mostraban deficiencias en el desarrollo locomotor y en el control de objetos, en contraste con habilidades esperadas para su edad. Asimismo, aunque los juegos tradicionales ocasionalmente eran utilizados en el aula, no se aplicaban con regularidad para este fin. En correspondencia con estas deficiencias se diseñó una propuesta basada en los juegos tradicionales para implantarse en el aula con el fin de fortalecer la motricidad gruesa en niños de Educación Inicial. Conclusiones: Los juegos tradicionales son herramientas pedagógicas valiosas para el desarrollo de la motricidad gruesa; estas prácticas contribuyen al aprendizaje sociocultural, cognitivo y emocional de los niños en la educación inicial. La propuesta de una estrategia lúdica representa una oportunidad significativa de conocer el impacto positivo en la comprensión del desarrollo infantil.<hr/>ABSTRACT Introduction: Early childhood constitutes a crucial stage for the development of motor, cognitive and emotional skills in children, especially gross motor skills, which involve muscle groups and complete body movements, promoting their autonomy and confidence. Objective: Design a recreational strategy based on traditional games to promote the development of gross motor skills in children of Initial Education II of the Lodana Fiscal Educational Unit, Santa Ana canton. Materials and methods: A study was developed with a mixed, descriptive methodological approach. with non-experimental, cross-sectional research design. Techniques such as a gross motor development test, interviews and surveys were used to collect information. Results: Children frequently showed deficiencies in locomotor development and object control, in contrast to skills expected for their age. Likewise, although traditional games were occasionally used in the classroom, they were not regularly applied for this purpose. In correspondence with these deficiencies, a proposal based on traditional games was designed to be implemented in the classroom in order to strengthen gross motor skills in Early Education children. Conclusions: Traditional games are valuable instruments for gross matrix development; Its practice contributes to the sociocultural, cognitive and emotional learning of children in Initial Education. The proposed playful strategy represents a significant opportunity to achieve a positive impact on the comprehensive development of infants. <![CDATA[Formación de la Fompetencia Profesional Pedagógica del Docente de Contabilidad y Finanzas: un Estudio Preexperimental]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200029&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: En la actualidad, se reconocen las competencias profesionales pedagógicas como un conjunto articulado de conocimientos, habilidades, destrezas, comportamientos y clases de actitudes que definen un desempeño superior, lo cual permite adoptar las competencias como referentes del desempeño profesional. Se trazó como objetivo de la investigación valorar la pertinencia de una estrategia pedagógica para la formación de la competencia profesional pedagógica del docente de Contabilidad y Finanzas del Instituto Politécnico de Economía “José Martí Pérez” del municipio Diez de Octubre, La Habana, durante el curso académico 2022-2023. Materiales y métodos: Se desarrolló un proceso investigativo sustentado en el enfoque mixto de investigación, lo cual condujo a desarrollar acciones referentes a la recolección, análisis e integración de datos cuantitativos y cualitativos en un estudio preexperimental de pre y post intervención, con un solo grupo. Resultados: La valoración de la pertinencia de la estrategia pedagógica para la formación de la competencia profesional pedagógica del docente de Contabilidad y Finanzas de los institutos politécnicos de Economía permitió constatar transformaciones positivas en el proceso de superación profesional pedagógica de este docente y sustentar la pertinencia de los resultados científicos aportados. Discusión: La implementación de las etapas y pasos de la estrategia pedagógica posibilita sintetizar que la dimensión afectivo-motivacional mantiene un adecuado estado de los indicadores establecimiento de relaciones con sus compañeros de trabajo, estudiantes, familiares y factores de la comunidad, y trabajo en grupos. Conclusiones: Al realizar la comparación de los resultados, con trabajos similares desplegados en otros contextos, se identificó que la propuesta validada permitió corroborar que la formación de la competencia profesional pedagógica de este docente requiere del establecimiento de una estrategia pedagógica que oriente la motivación del docente por la actividad pedagógica que desarrolla, específicamente en el aspecto referido a las orientaciones motivacionales mediadas por los proyectos personales y sociales que orientan su desempeño.<hr/>ABSTRACT Introduction: Currently, professional pedagogical competencies are recognized as an articulated set of knowledge, abilities, skills, behaviors and types of attitudes that define superior performance, which allows the competencies to be adopted as references for professional performance. The objective of the research was to assess the relevance of a pedagogical strategy for the formation of the professional pedagogical competence of the Accounting and Finance teacher of the “José Martí Pérez” Polytechnic Institute of Economics of the Diez de Octubre municipality, Havana, during the course academic 2022-2023. Materials and methods: An investigative process was developed based on the mixed research approach, which led to developing actions related to the collection, analysis and integration of quantitative and qualitative data in a pre-experimental study of pre and post intervention, with a single group. . Results: The assessment of the relevance of the pedagogical strategy for the formation of the professional pedagogical competence of the Accounting and Finance teacher of the polytechnic institutes of Economics allowed us to verify positive transformations in the process of pedagogical professional improvement of this teacher and support the relevance of the scientific results provided. Discussion: The implementation of the stages and steps of the pedagogical strategy makes it possible to synthesize that the affective-motivational dimension maintains an adequate state of the indicators, establishment of relationships with co-workers, students, family and community factors, and work in groups. . Conclusions: When comparing the results with similar works carried out in other contexts, it was identified that the validated proposal allowed us to corroborate that the formation of the professional pedagogical competence of this teacher requires the establishment of a pedagogical strategy that guides the teacher's motivation. for the pedagogical activity it develops, specifically in the aspect referring to the motivational orientations mediated by the personal and social projects that guide its performance. <![CDATA[Recurso Didáctico para la Enseñanza-Aprendizaje de Operaciones Matemáticas Combinadas con Fracciones en el Octavo Año de la Unidad Educativa Chapints]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200030&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: La investigación tiene como objetivo determinar el efecto de los ejercicios resueltos sobre operaciones matemáticas combinadas con fracciones en estudiantes de octavo grado de la unidad educativa CHAPINTS. Materiales y métodos: Para ello, en primer lugar, se hizo un diagnóstico sobre el aprendizaje de las operaciones combinadas, se aplicó una propuesta de mejoramiento utilizando como recurso didáctico un folleto con actividades resueltas para fortalecer el aprendizaje de operaciones combinadas y finalmente se evaluó la influencia de este recurso didáctico en el aprendizaje de las operaciones combinadas. La investigación empleada es de tipo descriptivo, con un diseño preexperimental. Se aplicaron principalmente los métodos de observación, de campo, documental-bibliográfico a muestrade 33 estudiantes una población del octavo grado de la unidad educativa CHAPINTS. Resultados: Después de usar ejercicios resueltos sobre operaciones combinadas con fracciones se advierte una mejora estadísticamente significativa en el desempeño de los estudiantes en el test post-evaluativo. Discusión: El uso de ejercicios resueltos aumenta la comprensión de conceptos por parte de los estudiantes y debe, por lo tanto, ser aplicado. Esto se debe a que los estudiantes logran la oportunidad de interactuar con materiales y con sus compañeros para encontrar las soluciones entre ellos mismos, a partir de la solución de los problemas. Conclusiones: Se concluye que la investigación contribuye significativamente al proceso de aprendizaje de las operaciones combinadas con fracciones aspectos que se demuestran a través del uso de ejercicios resueltos que evidenciaron mejoras en el aprendizaje y desempeño académico de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT Introduction: The research aims to determine the effect of the exercises solved on mathematical operations combined with fractions in eighth grade students of the CHAPINTS educational unit. Materials and methods: To do this, first, a diagnosis was made on the learning of combined operations, an improvement proposal was applied using as a teaching resource a booklet with activities solved to strengthen the learning of combined operations and finally the influence of this teaching resource on the learning of combined operations. The research used is descriptive, with a pre-experimental design. Observation, field, documentary-bibliographic methods were mainly applied to a sample of 33 students in a population of the eighth grade of the CHAPINTS educational unit. Results: After using solved exercises on combined operations with fractions, a statistically significant improvement was observed in the students' performance in the post-evaluative test. Discussion: The use of solved exercises increases students' understanding of concepts and should, therefore, be applied. This is because students have the opportunity to interact with materials and with their classmates to find solutions among themselves, based on solving the problems. Conclusions: It is concluded that the research contributes significantly to the learning process of combined operations with fractions, aspects that are demonstrated through the use of solved exercises that showed improvements in the learning and academic performance of the students. <![CDATA[Estrategia Didáctica Basada en Juegos Verbales para Desarrollar la Expresión Oral en Niños de Preparatoria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-48672024000200031&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: Esta investigación abordó las limitaciones en el desarrollo de la expresión oral en niños de preparatoria. El objetivo de este artículo fue diseñar una estrategia didáctica basada en juegos verbales, que contribuya al desarrollo de la expresión oral en niños de preparatoria de la Escuela de Educación Básica “Trece De Abril” del recinto San Jacinto, parroquia Pedro Pablo Gómez. Materiales y métodos: En la investigación se utilizó un enfoque mixto, de tipo descriptivo, con un diseño no experimental transversal. Se utilizaron métodos teóricos como el histórico-lógico, análisis y síntesis, inductivo-deductivo, métodos empíricos como la observación. La encuesta y la validación de especialistas; y métodos matemáticos o estadísticos para profundizar en los resultados. Las técnicas utilizadas para recolectar información fueron la ficha de observación y la encuesta con sus respectivos instrumentos. La población estuvo conformada por 62 niños y la muestra destinataria de esta estrategia comprenderá a 8 niños de preparatoria y 8 padres de familia. Resultados: revelaron dificultades significativas en la expresión oral de los niños, atribuibles a la ausencia de un nivel inicial específico. Discusión: La investigación destacó la necesidad de reformas educativas para abordar estas limitaciones desde edades tempranas. Conclusiones: Este estudio contribuyó al campo educativo al ofrecer una comprensión más profunda de los obstáculos específicos en entornos rurales y proponer intervenciones con impacto potencial en la calidad de la educación.<hr/>ABSTRACT Introduction: This research addressed the limitations in the development of oral expression in high school children. The objective of this article was to design a teaching strategy based on verbal games, which contributes to the development of oral expression in high school children of the “Trece De Abril” Basic Education School of the San Jacinto campus, Pedro Pablo Gómez parish. Materials and methods: The research used a mixed, descriptive approach, with a non- experimental, cross-sectional design. Theoretical methods such as historical-logical, analysis and synthesis, inductive-deductive, and empirical methods such as observation were used. The survey and validation of specialists, and mathematical or statistical methods to delve deeper into the results. The techniques used to collect information were the observation sheet and the survey with their respective instruments. The population was made up of 62 children and the target sample of this strategy will include 8 high school children and 8 parents. Results: The results revealed significant difficulties in the children's oral expression, attributable to the absence of a specific initial level. Discussion: The research highlighted the need for educational reforms to address these limitations from an early age. Conclusions: This study contributed to the educational field by offering a deeper understanding of specific obstacles in rural settings and proposing interventions with potential impact on the quality of education.