Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420210004&lang=es vol. 17 num. 81 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[La gamificación para la formación del profesional en ciencias de la información mediante las tecnologías de la información y la comunicación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Actualmente la educación superior se encuentra afectada por el desinterés, casi masivo, por parte de sus estudiantes. Los mismos necesitan involucrarse más en su proceso de formación, por lo que el profesorado debe buscar las vías y los recursos que estén a su alcance para revertir este fenómeno. Los docentes de la carrera Ciencias de la Información de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villasdeben explorar metodologías novedosas y realizar un mayor uso de las TIC, para dinamizar el contenido académico con el fin de promover el aprendizaje y generar nuevas experiencias.La investigación persigue caracterizar la gamificación como una estrategia para la formación del profesional en Ciencias de la Información a través de las TIC. Se emplearon como métodos y técnicas el análisis documental y la revisión de documentos. La aplicación de la gamificación, como metodología activa, a través de las TIC puede dotar al profesional de la información de nuevas herramientas para impulsar el aprendizaje autónomo.<hr/>ABSTRACT Currently higher education isaffected by the almost massive lack of interest on the part of its students. They need to be more involved in their training process, so teachers must seek the ways and resources that are within their reach to reverse this phenomenon. Teachers of the Information Sciences career at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas must explore new methodologies and make greater use of ICT, to stimulate academic content in order to promote learning and generate new experiences. The research aims to characterize gamification as a strategy for the training of professionals in Information Sciences through ICT. Documentary analysis and document review wereused as methods and techniques. The application of gamification, as an active methodology, through ICT can provide the information professional with new tools to promote autonomous learning. <![CDATA[Rendimiento académico y hábitos de estudio en estudiantes de educación superior. Caso de estudio: Universidad Nacional Mayor de San Marcos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La definición, apropiación y puesta en acción de un método de estudio por parte de estudiante en su proceso de formación, requiere de la definición de hábitos de estudio que le permitan abordar su propio método de estudio, enfrentar su desempeño académico y su aprendizaje. La presente investigación aborda la relación entre los hábitos de estudio y el rendimiento académico en el contexto de una institución de educación superior peruana. Para ello, fue diseñada una investigación con enfoque cuantitativo no experimental, del tipo descriptivo-correlacional y la recolección de los datos estuvo supeditada a la realización de una encuesta aplicada a un total de 136 alumnos. Para determinar el grado de correlación de las variables se utilizó el modelo estadístico de la prueba de Pearson, donde como principal resultado se obtiene que existe una relación positiva entre los hábitos de estudio y el rendimiento académico en los estudiantes.<hr/>ABSTRACT The definition, appropriation and implementation of a study method by students in their training process requires the definition of study habits that allow them to approach their own study method, face their academic performance and learning. This research addresses the relationship between study habits and academic performance in the context of a Peruvian higher education institution. For this purpose, a non-experimental, descriptive-correlational quantitative research was designed and the data collection was subject to a survey applied to a total of 136 students. To determine the degree of correlation of the variables, the statistical model of Pearson's test was used, where the main result is that there is a positive relationship between study habits and academic performance in students. <![CDATA[Percepción sobre la transparencia en la web de universidades peruanas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400028&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La transparencia universitaria es un indicador clave para medir la calidad educativa. Los sitios web universitarios contribuyen a la mejora de la eficiencia de transparencia, así como favorecen la comunicación de estas instituciones con la sociedad. Esta investigación tiene como objetivo explorar la percepción de los estudiantes sobre la transparencia en la web de universidades peruanas como una problemática actual. Para ello se diseñó y validó un cuestionario para evaluar el Índice General de Transparencia (IGT). La muestra de esta investigación está constituida por 234 estudiantes de cinco universidades. El IGT obtenido es de 69.60%, se tiene además que las variables edad y grado de instrucción se correlacionan positivamente con el IGT. Los resultados obtenidos enriquecen la teoría y la práctica sobre la transparencia en la web de universidades.<hr/>ABSTRACT University transparency is a key indicator to measure educational quality. University websites contribute to improving the efficiency of transparency, as well as favoring the communication of these institutions with society. This research aims to explore the students' perception of transparency on the Peruvian university website as a current problem. For this, a questionnaire was designed and validated to evaluate the General Transparency Index (IGT). The sample of this research is made up of 234 students from five universities. The IGT obtained is 69.60%, it is also found that the variables age and degree of education are positively correlated with the IGT. The results obtained enrich the theory and practice on transparency on the university website. <![CDATA[Perfeccionamiento de la disciplina gestión organizacional en la carrera de Ingeniería en Ciencias Informáticas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400035&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El perfeccionamiento de los currículos académicos tiene como premisas, el incremento de la calidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje y la formación integral de los estudiantes, siendo estas las bases para el diseño del Plan de Estudio E de la Carrera de Ingeniería en Ciencias Informáticas. Dentro del currículo base de este plan, la disciplina de Gestión Organizacional contribuye al diagnóstico y transformación de procesos en las organizaciones con un enfoque científico y humanista de servicio a la sociedad. El presente artículo tiene como objetivo valorar el perfeccionamiento de la disciplina Gestión Organizacional a partir de su evolución en los planes de estudio de la carrera y las principales de críticas realizadas al programa de la disciplina de Ciencias Empresariales. Las mejoras del nuevo programa se expresan en el diseño de objetivos generales que se derivan gradualmente de los expresados en el Modelo del Profesional y su correspondencia con el objeto de la profesión y los problemas profesionales, el sistema de conocimientos propuesto tiene un adecuado balance en la distribución en horas entre los temas de las asignaturas, las habilidades están en correspondencia con los objetivos trazados, las indicaciones metodológicas de la disciplina presentan calidad.<hr/>ABSTRACT The improvement of the study plans is based, the increase in quality in the teaching-learning process and the integral formation of students, these being the bases for the design of the Study Plan E of the University of Informatics Sciences. In the base curriculum of this plan, the Organizational Management discipline contributes to the diagnosis and transformation of processes in organizations with a scientific and humanistic approach to service to society. The objective of this article is to assess the improvement of the Organizational Management discipline from its evolution in the study plans of the career and the main criticisms made of the program of the Business Sciences discipline. The improvements of the new program are expressed in the design of general objectives that are gradually derived from those expressed in the Professional Model and their correspondence with the object of the profession and professional problems, the proposed knowledge system has an adequate balance in the distribution in hours between the subjects of the subjects, the skills are in correspondence with the outlined objectives, the quality of the methodological indications of the discipline. <![CDATA[Requisitos previos para crear un sistema nacional de gestión de proyectos educativos para los adultos mayores: el caso de Rusia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400044&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The paper’s aim is identification of prerequisites for national government control over the country’s elderly education network. The presented Russian case accentuates the importance of development of elderly education programs in view of the recent retirement-age increase. There are arguments for a need in the involvement of the national government in functioning and development of the national network of elderly education projects. The paper includes an overview of patterns used by other national governments in their interaction with national systems of elderly education. The authors describe the pattern that is the best for the social, economic, and cultural conditions that prevail in Russia. The authors ground their conclusions on the overview of academic papers on a status of elderly education in Russia and in the world, as well as results of their own research. The paper contains recommendations on the development of measures to implement the potential of the national system of elderly education projects in Russia as a social management tool.<hr/>RESUMEN El artículo tiene como objetivo general definir los requisitos previos necesarios para crear un sistema nacional de gestión de proyectos educativos para los adultos mayores. En el caso de Rusia se destaca la necesidad del desarrollo de programas educativos para las personas de tercera edad en relación con la recién implementada reforma de las pensiones. En el trabajo se subraya el papel del gobierno en el funcionamiento y desarrollo de proyectos educativos para las personas mayores, se examinan los modelos foráneos de gestión de estos proyectos a nivel nacional, al igual que se elabora un modelo óptimo para la sociedad rusa. Las conclusiones se basan en la revisión de las obras científicas que reflejan el nivel de educación de los adultos mayores en Rusia y en todo el mundo, así como en los resultados de las investigaciones propias. El artículo ofrece recomendaciones sobre estrategias eficaces para desarrollar un sistema nacional de gestión de proyectos educativos para las personas mayores en Rusia como una herramienta de la gobernanza social. <![CDATA[Perspectiva económica por pandemia covid-19 en estudiantes de la carrera contabilidad en Uniandes Santo Domingo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400051&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La pandemia por COVID-19 ha traído una diversidad de problemas que han afectado las relaciones sociales, empresariales, labores, interpersonales, entre otros. El objetivo del presente artículo es analizar la perspectiva económica que está causando este fenómeno en los estudiantes de la carrera contabilidad de UNIANDES Santo Domingo, para lo cual se aplicó una encuesta por correo a un total de 145 estudiantes de las modalidades presencial y semipresencial se obtuvo respuestas de 91 participantes quienes mencionan entre lo más relevante que la mayoría son económicamente activos, han evidenciado la eliminación de plazas laborales, reducción de salarios, sobreendeudamiento, y cambios rotundos en el estilo de vida y les genera preocupación la crisis monetaria porque pude suspender la continuidad de sus estudios.<hr/>ABSTRACT The COVID-19 pandemic has brought a variety of problems that have affected social, business, work and interpersonal relationships, among others. The objective of this article is to analyze the economic perspective that is causing this phenomenon in the students of the accounting career of UNIANDES Santo Domingo, for which a survey was applied by mail to a total of 145 students of the face-to-face and blended learning modalities. 91 participants responded, mentioning among the most relevant that most of them are economically active, have evidenced the elimination of jobs, reduction of salaries, over-indebtedness, and resounding changes in lifestyle and are concerned about the monetary crisis because I could suspend the continuity of their studies. <![CDATA[La orientación psicopedagógica para la convivencia escolar de los adolescentes de secundaria básica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400059&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La orientación psicopedagógica constituye una herramienta para alcanzar niveles superiores en las distintas etapas del desarrollo. Las influencias que emanan de su empleo permiten que los adolescentes de Secundaria Básica tengan un desempeño satisfactorio y superen las dificultades que presentan. Este espacio demanda plena socialización y contribuye al crecimiento personal desde la convivencia escolar. Sin embargo, la caracterización de la orientación psicopedagógica para la convivencia escolar de los adolescentes de Secundaria Básica, realizada a partir de la aplicación de instrumentos de investigación, reveló que existen insuficiencias en este sentido, lo que conlleva a dificultades en las relaciones interpersonales, la comunicación, persisten actitudes negativas y falta de educación formal. El objetivo del trabajo consistió en proponer una estrategia de orientación psicopedagógica para la convivencia escolar de los adolescentes de Secundaria Básica; lo novedoso del estudio radica en abordar la convivencia escolar como un contenido de la orientación psicopedagógica.<hr/>ABSTRACT The psychopedagogical orientation constitutes a tool to reach higher levels in the different stages of development. The influences that emanate from their employment allow the adolescents of Basic Secondary to have a satisfactory performance and overcome the difficulties they present. This space demands full socialization and contributes to personal growth through school coexistence. However, the characterization of the psychopedagogical orientation for the school coexistence of the adolescents of Basic Secondary, carried out from the application of research instruments, revealed that there are shortcomings in this sense, which leads to difficulties in relationships interpersonal, communication, negative attitudes and lack of formal education persist. The objective of the work consisted of proposing a strategy of psychopedagogical orientation for the school coexistence of the adolescents of Basic Secondary; the novelty of the study lies in addressing school coexistence as a content of psychopedagogical orientation. <![CDATA[La enseñanza del inglés en entornos virtuales de aprendizaje en Uniandes - Santo Domingo, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400066&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En momentos de pandemia y reclusión, el alumno depende mucho más de sus propias estrategias para el aprendizaje del inglés. Es propósito de este trabajo, desde un diseño observacional, descriptivo y transversal, valorar el desarrollo de la competencia comunicativa de los estudiantes a partir de elementos de la teoría histórico cultural basado en los temas del curso y el pensamiento crítico que ofrecen las actividades y los textos del libro Life. En la metodología se empleó una concepción mixta de la investigación. El principal resultado ha sido la descripción del pensamiento crítico del alumno desde la comprensión textual a la producción oral. Se concluyó que hay relación entre ambos facilitado por elementos de la teoría histórico cultural.<hr/>ABSTRACT In times of pandemic and seclusion, the student depends much more on his own strategies for learning English. It is the purpose of this paper, from an observational, descriptive and cross-sectional design, to assess the development of students' communicative competence based on elements of cultural historical theory based on the course topics and the critical thinking offered by the activities and the texts from the book Life. A mixed conception of the research was used in the methodology. The main result has been the description of the student's critical thinking from textual comprehension to oral production. It was concluded that there is a relationship between the two facilitated by elements of cultural historical theory. <![CDATA[El análisis de texto mediante el empleo de la intertextualidad como recurso didáctico en la enseñanza de la literatura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400076&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo refiere una experiencia acometida en el análisis de textos desde la asignatura Literatura en el departamento de Educación infantil en la Universidad de Cienfuegos, empleando la intertextualidad como recurso didáctico. En él se refieren elementos epistemológicos inherentes a la intertextualidad a partir de considerar criterios de diferentes especialistas al respecto, y procedimientos didácticos sustentados en acciones que sobre la base de la actividad de los autores de este artículo se ponen a consideración del docente universitario para desarrollar sus prácticas áulicas con mayor cientificidad.<hr/>ABSTRACT This article refers to an experience undertaken in the analysis of texts from the literatura subject in the Department of early Childhood education at the university of Cienfuegos, using intertuality as a didactic resource. It refers to epistemological elements inherent to intertuality based on considering the criteria of different specialists in this regard, and methodological procedures supported by actions that, based on the experiences of the authors of this article, are put to the consideration of the university profesor to develop their classroom practices with greater scientificity. <![CDATA[La influencia de la consejería en el rendimiento académico de los estudiantes pregraduados]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400085&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT For undergraduate students, education plays a vital role in developing skills such as cognitive skills and abilities. Students are faced with expectations such as continuous high academic achievement, amid busyness and density of both school assignments, academic assignments, and extracurricular activities are followed by the students. This study aimed to examine the influence of counseling experiences of undergraduates on their academic performance. The convenience sampling method was considered for this research. The t-test and ANOVA statistics were used to test the hypotheses at a 0.05 alpha level of significance. The data collected with the help of the research questionnaire was analyzed with the help of the Statistical Package for Social Sciences software 22.0. This study uses data collected in the form of questionnaire administration to determine how Counseling has influenced the students’ academic performance. The study population includes 262 undergraduate students from the private school in the Turkish Republic of Northern Cyprus. The study results showed that 181 participants out of the 262 said that they had experienced Counseling before, 159 of them mentioned that their academic performance improved after Counseling.<hr/>RESUMEN Para los estudiantes de pregrado, la educación juega un papel vital en el desarrollo de habilidades tales como habilidades y habilidades cognitivas. Los estudiantes se enfrentan a expectativas tales como un alto rendimiento académico continuo, en medio del ajetreo y la densidad de las asignaciones escolares, las asignaciones académicas y las actividades extracurriculares que los estudiantes siguen. Este estudio tuvo como objetivo examinar la influencia de las experiencias de consejería de los estudiantes de pregrado en su desempeño académico. Para esta investigación se consideró el método de muestreo por conveniencia. La prueba t y las estadísticas ANOVA se utilizaron para probar las hipótesis a un nivel de significancia alfa de 0.05. Los datos recopilados con la ayuda del cuestionario de investigación se analizaron con la ayuda del software Statistical Package for Social Sciences 22.0. Este estudio utiliza datos recopilados en forma de administración de cuestionarios para determinar cómo la consejería ha influido en el rendimiento académico de los estudiantes. La población de estudio incluye 262 estudiantes de pregrado de la escuela privada en la República Turca del Norte de Chipre. Los resultados del estudio mostraron que 181 participantes de los 262 dijeron que habían tenido experiencia en Consejería antes, 159 de ellos mencionaron que su rendimiento académico mejoró después de la Consejería. <![CDATA[Diagnóstico de la participación de los padres en educación de los hijos durante la pandemia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400092&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de la investigación es realizar un diagnóstico de la participación de los padres en la educación de los hijos durante la emergencia sanitaria generada por la COVID 19, donde se vieron forzados a permanecer en casa junto a sus hijos, compartiendo la mayor parte del proceso educativo, y adaptándose a una nueva modalidad de estudios virtuales con el uso de herramientas y recursos tecnológicos. La investigación presenta un enfoque cuali-cuantitativo, de nivel descriptivo por medio de encuestas a padres de familia, mediante la aplicación de Google Drive, la cual permitió analizar mediante datos estadísticos la implicación de la educación de sus hijos, en la cual la mayoría de los padres de familia no estaban preparados para este reto.<hr/>ABSTRACT The objective of the research is to diagnose parental involvement in the education of children during the health emergency generated by COVID 19, where they were forced to stay at home with their children, sharing most of the educational process, and adapting to a new modality of virtual studies with the use of technological tools and resources. The research presents a qualitative-quantitative, descriptive approach through surveys of parents, through the Google Drive application, which allowed to analyze by statistical data the involvement of the education of their children, in which most parents were not prepared for this challenge. <![CDATA[El discurso del “ser mujeres” en la Duitama de mediados del siglo xx]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400102&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El género se ha construido como una categoría de análisis a partir de los postulados realizados por Scott. Desde allí, los elementos estructurales de cada sociedad toman particular relevancia en la construcción de los sujetos sexualmente diferenciados. En esa dinámica los discursos normativos cobran especial importancia en los análisis históricos de los contextos. Con base en lo anterior este trabajó analizó los discursos que se promovían desde la educación, comprendiendo que ella era la fusión de lo político, lo religioso y lo cultural, durante las décadas de 1920 a 1970 en el municipio de Duitama-Colombia. Para ello se realizó un análisis de discurso cualitativo y cuantitativo, que permitió establecer el “deber ser” femenino de cada época. Los resultados reafirmaron la asociación directa entre género femenino y maternidad, así como el reconocimiento del cuidado como aporte social de las mujeres en la comunidad. Lo novedoso en este trabajo, resulta desde el reconocimiento de las diferencias, y la formación propia de las mujeres de Duitama. Esto, porque se propone una mirada interseccional que permite evidenciar la invisibilización de cierto tipo de mujeres a pesar de la necesidad de las mismas en las dinámicas de producción y reproducción.<hr/>ABSTRACT Gender has been constructed as a category of analysis based on Scott's postulates. From there, the structural elements of each society take on particular relevance in the construction of sexually differentiated subjects. In this dynamic, normative discourses take on special importance in the historical analysis of contexts. Based on the above, this work analyzed the discourses promoted by education, understanding that it was the fusion of the political, the religious and the cultural, during the decades from 1920 to 1970 in the municipality of Duitama-Colombia. For this purpose, a qualitative and quantitative discourse analysis was carried out, which made it possible to establish the feminine "should be" of each era. The results reaffirmed the direct association between gender, femininity and motherhood, as well as the recognition of care as a social contribution of women in the community. The novelty of this work comes from the recognition of the differences and the formation of the women of Duitama. This, because it proposes an intersectional view that allows to evidence the invisibilization of certain types of women despite the need for them in the dynamics of production and reproduction. <![CDATA[Vulneración al derecho de la educación en época de pandemia en zonas rurales provincia Chimborazo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400112&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo aborda la crisis que atraviesa el sistema educativo en nuestro país como consecuencia de la emergencia médica COVID 19; y su repercusión económica, en los sectores rurales de la Provincia del Chimborazo; analizaremos jurídicamente la vulneración del Derecho a la educación, así como la influencia de recursos económicos que impiden a que los niños acceden a equipos tecnológicos para desenvolverse en la nueva modalidad virtual implementada por el Gobierno Nacional; con la aplicación de los métodos inductivo, analítico sintético, histórico lógico, bibliográfico y exegético, se logró determinar la transgresión de derechos fundamentales como la educación, derecho consagrado en la Constitución de la República del Ecuador y Tratados Internacionales; también se estableció que la mayoría de familias del sector rural no cuentan con señal de internet, tampoco con recursos económicos que permitan adquirir equipos tecnológicos para recibir clases virtuales en igualdad de condiciones, conforme lo establece la Constitución.<hr/>ABSTRACT The work addresses the crisis that the educational system is going through in our country as a consequence of the medical emergency COVID 19; and its economic repercussion, in the rural sectors of the Province of Chimborazo; we will legally analyze the violation of the Right to education, as well as the influence of economic resources that prevent children from accessing technological equipment to develop in the new virtual modality implemented by the National Government; With the application of the inductive, synthetic analytical, historical-logical, bibliographical and exegetical methods, it was possible to determine the transgression of fundamental rights such as education, a right enshrined in the Constitution of the Republic of Ecuador and International Treaties; it was also established that most families in the rural sector do not have internet signal, nor economic resources to acquire technological equipment to receive virtual classes on equal terms, as established in the Constitution. <![CDATA[La estimulación física, funcional y cognitiva en adultos mayores, a partir de la actividad lúdica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400120&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La dinámica demográfica en el mundo y en Cuba en lo particular, es un logro y a la vez un desafío. Reconocer que este fenómeno involucra a la salud, y a otros sectores de la sociedad, y que además necesita de recursos incluyentes y creativos en las políticas públicas, para que esa prolongación de la vida sea de calidad, es indispensable para la sostenibilidad. Las nuevas concepciones en el campo gerontológico nos conducen a la necesidad de integrarnos de forma multidisciplinar y multisectorial, no solo para enfrentar este fenómeno del envejecimiento poblacional desde el punto de vista social, sino también, en el orden individual, para aprender a envejecer con calidad. Por lo que este trabajo tiene objetivo poner en práctica una propuesta de actividades para potenciar la estimulación física, funcional y cognitiva de los adultos mayores, a partir de la actividad lúdica.<hr/>ABSTRACT The demographic dynamics in the world and in Cuba in particular, is an achievement and at the same time a challenge. Recognizing that this phenomenon involves health, and other sectors of society, and that it also needs inclusive and creative resources in public policies, so that this prolongation of life is of quality, is essential for sustainability. The new conceptions in the gerontological field lead us to the need to integrate ourselves in a multidisciplinary and multisectoral way, not only to face this phenomenon of population aging from the social point of view, but also, in the individual order, to learn to age with quality. Therefore, this work aims to put into practice a proposal of activities to enhance the physical, functional and cognitive stimulation of older adults, based on playful activity. <![CDATA[Afectación jurídica del derecho a la accesibilidad de las personas con discapacidad en la educación superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400129&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El derecho a la accesibilidad como garantía constitucional de derechos humanos, corresponde principalmente a los grupos de atención prioritaria, estableciéndose en la Constitución de la República del Ecuador a las personas con discapacidad, fortaleciendo la protección integral a la accesibilidad en la educación superior. Inestabilidad que fue recurrente a principios del año 2020, ante la crisis sanitaria derivada del COVID-19, la educación superior se vio afectada trascendentalmente ante la falta de accesibilidad en los medios tecnológicos, consecuentes a la realidad de las y los estudiantes que sufren de algún tipo de discapacidad. La aplicación de los tipos y modalidades de investigación mediante el alcance descriptivo y bibliográfico de los antecedentes demuestran la afectación jurídica del derecho o a la accesibilidad en la educación superior.<hr/>ABSTRACT The right to accessibility as a constitutional guarantee of human rights, corresponds mainly to the groups of priority attention, being established in the Constitution of the Republic of Ecuador to persons with disabilities, strengthening the comprehensive protection of accessibility in higher education. Instability that was recurrent at the beginning of the year 2020, before the health crisis derived from COVID-19, higher education was affected transcendentally due to the lack of accessibility in the technological means, consequent to the reality of the students who suffer from some type of disability. The application of the types and modalities of research through the descriptive and bibliographic scope of the antecedents demonstrate the legal affectation of the right or accessibility in higher education. <![CDATA[Propuesta de metodología para los decisores de los gobiernos locales: una alternativa de estos tiempos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400135&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo parte de cómo, desde la descentralización de la política, se pueden producir decisiones más rápidas y realistas en aras del desarrollo local, donde se coadyuve la eficiencia y la equidad, en el cual los sistemas de transferencias de conocimientos pueden constituir un instrumento determinante para avanzar en generar condiciones en cuanto a flexibilidad en la coordinación y prestación de los servicios, la descongestión en las funciones de los gobiernos centrales, así como espacios políticos más adecuados para la participación popular en la toma de decisiones públicas. Por lo que el trabajo tiene como objetivo establecer una propuesta de metodología para lograr el conocimiento y la participación de los decisores de los gobiernos municipales en la estrategia de desarrollo local, que contribuya al logro de una mayor capacidad en la gestión del desarrollo y al fortalecimiento de los procesos inversionistas que se realizan en cada municipio.<hr/>ABSTRACT The present work starts from how, from the decentralization of politics, faster and more realistic decisions can be produced for the sake of local development, where efficiency and equity are contributed, in which knowledge transfer systems can constitute a determining instrument for advance in generating conditions regarding flexibility in the coordination and provision of services, the decongestion in the functions of central governments, as well as more adequate political spaces for popular participation in public decision-making. Therefore, the objective of the work is to establish a proposed methodology to achieve the knowledge and participation of the decision-makers of the municipal governments in the local development strategy, which contributes to the achievement of a greater capacity in the management of development and the strengthening of the investment processes carried out in each municipality. <![CDATA[Valoración del impacto social de la educación superior durante la emergencia sanitaria en Santo Domingo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400146&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente investigación tiene como objetivo valorar el impacto social de la emergencia sanitaria en la Educación Superior en Santo Domingo, los cambios generados en la convivencia social y adaptación a la nueva normalidad, en la que sus actores principales, docentes y estudiantes centrarán su atención en una enseñanza aprendizaje virtual. Se revisarán las acciones que ha emprendido el gobierno y las instituciones de Educación Superior para garantizar el desarrollo de la educación durante la pandemia por medio de la tecnología y desde los hogares. El alcance de esta investigación es cuali-cuantitativa, la misma que nos permitirá medir los resultados a través de encuestas y datos estadísticos que finalmente se constituyan en un aporte científico para futuras publicaciones.<hr/>ABSTRACT The present investigation has as objective to value the social impact of the sanitary emergency in the Superior Education in Sacred Domingo, the changes generated in the social coexistence and adaptation to the new normality, in the one that its main, educational actors and students will center its attention in a teaching virtual learning. The actions will be revised that has undertaken the government and the institutions of Superior Education to guarantee the development of the education during the pandemic by means of the technology and from the homes. The reach of this investigation is cuali-quantitative, the same one that will allow us to measure the results through surveys and statistical data that finally are constituted in a scientific contribution for future publications. <![CDATA[La transformación de los objetivos de desarrollo sostenible desde una dinámica prospectiva y operativa de la Carrera de Derecho en Uniandes en época de incertidumbre]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400153&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las universidades desempeñan un papel fundamental en el desarrollo de las sociedades del mundo, tal es el caso de la Universidad Regional Autónoma de Los Andes que es una piedra angular en el desarrollo profesional de su región. Es por ello que resulta primordial dar respuesta de forma certera en tiempos de incertidumbre mediante la transformación que surgea partir del enlace entre los objetivos de Desarrollo Sostenible 2030 de la ONU con los del Plan Nacional de Desarrollo (Toda una Vida) en Ecuador. Todo ello con el fin de aterrizar en los objetivos estratégicos del Plan Estratégico de Desarrollo Institucional y la praxis en sus Planes Operativos Anuales que los viabilizan, auto transformándose ante los eventos que generan incertidumbre. Se plantea como objetivo principal analizar el proceso de transformación de estos objetivos en el ambiente de incertidumbre en la carrera de Derecho en UNIANDES. Puesto que se pretende que con la comprensión del proceso se lograrán establecer estrategias para docentes y estudiantes que se ajusten a al ambiente de incertidumbre que marcará el próximo quinquenio.<hr/>ABSTRACT Universities play a fundamental role in developing societies around the world, such is the case of the Universidad Regional Autonoma de Los Andes, which is a cornerstone in the professional development of its region. That is why it is essential giving an accurate response in times of uncertainty through the transformation that arises from the link between the objectives of Sustainable Development 2030 of the UN with those of the National Development Plan (Toda una Vida) in Ecuador. All this in order to land in the strategic objectives of the Strategic Plan for Institutional Development and the praxis in its Annual Operating Plans that make them viable, self-transforming in the face of events that generate uncertainty. The main objective is to analyze the transformation of these objectives in the environment of uncertainty in the career of Law at UNIANDES. It is intended that with the understanding of the process, it will be possible to establish strategies for teachers and students to adjust to the environment of uncertainty that will mark the next five years. <![CDATA[El proyecto de investigación: la metodología de la investigación científica o jurídica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400163&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo es producto de un proyecto macro ¿cómo investigar en Derecho? dirigido por el autor. Su modalidad es cualitativa, de tipo exploratoria. El objetivo fue identificar la metodología de investigación, los paradigmas y métodos utilizados en el proyecto investigación de la carrera de Derecho de pregrado de varias universidades ecuatorianas. Para lo cual se revisó diez proyectos de investigación escogidas al azar. Los métodos utilizados fueron el interpretativo, gramatical, lógico e histórico. Concluyendo que en el proyecto de investigación se utilizala metodología de la investigación científica, mayoritariamente no utiliza paradigmas y cuando lo hacen es de manera errónea, los métodos utilizados fueron el inductivo, deductivo, analítico y sintético propios de la investigación científica.<hr/>ABSTRACT The work is the product of a macro project "How to do research in Law?" directed by the author. Its modality is qualitative, of exploratory type. The objective was to identify the research methodology, paradigms and methods used in the research project of the undergraduate law program of several Ecuadorian universities. For this purpose, ten randomly selected research projects were reviewed. The methods used were interpretative, grammatical, logical and historical. Concluding that in the research project the methodology of scientific research is used, most of them do not use paradigms and when they do it is erroneously, the methods used were inductive, deductive, analytical and synthetic, typical of scientific research. <![CDATA[Evaluación de la alternativa para el perfeccionamiento de la gestión de la actividad investigativa estudiantil]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400169&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La gestión de la actividad investigativa estudiantil es necesaria perfeccionarla para que sea un proceso consciente, sistemático, dinámico, innovador e interactivo mediante el cual los órganos de dirección en la universidad, a través del cumplimiento de sus funciones, orienten la acción hacia la integración horizontal y vertical de los procesos sustantivos para favorecer el desarrollo de competencias investigativas que contribuyan a elevar la calidad del egresado en su relación con otros sujetos, las demandas de la sociedad y dando cumplimiento a los objetivos propuestos por las universidades, por lo que se elaboró una alternativa a partir de la sistematización de la teoría de la gestión y de la gestión universitaria que facilita la misma en los órganos de dirección, y contribuye a la formación de competencias investigativas en el egresado, transformando los problemas que emergen de la práctica social de forma creativa e innovadora. En el artículo se presentan los resultados de su evaluación en la Universidad de Matanzas, Cuba y en el Tecnológico Nacional de México/campus Tantoyuca, México que permiten afirmar su validez, viabilidad y factibilidad.<hr/>ABSTRACT The management of student research activity is necessary to improve it so that it is a conscious, systematic, dynamic, innovative and interactive process through which the governing bodies in the university, through the fulfillment of their functions, guide the action towards horizontal integration and vertical of the substantive processes to favor the development of investigative competences that contribute to raising the quality of the graduate in their relationship with other subjects, the demands of society and fulfilling the objectives proposed by the universities, for which a alternative based on the systematization of management theory and university management that facilitates it in the management bodies, and contributes to the formation of research competencies in the graduate, transforming the problems that emerge from social practice in a creative and innovative. The article presents the results of its evaluation at the University of Matanzas, Cuba and at the National Technological Institute of Mexico/Tantoyuca campus, Mexico that allow to affirm its validity, viability and feasibility. <![CDATA[Práctica reflexiva docente: eje impulsador de la retroalimentación formativa]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400179&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio realizado tiene como propósito, analizar la práctica reflexiva docente, para comprender cómo la misma, puede impulsar la retroalimentación formativa, contemplando las condiciones propias de un entorno virtual, que actualmente exige, replantear los procesos formativos en la educación superior.Para tal fin, fue pertinente efectuar una metodología de análisis documental, que transversaliza la práctica del estado del arte sobre la base del ejercicio heurístico y hermenéutico; incorporando en ello, la aplicación de métodos teórico-lógicos de alta exigencia cognitiva. Entre las conclusiones arribadas, es relevante que la reflexión docente supone la construcción de un docente ético, crítico, propositivo y transformador, que revisa permanentemente su práctica, buscando avanzar en la construcción de sus saberes y brindar procesos de acompañamiento y retroalimentación, pertinentes a las exigencias y necesidades del entorno virtual actual. De esta manera, se hace necesario, configurar un nuevo concepto de retroalimentación, que integre y explicite el componente formativo como bastión de la práctica reflexiva docente, propiciadora del diálogo reflexivo en los distintos canales de retroalimentación autoevaluativa, coevaluativa, heteroevaluativa y metaevaluativa. Ello, constituirá una oportunidad para generar en los estudiantes autonomía, autorregulación y disposición a la toma de consciencia subjetiva e intersubjetiva del estado de su aprendizaje, base del saber ser y el saber convivir en un entorno virtual que demanda apertura, confianza y colaboración.<hr/>ABSTRACT The purpose of the study carried out is to analyze teacher's reflection to understand how it can promote formative feedback, contemplating the conditions of a virtual environment that currently requires rethinking the formative processes in higher education.In order to achieve this goal, it was pertinent to carry out a methodology of documentary analysis that transverses the practice of art statements of the heuristic and hermeneutical exercise; incorporating in it, the application of theoretical-logical methods of high cognitive demand. Among the conclusions reached, it is relevant that teacher reflection supposes the construction of an ethical, critical, purposeful and transformative teacher, who permanently reviews their practice seeking to advance in the construction of their knowledge and provide support processes and formative feedback relevant to the demands and needs of the current virtual environment. In this way, it is necessary to configure a new concept of feedback, which integrates and makes the training component explicit as bastion of reflective teaching practice, fostering reflective dialogue in the different channels of self-assessment, co-assessment, hetero-assessment and meta-assessment. It will constitute an opportunity to generate in students a willingness to become subjective and intersubjective of the state of their learning, the basis of knowing how to be and knowing how to live together in a virtual environment that demands openness, trust and collaboration. <![CDATA[Epistemología de producción científica en campos específicos del conocimiento: los casos de educación y derecho]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400187&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo investigativo fue resaltar la importancia del desarrollo de las producciones científicas en forma de artículos de investigación desde un posicionamiento epistemológico de los campos específicos de conocimiento. La metodología se explica por el enfoque cualitativo del objeto, con diseño no experimental, empleo de métodos del nivel teórico del conocimiento; y en el nivel empírico,la fusión del análisis documental, con la experiencia de los autores. En los resultados, discusión y conclusiones, se expone el valor que, para docentes investigadores universitarios ysus estudiantes en formación, tienen los fundamentos epistemológicos de construcción del conocimiento, lo cual apunta a la defensa de la identidad con que se han ido forjando las ciencias específicas y sus indicadores de construcción y validación.<hr/>ABSTRACT The research objective was to highlight the importance of the development of scientific productions in the form of research articles from an epistemological positioning of the specific fields of knowledge. The methodology is explained by the qualitative approach of the object, with non-experimental design, use of methods of the theoretical level of knowledge; and at the empirical level, the fusion of documentary analysis, with the experience of the authors. In the results, discussion and conclusions, the value of the epistemological foundations of knowledge construction for university teacher-researchers and their students in training is presented, which points to the defense of the identity with which specific sciences and their construction and validation indicators have been forged. <![CDATA[Estrategias pedagógicas en el desarrollo de competencias académicas en docentes universitarios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400196&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los docentes deben estar preparados ante la sociedad por las múltiples diversidades que se enfrentan en la actualidad de conocimientos conceptuales y procedimientos actitudinales para proceder actuar ante tales situaciones frente a los jóvenes universitarios. Donde nace el objetivo de la investigación “Diseñar un programa de Estrategias Pedagógicas para el desarrollo de competencias académicas Docentes en UNIANDES-Quevedo”. Partiendo la investigación con un diseño cualitativo - cuantitativo, exploratorio, no experimental, con método analítico - sintético, histórico lógico, sistémico estructural. Se involucraron a los 37 docentes de la universidad se aplicó las técnicas e instrumentos de recolección de datos para la información deseada, obteniendo resultados deseados en la investigación para diseñar, formular y reorientar un programa de competencias académicas digitales en los docentes universitarios.<hr/>ABSTRACT Teachers must be prepared before society for the multiple diversities that are faced at present in conceptual knowledge and attitudinal procedures to proceed to act in such situations in front of young university students. Where the objective of the research is born "Design a program of Pedagogical Strategies for the development of Academic Teaching Competences in UNIANDES-Quevedo”. Starting the research with a qualitative - quantitative, exploratory, non-experimental design, with an analytical - synthetic, logical historical, structural systemic method. The 37 teachers of the university were involved, the data collection techniques and instruments were applied for the desired information, obtaining desired results in research to design, formulate and reorient a program of digital academic competencies in university teachers. <![CDATA[Consecuencias de la nomofobia en adolescentes: una revisión sistemática]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400203&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de la presente revisión sistemática fue analizar las consecuencias que produce la nomofobia en los adolescentes. Para el estudio se empleó la metodología PRISMA, la búsqueda de los artículos fue en SCOPUS, EBSCO, PUBMED, SPRINGER y otros, el periodo de búsqueda fue 2019- 2020. De los 135 artículos relacionados con el tema, solo se consideraron 19 para el análisis. En el proceso de exclusión se analizó los títulos, resúmenes, metodologías y duplicidades también se excluyeron artículos que no incluían la variable a analizar, artículos que no se encuentran indexadas o aquellos artículos que no tenían el rango de edad de los adolescentes. Los resultados indican que los adolescentes están presentando problemas conductuales, pasan muchas horas en el celular y esto está perjudicando el rendimiento académico de los estudiantes; la depresión, ansiedad y la mala alimentación se ven relacionadas con la nomofobia. Para concluir el género femenino está más propenso a sufrir dependencia por lo cual faltan investigaciones que analicen la relación entre el género y la nomofobia.<hr/>ABSTRACT The objective of this systematic review was to analyze the consequences of nomophobia in adolescents. The PRISMA methodology was used for the study, the search for articles was in SCOPUS, EBSCO, PUBMED, SPRINGER and others, the search period was 2019-2020. Of the 135 articles related to the topic, only 19 were considered for the study. analysis. In the exclusion process, the titles, abstracts, methodologies and duplications were analyzed, articles that did not include the variable to be analyzed, articles that were not indexed, or those articles that did not have the age range of adolescents were also excluded. The results indicate that adolescents are presenting behavioral problems, they spend many hours on the cell phone and this is damaging the academic performance of students; depression, anxiety, and poor diet are related to nomophobia. To conclude, the female gender is more prone to dependence, which is why there is a lack of research that analyzes the relationship between gender and nomophobia. <![CDATA[Investigaciones sobre inteligencia emocional en las empresas. Tendencias en las universidades ecuatorianas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400211&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La inteligencia emocional se describe a un conjunto de destrezas orientadas a la tipificación, valoración, manifestación y seguimiento de las emociones y un práctico direccionamiento de las emociones que propicien, la planificación y faciliten los procesos tanto del pensamiento como de la resolución de problemas. El propósito principal de éste trabajo es analizar las investigaciones acerca de Inteligencia Emocional a nivel empresarial para la determinación de la tendencia en las universidades ecuatorianas, como métodos utilizados está la inducción y deducción, apoyado de la aplicación de la síntesis y análisis de los información recabada por medio de técnicas investigativas, entre los principales resultados es la determinación de una disminución en la tendencia de los trabajos investigativos realizados en las universidades del país.<hr/>ABSTRACT Emotional intelligence is described as a set of skills aimed at the typification, assessment, manifestation and monitoring of emotions and a practical directing of emotions that promote, planning and facilitate the processes of both thought and problem solving. The main purpose of this work is to analyze the research on Emotional Intelligence at the business level to determine the trend in Ecuadorian universities, as the methods used is induction and deduction, supported by the application of the synthesis and analysis of the information collected by means of investigative techniques, among the main results is the determination of a decrease in the tendency of the investigative works carried out in the country's universities. <![CDATA[El legado ético de Paulo Freire: reflexiones de sus aportes al siglo XXI]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400220&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los tiempos actuales demandan la digitalización de las relaciones interpersonales y mayor integración social, de convivencia grupal, de solidaridad, cooperación y conservación del medio ambiente. Se precisa una educación integral y de calidad que responda a las necesidades de las sociedades contemporáneas. Sobre ello reflexionó y escribió el destacado pedagogo Paulo Freire. Sus aportes provienen de la realidad y, por ende, responden a ella, de esta manera humaniza la pedagogía, defiende la autonomía de docentes y estudiantes, y abre el diapasón a la lucha contra la educación bancaria mediante la inclusión del diálogo educativo, la práctica del desarrollo de ideas nuevas y la libertad. A su obra pretende este trabajo hacer referencia, siendo enfáticos en el aporte de la pedagogía de dicho autor a la axiología contemporánea.<hr/>ABSTRACT The current times demand the digitalization of the interpersonal relationships and a bigger social integration, of grupal, coexistence of solidarity, coperation and the environment conservation. It is necessary an integral education of the quality that it responds to the necesity of the contemporary society. Paulo Freire wrote about it. His contributions come from the reality and for that, they respond to it, on this way they humanize a cloistered pedagogy in a rigid traditional outlines, and they open the pitch to the against fight, the bank education this means the inclusion of the educational dialogue, the practice development of new ideas and the freedom. <![CDATA[Estrategias didácticas para el proceso de enseñanza - aprendizaje en tiempos de pandemia COVID -19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400226&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En tiempos en que la pandemia ha obligado a implementar clases on line o virtuales esimportante dedicar el tiempo y recursos en mucha mayor proporción a los estudiantes. En este trabajo se presentan un conjunto de estrategias didácticas que contribuyan al mejoramiento del proceso de enseñanza - aprendizaje en las Unidades Educativas; para lo cual se empleó la ruta cuantitativa - cualitativa de la investigación, con un alcance descriptivo. En el estudio se determinó que la mayoría de los estudiantes consideran a un nivel medio es efectiva la educación online en el proceso de aprendizajey para lo cual, se proponen estrategias, tales como: innovación educativa, investigación, guías didácticas y un modelo de evaluación para emprender la transformación de la educación.<hr/>ABSTRACT The pandemic time has forced to implemented online or virtual classes, it is important to dedicate more time and resources for students. This work presents a set of teaching strategies that contribute to the improvement of the teaching-learning process in the Educational Units, which the quantitative - qualitative path of research was used, with a descriptive scope. The study found that most of students consider online education in the learning process to be effective at an average level, proposing strategies such as: educational innovation, investigation, teaching guides, and an evaluation model to undertake the transformation of education. <![CDATA[Evaluación de competencias investigativas de docentes en la educación superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400236&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Hoy día, surge continúa la necesidad de formar docentes investigadores con una alta responsabilidad social y compromiso con su entorno. La generación y producción de conocimiento por medio de la investigación y la práctica educativa resultan necesarias para complementar dicha formación. El presente trabajo tiene como objetivo determinar el nivel de asociación entre competencias investigativas y formación del docente investigador en la Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle de Perú. Para cumplir con este propósito se diseña una investigación de carácter descriptiva, explicativa, cualitativa y cuantitativa. Ente las técnicas para la recolección de los datos empleadas se recurrió a la observación visual, la revisión documental, las entrevistas y el cuestionario. La prueba de confiabilidad estadística del instrumento desarrollado, la validez se demuestra a través del juicio de expertos y la fiabilidad a través del alfa de Cronbach (0,791); estadística descriptiva para el análisis de las variables implicadas; estadística inferencial para la correlación de variables y distribución de frecuencias.<hr/>ABSTRACT Today, there is a continuing need to train research teachers with a high level of social responsibility and commitment to their environment. The generation and production of knowledge through research and educational practice are necessary to complement such training. The objective of this work is to determine the level of association between research competencies and research teacher training at the Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle de Perú. In order to fulfill this purpose, a descriptive, explanatory, qualitative and quantitative research was designed. Among the data collection techniques used were visual observation, documentary review, interviews and questionnaire. The statistical reliability test of the instrument developed, validity is demonstrated through expert judgment and reliability through Cronbach's alpha (0.791); descriptive statistics for the analysis of the variables involved; inferential statistics for the correlation of variables and frequency distribution. <![CDATA[El control estratégico: factor para el logro de los objetivos de una organización]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400243&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente artículo se aborda la dirección estratégica y, en específico, el control estratégicocomo herramienta para la supervisión de los resultados del cumplimiento de los objetivos, así como en la comprobación de la eficacia que tienen las estrategias, los métodos y acciones para lograrlo. El objetivo general del estudio está en facilitar la forma de llevar a cabo el control estratégico.Por su parte, los objetivos específicos están dirigidos a poner de manifiesto la importancia que tiene el control estratégico en el logro de los objetivos;así como profundizar en su conocimiento y buenas prácticas.Los métodos utilizados parten de la experiencia del autor, la aplicación delos métodos histórico-lógico y el análisis y síntesis.Se alerta de los principales problemas que se presentan en la aplicación del control estratégico y forma de evitarlos.<hr/>ABSTRACT This article deals with strategic management and, specifically, strategic control as a tool for monitoring the results of the fulfillment of objectives, as well as checking the effectiveness of strategies, methods and actions to achieve them. The general objective of the study is to facilitate the way in which strategic control is carried out. On the other hand, the specific objectives are aimed at highlighting the importance of strategic control in the achievement of objectives, as well as deepening its knowledge and good practices. The methods used are based on the author's experience, the application of historical-logical methods and analysis and synthesis. The main problems that arise in the application of strategic control and how to avoid them are alerted. <![CDATA[Videojuego como herramienta de apoyo para reforzar el área de matemáticas en los estudiantes de la fundación Esperanza Mariana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400251&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el siguiente documento se da a conocer el proceso de desarrollo de un videojuego hecho en base a las necesidades de la Fundación Esperanza Mariana, el cual sirve como refuerzo en el área de matemáticas para sus estudiantes en los niveles: escolarizado, educativo y vocacional. La Fundación Esperanza Mariana es una institución que lleva más de 26 años funcionando como colegio municipal y se dedica a trabajar con estudiantes diversamente hábiles de todas las edades, internamente separan a los estudiantes dadas sus destrezas, edades y ritmos de aprendizaje en diferentes niveles, dentro de los cuales trabajan los planes de estudio parametrizados por el plantel. Los estudiantes del nivel escolarizado reciben temas de preescolar, que hacen referencia a nociones espaciales, números, entre otros. Dentro del nivel educativo trabajan temas de transición y en vocacional todo lo relacionado a los grados 3ro, 4to y 5to.A partir de la base de que los estudiantes del plantel olvidan fácilmente lo aprendido en la fundación debido a su falta de constancia, se genera la idea de hacer videojuegos que les refuerce las áreas de estudio en donde más presentan dificultad, matemáticas es una de ellas; por ende, se realizaron diversas visitas a su lugar de aprendizaje y se identificó la manera en cómo ellos aprendían, además de sus destrezas y comportamiento frente a los computadores.<hr/>ABSTRACT In the following document, we present the development process of a video game made based on the needs of the Mariana Esperanza Foundation, which serves as a reinforcement in the area of mathematics for its students at the school, educational and vocational levels. Mariana Esperanza Foundation is an institution that has been functioning as a municipal school for more than 26 years and is dedicated to working with diversely skilled students of all ages. Internally, they separate students given their skills, ages, and rhythms of learning at different levels, within which they work the curricula set by the campus. Students at the school level are given pre-school subjects, which refer to spatial notions, numbers, among others. Within the educational level they work on transition issues and in vocational everything related to the 3rd, 4th and 5th grades. Based on the fact that the students on campus easily forget what they learned at the foundation due to their lack of perseverance, the idea of making video games to reinforce the areas of study where they have the most difficulty was generated. This and the unconditional help from the foundation were fundamental in the search for the behavior of the video game and the parameters that it carries with it so that it fulfills its purpose. <![CDATA[Las medidas de tendencia central en libros de texto de séptimo básico de Chile]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400261&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este estudio se analizan las actividades relacionadas con las medidas de tendencia central (MTC) propuestas en tres libros de texto de séptimo básico en Chile, dos emitidos por el Ministerio de Educación (MINEDUC) y otro por la editorial Santillana. Para tal propósito, se siguió una metodología cualitativa, de tipo descriptiva, mediante un análisis de contenido, considerando las siguientes unidades de estudio: tipo de MTC, tipo de tarea, forma de representación de datos, forma de mención y forma de trabajo. En general, los resultados evidencian el predominio de la media, la tarea de calcular la MTC, representación de datos a través de un listado de datos, mención directa y forma de trabajo individual. Este estudio servirá como base para ampliar el análisis de libros de textos de Educación Básica, y dar muestra del tipo de actividades relacionadas con las MTC que se proponen en séptimo básico en Chile.<hr/>ABSTRACT This study analyzes the activities related to the Measures of Central Tendency (MTC) proposed in three Chilean textbooks of 7th grade of primary education, two of them published by the Ministry of Education (MINEDUC) and the other one by the Santillana publishing house. For that purpose, a qualitative, descriptive methodology was followed, through a content analysis, considering the following units of study: type of MTC, type of task, form of data representation, form of mention and way of working. In general, the results show the predominance of the mean, the task of calculating the MTC, representation of data through a data listing, direct mention and individual way of working. This study will serve as a basis to expand the analysis of Basic Education textbooks, and show the type of activities related to MTC proposed in seventh grade in Chile. <![CDATA[Percepción de los estudiantes de las clases síncronas y asíncronas a un año de educación virtual]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400269&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En una clase presencial el docente hace uso de las palabras y de las funciones paralingüísticas para transmitir el mensaje, la comunicación se transmite un 7% a través de las palabras y el 93% por recursos no verbales. ¿Qué ocurre con la comunicación no verbal en un entorno virtual?, ¿los estudiantes escuchan de forma activa?, ¿las aulas virtuales se limitan a ser repositorios de contenidos o son espacios interactivos? El objetivo del estudio es dar respuesta a estas interrogantes desde la perspectiva de los estudiantes dela Universidad Regional Autónoma de Los Andes, sede Santo Domingo, en el primero trimestre del 2021, a partir de estos resultados se establecen recomendaciones para una mejor interacción, comunicación y aplicación de los conocimientos.<hr/>ABSTRACT In a face-to-face class the teacher uses words and paralinguistic functions to transmit the message, communication is transmitted 7% through words and 93% through non-verbal resources. What happens with non-verbal communication in a virtual environment, do students listen actively, are virtual classrooms limited to being repositories of content or are they interactive spaces? The objective of the study is to answer these questions from the perspective of the students of the Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Santo Domingo campus, in the first quarter of 2021, from these results recommendations are established for better interaction, communication and application of knowledge. <![CDATA[Los activos intangibles del personal docente y su relación con la gestión institucional]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400277&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Hoy día, para las organizaciones, las capacidades de los empleados, los sistemas de tecnología de la información y la cultura organizativa continúan siendo tan valiosos como los activos tangibles. A diferencia de los activos financieros y materiales, lo que realmente resulta difícil imitar para la competencia son los intangibles, fuente de ventaja competitiva sostenible. La presente investigación es consecuencia de un estudio de caso que toma como referencia una institución de educación superior peruana. El objetivo general que se declara resulta: determinar la relación entre los activos intangibles y la gestión institucional del personal docente de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Para ello es desarrollada una investigación de tipo cuantitativa, no experimental, descriptiva de corte transversal (transaccional) y de diseño correlacional. Son empleadas técnicas de recolección de datos, la medición numérica y el análisis estadístico. Se empleó el tipo de muestreo probabilístico, estratificado. Son desarrollados dos cuestionarios y procesados los resultados obtenidos de su aplicación en el software estadístico SPPS.<hr/>ABSTRACT For organizations today, employee capabilities, information technology systems and organizational culture continue to be as valuable as tangible assets. Unlike financial and tangible assets, what is really difficult for competitors to imitate are intangibles, a source of sustainable competitive advantage. This research is the result of a case study that takes as a reference a Peruvian higher education institution. The general objective is to determine the relationship between intangible assets and the institutional management of the teaching staff of the Faculty of Education of the Universidad Nacional Federico Villarreal. For this purpose, a quantitative, non-experimental, descriptive, cross-sectional (transactional) and correlational research design is developed. Data collection techniques, numerical measurement and statistical analysis were used. Stratified probability sampling was used. Two questionnaires were developed and the results obtained from their application were processed in SPPS statistical software. <![CDATA[Proposiciones teóricas en la formulación de políticas públicas para la formación delas madres integrales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400285&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo ofrece un conjunto de proposiciones teóricas para la formulación de políticas públicas sobre la formación de las Madres Integrales en los Simoncitos Comunitarios deVenezuela, ysurge de las necesidades de instruir a estas madres. Para ese fin, se tomaron ideales de construcción de teoría, elementos de la Teoría Sociocultural de Vygotsky y la caracterización de la Educación Inicial. Desde el punto de vista metodológico, la investigación se respalda en el paradigmainterpretativo y método fenomenológico, apoyados con la teoría fundamentada y su método comparativo constante. Como técnicas se emplearonla observación participativa, y la entrevista a profundidad; como instrumentos, se utilizaron la guía de observación, la libreta de notas, las hojas de registro anecdótico, así como matrices de análisis de contenido, aplicados a las informantes claves. Para la interpretación de los resultados se establecieron dos grandes temáticas: la Formulación de Políticas Públicas Nacionales (FPPN), y la Formación de Madres Integrales (FMI).<hr/>ABSTRACT This article offers a set of theoretical propositions for the formulation of public policies on the formation of integral mothers in the Simoncitos Comunitarios of Venezuela, and arises from the need to instruct these mothers. To this end, theory-building ideals, elements of Vygotsky's Sociocultural Theory, and the characterization of Early Education were taken. From the methodological point of view, the research is based on the interpretative paradigm and phenomenological method, supported by the grounded theory and its constant comparative method. Participatory observation and in-depth interviews were used as techniques; as instruments: observation guides, notes, anecdotal record sheets and content analysis matrices applied to key informants were used.For the interpretation of the results, two major themes were established: Formulation of National Public Policies (FPPN), and Formation of Integral Mothers (FMI). <![CDATA[Modelo de gestión académica de entornos híbridos de formación profesional en la Universidad Uniandes, extensión Quevedo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400293&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La universidad UNIANDES Quevedo, al igual que el sistema de la educación superior ha sido afectada por el impacto de la COVID 19. En esta comunicación, se enfoca esa problemática al estudiar ¿Cómo ha respondido en el ámbito educativo la universidad ante los desafíos docentes que implica emigrar de manera abrupta a la virtualidad? La respuesta se concreta en el modelo de gestión académica para la migración a la virtualidad, el mismo ha permitido potenciar a los docentes en la solución de los complejos problemas didácticos y comunicativos que se dan en entornos de formación tecnológicos. Para la investigación se han empleado métodos teóricos, empíricos y estadísticos matemáticos. El resultado ha sido avalado por los indicadores docentes alcanzados en los dos últimos periodos lectivos impartidos en la universidad.<hr/>ABSTRACT UNIANDES Quevedo University, as well as the higher education system, has been affected by the impact of COVID 19. This paper focuses on this problem by studying how the university has responded in the educational field to the teaching challenges involved in abruptly migrating to virtuality. The answer is the academic management model for migration to virtuality, which has allowed empowering teachers in the solution of the complex didactic and communicative problems that occur in technological training environments. Theoretical, empirical and mathematical statistical methods have been used for the research. The result has been supported by the teaching indicators achieved in the last two academic periods taught at the university. <![CDATA[Efecto de un programa lúdico basado en valores para mejorar la empatía en adolescentes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400299&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente estudio tiene por finalidad evaluar la eficacia de un programa lúdico basado en valores para mejorar la empatía delos adolescentes de una institución educativa pública femenina del nivel secundario de la ciudad de Trujillo. Con enfoquecuantitativo, tipo aplicada, nivel explicativo y diseño pre experimental. Se administró el instrumento del IRI (Índice de Reactividad Interpersonal) de Davis, antes y después del programa, el cual se desarrolló en espacios acogedores durante 16 semanas. Los resultados obtenidos muestran avances estadísticamente significativos en la mejora de la empatía en los adolescentes. Se concluye que la aplicación del programa lúdico basado en valores mejora significativamente la empatía de los estudiantes comprobando que puede ser aprendida, modificada y ejercitada.<hr/>ABSTRACT The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of a value-based play program to improve adolescent’s empathy in a female public educational institution at the secondary level of the city of Trujillo. With quantitative focus, applied type, explanatory level and pre-experimental design. Davis' IRI (Interpersonal Reactivity Index) instrument was administered before and after the program, which was developed in cozy spaces for 16 weeks. The results obtained show statistically significant advances in adolescent’s. It is concluded that the implementation of the value-based play program significantly improved students' empathy, what comes to prove that this can be learned, modified and exercised. <![CDATA[Educación y pandemia: desafío para los docentes de educación básica superior y bachillerato de la ciudad de Ibarra, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400307&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La emergencia sanitaria provocada por el COVID-19 ha golpeado de manera directa a la forma de vida, especialmente marcada por el aislamiento social, generando una situación nunca antes vista en los escenarios educativos, en este documento se presentan los resultados de una investigación desarrollada con la finalidad de identificar los desafíos pedagógicos y tecnológicos que enfrentan los docentes de básica superior y bachillerato de la ciudad de Ibarra en tiempos de pandemia, para lo cual se aplicó una encuesta en línea a los docentes de las diferentes unidades educativas de la ciudad de Ibarra-Ecuador, llegando a determinar que tanto a nivel pedagógico como tecnológico son desafíos significativos, fundamentalmente en cuanto al cambio drástico de metodología y recursos didácticos, así como el hecho de tener que adquirir equipos tecnológicos, hacer mejoras en la conectividad y capacitarse rápidamente en el uso de las nuevas tecnologías, con una preocupación marcada por los grupos de estudiantes que no tienen acceso tecnológico.<hr/>ABSTRACT The health emergency caused by COVID-19 has directly hit the way of life, especially marked by social isolation, generating a situation never seen before in educational settings, this document presents the results of an investigation developed with The purpose of identifying the pedagogical and technological challenges faced by teachers of basic superior and high school of the city of Ibarra in times of pandemic, for which an online survey was applied to teachers of the different educational units of the city of Ibarra -Ecuador, coming to determine that both at a pedagogical and technological level are significant challenges, fundamentally in terms of the drastic change in methodology and didactic resources, as well as the fact of having to acquire technological equipment, make improvements in connectivity and be quickly trained in the use of new technologies, with a concern marked by groups of students who do not have technological access. <![CDATA[Cultura digital y el desarrollo de competencias matemáticas en la educación universitaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400314&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Esta investigación tuvo como objetivo identificar el nivel de culturadigital y su relación con el desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes al inicio de la carrera universitaria. El diseño de investigación fue mixto, la muestra estuvo constituido por 43 estudiantes del segundo ciclo de la carrera profesional de economía, para la recolección de datos y producción de información se tuvo en cuenta la observación directa, cuestionario, entrevista y aplicación de rúbrica de evaluación de logro de capacidades. Tras la realización del trabajo de campo se obtuvo como resultado, que el 85% de los estudiantes tienen acceso y son usuarios natos de la tecnología digital, más del 50% en primera instancia no utilizaban la tecnología con fines educativos, la inserción de la tecnología en el proceso didáctico influyó de manera significativa durante las actividades educativas, habituándose al uso pertinente de su conocimiento y mentalidad digital, mostrando agilidad y mentalidad innovadora en trabajos colaborativos, como parte de su cultura digital; mostrando conformidad sobre las actividades realizadas másdel 84% de los participantes. Evidenciándose,que lacultura digital de los estudiantesexpresado en el uso eficiente de los recursos que brinda tecnología, tiene relación directa y favorece de manera significativa en el desarrollo de las competencias matemáticas de los estudiantes universitarios.<hr/>ABSTRACT This research aimed to identify the level of digital culture and its relationship with the development of mathematical competencies in students at the beginning of the university career. The research design was mixed, the sample consisted of 43 students from the second cycle of the professional career in economics, for data collection and information production, direct observation, and questionnaire, interview and application of the evaluation rubric were taken into account ability achievement. After carrying out the field work, it was obtained as a result that 85% of the students have access and are natural users of digital technology, more than 50% in the first instance did not use technology for educational purposes, the insertion of technology in the didactic process he had a significant influence during educational activities, getting used to the pertinent use of his knowledge and digital mentality, showing agility and innovative mentality in collaborative work, as part of his digital culture; showing agreement on the activities carried out, plus 84% ​​of the participants. Evidenced that the digital culture of students expressed in the efficient use of resources provided by technology, has a direct relationship and significantly favors the development of mathematical competencies of university students. <![CDATA[El derecho a la educación a partir de la pandemia COVID 19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400324&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Dentro de la presente investigación se ha abordado el tema del derecho a la educación a partir de la pandemia COVID 19, toda vez de que con fecha 17 de marzo del año 2020, a través de Decreto Presidencial No. 1017 se declaró el Estado de Emergencia emitido por el presidente Constitucional de la República del Ecuador y por ende se miró la necesidad de suspender las clases presenciales con la finalidad de continuar con las clases de manera virtual o a distancia precautelando la salud de la humanidad, a través del acuerdo ministerial Nro. MINEDUC-2020-00020-A, decretado por la Ministra de Educación, en tal virtud, docentes y estudiantes debieron adaptarse a esta nueva modalidad de aprendizaje virtual.<hr/>ABSTRACT This research has addressed the issue of the right to education from the COVID 19 pandemic, since on March 17, 2020, through Presidential Decree No. 1017 was declared a State of Emergency issued by the Constitutional President of the Republic of Ecuador and therefore it was necessary to suspend on-site classes in order to continue with classes virtually or remotely. 1017 declared the State of Emergency issued by the Constitutional President of the Republic of Ecuador and therefore the need to suspend the face-to-face classes in order to continue with classes virtually or remotely to protect the health of humanity, through the ministerial agreement No. MINEDUC-2020-00020-A, decreed by the Minister of Education, in such virtue teachers and students had to adapt to this new mode of virtual learning. <![CDATA[Influencia de la violencia intrafamiliar en el rendimiento académico de adolescentes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400330&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La violencia intrafamiliar es un fenómeno multidimensional, sus explicaciones son variadas y su índice de ocurrencia cambia según el estrato social, nivel educativo, edad o género de los implicados. Objetivo: analizar críticamente la incidencia de este tipo de violencia al interior de las familias y su impacto en el rendimiento escolar de los adolescentes de la UnidadEducativaVicente Fierro de la ciudad de Tulcán. Metodología: La investigación fue de carácter descriptivo, para lo cual se utilizó la técnica de la encuesta, utilizando un cuestionario prediseñado compuesto de 30 ítems, relacionados con las circunstancias que se presentan dentro del entorno familiar del estudiante, apoyado, en preguntas claves de la violencia intrafamiliar en relación con el rendimiento académico. Resultados: Los resultados obtenidos muestran que la violencia intrafamiliar influye de manera significativa en los estudiantes de 8vo y 10mo año siendo estos los que perciben mayor violencia, y tienen bajos niveles académicos. La violencia intrafamiliar afecta de manera significativa el rendimiento académico en los adolescentes de cualquier contexto social.<hr/>ABSTRACT Domestic violence is a multidimensional phenomenon, its explanations are varied and its rate of occurrence changes according to the social stratum, educational level, age or gender of those involved. Objective: to critically analyze the incidence of this type of violence within families and its impact on the school performance of adolescents of the Vicente Fierro Educational Unit in the city of Tulcan. Methodology: The research was descriptive in nature, using the survey technique, using a pre-designed questionnaire composed of 30 items, related to the circumstances that occur within the student's family environment, supported by key questions on domestic violence in relation to academic performance. Results: The results obtained show that domestic violence has a significant influence on 8th and 10th grade students, who perceive greater violence and have low academic levels. Domestic violence significantly affects the academic performance of adolescents in any social context. <![CDATA[Estrategias didácticas para disminuir trastornos de dislexia y disortografía]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400338&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo es el resultado de la encuesta aplicada a los docentes y padres de familia de la Unidad Educativa “Liceo de las Américas”; por lo que el objetivo es aplicar estrategias didácticas para disminuir trastornos de dislexia y disortografía en estudiantes de 8vo a 10mo de EGB de la Unidad Educativa “Liceo de las Américas”, en Santo Domingo de los Tsáchilas. Los métodos utilizados son; inductivo deductivo, histórico lógico; la técnica de la encuesta y un instrumento que fue el cuestionario. Esta investigación propone las estrategias más usuales, adecuadas a la edad, nivel y personalidad de los jóvenes permitiendo a los docentes y estudiantes asimilar adaptaciones que colaborarán con el proceso de enseñanza-aprendizaje, dichas estrategias presentan actividades atendiendo a las necesidades de acuerdo con los trastornos mencionados.<hr/>ABSTRACT This work is the result of the survey applied to teachers and parents of the Educational Unit "Liceo de las Américas"; so the objective is to apply didactic strategies to reduce dyslexia and dysorthography disorders in students from 8th to 10th grade of EGB of the Educational Unit "Liceo de las Américas", in Santo Domingo de los Tsáchilas. The methods used were inductive, deductive, historical-logical, the survey technique and a questionnaire instrument. This research proposes the most usual strategies, appropriate to the age, level and personality of the young people, allowing teachers and students to assimilate adaptations that will collaborate with the teaching-learning process. These strategies present activities according to the needs of the mentioned disorders. <![CDATA[Comprensión de la experiencia reflexiva del ser en la familia desde la logoterapia para la vida]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400345&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente proyecto es un estudio cualitativo de caso en una mujer de 25 años que presenta la reflexión en torno al ser en la familia desde la logoterapia para la vida. Esta investigación tuvo como propósito comprender la experiencia de esta mujer desde un enfoque fenomenológico que permite realizar la recolección de información a través de entrevistas a profundidad en donde emergen 6 categorías sobre las que se lleva a cabo, la descripción, interpretación y análisis minucioso de la experiencia, logrando comprender la importancia de la apertura existencial para disminuir la resistencia y dar apertura a las características de la reflexión identificando así el rol que asume en su dinámica relacional familiar.<hr/>ABSTRACT This project is a qualitative case study in a 25-year-old woman that presents the reflection on being in the family from logotherapy for life. The purpose of this research was to understand the experience of this woman from a phenomenological approach that allows the collection of information through in-depth interviews where 6 categories emerge on which it is carried out, the description, interpretation and detailed analysis of the experience, managing to understand the importance of existential openness to reduce resistance and open up the characteristics of reflection, thus identifying the role it assumes in its family relational dynamics. <![CDATA[Educación universitaria y sus estructuras pedagógicas, ¿o serán otras?]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400354&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La importancia de los estudios pedagógicos es indiscutibleen la universidad tecnológica actual donde se trata de estructurar al profesor y al estudiante como dos mundos diferentes. El objetivo esvalorar si la pedagogía como ciencia en la universidad es pertinente para investigar en educación sobre la formación del hombre para su profesión.El tipo de investigación se basa en un alcance exploratorio con carácter observacional y analítico basado en un estudio retrospectivo del tema investigado mediante la interpretación y comparación.El principal resultado ha sido la comparación entre la Pedagogía y la Andragogía. Se concluye que la educación del hombre como ser único, de naturaleza socio biológica desde niño a su adultez es objeto de estudio de la Pedagogía General.<hr/>ABSTRACT The importance of pedagogical studies is indisputable in today's technological university where some scholars are structuring the teacher and the student as two different worlds. The objective is to assess whether pedagogy as a science in the university is relevant to research in education on the formation of men for their profession. The type of research is based on an exploratory scope with an observational and analytical nature based on a retrospective study of the examined topic through interpretation and comparison. The main result has been the comparison between Pedagogy and Andragogy. It is concluded that the education of man as a unique human being, of a socio-biological nature from childhood to adulthood is the object of study of General Pedagogy. <![CDATA[Intervención educativa en la prevención de enfermedades cardiovasculares en comunidades urbanas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400363&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio de la prevención de enfermedades cardiovasculares en comunidades urbanas es actual, necesario y pertinente, pues estas causan la muerte anual a un número elevado de la población mundial, es por ello que el objetivo del presente estudio fue elaborar una estrategia de intervención educativa para la prevención de enfermedades cardiovasculares en las comunidades urbanas del departamento de Cundinamarca, en Colombia. Se realizó un estudio pre-experimental en el que participaron 120 pobladores urbanos de cuatro municipios del departamento de Cundinamarca en Colombia. Al analizar los resultados se determinaron deferencias significativas entre la primera medición y la segunda de (p &lt; 0,005) en la mayoría de los aspectos evaluados, lo que indica que la estrategia de intervención educativa influyó en la prevención de enfermedades cardiovasculares.<hr/>ABSTRACT The study of the prevention of cardiovascular diseases in urban communities is current, necessary and pertinent, since these diseases cause the annual death of a large number of the world's population. Therefore, the objective of this study was to develop an educational intervention strategy for the prevention of cardiovascular diseases in urban communities in the department of Cundinamarca, Colombia. A pre-experimental study was carried out with the participation of 120 urban dwellers from four municipalities in the department of Cundinamarca in Colombia. On analyzing the results, significant differences were found between the first and second measurements (p &lt; 0.005) in most of the aspects evaluated, indicating that the educational intervention strategy had an influence on the prevention of cardiovascular disease. <![CDATA[Direccionamiento institucional para el control y la mejora continua en los sistemas universitarios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400374&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los desafíos del direccionamiento institucional se traducen en prácticas gerenciales, que condicionan la buena marcha de los procesos que acontecen en una universidad, a esas realidades se enfoca el estudio que a continuación se presenta. Se parte de la problemática: ¿Cómo favorecer el correcto direccionamiento empresarial para asegurar el desarrollo de los sistemas universitarios? El objetivo planteado se concreta en Desarrollar un Sistema de Direccionamiento Institucional para el control y la mejora continua del sistema universitario en UNIANDES Quevedo. Se han empleado diversos métodos, bajo un enfoque de investigación cuali cuantitativa. El resultado está reconocido en la elaboración del sistema de Direccionamiento institucional de la Universidad UNIANDES Quevedo.<hr/>ABSTRACT The challenges of institutional management are translated into managerial practices, which condition the smooth running of the processes that take place in a university, and the study presented below focuses on these realities. The starting point is the problem: How to favor the correct business management to ensure the development of university systems? The objective is to develop an Institutional Management System for the control and continuous improvement of the university system in UNIANDES Quevedo. Several methods have been used, under a qualitative and quantitative research approach. The result is recognized in the elaboration of the Institutional Management System of UNIANDES Quevedo University. <![CDATA[Desgaste emocional de docentes universitarios en entornos virtuales de formación en período de contingencia sanitaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400379&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desgaste emocional se ha convertido en uno de los riesgos más frecuentes en el entorno laboral del presente siglo, la investigación que se presenta tiene la finalidad de evaluar el desgaste emocional de docentes universitarios en entornos virtuales de aprendizaje durante la pandemia. Para el desarrollo del trabajo se revisan los instrumentos empleados para medir el desgaste emocional y se propone un procedimiento que consta de cuatro etapas y un cuestionario que arrojan como resultado que más del 60% de los docentes estudiados padecen de desgaste emocional y que los elementos que más inciden en ello son el agotamiento al final de la jornada laboral, excesivo tiempo dedicado al trabajo y bajo nivel de concentración durante la jornada laboral.<hr/>ABSTRACT Emotional exhaustion has become one of the most frequent risks in the work environment of the present century. The research presented here aims to evaluate the emotional exhaustion of university teachers in virtual learning environments during the pandemic. For the development of the work, the instruments used to measure emotional exhaustion are reviewed and a procedure consisting of four stages and a questionnaire is proposed. The results show that more than 60% of the teachers studied suffer from emotional exhaustion and that the elements that most affect it are exhaustion at the end of the working day, excessive time dedicated to work and low level of concentration during the working day. <![CDATA[La formación profesional del cirujano pediatra en Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400387&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La cirugía pediátrica experimenta desarrollo en la asistencia, así como en la investigación y en la docencia. Los profesores de Holguín tienen el encargo social de formar especialistas en la región oriental de Cuba. Deben contar con herramientas para perfeccionar el proceso de enseñanza- aprendizaje. El objetivo fue proponer un modelo para la formación del especialista en Cirugía Pediátrica. Investigación de desarrollo. Se diseñó una modelo para la formación profesional del cirujano pediatra. Se aplicaron métodos teóricos y empíricos. Se detectaron insuficiencias metodológicas en el programa de formación actual que limita el proceso de enseñanza aprendizaje de la cirugía pediátrica. Se obtuvo una modelo que favorece la formación de este profesional.<hr/>ABSTRACT Pediatric surgery undergoes development in care, as well as in research and teaching. Holguín teachers have the social commission of training specialists in the eastern region of Cuba. They must have tools to improve the teaching-learning process. The objective was to propose a model for the training of the specialist in Pediatric Surgery. Development research. A model was designed for the professional training of the pediatric surgeon. Theoretical and empirical methods were applied. Methodological shortcomings were detected in the current training program that limits the teaching-learning process of pediatric surgery. A model was obtained that favors the training of this professional. <![CDATA[Software educativo basado en tecnología de pantalla táctil para la enseñanza en estudiantes con capacidades especiales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400396&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La tecnología táctil está siendo utilizada en diferentes ámbitos, sin embargo, para la adopción en el ámbito educativo y especialmente en la educación de estudiantes con deficiencias cognitiva, física, autismo, síndrome Down y sordos no se ha empleado a pesar de las múltiples ventajas que tiene. El objetivo es implementar un software basado en pantallas táctil es para la enseñanza de los estudiantes con capacidades especiales de la Unidad educativa de sordos y del Instituto de educación especial de Ibarra, Ecuador con la finalidad de facilitar la enseñanza tanto en las aulas de clase como en el hogar. El software permitirá mejorar el aprendizaje de los estudiantes con capacidades especiales. Se presenta una encuesta aplicada a personas involucradas a través del cual se identifica las necesidades.<hr/>ABSTRACT Tactile technology is being used in different areas, however, for the adoption in the educational field and especially in the education of students with cognitive impairments, physical, autism, Down syndrome and deaf has not been used despite the many advantages it has. The objective is to implement a software based on touch screens for teaching students with special abilities of the educational unit for the deaf and the special education institute of Ibarra, Ecuador in order to facilitate teaching both in the classroom and at home. The software will improve the learning of students with special abilities. A survey applied to the people involved is presented through which the needs are identified. <![CDATA[Nivel de consumo de cigarrillo en estudiantes del nivel cero, carrera de odontología, Universidad Uniandes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400405&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El consumo de tabaco en jóvenes se ha convertido en una problemática social, de tal modo que determinar el nivel de consumo de cigarrillo en estudiantes resulta importante para poder identificar el efecto que tiene dicha sustancia. Se realizó una investigación de carácter observacional, cuantitativo y trasversal en una muestra de 68 estudiantes pertenecientes al nivel cero de la carrera de odontología de UNIANDES, a los mismos que se les aplicó una encuesta validada referente al consumo de tabaco, obteniendo como resultados relevantes la existencia de un alto de nivel de desconocimiento sobre las consecuencias que puede traer en consumo de tabaco, llegando a la conclusión se debe educar de mejor manera a los alumnos sobre los efectos negativos que produce fumar.<hr/>ABSTRACT Tobacco consumption in young people has become a social problem, so that determining the level of cigarette consumption in students is important in order to identify the effect of this substance. An observational, quantitative and transversal research was carried out in a sample of 68 students belonging to level zero of the dentistry career of UNIANDES, to whom a validated survey on tobacco consumption was applied, obtaining as relevant results the existence of a high level of ignorance about the consequences of tobacco consumption, reaching the conclusion that students should be educated in a better way about the negative effects of smoking. <![CDATA[Intervención del trabajador social en casos de violencia contra la mujer, interpretación fenomenológica desde la práctica profesional]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400410&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo tuvo lugar en la ciudad de Girardot-Colombia a partir del acercamiento que realizan los estudiantes del programa Trabajo Social a casos de violencia contra la mujer en los escenarios de reconocimiento activo durante de su proceso de práctica profesional. Es en estos escenarios donde se identifican las situaciones particulares que presenta cada mujer agredida, desde una interpretación fenomenológica y un proceso metodológico propio de las Investigaciones sociales cualitativas, con técnicas como la entrevista, las guías de observación y la cartografía familiar. Asimismo, se exploran los conocimientos, habilidades y competencias con las que cuentan las estudiantes para tratar temas de Violencia por Razón de Género-VRG, así como los casos identificados en las instituciones que existen en la ciudad para tratar dicha problemática.Los resultados obtenidos sugieren la posibilidad de generar un diagnóstico municipal acerca de violencia de género, a partir de una postura ética y reflexiva frente a los paradigmas existentes en cuanto a violencia de género, y la interpretación que se hace con la teoría de género, evidenciando una problemática que afecta a la mitad de la humanidad, desde concepciones históricas donde la mujer es víctima y objeto de discriminación.<hr/>ABSTRACT The present work is located in the city of Girardot-Colombia and is based on an approach carried out by Social Work students in the frame of their professional practices in which various cases of violence against women took place on the scenarios of active recognition. It is in these scenarios where particular situations presented by each attacked woman are identified and interpreted from the phenomenological theory by using typical methodological processes of qualitative social investigations, with techniques such as the interview, observation guides and family mapping. Likewise, the knowledge, skills and competencies that are present in the students for dealing with issues of Gender-based Violence-GBV are explored, as well as the cases identified in the institutions that exist in the city to deal with this problem. The results obtained suggest the possibility of generating a municipal diagnosis about GBV, based on an ethical and reflective attitude towards the existing gender-based violence paradigms, and the interpretation made with gender theory, making evident a problem that affects half of humanity, from historical conceptions where women are victims and object of discrimination. <![CDATA[Liderazgo, calidad y educación. Sistemas de gestión de calidad en instituciones educativas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400419&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente documento expone el desarrollo, los resultados y el alcance de una investigación de tesis doctoral cuyo objetivo general consistió en analizar el papel del liderazgo de los directivos docentes en los procesos del Sistema de Gestión de Calidad para el logro y aseguramiento de la calidad del servicio educativo ofrecido por el Colegio Luigi Pirandello (Bogotá DC) y el Gimnasio Campestre Reino Británico (Tenjo), ubicados en el departamento de Cundinamarca, Colombia. Desde una investigación correlacional causal, con enfoque mixto y un diseño no experimental, se analizó la relación entre los procesos directivo, administrativo, pedagógico y comunitario, a propósito de la función del liderazgo de los directivos docentes. La calidad en la educación es analizada desde una concepción amplia en donde la educación es, ante todo, un derecho fundamental en el contexto de un Estado Social de Derecho, y un elemento esencial en la construcción de la justicia social.<hr/>ABSTRACT This document presents the development, results and scope of a doctoral thesis investigation whose general objective was to analyze the role of leadership of teaching managers in the processes of the Quality Management System for the achievement and quality assurance of the educational service offered by the Luigi Pirandello School (Bogotá DC) and the CampestreReinoBritánico Gymnasium (Tenjo), located in the department of Cundinamarca, Colombia. From a causal correlational investigation, with a mixed approach and a non-experimental design, the relationship between the managerial, administrative, pedagogical and community processes was analyzed, regarding the leadership function of teaching managers. The quality of education is analyzed from a broad conception where education is, above all, a fundamental right in the context of a Social Rule of Law, and an essential element in the construction of social justice. <![CDATA[El modelo instruccional assure como herramienta para el aprendizaje autónomo en tiempos de crisis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400428&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La pandemia del Covid-19 trajo consigo muchos retos para la humanidad. En el caso de la educación superior, proporcionó un reto que reconfiguró el escenario de enseñanza- aprendizaje de profesores, estudiantes e instituciones. Cada uno de los actores implicados, probó, revisó y evaluó múltiples herramientas para dar alcance a las nuevas dificultades, límites y logros académicos. Los profesores, debieron apropiarse de herramientas digitales para darle continuidad a los contenidos de sus asignaturas. Por su parte los estudiantes, como respuesta a los nuevos ambientes de aprendizaje mediados por la tecnología, sus capacidades y competencias se enlazaron con el aprendizaje autónomo y en red. Para las instituciones, el reto las condujo a crear nuevos escenarios y a contener las necesidades que irrumpieron día a día. Es por esto que, este artículo tiene como propósito diseñar el curso de Agroecosistemas de Clima Frío mediante el modelo instruccional ASSURE, como una respuesta a las necesidades de aprendizaje identificadas en un grupo de estudiantes del programa de Ingeniería Agroecológica en una institución de educación superior en Zipaquirá, Colombia.<hr/>ABSTRACT The Covid-19 pandemic brought with it many challenges for humanity. In the case of higher education, it provided a challenge that reconfigured the teaching-learning scenario for teachers, students and institutions. Each of the actors involved tested, reviewed and evaluated multiple tools to meet the new difficulties, limits and academic achievements. The teachers had to appropriate digital tools to give continuity to the contents of their subjects. For their part, the students, in response to the new learning environments mediated by technology, their capacities and competencies were linked to autonomous and networked learning. For the institutions, the challenge led them to create new scenarios and contain the needs that arose every day. For this reason, this article aims to design the Cold Climate Agroecosystems course through the ASSURE instructional model, as a response to the learning needs identified in a group of students from the Agroecological Engineering program in a higher education institution in Zipaquirá, Colombia. <![CDATA[Accesibilidad en los establecimientos hoteleros: caso de estudio Loja, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400436&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente investigación analiza el grado de accesibilidad para personas con discapacidad de los hoteles categorizados como tres, cuatro y cinco estrellas de la Ciudad de Loja-Ecuador, en cuanto a las instalaciones e infraestructura física. La metodología consistió en un estudio de caso de carácter exploratorio con la utilización de distintas herramientas tanto cuantitativas como cualitativas. Se realizó una amplia investigación documental, básicamente sobre las normas NTE-INEN sobre accesibilidad al medio físico, y se elaboró un instrumento de recolección de datos, una lista de verificación, para evaluar el grado de accesibilidad de los hoteles. Los resultados obtenidos indican que a mayor categorización de estrellas de los establecimientos hoteleros, mayor es la probabilidad del cumplimiento con las normas NTE-INEN y más son las acciones de mejoramiento realizadas en infraestructura, especialmente para personas que tienen limitaciones físicas.<hr/>ABSTRACT This research analyzes the degree of accessibility for people with disabilities in hotels categorized as three, four and five stars in the city of Loja-Ecuador, in terms of facilities and physical infrastructure. The methodology consisted of an exploratory case study with the use of different quantitative and qualitative tools. Extensive documentary research was carried out, basically on the NTE-INEN standards on accessibility to the physical environment, and a data collection instrument, a checklist, was developed to evaluate the degree of accessibility of the hotels. The results obtained indicate that the higher the star rating of the hotel establishments, the greater the probability of compliance with the NTE-INEN standards and the more improvement actions carried out in infrastructure, especially for people with physical limitations. <![CDATA[Análisis del proceso de inclusión socio-laboral de la mujer: formación y capacitación para promoción-equidad de género]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400443&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La mujer juega un papel importante en el impulso de la productividad de cualquier área laboral, es un elemento clave y estratégico para el mismo, por ello es importante la formación de la misma, mejorar sus condiciones de vida y permitir que esta se empodere de los espacios productivos. Más sin embargo la problemática a la que las mujeres de edad productiva se enfrentan en la Ciudad de Guayaquil, aún con programas de inclusión elaborados como lo son el Buen Vivir; radica en lo complicado que es la inserción de las mismas en el área laboral; en la que se toma en cuenta el sexo de quien realiza la actividad, más no su desarrollo, crecimiento y habilidades. Por ello mediante una investigación documental, de campo, descriptiva y de proyecto factible, basada en una modalidad cuali-cuantitativa se busca obtener la información y los datos de los sectores productivos en los que la mujer como tal puede desenvolverse y así aportar e impulsar potencialmente. Estos datos ayudarán a determinar la falencia que el mercado laboral posee al incluir a la mujer.<hr/>ABSTRACT Women play an important role in boosting the productivity of any work area, it is a key and strategic element for it, and therefore it is important to train it, improve their living conditions and allow it to empower them productive spaces. However, the problem that women of productive age face in the City of Guayaquil, even with inclusion programs developed such as BuenVivir; it lies in how complicated it is to insert them into the workplace; in which the sex of the person performing the activity is taken into account, but not their development, growth and abilities. For this reason, through documentary, field, descriptive and feasible project research, based on a qualitative-quantitative modality, it seeks to obtain information and data from the productive sectors in which women as such can develop and thus contribute and potentially promote. These data will help determine the weakness that the labor market has when it includes women. <![CDATA[Competencias digitales y habilidades investigativas en estudiantes de una Universidad Pública de Lima]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400450&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación partió del objetivo establecer la relación que existe entre las competencias digitales y las habilidades investigativas en estudiantes de la Universidad Nacional de Cañete. Para ello se realizó una investigación del tipo básico, nivel correlacional y un diseño descriptivo correlacional y se trabajó con una muestra probabilística conformada por 155 estudiantes. Para ello se ha aplicado dos cuestionarios que fueron confiabilizados a través del Alfa de Cronbach (0,954 y 0,986) y la validez de constructo confirmatorio (0,993 y 0,991) además se tuvo en cuenta el criterio del consentimiento informado de la muestra de estudio. La conclusión a la que se llegó fue que existe una relación directa fuerte (0,896) y altamente significativa (p-valor: 0,000) entre las competencias digitales y las habilidades investigativas en estudiantes de la Universidad Nacional de Cañete.<hr/>ABSTRACT The research started with the objective of establishing the relationship that exists between digital competences and investigative skills in students of the National University of Cañete. For this, an investigation of the basic type, correlational level and a correlational descriptive design was carried out and worked with a probabilistic sample made up of 155 students. For this, two questionnaires have been applied that were made reliable through Cronbach's Alpha (0.954 and 0.986) and the validity of the confirmatory construct (0.993 and 0.991), in addition, the criterion of informed consent of the study sample was taken into account. The conclusion reached was that there is a direct (0,896) and highly significant relationship (p-value: 0,000) between digital competences and research skills in students of the National University of Cañete. <![CDATA[La transferencia de preparación de fuerza en tierra en el polo acuático femenino en el proceso iniciación deportiva]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400456&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El momento de iniciación deportiva ha sido analizado ampliamente por distintos autores del campo de la educación física o el entrenamiento infantil. Estos expresan diferentes criterios de análisis en defensa del bienestar del niño o joven que va a realizar alguna actividad física o deportiva, así como la influencia de la preparación de fuerza desde las edades tempranas, lo que constituye un reto para los profesionales del deporte en estas edades. El objetivo del artículo es exponer una metodología a los entrenadores de las áreas deportivas, para el desarrollo de la fuerza en tierra en estas edades y su transferencia el medio acuático. Se exponen las principales causas de los resultados de este deporte en la provincia de Cienfuegos lo que arroja una falta de preparación de fuerza desde la iniciación deportiva lo que dificulta la preparación de esta capacidad en el medio acuático al momento de enseñar y realizar las acciones técnico tácticas. Para la elaboración de la metodología, se utilizaron métodos teóricos y empíricos. La propuesta brinda una alternativa para desarrollar la fuerza y su transferirla al medio acuático por la gran variabilidad de los ejercicios propuesto para los en los diferentes planos musculares y lo tipos de fuerza que deben desarrollarse en esas edades investigadas.<hr/>ABSTRACT Different authors that are usually linked to the field of physical education or child training have analyzed the moment or age of sports initiation extensively. In its conclusions, we find different criteria of analysis in defense of the well-being of the child or young person that is going to carry out some physical or sport activity as well as the influence of the preparation of force from the early ages, which constitutes a challenge for the sports professionals in these ages. The objective of this research is to provide the coaches of the sports areas, a work tool for the development of force on land in these ages and their transfer to the aquatic environment, for this a study was made of the main causes of the results of this sport in the province of Cienfuegos which gave us as a result the lack of strength preparation since the sports initiative between 11-12 years, which makes it difficult to prepare this capacity in the aquatic environment when teaching and performing technical tactical actions. The proposed methodology provides great variability in the execution of the exercises in the different muscular planes and the types of force that must be developed in those ages investigated. <![CDATA[Reforma de la educacıón en Azerbayán durante el período zarısta: un paradıgma de prıorıdades]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400467&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The objective of this article is to analyze the educational reforms in the territory of the Caucasus during the Tsarist rule. The research has a qualitative nature and the analysis of historical documents was used as the main research method. It was found that in general there were disparities in the development of the territories as well as in the acceptance by local residents regarding the Russian forms. In general, the Armenian ethnic group accepted the Russification quite quickly, however in the Muslim towns this process was more complicated. Unquestionably, the educational reforms promoted the development of the territory, which is demonstrated by the number of secular schools and gymnasiums created, which was enhanced in this new educational context. However, as education is more than learning forms and methods for solving problems, the Russification process eventually intensified the contradictions between a pro-Russian elite and a movement defending national identity.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo es analizar las reformas educacionales en el territorio del Cáucaso durante el dominio zarista. La investigación tiene una naturaleza cualitativa y como principal método de investigación se utilizó el análisis de documentos históricos. Se encontró que de manera general existiron disparidades en el desarrollo de los territorios así como en la aceptación por parte de los residentes locales respecto a las formas rusas. De manera general la etnia armenia aceptó la rusificación de manera bastante rápida sin embargo en los pueblos musulmanes este proceso fue más complicado. Indiscutiblemente, las reformas educacionales potenciaron el desarrollo del territorio lo que se demuestra con la cantidad de escuelas seculares y gimnasios creados, lo que fue potenciado en este nuevo contexto educativo. Sin embrago, como la educación es más que el aprendizaje de formas y métodos para la resolución de problemas el proceso de rusificación eventualmente intesificó las contradicciones entre una élite pro-rusa y un movimiento defensor de la identidad nacional. <![CDATA[Elaboración de planificaciones prácticas con contenido científico para la escuela “María Luisa de Sotomayor” en la parroquia Pimocha del cantón Babahoyo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400476&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo se realizó como resultado de la encuesta aplicada en la que se determina que los alumnos en su mayoría no disponen de internet o aparatos electrónicos para desarrollar el proceso de enseñanza aprendizaje; por lo que nos plantemos el objetivo de implementar planificaciones prácticas físicas con contenido científico que permitan al estudiante alcanzar el aprendizaje ante la emergencia por COVID-19. Los métodos utilizados fueron el inductivo deductivo y técnicas como la encuesta. En esta investigación se dio una trilogía que fue muy bien aprovechada para conseguir buenos resultados en el campo de la educación, por una parte, estuvieron los programas educativos impartidos por el Ministerio que fueron muy bien aprovechados para elaborar las planificaciones y estas fueron entregadas a los alumnos de la para Unidad Educativa “María Luisa de Sotomayor” que no tenían acceso a internet.<hr/>ABSTRACT This work was carried out as a result of the survey applied in which it was determined that most of the students do not have internet or electronic devices to develop the teaching-learning process; therefore, we set the objective of implementing practical physical planning with scientific content that will allow the student to achieve learning in the face of the COVID-19 emergency. The methods used were inductive-deductive and techniques such as the survey. In this research there was a trilogy that was very well used to achieve good results in the field of education, on the one hand, there were the educational programs provided by the Ministry that were very well used to develop the plans and these were delivered to the students of the Educational Unit "Maria Luisa de Sotomayor" who did not have access to the Internet.