Scielo RSS <![CDATA[Varona. Revista Científico Metodológica]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1992-823820240002&lang=es vol. num. 80 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Periodización de la obra educativa de Anisia Miranda Fernández]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo socializar la periodización de la obra educativa de Anisia Miranda Fernández, quien se dedicó a la educación de niños, adolescentes y jóvenes a través de la literatura donde contribuyó a la formación de valores morales, sociales y a la identidad nacional. En la investigación se emplea la periodización como instrumento metodológico que permitió precisar el periodo a estudiar, las etapas y dentro de ellas, los aportes que realizó esta escritora a la educación de las nuevas generaciones. Como resultado se demostró que la obra educativa de Anisia Miranda es creativa, transformadora, intencionadamente nacional, adecuada a las edades de sus públicos y permeada de mensajes comprometidos con la formación del hombre nuevo que necesitaba una sociedad en construcción, los cuales hoy son retomados por su trascendencia social.<hr/>ABSTRACT The objective of this work is to socialize the periodization of the educational work of Anisia Miranda Fernández, who dedicated herself to the education of children, adolescents and young people through literature where she contributed to the formation of moral and social values ​​and national identity. In the research, periodization is used as a methodological instrument that allowed us to specify the period to be studied, the stages and within them, the contributions that this writer made to the education of new generations. As a result, it was demonstrated that Anisia Miranda's educational work is creative, transformative, intentionally national, appropriate to the ages of its audiences and permeated with messages committed to the formation of the new man that a society under construction needed, which today are taken up by its social significance. <![CDATA[Matriz para la evaluación del Estado del Arte en las investigaciones educativas. Procedimiento heurístico-matemático Viltre-EA]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio del Estado del Arte para las investigaciones en Ciencias Pedagógicas o Ciencias de la Educación, es una temática con carencia de sistematización e implementación consensuada, al interior de la academia cubana, no así en otros países de Latinoamérica como México, Colombia y Perú. No obstante, los aportes visibilizados en estos países, redundan en qué es y significa esta herramienta, sus alcances y posturas tanto epistemológicas como metodológicas, para dejar una fisura en cuáles son los indicadores para medir la calidad de su construcción de manera consciente, al lograr se implemente en la formación académica de posgrado; y por consiguiente la construcción de informes de investigación de Maestría y Doctorado. Por ello, el autor dentro de la sección de Epistemología Pedagógica del Centro Latinoamericano de Estudios en Epistemología Pedagógica, aporta una Matriz de evaluación del Estado del Arte, que bajo un procedimiento matemático básico, establece con enfoque mixto, la posibilidad de dicha medición, sustentada en indicadores universalizados, con alcance crítico valorativo. La matriz aportada, no solo es de provecho para los procesos de construcción de informes de investigación, sino que su valor trasciende este marco para ser herramienta de utilidad por miembros de tribunales, plantas académicas, oponentes y tutores.<hr/>ABSTRACT The study of the State of the Art for research in Pedagogical Sciences or Educational Sciences is a topic with a lack of systematization and consensual implementation, within the Cuban academy, unlike in other Latin American countries such as Mexico, Colombia and Peru. However, the contributions made visible in these countries reflect what this tool is and means, its scope and both epistemological and methodological positions, to leave a gap in what the indicators are to measure the quality of its construction in a conscious manner, by achieving is implemented in postgraduate academic training; and consequently, the construction of Master's and Doctoral research reports. For this reason, the author, within the Pedagogical Epistemology section of the Latin American Center for Studies in Pedagogical Epistemology, provides an evaluation matrix of the State of the Art, which under a basic mathematical procedure, establishes with a mixed approach, the possibility of said measurement, supported in universalized indicators, with critical evaluative scope. The matrix provided is not only useful for the processes of constructing research reports, but its value transcends this framework to be a useful tool for members of tribunals, academic staff, opponents and tutors. <![CDATA[Acciones de preparación del profesor para el uso de GeoGebra en el proceso de enseñanza-aprendizaje]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo trata sobre las deficiencias que revelan los profesores de Matemática en la conducción del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geometría Analítica en la Academia de la Fuerza Aérea. Nacional en Angola. Una de las dificultades radica en el poco dominio didáctico de los profesores, lo que se expresa en el desconocimiento de los componentes didácticos y las relaciones entre estos, entre otras insuficiencias metodológicas no abordadas. Se pretende, por tanto, determinar las acciones de preparación básica del profesor para la dirección de este proceso en la Geometría Analítica, desde la mediación del asistente GeoGebra para la solución de problemas geométricos. Se utilizan métodos como el analítico-sintético, inducción-deducción, análisis documental y encuestas. Como resultado se determinaron los aspectos a incluir en las acciones de preparación didáctica de los profesores de Matemática, para proveerlos de estos conocimientos básicos que posibilitaran, a su vez, la utilización adecuada del asistente GeoGebra como mediador del proceso, lo que posibilitó cambios cualitativos en el proceder metodológico. La presentación de ejemplos de problemas geométricos resueltos con este asistente, constituyó un eje central en la preparación concebida, muchos de los cuales están vinculados a problemas profesionales del futuro egresado como Piloto Aviador.<hr/>ABSTRACT The article deals with the deficiencies revealed by Mathematics teachers in conducting the teaching-learning process of Analytical Geometry at the National Air Force Academy in Angola. One of the difficulties is in the teachers' poor didactic mastery, which is expressed in the lack of knowledge of the didactic components and the relationships between them, among other methodological insufficiencies not treated. It is intended, therefore, to determine the basic preparation actions of the teacher for the direction of this process in Analytical Geometry, from the mediation of the GeoGebra assistant for the solution of geometric problems. Methods such as analytical-synthetic, induction-deduction, documentary analysis and opinion polls are used. As a result, the aspects to be included in the didactic preparation actions of Mathematics teachers were determined, to provide them with this basic knowledge that would enable, in turn, the appropriate use of the GeoGebra assistant as a mediator of the process, which enabled qualitative changes in the methodological procedure. The presentation of examples of geometric problems solved with this assistant constituted a central axis in the conceived preparation, many of which are linked to professional problems of the future graduate as an Aviator Pilot. <![CDATA[Concepción pedagógica para la formación vocacional en los estudiantes de la enseñanza preuniversitaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio tiene como objetivo describir las particularidades que aseguran las relaciones estructurales y funcionales entre los componentes que integran la concepción pedagógica del trabajo educativo para el desarrollo de la formación vocacional en los estudiantes de preuniversitario. Este estudio se desarrolló en seis escuelas de esta enseñanza en el país, inmersas en el III Perfeccionamiento de la Educación, empleando una muestra intencionada y estratificada formada por directivos, profesores y estudiantes en cada una de ellas. Se utilizaron diferentes métodos y técnicas que permitieron el estudio y diseño de esta concepción para resolver las insuficiencias asociadas al desarrollo del trabajo educativo dirigido a la formación vocacional. La propuesta se estructura en: objetivo, componentes del trabajo educativo contextualizado, orientador, sistémico e integrador para el desarrollo de la formación vocacional hacia la profesión en interés del país; fundamentos, principios e ideas científicas o rectoras de la concepción; principales relaciones estructurales y funcionales entre los componentes, así como la metodología para su implementación. Los resultados de la concepción pedagógica tributan a la formación general integral del estudiante y al perfeccionamiento del trabajo educativo en la formación vocacional (FV) en la enseñanza preuniversitaria, hacia profesiones de interés del país.<hr/>ABSTRACT The study its objective is to describe the particularities that ensure the structural and functional relationships between the components that make up the pedagogical conception of educational work for the development of vocational training in pre-university students. This study was carried out in six schools of this education in the country, immersed in the III Improvement of Education, using an intentional and stratified sample made up of directors, teachers and students in each of them. Different methods and techniques were used that allowed the study and design of this conception to resolve the insufficiencies associated with the development of educational work aimed at vocational training. The proposal is structured into: objective, components of contextualized, guiding, systemic and integrative educational work for the development of vocational training towards the profession in the interest of the country; foundations, principles and scientific or guiding ideas of the conception; main structural and functional relationships between the components, as well as the methodology for their implementation. The results of the pedagogical conception contribute to the comprehensive general training of the student and the improvement of educational work in vocational training (VF) in pre-university education, towards professions of interest to the country. <![CDATA[Potenciar capacidades cognitivas: una necesidad prioritaria en el educando con dificultades en el aprendizaje]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Aprender constituye uno de los mayores desafíos que enfrenta el sujeto. Un suceso biológico, psicológico y social multifactorial que implica: las potencialidades del sujeto, la motivación para aprender, la calidad de los servicios educacionales, la psicomotricidad y las capacidades cognitivas. Las limitaciones en estas últimas, caracterizan a los educandos con dificultades en el aprendizaje y demandan la búsqueda de recursos atemperados a los adelantos de la ciencia y a las particularidades del sujeto. A partir de la indagación teórica, es objetivo presentar un cuaderno de actividades basado en la expresión corporal para contribuir a potenciar las capacidades cognitivas básicas para aprender de los educandos de segundo grado con esta desviación del desarrollo intelectual, desde lo más natural y propio; aquello que para ellos es potencialidad: el movimiento. Se utilizaron métodos del nivel teórico, empírico y matemáticos. La propuesta se orienta al trabajo correctivo compensatorio que realiza la institución educativa de la Educación Especial: Batalla de Ogaden para educandos con Retardo en el desarrollo psíquico del municipio San Miguel del Padrón. Su instrumentación es factible en cualquier espacio del proceso pedagógico y el entorno familiar; además de contextualizarse a otros grados y situaciones de aprendizaje, previa preparación del docente.<hr/>ABSTRACT Learning constitutes one of the greatest challenges faced by the subject. It is a multifactorial biological, psychological and social event that involves: the subject's potential, motivation to learn, the quality of educational services, psychomotor skills and cognitive abilities. The limitations in the latter characterize students with learning difficulties and demand the search for resources adjusted to the advances of science and the particularities of the subject. From the theoretical inquiry, the objective is to present a notebook of activities based on corporal expression to contribute to enhance the basic cognitive capacities to learn of second grade students with this deviation of intellectual development, from what is most natural and proper; that which for them is potentiality: movement. Theoretical, empirical and mathematical methods were used. The proposal is oriented to the compensatory corrective work carried out by the educational institution of Special Education: Batalla de Ogaden for students with retarded mental development in the municipality of San Miguel del Padrón. Its instrumentation is feasible in any space of the pedagogical process and the family environment; it can also be contextualized to other grades and learning situations, prior preparation of the teacher. <![CDATA[Modelo gestión de objetos de aprendizaje en la Universidad de Pinar del Río]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desarrollo de las tecnologías de la información y las comunicaciones han propiciado cambios en el ámbito educativo con la creación de nuevos espacios formativos y contenidos digitales. En este contexto se impone la necesidad de desarrollar habilidades digitales en los docentes específicamente en el diseño y uso de los objetos de aprendizaje en función del perfeccionamiento de los métodos pedagógicos en el proceso de enseñanza. El presente artículo tiene como objetivo proponer un modelo de gestión de aprendizaje en función del proceso de formación de los docentes de la Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. En la investigación fueron utilizados métodos teóricos, empíricos y como método rector el materialista -dialectico. Los resultados permitieron describir escenarios donde se identifican las principales limitaciones de los profesores en el desarrollo de sus habilidades digitales para la gestión de los objetos de aprendizaje para el proceso de formación. El modelo que se presenta es sistémico, participativo pues la construcción de un OA puede realizarse de forma colectiva y tiene en cuenta aspectos como creación, conservación y transferencia a partir de herramientas que posibilitan el uso y reutilización de estos recursos propiciando a su vez la integración en el proceso docente.<hr/>ABSTRACT The development of information and communications technologies has led to changes in the educational field with the creation of new training spaces and digital content. In this context, the need to develop digital skills in teachers is imposed, specifically in the design and use of learning objects based on the improvement of pedagogical methods in the teaching process. The objective of this article is to propose a learning management model based on the teacher training process from the University of Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Theoretical and empirical methods were used in the research, and the materialist-dialectical method was used as the guiding method. The results allowed us to describe scenarios where the main limitations of teachers in the development of their digital skills for the management of learning objects for the training process are identified. The model presented is systemic, participatory since the construction of an LO can be carried out collectively and takes into account aspects such as creation, conservation and transfer from tools that enable the use and reuse of these resources, in turn promoting integration. in the teaching process. <![CDATA[Sinergia entre la investigación formativa científica y los procesos de investigación en la comunidad académica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación formativa impulsa el desarrollo de habilidades y competencias que mejoran la calidad del proceso, fomentan la innovación, contribuyen a la formación integral y facilitan la conexión entre la teoría y la práctica. En ese sentido, el artículo revela la articulación entre las relaciones básicas de la investigación formativa y científica y los procesos de investigación del programa de Contaduría Pública de la Institución Universitaria Antonio José Camacho, en una propuesta interventiva desde las ciencias pedagógicas. Desde un enfoque mixto, los métodos utilizados incluyen la sistematización de información de documentos, artículos, revistas y trabajos investigativos relacionados con el objeto de estudio y en la recolección de datos se aplican encuestas a miembros de la comunidad educativa. Se analizan y tabulan los indicadores que permiten aproximarse al estado actual de los procesos investigativos en el programa. Como resultado las indagaciones teóricas realizadas se identifican los fundamentos y las relaciones que contribuyen a la mejora de la investigación en el programa, se caracteriza el estado actual, los lineamientos pedagógicos y curriculares, así como las finalidades educativas de estos procesos. El estudio posibilitó el diseño de una concepción teórico-metodológica que se distingue por el carácter: humanista, contextualizado, sistémico, flexible, participativo y colaborativo.<hr/>ABSTRACT Formative research promotes the development of skills and competencies that improve the quality of the process, encourage innovation, contribute to comprehensive training and facilitate the connection between theory and practice. In this sense, the article reveals the articulation between the basic relationships of formative and scientific research and the research processes of the Public Accounting program of the Antonio José Camacho University Institution, in an intervention proposal from the pedagogical sciences. From a mixed approach, the methods used include the systematization of information from documents, articles, magazines and research works related to the object of study and in data collection, surveys are applied to members of the educational community. The indicators that allow us to approximate the current state of the investigative processes in the program are analyzed and tabulated. As a result of the theoretical investigations carried out, the foundations and relationships that contribute to the improvement of research in the program are identified, the current state, the pedagogical and curricular guidelines, as well as the educational purposes of these processes are characterized. The study made possible the design of a theoretical-methodological conception that is distinguished by its character: humanistic, contextualized, systemic, flexible, participatory and collaborative. <![CDATA[Análisis histórico de la superación del promotor del educa tu hijo para su gestión medioambiental]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La superación del promotor del programa comunitario educa a tu hijo (PETH), es un proceso que trasciende la formación continua de los profesionales de la primera infancia por su encargo social. Guarda una estrecha relación con los cambios por los que ha transitado la sociedad en su decursar y respondiendo de manera directa a la gestión medioambiental en el contexto rural. Es en tal sentido que en la presente investigación se frecen algunos resultados de la investigación realizada para estudios de formación doctoral que permiten identificar las diferentes etapas y características que distinguen el desarrollo histórico del proceso de superación en educación ambiental del promotor (PETH) para su gestión medioambiental en el contexto rural. Para un correcto estudio del proceso se utilizaron los métodos teóricos como el análisis - síntesis, la inducción - deducción, el histórico - lógico permitió realizar un análisis cronológico sincrónico y dialéctico de la evolución del proceso de manera global y especificar su impacto en la superación de los promotores en Cuba y en particular en el municipio San Luis. Los resultados revelaron que el proceso ha transitado por diferentes etapas, de cuyo estudio resultan sus características fundamentales con especial interés en la primera infancia.<hr/>ABSTRACT The overcoming of the promoter of the community program educates your son (PETH), it is a process that the continuous formation of the professionals of the first childhood transcends for its social responsibility. He keeps a narrow relationship with the changes for those that it has trafficked the society and responding from a direct way to the environmental administration in the rural context. It is in such a sense that in the present investigation you frecen some results of the investigation carried out for studies of doctoral formation that allow to identify the different stages and characteristic that distinguish the historical development of the overcoming process in the promoter's environmental education (PETH) for their environmental administration in the rural context. For a correct study of the process the theoretical methods were used as the analysis - synthesis, the induction - deduction, the historical one - logical he/she allowed to carry out a synchronous and dialectical chronological analysis of the evolution of the process in a global way and to specify their impact in the overcoming of the promoters in Cuba and in particular in the municipality San Luis. The results revealed that the process has trafficked for different stages of whose study is their fundamental characteristics with special interest in the first childhood. <![CDATA[La práctica del docente para desarrollar la autodeterminación en educandos en situación de discapacidad intelectual]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desarrollo de la autodeterminación constituye un objetivo educativo de prioridad en la formación de los educandos en situación de discapacidad intelectual pues asegura su calidad de vida. Por tanto, se requiere superar al docente en el empleo de recursos, apoyos y adaptaciones didácticas para la educación en autodeterminación. El objetivo de esta investigación consistió en diseñar una estrategia pedagógica de superación para transformar a los docentes en la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje, en función del desarrollo de habilidades de autodeterminación en los educandos en situación de discapacidad intelectual. Los métodos investigativos utilizados en el orden teórico y empírico fueron el análisis y síntesis, el histórico-lógico, el inductivo-deductivo y el sistémico-estructural-funcional; además de la entrevista, la observación, la encuesta, el análisis de documentos, el criterio de expertos y la triangulación múltiple, los que permitieron revelar las causales que inciden en el normal desarrollo de las habilidades de autodeterminación, así como elaborar la estrategia. Con su implementación se perfeccionó el desempeño profesional y personal de los docentes y educandos, quienes egresaron con el empoderamiento de habilidades para la toma de decisiones, la realización de elecciones, la resolución de problemas y el establecimiento de metas y objetivos.<hr/>ABSTRACT The development of self-determination constitutes a priority educational objective in the training of students with intellectual disabilities as it ensures their quality of life. Therefore, it is necessary to surpass the teacher in the use of resources, supports and didactic adaptations for education in self-determination. The objective of this research was to design a pedagogical improvement strategy to transform teachers in the direction of the teaching-learning process, based on the development of self-determination skills in students with intellectual disabilities. The investigative methods used in the theoretical and empirical order were analysis and synthesis, historical-logical, inductive-deductive and systemic-structural-functional; In addition to the interview, observation, survey, document analysis, expert judgment and multiple triangulations, which allowed us to reveal the causes that affect the normal development of self-determination skills, as well as to develop the strategy. With its implementation, the professional and personal performance of teachers and students was improved, who graduated with the empowerment of skills for making decisions, making choices, solving problems and establishing goals and objectives. <![CDATA[Modelo de gestión formativa en la preparación para el empleo del Ingeniero Informático]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la contemporaneidad globalizada diversas problemáticas inciden y repercuten en la vida del hombre como ente social. De ahí que, las universidades proyecten procesos formativos conforme a los desafíos y demandas educativas de la Agenda 2030. Cuba, inmersa en trasformaciones de su modelo económico, político y social, redimensiona la preparación para el empleo en la Educación Superior, desde la formación continua, en función de lograr egresados dotados de conocimientos, habilidades, destrezas, valores y competencias socio-profesionales para insertarse en el mercado laboral. En ese contexto, el artículo presenta un modelo de gestión formativa en la preparación para el empleo en el Ingeniero Informático en la Universidad de Oriente, constructo articulador en la concreción de las competencias socio-profesionales. El constructo teórico-práctico que expresa el vínculo universidad-empresa, emerge de los resultados de la formación doctoral. En tal sentido, se asumen métodos que permiten relacionar los aspectos teóricos que sustentan el modelo propuesto en interrelación con las categorías, a partir del análisis-síntesis, la revisión documental de investigaciones que se asumen y comparten, los que avalan la propuesta en su significación, importancia, actualidad e impacto.<hr/>ABSTRACT In today's globalized world, various problems affect and have repercussions on the life of man as a social entity. Hence, universities project training processes in accordance with the educational challenges and demands of the 2030 Agenda. Cuba, immersed in transformations of its economic, political and social model, resizes preparation for employment in Higher Education, from continuous training, in order to achieve graduates equipped with knowledge, skills, values and socio-professional competencies to enter the labor market. In this context, the article presents a training management model in preparation for employment in the Computer Engineer at the University of Oriente, an articulating construct in the realization of socio-professional competencies. The theoretical-practical construct that expresses the university-company link emerges from the results of doctoral training. In this sense, methods are assumed that allow relating the theoretical aspects that support the proposed model in interrelation with the categories, based on the analysis-synthesis, the documentary review of research that is assumed and shared, which endorse the proposal in its significance, importance, topicality and impact. <![CDATA[La Expresión Corporal para el proceso enseñanza-aprendizaje y la recreación de niños: Un programa taller]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La Expresión Corporal como vía para el desarrollo de capacidades y habilidades en el individuo es una opción interesante si se relaciona con el tema de la recreación desde actividades lúdicas y la consolidación de saberes como parte del proceso enseñanza -aprendizaje, al que están implícito los niños del segundo ciclo de la enseñanza primaria. Se pretende: Proponer un programa taller de Expresión Corporal, para el apoyo al proceso enseñanza- aprendizaje y la recreación sana de niños entre 9 a 13 años, de la comunidad. Se tuvieron en cuenta métodos de investigación como: el análisis- síntesis, inductivo deductivo, la modelación teórica, análisis documental, la encuesta y la entrevista, los cuales posibilitaron que se cumplimentara el objetivo. La planificación y diseño del programa taller constituye parte de los resultados, el cual también refleja la relevancia de la Expresión Corporal desde sus múltiples dimensiones como propuesta que contribuye a la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje y espacios de esparcimiento para niños. Su implementación es desde la Extensión Universitaria como curso de verano y constituye una alternativa de recreación que no tiene precedente en la universidad del Deporte Cubano.<hr/>ABSTRACT Body Expression as a way for the development of capacities and abilities in the individual is an interesting option if it is related to the theme of recreation from playful activities and the consolidation of knowledge as part of the teaching-learning process in which children in the 2nd cycle of primary education are involved. The aim of this research is to: Propose a Corporal Expression workshop program to support the teaching-learning process and the healthy recreation of children between 9 and 13 years of age in the community. Research methods taken into account were: analysis-synthesis, inductive-deductive, theoretical modeling, documentary analysis, survey and interview, which made it possible to achieve the objective. The planning and design of the workshop program is part of the results, which also reflects the relevance of Corporal Expression from its multiple dimensions as a proposal that contributes to the improvement of the teaching-learning process and recreational spaces for children. Its implementation is from the University Extension as a summer course and constitutes a recreational alternative that has no precedent in the Cuban Sport University. <![CDATA[La formación para la ciudadanía en la educación superior salvadoreña]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este trabajo se argumenta cómo la formación para la ciudadanía se constituye en uno de los pilares fundamentales y de los principales desafíos de las IES para contribuir a la formación integral de los estudiantes, a partir de la indisoluble relación entre educación y ciudadanía. Por ello, esta formación no debe limitarse a los niveles primarios, básicos o medios de la educación. Se considera un modo privilegiado a través del cual cada IES y particularmente la Universidad de El Salvador, puede cumplir su responsabilidad social, mejorando la calidad y pertinencia educativa, asumiendo un compromiso más consciente, sistemático y planificado de la formación para la ciudadanía de los estudiantes. Para el desarrollo de la investigación se utilizaron los métodos teóricos: analítico-sintético e histórico-lógico y los empíricos: revisión documental y observación directa. Como resultado se llegó a la conclusión de que las universidades, deben volver su mirada hacia sí mismas, reflexionar crítica y autocríticamente sobre su razón de ser en el actual contexto histórico de las sociedades latinoamericanas, para evitar el riesgo de caer en la irrelevancia educativa e institucional y de ser menos pertinentes frente a las nuevas exigencias que les impone la sociedad en pleno siglo XXI.<hr/>ABSTRACT This work argues how training for citizenship constitutes one of the fundamental pillars and of the main challenges of HEIs to contribute to the comprehensive training of students, based on the indissoluble relationship between education and citizenship. Therefore, not be limited to primary, basic or middle levels of education. It is considered a privileged way through which, particularly the University of El Salvador (UES), can fulfill their social responsibility by improving the quality and relevance of their education and assuming training in a more committed, conscious, systematic and planned way. for the citizenship of students. To develop the research, the analytical-synthetic and historical-logical methods were used as theoretical methods, and documentary review and direct observation were used as empirical methods. As a result of the research, the conclusion was reached that universities must turn their gaze towards themselves, reflect critically and self-critically on their reason for being in the current historical context of Latin American societies, to avoid the risk of falling into educational and institutional irrelevance and being less relevant to the new demands that society imposes on them in the 21st century. <![CDATA[Estructuración didáctica de la comprensión en la solución de problemas aritméticos verbales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las limitaciones de los modelos teóricos del proceso de solución de problemas que se sustentan en la asunción de la comprensión como una fase previa, han conducido a la adopción del enfoque transversal de la comprensión en la solución de problemas aritméticos verbales, el cual concibe a estos últimos como textos y, a su solución como proceso de comprensión textual. A tono con este último enfoque, el objetivo del artículo residió en ofrecer una estructuración didáctica de la comprensión en la solución de problemas aritméticos verbales. Para ello fue de utilidad el empleo de métodos teóricos, tales como el análisis-síntesis, la inducción-deducción y la modelación sistémica estructural funcional. La nueva propuesta, en términos generales, reside en el redimensionamiento de los subprocesos de la comprensión a la solución de problemas aritméticos verbales, lo que genera que devenga en una valiosa herramienta para docentes y estudiantes, en tanto, enriquece la concepción e instrumentación del proceso y de la clase de solución de problemas aritméticos verbales.<hr/>ABSTRACT The research starts from recognizing the limitations of the approach that explains understanding as a phase of the word problems solving, an epistemological position from which the theoretical models, more accepted and disseminated internationally, have been built and, in which it is structured didactically each of the phases that compose it. From the assumption of the transversal approach to understanding when word problems solving, which conceives the latter as texts and, to their solution as a process of textual comprehension, the didactic structuring that is offered was elaborated. For this, the use of theoretical methods was useful, such as analysis-synthesis, induction-deduction and functional structural systemic modeling. The new proposal, in general terms, resides in the resizing of the sub-processes of understanding to the word problems solving, which generates that it becomes a valuable tool for teachers and students, while enriching the conception and instrumentation of the process and the class of words problems solving. <![CDATA[La capacitación desde un enfoque pedagógico orientada al turismo accesible e inclusivo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El turismo se ha convertido en una fuente primordial de recursos por las posibilidades que brinda de esparcimiento a las personas de todas las edades y condiciones personales. En ese contexto, ante el acceso de turistas en diversas situaciones de discapacidad, se advierten carencias en la requerida atención, en las que persisten barreras para el disfrute de las actividades en espacios y contextos socializadores. Tal proyección exige la capacitación del personal que labora en las instituciones turísticas, en función de un desempeño profesional que devele conocimientos, habilidades y aptitudes, en correspondencia con las exigencias del entorno y las características de los clientes. De ahí que, el presente artículo reflexione en torno a la necesidad de la capacitación de los recursos humanos, orientada a promover la accesibilidad e inclusión de las personas en situación de discapacidad, desde un enfoque pedagógico, condición básica para un turismo accesible e inclusivo, como expresión de equidad y justicia social para todos en Cuba. Desde la sistematización de estudios precedentes se develan las particularidades que distinguen esta realidad y se orienta la transformación coherente en otras etapas investigativas.<hr/>ABSTRACT Tourism has become a primary source of resources due to the recreational opportunities it offers to people of all ages and personal conditions. In this context, given the access of tourists in various situations of disability, deficiencies are noted in the required attention, in which barriers persist to the enjoyment of activities in socializing spaces and contexts. Such projection requires the training of personnel who work in tourism institutions, based on professional performance that reveals knowledge, skills and aptitudes, in correspondence with the demands of the environment and the characteristics of the clients. Hence, this article reflects on the need for human resource training, aimed at promoting the accessibility and inclusion of people with disabilities, from a pedagogical approach, a basic condition for accessible and inclusive tourism. as an expression of equity and social justice for everyone in Cuba. From the systematization of previous studies, the particularities that distinguish this reality are revealed and the coherent transformation is guided in other investigative stages. <![CDATA[La comunidad como apoyo en la socialización de los niños con trastorno del espectro autista]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desarrollo que alcance un infante con repercusión en el resto de su vida adulta, será resultado tanto, de la interacción de sus características biológicas y psicológicas, como de las experiencias que le ofrezca su medio social. De ahí que se afirme el carácter biopsicosocial de los seres humanos y que se valore la socialización desde las primeras edades, por lo positivo y estimulante en su desarrollo. Sin embargo, en ocasiones, esa interacción es limitada por disímiles factores, que pueden partir desde el propio individuo, poseedor de determinadas características que condicionan su interacción con el medio y la particularizan; de la familia como ente propiciador o represor de la misma; de la propia sociedad o comunidad que la favorezca, promueva o estimule. Tal es el caso de los niños con necesidades educativas especiales, neurodivergentes y en situación de discapacidad. En coherencia, se diseñó un proyecto comunitario contentivo de acciones que contribuyen a la socialización y la estimulación del desarrollo de niños neurodivergentes, con énfasis en aquellos diagnosticados con trastorno del espectro autista (TEA). Prevalecen en el estudio los métodos: revisión bibliográfica, análisis-síntesis, entrevistas y observación. Los resultados proyectan la satisfacción de necesidades educativas básicas para la inclusión socioeducativa.<hr/>ABSTRACT The development that an infant achieves with repercussions on the rest of his or her adult life will be the result of both the interaction of her biological and psychological characteristics and the experiences that her social environment offers her. Hence, the biopsychosocial character of human beings is affirmed and socialization is valued from the earliest ages, due to its positive and stimulating development. However, sometimes, this interaction is limited by dissimilar factors, which can come from the individual himself, who possesses certain characteristics that condition his interaction with the environment and make it particular; of the family as an entity that promotes or represses it; of the society or community itself that favors, promotes or stimulates it. This is the case of children with special educational needs, neurodivergents and those with disabilities. In coherence, a community project was designed containing actions that contribute to the socialization and stimulation of the development of neurodivergent children, with emphasis on those diagnosed with autism spectrum disorder (ASD). The methods prevail in the study: bibliographic review, analysis- synthesis, interviews and observation. The results project the satisfaction of basic educational needs for socio-educational inclusion. <![CDATA[El proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Matemática en la Educación Secundaria Básica. Su caracterización]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El proceso de enseñanza-aprendizaje (PEA) de la matemática, constituye un tema que ha sido investigado por diversos especialistas, como psicólogos, pedagogos y didactas a nivel internacional y nacional que han brindado valiosos aportes a la fundamentación teórico-metodológica de este proceso. Sin embargo, a pesar de los esfuerzos realizados no se han logrado los niveles a los cuales se aspiran. En el artículo se presenta una caracterización del PEA de la disciplina Matemática en la Educación Secundaria Básica a nivel nacional. El objetivo es proponer acciones que contribuyan al PEA de la Matemática en correspondencia con la concepción general de la disciplina Matemática en el Tercer Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Se aplicaron métodos científicos: teóricos, empíricos y estadísticos mediante la revisión de artículos en revistas de alto impacto, de investigaciones y de referentes teórico-metodológicos vinculados a la matemática. Se describen los principales resultados del estudio exploratorio realizado en que se identificaron algunas causas y factores que inciden. A partir de estos resultados se realizó una propuesta de operacionalización de variable la cual fue valorada por criterio de expertos de Bastante Adecuada, se presentan los resultados del diagnóstico realizado y finalmente algunas acciones que contribuyen a su mejoramiento.<hr/>ABSTRACT The teaching-learning process (PEA) of mathematics is a subject that has been investigated by various specialists, such as psychologists, pedagogues and didactics at international and national level, who have provided valuable contributions to the theoretical-methodological foundation of this process. However, despite the efforts made, the aspired levels have not been achieved. This article presents a characterization of the Mathematics PEA in Basic Secondary Education at the national level. The objective is to propose actions that contribute to the Mathematics PEA in correspondence with the general conception of the Mathematics discipline in the Third Improvement of the National Education System. Theoretical, empirical and statistical scientific methods were applied through the review of articles in high impact journals, research and theoretical-methodological references related to mathematics. The main results of the exploratory study are described, in which some causes and influencing factors were identified. Based on these results, a proposal was made to operationalize the variable, which was evaluated by experts as Fairly Adequate, the results of the diagnosis are presented and finally some actions that contribute to its improvement. <![CDATA[La superación: alternativa indispensable desde la Teoría de la Educación Avanzada]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Vinculada a la Teoría educativa, la Educación Avanzada, reúne el caudal pedagógico de la escuela cubana e introduce de manera armónica la formación posgraduada del capital humano que aporta eficacia y especialización en sectores estratégicos de la economía y la sociedad cubana, en lo que, el mejoramiento a través de la superación continua y permanente, constituye un gran reto. En ese sentido, este artículo expone los principales desafíos que se asumen desde la superación como alternativa imprescindible para el desarrollo profesional y humano, a partir de los sustentos de la Educación Avanzada. El estudio se auxilia de los métodos: revisión documental y la sistematización para revelar la percepción de la superación en el tránsito progresivo del capital humano hacia un estado cualitativamente superior en lo profesional, que le permita convertirse en un ente dinamizador, desde la actualización de los conocimientos, la formación permanente de valores, las capacidades de emprendimiento sean necesarias para afrontar los retos del futuro, las destrezas y competencias, que promuevan el propio desarrollo de su desempeño, revelado con los públicos internos y externos.<hr/>ABSTRACT Linked to educational theory, Advanced Education brings together the pedagogical wealth of the Cuban school and harmoniously introduces the postgraduate training of human capital that provides efficiency and specialization in strategic sectors of the Cuban economy and society, in which, the Improvement through continuous and permanent improvement constitutes a great challenge. In that sense, this article exposes the main challenges that are assumed from improvement as an essential alternative for professional and human development, based on the foundations of Advanced Education. The study is aided by the methods: documentary review and systematization to reveal the perception of improvement in the progressive transition of human capital towards a qualitatively superior state professionally, which allows it to become a dynamic entity, from the updating of the knowledge, the permanent formation of values, the entrepreneurial capabilities that are necessary to face the challenges of the future, the skills and competencies that promote the development of one's performance, revealed to internal and external audiences. <![CDATA[La educación con enfoque de género en la práctica educativa en la República Dominicanal]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Sin lugar a dudas, la educación con enfoque de género se convierte en un imperativo para instituciones y organismos nacionales e internacionales encargados de estas acciones formativas. En ese sentido, se enfocan bases legales en República Dominicana que declaran la igualdad de género. Sin embargo, la práctica indica la necesidad de ahondar en las representaciones de la temática en los docentes en torno a su desempeño profesional y convoca a la búsqueda de sus referentes teóricos para intervenir. En esa dirección este artículo pretende socializar la propuesta interventiva de una estrategia pedagógica orientada a promover el enfoque de género en las instituciones educativas de la República Dominicana desde la preparación del docente. Desde un enfoque cualitativo, se sistematizan referentes esenciales y se constata la problemática en la práctica a partir de entrevistas, encuestas y observaciones, los que ofrecieron información pertinente para estructurar las etapas y acciones, en función de favorecer cambios en las instituciones educativas, que coadyuvaran a identificar y superar la educación sexista, fomentar vínculos equitativos entre los sujetos en el contexto escolar, familiar y social. La percepción medular en la preparación del docente contribuyó al desempeño profesional coherente con significativas transformaciones.<hr/>ABSTRACT Without a doubt, gender-focused education becomes an imperative for national and international institutions and organizations in charge of these training actions. In this sense, legal bases in the Dominican Republic that declare gender equality are focused on. However, practice indicates the need to delve into the representations of the subject in teachers around their professional performance and calls for the search for their theoretical references to intervene. In this direction, this article aims to socialize the intervention proposal of a pedagogical strategy aimed at promoting the gender approach in educational institutions in the Dominican Republic from the preparation of teachers. From a qualitative approach, essential references are systematized and the problem is verified in practice from interviews, surveys and observations, which offered pertinent information to structure the stages and actions, in order to favor changes in educational institutions, which will help to identify and overcome sexist education, promote equitable links between subjects in the school, family and social context. Core perception in teacher training contributed to professional performance consistent with significant transformations. <![CDATA[El desempeño pedagógico del director escolar en la República Dominicana: necesidad en el contexto nacional]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desempeño pedagógico del director para contribuir a la calidad de los procesos educativos en la República Dominicana ha de gestarse desde las ciencias. Desde esta perspectiva, las contradicciones que evidencia la práctica con respecto a la teoría, constituyen la génesis de este artículo. De ahí que declare como objetivo: Argumentar la coherencia que manifiesta el desempeño pedagógico del director escolar conforme a los fundamentos teóricos, metodológicos, científicos y tecnológicos que le sustentan en el contexto actual del nivel secundario en la República Dominicana. El estudio cualitativo se sustentó en el enfoque dialectico materialista para la consulta crítica de los referentes del objeto de estudio, con otros métodos del nivel teórico: Analítico sintético, Histórico-lógico, Inductivo -deductivo y Modelación. Del nivel empírico se utilizaron los siguientes: estudio documental, observación, encuesta, entrevista, prueba de desempeño y consulta a especialistas. En síntesis, la sistematización de las posiciones actuales sobre el desempeño pedagógico del director escolar en la sociedad actual y su impacto en el cumplimiento de las metas educativas, reveló el abordaje de este accionar directivo en la gestión pedagógica con una perspectiva compleja y competitiva que implica lo científico-tecnológico al potenciar la formación de un ciudadano preparado y comprometido con el futuro.<hr/>ABSTRACT The pedagogical performance of the director to contribute to the quality of educational processes in the Dominican Republic must be developed from the sciences. From this perspective, the contradictions evidenced by practice with respect to theory constitute the genesis of this article. Hence, the objective is declared: To argue the coherence that the pedagogical performance of the school director manifests in accordance with the theoretical, methodological, scientific and technological foundations that support him in the current context of the secondary level in the Dominican Republic. The qualitative study was based on the materialist dialectical approach for the critical consultation of the referents of the object of study, with other methods at the theoretical level: synthetic analytic, historical-logical, inductive-deductive and modeling. At the empirical level, the following were used: documentary study, observation, survey, interview, performance test and consultation with specialists. In summary, the systematization of current positions on the pedagogical performance of the school director in today's society and its impact on the fulfillment of educational goals, revealed the approach to this directive action in pedagogical management with a complex and competitive perspective that implies the scientific-technological by promoting the formation of a citizen prepared and committed to the future. <![CDATA[Proceso de profesionalización para el desarrollo profesional docente en la escuela básica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desarrollo profesional en la escuela básica, como evidencia del nivel de desempeño profesional pedagógico, es objeto de atención en contextos nacionales y locales centrados en la elevación de la calidad educativa al considerar las exigencias de la Agenda 2030. Resulta necesario que el docente asuma el reto fijado desde la concreción de los objetivos en cada sistema nacional de educación en su derivación para la escuela básica. Desde una perspectiva dialéctico-materialista se utilizan los métodos: análisis documental, encuesta, entrevista y se aplica la triangulación metodológica para favorecer el desempeño profesional pedagógico observable en el sistema de relaciones de la institución, educandos y familias en el tránsito hacia el desarrollo profesional que se aspira proponer un resultado científico que desde las acciones de preparación. En tal sentido, el artículo socializa los elementos relativos al proceso de profesionalización que propician el desarrollo profesional desde el desempeño profesional pedagógico en la escuela básica a partir de elementos generales y contextuales que previo diagnóstico inicial, ofrecen la base para proponer una estrategia pedagógica. Como resultado se establecen los elementos multifactoriales que influyen en el desarrollo profesional a partir de la estrategia pedagógica postgraduada potencia desempeños exitosos en las funciones de instruir y educar.<hr/>ABSTRACT Professional development in basic school, as evidence of the level of professional pedagogical performance, is the object of attention in national and local contexts focused on raising educational quality when considering the demands of the 2030 Agenda. It is necessary for the teacher to assume the challenge set from the realization of the objectives in each national education system in its derivation to basic school. From a dialectical-materialist perspective, the methods are used: documentary analysis, survey, interview and methodological triangulation is applied to promote professional pedagogical performance observable in the system of relationships of the institution, students and families in the transition towards professional development that. The aim is to propose a scientific result from the preparatory actions. In this sense, the article socializes the elements related to the professionalization process that promote professional development from professional pedagogical performance in basic school based on general and contextual elements that, after an initial diagnosis, offer the basis for proposing a pedagogical strategy. As a result, the multifactorial elements that influence professional development are established based on the postgraduate pedagogical strategy that enhances successful performances in the functions of instructing and educating. <![CDATA[José Martí y Fidel Castro en dos tiempos: Clases sociales e integración Latinoamericana-Caribeña]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El contexto universitario cubano precisa de la disponibilidad de textos actualizados que aborden la línea de pensamiento Martí-Fidel en torno a las clases sociales y a la integración Latinoamericana-Caribeña, para compensar la carencia de la interdisciplinariedad en los contenidos de las asignaturas Historia de América y Cuba acorde a los cambios sociales actuales. Por lo que se propone la elaboración de un material docente para la enseñanza universitaria en Historia de América y Cuba con la finalidad de elevar la preparación política ideológica de los estudiantes. Para el desarrollo de esta investigación y en correspondencia con las características de la misma se aplican diversos métodos y técnicas entre ellos: el análisis - síntesis para establecer los nexos de las relaciones entre el proceso de enseñanza - aprendizaje de las asignaturas del currículo base y del optativo. Inductivo - deductivo se aplicó en el análisis de distintas teorías para el cumplimiento de las tareas previstas. El método sistémico desde los fundamentos del materialismo dialéctico e histórico, que permite entrelazar los presupuestos teóricos para la elaboración de un material docente que enriquece la coincidencia en torno a la problemática planteada.<hr/>ABSTRACT The Cuban university context requires the availability of updated texts that address the Martí-Fidel line of thought regarding social classes and Latin American-Caribbean integration, to compensate for the lack of interdisciplinarity in the contents of the History of America and Latin American subjects. Cuba according to current social changes. Therefore, the development of teaching material for university teaching in the History of America and Cuba is proposed with the purpose of raising the ideological political preparation of students. For the development of this research and in correspondence with its characteristics, various methods and techniques are applied, including: analysis - synthesis to establish the links of the relationships between the teaching - learning process of the subjects of the base curriculum and the optional. Inductive - deductive was applied in the analysis of different theories for the fulfillment of the planned tasks. The systemic method from the foundations of dialectical and historical materialism, which allows the theoretical assumptions to be intertwined for the development of teaching material that enriches the coincidence around the problem raised.