Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220240001&lang=es vol. 12 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Apuntes sobre la mortalidad materna en el contexto de la Agenda 2030, Manabí, Ecuador 2017-2021]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el sistema de salud es necesario tener presente la atención dirigida a las madres y sus hijos sobre la base de la prevención de enfermedades, el manejo del proceso de parto y el tratamiento y control de otras situaciones posparto, que pueden desencadenar resultados negativos en cualquiera o ambos de los involucrados en dicho proceso. Por ello, uno de los lineamientos a nivel mundial en relación a esto, es el propio contexto de la Agenda 2030 y su Objetivo de Desarrollo Sostenible 3: Salud y Bienestar que lo trata. En consecuencia, se expresa la necesidad de ofrecer seguimiento a las problemáticas de mortalidad materna en el territorio manabita ecuatoriano. Los principales aspectos analizados, se establecen en criterios esenciales de salud materna y neonatal, que se centran en los derechos humanos e igualdad de atención. Se consideran niveles de compromisos de tipo político concretos y autofinanciados que aseguren el cumplimiento del Plan Nacional de Desarrollo sostenible 2017-2021. Dentro de los resultados obtenidos se mencionan la sistematización de materiales y reportes relacionados con el desarrollo de estrategias que garantizan la disminución de la mortalidad materna, y una atención eficaz en la salud.<hr/>ABSTRACT In the health system, it is necessary to keep in mind the care directed at mothers and their children based on disease prevention, management of the birth process, and treatment and control of other postpartum situations that can trigger negative results in any or both of those involved in said process. Therefore, one of the guidelines worldwide in relation to this is the very context of the 2030 Agenda and its Sustainable Development Goal 3: Health and Well-being that deals with it. Consequently, the need to offer follow-up to the problems of maternal mortality in the Ecuadorian Manabita territory is expressed. The main aspects analyzed are established in essential criteria of maternal and neonatal health, which focus on human rights and equal care. Levels of concrete and self-financed political commitments that ensure compliance with the National Sustainable Development Plan 2017-2021 are considered. As results, the systematization of materials and reports related to the development of strategies that guarantee the reduction of maternal mortality, and effective health care are mentioned. <![CDATA[Enclave económico-social del precariado como corolario de un país subdesarrollado: el caso ecuatoriano]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT In Ecuador, a new social class is growing exponentially; the precariat Such that this seems to be a social issue that concerns no one and yet, it has a high profile in the workplace and business environment. So much so, that their condition is very relevant for the working class; reason, that it is rooted in precariousness and insecurity. At the same time, the proletariat does not have privileges and even less stability; This is when neoliberalism and xenophobia act. Moment in which, this time and with logic, reasonableness is proposed in the opposite ideal and, above all, in the deserved respect for job stability in search of common well-being; leading to commercialization, work effort and family prosperity.<hr/>RESUMEN En Ecuador, una nueva clase social crece exponencialmente; el precariado. Tal que este, parece ser un tema social que a nadie le concierne y sin embargo, tiene un alto proceder en el ámbito laboral y empresarial. Tanto es así, que su condición es muy relevante para la clase obrera; motivo, de que se arraiga en la precariedad e inseguridad. A la par, el proletariado tampoco tiene privilegios y menos, estabilidad; es aquí, cuando actúa el neoliberalismo y la xenofobia. Momento en el cual, esta vez y con lógica, se propone sensatez en el ideal contrario y más que todo, en el respeto merecido de la estabilidad laboral en busca del bienestar común; encausando la mercantilización, el esfuerzo del trabajo y la prosperidad familiar. <![CDATA[Estrategia didáctica para el uso de la gamificación en el tratamiento de la discalculia en niños del Subnivel Elemental]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación es considerada una de las principales herramientas que debe poseer el ser humano para tener crecimiento personal, social y cultural. El objetivo de esta investigación fue diseñar una estrategia didáctica para el uso de la gamificación en el tratamiento de la discalculia en los niños del subnivel elemental de la Escuela Ing. Francisco Flor Cedeño, cantón Portoviejo, Ecuador. La investigación tuvo un enfoque mixto, con estudio descriptivo y se utilizaron diversos métodos de investigación de orden teórico, empírico y matemáticos o estadísticos. La población y muestra estuvo compuesta por 24 sujetos, 12 estudiantes, 10 padres de familia, 1 directivo y 1 docente. La propuesta fue sometida a validación por criterios de expertos donde se realizaron dos rondas de consultas obteniéndose consenso. Se presenta una estrategia didáctica a partir de un sistema de actividades estructuradas donde hay acciones por parte de los involucrados. La aplicación de esta estrategia didáctica contribuirá al tratamiento de la discalculia en los estudiantes de la enseñanza básica elemental.<hr/>ABSTRACT Education is considered one of the main tools that a human being should have in order to have personal, social and cultural growth. The objective of this research was to design a didactic strategy for the use of gamification in the treatment of dyscalculia in children of the elementary sublevel of the Francisco Flor Cedeño School, canton Portoviejo, Ecuador. The research had a mixed approach, with a descriptive study and various theoretical, empirical and mathematical or statistical research methods were used. The population and sample consisted of 24 subjects, 12 students, 10 parents, 1 manager and 1 teacher. The proposal was submitted to validation by expert criteria where two rounds of consultations were carried out, obtaining consensus. A didactic strategy is presented based on a system of structured activities where there are actions on the part of those involved. The application of this didactic strategy will contribute to the treatment of dyscalculia in elementary school students. <![CDATA[Estrategia metodológica para fortalecer la motricidad fina en el desarrollo de la preescritura en niños de Educación Inicial]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las dificultades de motricidad fina hacen que los niños no desarrollen adecuadamente la preescritura lo cual repercute en un bajo rendimiento escolar y frustración en sus padres. El objetivo de este trabajo es diseñar una estrategia metodológica para el fortalecimiento de la motricidad fina en los niños de Educación Inicial. La investigación tuvo un enfoque mixto, el tipo de estudio es descriptivo y no experimental, la población de estudio estuvo conformada por 4 docentes que imparten el grado y 30 niños. La estrategia metodológica sirve como elemento de ayuda en el fortalecimiento de la motricidad fina para el desarrollo de la preescritura en los niños, las acciones permiten al docente realizar su labor de una forma más planificada y dinámica para que el estudiante pueda vencer sus dificultades. La validación mediante el método de consulta a expertos permitió mejorar el sistema de acciones elaborado por lo cual se encuentra lista para su aplicación.<hr/>ABSTRACT Difficulties in fine motor skills cause children not to develop pre-writing skills adequately, which results in poor school performance and frustration in their parents. The objective of this paper was to design a methodological strategy to strengthen fine motor skills in early childhood education children. The research had a mixed approach, the type of study was descriptive and non-experimental, and the study population consisted of 4 teachers who teach the grade and 22 students. The methodological strategy serves as an element of help in the strengthening of fine motor skills for the development of pre-writing in children, the actions allow the teacher to carry out his work in a more planned and dynamic way so that the student can overcome his difficulties. The validation by means of the expert consultation method allowed improving the system of actions elaborated, so it is ready for its application. <![CDATA[Fundamentos para potenciar el proceso de aprendizaje del idioma inglés a través del arte escénico en la educación básica superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La enseñanza de un nuevo idioma es siempre un reto para los docentes. Especialmente, el inglés requerido en las instituciones de educación presenta una serie de métodos que requiere especial atención y nuevas prácticas por parte de los docentes que imparten la materia para motivar a los estudiantes en su proceso de aprendizaje. En este marco, la pedagogía ofrece una serie de estrategias que pueden aplicarse en el plano práctico que permitan incentivar a los alumnos de tal forma que se sientan entusiasmado por el área. Algunas de esas estrategias son las que se abordan en el presente trabajo de investigación, especialmente el arte escénico. Estas estrategias, que son muy útiles, fomentan habilidades tan esenciales del inglés como son el speaking y el listening; El objetivo de este trabajo fue identificar la influencia de las emociones a través del arte en el aprendizaje del idioma inglés. Esta investigación es de tipo exploratorio, se aplicó una encuesta dirigida a los estudiantes de la Unidad Educativa «Francisco Pizarro» del cantón Santa Elena, Ecuador. El estudio demuestra que los docentes hacen uso del arte en clases y aporta para el aprendizaje del idioma inglés especialmente en las habilidades de la gramática.<hr/>ABSTRACT Teaching a new language is always a challenge for teachers. Especially, the English required in educational institutions presents a series of methods that require special attention and new practices on the part of the teachers who teach the subject to motivate students in their learning process. In this framework, pedagogy offers a series of strategies that can be applied on a practical level that allow students to be encouraged in such a way that they feel enthusiastic about the area. Some of these strategies are those that are addressed in this research work, especially performing arts. These strategies, which are very useful, promote such essential English skills as speaking and listening; The objective of this work was to identify the influence of emotions through art in learning the English language. This research is exploratory, a survey was applied to the students of the “Francisco Pizarro” Educational Unit of the Santa Elena canton, Ecuador. The study shows that teachers use art in classes and contribute to learning the English language, especially in grammar skills. <![CDATA[Guía de actividades grafoplásticas para el desarrollo de la motricidad fina en la Educación Inicial II]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las falencias en el desarrollo de la motricidad fina de los niños en educación inicial es una problemática que requiere de atención. Por ello, el objetivo de la investigación es diseñar una guía de actividades grafoplásticas para el desarrollo de la motricidad fina en Educación Inicial II. El enfoque del estudio es mixto, mientras que el tipo de investigación es descriptiva, por su parte los métodos que guían la indagación han sido los teóricos, los empíricos y el estadístico. Los resultados obtenidos con la aplicación de las diversas técnicas aplicadas en la investigación permitieron realizar un diagnóstico de la realidad. La observación permitió determinar que el mayor porcentaje de los niños de 4 años de edad tienen iniciadas la totalidad de las destrezas del ámbito motriz fino. Por su parte, la entrevista denotó que el desconocimiento docente sobre actividades innovadoras es un factor principal que evidencian la problemática. La encuesta aplicada evidenció que la mayoría de los 3 docentes no aplican una variada e innovadora gama de actividades grafoplásticas. Se concluye que, la propuesta de actividades contribuirá en la reducción del problema.<hr/>ABSTRACT The deficiencies in the development of fine motor skills of children in initial education is a problem that requires attention. Therefore, the objective of the research is to design a guide of graphoplastic activities for the development of fine motor skills in Initial Education II. The focus of the study is mixed, while the type of research is descriptive, for its part the methods that guide the inquiry have been theoretical, empirical and statistical. The results obtained with the application of the various techniques applied in the investigation allowed a diagnosis of reality to be made. The observation determined that the highest percentage of the 4-year-old children have started all the skills of the fine motor field. For its part, the interview denoted that teachers' lack of knowledge about innovative activities is a main factor that demonstrates the problem. And the survey showed that the majority of the 3 teachers do not apply a varied and innovative range of graphoplastic activities. It is concluded that the proposal of activities that will contribute to reducing the problem. <![CDATA[Las tecnologías de la información y comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura de Lengua y Literatura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El uso de las tecnologías en el campo educativo enriquece, transforma y complementa el quehacer pedagógico en las diferentes áreas del conocimiento. El objetivo de esta investigación es diseñar una guía de actividades apoyadas en las Tecnologías de la Información y Comunicación para perfeccionar el proceso de enseñanza aprendizaje en la asignatura de Lengua y Literatura. Para ello, se recabó información directamente del campo de estudio, pues por ser una investigación de campo y de tipo descriptiva se emplearon como técnica de recolección de datos primarios la ficha de observación, encuesta y entrevista para determinar estrategias empleadas en el aprendizaje de esta asignatura con el uso de las TIC. Los principales resultados demostraron que los estudiantes de manera autónoma emplean recursos y objetos digitales para actividades afines a la asignatura, esto permitió concluir que los docentes no asumen el rol de innovadores al adaptar contenidos que motiven el aprendizaje de manera atractiva.<hr/>ABSTRACT The use of technologies in the educational field enriches, transforms and complements pedagogical work in different areas of knowledge. The objective of this research is to design a guide of activities supported by Information and Communication Technologies to improve the teaching-learning process in the subject of Language and Literature. To do this, information was collected directly from the field of study, since as it was a Field and Descriptive type of research, the observation sheet, survey and interview were used as a primary data collection technique to determine strategies used in learning this subject with the use of ICT. The main results showed that students autonomously use digital resources and objects for activities related to the subject, this allowed us to conclude that teachers do not assume the role of innovators when adapting content that motivates learning in an attractive way. <![CDATA[Uso de la herramienta digital <em>Padlet</em> como estrategia de enseñanza-aprendizaje en la asignatura Ciencias Naturales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Padlet es una herramienta digital gratuita y versátil, que permite crear muros virtuales o tablones de anuncios digitales y fomenta la colaboración dentro de un equipo y motivar el aprendizaje. Este trabajo busca diseñar una estrategia de enseñanza aprendizaje en la asignatura de Ciencias Naturales mediante el uso de esta herramienta. El enfoque de la investigación cuantitativo, es de tipo cuasiexperimental, usando la técnica de pre test y post test en un paralelo de la asignatura Ciencias Naturales, en el noveno año del subnivel Educación Básica Superior. Se indagó a través de un proceso de contraste hipótesis, el impacto que tiene sobre el aprendizaje de los estudiantes el uso de Padlet obteniéndose evidencias estadísticas que indican que el uso de este programa informático mejora el rendimiento de la materia de Ciencias. Naturales. Posteriormente se determinó el grado de satisfacción. Se concluyó que la estrategia propuesta fortalece el aprendizaje, con la mediación del docente, favoreciendo, en consecuencia, la práctica pedagógica en un espacio innovador desde el punto de vista tecnológico y didáctico.<hr/>ABSTRACT Padlet is a free and versatile digital tool that allows you to create virtual walls or digital bulletin boards and encourages collaboration within a team and motivates learning. This work seeks to design a teaching-learning strategy in the subject of Natural Sciences through the use of this tool. The quantitative research approach is quasi-experimental, using the pre-test and post-test technique in parallel with the Natural Sciences subject, ninth year of the Higher Basic Education sublevel. The impact that the use of Padlet has on student learning was investigated through a hypothesis contrast process, obtaining statistical evidence that indicates that the use of this computer program improves the performance of the Natural Sciences subject. It was concluded that the proposed strategy strengthens learning, with the mediation of the teacher, consequently favoring pedagogical practice in an innovative space from a technological and didactic point of view. <![CDATA[Administración pública y sociedad proactiva, innovadora y sostenible en la era global]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las sociedades modernas, bajo el influjo de la globalización, necesitan transitar de un funcionamiento reactivo por excelencia a uno proactivo; es decir, a la creatividad constante para su adaptación y ajuste a las exigencias vitales de supervivencia frente al empuje globalizador, toda vez que las más demandantes exigencias sociales se convierten en un serio reto frente a un déficit presupuestario. Esta realidad pone en jaque el desarrollo socioeconómico de cualquier nación. Por tanto, las administraciones públicas nacionales requieren de la constante innovación para la sostenibilidad de su propia identidad; encontrar mecanismos, vías y medios que les permitan incluirse en la cadena global de producción de bienes y servicios, y su intercambio transnacional; y colocar en ello el valor agregado que les asegure un lugar necesario en el intercambio global, pero que, a la vez, resulte productivo para su gestión pública nacional. Las administraciones modernas deben entender que tienen, por ello, mayor responsabilidad con las sociedades que organizan, regulan y ponen en funcionamiento; y, por otro lado, que se puede convertir en oportunidad la constante innovación y perfeccionamiento de la calidad en su gestión pública para un mejor y más efectivo logro de los designios sociales.<hr/>ABSTRACT Modern societies, under the influence of globalization, need to move from a reactive operation par excellence to a proactive one, that is, to constant creativity for their adaptation and adjustment to the vital demands of survival in the face of the globalizing push, since the most demanding social demands become a serious challenge in the face of a budget deficit, this reality jeopardizes the socio-economic development of any nation. Therefore, national public administrations require constant innovation for the sustainability of their own identity, finding mechanisms, ways and means that allow them to be included in the global chain of production of goods and services and their transnational exchange and, furthermore, place in it the added value that ensures them a necessary place in global exchange and, at the same time, that is productive for their national public management. Modern administrations must understand that they have, therefore, a greater responsibility towards the societies that they organize, regulate and put into operation and, on the other hand, that constant innovation and improvement of quality in their public management can be turned into an opportunity for a better and more effective achievement of social designs. <![CDATA[Caracterización de la estrategia de desarrollo municipal de Arroyo Naranjo: reflexiones desde una perspectiva social]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo presenta una caracterización de la Estrategia de Desarrollo Municipal de Arroyo Naranjo. Tiene como objetivo contribuir a facilitar un proceso de (de)construcción de la Estrategia según su potencial contribución a la equidad social. La metodología empleada es cualitativa. La guía de análisis contiene cuatro dimensiones: diagnóstico; fase (elaboración, aprobación, implementación, evaluación y actualización), con sus respectivos actores participantes; estructura funcional (coordinación, innovación, formación, comunicación y evaluación); y componentes (metas, líneas estratégicas, grupos de trabajo y proyectos). Entre los resultados se encuentran la existencia de un diagnóstico de partida; y proyectos en ejecución vinculados a líneas estratégicas, la generación de fuentes de empleo con énfasis en grupos de jóvenes, mujeres y otros grupos en situación de vulnerabilidad. Algunas zonas de mejora están en la participación y articulación de actores sociales, la creación de sistemas funcionales, así como la formulación de políticas públicas locales y programas, a partir de los cuales se orienten las líneas estratégicas y los ejes transversales. Concebir la equidad social como eje transversal en la visión, en correspondencia con la existencia de desigualdades territoriales, sería otra de las apuestas. Correspondientemente, resultaría pertinente impulsar proyectos que promuevan la equidad social o se focalicen en comunidades en situación de vulnerabilidad.<hr/>ABSTRACT The article presents a characterization of the Arroyo Naranjo Municipal Development Strategy. Its purpose is to contribute to facilitate a process of (de)construction of the Strategy according to its potential contribution to social equity. The methodology used is qualitative. The analysis guide contains four dimensions: diagnosis; phase (elaboration, approval, implementation, evaluation and updating), with their respective participating actors; functional structure (coordination, innovation, training, communication and evaluation) and components (goals, strategic lines, working groups and projects). Among the results are the existence of a baseline diagnosis; projects in execution linked to strategic lines, the generation of sources of employment with emphasis on youth groups, women and other groups in vulnerable situations. Some areas for improvement are in the participation and articulation of social actors; the creation of functional systems; as well as the formulation of local public policies and programs, from which the strategic lines and transversal axes are oriented. Conceiving social equity as a transversal axis in the vision, in correspondence with the existence of territorial inequalities, would be another of the bets. Correspondingly, it would be appropriate to promote projects that promote social equity or focus on communities in vulnerable situations. <![CDATA[La gestión de conocimientos en el contexto del sistema alimentario local de municipios cubanos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La solución de los problemas agropecuarios presentes en el contexto socioeconómico municipal debe resolverse sistematizando investigaciones científicas. El conocimiento es un recurso vital para la existencia y el funcionamiento del grupo dinamizador de la comisión municipal de implementación de la Ley 148/2022. La puesta en práctica de experiencias pedagógicas, y la generalización y evaluación de sus impactos garantizan el éxito. El propósito del artículo fue revisar la evolución teórica del concepto “gestión del conocimiento” y el modo en que opera, a partir de las experiencias obtenidas en dos municipios cubanos en el período junio/2021-junio/2023. Para ello se utilizan herramientas de investigación cualitativa; métodos teóricos y empíricos; y, para la revisión bibliográfica, el análisis, la síntesis y la contrastación de criterios de diversos autores. Se establece una alternativa metodológica que permite la elaborar, socializar y presentar un plan de acciones que contribuye a la implementación del sistema alimentario local. El perfeccionamiento del sistema de gestión demuestra que, en un entorno cambiante, caracterizado por rasgos globalizadores, es imprescindible el desempeño de los actores locales para socializar el enfoque integrador de potencialidades para la generación y adquisición de capacidades.<hr/>ABSTRACT The solution of agricultural problems present in the municipal socioeconomic context, must be resolved by systematizing scientific investigations. Knowledge is a vital resource for the existence and functioning of the dynamic group of the municipal commission for the implementation of Law 148/2022. The implementation of pedagogical experiences and generalization and evaluation of their impacts guarantees success. The purpose of the article was to review the theoretical evolution of the concept "knowledge management" and the way in which it operates based on the experiences obtained in two Cuban municipalities in the period June/2021-June/2023. For this, qualitative research tools are used; theoretical and empirical methods; for the bibliographic review, the analysis, synthesis and contrasting of criteria of different authors. A methodological alternative is established that allows the elaboration, socialization and presentation of an action plan that contributes to the implementation of the local food system. The improvement of the management system demonstrates that in a changing environment, characterized by globalizing features; the role of local actors is essential to socialize the integrating approach of potentialities for the generation and acquisition of capacities. <![CDATA[Modelo ISTE en la formación académica de docentes de bachillerato]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio del modelo “International Society for Tecnology in Education” (ISTE) alberga una variedad de eventos relacionados con la innovación en los diversos niveles educacionales. Sin lugar a dudas, su aplicación en la formación académica de los docentes de bachillerato de la Unidad Educativa Fiscal Manta se constituye como una herramienta tecnológica relevante, a partir del enfoque cuantitativo de su descriptiva correlacional, utilizado en una población de 70 docentes, el cual ofrece valores estandarizados que permiten ubicar a los docentes por debajo del 0,030. Este resultado que se traduce en cómo un docente comunicador y creativo influye positivamente en el rendimiento académico de los estudiantes; sin embargo, se hace necesario profundizar en relación con promover un adecuado proceso de formación, que genere mayor rendimiento académico en los estudiantes desde el desarrollo efectivo de esta capacidad digital. La eficacia del modelo ISTE puede considerarse como favorable al ser una primera experiencia formativa en los docentes. El trabajo ofrece elementos de valor a tomar en cuenta para profundizar en una educación centrada en el estudiante sobre la base de las competencias digitales para el óptimo uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC).<hr/>ABSTRACT The International Society for Technology in Education (ISTE) model studio hosts a variety of events related to innovation at various educational levels. Without a doubt, its application in the academic training of high school teachers of the Manta Fiscal Educational Unit constitutes a relevant technological tool based on the quantitative approach of its correlational descriptive, used in a population of 70 teachers, which offers standardized values that allow teachers to be placed below 0.030; result that translates into how a communicative and creative teacher positively influences the academic performance of students; However, it is necessary to go deeper in relation to promoting an adequate training process that generates greater academic performance in students from the effective development of this digital capacity. The effectiveness of the ISTE model can be considered favorable as it is a first training experience for teachers. The work offers valuable elements to take into account to deepen student-centered education based on digital competencies for the optimal use of Information and Communications Technologies (ICT). <![CDATA[Rol de la escuela multigrado en el fortalecimiento de la educación ambiental relacionada con la mastofauna]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación que se presenta aborda el tema de la educación ambiental en el Parque Nacional Alejandro de Humboldt, en las instituciones educativas multigrado. El objetivo fue la elaboración de una concepción pedagógica que fundamentara puntos de vista, categorías y proyección metodológica para la educación ambiental. Sustentada en fundamentos teórico-metodológicos, en el carácter social de la educación, la necesaria educación ambiental en área protegida, como vía principal en la relación escuela-área protegida. Se desarrolló un estudio diagnóstico para la caracterización del objeto de investigación en su etapa inicial. Se utilizaron métodos y técnicas de investigación educativa, y se evidenció la existencia de limitaciones que, en el mencionado proceso en las escuelas primarias estudiadas, incidieron negativamente en la formación integral del escolar primario. Se ofreció una metodología insertada en el plan de manejo, sustentada en la concepción pedagógica elaborada de educación ambiental-área protegida en escuelas primarias multigrado, la cual constituye una forma concreta de expresar la modelación de este proceso, que se fundamenta a través de sus componentes estructurales y funcionales, y se trabaja en las diferentes formas y vías de educación ambiental con el propósito de que se perfeccione dicho proceso. La valoración de los resultados de la propuesta se sometió al criterio de especialistas para su perfeccionamiento, y se validó, preliminarmente, mediante un preexperimento, lo que demostró la viabilidad, factibilidad y efectividad de la metodología elaborada como una solución objetiva.<hr/>ABSTRACT The research presented addresses the issue of Environmental Education in the Alejandro de Humboldt National Park in multigrade educational institutions. The main objective of the research is the elaboration of a pedagogical conception that bases points of view, categories and methodological projection for Environmental Education in the Alejandro de Humboldt National Park in multigrade primary schools. It is based on theoretical-methodological foundations, on the social character of education, the necessary Environmental Education in Protected Areas, as the main way in the school-Protected Areas relationship. A diagnostic study was developed to characterize the research object in its initial stage. Different methods and techniques of educational research were used for this purpose, where the existence of limitations was evidenced that, in the aforementioned process in the primary schools studied, negatively affecting the integral formation of the primary school. In this order and given the need to find solutions to the problems described, a methodology inserted in the management plan is offered based on the pedagogical conception elaborated of Environmental Education-protected areas in multigrade primary schools, which constitutes a concrete way of expressing the modeling of this process; which is based on and explained through its structural and functional components, work is being done on the different forms and ways of Environmental Education, with the purpose of perfecting this process. The evaluation of the results of the proposal was submitted to the criteria of specialists for its improvement, and it was validated, preliminarily, by means of a pre-experiment, which demonstrated the viability, feasibility and effectiveness of the methodology developed as an objective solution. <![CDATA[Violencia doméstica y desintegración familiar en tiempos de COVID-19 en la provincia de Puno]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La violencia es considerada como una forma de ejercicio del poder que facilita la dominación de sometimiento hacia la persona; se expresa desde la dimensión social, cultural, económica y de salud pública. En la zona sur del departamento de Puno, la mayoría de las mujeres toman las decisiones de la distribución económica familiar en sus hogares, pero existe una forma de invisibilidad de violencia de manera indistinta. El objetivo es explicar las formas de violencia doméstica y la desintegración familiar en tiempos de COVID-19 en la provincia de Puno. La metodología fue corte cuantitativo, diseño no experimental y tipo correlacional, para tal investigación se utilizó el método deductivo. Para este caso se aplicó el diseño estadístico del SPSS. Los resultados están en función a la violencia económica y el abandono de la pareja, que afectan a hogares por falta de trabajo y el costo de vida en tiempos de pandemia; otro aspecto que se considera es la violencia física y la infidelidad de la pareja, que aquejan la desintegración de la familia, y la violencia emocional trae consigo el bajo rendimiento académico en los niveles de educación, primaria, secundaria y superior en la provincia de Puno.<hr/>ABSTRACT Violence is considered as a form of exercise of power that facilitates the domination of submission to the person, it is expressed from the social, cultural, economic and public health dimension. In the southern zone of the department of Puno, most women make decisions regarding family economic distribution in their homes, in any case there is a form of invisibility of violence indistinctly. The objective is to explain the forms of domestic violence and family disintegration in times of COVID-19 in the province of Puno. The methodology is quantitative cut, non-experimental design and correlational type, for such research the deductive method was used, for this case the SPSS statistical design was applied. The results are based on the economic violence and abandonment of the couple that affect homes due to lack of work and the cost of living in times of pandemic, another aspect that is considered is the physical violence and infidelity of the couple that afflict the family disintegration and emotional violence brings with it low academic performance at the levels of education, primary, secondary and higher in the province of Puno. <![CDATA[Vivencias sobre el acoso sexual callejero: estudio descriptivo en una muestra de mujeres que cursan la educación superior en Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El acoso sexual callejero es una forma de acoso que consiste en comentarios indeseables, silbidos y otras acciones en espacios públicos, generalmente dirigidos hacia personas desconocidas por el acosador. Es una problemática social que atañe a las mujeres universitarias cubanas. Por ello, el objetivo de esta investigación fue describir la percepción del acoso sexual callejero en estudiantes femeninas de universidades cubanas, a partir de sus experiencias de vida. Se empleó un diseño cuantitativo, transversal de alcance descriptivo, mediante una encuesta en línea que empleó Google Forms® y el Cuestionario de Acoso Sexual Callejero. La muestra estuvo conformada por 300 mujeres pertenecientes a 9 instituciones de enseñanza superior del país. El tipo de acoso más presente fue el verbal/gestual; además, hubo poca presencia del acoso indirecto y del acoso físico/invasivo. Se propone desarrollar estudios posteriores que integren diversas variables sociales que pueden influir en este fenómeno, así como programas de concientización sobre su existencia e impacto.<hr/>ABSTRACT Street sexual harassment consists of unwanted comments, whistling and other actions in public spaces, generally directed towards people unknown to the harasser. It is a social problem that concerns Cuban university women, which is why the objective of this research is to describe the perception of street sexual harassment in female students of Cuban universities based on their life experiences. A quantitative, cross-sectional design of descriptive scope was used by means of an online survey using Google Forms®, using the Street Sexual Harassment Questionnaire. The sample consisted of 300 women belonging to 9 institutions of higher education in the country. It was found that the most common type of harassment was verbal/gestural harassment, in addition, there was a low presence of indirect harassment and physical/invasive harassment. It is proposed to develop further studies that integrate various social variables that may influence this phenomenon, in addition to awareness programs on its existence and impact. <![CDATA[Los primeros auxilios para situación de desastre: necesidad de preparación para los líderes comunitarios formales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La preparación de líderes comunitarios formales en los primeros auxilios para situación de desastre constituye un proceso pertinente para el desarrollo sostenible, por lo que se tuvo como objetivo diseñar una estrategia pedagógica para el proceso de preparación de líderes comunitarios formales en los primeros auxilios para situación de desastre. La metodología de investigación fue tipo cualitativo y descriptiva, que asumió el método dialéctico-materialista. Los métodos del nivel teórico permitieron realizar una sistematización de los referentes teóricos; los del nivel empírico facilitaron diagnosticar la situación real y actual, y los estadísticos proporcionaron la comprensión del nivel situacional del proceso. El resultado es una estrategia pedagógica que se fundamenta en el principio del carácter sistémico y se materializa en la práctica educativa, a través de un programa de estudio, un sistema de talleres y un Fórum Científico para socializar los efectos del proceso de preparación, por lo que constituyó un producto científico para la preparación de líderes comunitarios formales en los primeros auxilios para situación de desastre y así contribuir al cumplimento de un importante eslabón del Programa de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible, la Tarea Vida así como de la Directiva 1/2022 para la reducción del riesgo de desastre.<hr/>ABSTRACT The preparation of formal community leaders in first aid for disaster situations constitutes a relevant process for Sustainable Development; whose objective is to design a pedagogical strategy for the process of preparing formal community leaders in first aid for disaster situations; The research methodology is a qualitative and descriptive type that assumed the Dialectical Materialist Method, which bases methods at the theoretical level that allowed for a systematization of the theoretical references, those at the empirical level facilitated diagnosing the real and current situation, and the statisticians provided understanding. from the situational level of the process. The result is a pedagogical strategy that is based on the principle of systemic character and is materialized in educational practice, through a study program, a system of workshops and a Scientific Forum to socialize the effects of the preparation process, therefore which constituted a scientific product for the preparation of formal community leaders in first aid for disaster situations and thus contribute to the fulfillment of an important link in the Environmental Education Program for Sustainable Development, the Life Task as well as Directive 1/ 2022 for disaster risk reduction. <![CDATA[Prácticas educativas de familias monoparentales femeninas con hijos(as) en edad escolar: estudios de caso]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación aborda el tema de las prácticas educativas familiares, las cuales se han modificado ante las demandas de un mundo cambiante, por lo que han emergido nuevas formas de guiar y orientar a los hijos(as). En el presente estudio se contextualizan las prácticas educativas en familias monoparentales de jefatura femenina, por ser una tipología familiar en aumento en Cuba, con dinámicas que implican retos significativos para las jefas de hogar, quienes deben conciliar el desempeño de su rol con la educación de la descendencia. Los resultados tributan a una caracterización de las prácticas educativas en familias monoparentales femeninas, donde subyace una amplia heterogeneidad, manifestada en diversos perfiles de monoparentalidad y sistemas de prácticas educativas, que tienden a configuraciones al entrecruzarlas con factores económicos, psicológicos y culturales de las familias. Ello permite orientar los resultados de la investigación a políticas sociales que ayuden a estas familias.<hr/>ABSTRACT The research addresses the issue of family educational practices, which have been modified in the face of the demands of a changing world, which is why new ways of guiding and directing children have emerged. This study contextualizes educational practices in single parent families headed by women, as this is a family typology on the rise in Cuba, with dynamics that imply significant challenges for female heads of household, who must reconcile the performance of their role with the education of their offspring. The results contribute to a characterization of educational practices in female single-parent families, where a wide heterogeneity underlies, manifested in diverse profiles of single-parenthood and systems of educational practices; which tend to configurations when intertwined with economic, psychological and cultural factors of the families. This makes it possible to orient the results of the research to social policies that help these families. <![CDATA[Percepción del espacio público bajo la teoría de James Gibson, hacia la necesidad del diseño gráfico en la arquitectura urbana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La importancia del uso del color en los espacios públicos es relevante para la percepción de las personas. El propósito de este trabajo se centró en estudiar la realidad de los usuarios de los espacios públicos de los parques de Norte de Santander, la Victoria y Mercedes Abrego de la ciudad de Cúcuta en Colombia, ya que en dichos lugares existe una carencia de su uso a nivel social y esta se ha distorsionado de acuerdo con la percepción de las personas que transitan por la zona. Este estudio se realizó en dos fases: la primera consistió en la aplicación de un cuestionario a una cantidad de personas comunes entre los tres parques. Al analizar las variables que influyen en las preguntas desde la perspectiva de la teoría de la percepción de James Gibson, se consideró una cantidad de personas comunes, para poder ver las relaciones entre las dimensiones estudiadas. Una segunda fase fue el análisis interpretativo de artículos de investigación de bases de impacto Scopus, para analizar antecedentes sobre el fenómeno de estudio y, posteriormente, describir relaciones entre los resultados de las dos fases. Entre los más considerables emergieron la falta de un mantenimiento por parte de los entes gubernamentales; no obstante, esto está vinculado al adecuado aprovechamiento del espacio por parte de las personas, entre otras consideraciones, el empleo del color se asocia a la falta de mejora en la percepción visual y, consecuentemente, a una respuesta insatisfactoria en el comportamiento de los usuarios.<hr/>ABSTRACT The importance of the use of color in public spaces is relevant to the perception of people, which is why the purpose of this research focused on studying the reality of users of public spaces in the parks of Santander, La Victoria and Mercedes Abrego from the city of Cúcuta in Colombia, since in these places there is a lack of use of these spaces at the social level, and it has been distorted how the people who pass by conceive these places. This study was carried out in two phases, the first consisted in the application of a questionnaire to a number of common people between the three parks, considering variables for the questions based on James Gibson's theory of perception, a number of common people, with this to be able to see the relationships between the dimensions studied, and a second phase with the interpretive analysis of Scopus impact database research articles, to analyze background information on the study phenomenon and subsequently describe relationships between the results of the two phases. Among the most considerable results emerged the lack of maintenance by government entities, however, this is related to the good use of the place by people, among other things the use of color as a lack of improvement of visual perception. and with this respond to the best behaviors of users. <![CDATA[La realidad aumentada como tecnología emergente en función del aprendizaje colaborativo en la asignatura Didáctica de las Matemáticas de la carrera de Educación Básica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la actualidad una de las áreas de suma importancia es el empleo de las tecnologías de la información y las comunicaciones; en particular, la realidad aumentada es poco utilizada como herramienta y recurso de este tipo, que requiere incorporarse a la formación de los futuros docentes de Matemática de la enseñanza básica, desde una perspectiva colaborativa. El propósito del estudio se concretó en la elaboración de una propuesta de procedimientos metodológicos para el uso de la realidad aumentada como tecnología educativa emergente, que contribuya el desarrollo del aprendizaje colaborativo en el proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Didáctica de las Matemáticas del sexto semestre, de la carrera Educación Básica de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Se utilizó un enfoque mixto, de tipo explicativa, con un diseño no experimental, con una muestra de 135 estudiantes y tres docentes que impartían la asignatura Didáctica de las Matemáticas en dicha ca carrera de la Universidad Técnica de Manabí. La propuesta de procedimientos metodológicos refleja una secuencia que garantiza al docente la posibilidad de desarrollar sus clases con el uso de la realidad aumentada, como herramientas que forman parte del trabajo colaborativo. Fue reconocida como adecuada y pertinente por los especialistas que la examinaron.<hr/>ABSTRACT At present, one of the most important areas is the use of ICT, in particular, augmented reality is little used as a tool and resource of this type, which needs to be incorporated into the training of future Mathematics teachers of Education. Basic, from a collaborative perspective. The purpose of the study was materialized in the elaboration of a proposal of methodological procedures for the use of augmented reality as an emerging educational technology, which contributes to the development of collaborative learning in the teaching-learning process of the Mathematics Didactics subject of the sixth semester, of the Basic Education career of the Faculty of Philosophy, Letters and Educational Sciences. A mixed approach was used, of an explanatory type, with a non-experimental design, with a sample of 135 students and 3 teachers who teach the Didactics of Mathematics subject in said UTM career. The proposed methodological procedures reflect a sequence that guarantees the teacher the possibility of developing their classes with the use of augmented reality as tools that are part of collaborative work. It was recognized as adequate and pertinent by the specialists who examined it. <![CDATA[La Educación Ambiental. Un Reto para la universidad de estos tiempos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Con la aprobación, por las Naciones Unidas, de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, aumenta la vigencia y se le da un nuevo impulso a la necesidad de una educación relativa al ambiente, lo que constituye un reto para las universidades, como máximas responsables de la formación de profesionales en correspondencia con las necesidades sociales, el presente artículo tuvo como objetivo proponer una metodología para el perfeccionamiento del proceso de educación ambiental en la asignatura metabolismo nutrición. El proceso investigativo se apoya en la integración de métodos teóricos y empíricos que asumen como enfoque general el método dialéctico-materialista para el estudio del proceso de educación ambiental, la determinación de las actividades y las principales relaciones dialécticas entre ellas. La propuesta, además del aporte cognoscitivo, fomentó la participación activa de estudiantes y profesores, un mejor desenvolvimiento profesional, así como su contribución a la preservación de la salud individual, familiar y comunitaria.<hr/>ABSTRACT: With the approval, by the United Nations, of the 2030 Agenda for Sustainable Development, the validity increases and a new impetus is given to the need for an education related to the environment, constituting a challenge for universities, as those most responsible for training of professionals in correspondence with social needs, this article aims to propose a methodology for the improvement of the environmental education process in the nutrition metabolism subject. The investigative process is based on the integration of theoretical and empirical methods that assume as a general approach the dialectical-materialist method for the study of the environmental education process, the determination of the activities and the main dialectical relationships between them. The proposal, in addition to the cognitive contribution, encouraged the active participation of students and teachers, a better professional development as well as their contribution to the preservation of individual, family and community health. <![CDATA[Evaluación de la vulnerabilidad estructural por derrumbes y hundimientos cársicos en el municipio Sierra de Cubitas, Camagüey]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación tributa a la realización de los estudios de Peligro, Vulnerabilidad y Riesgo (PVR) que se desarrollan en Cuba. Su objetivo fundamental fue evaluar la vulnerabilidad estructural ante hundimientos del suelo por desplome de cavernas en el municipio Sierra de Cubitas, provincia Camagüey. Se realiza la fundamentación teórica y evaluación en el área de estudio a partir de la propuesta de cálculo; se aporta el concepto de “vulnerabilidad estructural” ante hundimientos del suelo por desplome de cavernas, y nuevas herramientas para su análisis y mejor enfrentamiento ante el peligro de origen natural geológico. Se establecen prioridades e incorporación de medidas integradoras para la etapa preventiva en las proyecciones y planes económicos futuros, la contribución para la toma de decisiones en las diferentes etapas del proceso constructivo. A partir de los resultados obtenidos, se actualizan los planes de las entidades y zonas de defensa, para establecer sistemas de alerta temprana ante las afectaciones que se pueden producir al patrimonio construido y la necesidad del conocimiento del fenómeno para obras a proyectar; la preservación de la calidad de los recursos acuíferos subterráneos, la gestión para la reducción del riesgo a nivel local, la capacitación, divulgación y sensibilización de la población para elevar la percepción del riesgo, que pueda servir como referente para otras investigaciones. La propuesta se valora mediante el criterio de los expertos, lo que indica su pertinencia en la evaluación de la vulnerabilidad estructural y la prevención o mitigación de los eventos naturales.<hr/>ABSTRACT The research is subject to the studies of Hazard, Vulnerability and Risk (PVR) that are developed in Cuba and as a fundamental objective: to evaluate the structural vulnerability to soil subsidence due to the collapse of cavern in the municipality of Sierra de Cubitas, Camagüey province. The theoretical foundation and assessment in the study area based on the proposed calculation; the concept of structural vulnerability contributed to soil subsidence due to cavern collapses and new tools for analysis and better confrontation with the danger of natural origin geological. It establishes priorities and incorporates integrative measures for the preventive stage in the future economic plans and plans, the contribution to decision making in the different stages of the construction process. From the results obtained; the plans of the entities and defense zones are updated so as to establish early warning systems in view of the damage that can be caused to the built heritage and the need to know the phenomenon for works to be projected; preservation of the quality of groundwater resources; management for risk reduction at the local level; the training, dissemination and sensitization of the population to raise the perception of risk and serve as a reference for another research. The proposal is assessed based on expert judgment, indicating its relevance in the assessment of structural vulnerability and the prevention or mitigation of natural events. <![CDATA[Evaluación de una intervención educativa sobre etiquetado nutrimental en estudiantes de ciencias de la salud]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo fue evaluar una intervención educativa elaborada en Tik Tok sobre los conocimientos en etiquetado nutrimental en estudiantes universitarios pertenecientes al área de ciencias de la salud de una universidad pública de México. La intervención educativa fue aplicada a 75 estudiantes de ciencias de la salud. Se aplicó una encuesta de 16 ítems antes y después de la intervención, la cual estuvo conformada por 8 videos elaborados en la plataforma de TikTok. Para verificar la normalidad de los datos se empleó la prueba Kolmogorov-Smirnov. La efectividad de esta estrategia educativa se midió con la prueba Wilcoxon y, para comparar las medias de cada licenciatura, se utilizó la prueba Kruskal-Wallis. Antes de la intervención, el 62,7 % de los universitarios obtuvo un grado bueno de conocimiento en el etiquetado; posteriormente, aumentó a 81,3 % (p &lt; 0,001). La intervención educativa sobre etiquetado aumentó favorablemente la comprensión de la información nutrimental en los estudiantes del área de ciencias de la salud.<hr/>ABSTRACT Objective: To evaluate an educational intervention elaborated in Tik Tok, on the knowledge in nutritional labeling in university students belonging to the area of health sciences of a public university in Mexico. Methods: The educational intervention was applied to 75 health science students. A 16-item survey was applied before and after the intervention, which consisted of 8 videos made on the TikTok platform. To verify the normality of the data, the Kolmogorov-Smirnov test was used, the effectiveness of this educational strategy was measured with the Wilcoxon test, and the Kruskal-Wallis test was used to compare the means of each degree. Results: Before the intervention, 62.7% of the university students obtained a good labeling knowledge, later, it increased to 81.3% (p&lt;0.001). Conclusions: The educational intervention on labeling favorably increased the understanding of nutritional information in the students of the area of health sciences. <![CDATA[Formación educativa de hábitos y estilos de vida saludable mediante estrategias didácticas con enfoque humanista]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La apuesta formativa de los hábitos y estilo de vida saludable bajo el enfoque humanista está encaminada a favorecer la conciencia del acto pedagógico establecido por el docente en el contexto escolar y orientarlo para ofrecer oportunidades desde la experiencia educativa hacia la significatividad de las prácticas en nuevos escenarios. Los ambientes escolares en pocas ocasiones asumen la aplicación de estrategias que promuevan prácticas saludables, lo cual ha conllevado a proliferar las enfermedades crónicas no transmisibles, y ha disminuido la calidad de salud, así como la esperanza de vida en estudiantes con edades incluso menores de 15 años. A partir de este panorama, se comprenden a continuación planteamientos reflexivos conducentes reconocer estrategias didácticas con enfoque humanista, dirigidas por los docentes para la adecuada formación educativa de hábitos y estilos de vida saludable. El contexto se conformó por la Institución Educativa General Santander, Villa del Rosario, Departamento Norte de Santander, mediante una metodología cualitativa bajo el método de etnográfica educativa. Los informantes clave se conformaron por el rector de la institución y cinco docentes, en efecto, se asumieron criterios de selección como: cinco años como mínimo de labor en la institución y mantener experiencias previas sobre aplicación de estrategias didácticas basadas en formación de hábitos y estilos de vida saludable. Para la recolección de los datos se construyó un guion de entrevista semiestructurada. Se aplicó a los informantes clave y se realizó un análisis de información mediante triangulación. El proceso permite reflexionar que los docentes requieren asumir la formación desde una postura humanista concentrada en proteger la vida, la salud integral y administrar el conocimiento significativamente.<hr/>ABSTRACT The formative commitment of the habits and healthy lifestyle under the humanistic approach, is aimed at promoting awareness of the pedagogical act established by the teacher in the school context and guiding to offer opportunities from the educational experience towards the significance of the practices in new scenarios. School environments rarely assume the application of strategies that promote healthy practices, which has led to the proliferation of Non-Communicable Chronic Diseases, decreasing the quality of health, as well as the life expectancy in students with ages even under 15 years. Occupying this panorama, reflective approaches leading to orient educational strategies aimed at teachers for the adequate educational training of Habits and Healthy Lifestyles are understood below. The context was formed by the Santander General Educational Institution, Villa del Rosario, Norte de Santander Department, awarding an educational ethnographic methodology to cover as phases: approach to reality, information gathering and information analysis. The process allows reflection: teachers need to assume training from a humanistic stance focused on protecting life, comprehensive health, and managing knowledge significantly. <![CDATA[Gestión del conocimiento en hoteles del destino Holguín: exploración de factores clave y buenas prácticas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la actualidad, la disrupción tecnológica, los cambios en el comportamiento de los turistas y en la competencia a nivel global ponderan el rol de la gestión del conocimiento en el sector de la hospitalidad. El objetivo de la presente investigación fue evaluar la percepción de los empleados de los hoteles del destino Holguín sobre la gestión del conocimiento. La metodología empleada resultó cuantitativa y de carácter descriptiva. Mediante encuesta, que se aplicó a una muestra de 115 empleados, se constató que existe una percepción positiva con respecto a los seis factores analizados: formación y desarrollo, tecnología e infraestructura, procesos y procedimientos en la gestión del conocimiento y desempeño y cultura organizacional recibieron puntuaciones medias superiores a 4, mientras que comunicación y colaboración e innovación y transformación alcanzaron una menor puntuación. Finalmente, se puede inferir que los factores analizados ejercen una influencia positiva en la gestión del conocimiento en los hoteles del destino turístico Holguín; no obstante, existen reservas que deben ser tenidas en cuenta.<hr/>ABSTRACT: Currently, technological disruption, changes in the behavior of tourists and in competition at a global level, are increasing the role of knowledge management in the hospitality sector. The objective of this research is to evaluate the perception of hotel employees of Holguin destination on knowledge management. This is a quantitative and descriptive research. By means of a survey applied to a sample of 115 employees, it was found that there is a positive perception regarding the 6 factors analyzed. Factors such as: training and development, technology and infrastructure, processes and procedures in knowledge management and performance and organizational culture receive average scores above 4, while communication and collaboration and innovation and transformation achieve a lower score. Finally, it can be inferred that the factors analyzed have a positive influence on knowledge management in the hotels of the Holguin tourist destination, however, there are reservations that should be taken into account. <![CDATA[La negación de lo innegable. Una mirada al negacionismo ambiental en Estados Unidos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100025&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Acerca del cambio climático, de la incidencia antropogénica en su desarrollo, de sus inminentes consecuencias y la necesidad de adoptar medidas urgentes que nos lleven a mitigar sus efectos y adaptarnos, existe en el mundo un notable y creciente consenso. Sin embargo, alrededor de este tema se ha formado un grupo muy heterogéneo, para nada despreciable y sí muy influyente de “escépticos, “opositores” o “negacionistas” empeñados en desacreditar toda la información científica y toda la evidencia que la naturaleza se encarga de aportar. En muchos países se han desplegado grupos como estos, pero en Estados Unidos, desde las instituciones federales y hasta los ciudadanos comunes, estos escépticos, opositores o negacionistas, se han posicionado para, desde sus perspectivas y su poder, defender los intereses de los que, a ultranza, ponen por encima de la sostenibilidad del mundo, de su sobrevivencia, los beneficios que obtienen las grandes industrias de la energía fósil y otros invasores del medio ambiente. Esta situación se acrecentó con la llegada de Donald Trump a la Casa Blanca. Su posición negacionista se hizo evidente desde la propia campaña presidencial. Este trabajo propone un acercamiento a esta tendencia, que se ha convertido en un discurso propio de la derecha más conservadora, en especial en Estados Unidos y que, aun con la fuerza del movimiento ambientalista mundial, ha desplegado mucho poder en aras de lograr desmontar todas las acciones políticas que se despliegan para enfrentar el cambio climático<hr/>ABSTRACT About the climatic change, of the incidence anthropogenic in his development, of his imminent consequences and the need to embrace urgent measures that lead to mitigate us his effects and to adapt us, a notable and increasing consent exists in the world. However, about this theme has instructed a very heterogeneous group itself, for despicable nothing and if very influential of skeptics, “opponents or (T. Boykoff, Maxwell, 2015) stubbornly determined refusing in discrediting all of the scientific information and all the proof that it is taken upon oneself to nature contribute.The groups like these have opened out at many countries, but in the United States from the federal institutions and to the common citizens, these skeptics, opponents or negacionistas, they have placed themselves stops, from his perspectives and his power, defending the interests of them than, to the death, lay eggs for on the worldly sustainability, of his survival, the benefits that the fossil and another invaders of the ambient midway obtain the energy's big industries.This situation increased with Donald Trump's arrival home White Note itself. His position negacionista became evident from the own presidential campaign. We intend to have an approach to this tendency that has become an own discourse of the most conservative right hand with this work, especially in the United States and then, even with the force of the movement worldwide environmentalist, a lot of power for the sake of achieving to dismount all the politic stock that open out to confront the climatic change has deployed. <![CDATA[Análisis bibliométrico de las producciones científicas sobre identidades virtuales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100026&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La teoría de las identidades sociales revolucionó la psicología social en su momento, con mayor énfasis en los condicionantes estructurales y las configuraciones subjetivas generadas desde interacciones inter- e intragrupales, también intrapsíquicas. Las redes sociales, que se presentan como otro espacio de socialización, convocan por sus algoritmos a la formación de identidades. Con la intención de identificar la producción científica al respecto, se procedió a realizar un análisis bibliométrico del término en las plataformas Web of Science y SciELO, entre 2000 y 2019. Ofrece orientación con respecto a la actualidad del tema, los autores de referencia, los temas de investigación, las zonas geográficas donde tienen lugar las investigaciones y las universidades en liderazgo. Invita, indirectamente, a repensar la inserción en el mundo digital.<hr/>ABSTRACT The theory of social identities revolutionized social psychology at the time, placing greater emphasis on structural determining factors and subjective configurations generated from inter- and intra-group interactions, also intrapsychic. Social networks, which are presented as another space for socialization, call for the formation of identities through their algorithms. With the intention of identifying scientific production in this regard, a bibliometric analysis of the term was carried out on the Web of Science and SciELO platforms, between 2000 and 2019. It offers guidance regarding the topicality of the topic, reference authors, research topics, geographical areas where leadership research and universities take place. It invites, indirectly, to rethink insertion in the digital world. <![CDATA[Crisis civilizatoria, colonialidad de la naturaleza y extractivismo: imbricaciones y reflexiones sobre la pandemia<sup>*</sup>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100027&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo se discute sobre la génesis de la pandemia desde la mirada crítica que la comprende como síntoma de la crisis civilizatoria; con ello, las intersecciones entre las sujeciones impuestas por el sistema del capital mediante su lógica de maximización de ganancias y la colonialidad de la naturaleza, que la relega a espacio subalterno a ser explotado sin distinción de régimen. Estos procesos están insertos en dinámicas extractivas, que configuran la matriz productiva dominante, la cual, marcada por la apropiación/expropiación de bienes comunes tangibles e intangibles, se erige como su catalizador.<hr/>ABSTRACT The genesis of the pandemic is discussed from a critical perspective that understands it as a symptom of the crisis of civilization. With this, the intersections between the restraints imposed by the capital system through its logic of profit maximization and the coloniality of nature, which relegates it to a subaltern space to be exploited without distinction of regime. These processes, inserted in extractive dynamics that configure the dominant productive matrix. Which, marked by the appropriation/expropriation of tangible and intangible common goods, stands as its catalyst. <![CDATA[Hábitos y consumo cultural en Guanajuato, México: un estudio en tiempos de pandemia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100028&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El artículo brinda un panorama acerca de cómo cambiaron los hábitos y el consumo cultural en Guanajuato, México, a consecuencia del confinamiento por COVID-19. El sustento del trabajo se desarrolló a partir de interpretaciones socioantropológicas sobre el “hábito” y el “consumo”. En lo metodológico, se analizaron, cuantitativa y cualitativamente, datos de la Encuesta Nacional sobre Hábitos y Consumo Cultural 2020. Entre los resultados se tiene que la oferta cultural atraviesa por procesos de reingeniería, donde las actividades tuvieron que diversificarse, transformarse y llevarse a otras plataformas (online); adicionalmente, las opciones estuvieron condicionadas por el semáforo epidemiológico, por asimetrías económicas y por la desigualdad de oportunidades sociales.<hr/>ABSTRACT: The article provides an overview of how cultural habits and consumption have changed in Guanajuato, Mexico; as a consequence of the confinement by COVID-19; the support of the work was developed from socioanthropological interpretations about "habit" and "consumption"; methodologically, data from the 2020 National Survey on Habits and Cultural Consumption was analyzed quantitatively and qualitatively; among the results it is found that the cultural offer goes through reengineering processes in which the activities had to be diversified, transformed and taken to other platforms (online), additionally, the options were conditioned by the epidemiological traffic light, by economic asymmetries and by the inequality of social opportunities. <![CDATA[Deporte y acceso a espacios públicos como elementos favorecedores del desarrollo social]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100029&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El deporte como actividad física de ocio puede ser observado como una herramienta no solo para el bienestar, sino para el propio cambio social. A pesar de la conciencia generalizada sobre los beneficios de la actividad física regular, en México más de la mitad de la población reconoce que no hace ejercicio. En este trabajo se estableció como objetivo describir cómo la práctica deportiva contribuye al desarrollo social, al identificar la relevancia del acceso a los espacios públicos adecuados para ello. El estudio se realizó en la localidad de San Andrés Azumiatla, junta auxiliar del municipio de Puebla, catalogada con un alto grado de marginación y rezago social; se abordó como un estudio de caso, mediante la observación y las entrevistas semiestructuradas. Los resultados muestran que la población expresa su apertura e interés hacia la práctica deportiva, percibe sus beneficios y reconoce la potencialidad del fortalecimiento de las redes sociales a través del deporte; lo que justifica, a su vez, la escasez de tiempo libre, y señala la precariedad y el déficit de espacios necesarios para su ejercicio.<hr/>ABSTRACT Sport as a leisure physical activity can be seen as a tool not only for well-being, but also for social change itself. Despite widespread awareness of the benefits of regular physical activity, in Mexico more than half of the population acknowledges that they do not exercise. In this work, the objective was to describe how sports practice contributes to social development, identifying the relevance of access to public spaces suitable for it. The study was carried out in the town of San Andrés Azumiatla, Puebla, a place that is cataloged with a high degree of marginalization and social gap. It was approached as a case study, through observation and semi-structured interviews. The results show that the population expresses its openness and interest in practicing sports, perceives its benefits and recognizes the potential of strengthening social networks through sports; justifying, as well, the shortage of free time and pointing out the precariousness and lack of spaces necessary for its exercise. <![CDATA[Jóvenes como beneficiarios de políticas sociales… ¿participan? Estudio a partir del proyecto PROFET]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100030&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: La presente investigación analiza las percepciones sociales sobre el proyecto PROFET de jóvenes beneficiarios pertenecientes a los institutos tecnológicos José Martí y Rubén Martínez Villena del municipio Boyeros de la provincia La Habana, a través de un diseño mixto de triangulación concurrente. Los resultados encontrados expresan que prácticamente la totalidad de los jóvenes beneficiarios estudiados participan desde una posición pasiva en el proyecto, y existen diferentes posiciones con respecto al conocimiento y el vínculo afectivo-valorativo sobre este, donde categorías como tipo de ocupación, sector de estudio y color de la piel, vienen a denotar la gran mayoría de las diferencias encontradas en las percepciones sociales. Dentro de las transformaciones necesarias a realizarse, sobresalen la necesidad de aplicar una estrategia de comunicación del proyecto en clave de beneficiarios y la necesidad de concretar vínculos locales intersectoriales (educativo/laboral/gubernamental) realmente viables y funcionales, que traspasen el carácter formal y burocrático que ha estado presente hasta el momento, al menos, en estos dos escenarios estudiados.<hr/>ABSTRACT: This research analyzes the social perceptions about the PROFET project of young beneficiaries belonging to the José Martí and Rubén Martínez Villena technological institutes of the Boyeros municipality of Havana province, through a mixed design of concurrent triangulation. The results show that practically all of the young beneficiaries studied participate from a passive position in the project, and there are different positions regarding knowledge and the affective-evaluative bond about it, where categories such as type of occupation, sector of study and skin color, come to denote the vast majority of the differences found in social perceptions. Among the necessary transformations to be carried out, it appears the need to apply a project communication strategy in terms of beneficiaries and the need to specific local cross-sectoral linkages (educational /labor /governmental) really viable and functional, which go beyond the formal and bureaucratic character that has been present so far, at least, in these two scenarios studied. <![CDATA[Hugo Chávez y la construcción de un liderazgo estético político emancipador en América Latina]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100031&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: La utilización de elementos, códigos, resortes, signos, etcétera, de carácter estético y artístico en el ejercicio de Gobierno, constituye hoy una necesidad y un apremio impostergable para los liderazgos progresistas, socialistas o de izquierda que ya existen en América Latina y para aquellos nuevos que puedan surgir. Este fenómeno, conocido como “estetización de la política”, constituyó uno de los pilares básicos sobre los cuales se levantó la obra total del Comandante Chávez, y su pensamiento y praxis revolucionaria. La constatación del fenómeno “estetización de la política” en la gestión de Gobierno de Hugo Chávez se convierte en un referente valioso, útil y necesario para la construcción de un liderazgo estético político emancipador en nuestra región. Frente a los intentos de recolonización cultural de nuestros pueblos, impulsados desde los centros del poder hegemónico global, se hace necesaria la construcción de liderazgos políticos progresistas que tengan la capacidad de utilizar, de manera eficaz, sistemática y creadora, la amplia variedad de elementos, códigos, resortes, signos, etcétera, de carácter estético y artístico que se originan en el movimiento de la realidad histórica y social, en función de consolidar el proceso de plena y definitiva emancipación que, desde hace años y en múltiples frentes, se viene gestando en América Latina.<hr/>ABSTRACT: The use of elements, codes, springs, signs, etc., of an aesthetic and artistic nature in the exercise of government constitutes today a necessity and an urgent need for progressive, socialist or left-wing leaderships that already exist in Latin America and for those new ones. that may arise. This phenomenon, known as the aestheticization of politics, constituted one of the basic pillars on which the total work of Commander Chávez was built, his thought and revolutionary praxis. The confirmation of the phenomenon of aestheticization of politics in the government of Hugo Chávez becomes a valuable, useful and necessary reference for the construction of an emancipatory political aesthetic leadership in our region. Faced with the attempts of cultural recolonization of our peoples, promoted from the centers of global hegemonic power, it is necessary to build progressive political leaderships that have the capacity to use, in an effective, systematic and creative way, the wide variety of elements, codes, springs, signs, etc., of an aesthetic and artistic nature that originate in the movement of historical and social reality, in order to consolidate the process of full and definitive emancipation that, for years and on multiple fronts, has been brewing in Latin America <![CDATA[Gestión turística del patrimonio cultural del Estadio Latinoamericano. Propuesta de programa]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100032&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El artículo aborda las potencialidades del património cultural, devenido de los sucesos que han tenido lugar durante los 75 años de existencia del Estadio Latinoamericano. La importancia del patrimonio cultural es cada vez más evidente, debido a sus múltiples interacciones, usos y significados en el devenir histórico de los pueblos. En gran medida, esto obedece a que la cultura adquiere mayor relevancia como dimensión clave en los procesos de desarrollo. Se destaca cómo el desarrollo del turismo cultural trae consigo la posibilidad de mejorar los ingresos económicos de la institución y, a la vez, convertirlos en oportunidades para la conservación de su património. Se socializa sobre las carencias y ventajas identificadas, que permitan gestionar este patrimonio cultural con interés turístico. Tiene como objetivo proponer un programa de gestión turística del património cultural para mostrar su valía en función del desarrollo local. Además, se propone un plan de acciones que garantizará estar en condiciones de visibilizar los valores del patrimonio cultural que posee.<hr/>ABSTRACT: The article addresses the potential of cultural heritage, resulting from the events that have taken place during the 75 years of existence of the Latin American Stadium. The importance of cultural heritage is increasingly evident due to its multiple interactions, uses and meanings in the historical evolution of peoples. To a large extent, this is due to the fact that culture acquires greater relevance as a key dimension in development processes. It stands out how the development of cultural tourism brings with it the possibility of improving the economic income of the institution and at the same time turning them into opportunities for the conservation of its heritage. It is socialized on the shortcomings and advantages identified that allow managing this cultural heritage with tourist interest. It aims to propose a tourism management program of cultural heritage to show its value in terms of local development. In addition, an action plan is proposed that will guarantee being able to make visible the values of the cultural heritage it possesses. <![CDATA[La educación física y el deporte como respuesta educativa para el posconflicto en Colombia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100033&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El presente artículo tiene como objetivo exponer información que consolide a la educación física y el deporte como una respuesta educativa para el posconflicto en Colombia. En este sentido, se expone la difícil situación social en la que se encuentra la construcción de la paz en el marco del posconflicto. A partir de esta, se recalcó el papel fundamental de la educación para lograr este propósito tan anhelado por la población colombiana; posteriormente, en el manuscrito se desglosó de forma jerárquica sobre el porqué estas áreas son de vital importancia para lograr la enseñanza de valores, la ciudadanía y la resolución de conflictos, los cuales son esenciales para alcanzar una paz estable y duradera en el posconflicto en Colombia.<hr/>ABSTRACT: The objective of this article is to present information that contributes to the consolidation of physical education and sport as an educational response for the post-conflict period in Colombia. In this sense, the difficult social situation in which the construction of peace in the post-conflict framework is exposed, from this the fundamental role of education was emphasized to achieve this purpose so longed for by the Colombian population, and later in the manuscript it was broken down in a hierarchical way on why these areas are of vital importance to achieve the teaching of values, citizenship and conflict resolution, which are essential to achieve a stable and lasting peace in the post-conflict period in Colombia. <![CDATA[El espejo del machismo en una asociación de mujeres campesinas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100034&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La convivencia social diaria en una asociación rural de mujeres yuqueras es generadora de violencia intra- e intergénero como reproducción de su formación cultural “normadas”, socializadas, aceptadas y arraigada en su imaginario y subconsciente hasta convertirlo en algo natural que no tiene comprensión ni contestatario en las relaciones entre las mujeres que forman parte de esta rallandería. El discurso cultural atribuido a esa violencia, y las implicaciones que este tiene sobre las identidades de su propio género-poder, está dado por su nivel académico, edad, relación social y económico, que provoca dominación y opresión. La metodología empleada fue de corte cuanti-cualitativo, a través de encuestas y entrevistas a todas las socias y técnicos más informantes clave. Los resultados demostraron que la cotidianidad y la relación frecuente apuntan hacia la invisibilización social de la violencia, las múltiples formas de control y presión social y familiar, donde las contradicciones se generan en la reproducción de relaciones asimétricas entre mujeres hacia el interior de sus hogares, entre ellas y la comunidad, y los técnicos no estaban preparados para trabajar con mujeres. La investigación tuvo como objetivo determinar que el crecimiento económico provoca asimetrías y resquebrajamiento en sus relaciones al final de la intervención externa.<hr/>ABSTRACT The daily social coexistence in a rural association of yuquera women is a generator of intra and inter gender violence as a reproduction of their "normed" cultural formation, socialized, accepted and rooted in their imaginary and subconscious until it becomes something natural that has no understanding or opposition. in the relations between the women who are part of this ranlanderia, the cultural discourse attributed to this violence, and the implications that it has on their own gender identities-power, is given by their academic level, age, social relationship and economic causing domination and oppression. The methodology used is quantitative-qualitative through surveys and interviews with all the members and technicians plus key informants, the results showed that daily life and frequent relationships point towards the social invisibility of violence, the multiple forms of control and social and family pressure, where the contradictions are generated in the reproduction of asymmetrical relationships between women within their homes, between them and the community and, the technicians were not prepared to work with women, research that aims to determine that the economic growth causes asymmetries and breakdown in their relations at the end of external intervention. <![CDATA[La superación para docentes del turismo en el tratamiento a la discriminación por color de la piel]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100035&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Las exigencias de superación para la formación continua a los docentes del sector turístico van enfocadas a desempeñar un importante papel, donde la actualización de los conocimientos, la formación permanente de valores, el respeto ético a los seres humanos, las capacidades de emprendimiento son necesarios para afrontar los retos del futuro. La investigación es de tipo cualitativa, descriptiva, longitudinal prospectiva y de campo. Como resultado se presenta la propuesta de una estrategia de superación cuyo fin es el mejoramiento del desempeño de los docentes de turismo en el tratamiento a la discriminación por color de la piel. Los resultados están a tono con los objetivos y normativas generales del Ministerio de Educación Superior desde la Teoría de la Educación Avanzada. También responde a las orientaciones del Programa Nacional en contra del racismo y la discriminación racial, aprobado por la dirección del país en noviembre de 2019.<hr/>ABSTRACT: The improvement demands for continuous training of teachers in the tourism sector are focused on playing an important role, where the updating of knowledge, the permanent formation of values, ethical respect for human beings, entrepreneurship skills are necessary to face the challenges of the future. The research is qualitative, descriptive, longitudinal, prospective and field. As a result, the proposal of an improvement strategy is presented whose purpose is to improve the performance of tourism teachers in the treatment of discrimination based on skin color. The results are in line with the general objectives and regulations of the Ministry of Higher Education from the Theory of Advanced Education. It also responds to the guidelines of the National Program against racism and racial discrimination, approved by the country's leadership in November 2019. <![CDATA[Desarrollo, tecnología y sociedad, desdibujando las fronteras epistemológicas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322024000100036&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desarrollo, centro de amplios y profundos debates, tanto en el mundo académico como en la política, se erige como fenómeno multifactorial con un marcado carácter histórico. Posiciones éticas, históricas, filosóficas, económicas y ambientalistas constituyen factores determinantes en la consecución de propuestas de desarrollo más revolucionarias y contextualizadas a las realidades y necesidades de “los de abajo”. En este sentido, el artículo analiza los supuestos epistemológicos que han signado la relación ciencia, tecnología y sociedad en vínculo con los principales modelos de desarrollo, al tiempo que particulariza en el enfoque socio-técnico como apuesta a la democratización de las tecnologías. De igual manera, se profundiza en los referentes teóricos del desarrollo, sus esencias y apuestas, sus conexiones y desconexiones con las agendas tecno-científicas, la emergencia de nuevas propuestas orientadas al desarrollo humano sostenible y sus definiciones particulares desde la concepción del desarrollo.<hr/>ABSTRACT Development, the center of broad and profound debates, both in the academic world and in politics, stands as a multifactorial phenomenon with a marked historical character. Ethical, historical, philosophical, economic and environmental positions constitute determining factors in the achievement of more revolutionary development proposals and contextualized to the realities and needs of "those below". In this sense, the article analyzes the epistemological assumptions that have marked the relationship between science, technology and society in connection with the main models of development, while particularizing the socio-technical approach as a commitment to the democratization of technologies. In the same way, it delves into the theoretical references of development, its essences and commitments, its connections and disconnections with techno-scientific agendas, the emergence of new proposals aimed at sustainable human development and its particular definitions from the conception of development.