Scielo RSS <![CDATA[Varona. Revista Científico Metodológica]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1992-823820220002&lang=es vol. num. 75 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[El teatro de títeres: una alternativa para la formación de la competencia comunicativa]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo tiene como objetivo fundamental demostrar cómo el teatro de títeres contribuye a la formación de la competencia comunicativa en los escolares de la Educación Primaria. Desde esta perspectiva se promueve la superación del maestro primario, en el orden didáctico y metodológico, en el empleo del teatro de títeres para la formación de la competencia comunicativa, como una alternativa dentro del proceso docente educativo. De este modo se eleva la calidad educativa y se aporta a la formación integral de los escolares del nivel primario. Se parte como premisa fundamental, de la importancia del teatro de títeres en el desarrollo de la competencia comunicativa dentro del proceso de enseñanza aprendizaje, desde la asignatura Lengua Española. Se tienen en cuenta los criterios de algunos expertos en el tema, a partir del estudio de diferentes referentes, tanto de autores nacionales como internacionales.<hr/>ABSTRACT The fundamental objective of this work is to demonstrate how the puppet theater contributes to the formation of communicative competence in students of Primary Education. From this perspective, the overcoming of the primary teacher is promoted, in the didactic and methodological order, in the use of puppet theater for the formation of communicative competence, as an alternative within the educational teaching process. In this way, the quality of education is raised and it contributes to the comprehensive training of students at the primary level. It is based as a fundamental premise, on the importance of puppet theater in the development of communicative competence within the teaching-learning process, from the Spanish Language subject. The criteria of some experts on the subject are taken into account, based on the study of different references, both national and international authors. <![CDATA[Algunas ideas educativas de Enrique José Varona en torno a la Pedagogía]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las concepciones positivistas permitieron a Enrique José Varona (1845-1933) orientar el énfasis de sus transformaciones en lo científico sin abandonar la enseñanza de las ciencias humanísticas para lograr, de este modo, la sustitución del verbalismo por la experimentación bajo el lema de “ver, meditar y observar más la naturaleza”. Según su juicio la educación podía constituir un insuperable instrumento de homogeneización social que permitiera ir parcialmente minimizando las grandes diferencias sociales existentes entre los hombres. Por esa razón se oponía a cualquier tipo de exclusión o discriminación social en la vida educativa y cultural de los pueblos. El pensador cubano, más que ningún otro positivista de aquella generación, dejó atrás en ocasiones al positivismo en el plano pedagógico para confiar en las posibilidades humanas y en su perfeccionamiento a través de la educación y de otros mecanismos sociales que repercutirían, a la larga, en el mejoramiento notable de la moralidad. El presente trabajo tiene como objetivo valorar la contribución de las ideas educativas de Enrique José Varona a la Pedagogía para contribuir a niveles superiores de calidad en el desempeño profesional pedagógico.<hr/>ABSTRACT Positivist conceptions allowed Enrique José Varona (1845-1933) to focus the emphasis of his transformations on science without abandoning the teaching of humanistic sciences, thus substituting verbalism for experimentation under the motto of "seeing, meditating and observing nature more". In his opinion, education could constitute an unsurpassable instrument of social homogenization that would make it possible to partially minimize the great social differences existing among men. For this reason, he was opposed to any type of social exclusion or discrimination in the educational and cultural life of the people. The Cuban thinker, more than any other positivist of that generation, sometimes left positivism behind in the pedagogical field to trust in human possibilities and in their improvement through education and other social mechanisms that would have repercussions, in the long run, in the remarkable improvement of morality. The present work aims to value the contribution of Enrique José Varona's educational ideas to Pedagogy in order to contribute to higher levels of quality in the pedagogical professional performance. <![CDATA[Estrategia formativa de egresados universitarios para la reducción de riesgos de desastres en contexto empresarial]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo se argumenta la concepción de una estrategia de gestión formativa de egresados universitarios para la reducción de riesgos de desastres. La estrategia se desarrolla durante la etapa de preparación para el empleo en el contexto empresarial y contribuye al perfeccionamiento de la gestión de las universidades en la formación de los egresados universitarios en el ámbito empresarial en correspondencia con las exigencias que demanda nuestra sociedad y los nuevos peligros de desastres a los que están expuestos los entornos laborales. Se emplearon para este propósito los métodos de análisis - síntesis, análisis documental, enfoque de sistema y estudio de caso, entre otros.<hr/>ABSTRACT This article argues the conception of a training management strategy for university graduates for disaster risk reduction. The strategy is developed during the stage of preparation for employment in the business context and contributes to the improvement of the management of universities in the training of university graduates in the business field in correspondence with the demands demanded by our society and the new dangers of disasters to which work environments are exposed. The methods of analysis - synthesis, documentary analysis, system approach and case study, among others, were used for this purpose. <![CDATA[Aprendizaje Basado en Proyectos: su influencia en los resultados del estudiante]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación debe ir a la vanguardia de los avances científicos, tecnológicos y los constantes cambios que estos generen. Se requieren métodos de enseñanza más activos, que permitan al estudiante ser protagonistas en el proceso de enseñanza-aprendizaje, así como aplicar y obtener sus propios conocimientos al desenvolverse en contextos reales durante la solución de problemas. El presente estudio tuvo como objetivo, determinar la influencia de la metodología del Aprendizaje Basado en Proyectos en los Resultados del Estudiante de la asignatura de Automatización Industrial de la Escuela profesional de Ingeniería Industrial en una universidad de Perú. Para ello se organizaron los estudiantes en dos grupos: un grupo experimental y un grupo control. Los resultados muestran que, el grupo experimental alcanzó un resultado del estudiante del 81 % con una diferencia de 27 % más que el grupo control, ubicándose en el nivel logra, mientras que el grupo control alcanzó el 54 % ubicándose en el nivel aplica. Se confirma que la aplicación de la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos en dicha asignatura, influye significativamente en los Resultados del Estudiante respecto a las dimensiones evaluadas: conocimientos en ingeniería, investigación, trabajo individual y en equipo y el uso de herramientas modernas.<hr/>ABSTRACT Education must be at the forefront of scientific and technological advances and the constant changes they generate. More active teaching methods are required, which allow students to be protagonists in the teaching-learning process, as well as to apply and obtain their own knowledge by developing in real contexts during the solution of problems. The objective of the present study was to determine the influence of the Project Based Learning methodology on the Student's Results of the Industrial Automation course of the Professional School of Industrial Engineering in a Peruvian university. For this purpose, students were organized into two groups: an experimental group and a control group. The results show that the experimental group reached a Student's Result of 81% with a difference of 27% more than the control group, placing it in the achieved level, while the control group reached 54%, placing it in the applied level. It is confirmed that the application of the Project Based Learning methodology in this subject, significantly influences the Student's Results with respect to the evaluated dimensions: engineering knowledge, research, individual and team work and the use of modern tools. <![CDATA[La lengua de señas. Su importancia en la educación de sordos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La lengua de señas como lengua viso-gestual-espacial de las personas sordas, tiene gran importancia como símbolo de identidad y patrimonio cultural de las personas sordas porque les permite comunicarse sin restricciones y además favorece su desarrollo lingüístico y cognitivo. En este artículo se reconoce su valor lingüístico, comunicativo y cultural en la educación de las personas sordas. Se concibe la lengua de señas como un derecho y un recurso de la comunidad sorda. También se enfatiza en su valor lingüístico como primera lengua y base lingüística del aprendizaje de la lectura y la escritura como segunda lengua. Se precisan los fundamentos que sustentan el poder de la lengua de señas por su riqueza, creatividad y autenticidad, como primer idioma, lengua natural, lengua materna y sustento para aprender la lectura y la escritura, así como lo que esta lengua representa para su preparación para la vida y la participación en la sociedad. No se trata de ocupar un espacio físico, sino de igualar las oportunidades a partir del desarrollo lingüístico, cognitivo y comunicativo alcanzado como expresión de una cultura sorda que es diversa y tiene el legítimo derecho a la participación como los otros.<hr/>ABSTRACT Sign language as a visuo-gestural-spatial language of deaf people is of great importance as a symbol of identity and cultural heritage of deaf people because it allows them to communicate without restrictions and also favors their linguistic and cognitive development. This article recognizes its linguistic, communicative and cultural value in the education of deaf people. Sign language is conceived as a right and a resource of the deaf community. It also emphasizes its linguistic value as a first language and linguistic basis for learning to read and write as a second language. It specifies the foundations that support the power of sign language for its richness, creativity and authenticity, as a first language, natural language, mother tongue and support for learning reading and writing, as well as what this language represents for their preparation for life and participation in society. It is not about occupying a physical space, but about equalizing opportunities based on the linguistic, cognitive and communicative development achieved as an expression of a deaf culture that is diverse and has the legitimate right to participate like the others. <![CDATA[La Disciplina Principal Integradora: Un análisis crítico desde un enfoque de género]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La Disciplina Formación Laboral Investigativa constituye un espacio idóneo en la formación del Licenciado en Educación Primaria. Tiene como intención preparar a los/as estudiantes en la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje, con una concepción integradora y enfoque científico e interdisciplinar, desde la integración de los componentes académico e investigativos en función de la resolución de problemas profesionales. El presente artículo tiene como objetivo realizar un análisis crítico de la Disciplina Principal Integradora, perteneciente al Plan de estudio “E”, vigente desde el año 2016, desde un enfoque de género, considerando la integración de contenidos con estos temas; para que contribuyan a la formación del profesional de la Licenciatura en Educación Primaria en la Universidad “Carlos Rafael Rodríguez”, en correspondencia con la categoría de género, si se tiene en cuenta que este particular genera situaciones que tributan a problemas profesionales. La determinación de referentes teórico-metodológicos sobre la Disciplina Principal Integradora y el enfoque de género, permitieron realizar un análisis al Programa a partir del Modelo del Profesional, se presentan las principales insuficiencias que se identifican en esta disciplina y una valoración acerca de la necesidad del enfoque de género en la misma. En el mismo se empleó métodos teóricos, empíricos que dieron como resultado la investigación concebida, esta permitirá influir en el estudiantado en cuanto a cambios en sus modos de actuar y que repercutan en su bienestar social, al mismo tiempo respondan a las demandas sociales y desafíos actuales que afronta la sociedad en torno a la categoría de género.<hr/>ABSTRACT The Discipline Investigative Labor Formation constitutes a suitable space in the Graduate's formation in Primary Education. He/she has as intention to prepare to students in the address of the teaching-learning process, with an integrative conception and scientific focus and interdisciplinar, from the integration of the academic and investigative components in function of the resolution of professional problems. The present article has as objective to carry out a critical analysis of the Integrative Main Discipline, belonging to the study Plan “AND”, effective from the year 2016, from a gender focus, considering the integration of contents with these topics; so that they contribute to the formation of the professional of the career Degree in Primary Education in the University "Carlos Rafael Rodríguez", in correspondence with the gender category, if one keeps in mind that this matter generates situations that pay to professional problems. The determination of relating theoretical-methodological on the Integrative Main Discipline and the gender focus, they allowed to carry out an analysis to the Program starting from the Professional's Pattern, the main inadequacies are presented that are identified in this discipline and a valuation about the necessity of the gender focus in the same one. In the same one it was used theoretical, empiric methods that gave the conceived investigation as a result, this it will allow to influence in the student body as for changes in their ways of acting and that they rebound in their social well-being, at the same time respond to the social demands and current challenges that it confronts the society around the gender category. <![CDATA[Aproximación a los medios de enseñanza-aprendizaje en el contexto de la sociedad de la información]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio teórico-metodológico que se presenta pretende el acercamiento a los medios del proceso de enseñanza-aprendizaje en el contexto de la informatización, término que manifiesta una dispersión conceptual, a partir de los variados y contradictorios criterios que ofrecen numerosos autores, relacionados con su definición, clasificación y estructura, a partir de sus funciones y componentes. Revela, además, el análisis de los principales problemas que se enfrentan al precisar los criterios necesarios y suficientes para su definición, de manera que sea contentiva de rasgos esenciales distintivos de este componente, así como de los caracteres genéricos y diferenciales imprescindibles para su clasificación. En tal sentido, se aporta un conjunto de ideas que contribuyen a sustentar la proyección del profesional que dirige procesos de formación ante esta categoría de la Didáctica, al tiempo que se enfatiza en la percepción sistémica e integradora al concebir su selección y utilización en el contexto de la informatización de la sociedad, teniendo en cuenta sus particularidades y exigencias.<hr/>ABSTRACT The theoretical-methodological study that is presented aims to approach the means of the teaching-learning process in the context of computerization, a term that manifests a conceptual dispersion, based on the varied and contradictory criteria offered by numerous authors, related to their definition, classification and structure, based on its functions and components. It also reveals the analysis of the main problems faced when specifying the necessary and sufficient criteria for its definition, so that it contains the essential distinctive features of this component, as well as the essential generic and differential characteristics for its classification. In this sense, a set of ideas is provided that contribute to support the projection of the professional who directs training processes before this category of Didactics, while emphasizing the systemic and integrative perception when conceiving its selection and use in the context of the computerization of society, taking into account its peculiarities and demands. <![CDATA[El papel del tutor en la atención a estudiantes universitarios en situación de vulnerabilidad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo tiene como finalidad reflexionar en torno al papel que le corresponde al profesor universitario, en calidad de tutor, en la atención a estudiantes en situación de vulnerabilidad. La educación superior cubana en su continuo y sistemático proceso de cambios hacia la búsqueda de una educación de calidad para todos, asume como concepto estructurador, la universalización de la educación superior Horruitiner, P. (2012), proceso de transformaciones, dirigido a la ampliación de posibilidades y oportunidades de acceso a la universidad y a la multiplicación de los conocimientos. Con ello, se contribuye a la formación de una cultura general integral de la población y a un incremento paulatino de los niveles de equidad y de justicia social. Esta aspiración a la cual la universidad cubana se va acercando gradualmente, es el pleno acceso, encaminado a lograr que todo ciudadano con nivel medio superior vencido y aspiraciones de cursar estudios universitarios, tenga la posibilidad de hacerlo, sin límites ni barreras de ningún tipo. En este proceso formativo juega un papel trascendental el tutor, considerado este como aquella figura que le brinda una atención personalizada al estudiante para que logre un aprovechamiento óptimo de su aprendizaje. La tutoría como competencia profesional de la educación superior permite, por tanto, mejorar la calidad, la pertinencia y equidad del proceso educativo, propiciando así la inclusión socioeducativa de todos aquellos que acceden a la educación terciaria, partiendo de ver y asumir la inclusión educativa como una forma de aprender a convivir con las diferencias y aprender de ellas.<hr/>ABSTRACT The present work has as purpose to meditate around the paper that corresponds the university professor, in tutor's quality in the attention to students in vulnerability situation. The Cuban superior education in its continuous and systematic process of changes toward the search of an education of quality for all, assumes as builder concept, the universalization of the superior education Horruitiner, P. (2012). Transformations process, directed to the amplification of possibilities and access opportunities to the university and the multiplication of the knowledge, with that which is contributed to the formation of the population's integral general culture and a gradual increment of the levels of justness and of social justice. This aspiration to which the Cuban university goes coming closer gradually, is the full access, guided to achieve that all citizen with conquered half superior level and aspirations of studying university studies, have the possibility to make it, without limits neither or of any type. In this formative process it plays a momentous paper the tutor, considered as that figure that offers him an attention personalized the student, so that it achieves a good use of their learning. The tutorship like professional competition of the superior education, allow, therefore, to improve the quality, the relevancy and justness of the educational process, propitiating this way the socio-educative inclusion of all those that consent to the tertiary education, leaving of to see and to assume the educational inclusion as a form of learning how to cohabit with the differences and to learn of the differences. <![CDATA[La profesionalización del desempeño científico pedagógico del docente con título de Máster]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las condiciones del desarrollo científico técnico han exigido las transformaciones educacionales en Cuba. Desde esta perspectiva, el papel que han desempeñado los docentes con título académico de máster, en el trabajo metodológico de las instituciones educacionales, se torna esencial para enfrentar satisfactoriamente los nuevos retos desde cada contexto donde se desempeñan. Por todo lo anterior, urge comprender la necesidad de la profesionalización del desempeño científico pedagógico que deben asumir estos profesionales desde el perfil alcanzado para demostrar las competencias exigidas. De ahí la necesidad de la formación continua y permanente a partir de acciones de superación: el curso coordinado con la sede de superación municipal, los talleres y debates científicos para la preparación en el centro de recurso del consejo popular y para la atención diferenciada en la institución educativa, mediante procesos de asesoría pedagógica desde el puesto de trabajo. Los resultados alcanzados contribuyeron a que los docentes con título de máster se convierten en protagonistas de su propio desarrollo y en líderes científicos para el resto del colectivo lo que favoreció la profesionalización del desempeño para satisfacer las exigencias de las transformaciones de la educación cubana.<hr/>ABSTRACT The conditions of scientific-technical development have demanded educational transformations in Cuba. From this perspective, the role that teachers with a master's degree have played in the methodological work of educational institutions becomes essential to successfully face the new challenges from each context in which they work. For all of the above, it is urgent to understand the need for the professionalization of the scientific-pedagogical performance that these professionals must assume from the profile achieved to demonstrate the required competencies. Hence the need for continuous and permanent training based on improvement actions: the course coordinated with the municipal improvement headquarters, the workshops and scientific debates for the preparation in the resource center of the popular council and for the differentiated attention in the educational institution, through processes of pedagogical advice from the workplace. The results achieved contributed to teachers with a master's degree becoming protagonists of their own development and scientific leaders for the rest of the group, which favored the professionalization of performance to meet the demands of the transformations of Cuban education. <![CDATA[Las formas no escolares de educación y su contribución al desarrollo educacional de Puerto Príncipe]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación como fenómeno social constituye un sistema complejo de influencia donde participa toda la sociedad como base objetiva del proceso de educación del individuo con el fin de lograr su integración al contexto social. La llamada educación no escolar se manifiesta a través de la trasmisión oral generacional de las experiencias adquiridas a través de la familia, la comunidad y la sociedad en general, además de la enseñanza teórica de las actividades productivas materiales y reproductivas espirituales encaminadas a satisfacer las necesidades siempre crecientes del hombre. Sin embargo, resultan aún insuficientes las investigaciones histórico- pedagógicas dirigidas a desvelar la labor que desempeñan estas en el desarrollo educacional. El presente artículo se dirige a revelar la labor y contribución de las formas no escolares de educación al desarrollo educacional de Puerto Príncipe durante la primera mitad del siglo XIX. Se utilizaron los diferentes métodos de la investigación desde la perspectiva de la indagación histórica: histórico y lógico, análisis y síntesis, inducción y deducción, valoración de fuentes primarias y secundarias y el análisis documental. El presente trabajo contribuye a enriquecer la historia de la pedagogía de la región principeña y por extensión la historia de la educación cubana.<hr/>ABSTRACT Education as a social phenomenon constitutes a complex system of influence where the whole society participates as the objective basis of the individual's education process in order to achieve their integration into the social context. The so-called non-school education is manifested through the generational oral transmission of the experiences acquired through the family, the community and society in general, in addition to the theoretical teaching of the productive material and spiritual reproductive activities aimed at satisfying the needs ever-increasing man. However, historical-pedagogical research aimed at revealing the work carried out by these in educational development is still insufficient. This article aims to reveal the work and contribution of non-school forms of education to the educational development of Port-au-Prince during the first half of the 19th century. Different research methods were used from the perspective of historical inquiry: historical and logical, analysis and synthesis, induction and deduction, assessment of primary and secondary sources, and documentary analysis. The present work contributes to enrich the history of the pedagogy of the Principe region and by extension the history of Cuban education. <![CDATA[La necesidad de superación de los profesores de la escuela politécnica Saurimo Angola]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo aborda la necesidad de superación pedagógica profesional de los profesores de la escuela politécnica de Saurimo, Angola, en correspondencia con el desarrollo científico y tecnológico actual. La compleja y difícil situación social de este país tras el paso de la guerra se hizo evidente, tanto en lo económico, político y social. El artículo tiene como objetivo fundamentar la necesidad de superación pedagógica de los profesores de la Escuela Politécnica de Saurimo, Angola, para el mejoramiento de su desempeño pedagógico profesional en correspondencia con el desarrollo científico y tecnológico actual. Se aplican como métodos teóricos el análisis documental para el estudio de los documentos normativos de la política educacional del estado angolano que orientan la superación pedagógica de los profesores y el histórico-lógico, para el análisis de la evolución del objeto de investigación. El resultado principal es precisamente la superación profesional del profesor en Angola, que constituye actualmente una necesidad social de primer orden, puesto que de esta depende el eficiente desempeño pedagógico profesional de este agente. El eficiente desempeño pedagógico profesional del profesor de la Educación Técnica Profesional de Saurimo, Angola, contribuirá a lograr, a mediano plazo, la transformación científica, cultural, tecnológica y social del país.<hr/>ABSTRACT The article addresses the need for professional pedagogical improvement of the teachers of the polytechnic school of Saurimo, Angola, in correspondence with the current scientific and technological development. The complex and difficult social situation of this country after the war became evident, economically, politically and socially. The article aims to substantiate the need for pedagogical improvement of the teachers of the Polytechnic School of Saurimo, Angola, for the improvement of their professional pedagogical performance in correspondence with the current scientific and technological development. Documentary analysis is applied as theoretical methods for the study of the normative documents of the educational policy of the Angolan state that guide the pedagogical improvement of teachers and the historical-logical one, for the analysis of the evolution of the research object. The main result is precisely the professional improvement of the teacher in Angola, which is currently a social necessity of the first order, since the efficient professional pedagogical performance of this agent depends on it. The efficient professional pedagogical performance of the teacher of the Technical Professional Education of Saurimo, Angola, will contribute to achieve, in the medium term, the scientific, cultural, technological and social transformation of the country. <![CDATA[Utilización de meme como estrategia didáctica para la enseñanza aprendizaje de estudios sociales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo del presente artículo fue Implementar el uso de meme como estrategia didáctica en la enseñanza aprendizaje de Estudios Sociales en estudiantes de educación general básica subnivel superior perteneciente al 8vo, 9no y 10m año de la Unidad Educativa Fe Herodita Loor Muñoz. Se desarrolló desde el paradigma positivista, con enfoque cuantitativo, así mismo, la investigación es transversal no experimental y descriptiva. La población a investigar está conformada por 90 estudiantes y se seleccionó una muestra de 74 de ellos. Para recabar los datos se utilizó la técnica de la encuesta con 10 preguntas cerradas. Se hizo una propuesta de estrategia sustentada en el aprendizaje significativo. Se concluye que su uso generaría la dinamización del aprendizaje de los estudiantes y como valor agregado de interés educativo la mejora del ejercicio pedagógico de los docentes, que despertaría la motivación, la creatividad, el rendimiento académico, el aprendizaje significativo y colaborativo.<hr/>ABSTRACT The objective of this article was to implement the use of meme as a didactic strategy in the teaching-learning of Social Studies in students of basic general education, upper sublevel belonging to the 8th, 9th and 10th years of the Fe Herodita Loor Muñoz Educational Unit. It was developed from the positivist paradigm, with a quantitative approach, likewise, the research is transversal, non-experimental and descriptive. The population to investigate is made up of 90 students and a sample of 74 of them was selected. To collect the data, the survey technique with 10 closed questions was used. A strategy proposal based on meaningful learning was made. It is concluded that its use would generate the revitalization of student learning and as an added value of educational interest the improvement of the pedagogical exercise of teachers, which would awaken motivation, creativity, academic performance, meaningful and collaborative learning. <![CDATA[El proceso formativo del profesional para la educación artística en el contexto actual]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La formación de educadores artísticos es una necesidad insoslayable para el Ministerio de Educación, dadas las exigencias cada vez más crecientes de incidir en la formación integral de los estudiantes de los diferentes niveles educativos. También el proceso de perfeccionamiento que se lleva a cabo en el país demanda de educadores con una alta preparación técnico-metodológica para enfrentar los retos de la clase contemporánea, que por sus particularidades no puede ser encargada a docentes de otras especialidades pues se necesita para ellos, además, una preparación técnica de aptitudes que no todos poseen. La Universidad de Ciencias Pedagógicas tiene el encargo hoy de formar esos educadores, con una visión integradora de las artes que hace del proceso de enseñanza aprendizaje un espacio de aprendizaje cultural, de espíritu humanista y creativo. En tal sentido el objetivo de este trabajo es caracterizar la evolución de la formación del educador artístico para enfrentar los retos del nuevo perfeccionamiento de la educación en Cuba, a partir de la experiencia de la autora en la docencia y como miembro de proyectos de investigación relacionados con el tema.<hr/>ABSTRACT The training of art educators is an unavoidable need for the Ministry of Education, given the ever-increasing demands of influencing the integral formation of students at different educational levels. Also the process of improvement that is being carried out in the country demands educators with a high technical-methodological preparation to face the challenges of the contemporary classroom, which due to its particularities cannot be entrusted to teachers of other specialties because they also need a technical preparation of aptitudes that not all of them possess. The University of Pedagogical Sciences has the task today of training these educators, with an integrating vision of the arts that makes the teaching-learning process a space for cultural learning, with a humanistic and creative spirit. In this sense, the objective of this work is to characterize the evolution of the artistic educator's training to face the challenges of the new improvement of education in Cuba, based on the author's experience in teaching and as a member of research projects related to the subject. <![CDATA[Tareas docentes para el tratamiento ortográfico en la asignatura Pedagogía de la carrera Cultura Física]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La disciplina Psicopedagogía ha desarrollado sus propias estrategias mediante las asignaturas Psicología y Pedagogía, con la finalidad de darle cumplimiento al tratamiento de las estrategias curriculares, específicamente, la estrategia curricular lengua materna. El dominio del idioma es fundamental para encontrar el significado y transformarlo en significaciones socialmente positivas para el estudiante, lo cual articula perfectamente con las dimensiones del aprendizaje desarrollador. Constituye una herramienta fundamental para garantizar una adecuada comunicación entre los seres humanos y concretamente en las actividades físico-deportivas las cuales tienen su propio código para entablar los mensajes. En la carrera de Licenciatura en Cultura Física a partir de un diagnóstico realizado se apreciaron dificultades en los estudiantes del curso regular diurno, en cuanto al dominio de las macrohabilidades lingüísticas. El objetivo del presente estudio consistió en proponer un conjunto de tareas docentes para el tratamiento de estas macrohabilidades lingüísticas desde la asignatura Pedagogía. La investigación exigió la utilización de diversos métodos entre los que se deben enunciar: revisión de documentos y encuestas que permitieron conocer el estado inicial del dominio de las habilidades comunicativas en los estudiantes en cuanto al empleo de las normas de acentuación para la pronunciación y la escritura correcta de las palabras en diferentes tipos de textos relacionados con los contenidos de Pedagogía. Para la implementación, de estas acciones se desarrollaron talleres metodológicos en la disciplina Psicopedagogía, de manera que los profesores se familiarizaran con las tareas docentes.<hr/>ABSTRACT The Psychopedagogy discipline has developed its own strategies through the Psychology and Pedagogy subjects, in order to comply with the treatment of curricular strategies, specifically, the native language. Mastery of the language is essential to find the meaning and transform it into socially positive meanings for the student, which perfectly articulates with the dimensions of developer learning. It constitutes a fundamental tool to guarantee adequate communication between human beings and specifically in physical-sports activities, which have their own code to establish messages. In the Bachelor's Degree in Physical Culture, based on a diagnosis made, difficulties were observed in the students of the Regular Day Course, in terms of mastery of linguistic macro skills. The objective of this study was to propose a set of teaching tasks for the treatment of linguistic macro skills from the Pedagogy subject. The research required the use of various methods, among which should be stated: review of documents and surveys that allowed knowing the current state of mastery of communicative skills in students in terms of the use of accentuation rules for pronunciation and writing. of the words in different types of texts related to the contents of Pedagogy. For the implementation of these actions, methodological workshops were developed in the Psychopedagogy discipline, so that the teachers became familiar with the tasks. <![CDATA[Estrategia didáctica con el uso de títeres para el desarrollo del lenguaje oral en niños de 4 a 5 años]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El uso de títeres en la Educación Inicial del Ecuador constituye una de las herramientas didácticas para potenciar el aprendizaje en la etapa infantil, ya que aportan valores positivos de manera lúdica y atractiva, que dota a los niños motivación y diversión a la hora de adquirir nuevos conocimientos. La presente investigación se realiza con el objetivo de elaborar una estrategia didáctica apoyada en el uso de títeres para el desarrollo del lenguaje oral de los niños de 4 a 5 años. Para el desarrollo del trabajo se utilizó un enfoque mixto como metodología, dirigida a recopilar, analizar e integrar la investigación cuantitativa y cualitativa, utilizando métodos teóricos que involucran procesos lógicos a nivel de pensamiento, empleando también métodos empíricos para hacer un análisis preliminar de la información y comprobar los fundamentos teóricos. Los principales resultados propician el desarrollo de un enfoque didáctico en el proceso de enseñanza - aprendizaje que favorece el alcance de un ambiente con oportunidades para el niño que le permite participar, interactuar con sus compañeros e incorporarse al juego, poniéndolo en contacto con el mundo que le rodea.<hr/>SUMMARY The use of puppets in the Initial Education of Ecuador constitutes one of the didactic tools to promote learning in the childhood stage, since they provide positive values ​​in a playful and attractive way, which gives children motivation and fun when acquiring new knowledge. The present investigation is carried out with the objective of designing a didactic strategy based on the use of puppets for the development of oral language in children aged 4 to 5 years. For the development of the work, a mixed approach was used as a methodology, aimed at collecting, analyzing and integrating quantitative and qualitative research, using theoretical methods that involve logical processes at the level of thought, also using empirical methods to make a preliminary analysis of the information y and check the theoretical foundations. The main results favor the development of a didactic approach in the teaching-learning process that favors the achievement of an environment with opportunities for the child that allows him to participate, interact with his peers and join the game, putting him in contact with the world that surrounds him. <![CDATA[El desarrollo del pensamiento lógico desde el numérico: una visión pedagógica.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente trabajo se esboza el desarrollo del pensamiento lógico a partir del pensamiento numérico en estudiantes de primer grado de secundaria, en guerrero, México, con la finalidad de reflexionar acerca del desarrollo del pensamiento numérico para potenciar el pensamiento lógico en los estudiantes de primer grado de secundaria básica en el municipio de San Marcos del estado de Guerrero, México. En él se toman en consideración para este estudio, los indicadores pertinentes a un análisis descriptivo, utilizando el enfoque mixto y un diseño predominantemente cualitativo sobre el tratamiento al desarrollo del pensamiento numérico que potencie el pensamiento lógico, se tuvo en cuenta la aplicación de los métodos de métodos teóricos, análisis y síntesis, así como los métodos empíricos y estadísticos matemáticos también el papel protagónico del alumno en su autoaprendizaje, en un contexto participativo que propicia aprendizajes cooperativos, a partir de los intercambios y socialización de acciones y tareas para la solución de problemas matemáticos y de la vida cotidiana.<hr/>ABSTRACT This paper outlines the development of logical thinking from numerical thinking in first grade secondary school students in Guerrero, Mexico, with the aim of applying a scientific-integrative conception from a developer approach to the teaching-learning process of Mathematics, for the development of logical thinking in secondary education. In it, the pertinent indicators to a descriptive analysis are taken into consideration for this study, using the mixed approach and a predominantly qualitative design on the treatment of the development of numerical thinking that enhances logical thinking, the application of the methods was taken into account. of theoretical methods, analysis and synthesis, as well as mathematical empirical and statistical methods, as well as the leading role of the student in their self-learning, in a participatory context that fosters cooperative learning, based on the exchanges and socialization of actions and tasks for problem solving. math and everyday life problems. <![CDATA[Metodología para el diseño curricular en el III perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En Cuba se desarrolla actualmente el III proceso de Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación durante el cual se diseña un nuevo currículo. En el presente trabajo se aborda la metodología empleada a partir del accionar del Grupo de Trabajo Intensivo para el diseño del currículo de la educación general; construida de forma colectiva y sistematizada por la autora como parte de su formación doctoral. La metodología cuenta con un objetivo general; tres niveles de concreción estrechamente relacionados entre sí; formas de implementación y formas de evaluación. Se exponen resultados obtenidos a partir de su implementación en la práctica.<hr/>SUMMARY Cuba is currently undergoing the third process of improvement of the National Education System, during which a new curriculum is being designed. This paper deals with the methodology used by the Intensive Working Group for the design of the general education curriculum, which was collectively constructed and systematised by the author as part of her doctoral training. The methodology has a general objective; three closely related levels of concretion; forms of implementation and forms of evaluation. Results obtained from its implementation in practice are presented. <![CDATA[Integración de ciencias y tecnología para la solución de problemas sociales en la cultura.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La ciencia y la tecnología se enlazan y desarrollan en una constante retroalimentación y transformación. Los avances de una influyen decisivamente en la otra y se generan nuevos conocimientos que repercuten en el individuo, la comunidad, la vida en sociedad y los valores adquiridos, todo lo cual se incluye en la instauración de la cultura general. Una de las principales transformaciones devenidas de esta relación es el surgimiento de nuevos campos de interconexión, dada la necesidad de una formación integral del profesional de la salud. Este trabajo tiene como objetivo general fundamentar la necesidad de integrar la historia y las artes para la solución de problemas sociales en la cultura médica profesional. Los docentes, trabajadores y profesionales de la salud pública se incluyen entre los que más necesitan alcanzar una cultura que les permita mejorar la comprensión en los tiempos actuales. La fragmentación del conocimiento que se establece en la formación médica, pudiera encontrar una solución en las estrategias educativas que integren las ciencias, las artes y la historia, valiéndose de las amplías potencialidades de la tecnología.<hr/>ABSTRACT Science and technology are linked and develop in a constant feedback and transformation. Advances in one have a decisive influence on the other and new knowledge is generated that has an impact on the individual, the community, life in society and acquired values, all of which is included in the establishment of general culture. One of the main transformations resulting from this relationship is the emergence of new fields of interconnection, given the need for a comprehensive training of the health professional. The general objective of this work is to support the need to integrate history and the arts for the solution of social problems in the professional medical culture. Teachers, workers and public health professionals are among those who most need to achieve a culture that allows them to improve their understanding in current times. The fragmentation of knowledge that is established in medical education could find a solution in educational strategies that integrate the sciences, the arts and history, making use of the vast potential of technology. <![CDATA[El desempeño profesional del especialista en medicina física y rehabilitación desde la Educación Avanzada]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El vertiginoso desarrollo de la ciencia y la tecnología implica la necesidad de una constante actualización de los recursos humanos por lo que la educación tiene como encargo social la formación de un profesional de excelencia, revolucionario e integral que sea portador de sólidas convicciones políticas, valores éticos, comprometido con los principios de la Revolución; lo cual debe asegurar su actuación profesional y su formación científica en función del desarrollo de la sociedad. En este sentido la Educación Avanzada como teoría se ocupa del mejoramiento profesional que se materializa en la actividad instructiva y educativa mediante la transformación concreta del entorno sobre la base de un mejor desempeño aspecto que logra relacionar en el contexto del Sistema de Salud Pública a partir del desempeño profesional de los especialistas en medicina física y rehabilitación. Esta teoría desarrolla procesos en diferentes áreas del conocimiento. Desde esta perspectiva el desempeño del médico fisiatra se evidenció en la ejecución de acciones propias de sus funciones con profesionalidad en la atención a discapacitados y la elevación de la calidad de los servicios en los diferentes niveles de atención. Se precisó como objetivo: Caracterizar el desempeño pedagógico de los especialistas en medicina física y rehabilitación que contribuya al mejoramiento de las funciones asociadas a su labor. De esta forma se logró establecer relaciones donde se realizó un acercamiento a diferentes posiciones del sistema categorial relacionado con el desempeño, desempeño profesional, profesionalización desde la medicina física y rehabilitación.<hr/>ABSTRACT The rapid development of science and technology implies the need for constant updating of human resources. Therefore, education has as a social task the formation of a professional of excellence, revolutionary and integral which solid political convictions, ethical values, committed to the principles of the Revolution; which should ensure his professional performance and his scientific training in function of the development of society. In this sense, Advanced Education as a theory deals with the professional improvement that is materialized in the instructive and educational activity through the concrete transformation of the environment based on a better performance aspect that manages to relate in the context of the Public Health System from the professional performance of specialists in physical medicine and rehabilitation. This theory develops processes in different areas of knowledge. From this perspective, the performance of the physiatrist was evidenced in the execution of actions inherent to his functions with professionalism in the care of the disabled and the elevation of the quality of services at different levels of care. The objective was specified: To characterize the pedagogical performance of specialists in physical medicine and rehabilitation that contributes to the improvement of the functions associated with their work. In this way, it was possible to establish relationships where an approach was made to different positions of the categorical system related to performance, professional performance, and professionalization from physical medicine and rehabilitation. <![CDATA[Neurociencia, didáctica de las lenguas y conciencia del otro]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Una de las principales demandas de la sociedad contemporánea a la educación consiste en la búsqueda de soluciones oportunas a las contradicciones en la calidad de la enseñanza en los entornos colaborativos y aprendizaje. Muchas y muy destacadas han sido las contribuciones de los investigadores en este campo, lo que ha propiciado un cambio de perspectiva en el abordaje del complejo mundo de la diversidad en un aula multicultural, en la que personas adultas aprenden el español como lengua extranjera o segunda. En este sentido, el objetivo del trabajo es socializar algunas experiencias innovadoras en lo que se refiere a cómo el conocimiento del cerebro puede contribuir a hacer conciencia del otro y, desde allí, propiciar una nueva mirada hacia los problemas emergentes de la diversidad cultural.<hr/>ABSTRACT One of the demands of contemporary society for education is the search for timely solutions to the contradictions in the quality of teaching in collaborative and learning environments. Many and very outstanding have been the contributions of researchers in this field, which has led to a change of perspective in the approach to the complex world of diversity in a multicultural classroom, in which adults learn Spanish as a foreign or second language. In this sense, the objective of the work is to socialize some innovative experiences in terms of how Knowledge of the brain can contribute to raising awareness of the other and, from there, promote a new look at the emerging problems of cultural diversity.