Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420210003&lang=es vol. 17 num. 80 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[La habilidad para la relación empática en la labor comunicativa del entrenador con los atletas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La comunicación es un proceso esencial de interacción grupal en el medio social en que se desenvuelve entrenador-atletas. Ello permite determinar el nivel de influencia que alcanzan para el perfeccionamiento en el desarrollo de la habilidad empática para comunicarse en situaciones docentes, asociadas con el lenguaje deportivo y lograr un verdadero acercamiento humano entre atleta-entrenador y atletas. Para la elaboración de este artículo se tuvo en cuenta algunos factores en los procesos comunicativos como: competencia y habilidades pedagógicas comunicativas, funciones y categorías psicológicas de la comunicación, así como el nivel de influencia alcanzado en el desarrollo de la habilidad empática en diferentes situaciones asociadas con el lenguaje deportivo. Por lo anterior, se pretende caracterizar la habilidad para la relación empática en la labor comunicativa del entrenador con los atletas en su accionar durante los entrenamientos deportivos, dándole soluciones a las nuevas problemáticas mediante el desarrollo de la competencia comunicativa.<hr/>ABSTRACT The communication is a main process of group integration in the social middle in which is developed coach-athletes. It permits decide the level of influence that reaches for the perfecting and develop of the empathic skill to communicate in educational situations, become a partner of the sport language and achieve a true human approach between athletes, coach and athletes. For the manufacture of this article keeps in mind some factors in the talkative processes as: competence and pedagogic talkative skills, function and psychological categories of the communication, as well as the level of influence in debt in the development of the empathic kills in different situations become a partner of the sport. Language for the previous tries to get characterize the skill for the empathic realization in the talkative labor coach-athletes in yours gesticulate during the sport trainings, by giving solve you to the new problem by means of the development of the talkative competence. <![CDATA[Integración de los procesos sustantivos para la mejora de la calidad del aprendizaje]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La concepción integradora para la evaluación del impacto de los procesos sustantivos en universidades integra, de manera coherente y con carácter sistémico, entre otras, las características distintivas del desarrollo de los componentes: formativo, investigativo y extensionista. Su implementación, como parte del sistema de gestión de la calidad, permite a las instituciones el establecimiento de acciones de mejora continua para que la formación del capital humano y del conocimiento protagonicen la transformación social a la que se aspira. En tal sentido, la presente investigación tiene como objetivo determinar la relación entre la formación profesional y la calidad del aprendizaje en la Universidad regional Autónoma de los Andes. Se utilizó la investigación descriptiva, explicativa y con modalidad cuantitativa; entre las técnicas para la recolección de los datos se utilizan la observación visual, la revisión documental, las entrevistas y dos modelos de cuestionarios para indagar en los aspectos relacionados con la formación profesional y la calidad del aprendizaje; se realizan pruebas de confiabilidad estadística de los instrumentos desarrollados; estadística descriptiva para el análisis de las variables implicadas, inferencial para la correlación de variables y distribución de frecuencias mediante los cuadros y figuras estadísticas. Los principales resultados obtenidos en este estudio están asociados a la relación que se establece entre la formación profesional (docencia, investigación y posgrado) y la calidad del aprendizaje.<hr/>ABSTRACT The integrative conception for the evaluation of the impact of substantive processes in universities integrates, in a coherent and systemic manner, among others, the distinctive characteristics of the development of the training, research and extension components. Its implementation, as part of the quality management system, allows institutions to establish continuous improvement actions so that the formation of human capital and knowledge may lead to the social transformation to which they aspire. In this sense, the objective of this research is to determine the relationship between professional training and the quality of learning at the Autonomous Regional University of the Andes. Descriptive, explanatory and quantitative research was used; among the techniques for data collection, visual observation, documentary review, interviews and two models of questionnaires are used to investigate aspects related to professional training and quality of learning; statistical reliability tests are performed on the instruments developed; descriptive statistics for the analysis of the variables involved, inferential for the correlation of variables and frequency distribution by means of statistical tables and figures. The main results obtained in this study are associated with the relationship established between professional training (teaching, research and postgraduate) and the quality of learning. <![CDATA[Seminario académico como base para desplegar el método científico: un cuasi-experimento en la formación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300028&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se investiga el puntaje que aporta un seminario académico como recurso didáctico, para introducir la construcción teórica como base del método científico, en tres asignaturas del ciclo básico en la carrera de derecho. El objetivo valora los aportes en puntajes del seminario académico, a la construcción de un argumento teórico, como base del método científico para subvertir limitaciones en los procesos de enseñanza -aprendizajes. Desde la perspectiva teórica se aborda la relevancia concedida al trabajo investigativo para incentivar y mejorar la calidad de la educación superior. Metodológicamente se asume el cuasi-experimento como metodología que evalúa la intervención del docente en la formación. Se trabajó con los 407 alumnos que participaron en los tres cursos, en los cuatro periodos académicos o semestres. Los resultados alcanzados mostraron los avances aportados desde el seminario académico en la construcción de argumentos, formulación de interrogantes investigativas e hipótesis, uso de métodos teóricos, la creación de bases de datos bibliográficas, desde revistas científicas de impacto y sus ordenamientos en el software Zotero. Las contrastaciones de la teoría con la práctica permitieron subvertir los escollos y alcanzar resultados favorables en los aprendizajes. Favoreció el proceso la coherencia didáctica, pedagógica y ética en el acto docente.<hr/>ABSTRACT It is research the score reached by participant in academic seminar as didactic resource to introduce the theoretical building as base of the scientific method, as first step, in three disciplines of the basic cycle in the law career. The objective value of scores given by the academic seminar, as the base to subvert limitations in the processes of teaching -learnings, applying scientific research. From the theoretical perspective was focused and assumed the recognized perspective of the scientific methods to increase and improve the quality of the higher education. Methodologically was applied the quasi - experiment as methodology followed by teachers as an intervention in the educational act. Sample integrated the 407 students that took part in the three courses, in the four academic periods. The results showed the advances obtained from the academic seminar to built theoretical arguments, the creation of bibliographical databases, from scientific journals of impact and their classifications in the software Zotero. Confontation of theory with the practice in the areas of the participants' residence, from observations and interviews, allowed the students to subvert the limitations and to reach favorable results in the learnings. Process was reinforced with the didactic, pedagogical and ethical coherence achieved. <![CDATA[Aplicación de las tecnologías de información y comunicación en el desarrollo de las Micro y Pequeñas empresas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300041&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se estudia la aplicación de las tecnologías de información y comunicación en el desarrollo de las micro y pequeñas empresas del distrito de Huánuco en el sector construcción. Estas empresas constituyen cerca del 50% de los ingresos de cualquier país, lo que las sitúa en una posición de considerable trascendencia, ya que, logrando su modernización, se logra la modernización del país en general. La investigación fue de tipo aplicada, nivel descriptivo, diseño no experimental transeccional. Los resultados muestran que el 95% de las empresas constructoras de Huánuco conocen acerca de las aplicaciones de las tecnologías de la información y comunicación, siendo el comercio electrónico (18,9%) la aplicación más usada. Internet, juega un papel muy importante para las empresas (69%) en sus procesos de compra y venta, dada su versatilidad, contribuye de manera satisfactoria en la cobertura de sus necesidades. 55% de las empresas cuenta con página web. La herramienta menos utilizada es la banca electrónica (80%) ya que no se considera su uso. Se concluye que estas empresas necesitan incorporar tecnología a sus estrategias de negocio para ser más productivas y aumentar su grado de eficiencia.<hr/>ABSTRACT The application of information and communication technologies in the development of micro and small enterprises of the Huánuco district in the construction sector is studied. These companies constitute about 50% of the income of any country, which places them in a position of considerable importance, since by achieving their modernization, the modernization of the country in general is achieved. The research was applied type, descriptive level, non-experimental transectional design. The results show that 95% of the construction companies in Huánuco know about the applications of information and communication technologies, with electronic commerce (18.9%) being the most used application. Internet plays a very important role for companies (69%) in their buying and selling processes, given its versatility, it contributes satisfactorily to the coverage of its needs. 55% of companies have a website. The least used tool is electronic banking (80%) since its use is not considered. It is concluded that these companies need to incorporate technology into their business strategies to be more productive and increase their efficiency. <![CDATA[Requisitos previos para crear un sistema nacional de gestión de proyectos educativos para los adultos mayores: el caso de Rusia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300048&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The paper’s aim is identification of prerequisites for national government control over the country’s elderly education network. The presented Russian case accentuates the importance of development of elderly education programs in view of the recent retirement-age increase. There are arguments for a need in the involvement of the national government in functioning and development of the national network of elderly education projects. The paper includes an overview of patterns used by other national governments in their interaction with national systems of elderly education. The authors describe the pattern that is the best for the social, economic, and cultural conditions that prevail in Russia. The authors ground their conclusions on the overview of academic papers on a status of elderly education in Russia and in the world, as well as results of their own research. The paper contains recommendations on the development of measures to implement the potential of the national system of elderly education projects in Russia as a social management tool.<hr/>RESUMEN El artículo tiene como objetivo general definir los requisitos previos necesarios para crear un sistema nacional de gestión de proyectos educativos para los adultos mayores. En el caso de Rusia se destaca la necesidad del desarrollo de programas educativos para las personas de tercera edad en relación con la recién implementada reforma de las pensiones. En el trabajo se subraya el papel del gobierno en el funcionamiento y desarrollo de proyectos educativos para las personas mayores, se examinan los modelos foráneos de gestión de estos proyectos a nivel nacional, al igual que se elabora un modelo óptimo para la sociedad rusa. Las conclusiones se basan en la revisión de las obras científicas que reflejan el nivel de educación de los adultos mayores en Rusia y en todo el mundo, así como en los resultados de las investigaciones propias. El artículo ofrece recomendaciones sobre estrategias eficaces para desarrollar un sistema nacional de gestión de proyectos educativos para las personas mayores en Rusia como una herramienta de la gobernanza social. <![CDATA[La formación continua de docentes en la educación superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300055&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de la investigación se centra en la elaboración de una estrategia para la formación continua de docentes en la educación superior, ante insuficiencias observadas en la profundización, y actualización de contenidos de la profesión en relación con el ámbito pedagógico. El enfoque metodológico empleado fue cualitativo, se aplicaron métodos teóricos: analítico- sintético, histórico - lógico, análisis de documentos y el sistémico- estructural- funcional; empíricos: entrevista y observación a actividades realizadas por los docentes. Los principales resultados revelan la lógica integradora de la contextualización formativa y la sistematización de la superación desde la institución educativa, ello representa un impacto social en el contexto educativo ecuatoriano al establecerse un proceso de formación continua de los docentes que contribuye a perfeccionar y elevar el sistema educativo en la educación Superior.<hr/>ABSTRACT The objective of the research is focused on the development of a strategy for the continuous training of teachers in higher education, in the face of deficiencies observed in the deepening, and updating of the profession's contents in relation to the pedagogical and didactic field. The methodological approach used was qualitative, theoretical methods were applied: analytical-synthetic, historical-logical, document analysis and systemic-structural-functional; empirical: interview and observation of activities carried out by teachers. The main results reveal the integrative logic of the formative contextualization and the systematization of the improvement from the educational institution, this represents a social impact in the Ecuadorian educational context by establishing a process of continuous training of teachers that contributes to perfecting and raising the system educational in higher education. <![CDATA[Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300061&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación para la salud es considerada una práctica social concreta que se establece entre determinados sujetos con el fin de cambiar o reforzar un pensamiento, actitud, valor o comportamiento para proporcionar y mantener un estado de salud del individuo, grupo o comunidad. Por tanto, la comunicación entre el sujeto educador y el sujeto educando, estará marcada por la ética que permita lograr con responsabilidad el compromiso creado en el proceso. En Cuba, se presta especial atención a la educación y promoción de salud. De esta manera la población está preparada para prevenir situaciones de salud. El objetivo del siguiente trabajo es reflexionar sobre la educación y promoción de salud desde la perspectiva cubana.<hr/>ABSTRACT Health education is considered a concrete social practice that is established among certain subjects in order to change or reinforce a thought, attitude, value or behavior to provide and maintain a state of health of the individual, group or community. Therefore, the communication between the educating subject and the educating subject will be marked by the ethics that allow to achieve with responsibility the commitment created in the process. In Cuba, special attention is paid to education and health promotion. In this way, the population is prepared to prevent health situations. The objective of the following work is to reflect on health education and promotion from the Cuban perspective. <![CDATA[La orientación profesional vocacional pedagógica y las tecnologías educativas en la educación superior cubana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300068&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo tiene como objetivo argumentar el uso de las tecnologías educativas en el proceso de orientación profesional vocacional pedagógica (OPVP) en la Educación Superior Cubana, para lograr este propósito se realizaron revisiones de documentos, se analizaron y sintetizaron resultados de investigaciones científicas, que facilitaron la deducción de estas razones. Se abordan los dilemas concernientes a la utilidad de las Tecnologías Educativas en el proceso de OPVP desde el Enfoque Histórico-Cultural.<hr/>ABSTRACT The article aims to explain the use of Educational Technologies in the process of vocational guidance (OPVP) in Cuban Higher Education. To achieve this purpose, a document reviews was carried out, the author analyzed and synthesized results of scientific research which facilitated the deduction of these reasons. The dilemmas concerning the usefulness of Educational Technologies in the OPVP process from the Historical-Cultural Approach are addressed. <![CDATA[Luz divina en la educación de la primera villa de Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300078&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio de la Historia de la Educación ha sido un tema abordado por diferentes investigadores, lo cual sería imposible sin los maestros que han transformado el quehacer sociocultural de su país, existiendo en cada localidad casos de ellos. De ahí que resulte importante reconocer sus aportes que en diferentes contextos históricos, permitieron el desarrollo educacional de sus territorios. Razón por la cual se ha realizado este trabajo, que posibilita divulgar y a la vez enaltecer la obra educativa de Luz Divina, una destacada profesora baracoense, así como sistematizar su contribución a la Educación en el territorio. Como método principal de investigación se usaron las entrevistas a familiares y testimonios de educadores y población en general, además de la revisión de documentos. El trabajo muestra la trayectoria pedagógica de esta ejemplar profesora, aportes a la profesión y sus principales resultados que la han hecho admirada y respetada tanto por colegas como alumnos.<hr/>ABSTRACT The study of the History of Education has been a topic addressed by different researchers, which would be impossible without the teachers who have transformed the socio-cultural work of their country, with cases of them in each locality. Hence, it is important to recognize their contributions that in different historical contexts, allowed the educational development of their territories. Reason for which this work has been carried out, which makes it possible to disseminate and at the same time enhance the educational work of Luz Divina, an outstanding teacher from Baracoa, as well as to systematize her contribution to Education in the territory. The main research method used were interviews with relatives and testimonies of educators and the general population, in addition to document review. The work shows the pedagogical trajectory of this exemplary teacher, contributions to her profession and the main results of her that have made her admired and respected by both colleagues and students. <![CDATA[Selección del docente tutor basado en la calidad de la docencia en metodología de la investigación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300088&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación superior se ve enfrentada a grandes retos como la adaptación al medio en permanente cambio; el aumento de la cobertura con calidad y equidad; incorporación de nuevas tecnologías a los procesos educativos; gestión del conocimiento; la formación investigativa con capacidad para aportar soluciones a las necesidades y problemáticas del contexto. A raíz de ello el presente artículo tiene como objetivo determinar la relación existente entre la formación del docente tutor y la calidad de la docencia en investigación en la Universidad regional Autónoma de los Andes como medida para la selección de profesores investigadores. Para lograr este propósito, se recurre a técnicas para la recolección de los datos como la observación visual, la revisión documental, las entrevistas y un cuestionario para indagar sobre la calidad de la docencia en la investigación científica. En tal sentido se diseña una investigación de carácter descriptiva, explicativa, cualitativa y cuantitativa para abordar la problemática que se plantea.<hr/>ABSTRACT Higher education is facing great challenges such as adaptation to the ever-changing environment; increasing coverage with quality and equity; incorporation of new technologies to educational processes; knowledge management; research training with the ability to provide solutions to the needs and problems of the context. As a result, this article aims to determine the relationship between the training of the tutor teacher and the quality of teaching in research at the Autonomous Regional University of the Andes as a measure for the selection of research professors. To achieve this purpose, data collection techniques such as visual observation, documentary review, interviews and a questionnaire are used to inquire about the quality of teaching in scientific research. In this sense, a descriptive, explanatory, qualitative and quantitative research is designed to address the problem posed. <![CDATA[El valor responsabilidad en estudiantes que enfrentan la covid-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300095&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los valores representan un contenido esencial de los principios morales, y se manifiestan en los modos de actuación de las personas en la práctica social. Es muy importante determinar los valores que requieren ser más fortalecidos en estudiantes de diversas carreras de la salud para tarea de enfrentamiento a la COVID-19. Se realizó un estudio transversal descriptivo con el total de estudiantes de las carreras: Medicina, Imagenología, Terapia Ocupacional, Enfermería, Neurofisiología, insertados en la actividad de la pesquisa. Consultorios No.4 y No 21 Policlínico: Salvador Allende. Municipio Boyeros. Se empleó el cuestionario como instrumento para la recolección de datos, el cual proporcionó información necesaria de cuáles valores requieren ser fortalecidos en los estudiantes durante la participación real en la misión asignada. A pesar de los diferentes perfiles de carreras de la salud, la totalidad de los estudiantes, desde su propia vivencia, coincidieron al identificar los mismos valores a ser fortalecidos para enfrentar la tarea encomendada.<hr/>ABSTRACT Spanish Values represent an essential content of moral principles, and are manifested in the modes of action of people in social practice. Is very importan determine the values that need to be strengthened in students from various health careers for the task of facing COVID-19. A descriptive cross-sectional study was carried out with the total number of students from the careers: Medicine, Imaging, Occupational Therapy, Nursing, Neurophysiology, inserted in the research activity. Offices No. 4 and No. 21 Polyclinic: Salvador Allende. Boyeros Municipality. The questionnaire was used as an instrument for data collection, which provided the necessary information on which values need to be strengthened in the students during the actual participation in the assigned mission. Despite the different profiles of health careers, all the students, from their own experience, agreed to during the actual participation in the assigned mission. <![CDATA[Aprendizaje permanente en millenials para renovar la praxis jurídica en generación digital]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300099&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Generar el aprendizaje permanente en millenials para renovar la praxis jurídica en generación digital. Estimula señalar que indiscutiblemente las recientes ciencias de la información y comunicación, el internet género el adelanto a la enseñanza dentro y fuera de las aulas. Demandando que vivamos formados para estar a la par de ellos. No obstante, los estudiantes del milenials exigen que los docentes se adaptan a los nuevos vuelcos que son parsimoniosos. Se empleó una investigación tecnológica con enfoque cuantitativo estudiando el fenómeno en intuiciones de educación media y superior. Actualmente la pandemia ha consentido que nos adaptemos obligadamente al nuevo sistema. Con todo se debe aplicar un aprendizaje continuo frente a estudiantes milenials para renovar la praxis jurídica en generación digital.<hr/>ABSTRACT Generate lifelong learning in millennials to renew legal practice in the digital generation. It encourages pointing out that indisputably the recent information and communication sciences, the internet genre the advancement of teaching inside and outside the classroom. Demanding that we live formed to be on par with them. However, millennial students demand that teachers adapt to new turns that are parsimonious. A technological investigation with a quantitative approach was used studying the phenomenon in intuitions of secondary and higher education. Currently, the pandemic has allowed us to adapt forcefully to the new system. However, continuous learning must be applied in front of millennial students to renew the legal practice in the digital generation. <![CDATA[Uso del Whatsapp en matemática en estudiantes de educación secundaria de la región de Huancavelica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300107&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El uso de las redes sociales en la enseñanza, frente a las condiciones actuales en las cuales nos encontramos, es una necesidad, siendo así el principal objetivo de la investigación fue determinar los factores intrínsecos que surgen a partir del uso del WhatsApp en matemática en los estudiantes del quinto grado de educación secundaria de la región de Huancavelica. El estudio se realizó a nivel descriptivo transeccional, con una muestra de 55, aplicando un cuestionario a los estudiantes de la Institución Educativa La Victoria de Ayacucho, de la región de Huancavelica, Perú. La metodología para el análisis de los resultados se realizó a través de técnicas multivariables de análisis factorial exploratorio y clúster. Se obtuvo que tres factores subyacen al uso del WhatsApp en matemática en los estudiantes del quinto grado de educación secundaria de la región de Huancavelica, siendo el factor que predomina, el intercambio de información entre estudiantes y docente-estudiante dentro de proceso de enseñanza y aprendizaje de la matemática por medio del trabajo remoto.<hr/>ABSTRACT The use of social networks in teaching, given the current conditions in which we find ourselves, is a necessity, thus the main objective of the research was to determine the intrinsic factors that arise from the use of WhatsApp in mathematics in students. Fifth grade secondary school students from the Huancavelica region. The study was carried out at a descriptive transectional level, with a sample of 55, applying a questionnaire to students from the La Victoria de Ayacucho Educational Institution, in the Huancavelica region, Peru. The methodology for the analysis of the results was carried out through multivariate techniques of exploratory factor analysis and cluster. It was obtained that three factors underlie the use of WhatsApp in mathematics in students of the fifth grade of secondary education in the Huancavelica region, the predominant factor being the exchange of information between students and teacher-student within the teaching and learning process of mathematics through remote work. <![CDATA[Desarrollo de competencias curriculares en docentes universitarios. Talleres experimentales metodológicos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300117&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los claustros docentes y la permanente superación de estos para el ejercicio profesional en las aulas, constituye la base problemática en la cual se configura la presente investigación para desarrollar un sistema de talleres experimentales metodológicos para la preparación permanente de los docentes en relación con el diseño curricular y su introducción en el aula de clases. La investigación se realiza bajo la modalidad Investigación Acción participativa y se concreta en una estrategia de implementación de los Talleres experimentales de Formación Curricular para docentes universitarios.<hr/>ABSTRACT The teaching cloisters and the permanent improvement of these for the professional exercise in the classrooms, constitutes the problematic base in which the present investigation is configured to develop a system of methodological experimental workshops for the permanent preparation of the teachers in relation to the curricular design and its introduction in the classroom. The research is carried out under the Participatory Action Research modality and is specified in an implementation strategy of the experimental Curricular Training Workshops for university teachers. <![CDATA[Estimulación de la adherencia terapéutica en niños con tratamiento ortodóncico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300122&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Uno de los retos más importantes cuando se instaura un tratamiento ortodóncico, es lograr y mantener una buena adherencia que permita obtener resultados en términos de éxito para el mejoramiento de la salud. Es objetivo de este trabajo describir la importancia de la adherencia terapéutica en niños con tratamiento ortodóncico. Se realizó una revisión bibliográfica; se consideraron tesis, artículos originales y de revisión, para un total de 18 artículos en español e inglés y de ellos aproximadamente el 90 % se enmarcaron de 2016-2021. La búsqueda fue realizada en las bases de datos SciELO, Google académico, en el período de marzo de 2021. Se empleó el método de análisis de publicaciones para extraer la información relevante; se realizó el ordenamiento y la combinación de la información recolectada. Se concluye que la adherencia terapéutica puede tener un papel protector, pues es un comportamiento que contribuye a lo no progresión de la enfermedad, favorece su control, evita las complicaciones y mejora la calidad de vida del paciente. La psicoeducación constituye un punto de apoyo en la atención de niños con tratamiento ortodóncico, siendo de gran importancia porque facilita que estos acepten su patología, mejoren su adherencia a dicho tratamiento.<hr/>ABSTRACT One of the most important challenges when establishing orthodontic treatment is to achieve and maintain a good adherence that allows obtaining results in terms of success for the improvement of health. The objective of this work is to describe the importance of therapeutic adherence in children with orthodontic treatment. A bibliographic review was carried out; Thesis, original and review articles were considered, for a total of 18 articles in Spanish and English and of them approximately 90% were framed from 2016-2021. The search was carried out in the databases SciELO, Google academic, in the period of March 2021. The method of analysis of publications was used to extract the relevant information; The ordering and combination of the information collected was carried out. It is concluded that therapeutic adherence can have a protective role, since it is a behavior that contributes to the non-progression of the disease, favors its control, avoids complications and improves the quality of life of the patient. Psychoeducation constitutes a point of support in the care of children with orthodontic treatment, being of great importance because it makes it easier for them to accept their pathology, improve their adherence to said treatment. <![CDATA[Entre música, pureza y almas, una historia: 40 años del grupo Ismaelillo, la semilla escondida]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300129&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El pasado 10 de octubre de 2020, se conmemoró el 40 aniversario de la fundación del grupo musical Ismaelillo. Proyecto creado en la provincia de Cienfuegos por el maestro primario Gonzalo Bermúdez, bajo el precepto martiano de la fe en el mejoramiento humano. Problemas de conducta, falta de motivación por los estudios, fueron algunas de las interrogantes que se planteó el maestro como premisas a revertir en sus estudiantes. Diez generaciones de niños, adolescentes y jóvenes han sido partícipes de esta experiencia que ha trascendido las fronteras del país. Giras, premios, así como la opinión autorizada de reconocidos músicos, avalan la trascendencia de un proyecto que hizo época y mostró al mundo la valía de una experiencia pedagógica sin igual. Este estudio muestra en un primer momento las convergencias -aunque distantes en el tiempo- que se evidencian entre José Martí y su obra Ismaelillo y el maestro Gonzalo y su grupo Ismaelillo. En un segundo momento se expone una entrevista realizada al creador del proyecto con el objetivo de mostrar cómo el amor por y para sus alumnos, fue la semilla plantada en un terreno donde sólo se necesitaba la voluntad de hacer y de crear.<hr/>ABSTRACT On October 10, 2020, the 40th anniversary of the founding of the musical group Ismaelillo was commemorated. Project created in the province of Cienfuegos by the primary teacher Gonzalo Bermúdez, under the Marti precept of faith in human improvement. Behavioral problems, lack of motivation for studies, were some of the questions that the teacher raised as premises to be reversed in his students. Ten generations of children, adolescents and young people have participated in this experience that has transcended the borders of the country. Tours, awards, as well as the authoritative opinion of renowned musicians, endorse the significance of a project that made an epoch and showed the world the value of an unparalleled pedagogical experience. This study shows at first the convergences -although distant in time- that are evidenced between José Martí and his work Ismaelillo and the teacher Gonzalo and his group Ismaelillo. In a second moment, an interview with the creator of the project is exposed with the aim of showing how love for and for his students was the seed planted in a field where only the will to do and to create was needed. <![CDATA[Estrategia metodológica que prepara al docente para la enseñanza de la ortografía con enfoque interdisciplinario]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300138&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación realizada responde a la necesidad de dotar a los docentes de las herramientas necesarias para atender las limitaciones ortográficas de los estudiantes desde todas las asignaturas del currículo, para formar un profesional con adecuadas habilidades comunicativas. Tiene como objetivo proponer una estrategia metodológica que prepara al docente para la enseñanza de la ortografía con enfoque interdisciplinario. Este resultado emergió de la investigación acción participativa realizada en el colectivo de carrera de Educación Primaria de la universidad espirituana. Se utilizaron para ello métodos como el analítico-sintético, inductivo-deductivo y modelación, así como la observación participante, las entrevistas en profundidad y los grupos de discusión, que favorecieron la fundamentación del problema, la constatación de su estado real, la construcción y la puesta en práctica de la estrategia.<hr/>ABSTRACT The investigation responds to the necessity of endowing to the educational of the necessary tools to assist the orthographic limitations of the students in all the subjects of the curriculum, to form a professional with appropriate talkative abilities. The objective is to propose a methodological strategy that he/she prepares to the educational one for the teaching of the spelling with interdisciplinary focus. This result emerged of the investigation action - participation carried out in the community of career of Primary Education of the university of Sancti Spíritus. Methods like the analytic-synthetic, inductive-deductive and modelación were used, the participant observation, the interviews in depth and the discussion groups, that they favored the foundation of the problem, the verification of their real state, the construction and the setting in practice of the strategy. <![CDATA[El aula invertida como estrategia de aprendizaje]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300152&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo de investigación tiene como objetivo sistematizar fundamentos teóricos básicos relacionados con el aula invertida como estrategia de aprendizaje. El estudio se desarrolló en base a una metodología bibliográfica documental que permitió obtener información relevante y criterios conceptuales trascendentes sobre el tema, contemplando la revisión de diferentes datos de naturaleza científica de veinte expertos, que contribuyeron al logro del objetivo planteado. Se estableció los factores que favorecen el aprendizaje utilizando el aula invertida, asimismo se reconoció el soporte de la clase al revés a la labor que realiza el docente y se resaltó la importancia del aula invertida para el aprendizaje como ayuda al docente.<hr/>ABSTRACT This research article aims to systematize basic theoretical foundations related to the inverted classroom as a learning strategy. The study was developed on the basis of a documentary bibliographic methodology that allowed relevant information and transcendental conceptual criteria on the subject to be obtained, contemplating the review of different data of a scientific nature by twenty experts, who contributed to the achievement of the proposed objective. The factors that favour learning using the inverted classroom were established, and the support of the class was also recognised as being the opposite of the work carried out by the teacher, and the importance of the inverted classroom for learning was highlighted as an aid to the teacher. <![CDATA[¿Cómo contribuir a la tarea vida desde la estrategia educativa del año académico?]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300158&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo, se sustenta teórica y metodológicamente en cómo diseñar acciones en la Estrategia Educativa del Año que respondan a la formación de un profesional competente de las Ciencias Pedagógicas. Se parte del principio que la universidad como sujeto aporta a la sociedad egresados altamente calificados, con nuevos conocimientos y tecnologías, en cumplimiento de sus funciones sustantivas desde el pregrado. En este caso con el objetivo de contribuir a la Tarea Vida desde un enfoque del conocimiento útil de la ciencia e innovación tecnológica para participar en su proyecto social desde las problemáticas actuales. Se comprobó su efectividad en la práctica mediante un procedimiento de implementación, lo cual demostró que se contribuye a la formación integral del profesional.<hr/>ABSTRACT The present work: “How to contribute to the Life Task from the Educational Strategy of the Academic Year, is theoretically and methodologically based on how to design actions in the Educational Strategy of the Year that respond to the training of a competent professional in the Pedagogical Sciences. It is based on the principle that the university as a subject contributes to society highly qualified graduates, with new knowledge and technologies, in compliance with their substantive functions from undergraduate. In this case, with the aim of contributing to the Life Task from an approach of useful knowledge of science and technological innovation to participate in its social project from current problems. Its effectiveness in practice was verified through an implementation procedure, which showed that it contributes to the comprehensive training of the professional. <![CDATA[Educación en tiempos de pandemia: una revisión bibliográfica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300166&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo aborda la revisión bibliográfica sobre educación en su modalidad a distancia, se pretende sistematizar algunos aportes teóricos y visualizar su potencialidad para la mejora de los procesos educativos en tiempos de pandemia. Se recogieron inicialmente documentos entre los años 2010 y 2021, a los cuales se aplicaron varios criterios de selección y exclusión obteniéndose un número reducido de estudios que se analizaron de manera cualitativa. Los resultados fueron descritos de acuerdo a las preguntas de investigación planteadas, ¿Cuál era la perspectiva de la educación a distancia hasta 2019?, ¿Cuáles son los enfoques pedagógicos de los entornos virtuales en aislamiento social?,¿Cuáles son los nuevos roles de los docentes, estudiantes y familia? y ¿Qué herramientas se implementan en este contexto de COVID-19?; para tal efecto se incluyeron aquellos estudios sobre educación a distancia y entornos virtuales de aprendizaje, Educación y COVID-19 y educación en pandemia en las bases de datos de Dialnet, Redalyc, Scielo y Google Schoolar. Los resultados muestran que la educación virtual ofrece el soporte para dar continuidad a los procesos educativos en tiempos de aislamiento social, permitiendo desarrollar, construir, interactuar y socializar el conocimiento a partir del intercambio de saberes, experiencias e ideas de los actores en todos los niveles académicos, todo ello con la implementación de entornos educativos con recursos variados y muy ricos que responden a los diferentes necesidades, ritmos y estilos de aprendizaje de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT This article deals with the bibliographical review of distance education, and aims to systematise some theoretical contributions and visualise their potential for improving educational processes in times of pandemics. Documents were initially collected between 2010 and 2021, to which various selection and exclusion criteria were applied, obtaining a small number of studies that were analysed qualitatively. The results were described according to the research questions posed: What was the perspective of distance education until 2019, What are the pedagogical approaches to virtual environments in social isolation, What are the new roles of teachers, students and family, and What tools are implemented in this context of COVID-19, for this purpose were included those studies on distance education and virtual learning environments, Education and COVID-19 and education in the pandemic in the databases of Dialnet, Redalyc, Scielo and Google Schoolar. The results show that virtual education offers the support to give continuity to educational processes in times of social isolation, allowing the development, construction, interaction and socialization of knowledge from the exchange of knowledge, experiences and ideas of the actors at all academic levels, all with the implementation of educational environments with varied and very rich resources that respond to the different needs, rhythms and learning styles of students. <![CDATA[La formación ética del profesor de derecho y su incidencia en la docencia universitaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300172&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Realizar un análisis jurídico sobre la formación ética del profesor de derecho y su incidencia en la docencia universitaria es el objetivo de esta investigación, al evidenciarse insuficiencias en su proceso formativo en relación con la ética profesional. La metodología empleada fue cualitativa, con alcance descriptivo, se emplearon métodos de análisis síntesis, análisis de documentos y las técnicas de entrevista y observación a actividades realizadas por el profesor de derecho. Los resultados más significativos están en garantizar un profesional que se distinga en la docencia universitaria, con una imagen que destaque su actuación en el ejercicio profesional con responsabilidad, y preparación ética, para que puedan alcanzar niveles superiores de pertinencia social en un nuevo contexto de cambio social.<hr/>ABSTRACT The objective of this research is to carry out a legal analysis on the ethical formation of the law professor and its incidence in university teaching, since it evidences insufficiencies in his formative process in relation to professional ethics. The methodology used was qualitative, with descriptive scope, using methods of synthesis analysis, document analysis and the techniques of interview and observation of activities carried out by the law professor. The most significant results are in guaranteeing a professional who distinguishes himself in university teaching, with an image that highlights his performance in the professional practice with responsibility and ethical preparation, so that they can reach higher levels of social relevance in a new context of social change. <![CDATA[Las capacidades investigativas en los estudiantes de secundaria: una revisión bibliográfica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300178&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo tiene como objetivo determinar las capacidades investigativas en los estudiantes de Secundaria. El trabajo se desarrolló sobre la base de información de artículos recientes relacionados con el tema. La revisión bibliográfica permitió reconocer fuentes de información sobre la importancia de las capacidades investigativas en los estudiantes de educación secundaria que se relacionan a las destrezas y habilidades de análisis, procesamiento, búsqueda de información e indagación del estudiantado necesarias para elevar sus niveles de desempeño. Estas habilidades corresponden a la búsqueda de nuevas rutas para la indagación en fuentes directas e indirectas orientadas al pensamiento crítico que demanda el mundo actual; así como el desarrollo de habilidades investigativas para formar un sistema de actitudes basado en la afectividad y amor por la indagación. Ante esto los factores que inciden en las tareas de investigación de los estudiantes de formación secundaria se relacionan con las estrategias, los recursos, el compromiso del docente y la orientación formativa que tiene la institución.<hr/>ABSTRACT The objective of the article is to determine the investigative capacities of high school students. The work was developed on the basis of information from recent articles related to the subject. The bibliographic review allowed us to recognize sources of information on the importance of research capacities in secondary school students that are related to the skills and abilities of analysis, processing, information search and investigation of the students necessary to raise their performance levels. These skills correspond to the search for new routes for inquiry into direct and indirect sources oriented to critical thinking demanded by today's world; as well as the development of investigative skills to form a system of attitudes based on affectivity and love for inquiry. Given this, the factors that affect the research tasks of secondary school students are related to strategies, resources, teacher commitment and the training orientation of the institution. <![CDATA[Metacognición y formación del estudiante universitario. Un estudio en la carrera licenciatura en educación especialidad pedagogía- psicología]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300184&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La relevancia de la relación entre la metacognición y el proceso de formación de la personalidad posee un amplio marco teórico. Sin embargo, la trasferencia de estos supuestos al proceso de formación del estudiante universitario exige nuevos análisis. El estudio que se presenta asume los postulados teóricos de base, pero profundiza en las características normativas y prácticas que pueden obstaculizar o facilitar que la metacognición se convierta en un eje articulador del proceso formativo. En este propósito, identificar las regularidades que concreta la relación metacognición-formación del estudiante en la carrera Licenciatura en Educación especialidad Pedagogía Psicología, se asume como objetivo de esta comunicación. La metodología sustenta el uso de métodos y técnicas cualitativas que permiten aportar a la comprensión del problema y la proyección necesaria para resolverlo.<hr/>ABSTRACT The relevance of the relationship between metacognition and the personality formation process has a broad theoretical framework. However, the transfer of learning from these assumptions to the university student training process requires new analyzes. The study that is presented assumes the basic theoretical postulates, but delves into the normative and practical characteristics that can hinder or facilitate metacognition from becoming an articulating axis of the training process. For this purpose, identifying the regularities that the metacognition relationship between the student's formation in the Bachelor of Education specializing in Pedagogy Psychology is assumed as the objective of this communication. The methodology supports the use of qualitative methods and techniques that allow to contribute to the understanding of the problem and the necessary projection to solve it. <![CDATA[La formación de profesores de educación básica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300194&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El docente es un elemento fundamental para el desarrollo social de cualquier país. Con el objetivo de analizar las características del proceso de formación de docentes para la enseñanza básica, se llevó a cabo un estudio descriptivo de tipo revisión bibliográfica con un enfoque histórico-hermenéutico. Se evidencia la necesidad del perfeccionamiento de los currículos de las carreras pedagógicas y en particular la etapa pre profesional del proceso formativo; donde se tengan en cuenta las necesidades sociales, las características del sistema educativo y los enfoques innovadores del ejercicio de la docencia; así como las experiencias obtenidas en la etapa formativa de la práctica pre profesional.<hr/>ABSTRACT The teacher is a fundamental element for the social development of any country. In order to analyze the characteristics of the teacher training process for basic education, a descriptive study of a bibliographic review type was carried out with a historical-hermeneutical approach. There is evidence of the need to improve the curricula of pedagogical careers and in particular the pre-professional stage of the training process; where social needs, the characteristics of the educational system and innovative approaches to teaching are taken into account; as well as the experiences obtained in the formative stage of the pre-professional practice. <![CDATA[La evaluación de la asignatura: su proceder mediante el juego]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300201&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La evaluación de manera general y en específico en la asignatura, aún presenta dificultades en la Educación Superior. El siguiente artículo muestra una manera menos tradicional de evaluar el trabajo final de asignatura a través del juego, idea habitualmente asociada a niños, sin embargo, está demostrado que esta forma de evaluar es una herramienta útil en todos los niveles educativos y que los juegos tienen más beneficios que desventajas en la educación universitaria. La propuesta aborda qué procederes se siguieron en la concepción de las actividades evaluativas. Los resultados exponen la viabilidad, pertinencia y aspectos positivos de emplear este tipo de evaluación.<hr/>ABSTRACT The evaluation in a general and specific way in the subject, still presents difficulties in Higher Education. The following article shows a less traditional way of evaluating the final work of the subject through games, an idea usually associated with children, however, it has been shown that this way of evaluating is a useful tool at all educational levels and that games have more benefits than disadvantages in college education. The proposal addresses what procedures were followed in the conception of the evaluation activities. The results show the feasibility, relevance and positive aspects of using this type of evaluation. <![CDATA[El componente estético en la formación de los futuros profesionales de odontología]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300208&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La universidad forma a los futuros profesionales, dotándolos de contenidos de la rama que estudian y de otros que complementan su preparación, como el componente estético, el que permite apreciar la belleza en la realidad; en consecuencia, el objetivo del artículo es: elaborar una metodología para favorecer el desarrollo del componte estético en el proceso de formación de los futuros profesionales de la Odontología, en UNIANDES, Ibarra. Se emplearon métodos de investigación del nivel teórico y empírico al preparar el marco teórico, analizar el objeto, elaborar la propuesta y las conclusiones, las que expresan que los estudiantes de la Carrera de Odontología requieren del desarrollo del componente estético por las implicaciones que tiene en el futuro ejercicio de su profesión.<hr/>ABSTRACT The university trains future professionals, providing them with content from the branch they study and others that complement their preparation, such as the aesthetic component, which allows one to appreciate beauty in reality; Consequently, the objective of the article is: to elaborate a methodology to favor the development of the aesthetic component in the training process of future dental professionals, in UNIANDES, Ibarra. Research methods of the theoretical and empirical level were used when preparing the theoretical framework, analyzing the object, elaborating the proposal and the conclusions, which express that the students of the Dentistry Career require the development of the aesthetic component due to the implications it has in the future exercise of your profession. <![CDATA[Sistema de tareas docentes integradoras: contribucion a la formacion etica profesional de los estudiantes contadores]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300216&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación superior tiene la responsabilidad social de satisfacer las necesidades técnicas, económicas y sociales de un país lo que implica, ante todo, formar un profesional comprometido con su labor y con la sociedad en que se inserta siendo capaz de resolver los problemas que esta enfrenta con sólidos valores. La formación ética profesional es considerada como una necesidad, en el camino por alcanzar, en los graduados, altos niveles de calidad en el desempeño laboral de los mismos. En función de eso, el trabajo que se presenta es el resultado parcial de una investigación doctoral, la misma tiene como objetivo elaborar un sistema de tareas docentes integradoras desde la práctica laboral de los estudiantes de ciencias contables. Se utilizaron métodos teóricos y empíricos que permitieron plantear como contribución a la teoría manifiesta en, la articulación que se establece entre las normas y principios éticos con los contenidos disciplinares de la Práctica Laboral Contable y Financiera para potenciar la formación ética del Licenciado en Contabilidad y Finanzas y como contribución a la práctica, la propuesta de un sistema de tareas docentes integradoras para la formación ética profesional en los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Contabilidad y Finanzas.<hr/>ABSTRACT Higher education has a social responsibility to satisfy the technical, economic and social needs of a country, which implies, above all, to train a professional committed to his work and to the society in which he is inserted, being able to solve the problems that it faces. with strong values. Ethics training is considered a necessity, on the way to achieve, in graduates, high levels of quality in their job performance. Based on this, the work presented is the partial result of a doctoral research, which aims to develop a system of integrative teaching tasks from the work practice of accounting science students. In the research, theoretical and empirical methods were used that allowed to propose as a contribution to the theory manifested in the articulation that is established between the ethical norms and principles with the disciplinary contents of the Accounting and Financial Labor Practice to enhance the ethical training of the Graduate in Accounting and Finance and as a contribution to the practice of a system of teaching tasks the proposal of a system of integrative teaching tasks for ethical training in students of the Bachelor's degree in Accounting and Finance. <![CDATA[Reflexiones sobre el aprendizaje en la enseñanza virtual. Experiencias en la carrera de derecho]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300223&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El proceso de enseñanza-aprendizaje virtual dificulta el contacto de los educandos con la realidad que estudian, afectando el aprendizaje experiencial. El objetivo establecido es socializar una propuesta sobre la aplicación del aprendizaje experiencial en la educación virtual, para favorecer que los estudiantes adquieran el contenido tratado. Se emplearon métodos de investigación del nivel teórico y empírico al preparar el marco teórico, analizar el estado actual del objeto, elaborar la propuesta y las conclusiones, las que expresan que el aprendizaje experiencial, mediado por recursos tecnológicos, favorece la adquisición de conocimientos y el desarrollo de habilidades y valores en los estudiantes, a partir de vivencias virtuales, estimulando su interacción con el objeto de estudio y enriqueciendo su reflexión sobre este.<hr/>ABSTRACT The virtual teaching-learning process hinders the learners' contact with the reality they study, affecting experiential learning. The established objective is to socialize a proposal on the application of experiential learning in virtual education, to encourage students to acquire the content discussed. Research methods of the theoretical and empirical level were used when preparing the theoretical framework, analyzing the current state of the object, preparing the proposal and conclusions, which express that experiential learning, mediated by technological resources, favors the acquisition of knowledge and development of skills and values in students, from virtual experiences, stimulating their interaction with the object of study and enriching their reflection on it. <![CDATA[El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300231&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo tiene como propósito determinar la orientación del liderazgo directivo de las Instituciones Educativas. Para el desarrollo se tuvo en cuenta los artículos más recientes con la finalidad de determinar la orientación y actuación del liderazgo. Por cuanto, se pudo reconocer que existe la necesidad de valorar los niveles de liderazgo y el impacto en la formación en la práctica educativa, el reconocimiento de prácticas y estrategias que despliegan los directivos en los contextos para que se instaure una cultura de inclusión social, proporcionando una formación de calidad y apoyo de los equipos directivos. Un análisis de la actuación que adoptan los líderes directivos en las instituciones educativas debe basarse en la eficacia y el compromiso teniendo en cuenta las competencias y capacidades sustentadas en cuatro pilares como en gestión de los aprendizajes, pensamiento estratégico, trabajo en equipos y relaciones personales. El valor de la actuación de los líderes directivos se fundamenta en la profesionalidad de la actuación que estará conectada con la gestión, desarrollo de la calidad y la eficiencia de los aprendizajes que fomentan los docentes, empleo de recursos, aplicación de normas; constituyéndose los directivos en guías emocionales y profesionales para conseguir el desarrollo de las personas que lideran.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to determine the orientation of the directive leadership of Educational Institutions. For the development, the most recent articles were taken into account in order to determine the orientation and performance of the leadership. Inasmuch as, it was possible to recognize that there is a need to assess the levels of leadership and the impact on training in educational practice, the recognition of practices and strategies that managers deploy in the contexts so that a culture of social inclusion is established, providing quality training and support for management teams. An analysis of the performance adopted by executive leaders in educational institutions must be based on effectiveness and commitment, taking into account the competencies and capacities based on four pillars such as learning management, strategic thinking, teamwork and personal relationships. The value of the performance of the directive leaders is based on the professionalism of the performance that will be connected with the management, development of the quality and the efficiency of the learning that the teachers promote, use of resources, application of standards; managers becoming emotional and professional guides to achieve the development of the people they lead. <![CDATA[Transversalidad de la vinculación e investigación universitaria, a través de los proyectos integradores de carrera]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300237&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Generar una integración académica entre la vinculación y la investigación es tarea importante para potenciar la práctica académica en beneficio de la sociedad. Se consideró los proyectos integradores de la carrera de Administración de Empresas de Uniandes-Ibarra. La investigación fue de tipo cualitativa, no experimental y descriptivo, se analizaron 424 proyectos integradores elaborados desde el 2011 al 2019. Estos proyectos integradores han tenido un impacto positivo en la sociedad, especialmente los perfilados en el sétimo nivel que han contribuido a la generación de empleo para personas con discapacidad visual en la provincia de Imbabura, en conclusión, se puede decir que los proyecto integradores de carrera son pertinentes y contribuyen al desarrollo local logrando una verdadera interrelación entre la investigación y la vinculación.<hr/>ABSTRACT Generating an academic integration between links and research is an important task to enhance academic practice for the benefit of society. Integrating projects of the Business Administration career at UNIANDES-Ibarra were considered. The research was qualitative, non-experimental, and descriptive, 424 integrative projects developed from 2011 to 2019 were analyzed. These integrative projects have had a positive impact on society, especially those outlined in the seventh level that have contributed to the generation of employment for people with visual disabilities in the province of Imbabura, in conclusion, it can be said that career integration projects are relevant and contribute to local development, achieving a true interrelation between research and linkage. <![CDATA[El bullying, un flagelo contemporáneo presente en el contexto educativo ecuatoriano]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300247&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El acoso escolar es un flagelo de escala universal, que afecta el normal desarrollo integral de los estudiantes. Con el objetivo de analizar las causa y consecuencias del acoso escolar en Ecuador se realizó un estudio descriptivo de tipo revisión bibliográfica sustentado en los métodos de la investigación científica; hermenéutico, análisis de contenido y analítico-sintético, que permitieron determinar que el acoso escolar o bullying es un problema presente en las escuelas ecuatorianas con el objetivo de dañar la integridad moral de la víctima mediante la agresión verbal, física o psicológica, muchas veces subvalorado e ignorado por la comunidad educativa. Este flagelo no solo daña a la víctima también tiene consecuencias negativas para el victimario y los espectadores. Sus causas son múltiples, socioculturales, familiares y de organización de la escuela.<hr/>ABSTRACT Bullying is a scourge on a universal scale, which affects the normal integral development of students. In order to analyze the causes and consequences of bullying in Ecuador, a descriptive study of a bibliographic review type was carried out, based on the methods of scientific research; hermeneutical, content analysis and analytic-synthetic, which allowed determining that bullying is a problem present in Ecuadorian schools with the aim of damaging the moral integrity of the victim through verbal, physical or psychological aggression, often undervalued and ignored by the educational community. This scourge not only harms the victim, it also has negative consequences for the perpetrator and bystanders. Its causes are multiple, sociocultural, family and school organization. <![CDATA[Metodología e investigación formativa en la carrera de derecho en UNIANDES Puyo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300255&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la carrera de Derecho de Uniandes se hace una ampliación a siete asignaturas del campo de formación de Epistemología y Metodología de la Investigación que parte de los rudimentos de la Metodología de estas. Para lograr lo anterior se hace la propuesta del accionar de la investigación formativa como herramienta de interacción para el logro de los objetivos de la asignatura inicial, y los resultados de aprendizaje del primer período académico. La investigación refleja los resultados de la interacción de varias formas de organización de la investigación formativa en el desarrollo de la asignatura Metodología de la Investigación, en cada uno de los contenidos propios del programa de la asignatura, aplicando la investigación acción como herramienta metodológica.<hr/>ABSTRACT In the Law career of Uniandes there is an extension to seven subjects of the training field of Epistemology and Research Methodology that starts from the rudiments of their Methodology. To achieve the above, the proposal is made of the action of formative research as an interaction tool to achieve the objectives of the initial subject, and the learning results of the first academic period. The research reflects the results of the interaction of various forms of organization of formative research in the development of the Research Methodology subject, in each of the contents of the subject's program, applying action research as a methodological tool. <![CDATA[La formación de profesionales basada en proyectos investigativos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300263&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente comunicación aborda la compleja problemática asociada al desarrollo de las competencias profesionales en los estudiantes universitarios, a partir del empleo de los proyectos investigativos como escenario formativo. El problema de investigación se sitúa en la ineficiencia de los sistemas de gestión de proyectos investigativos en relación con las competencias investigativas que han de desarrollar los estudiantes en la universidad. El objetivo se centra en Determinar una estrategia de gestión formativa de los estudiantes basada en proyectos investigativos para potenciar su actuación profesionalizante. En el proceso se emplearon métodos del nivel teórico, empírico y estadísticos matemáticos. Los resultados fundamentales se ubican en la Estrategia elaborada y su aplicación parcial.<hr/>ABSTRACT This paper addresses the complex problems associated with the development of professional competencies in university students, based on the use of research projects as a formative scenario. The research problem is located in the inefficiency of research project management systems in relation to the research competencies to be developed by students at the university. The objective is focused on determining a strategy for the formative management of students based on research projects to enhance their professional performance. In the process, theoretical, empirical and mathematical statistical methods were used. The fundamental results are located in the elaborated Strategy and its partial application. <![CDATA[Control y evaluación de la preparación de los porteros de balonmano]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300268&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El control y la evaluación son componentes importantes para la rectificación del entrenamiento deportivo. Los autores los consideran como una necesidad que le permite al entrenador ordenar las diversas tareas del proceso y ofrece una valoración de cómo se van comportando los objetivos propuestos dentro del plan de entrenamiento. El Balonmano, es un deporte de cooperación-oposición, participación simultánea, invasión, incertidumbre, los porteros demandan de un control vital sobre su posición, puesto que puede influir especialmente, más que cualquier otro jugador en el resultado de un partido, de aquí la importancia que adquiere la utilización de disímiles ejercicios de control durante su preparación. El objetivo del trabajo es valorar el estado del control y la evaluación de la preparación de los porteros de Balonmano, se utilizan los métodos histórico-lógico, inductivo-deductivo, analítico-sintético, la entrevista, la observación, la encuesta, el análisis de documentos y la distribución empírica de frecuencias.<hr/>ABSTRACT Monitoring and evaluation are important components for rectifying sports training. The authors consider them as a necessity that allows the coach to order the various tasks of the process and offers an assessment of how the proposed objectives behave within the training plan. Handball is a sport of cooperation-opposition, simultaneous participation, invasion, uncertainty, goalkeepers demand vital control over their position, since it can especially influence, more than any other player, the outcome of a match, hence the importance acquired by the use of different control exercises during their preparation. The objective of this research is to assess the state of control and evaluation of the preparation of the handball goalkeepers, using the historical-logical, inductive-deductive, analytical-synthetic methods, the interview, observation, survey, analysis of documents and the empirical distribution of frequencies. <![CDATA[Disfuncionalidad familiar y depresión del adolescente: una revisión sistemática entre los años 2016-2020]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300277&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente revisión sistemática tiene como objetivo conocer la relación de la disfuncionalidad familiar y la depresión del adolescente escolar. Se realizó una revisión sistemática en la base de datos Scopus, Web of science y Ebsco, seleccionando 21 artículos científicos de 157 artículos preseleccionados durante los años 2016 al 2020. Los resultados reflejan el estudio de subcategorías como la cohesión, afectividad, comunicación, armonía, permeabilidad, roles y adaptación; señalando las más relevantes para exponer este suceso, los resultados establecen que la comunicación representa el aspecto más estudiado, seguido por la cohesión, la afectividad, la adaptabilidad y otras subcategorías; por lo expuesto, se reconoce su conexión ya que la presencia de una en el entorno familiar puede predisponer la aparición de la otra. En tal sentido, es necesario la comunicación dentro del hogar basada en la negociación y cordialidad, la existencia de una buena cohesión y relaciones positivas, el establecimiento de límites además reglas claras y coherentes, ya que estas pueden ser entendidas como factores protectores o de riesgo en la depresión.<hr/>ABSTRACT The present systematic review aims to know the relationship between family dysfunction and depression in school adolescents. A systematic review was carried out in the Scopus, Web of science and Ebsco databases, selecting 21 scientific articles from 157 pre-selected articles during the years 2016 to 2020. The results reflect the study of subcategories such as cohesion, affectivity, communication, harmony, permeability, roles and adaptation; By pointing to the most relevant to expose this event, the results establish that communication represents the most studied aspect, followed by cohesion, affectivity, adaptability and other subcategories; therefore, their connection is recognized since the presence of one in the family environment can predispose the appearance of the other. In this sense, communication within the home based on negotiation and cordiality, the existence of good cohesion and positive relationships, the establishment of limits, clear and consistent rules is necessary, since these can be understood as protective or risk factors in depression. <![CDATA[Crisis estudiantil en pandemia. ¿Cómo valoran los estudiantes universitarios la educación virtual?]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300283&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Estudiar la satisfacción de los estudiantes con respecto a la experiencia educativa vivida en época del COVID-19 facilitará tomar decisiones para optimizar el servicio educativo. Se describieron los criterios de valoración de la calidad en la educación virtual universitaria en una institución (1UADLA). La metodología fue exploratoria-descriptiva, la muestra integrada por 159 sujetos, se aplicó un cuestionario en google forms, analizado con estadística descriptiva y un foro de discusión en plataforma educativa, interpretado con Análisis de Contenido. El cuestionario arrojó satisfacción estudiantil al valorar las dimensiones Diseño Instruccional, Rol del Docente, Tecnología y Organización. Los datos obtenidos del foro revelaron escasa satisfacción por problemas de conectividad, ausencia de competencias para la educación virtual, multiplicidad de distractores, menor calidad del aprendizaje.<hr/>ABSTRACT Studying the satisfaction of students with respect to the educational experience lived at the time of COVID-19 will facilitate making decisions to optimize the educational service. The quality assessment criteria in virtual university education in an institution (1UADLA) were described. The methodology was exploratory-descriptive, the sample made up of 159 subjects, a questionnaire was applied in Google Form, analyzed with descriptive statistics and a discussion forum on the educational platform, interpreted with Content Analysis. The questionnaire showed student satisfaction when evaluating the dimensions Instructional Design, Teacher's Role, Technology and Organization. The data obtained from the forum revealed little satisfaction due to connectivity problems, absence of competencies for virtual education, multiplicity of distractors, lower quality of learning. <![CDATA[El aprendizaje basado en problemas, un reto a la enseñanza superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300295&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente artículo se analizan las particularidades de esta forma de aprendizaje y su contribución a este empeño; se fundamenta en un estudio descriptivo de tipo revisión bibliográfica sistematizado mediante los métodos hermenéutico y analítico-sintético, y en la técnica de análisis de contenido. Entre los principales hallazgos se significan que: el aprendizaje basado en problemas es más que una metodología, una técnica didáctica, un método o una estrategia, es una alternativa de aprendizaje activo y autónomo centrada en el estudiante para que aprenda a aprender de manera cooperativa en pequeños grupos; contribuye al desarrollo de competencias para la resolución de problemas relevantes en el ámbito profesional, toma de decisiones, habilidades de comunicación y desarrollo de actitudes y valores; estimula el desarrollo de la capacidad de independencia cognoscitiva mediante el empleo de los conocimientos, habilidades y hábitos en la resolución de problemas que involucra el razonamiento lógico, el análisis, la explicación, la fundamentación, la argumentación, la autorregulación y la crítica que son propias del pensamiento crítico; además, el estudiante incrementa su sistema de conocimientos, fomenta y adquiere nuevas habilidades y actitudes, las que serán utilizadas en la solución de nuevos problemas de manera autónoma, siendo estas también habilidades que caracterizan la independencia cognoscitiva.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the particularities of this form of learning and its contribution to this endeavor; it is based on a descriptive study of a bibliographic review type systematized through hermeneutical and analytic-synthetic methods, and on the technique of content analysis. Among the main findings are that: problem-based learning is more than a methodology, a didactic technique, a method or a strategy, it is an alternative of active and autonomous learning centered on the student so that they learn to learn cooperatively in small groups; contributes to the development of competencies for the resolution of relevant problems in the professional field, decision-making, communication skills and development of attitudes and values; stimulates the development of the capacity for cognitive independence through the use of knowledge, skills and habits in solving problems that involve logical reasoning, analysis, explanation, foundation, argumentation, self-regulation and criticism that are proper of critical thinking; In addition, the student increases her system of knowledge, fosters and acquires new skills and attitudes, which will be used to solve new problems fantastomously, these being also skills that characterize cognitive independence. <![CDATA[Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300304&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación de postgrado tiene como objetivos esenciales la formación académica y la superación continua de los egresados universitarios, durante toda su vida profesional. La investigación responde a la necesidad de formar doctores en ciencias debido al insuficiente número de doctores en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Es objetivo. Del trabajo presentar y validar preliminarmente un programa de superación profesional como vía para la formación doctoral dirigido a los profesionales de la salud de la Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera” y de las instituciones de salud del territorio. Metodología. Con un enfoque mixto desde una posición dialéctica de la investigación mediante un estudio descriptivo de corte transversal. Se diseñó el programa de superación profesional como vía para la formación doctoral basado en las etapas de planificación curricular, las necesidades de aprendizaje y se validó preliminarmente por criterio de especialistas. El programa de superación profesional como vía para la formación doctoral constituye una solución posible para centros y organizaciones que tengan como propósito la superación profesional al máximo nivel.<hr/>ABSTRACT Postgraduate education has as essential objectives the academic training and continuous improvement of university graduates, throughout their professional lives. The research responds to the need to train doctors of science due to the insufficient number of doctors at the University of Medical Sciences of Havana. It is objective. From the work, to present and preliminarily validate a professional improvement program as a way for doctoral training aimed at health professionals from the “Enrique Cabrera” Faculty of Medical Sciences and the health institutions of the territory. Methodology. With a mixed approach from a dialectical position of the investigation through a descriptive cross-sectional study. The professional development program was designed as a way for doctoral training based on the stages of curricular planning, learning needs, and was preliminarily validated by specialists' criteria. The professional improvement program as a way for doctoral training constitutes a possible solution for centers and organizations whose purpose is professional improvement at the highest level. <![CDATA[El material didáctico de apoyo en adaptaciones curriculares de matemáticas para personas con discapacidad intelectual]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300312&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El sistema educativo busca dar respuestas a las necesidades educativas especiales de los estudiantes con discapacidad intelectual, mediante adaptaciones curriculares brindando la igualdad de oportunidades para todos los niños, niñas y adolescentes usando materiales didácticos con la finalidad de ampliar sus conocimientos en matemáticas. La investigación, con enfoque cualitativo de diseño emergente, mediante el análisis de artículos revisa la importancia del material didáctico para la enseñanza de las matemáticas en los estudiantes con discapacidad intelectual en el sistema educativo y los cambios que estos generan tanto en la organización del aprendizaje como en su evaluación, propone la aplicación de metodologías que permiten a los estudiantes ser protagonistas de su aprendizaje a través de la manipulación de materiales didácticos para reforzar su atención, memoria y asociación. Se explora la necesidad del profesorado en la aplicación de adaptaciones curriculares para responder a las necesidades educativas de los estudiantes con discapacidad intelectual. El trabajo contribuye a eliminar el mito de que los estudiantes con discapacidad intelectual representan un problema en los salones de clase, considerando que los formadores de seres humanos, como mediadores del aprendizaje de estos estudiantes, pueden lograr una verdadera inclusión educativa.<hr/>ABSTRACT The educational system seeks to respond to the special educational needs of students with intellectual disabilities, through curricular adaptations providing equal opportunities for all children and teenagers using didactics resources to expand their knowledge in math. This research, with a qualitative approach to emergent design, through the analysis of articles, reviews the importance of didactic material for the teaching of math in students with intellectual disabilities in the educational system and the changes that these generate both in the organization of learning as in its evaluation, proposes the application of methodologies that allow students to be protagonists of their learning through the manipulation of didactic resources to reinforce their attention, memory, and association. The need for teachers in the application of curricular adaptations to respond to the educational needs of students with intellectual disabilities is also explored. This work contributes to eliminating the myth that students with intellectual disabilities represent a problem in the classrooms, considering that human trainers, as mediators of the learning of these students, can achieve a true educational inclusion. <![CDATA[Aprendizaje bicrónico y su efecto en la percepción de la calidad educativa de los docentes universitarios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300321&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desarrollo de la investigación generó preguntas sobre la calidad de la instrucción en línea en la Universidad de Guayaquil y presenta a la comunidad una ventana de oportunidad para desarrollar una comprensión más profunda de la educación en línea y considerar qué protecciones se necesitan para los estudiantes universitarios que toman cursos en línea obligados por la condición pandémica. Los objetivos del proceso son el definir las ventajas y limitaciones del aprendizaje en línea sincrónico, asincrónico y bicrónico; examinar la investigación sobre la calidad del aprendizaje bicrónico en línea aplicado hasta ahora; y correlacionar si el aprendizaje obtenido es positivo según la percepción de los docentes. La metodología que se utilizó fue cuantitativa y se aplicó el método inductivo. Una encuesta fue aplicada a 375 estudiantes con software estadístico y se determinó que los docentes consideran que los niveles de calidad de la educación cayeron a un poco más de la mitad de lo normal.<hr/>ABSTRACT The development of the research raised questions about the quality of online instruction at the University of Guayaquil and presents the community with a window of opportunity to develop a deeper understanding of online education and consider what protections are needed for university students. taking online courses required by the pandemic condition. The objectives of the process are to define the advantages and limitations of synchronous, asynchronous and bichronic online learning; examine research on the quality of online bichronic learning applied so far; and correlate if the learning obtained is positive according to the perception of the teachers. The methodology used was quantitative and the inductive method was applied. A survey was applied to 375 students with statistical software and it was determined that teachers consider that the levels of quality of education fell to a little more than half of normal. <![CDATA[Actividades de bienestar emocional propuesta para el desarrollo del aprendizaje significativo en tiempos de postpandemia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300330&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El propósito del estudio fue proponer actividades de bienestar emocional para el desarrollo del aprendizaje significativo en los estudiantes en tiempos de postpandemia. El estudio fue de tipo descriptivo-proyectivo, con diseño no experimental transeccional, se incluyó una muestra de 106 estudiantes y 4 docentes de una institución educativa de la ciudad de Lima. Se aplicó dos instrumentos a una escala de estrés percibido (PSS-14), y una escala de desarrollo del aprendizaje significativo en tiempos de pandemia (E.D.A.S.T.P). Los resultados reflejaron una moderada incidencia de estrés y ansiedad en los estudiantes, dando respuestas cognitivas, fisiológicas y motoras inadecuadas en su comportamiento, así mismo los docentes que iniciaron clases online manifestaron en su mayoría desarrollar moderadamente el aprendizaje significativo debido a la falta de dominio de las competencias digitales que no les ayudo a implementar estrategias que les facilitará relacionar los conocimientos previos y nuevos. Las actividades de bienestar emocional para el desarrollo del aprendizaje significativo es una propuesta que ayudará a gestionar las emociones, incorporar ideas nuevas con las previas del educando que aprende para la toma de decisiones adecuadas, en función de fortalecer el carácter y ser cada día mejores personas.<hr/>ABSTRACT The purpose of the study was to propose emotional well-being activities for the development of meaningful learning in students in post-pandemic times. The study was descriptive-projective, with a non-experimental transectional design, and included a sample of 106 students and 04 teachers from an educational institution in the city of Lima. Two instruments were applied: a Perceived Stress Scale (PSS-14), and a scale of development of significant learning in times of pandemic (E.D.A.S.T.P). The results reflected a moderate incidence of stress and anxiety in the students, giving inadequate cognitive, physiological and motor responses in their behavior, likewise the teachers who started online classes manifested a moderate development of meaningful learning due to the lack of mastery of digital competencies that did not help them to implement strategies that would facilitate them to relate previous and new knowledge. The activities of emotional well-being for the development of meaningful learning is a proposal that will help manage emotions, incorporate new ideas with the previous ones of the learner who learns to make appropriate decisions, in order to strengthen the character and be better people every day. <![CDATA[Uso de la biblioteca universitaria virtual como estrategia de aprendizaje de los estudiantes de la carrera arquitectura de la Universidad de Guayaquil]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300339&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación presentó la problemática que se desarrolla en las bibliotecas digitales, al ser poco o mal utilizadas por estudiantes y docentes. Tres objetivos se plantearon, el determinar la actualidad de las bibliotecas en su uso; definir las actitudes de los docentes de universidades hacia los roles de la biblioteca y los conceptos de políticas relacionados con la gestión de bibliotecas universitarias que promueven el aprendizaje de los estudiantes; y el reconocer el apoyo al aprendizaje de los estudiantes. El estudio se hizo primero buscando bibliografía que hable sobre el uso de la biblioteca y las estrategias que se están desarrollando para que el estudiante utilice adecuadamente la biblioteca, encontrándose que el mismo problema se presenta en otros países en grados que aunque no son altos son preocupantes, además que el estudiante prefiere ir a investigar al Google Académico, incluso guiado por los mismos docentes, que tampoco hacen uso exhaustivo de las bibliotecas. Como segunda fase se hizo un estudio cuantitativo a través de encuestas a 333 estudiantes del primer semestre de la carrera de arquitectura de la Universidad de Guayaquil, se encontró que el nivel de instrucción a que los estudiantes apliquen el uso de las bibliotecas llegó al 77,2%. Se concluye que los resultados ameritan que se intervenga con estrategias, se recomendaron el conteo de minutos de lectura en línea para los estudiantes y el total desarrollo de las asignaturas, bajo libros registrados en la biblioteca y no relegar todo el material a las fuentes de internet.<hr/>ABSTRACT The research presented the problems that develop in digital libraries, as they are little or badly used by students and teachers. Three objectives were raised, to determine the actuality of the libraries in their use; define the attitudes of university teachers towards library roles and policy concepts related to university library management that promote student learning; and recognizing support for student learning. The study was carried out first by looking for bibliography that talks about the use of the library and the strategies that are being developed so that the student uses the library properly, finding that the same problem occurs in other countries in grades that, although they are not high, are worrying in addition, the student prefers to go to investigate the Academic Google, even guided by the teachers themselves, who do not make exhaustive use of the libraries either. As a second phase, a quantitative study was made through surveys of 333 students of the first semester of the architecture career of the University of Guayaquil, it was found that the level of instruction to which students apply the use of libraries reached 77, two%. It is concluded that the results merit intervention with strategies, the counting of minutes of reading online for students and the total development of the subjects were recommended, under books registered in the library and not relegating all the material to internet sources. <![CDATA[Evaluación del componente de relaciones con instituciones externas nacionales e internacionales en la agencia acreditadora nacional y la centroamericana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300348&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente ensayo tiene como objeto realizar una investigación comparada sobre el Componente de Relaciones con instituciones externas nacionales e internacionales en el Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria de Panamá y en la Agencia Centroamericana de Acreditación de Postgrado, de manera que se pueda percibir el impacto de este componente en los programas de postgrado a nivel nacional y centroamericano, lo que lo constituye en un estudio pertinente ya que en la actualidad la mayoría de las universidades optan por obtener las certificaciones de acreditación como un sello distintivo de calidad de su institución académica. Para la realización de la investigación se usará como metodología la revisión documental que permita la evaluación del componente de Relaciones con instituciones externas nacionales e internacionales.<hr/>ABSTRACT The purpose of this essay is to carry out a comparative investigation on the Component of Relations with national and international external institutions in the National Council for University Evaluation and Accreditation of Panama and in the Central American Agency for Postgraduate Accreditation, so that the impact can be perceived of this component in the postgraduate programs at the national and Central American level, which constitutes it in a pertinent study since at present most of the universities choose to obtain the accreditation certifications as a hallmark of quality of their academic institution. To carry out the research, a documentary review will be used as a methodology that allows the evaluation of the component of Relations with national and international external institutions. <![CDATA[Bases teóricas y metodológicas de los procesos de intervención socioeducativa]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300356&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente investigación tiene como objetivo el concretar las bases teóricas y metodológicas con la finalidad de presentar un análisis documentado que permita mostrar los diversos procesos de intervención en las aulas, cuyo propósito esencial es el de facilitar a los docentes el desarrollo de la práctica profesional, focalizando en una metodología idónea como vislumbre de lo que puede apoyar un proceso interventivo social al proceso educativo de los estudiantes, lo anterior debido a que dicha colaboración es una alternativa prioritaria que debe vincular diversas disciplinas para afrontar los retos que de la educación se demanden.<hr/>ABSTRACT The present research aims to specify the theoretical and methodological bases in order to present a documented analysis that allows to show the various intervention processes in the classrooms, whose essential purpose is to facilitate teachers the development of professional practice, focusing on an ideal methodology as a glimpse of what a social interventional process can support the educational process of students, the foregoing because such collaboration is a priority alternative that must link various disciplines to face the challenges that education is demanded. <![CDATA[La competencia didáctica para la educación ambiental en la formación del profesor de Biología]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300363&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se conceptualiza y describe la competencia didáctica del profesor de biología para la educación ambiental en el contexto de la carrera Licenciatura en Educación Biología. Para ello, se utilizaron métodos como el analítico-sintético, inductivo-deductivo e histórico-lógico para sistematizar información proveniente del análisis documental y registrada por los autores durante su experiencia docente. Los resultados incluyen la identificación de los problemas contextuales que se presentan en el entorno de actuación del profesional y se precisan los criterios de desempeño de los cuales es posible revelar ejes procesuales definidos como los subprocesos que emergen de la competencia objeto de análisis. La interacción entre dos ejes procesuales (integrar saberes didácticos biológico-ambientales para la dirección del proceso de enseñanza- aprendizaje y contextualizarlos a los diferentes escenarios de actuación) conforma la concepción de la competencia. Como elementos probatorios que permitan evaluar los criterios de desempeño y el nivel de formación de la competencia, se proponen las evidencias a presentar por cada estudiante relacionadas con las características y componentes de la competencia y su estructura básica en la carrera, como guía para su formación con el fin de contribuir a un adecuado desempeño profesional pedagógico ambiental.<hr/>ABSTRACT It conceptualizes and describes the didactic competence of the biology teacher for environmental education in the context of the Bachelor of Education Biology career. For this, methods such as analytical - synthetic, inductive- deductive and historical - logical will be used to systematize information from documentary analysis and recorded by the authors during their teaching experience. The results include the identification of the contextual problems that arise in the professionals working environment and the performance criteria of which it is possible to reveal the process axes defined as the sub - processes that emerge from the competence under analysis are specified. The interaction between two procedural axes (integrating didactic biological - environmental knowledge for the direction of the teaching learning process and contextualizing them to the different performance scenarios) forms the conceptions of competence. As evidence to evaluate the performance criteria and level of training of the competence, the evidences to be presented by each student related to the characteristic and components of the competence and its basic structure in the career are proposed, as a guide for their training with in order to contribute to an adequate environmental pedagogical professional performance. <![CDATA[Rotación de personal y clima organizacional en la empresa eléctrica de distribución del Cantón Milagro]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300371&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las empresas públicas en los momentos de optimización de recursos del aparataje estatal, sacrifican uno de sus recursos más importantes como es el capital humano, separando a los empleados de sus puestos de trabajos, quienes se llevan consigo el conocimiento adquirido durante el tiempo de labores que prestó servicios a la institución y a su vez lo invertido monetariamente por la organización en capacitaciones; este hecho genera que se rote personal de la misma u otras áreas para que asuman esas actividades, sin disponer de una inducción de preparación o sean repartidas equitativamente a los demás miembros del equipo o departamento, creando así, actos de resiliencia que tornen el clima laboral hostil y desarrollar cuadros de estrés laboral en el empleado, debido a la sobrecarga de actividades a ejecutar. El presente trabajo de investigación tiene como objetivo principal analizar la relación entre la rotación de personal y clima organizacional en la Empresa Pública Estratégica Corporación Nacional de Electricidad - Unidad de Negocio Milagro. Se optó por una investigación de enfoque cuantitativo de tipo descriptivo - correlacional. Para la obtención de los datos se utilizó un cuestionario en línea con escalas de Likert. Los resultados obtenidos muestran que existe una incidencia directa de la rotación de personal sobre el clima organizacional. En conclusión, esta investigación ha demostrado una correlación positiva considerable entre ambas variables.<hr/>ABSTRACT Public companies in times of optimization of resources of the state apparatus, sacrifice one of their most important resources such as human capital, separating employees from their jobs, who take with them the knowledge acquired during the time of work that provided services to the institution and in turn the money invested by the organization in training; This fact causes personnel from the same or other areas to be rotated to assume these activities, without having an induction of preparation or being distributed equally to the other members of the team or department, thus creating acts of resilience that turn the work environment hostile and develop pictures of work stress in the employee, due to the overload of activities to be executed. The main objective of this research work is to analyze the relationship between staff turnover and organizational climate in the Strategic Public Company National Electricity Corporation - Milagro Business Unit. A descriptive-correlational quantitative approach research was chosen. An online questionnaire with Likert scales was used to obtain the data. The results obtained show that there is a direct incidence of staff turnover on the organizational climate. In conclusion, this research has shown a considerable positive correlation between both variables.