Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420200002&lang=es vol. 12 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Acreditación de las especialidades: reto para la comunidad académica de las universidades de ciencias médicas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Evaluación del conocimiento en ciencias básicas y el posterior rendimiento académico en estudiantes de Medicina]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: el rendimiento académico del egresado de Medicina depende de la adquisición de conocimientos durante su formación universitaria. Objetivo: determinar la relación entre el nivel de conocimiento en ciencias básicas y el posterior rendimiento académico en estudiantes de Medicina Humana de la Universidad Nacional del Centro del Perú (UNCP), Universidad Continental (UC) y Universidad Peruana Los Andes (UPLA). Métodos: se realizó un estudio no experimental, descriptivo y de corte longitudinal. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción e histórico-lógico; empíricos: análisis documental y examen a los alumnos cuando cursaban el cuarto año de estudio, posteriormente se obtuvo el promedio ponderado de todo el pregrado y se relacionó con el resultado del examen de selección para el internado médico. Resultados: entre los 168 alumnos evaluados, el promedio de los exámenes de ciencias básicas, ponderado final y examen de selección para realizar el internado médico fue de 5,9; 14,3 y 12,5 respectivamente, según la escala vigesimal de 0 a 20. El conocimiento en ciencias básicas (RR: 4,1; p&lt;0.001) y el promedio ponderado final &gt; 14,0 (RR: 5,8; p&lt;0,001) fueron factores que se relacionaron con el buen rendimiento académico en el examen de selección para realizar el internado médico. Conclusiones: el nivel de conocimiento de ciencias básicas influyó en el posterior rendimiento académico en los estudiantes de Medicina.<hr/>ABSTRACT Background: the academic performance of the medical graduate depends on the acquisition of knowledge during his university education. Objective: to determine the relationship between the level of knowledge in basic sciences and the subsequent academic performance in students of Human Medicine of the National University of Central Peru (UNCP), Continental University (UC) and Universidad Peruana Los Andes (UPLA). Methods: a non-experimental, descriptive and longitudinal study was performed. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical; empirical: documentary analysis and examination of the students when they were in the fourth year of study, then the weighted average of the entire undergraduate was obtained and related to the result of the selection test for the medical internship. Results: among the 168 students evaluated, the average of the basic science exams, final weighted and selection exam for the medical internship was 5.9; 14.3 and 12.5 respectively, according to the vigesimal scale from 0 to 20. Knowledge in basic sciences (RR: 4.1; p &lt;0.001) and the final weighted average&gt; 14.0 (RR: 5.8; p &lt;0.001) were factors that were related to the good academic performance in the selection test to perform the medical internship. Conclusions: the level of knowledge of basic sciences influenced the subsequent academic performance in medical students. <![CDATA[Integración de contenidos desde la asignatura Rehabilitación hacia otras materias en la carrera Estomatología]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: en la asignatura Rehabilitación la integración de contenidos hacia otras materias constituye una manera eficaz para resolver los problemas complejos y cambiantes del proceso salud-enfermedad en la cavidad bucal. Objetivo: diseñar acciones para la integración de contenidos a partir de la asignatura Rehabilitación en la carrera Estomatología. Métodos: se realizó estudio documental en la clínica estomatológica docente “Ormani Arenado Llonch” de la ciudad Pinar del Río, en el período comprendido enero-febrero de 2019. Fueron empleados métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción e histórico-lógico para la recopilación de la información y fundamentación teórica, y empíricos: la revisión documental y la técnica de grupo nominal. Resultados: el análisis del programa de estudio evidenció correspondencia del sistema de contenido con los objetivos generales declarados, y pocas actividades integradoras con otras materias en la carrera Estomatología. Respecto a las actas de colectivo de asignatura y reuniones metodológicas se identificaron escasos planteamientos y análisis sobre la mencionada integración, por lo que se diseñaron varias acciones en las que se especificó su objetivo, las que fueron valoradas por criterios de especialistas. Conclusiones: desde el punto de vista didáctico, las acciones diseñadas fortalecen la formación del educando a partir de conocimientos, habilidades y métodos aprendidos, por lo que fueron valoradas como pertinentes, útiles y con valor científico-pedagógico.<hr/>ABSTRACT Background: the integration of contents into other subjects constitutes an effective way to solve the complex and changing problems of the health-disease process in the oral cavity in the Rehabilitation subject. Objective: to design actions for the integration of contents from the subject Rehabilitation in the Dentistry degree. Methods: A documentary study was carried out at the “Ormani Arenado Llonch” teaching Dentistry clinic in the city of Pinar del Río, from January to February 2019. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical for the collection of information and theoretical foundation and empirical ones: the documentary review and the nominal group technique. Results: the analysis of the study program showed correspondence of the content system with the stated general objectives, and few integrating activities with other subjects in the Dentistry degree. Regarding the minutes of the subject teaching staff and methodological meetings, few approaches and analysis were identified on the aforementioned integration, so several actions were designed in which its objective was specified, which were assessed by specialists criteria. Conclusions: from the didactic point of view, the designed actions strengthen the formation of the student based on knowledge, skills and methods learned, so they were valued as pertinent, useful and with scientific-pedagogical value. <![CDATA[Utilización de la plataforma Moodle en la disciplina Informática Médica de la carrera de Medicina]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200037&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: la plataforma Moodle es un software libre que permite organizar y gestionar el proceso enseñanza aprendizaje. Objetivo: describir el uso de la plataforma Moodle en la disciplina Informática Médica en la Facultad de Medicina “Mariana Grajales Coello” de Holguín. Métodos: se realizó un estudio descriptivo durante el curso 2018-2019. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción para los referentes teóricos del tema y la conformación del informe final de la investigación; empíricos: análisis documental y encuesta en forma de cuestionario a estudiantes de segundo año y profesores de la disciplina. Resultados: la utilización de la plataforma Moodle ha sido aprovechada por la mayoría de los profesores y estudiantes para organizar contenidos y actualizar bibliografía, se constató que existe un limitado conocimiento por los docentes de las herramientas que ofrece para la evaluación individual de forma interactiva. El poco equipamiento de medios informáticos en los laboratorios para alumnos, atenta contra su mejor aprovechamiento, aunque pueden utilizar sus tabletas y celulares para acceder a la mencionada plataforma. Conclusiones: la disciplina Informática Médica aprovecha las opciones que ofrece la plataforma Moodle para contribuir al perfeccionamiento del proceso enseñanza aprendizaje por las numerosas ventajas de su aplicación.<hr/>ABSTRACT Background: the Moodle platform is a free software that allows to organize and manage the teaching-learning process. Objective: to describe the use of the Moodle platform in the Medical Computing discipline at Mariana Grajales Coello School of Medicine of the Holguín province. Methods: a descriptive study was carried out during the 2018-2019 academic year. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction for the theoretical references of the subject and the conformation of the final research report; Empirical ones: documentary analysis and survey in questionnaire form for second-year students and professors of the discipline. Results: the use of the Moodle platform has been used by the majority of professors and students to organize content and update bibliography, it was found that there is limited knowledge of the tools offered for individual interactive assessment by professors. The little equipment of computer media in laboratories for students, it affects its best use although they can use their tablets and cell phones to access to the aforementioned platform. Conclusions: the Medical Computing discipline takes advantage of the options offered by the Moodle platform to contribute to the improvement of the teaching-learning process due to the numerous advantages of its application. <![CDATA[Conocimientos sobre el diagnóstico del dolor torácico agudo: una necesidad en los internos de Medicina]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200049&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: el dominio y la aplicación del método clínico en el contexto del dolor torácico agudo son fundamentales, pues resulta uno de los síntomas más frecuentes en las consultas de servicios médicos de urgencia hospitalaria. Objetivo: evaluar el nivel de conocimientos sobre el diagnóstico de dolor torácico agudo en internos de Medicina. Métodos: se realizó un estudio descriptivo, transversal en estudiantes internos que cursaban su rotación por Medicina Interna en el Hospital Universitario “Mártires del 9 de Abril” en la provincia Villa Clara, Cuba durante el año 2018. Se aplicaron métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción e histórico-lógico; y empíricos: la encuesta en forma de cuestionario. Resultados: la mayoría de los estudiantes obtuvieron evaluación de Regular en cuanto a las habilidades para la identificación etiológica del dolor torácico a través de la anamnesis. De igual forma se comportó el resultado en la evaluación en cuanto a la exploración física. Por su parte la identificación del examen complementario de elección ante cada situación arrojó mejores resultados, al obtener calificaciones de Excelente 20 internos. Conclusiones: el nivel de conocimientos sobre diagnóstico del dolor torácico agudo en internos de Medicina resultó insuficiente, preferentemente en la interpretación los datos aportados por la anamnesis y la exploración física.<hr/>ABSTRACT Background: mastery and application of the clinical method in the context of acute chest pain are essential, as it is one of the most frequent symptoms in hospital emergency medical services. Objective: to assess the level of knowledge on the diagnosis of acute chest pain in medical interns. Methods: a descriptive, cross-sectional study was carried out in internal students who were studying Internal Medicine at the “Mártires del 9 de Abril” University Hospital in Villa Clara province, Cuba during 2018. Theoretical methods were applied: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical; and empirical ones: the survey in questionnaire form. Results: the majority of the students obtained a so-so mark in the evaluation regarding the abilities for the etiological identification of chest pain through the history-taking pain. In the same way behaved the result in the assessment in terms of physical examination. On the other hand, the identification of the complementary examination of choice in each situation yielded better results, 20 interns got excellent qualifications. Conclusions: the level of knowledge about the diagnosis of acute chest pain in medical interns was insufficient, preferably in the interpretation of the data provided by the history-taking pain and physical examination. <![CDATA[Conocimientos sobre las tecnologías ómicas y medicina personalizada en estudiantes de Medicina]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200059&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: la medicina personalizada integra los datos de las tecnologías ómicas con el conjunto de datos clínicos del paciente para una atención adaptada a sus características individuales. Objetivo: explorar los conocimientos y opiniones de estudiantes de segundo año de la carrera de Medicina en relación con las tecnologías ómicas y la medicina personalizada. Métodos: se realizó un estudio exploratorio, cuanticualitativo en la Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas durante el segundo semestre del curso académico 2018-2019. Se aplicaron métodos teóricos para la fundamentación: análisis-síntesis e inductivo-deductivo; entre los empíricos una prueba de conocimientos y una encuesta en forma de cuestionario para la recogida de la información; y la estadística descriptiva para los valores en cifras. Resultados: el 17,2 % de los estudiantes definió correctamente en qué consiste la edición del genoma, y 10,3 % lo hizo para la secuencia. Solo uno pudo mencionar un medicamento con implicaciones farmacogenéticas. Ninguno refirió saber sobre bases de datos biológicos ni leyes que regulen los estudios del genoma humano. Genética Médica fue la asignatura que ofreció mayor tratamiento a los contenidos relacionados con estos temas. La mayoría de los estudiantes estuvo a favor de la manipulación del genoma para tratar las enfermedades e informar los hallazgos que se relacionen con la salud. Conclusiones: se corroboró que es bajo el nivel de conocimientos en los estudiantes de segundo año de Medicina en relación con las tecnologías ómicas y la medicina personalizada.<hr/>ABSTRACT Background: personalized medicine integrates the data of the omic technologies with the set of clinical data of the patient for a care adapted to their individual characteristics. Objective: to explore the knowledge and opinions of second-year students of the medical degree in relation to omic technologies and personalized medicine. Methods: an exploratory, quantitative study was carried out at Las Tunas University of Medical Sciences during the second semester of the 2018-2019 academic year. Theoretical methods for the foundation were applied: analysis-synthesis, and inductive-deductive; among the empirical ones a knowledge test and a survey in questionnaire form for the collection of the information; and descriptive statistics for values in figures. Results: 17.2% of the students correctly defined what the genome edition is, and 10.3% did it for the sequence. Only one could mention a drug with pharmacogenetic implications. None reported knowing about biological databases or laws regulating studies of the human genome. Medical Genetics was the subject that gave the most treatment to the contents related to these topics. The majority of the students were in favor of genome manipulation to treat diseases and report findings that are related to health. Conclusions: the low level of knowledge on omic technologies and personalized medicine in second year students of Medicine was confirmed. <![CDATA[Motivación profesional hacia la carrera de Medicina en estudiantes santaclareños del preuniversitario “Capitán Roberto Rodríguez”]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200076&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: la elección de una carrera constituye una decisión compleja para los estudiantes preuniversitarios por no tener bien definido su pensamiento profesional para el futuro. Objetivo: caracterizar la motivación profesional hacia la carrera de Medicina en los estudiantes de onceno grado del preuniversitario “Capitán Roberto Rodríguez”, de Santa Clara. Métodos: se realizó un estudio descriptivo con un diseño de dos etapas entre septiembre 2018-febrero 2019. Se utilizaron métodos teóricos para la fundamentación de la investigación, empíricos: encuesta, la composición y el completamiento de frases para la obtención de información en correspondencia con el objetivo propuesto, y matemático-estadísticos para los valores en cifras. Resultados: se constató que las razones que más influyen en los estudiantes para optar por la carrera de Medicina son el amor y respeto a la profesión, ayudar a la población y la influencia de familiares y/o amigos, las que responden a lo socialmente esperado; pero no están interiorizadas en la mayoría lo cual se confirmó al analizar los resultados de las técnicas de exploración aplicadas: hubo predominio de un bajo nivel de conocimientos sobre la futura profesión, poco vínculo afectivo hacia ella, e insuficiencias en la autovaloración y en la proyección futura de su personalidad. Conclusiones: se determinaron las razones para optar por la carrera de Medicina en los estudiantes del preuniversitario mencionado, y se corroboró la necesidad de realizar acciones de orientación profesional en este nivel de enseñanza para fortalecer la motivación por el futuro desempeño médico.<hr/>ABSTRACT Background: the choice of a degree constitutes a complex decision for pre-university students because their professional thinking is not well defined for the future. Objective: to characterize the professional motivation towards the medical degree in eleventh grade students of “Captain Roberto Rodríguez” pre-university of Santa Clara. Methods: a descriptive study was carried out with a two-stage design from September 2018 to February 2019. Theoretical methods were used for the foundation of the research, empirical ones: survey, essay and completeness of sentences to obtain information in correspondence with the proposed objective, and mathematical-statistic for the values in figures. Results: it was found that the reasons that most influence students to opt for the medical degree are love and respect for the profession, helping the population and the influence of family and/or friends, which respond to the socially expected ; but they are not internalized in the majority which was confirmed when analyzing the results of the applied exploration techniques: there was a predominance of a low level of knowledge about the future profession, little affective link to it, and inadequacies in self-assessment and future projection of its personality. Conclusions: the reasons for opting for the medical degree in the students of the aforementioned pre-university students were determined, and the need for professional guidance actions at this level of education to strengthen the motivation for future medical performance was confirmed. <![CDATA[Percepción estudiantil sobre una innovación evaluativa utilizando la plataforma Moodle]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200092&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: la introducción de innovaciones educativas en respuesta a la demanda social de integrar la tecnología digital en el proceso docente educativo precisa instrumentar la valoración de las nuevas ofertas educativas. Objetivo: analizar la percepción estudiantil sobre una innovación evaluativa utilizando Moodle, introducida en la asignatura Sistemas Nervioso, Endocrino y Reproductor, en la Facultad de Ciencias Médicas “Salvador Allende” durante el curso 2018-2019. Métodos: se realizó una investigación descriptiva con enfoque mixto. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inductivo-deductivo; empíricos: prueba pedagógica a estudiantes, observación participativa y la encuesta en forma de cuestionario, y el foro; y matemático-estadísticos para el procesamiento de los datos. La innovación educativa fue valorada por criterios de especialistas. Resultados: la aplicación de la prueba pedagógica propició homogeneidad en los instrumentos evaluativos y la implementación de la evaluación formativa, la observación participativa evidenció el interés de los estudiantes en el desarrollo de las evaluaciones y la necesidad de asesorar el trabajo con la plataforma Moodle. Los datos obtenidos en las encuestas mostraron una percepción estudiantil satisfactoria sobre la innovación, aunque el diseño gráfico de las actividades fue apreciado como una debilidad. Conclusiones: la innovación evaluativa fue una experiencia estudiantil satisfactoria al dar respuestas a algunas de sus expectativas como participantes centrales del proceso enseñanza aprendizaje; los docentes de experiencia en la asignatura la valoraron como una alternativa didáctica factible de ser utilizada para lograr un enfoque más pertinente en la aprehensión del conocimiento.<hr/>ABSTRACT Background: the introduction of educational innovations in response to the social demand to integrate electronic technology in the teaching-learning process needs to implement the assessment of new educational offerings. Objective: to analyze the student's perception of an evaluative innovation using Moodle, introduced in the Nervous, Endocrine and Reproductive Systems subject, in the "Salvador Allende" School of Medical Sciences during the 2018-2019 academic year. Methods: a descriptive investigation with a mixed approach was carried out. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and inductive-deductive; empirical ones: pedagogical test to students, participatory observation and the survey in the form of a questionnaire, and the forum; and mathematical-statistic for data processing. Educational innovation was valued by criteria of specialists. Results: the application of the pedagogical test led to homogeneity in the evaluation instruments and the implementation of the formative evaluation, the participatory observation evidenced the interest of the students in the development of the evaluations and the need to advise the work with the Moodle platform. The data obtained with the surveys showed a satisfactory student perception of innovation, although the graphic design of the activities was considered as a weakness. Conclusions: the evaluative innovation was a satisfactory student experience in responding to some of their expectations as centered participants in the teaching-learning process; Teachers of experience in the subject valued it as a feasible didactic alternative to be used to achieve a more relevant approach in the apprehension of knowledge. <![CDATA[Recreación física y calidad de vida en estudiantes atletas desde una perspectiva de extensión universitaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200110&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: la promoción de salud es importante para la calidad de vida y debe ser aplicada de manera consciente por todos los profesionales, incluyendo los de cultura física y deporte por su incidencia en el rendimiento de los estudiantes atletas, pero requiere perfeccionarse desde el accionar educativo. Objetivo: valorar el resultado de la aplicación de actividades de recreación física educativa para elevar la calidad de vida de los estudiantes atletas desde una perspectiva de extensión universitaria. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Eide Provincial “Héctor Ruiz Pérez” en Santa Clara, Villa Clara, durante los cursos 2017-2018 y 2018-2019. Se emplearon métodos teóricos: analítico-sintético e inductivo-deductivo; y empíricos: observación, análisis documental, el prexperimento, la técnica participativa tormenta de ideas y el criterio de especialistas para la valoración de las actividades. Resultados: el diagnóstico demostró predominio de valoraciones regular y mal en cuanto a las actividades de recreación física realizadas, su orientación, dominio por los docentes, interés por incluirlas en los diferentes procesos y poca preparación para promocionar salud a través de ellas. Fueron diseñadas otras con fines educativos en las que, después de aplicadas, prevalecieron valoraciones de bien en su mayoría y pocas de regular, lo cual demostró su efectividad. Conclusiones: se valoró como adecuada la aplicación de las actividades de recreación física educativa, al favorecer el conocimiento de contenidos relacionados con la promoción de salud, lo cual influye en el mejoramiento de la calidad de vida de los estudiantes atletas, desde una perspectiva de extensión universitaria.<hr/>ABSTRACT Background: health promotion is important for life quality, it must be consciously applied by all professionals, including those of physical culture and sport because of its impact on the performance of student athletes, but it needs to be perfected by the educational action Objective: to assess the result of the implementation of educational physical recreation activities to raise life quality of student athletes from a university extension perspective. Methods: a development investigation was carried out in“Héctor Ruiz Pérez” Sports school in Villa Clara province, during the 2017-2018 and 2018-2019 academic years. Theoretical methods were used: analytical-synthetic and inductive-deductive; and empirical ones: observation, documentary analysis, pre-experiment, brainstorming participatory technique and the criteria of specialists for the evaluation of activities. Results: the diagnosis showed a predominance of so-so and poor marks regarding the activities carried out, their orientation, mastery by teachers, interest in including them in the different processes and little preparation to promote health through them. After their implementation, the assessment instrument showed that most of the activities got good marks and few of them got so-so, which proved its effectiveness. Conclusions: the application of educational physical recreation activities was valued as adequate, by favoring the knowledge of contents related to health promotion, which influences the improvement of life quality of student athletes, from a university extension perspective. <![CDATA[Promotores en salud materno-infantil para desarrollar el Programa de Puericultura Prenatal y Posnatal Participativa]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200128&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: la promoción de salud en los escenarios de la atención primaria requiere capacitar recursos humanos que eduquen a la mujer embarazada, a fin de garantizar el cumplimiento de los objetivos del Programa Materno Infantil, en Cuba. Objetivo: determinar la efectividad del curso de capacitación para la formación de promotores de salud materno-infantil con vistas a desarrollar el Programa de Puericultura Prenatal y Posnatal Participativa en el municipio Ranchuelo, Villa Clara. Métodos: se realizó una investigación de evaluación prospectiva, en el año 2019, de los seis ciclos del curso de capacitación, con vistas a desarrollar el Programa de Puericultura Prenatal y Posnatal Participativa. Del nivel teórico se utilizaron los métodos: analítico-sintético e inductivo-deductivo, y empíricos: encuesta en forma de cuestionario y una prueba de desempeño. Para la valoración del producto se solicitó el criterio de especialistas. Resultados: los insuficientes resultados obtenidos en la prueba diagnóstica probaron que los que intervienen en el proceso de atención a la mujer embarazada no se encontraban preparados para desarrollar acciones de promoción y educación para la salud. Al finalizar la capacitación, la mayoría alcanzó el tercer nivel de asimilación a partir de métodos que potenciaron una pedagogía activa, lo cual generó un aprendizaje significativo para modificar comportamientos de riesgo en la gestante. Conclusiones: la efectividad de la capacitación se evidencia en el nivel de asimilación alcanzado por los participantes, que los acredita como promotores de salud materno infantil para desarrollar el Programa de Puericultura Prenatal y Posnatal Participativa.<hr/>ABSTRACT Background: health promotion in the primary care settings requires training human resources to educate pregnant women, in order to guarantee the fulfillment of the objectives of the Maternal and Child Program, in Cuba. Objective: to determine the effectiveness of the training course for the training of maternal and child health promoters with a view to developing the Participatory Prenatal and Postnatal Childcare Program in the Ranchuelo municipality, Villa Clara. Methods: a prospective assessment investigation was carried out, in 2019, of the six cycles of the training course, with a view to developing the Participatory Prenatal and Postnatal Childcare Program. Theoretical methods were used: analytical-synthetic and inductive-deductive, and empirical ones: survey in the form of a questionnaire and a performance test. The criteria of specialists method was requested for the evaluation of the product. Results: the insufficient results obtained in the diagnostic test proved that those involved in the process of care for pregnant women were not prepared to develop health promotion and education actions. At the end of the training, the majority reached the third level of assimilation based on methods that promoted active pedagogy, which generated a meaningful learning to modify risk behaviors in pregnant women. Conclusions: the effectiveness of the training is evidenced in the level of assimilation achieved by the participants, which accredits them as promoters of maternal and child health to develop the Participatory Prenatal and Postnatal Childcare Program. <![CDATA[Tareas docentes para el desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200146&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: las tareas docentes para desarrollar habilidades investigativas constituyen la célula del proceso formativo; en ellas el estudiante ejecuta diversas acciones utilizando la lógica y la metodología de la ciencia para la solución de problemas que acontecen en el ámbito docente, laboral e investigativo, bajo la dirección y orientación del profesor. Objetivo: elaborar tareas docentes para el desarrollo de habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina desde la educación en el trabajo. Métodos: se realizó una investigación descriptiva de corte transversal en la carrera de Medicina en Sagua la Grande en el curso 2018-2019. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción y sistémico-estructural; empíricos: observación a actividades de educación en el trabajo, entrevista a directivos y metodólogos, y el criterio de expertos para la valoración del producto. Resultados: se constataron algunas insuficiencias en la orientación de tareas docentes con enfoque investigativo, la mayoría de ellas solo relacionadas con la búsqueda de información y elaboración de revisiones bibliográficas, y en menor cuantía vinculadas a la aplicación de instrumentos, técnicas e interpretación de resultados; situación aseverada por los directivos y metodólogos como informantes clave, por lo que se elaboraron algunas que fortalecen el desarrollo de habilidades investigativas. Conclusiones: las tareas docentes elaboradas constituyen una herramienta de trabajo para el docente en función del desarrollo de habilidades investigativas en los estudiantes y contribuyen a la adquisición de modos de actuación necesarios para su desempeño profesional. Fueron valoradas por los expertos como adecuadas para su aplicación en el contexto que se analiza.<hr/>ABSTRACT Background: teaching tasks to develop researching skills constitute the core of the training process; the students carry out various actions in them, using the logic and methodology of science to solve problems that occur in the teaching, labor and researching fields, under the direction and guidance of the teacher. Objective: to prepare teaching tasks for the development of researching skills in medical students through the in-service training. Methods: a descriptive cross-sectional investigation was carried out in the Medicine career in Sagua la Grande in the 2018-2019 academic year. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and systemic-structural; Empirical ones: observation of in-service training activities, interview with executives and methodological advisors, and the criteria of experts for the valuation of the product. Results: there were some inadequacies in the orientation of teaching tasks with a researching approach, most of them only related to the search for information and preparation of bibliographic reviews, and to a lesser extent linked to the application of instruments, techniques and interpretation of results; situation asserted by executives and methodological advisors as key informants, so some activities were developed that strengthen the development of researching skills. Conclusions: the elaborated teaching tasks constitute a work tool for the teacher based on the development of researching skills in the students and contribute to the acquisition of modes of action necessary for their professional performance. They were valued by experts as suitable for application in this context. <![CDATA[Acciones capacitadoras para la competencia de profesionales y técnicos en experimentación con animales de laboratorio]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200161&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: en correspondencia con la necesidad de capacitación de profesionales y técnicos en experimentación animal, se elaboró un proyecto para el perfeccionamiento continuo de los recursos humanos de la Unidad de Toxicología Experimental, que tuvo como principal tarea el diseño de acciones capacitadoras para la competencia en el trabajo con animales de laboratorio en investigaciones biomédicas. Objetivo: implementar acciones capacitadoras sobre experimentación con animales de laboratorio para la elevar la competencia en investigaciones biomédicas de profesionales y técnicos de la Unidad de Toxicología Experimental. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo con enfoque cualitativo en la Unidad de Toxicología Experimental de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, en el período comprendido entre mayo 2016 a diciembre 2018. Se utilizaron métodos teóricos para la fundamentación de la investigación y empíricos: revisión documental, encuesta en forma de cuestionario y entrevista. Un grupo nominal diseñó las acciones de capacitación, las cuales fueron valoradas por expertos. Resultados: en la etapa diagnóstica se identificaron las necesidades de aprendizaje de profesionales y técnicos. Se diseñaron las acciones capacitadoras estructuradas en ocho cursos, un entrenamiento, un curso virtual y un diplomado. Conclusiones: las acciones fueron valoradas por expertos como útiles, pertinentes y factibles de ser aplicadas y se implementaron de forma ordenada con resultados positivos. Se consideraron novedosos el diplomado y la confección de manuales como apoyo a la docencia.<hr/>ABSTRACT Background: a project was developed for the continuous improvement of the human resources of the Experimental Toxicology Unit, whose main task was the design of training actions for the Work competence with laboratory animals in biomedical research, in correspondence with the need for training of professionals and technicians in animal experimentation. Objective: to implement training actions on experimentation with laboratory animals to increase the competence in biomedical research of professionals and technicians of the Experimental Toxicology Unit. Methods: a development research with a qualitative approach was carried out in the Experimental Toxicology Unit of Villa Clara University of Medical Sciences, from May 2016 to December 2018. Theoretical methods were used for the foundation of the research and empirical ones: documentary review, questionnaire survey and interview. A nominal group designed the training actions, which were valued by experts. Results: in the diagnostic stage the learning needs of professionals and technicians were identified. Structured training actions were designed in eight courses, a training, a virtual and a diploma course. Conclusions: the actions were evaluated by experts as useful, relevant and feasible to be applied and they were implemented in an orderly manner with positive results. The diploma course and the preparation of manuals as teaching support were considered innovative. <![CDATA[Conocimientos sobre cuidados a la mujer mastectomizada del centro de Cuba en la atención enfermera]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200177&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Fundamento: las pacientes mastectomizadas requieren atención individualizada por los enfermeros quienes les ofrecerán los cuidados necesarios durante su estancia hospitalaria y les orientarán sobre el cuidado que deben seguir al egreso, por lo que es pertinente explorar su nivel de conocimientos sobre este tema. Objetivo: determinar el nivel de conocimientos de los enfermeros sobre el cuidado a las pacientes mastectomizadas en el Hospital Universitario Oncológico “Celestino Hernández Robau”. Métodos: se realizó un estudio descriptivo en el mencionado hospital en el periodo septiembre-diciembre de 2018. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción e histórico-lógico; y empíricos: entrevista semiestructurada a enfermeros e informantes clave. Resultados: el nivel de conocimientos de los enfermeros sobre los cuidados a las pacientes mastectomizadas resultó adecuado, aunque existen algunas carencias relacionadas con rubros de autocuidado al egreso, en los que su orientación es fundamental: la movilización de drenajes, cubrir el brazo afecto con calor, la reincorporación al trabajo, la realización moderada de deportes y guiar los ejercicios de rehabilitación. Conclusiones: a partir de estos resultados se considera la necesidad de una capacitación con contenidos actualizados en aspectos específicos del autocuidado, porque además de ser conocedores de su profesión, estos enfermeros también deben capacitarse como promotores de salud.<hr/>ABSTRACT Background: mastectomized patients require individualized attention by the nurses who will offer them the necessary care during their hospital stay and will guide them on the care they should follow when they leave hospitalization, so it is pertinent to explore their level of knowledge on this topic. Objective: to determine the level of knowledge of nurses about caring for mastectomized patients at the “Celestino Hernández Robau” University Oncological Hospital. Methods: a descriptive study was carried out in the mentioned hospital from September-to December 2018. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical; and empirical ones: semi-structured interview with nurses and key informants. Results: the level of knowledge of nurses about care for mastectomized patients was adequate, although there are some shortcomings related to self-care items at discharge, in which its orientation is fundamental: the mobilization of drains, cover the affected arm with heat, the return to work, the moderate performance of sports and guide rehabilitation exercises. Conclusions: based on these results, the need for training with updated content on specific aspects of self-care is considered, because in addition to being knowledgeable about their profession, these nurses must also be trained as health promoters. <![CDATA[Educación a distancia: reflexiones desde la obra del Dr. Juan Virgilio López Palacio]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200190&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Introducción: refiere la importancia del uso de las tecnologías de la informática y las comunicaciones en la educación a distancia, considerando las reflexiones del Dr. Juan Virgilio López Palacio, Profesor de Mérito de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, quien apuesta por la calidad de la educación en esta modalidad. Objetivo: fundamentar el uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación a distancia, atendiendo a las reflexiones del Dr. Juan Virgilio López Palacio. Métodos: se realizó una revisión bibliográfica entre enero-marzo 2019. Se consideraron artículos originales y de revisión en textos digitales e impresos, en español. Los artículos en soporte digital fueron seleccionados en las bases de datos SciELO, Dialnet y Google Académico. Se tuvieron como criterios de inclusión: mención al uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones y la educación a distancia. Desarrollo: se exponen criterios de varios autores, y en especial las reflexiones del Dr. Juan Virgilio López Palacio; se fundamentan el desarrollo de la ciencia y la tecnología en Cuba y su influencia en el campo educativo, su aplicación en la pedagogía desde el punto de vista teórico y práctico, y las características de la educación a distancia y sus perspectivas en el contexto educacional cubano. Conclusiones: el uso de estas tecnologías sustenta hoy el trabajo con la modalidad a distancia en la educación superior; constituye un enfoque renovador que favorece el estudio autónomo e independiente de los estudiantes en formación.<hr/>ABSTRACT Introduction: it refers to the importance of the use of information and communication technologies in distance learning, considering the reflections of Ph D. López Palacio, Professor of Merit of “Marta Abreu” Central University of Las Villas, who has committed himself with the quality of education in this modality. Objective: to base the use of information and communication technologies in distance learning, according to the reflections of Ph D. López Palacio. Methods: a literature review was carried out from January to March 2019. Original and review articles in electronic and printed texts, in Spanish, were considered. Electronic articles were selected in SciELO, Dialnet and Google Scholar databases. The following criteria were included: mention of the use of information and communication technologies and distance learning. Development: criteria of several authors are presented, and especially the reflections of Ph D. López Palacio; the development of science and technology in Cuba and its influence in the educational field, its application in pedagogy from a theoretical and practical point of view, and the characteristics of distance learning and its perspectives in the Cuban educational context are based. Conclusions: the use of these technologies at present supports the work with the distance learning modality in higher education; it constitutes a renewal approach that favors the autonomous and independent study of students in training. <![CDATA[La medicina basada en la evidencia: un paradigma en ascenso]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200212&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La medicina basada en la evidencia es un paradigma no tan nuevo en teoría pero sí en la práctica. Su aplicación en las áreas de salud es garantía de mejora en la atención del paciente, y en los centros educativos de nivel superior fortalece la competencia de búsqueda, lectura crítica y evaluación de la evidencia ante un caso clínico por los estudiantes; a pesar de ello aún no se logra posicionar debido a que existe cierta resistencia por los que consideran más efectiva la medicina basada en la experiencia. Por lo expuesto, la presente comunicación ofrece un panorama sobre la necesidad de concientizar la eficacia de la práctica médica basada en la evidencia en los ámbitos asistencial y educativo.<hr/>ABSTRACT Evidence-based medicine is not a new paradigm in theory but in practice. Its application in the areas of health is a guarantee of improvement in patient care, and in the higher level educational centers it strengthens the competence of searching, critical reading and evaluation of the evidence before a clinical case by the students; in spite of this, it is still not possible to position it because there is some resistance for those who consider the medicine based on experience more effective. Therefore, the present research paper offers an overview of the need to raise awareness of the efficacy of evidence-based medical practice in the medical care and education fields. <![CDATA[Sitio web sobre la asignatura Prevención en Estomatología: alternativa didáctica novedosa y pertinente]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200217&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Prevención en Estomatología es una asignatura que se imparte en primer año de la carrera. Para el perfeccionamiento de su proceso enseñanza aprendizaje y como alternativa didáctica, se confeccionó un sitio web como soporte bibliográfico a sus contenidos, el cual tuvo como punto de partida un diagnóstico donde se constató la necesidad de su diseño. Sus autores lo titularon “Odontoprevención” y contiene textos, imágenes, videos, animaciones flash, etc. Su contenido es fácilmente accesible, independientemente de la forma en que el usuario lo consulte. Fue valorado por los especialistas como adecuado por su utilidad práctica, pertinencia y las características de su conformación. Es interés de los autores informar a la comunidad científica sobre el producto confeccionado con el objetivo de proporcionar al estudiantado un medio novedoso y factible de utilizar.<hr/>ABSTRACT Prevention in dentistry is taught in the first year of the degree. For the improvement of its teaching-learning process and as a didactic alternative, a website was created as a bibliographic support for its contents, which had as its starting point a diagnosis where the need for its design was confirmed. The authors titled it “Dental prevention” and it contains texts, images, videos, flash animations, etc. Its content is easily accessible, regardless of the way the user consults it. It was valued by specialists as appropriate for its practical utility, relevance and the characteristics of its conformation. It is the authors' interest to inform the scientific community about the product made in order to provide students with a novel and feasible aid ready for use. <![CDATA[Pertinencia del empleo de estrategias psicoeducativas en la prevención del consumo de drogas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200223&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La estrategia psicoeducativa constituye una valiosa herramienta para realizar con éxito la actividad preventiva que cobra especial relevancia en el ámbito de la extensión universitaria y es, a su vez, una de las áreas fundamentales de labor del profesional de la salud. Los autores de esta comunicación pretenden socializar sus conocimientos obtenidos a partir de estudios bibliográficos y experiencias de trabajo en su empleo para la prevención del consumo de drogas en adolescentes y jóvenes. Enfatizan en sus características, las cuales constituyen vivencias comprobadas: integrar un sistema de acciones educativas orientadas a estimular la capacidad del joven para reconocer los posibles daños, el grado de vulnerabilidad y consecuencias del consumo, potenciar los mecanismos de autorregulación para evitar o reducir este comportamiento (y consecuentemente la vulnerabilidad), asumir comportamientos saludables, y aprovechar las posibilidades que ofrece el contexto universitario como comunidad educativa.<hr/>ABSTRACT The psycho-educational strategy is a valuable tool to successfully carrying out the preventive activity that becomes especially relevant in the field of university extension, in turn, it´s one of the fundamental areas of work of the health professional. The authors of this research paper intend to socialize their knowledge obtained from bibliographic studies and work experiences in their employment for the prevention of drug abuse in adolescents and young people. They emphasize their characteristics, which constitute proven experiences: integrate a system of educational actions aimed at stimulating the ability of young people to recognize the possible damages, the degree of vulnerability and consequences of consumption, enhance the mechanisms of self-regulation to avoid or reduce this behavior (and consequently vulnerability), assume healthy behaviors, and take advantage of the possibilities offered by the university context as an educational community. <![CDATA[Factores cognitivos y afectivos en la enseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjera]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200230&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El dominio del inglés reclama la adquisición de la competencia comunicativa del estudiante a través del proceso enseñanza aprendizaje en su intento por satisfacer las demandas de un profesional competente. Utilizarlo con fines comunicativos es una capacidad cada vez más exigida en el competitivo mundo laboral; pero este propósito, como el de toda lengua extranjera incluye un largo proceso de apropiación del idioma, camino cargado de obstáculos para el alumno quien va adquiriendo herramientas gramaticales, léxicas, funcionales y culturales, y a su vez va desarrollando las estrategias de aprendizaje y habilidades que les permiten aumentar su competencia lingüística y comunicativa. Es objetivo de los autores socializar algunos factores cognitivos y afectivos que favorecen este proceso, a partir de sus experiencias docentes.<hr/>ABSTRACT Proficiency in English demands the acquisition of the student's communicative competence through the teaching-learning process in their attempt to meet the demands of a competent professional. Using it for communicative purposes is an increasingly demanded capacity in the competitive working world; but this purpose, like that of any foreign language, includes a long process of appropriation of the language, a path full of obstacles for the student who is acquiring grammatical, lexical, functional and cultural tools, and in turn they are developing the learning strategies and skills that allow them to increase their linguistic and communicative competence. The authors aim to socialize some cognitive and affective factors that favor this process, based on their teaching experiences. <![CDATA[Experiencias sobre la aplicación de una guía de estudio para examen de premio en Microbiología]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200238&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los exámenes de premio, los cuales constituyen una vía para elevar la calidad de los egresados de la educación superior, tienen como objetivo estimular a los estudiantes para que profundicen en el estudio de las asignaturas y disciplinas que conforman su plan de estudio. El colectivo de Microbiología de la Facultad de Ciencias Médicas “Mariana Grajales Coello”, de la provincia Holguín, como parte del perfeccionamiento de la asignatura, se propuso motivar y promover la participación de los estudiantes que cursan el segundo año de la carrera de Estomatología en el curso 2018-2019, y poseen los requisitos establecidos para realizar el examen de premio, a través de la elaboración de una guía de contenidos como punto de partida para el estudio independiente. Los autores se propusieron como objetivo socializar esta experiencia a fin de que se generalice en otros espacios académicos y/o asignaturas, por sus buenos resultados.<hr/>ABSTRACT The prize exams, which constitute a way to raise the quality of higher education graduates, aim at stimulating the students so as to deepen in the learning of the subjects and disciplines of their study program. The professors of the Microbiology department of the Medical Sciences Faculty in Holguin province, as part of the perfectioning of the subject had the purpose to motivate and to promote the participation of the students, who take the second year of the Dentistry degree and the ones that possess the established requirements, to accomplish the prize exams in the academic year 2018-2019, through the elaboration of a guide of contents as a starting point for their independent study. The authors have the objective to socialize this experience in order to generalize it in other academic spaces and/or subjects because of the good results obtained. <![CDATA[Carta al editor en EDUMECENTRO: formato subutilizado para el debate científico y la polémica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200244&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los exámenes de premio, los cuales constituyen una vía para elevar la calidad de los egresados de la educación superior, tienen como objetivo estimular a los estudiantes para que profundicen en el estudio de las asignaturas y disciplinas que conforman su plan de estudio. El colectivo de Microbiología de la Facultad de Ciencias Médicas “Mariana Grajales Coello”, de la provincia Holguín, como parte del perfeccionamiento de la asignatura, se propuso motivar y promover la participación de los estudiantes que cursan el segundo año de la carrera de Estomatología en el curso 2018-2019, y poseen los requisitos establecidos para realizar el examen de premio, a través de la elaboración de una guía de contenidos como punto de partida para el estudio independiente. Los autores se propusieron como objetivo socializar esta experiencia a fin de que se generalice en otros espacios académicos y/o asignaturas, por sus buenos resultados.<hr/>ABSTRACT The prize exams, which constitute a way to raise the quality of higher education graduates, aim at stimulating the students so as to deepen in the learning of the subjects and disciplines of their study program. The professors of the Microbiology department of the Medical Sciences Faculty in Holguin province, as part of the perfectioning of the subject had the purpose to motivate and to promote the participation of the students, who take the second year of the Dentistry degree and the ones that possess the established requirements, to accomplish the prize exams in the academic year 2018-2019, through the elaboration of a guide of contents as a starting point for their independent study. The authors have the objective to socialize this experience in order to generalize it in other academic spaces and/or subjects because of the good results obtained.