Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420190006&lang=es vol. 15 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[La universidad de Cienfuegos ante los desafíos socioculturales del Siglo XXI]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo trata los desafíos que enfrenta la Universidad de Cienfuegos en el campo sociocultural, como parte de su accionar proactivo en el contexto de los nuevos paradigmas que impone el siglo XXI. Se exponen las principales operacionalidades de la cultura de esta época, los derroteros del conocimiento científico, la investigación y la innovación, relacionadas con las cosmovisiones del estudiante universitario de este siglo. Se informan las estrategias que desarrolla esta casa de altos estudios ante los desafíos específicos que se manifiestan en su contexto, entre el concierto de los que a nivel mundial enfrentan todas las universidades. Se recomiendan acciones para nuevos campos de trabajo a los que está abocada en el área económica, de innovación, investigación y desarrollo. A partir de los postulados de la Conferencia Mundial de Educación Superior, de acuerdo a las particularidades de la institución cienfueguera, se explica cómo se enfrentan los desafíos declarados en ella por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.<hr/>ABSTRACT The article treats the challenges that it faces the University of Cienfuegos in the sociocultural field, like part of its to work proactive in the context of the new paradigms that imposes the XXI century. The main characteristic of the culture of this time is exposed, the courses of the scientific knowledge, the investigation and the innovation, related with the mentalities of the university student of this century. The strategies are informed that develops this house of high studies before the specific challenges that are manifested in their context, among the concert of those that face all the universities at world level. Actions are recommended for new work fields to those that is met in the economic area, of innovation, investigation and development. Starting from the postulates of the World Conference of Superior Education, according to the particularities of the institution in Cienfuegos, it is explained how they face the challenges declared in the Conference by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. <![CDATA[El consumo de la historieta como herramienta en la promoción de la lectura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el artículo se hace una reflexión acerca de un género que de por si es gráfico, capaz de alterar su esencia de imagen - representación de palabra - símbolo, el que ha transitado por casi cien años, ha sido capaz de sobrepasar los límites típicos de expresión y ha incursionado de forma exitosa y peculiar en diferentes campos del arte y la cultura. Considerado género saltarín pues del periódico y revistas saltó al libro, al cine, a la TV y por último al medio, pero ha sido capaz de presenciar la radio y el teatro, se ha extendido la pintura, la arquitectura y la urbanística. Este amplio espectro de posibilidades ha permitido poseer variadas aplicaciones no solo en lo recreativo, político, ideológico, sino en el plano didáctico y propagandístico. Nuestro objetivo es que se pueda recibir al menos una ligera información sobre este fenómeno y que le sea permisible aproximarse al género de las viñetas. Contribuirá lo anterior a despertar meditaciones para una oportuna proyección en relación con el papel que esta modalidad de la comunicación masiva nos brinda.<hr/>ABSTRACT In the article where a reflection is made about a genre that in itself is graphic, capable of altering its essence of image - representation of word - symbol, which has transited almost one hundred years, has been able to overcome the typical limits of expression and He has ventured in a successful and peculiar way in different fields of art and culture. Considering jumping genre because of the newspaper and magazines jumped to the book, to the cinema, to the TV and finally to the medium, but has been able to witness the radio and the theater, has extended the painting, architecture and urban planning. This broad spectrum of possibilities has allowed us to possess varied applications not only in the recreational, political, ideological, but in the didactic and propagandistic. Our goal is that you can receive at least a slight information on this phenomenon and that it is permissible to approach the genre of the vignettes. The above will contribute to awakening meditations for a timely projection in relation to the role that this modality of mass communication offers us. <![CDATA[Estudio exploratorio de los conocimientos en relación con el desarrollo psicosexual en la edad escolar que tienen estudiantes de psicopedagogía de la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los conocimientos en relación con el desarrollo psicosexual en la edad escolar condicionan los procesos de Orientación y Asesoría que desarrollan los psicopedagogos en las instituciones escolares. Por esto, se valoró la necesidad de explorar los conocimientos en relación con el desarrollo psicosexual en la edad escolar que tienen estudiantes de Psicopedagogía de la Universidad de Cienfuegos. La investigación efectuada, forma parte de una primera etapa de un diseño transversal exploratorio, perteneciente a un modelo de dos etapas por derivación a realizar posteriormente. La muestra del estudio, de carácter no probabilístico, resultó de 29 estudiantes que cursaban 4to y 5to año. Para el estudio, luego de valorar las potencialidades del Plan de estudio de la carrera para desarrollar conocimientos y actitudes adecuadas en relación con el desarrollo psicosexual en la edad escolar, se diseñó un cuestionario para explorar los conocimientos de los estudiantes en relación con el desarrollo psicosexual en la edad escolar. Los resultados permitieron considerar los niveles de conocimiento de los estudiantes en relación con el desarrollo psicosexual en la edad escolar, así como recolectar material cualitativo que puede ser de utilidad para extraer unidades de análisis utilizables en instrumentos estandarizados de las etapas posteriores de la investigación.<hr/>ABSTRACT Knowledge in relation to psychosexual development in school age conditions the Orientation and Counseling processes developed by psychopedagogues in school institutions. For this reason, the need to explore the knowledge regarding psychosexual development in the school age of students of Psychopedagogy at the University of Cienfuegos was assessed. The research carried out is part of a first stage of an exploratory cross-sectional design, belonging to a two-stage model by derivation to be carried out later. The sample of the study, of a non-probabilistic nature, resulted from 29 students attending 4th and 5th year. For the study, after assessing the potential of the Career Curriculum to develop adequate knowledge and attitudes in relation to psychosexual development in school age, a questionnaire was designed to explore students' knowledge in relation to psychosexual development. in school age. The results allowed to consider the levels of knowledge of the students in relation to the psychosexual development in the school age, as well as to collect qualitative material that can be useful to extract units of analysis usable in standardized instruments of the later stages of the investigation. <![CDATA[La Educación Superior en Cienfuegos: una mirada desde el trabajo con las estrategias curriculares]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600027&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las estrategias curriculares como contenido necesario en la educación superior resultan claves para el proceso formativo, deben verse como intenciones claras de diversas acciones educativas o formativas de la práctica laboral, la actividad científico-estudiantil y la extensión universitaria, para su implementación, es de extraordinaria importancia determinar el potencial que representa el contenido de las disciplinas, asignaturas y de cada clase o sistema de clases. A partir de esta consideración las reflexiones que este artículo presenta, muestran la posibilidad del uso de estrategias curriculares para el alcance de la formación integral y humanista del estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Primaria en el que la selección y justificación de alternativas puede ser utilizado como un referente para que los docentes organicen sus intervenciones.<hr/>ABSTRACT Curricular strategies as a particular way of inter-disciplinary relationship are keys for the training process; they must be seen as clear intentions on different educational or formational actions of the practicum, students´ research activity and collegiate extracurricular activities. For their implementation it is of paramount importance to determine the potential of the contents of the disciplines, subjects as well as every lesson or lesson system. From this insight, the approaches of this article illustrate the use of the curricular strategies in the formation process of the students majoring in Elementary School Teaching through the subject communication and Language and constitute the appropriate framework for the development of a methodological practice in which the selection and foundation of the alternatives can be used as a point of reference so that the teachers can organize their interventions. <![CDATA[Una guía de referencia electrónica para desarrollar el aprendizaje automandado en las lenguas extranjeras principales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600032&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El aprendizaje auto gestionado es una forma en la que los individuos pueden administrar su propio aprendizaje. Esto implica que las universidades deben guiar a los estudiantes a asumir la responsabilidad sobre qué y cómo aprenden, cuándo y dónde para que puedan expandir su arsenal de habilidades sin que necesariamente dependan de otro recurso humano que les instruya o conduzca su aprendizaje. Este enfoque cobra importancia significativa en las condiciones actuales de la educación cubana con el uso generalizado de dispositivos digitales como parte de las Tecnologías de Información y Comunicaciones y el uso de bases de datos para compartir y consultar información. Tener acceso a una base de datos digitalizada juega un papel importante en el desarrollo de habilidades lingüísticas en la clase de idiomas. La presente investigación tiene como objetivo diseñar una Guía Electrónica de Referencia que sirva de vínculo entre estos mundos, brindándoles a los estudiantes una herramienta que les permita involucrarse en su propio aprendizaje. Para la consecución del objetivo se emplearon diferentes métodos como histórico-lógico, analítico-sintético, inductivo-deductivo, observación, encuesta, entrevista y análisis porcentual. Los resultados obtenidos en cuanto a estudio independiente efectivo y gestión del aprendizaje en la muestra prueban el potencial del producto elaborado.<hr/>ABSTRACT Self-managed learning is a way in which individuals can manage their own learning. This means universities should guide students to take responsibility for decisions about what and how they learn, and when and where they learn so they can continue to extend their repertoire of capabilities without the need to necessarily be reliant on another human resource to teach or manage their learning. This approach holds paramount importance in the current conditions of Cuban education with the generalized used of digital devices as part of the Information and Communications Technologies and the use of databases for sharing and consulting information. Having access to the digital database plays a significant role in the development of language skills in a language classroom. The present research aims at designing an Electronic Reference Guide to be used as the link between these worlds, providing students with a tool to enable their involvement in their own learning. For the achievement of this goal the following methods were implemented: historical-logical, analytical- synthetical, inductive- deductive, observation, survey, interview and percentage analysis. The results obtained in terms of efficient independent study and learning management of the sample while using the product elaborated proved its potential. <![CDATA[Modelo didáctico para el desarrollo de la educación para la paz en los estudiantes de educación básica secundaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600043&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo devela la necesidad de un Modelo didáctico para el desarrollo de la Educación para la Paz en el proceso de enseñanza -aprendizaje de la asignatura Cátedra de paz en la Educación Básica Secundaria. Se dirige a la solución de un problema que se manifiesta en el contexto escolar de manera cotidiana, por lo que contribuye a la mejora de la práctica educativa. Se asume de la metodología cualitativa la investigación acción participativa que permite un diagnóstico continuo, el empleo de métodos y técnicas en correspondencia con dicha metodología e incluye un proceso de reflexión individual y colectiva que favorece la toma de decisiones en materia de la concepción del proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Cátedra de paz. La implementación incluye etapas y acciones orientadas al perfeccionamiento de la asignatura y a su vínculo con el resto de las áreas que conforman el currículo, teniendo en cuenta las exigencias de la sociedad colombiana y del Ministerio de Educación Nacional. El Modelo didáctico fue construido por vía inductiva a partir de cinco ciclos que se corresponden con la misma cantidad de cursos escolares en los que se imparte la asignatura y fue sometido al criterio de evaluadores externos. Los resultados de su implementación permiten confirmar la aplicabilidad, neutralidad y auditabilidad que demuestra la viabilidad, pertinencia y valor para producir los cambios que exige la transformación de la práctica educativa de docentes y estudiantes de 8vo grado de la Institución Educativa “Nuestra Señora de la Candelaria”.<hr/>ABSTRACT This research is aimed at proposing a didactic model for the development of Education for Peace in the teaching-learning process of the subject Cathedra for Peace in Basic Secondary Education. It is addressed to provide solution to a problem that is present in daily school contexts, so it contributes to improve education practices. Participative action research was used as part of qualitative methodology, which allows a continuing diagnostic, and the use of methods and techniques according to the methodology selected, including individual and group reflection processes that favor decision making related to the conception of the teaching learning process of the subject Cathedra for Peace, and its link to the rest of the areas of the curriculum, taking as basis the demands of the Colombian society and the National System of Education in Colombia. The didactic model was built through an inductive way, taking as starting point five short cycles that are in accordance to the same amount of academic years in which the subject is taught. The results of implementation confirmed the feasibility, neutrality, and auditability that allows the pertinence and scientific value of the proposal in order to introduce changes in education practices in 8th grade at “Nuestra Señora de la Candelaria” School. <![CDATA[Espacio geográfico y patrimonio. Limitaciones para su gestión en Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600052&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El siglo XX ha marcado para las ciencias sociales una atención sin precedentes a la categoría espacio geográfico, en tanto a estas corresponde propiciar las herramientas de análisis suficientes para comprender y explicar la realidad social. Crece el consenso de que el espacio geográfico rebasa el aspecto físico-natural para develar su naturaleza social. Esta se cristaliza en la diversidad de prácticas sociales (económicas, políticas, culturales) que intervienen en su modelado. Dichas acciones humanas son producidas sobre el paisaje por múltiples agentes colectivos e individuales, cuya huella es la imagen de una técnica, una ética y por consiguiente de una estética de un tiempo específico. Explicar el espacio geográfico solo es posible a través del tiempo, para poder captar la sucesiva ocupación temporal del paisaje, reflejo de la superposición de resultados materiales y culturales. De esta relación espacio temporal resulta el patrimonio como un registro, fruto de la experiencia humana, por lo que entender el patrimonio pasa por la comprensión del espacio geográfico, particularizado en el lugar. El involucramiento activo de los principales actores sociales facilitará la gestión del patrimonio para el desarrollo local, para lo cual el territorio se identifica como un sujeto activo del desarrollo y debe hacer uso de su riqueza cognitiva, social, ecosistémica e infraestructura. La concepción del espacio geográfico como construcción social donde la gestión participativa es una mediación en el desarrollo local, constituye el objetivo de la evaluación del aprovechamiento de la riqueza patrimonial en municipios del territorio de Cienfuegos.<hr/>ABSTRACT The twentieth century has marked for the social sciences an unprecedented attention to the geographical space category, while these correspond to provide sufficient analysis tools to understand and explain social reality. The consensus grows that the geographical space exceeds the physical-natural aspect to reveal its social nature. This crystallizes in the diversity of social practices (economic, political, cultural) that intervene in its modeling. These human actions are produced on the landscape by multiple collective and individual agents, whose imprint is the image of a technique, an ethic and therefore an aesthetic of a specific time. Explaining the geographical space is only possible over time, in order to capture the successive temporary occupation of the landscape, reflecting the superposition of material and cultural results. From this temporal space relationship, heritage results as a record, the result of human experience, so understanding heritage goes through the understanding of geographical space, particularized in the place. The active involvement of the main social actors will facilitate the management of heritage for local development, for which the territory is identified as an active subject of development and must make use of its cognitive, social, ecosystem and infrastructure wealth. The conception of the geographical space as a social construction where participatory management is a mediation in local development, constitutes the objective of the evaluation of the use of heritage wealth in municipalities of the territory of Cienfuegos. <![CDATA[La relación cultura y educación desde la perspectiva cubana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600060&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el desarrollo histórico social de la humanidad la educación y la cultura mantienen vínculos muy estrechos a partir de un núcleo común: el hombre. Ellas son tributarias una de la otra y llevan el sello de cada época marcado por una formación económico social determinada. Las universidades actuales enfrentan el gran reto de ampliar su capacidad de respuesta a las exigencias sociales para ello han de formar profesionales capaces de insertarse plenamente en los procesos sociales desde una actitud consecuente que propala preservar, desarrollar y difundir la cultura en su sentido más amplio en aras del equilibrio entre las posiciones científicas y humanistas. Desde esta perspectiva la formación universitaria debe contribuir a la integración de sus espacios con el entorno como elemento dinamizador del desarrollo lo que implica nuevos enfoques acordes a las condiciones y necesidades de la sociedad actual. Sobre el tema se centra el análisis en el presente artículo.<hr/>ABSTRACT In the humanity's social historical development, the education and the culture they maintain very narrow bonds, starting from a common nucleus: the man. They are tributary one of the other one, they take the stamp of each time, marked by a certain social economic formation. At the present time the universities face the great challenge of enlarging their answer capacity to the social demands, to the growing demands that the professionals face in formation so that they reach to be inserted fully in the social processes. The superior education has the responsibility of forming professionals from a consequent attitude, in which should be able to preserve, to develop and to diffuse the culture in its wider sense; achieving the necessary balance from scientific and at the same time humanist positions, for what this formation process is more and more complex. In their constant improvement, it contributes to the integration from the university spaces to their environment, as element dinamizador of the development; from the process of the professionals' integral formation, what implies new focuses chords to the conditions and necessities of the current society. <![CDATA[Pertinencia y diseño curricular, una mirada desde la carrera de ingeniería industrial en la universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600068&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo posee como objetivo principal analizar la pertinencia de la carrera de Ingeniería Industrial en la Universidad de Cienfuegos en relación con el diseño curricular para el nuevo Plan de estudio E. Los factores que inciden directamente en la calidad y resultados que posee la carrera, son analizados de forma explícita, posibilitando la socialización del conjunto de conocimientos y experiencias acumuladas. La revisión documental, la observación, la entrevista, el diseño y aplicación de cuestionarios, el trabajo con expertos, así como el análisis descriptivo de datos fueron herramientas aplicadas durante el estudio. Los resultados que se presentan constituyen un referente válido para el trabajo de los colectivos de carrera los que deben garantizar y certificar la calidad de su proceso formativo desde su pertinencia como consta en las normativas establecidas en el Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras en Cuba.<hr/>ABSTRACT The main objective of the work is to analyze the relevance of the Industrial Engineering degree at the University of Cienfuegos in relation to the curricular design for the new Study Plan E. The factors that directly affect the quality and results of the degree are: explicitly analyzed, enabling the socialization of all accumulated knowledge and experiences. Documentary review, observation, interview, questionnaire design and application, work with experts, as well as descriptive data analysis were tools applied during the study. The results presented constitute a valid reference for the work of career groups who must guarantee and certify the quality of their training process from their relevance as stated in the regulations established in the System of Evaluation and Accreditation of Careers in Cuba. <![CDATA[Estrategia de promoción de salud como práctica sociocultural en la primera infancia en el Consejo Popular Buena Vista]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600077&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La estrategia de promoción de salud como práctica sociocultural en la primera infancia en el Consejo Popular Buena Vista constituye una prioridad del país y del sistema educativo, basada en la preparación a los agentes educativos y a la familia para crear en los niños ambientes saludables, prevención de accidentes, prevención de enfermedades, los derechos y deberes del niño, nutrición saludable, entre otros aspectos que permiten mantener buenos hábitos higiénicos y alimentarios. El estudio se desarrolla en una investigación mixta con la utilización de métodos teóricos y empíricos, teniendo en cuenta primeramente una investigación empírica de carácter descriptivo y luego una investigación acción participativa. La bibliografía consultada permite conceptualizar las variables de la investigación desde varios puntos de análisis. El aporte y la relevancia del tema está en el análisis de la promoción de salud como práctica sociocultural que permite elevar la calidad y expectativa de vida, así como el mantenimiento de ambientes saludables en los espacios educativos, dotando a los agentes educativos y a la propia familia, de los conocimientos y habilidades necesarias para ser actores de la promoción de salud, con la responsabilidad social que ello implica, ante el cuidado de la primera infancia.<hr/>ABSTRACT The strategy of promotion of health like sociocultural practice in the first childhood in the Council Popular Good View constitute a domestic priority and of the educational system, based on the preparation to the educational agents and the family to create in the healthy ambient children, prevention of accidents, prevention of illnesses, the rights and the boy's duties, healthy nutrition, among other aspects that allow to maintain good hygienic and alimentary habits. The study is developed in a mixed investigation with the use of theoretical and empiric methods, keeping firstly in mind an empiric investigation of descriptive character and then an investigation action participativa. The consulted bibliography allows to conceptualize the variables of the investigation from several analysis points. The contribution and the relevance of the topic is in the analysis of the promotion of health like sociocultural practice that it allows to elevate the quality and expectation of life, as well as the maintenance of healthy atmospheres in the educational spaces, endowing the educational agents and the own family, of the knowledge and necessary abilities to be actors of the promotion of health, with the social responsibility that implies it, before the care of the first childhood. <![CDATA[Programa de capacitación a los docentes de la carrera de contabilidad y finanzas para la educación en el valor laboriosidad de sus estudiantes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600083&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Garantizar que los estudiantes de la Carrera de Contabilidad y Finanzas que se forman en los Centros Universitarios Municipales (CUM), desarrollen valores que caracterizaran su conducta durante la vida profesional y ciudadana constituye una prioridad de trabajo para las Universidades en Cuba. A pesar del trabajo metodológicos desarrollado sobre el tema, se manifiesta en diagnóstico realizado en las CUM de la provincia de Cienfuegos insuficiencias en la preparación de los profesores en lo relacionado a la educación en el valor laboriosidad de sus estudiantes, a partir de lo cual se plantea como objetivo del presente trabajo proponer un programa de capacitación que contribuya a cubrir la brecha detectada. En el desarrollo de la investigación fueron aplicados métodos, del nivel teórico, en la búsqueda de bibliografía actualizada, empírica, para la determinación del diagnóstico de necesidades y estadística para el cálculo de los resultados obtenidos en su validación. El aporte práctico se sustentó en fundamentar el programa de capacitación como forma de superación utilizando para ello las vías del trabajo metodológico en torno a la educación en valores desde el modelo de la universalización.<hr/>ABSTRACT To guarantee that the students of the Career of Accounting and Finances that you/they are formed in the Municipal University Centers (CUM), develop values that characterized their behavior during the professional life and citizen constitutes a work priority for the Universities in Cuba. In spite of the methodological work developed on the topic, it is manifested in diagnosis carried out in the CUM of the county of Cienfuegos inadequacies in the preparation of the professors in the related to the education in the value industry of their students, starting from that which thinks about as objective of the present work to propose a training program that contributes to cover the detected breach. In the development of the investigation methods were applied, of the theoretical level, in the search of up-to-date, empiric bibliography, for the determination of the diagnosis of necessities and statistic for the calculation of the results obtained in their validation. The practical contribution was sustained in basing the training program like separation form using for it the roads of the methodological work around the education in values from the pattern of the universalization. <![CDATA[Factores científicos-tecnológicos en el proceso formativo en la iniciación deportiva]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600091&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo que a continuación presentamos hace un análisis sobre los principales adelantos de la Ciencia y la Tecnología en función del deporte, como con la utilización de los adelantos científicos y el uso de nuevas tecnologías se contribuye a mejorar considerablemente los resultados en el deporte moderno, sin embargo también se refleja como la ciencia y la tecnología está en función de una minoría mientras los países más pobres seden sus talentos a las grandes transnacionales. Se reflexiona acerca de la influencia que ejerce en el deporte obteniéndose resultados que en el futuro van a hacer imposible de predecir, en las diferentes disciplinas deportivas, principalmente en aquellas que más desarrollo han alcanzado, además la influencia negativa que ejerce el uso de sustancias prohibidas en el logro de estos resultados, y cómo este desarrollo tecnológico va dirigido a que los países más ricos logren cada día afianzarse mas en la élite del deporte mundial y los países pobres o en vías de desarrollo a la emigración de sus atletas a otros países donde tengan mayores probabilidades.<hr/>ABSTRACT The work that from now on we presented does an analysis on the principal advances of science and the technology in terms of sports, as if with the utilization of scientific advances and the use of new technologies contributes to improving considerably the results in modern sports itself, without I engage the clutch also it reflects like the science and technology this in terms of a minority while his accomplishments sedate poorest countries to the large transnational corporations. He reflects about the influence that obtained turned out that in the future they are going to do impossible from predicting, in different sports disciplines, principally in those what else development exercises in sports they have fitted, besides refusal that the use of substances forbidden in the achievement of these results exercises influences her, and how this technological development they go directed to that richest countries achieve every day to get a firm hold but in her elite of worldwide sports and poor or developing countries to his athletes's emigration to another countries where they have bigger odds. <![CDATA[Fundamentos teóricos y bases reguladoras en las actividades internacionales de la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600100&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo tiene como objetivo describir los principales procesos que tienen lugar en el departamento de relaciones internacionales de la universidad de Cienfuegos, así como las bases teóricas que fundamentan los mismos. Para lograr el siguiente objetivo se hizo un estudio de la teoría que define los siguientes conceptos, sistema de información, educación superior, internacionalización de la educación superior, relaciones internacionales entre otros. Los resultados principales a alcanzar mediante la investigación son: Mejor entendimiento del funcionamiento de los procesos internos que tienen lugar en el departamento de relaciones internacionales, así como una caracterización de los mismos, describir de manera explicita las principales bases reguladoras que tienen cada uno de estos procesos, sentar las bases teóricas que faciliten en un futuro el diseño de un sistema de información.<hr/>ABSTRACT The objective of the work is to describe the main processes that take place in the international relations department of the University of Cienfuegos, as well as the theoretical bases that underlie them. To achieve the next objective, a study was made of the theory that defines the following concepts: information system, higher education, internationalization of higher education, international relations, among others. The main results to be achieved through research are: Better understanding of the functioning of the internal processes that take place in the department of international relations, as well as a characterization of them, explicitly describing the main bases of charge for each of these processes, lay the theoretical foundations that facilitate the design of an information system in the future. <![CDATA[Impacto del diplomado de docencia universitaria en la superación del profesor universitario. Una experiencia necesaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600109&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo refiere esta estrategia, en el Diplomado de Docencia Universitaria (DDU), en la Universidad de Cienfuegos (UCf), que fue desarrollada mediante etapas y fases, para lo que se emplearon métodos científicos del nivel teórico, empírico y estadístico matemáticos que posibilitaron diagnosticar las necesidades de formación de los docentes de la Universidad de Cienfuegos y darle seguimiento al diplomado. La información se obtuvo durante ocho años, desde los protagonistas directos e indirectos que participaron en dicha formación, elementos claves para ejecutar la evaluación de impacto. Se evidenció, con la investigación realizada, que el diplomado contribuyó a fortalecer en los docentes las acciones formativas, a incentivar el trabajo colaborativo, a encontrar alternativas para perfeccionar la manera de alcanzar resultados prácticos desde la teoría, en correspondencia con las necesidades institucionales. El objetivo de la propuesta es evaluar el impacto del DDU en la actualización de conocimientos, habilidades y valores en los profesores y su contribución al fortalecimiento de los modos de actuación que ellos requieren para transformar la realidad educativa, en las condiciones de la Universidad Cubana actual, partiendo de la premisa de que ellos ejercen una segunda profesión, la docente.<hr/>ABSTRACT This work refers to a strategy, based on a Diploma Program of University Teaching (DDU, by its acronym in Spanish) at the University of Cienfuegos (UCf), which was developed through stages and phases. Scientific methods from the theoretical, empirical and statistical-mathematical levels were used, enabling to diagnose the training needs of teachers at the University of Cienfuegos. The information was obtained for eight years, from the direct and indirect protagonists who participated in the above-mentioned training. The research carried out showed that the diploma program helped to strengthen the training actions in the teachers, encourage collaborative work, and find alternatives to improve the way to achieve practical results from the theory, in correspondence with the institutional needs. The objective of the proposal is to evaluate the impact of the DDU on the updating of knowledge, skills and values in teachers, and its contribution to strengthening the modes of action they require to transform the educational reality, under the conditions of the current Cuban University context, based on the premise that they are teachers in the first place. <![CDATA[Una mirada a la enseñanza de la comprensión auditiva para los intérpretes en formación en la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600116&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Teaching listening comprehension in a foreign language has been a research focus in the last twenty years. However, studying this language skill to enhance the development of a professional skill in interpreters is not widely found in literature. This study establishes some pedagogical implications for the development of listening for interpreting purposes. It describes the results of a research conducted at the University of Cienfuegos, aiming at providing professors with a didactic overview of how listening comprehension could be developed with a specific purpose. This research was part of a doctorate program in Teaching conducted by the author.<hr/>RESUMEN La enseñanza de la comprensión auditiva en lenguas extranjeras ha sido objeto de investigación en los últimos veinte años. Sin embargo, el estudio de esta habilidad desde una perspectiva profesional para los intérpretes no es ampliamente abordada en la literatura. Este estudio establece algunas implicaciones pedagógicas para el desarrollo de la comprensión auditiva en función de la interpretación. Además, describe los resultados de una investigación realizada en la Universidad de Cienfuegos, dirigida a proporcionar a los profesores un modelo didáctico para el tratamiento de la comprensión auditiva con este fin profesional. Esta investigación fue parte de un programa doctoral en pedagogía conducido por su autor. <![CDATA[Una mirada a la comunicación intrauterina desde el currículo propio de la carrera de licenciatura en educación logopedia de la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600122&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente aborda el tema de la comunicación intrauterina como una vía de estimulación prenatal que garantiza una mejor calidad de vida materno- infantil desde el diseño de una asignatura del currículo propio de la carrera de Licenciatura en Educación Logopedia, Logoprofilaxis para embarazadas, y a partir de la función orientadora de este profesional y su accionar en el contexto comunitario. Este contenido no se aborda en las asignaturas del currículo base y constituye un tema importante a partir de los nuevos enfoques de la Logopedia contemporánea y el auge de las neurociencias. El período prenatal es una de las etapas constructivas de la vida humana y se han demostrado las condiciones anatomofisiológicas del bebé para responder a estímulos. Se realiza una sistematización de referentes contemporáneos de tema; así como una fundamentación desde las neurociencias y ciencias afines de las potencialidades del período intrauterino para el neurodesarrollo. Se ilustran las técnicas más utilizadas y se muestran resultados de investigaciones al respecto.<hr/>ABSTRACT The present addresses the issue of intrauterine communication as a way of prenatal stimulation that guarantees a better quality of mother-child life from the design of a subject of the curriculum of the Degree in Education Logopedia, Logoprophylaxis for pregnant women, and from the guiding role of this professional and his actions in the community context. This content is not addressed in the subjects of the base curriculum and is an important issue based on the new approaches of contemporary speech therapy and the rise of neurosciences. The prenatal period is one of the constructive stages of human life and the anatomophysiological conditions of the baby have been demonstrated to respond to stimuli. There is a systematization of contemporary references of the subject as well as a foundation from the neurosciences and related sciences of the potential of the intrauterine period for neurodevelopment. The most commonly used techniques are illustrated and research results are shown. <![CDATA[El repertorio musical local y su contribución a la identidad cultural: visión desde la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600131&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo centra su estudio en la importancia que se le concede al cuidado y preservación de las tradiciones históricas y culturales artísticas que refleja el repertorio musical local en su contribución a la identidad cultural para formar en el individuo una apreciación personalizada desde el currículo escolar, frente a los desafíos actuales que enfrentan los pueblos para la conservación de las identidades locales y nacionales.<hr/>ABSTRACT The present paper centers its study in the importance that is granted to the care and preservation of the artistic historical and cultural traditions that it reflects the local musical repertoire in its contribution to the cultural identity to form in the individual an appreciation personalized from the school curriculum, in front of the current challenges that face the towns for the conservation of the local and national identities. <![CDATA[El tratamiento didáctico a la habilidad traducción oral a simple vista en la Licenciatura en Lengua Inglesa en la Universidad de Cienfuegos. Apuntes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600136&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo expone elementos relacionados con la exploración del estado de desarrollo de la habilidad Traducción Oral a Simple Vista (TOASV) en la Universidad de Cienfuegos y la implementación de un sistema de tareas docentes para potenciarla en los Licenciado en Lengua Inglesa con Segunda Lengua Extranjera. En la investigación se abordan los elementos más importantes relacionados con la formación de los licenciados en Lengua Inglesa. Se presenta una muestra de las tareas implementadas, así como las fases de orientación, ejecución y control de la misma. El estudio es el resultado de una tesis de maestría dirigida a brindar a los estudiantes de Lengua Inglesa la posibilidad de sistematizar habilidades que son inherentes al proceso de interpretación mediante el desarrollo de la TOASV como habilidad.<hr/>ABSTRACT The current article provides readers with elements related with the implementation of a system of tasks to develop First Sight Translation (FST) in students majoring in English at the University of Cienfuegos. In the research, paramount elements related with the training process of these students are presented, and a task sample is provided, including the different stages for its application (orientation, implementation and control). The study is the result of a master thesis conducted to provide students of English Language major with the possibility of systematizing the inherent skills in the Interpreting process by fostering and developing FST as a skill. <![CDATA[Análisis estructural prospectivo: un procedimiento metodológico para la instrucción de la asignatura Construcción de escenarios en la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600144&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El propósito de este artículo es destacar la importancia de proveer herramientas metodológicas para el desarrollo de habilidades y competencias que pueden contribuir a la formación de los futuros egresados de la carrera Licenciatura en Economía en la Universidad de Cienfuegos. El objetivo fue exponer un procedimiento metodológico que contribuya al proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Construcción de Escenarios en dicha carrera; a través del análisis estructural. Permitió determinar las variables claves en los subsistemas del Ordenamiento Territorial (Sistema Económico Productivo, Sistema Infraestructura Técnica, Sistema Físico Ambiental y Sistema Asentamientos Humanos).<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to highlight the importance of providing methodological tools for the development of skills and competencies that can contribute to the training of future graduates of the Bachelor of Economics degree at the University of Cienfuegos. The objective was to expose a methodological procedure that contributes to the teaching-learning process of the Construction of Scenarios course in said career; through structural analysis. It allowed determining the key variables in the Territorial Planning subsystems (Productive Economic System, Technical Infrastructure System, Environmental Physical System and Human Settlements System). <![CDATA[La Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. Su 40 aniversario y va por más]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600151&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo es la síntesis de la experiencia profesional desarrollada por su autor en sus 46 años de servicios en la educación cubana y en particular como parte activa en su desarrollo, no solo como formador de formadores, sino como investigador. En el mismo se ofrece una visión personalizada del tránsito del camino recorrido en el desarrollo de la Educación Superior en la provincia Cienfuegos, a nivel de su Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez” y esboza hacia dónde vamos.<hr/>ABSTRACT The present work is the synthesis of the professional experience developed by its author in his 46 years of services in Cuban education and in particular as an active part in his development, not only as a formator of trainers, but as a researcher. It offers a personalized view of the transit of the road traveled in the development of Higher Education in the province of Cienfuegos, at the level of its University of Cienfuegos "Carlos Rafael Rodriguez" and outlines where we are going. <![CDATA[Dimensiones para la evaluación del impacto social de la investigación educativa, en el programa de doctorado en ciencias de la educación en la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600155&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación es un proceso central de la universidad, está orientada a ampliar los conocimientos teóricos y dar solución a problemas prácticos. Los programas de doctorados de las universidades cubanas, estructuran el proceso de formación doctoral en un sistema que asume la investigación científica como centro. La evaluación de una investigación es un proceso que emplea diferentes métodos científicos para suministrar información sobre los resultados alcanzados en su objeto de estudio, a partir de determinados indicadores; no se puede hacer ciencia sin la evaluación de la misma. Para la evaluación del impacto social se consideran como dimensiones: la contribución de los resultados científicos de la investigación y la evaluación de la investigación educativa, las que se respaldan en varios criterios, que responden a determinados indicadores. El objetivo de este artículo es proponer las dimensiones para la evaluación del impacto social de la investigación educativa en el Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación.<hr/>ABSTRACT Research is a central process of the university, it is aimed at expanding theoretical knowledge and solving practical problems. The doctoral programs of the Cuban universities structure the process of doctoral training in a system that assumes scientific research as a center. The evaluation of an investigation is a process that uses different scientific methods to provide information on the results achieved in its object of study, based on certain indicators; You can't do science without evaluating it. For the evaluation of the social impact, the following are considered dimensions: the contribution of the scientific results of the research and the evaluation of the educational research, which are supported by several criteria, which respond to certain indicators. The objective of this article is to propose the dimensions for the evaluation of the social impact of educational research in the Doctoral Program in Educational Sciences. <![CDATA[Los estudiantes como protagonistas de su proceso de formación profesional: una experiencia pedagógica con la tarea vida en el curso por encuentros en la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600164&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En Cuba se asegura la protección del medio ambiente y el uso racional de los recursos naturales, lo que se refuerza con la Tarea VIDA, tema que amerita el ejercicio de investigación, en tanto el entorno cada vez más turbulento, necesita del apoyo y la intervención de la sociedad en general. La voluntad del país, ha quedado expresada en varios documentos aprobados en documentos oficiales de organismos e instituciones que se encargan del tema y más recientemente a través de la consulta popular que refrendó la Constitución del país. Se presenta la experiencia investigativa realizada por estudiantes de la Carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo, quienes diseñaron una propuesta de acciones para fomentar la gestión ambiental en Cienfuegos con relación a la Tarea VIDA desde la Universidad. Con ello se reconocen protagonistas de su propio proceso de formación profesional, a partir de que se les ofrezcan precisiones pedagógicas adecuadas y contar con una guía para la práctica laboral orientadora, controlada y evaluada.<hr/>ABSTRACT In Cuba, the commitment to ensure the protection of the environment and the rational use of natural resources is expressed, which is reinforced by Tarea Vida, an issue that undoubtedly merits the full exercise of research since the environment around us is in need of the support and intervention of each person or organization. The country's determination be expressed in the Constitution of the Republic of Cuba, approved in 2019 and Law No. 81 of 1997. A pedagogical experience is presented by a student of the Sociocultural Management for Development Career, who designed a proposal for actions to promote environmental management carried out in Cienfuegos, with the implementation of the Tarea VIDA from the university. The student research work, mean themselves as protagonists of their own professional training process. It was corroborated that with a guide for work practice and its investigative process, well-conceived, controlled and evaluated results can be satisfactory. <![CDATA[La Universidad de Cienfuegos y su labor por la equidad de género desde la cátedra género, ciencia y sociedad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600171&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las universidades cubanas se caracterizan por su impronta científica, tecnológica, humanística y la formación de profesionales de amplio perfil. Sus premisas son la formación de valores a partir de la educación desde la instrucción y la integración universidad-sociedad. A pesar de los logros obtenidos en el país en el área educativa con este enfoque, persisten creencias y pautas sexistas que limitan la equidad entre los géneros asociadas a los procesos de socialización sexual diferenciada. Este trabajo tiene como objetivo evaluar el papel de la Cátedra Género, Ciencia y Sociedad de la Universidad de Cienfuegos en la transversalización de la perspectiva de género como elemento necesario para el logro de la equidad. Todo ello, a través de los resultados alcanzados en innumerables espacios ganados en aras de la sensibilización social.<hr/>ABSTRACT Cuban universities are characterized by their scientific, technological, humanistic imprint and the training of broad-profile professionals. Its premises are the formation of values from education from instruction and university-society integration. In spite of the achievements obtained in the country in the educational area with this approach, sexist beliefs and patterns persist that limit gender equity associated with the processes of differentiated sexual socialization. This work aims to evaluate the role of the Gender, Science and Society Chair of the University of Cienfuegos in mainstreaming the gender perspective as a necessary element for the achievement of equity. All this, through the results achieved in innumerable spaces won for the sake of social awareness. <![CDATA[Enseñanza problémica y teoría sociopolítica: la experiencia de la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600178&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El vertiginoso desarrollo de las condiciones económicas, sociales, políticas de las últimas décadas han transformado el escenario en que debe desarrollarse la Educación Superior en una sociedad cualquiera; si aspira a mantenerse a la altura de los requerimientos del entorno laboral altamente competitivo que la rodea, cada vez más comprometida a entregar profesionales capaces y poseedores de no pocas competencias. Este estudio expone algunas de las generalidades teóricas más relevantes en la enseñanza problémica, su empleo en la asignatura Teoría Sociopolítica, materia del tronco común dentro del Sistema de Educación Superior en Cuba, imprescindible para la formación de los profesionales comprometidos y competentes que demanda el país. Toda la indagación se realiza a partir de la experiencia acumulada por el claustro a lo largo de los 40 años de existencia de la Universidad de Cienfuegos.<hr/>ABSTRACT The vertiginous development of the economic, social and political conditions of the last decades have completely transformed the scenario in which Higher Education has to develop in the practice of a society of anybody; if it aspires to keep up with the requirements of the highly competitive work environment that surrounds it, and to which, it is increasingly committed to delivering capable professionals and owners of many skills. This study exposes some of the most relevant theoretical generalities in problem teaching, its use in the Sociopolitical Theory subject, common core subject in the higher education system in Cuba, essential for the training of committed and competent professionals that the demand of the country. All the inquiry is made from the experience accumulated by the cloister throughout the 40 years of existence of the University of Cienfuegos. <![CDATA[La dirección del proceso de adaptación en la infancia temprana. Programa de superación para educadoras de educación prescolar de la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600184&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente trabajo se sistematiza la teoría existente acerca de la formación y superación de las educadoras de la primera infancia graduadas en cursos de corta duración del municipio de Cienfuegos, lo cual trajo consigo necesidades de preparación de este personal en ejercicio para la dirección del proceso de adaptación de los niños a las instituciones infantiles. Sobre la base de esta problemática se determinaron las necesidades de superación de estas educadoras mediante la aplicación de diferentes métodos científicos teóricos, empíricos y estadísticos. Las regularidades halladas constituyen la base para el diseño del programa de un curso de superación, que considera la integración de los saberes relacionados con los aspectos teóricos metodológicos que rigen la dirección del proceso de adaptación de los niños a la institución infantil, las formas de comunicación propia de estas edades y las características de los niños de la infancia temprana. Finalmente se validan los resultados del programa de superación por criterio de expertos, proceso mediante el cual se demostró la pertinencia de los temas propuestos para satisfacer las necesidades de superación de las educadoras graduadas de cursos de corta duración para dirigir el proceso de adaptación de los niños a la institución infantil.<hr/>ABSTRACT In the present work, the existing theory about the formation and improvement of the early childhood educators graduated in short courses of the municipality of Cienfuegos is systematized, which brought with it the preparation needs of these personnel in exercise for the direction of the process of adaptation of children to children's institutions. On the basis of this problem, the needs for improvement of these educators were determined through the application of different theoretical, empirical and statistical scientific methods. The regularities found are the basis for the design of the proposed improvement program, which considers the integration of the knowledge related to the theoretical methodological aspects that govern the process of adaptation of children to the children's institution, the forms of communication that are specific to these ages and the characteristics of children from early childhood. Finally, the results of the improvement program are validated by experts' criteria, a process through which the pertinence of the proposed subjects was demonstrated to satisfy the graduation needs of the short-term educators to direct the process of adaptation of the children. to the children's institution. <![CDATA[La formación desde un enfoque sistémico en el contexto de la gesitón universitaria en Cuba. Resultados en la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600192&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo plantea como objetivo analizar el proceso de formación desde un enfoque integrador y sistémico, en el contexto de la planeación estratégica universitaria. Se enfocó en la formación tanto en pre como en postgrado, como proceso fundamental en la gestión universitaria, que, integrado con otros, como la investigación, la extensión y la gestión de recursos humanos, materiales y financieros propician la innovación y mejora continua en las instituciones de Educación Superior, principalmente en Cuba. La dirección estratégica se ha establecido en la isla como política del estado y debe realizarse tanto a nivel organizacional como nacional, aunque aún se plantean retos como los esfuerzos individuales de los docentes, la mayor calidad del proceso docente-educativo, y la continuidad del trabajo metodológico que contribuye a este fin. Hace referencia a varias disposiciones jurídicas emitidas por el Ministerio de Educación Superior vigentes a partir de 2018 relacionadas con la formación en las universidades, y presenta algunos resultados del balance de este proceso en la Universidad de Cienfuegos durante el curso 2018-2019.<hr/>ABSTRACT The article aims to analyze the training process from an integrative and systemic approach, in the context of university strategic planning. He focused on training both in pre and postgraduate, as a fundamental process in university management, which, integrated with others, such as research, extension and management of human, material and financial resources favor innovation and continuous improvement in the Higher Education institutions, mainly in Cuba. The strategic direction has been established on the island as a state policy and must be carried out both at the organizational and national level, although challenges such as the individual efforts of teachers, the higher quality of the teaching-educational process, and the continuity of work are still posed methodological that contributes to this end. It refers to several legal provisions issued by the Ministry of Higher Education in effect as of 2018 related to training in universities, and presents some results of the balance of this process at the University of Cienfuegos during the 2018-2019 academic year. <![CDATA[Exploración de necesidades para formar la cultura matemática en la Licenciatura en Educación, Matemática]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600202&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La cultura matemática es uno de los temas más llamativos dentro de la literatura consultada, varias son las literaturas consultadas que hacen alusión, se considera que su formación es primordial desde los inicios de un futuro profesional. Se realizó una exploración de la realidad educativa con el objetivo de poner en evidencia la necesidad de formación de la cultura matemática, como principal objetivo de la carrera de la Licenciatura en Educación, Matemática, para formarla en el proceso de enseñanza aprendizaje de las disciplinas específicas del currículo.<hr/>ABSTRACT Mathematical culture is one of the most striking topics in the literature consulted, several are the literature consulted that refer, its formation is considered essential since the beginning of a professional future. An exploration of the educational reality was carried out with the objective of highlighting the need for formation of the mathematical culture, as the main objective of the degree in Education, Mathematics, to train it in the teaching-learning process of the specific disciplines of the curriculum. <![CDATA[La licenciatura en economía y su vinculación con el manejo y preservación de los ecosistemas de montaña]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600209&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Desde las últimas décadas las ciencias económicas han abordado los problemas ambientales tratando de explicar en qué medida el medio ambiente influye sobre el hombre y cómo este lo afecta. La carrera Licenciatura en Economía de la Universidad de Cienfuegos, Cuba, ha efectuado estudios relacionados con el tema en el ecosistema Montañas de Guamuhaya, situado en la región central del país. Orientados desde la disciplina Teoría Económica, a través de la asignatura Teorías y Políticas Ambientales, ha concretado fundamentos teóricos que han permitido realizar análisis económicos que vinculan especialidades como la geografía, la agronomía, la biología, la contabilidad, entre otras. En este sentido el objetivo de este trabajo es valorar las experiencias investigativas desarrolladas desde la economía a la preservación de los recursos naturales que en este ecosistema se encuentran, manifiestas en tesis de doctorado, maestrías y de diploma, las que contribuyen a la toma de decisiones por parte de las autoridades locales para el logro del manejo y conservación del ecosistema.<hr/>ABSTRACT Since the last decades economic sciences have addressed environmental problems trying to explain to what extent the environment influences man and how it affects him. The Bachelor of Economics degree from the University of Cienfuegos, Cuba, has carried out studies related to the topic in the Mountains of Guamuhaya ecosystem, located in the central region of the country. Oriented from the discipline Economic Theory, through the subject Environmental Theories and Policies, has established theoretical foundations that have allowed economic analyzes that link specialties such as geography, agronomy, biology, accounting, among others. In this sense, the objective of this work is to evaluate the research experiences developed from the economy to the preservation of the natural resources that are found in this ecosystem, manifested in doctoral thesis, masters and diploma, which contribute to decision making by local authorities to achieve the management and conservation of the ecosystem. <![CDATA[La educación inclusiva desde el ejercicio físico en la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600216&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La inclusión es respeto, compromiso social, sacrificio, identidad y amor; acreditado en una investigación realizada por la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Cienfuegos, basados en el significado de la educación inclusiva mediante el deporte, con residentes de la comunidad de Pastorita (orientado por estudiantes y profesores de la carrera) desde un enfoque inclusivo, reconoce y valora las diferencias individuales y las concibe como una fuente de enriquecimiento de la calidad profesional. Estas diferencias se hacen aún más presentes, teniendo en cuenta necesidades educativas comunes. Su dirección desde la actividad deportiva, garantiza la igualdad de oportunidades, no es tarea fácil, implica transformar procesos del aprendizaje. El Tai chi o Tai chi chuan, antigua tradición china, hoy en día se practica como una forma elegante de ejercicio. Implica movimientos realizados de forma lenta, concentrada y acompañada de respiración profunda, asegurando que el cuerpo esté en constante movimiento. Si se busca una manera de reducir el estrés, considere el Tai chi. Originalmente desarrollado para la defensa personal, evolucionando hasta convertirse en una forma elegante de ejercicio utilizado para mejorar otras afecciones de salud. A menudo descrito como meditación en movimiento, promueve la serenidad a través de movimientos suaves y fluidos.<hr/>ABSTRACT Inclusion is respect, social commitment, sacrifice, identity and love; accredited in an investigation conducted by the Faculty of Physical Culture of the University of Cienfuegos, based on the meaning of inclusive education through sport, with residents of the Pastorita community (guided by students and professors of the career) from an inclusive approach , recognizes and values individual differences and conceives them as a source of enrichment of professional quality. These differences become even more present, taking into account common educational needs. Its direction from the sporting activity, guarantees equal opportunities, is not an easy task, it implies transforming learning processes. Tai chi or Tai chi chuan, ancient Chinese tradition, today is practiced as an elegant form of exercise. It involves movements performed slowly, concentrated and accompanied by deep breathing, ensuring that the body is in constant motion. If you are looking for a way to reduce stress, consider Tai chi. Originally developed for self defense, evolving into an elegant form of exercise used to improve other health conditions. Often described as moving meditation, it promotes serenity through smooth and fluid movements. <![CDATA[La enseñanza del Inglés en el primer ciclo de la educación primaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000600222&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El propósito de este artículo es enfatizar la importancia de proveer recursos conceptuales y metodológicos para la interrelación de los agentes educativos. Permite una mejor conducción y apoyo al proceso de aprendizaje de la Lengua Inglesa en los educandos del 1ro y 2do grado de la educación primaria en la ciudad de Cienfuegos. El objetivo fue exponer un procedimiento metodológico que contribuya aportar una alternativa participativa, recíproca, dialógica y pedagógica entre los agentes educativos, para la adquisición de los hábitos lingüísticos y aprendizaje del inglés en los dos primeros grados de este nivel educacional. Contribuye a la capacitación de los miembros del entorno escolar, familiar y universitario a fin de favorecer el desarrollo de las habilidades comunicativas en estos educandos; a través de herramientas metodológicas destinadas a la preparación de estos agentes educativos para el desarrollo del proceso enseñanza-aprendizaje del inglés en años venideros de la educación primaria.<hr/>ABSTRACT The aim of this paper is to emphasizing the importance of providing methodological and conceptual resources for the educational agents’ involvement. It allows a better management and support for the English language teaching-learning process at the 1st and 2nd grade of the primary education in the city of Cienfuegos. The objective was to expound a methodological procedure, which contributes to a participating, reciprocal, dialogic and pedagogical alternative among the educative agents for linguistic habit acquisition and English language learning at the two first grades of this educational level. It also contributes to the training of the school, family and university environment members with the aim of assisting the development of these pupil’s communicative skills through methodological tools allocated to these educational agents training for the development of the English language teaching-learning process in the primary education years to come.