Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420150003&lang=es vol. 7 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>Comisión Territorial de Grados Científicos: su contribución al desarrollo doctoral en la provincia Villa Clara</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: la formación doctoral en el área de las ciencias médicas es una condición necesaria para contribuir al desarrollo científico-tecnológico, la solución de importantes problemas de salud y el mejoramiento de los procesos que se desarrollan, de forma tal que se eleve la calidad de la atención médica, tanto en el sentido técnico, como en la satisfacción de los usuarios. Objetivo: identificar hechos relevantes que distinguieron la organización y desarrollo de la Comisión Territorial de Grados Científicos en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Métodos: se realizó una investigación documental de corte histórico durante el año 2014, se emplearon métodos teóricos que permitieron el análisis del objetivo de estudio, sustentado en la interacción de lo histórico y lo lógico y desde las dimensiones temporal y espacial; y empíricos: el análisis documental y entrevistas a informantes clave; se efectuó triangulación metodológica para arribar a consideraciones integradoras. Resultados: se abordaron algunos antecedentes históricos de la formación doctoral en el territorio, el desarrollo de la política de descentralización, el surgimiento de la Comisión Territorial de Grados Científicos y su consolidación como organismo rector para el desarrollo de estos procesos biomédicos, en la región central y específicamente en Villa Clara. Conclusiones: la fundación de la Comisión Territorial de Grados Científicos representó un paso de avance en la formación doctoral del territorio central y particularmente en Villa Clara, que ha tenido el mayor incremento de Doctores en Ciencias en los últimos 4 años.<hr/>Background: the formation of Ph. Ds. in the area of the medical sciences is a necessary condition to contribute to the scientific-technological development, the solution of important health problems and the improvement of the processes that are developed, in such a way that the quality of the medical care rises, either in the technical sense, or in the satisfaction of clients. Objective: to identify outstanding facts that distinguished the organization and development of the Territorial Commission of Scientific degree in Villa Clara University of Medical Sciences. Methods: it is carried out a documental research work of historical character during the year 2014, theoretical methods were used that allowed the analysis of the study objective, sustained in the interaction of the historical- logical method and from the dimensions time and space; and empiric ones: the documental analysis and interviews to key informants; methodological triangulation is made to arrive to integrative considerations. Results: some historical antecedents of the formation of Ph. Ds. are approached in the territory, the policy of decentralization development, the emergence of the Territorial Commission of Scientific degree and its consolidation as the leading organism for the development of these biomedical processes, in the central region and specifically in Villa Clara. Conclusions: the foundation of the Territorial Commission of Scientific degree represented an advance step in the formation of Ph. Ds. In the central territory and particularly in Villa Clara that has had the biggest increment of Ph. Ds. in the last 4 years. <![CDATA[<strong>Las múltiples definiciones del término «competencia» y la aplicabilidad de su enfoque en ciencias médicas</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: en el escenario profesional y docente «competencia» no es un término consensuado ni su interpretación homogénea. Objetivo: exponer diferentes conceptualizaciones acerca del vocablo «competencia», las causas de la multiplicidad de sus definiciones y la factibilidad de aplicación de este enfoque en el campo de las ciencias médicas. Métodos: el trabajo se realizó durante el curso Competencias Profesionales, en la Filial de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, en febrero de 2011, donde participaron 22 profesores. Se aplicaron métodos teóricos: analítico-sintético, inductivo-deductivo e histórico-lógico, y empíricos: cuestionario de tres preguntas relacionadas con el concepto del referido vocablo. Las respuestas individuales fueron recogidas y expresadas en plenario. Se empleó la técnica del grupo nominal para identificar los componentes que forman parte del término. Resultados: los profesores identifican el concepto «competencia» con conocimientos, habilidades, hábitos, destrezas, responsabilidad, actitudes y valores. Los componentes más estables que forman parte de su estructura, fueron: sistema de conocimientos, habilidades, destrezas, aptitudes y actitudes. Con relación a por qué existen tantas definiciones de «competencia», no existió un predominio de opiniones, sino múltiples puntos de vista de los autores consultados por lo que resulta ser un término polémico. La totalidad de los profesores consideraron factible aplicar este enfoque en la educación de pregrado y posgrado. Conclusiones: el término «competencia» es muy controvertible por la multiplicidad de sus usos en variados campos del conocimiento, sus componentes más señalados fueron los conocimientos, habilidades y destrezas, aptitudes y actitudes.<hr/>Background: in the professional and teaching scenario there is not consensus neither in the use of the term "competence" nor in its homogeneous interpretation. Objective: to expose different conceptualizations about the word "competence", the causes of the multiple definitions and the feasibility of application of this approach in the field of the medical sciences. Methods: the work was carried out during the course Professional Competences, in Sagua la Grande municipality Medical Sciences University site, on February 2011, where 22 professors participated. Theoretical methods were applied: analytic-synthetic, inductive-deductive and historical-logical, and empiric ones: questionnaire of three questions related with the concept of the referred term. The individual answers were picked up and expressed in plenary. The technique of the nominal group was used to identify the component parts of the term. Results: the professors identify the concept "competence" with knowledge, abilities, habits, responsibility skills, attitudes and values. The most stable components that are part of its structure were: system of knowledge, abilities, skills, aptitudes and attitudes. The reasons why there are so many definitions in relation to the term "competence", there were not consensus of opinions, but multiple points of view on the part of the consulted authors, reason why it turns out to be a polemic term. All the professors considered feasible to apply this approach in the undergraduate and postgraduate education. Conclusions: the term "competence" is very controversial for the multiplicity of its usage in varied fields of knowledge, the most stressed components were knowledge, abilities and skills, aptitudes and attitudes. <![CDATA[<strong>Superación para el perfeccionamiento de las competencias docentes en profesores de las ciencias básicas biomédicas</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: el perfeccionamiento de las competencias docentes de los profesores de las ciencias básicas biomédicas constituye una necesidad para garantizar la calidad del proceso enseñanza aprendizaje. Objetivo: incrementar las competencias docentes de los profesores de las ciencias básicas biomédicas en la formación y desarrollo de habilidades intelectuales en los estudiantes de Medicina. Métodos: se realizó una investigación descriptiva transversal en la Facultad de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, en el período comprendido de septiembre 2012 a junio 2013. Se utilizaron métodos teóricos y entre los empíricos: análisis documental, observación a actividades docentes de pregrado en la disciplina Morfofisiología, aplicación de cuestionario a profesores y técnica de grupo nominal. Resultados: se constató que existen insuficiencias en los programas de las asignaturas estudiadas que afectan su carácter orientador en la dirección del proceso enseñanza aprendizaje, poca claridad conceptual de las habilidades intelectuales e insuficientes acciones y operaciones efectivas durante las clases, para su desarrollo. Se identificaron cuatro áreas temáticas de mayor interés y se diseñó un programa de superación en forma de curso teórico-práctico, que fue impartido posteriormente. Conclusiones: existen evidencias suficientes sobre la necesidad de diseñar e implementar acciones de superación a corto y mediano plazos, encaminadas a alcanzar niveles de competencias docentes que garanticen una mayor calidad en la enseñanza y aprendizaje de los contenidos básicos biomédicos; a la vez que se crearían mejores condiciones en los profesores para participar activa y conscientemente en los procesos internos de evaluación curricular de los programas que imparten.<hr/>Backgroung: the improvement of the teaching competences of the professors of the biomedical basic sciences constitutes a necessity to guarantee the quality of the teaching-learning process. Objective: to increase the teaching competences of the professors of the biomedical basic sciences in the formation and development of intellectual abilities in the Medicine students. Methods: it was carried out a cross-sectional descriptive research work in the Medicine faculty of Villa Clara University of Medical Sciences, from September 2012 to June 2013. Theoretical methods were used and among the empiric ones: documental analysis, observation to teaching activities of undergraduate students in the Morpho-physiology discipline, questionnaire application to professors and the technique of nominal group. Results: it was verified that inadequacies exist in the syllabuses of the studied subjects which affect their guiding character in the management of the teaching-learning process, little conceptual clarity of the intellectual abilities and insufficient actions and effective operations during the classes, for their development. Four thematic areas of more interest were identified and an upgrading program was designed in form of theoretical-practical course; that it was subsequently imparted. Conclusions: enough evidences exist about the necessity to design and to implement upgrading actions at short and medium terms, guided to reach levels of teaching competences that guarantee a bigger quality in the teaching and learning of the biomedical basic contents; at the same time that better conditions would be created in the professors to participate actively and consciously in the inner processes of the curricular assessment of the programs that they impart. <![CDATA[<strong>Software educativo sobre atención prenatal para la formación de estudiantes de la carrera de Medicina</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: la metodología para la atención prenatal consiste en un conjunto de consultas y cuidados previos al parto; esta ha experimentado modificaciones de acuerdo con los conocimientos actuales y el desarrollo del sistema de salud cubano. Objetivo: diseñar un software educativo sobre atención prenatal para los estudiantes de Medicina. Métodos: se realizó un estudio descriptivo, con enfoque cualitativo durante el curso 2012-2013 en el Hospital Gineco-Obstétrico de Villa Clara. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción e histórico-lógico para los referentes teóricos sobre el tema, revisión bibliográfica y evolución de los conceptos; y relacionados con las tecnologías de la información y la comunicación; empíricos: análisis documental del programa, orientaciones metodológicas y textos básicos; y la encuesta a estudiantes y profesores para determinar los conocimientos sobre la mencionada metodología, y fundamentar la necesidad de un software educativo como medio de enseñanza y matemáticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: existen carencias sobre la metodología para el control prenatal, en cuanto a los exámenes complementarios del embarazo, en temáticas como Isoinmunización y Embarazo, parámetros relacionados con la glicemia y prueba de tolerancia a la glucosa; los docentes declaran que el tiempo asignado para el tema es suficiente, aunque reconocen la necesidad de un nuevo enfoque a los contenidos, y del diseño de un software educativo. Conclusiones: el producto elaborado es novedoso, ha sido diseñado de acuerdo con herramientas que propician la interacción, posee un correcto enfoque pedagógico y científico-metodológico por lo que fue valorado como adecuado por los especialistas consultados.<hr/>Background: the methodology for the prenatal attention consists on a group of consultations and previous cares to the childbirth; it has experienced modifications according to the current knowledge and the development of the Cuban health system. Objective: to design an educational software on prenatal attention for the students of Medicine. Methods: it was carried out a study, with a qualitative approach during the academic year 2012-2013 in Villa Clara Gynecological-obstetric Hospital. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical for the theoretical foundations on the topic, bibliographic review and evolution of the concepts; and those related with the information and communication technologies; empiric: documental analysis of the program, methodological orientations and basic texts; and the survey to students and professors to determine the knowledge on the mentioned methodology, and to base the necessity of an educational software as a teaching aid and mathematics for the absolute and relative values. Results: lacks exist on the methodology for the prenatal control, in regard to diagnostic procedures for pregnancy, in topics like Iso-inmunization and Pregnancy, parameters related with glycemic control and glucose tolerance test; professors declare that the time assigned for the topic is enough, although they recognize the necessity to apply a new approach to the contents, and the design of an educational software. Conclusions: the elaborated product is novel, it has been designed according to the tools that propitiate ample interaction, and it possesses a correct pedagogic and scientific-methodological approach. The consulted specialists valued it as adequate. <![CDATA[<strong>Objeto de aprendizaje</strong>: <strong>elementos conceptuales sobre la categoría "riesgo" en medicina preventiva</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: los objetos de aprendizaje constituyen poderosas herramientas de apoyo a la docencia por lo que es necesario profundizar en su estudio desde la perspectiva pedagógica. Objetivo: elaborar un objeto de aprendizaje incluyendo los conceptos relacionados con la categoría "riesgo", por su importancia para la medicina preventiva en los estudios de las ciencias médicas. Métodos: se realizó un estudio de desarrollo tecnológico siguiendo los principios didácticos y según evidencias científicas de la literatura nacional e internacional. Se utilizaron métodos teóricos: analítico-sintético e inducción-deducción para argumentar la investigación e interpretar los resultados, y empíricos: análisis documental de la bibliografía y el Plan de Estudio del Médico General. Resultados: se logró confeccionar un material instructivo, atrayente, con efectos que contribuyen, didácticamente, a una mejor asimilación de contenidos relacionados con la categoría "riesgo". Para ello se utilizó el programa diseñador de video Camtasia Studio 7. Se siguieron los pasos a considerar en la construcción de los objetos de aprendizaje recomendados por la Universidad Politécnica de Valencia. El producto elaborado se encuentra disponible en la dirección: ecr.ucm.vcl.sld.cu; además fue concebido en formato Mp4 y Mp3, y se presentó el documento del guion en un CD- ROM. Conclusiones: el objeto de aprendizaje elaborado constituye una herramienta de trabajo para el proceso enseñanza aprendizaje porque contribuye al mejoramiento del abordaje de los conceptos relacionados con la categoría "riesgo" y su importancia en la medicina preventiva. Fue considerado por los especialistas como útil, novedoso y pertinente.<hr/>: the learning objects are powerful tools to back up teaching that's why it's necessary to deep inside of them from a pedagogical perspective. Objective: to elaborate a learning object including the concepts related to the risk category, due to its importance for preventive medicine in the medical sciences studies. Methods: it was carried out a technological development study taking into account the didactic principles according to national and international scientific evidences. Theoretical methods were used: analytic-synthetic, induction-deduction to back up the research work and the interpretation of results, and empirical ones: documental analysis of the bibliography and the study plan for General Practitioners. Results: an instructive material was elaborated, appealing, with effects that didactically contribute to a better assimilation of the contents related to the risk category. For that purpose it was used the video designer program Camtasia Studio 7. The steps to be considered for the construction of learning objects according to Valencia Polytechnic University were followed. The elaborated product is available at: ecr.ucm.vcl.sld.cu; besides, it was also conceive in Mp4 and Mp3 formats, and a document with the script was presented in a CD-ROM. Conclusions: the elaborated learning object constitutes a working tool for the teaching learning process, because it facilitates a better approach to the concepts related to the risk category and its importance for preventive medicine. Specialists considered it useful, novel and pertinent. <![CDATA[<strong>Instrumento para el perfeccionamiento de los programas docentes de la disciplina Estomatología Integral. </strong><strong>Plan D</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: las posibilidades de perfeccionamiento de los programas docentes de las asignaturas relacionadas con la disciplina Estomatología Integral en el Plan D, fue la motivación principal para realizar la presente investigación. Objetivo: validar el contenido de un instrumento para el perfeccionamiento de los programas docentes de la disciplina Estomatología Integral del Plan D. Métodos: se realizó una investigación esencialmente cualitativa, en el periodo marzo 2011 a enero 2012 en la Clínica Universitaria de Especialidades Estomatológicas "General Manuel Cedeño" de Bayamo. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis, histórico_lógico e hipotético_deductivo; y empíricos: análisis documental, cuestionario y criterio de expertos; y matemáticos estadísticos para las frecuencias absolutas y porcientos los cuales permitieron la fundamentación de los resultados obtenidos. Resultados: la información aportada permitió la construcción de la propuesta valorada según los criterios de Moriyama, los que obtuvieron más del 70 % en la categoría de "mucho" en todas las propiedades, la validación del contenido de la propuesta fue considerada a partir de los indicadores: razonable, justificable, claramente definida, discrimina variaciones y sus datos son factibles de obtener. Conclusiones: la propuesta diseñada ofrece un instrumento metodológico sencillo, adecuado para orientar la ejecución de procesos de mejora, que permite evaluar de manera rápida y sencilla el diseño estructural de los programas docentes de las asignaturas relacionadas con la disciplina Estomatología Integral para el Plan D. Fue validado por los expertos los cuales consideraron que la formulación de sus variables e indicadores cumplieron los criterios de Moriyama.<hr/>Background: the possibilities of improvement of the teaching programs of the subjects related with the discipline Comprehensive Odontology in Plan D was the main motivation to carry out the present research work. Objective: to validate the content of an instrument for the improvement of the teaching programs of the discipline Comprehensive Odontology in Plan D. Methods: it was carried out an essentially qualitative research work, from March 2011 to January 2012 in "General Manuel Cedeño" University Clinic of odontological Specialties from Bayamo. Theoretical methods were used: historical-logical and hypothetical-deductive; and empiric ones: documental analysis, questionnaire and experts' criteria; and mathematical statistical for the absolute frequencies and percentages which allowed the foundation of the obtained results. Results: the collected information allowed the construction of the proposal valued according to the Moriyama criteria, those that obtained more than 70 % in the category "a lot" in all the properties, the validation of the content of the proposal was considered starting from the indicators: reasonable, justifiable, clearly defined, discrimination of variations and data feasibility. Conclusions: the designed proposal offers a simple methodological instrument, appropriate to guide the execution of improvement processes that allows to evaluate in a quick and simple way the structural design of the teaching programs of the subjects related with the discipline Comprehensive Odontology in Plan D. It was validated by the experts which considered that the formulation of its variables and indicators match the Moriyama criteria. <![CDATA[<strong>Manual instructivo para la atención integral en Ginecología Infantojuvenil</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: la Ginecología Infantojuvenil es una rama muy sensible de la Ginecología, por las edades de sus pacientes y los temas que estudia. Objetivo: elaborar un manual instructivo sobre Ginecología Infantojuvenil para la docencia dirigido a los médicos generales y los especialistas en Ginecología y Obstetricia que laboran en la Atención Primaria de Salud (APS). Método: se realizó un estudio descriptivo transversal en el Hospital Universitario Gineco-Obstétrico "Mariana Grajales", de enero a diciembre de 2014. La muestra estuvo constituída por 12 docentes con experiencias en la Ginecología Infantojuvenil. Se utilizaron métodos teóricos: analítico-sintético e inductivo-deductivo para la fundamentación teórica, la elaboración del informe investigativo y explicar conceptos relacionados con el tema; empíricos: análisis documental del programa de estudio y los cursos de postgrado para valorar el grado de actualización en dichos contenidos, y la encuesta a docentes para determinar los núcleos de contenido que debían ser abordados en el material instructivo. Resultados: se evidencia la necesidad de actualizar los contenidos relacionados con el manejo y protocolos de actuación en relación con las afecciones infantojuveniles, por lo que se elaboró un manual instructivo con los temas demandados por los docentes consultados: trastornos menstruales posmenarquia, infecciones y malformaciones congénitas. Conclusiones: el manual instructivo para la atención integral en Ginecología Infantojuvenil fue evaluado como pertinente, de calidad y utilidad práctica por criterio de especialistas, porque contribuye a perfeccionar la preparación de los médicos involucrados en la atención de excelencia que demanda la prestación del referido servicio.<hr/>Background: the Infant-youngsters Gynecology is a very sensitive branch of Gynecology, for the ages of its patients and the topics that it studies. Objective: to elaborate an instructive manual on Infant-youngsters Gynecology for teaching, for general practitioners and Gynecology and Obstetrics specialists who work in the Primary Health cares (PHC). Method: it was carried out a cross-sectional descriptive study in "Mariana Grajales" Gynecological-obstetric University Hospital, from January to December 2014. The sample comprised 12 experienced professors in Infant-youngsters Gynecology. Theoretical methods were used: analytic-synthetic and inductive-deductive for the theoretical background, the elaboration of the research report and to explain concepts related with the topic; empiric ones: documental analysis of the study program and the post-graduate courses to value the updating level in its contents, and the survey to the professors to determine the content cores that should be approached in the instructive material. Results: it is evidenced the necessity of updating the contents related with the management and performance protocols in connection with Infant-youngstersaffections, that ´s why an instructive manual was elaborated with the topics that the consulted professors suggested: menstrual disorders, post-menarche, infections and congenital malformations. Conclusions: the instructive manual for the comprehensive attention in Infant-youngsters Gynecology was evaluated as pertinent, with quality and practical usefulness by specialists' criteria, because it contributes to perfect the preparation of the doctors involved in the excellence attention that demands the referred service. <![CDATA[<strong>Curso virtual sobre Metodología de la Investigación y Bioestadística para profesionales de Estomatología</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: las Tecnologías de la Información y la Comunicación han facilitado el uso de plataformas y el desarrollo del e-learning en la enseñanza universitaria. Objetivo: confeccionar un curso de posgrado virtual sobre Metodología de la Investigación y Bioestadística para profesionales de la Estomatología. Métodos: se realizó una investigación descriptiva en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, curso 2012-2013. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inductivo-deductivo, para los referentes teóricos del tema y revisión de la bibliografía más actualizada, y la modelación para conformar el curso; empíricos: revisión de investigaciones o artículos científicos para conocer las deficiencias de aplicación de la Metodología de la Investigación Científica y la Bioestadística, y la encuesta: para diagnosticar necesidades de aprendizaje de los profesionales en su función investigativa. Resultados: se diagnosticaron dificultades en la redacción de resúmenes, situación problémica, objetivos y problema científico, formulación de la hipótesis, clasificación de la investigación, elaboración del marco teórico, determinación de la población y tipo de muestreo, operacionalización de las variables, definición de métodos y tratamiento de la información, calidad del procesamiento estadístico y uso de sus técnicas, por lo que se diseñó un curso de posgrado mediante la modalidad virtual. Conclusiones: el producto fue valorado por especialistas los cuales lo consideraron satisfactorio en cuanto a: secuencia lógica de los contenidos, calidad de la redacción, el vocabulario utilizado, novedad científica, necesidad del curso, pertinencia, y la preparación que permite en la labor investigativa.<hr/>Background: the Information and Communication Technologies have facilitated the use of platforms and the development of the e-learning in the university teaching. Objective: to make a postgraduate virtual course on Research Methodology and Biostatistics for Odontology professionals. Methods: it was carried out a descriptive research work in Villa Clara University of Medical Sciences, in the academic year 2012-2013. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and inductive-deductive, for the theoretical background on the topic and the review of the most updated bibliography, and modeling to conform the course; empiric ones: review of research works or scientific articles to know the deficiencies in the application of the Scientific Research Methodology and Biostatistics, and the survey: to diagnose learning necessities of the professionals in their researching function. Results: difficulties were diagnosed in the writing of summaries, problem solving situation, objectives and scientific problem, formulation of the hypothesis, classification of the research work, elaboration of the theoretical background, the population determination and sampling type, workout with variables, definition of methods and treatment of the information, statistical processing quality and the use of its techniques, that´s why a postgraduate course was designed by means of the virtual modality. Conclusions: the product was valued by specialists who considered it satisfactory in regard to: logical sequence of the contents, quality of writing, vocabulary used, scientific novelty, necessity of the course, pertinence, and the preparation that it facilitates for the researching activity. <![CDATA[<strong>Folleto complementario para la docencia de Física I en las residencias en ciencias básicas biomédicas</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: la Física Médica utiliza sus fundamentos en múltiples técnicas terapéuticas y proporciona las bases para la compresión de modernas tecnologías médicas con criterios de utilización en el área de la salud. Objetivo: elaborar un folleto complementario como material de apoyo a Física I en las especialidades de las ciencias básicas biomédicas. Métodos: se realizó una investigación descriptiva longitudinal en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, durante 2012-2013. Se emplearon métodos teóricos: histórico-lógico, analítico-sintético, inductivo-deductivo y sistémico-estructural; y empíricos: análisis documental del programa Física I y de las residencias Anatomía Humana y Fisiología para corroborar la vinculación intermaterias y determinar los núcleos esenciales del contenido; la encuesta a los residentes para comprobar su nivel de conocimientos sobre Física I, y a los docentes para conocer cuáles contenidos de sus asignaturas se vinculan con la Física. Resultados: se evidenció desactualización bibliográfica sobre los contenidos de Física en las especialidades. El cuestionario a los residentes corroboró las temáticas con mayores dificultades: leyes de Newton, oscilaciones y ondas, y movimiento circular; plantearon la necesidad de vincular Física I con los procesos fisiológicos y anatómicos del cuerpo humano. Los profesores expresaron que las temáticas de sus asignaturas se relacionan con Física, y que resultaría beneficioso un tratamiento metodológico interdisciplinario. Se elaboró un Folleto Complementario de apoyo para la docencia con contenidos de la asignatura y un sistema de ejercicios. Conclusiones: el material confeccionado fue valorado por los especialistas como útil y pertinente, por la actualización de sus contenidos y tratamiento metodológico.<hr/>Background: the Medical Physics uses its background in multiple therapeutic techniques and it provides the bases for the compression of modern medical technologies with usage criteria in the health area. Objective: to elaborate a complementary booklet as a material aid to Physics I in the specialties of the biomedical basic sciences. Methods: it was carried out a longitudinal descriptive research work in Villa Clara University of Medical Sciences, from 2012 to 2013. Theoretical methods were used: historical-logical, analytic-synthetic, inductive-deductive and systemic-structural; and empiric ones: documental analysis of the program Physics I and Human Anatomy and Physiology in the residences to corroborate the subjects interrelation and to determine the essential content cores; the survey to the residents to check their knowledge level on Physics I, and to the professors to know which contents of their subjects are linked with Physics. Results: it was evidenced a lack of bibliographical updating on the Physics contents in the specialties. The questionnaire to the residents corroborated the topics with more difficulties: Newton´s laws, oscillations and waves, and circular movement; they outlined the necessity to link Physics I with the physiologic and anatomical processes of the human body. The professors expressed that the topics of their subjects are related with Physics, and that it would be beneficial an interdisciplinary methodological treatment. A Complementary material aid booklet was elaborated for teaching with contents of the subject and a system of exercises. Conclusions: the elaborated material was valued by the specialists as useful and pertinent, for the updating of its contents and methodological treatment. <![CDATA[<strong>Acciones metodológicas para incentivar el uso del inglés en estudiantes y profesionales de ciencias médicas</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: la enseñanza del inglés ha enfatizado en la importancia de conocer este idioma desde diferentes perspectivas; su dominio es requisito indispensable para el éxito en diversos ámbitos profesionales y académicos. Objetivo: elaborar acciones metodológicas para incentivar el uso del idioma inglés en estudiantes y profesionales de las ciencias médicas. Métodos: se realizó un estudio descriptivo transversal en la Filial Universitaria "Lidia Doce Sánchez" de Sagua la Grande, Villa Clara, en el curso escolar 2012-2013. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis, inductivo-deductivo; empíricos: análisis documental y encuesta en forma de cuestionario a estudiantes y de entrevista a los profesionales y el criterio de especialistas para la valoración de la propuesta. Resultados: los instrumentos aplicados demostraron insuficiencias en el tratamiento metodológico y carencias de conocimientos del idioma en los profesores de las asignaturas participantes para lograr la adecuada implementación de la estrategia curricular de inglés en cada carrera, y la innegable afirmación de que este idioma constituye una necesidad en los profesionales de las ciencias médicas del territorio. Se elaboraron acciones metodológicas. Conclusión: las acciones metodológicas fueron valoradas por especialistas como pertinentes, son factibles de aplicar por la disponibilidad de recursos humanos y materiales para llevarlas a vías de hecho y tienen calidad científico pedagógica para su implementación.<hr/>Background: the teaching of English has emphasized the importance of knowing this language from different perspectives; its command is an indispensable requirement for the success in diverse professional and academic environments. Objective: to elaborate methodological actions to motivate the use of the English language in the medical sciences students and professionals. Methods: it was carried out a cross-sectional descriptive study in "Lidia Doce Sánchez University site from" Sagua la Grande, Villa Clara, in the academic year 2012-2013. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive; empiric ones: documental analysis and an interview in questionnaire form was applied to the students and the professionals were also interviewed and the specialists´ criteria for the valuation of the proposal. Results: the applied instruments demonstrated inadequacies in the methodological treatment and lack of knowledge of the language in the participant professors of the subjects, to achieve the appropriate implementation of the English language curricular strategy in each career, and the undeniable statement that this language constitutes a necessity for the medical sciences professionals of the territory. Methodological actions were elaborated. Conclusion: the methodological actions were valued by specialists as pertinent, they are feasible to be applied for the availability of human resources and materials to put them into practice and they have pedagogic and scientific quality for their implementation. <![CDATA[<strong>El aprendizaje del español basado en competencias</strong>: <strong>una opción para estudiantes no hispanohablantes</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: el perfeccionamiento de la competencia comunicativa de los estudiantes no hispanohablantes en las universidades de ciencias médicas cubanas constituye hoy una necesidad. Objetivo: perfeccionar el proceso enseñanza aprendizaje del español como lengua extranjera a partir del rediseño del programa, basado en el desarrollo de las competencias con énfasis en el uso de tareas integradoras. Métodos: la investigación se desarrolló en la Filial de Ciencias Médicas "Lidia Doce Sánchez" de Sagua la Grande, en el período comprendido entre los cursos escolares 2011-2012 y 2012-2013. Se realizó un estudio descriptivo transversal. Para ello se utilizaron los métodos teóricos: análisis-síntesis e inductivo-deductivo, y empíricos: análisis documental y encuesta en forma de cuestionario a estudiantes y docentes. La propuesta fue sometida a criterios de especialistas. Resultados: se constató la necesidad del empleo de nuevos métodos para desarrollar las competencias comunicativas en el idioma español para los estudiantes no hispanohablantes a través de novedosas y pertinentes formas de aprendizaje. Se rediseñó el programa Español I adicionándole tareas integradoras, que responden al enfoque desarrollador basado en competencias. La propuesta se sometió a criterios de especialistas. Conclusiones: los especialistas consultados valoran la propuesta como pertinente y factible de aplicar por su nivel de actualización y el tratamiento científico y metodológico de sus contenidos.<hr/>Background: the improvement of the communicative competence of non Spanish-speaking students in the Cuban universities of medical sciences constitutes a necessity nowadays. Objective: to improve the teaching-learning process of Spanish as a foreign language starting from the redesign of the program based on competences with emphasis in the use of integrative tasks. Methods: the research work was carried out in "Lidia Doce Sánchez" University site from Sagua la Grande, in the academic years 2011-2012 and 2012-2013. It was carried out a cross-sectional descriptive study, within the quantitative-qualitative approach. Theoretical methods were used; analysis and synthesis, inductive-deductive and empiric ones: documental analysis, interviews in questionnaire form to students and professors. The proposal was analyzed using the specialists' criteria. Results: it was noted the necessity of the employment of new methods to develop the communicative competence in the Spanish language for non Spanish-speaking students through novel and pertinent learning forms. The syllabus for Spanish I subject was redesigned adding it integrative tasks that respond to the developing competence based approach which contributed to elevate the quality of the teaching-learning process of the mentioned language. Conclusions: the consulted specialists value the proposal so its application is feasible in order to perfect the teaching-learning process of the Spanish language for non Spanish-speaking students. <![CDATA[<strong>Evaluación de habilidades clínicas en estudiantes de tercer año de Medicina</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Fundamento: las habilidades y los hábitos son complejos niveles de dominio de la persona sobre la actividad que realiza. En las ciencias médicas en particular, las habilidades clínicas constituyen un principio rector en el proceso de aprendizaje de esta rama del saber. Objetivo: valorar el desarrollo de las habilidades clínicas de los estudiantes de tercer año de la carrera de Medicina en la asignatura Propedéutica Médica. Métodos: se realizó una investigación de tipo descriptivo observacional en el Hospital Universitario "Arnaldo Milián Castro", en el período comprendido enero-mayo 2014. La población de estudio estuvo constituida por los 42 estudiantes del grupo que recibieron la asignatura Propedéutica Médica, se trabajó con el total de la población. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inductivo-deductivo; y empíricos: análisis documental y la observación científica, para lo cual se elaboró una guía que fue validada por profesores de la Cátedra de Medicina Interna de dicha institución hospitalaria. Resultados: se constató que la mayor parte de los estudiantes obtuvo calificación de bien en las cinco habilidades evaluadas, en orden decreciente: interrogatorio, transcripción de la historia de la enfermedad actual, presentación oral, razonamiento clínico y examen físico. Conclusiones: los estudiantes demostraron haber adquirido las habilidades clínicas en la asignatura Propedéutica Médica, aunque aún con dificultades en la realización examen físico del sistema nervioso y en el razonamiento clínico.<hr/>Background: habits and abilities are complex levels of the person's domain on the activity that he/she carries out. Particularly, in the medical sciences the clinical abilities constitute a leading principle, in the learning process of this branch of knowledge. Objective: to value the development of the third year students clinical abilities in the Medicine career in the Medical Propedeutics subject. Methods: it was carried out an observational, cross-sectional descriptive research work, in "Arnaldo Milián Castro" University Hospital, from January to May 2014. The study population comprised 42 students of the group that received the Medical Propedeutics subject, the sample matches the population. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and inductive-deductive; and empiric ones: documental analysis and the scientific observation, for that purpose a guide was elaborated that was validated by professors of the Internal Medicine professorship of this university hospital. Results: it was verified that most of the students obtained a 4 mark in the five evaluated abilities, in decreasing order: the doctor-patient interview, transcription of the history of the present illness, oral presentation, clinical reasoning and physical exam. Conclusions: the students demonstrated to have acquired the clinical abilities in the Medical Propedeutics subject although with some difficulties in the realization of the nervous system physical exam and in the clinical reasoning. <![CDATA[<strong>La Medicina de Desastres en el plan de estudios del médico general</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo describe el programa de la asignatura Medicina de Desastres que se imparte a los estudiantes de Medicina de Villa Clara, procedentes de la Escuela Latinoamericana de Medicina desde el año 2003 como experiencia única en el mundo. Consta de 120 horas lectivas distribuidas en dos estancias que se desarrollan durante el cuarto y quinto años de la carrera, con un carácter teórico-práctico. Sus contenidos están orientados a la familiarización con la temática de los factores causantes de desastres, sus efectos sobre la salud y la dinámica de la sociedad y las comunidades, así como a la incorporación de conocimientos propios acerca del riesgo y la vulnerabilidad, además de los procedimientos vinculados a su disminución; donde priman el trabajo preparatorio a la población y la interrelación de sectores para el enfrentamiento a las adversidades.<hr/>The current work describes the program of the Medicine of Disasters subject that is imparted to the future physicians of the Latin American School of Medicine in Villa Clara since 2003, as an exclusive experience in the world. It consists of 120 teaching hours distributed in two rotations that are developed during the fourth and fifth years of the career, with a theoretical-practical character. Its contents are guided to the familiarization with the topic of the disasters-causing factors, their effects upon health and the dynamics of society and the communities, as well as to the incorporation of knowledge about risks and vulnerability, besides the associated procedures to diminish them; where the preparatory work with the population and the interrelation among sectors to face adversities are predominant. <![CDATA[<strong>Eficiencia académica</strong>: <strong>un indicador del que se requiere conocer más</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo describe el programa de la asignatura Medicina de Desastres que se imparte a los estudiantes de Medicina de Villa Clara, procedentes de la Escuela Latinoamericana de Medicina desde el año 2003 como experiencia única en el mundo. Consta de 120 horas lectivas distribuidas en dos estancias que se desarrollan durante el cuarto y quinto años de la carrera, con un carácter teórico-práctico. Sus contenidos están orientados a la familiarización con la temática de los factores causantes de desastres, sus efectos sobre la salud y la dinámica de la sociedad y las comunidades, así como a la incorporación de conocimientos propios acerca del riesgo y la vulnerabilidad, además de los procedimientos vinculados a su disminución; donde priman el trabajo preparatorio a la población y la interrelación de sectores para el enfrentamiento a las adversidades.<hr/>The current work describes the program of the Medicine of Disasters subject that is imparted to the future physicians of the Latin American School of Medicine in Villa Clara since 2003, as an exclusive experience in the world. It consists of 120 teaching hours distributed in two rotations that are developed during the fourth and fifth years of the career, with a theoretical-practical character. Its contents are guided to the familiarization with the topic of the disasters-causing factors, their effects upon health and the dynamics of society and the communities, as well as to the incorporation of knowledge about risks and vulnerability, besides the associated procedures to diminish them; where the preparatory work with the population and the interrelation among sectors to face adversities are predominant. <![CDATA[<strong>Reflexiones sobre el enfoque integrado de Farmacología II</strong>: <strong>su repercusión en la formación de estudiantes</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo describe el programa de la asignatura Medicina de Desastres que se imparte a los estudiantes de Medicina de Villa Clara, procedentes de la Escuela Latinoamericana de Medicina desde el año 2003 como experiencia única en el mundo. Consta de 120 horas lectivas distribuidas en dos estancias que se desarrollan durante el cuarto y quinto años de la carrera, con un carácter teórico-práctico. Sus contenidos están orientados a la familiarización con la temática de los factores causantes de desastres, sus efectos sobre la salud y la dinámica de la sociedad y las comunidades, así como a la incorporación de conocimientos propios acerca del riesgo y la vulnerabilidad, además de los procedimientos vinculados a su disminución; donde priman el trabajo preparatorio a la población y la interrelación de sectores para el enfrentamiento a las adversidades.<hr/>The current work describes the program of the Medicine of Disasters subject that is imparted to the future physicians of the Latin American School of Medicine in Villa Clara since 2003, as an exclusive experience in the world. It consists of 120 teaching hours distributed in two rotations that are developed during the fourth and fifth years of the career, with a theoretical-practical character. Its contents are guided to the familiarization with the topic of the disasters-causing factors, their effects upon health and the dynamics of society and the communities, as well as to the incorporation of knowledge about risks and vulnerability, besides the associated procedures to diminish them; where the preparatory work with the population and the interrelation among sectors to face adversities are predominant. <![CDATA[<strong>Envejecimiento poblacional</strong>: <strong>nuevo reto para el plan de estudio de la carrera de Medicina</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo describe el programa de la asignatura Medicina de Desastres que se imparte a los estudiantes de Medicina de Villa Clara, procedentes de la Escuela Latinoamericana de Medicina desde el año 2003 como experiencia única en el mundo. Consta de 120 horas lectivas distribuidas en dos estancias que se desarrollan durante el cuarto y quinto años de la carrera, con un carácter teórico-práctico. Sus contenidos están orientados a la familiarización con la temática de los factores causantes de desastres, sus efectos sobre la salud y la dinámica de la sociedad y las comunidades, así como a la incorporación de conocimientos propios acerca del riesgo y la vulnerabilidad, además de los procedimientos vinculados a su disminución; donde priman el trabajo preparatorio a la población y la interrelación de sectores para el enfrentamiento a las adversidades.<hr/>The current work describes the program of the Medicine of Disasters subject that is imparted to the future physicians of the Latin American School of Medicine in Villa Clara since 2003, as an exclusive experience in the world. It consists of 120 teaching hours distributed in two rotations that are developed during the fourth and fifth years of the career, with a theoretical-practical character. Its contents are guided to the familiarization with the topic of the disasters-causing factors, their effects upon health and the dynamics of society and the communities, as well as to the incorporation of knowledge about risks and vulnerability, besides the associated procedures to diminish them; where the preparatory work with the population and the interrelation among sectors to face adversities are predominant. <![CDATA[<strong>Pedagogía 2015</strong>: <strong>la universidad médica cubana ante nuevos retos</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo describe el programa de la asignatura Medicina de Desastres que se imparte a los estudiantes de Medicina de Villa Clara, procedentes de la Escuela Latinoamericana de Medicina desde el año 2003 como experiencia única en el mundo. Consta de 120 horas lectivas distribuidas en dos estancias que se desarrollan durante el cuarto y quinto años de la carrera, con un carácter teórico-práctico. Sus contenidos están orientados a la familiarización con la temática de los factores causantes de desastres, sus efectos sobre la salud y la dinámica de la sociedad y las comunidades, así como a la incorporación de conocimientos propios acerca del riesgo y la vulnerabilidad, además de los procedimientos vinculados a su disminución; donde priman el trabajo preparatorio a la población y la interrelación de sectores para el enfrentamiento a las adversidades.<hr/>The current work describes the program of the Medicine of Disasters subject that is imparted to the future physicians of the Latin American School of Medicine in Villa Clara since 2003, as an exclusive experience in the world. It consists of 120 teaching hours distributed in two rotations that are developed during the fourth and fifth years of the career, with a theoretical-practical character. Its contents are guided to the familiarization with the topic of the disasters-causing factors, their effects upon health and the dynamics of society and the communities, as well as to the incorporation of knowledge about risks and vulnerability, besides the associated procedures to diminish them; where the preparatory work with the population and the interrelation among sectors to face adversities are predominant. <![CDATA[<strong>La tarjeta de evaluación para residentes en el régimen de la especialización</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300018&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo describe el programa de la asignatura Medicina de Desastres que se imparte a los estudiantes de Medicina de Villa Clara, procedentes de la Escuela Latinoamericana de Medicina desde el año 2003 como experiencia única en el mundo. Consta de 120 horas lectivas distribuidas en dos estancias que se desarrollan durante el cuarto y quinto años de la carrera, con un carácter teórico-práctico. Sus contenidos están orientados a la familiarización con la temática de los factores causantes de desastres, sus efectos sobre la salud y la dinámica de la sociedad y las comunidades, así como a la incorporación de conocimientos propios acerca del riesgo y la vulnerabilidad, además de los procedimientos vinculados a su disminución; donde priman el trabajo preparatorio a la población y la interrelación de sectores para el enfrentamiento a las adversidades.<hr/>The current work describes the program of the Medicine of Disasters subject that is imparted to the future physicians of the Latin American School of Medicine in Villa Clara since 2003, as an exclusive experience in the world. It consists of 120 teaching hours distributed in two rotations that are developed during the fourth and fifth years of the career, with a theoretical-practical character. Its contents are guided to the familiarization with the topic of the disasters-causing factors, their effects upon health and the dynamics of society and the communities, as well as to the incorporation of knowledge about risks and vulnerability, besides the associated procedures to diminish them; where the preparatory work with the population and the interrelation among sectors to face adversities are predominant.