Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020170003&lang=es vol. 9 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>VÍNCULO UNIVERSIDAD-SOCIEDAD</b>: <b>GRUPOS VULNERABLES A LA DISCRIMINACIÓN POR DISCAPACIDAD EN ECUADOR</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es La documentación narrativa producida durante el desarrollo de la actividad docente en una universidad ecuatoriana en el curso 2012-2013, ha sido analizada e interpretada por los autores de la comunicación en un tiempo posterior. El resultado revela que a partir de estrategias de enseñanza utilizadas se obtuvo un enfoque participativo en los estudiantes universitarios, favorecedor del vínculo de la Universidad con la Sociedad. Este quehacer ha aportado alternativas de solución a un problema socioeducativo ecuatoriano en el Siglo XXI: la atención a grupos vulnerables a la discriminación por discapacidad. Se describen en la comunicación las tareas fundamentales de un proyecto extensionista elaborado entre los estudiantes y docentes-autores, que pone al descubierto la forma de auto preparación de la comunidad inter universitaria a partir de algunas asignaturas curriculares de la carrera de Licenciatura en Ciencias de la Educación, que les permite después acceder a la comunidad extra universitaria, conformada en este caso, por estudiantes discapacitados y maestros de los centros educativos en los que laboran los propios alumnos universitarios-trabajadores.<hr/>The narrative documentation produced during the development of the docent activity in university Ecuadorian, course 2012-2013, was analyzed and interpreted for the authors de la communication at the end of 2015. The result developed that from of teaching strategies used, obtained a participation focus in university students, favorable to link University and Society. The contribution was an alternativeof solution for the social-educational problem in Ecuadorin century XXI: la attention a vulnerable groups a la discrimination per incappcitate. In this communication appear the description of principal’s actions for an extensionista Project that was too prepared between students and teachers-authors. The revelation consisted in the preparation formof the students, from the some curricular contents of Education Science Curse. Permittingafter to access to the community extra university, in these case,students incapacities and teachers educative centersproper universities students-workers. <![CDATA[<b>PROCESOS Y FACTORES CLAVES DE LA GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se muestran los resultados de un estudio realizado a cincuenta y seis conceptos y sesenta y siete modelos de gestión del conocimiento con la intención de determinar las variables básicas a considerar en su aplicación. Posterior a la recopilación, estudio, selección y procesamiento estadístico de la información se determina que las variables más representativas resultan los procesos y los factores clave. Como colofón se hace un estudio del estado del arte de estas dos variables y se proponen los elementos componentes para cada una de ellas. Para los procesos se plantea un esquema representativo de su cadena de valor como propósito fundamental a lograr en la gestión del conocimiento.<hr/>The results of a study of 56 concepts and 67 models of knowledge management with the intention of determining the basic variables to consider in your application is. After the collection, study, selection and statistical processing of the information is determined to be the most representative variables and processes are key factors. As a postscript to a study of the state of the art of these two variables is done and the components for each are proposed. For processes a representative diagram of the value chain as a key to achieving the purpose of knowledge management arises. <![CDATA[<b>PERSPECTIVAS PARA EL DESARROLLO ESPECIAL DE ZONAS ECONÓMICAS EN RUSIA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es The article shows that the establishment of territories with a special economic status actually represents an experiment aimed to achieve a social-and-economic effect. Therefore, relations in the field of legal regulation applied to territories with a special economic status cannot be referred to private relations. These are purely public relations focused on temporal changes in standards of entrepreneurship. They cannot be referred to any individual public relations since the conducted experiment may bring changes to general standards of both customs and currency regulation.<hr/>El artículo muestra que el establecimiento de territorios con un estatus económico especial representa en realidad un experimento dirigido a lograr un efecto socioeconómico. Por lo tanto, las relaciones en el campo de la regulación legal aplicada a territorios con un status económico especial no pueden ser referidas a relaciones privadas. Se trata de relaciones puramente públicas centradas en cambios temporales en los estándares de emprendimiento. No pueden ser referidos a relaciones públicas individuales ya que el experimento conducido puede traer cambios a las normas generales de regulación aduanera y monetaria. <![CDATA[<b>LAS</b> <b>FIESTAS</b> <b>POPULARES</b> <b>EN</b> <b>EL</b> <b>ECUADOR</b>: <b>UN</b> <b>FACTOR</b> <b>DE</b> <b>INTERACCIÓN</b> <b>COMUNITARIA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es La cultura popular tradicional es síntesis de la participación activa de los sujetos creadores y portadores de los valores en la espontaneidad del proceso. De ahí que el carácter tradicional abarque la totalidad de las relaciones sociales a través de la transmisión generacional en un tiempo y espacio que configuran el sentido de vida de un pueblo. Las investigaciones realizadas sobre estas temáticas en el contexto festivo se han limitado a abordar el fenómeno de manera descriptiva o hacia la identificación de los principales sentidos y significados generados por la tradición, sin permitir captar desde lo comunitario los procesos de participación y cooperación alrededor del proyecto colectivo como principio del desarrollo cultural. En este proceso la definición de comunidad se convierte en el eje articulador para comprender los vínculos en los cuales se basa lo comunitario como manifestación del sistema de relaciones sociales.<hr/>Traditional popular culture is a synthesis of the active participation of creative subjects and values carriers in the spontaneity of the process. Hence the traditional character encompasses all social relations through the generational transmission in a time and space that shape the sense of life of a people. Research on these themes in the festive context has been limited to approach the phenomenon in a descriptive way or towards the identification of the main meanings and meanings generated by tradition, without allowing us to grasp from the community the processes of participation and cooperation around the project Collective as a principle of cultural development. In this process the definition of community becomes the articulating axis to understand the links on which the community is based as a manifestation of the system of social relations. <![CDATA[<b>LA DIRECCIÓN EDUCACIONAL Y LA DIRECCIÓN EN LA ESCUELA</b>: <b>SUS ESPECIFICIDADES</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Mediante este trabajo se informa sobre la dirección la cual no es una tarea fácil, todo lo contrario, exige una gran dedicación y determinados requisitos a quienes la asumen como encargo social en cualquier esfera de la vida económica, política y social. Sin embargo, en este interés es necesario precisar que la dirección educacional resulta vital en el desarrollo de los objetivos formativos. Enfocar el estudio de la dirección educativa, como aspecto esencial de este artículo, implica asumir una aproximación histórica, teórica y metodológica como fundamento para la toma de decisiones.<hr/>Leadership is reported as not an easy task, on the contrary, it requires a great deal of dedication and certain requirements to those who assume it as a social order in any sphere of economic, political and social life. However in this interest it is necessary to specify that the educational direction is vital in the development of the formative objectives. To focus the study of educational management, as an essential aspect of this article, implies assuming a historical, theoretical and methodological approach as a basis for decision making. <![CDATA[<b>LA ORIENTACION EDUCATIVA EN LA UNIVERSIDAD DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS PROFESORES</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es La universidad de la sociedad del siglo XXI exige la formación de profesionales que sean capaces de desempeñarse con autonomía, competencia y flexibilidad en escenarios que cada vez resultan ser más heterogéneos y cambiante. Esta exigencia explica que la orientación educativa se reconozca como una de las acciones impostergables, que aseguran la influencia formativa en el tránsito por la universidad. Desde esta posición, se le atribuye al docente la función de orientador. Esto ha generado un entorno complejo en el que se entreteje el reto de un ejercicio especializado y humanista que requiere de la ayuda, el apoyo y la acción preventiva de la influencia educativa. Los autores de este trabajo han considerado necesario indagar acerca de la perspectiva que tienen los docentes acerca de estas pretensiones. Se presentan aquí los resultados de un estudio secuenciado que incluye docentes ecuatorianos y de otras partes del mundo con los que se comparten las mismas preocupaciones y motivaciones. Por todas estas razones se precisa la importancia de priorizar la preparación en este tema.<hr/>The society of the XXI century requires the university to train professionals who perform with autonomy, competence and flexibility in scenarios are increasingly heterogeneous and changing. This requirement explains that the educational orientation is recognized as one of the imperative actions, which ensure the formative influence in the transit through the university. From this position, the teacher is attributed the role of counselor, which has generated a complex environment in which the challenge of a specialized and humanistic exercise that bets on the support, support and preventive action of educational influence. The authors of this work have considered it necessary to inquire about the perspective that the teachers have about this assignment. Here we present the results of a sequenced study that included teachers from Ecuador and other parts of the world who share the same concerns and motivations, which has led to the importance of prioritizing the preparation in this area. <![CDATA[<b>NORMAS DE CONTROL CONTABLE</b>: <b>OPERACIÓN IMPRESCINDIBLE EN LA GESTIÓN EMPRESARIAL: UN CASO ECUATORIANO</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El control contable de una empresa resulta de suma importancia, ya que permite el registro de todas las operaciones, proporcionando información confiable y oportuna, para la toma de decisiones administrativas en su gestión. Esta investigación se desarrolló en la empresa Hotel Araujo de la ciudad de Machala, mediante métodos empíricos de la observación directa, entrevista y encuestas, aplicadas, tanto al personal que labora en dicha empresa, como a contadores en ejercicio profesional; con la finalidad de analizar la situación contable de la misma, para su mejoramiento continuo y establecimiento sólido y confiable. Se identificaron las falencias que posee la empresa, tales como el deficiente control interno contable, que ha generado una serie de inconvenientes para desempeñarse de forma adecuada y establecer su funcionamiento. Los resultados obtenidos fueron analizados, tanto cualitativa como cuantitativamente, lo que demostró el problema planteado y las pautas para su solución.<hr/>The accounting control of a company is extremely important, since it allows the registration of all operations, providing reliable and timely information, to make administrative decisions in its management. This research was carried out in the Hotel Araujo in the city of Machala, using empirical methods of direct observation, interview and surveys, applied to both personnel working in said company and to accountants in professional practice; with the purpose of analyzing the accounting situation of the same, for its continuous improvement and solid and reliable establishment. The company's shortcomings were identified, such as poor internal accounting control, which has generated a number of drawbacks to perform adequately and establish its functioning. The results obtained were analyzed, both qualitatively and quantitatively, which demonstrated the problem posed and the guidelines for its solution. <![CDATA[<b>PERFIL SOCIODEMOGRÁFICO DEL TURISTA DE LA PROVINCIA DE SANTA ELENA EN ECUADOR.</b>: <b>REFERENCIAS PARA NUEVAS PROPUESTAS DE DESARROLLO</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Por sus características la actividad turística se ha convertido en una esfera importante de la economía por ser una fuente de ingresos en divisas que dinamiza otras actividades de la economía nacional, sin embargo, para lograr estos propósito es preciso un conocimiento pormenorizado de las condiciones y expectativas de los productos turísticos y de los turistas, pues el reto más significativo de esta actividad es satisfacer las demandas de los visitantes y elevar los ingresos de los ofertantes. Desde las ideas que se presentan en este trabajo se analiza esta relación desde un caso específico: la provincia de Santa Elena en Ecuador, el cual se identifica como destino turístico importante a nivel nacional e internacional. El estudio se centra en el perfil socio demográfico del turista al considerar que es un referente necesario para la toma de decisiones. Los autores han considerado oportuno dejar planteada la orientación que debe tener la actividad turística a partir de la caracterización de sus principales destinatarios.<hr/>Due to its characteristics, tourist activity has become an important sphere of the economy as a source of income in foreign exchange that stimulates other activities of the national economy, however, in order to achieve these goals, a detailed knowledge of the conditions and expectations Tourist products and tourists, because the most significant challenge of this activity is to meet the demands of visitors and raise the revenues of the bidders. From the ideas presented in this paper, this relationship is analyzed from a specific case: Santa Elena province in Ecuador, which is identified as an important tourist destination at national and international level. The study focuses on the socio-demographic profile of tourists when considering that it is a necessary reference for decision making. The authors have considered it opportune to leave raised the orientation that should have the tourist activity from the characterization of its main recipients. <![CDATA[<b>LA CONSTRUCCIÓN DE</b> <b>PODER HACIA UNA EDUCACIÓN AMBIENTAL PARTICIPATIVA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las condiciones interactivas de sociedad y medio ambiente dependen de posicionamientos de los seres humanos ya que su actuación es fundamental en las consecuencias de estas y por tanto, en formas de desarrollo sostenible que se convierten en mejoras de la calidad de vida. En los últimos años el deterioro del medio ambiente se ha caracterizado por un ritmo acelerado, creciente y de alcance global, razones para que una cultura encaminada a su conservación se presente como demanda de una educación eficaz. Sobre esta base constituye prioridad la presencia del tema en la labor pedagógica de las universidades en sus procesos de formación y hacia el entorno comunitario, en función de aportar al cambio social con intervención de sus actores, para una construcción participativa, consciente y protagónica del comportamiento humano frente al medio ambiente. Este trabajo acude a reflexiones teóricas que se revelan, como guía para comprender la necesidad de cambios individuales, organizativos y comunitarios y formas de saberes encaminadas a favorecer una educación ambiental participativa, que tome en cuenta el control de situaciones de vida, fortalezas, potencialidades y oportunidades contribuyentes a promover el cambio cultural deseado y con ello a la solución de problemas ambientales locales.<hr/>The interactive conditions of society and environment depend on the human beings' positioning’s, since their performance is fundamental in the consequences of these and therefore in forms of sustainable development that become improvements of the quality of life. In the last years the deterioration of the environment has been characterized by a quick, growing rhythm and of global reach, reason so that a culture guided to the conservation of this it is presented like demand of an effective education. On this base it constitutes priority the presence of the topic in the pedagogic work of the universities in their formation processes and toward the community environment, in function of contributing to the social change with their actors' intervention, for a construction participative, conscious and protagonist of the human behavior in front of the environment. This work goes to theoretical reflections that are revealed, like guide to understand the necessity of individual, organizational and community changes, and forms of knowledge guided to favor an education environmental participative that takes into account the control of situations of life, strengths, potentialities and taxpaying opportunities to promote the wanted cultural change and with it the solution of local environmental problems. <![CDATA[<b>EDUCACIÓN COMUNITARIA EN ECUADOR</b>: <b>EL CASO DE LA PROVINCIA EL ORO</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Community education in the province El Oro, Ecuador was examined from a pedagogical perspective. A study based on key interviews with experts and local opinions points out not only the importance of community education in rural areas, but also its gaps and challenges. The exploration of the school as a cultural cosmogony was suggested in order to set-up a pedagogical work frame. This paper proposes pertinent strategies for an effective pluri-cultural community education system.<hr/>La educación comunitaria en la provincia de El Oro, Ecuador fue examinada desde una perspectiva pedagógica. Se realizó un estudio basado en entrevistas clave con expertos y opiniones locales señala no sólo la importancia de la educación comunitaria en las zonas rurales, sino también sus lagunas y desafíos. Se sugirió la exploración de la escuela como cosmogonía cultural para establecer un marco de trabajo pedagógico. Este artículo propone estrategias pertinentes para un sistema educativo comunitario pluricultural eficaz. <![CDATA[<b>LA ACTIVIDAD EMPRENDEDORA EN LA PROVINCIA DE EL ORO, UNA REVISIÓN DESDE LA UNIVERSIDAD</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Éste artículo hace un seguimiento al emprendimiento desde el accionar de las universidades de la provincia de El Oro en la frontera sur de Ecuador, considerando proyectos de vinculación con la sociedad y la capacidad de estos para provocar emprendimientos escolares. Con datos estadísticos de las dos universidades más importantes se realiza un análisis comparativo y longitudinal con el cual se infiere sus resultados al sistema de educación superior considerando universidades de tamaño no mayor a diez mil estudiantes, además recoge actividades de instituciones públicas que apoyan el emprendimiento, concluyendo que existen resultados negativos en la acción universitaria en temática emprendedora pudiendo ser algo común en otras universidades por falta de claridad en proyectos y su escasa medición de impacto.<hr/>This article follows the entrepreneurship from the actions of the universities of the province of El Oro on the southern border of Ecuador, considering projects of linkage with society and the capacity of these to provoke ventures. With statistical data from the two most important universities, a comparative and longitudinal analysis is carried out with which its results are inferred to the higher education system, considering universities of no more than ten thousand students, in addition to activities of public institutions that support entrepreneurship, concluding That there are negative results in university action in entrepreneurship and may be common in other universities because of lack of clarity in projects and their meager impact measurement <![CDATA[<b>BASES TEÓRICO-METODOLÓGICAS PARA LA ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD Y LA INCLUSIÓN EDUCATIVA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las bases teórico-metodológicas de la atención a la diversidad y la inclusión educativa, permiten retomar conceptos e ideas esenciales para la contextualización del proceso de enseñanza-aprendizaje con el objetivo de ofrecer las herramientas cognitivas, procedimentales y actitudinales a los docentes a partir de la profundización en el sistema de relaciones didácticas para la atención educativa integral a los escolares con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades, al establecer los referentes organizadores de la interacción educativa, en el contexto social y cultural en que estos se desarrollan; además, se delimitan las acciones y sistemas de acciones de enseñanza y las experiencias de aprendizaje que se proponen a los escolares; así como los aspectos generales que caracterizan cada una de las especialidades en las diversas modalidades de atención. El contenido se ha concretado en varios textos para la formación inicial y la superación permanente de los docentes.<hr/>The theoretical-methodological bases of attention to diversity and educational inclusion, allow us to retake concepts and ideas essential for the contextualization of the teaching-learning process with the objective of offering the cognitive, procedural and attitudinal tools to the teachers from the Deepening in the system of didactic relations for the integral educational attention to the schoolchildren with special educational needs associated or not to disabilities, establishing the referring organizers of the educational interaction, in the social and cultural context in which these are developed; In addition, the actions and systems of educational actions and the learning experiences that are proposed to the students are delimited; As well as the general aspects that characterize each of the specialties in the different care modalities. The content has been embodied in several texts for initial training and the permanent overcoming of teachers. <![CDATA[<b>EL LIDERAZGO EN LAS MICROEMPRESAS FAMILIARES, DESAFÍOS Y METAS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es El nuevo escenario mundial previene a muchas de las organizaciones a ser más eficientes en función de adaptarse a las últimas tendencias en cuanto a tecnología y procesos operarios y administrativos se refiere. El rol del líder, es un factor clave, determinando y sosteniendo los lineamientos necesarios para gestionar apropiadamente la organización como tal; aprovechando el auge de la globalización, muchas de las empresas centran sus operaciones en la comunicación fluida que las herramientas fruto del fenómeno antes mencionado provee. Las microempresas familiares por otro lado, mantienen un modelo de negocio similar al de la mayoría de compañías, con la diferencia que el capital humano o los directivos en general, pertenecen al mismo grupo familiar; conllevando a que el proceso de toma de decisiones o el accionar operario en sí, se vea afectado por las disputas entre los miembros familiares quienes poseen diversas maneras de ejecución en cuanto a dirección de empresas se refiere. A raíz de que las competencias empresariales, requieren cada día que el liderazgo sea eficiente en cuanto al proceso de toma de decisiones se refiere, es menester por parte de los líderes o gerentes de las microempresas el solventar las herramientas y lineamientos necesarios para desafiar los innumerables retos que la gestión empresarial y similares recaen por sobre las organizaciones en particular.<hr/>The new global scenario prevents many of the organizations from being more efficient in terms of adapting to the latest trends in technology and operational and administrative processes. The role of the leader is a key factor, determining and sustaining the necessary guidelines to properly manage the organization as such; Taking advantage of the rise of globalization, many of the companies focus their operations on the fluid communication that the tools fruit of the aforementioned phenomenon provides. Family micro-enterprises, on the other hand, maintain a business model similar to that of most companies, with the difference that human capital or managers in general belong to the same family group; Leading to the decision-making process or the operative action itself, is affected by disputes between family members who have different ways of execution in terms of business management. Because business skills require leadership every day to be efficient in the decision-making process, it is necessary for the leaders or managers of microenterprises to solve the tools and guidelines necessary to challenge the innumerable Challenges that business management and the like fall on the organizations in particular. <![CDATA[<b>INCLUSIÓN DE LA OBRA DE REGINO BOTI EN LA FORMACIÓN LITERARIO-DISCURSIVA DE ESTUDIANTES DE 12<sup>MO</sup> GRADO, GUANTÁNAMO</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es La enseñanza de la lengua y la literatura constituye una vía fundamental para difundir el patrimonio idiomático y artístico creado por la humanidad, a la vez que facilita en los hombres la construcción de toda la plataforma cultural que necesitan para comprender las complejidades del mundo contemporáneo. En estas direcciones, la inclusión y estudio de la obra literaria del poeta guantanamero Regino Eladio Boti en el plan de estudio de duodécimo grado, atendido en la universidad guantanamera como expresión de la orientación profesional a carreras pedagógicas, favorece la comprensión e interpretación del sistema de relaciones socioculturales, que como resortes axiológicos, conducen a apreciar, preservar y defender los valores y conquistas del patrimonio local, que de hecho se constituye en acervo cultural nacional. En este trabajo se reconocen e integran saberes previos relacionados con la literatura y su gama de recursos artísticos y se tiene en cuenta la cultura construida como patrimonio social y local, lo que favorecen la educabilidad literaria, una vez que se decodifica e interpreta la urdimbre de significados literarios identitarios, contenidos en la obra de Regino Boti. La intención es que el estudiante despliegue representaciones mentales autorregulando su pensamiento creador para expresar nuevos criterios textuales; de esta manera se trata metodológicamente el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectura del escritor citado, orientado a potenciar el pensamiento inferencial y al desarrollo discursivo, el cual tiene como propósito la actuación proyectiva sociocultural de los estudiantes.<hr/>The teaching of language and literature is constituted in a fundamental way to diffuse the idiomatic and artistic patrimony created by the humanity, at the same time that it is facilitated the men the construction of the whole cultural platform that is needed to understand the complexities of the contemporary world. In these direction, the inclusion of the literary work of Regino Eladio Boti Barreiro in the plan of study of twelfth grade favors the understanding and interpretations of the sociocultural relationships that as axiological spring, they lead to appreciate, to preserve and to defend the values and conquests of the local patrimony, that in fact is constituted in wealth national culture. That is why, in this work there will be recognize and integrate previous knowledge related with literature and all the artistic resources, taking into consideration the built culture as social and local patrimony, which favor the literary education, once that the decodification and interpretation of the intrigue of identifying literary meanings presented in Regino Boti's work. The intention is to make the student develop the mental representations to regulate the creative thoughts for expressing new textual criteria; this way is methodological analyzed the teaching learning of the writer's quoted reading, oriented to promote the inferencial thought and the discursive development, which has as purpose the projectionist sociocultural performance of the students. <![CDATA[<b>LA ASESORÍA</b>: <b>FORMA DE ORGANIZACIÓN PARA LA PREPARACIÓN DE DIRECTIVOS DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN LA EVALUACIÓN PROFESORAL</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo constituye un trabajo que se concreta a la solución de un problema profesional de dirección. Revela la problemática relacionada con la búsqueda científica de una alternativa de preparación, desde el propio contexto de actuación del directivo, a partir de las necesidades de aprendizaje identificadas en la práctica. Se plantea como objetivo desarrollar acciones de asesoramiento a los directivos para direccionar el proceso de evaluación del profesional en su facultad o área, en las universidades de Cienfuegos, Cuba y en la Metropolitana del Ecuador. Expresa como fundamentos teóricos la definición de preparación, asesoría, exigencias y fases. Emplea métodos, presenta el procedimiento de implementación de la asesoría desde la concepción del sistema de trabajo.<hr/>The article entitled: "Counseling: a form of organization for the preparation of higher education managers in teacher assessment", is a work that addresses the solution of a professional management problem. It reveals the problem related to the scientific search for an alternative of preparation, from the context of the manager's own action, based on the learning needs identified in practice. Therefore, the objective is to develop advisory actions for managers of the Universities of Cienfuegos Cuba and Metropolitan of Ecuador, in order to direct the evaluation process of the professional in his faculty or area. It expresses in its theoretical foundations the definition of preparation and advice, its requirements and phases. He used the methods: analytic-synthetic, inductive-deductive, transit from abstract to concrete, modeling, system approach, and experimental method. In addition, it presents the procedure of implementation of the advice from the conception of the work system. <![CDATA[<b>LA PRÁCTICA PRE-PROFESIONAL</b>: <b>VÍA PARA LA FORMACIÓN PROFESIONAL INTEGRAL DESDE SUS INCIDENCIAS EN LA INVESTIGACIÓN</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es La práctica pre-profesional establece relaciones entre los procesos académicos e investigativos con la sociedad, aporta a la consolidación de la integralidad del futuro profesional al establecer procesos de reflexividad que direccionan la autovaloración y compromiso social desde la intervención de los sujetos en formación y deriva una relación de identidad con la profesión. La concepción de la práctica pre profesional y su influencia en la formación integral, desde la participación de futuro profesional en la identificación de problemáticas, demandas y necesidades de transformación, eleva la calidad de la intervención en áreas de producción y servicios, obedece a las garantías que ofrecen los escenarios reales de aplicación del conocimiento, donde los estudiantes intervienen y aportan a la calidad de la gestión de los actores y sectores vinculados a la profesión, desde el abordaje de la investigación y la integración teoría práctica. En la Facultad Piloto de Odontología de la Universidad de Guayaquil se revelan particularidades de este proceso, exige un perfeccionamiento, convoca a contribuir a la búsqueda de soluciones que impacten en la calidad de vida de la población y sustente el proyecto de sociedad que se demanda.<hr/>The pre professional practice establishes unbreakable relationships among the academic, investigation and link with the society processes, which offer to the consolidation of the integrality of the future professional, establishing reflective processes that lead the self-evaluation and social compromise from the intervention of subjects in formation, deriving an authentic relation of identity with the profession. The conception of the pre professional practice and its unavoidable influence, on the integral formation, from the participation of the future professional in the identification of problems, demand and necessities of transformation of the profession, raising the quality of the intervention on the different areas of production and service, obeys to the guarantees that offer the real sceneries of application of knowledge, where the students intervene, and contribute to the quality of the management of the actors and sectors linked to the profession, from the scientific investigation and the integration of theory and practice. In the Faculty of Odontology in the Guayaquil University, that reveals particularities of this process that demands its perfection, with the purpose of contributing to look for solutions that impact on the quality of life of the population and support the society project they demand. <![CDATA[<b>APROXIMACIÓN A LA VISIBILIDAD DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL EN REVISTAS CIENTÍFICAS CUBANAS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es En función de garantizar una formación adecuada en cuanto a la conservación del medio ambiente y la interacción hombre-naturaleza, sistematizada en una coherente educación ambiental, la transmisión de información ha jugado un papel importante, sobre todo en la actual sociedad de la información y el conocimiento. En el presente trabajo se realiza una aproximación al tema de la visibilidad de la educación ambiental en revistas científicas cubanas, análisis que permite generar información susceptible de ser utilizada por la comunidad científica interesada en este movimiento educativo. Las evidencias recogidas en este trabajo ponen de manifiesto la necesidad de una mayor difusión científica de la rica experiencia existente en este campo educativo y deben alentar a una mayor presencia en las publicaciones científicas.<hr/>In function to guarantee a suitable formation taking into consideration the conservation of the environment and the nature-man interaction, a coherent systematizing in the environmental education, the transmission of information plays a very important role especially in the actual Information and Knowledge Society. The present work realize an approximation of the environmental education subject in Cuban scientific journals, the analysis allows the generation of susceptible information to be use for the scientific community interested in this educative movement. The evidence collected in this work making dear the necessity of more scientific diffusion about the important experience of this educative field, promoting its development y scientific publications. <![CDATA[<b>CARACTERÍSTICAS GENERALES DE LAS RELACIONES ECONÓMICAS CON EL EXTERIOR</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300018&lng=es&nrm=iso&tlng=es The author in this article reveals the developmental features of foreign economic relations that arise regarding the implementation of foreign economic activity and about its state regulation, carried out their differentiation, are determined by their objects, the range of subjects, content and grounds for the emergence and termination. The author tries on the basis of this research to develop on the basis of comparative analysis and dogmatic proposals for optimization of the normative regulation of foreign economic relations in Russia, as well as to formulate proposals to optimize the taxonomy of legal acts and explore the features of the external economic legislation, formulate proposals for a better implementation of the foreign economic activity of economic entities.<hr/>El autor de este artículo revela las características del desarrollo de las relaciones económicas con el exterior que se plantean en relación con la ejecución de la actividad económica exterior y sobre su regulación estatal, llevado a cabo su diferenciación, son determinados por sus objetos, la gama de temas, el contenido y los motivos de la aparición y terminación. Los intentos de autor sobre la base de esta investigación para desarrollar sobre la base del análisis comparativo y propuestas dogmáticas para la optimización de la regulación normativa de las relaciones económicas con el exterior en Rusia, así como para formular propuestas para optimizar la taxonomía de los actos jurídicos y explorar las características de la legislación económica externa, formular propuestas para una mejor implementación de la actividad económica exterior de las entidades económicas. <![CDATA[<b>ENFOQUE SISTÉMICO PARA LA FORMACIÓN DE HABILIDADES DEL LENGUAJE GRÁFICO ARTÍSTICO EN EL ESTUDIANTE DE ARQUITECTURA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300019&lng=es&nrm=iso&tlng=es La enseñanza aprendizaje de la arquitectura en las últimas décadas ha tenido una acometida acelerada de las tecnologías, se suma la pobre implementación de la forma de enseñanza para lo artístico, esto ha provocado un abandono del enfoque artístico estético que ha caracterizado a la arquitectura, convirtiendo al profesional de la arquitectura más en constructor de edificaciones que diseñador de espacios y soluciones habitacionales para el ser humano. En este enfoque investigativo se propone el aprendizaje de las habilidades gráfico-artísticas como un sistema que permitirá, al arquitecto en formación, lograr un pleno acercamiento al lenguaje gráfico- artístico, elemento fundamental en el discurso proyectual de arquitectura, propiciará además lo estético en el acto creativo.<hr/>The teaching and learning of architecture, in recent decades, has had a strong and accelerated rush of technologies, in addition to this, the poor implementation of the teaching for the artistic form, this has led to an abandonment of the aesthetic artistic approach that has characterized the architecture, making the architecture professional, more buildings Builder to designer spaces and housing solutions for the human being. In this approach investigative, is proposes the learning of them skills graphic artistic, as a system that will allow to the architect in training, achieve a full approach to the language graphic artistic, element essential in the speech project of architecture, will lead in addition it aesthetic in the creative act. <![CDATA[<b>LA EDUCACIÓN VIAL ASISTIDA POR TECNOLOGÍA 3D</b>: <b>UN MODELO DE SU ENSEÑANZA-APRENDIZAJE</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300020&lng=es&nrm=iso&tlng=es La accidentabilidad producida por los vehículos automores constituye un flagelo tecnológico que precisa de gestiones multidisciplinares para su reducción y en ello la educación debe contribuir desde contenidos curriculares, extracurriculares para facilitar la transformación del educando hoy y futuro conductor en el futuro. En el Ecuador los datos estadísticos revelan la accidentabilidad del tránsito como elevada causa de muerte en niños, niñas y adolescentes o como motivo de altos índices de secuelas físicas y mentales, es por ello que la educación vial se ha convertido en un problema nacional y tema de responsabilidad que le compete a la sociedad en general y en particular a los sistemas educativos. Desde lo referido se devela como objetivo de este artículo el desarrollo de un comportamiento vial como peatones en educandos de bachiller a partir de un proceso de enseñanza-aprendizaje asistido por webs interactivas en el contexto de la Unidad Educativa Fiscal Francisco Huerta Rendón.<hr/>The accident rates produced by automotive vehicles constitute a technological scourge that requires multidisciplinary efforts to reduce it and in it, education must contribute from curricular, extracurricular contents that facilitate the transformation of the student today and future driver tomorrow. In Ecuador the statistical data reveal the accidentability of traffic as a high cause of death in children and adolescents or as a reason for high rates of physical and mental sequelae very difficult to overcome, that is why road education has become a national problem and issue of responsibility that is the responsibility of society as a whole and in particular of education systems. From the above, it is revealed as objective of this article the development of a road behavior in the students of the bachiller as pedestrians from a teaching-learning process assisted by interactive webs in the context of the Educational Institution "Francisco Huerta Rendón" <![CDATA[<b>SOBRE LA CUESTIÓN DEL CONCEPTO DE RELACIÓN JURÍDICA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Legal relationship is a social communication between individuals, occurs on the law basis, characterized by the presence of the subjective legal rights and responsibilities and supported by (guaranteed) power of the government. Foreign economic relations are trade activities, that are legally regulated, or, more precisely, that are regulated by the applicable law of organizational and property (economic) relations, forming in the trade process between Russian and foreign individuals. In the article the concepts of the term "legal relationship" are analyzed, various doctrinal ideas about the structure of legal relations are examined. As the socio-economic system of relations develops, the authors of the article raise the question of the existence of complex legal relations and conduct their analysis.<hr/>Relación jurídica es una comunicación social entre los individuos, se produce en base a la ley, que se caracteriza por la presencia de los derechos y responsabilidades legales subjetivos y apoyado por el poder (garantizado) del gobierno. Relaciones económicas son las actividades comerciales, que están regulados legalmente, o, más precisamente, que están regulados por la legislación aplicable en las relaciones de organización y de propiedad (económicos), formando en el proceso de comercio entre los individuos rusos y extranjeros. En el artículo se analizan los conceptos de la expresión "relación jurídica", se examinan varias ideas doctrinales acerca de la estructura de las relaciones jurídicas. A medida que el sistema socio-económico de las relaciones se desarrolla, los autores del artículo plantean la cuestión de la existencia de relaciones jurídicas complejas y llevar a cabo su análisis. <![CDATA[<b>NUEVAS TENDENCIAS DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR. </b>: <b>LA TRANSFORMACIÓN DE LA UNIVERSIDAD ECUATORIANA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo hace referencia a las transformaciones de la Educación Superior frente a los nuevos retos mundiales. La universidad al ser un elemento fundamental del desarrollo de la sociedad marca el camino de cambio de la misma, por ello se realiza el análisis de la transformación de la universidad ecuatoriana en los últimos años.<hr/>This paper refers to the transformations of higher education facing the new global challenges. The university being a fundamental element of the development of the society marks the way of change of the same, for that reason the analysis of the transformation of the Ecuadorian university in the last years is realized. <![CDATA[<b>LOS PROCESOS DIDÁCTICOS PARA EL TRATAMIENTO DE TEOREMAS MATEMÁTICOS EN EL NIVEL SUPERIOR</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300023&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del presente artículo es realizar una propuesta de procesos para el tratamiento de teoremas matemáticos en el nivel superior. Se realiza a partir de un sistema de acciones didácticas basadas en la resolución de problemas para contribuir a elevar la calidad del tratamiento metodológico y al aprendizaje significativo de los teoremas en el proceso de enseñanza - aprendizaje del Análisis Matemático para la carrera Licenciatura en Matemáticas. Para cumplir el objetivo se han desarrollado los procesos previstos, se ejemplifica por medio de un conjunto de problemas, se expresa la intención didáctica, con la resolución se tributa a subprocesos que intervienen en el tratamiento de los teoremas (obtención, demostración, valoración, asimilación, aplicación, generalización).<hr/>The proposed objective of this articleis "to make a proposal for new processes for the treatment of mathematical theorems at the superior level". The proposal take into account a system of didactics actions based on problem solving, to help raise the quality of the methodological treatment and meaningful learning theorems in the process of Teaching - Learning Mathematical Analysis in the Licensure career Maths. The objective set has been completed, as have been proposed processes provided for handling the necessary and sufficient arguments for it, while exemplified by a set of problems, expressing the didactic intention of them, whose resolution is taxed some of the threads involved in the processes of treatment of the theorems (obtaining, demonstration and assessment, valuation, assimilation, application, generalization). <![CDATA[<b>LA GESTIÓN DE INFORMACIÓN COMO HERRAMIENTA EN EL DESEMPEÑO DEL TRABAJO DE LOS CUADROS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300024&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo aborda la necesidad de estrechar el vínculo entre los avances de la ciencia, la técnica y la información y las técnicas de dirección actuales aplicables en la Universidad de Cienfuegos. Propone la reducción del tiempo de gestión y aumentar la calidad de los procesos. La propuesta de direcciones generales de organización, planificación e información, en fase experimental hoy en varias provincias del país, exige para esta actividad una concurrencia en tiempo y espacio de los sujetos y de los medios que interactuarán, orientado por los objetivos acordados. Permite además fortalecer la preparación de los cuadros en los procesos de dirección y en el empleo de las tecnologías de la información y la comunicación para facilitar la gestión de la información. Resulta una importante herramienta para la planificación de las actividades de desarrollo individual de cada docente y repercute en la calidad del desempeño profesional desde la superación postgraduada individual hasta los resultados colectivos del departamento, área o entidad en cuestión.<hr/>This paper addresses the need to strengthen the link between advances in science, technology and information, and current management techniques applicable at the University of Cienfuegos. Proposes minimizing management time and with it increase the quality of processes. The new proposal of General Directorates Organization, Planning and Information, experimental today in several provinces of the country, this activity requires a concurrence in time and space of subjects and media interact, guided by the agreed objectives. also strengthens the preparation of cadres in management processes and the use of information and communications technology to facilitate information management. It is an important tool for planning the activities of individual development of each teacher and r impact on the quality of professional performance from individual to collective overcoming postgraduate results of the department, area or entity. <![CDATA[<b>INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES CON NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES EN LA UNIVERSIDAD</b> <b>TÉCNICA</b> <b>DEL NORTE DEL ECUADOR.</b>: <b>DIAGNÓSTICO</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300025&lng=es&nrm=iso&tlng=es El proceso de inclusión de personas con necesidades educativas especiales en la Universidad Técnica del Norte en Ecuador constituye una necesidad demandada por la política y la sociedad en las leyes vigentes. El presente artículo versa en torno al proceso y los resultados obtenidos del proyecto de investigación desarrollado por docentes de la universidad con vista a diagnosticar el estado actual de esta problemática. Se describe el proceso seguido, la metodología empleada y los resultados obtenidos, los cuales permiten plantear acciones en el orden organizacional y académico para modificar la situación actual de este importante proceso.<hr/>The process of inclusion of people with special educational needs at the North Technologic University of Ecuador is a necessity demanded by politics and society in the laws in force. The present article deals with the process and the results obtained from the research project developed by university teachers in order to diagnose the current state of this problem. It describes the process followed, the methodology used and the results obtained, which allow to direct actions in the organizational and academic order to modify the current situation of this important process. <![CDATA[<b>LAS CARTAS EN LA ENSEÑANZA DE LA CONSTRUCCIÓN E INTERPRETACIÓN TEXTUAL</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300026&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo trata la omisión del epistolario como texto con potencialidades de aplicación en las asignaturas del currículo, que abordan la construcción e interpretación de textos orales y escritos, el discurso, la exposición, y aspectos relacionados con la comunicación en general. Se hace un análisis del declive de las cartas como medio de comunicación, y el abandono dentro del sistema educativo como medio para lograr objetivos estratégicos en los programas de promoción y animación de la lectura, la ortografía y las competencias comunicativas. Se esboza el impacto de las tecnologías de la información en el declive epistolar y se ejemplifica, con dos misivas antonomásticas del epistolario martiano, la importancia educativa de estos textos.<hr/>The article treats the omission of the epistolary like text with application potentialities in the subjects of the curriculum that approach the construction and interpretation of oral texts and writings, the speech, the exhibition, and aspects related with the communication in general. An analysis of the decline of the letters like media is made, and the abandonment inside the educational system as means to achieve strategic objectives in the promotion programs and animation of the reading, the spelling and the talkative competitions. The impact of the technologies of the information is sketched in the epistolary decline and it is exemplified with two antonomastics missive of the Martí epistolary the educational importance of these texts. <![CDATA[<b>LA PREPARACIÓN DEL DOCENTE DE CULTURA FÍSICA EN TEMAS DE SALUD Y PREVENCIÓN</b>: <b>UNA VÍA PARA LA DIRECCIÓN DE LA FORMACIÓN DEL EGRESADO DE LA LICENCIATURA EN EDUCACIÓN</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los escolares universitarios viven una etapa caracterizada por intensos procesos de aprendizaje, por la búsqueda de su propia identidad y por cambios cognoscitivos, emocionales y sociales sin precedentes. En este período, la promoción y la educación para la salud encuentran grandes desafíos y enormes posibilidades porque se forjan actitudes, valores y conductas, y se construyen las bases de los estilos de vida. De la acción conjunta de maestros y padres de familias depende que los jóvenes y adolescentes en esta etapa escolar, tengan acceso y oportunidades para transformar la información sobre salud que se imparte en conocimientos, actitudes y prácticas saludables, así como desarrollar estilos de vida sanos en el momento actual y que los acompañen durante toda su existencia. El propósito del presente trabajo es proponer un Modelo de preparación dirigido a potenciar el dominio de temas de salud y prevención en los docentes del Departamento de Cultura Física que trabajan con la Licenciatura en Educación, para su formación como agentes activos en la dirección de la formación de los egresados, y que contribuya al desarrollo de una cultura en estas temáticas, utilizando el ejercicio físico como medio eficaz para promover estilos de vida saludables y el empleo más racional del tiempo libre.<hr/>University students live in a stage caracterizad by intense learning proceses, searching for their own identity and unprecedented cognitive, emotional and social changes. In this period, health promotion and education find great challenges and enormous possibilities because attitudes, values and behaviors are forged, and the foundations of lifestyles are built. From the joint action of teachers and parents, it is up to young people and adolescents at this stage to have access and opportunities to transform health information that is imparted into healthy knowledge, attitudes and practices, as well as to develop healthy lifestyles in The present moment and to accompany them throughout their existence. The purpose of the present work is to propose a model of preparation aimed at strengthening the mastery of health and prevention issues in the teachers of the Department of Physical Culture who work with the Degree in Education, for their training as active agents in the direction of training Of the graduates, and that contributes to the development of a culture in these subjects, using physical exercise as an effective means to promote healthy lifestyles and the more rational use of free time. <![CDATA[<b>EL COLECTIVO DE AÑO EN LA CONSTRUCCIÓN DE PODER PARA LA FORMACIÓN DE SUJETOS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300028&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo tiene el objetivo de perfeccionar la gestión del colectivo de año académico en la construcción de poderes para la formación de los estudiantes, como de los docentes que trabajan en este eslabón de base. Expone la experiencia del colectivo de quinto año de la carrera de Contabilidad y Finanzas, de la Universidad de Sancti Spíritus "José Martí". Se aplica la metodología de la investigación acción participativa con el apoyo de varios métodos. Las conclusiones derivadas de la reflexión final revelan transformaciones positivas que denotan un mayor dinamismo y creatividad en la labor del profesor principal del año y el colectivo, incremento de la participación de profesores y estudiantes en la estrategia educativa, una relación más democrática entre todos y aumento del protagonismo estudiantil.<hr/>The present work has the aim of improving the teaching staff’s management in accordance with the power construction to achieve the students and teachers’ formation in the basic link. It states the Accounting and Finances fifth year teaching staff’s management experiences in the power construction to achieve the individual formation. A methodology of investigation with participating actions is applied with the help of the following methods. The principal result reveals positive transformations denoting a higher dynamism and creativity in the main teacher’s role and the group teaching staff, an increase of teachers and students’ participation in the achievement of the educative strategy goals, a most democratic situation among everybody, an increasing in student’s prominent role and a quality rising in power construction as well. <![CDATA[<b>REVALORIZACIÓN DE PROPIEDADES PLANTA Y EQUIPO (PPYE) CON FINES DE FINANCIAMIENTO</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300029&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del trabajo consiste en brindar una alternativa de valorización para la propiedad planta y equipo (PPyE) por parte de un Perito Avalador, autorizado por entidades de control, específicamente la Súper Intendencia de Compañías y Corporación Financiera Nacional CFN del Ecuador, como requisito para acceder a préstamos hipotecarios, con sustento real de un estudio efectivo del costo del valor razonable de un activo no financiero. En este sentido se analiza la revaluación de un ACTIVO y la metodología utilizada es el método comparativo con la aplicación de las Norma Internacionales de Contabilidad (NIC) 16, para garantizar que el lector pueda asimilar su ejecución y por consiguiente analizar su pertinencia en casos similares, en los resultados se muestra que la utilización del modelo de revaluación tuvo un impacto positivo en el patrimonio de la empresa mejorando considerablemente su posición financiera. Finalmente se describen las conclusiones de la investigación realizada, correlacionadas con los beneficios de su aplicación, en virtud a que los administradores pueden contar con información relevante y actualizad sobre sus inversiones, base fundamental para la toma oportuna de decisiones eficientes en pro de mejorar sustancialmente su rentabilidad económica y financiera.<hr/>The objective of this work is to provide a valuation alternative for plant and equipment (PPyE) by an Authorizing Officer, authorized by control entities, specifically the Superintendency of Companies and National Financial Corporation CFN of Ecuador, as a requirement for Access to mortgage loans, with real support for an effective study of the cost of the fair value of a non-financial asset. In this sense, the revaluation of a PPyE is analyzed and the methodology used is the comparative method with the application of the International Accounting Standard (NIC) 16, to ensure that the reader can assimilate its execution and therefore analyze its relevance in similar cases, The results show that the use of the revaluation model had a positive impact on the company's equity, significantly improving its financial position. Finally, the conclusions of the research carried out, correlated with the benefits of its application, are described, since managers can count on relevant and up-to-date information on their investments, a fundamental basis for making efficient decisions in order to substantially improve their Economic and financial profitability. <![CDATA[<b>LOS TRASTORNOS DEL LENGUAJE Y LAS NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES.</b>: <b>CONSIDERACIONES PARA LA ATENCION EN LA ESCUELA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300030&lng=es&nrm=iso&tlng=es La escuela tiene el encargo de favorecer el proceso de formación de los niños a partir de las exigencias culturales y los niveles de desarrollo que estos hayan alcanzado. Sin embargo, todos los niños no aprenden igual y algunos presentan dificultades para aprender, por lo que precisan una atención diferente. Uno de los problemas que se identifican con más frecuencia son los relacionados con el desarrollo del lenguaje. Estos en múltiples ocasiones se presentan asociadas a otras necesidades educativas especiales o pueden generarlas. La atención educativa a los niños que clasifican con problemas de lenguaje y tienen necesidades educativas especiales se convierte en los últimos años en centro del debate acerca de cuál deberá ser el procedimiento a seguir. Interesados en este tema, se presentan aquí las consideraciones teóricas y metodológicas que rigen la práctica de los autores y es esta una propuesta que por su pertinencia y factibilidad puede ayudar a construir una perspectiva diferente para la intervención en la práctica.<hr/>The school has the task of promoting the process of training children based on cultural requirements and the levels of development they have achieved. However, all children do not learn the same and some have difficulties learning, so they need different attention. One of the problems most frequently identified is those related to language development. These are often presented with or associated with other special educational needs. The educational attention to children who classify with language problems and have special educational needs becomes in recent years the center of the debate about what should be the procedure to follow. Interested in this topic, we present here the theoretical and methodological considerations that govern the authors' practice and are presented as a proposal that by its pertinence and feasibility can help to construct a different perspective for the intervention in the practice. <![CDATA[<b>LAS VACACIONES ESCOLARES Y SU INFLUENCIA EN EL TURISMO</b>: <b>ESTUDIO DE CASOS EN LA PROVINCIA DE SANTA ELENA, ECUADOR</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300031&lng=es&nrm=iso&tlng=es El turismo se vuelve relevante para las poblaciones por ser una herramienta integradora de culturas y dinamizadora de la economía, que en su conjunto generan bienestar en todos aquellos que en ella intervienen, por ende, la actividad turística es un soporte fundamental para el desarrollo de los pueblos, que sin duda alguna depende de una planificación adecuada, políticas viables y decisiones acertadas. Sin embargo, el conocimiento de las dinámicas de su desarrollo es incipiente entre algunos establecimientos de servicio en la provincia de Santa Elena, lo cual no permitela valoración objetiva de su estado actualy proyectivo. Para el estudio descriptivo que se presenta se tomó como muestra intencionala Salinas, San Pablo y Montañita. Como resultados se evidencia los principales cambios en la planificación vacacional y las afectaciones sentidas por los ofertantes de servicios turísticos. Se revelan así los aspectos que pueden influir enel comportamiento de la actividad en esta región del país.<hr/>The tourism turns (becomes) relevant for the populations for being an of integration tool of cultures and revitalizing of the economy, which in his(her, your) set there generate well-being in all those that in her(it) intervene, for ende, the tourist activity is a fundamental support for the development of the peoples(villages), that undoubtedly someone depends on a suitable planning, viable policies and guessed right decisions. Nevertheless, the knowledge of the dynamics of his (her, your) development is incipient between(among) algunos establecimientos of servicio en la provincial de Holy Elena, which do not allow objective valuation of his(her, your) condition(state) actual y proyectivo. Para el descriptive study that one presents took as sample intencional a Salt mines, San Paul and Montañita. As results the principal changes are demonstrated in the planning <![CDATA[<b>LA FORMACIÓN AMBIENTAL EN LA UNIVERSIDAD CUBANA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300032&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo aborda el tema de la formación ambiental en el contexto que se desarrolla la Universidad Cubana. Para ello se analizan los referentes teóricos sobre formación del profesional, universidad, transversalidad y formación ambiental, mediante lo que se fundamenta el carácter transversal de esta última, así como las características de ese proceso en la universidad cubana. Finalmente se presenta una propuesta de formación ambiental en las que sus etapas precisan el desenvolvimiento desde las competencias necesarias dirigidas a favorecer la actuación de los egresados en la prevención, mitigación o solución de los impactos ambientales negativos.<hr/>This paper deals with the environmental education within the context of the Cuban university development process. It is presented a theoretical framework study about future professional formation, university, transversality and environmental education to support the transversal character of environmental education and its characteristics within the Cuban university context. Finally, it´s is presented an environmental education proposal following stages that specify its development from the necessary competences graduates might have to face prevention, mitigation and solve environmental negative impacts. <![CDATA[<b>CONTRIBUCIÓN DE LA UNIVERSIDAD EN PREPARACIÓN Y SUPERACIÓN DE CUADROS DEL ESTADO Y EL GOBIERNO.</b>: <b>IMPACTO EN DESARROLLO LOCAL DE CIENFUEGOS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300033&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de la investigación es conocer la efectividad del diplomado de Administración Pública en el territorio de Cienfuegos y su impacto para el desarrollo local. El diplomado es la principal forma de capacitación de los funcionarios estatales en el país, a partir de lo establecido en los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución (LESPR). El Departamento de Dirección y Desarrollo Local (DDDL) dirige y controla la preparación de los cuadros y sus reservas en estudios de administración de negocios, en coordinación con los OACE y el gobierno de la provincia de acuerdo con la política trazada por el Estado. Debido a la cantidad de cursos impartidos existe necesidad de conocer cómo han influido en el comportamiento y desarrollo de los diplomantes. Los involucrados en este proceso se han interesado en realizar un estudio para observar el impacto de las investigaciones realizadas por ellos en los en la localidad, sin embargo, no existen indicadores cuantitativos ni cualitativos que midan este impacto. Para la realización de este trabajo se utilizan técnicas de estudio general y documental. Como resultado se evalúan las acciones de superación para corregir y planificar cursos.<hr/>The objective of this investigation is to know the effectiveness of the graduate of public administration in the territory of Cienfuegos and your impact for the local development. These is the main form of training of the state officials in the country at present, as of it established in the lineaments of the economic and social politics of the match and the revolution (LESPR). The department of direction and develop premise (DDDL) directs and controls the preparation of the squares and your reserves in studies of administration of businesses, in coordination with the OACE and the government of the province of accord with the politics drawn for the state. Due to the large quantity of courses that have imparted, exists a need of knowing how have influenced the same in the conduct and develop of the cursistas, for which all involucrate in this process have been of interest in carrying out a study to observe the impact of each of the investigations carried out for them/it in the in the location, however not exist quantitative indicators nor qualitative that measure this impact. For the realization of this work use techniques of general and documentary study, |muestreo|, document analysis and calculation of interests. As a result, they evaluated to him the actions of surmourning permitting correct and plan efficient courses. <![CDATA[<b>MÉTODOS DE FISCALIZACIÓN PARA CONTROL EXTENSIVO</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300034&lng=es&nrm=iso&tlng=es El perfeccionamiento de los sistemas de fiscalización en personas jurídicas empleados por la Administración Tributaria constituye un objetivo de trabajo permanente como parte de la gestión que lleva a cabo esta organización en la captación de recursos monetarios; además responde a las necesidades de contribuir a estabilizar las finanzas del sector gubernamental y a la nivelación de presupuestos locales deficitarios a partir del fortalecimiento de los mecanismos de control fiscal realizados por la Administración Tributaria. El proceso de fiscalización se puede efectuar a través de dos modalidades: el control intensivo y el control extensivo, que es el caso del presente artículo. Como proceso, el control extensivo se caracteriza por la masividad, la rapidez y está dirigido a actuar sobre determinados contribuyentes y tributos; se organiza de forma planificada, de acuerdo con la incidencia en la recaudación de ingresos y se efectúa por oficiales tributarios autorizados a realizar acciones de fiscalización, a quienes se les indica, qué aspectos deben ser verificados, sin embargo, para este proceso no están definidos métodos específicos ni esquema a seguir de cómo efectuar la revisión, lo cual es de importancia cuando existe una diversidad de tributos con diferentes formas de gravar, como es el caso de las entidades de Comercio Minorista. El objetivo de este trabajo es presentar los métodos utilizados para la fiscalización de tributos en la modalidad de control extensivo en entidades municipales de Comercio Minorista, se describe cómo se emplearon los métodos propuestos, los resultados y las deficiencias encontradas.<hr/>The improvement of control systems in legal persons employed by the Tax Administration, an objective of full employment as part of the management holding organization in attracting monetary resources; also responds to the needs of help stabilize the finances of the government sector, and the capping of local budgets deficit by strengthening mechanisms of fiscal control which is performed by the Tax Administration. The verification process can be done through two methods: the intensive and extensive control, which is the case of this article. As a process, extensive control is characterized by massive, rapid and is intended to act on certain taxpayers and taxes; It is organized in a planned way, according to the impact on revenue collection, and is performed by Tax Officers authorized to carry out inspections, who are told, what aspects need to be verified, however; for this process no defined specific methods or outline to follow for how to perform the review, which is of significant importance when there is a diversity of forms of taxes with different tax, as in the case of entities Retail. The aim of this paper is to present the methods used for the control of taxes in the form of extensive control in municipal entities of Retail. At work it describes how the proposed methods were used, the results and weaknesses identified. <![CDATA[<b>CONCEPCIÓN DE LAS TUTORÍAS DESDE UN ENFOQUE INCLUSIVO, CARRERA DE TALENTO INFANTIL, UNIVERSIDAD METROPOLITANA DE ECUADOR</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300035&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el contexto educativo actual la educación inclusiva es un elemento de carácter esencial en todos los niveles educativos y tiene como intención facilitar una atención educativa que favorezca el máximo desarrollo posible de todos los estudiantes. Desde esta perspectiva la tutoría a partir un enfoque inclusivo se convierte en un referente de calidad y en una exigencia en función de dar respuesta al compromiso social de equidad e igualdad, a los derechos a la educación en el contexto universitario. En el presente trabajo se abordan consideraciones acerca de la tutoría con esta concepción, en la Carrera Talento Infantil y Educación Inicial, de la Universidad Metropolitana del Ecuador.<hr/>In the current educational context, inclusive education is an essential element at all levels of education and aims to facilitate educational attention that favors the maximum possible development of all students. From this perspective, tutoring from an inclusive approach becomes a benchmark of quality and a requirement in response to the social commitment of equity and equality to the rights to education in the university context. In the present work the considerations about the tutoring with this conception are addressed, in the Career Talent for Children and Initial Education, of the Metropolitan University of Ecuador. <![CDATA[<b>EL PAPEL DE LA COLABORACIÓN INTERNACIONAL Y LA VINCULACIÓN UNIVERSIDAD-EMPRESA EN LA TERMINACIÓN DE LOS RESULTADOS CIENTÍFICOS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300036&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el trabajo se expone la experiencia desarrollada en el contexto de la colaboración internacional y de la vinculación entre los centros de generación de conocimientos y el sector empresarial entre la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba y la Universidad Nacional de Misiones, Argentina. Se centra en la posibilidad de brindar terminación a los resultados científicos mediante la formación doctoral de aspirantes argentinos asesorados por docentes universitarios cubanos. De esta experiencia se evidencian dos resultados fundamentales: el papel estratégico del acercamiento de la actividad científica a las demandas reales de la sociedad y la oportuna incorporación de la formación doctoral en la concepción y terminación de los resultados científicos. Finalmente se hace referencia a la publicación de varias obras científicas, fruto de esta colaboración.<hr/>In the work the experience is exposed developed in the context of the international collaboration and of the linking between the centers of generation of knowledge and the managerial sector among the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Cuba and the National University of Missions, Argentina. It is centered in the possibility of offering termination to the scientific results through the doctoral formation of Argentina students advised by educational Cuban university professor. Of this experience two fundamental results are evidenced: the strategic paper of the approach of the scientific activity to the real demands of the society and the opportune incorporation of the doctoral formation in the conception and termination of the scientific results. Finally reference is made to the publication of several scientific works, fruit of this collaboration. <![CDATA[<b>EVALUACIÓN DEL PERSONAL DOCENTE DE LA FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES DE LA UNIVERSIDAD DE CIENFUEGOS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300037&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo tiene como objetivo evaluar a los docentes por competencias mediante herramientas de la matemática de la incertidumbre en la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales (FCEE) y comparar los resultados con los resultados de la evaluación convencional. Para ello se utilizan herramientas ligadas a la lógica difusa para la medición de competencias. Con los resultados obtenidos quedan demostradas las brechas que presenta el método de evaluación actual. Aunque los resultados exponen la calidad del docente de la FCEE. Estos no son tan excelentes como muestra la evaluación convencional.<hr/>The paper has as objective to evaluate to the educational ones for competitions by means of tools of the mathematics of the uncertainty in the Ability of Economic and Managerial Sciences (FCEE) and to compare the results with the results of the conventional evaluation. For the evaluation, bound tools are used to the diffuse logic for the mensuration of competitions. The obtained results demonstrated the breaches that it presents the method of current evaluation. Although the results expose the quality of the educational one of the FCEE, these they are not as excellent as sample the conventional evaluation. <![CDATA[<b>LOS MANUALES DE PROCEDIMIENTOS COMO HERRAMIENTAS DE CONTROL INTERNO DE UNA ORGANIZACIÓN</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300038&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la actualidad las organizaciones a nivel mundial se mueven mediante procesos y nace la necesidad de controlar cada proceso para que este se desarrolle de una manera eficiente por lo que es importante el control interno aplicado a manuales de procedimientos, los que al mismo tiempo son guías operativas para el proceso que se asigna a una persona o actividad dentro de una organización. El presente artículo es una recopilación de información basados en el control interno y los manuales de procedimiento como herramienta del mismo. Estos van a dar una visión general de la importancia de estas dos herramientas, posibilitan el encuentro de la base teórica del control interno y los manuales de procedimiento. Se ofrece, además, una guía de los eslabones que tiene un manual óptimo y cómo se compactan estas dos teorías, al ser el control interno base fundamental para desarrollar un manual de procedimientos en una entidad.<hr/>Actually, worldwide organizations are moved by processes in which the need of control for each process arises, so they can have developed in an efficient way, this is the main reason of an internal control applied to manuals, these also works as guidelines in the operative process. This article is a compilation of information which has been based on internal control and procedural manuals as a tool of the same, which will give us an overview of the importance of these two tools. In the text below we will find the theoretical basis of the internal control and procedural manuals, a guide of the links that has an optimal manual and finally how these two theories are compacted being the internal control functioning has a based for the development of a procedure manual for an organization. <![CDATA[<strong>DETERMINACIÓN DE POTENCIALIDADES DE AHORRO DE COMBUSTIBLE EN EL SECADO DE LEVADURA TORULA A PARTIR DE LOS BALANCES DE MASA Y ENERGÍA</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300039&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el artículo se presenta un análisis termodinámico del comportamiento de los principales parámetros que intervienen en el proceso de secado en la producción de levadura torula de la fábrica del complejo agroindustrial Antonio Sánchez de Cienfuegos. Por las características propias de este proceso muchos de estos parámetros no son controlados o conocidos, sin embargo de una u otra manera, algunos influyen en el consumo de combustible de esta etapa. Como resultado de la aplicación de los balances de masa y energía al proceso de secado, en el trabajo se evalúan y determinan mediante la aplicación de una metodología, los valores del consumo de combustible de la etapa de secado y se identifican las posibles potencialidades para el ahorro de combustible, con atención a la introducción de mejoras al proceso mediante el empleo de precalentamiento del aire de dilución, se deja listo el escenario para el estudio y análisis posterior de las posibles alternativas que se pudieran aplicar para contribuir al aumento de la eficiencia energética y la disminución del costo de la energía.<hr/>The article presents a thermodynamic analysis of the behavior of the main parameters involved in the drying process in the production of torula yeast from the factory of the complex Antonio Sánchez de Cienfuegos, in which, due to the characteristics of this process, many of these parameters are not controlled or known, and yet in one way or another some of them influence the fuel consumption of this stage. As a result of the application of the mass and energy balances to the drying process at work, the values ​​of the fuel consumption of the drying stage are evaluated and determined by the application of a methodology, and potential savings are identified with special attention to the introduction of improvements to the process through the use of dilution air preheating, leaving the stage ready for the study and subsequent analysis of possible alternatives that could be applied to contribute to the increase of energy efficiency and The reduction of the cost of energy. <![CDATA[<b>LA POPULARIZACIÓN INTERNACIONAL DE LAS PIRÁMIDES FINANCIERAS</b>: <b>ASPECTOS TEÓRICOS Y PRÁCTICOS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300040&lng=es&nrm=iso&tlng=es At present, the financial and economic sector is one of the most imperfect and vulnerable areas of public relations, which are subject to enhanced protection. The development of financial relations in the world requires constant adjustment of legal regulation in this area of public relations, especially in the context of modern legal integration, globalization and the global financial crisis. In modern conditions, the instability of the global economy, in general, and the crisis economic phenomena in Russia, in particular, including the growing influence of the negative consequences of the sanctions policy towards our country in 2014-2015. Highly specialized studies on the problems under consideration are clearly insufficient, the urgency of the majority is lost in connection with the mega-dynamic development of public relations, the change in state policy.<hr/>En la actualidad, el sector financiero y económico es uno de los sectores más imperfectos y vulnerables de las relaciones públicas, que están sujetos a una mayor protección. El desarrollo de las relaciones financieras en el mundo requiere un ajuste constante de la regulación legal en este ámbito de las relaciones públicas, especialmente en el contexto de la integración jurídica moderna, la globalización y la crisis financiera mundial. En las condiciones modernas, la inestabilidad de la economía global, en general, y los fenómenos económicos de crisis en Rusia, en particular, incluida la creciente influencia de las consecuencias negativas de la política de sanciones hacia nuestro país en 2014-2015. Los estudios altamente especializados sobre los problemas considerados son claramente insuficientes, la urgencia de la mayoría se pierde en relación con el desarrollo mega-dinámico de las relaciones públicas, el cambio en la política estatal. <![CDATA[<b>LA FORMACIÓN HUMANISTA</b>: <b>UN ENCARGO PARA LA EDUCACIÓN</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300041&lng=es&nrm=iso&tlng=es La formación de individuos capaces de hacer frente a diversas tendencias hostiles a la humanidad, al tiempo que puedan colaborar en los cambios y transformaciones que se vienen operando, es preocupación de las autoras del presente trabajo, quienes valoran que una de las posibilidades la ofrece la formación humanista. Argumentan cómo esta se convierte en un encargo para la educación porque proporciona al hombre los elementos cognoscitivos indispensables para comprender mejor el mundo, apropiarse de una educación estética, y la elevación de las cualidades morales y éticas. Para dicho empeño la literatura ofrece opciones por su propia naturaleza educativa. Develar estas aportaciones es objetivo del trabajo, cuestión esta que ha sido posible a partir de la bibliografía consultada y de la experiencia de las autoras.<hr/>The formation of individuals able to make in front of diverse hostile tendencies to the humanity, at the time that you/they can collaborate in the changes and transformations that one comes operating, is the authors' of the present work who value that one of the possibilities offers it the humanist formation concern. They argue how this he/she becomes a responsibility for the education because it provides the man the indispensable cognitive elements to understand the world better, to appropriate of an aesthetic education, and the elevation of the moral and ethical qualities; for this zeal the literature offers options for its own educational nature. To show these contributions, it is objective of the work, that which has been possible starting from the consulted bibliography and of the experience of the authors. <![CDATA[<b>LA CIUDAD EN LA NOVELA LATINOAMERICANA, APROXIMACIONES A SU EVOLUCIÓN</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300042&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo es resultado del informe de tesis en opción al título científico de Doctor en Ciencias Literarias por parte del autor en la Universidad Central "Marta Abreu" de La Villas. Aborda la evolución que ha tenido el tema de la ciudad y el espacio urbano en la novelística latinoamericana. Realiza un análisis de las principales ciudades del continente representadas en la novela, con énfasis en la producción de los novelistas del siglo XX. El texto expone además, cómo la realidad urbana de los países latinoamericanos ha sido esencial en la urbanización de su literatura.<hr/>The present article is been of the thesis report in option to Ph. D in Literary Sciences in the Central University "Marta Abreu" of Las Villas. It approaches the evolution of the topic of the city and the urban space in the Latin American novel. The present work analyzes the main cities of the continent represented in the novel, with emphasis in the production of the novelists of the XX century. The text explains how the urban reality of the Latin American countries has been essential in the urbanization of its literature. <![CDATA[<b>CONCEPCIÓN TEÓRICO - METODOLÓGICA DEL PROCESO DE FORMACIÓN DE LA CULTURA ECONÓMICA DE LOS CUADROS EDUCACIONALES</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300043&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las circunstancias actuales exigen de los cuadros educacionales una elevada cultura económica socialista. Sin embargo, el proceso de su formación no ha sido suficientemente investigado, de modo que, aún persisten carencias teórico-metodológicas que repercuten en la profesionalidad en el desempeño de estos cuadros durante su actividad pedagógico profesional de dirección. El presente trabajo tiene como objetivo proponer una concepción teórico - metodológica de la formación de la cultura económica socialista de los cuadros educacionales, desde el sistema de trabajo de la Dirección Municipal de Educación, que contribuya a elevar la profesionalidad en su desempeño en correspondencia con las actuales y perspectivas exigencias sociales. Esta concepción tiene en cuenta el carácter gradual, permanente, sistemático y dirigido de dicho proceso, y la integración de las diferentes vías, acciones y escenarios en que se desarrolla mediante su inserción en el sistema de trabajo de la Dirección Municipal de Educación. Estos resultados forman parte del proyecto de investigación "La preparación de los profesores para la formación de la cultura económica, tributaria y jurídica que contribuya a la implementación del modelo económico cubano en las carreras pedagógicas", perteneciente al Programa Nacional "Desarrollo Económico Sostenible en el Marco de la Actualización del Modelo Económico Cubano".<hr/>Nowadays, the circumstances require from educational leaders a higher socialist economic culture. However, the direction of the process of its formation has not been sufficiently researched; so that, even persist theoretical - methodological lacks that rebound in the professionalism in the performance of these during theirprofessional pedagogical activity of direction. The present work has as objective to elaborate a theoretical - methodological conception of the direction of process of formation of the socialist economic culture of the educational leaders, from the system of work of the Municipal Direction of Education that contributes to elevate the professionalism in the performance in correspondence with the current and perspectives social demands. She keeps in mind their gradual, permanent, systematic and directed character, and the integration of the different ways, actions and scenarios where is developed by the insertion in the system of work of the Municipal Direction of Education. These results are part of the research project "The preparation of the professors for the formation of the economic, tributary and juridical culture that contributes to the implementation of the Cuban economic model in the pedagogical careers", belonging to the National Program "The sustainable economic development in the context of the Upgrade of the Cuban Economic model". <![CDATA[<b>APLICACIÓN DE TÉCNICAS MATEMÁTICAS DE RIESGO PARA LA EVALUACIÓN EN LAS INVERSIONES DE LA INDUSTRIA PETROLERA CUBANA</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300044&lng=es&nrm=iso&tlng=es El actual desarrollo económico de Cuba ha contribuido a profundos análisis sobre la eficiencia de la gestión económica y financiera de las empresas. La industria petrolera constituye una parte esencial y dinamizadora en la actividad económica del país. Muchas de las inversiones de más envergadura se han desarrollado con capital extranjero. Debido a esto, la dependencia del funcionamiento de los mercados y los procesos políticos en estos países influyen directamente en el avance de los proyectos y aumenta el riesgo en su desarrollo. La investigación se centra en la consideración de herramientas de las teorías de manejo de la incertidumbre, útiles para el análisis de la información incierta y subjetiva, en un procedimiento que ofrece una solución a la evaluación del riesgo de proyectos de inversión de la industria petrolera cubana, en correspondencia con las especificidades de cada una de sus etapas. Este procedimiento incorpora en el análisis de riesgo el derivado del empleo de determinada fuente de financiamiento, sea ajena o propia con capital extranjero. Se plantea el diseño de un procedimiento que permite resolver el problema objeto de investigación, considerando los indicadores que miden su efectividad. Se ilustra su aplicación para demostrar su validez en la muestra seleccionada, y porúltimo, la evaluación del impacto que tendría su aplicación al análisis de los resultados en las inversiones del sector. Se utilizan métodos y técnicas descritos con el fin de facilitar la fundamentación del procedimiento y su validación.<hr/>The current economic development of Cuba has contributed to deeper analysis of the efficiency of economic and financial management of enterprises. The oil industry is an essential and revitalizing part in the economic activity of our country. Many of the more major investments have developed with foreign capital. Because of this, the dependence of the functioning of markets and political processes in these countries directly influences the progress of projects and increases the risk in their development. Research focuses on taking tools of the theories of management of uncertainty, useful for analysis of uncertain and subjective information, a procedure that offers a solution to the risk assessment of investment projects in the oil industry Cuban, in correspondence with the specificities of each of its stages. This procedure incorporates the risk analysis arising from the use of certain source of funding, whether employed or self with foreign capital. The design of a procedure to solve the problem under investigation, considering the indicators that measure their effectiveness arises. Then its application to demonstrate its validity in the selected sample illustrated, and finally, evaluation of the impact its application to the analysis of the results in the investment sector. The methods and techniques described above are basically <![CDATA[<b>REFLEXIONES ACTUALES EN TORNO AL CAMINO METODOLÓGICO EN LAS INVESTIGACIONES PEDAGÓGICAS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300045&lng=es&nrm=iso&tlng=es Al tomar como antecedente las investigaciones realizadas por el colectivo de investigadores del Centro de Estudios Pedagógicos (CECIP) de la Universidad de Ciencias Pedagógicas (UCP) Félix Varela de Villa Clara y los intercambios efectuados en diferentes escenarios, en el presente artículo se exponen algunas de las insuficiencias que han venido afectando la calidad de las investigaciones que se desarrollan en el territorio, se trata de expresar reflexiones colectivas y personales con la intención de mantener y dar continuidad a la discusión, en torno a algunos de los aspectos que necesitan ser abordados con urgencia para ganar en consenso en la comunidad científica, y mejorar nuestra acción investigativa sobre la base de una concepción dialéctico materialista acorde con los lineamientos y objetivos trazados para la educación cubana.<hr/>Taking into account the previous research works developed by the research staff of the Pedagogical Scientific Research Center of "Félix Varela" Pedagogical University in Villa Clara and the productive exchanges of ideas produced in different scenes, the present article is aimed at exposing some ideas about deficiencies that have been affecting the quality of researches developed in the territory. The authors have tried to express collective and personal reflections with the intention of keeping and continuing the discussion about some aspects that need to be treated urgently by the scientific community to gain in agreement and improve our research action with the support of a dialectic materialist conception according to the objectives stated for Cuban education. <![CDATA[<b>LA SOCIEDAD RELIGIOSA DIVINA CARIDAD EN EL MUNICIPIO DE CIENFUEGOS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300046&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el artículo se realiza un estudio sobre las sociedades religiosas de la Regla Osha-Ifá y tiene como objetivo fundamental analizar la significación sociocultural de la sociedad religiosa la Divina Caridad para el barrio del Panteón de Gil en el municipio de Cienfuegos. Se respalda en la metodología cualitativa, se enfoca en una sociedad religiosa en este municipio, se basa en el análisis desde la perspectiva sociocultural a través de la significación que los habitantes del barrio le conceden a dicha sociedad, otros estudios efectuados en otras sociedades del municipio se elaboran de forma descriptiva al tomar en cuenta solo los elementos religiosos.<hr/>The article that one presents realizes a study on the religious companies(societies) of the Rule Osha-Ifá and has as fundamental aim (lens) analyze the sociocultural significance(meaning) that has the religious company(society) the Divine Charity for the neighborhood of Gil's Pantheon in Cienfuegos's municipality. For this it (he, she) leaned on the qualitative methodology and it thinks that it (he) is new because the investigation (research) focuses in a religious company (society) in Cienfuegos's municipality being based on the analysis from the sociocultural perspective across the significance (meaning) that the inhabitants of the neighborhood of Gil's Pantheon grant him (her) to the above mentioned company (society). The realized investigation (research) is important for being the only (unique) study in our municipality for what it (he, she) overcomes the studies before realized since the studies effected (carried out) in others. <![CDATA[<b>RELACIONES INTERNACIONALES DE INVERSIÓN</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300047&lng=es&nrm=iso&tlng=es The article shows that in the Russian legal science has repeatedly been proposals to introduce additional criteria for classification of investments as "foreign investment" category, concerning to the criterion of the invested capital. Foreign investment regime would extend to the Russian citizen’s investments, received from abroad, that would facilitate the return of exported capital. In addition, the control of foreign capital in the Russian economy would be more flexible and indirect investment capital from foreign sovereign funds would be taken into account. However, the Russian legislature does not fully consider that criteria.<hr/>El artículo muestra que en la ciencia jurídica rusa ha sido repetidamente propuestas para introducir criterios adicionales para la clasificación de las inversiones como "inversión extranjera" categoría, en relación con el criterio del capital invertido. El régimen de inversión extranjera se extendería a las inversiones del ciudadano ruso, recibidas desde el exterior, que facilitarían el retorno del capital exportado. Además, el control del capital extranjero en la economía rusa sería más flexible y se tomaría en cuenta el capital de inversión indirecta de los fondos soberanos extranjeros. Sin embargo, el legislador ruso no considera plenamente esos criterios. <![CDATA[<b>LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN EL CONTEXTO DE LA GLOBALIZACIÓN</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300048&lng=es&nrm=iso&tlng=es La educación es un proceso formativo cuyo objetivo es preparar a los egresados, sea el nivel que adquieran para su inserción en los procesos de reproducción que demanda el sistema, sean económicos, sociales, ideológicos, políticos u otros. La presente investigación tiene como objetivo describir el comportamiento de la educación superior en el contexto de la globalización en cualquier parte mundo. Se abordan los problemas sociales que tiene la comunidad universitaria y la sociedad socialista y capitalista en general, las formas actuales que tienen para desarrollarse, los nuevos y viejos desafío que tiene los que la dirigen. Metodológicamente el estudio es descriptivo con un enfoque mixto, pues se combinan métodos y técnicas para el logro de los objetivos propuestos. Dentro de los resultados alcanzados se encontró que mientras hay mayor desarrollo de las fuerzas productivas y de las relaciones sociales que mayor es el impacto ecológico y la tierra a pesar de los escasos esfuerzos que se hacen para detener el ecocidio, se convertirá en un páramo inhabitable. Se pudo concluir que la investigación que desarrollen académicos y alumnos se debe establecer planes de trabajo que involucren a especialistas de las ciencias duras o exactas, así como las que abordan los problemas de la salud, la medicina, entre otras y se finaliza ratificando que la educación es un proceso formativo de los cuadros que las sociedades divididas entre dominantes y dominados y entre los primeros se encuentran todos aquellos que viven gracias al esfuerzo de las mayorías.<hr/>Education is a formative process whose objective is to prepare the graduates, be they the level that they acquire for their insertion in the processes of reproduction that the system demands, be they economic, social, ideological, political or other. The present research aims to describe the behavior of higher education in the context of globalization in any part of the world. It addresses the social problems of the university community and socialist and capitalist society in general, the current ways they have to develop, the new and old challenges that have them. Methodologically, the study is descriptive with a mixed approach, combining methods and techniques to achieve the proposed objectives. Among the results achieved, it was found that while there is greater development of the productive forces and social relations, the greater the ecological impact and the earth, despite the limited efforts to stop the ecocide, will become an uninhabitable paramo. It was possible to conclude that the research carried out by academics and students should establish work plans involving specialists in the hard sciences, as well as those that address the problems of health, medicine, among others, and it is concluded by ratifying that the Education is a formative process of cadres that societies divided between dominant and dominated and among the former are all those who live thanks to the efforts of the majorities.