Scielo RSS <![CDATA[Varona. Revista Científico Metodológica]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1992-823820230001&lang=es vol. num. 76 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Estrategia de comunicación para el desarrollo del lenguaje de los niños del subnivel II de Inicial]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La comunicación es un aprendizaje determinante que debe cultivarse en todo momento sobre todo en las primeras edades, aporta a la educación al potenciar el crecimiento intelectual y personal facilitando la interacción con el mundo que le circunda a través de destrezas expresivas que permitan transmitir información valiosa exteriorizando emociones, deseos, sentimientos y conocimientos; el objetivo de la investigación fue diseñar una estrategia de comunicación para el desarrollo del lenguaje de los niños del subnivel 2 de Inicial en la Unidad Educativa Natividad Delgado de Alfaro del cantón Montecristi, en Manabí. La indagación ejecutada fue de tipo mixta combinando métodos cualitativos y cuantitativos para el posterior análisis de la problemática y valoración de los resultados de los instrumentos guía de observación, entrevista y encuesta mismos que sirvieron para identificar el desarrollo de las habilidades comunicativas en el uso del lenguaje; su población general es de 37 niños de Educación Inicial y 28 docentes, se tomó como muestra intencional 25 niños del subnivel II por constituir el nivel objeto de estudio y 9 docentes determinados como referencia por su experiencia de trabajo en este nivel educativo. En conclusión, es indispensable que se realice la acción de comunicar desde la primera infancia siendo necesario potenciar en todo momento debido a que se convierte en el medio por el cual el niño transmite información valiosa, de allí que las utilizaciones de las estrategias expuestas resultaron idóneas al proceso de aprendizaje del lenguaje de los niños siendo esto relevante para el proceso evolutivo del infante.<hr/>ABSTRACT Communication is a determining learning that must be cultivated at all times, especially in the early ages, it contributes to education by promoting intellectual and personal growth, facilitating interaction with the world around it through expressive skills that allow transmitting valuable information externalizing emotions, desires, feelings and knowledge; The objective of the research was to design a communication strategy for the development of the language of children in sublevel 2 of Initial in the Natividad Delgado de Alfaro Educational Unit in the Montecristi canton, in Manabí. The investigation carried out was of a mixed type, combining qualitative and quantitative methods for the subsequent analysis of the problem and assessment of the results of the observation, interview and survey guide instruments that served to identify the development of communication skills in the use of language. ; its general population is 37 children from Initial Education and 28 teachers, 25 children from sublevel II were taken as an intentional sample for constituting the level under study and 9 teachers determined as a reference for their work experience at this educational level. In conclusion, it is essential that the action of communicating is carried out from early childhood, being necessary to enhance at all times because it becomes the means by which the child transmits valuable information, hence the uses of the exposed strategies were ideal. to the language learning process of children, this being relevant to the evolutionary process of the infant. <![CDATA[Educación Familiar desde el nivel de educación media en el contexto colombiano]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación familiar en el ámbito nacional colombiano es clave para llevar una orientación a los padres y madres, que tienen la responsabilidad en el seno de la familia, de asumir este rol formador, al mismo tiempo la protección de derechos y deberes que poseen los hijos. Por consiguiente, el presente artículo tiene como propósito destacar la importancia que la educación familiar asume en el proceso formativo de los estudiantes de educación media en la Institución Educativa Alfonso Spath Spath del municipio de Cerete, Córdoba-Colombia. En él se abordan dos momentos importantes, primero el análisis sobre cómo los padres y madres de familia asumen la educación familiar, junto a este análisis se efectúa la búsqueda de referentes teóricos relacionados con el tópico manifiesto para adquirir un mayor acercamiento en cuanto a estrategias pedagógicas conducentes a generar espacios para el desarrollo de la convivencia familiar. Desde el punto de vista metodológico, se propone un enfoque cualitativo, por medio de la explicación y descripción de la situación planteada. Utilizando la entrevista a estudiantes, padres de familia y docentes como instrumento para recolectar la información que posibilite establecer el mecanismo a utilizar para el fortalecimiento de la educación familiar en la institución educativa.<hr/>ABSTRACT Family education at the Colombian national scope is key to bringing guidance to parents who have the responsibility within the family to assume this formative role while protecting children´s rights and duties. Therefore, the purpose of this article is to highlight the importance that family education has in the formative process of secondary school students at The Alfonso Spath Spath School from the municipality of Cereté, Córdoba - Colombia. Two important moments are addressed in it. Firstly, the analysis of how parents assume family education, together with this analysis, the search for theoretical references related to the topic described is carried out to acquire a greater approach in terms of pedagogical strategies aimed at creating spaces for the development of family coexistence. From the methodological point of view, a qualitative approach is addressed, through the explanation and description of the situation raised and using interviews with students, parents, and teachers as instruments to collect information that makes it possible to establish the mechanism to be used to strengthen family education at school. <![CDATA[Perfeccionamiento del diagnóstico en estudiantes de la Escuela Normal Regional de Tierra Caliente, Guerrero, México]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente trabajo, producto de la investigación que se realiza para la tesis doctoral se abordan algunas consideraciones ofrecidas por diferentes autores relacionadas con el diagnóstico pedagógico y su importancia en la formación integral del estudiante al nivel de licenciatura para la formación de profesores de educación Telesecundaria en la Escuela Normal de Tierra Caliente en el estado de Guerrero, México en parte, debido a una realización insuficiente de este. Para el trabajo con relación al diagnóstico, se asumen las aportaciones de Vigotski (1988) y Zilberstein (2016), para la formación integral, a Zarzar (2003)y referido a lo personológico. Fueron utilizados los métodos y técnicas de nivel teórico empírico y estadísticos matemáticos, que permitieron reflexionar acerca de algunas consideraciones, sobre el diagnóstico y su importancia para la formación integral del estudiante, ofrecidas por diferentes autores, que constituyen las bases teórico-metodológicas esenciales para perfeccionar el diagnóstico conforme a la formación integral que se pretende alcanzar en los estudiantes de las escuelas normales.<hr/>ABSTRACT In the present work, product of the research carried out for the doctoral thesis, some considerations offered by different authors related to the pedagogical diagnosis and its importance in the integral formation of the student at the undergraduate level for the training of teachers of Tele-secondary education in the Normal School of Tierra Caliente in the state of Guerrero, Mexico, partly due to an insufficient realization of this. For the work in relation to the diagnosis, the contributions of Vigotski (1988) and Zilberstein (2016) are assumed, for the integral formation, Zarzar (2003) and referred to the personological. Methods and techniques of empirical theoretical level and mathematical statistics were used, which allowed reflecting on some considerations about the diagnosis and its importance for the integral formation of the student, offered by different authors, which constitute the essential theoretical-methodological bases to improve the diagnosis according to the integral formation that is intended to be achieved in the students of normal schools. <![CDATA[Modelo de gestión educativa institucional en la orientación profesional de estudiantes de escuelas pedagógicas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La formación de maestros en Cuba se reconoce como un proceso vital, coherente con la rica tradición pedagógica en el país, con las necesidades nacionales emergentes y con las actuales pautas internacionales que, desde los objetivos del desarrollo sostenible definidos en la Agenda 2030, destacan como una prioridad la Educación de calidad. En consonancia con lo anterior, en la educación cubana las escuelas pedagógicas desempeñan un papel importante, toda vez que se encargan de formar educadores de nivel medio para laborar en diversos niveles de enseñanza según la especialidad seleccionada. Lograr una consistente formación de los estudiantes de escuelas pedagógicas requiere, entre otros aspectos, el desarrollo de sólidos motivos profesionales. En tal sentido, en este artículo se presentan resultados de una investigación que modela el proceso de gestión educativa institucional en función de la orientación profesional a los estudiantes de las escuelas referenciadas, específicamente en estudiantes que se forman como educadores de la primera infancia, lo cual emerge como una alternativa que promueve el desarrollo de la identidad con la profesión y contribuye al logro de la calidad deseada en la educación. Los métodos de análisis y síntesis, el hermenéutico - dialéctico y el enfoque de sistema, permitieron cumplir con la modelación del proceso investigado como objetivo propuesto.<hr/>ABSTRACT The training of teachers in Cuba is recognized as a vital process, consistent with the rich pedagogical tradition in the country, with the emerging national needs and with the current international guidelines that, from the objectives of sustainable development defined in the 2030 Agenda, stand out as quality education a priority. In accordance with the above, in Cuban education, pedagogical schools play an important role, since they are in charge of training mid-level educators to work at various levels of education according to the selected specialty. Achieving consistent training for students in pedagogical schools requires, among other things, the development of solid professional motives. In this sense, this article presents the results of an investigation that models the process of institutional educational management based on the professional orientation of the students of the referenced schools, specifically in students who are trained as early childhood educators, which emerges as an alternative that promotes the development of identity with the profession and contributes to the achievement of the desired quality in education. The methods of analysis and synthesis, the hermeneutic - dialectical and the system approach, allowed to fulfill the modeling of the investigated process as a proposed objective. <![CDATA[Ética y valores en la estrategia curricular de formación ciudadana en las carreras pedagógicas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo es resultado del proyecto de investigación que dirige la autora, sobre “La Educación para la vida ciudadana en la formación docente, desde los aportes de Martí y Fidel”, que consiste en una Estrategia curricular para contribuir a la preparación de los estudiantes de las carreras pedagógicas en el área de la formación ciudadana, desde un enfoque ético, axiológico y humanista. El objetivo es: contribuir a la formación ético-moral, en valores, humanista y ciudadana de los estudiantes que estudian las carreras pedagógicas, como contenido de la profesionalidad que debe caracterizar el ejercicio de esta profesión. Los métodos se integran a partir de la dialéctico-materialista, la sistematización de los referentes, el analítico-deductivo de los elementos conceptuales, el enfoque de sistema de la concepción pedagógica de la estrategia de forma armónica y coherente y la modelación de los componentes que la integran en su estructura y funciones. En los resultados se presenta la estrategia curricular elaborada con sus fundamentos esenciales, acciones a desarrollar por docentes y estudiantes y orientaciones metodológicas. En las conclusiones se arriba a la pertinencia de la Estrategia curricular de formación ciudadana para su implementación práctica en todas las carreras para la preparación de los estudiantes como parte de su función educativa en la escuela cubana a su egreso.<hr/>ABSTRACT The work is the result of the research project directed by the author, on "Education for citizen life in teacher training, from the contributions of Martí and Fidel", which consists of a curricular strategy to contribute to the preparation of students for pedagogical careers in the area of ​​citizen training, from an ethical, axiological and humanist approach. The objective is: to contribute to the ethical-moral training, in values, humanism and citizenship of students who study pedagogical careers, as content of the professionalism that should characterize the exercise of this profession. The methods are integrated from the dialectic-materialist, the systematization of the referents, the analytical-deductive of the conceptual elements, the system approach of the pedagogical conception of the strategy in a harmonious and coherent way and the modeling of the components that integrate it in its structure and functions. In the results, the curricular strategy elaborated with its essential foundations, actions to be developed by teachers and students and methodological orientations are presented. In the conclusions, the relevance of the citizen training curricular strategy for its practical implementation in all careers for the preparation of students as part of their educational function in the Cuban school upon graduation is reached. <![CDATA[El vínculo universidad pedagógica-sociedad en el contexto de la pandemia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Para propiciar el desarrollo sano e integral de la personalidad de los educandos en las condiciones de confinamiento impuestas por la pandemia y preparar el retorno a las clases se decide realizar un proceso de ayuda y asesoría pedagógica en municipios de la capital y una escuela pedagógica. Se parte de investigaciones anteriores. Se conforma un equipo multidisciplinario de profesores, metodólogos y estudiantes de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona” (UCPEJV), la Dirección Provincial de Educación (DPE) de La Habana y la Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte (UCCFD). Las acciones implementadas permitieron asegurar la preparación para el reinicio del curso escolar y brindar herramientas psicopedagógicas, metodológicas y socioeducativas al docente y al estudiante de carreras pedagógicas para atender las necesidades de educandos y familias en situaciones excepcionales, así como perfeccionar la mirada de estos temas en el currículo de la formación inicial y continua del profesional de la educación. El presente artículo describe el accionar de la universidad pedagógica en el desarrollo de esta tarea.<hr/>ABSTRACT In order to promote the healthy and integral development of the personality of the students in the confinement conditions imposed by the pandemic and to prepare the return to classes, it was decided to carry out a process of pedagogical assistance and advice in municipalities of the capital and a pedagogical school. It is based on previous investigations. A multidisciplinary team of professors, methodologists and students from the "Enrique José Varona" University of Pedagogical Sciences (UCPEJV), the Provincial Directorate of Education (DPE) of Havana and the University of Physical Culture and Sports Sciences is formed. (UCCFD). The implemented actions made it possible to ensure the preparation for the restart of the school year and provide psycho-pedagogical, methodological and socio-educational tools to the teacher and the student of pedagogical careers to meet the needs of students and families in exceptional situations, as well as improve the look of these issues in the curriculum of the initial and continuous training of the education professional. This article describes the actions of the pedagogical university in the development of this task. <![CDATA[El complejo científico educacional en el parque temático pedagógico: ejemplo de educación y desarrollo local]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Durante varios años, la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona (UCEJV) desarrolla acciones de investigación e intervención educativa en Ciudad Escolar Libertad (CEL), donde la gestión de la actividad científica educacional, reafirma que este lugar histórico y símbolo de la educación en el país es actualmente declarado como «Complejo Científico Educacional» (CCE), en el Parque Temático Pedagógico (PTP_CEL), constituido por instituciones educacionales de todos los niveles educativos, desde la primera infancia hasta la educación superior. Como gestión de la actividad científica educacional se trabaja por el encadenamiento de los resultados por proyectos que revelan las líneas de investigación de la institución y su correspondencia con los objetivos de la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. El objetivo del presente artículo responde a compartir experiencias que demuestran que el trabajo direccionado a la innovación pedagógica en el desarrollo local es posible desde la relación universidad con diferentes actores sociales. Se utilizan métodos de investigación-acción y sistematización de experiencias donde el escenario es Ciudad Escolar Libertad.<hr/>ABSTRACT For several years, the Enrique José Varona University of Pedagogical Sciences (UCEJV) has carried out research and educational intervention actions in Ciudad Escolar Libertad (CEL), where the management of educational scientific activity reaffirms that this historic place and symbol of education in The country is currently declared as an "Educational Scientific Complex" (CCE), in the Pedagogical Theme Park (PTP_CEL), made up of educational institutions of all educational levels, from early childhood to higher education. As a management of the educational scientific activity, work is done on the chaining of the results by projects that reveal the lines of research of the institution and its correspondence with the objectives of the 2030 Agenda for sustainable development. The objective of this article responds to sharing experiences that show that work aimed at pedagogical innovation in local development is possible from the university relationship with different social actors. For this, research methods are used - action and systematization of experiences where the scenario is Ciudad Escolar Libertad. <![CDATA[Estrategias de aprendizaje virtual y competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La competencia digital es un proceso cognitivo mediante el cual la persona adquiere la capacidad de empleo de las TIC. Es de utilidad porque permite tanto al docente como al estudiante facilitar los conocimientos y procesos, así como las trasferencias de estos. Esta competencia genera estrategias didácticas que se integran a herramientas digitales. Asimismo, aborda la capacidad, búsqueda, creación, entre otros con la finalidad de difundir lo anteriormente señalado por medio de las tecnologías. La investigación tuvo como objetivo determinar cómo se relacionan las estrategias de aprendizaje virtual con la competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima. Para ello, se utilizó dos cuestionarios: uno para estrategias de aprendizaje virtual y otro para competencias digitales a través de Google Forms. El resultado demostró que los estudiantes manejaban ambas variables, en sus respetivas dimensiones, a nivel medio. Las dimensiones de las competencias digitales como la alfabetización tecnológica, búsqueda de la información, pensamiento crítico, ciudadanía digital y creatividad e innovación permiten que las dimensiones preinstruccional, coinstruccional y posintruccional fomenten el aprendizaje académico del estudiante universitario. Durante la pandemia, aplicaron las Tecnología de la Información y Comunicaciones y las estrategias de aprendizaje afianzando su competencia digital.<hr/>ABSTRACT Digital competence is a cognitive process through which the person acquires the ability to use ICT. It is useful because it allows both the teacher and the student to facilitate the knowledge and processes, as well as their transfers. This competence generates didactic strategies that are integrated into digital tools. Likewise, it addresses the capacity, search, creation, among others with the purpose of disseminating the aforementioned through technologies. The objective of the research was to determine how virtual learning strategies are related to digital competence in students of a public university in Lima. For this, two questionnaires were used: one for virtual learning strategies and another for digital skills through Google Forms. The result showed that the students handled both variables, in their respective dimensions, at a medium level. The dimensions of digital competences such as technological literacy, information search, critical thinking, digital citizenship, and creativity and innovation allow the pre-instructional, co-instructional and post-instructional dimensions to promote the academic learning of the university student. During the pandemic, they applied Information and Communication Technology and learning strategies, strengthening their digital competence. <![CDATA[La publicación de artículos desde la mirada de la revista científica tecnológica Horizonte Pedagógico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las revistas científicas han constituido por más de trescientos años el principal espacio para la socialización de la actividad científica. Con la introducción de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones y la generalización de Internet, han surgido nuevos formatos para las revistas desde archivos en formato PDF hasta complejos sitios web con numerosos artículos científicos. La publicación de los resultados de investigaciones en revistas indexadas se ve afectada por el desconocimiento de los procederes metodológicos para la redacción de los artículos científicos. La relación de la ciencia y la tecnología con la necesidad de publicación de artículos científicos por los docentes a favor del mejoramiento profesional pedagógico permite fundamentar una concepción para el mejoramiento de la publicación de artículo científico por parte de los docentes en revistas científicas tecnológicas indexada desde el enfoque de la ciencia, la tecnología y la sociedad. Entre los resultados obtenidos con su aplicación está la capacitación de los autores haciendo uso de las facilidades que brinda la comunicación por Internet, también el mejoramiento de la accesibilidad y visibilidad a las publicaciones haciendo uso de las redes sociales, bases de datos y catálogos, también se puede evidenciar un mejoramiento en la política editoriales de la revista para su ajuste con los estándares internacionales.<hr/>ABSTRACT Scientific journals have been the main space for the socialization of scientific activity for more than three hundred years. With the introduction of Information and Communication Technologies and the generalization of the Internet, new formats have emerged for journals, from PDF files to complex websites with numerous scientific articles. The publication of research results in indexed journals is affected by the lack of knowledge of the methodological procedures for writing scientific articles. The relationship of science and technology with the need for publication of scientific articles by teachers in favor of professional pedagogical improvement allows to base a conception for the improvement of the publication of scientific article by teachers in technological scientific journals indexed from the approach to science, technology and society. Among the results obtained with its application is the training of authors using the facilities provided by Internet communication, as well as the improvement of accessibility and visibility of publications using social networks, databases and catalogs, as well an improvement in the editorial policy of the journal can be evidenced for its adjustment with international standards. <![CDATA[El análisis discursivo-funcional de textos en la formación posgraduada]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Constituye la formación posgraduada un espacio para potenciar habilidades en los maestros primarios. De ahí la importancia de diseñar cursos que contribuyan a su preparación y sustenten su accionar como comunicador competente, desde la disciplina Estudios Lingüístico-Literarios. La percepción del análisis discursivo-funcional, como forma de trabajo con el texto en la actividad posgraduada, redimensiona la formación permanente y aporta la mirada contextualizada e interdisciplinar, a través de enunciados-tareas de aprendizaje que propician el intercambio dialógico. En tal sentido, el artículo demuestra la visión didáctico-metodológica del análisis discursivo-funcional de un texto epistolar y la guía de aprendizaje contentiva de las correspondientes tareas de aprendizaje, en el tratamiento a la Carta del Che a sus padres. Su implementación en el Departamento Educación Infantil de la Universidad de Cienfuegos, reveló la concepción intra e interdisciplinar, teniendo en cuenta los presupuestos de la ciencia lingüística y la didáctica desarrolladora del discurso. Los resultados se aprecian tanto en la creación de situaciones comunicativas reales e hipotéticas en la construcción de textos orales y escritos como en la inserción del recurso metodológico en la producción discursiva para el análisis de estructuras textuales, la comprensión y la producción de significados, posibles de extrapolar al desempeño profesional.<hr/>ABSTRACT Postgraduate training constitutes a space to enhance skills in primary teachers. Hence the importance of designing courses that contribute to their preparation and support their actions as a competent communicator, from the Linguistic-Literary Studies discipline. The perception of discursive-functional analysis, as a way of working with the text in postgraduate activity, resizes permanent training and provides a contextualized and interdisciplinary perspective, through statements-learning tasks that promote dialogic exchange. In this sense, the article demonstrates the didactic-methodological vision of the discursive-functional analysis of an epistolary text and the learning guide containing the corresponding learning tasks, in the treatment of Che's Letter to his parents. Its implementation in the Early Childhood Education Department of the University of Cienfuegos, revealed the intra and interdisciplinary conception, taking into account the assumptions of linguistic science and the didactics that develop speech. The results can be appreciated both in the creation of real and hypothetical communicative situations in the construction of oral and written texts and in the insertion of the methodological resource in the discursive production for the analysis of textual structures, the comprehension and the production of meanings, possible of extrapolate to professional performance. <![CDATA[Tareas docentes integradoras: vía para propiciar un aprendizaje desarrollador en los estudiantes de Educación Primaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Con el perfeccionamiento de la Educación Superior en Cuba y el proceso de universalización de la enseñanza, reviste gran importancia la elaboración de tareas docentes integradoras de manera que propicie un aprendizaje desarrollador en los estudiantes de la carrera: Licenciatura en Educación Primaria. El presente trabajo tiene como objetivo proponer procederes metodológicos para la elaboración de tareas docentes integradoras a partir de un eje que posibilite integrar los objetivos del año académico, el Modelo del profesional de la Educación Primaria, los contenidos de las asignaturas y la/as disciplinas. Con la utilización de diferentes métodos como el análisis documental, la observación y la realización de controles a clases se pudo detectar que esto constituye una de las principales problemáticas en el proceso docente educativo de la carrera. Los procederes metodológicos propuestos se incluyeron como uno de los temas a trabajar dentro del Reglamento de Trabajo Metodológico de la carrera en sus diferentes formas. Fue de gran impacto social en las preparaciones metodológicas de los profesores para elaborarlas con un enfoque integrador y contextualizado, de manera que propicie un aprendizaje desarrollador en los estudiantes según los objetivos del Modelo del profesional y como parte del perfeccionamiento de la Educación Superior.<hr/>ABSTRACT With the improvement of Higher Education in Cuba and the process of universalization of teaching, the elaboration of integrative educational tasks is of great importance so that it propitiates developer learning in the students of Primary Education major. The present work has as objective to propose methodological procedures for the elaboration of integrative educational tasks starting from an axis that facilitates to integrate the objectives of the academic year, the pattern of the professional of Primary Education, the contents of the subjects and disciplines. With the use of different methods like the documental analysis, the observation and the realization of controls to classes this constitutes a problematic, which is one of the main ones in the educational process of the major. The proposed methodological procedure was included as one of the topics to work inside the Regulation of Methodological Work of the major in their different forms. It was of great social impact in the methodological preparations of the professors to elaborate them with an integrative focus and contextualized, so that it propitiates a developing learning in the students according to the objectives of the professional's pattern and as part of the improvement of Higher Education. <![CDATA[Calidad de vida en el adulto mayor en Monterrey, Nuevo León y su Área Metropolitana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El envejecimiento poblacional de la sociedad mexicana es un hecho innegable. La calidad de vida de la población de adultos mayores es un componente significativo en el envejecimiento exitoso, por lo que es importante identificar los factores sociodemográficos que la afectan. El estudio los describe en la población de adultos mayores en Monterrey, Nuevo León y su Área Metropolitana y precisa sus afectaciones en la calidad de vida por medio de encuestas presenciales o telefónicas a 100 adultos mayores de 60 años habitantes de Monterrey, Nuevo León y su Área Metropolitana, que acudieron al Departamento de Medicina Familiar del Hospital Universitario “Dr. José Eleuterio González”. Se aplicaron dos cuestionarios: uno de características clínicas y demográficas y el WHOQOL-OLD, se compararon las dimensiones y se constató que la Dimensión 4: Participación/Aislamiento Social es la relacionada a los factores sociodemográficas. Así también se determinó la relación de la calidad de vida con el estado civil, las enfermedades metabólicas, el sexo, entre otros. Tras identificarse los factores sociodemográficos que impactan de forma negativa la percepción de la calidad de vida de los adultos mayores, es posible fomentar programas y estrategias específicas para los adultos mayores afectados y la población geriátrica en general.<hr/>ABSTRACT Population aging in Mexican society is an undeniable fact. The quality of life of the elderly population is a significant component in successful aging, so it is important to identify the sociodemographic factors that affect it. This study describes them in the population of older adults in Monterrey, Nuevo Leon and its Metropolitan Area and specifies their effects on the quality of life by means of face-to-face or telephone surveys to 100 older adults over 60 years of age, inhabitants of Monterrey, Nuevo Leon and its Metropolitan Area, who attended the Department of Family Medicine of the University Hospital "Dr. Jose Eleuterio Gonzalez". Two questionnaires were applied: one of clinical and demographic characteristics and the WHOQOL-OLD, the dimensions were compared and it was found that Dimension 4: Participation/Social Isolation is the one related to sociodemographic factors. The relationship of quality of life with marital status, metabolic diseases, sex, among others, was also determined. After identifying the sociodemographic factors that negatively impact the perception of the quality of life of older adults, it is possible to promote specific programs and strategies for affected older adults and the geriatric population in general. <![CDATA[La formación continua como estrategia de profesionalización del magisterio salvadoreño]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo parte de la revisión epistemológica de la formación continua para describir la trascendencia histórica de la formación continua de los docentes salvadoreños, definiendo un modelo enfocado en la atención desde una visión integral que les capacite para satisfacer las exigencias de la calidad de la educación y contribuya al desarrollo del maestro desde la perspectiva humana y laboral. En ese sentido, aprovecha las potencialidades del método histórico descriptivo y el lógico deductivo para identificar los referentes teóricos que le han dado fundamento a los modelos de formación continua aplicados al magisterio salvadoreño hasta la fecha. Reconoce los esfuerzos realizados en formación continua de los docentes salvadoreños, a partir de las reformas impulsadas desde 1940 hasta el año 2020. Identifica las carencias de la formación inicial y continua en el contexto y sintetiza las que revelan la necesidad de elaborar una propuesta sistémica de formación continua que permita responder de forma integral la necesidad formativa del magisterio salvadoreño.<hr/>ABSTRACT The article come from the epistemological revision of the continuous formation of Salvadorian teachers defending the model focused on attention since the integral vision that capacitate them to satisfy the exigences of the quality of the education and contribute to the development of the teacher since the human and labor perspective. In this sense profit the possibilities of the historic-descriptive method and the logical-deductive to identify the theoretical referents that fundaments the models of continuous formation applied to the Salvadorian magistery up to now. Recognize the enforces done in the continuous formation of Salvadorian docents since the reforms from 1940 to 2020. Identifies lacks in the initial and continuous formation on the context and synthetizes those that reveal the need of the elaboration of a systematic proposal of continuous formation that allows to respond integrally to the formative needs of the Salvadorian magistery. <![CDATA[Los principios de la Educación Avanzada, sustento de la superación en el sistema de Turismo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el sector del Turismo, la superación constituye un elemento de vital importancia en la formación del personal que labora ya sea en la hotelería, en la restauración o en el sector de los viajes. Es la acción que permite la adquisición no solo de los aspectos técnicos, sino también de valores humanos y de comportamiento que permiten un mejor desempeño. Este artículo tiene como objetivo mostrar cómo la aplicación de los fundamentos de la Educación Avanzada permite la formación y capacitación del personal que labora en el sector de Turismo y contribuye a su mejoramiento profesional y humano. métodos teóricos se aplica la sistematización y el análisis documental con el fin de identificar los principios que sustentan la teoría de la Educación Avanzada, así como de otros empíricos que permiten constatar las particularidades del contexto investigativo hotelero. Se auxilia de la revisión de tesis doctorales y artículos realizados por investigadores de la comunidad científica, que evidencian la importancia de los principios de la Educación Avanzada para la formación y capacitación profesionales del turismo, en función de potenciar el desarrollo de la competencia comunicativa oral en francés del personal de recepción.<hr/>ABSTRACT In the tourism sector, training is a vitally important element in the formation of personnel working in the hotel, catering or travel sectors. It is the action that allows the acquisition not only of technical aspects, but also of human and behavioral values that allow a better performance. The objective of this article is to show how the application of the fundamentals of Advanced Education allows the formation and training of personnel working in the Tourism sector and contributes to their professional and human improvement. Theoretical methods applied are systematization and documentary analysis in order to identify the principles that support the theory of Advanced Education, as well as other empirical methods that allow to verify the particularities of the hotel research context. It is aided by the review of doctoral theses and articles written by researchers of the scientific community, which show the importance of the principles of Advanced Education for the formation and training of tourism professionals, in order to enhance the development of oral communicative competence in French of the reception staff. <![CDATA[Las habilidades profesionales pedagógicas del estudiante de la primera infancia desde la disciplina integradora]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La formación integral de los profesionales de la educación se ha convertido en el mayor reto que enfrentan las instituciones universitarias en el mundo. Los avances científicos y tecnológicos imponen la necesidad de formar educadores altamente preparados en el orden cognitivo y en el orden investigativo, hoy es necesario egresar profesionales competentes, comprometidos, creativos y versátiles, capaces de dar respuesta a los principales problemas de su profesión y autoprepararse para enfrentar y resolver los nuevos problemas de la comunidad universitaria y el entorno social actual. Investigaciones realizadas a nivel nacional e internacional abordan los problemas de la falta de concreción, sistematización en la estructura, tratamiento y consecutividad de las acciones u operaciones de las habilidades con énfasis en las relacionadas con la profesión. En el artículo se presenta una alternativa didáctica dirigida a la estructuración para la invariante de habilidad en la Carrera Licenciatura en Educación Preescolar (LEP), la cual facilita a profesores la comprensión y organización del proceso docente educativo, en aras de la formación del profesional que necesita la comunidad educativa de la de la primera infancia.<hr/>ABSTRACT The integral formation of education professionals has become the greatest challenge faced by university institutions in the world. Scientific and technological advances impose the need to train highly prepared educators in the cognitive and investigative order, today it is necessary to graduate competent, committed, creative and versatile professionals, capable of responding to the main problems of their profession and self-prepared to face and solve the new problems of the university community and the current social environment. National and international research addresses the problems of the lack of concreteness, systematization in the structure, treatment and consecutiveness of the actions or operations of the skills with emphasis on those related to the profession. The article presents a didactic alternative aimed at structuring the skill invariant in the Bachelor's Degree in Preschool Education (LEP), which facilitates teachers' understanding and organization of the educational teaching process, in order to train the professional needed by the early childhood educational community. <![CDATA[Política lingüística para la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se presenta un proyecto de política lingüística para la formación universitaria de profesores de Español-Literatura. Surge como alternativa para el tratamiento integrado e integral de aspectos comunes a otras políticas lingüísticas formuladas para diversos contextos educativos. Para ello se realizó una exploración sociolingüística, a través de un seminario científico-metodológico organizado por la Comisión Nacional de Carrera, del que se derivaron acciones de alcance nacional y local. Como resultado se integraron las propuestas y sugerencias en la concepción de la política lingüística, la que se estructura por un cuerpo normativo y uno propositivo que se corresponden con el modelo de formación del profesional de la educación de esta especialidad. Las regulaciones que de esta propuesta se derivan se concretan en objetivos, estrategias, acciones y actividades particularizadas a la realidad sociolingüística del contexto en que se aplique.<hr/>ABSTRACT A linguistic policy project for the university training of Spanish-Literature teachers is presented. It arises as an alternative for the integrated and integral treatment of aspects common to other linguistic policies formulated for different educational contexts. To this end, a sociolinguistic exploration was carried out through a scientific-methodological seminar organized by the National Career Commission, from which actions of national and local scope were derived. As a result, proposals and suggestions were integrated in the conception of the linguistic policy, which is structured by a normative body and a propositional one that correspond to the training model of the education professional in this specialty. The regulations derived from this proposal are specified in objectives, strategies, actions and activities particularized to the sociolinguistic reality of the context in which it is applied. <![CDATA[Desarrollo de la habilidad autoeducación en las Instituciones de Educación Superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo socializa un sistema de acciones, con carácter sistémico y diferenciado, para dirigir el proceso de la superación profesional de los docentes, que posibilite el desarrollo de la habilidad autoeducación durante su actuación pedagógica, fruto de una investigación cualitativa, orientada desde la perspectiva dialectico-materialista que se apropia de las potencialidades de métodos teóricos: sistematización y sistémico-estructural. Reconoce las bases de los enfoques: Histórico Cultural, de Sistema y de Contingencia para fundamentar y estructurar la propuesta, conforme a las particularidades del proceso de desarrollo de la habilidad autoeducación a partir de la actuación pedagógica de los educadores en las Instituciones Docentes de Nivel Superior (IDNS), a la cual pertenecen, a través de la preparación teórico-metodológica que reciben. Además, tributa al perfeccionamiento del proceso de dirección en la esfera de trabajo de la superación de los educadores, dada su incidencia directa en la formación integral de los estudiantes en las IDNS y Centros de la Educación Superior (CES), del país, a partir de la labor educativa que realizan en función del desarrollo de habilidades y valores.<hr/>ABSTRACT This article socializes a system of actions, with a systemic and differentiated character, to direct the process of teachers' professional improvement, which makes possible the development of the self-education skill during their pedagogical performance, as a result of a qualitative research, oriented from the dialectical-materialistic perspective that takes advantage of the potentialities of theoretical methods: systematization and systemic-structural. It recognizes the bases of the approaches: Historical-Cultural, System and Contingency to base and structure the proposal, according to the particularities of the process of development of the self-education skill from the pedagogical performance of the educators in the Higher-Level Teaching Institutions (IDNS), to which they belong, through the theoretical-methodological preparation they receive. In addition, it contributes to the improvement of the management process in the educators' improvement work sphere, given its direct incidence in the integral formation of students in the IDNS and Higher Education Centers (CES) of the country, from the educational work they carry out in terms of the development of skills and values. <![CDATA[La atención educativa a las personas sordas. Retos y perspectivas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo trata los sustentos teórico-metodológicos de la atención educativa de las personas sordas, desde una perspectiva histórica que revela la evolución de las ideas pedagógicas, por el papel de la comunicación en la formación de la personalidad. Profundiza en las tendencias educativas y su alcance. Transita por el oralismo, la introducción de la dactilología para el empleo del método combinado (dáctil-oral), la lengua de señas, la comunicación total, el bimodalismo y el bilingüismo. Valora críticamente su impacto en la comunicación y el aprendizaje según el enfoque histórico-cultural de Vigotsky y sus seguidores y señala los retos a favor del desarrollo de estas personas en las transformaciones de los contextos, por las acciones educativas realizadas a partir de la sistematización teórica y el empleo del método vivencial de autoras avezadas en la temática en Panamá y Cuba. Reconoce los beneficios de la educación bilingüe como política educativa para el desarrollo de las personas sordas como ciudadanos de derecho y los resultados de la práctica pedagógica inclusiva al concienciarse la importancia de una competencia comunicativa bilingüe para interactuar con la comunidad sorda y la oyente, como expresión de una cultura de la diversidad caracterizada por los contactos lingüísticos e interculturales.<hr/>ABSTRACT This article deals with the theoretical-methodological underpinnings of the educational care of deaf people, from a historical perspective that reveals the evolution of pedagogical ideas, due to the role of communication in the formation of the personality. It delves into the educational trends and their scope. It goes through oralism, the introduction of dactylology for the use of the combined method (oral-dactyl), sign language, total communication, bimodalism and bilingualism. It critically evaluates its impact on communication and learning according to the historical-cultural approach of Vigotsky and his followers and points out the challenges in favor of the development of these people in the transformations of the contexts, by the educational actions carried out from the theoretical systematization and the use of the experiential method of seasoned authors in the subject in Panama and Cuba. It recognizes the benefits of bilingual education as an educational policy for the development of deaf people as citizens with rights and the results of the inclusive pedagogical practice by raising awareness of the importance of a bilingual communicative competence to interact with the deaf and hearing community, as an expression of a culture of diversity characterized by linguistic and intercultural contacts. <![CDATA[La educación avanzada referente del desempeño pedagógico en la carrera de Educación Física en Angola]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La Educación Avanzada está marcadamente vinculado a la teoría educativa como sustento teórico de gran valor, pues brinda los sustentos teóricos, metodológicos y procedimentales necesarios para abordar la temática del mejoramiento del desempeño docente. En este sentido, el presente trabajo tiene como objetivo: fundamentar la Educación Avanzada como referente de la evaluación de desempeño pedagógico del profesor de la carrera de Educación Física y Deporte, en el Instituto superior Politécnico Maravilla, en el municipio de Benguela, Angola. La sistematización realizada al desempeño docente desde la teoría de la Educación Avanzada permitió formular una definición de desempeño pedagógico en el contexto de actuación de los profesores del Curso de Educación Física en ISPM. Se concluye con la consideración de que los fundamentos que ofrece la Teoría de la Educación Avanzada como referente sobre desempeño, la profesionalización, la evaluación del desempeño y su práctica internacional constituyen para los investigadores, sustentos válidos y demostrados para la actividad investigativa. Los postulados de la Teoría de la Educación Avanzada como alternativa educativa expresan un entramado teórico que posibilitan fundamentar desde el proceso de educación la mejoría del desempeño pedagógico en la carrera de Educación Física y Deporte.<hr/>ABSTRACT The Advanced Education is markedly linked to the educational theory as theoretical sustenance of great value, because it offers the necessary theoretical, methodological and procedural sustenance to approach the thematic of the improvement of the educational acting. In this sense, the present work has as objective: to base the Advanced Education as relating of the evaluation of the professors of the career of Physical Education pedagogic acting and Sport, in the Polytechnic superior Institute Marvels, in the municipality of Benguela, Angola. The systematizing carried out to the educational acting from the theory of the Advanced Education allowed to formulate a definition of pedagogic acting in the context of the professors of the Course of Physical Education performance in ISPM. You conclude with the consideration that the foundations that he/she offers the Theory of the Advanced Education as relating on acting, the professionalization, the evaluation of the acting and their international practice constitute for the investigators, valid sustenance and demonstrated for the investigative activity. The postulates of the Theory of the Advanced Education as educational alternative express a theoretical lattice that you/they facilitate to base from the education process the improvement of the pedagogic acting in the career of Physical Education and Sport. <![CDATA[Impacto de la Educación Avanzada en profesionales en Angola]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En las Ciencias de la Educación recae la formación integral de los ciudadanos de cualquier sociedad. Le compete transmitir al ser humano el tesoro cultural existente en las diferentes esferas de la sociedad en un momento histórico determinado, a través del proceso educativo, de manera que asegure la suficiente preparación para la vida. Ante el desarrollo social se revela la necesidad de que los entornos profesionales cuenten con claustros a tono con las tendencias pedagógicas y capaces de aprovechar las potencialidades de la tecnología emergente y del futuro. Angola y sus profesionales, inmersos en una revolución educacional, no están ajenos. En ese contexto, la Educación Avanzada ofrece una propuesta teórico-práctica que complementa la teoría pedagógica actuante y constituye una fortaleza de la Pedagogía cubana. Sus postulados, categorías, principios, regularidades y leyes permiten organizar, ejecutar y evaluar el mejoramiento profesional y humano de estos recursos, la repercusión en su calidad de vida y en la conformación del capital humano social. En coherencia, el artículo revela la aplicabilidad de la teoría educativa cubana, su impacto en la formación educativa y la preparación en los profesionales en Angola de nivel superior, así como las posibles transformaciones en el desempeño profesional en academias militares.<hr/>ABSTRACT The Education Sciences are responsible for the integral formation of the citizens of any society. It is responsible for transmitting to the human being the cultural treasure existing in the different spheres of society at a given historical moment, through the educational process, in such a way as to ensure sufficient preparation for life. In the face of social development, it is necessary for professional environments to count on teaching staffs in tune with pedagogical trends and capable of taking advantage of the potentialities of emerging technology and of the future. Angola and its professionals, immersed in an educational revolution, are no strangers to this. In this context, Advanced Education offers a theoretical-practical proposal that complements the current pedagogical theory and constitutes a strength of Cuban Pedagogy. Its postulates, categories, principles, regularities and laws allow organizing, executing and evaluating the professional and human improvement of these resources, the impact on their quality of life and the conformation of social human capital. In coherence, the article reveals the applicability of the Cuban educational theory, its impact on the educational formation and preparation of professionals in Angola at a higher level, as well as the possible transformations in the professional performance in military academies. <![CDATA[La formación del docente en Orientación Educativa. Problemas, tendencias y pertinencia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo recrea la situación actual relativa a la necesidad de preparar al docente para ofrecer una educación personalizada al estudiante, su inserción en el grupo clase y en la dinámica escolar, desde los presupuestos de la Orientación Educativa. Parte de precisar las principales insuficiencias existentes en cuanto al dominio de la Orientación Educativa, sus principales aplicaciones, así como las problemáticas profesionales existentes en el ámbito de mal manejo de las emociones, violencia y bullying escolar, atención a la diversidad, la escuela inclusiva y la prevención y desarrollo humano, los cuales se manifiestan como problemas profesionales a resolver por el desarrollo del programa de intervención. Los resultados de la presente investigación se presentan mediante un estudio para el análisis de las necesidades formativas en docentes, en torno a los contenidos fundamentales de la Orientación Educativa y los problemas profesionales que se precisaron el contexto educativo y que serán resueltos al cumplirse los propósitos del Programa de Maestría que se propone. El trabajo tiene como objetivo constatar la necesidad de instrumentar el programa de la Maestría en Orientación Educativa de la Universidad Estatal, para la superación de los profesionales de la zona 5 de Ecuador. La Zona 5 de Planificación es una de las nueve zonas de planificación en que se organiza el Ecuador y está conformada por las actuales provincias de Guayas, Los Ríos, Santa Elena, y Bolívar y el Régimen Especial de Galápagos.<hr/>ABSTRACT The work recreates the current situation regarding the need to prepare the teacher to offer a personalized education to the student, his insertion in the class group and in the school dynamics, from the assumptions of the Educational Guidance. It starts by specifying the main existing insufficiencies regarding the domain of Educational Guidance, its main applications, as well as the existing professional problems in the field of mismanagement of emotions, violence and school bullying, attention to diversity, inclusive school and prevention and human development, which are manifested as professional problems to be solved by the development of the intervention program. The results of the present research are presented by means of a study for the analysis of the formative needs in teachers, around the fundamental contents of Educational Guidance and the professional problems that were specified in the educational context and that will be solved when the purposes of the proposed Master's Program are fulfilled. The objective of the work is to confirm the need to implement the Master's Program in Educational Guidance of the State University, for the improvement of professionals in Zone 5 of Ecuador. Planning Zone 5 is one of the nine planning zones in which Ecuador is organized and is made up of the current provinces of Guayas, Los Rios, Santa Elena, and Bolivar and the Special Regime of Galapagos.