Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020240006&lang=es vol. 16 num. 6 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Innovación en la gestión de la prevención en los procesos sustantivos en la Universidad de Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo que se presenta tiene como objetivo sistematizar las experiencias de la gestión de la prevención en los procesos sustantivos universitarios, como resultado de la práctica desarrollada en la Universidad de Cienfuegos, por un grupo de estudiantes e investigadores de la Facultad de Ciencias Sociales. Para ello se sistematizan las teorías, las metodologías y las prácticas relacionadas con la prevención social, la prevención de riesgos y la prevención de salud; que se convierten en núcleos de los procesos de innovación social que se evidencian en los estudios realizados como resultado de los trabajos de cursos, investigaciones y proyectos extensionistas del grupo de investigación “Antropología de salud” del Centro de Estudios Socioculturales (CESOC). Hoy se pueden destacar como resultado de esta investigación, la descripción de elementos constantes y las coherencias e incoherencias para mejorar la práctica cotidiana; pues se aportan estrategias, programas y acciones que pueden desarrollarse en las comunidades cienfuegueras, lideradas por los propios estudiantes, profesores e investigadores que como actores socioculturales mantienen un liderazgo transformacional y protagonismo en el desarrollo local. De ahí la importancia de fortalecer el vínculo universidad y sociedad, reforzar el impacto transformador en la sociedad y en el medioambiente; contribuyendo cada vez más al progreso, al bienestar y al desarrollo humano sostenible e inclusivo.<hr/>ABSTRACT The article presented aims to systematize the experiences of prevention management in university substantive processes, as a result of the practice developed at the University of Cienfuegos, by a group of students and researchers from the Faculty of Social Sciences. To this end, the theories, methodologies and practices related to social prevention, risk prevention and health prevention are systematized; that become nuclei of the social innovation processes that are evident in the studies carried out as a result of the coursework, research and extension projects of the “Health Anthropology” research group of the Center for Sociocultural Studies (CESOC). Today, as a result of this research, the description of constant elements and coherences and inconsistencies can be highlighted to improve daily practice; since strategies, programs and actions are provided that can be developed in the Cienfuegos communities, led by the students, teachers and researchers themselves who, as sociocultural actors, maintain transformational leadership and protagonism in local development. Hence the importance of strengthening the link between university and society, reinforcing the transformative impact on society and the environment; contributing increasingly to progress, well-being and sustainable and inclusive human development. <![CDATA[Grado de ¨weberianismo¨ de la agencia estatal en educación superior IST Riobamba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente articulo tiene como objetivo medir el grado de weberianismo del “Instituto Superior Tecnológico Riobamba” (ISTR), con base en el marco teórico-analítico propuesto por Evans &amp; Rauch (2015) para burocracias estatales. La metodología empleada fue a través del estudio de caso con el procedimiento de congruencia “tipo 1” descrito por Vans Evera (1997), se observaron las variables del ISTR y se compararon con los institutos ecuatorianos. Entre los resultados encontrados esta un puntaje ideal de 9 puntos, el ISTR obtuvo 5. No es tan bajo como los funcionarios de último nivel y están muestra rasgos tecnocráticos. Concluyéndose que la agencia está formando su infraestructura, en el corto tiempo de vida tiene capacidad de cumplir objetivos. Aún faltan recursos para alcanzar la burocratización, el camino es largo porque su organización administrativa y financiera depende de la voluntad política del órgano rector de educación superior ecuatoriano y la autoridad local, que presenta una relación conflictiva entre el autoritarismo del centro y el patrimonialismo local.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to measure the degree of Weberianism of the “Instituto Superior Tecnológico Riobamba” (ISTR), based on the theoretical-analytical framework proposed by Evans and Rauch (2015) for state bureaucracies. The methodology used was through the case study with the “type 1” congruence procedure described by Vans Evera (1997), the ISTR variables were observed and compared with the Ecuadorian institutes. Among the results found is an ideal score of 9 points, the ISTR obtained 5. It is not as low as the last level officials and they show technocratic traits. Concluding that the agency is forming its infrastructure, in the short time of life it has the capacity to meet objectives. There is still a lack of resources to achieve bureaucratization, the road is long because its administrative and financial organization depends on the political will of the governing body of Ecuadorian higher education and the local authority, which presents a conflictive relationship between the authoritarianism of the center and local patrimonialism. <![CDATA[La palabra conceptual como base de la idea creativa individual del compositor]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600030&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The article reveals the concept of "chronotope" and disclosure of the internal form of the creative word as a logical law of meaning-formation in the unity of static and dynamic factors of meaning-generation, and structures of objective and subjective meaning. The concept of "semantic explosion" and identification of the mechanism of transformation of structures of objective meaning into personal meaning is introduced. The conceptual word is substantiated as the basis for the formation of the individual idea of ​​the composer and the factor of centralization of the musical and artistic text. The phenomenon of heterogeneity of meaning as a system of mutual transition and mutual transformation of forms of objectification of meaning - word, image, and action is studied. Stable patterns of generative possibilities of internal forms in the genres of action/word/image are revealed. The principles of the relationship between the internal and external forms of a musical work as two types of artistic content - individual and typical - are substantiated.<hr/>RESUMEN El artículo revela el concepto de "cronotopo" y la divulgación de la forma interna de la palabra creativa como una ley lógica de formación de significado en la unidad de factores estáticos y dinámicos de generación de significado, estructuras de significado objetivo y subjetivo. Se introduce el concepto de "explosión semántica" y la identificación del mecanismo de transformación de las estructuras de significado ¨objetar¨ en significado personal. La palabra conceptual se fundamenta como base para la formación del plan individual del compositor y factor de centralización del texto musical y artístico. Se ha estudiado el fenómeno de la heterogeneidad del significado como sistema de transitividad mutua y transformación mutua de formas de objetivación del significado (palabras, imágenes y acciones). Se revelan los patrones estables de posibilidades generadoras de formas internas en los géneros de acción/palabra/imagen. Se fundamentan los principios de la relación entre las formas internas y externas de una obra musical como dos tipos de contenido artístico: individual y típico. <![CDATA[Impacto de la Pedagogía Tradicional en Centros Educativos Particulares del Cantón Milagro]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600039&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las reformas educativas que el Ecuador ha puesto en marcha desde finales del siglo XX han planteado la transformación de la enseñanza tradicionalintegrando enfoques socio-constructivistas y críticos. Independiente de ello, aún hoy, sigue siendo una realidad la prevalencia del enfoque tradicional. De aquí que el objetivo planteado seaanalizar el impacto de la Pedagogía Tradicional en Centros Educativos Particulares del Cantón Milagro. La presente investigación se desarrolló en cuatro Centros Educativos Particulares del Cantón Milagro, se trabajó con una población de 335 estudiantes de la cual se seleccionó mediante un muestreo no probabilístico intencional, una muestra de 316 estudiantes para un 94%. Los resultados se analizan a partir de la opinión del estudiante sobre el accionar del docente y el impacto de ese accionar sobre el estudiante. El empleo de una Pedagogía Tradicional, centrada en la transmisión unidireccional de conocimientos, limita el desarrollo de un pensamiento crítico y creativo.<hr/>ABSTRACT The educational reforms that Ecuador has implemented since the end of the 20th century have proposed the transformation of traditional teaching by integrating socio-constructivist and critical approaches. Regardless of this, even today, the prevalence of the traditional approach remains a reality. Hence, the objective set is to analyze the impact of Traditional Pedagogy in Private Educational Centers in the Milagro Canton. The present research was developed in four Private Educational Centers in the Milagro Canton, working with a population of 335 students from which a sample of 316 students was selected through intentional non-probabilistic sampling for 94%. The results are analyzed based on the student's opinion about the teacher's actions and the impact of that action on the student. The use of Traditional Pedagogy, focused on the unidirectional transmission of knowledge, limits the development of critical and creative thinking. <![CDATA[Ubuntu como práctica educativa alternativa complementaria en Salucombo/Angola]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600049&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo decorre dos estudos de doutorado orientados por questões de aprendizagem e educação vinculada à realidade dos sujeitos em contrução histórico-social-cultural. O estudo tem como objectivo demostrar, montar e/ou incorporar no fazer educativo do Salucombo um fazer educativo orientado para desenvolvimento de aprendizagens à altura e proporcionalidade dos desafios dos povos, dos contextos, da cultura ao mesmo tempo para capacitação de motivo básico que levam os indivíduos a demonstrarem comportamentos, competência ou realização decorrente, influenciado e ou influenciador do real vivido, contextos culturas, povos. Para tanto, o estudo experienciou nas atividades do tchota Ubuntu enquanto portadoras de intencionalidade educativa uma nova interação formativa como alternativa pedagógica viável para assentar qualidades essenciais ao sucesso educativo e processo de vida nos professores e alunos do Salucombo. Participaram do experimento 7 professores, 101 alunos da 12ª classe da Escola José Manuel Salucombo de Saurimo/Lunda-Sul/Angola. Do estudo se espera veicular, desde a experiência importada da cultura tradicional Lunda Cokwe, outras experiência de conhecer, novos modos de existência e convivialidade com o intento de oportunizar um fazer educativo que assente conhecimentos necessários para alunos e professores compreenderem, emergirem, enfrentarem a complexa vida quotidiana, forjar uma sociedade que seja mais humana, que converge, se aproxima com os contextos dos intervenientes.<hr/>RESUMEN Este artículo surge de estudios de doctorado guiados por cuestiones de aprendizaje y educación vinculadas a la realidad de los sujetos en la construcción histórico-social-cultural. El estudio tiene como objetivo demostrar, ensamblar y/o incorporar a las actividades educativas de Salucombo, una actividad educativa orientada al desarrollo de aprendizajes a la altura y proporcional a los desafíos de las personas, contextos y cultura, al mismo tiempo de entrenar el motivo básico que lleva a los individuos a demostrar comportamientos, competencias o logros resultantes de, influidos por y/o influyendo en experiencias de la vida real, contextos culturales y pueblos. Para ello, el estudio experimentó, en las actividades de los tchota Ubuntu como portadores de la intencionalidad educativa, una nueva interacción formativa como alternativa pedagógica viable para establecer cualidades esenciales para el éxito educativo y el proceso de vida en profesores y estudiantes de Salucombo. En el experimento participaron siete profesores y 101 alumnos del 12º grado de la escuela José Manuel Salucombo de Saurimo/Lunda-Sul/Angola. Se espera que el estudio transmita, a partir de la experiencia importada de la cultura tradicional Lunda Cokwe, otras experiencias de conocimiento, nuevos modos de existencia y convivencia con la intención de brindar oportunidades para una práctica educativa que proporcione los conocimientos necesarios para que estudiantes y profesores comprendan, emergen, y enfrentan la compleja cotidianidad, forjan una sociedad más humana, más convergente y más cercana a los contextos de los involucrados. <![CDATA[El derecho constitucional moderno de Azerbaiyán como paradigma axiológico en el constitucionalismo global]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600061&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The doctrine of modern constitutional law in Azerbaijan holds significant importance as an axiological phenomenon within the global constitutional paradigm, influencing the development of the country’s legal system. However, despite its relevance, there is a noticeable research gap in the comprehensive evaluation of its scientific and methodological foundations, particularly regarding constitutional amendments and their practical implications. This study seeks to fill that gap by defining the scientific underpinnings of Azerbaijan’s constitutional law doctrine, offering a thorough evaluation of its constitutional bases, and analyzing relevant theories to assess their real-world applications. Both local and international experiences were examined, leading to a clearer understanding of the challenges and advancements in Azerbaijan's constitutional reforms. The research also scrutinizes constitutional amendments and associated normative legal acts, contributing valuable insights for future legal reforms. The implications of this study are profound, as it not only informs ongoing legal debates but also offers concrete recommendations for enhancing the effectiveness of Azerbaijan’s constitutional framework, situating it within the broader context of world constitutionalism.<hr/>RESUMEN La doctrina del derecho constitucional moderno en Azerbaiyán tiene una importancia significativa como fenómeno axiológico dentro del paradigma constitucional global, influyendo en el desarrollo del sistema jurídico del país. Sin embargo, a pesar de su relevancia, existe una notable brecha de investigación en la evaluación integral de sus fundamentos científicos y metodológicos, en particular en lo que respecta a las enmiendas constitucionales y sus implicaciones prácticas. Este estudio busca llenar ese vacío definiendo los fundamentos científicos de la doctrina del derecho constitucional de Azerbaiyán, ofreciendo una evaluación exhaustiva de sus bases constitucionales y analizando las teorías relevantes para evaluar sus aplicaciones en el mundo real. Se examinan experiencias tanto locales como internacionales, lo que condujo a una comprensión más clara de los desafíos y avances en las reformas constitucionales de Azerbaiyán. La investigación también examina las enmiendas constitucionales y los actos jurídicos normativos asociados, lo que aporta información valiosa para futuras reformas jurídicas. Las implicaciones de este estudio son profundas, ya que no solo informa los debates jurídicos en curso, sino que también ofrece recomendaciones concretas para mejorar la eficacia del marco constitucional de Azerbaiyán, situándolo en el contexto más amplio del constitucionalismo mundial. <![CDATA[Vidas en movimiento: narrativas de futuros en jóvenes latinoamericanos residentes en región de Los Lagos, Chile 2020-2023]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600070&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo muestra las narrativas de futuros que proyectan los jóvenes migrantes latinoamericanos asentados en contextos urbanos de la región de Los Lagos, destacando las actuales configuraciones de sus dinámicas cotidianas relacionadas con la búsqueda de oportunidades laborales, de calidad de vida e integración colectiva entre los años 2020-2023. La metodología siguió dos enfoques, el primero desde la etnografía multisituada donde se recolectó información mediante la observación y el registro de actividades culturales y el desarrollo de entrevistas en profundidad y, el segundo, desde una perspectiva interdisciplinar propuesta por los estudios de futuro, donde se desarrollaron talleres que permitieron describir las proyecciones en el presente que los jóvenes imaginan sobre sus permanencias en contextos subnacionales de Chile. Los resultados muestran una aproximación cualitativa sobre las aspiraciones y los deseos que estos jóvenes proyectan como parte de sus experiencias en el diseño de estrategias creativas en lugares donde se encuentran instalados.<hr/>ABSTRACT The article shows the narratives of futures projected by young Latin American migrants settled in urban contexts of the Los Lagos region, highlighting the current configurations of their daily dynamics related to the search for employment opportunities, quality of life and collective integration between 2020-2023. The methodology followed two approaches, the first from multisite ethnography where information was collected through observation and recording of cultural activities and the development of in-depth interviews, and the second from an interdisciplinary perspective proposed by futures studies, where workshops were developed to describe the projections in the present that young people imagine about their permanence in subnational contexts in Chile. The results show a qualitative approach to the aspirations and desires that these young people project as part of their experiences in the design of creative strategies in the places where they are settled. <![CDATA[Las habilidades blandas y estrategias pedagógicas docentes en estudiantes universitarios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600079&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las habilidades blandas o soft skills son un conjunto de competencias para la vida, que permiten a los estudiantes, enfrentar desafíos, crear relaciones saludables, y adaptarse en cualquier entorno. El presente artículo tuvo como objetivos: Evaluar las habilidades blandas de los estudiantes de las carreras de Educación Inicial y Psicología de la Universidad Estatal Península de Santa Elena, y determinar las estrategias pedagógicas empleadas por los docentes para desarrollar dichas habilidades en los estudiantes universitarios. Se empleó un enfoque cuantitativo, de alcance descriptivo, con un diseño experimental transversal y muestreo por conveniencia de 559 estudiantes, de los cuales el 77,3% de la carrera de Psicología y el 22,7% de Educación Inicial. Se utilizó un cuestionario estructurado, diseñado específicamente para evaluar las habilidades blandas de los estudiantes. Los hallazgos revelan que la mayoría de los estudiantes reconocen que las estrategias pedagógicas más utilizadas en la práctica docente son: presentaciones orales, proyectos y dinámicas grupales, enfocadas en el desarrollo de habilidades blandas como la comunicación efectiva, el trabajo en equipo, la resolución de problemas y la gestión emocional, sin embargo, un porcentaje menor de respuestas neutrales sugiere que algunos participantes mantienen una posición imparcial o respecto a las dimensiones de las variables de estudio. Se concluye que las estrategias pedagógicas son efectivas para el desarrollo de soft skills, no obstante, es necesario crear escenarios adicionales que optimicen estas prácticas, permitiendo así que los estudiantes enfrenten con éxito los desafíos académicos, personales y profesionales.<hr/>ABSTRACT Soft skills are a set of competencies for life that allow students to face challenges, create healthy relationships, and adapt to any environment. The objectives of this article were: to evaluate the soft skills of students in the Early Childhood Education degree and bachelor's degree in psychology at Peninsula of Santa Elena State University, and to determine the pedagogical strategies used by teachers to develop these skills in university students. A quantitative approach was used, descriptive in scope, with a cross-sectional experimental design and convenience sampling of 559 students, 77.3% of whom were in Psychology and 22.7% in Early Childhood Education. A structured questionnaire was used, specifically designed to assess the students' soft skills. The findings reveal that most students recognize that the pedagogical strategies most used in teaching practice are oral presentations, projects and group dynamics, focused on the development of soft skills such as effective communication, teamwork, problem solving and emotional management. However, a lower percentage of neutral responses suggests that some participants maintain an impartial position or with respect to the dimensions of the study variables. It is concluded that pedagogical strategies are effective for the development of soft skills, however, it is necessary to create additional scenarios that optimize these practices, thus allowing students to successfully face academic, personal and professional challenges. <![CDATA[El estudio del fenómeno de la inteligencia emocional en el contexto de la estabilidad psicológica de los estudiantes de educación superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600092&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The article analyzes the theoretical aspect of the problem of emotional intelligence as a predictor of the psychological well-being of students. The level values ​​of emotional intelligence, personal adaptive potential, and psychological well-being of students are determined, and the features of psychological well-being of students with different levels of emotional intelligence are highlighted. The relationship between emotional intelligence and the personal adaptive potential of students, as well as between the structural components of these phenomena is revealed. The relationship between emotional intelligence and the psychological well-being of students is revealed, and the features of intercomponent relationships of the studied psychological constructs are specified. The predictor significance of both general emotional intelligence and its structural components for the psychological well-being of students is determined. The variability of correlations between the components of emotional intelligence and the structural components of personal adaptive potential is revealed. Features of the psychological well-being of students with different levels of emotional intelligence are revealed. Features of the relationship between the components of emotional intelligence and indicators of psychological well-being of students are determined. The predictive value of emotional intelligence and its structure components for students' psychological well-being indicators has been determined. For the first time, the structural components of emotional intelligence that have the greatest representation in the degree of predictive influence on students' psychological well-being indicators have been identified.<hr/>RESUMEN El artículo analiza el aspecto teórico del problema de la inteligencia emocional como predictor del bienestar psicológico de los estudiantes. Se determinan los valores de nivel de inteligencia emocional, potencial adaptativo personal y bienestar psicológico de los estudiantes, y se destacan las características del bienestar psicológico de los estudiantes con diferentes niveles de inteligencia emocional. Se revela la relación entre la inteligencia emocional y el potencial adaptativo personal de los estudiantes, así como entre los componentes estructurales de estos fenómenos. Se estudia la relación entre la inteligencia emocional y el bienestar psicológico de los estudiantes, se especifican las características de las relaciones inter componentes de los constructos psicológicos estudiados. Se determina la importancia predictiva tanto de la inteligencia emocional general como de sus componentes estructurales para el bienestar psicológico de los estudiantes. Se revela la variabilidad de las correlaciones entre los componentes de la inteligencia emocional y los componentes estructurales del potencial adaptativo personal. Se establecen las características del bienestar psicológico de los estudiantes con diferentes niveles de inteligencia emocional, también las características de la relación entre los componentes de la inteligencia emocional y los indicadores del bienestar psicológico de los estudiantes. También el valor predictivo de la inteligencia emocional y sus componentes estructurales para los indicadores de bienestar psicológico de los estudiantes resultan analizados. Por primera vez se han identificado los componentes estructurales de la inteligencia emocional que tienen mayor representación en el grado de influencia predictiva sobre los indicadores de bienestar psicológico de los estudiantes. <![CDATA[Estilos de aprendizaje de David Kolb y habilidades del siglo XXI en cuarto grado]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600099&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La personalización del aprendizaje se ha vuelto esencial para abordar las diversas necesidades de los estudiantes, es crucial adaptar los métodos educativos a los estilos de aprendizaje individuales. Este estudio tuvo como objetivo analizar la influencia de los estilos de aprendizaje, según el modelo de Kolb, en el desarrollo de habilidades del siglo XXI en estudiantes de cuarto grado de la Unidad Educativa Jorge Mantilla Ortega. La metodología empleada fue el enfoque cuantitativo, un diseño de investigación exploratorio y correlacional, se emplearon encuestas estructuradas para recolectar datos sobre los estilos de aprendizaje y habilidades críticas. La muestra estuvo compuesta por 62 estudiantes seleccionados mediante un muestreo probabilístico estratificado. Los resultados mostraron que el estilo pragmático fue el más predominante, se correlacionó moderadamente con habilidades como la resolución de problemas, tiene una mayor prevalencia en el género masculino, mientras que el femenino muestra una mayor diversidad de estilos de aprendizaje. Las habilidades con medias altas incluyeron la escucha activa y la resolución de problemas. Sin embargo, se observaron correlaciones bajas entre el estilo pragmático y habilidades como la creatividad e innovación, y el uso de las TIC. Las correlaciones significativas entre los estilos teórico y reflexivo con habilidades como el pensamiento crítico y la comunicación destacan la necesidad de metodologías educativas variadas para mejorar el desarrollo de habilidades. Las conclusiones sugieren que los enfoques pedagógicos deben ser flexibles para adaptarse a los estilos de aprendizaje, optimizando así el desarrollo integral de los estudiantes y preparándolos para los desafíos del siglo XXI.<hr/>ABSTRACT Personalized learning has become essential to address the diverse needs of students, making it crucial to adapt educational methods to individual learning styles. This study aimed to analyze the influence of learning styles, according to Kolb's model, on the development of 21st-century skills among fourth-grade students at the Jorge Mantilla Ortega Educational Unit. The employed methodology was quantitative, using an exploratory and correlational research design, with structured surveys to collect data on learning styles and critical skills. The sample consisted of 62 students selected through stratified probabilistic sampling. Results showed that the pragmatic style was the most predominant, moderately correlating with skills such as problem-solving, and was more prevalent among male students, while females exhibited a greater diversity of learning styles. Skills with high means included active listening and problem-solving. However, low correlations were observed between the pragmatic style and skills such as creativity and innovation, and the use of ICT. Significant correlations between the theoretical and reflective styles with skills such as critical thinking and communication highlight the need for varied educational methodologies to enhance skill development. Conclusions suggest that pedagogical approaches should be flexible to accommodate learning styles, thereby optimizing students' holistic development and preparing them for the challenges of the 21st century. <![CDATA[Superación de docentes del nivel primario sobre recursos tecnológicos en República Dominicana: retos actuales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600112&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de la investigación fue sistematizar los elementos teóricos y prácticos sobre la superación profesional de los docentes de Nivel Primario en la República Dominicana en relación con el uso de recursos tecnológicos en la enseñanza. Se realizó un análisis documental a través de una revisión bibliográfica sistemática en bases de datos como Web of Science, Scopus y SciELO, abarcando publicaciones entre 2017 y 2024. Los resultados destacaron la importancia de la superación profesional continua y la necesidad de una infraestructura adecuada para la integración efectiva de los recursos tecnológicos. Se concluyó que, a pesar de las políticas vigentes, persisten desafíos como la resistencia al cambio, además, aunque existen políticas y programas de formación, es importante intensificar y adaptar estos procesos de actualización docente a las necesidades específicas del entorno local, garantizando así una enseñanza que responda a los desafíos de la era digital, por lo que se recomienda superar a los docentes y asegurar la disponibilidad de recursos tecnológicos en las escuelas.<hr/>ABSTRACT The aim of the research was to systematize the theoretical and practical elements related to the professional development of primary school teachers in the Dominican Republic with respect to the use of technological resources in teaching. A documentary analysis was conducted through a systematic bibliographic review in databases such as Web of Science, Scopus, and SciELO, covering publications from 2017 to 2024. The results highlighted the importance of continuous professional development and the need for adequate infrastructure for the effective integration of technological resources. It was concluded that, despite existing policies, challenges such as resistance to change persist. Additionally, while there are policies and training programs in place, it is crucial to intensify and adapt these professional development processes to the specific needs of the local context, ensuring that teaching meets the challenges of the digital age. Therefore, it is recommended to further develop teachers and ensure the availability of technological resources in schools. <![CDATA[Evaluación del impacto de la conflictología en la gestión de servicios en hoteles de la ciudad de Bakú]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600121&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The hospitality industry plays a crucial role in the economic landscape of Azerbaijan, with service management and conflict resolution being key factors in determining the success of hotel enterprises. Understanding the relationship between conflictology and hotel profitability is essential for sustainable growth in this sector. While the impact of conflicts on organizational performance has been studied in various industries, there is limited research specifically addressing the influence of conflictology on service management and profitability in the context of Baku's hotel industry. This study aims to analyze and assess the influence of conflictology on service management in 3- and 4-star hotels in Baku, focusing on the factors leading to voluntary dismissals and their subsequent impact on hotel profitability. Through correlation and regression analysis, the study reveals a very high correlation between hotel service profits and conflict-related cost elements. The research establishes a statistically significant linear regression model between these indicators. The study identifies and quantifies the effects of various conflict-related factors, including dismissals, lost time, sabotage, damage, and reduced employee motivation, on the overall profitability of Baku hotels. The findings highlight the critical importance of optimizing conflict-related costs for the development of the hotel industry in Baku. By effectively managing these factors, hotel enterprises can significantly increase their profits and contribute to the sector's growth. This research provides valuable insights for hotel managers and policymakers, emphasizing the need for improved conflict resolution strategies and service management practices to enhance the economic performance of the hospitality industry in Baku.<hr/>RESUMEN El sector hotelero desempeña un papel crucial en el panorama económico de Azerbaiyán, siendo la gestión de servicios y la resolución de conflictos factores clave para determinar el éxito de las empresas hoteleras. Comprender la relación entre la conflictología y la rentabilidad hotelera es esencial para el crecimiento sostenible de este sector. Si bien el impacto de los conflictos en el desempeño organizacional se ha estudiado en varias industrias, existe una investigación limitada que aborde específicamente la influencia de la conflictología en la gestión de servicios y la rentabilidad en el contexto de la industria hotelera de Bakú. Este estudio tiene como objetivo analizar y evaluar la influencia de la conflictología en la gestión de servicios en hoteles de 3 y 4 estrellas en Bakú, centrándose en los factores que conducen a los despidos voluntarios y su posterior impacto en la rentabilidad del hotel. A través del análisis de correlación y regresión, el estudio revela una correlación muy alta entre las ganancias de los servicios del hotel y los elementos de costo relacionados con los conflictos. La investigación establece un modelo de regresión lineal estadísticamente significativo entre estos indicadores. El estudio identifica y cuantifica los efectos de varios factores relacionados con los conflictos, incluidos los despidos, el tiempo perdido, el sabotaje, los daños y la menor motivación de los empleados, en la rentabilidad general de los hoteles de Bakú. Los resultados destacan la importancia fundamental de optimizar los costos relacionados con los conflictos para el desarrollo de la industria hotelera en Bakú. Al gestionar eficazmente estos factores, las empresas hoteleras pueden aumentar significativamente sus ganancias y contribuir al crecimiento del sector. Esta investigación proporciona información valiosa para los gerentes de hoteles y los responsables de las políticas, y destaca la necesidad de mejorar las estrategias de resolución de conflictos y las prácticas de gestión de servicios para mejorar el desempeño económico de la industria hotelera en Bakú. <![CDATA[Influencia de la organización de las unidades de superficie de la Armada del Ecuador, en la medición del clima laboral]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600129&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo científico tuvo como objetivo: determinar un instrumento de medición del clima laboral que incorpore las particularidades de la organización administrativa y operativa de una unidad de superficie. En lo metodológico tiene un enfoque mixto (cualitativo en la indagación y comprensión colectiva de la realidad y cuantitativo empleando encuestas estructuradas validadas mediante el juicio de expertos), además presenta un diseño no experimental con alcance descriptivo - correlacional. La población de estudio fue la dotación del Buque Escuela Guayas de la Armada del Ecuador entre los años 2022 y 2023. Como resultado se determinó que: la percepción de la situación laboral de un grupo de trabajo y su satisfacción, están relacionadas con la organización y los resultados que se buscan obtener; la dimensión de Liderazgo es inherente y obligatoria para la medición del clima laboral en una institución militar como la Armada del Ecuador, así como, es necesario que el dimensionamiento y los factores se encuentren alineados y respondan a los lineamientos del marco legal vigente. Se concluye que: se debe identificar la relación existente entre factores del dimensionamiento propuesto con los principios, valores, cualidades y virtudes militares establecidas en la Ley Orgánica de Personal y Disciplina de Fuerzas Armadas.<hr/>ABSTRACT The objective of this scientific article was to propose an instrument for measuring the work environment that incorporates the particularities of the administrative and operational organization of a surface unit. Methodologically, it has a mixed approach (qualitative in the collective inquiry and understanding of reality and quantitative using interviews with experts and surveys of the study population), non-experimental design with a descriptive-correlational scope. The study population was the crew of the Guayas Training Ship between 2022 and 2023. As a result, it was determined that: the perception of the work situation of a work group and its satisfaction are related to the organization and the results that are sought to be obtained; the dimension of Leadership is inherent and mandatory for the measurement of the work environment in a military institution such as the Navy of Ecuador, as well as for the measurement of the work environment, it is necessary that the dimensioning and the factors are aligned and respond to the guidelines of the current legal framework. It is concluded that: the relationship between factors of the proposed sizing with the military principles, values, qualities, and virtues established in the Organic Law of Personnel and Discipline of the Armed Forces must be identified. <![CDATA[Finanzas aplicadas al marketing: análisis de inversiones y retorno de la inversión en campañas digitales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600138&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En un entorno cada vez más digitalizado y competitivo, las empresas buscan maximizar el rendimiento de sus inversiones en marketing mediante evaluaciones financieras precisas y estratégicaspara alcanzar resultados efectivos y sostenibles. El objetivo de este artículo es evaluar la optimización de recursos económicos y su impacto en las instituciones educativas de la ciudad de Portoviejo. Para esta investigación se aplicó un método mixto aplicado mediante encuesta a 76 padres de familias y estudiantes mayores de edad durante el periodo del mes de abril del 2024.Los resultados apuntan que las unidades educativas se enfrentan a la necesidadde adoptar estrategias de marketing efectivas para atraer y retener a estudiantes, identificar oportunidades de crecimiento, mejorar la eficacia de sus estrategias y aumentar su competitividad. En conclusión, este estudio propone analizar un correcto manejo de las finanzas en el ámbito educativo, optimizando así sus recursos económicos y mejorando su impacto en la generación de productos y servicios.<hr/>ABSTRACT In an increasingly digitalized and competitive environment, companies seek to maximize the return on their marketing investments through accurate and strategic financial evaluations to achieve effective and sustainable results. The objective of this article is to evaluate the optimization of economic resources and its impact on educational institutions in the city of Portoviejo. For this research a mixed method survey was applied to 76 parents and students of legal age during the period of April 2024.The results indicate that educational units face the need to adopt effective marketing strategies to attract and retain students, identify growth opportunities, improve the effectiveness of their strategies and increase their competitiveness. In conclusion, this study proposes to analyze the correct management of finances in the educational field, thus optimizing their economic resources and improving their impact on the generation of products and services. <![CDATA[Comprensión teórica y significado de las características espaciales de la competencia temporal del adquirente de educación superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600148&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The article analyzes the existing theoretical approaches to understanding the content and structure of the individual's temporal competence. The main ideas about the psychological boundaries of the acquirer of higher education, constructing the spatio-temporal organization of mental activity, are considered. The concept of psychological boundaries is presented and operationalized. The concept of psychological boundaries is studied about the individual's temporal competence. The stages of the empirical study are planned, a bank of valid diagnostic methods is selected, the deficit of diagnostic tools for the psychological boundaries of the individual is identified the bank is supplemented with the necessary methodology, and the adaptation and standardization procedure are carried out. The relationship between psychological boundaries and the individual's temporal competence is studied. A model of temporal profiles of young men and women with different substantive characteristics of psychological boundaries is built.<hr/>RESUMEN El artículo analiza los enfoques teóricos existentes para comprender el contenido y la estructura de la competencia temporal del individuo. Se consideran las ideas principales sobre los límites psicológicos del adquirente de la educación superior, construyendo la organización espacio-temporal de la actividad mental. Se presenta y operacionaliza el concepto de límites psicológicos. Posteriormente se estudia el concepto de límites psicológicos en relación con la competencia temporal del individuo. Además, se planifican las etapas del estudio empírico, se selecciona un banco de métodos de diagnóstico válidos, se identifica el déficit de herramientas de diagnóstico para los límites psicológicos del individuo y se complementa el banco con la metodología necesaria, llevándose a cabo el procedimiento de adaptación y estandarización. Así también se estudia la relación entre los límites psicológicos y la competencia temporal del individuo, construyéndose un modelo de perfiles temporales de hombres y mujeres jóvenes con diferentes características sustantivas de límites psicológicos. <![CDATA[Método para la recuperación del Árbol de un Ventilador de Tiro Inducido]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600154&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo presenta un método integral para la recuperación del árbol de un ventilador de tiro inducido, abordando aspectos críticos como el estudio de vibraciones, el proceso de metalizado, el análisis mecánico y la implementación de ajustes y tolerancias precisas. La aplicación de este método se realizó específicamente en el ventilador de tiro inducido modelo P-52-115-1 de la caldera F-101-1, y comprendió una serie de pasos esenciales para garantizar la efectividad del proceso de recuperación. Inicialmente, se llevó a cabo un exhaustivo análisis de vibraciones mecánicas para identificar posibles puntos de falla y áreas de mejora en la estructura del ventilador. Posteriormente, se realizó un análisis detallado de la manufactura y de la resistencia mecánica del árbol, utilizando herramientas de simulación como Autodesk Inventor. Este análisis permitió determinar que la falla principal se originó por la pérdida de estaticidad del cárter, con los mayores esfuerzos cortantes localizados en los apoyos de los cojinetes, donde se concentraban las cargas más significativas. Para corregir estos problemas y mejorar la durabilidad del árbol, se implementó un proceso de metalizado. Este procedimiento no solo incrementó la resistencia superficial del árbol, sino que también permitió lograr los ajustes necesarios con los rodamientos, asegurando un funcionamiento óptimo del ventilador. En conjunto, el método propuesto ofrece una solución robusta para la recuperación de componentes críticos en sistemas de ventilación industrial.<hr/>ABSTRACT This work presents a comprehensive method for the shaft recovery of an induced draft fan, addressing critical aspects such as vibration study, plating process, mechanical analysis and the implementation of precise adjustments and tolerances. The application of this method was carried out specifically on the induced draft fan model P-52-115-1 of the F-101-1 boiler, and involved a series of essential steps to ensure the effectiveness of the recovery process. Initially, a comprehensive mechanical vibration analysis was performed to identify potential failure points and areas for improvement in the fan structure. Subsequently, a detailed analysis of the manufacturing and mechanical strength of the shaft was performed using simulation tools such as Autodesk Inventor. This analysis made it possible to determine that the main failure was caused by the loss of crankcase staticity, with the highest shear stresses located at the bearing supports, where the most significant loads were concentrated. To correct these problems and improve shaft durability, a plating process was implemented. This procedure not only increased the surface strength of the shaft, but also allowed the necessary adjustments to be made to the bearings, ensuring optimal fan operation. Overall, the proposed method offers a robust solution for the recovery of critical components in industrial ventilation systems. <![CDATA[Adversidades en el desarrollo sostenible para pequeñas lecherías en Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600163&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La Parroquia Julio Andrade ha enfrentado problemas debido a la falta de aplicación efectiva de la Ley Orgánica que regula la producción y comercialización de la leche, al impactar negativamente en los pequeños productores del sector lácteo. El objetivo de este estudio ha sido evaluar el impacto de la ineficaz aplicación de Ley Orgánica en las pequeñas lecherías de la parroquia, con el propósito de proponer acciones que mejoren su implementación y beneficien a los productores locales. Se ha empleado un enfoque mixto, al utilizar encuestas y entrevistas a productores sobre la normativa vigente. Los resultados han revelado que los pequeños lecheros reciben precios inferiores a lo estipulado en la Ley, al afectar la rentabilidad. Además, se ha identificado una falta de supervisión estatal que ha agravado esta problemática. En conclusión, la investigación ha evidenciado la necesidad de implementar de manera efectiva la Ley Orgánica para asegurar la sostenibilidad de las pequeñas lecherías. Incluso se ha destacado la prioridad de proponer nuevas políticas regulatorias que garanticen precios justos y promuevan la competitividad del sector. De modo que se abran líneas de investigación sobre el impacto de la regulación en otras áreas rurales.<hr/>ABSTRACT The Parroquia Julio Andrade has faced problems due to the lack of effective application of the Organic Law that regulates the production and marketing of milk, negatively impacting small producers in the dairy sector. The objective of this study has been to evaluate the impact of the ineffective application of the Organic Law on the small dairies of the parish, with the purpose of proposing actions that improve its implementation and benefit local producers. A mixed approach has been used, using surveys and interviews with producers about current regulations. The results have revealed that small dairy farmers receive prices lower than what is stipulated in the Law, affecting profitability. Furthermore, a lack of state supervision has been identified that has aggravated this problem. In conclusion, the research has shown the need to effectively implement the Organic Law to ensure the sustainability of small dairies. The priority of proposing new regulatory policies that guarantee fair prices and promote the competitiveness of the sector has even been highlighted. So that lines of research are opened on the impact of regulation in other rural areas. <![CDATA[Diversidad de géneros de obras vocales en la creación del compositor azerbaiyano FikretAmirov]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600171&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Fikret Amirov, an outstanding composer and one of the most talented representatives of the Azerbaijani school of composition, has made significant contributions to the development of national musical culture, earning the admiration of audiences both domestically and internationally. Despite the popularity of his music in countries such as the United States, England, France, Italy, Germany, Egypt, Iran, and Turkey, there remains a research gap regarding the specific aspects that define his unique compositional style and the emotional depth present in his vocal works. This article aims to explore key vocal compositions by Amirov, including “Star,” “You Are My Spring,” “I’ll Laugh If You Laugh,” “My Flower,” “Song of the Blind Arab,” “Song of Wine-Scooper,” and others, to uncover the characteristic features of his compositional structure, genre, style, and harmonic and melodic language. The analysis revealed that Amirov’s works are distinguished by their lyrical themes and imagery, deeply rooted in national identity, reflecting the composer’s intimate connection with the mentality of his people. The findings highlight how Amirov’s emotional and delicate lyrics resonate with audiences, underscoring the enduring impact of his music. These insights have important implications for the appreciation of Azerbaijani music and the recognition of Amirov's contributions to global music culture.<hr/>RESUMEN Fikret Amirov, un compositor destacado y uno de los representantes más talentosos de la escuela de composición azerbaiyana, ha hecho importantes contribuciones al desarrollo de la cultura musical nacional, ganándose la admiración del público tanto a nivel nacional como internacional. A pesar de la popularidad de su música en países como Estados Unidos, Inglaterra, Francia, Italia, Alemania, Egipto, Irán y Turquía, sigue habiendo una laguna en la investigación sobre los aspectos específicos que definen su estilo compositivo único y la profundidad emocional presente en sus obras vocales. Este artículo tiene como objetivo explorar las composiciones vocales clave de Amirov, incluidas "Estrella", "Eres mi primavera", "Me reiré si ríes", "Mi flor", "Canción del árabe ciego", "Canción del recogedor de vino" y otras, para descubrir los rasgos característicos de su estructura compositiva, género, estilo y lenguaje armónico y melódico. El análisis reveló que las obras de Amirov se distinguen por sus temas líricos e imágenes, profundamente arraigadas en la identidad nacional, que reflejan la conexión íntima del compositor con la mentalidad de su pueblo. Los hallazgos destacan cómo las letras emotivas y delicadas de Amirov resuenan en el público, lo que subraya el impacto duradero de su música. Estos conocimientos tienen implicaciones importantes para la apreciación de la música azerbaiyana y el reconocimiento de las contribuciones de Amirov a la cultura musical mundial. <![CDATA[El turismo gastronómico y la cerveza artesanal: impacto económico en Cuenca, Azuay, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600188&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El turismo gastronómico relacionado con la cervecería artesanal es un fenómeno emergente que puede contribuir significativamente al desarrollo económico y social. Este estudio explora la relación entre el turismo gastronómico y la cervecería artesanal en Cuenca, Ecuador, con un enfoque en el perfil de los consumidores y su impacto en la economía local. El objetivo fue analizar la participación y percepción de diferentes grupos de edad en actividades relacionadas con la cervecería artesanal, así como identificar oportunidades para fortalecer este sector. Utilizando la prueba Kolmogorov-Smirnov para verificar la normalidad de los datos, se recolectó información sobre la edad, género, nivel académico y participación en actividades turísticas de 275 encuestados. Los resultados indican que los adultos jóvenes, con un nivel socioeconómico medio a medio-alto, tienen un mayor conocimiento y participación en el turismo cervecero. Esta tendencia sugiere que las estrategias de marketing deben enfocarse en resaltar la autenticidad y calidad de los productos locales para atraer a este segmento. Se concluye que la cervecería artesanal tiene un alto potencial para contribuir al desarrollo económico de Cuenca, pero requiere mejoras en promoción y colaboración intersectorial.<hr/>ABSTRACT Gastronomic tourism related to craft brewing is an emerging phenomenon that can contribute significantly to economic and social development. This study explores the relationship between gastronomic tourism and craft brewing in Cuenca, Ecuador, with a focus on the profile of consumers and its impact on the local economy. The objective was to analyze the participation and perception of different age groups in activities related to craft brewing, as well as to identify opportunities to strengthen this sector. Using the Kolmogorov-Smirnov test to verify the normality of the data, information on age, gender, academic level and participation in tourism activities was collected from 275 respondents. The results indicate that young adults, with a medium to medium-high socioeconomic level, have a higher knowledge of and participation in beer tourism. This trend suggests that marketing strategies should focus on highlighting the authenticity and quality of local products to attract this segment. It is concluded that the craft brewery has a high potential to contribute to the economic development of Cuenca, but requires improvements in promotion and inter-sectoral collaboration. <![CDATA[Metodología para la re-motorización de vehículos pesados. Estudio de caso]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600199&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La eficiencia energética en el transporte de cargas y pasajeros por carretera, es un requisito imprescindible para el logro de la rentabilidad del proceso de transportación. Ante el deterioro de los parámetros que definen el desempeño vehicular con el desarrollo de períodos prolongados de explotación, la remotorización se erige como una de las medidas que posibilitan alcanzar parámetros de salida semejantes a los originales y elevar el desempeño a planos superiores. Para lograrlo se requiere, evaluar las propuestas de remotorización con indicadores que muestren de modo fehaciente la incidencia del motor propuesto en los indicadores de salida y una metodología que condense los pasos fundamentales para lograrlo. El objetivo de este artículo es mostrar lo anterior a partir de un estudio de caso.<hr/>ABSTRACT Energy efficiency in the transportation of cargo and passengers by road is an essential requirement for achieving profitability in the transportation process. Given the deterioration of the parameters that define vehicle performance with the development of prolonged periods of operation, re-motorization stands as one of the measures that makes it possible to achieve output parameters similar to the originals and raise performance to higher levels. To achieve this, itisrequiredtoevaluatethere-motorizationproposalswithindicatorsthatreliably show the impact of the proposed engine on the output indicators and a methodologythat condenses the fundamental steps to achieve it. The objective of this article is to show the above based on a case study. <![CDATA[Las mujeres árabes en la familia y la sociedad en la obra dela escritora egipcia Nawal Al-Sa’adawi]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600212&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The gender situation in the Arab Middle East is a topic of crucial importance for understanding the social and familial dynamics of the region. In this context, studying the work of Egyptian author Nawal Al-Sa'adawi (1931-2021) offers a valuable perspective on the place, role, and rights of Arab Muslim women in family and society. Despite extensive literature on the female condition in the Arab world, there is a gap in integrating literary analysis with political activism and professional experience in mental health, as exemplified by Al-Sa'adawi's work. This study aims to examine Nawal Al-Sa'adawi's contribution to understanding and promoting Arab Muslim women's rights through her prolific literary, journalistic, and medical-psychological work. Key findings reveal that Al-Sa'adawi, a psychiatrist graduated from Cairo University and Columbia University, used her professional experience and political activism to address issues such as protecting women's rights and freedoms, combating gender-based violence, and promoting equality. Her work, translated into more than 30 languages, reflects her active participation in significant political events, including her imprisonment in 1981, her candidacy for the Egyptian presidency in 2005, and her presence in the 2011 Egyptian revolution. The implications of this study are significant for understanding the evolution of the feminist movement in the Arab world. Al-Sa'adawi's life and work demonstrate how the intersection of medicine, literature, and activism can be a powerful tool for social change and the promotion of women's rights in complex cultural contexts.<hr/>RESUMEN La situación de género en el Oriente Medio árabe es un tema de importancia crucial para comprender la dinámica social y familiar de la región. En este contexto, el estudio de la obra de la autora egipcia Nawal Al-Sa'adawi (1931-2021) ofrece una perspectiva valiosa sobre el lugar, el papel y los derechos de las mujeres árabes musulmanas en la familia y la sociedad. A pesar de la extensa literatura sobre la condición femenina en el mundo árabe, existe una brecha en la integración del análisis literario con el activismo político y la experiencia profesional en salud mental, como lo ejemplifica el trabajo de Al-Sa'adawi. Este estudio tiene como objetivo examinar la contribución de Nawal Al-Sa'adawi a la comprensión y promoción de los derechos de las mujeres árabes musulmanas a través de su prolífica obra literaria, periodística y médico-psicológica. Los hallazgos clave revelan que Al-Sa'adawi, psiquiatra graduada de la Universidad de El Cairo y la Universidad de Columbia, utilizó su experiencia profesional y activismo político para abordar cuestiones como la protección de los derechos y las libertades de las mujeres, la lucha contra la violencia de género y la promoción de la igualdad. Su obra, traducida a más de 30 idiomas, refleja su participación activa en acontecimientos políticos importantes, como su encarcelamiento en 1981, su candidatura a la presidencia de Egipto en 2005 y su presencia en la revolución egipcia de 2011. Las implicaciones de este estudio son importantes para comprender la evolución del movimiento feminista en el mundo árabe. La vida y la obra de Al-Sa'adawi demuestran cómo la intersección de la medicina, la literatura y el activismo puede ser una herramienta poderosa para el cambio social y la promoción de los derechos de las mujeres en contextos culturales complejos. <![CDATA[Discriminación de género y violencia hacia las mujeres en el sistema penitenciario]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600220&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La vulneración de los derechos humanos de las mujeres en reclusión ha sido objeto de creciente preocupación en entornos penitenciarios. Por ende, este estudio se centró en analizar la vulneración de los derechos humanos de las mujeres reclusas, al identificar las condiciones que contribuyen a su discriminación y las implicaciones de estas violaciones en su bienestar físico, psicológico y social. Para ello, se empleó un enfoque cualitativo, al realizar entrevistas a cinco mujeres reclusas. De modo que ha permitido explorar sus experiencias y percepciones sobre las condiciones de vida y el trato recibido por parte del personal penitenciario. Los resultados revelaron, una alta incidencia de violencia de género, discriminación y falta de acceso a servicios básicos, al impactar negativamente en la salud física y mental de las reclusas. Asimismo, se identificó una ausencia de información sobre sus derechos, al limitar la capacidad de defensa. En consecuencia, este estudio acentuó la prioridad de políticas penitenciarias sensibles al género que garanticen el respeto por los derechos humanos de las mujeres reclusas. Incluso, se concluyó que la implementación de programas de educación y apoyo mejoraría significativamente su bienestar, al reducir las desigualdades dentro del sistema penitenciario.<hr/>ABSTRACT The violation of the human rights of women in prison has been the subject of growing concern in penitentiary settings. Therefore, this study focused on analyzing the violation of the human rights of women prisoners, by identifying the conditions that contribute to their discrimination and the implications of these violations on their physical, psychological and social well-being. To do this, a qualitative approach was used, conducting interviews with five female prisoners. So it has allowed them to explore their experiences and perceptions about the living conditions and the treatment received by prison staff. The results revealed a high incidence of gender violence, discrimination and lack of access to basic services, negatively impacting the physical and mental health of the inmates. Likewise, an absence of information about their rights was identified, limiting the ability to defend themselves. Consequently, this study emphasized the priority of gender-sensitive prison policies that ensure respect for the human rights of female prisoners. It was even concluded that the implementation of education and support programs would significantly improve their well-being, by reducing inequalities within the prison system. <![CDATA[Integración de las nuevas tecnologías basadas en inteligencia artificial para la enseñanza de las matemáticas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600228&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la actualidad, el auge de las Inteligencias Artificiales (IA) ha implicado un cambio significativo en las metodologías de enseñanza dentro del ámbito de la educación. Para llevar a cabo la presente revisión bibliográfica, se realizó una búsqueda exhaustiva en bases de datos científicas como PubMed, Scopus y Google Scholar, utilizando palabras clave como inteligencia artificial, aprendizaje, estudiantes, enseñanza de las matemáticas Se seleccionaron artículos publicados entre 2017 hasta el 2024, priorizando artículos originales, revisiones sistemáticas y metaanálisis. La evaluación de los artículos se llevó a cabo mediante la lectura crítica de los resúmenes y, en caso de relevancia, de los textos completos, enfocándose en identificar las generalidades de la enseñanza de la matemática y su implicación en la inteligencia artificial. El desarrollo aborda el desarrollo y la implementación de las IA en el contexto de la educación específicamente en las matemáticas como son las características, desafíos entre otros puntos. Concluyendo con las futuras líneas de investigación con respecto a la temática abordada en el artículo. En el área de las matemáticas la tecnología que está repuntando actualmente es la inteligencia artificial, La integración de las diferentes herramientas que ofrece la IA en relación con esta materia cambia la forma de la enseñanza-aprendizaje, porque el alumno puede contar con tener un aprendizaje adaptativo.<hr/>ABSTRACT Nowadays, the rise of Artificial Intelligences (AI) has implied a significant change in teaching methodologies within the field of education. The development addresses the development and implementation of AI in the context of education specifically in mathematics as are the characteristics, challenges among other points. Concluding with the future lines of research with respect to the thematic addressed in the article. In the area of mathematics, the technology that is currently rebounding is artificial intelligence, The integration of the different tools offered by AI in relation to these subject changes the form of teaching-learning, because the student can count on having an adaptive learning. <![CDATA[El papel del periodismo de datos en la formación de la opinión pública en el contexto de la sociedad de la información]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600238&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Data journalism represents an innovative approach that integrates big data analytics, data visualization, and information technologies to comprehend and articulate the dynamics of the information society. By meticulously analyzing digital datasets, data journalism effectively presents complex events clearly and understandably. This approach enhances the understanding of the information society by transforming data into compelling narratives, making complex issues accessible to a broader audience, and enabling more informed access to information. Furthermore, data journalism not only delivers information to its target audiences but also fosters social participation through interactive and engaging experiences. This leads to increased transparency in democratic processes, empowering citizens to make informed decisions. The purpose of this study is to explore the critical role of data journalism, which has emerged alongside new communication technologies, in shaping public opinion through interviews with journalists in the field and to assess its impact on social participation.<hr/>RESUMEN El periodismo de datos representa un enfoque innovador que integra análisis de big data, visualización de datos y tecnologías de la información para comprender y articular la dinámica de la sociedad de la información. Al analizar meticulosamente los conjuntos de datos digitales, el periodismo de datos presenta de manera eficaz eventos complejos de una manera clara y comprensible. Este enfoque mejora la comprensión de la sociedad de la información al transformar los datos en narrativas convincentes, haciendo que los problemas complejos sean accesibles a una audiencia más amplia y permitiendo un acceso más informado a la información. Además, el periodismo de datos no solo ofrece información a sus audiencias objetivo, sino que también fomenta la participación social a través de experiencias interactivas y atractivas. Esto conduce a una mayor transparencia en los procesos democráticos, empoderando a los ciudadanos para tomar decisiones informadas. El propósito de este estudio es explorar el papel crítico del periodismo de datos, que ha surgido junto con las nuevas tecnologías de la comunicación, en la formación de la opinión pública a través de entrevistas con periodistas en el campo y evaluar su impacto en la participación social. <![CDATA[Planeación Estratégica para mejorar el servicio al cliente en el Taller Automotriz “ServiExpress”, Quevedo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600250&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los talleres automotrices juegan un importante rol en el mantenimiento y la reparación de vehículos automotores, garantizando su funcionamiento óptimo y prolongando su vida útil, como aportes fundamentales a la seguridad vial y la satisfacción de sus clientes. Actualmente el desarrollo de las tecnologías, las innovaciones en el servicio y la mejora de las relaciones con los clientes, constituyen retos globales que impactan en su competitividad y sostenibilidad, reflejándose a escala local en el taller “Servi Express” de la ciudad ecuatoriana de Quevedo, con impacto negativo de sus clientes, así como de la percepción del servicio proporcionado. La presente investigación se realiza con el objetivo de diseñar un plan estratégico que establezca estrategias genéricas orientadas a mejorías en el servicio al cliente, el posicionamiento en el mercado automotriz local y el incremento de la clientela. Se sustenta en un enfoque mixto, mediante una investigación descriptiva, complementada con investigaciones de campo y bibliográficas no experimentales. Los resultados mostraron que la planeación estratégica propuesta y el análisis combinado de las herramientas utilizadas, fueron esenciales para la elaboración de las estrategias. Entre los principales hallazgos se destaca la propuesta de las estrategias genéricas clave: liderazgo en costes para optimizar la eficiencia operativa, diferenciación, mediante la oferta de servicios únicos y de alta calidad, y enfoque en segmentos específicos del mercado, detallando en cada una, los objetivos estratégicos, metas y acciones para el horizonte temporal 2025-2027.<hr/>ABSTRACT Automotive workshops play an important role in the maintenance and repair of motor vehicles, guaranteeing their optimal functioning and prolonging their useful life, as fundamental contributions to road safety and customer satisfaction. Currently, the development of technologies, innovations in service and the improvement of relationships with customers constitute global challenges that impact their competitiveness and sustainability, reflected on a local scale in the “ServiExpress” workshop in the Ecuadorian city of Quevedo, with negative impact on its clients, as well as the perception of the service provided. This research is carried out with the objective of designing a strategic plan that establishes generic strategies aimed at improvements in customer service, positioning in the local automotive market and increasing clientele. It is based on a mixed approach, through descriptive research, complemented by non-experimental field and bibliographic research. The results showed that the proposed strategic planning and the combined analysis of the tools used were essential for the development of the strategies. Among the main findings, the proposal of key generic strategies stands out: cost leadership to optimize operational efficiency, differentiation, through the offer of unique and high-quality services, and focus on specific market segments, detailing in each one the strategic objectives, goals and actions for the 2025-2027-time horizon. <![CDATA[Un acercamiento a los referentes teóricos para la preparación profesional del defectólogo comunitario]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600262&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El adecuado desempeño del defectólogo comunitario constituye una necesidad social contemporánea. El artículo tiene como objetivo precisar los referentes teóricos que sustentan la preparación profesional del defectólogo comunitario en la atención de niños con discapacidad intelectual severa. Se planteó una metodología de revisión bibliográfica descriptiva en la que se analizaron documentos procedentes de diferentes bases de datos; como métodos de investigación se utilizaron el analítico-sintético, inductivo-deductivo y el histórico-lógico. Las disímiles posiciones científicas sistematizadas sobre la preparación profesional de este especialista revelaron la necesidad de una nueva preparación como proceso formativo sistemático y sistémico que constituye una vía de superación continua sobre la base del diagnóstico de necesidades y potencialidades individuales, colectivas, a través de actividades teórico-prácticas, que faciliten la gestión de los conocimientos desde el ejercicio profesional.<hr/>ABSTRACT The adequate performance of the community defecologist is a contemporary social need. The article aims to specify the theoretical references that support the professional preparation of the community defecologist in the care of children with severe intellectual disabilities. A descriptive bibliographic review methodology was proposed in which documents from different databases were analyzed; analytical-synthetic, inductive-deductive and historical-logical research methods were used. The dissimilar scientific positions systematized on the professional preparation of this specialist revealed the need for a new preparation as a systematic and systemic formative process that constitutes a way of continuous improvement based on the diagnosis of individual and collective needs and potentialities, through theoretical-practical activities, which facilitate the management of knowledge from the professional practice. <![CDATA[Cuestiones de género en la educación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600272&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Social progress and sustainable development require gender equality and women's empowerment where education plays a critical role. Even as the crucial role of education in ensuring the development of gender equality is realized, there remains the need for in-depth analysis regarding the persistent challenges and obstacles that continue to discourage women's opportunities for education worldwide as well as a critical review of the effectiveness of current education systems at advancing gender equality. This paper reviews the literature and existing research works to provide an overview of different dimensions of gender inequality in educational contexts, assessing the global scenario of disparities in gender access to education, looking into the deterrents to women's education, and assessing how education contributes to engendering equality. Our findings indicate that everywhere in the world, socio-cultural norms, poverty, and violence against women keep girls and women out of education. Gendered division of labor, gendered career choices, and occupational segregation are important structuring factors in women's educational and career choices. Because of that, education systems now struggle to deal appropriately with inequalities between genders although progress has been made. It is indicated that specific intervention is still needed to break persistent barriers that women face in education. These results hint those factors such as economic factors, and systemic biases need to be fixed if there is to be gender parity in education.<hr/>RESUMEN El progreso social y el desarrollo sostenible requieren de la igualdad de género y el empoderamiento de la mujer, en los que la educación desempeña un papel fundamental. Si bien se reconoce el papel crucial de la educación para garantizar el desarrollo de la igualdad de género, sigue siendo necesario un análisis profundo de los desafíos y obstáculos persistentes que siguen desalentando las oportunidades de educación de las mujeres en todo el mundo, así como una revisión crítica de la eficacia de los sistemas educativos actuales para promover la igualdad de género. Este artículo analiza la literatura y los trabajos de investigación existentes para brindar una visión general de las diferentes dimensiones de la desigualdad de género en los contextos educativos, evaluando el escenario mundial de disparidades en el acceso a la educación, examinando los factores disuasorios para la educación de las mujeres y evaluando cómo la educación contribuye a generar igualdad. Los hallazgos indican que en todo el mundo, las normas socioculturales, la pobreza, y la violencia contra las mujeres mantienen a las niñas y mujeres fuera de la educación. La división sexual del trabajo, las opciones profesionales en función del género y la segregación ocupacional son factores estructurantes importantes en las opciones educativas y profesionales de las mujeres. Debido a eso, los sistemas educativos ahora luchan por abordar adecuadamente las desigualdades entre los géneros, aunque se han logrado avances. Se indica que aún se necesitan intervenciones específicas para romper las barreras persistentes que enfrentan las mujeres en la educación. Estos resultados sugieren que es necesario corregir factores como los económicos y los sesgos sistémicos para lograr la paridad de género en la educación. <![CDATA[Marketing Turístico con visión sostenible, propuesta para incrementar visitantes a la vía Aero-suspendida Guayaquil-Durán 2023]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600279&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La vía Aero suspendida Guayaquil-Durán se encuentra inmersa en un contexto desafiante que compromete su desarrollo como destino turístico sostenible. A pesar de contar con atributos prometedores, diversas problemáticas han surgido, impactando negativamente su capacidad para atraer visitantes de manera efectiva. Se plantea como objetivo de investigación proponer estrategias de marketing turístico que permita una visión sostenible, con el fin de incrementar visitantes al área de influencia de la vía Aero suspendida del cantón Guayaquil- Durán. El análisis se basa en un enfoque descriptivo que se combina con una perspectiva cuantitativa, elegida por la naturaleza de las variables. Este método se centra en caracterizar el grupo de estudio. Además, se emplea el método inductivo como estrategia para facilitar el desarrollo de un razonamiento. La falta de presencia destacada en canales promocionales adecuados, limita la difusión de sus atractivos afectando directamente el interés y conocimiento por parte de posibles visitantes. La desconexión por parte de medios turísticos como hoteles, agencias de viaje y líneas áreas no permiten el crecimiento de las visitas a este lugar turístico. La oferta turística actual de la vía Aero suspendida también presenta limitaciones significativas, hay que considerar la diversidad en las experiencias ofrecidas, la cual limita su atractivo para una amplia gama de visitantes y además fomentar a las personas a tomar este como un medio de transporte, ya que no está siendo explotado en horarios pico de otros medios; lo que le daría una ventaja con un valor preferencial en horas específicas.<hr/>ABSTRACT The suspended Guayaquil-Durán Aero highway is immersed in a challenging context that compromises its development as a sustainable tourist destination. Despite having promising attributes, various problems have arisen, negatively impacting its ability to attract visitors effectively. The research objective is to propose tourism marketing strategies that allow a sustainable vision, in order to increase visitors to the area of influence of the suspended Aero highway in the Guayaquil-Duran canton. The analysis is based on a descriptive approach that is combined with a quantitative perspective, chosen due to the nature of the variables. This method focuses on characterizing the study group. In addition, the inductive method is used as a strategy to facilitate the development of reasoning. The lack of a prominent presence in appropriate promotional channels limits the dissemination of its attractions, directly affecting the interest and knowledge of potential visitors. The disconnection with medium tourist principles such as hotels, travel agencies and airlines does not allow the growth of visits to this tourist place. The current tourist offer of the suspended Aero route also presents significant limitations. It must also be considered that diversity in the experiences offered limits its attractiveness for a wide range of visitors. It must also be considered that it is a means of transport that is not being exploited during peak times of other means, which would give it an advantage with a preferential value. at those times. <![CDATA[Enfoque educativo de la ecología política. Miradas para el contexto universitario]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600288&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La Educación Superior tiene una función de servicio a la sociedad, y sus actividades deben estar encaminadas a la comprensión de problemas polifacéticos con dimensiones sociales, económicas, científicas y culturales, le corresponde asumir una posición de liderazgo social para erradicar las diferentes problemáticas, desde un enfoque interdisciplinario y transdisciplinario. Una demanda histórica es la problemática ambiental, es urgente el cambio de percepciones, valores y actitudes. La ecología política propone un proceso pedagógico que contribuye a la formación ambiental y que los sujetos puedan participar en procesos de decisión y diseño de políticas ambientales, sociales y públicas. Por lo que se pretende analizar el enfoque educativo de la ecología política como alternativa para el proceso de formación en las universidades. Para ello, se determinarán los principales desafío y demandas de la formación ambiental en las Universidades y los referentes teóricos y metodológicos de la ecología política, y se explicarán los aportes educativos de la ecología política.<hr/>ABSTRACT Higher Education has a function of service to society, and its activities must be aimed at understanding multifaceted problems with social, economic, scientific and cultural dimensions, it corresponds to assume a position of social leadership to eradicate the different problems, from a interdisciplinary and transdisciplinary approach. A historical demand is the environmental problem, it is urgent to change perceptions, values and attitudes. Political ecology proposes a pedagogical process that contributes to environmental training and that subjects can participate in decision-making processes and design of environmental, social and public policies. Therefore, it is intended to analyze the educational approach of political ecology as an alternative for the training process in universities. For this, the main challenges and demands of environmental training in universities and the theoretical and methodological references of political ecology will be determined, and the educational contributions of political ecology will be explained. <![CDATA[Escuelas educativas en la Gobernación de Ireván (1850-1917)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000600297&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The nineteenth century marks a pivotal period in Azerbaijan's history of pedagogical thought and public education, particularly in the Irevan governorate, which was a significant administrative-territorial unit of Northern Azerbaijan during Tsarist Russia (1850-1917). Despite the historical importance of this region's educational development, there are still research gaps, mainly from the historical point of view. Consequently, this study examines the evolution of the educational system in the Irevan governorate, focusing on the transition from traditional religious institutions to modern educational establishments. The research reveals that while the 1830s saw relatively favorable conditions for educational development in the South Caucasus, including Azerbaijan and its governorates, the Tsarist administration's policies often disregarded local conditions and national factors. The establishment of local school directorates facilitated the expansion of educational networks, leading to the progressive development of uyezd schools, urban institutions, pro-gymnasiums, and gymnasiums, primarily in Irevan, Nakhchivan, and Alexandropol cities. However, the imperial educational policies deliberately created divisions among ethnic and religious groups, prioritizing Russian Orthodox interests over local populations. These findings, based on previously unexamined Russian-language sources, provide crucial insights into the complex educational development of a territory, contributing to our understanding of regional educational history.<hr/>RESUMEN El siglo XIX marca un período crucial en la historia del pensamiento pedagógico y la educación pública de Azerbaiyán, en particular en la gobernación de Ireván, que fue una importante unidad administrativo-territorial del norte de Azerbaiyán durante la Rusia zarista (1850-1917). A pesar de la importancia histórica del desarrollo educativo de esta región, todavía existen lagunas en la investigación, principalmente desde el punto de vista histórico. En consecuencia, este estudio examina la evolución del sistema educativo en la gobernación de Ireván, centrándose en la transición de las instituciones religiosas tradicionales a los establecimientos educativos modernos. La investigación revela que, si bien la década de 1830 vio condiciones relativamente favorables para el desarrollo educativo en el Cáucaso Sur, incluido Azerbaiyán y sus gobernaciones, las políticas de la administración zarista a menudo hicieron caso omiso de las condiciones locales y los factores nacionales. El establecimiento de direcciones escolares locales facilitó la expansión de las redes educativas, lo que lleva al desarrollo progresivo de escuelas de uyezd, instituciones urbanas, pro-gimnasios y gimnasios, principalmente en las ciudades de Ireván, Nakhchivan y Alexandropol. Sin embargo, las políticas educativas imperiales crean deliberadamente divisiones entre los grupos étnicos y religiosos, priorizando los intereses de la Iglesia ortodoxa rusa sobre los de las poblaciones locales. Estos hallazgos, basados en fuentes en ruso que no habían sido examinadas anteriormente, brindan información crucial sobre el complejo desarrollo educativo de un territorio y contribuyen a nuestra comprensión de la historia educativa regional.