Scielo RSS <![CDATA[Economía y Desarrollo]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0252-858420140001&lang=pt vol. 151 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Words on the Seminaire for the 55th Aniversary of the First Plan of Economy in Cuba</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Cuba</b>: <b>A Transformation Comparative Balance</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito de este artículo es ofrecer una visión sumaria de las transformaciones ocurridas en Cuba en los dos años posteriores a la aprobación de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución, desde una perspectiva principalmente económica. Consta de cinco partes: una introducción; un primer epígrafe que intenta destacar cómo el proceso de actualización económica ha ganado en profundidad y alcance en la búsqueda de una definición propia del socialismo cubano; un segundo epígrafe que da argumentos sobre el tránsito ocurrido desde la administración de la crisis y la sobrevivencia hasta la definición de los caminos del desarrollo; un tercer epígrafe que evalúa los resultados en dos perspectivas: desde la dinámica del proceso mismo de cambios y desde los resultados económicos del país, para lo cual se examina el comportamiento de la economía nacional en los últimos años (aunque con restricciones debidas a la disponibilidad de datos); y unas brevísimas conclusiones.<hr/>This article is aimed at providing a brief summary of the process of transformations that have taken place in Cuba during the two last years, from a primarily point of view. The paper is made up of five parts: an introduction, a section devoted to highlight the way in which the economic upgrading process has gone deeper and has extended in search of a proper definition of Cuban Socialism; a second section which addresses the process as from the crisis management and survival, until the definition of the paths of development; a third section which assess the results as from two perspectives: the process of transformations, and the economic results of the country in the last years (though there are certain limits for the analysis due to data availability), and one last section with a brief conclusion. <![CDATA[<b>Monetary Planning: A Marxist Monetary Theory Approach</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo persigue identificar los principales puntos de consenso y disenso entre la teoría monetaria en Marx y la teoría cuantitativa del dinero, como contribución y motivación al debate sobre la necesidad y alcance de la planificación monetaria en la construcción socialista. El estudio permite concluir que la planificación monetaria en la construcción socialista debe velar por el cumplimiento de la ley de la cantidad de papel moneda necesaria en la circulación y la ley general de la circulación, de manera que garantice la función del dinero como medida del valor y, con ello, el cumplimiento de las proporciones definidas en el plan y la reproducción del sistema socialista.<hr/>The article is part of a master's research work by the author, aiming at identifying the agreeing and opposite critical issues between the Marxist monetary theory and money quantitative theory, as a contribution and motivation to the debate on the need and extent of monetary planning in socialism. The survey allows to conclude that monetary planning in socialism should watch over the compliance with the law in terms of the needed soft money in its circulation and the general law or its regulation, so that it may guarantee the functioning of money as a measure of value, and, as such, the fulfillment of proportions devised by the plan and reproduction of the socialist system. <![CDATA[<b>The Long Economic Cycles and their Dialectics with the Capitalist Development</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La dialéctica del desenvolvimiento capitalista radica en la dinámica de los ciclos económicos largos, se basa en el comportamiento de la cuota de ganancia y describe periodos de auge y depresión. Los periodos de auge se corresponden con la onda ascendente, y en ellos la acumulación se desarrolla bajo un modelo productivo-comercial de inspiración keynesiana; la depresión se corresponde con la onda descendente, y en ella la acumulación ocurre de acuerdo con un modelo especulativo-comercial de inspiración neoliberal. El tránsito del modelo productivo-comercial al modelo especulativo-financiero se produce por la incidencia de la crisis estructural (es un proceso más lento y contradictorio en relación con la profundidad de la crisis), en tanto que la transición del modelo especulativo-financiero al productivo-comercial se produce como resultado de la introducción de una innovación tecnológica que garantiza un nuevo esquema de crecimiento económico.<hr/>The capitalist development dialectics is rooted in the long economic cycles' dynamics, it is based on the profits rate behavior and describes the periods of boom and depression. Boom periods correspond to the ascendant wave, and within them, accumulation develops under a commercial-productive model of Keynesian inspiration; while the depression ones correspond with the descendant wave, and within it accumulation occurs according to a speculative-commercial model of Neoliberal inspiration. The path of the commercial-productive model to the speculative-finance one, occurs because of the incidence of the structural crisis (that is why it is a much more slow process); as for the transition of the speculative-financial model to the productive-commercial one, it takes place as a result of the introduction of a technologic innovation that guarantees a new framework of economic knowledge. <![CDATA[<b>Competitiveness in International Economy Present Conditions</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo aborda el complejo problema de la competitividad y sus condicionantes, centra el análisis en algunos países de la comunidad iberoamericana, y examina la incidencia de diferentes políticas públicas en las dinámicas nacionales. Además, reflexiona en torno a experiencias positivas y censurables a nivel internacional. Se propone contribuir al debate conducente al diseño de estrategias que posibiliten elevar la competitividad a nivel de países.<hr/>The article refers to the complex problem of competitiveness and its contributing factors. It focuses the analysis on some Ibero American community countries, and examines the incidence of different public policies on different national forces. Moreover, it ponders the positive and objectionable experiences internationally. The present paper aims at contributing to the debate leading to the design of strategies that make possible to increase competitiveness in different countries of the world. <![CDATA[<b>Competitiveness Territorial Dimension</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las políticas públicas, aun con interés en beneficiar a las localidades, han estado elaboradas principalmente desde los Estados nacionales y han sido enunciadas con una lógica nacional. En el análisis de la competitividad predomina una orientación hacia la disminución de costos para ofrecer los mejores precios de mercado. Es necesario promover una competitividad distinta, con énfasis en factores que generen desarrollo, y elaborar políticas públicas desde los territorios, orientadas a la consecución de la competitividad.<hr/>Public policies, even those directed towards benefitting localities, have been mainly elaborated in the national States, and have been stated with a national rationale. In competitiveness analysis, there prevails a course towards cost reduction to offer better market prices. It is necessary to promote a different competitiveness, emphasizing those facts generating development, and devising public policies in territories, aimed at attaining competitiveness. <![CDATA[<b>Direct Foreign Investment in the Crisis</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La crisis mundial y su profundización desde el segundo semestre de 2011 han consolidado la inversión extranjera directa como el flujo más estable de financiación internacional. Las economías en desarrollo y en transición han recibido flujos tendencialmente crecientes en los últimos años. Las razones que explican este comportamiento hay que buscarlas dentro de las consecuencias de la crisis en los principales emisores de los países capitalistas desarrollados, la cual ha determinado que las corporaciones transnacionales hayan desarrollado estrategias más activas que involucran de manera creciente a los países subdesarrollados y, sobre todo, a los mercados emergentes de mayor dinamismo. No obstante, la actual coyuntura mundial, plagada de incertidumbre y riesgo, les transfiere a los flujos financieros, y en particular a la inversión extranjera directa, un claro rasgo de inseguridad en sus determinaciones cuantitativas, destinos y prioridades regionales y sectoriales, y en las implicaciones y consecuencias de su radicación.<hr/>The world crisis and its worsening since 2011 second semester have consolidated the direct foreign investment as the most stable course of international financing. In the last years, the developing and transforming economies have received increasingly flows. Reasons explaining such behavior may be found within the crisis consequences in the leading issuers of the developed capitalist countries, which have determined that transnational corporations develop more active strategies increasingly involving the underdeveloped countries, and, mainly, the greater dynamic emerging markets. However, the present world scenario, overfilled with uncertainty and challenges, transfers to financial flows, particularly to direct foreign investment, a clear self-distrust feature in its quantitative determinations, destinies, and regional and sectorial priorities, and implications and consequences of its elimination. <![CDATA[<b>China's International Financial Insertion. Current Situation and Prospects</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo aborda el creciente protagonismo de China en las relaciones monetarias y financieras internacionales, y enfatiza el lugar que puede llegar a alcanzar su moneda como parte de la estrategia para fortalecer su posición internacional. Se analizan tres ámbitos esenciales de esa estrategia: el fortalecimiento e internacionalización del yuan, la consolidación de su sistema financiero interno, y el afianzamiento de su posición en las finanzas internacionales.<hr/>The article addresses the increasing prominence of China in international finances and monetary relationships, and stresses the scale its currency may be able to reach as part of the strategy to strengthen its international position. The analysis covers three critical areas of such strategy: the strengthening and internationalization of the yuan, the consolidation of the domestic financial system, and the reinforcement of its position in international finances. <![CDATA[<b>Recent Economic Dynamics of Central American Countries</b>: <b>A Critical Look to the Central American Common Market</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo ofrece un análisis del comportamiento más reciente de la economía de los países centroamericanos, con especial énfasis en las relaciones comerciales. Desde esta óptica se examinan los principales socios externos del Mercado Común Centroamericano y su comercio intrarregional, y se consideran algunos de los principales obstáculos para su crecimiento. Finalmente, se exponen recomendaciones a modo de conclusión.<hr/>This paper introduces an analysis of the most recent economic performance of the Central American countries, especially regarding the commercial relationships. The main Central American Common Market's partners are examined, and its regional trading activities. Moreover, some of the leading obstacles to its development are also considered. Finally, some recommendations are stated as a final note. <![CDATA[<b>Input-Output Matrixes in Cuba</b>: <b>Statistical Requirements</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La modelación insumo-producto (I-P) es una técnica que permite evaluar los efectos de políticas o shocks sobre los niveles productivos sectoriales. La base estadística de los diferentes modelos I-P es la matriz insumo-producto (MIP), cuya elaboración requiere la recopilación y el procesamiento de grandes volúmenes de información, captada generalmente a través de censos o encuestas que pueden variar tanto en su alcance como en la periodicidad de su aplicación. Dada la necesidad de incrementar el arsenal para la evaluación de políticas económicas en Cuba, es necesario que el país cuente con una base estadística consolidada. Este trabajo discute la disponibilidad y calidad de las estadísticas cubanas desde la perspectiva de las recomendaciones metodológicas asociadas a la elaboración de la MIP, así como algunas variantes para captar la información ausente.<hr/>The input-output modeling is a technique that makes possible to evaluate the policies' or shocks effects on the sectorial productive levels. The input-output different models' statistical ground is the input-output matrix, which collects and processes great volumes of information, frequently obtained through censuses and pools that may vary either in its scope, as well as in the timing of its application. Due to the need of increasing the arsenal towards the evaluation of economic policies in Cuba, it is necessary for the country to call upon a consolidated statistical ground. The present paper debates the availability and quality of Cuban statistics as to the methodological recommendations associated to the creation of input-output matrix, as well as some variants to capture the absent information. <![CDATA[<b>Growth Diagnostic</b>: <b>Constraints for Growth in Cuba in the 21st Century</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó un diagnóstico al crecimiento de Cuba, siguiendo la metodología propuesta por Hausmann et al. (2005), modificada para adaptarse a la realidad económica y estadística del país. Se siguió un enfoque más analítico e interpretativo de las características económicas en la identificación de las restricciones más importantes para un aumento en el crecimiento económico, realizado sobre la base de los datos y la literatura disponible referida al crecimiento económico y al desarrollo de Cuba en particular. En el escenario actual, las principales restricciones activas para Cuba se encuentran en el alto costo y la poca disponibilidad de financiamiento, y, en segundo lugar, en la baja apropiabilidad derivada de las insuficiencias de la institucionalidad, que considera el papel del mercado y la relación entre el Estado y los privados.<hr/>A growth diagnostic was performed in Cuba, following the methodology suggested by Hausmann, Rodrik and Velasco, modified to adapt itself to the economic and statistical framework of the country. A much more analytical and interpretative approach of the economic features was followed in identifying the most important bindings for the economic growth, carried out based on data and available literature regarding economic growth and development in Cuba. In the present scenario, the main active bindings for Cuba can be found in the elevated cost and lack of financial availability, and, secondly, in the low appropriation caused by the failure of institutionalization, which takes into account the role of the market, and the relation between the State and the private sector. <![CDATA[<b>Management Practices in Cuban Innovative Enterprises</b>: <b>Assessment and Improvement Proposals</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo muestra los primeros resultados de una investigación sobre innovación y prácticas de gestión empresarial, en un grupo de empresas de la capital deCuba con resultados satisfactorios en su gestión de la innovación en los últimos tres años. Incluye algunas ideas básicas sobre la innovación, una explicación del enfoque que actualmente se sigue en Cuba para evaluar la gestión de la innovación, un análisis de los principales resultados obtenidos en las empresas estudiadas, y una valoración sobre ciertas prácticas que se consideran significativas para la innovación. Finalmente, se hacen propuestas para mejorar la actuación de la empresa en la gestión de la innovación, como parte de sus procesos más significativos, y su relación con las restantes áreas implicadas en los resultados de la gestión.<hr/>The present paper offers the first results of a research on entrepreneurial management's innovation and practices, carried out in a group of enterprises in Cuba's capital city having satisfactory results in their innovation management in the last years. The paper includes some basic ideas on innovation; an explanation of the approach that Cuba follows at present aimed at evaluating innovation's management; an analysis of the leading results achieved in studied enterprises, and an assessment on certain practices considered indicative for innovation. Finally, some suggestions are presented in order to improve the enterprise's performance as to its management and its relationship with the other areas involved in the management results. <![CDATA[<b>Operative Financial Management Theory as from a Marxist Perspective</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el trabajo se realiza un análisis teórico de la gestión financiera operativa desde los fundamentos marxistas: se identifican las consistencias e inconsistencias existentes entre las principales categorías económicas; y son reflejados los nexos que existen entre el ciclo del efectivo de la gestión financiera operativa y las fases del capital industrial de la teoría marxista. Finalmente, se explica la validez y necesidad de la aplicación de la teoría de la gestión financiera operativa en una economía socialista<hr/>The paper provides an operative financial management theoretical analysis as from the Marxist grounds: the actual consistencies and inconsistencies between leading economic categories are identified; and the existing links between the cash conversion cycle of operative financial management and the industrial capital phases of the Marxist theory are reflected. Finally, the validity and need of the application of the operative financial management in a socialist economy is explained. <![CDATA[<b>Cuban Publishing Industry in the Framework of the Economic Updating Process</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La producción de libros en Cuba mantiene un alto reconocimiento dentro de la política cultural de la Revolución dada su importancia como sostén de los planes educacionales y la formación de un lector crítico, aspiración consecuente con los propósitos de construir una sociedad socialista. En un contexto doméstico marcado por la transformación de la organización y la actividad económicas, la producción de los bienes y servicios culturales -y del libro entre ellos- también ha de cambiar, de acuerdo con los principios asociados a la actualización del modelo económico cubano. La industria editorial cubana, apoyada en alto grado por el Estado, necesita funcionar con mayores niveles de racionalidad y eficiencia en sus procesos de producción y distribución. A partir de un breve recuento del desarrollo de la industria editorial cubana, este artículo caracteriza su desempeño presente e identifica las mayores dificultades que le impiden un desempeño económico superior.<hr/>Books production in Cuba is highly acknowledged within the Revolution's cultural policy framework, for it is considered a leading support of the educational programs and the formation of a critical reader, a goal pursuant with the aims of building a socialist society. In a domestic context, characterized by transformation in economic activity and organization, the production of goods and cultural services -books, among them- should also transform themselves, regarding the principles associated with the updating process of the Cuban economic model. Cuban publishing industry, greatly subsidized by the Cuban State, needs to operate with higher levels of rationality and efficiency in its productive and distribution processes. Beginning with a brief recount of Cuban publishing industry development, the present article characterizes its present performance and identifies the leading difficulties preventing a better economic development. <![CDATA[<b>Obstacles to Overcome in Local Development</b>: <b>Case study: Guanabacoa Municipality</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La incorporación de la iniciativa local a la estrategia nacional de desarrollo como complemento de esta es una tarea identificada para el país desde la celebración del V Congreso del Partido Comunista de Cuba (PCC), en su Resolución Económica. Los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución, aprobados en el VI Congreso del PCC en el mes de abril de 2011, están confeccionados sobre la base de otorgarles un papel importante a la economía territorial y al territorio en la ejecución de la política económica y social, a pesar de lo cual existen obstáculos que un municipio tiene que vencer para poder diseñar y llevar a cabo su estrategia de desarrollo local. A esto se refiere el presente trabajo, elaborado a la luz de la experiencia vivida en el municipio Guanabacoa.<hr/>The inclusion of local initiative and development national strategy as the former's complement is a task identified by the country in the Economic Resolution passed during the 5th Congress of the Communist Party. The Economic and Social Policy Guidelines of the Party and the Revolution endorsed during the 6th Communist Party Congress celebrated in April, 2011, were elaborated based on awarding an important role to territorial economy, and territory as such, in the enforcement of the economic and social policy. Nevertheless, there are obstacles prevailing that a municipality has to overcome in order to be able to design and carry out its local development strategy. Such is the content of the present paper, which was elaborated based on an experience in Guanabacoa municipality. <![CDATA[<b>Los conceptos más importantes en el trabajo de Karl Polanyi y su relevancia contemporánea</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842014000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La incorporación de la iniciativa local a la estrategia nacional de desarrollo como complemento de esta es una tarea identificada para el país desde la celebración del V Congreso del Partido Comunista de Cuba (PCC), en su Resolución Económica. Los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución, aprobados en el VI Congreso del PCC en el mes de abril de 2011, están confeccionados sobre la base de otorgarles un papel importante a la economía territorial y al territorio en la ejecución de la política económica y social, a pesar de lo cual existen obstáculos que un municipio tiene que vencer para poder diseñar y llevar a cabo su estrategia de desarrollo local. A esto se refiere el presente trabajo, elaborado a la luz de la experiencia vivida en el municipio Guanabacoa.<hr/>The inclusion of local initiative and development national strategy as the former's complement is a task identified by the country in the Economic Resolution passed during the 5th Congress of the Communist Party. The Economic and Social Policy Guidelines of the Party and the Revolution endorsed during the 6th Communist Party Congress celebrated in April, 2011, were elaborated based on awarding an important role to territorial economy, and territory as such, in the enforcement of the economic and social policy. Nevertheless, there are obstacles prevailing that a municipality has to overcome in order to be able to design and carry out its local development strategy. Such is the content of the present paper, which was elaborated based on an experience in Guanabacoa municipality.