Scielo RSS <![CDATA[Varona. Revista Científico Metodológica]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1992-823820180001&lang=es vol. num. 66 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[55 Aniversario del Varona]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Dr. C. Rolando Esteban Buenavilla recio: una vida dedicada al magisterio]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo trata, en una breve síntesis, la vida y la obra del Dr. Rolando Esteban Buenavilla Recio, alumno-fundador del Pedagógico Varona, actualmente Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, y uno de sus excelentes profesores durante 51 años de labor ininterrumpida. Fue Profesor Titular y Consultante de esta Universidad, y realizó numerosas investigaciones, así como tutoreó un significativo número de tesis de doctorado, tesis de maestría y trabajos de diploma. El 2 de septiembre de 2017, a los 89 años de edad, este insigne profesor dejó de existir, pero su obra es una suerte de vigía que señala el camino en la formación de profesores en Cuba.<hr/>ABSTRACT This work tries, in a brief synthesis, the life and work of the doctor Rolando Buenavilla Recio, student-founder of the Varona Pedagogic, and one of its excellent professors, during 51 years of uninterrupted work. It was Titular Professor and Consulting Professor of this University and the carried numerous investigations, as well as tutor a significant number of Thesis of Doctorate, Thesis of Master and Work of Diplomas. On September 2, 2017, this famous professor died, but his work is a masthead luck that points out us the road in the formation of professors in Cuba. <![CDATA[Los estudios de ciencia-tecnología-sociedad, un elemento esencial para un mejor desarrollo del invento, la innovación y la cultura en el emprendimiento productivo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo va dirigido a la influencia que poseen los estudios de ciencia-tecnología-sociedad para un mejor desarrollo del invento, la innovación y el emprendimiento productivo en la sociedad actual. Los estudios de ciencia-tecnología-sociedad empezaron a conocerse en el mundo en el siglo xx, sobre la década de los 60 en Europa en un ámbito universitario y más tarde en América se iniciaron por los movimientos ecologistas, no obstante, no se tenía una clara conciencia de la importancia que estos poseían para el desarrollo científico-técnico y la cultura científica en general. Hasta que se llegó al convencimiento por la comunidad científica que no existe desarrollo científico ni técnico sino se parte de las necesidades sociales. Ello conllevó a su vinculación con la invención, la innovación, el medioambiente y en los momentos actuales con una cultura para el emprendimiento productivo<hr/>ABSTRACT The present work is directed to the influence they possess the science-technology-society studies for a better development of the invention, the innovation and the Emprendimiento productive in the current society. The science-technology-society studies began to know in the world in the past century, on the decade of the 60 in Europe in an university environment and more late in America started for the ecologists movements, notwithstanding had not to him a clear conscience of the importance that the same possessed for the scientific-technical development and the scientific culture in general. Until reached to him the conviction for the scientific community it does not exist develops scientist nor technical but it splits of the social needs. It shared in bearing to your association with the invention, the innovation, the environmentand in the current moments with a culture for the productive entrepreneurship. <![CDATA[El tratamiento de la dimensión ambiental en la asignatura medios tecnológicos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo explica el tratamiento de la dimensión ambiental en la asignatura Medios Tecnológicos, ilustra sobre la base de actividades el cómo lograrlo, teniendo en cuenta la relación ciencia-técnica-producción. Tiene como objetivo definir actividades para la incorporación de la dimensión ambiental en esta asignatura técnica.<hr/>ABSTRACTS This paper explains the treatment of environmental dimension in the subject Technological Means, its exposes on basis of activities the how obtain it. The objective is to define class activities for the embodiment of the environmental dimension in this matter. <![CDATA[La formación para la promoción de la lectura desde la extensión universitaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación está dirigida al perfeccionamiento del proceso de extensión universitaria y particularmente a la promoción de la lectura desde una perspectiva formativa. La lógica de la investigación transitó, mediante diversos métodos de investigación, por el diagnóstico inicial del proceso de formación para la promoción de la lectura en la extensión universitaria y la elaboración del marco teórico. Como aporte teórico, se fundamentó una concepción pedagógica de dicho proceso, sustentada en la promoción cultural como método propio de la extensión universitaria, lo que permitió identificar tres etapas por las que transcurre, así como los principios que regulan su funcionamiento. A partir de la concepción pedagógica presentada, se diseñó una estrategia para su implementación a través de tres acciones estratégicas. El resultado científico del trabajo posee un elevado potencial de generalización a los centros de educación superior del país.<hr/>ABSTRACT The investigation is directed to the improvement of the process of university extension in the University Siblings Saíz Mounts of Goose of Pinegrove of the River and particularly in the reading promotion from a formative perspective. The logic of the investigation trafficked, by means of diverse investigation methods, for the initial diagnosis of the formation process for the reading promotion in the university extension and the elaboration of the theoretical mark. As theoretical contribution, a pedagogic conception of this process was based, sustained in the cultural promotion as method characteristic of the university extension, what allowed to identify three stages, as well as the principles that regulate its operation. Starting from the presented pedagogic conception, a strategy was designed for its implementation through three specific strategic actions. The scientific result of the work possesses a high generalization potential to the centers of superior education of the country. <![CDATA[La preparación del docente de la Educación Primaria para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo se realiza un análisis del contexto educativo cubano y del proceso de perfeccionamiento que se lleva a cabo específicamente en la Educación Primaria que promueve el desarrollo del proceso de inclusión educativa, motivo por el cual se impone la preparación del docente, que tiene la importante misión de educar en sus aulas a grupos heterogéneos de educandos con diferentes discapacidades, con un predominio significativo en los que poseen discapacidad intelectual. La atención a la diversidad en Cuba es un reto profesional para los docentes, buscar alternativas que favorezcan el desarrollo de cada educando teniendo en cuenta sus diferencias individuales es una tarea aún más complicada, que prevé el estudio y la búsqueda de alternativas adecuadas a cada caso en particular. Brindar una educación de calidad para todos debe ser el camino a seguir por el docente como facilitador comprometido con el cambio, con un amplio conocimiento de cada uno de sus educandos, sus intereses, motivaciones, potencialidades y necesidades. Por esto el objetivo es reflexionar sobre la preparación del docente de la Educación Primaria, para el logro de la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual, del municipio Boyeros, en la provincia La Habana.<hr/>ABSTRACT The Cuban accomplishes an analysis of the educational context himself in this article and of the process of perfecting that takes effect specifically in the Primary Education that promotes the development of the process of educational inclusion for which the preparation of the teacher, that has the important mission of educating at his classrooms heterogeneous pupils’ groups with different disabilities, with a significant predominance in those that possess intellectual disability is imposed, motive. The attention to the diversity in Cuba is a professional challenge for the teachers, looking for alternatives that they favor the development of every pupil taking his individual differences into account; a task is more complicated, that you foresee the study and the quest of alternatives made suitable to each case in particular. Offering an education of quality for all, the road should be to follow the teacher, like facilitator compromised with the change, with an ample knowledge of every one of its pupils, its interests, motivations, potentialities and needs. The objective is to reflect on the preparation of the teacher of the Primary Education, for the achievement of pupils’ educational inclusion with intellectual, municipality disability for it Bullock Drivers, in the provinces Havana. <![CDATA[Principales aportes de las tesis doctorales de educación ambiental y energética en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la actualidad existe a nivel nacional en general y en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona en particular, un importante compendio de resultados sobre educación ambiental y energética, por lo que es necesario instruir a los educadores ambientales en los avances que se están produciendo en estas áreas, para que los nuevos resultados y conclusiones generen diferentes cambios en la práctica educacional y pedagógica. Sin embargo, en ocasiones no existe una sistematización que posibilite comprender hasta donde se ha llegado y cuál sería la continuidad de otros estudios, limitando y haciendo más complejo el desarrollo de nuevas investigaciones, con el añadido de que, a veces, se comprueban temas y resultados muy semejantes y se observa carencia en otros. El objetivo principal es identificar los aportes y retos de las tesis doctorales de educación ambiental y energética en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.<hr/>ABSTRACT At the present time it exists at national level in general and in the University of Pedagogic Sciences Enrique José Varona in particular, an important summary of results on environmental and energy education, for what it is necessary to instruct the environmental educators in the advances that are taking place in these areas, so that the new results and conclusions generate different changes in the educational and pedagogic practice. However, in occasions a systematizing that facilitates to understand doesn’t exist up to where you have arrived and which the continuity of other studies would be, limiting and making more complex the development of new investigations, with the one added that sometimes, they are proven topics and very similar results and lack is observed in others. The main objective is to identify the contributions and challenges of the doctoral theses of environmental education and energetics in the University of Pedagogic Sciences Enrique José Varona. <![CDATA[La competencia investigativa en la profesionalización del profesor de inglés de la universidad de hoy]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los profesores de inglés de la universidad de hoy tienen un encargo social de importancia considerable teniendo en cuenta los retos que deben asumir relacionados con la necesidad del dominio de la lengua extranjera inglés en un mundo cada vez más global y conectado, en el que esta lengua constituye un instrumento de trabajo, cultura, educación intercultural y socialización del conocimiento. En este artículo las autoras, provenientes de universidades de Cuba y Colombia, presentan sus puntos de vista acerca de la competencia investigativa en el proceso de profesionalización de los profesores de inglés para su desarrollo profesional continuo y la formación idiomática de los estudiantes, a partir de sus experiencias en proyectos comunes.<hr/>ABSTRACT English language teachers in today´s Universities, more than ever, have a significant social responsibility considering that they teach the language as a tool for work and culture, socialization of knowledge and intercultural education, which requires their constant empowerment to succeed in a networked professional world. In this article, the authors discuss how the research competence is necessary to contribute to English teachers´ upgrading and professionalization, aspects that are necessary for teacher development and the fulfillment of their roles. Different standpoints are shared from the experiences of language educators of Universities like Cuba and Colombia. <![CDATA[Estudio exploratorio de la orientación profesional pedagógica en estudiantes de preuniversitario]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Teniendo en cuenta que en el contexto educacional cubano el ingreso de estudiantes a las carreras pedagógicas constituye un imperativo para enfrentar las demandas educacionales de cada territorio se impone el desarrollo de una orientación profesional dirigida especialmente al magisterio, aspecto que cobra especial significación en el preuniversitario, dada la proximidad de una toma de decisiones en cuanto al futuro profesional de los estudiantes. Los autores parten del conocimiento de las insuficiencias en la calidad del ingreso a la Universidad y Escuela Pedagógica de Pinar del Río y realizan un estudio exploratorio mediante la aplicación de métodos cuantitativos y cualitativos a una muestra de estudiantes y profesores, con el objetivo de analizar el comportamiento de la orientación profesional hacia carreras pedagógicas, cuyos resultados apuntan a la necesidad de potenciar un mayor vínculo afectivo de los estudiantes con la labor de los educadores y la concientización de la necesidad y el valor de esta profesión por parte de los docentes y las familias.<hr/>ABSTRACT Taking into account that in Cuban educational context, the entrance of students into pedagogical careers, constitutes an imperative to face the educational demands of each territory, the development of a professional orientation directed especially to the teaching profession is an imperative, aspect that acquires special significance in senior high school, given the proximity of a decision about the professional future of the students. The authors start from the knowledge of the insufficiencies in the quality of the entrance to the University and Pedagogic School of Pinar del Río, and realize an exploratory study by means of the application of quantitative and qualitative methods to a sample of students and professors with the objective of analyzing the behavior of professional orientation towards pedagogical careers, whose results point to the need to promote a greater emotional bond of students with the work of educators and the awareness of the need and value of this profession by teachers and families. <![CDATA[Pedagogía del oprimido: su aporte al estatuto epistemológico de la pedagogía]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo presenta un análisis de diferentes posiciones teóricas sobre el estatuto epistemológico de la pedagogía como ciencia y la vigencia que tiene el estudio de este tema en el ámbito de la formación de los educadores. En un segundo y tercer momentos se valoran las ideas, conceptos y punto de vista que plantea el pedagogo brasileño Paulo Freire en su obra insigne Pedagogía del oprimido, para valorar cómo esta aporta al desarrollo epistemológico de la pedagogía, desde la mirada del compromiso social del autor con los desposeídos y silenciados en la sociedad y en los espacios escolares.<hr/>ABSTRACT The article presents an analysis of different theoretical positions about the statute epistemology of the Pedagogy like science, and the validity that it has the study of this topic in to the environment of the educators training. In a second and third moment it is valued the ideas, concepts and point of views that the Brazilian educator outlines Paulo Freire in his he prays famous the Pedagogy of the oppressed one, to value as this it contributes to the development epistemology of the Pedagogy, from the look of the author’s social commitment with those deprived and silenced in the society and in the school spaces. <![CDATA[Labor educativa en las universidades para el desarrollo de valores sostenibles en nuestra sociedad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El perfeccionamiento de la labor educativa para el desarrollo de valores exige de educadores que apliquen, de forma creadora, los conocimientos, habilidades y valores propios para mantener y desarrollar los logros y las conquistas de nuestra Revolución Socialista. La propuesta de un conjunto de dimensiones e indicadores expone la concepción de la labor educativa a desarrollar en los procesos sustantivos de las universidades cubanas, lo que debe propiciar la formación de los valores priorizados en la sociedad para los estudiantes de estas instituciones, para contribuir al desarrollo integral de la personalidad de los educandos y su inserción en la sociedad. Es por ello que en el trabajo se describe las características de una concepción de la labor educativa para cumplir con el encargo social y las exigencias contemporáneas en la formación, e incorporación, de profesionales integrales a nuestra sociedad, por parte de las instituciones docentes superiores, al proponer a la educación política, moral y jurídica, profesional y económica como las actividades esenciales o esferas principales de trabajo en la dirección de los procesos de aprendizaje que se desarrollen en cada una de las instituciones en cuestión.<hr/>ABSTRACT The improvement of the teaching work for the development of values demands professors that apply in a creative way the knowlegment, abilities and proper values to keep and develop the achievements and conquests of our Socialist Revolution. The proposal shows the conception of teaching work to be developed in the process of the Cuban Universities, developing the fundamental values in the society for the students of these universities, to contribute to their integral development of personality and their awareness in society. That’s why this project describes the characteristics of a teaching work conception for the development of the social responsibility and the contemporary demands in the formation of general professionals to our society, by other hand from the universities, proposing the political, moral and juridical, professional and economical education, as the key activities or main spheres of work in the direction of teaching and learning process. <![CDATA[Desafío en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia local: una alternativa didáctica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En los tiempos actuales, donde el nuevo milenio trae impregnado las características de un imperialismo cruel y sin fronteras, que pretende destruir las identidades nacionales de los pueblos, la escuela, la familia y la sociedad, representadas en la comunidad, han de ocupar el lugar que les corresponde en el complejo proceso de formar al individuo física y espiritualmente, pues la educación representa un proceso social complejo de carácter histórico y clasista, por medio del cual se hereda el conocimiento del ser humano. La Historia Local debe recobrar singular importancia, como vía imprescindible para rescatar el amor a la identidad de cada terruño, con el fin de conservar y de que las nuevas generaciones conozcan y trasmitan las costumbres y las tradiciones de cada localidad y se sientan parte indiscutible de una historia que también les pertenece. En ese empeño, las universidades cubanas de inicio del siglo se enfrentan a diversos y profundos cambios en la política educacional y en los programas que se instrumentan para elevar el nivel cultural de los ciudadanos. Por esta razón, en dicho artículo se propone una alternativa didáctica para el estudio de la Historia Local en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.<hr/>ABSTRACT In the current times, when the new millennium brings impregnated the characteristic of a cruel imperialism and without frontiers that it seeking to destroy the national identities of the countries, the school, the family and the society, acted in the community have of occupying the place that it corresponds in the complex process of forming to the individual physics and spiritually, well the education acts in behalf of a social process complex of character historic and clasista, through which it inherits himself the knowledge of the human being. The local history has to recover its singular importance in the space of the homeland history, like essential road for ransoming the love of the identity of each country with the aim of conserving and the new generations know and broadcast the way of life and traditions of each locality and feel indisputable part of history that also belong them. In that pawn the universities cubans of start of the century himself coming to grips to sundry and profound changes in the educational politics and in the programs that they orchestrate for lifting the level cultural of the citizenry. For this reason, in the present article, a didactic alternative is proposed for studying local history in the Enrique José Varona Science Pedagogic University. <![CDATA[Fidel Castro Ruz y su discurso didáctico filosófico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo persigue como objetivo argumentar el carácter didáctico-filosófico de los discursos de Fidel Castro para la comprensión de sus aportes a la filosofía de la educación cubana. No es un trabajo acabado, por lo abarcador de la obra que se estudia, ni las ideas que se expresan son determinaciones absolutas sino simples aproximaciones a un tema poco trabajado desde la didáctica. Para ello se parte de un estudio teórico acerca de las relaciones didáctica-filosofía, se ilustra con los discursos de Fidel el proceso de enseñanza-aprendizaje social que tiene lugar a partir de la oratoria fidelista y se seleccionan algunos fragmentos relacionados con el texto que aparecen como anexos.<hr/>ABSTRAC The present work pursues as objective: to argue the didactic-philosophical character of Fidel Castro speeches for the understanding from their contributions to the philosophy of the cuban education. Not it is a completed work for the comprehensive of the work that is studied neither the ideas that are expressed are absolute determinations but simple approaches to a topic little worked from the Didactics. For it, he/she leaves of a theoretical study about the relationships Didactics - Philosophy, is illustrated with Fidel’s speeches the process of teaching social learning that takes place starting from the oratorical one pro-Castro and some fragments related with the text are selected that appear as annexes. <![CDATA[Las investigaciones pedagógicas en la Educación de Jóvenes y Adultos de Cuba: evolución histórica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo desde un análisis histórico-lógico se presenta la evolución de la investigación pedagógica en la Educación de Jóvenes y Adultos en el periodo revolucionario. Se declaran tres etapas para el análisis: 1959-1970, 1971-1999 y 2000 a la actualidad. En cada etapa se refieren los hechos más relevantes acontecidos en este subsistema de educación y el comportamiento de las investigaciones científicas en su correspondencia con las condiciones histórico-concretas. Por último, se determinan las tendencias de este nivel de educación con relación a las investigaciones científicas y se refieren las necesidades producto de los aspectos no logrados en esta dirección.<hr/>ABSTRACT In this article from a logical historical analysis the evolution of the pedagogic investigation is presented in the Education of Young and Adults in the revolutionary period. Three stages are declared for the analysis: 1959-1970, 1971-1999 and 2000 to the present time. In each stage they refer the most outstanding facts happened in this education subsystem and the behavior of the scientific investigations in their correspondence with the historical-concrete conditions. Lastly the tendencies of this education level are determined with relationship to the scientific investigations and they not refer the necessities product of the aspects achieved in this address. <![CDATA[El pensamiento económico martiano y la formación de la cultura de los contadores]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo que se presenta tiene como objetivo fundamentar que el pensamiento económico martiano constituye una fuente necesaria para la formación de la cultura económica de los estudiantes de la carrera Contabilidad y Finanzas, se precisa que la Educación Superior en Cuba debe satisfacer las demandas sociales en cuanto a la formación de una cultura económica de los futuros contadores de acuerdo con las exigencias del modelo de desarrollo económico y social socialista cubano, lo cual exige comportamientos éticos en el control interno y todos los procesos contables. Se realiza un análisis de la obra de José Martí que articula su pensamiento económico con los contenidos de economía de empresa que se trabajan en la carrera mencionada, lo que contribuye a la formación de valores en estos estudiantes, se erige como hace necesario entonces, la sistematicidad en la acción de educar, de formar a todos sus estudiantes.<hr/>ABSTRAC The work that shows up has as objective to base that the thought economic martiano constitutes a necessary source for the formation of the economic culture of the students of the career Accounting and Finances, he/she is necessary that the Superior Education in Cuba should satisfy the social demands as for the formation of an economic culture from the future accountants chord to the demands of the Pattern of development Cuban economic and social socialist, that which demands ethical behaviors in the internal control and all the countable processes. He/she is carried out an analysis of José’s work Martí that articulates their economic thought with the contents of Economy of Company that are worked in the mentioned career, that which contributes to the formation of values in these students it is erected like ago necessary then, the systematically in the action of educating, of forming all their students. <![CDATA[Apuntes para un programa de superación orientado al análisis literario]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo se abordan criterios de carácter teórico sobre la superación y su expresión en programas que promuevan el mejoramiento para el desempeño de los docentes en ejercicio. Se exponen criterios sobre la definición trabajada desde la Educación Avanzada como teoría educativa dirigida al desempeño profesional, se expone su relación con el enfoque cultural identitario y se identifican y explican cualidades a tomas en consideración para la creación de programas de superación para docentes en ejercicio.<hr/>ABSTRACT In this article, approaches of theoretical character are approached on the development and their expression in programs that promote the improvement for the acting of the educational ones in exercise. Approaches are exposed on the definition worked from the Advanced Education as educational theory directed to the professional acting, their relationship is exposed with the focus cultural identitario and they are identified and they explain qualities to takings in consideration for the creation of development programs for educational in exercise. <![CDATA[es]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo se abordan criterios de carácter teórico sobre la superación y su expresión en programas que promuevan el mejoramiento para el desempeño de los docentes en ejercicio. Se exponen criterios sobre la definición trabajada desde la Educación Avanzada como teoría educativa dirigida al desempeño profesional, se expone su relación con el enfoque cultural identitario y se identifican y explican cualidades a tomas en consideración para la creación de programas de superación para docentes en ejercicio.<hr/>ABSTRACT In this article, approaches of theoretical character are approached on the development and their expression in programs that promote the improvement for the acting of the educational ones in exercise. Approaches are exposed on the definition worked from the Advanced Education as educational theory directed to the professional acting, their relationship is exposed with the focus cultural identitario and they are identified and they explain qualities to takings in consideration for the creation of development programs for educational in exercise. <![CDATA[La orientación profesional pedagógica: fundamentos para su diagnóstico desde edades tempranas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En las condiciones de la sociedad angolana actual, se incrementan con gran rapidez las investigaciones acerca de la orientación profesional pedagógica en todos los niveles educacionales, ya que se aspira a elevar las condiciones de vida de sus ciudadanos y a cumplir con la demanda de contar con profesores capacitados y comprometidos con el progreso del país. En este sentido, adquiere significación la discusión acerca del diagnóstico de la orientación profesional, dada la diversidad de enfoques y metodologías que se divulgan en las diferentes fuentes de información. Este trabajo tiene el objetivo de fundamentar la importancia del diagnóstico de la orientación profesional pedagógica desde edades tempranas y la concepción que se asume para abordarlo científicamente, además se presentan las principales fortalezas y debilidades identificadas en un estudio preliminar en la Escuela Superior Pedagógica de Bié, sobre la base de dimensiones e indicadores relacionados con los estudiantes y sus necesidades de formación profesional, las cuales amplían la comprensión de la necesidad de incluir a todos los factores educativos con posibilidades de contribuir a mejorar la calidad de la orientación profesional pedagógica.<hr/>ABSTRACT In the contemporary Angolan society, the researches related with pedagogical professional orientation are rapidly increasing in all educational levels, since it´s aimed at increasing the living conditions of the citizens as well as fulfilling the social demand of counting of well-trained teachers who are committed with the progress of the country. In this sense, the debate on the diagnosis of the professional orientation has a great significance considering the diversity of approaches and methodologies that circulate within the scientific community through different sources. The present paper is aimed at substantiating the importance of the diagnosis of the pedagogical professional orientation since early ages and the conception assumed to analyze it from a scientific viewpoint. In addition, the strengths and weaknesses detected in the Bié High Pedagogical School are presented considering the dimensions and indicators related to the students and their needs of professional training. Such needs increase the comprehension of the necessity of including all the educative factors with possibilities of contributing to enhance the quality of the pedagogical professional orientation. <![CDATA[Los estudios locales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales en educación básica secundaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales, teoría y práctica deben estar articuladas innegablemente, es así como se consolida un proceso científico, luego del estudio de diversas problemáticas de un lugar determinado; en tal sentido, los estudios locales constituyen la actividad científica que desde las Instituciones Educativas pueden contribuir a tal proceso, donde el estudiante potencialice habilidades investigativas que conduzcan a integrarse a su entorno desde diferentes aristas, permitiendo de forma directa la exploración de fenómenos sociales, geográficos, económicos, políticos, culturales, religiosos y naturales. El estudio de la localidad es un campo que ha sido explorado en decenas de países de la geografía universal, pero que en la República de Colombia no lo ha sido desde las Instituciones Educativas como actividad generadora de nuevas experiencias investigativas del estudiante. Por ello, el presente artículo tiene como fin revelar la importancia de los estudios locales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales.<hr/>ABSTRACT In the process of teaching learning of social studies, theory and practice must be undeniably articulated it, that is how a scientific process is consolidated, after of the study of diverse issues from a determinate place; in that sense, local studies constitute the scientific activity that from schools can contribute to such process, where the student enhance research skills that conduct to the student´s integration from different fields allowing in a direct way the exploration of social phenomena, geographic, economic, religious and nature. The study of the locality it is a field that has been explored in many countries in the world, but in Colombia it has not been explored from schools as a generating activity of new research experiences in the student. That is why this article has as a goal show the importance of local studies in the process of teaching learning in social studies. <![CDATA[La formación de la autonomía moral desde el preescolar]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La formación como proceso permanente durante la vida del ser humano y como saber moral constituido por valores, principios y convicciones posibilita el despliegue de las potencialidades humanas. La autonomía como componente orientador y necesario para el proceso formativo integral, y para el pleno desarrollo de la personalidad, es la finalidad de la educación; toda vez que le permite al ser humano lograr gobernarse a sí mismo, tomar sus propias decisiones y asumir de manera responsable las consecuencias de sus actos como ser social. En este sentido, la formación de la autonomía moral es un proceso factible de iniciarse desde los primeros años de escolaridad. Y como proceso es gradual, sistemático y acumulativo; por lo que requiere ser consciente, planificado, dirigido y organizado desde la escuela como agencia socializadora. El establecimiento de espacios dialógicos y afectivo motivacionales en el aula permite que los niños(as), a través de la práctica de los principios de alteridad, cooperación y reciprocidad, logren elaborar juicios morales cada vez más autónomos y avanzar en sus procesos de comprensión moral. El encargo social de la escuela de formar la autonomía moral desde temprana edad, para contribuir a una sociedad más justa, pacífica y en paz, es impostergable.<hr/>ABSTRACT Education as an ongoing process throughout the life of human beings, and as moral knowledge constituted by values, principles and convictions, enables the deployment of human potential. Autonomy, as a necessary, leading, and integral part of the full development of the construction process of personality, is the purpose of education since it allows human beings achieving self-governing, making their own decisions, and taking responsibility of the consequences of their actions as social beings. In this regard, the construction of moral autonomy is a feasible process started from the early years of schooling. And as a process, moral autonomy is gradual, systematic, and cumulative; so it needs to be conscious, planned, directed, and organized from a socializing agency as the school. The establishment of dialogic, emotional, and motivational spaces in the classroom allows children achieving and developing increasingly autonomous moral judgments as well as advancing their processes of moral understanding through the practice of the principles of alterity, cooperation, and reciprocity. Thus, it is extremely urgent, given the social custom of schooling, to educate moral autonomous subjects from an early age in order to contribute to a more just and peaceful society. <![CDATA[Tarea docente para el proceso enseñanza-aprendizaje del procesamiento avanzado de documentos digitales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente trabajo se precisa una aproximación a los fundamentos teóricos que sustentan a la tarea docente para el procesamiento avanzado de documentos digitales en correspondencia con las exigencias actuales. Puesto que para la didáctica la tarea docente es la célula del proceso enseñanza-aprendizaje.<hr/>ABSTRACT In the present work it is necessary an approximation to the theoretical foundations that support the teaching task for the advanced processing of digital documents in correspondence with the present exigencies. Since for the didactics the teaching task is the cell of the teaching-learning process. <![CDATA[El docente asistencial, pedagogo de la universidad médica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El articulo que se presenta, es un resultado parcial de un proyecto institucional inscrito en la Facultad de Ciencias Médicas Finlay Albarrán, que se encuentra en ejecución y tiene como objetivo: Diseñar una estrategia pedagógica para la superación del docente asistencial de Enfermería. La caracterización del docente asistencial que aquí se evidencia sirve como punto de partida para la concreción de las acciones capacitantes contenidas en la estrategia. La investigación, se sustenta fundamentalmente en métodos empíricos, los que recogen la opinión de las personas que son consultadas por diversas vías, como: la investigación documental, técnicas de comunicación, observación en el puesto de trabajo, el trabajo grupal y la consulta a expertos, se consultó a los docentes asistenciales en ejercicio y a otros considerados peritos, que opinaron sobre el desempeño de los primeros y de las necesidades de aprendizaje para mejorarlo. La información fue procesada a partir del análisis, la síntesis, la interpretación, la generalización, la inducción y la deducción. La muestra se igualó al universo, 42 docentes asistenciales de la facultad Finlay Albarrán. El problema que resuelve esta investigación es contribuir a la formación pedagógica a nivel de posgrado de los docentes asistenciales de Enfermería. A partir de visualizar las características que tipifican la labor del docente asistencial y otras cualidades que lo distingue.<hr/>ABSTRACT This article is a sample of the partial resulted of the institutional project that it belong to the Medical Science Department Finlay Albarrán, it is running and has a goal: design a pedagogy strategy to instruct and train of the nursery staff. It is using as a start point to follow all procedures describe in the strategy, the research is support in empiric method that gather the opinion of the different persons that were consulting by us using different tools such as: thorough investigation of the al documents, observe the performance , team work during the work, experts consult. The staff was consulting by us during theirs works day, we took an account the opinion that some staff member considered experts by the others and they said that the learner’ s needs to make every time better. The information was processed taking an account the analysis, synthesis, interpretation and deductive methods. The sample das apply to 42, learner of the Department. The problem was solved by this research is set method of the instruction and train and raise up to the post graduated level in the nursery staff. Starting to observe the requirement that this position demands and the skill that they must reach. <![CDATA[Formación por competencia en los educadores ecuatorianos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La siguiente memoria escrita se fundamenta desde una concepción dialéctico materialista sobre la significación que tiene la formación de competencias en los educadores ecuatorianos para contribuir en favor de una sociedad más productiva y menos consumistas, basada en la innovación y la ética en el contexto contemporáneo de la educación. Para ello el presente trabajo aborda la necesidad de la actuación humana a partir de una concepción pertinente que requiere el desarrollo de competencias, las que se incorporan desde la formación y la empírea para asumir procesos cada vez más complejos y globales. De igual manera, el contexto de una sociedad marcada por el acceso al conocimiento necesita que se adquiera sistemas de conocimientos que le incorporen al sujeto competencias que le permitan insertarse en un mundo cada vez más competitivo para el desarrollo de una postura más holística y humanista.<hr/>ABSTRACT The following written memory is based from a conception dialectical materialist on the significance that has the formation of competitions in the Ecuadorian educators to contribute in favor of a society more productive and less consumistas, based on the innovation and the ethics in the contemporary context of the education. For it the present work approaches the necessity of the human performance starting from a pertinent conception that requires the development of competitions, those that incorporate from the formation and the empírea to assume more and more complex and global processes. In a same way, the context of a society marked by the access to the knowledge needs him to be acquired systems of knowledge that incorporate the fellow competitions that you/they allow him to be inserted in a more and more competitive Word for the development of a more holistic and humanist posture.