Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020150001&lang=es vol. 7 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<strong>La fotografía de arquitectura en primer plano de los inmuebles del Centro Histórico de Palmira entre 1875-1899</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente artículo se analiza la importancia de la fotografía para el legado cultural de un país, pues proporciona evidencias gráficas necesarias para la reconstrucción de la memoria colectiva. En él se muestran los resultados de una investigación realizada por los autores, se obtiene un álbum digital que contiene la fotografía de arquitectura en primer plano para preservar las fachadas de inmuebles del Centro Histórico de Palmira (Cienfuegos, Cuba), construidos entre 1875-1899, siglo XIX. En el estudio se asume el paradigma cualitativo por el valor que tiene para el tratamiento del método etnográfico en la interpretación del patrimonio cultural y natural; lo que le proporcionó a los investigadores, a partir de testimonios documentales, incrementar nuevas fotos digitales en el primer plano para el proceso de preservación de las fachadas de los inmuebles seleccionados.<hr/>In this article is analyzed the importance of the photography for the cultural legacy of a country, because it provides necessary graphic evidences for the reconstruction of the collective memory. It provides the results of an investigation carried out by the authors, a digital album is obtained which contains the architecture picture in first plane to preserve the facades of properties of the Historical Center of Palmira (Cienfuegos, Cuba), built among 1875-1899, XIX century. In the study the qualitative paradigm is assumed by the value that has for the treatment of the etnographic method in the interpretation of the cultural and natural patrimony; what provided to the investigators, starting from documental testimonies, to increase new digital pictures in the first plane for the process of preservation of the facades of the selected properties. <![CDATA[<strong>Identificación y normalización de las competencias laborales de cargos académicos claves en la Universidad de Cienfuegos(UCF)</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente trabajo se exponen los resultados de la aplicación de un procedimiento para la gestión de competencias laborales en la Universidad de Cienfuegos (UCF),en las fases de identificación y normalización. La investigación se debe, a que la UCF se encuentra inmersa en un estudio prospectivo de la fuerza de trabajo académica que abarca todos los procesos del Sistema de Gestión Integrado de Capital Humano (SGICH) con el objetivo de determinar las competencias de la fuerza de trabajo académica, necesarias para desarrollar con éxito el encargo social. Finalmente quedan identificadas las competencias de la organización, la de sus procesos claves y cargos académicos (coordinador de carrera, disciplina y de año) con sus normas. Para ello se utilizan técnicas como la tormenta de ideas, revisión documental, entrevistas, instrumentos de interrogación, el trabajo grupal, método de expertos, técnicas de mapeo de procesos, mapas funcionales, matrices y normas de competencias.<hr/>In the present work the application´s results of a labor competitions procedure in the University of Cienfuegos (UCF) are exposed, in the identification and normalization phases. The investigation is due because of the UCF is in aprospective study of the academic work force that embraces all the processes of the Integrated System of Administration of Human Capital with the objective of determining the competitions of the academic work force, necessary to develop with success the social responsibility. Finally they are identified the competitions of the organization, that of their key processes and academic positions (career coordinator, disciplines and of year) with his norms. For they are used it technical as the storm of ideas, documental revision, interviews, interrogation instruments, the work grupal, experts' method, technical of processes' maps, functional maps, wombs and norms of competitions. <![CDATA[<b>Algunas reflexiones sobre el enfoque mixto de la investigación pedagógica en el contexto cubano</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El tema que se aborda en el presente artículo surge de las insatisfacciones evidenciadas en defensas de algunas de las tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas defendidas en la Región Central de Cuba en las que se declara el enfoque mixto de la investigación. En posteriores debates producidos en los cursos postdoctoral y de postgrado que se desarrollan en la Universidad de Ciencias Pedagógicas "Félix Varela" de Villa Clara se ofrecieron opiniones controvertidas de los participantes acerca de dicho enfoque y el interés en profundizar acerca del tema con vistas al perfeccionamiento de las investigaciones educacionales cubanas. Se presentan los principales resultados del proceso de sistematización realizado por los autores, así como las reflexiones derivadas del mismo y opiniones sobre el tema, que lejos de ser conclusivas, pretenden estimular el debate en el contexto de la comunidad científica del territorio.<hr/>The topic approached in the present article has come up from the difficulties detected in some of the theses defended in the Central Region of Cuba to obtain PhD in Pedagogical Sciences in which the mixed approach of the research has been declared. In subsequent debates occurred in the Post doctorate and Postgraduate courses carried out in the University of Pedagogical Sciences "Félix Varela", Villa Clara, the participants offered controversial opinions about such an approach and the interest to deepen on the topic in order contribute to the improvement of Cuban educational research. The principal results of the systematization process developed by the authors are presented, as well as their reflections and opinions, with the intention not to be conclusive but to stimulate further debates within the context of the scientific community in the territory. <![CDATA[<b>Diversidad insectil asociada a <em>Cleome Viscosa</em> L. en ecosistemas agrícolas y su relación con cultivos agrícolas</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo se desarrolló con el objetivo de identificar la diversidad insectil asociada a la especie Cleome viscosa e inferir su relación potencial con algunos cultivos agrícolas. Fueron establecidas tres áreas de estudios donde se efectuaron muestreos siguiendo el método directo según la técnica de conteos comunes por hábitat. Se identificaron 15 especies de insectos entre las que se incluyen algunas que actúan como controladores biológicos de plagas agrícolas, lo que da cuenta de una diversidad entomológica baja con el predominio de especies escasas. Los bajos valores asumidos por los índices de asociación y subordinación ecológica demuestran el predominio de una entomofauna muy específica de la planta estudiada. Se recomienda utilizar los resultados de este estudio en función del diseño de estrategias que tengan como finalidad el manejo sostenible de esta especie de planta en los agroecosistemas.<hr/>The work was developed with the objective of identifying insect diversity associated with Cleome viscose in agroecosystems and their relationship to agricultural crops. They were established three study areas where sampling was conducted following the direct method technique as you count for common habitat. Were identified 15 insect species which include some that act as biological control of insect pests, which realizes low insect diversity with predominance of rare species. Low values assumed by the association and ecological indexs subordination demonstrate the dominance of a specific insect fauna of the plant studied. It is recommended to use the results of this study based on the design of strategies which are designed to the sustainable management of this plant species in agroecosystems. <![CDATA[<b>Estrategia energética de Aguada con un enfoque social de la energía, la tecnología y la ecología</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El desarrollo científico y tecnológico constituye uno de los factores más influyentes en la sociedad contemporánea, pues se encuentra notablemente influido por los avances de la industria energética. La experiencia se basa en el estudio de cómo lograr un incremento de la eficiencia energética a nivel empresarial y territorial, fundamentado en la creación de una Estrategia de Gestión Energética enfocada en la visión social de la energía, la tecnología y la ecología (problemas sociales de la ciencia), en el municipio de Aguada de Pasajeros. El presente trabajo demuestra que para el logro de la eficiencia energética de forma integral se necesita de un enfoque social que involucre a todos en la toma de decisiones y genere nuevas metas que desarrollen nuevos hábitos de producción y consumo en función de la eficiencia.<hr/>The scientific and technological development constitutes one of the most influential factors in the contemporary society, because it is notably influenced by the advances of the energy industry. The experience is based on the study of how to achieve an increment from the energy efficiency to managerial and territorial level, based in the creation of a Strategy of Energy Administration focused in the social vision of the energy, the technology and the ecology (social problems of the science), in the municipality of Aguada de Pasajeros. The present work demonstrates that for the achievement of the energy efficiency in an integral way it is needed a social focus that involves all in the taking of decisions and generate new goals that develop new production habits and consumption in function of the efficiency. <![CDATA[<b>Una propuesta para la formación pedagógica de los profesores de la carrera de contabilidad en la universidad estatal de Guayaquil</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es La Educación Superior enfrenta una serie de desafíos en un mundo que se transforma, por ello debe revisar su misión y redefinir sus tareas sustantivas, en especial las referidas a la formación, la investigación y la extensión que se relacionan directamente con las exigencias de la sociedad. Una de estas tareas es la formación de postgrado y una de sus formas es la superación continua de los profesionales que se desempeñan en actividades sociales, económicas o docentes. En este trabajo se propone una alternativa para proyectar la superación postgraduada, con énfasis en la formación pedagógica de los docentes de la carrera Contabilidad. En esta propuesta se identifican tres niveles en la formación pedagógica: formación básica, de actualización y perfeccionamiento, y por último, el nivel de especialización.<hr/>Higher education is facing a number of challenges in a changing world, why should review its mission and redefine its substantive tasks, especially with regard to training, research and extension that are directly related to the requirements of society. One of these tasks is postgraduate training, where one of its forms is the continuous improvement of professionals, both those who work in social, economic or educational activities. In this work an alternative to project the postgraduate improvement, with emphasis on pedagogical training of teachers of the race "Accounting" is proposed. Level of basic training, refresher and advanced level, and finally, the level of specialization. This proposed three levels of teacher training are identified. <![CDATA[<b>Diagnóstico de la situación existente en el subsistema de cuentas por pagar en la universidad de Cienfuegos</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la actualidad, innumerables son los intentos por lograr un adecuado control que proporcione el cumplimiento de los objetivos previstos en las entidades. Entre los elementos que propician este control, se encuentran los manuales de procedimientos, que son instrumentos de apoyo que reflejan los pasos a seguir para ejecutar las actividades de un puesto determinado y funciones de la organización, con el propósito de mejorar, orientar y conducir los esfuerzos del personal. En consecuencia, el objetivo general de este trabajo es diseñar un Manual de procedimientos para las cuentas por pagar de acuerdo con las características de la Universidad de Cienfuegos. Para la elaboración del mismo se utilizaron algunas de las técnicas de investigación, como: entrevistas con los especialistas, trabajos de mesa y observación. Se abordan aspectos generales sobre la contabilidad y la normativa vigente referida a esta temática, se realiza una caracterización y un diagnóstico de la entidad, así como la propuesta del manual de procedimientos, lo que resulta de gran utilidad para la entidad, ya que la misma cuenta con una herramienta fundamental para el trabajo y control de las operaciones.<hr/>Currently, many are the attempts to achieve adequate control to provide compliance with the targets in the entities. Among the elements that encourage this control, are the operating procedures, which are instruments of support which reflects the steps for implementing the activities of a particular position and functions of the organization, with the purpose of improving, guide and lead the efforts of staff. Consequently, the general objective of this work is to design a Procedures Manual for Accounts Payable according to the characteristics of the University of Cienfuegos. For the preparation of some of the same research techniques were used, as were: interviews with specialists, work table and observation. General aspects of accounting and current legislation concerning this issue is addressed, a characterization and diagnosis of the entity and the proposed manual of procedures performed, which is useful for the company, since it has a fundamental tool for the job and control of operations. <![CDATA[<b>El desarrollo local, la gestión de gobierno y los sistemas de innovación</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo tiene como objetivo, el análisis del desarrollo local en relación con la gestión de gobierno y los sistemas locales de innovación, apoyado en la implementación de la Gestión Universitaria del Conocimiento y la Innovación para el Desarrollo (GUCID); se utiliza como estudios de caso a los municipios Abreus y Cumanayagua. Se emplea el método de expertos y el uso de indicadores, se identifican los retos y barreras a vencer, se compara la realidad identificada con las proyecciones de las localidades estudiadas. Los resultados logrados permiten incrementar el papel de la ciencia, la tecnología y la innovación y ordenar la gestión de proyectos y la gestión del conocimiento, al reducir los impactos negativos en la gestión local del desarrollo.<hr/>The work has as objective, the analysis of the local development in connection with government's administration and the local systems of innovation, supported in the implementation of the University Administration of the Knowledge and the Innovation for the Development (GUCID); it is used as case studies the municipalities Abreus and Cumanayagua. It is used the method of experts and the use of indicators, the challenges and barriers are identified to conquer, the identified reality is compared with the projections of the studied towns. The achieved results allow to increase the paper of the science, the technology and the innovation and to order the administration of projects and the administration of the knowledge, when reducing the negative impacts in the local administration of the development. <![CDATA[<b>El turismo académico</b>: <b>una propuesta de vinculación desde la universidad de Guayaquil en el Ecuador</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Participar de una práctica docente de calidad y con servicios integrados es de interés para la mayoría de los estudiantes de las diferentes carreras de la Universidad de Guayaquil, del Ecuador. El objetivo fundamental que esta propuesta asume es relacionar el turismo y las posibilidades académicas de formación con las demandas de las empresas productoras en zonas donde se encuentra enclavada la Universidad. Luego de una revisión bibliográfica, realizada por los autores investigadores en formación, se presentan pasos en el orden metodológico, que guían al profesor de poca experiencia en asuntos relacionados con el turismo, para realizar actividades académicas en aquellas empresas, fábricas e instituciones públicas y privadas que así lo demanden y guarden relación con el perfil de estudio de las diferentes carreras. Esto conlleva realizar un estudio de la realidad, establecer la relación con los programas de formación, organizar las salidas y los itinerarios, con el interés de orientar profesionalmente al estudiante desde su propio perfil y colaborar con las prácticas pre-profesionales.<hr/>To participate of an educational practice of quality and with integrated services it is of interest for most of the students of the different careers of the University of Guayaquil, of the Ecuador. The fundamental objective that this proposal assumes is to relate the tourism and the academic possibilities of formation with the demands of the companies producers in areas where it is located the University. After a bibliographical revision, carried out by the investigating authors in formation, steps are presented in the methodological order that guide the professor of little experience in matters related with the tourism, to carry out academic activities in those companies, factories and public and private institutions that demand this way and keep a relationship with the profile of study of the different careers. This leads to carry out a study of the reality, to establish the relationship with the formation programs, to organize the exits and the itineraries, with the interest to guide the student professionally from their own profile and to collaborate with the pre-professionals practices. <![CDATA[<b>El desarrollo sustentable en la universidad cubana. </b><b>Algunas reflexiones</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo aborda aspectos concernientes a la misión de la universidad en la formación de los profesionales, para que resuelvan los problemas de la sociedad, con pertinencia y responsabilidad, esto exige que se integren a su contexto al contribuir a la solución de las problemáticas económicas, sociales y ambientales que demanda la sociedad actual. El objetivo del presente trabajo es identificar el modelo pedagógico como respuesta de la universidad al desarrollo sustentable como reto educativo. La lógica de la investigación tuvo en cuenta la utilización de diversas técnicas y métodos de investigación, entre los que destacan la observación, la entrevista, la encuesta, el análisis de documentos, que luego de procesados contribuyeron sus resultados a la elaboración del marco teórico y práctico de la propuesta.<hr/>The paper addresses issues concerned with the mission of the university in the training of professionals, to solve the problems of society with relevance and responsibility in relation to sustainability, which demands that are integrated into its context to help solve economic, social and environmental problems that today's society demands. The aim of this study is to identify the pedagogical model of the university response to sustainable development as an educational challenge. The logic of the research took into account the use of various techniques and research methods, among which the observation, interview and survey analysis of documents, which then processed results contributed to the development of theoretical and practical framework of the proposal. <![CDATA[<b>La formación del docente universitario. </b><b>Concepciones teóricas y metodológicas.</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es La formación docente de los profesores universitarios constituye una prioridad para numerosos estados y organizaciones internacionales como la Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). La formación del docente universitario se concibe como la piedra angular para alcanzar la calidad y la excelencia del sistema de Educación Superior, lo cual explica el interés compartido entre pedagogos y políticos de establecer líneas esenciales para la proyección e implementación de la formación del profesor universitario como una actividad básica de la gestión académica.<hr/>The educational formation of the university teachers constitutes a priority for numerous states and international organizations such as the Organization of the United Nations for the Education, the Science and the Culture (UNESCO). The formation of the educational university student is conceived as the base to obtain the quality and the excellence of the system of superior education. It explains the shared interest between pedagogues and politicians to establish main lines for the projection and implementation of the formation of the university teacher as a basic activity of the academic measure. <![CDATA[<b>Referentes históricos del desempeño profesional. Caso de estudio de los maestros que enseñan en la educación básica primaria en Colombia.</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realiza una revisión sobre los referentes históricos del desempeño profesional y desempeño profesional docente, que permiten dar soporte de análisis al desempeño profesional pedagógico del docente en la educación básica primaria actual de Colombia. Se presentan los referentes históricos de la formación de docentes en Colombia y las políticas emanadas por el gobierno para mejorar la incorporación de las TIC en los procesos educativos de básica primaria.<hr/>A review of the theoretical framework of professional development and teacher professional development, allowing analysis to support the professional development of teachers teaching in the current primary basic education in our country is done. The historical references of teacher education in Colombia and the policies adopted by the government to improve the incorporation of ICT in education elementary basic are presented. <![CDATA[<b>Creciente importancia de la formación del docente de la educación superior en un mundo de cambio: reflexiones del padre Félix Varela</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es La actitud de las sociedades y los individuos, ante los cambios, tiene mucho que ver con la educación y su impacto en la actitud de las personas que debe orientarse hacia una nueva visión humanista que fomente los valores de la cooperación, entendimiento mutuo, tolerancia, entendimiento internacional e intercultural, la solución pacífica a los conflictos y la organización democrática, en la búsqueda de la equidad e igualdad de oportunidades para todos. Los sistemas educativos deben evolucionar rápida y permanentemente para que a través de la formación de un mejor ser humano las sociedades encuentren respuesta para los desafíos que se presentan. La educación es un elemento clave, por lo que apropiarse de las herramientas tecnológicas que faciliten la inserción del hombre en la sociedad así como el desarrollo espiritual de cada individuo como ser social enmarcado en un nuevo humanismo, son tareas impostergables. Basado en el ideario ético-pedagógico del insigne educador cubano, el trabajo aborda cómo debe forjarse un "formador de formadores" capaz de educar a las nuevas generaciones para dar solución a los retos que impone el nuevo milenio.<hr/>The attitude of societies and individuals towards changes has to do with education and its impact on the view point of people that should be oriented towards a new humanistic vision that promote values such as cooperation, mutual understanding, tolerance, international and intercultural understanding, pacific solution to conflicts and democratic organization in the search of justice and equality of opportunities for all. Educational systems should evolve rapid and permanently so that societies can find answers to the present challenges throughout the training of a better human being. Education is a key element, therefore, to appropriate the technological tools that facilitate the successful insertion in present society, as well as the spiritual development of each individual as a social being with a humanistic vision are tasks that cannot be delayed. Based on the ethic-pedagogic ideas of this Cuban educator, the paper deals with how teachers’ trainers should be prepared to educate the new generation in order to solve the challenges imposed by the new millennium. <![CDATA[<b>Integración de la dimensión ambiental al sistema de información financiero de empresas ubicadas en ecosistemas frágiles</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Una de las preocupaciones del presente siglo, lo constituye la conservación de los ecosistemas frágiles; en el marco del cumplimiento de la obligación social con el medio ambiente, las empresas deben responder por los impactos ambientales de su producción de bienes y servicios. En este sentido, la contabilidad como medio de expresión de la actividad económica, debe reconocer, presentar y evaluar información relevante del desempeño ambiental de la empresa para la protección del entorno en el cual se encuentra ubicada. En el presente artículo se aporta un procedimiento que integra la dimensión ambiental como soporte de la teoría y la práctica desde el sistema de información financiero, especialmente, en aquellas organizaciones que impactan negativamente y desarrollan acciones encaminadas a la protección y conservación del equilibrio de los ecosistemas frágiles. En la realización se utilizaron métodos de investigación del nivel teórico y del empírico que permitieron validar la propuesta realizada.<hr/>One concern of this century, what is the conservation of fragile ecosystems in the context of fulfilling social obligations to the environment, companies must meet the environmental impacts of production of goods and services. In this sense, accounting as a means of expression of economic activity, must recognize, present and evaluate relevant information on the environmental performance of the company to protect the environment in which it is located. In this paper a method that integrates the environmental dimension in support of the theory and practice from the financial information system, especially in organizations that impact negatively and develop actions aimed at is provided for the protection and preservation of the balance of fragile ecosystems. In carrying out the same set of research methods of theoretical and empirical level that allowed validate the proposal made were used. <![CDATA[<b>Incubadora de empresas</b>: <b>Vía para el emprendimiento en las universidades</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es La educación superior tiene gran responsabilidad ante la sociedad, pues exige producir conocimientos que les permitan a los estudiantes y egresados generar soluciones creativas a los problemas que la aquejan. Las universidades se convierten entonces en proveedoras de mano de obra intelectual calificada para el desarrollo del país. Las universidades ecuatorianas enfrentan un reto en la actualidad, elevar la calidad de la educación para formar profesionales emprendedores, altamente competitivos con una conciencia ética y solidaria, con responsabilidad social y ambiental, capaces de solucionar los problemas del entorno y contribuir al desarrollo económico y social de la comunidad, la región y el país. El uso de vías innovadoras que favorezcan esta formación es tema del presente documento, donde se destaca a las incubadoras de empresas como una de las alternativas para potenciar las nuevas ideas de docentes y estudiantes.<hr/>Higher education has great responsibility before the society, because it demands knowledge that allows students and graduated to generate creative solutions to the problems to arisen problems. The universities become then in supplying of qualified intellectual manpower for the development of the country. The Ecuadorian universities face a challenge at the present time, to elevate the quality of the education to form venturesome professionals, highly competitive with an ethical and solidary conscience, with social and environmental responsibility, able to solve the problems of the environment and to contribute to the economic and social development of the community, the region and the country. The use of innovative ways that favor this formation is the topic of the present document, where it is shown the creators of companies like one of the alternatives to improve professors and students new ideas. <![CDATA[<b>La formación de competencias científicas investigativas en la carrera de ingeniería agropecuaria de la universidad Laica "Eloy Alfaro" de Manabí, Campus Pedernales</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es La formación de competencias transversales en los estudiantes es uno de los objetivos centrales en el proceso de perfeccionamiento de la educación superior en Ecuador, en busca de un profesional de calidad y con mayores posibilidades de insertarse en el mercado laboral actual. Dentro de estas competencias las enfocadas a la investigación se establecen como prioridad a partir de los resultados de esta dimensión en las universidades. En esta ponencia se describen las limitaciones de las que se parte para trabajar las competencias investigativas en la carrera de Ingeniería Agropecuaria, ULEAM campus Pedernales. En particular, se muestran los resultados del diagnóstico al valorar el planteamiento y formación de las competencias científico investigativa desde el perfil de la carrera y las características de formación de graduados y estudiantes y se enuncia una propuesta para la formación de competencias científicas investigativas.<hr/>The formation of traverse competitions in the students is one of the central objectives in the process of improvement of the superior education in Ecuador, in a professional's of quality search and with more possibilities of being inserted in the current labor market. Inside these competitions those focused to the investigation settle down as priority starting from the results of this dimension in the universities. In this report the limitations are described of those that he/she leaves to work the investigative competitions in the career of Agricultural Engineering, ULEAM campus Pedernales. In particular, the results are shown from the diagnosis when valuing the position and formation of the investigative competitions scientist from the profile of the career and the characteristics of graduate formation and students and a proposal is enunciated for the formation of investigative scientific competitions, assisting at the three levels of curricular concretion for those that the student traffics (preparatory, pre-professional and professional) and the integral learnings that will embrace three dimensions.