Scielo RSS <![CDATA[Universidad de La Habana]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0253-927620160001&lang=pt vol. num. 281 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>The Alejo Carpentier's Thinking on American Culture in his Epistles</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El análisis del género epistolar como apoyo documental para reconstruir la biografía de un creador, estudiar el proceso de gestación de su obra y comprender aspectos de esta, aprehender el ambiente de una época y las redes culturales que la marcan puede resultar un camino revelador en un terreno poco frecuentado en los estudios literarios latinoamericanos. Ello es perceptible en el epistolario de Alejo Carpentier, corpus que se encuentra prácticamente inédito y que resulta estimable material para conocer una intrahistoria cultural que otro tipo de documentación vinculada al autor tal vez no ha llegado a ofrecer. Atesorado por la fundación Alejo Carpentier, este epistolario deviene valiosísima fuente no solo para el estudio de uno de los más grandes narradores de América Latina, sino también para la validación de un género tenido tradicionalmente como ancilar en los estudios culturales latinoamericanos. Este artículo valora el pensamiento cultural sobre América presente en las comunicaciones epistolares que el autor estableciera con importantísimas figuras del siglo XX, pues su preocupación ante los destinos del continente, claramente manifiesta en su obra ficcional y periodística, halla ecos también en muchas de sus cartas, las cuales son tangible muestra de que la América fue para Carpentier escenario de preocupación y reflexión íntima constantes.<hr/>To re-construct the biography of a writer, study the process of creation of his or her work, better understand some of its aspects, and comprehend the influencing epocal atmosphere and its social web, the analysis of epistolary genre as documentary support is a revealing way which has been nevertheless seldom used in the studies on Latino-American literature. That is the case of the Alejo Carpentier's epistolary, a corpus which remains practically unpublished, regardless of its value to grasp the insights of a cultural history that no other kind of documentation linked to him is able so neatly to expose. His correspondence, carefully saved by Alejo Carpentier Foundation, is not only a priceless source to study the thinking of one of the greatest Latin-American writers, but to validate a genre traditionally used as ancillary tool in the scholar reviews of Latin-American culture. The present article is intended to evaluate this writer's thoughts on Latin America from a cultural perspective, as it is revealed in the letters he exchanged with very important personalities of the XX Century, since his concerns on the destiny of this part of the world, ever-present in his literary work, also resound in many of his epistles. They are an irrefutable proof that America was to Carpentier a constant and intimal scenario of his worries and reflections. <![CDATA[<b>Los Pasos Perdidos, by Alejo Carpentier:</b>: <b>Sysyphus's Vacations</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo considera que el carácter del innominado narrador-protagonista de Los pasos perdidos de Alejo Carpentier es el de un fingidor, carente de voluntad, que trata de engañarse a sí mismo y a los demás. La revisión de la función de algunos mitos clásicos, sobre todo las referencias a Sísifo y Prometeo, así como la actitud hacia quienes lo rodean confirman que el viaje iniciático no ha servido para convertirse en el otro que pudo llegar a ser. Al no ser capaz de superar sus propias limitaciones, así como las de su pertenencia cultural, el regreso a un mundo primigenio es imposible.<hr/>The article considers that the nameless feature of Los Pasos Perdidos's writer-character is that of an individual that pretends to be someone else, lacking will, who tries to fool himself and everybody else. The review of the function of some classic myths, most of all the references to Sysyphus and Prometeus, as well as the attitude towards those who surround him, confirm that the initiation trip did not suit himself in order for him to become the other individual he would have been. As he was not able to overcome his own limitations, as well as those of his cultural pertinence, the return to a primitive world is impossible. <![CDATA[<b>Nicolás Guillén:</b>: <b>Criticism and Erosion</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente ensayo pretende realizar un recorrido por la recepción crítica que ha tenido la obra de Nicolás Guillén en Cuba desde 1930 hasta 2004. Para ello, se ha realizado un análisis de los aspectos epistemológicos y temáticos de los acercamientos críticos a la obra del escritor; todo lo cual ha demostrado que, por lo general, la crítica a la obra guilleniana no ha abandonado los enfoques frecuentes, en pos de examinar zonas poco trabajadas de la poética del autor camagüeyano.<hr/>The present essay attempts to perform a review by the critical reception that Nicolás Guillén's work has had in Cuba in the period between 1930 and 2004. Thus, an analysis has been performed in terms of the epistemological and thematic issues as to the critical approaches of the writer's plays; all of which has proved that, generally, the criticism towards Guillén's work has not abandoned the usual approaches in pursuit of examining the less worked poetic areas of the author from Camaguey. <![CDATA[<b>Phraseological Units in Cuban Spanish Language</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo intentamos una clasificación de diversas unidades fraseológicas o fraseologismos (colocaciones, locuciones y enunciados fraseológicos), presentes en el español de Cuba, con arreglo a un enfoque variacional. Para su análisis nos hemos basado en los principios teóricos sentados por Gloria Corpas Pastor en su Manual de fraseología española, mientras que para la exposición de las fórmulas rutinarias (que forman parte de los enunciados fraseológicos), en la tesis doctoral de María Belén Alvarado Ortega "Las fórmulas rutinarias en el español actual".<hr/>The present works attempts at a classification of different phraseological units (positioning, expressions and phraseological enunciations), present in Cuba's Spanish language in terms of a variation-like approach. For the analysis, we have based ourselves on the theoretical principles stated by Gloria Corpas's Manual de fraseología española , while for the presentation of routine formulae (which are part of the phraseological enunciations), in María Belén Alvarado Ortega's PhD thesis: "Las fórmulas rutinarias en el español actual". <![CDATA[<b>Civil Society in Gramsci and Maritain, Notes on Aconvergence</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la filosofía política moderna distintos pensadores han hecho aportes respecto al concepto de sociedad civil. Desde vías diversas, Jacques Maritain (1882-1973) y Antonio Gramsci (1891-1937) han arribado a conclusiones similares sobre el valor de la sociedad civil. A partir de esos puntos comunes es posible hablar de una coincidencia de criterios en líneas de pensamiento aparentemente irreconciliables. Por una parte, el neotomismo personalista maritainiano, inspirador en filosofía política de los principios de la llamada Democracia Cristiana; por otra parte, el marxismo gramsciano, una de las versiones más interesantes del marxismo actual. Estos filósofos enuncian el principio de una nueva civilización de base humanista.<hr/>In modern political philosophy, some philosophers have made contributions in terms of the civil society's concept. Through different ways, Jacques Maritain (1882-1973) and Antonio Gramsci (1891-1937) have reached similar conclusions on the value of civil society. As from these common points, it is possible to speak about a coincidence in criteria, in an apparently un-matching line of thought. On the one hand, the Maritanian personalist neo-tomism, inspired by the political philosophy of the so-called Cristian Democracy, and Gramcian Marxism, one of the most interesting versions of current Marxism, on the other. These philosophers state the principle of a new humanistic civilization. <![CDATA[<b>Social Historical Perspective of the Angolan Conflict: </b>: <b>Regional and International Context</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo pretende, en primer lugar, ofrecer una visión de la evolución y circunstancias políticas del desarrollo del conflicto armado angolano del siglo xx en el entorno regional e internacional y, en segundo lugar, abordar la repercusión interna y externa de la extensión del conflicto. En tal sentido se argumenta que los actores de la internacionalización del conflicto no pueden ser analizados estandarizadamente, sino que deben ser adecuados de manera flexible a las necesidades de liberación nacional de la República Popular de Angola.<hr/>The present article attempts to, first, provide a view of the evolution and political circumstances of the armed conflict's development in the regional and international context in the 20th century, and, secondly, to address the domestic and external consequences of the conflict's extension. In this sense, the present paper states that the actors in the conflict's internationalization cannot be analyzed in a standardized way, but they should be suited, in a flexible manner, to the national liberation's needs of Angola's Popular Republic. <![CDATA[<b>The "Revolutionary-Jew":</b>: <b>a Binomial that Crossed the Atlantic</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Una amalgama de mito y realidad parece respaldar la identificación del binomio judío- revolucionario que se expandió por Europa a finales del siglo XIX a partir de los mitos antisemitas de la época: la identificación del judío con el "capitalismo explotador" por un lado y con el "socialismo revolucionario" por otro; además de culparlos de ser los fraguadores de una conspiración a escala mundial. El presente trabajo es un intento primario de acercarnos a las causas que llevaron al sector judío, o al menos a una parte considerable de él, a vincularse con los movimientos revolucionarios europeos de finales del siglo XIX y principios del XX; a ensayar sobre el papel de los judíos como principales teóricos del socialismo; y a analizar cómo la identificación del binomio judío-revolucionario influyó también en la comunidad judía cubana, lacual se encontraba en pleno proceso de formación en la primera mitad del siglo xx.<hr/>A combination of myth and reality seems to back up the identification of the binomial Revolutionary-Jew that expanded itself throughout Europe by the end of the 19th century, as from the anti-Semite myths of the time: the Jew's identification with "exploitative Capitalism", on the one hand, and the "revolutionary Socialism", on the other. Besides blaming them for being the schemers of a world conspiracy. The present work is a primary attempt to get close to the causes that encouraged the Jews, or at least a considerable number of them, to get involved in theEuropean revolutionary movements in late 19th and early 20th centuries; to carry out a debate on the Jews' role as the main theoreticians of Socialism, and to analyze the way in which the identification of Revolutionary-Jew binomial influenced the Cuban Jewish community, which was in the midst of its formation process during the first half of the 20th century. <![CDATA[<b>Rethinking Access Policies to Universities:</b>: <b>the Crossroad of Massive-Like Feature as an Expression of Social Justice as from the Last Years' Social Transformations</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La política educativa en Cuba ha estado enfocada desde 1959 en la disminución de las desigualdades sociales, lo que ha permitido que conste como un derecho constitucional el acceso de todos los ciudadanos cubanos a cualquier nivel de enseñanza sin costo alguno para él o su familia. Específicamente en la Educación Superior han existido medidas que en algunos momentos por los que ha atravesado el país han incidido en la restricción o ampliación de las matrículas universitarias. El siguiente artículo tiene como objetivo analizar cuáles pueden ser las posibles transformaciones en el derecho educativo a partir de los nuevos cambios económicos y sociales que incluyen modificaciones en las matrículas universitarias. Como resultados preliminares podemos decir que existen una serie de acciones que podrían contribuir a mejorar las políticas de acceso basadas en el principio de equidad social.<hr/>Since 1959, educational policy in Cuba has been focused on reducing the social inequalities, which has made possible that the free access of any Cuban citizen, to any level of education, is stated as a constitutional right. Specifically, in the case of higher education, and due to some particular scenarios the country has faced,some measures have been taken directed towards limiting, or widening, university access. The following article is aimed at analyzing the likely changes in educational right, as from the new economic and social transformations which include modifications in terms of university registration. As preliminary results we may state that there are a series of actions that might contribute to improve the aforesaid policies, based on the principle of social equity. <![CDATA[<b>Sociology Work in the University of Havana:</b>: <b>Relevant Aspects of its Development and Current Perspective</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo pretende mostrar cómo ha sido la evolución de la Sociología del Trabajo en la Universidad de La Habana, a través del análisis de los principales momentos acontecidos en su desarrollo y los resultados alcanzados hasta la fecha. Del mismo modo, se hace especial hincapié en el estado actual de esta especialidad y en los desafíos que enfrenta, teniendo en cuenta la complejidad del contexto actual y los cambios que acontecen respecto al mundo de los trabajos.<hr/>The present article aims at showing the evolution of the Sociology Work in the University of Havana, through an analysis of the main events that have taken places in its development and the up-to-the-moment results. Likewise, the current state of this specialty and the challenges it faces considering the complexity of the present context and the transformations that take place in the world of jobs, are both emphasized. <![CDATA[<b>Sexism in Vocactional Guidance.</b>: <b>A Study Case on University Students</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los resultados de las investigaciones efectuadas desde la Sociología de la Educación que emplean la perspectiva de género han hecho visible algunas manifestaciones del sexismo en el sistema de enseñanza. La ideología patriarcal continúa incidiendo en la distribución de la matrícula estudiantil según tipo de estudio y en consecuencia, se ha propiciado que se mantenga la idea de que las ciencias "Exactas" y los estudios técnicos son preferentemente "masculinos" y en cambio las ciencias sociales y humanísticas son propiamente "femeninas".<hr/>Results of researches performed as from Educational Sociology that use the gender perspective, have proved some sexism manifestations in the educational system. The patriarchal ideology continues to have an effect on students' registration in university carrers, and, thus, the idea has been kept in terms of Exact Sciences and technological studies for boys, and Social Sciences and Humanistic for girls. <![CDATA[<b>Motherhood in Adolescence. </b>: <b>A Reality in Context: Cuba's and Angola's ases.</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde el siglo pasado la maternidad adolescente está considerada un problema de salud global. Las estadísticas internacionales reflejan su presencia en casi todas las naciones, aunque las regiones más afectadas son África y América Latina. El presente trabajo expone algunas ideas sobre las características que de este problema de género y salud se asume en Cuba y Angola. Se realiza un análisis comparativo que tiene en cuenta su ubicación en los contextos regionales y nacionales específicos. De ello seinfieren algunas semejanzas y diferencias importantes.<hr/>Since last century, teenage motherhood is considered a global health problem. International statistics reflect its presence in almost all countries, though the most affected areas are Africa and Latin America. The present work presents some ideas on the characteristics of this gender and health problem in Cuba and Angola. A comparative analysis is performed which considers the location in specific regional and national contexts; with some similarities and differences. <![CDATA[<b>The Combined Text: </b>: <b>Oscillations of the USA Image</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo analiza los modos de recepción de los escritores y artistas estadounidenses en publicaciones periódicas habaneras entre 1959 y 1962, que configuran un imaginario sobre la cultura de los Estados Unidos y contribuyen a la proyección de un pensamiento sobre ese país en Cuba. Por otra parte se mapeó de la representación general de las relaciones políticas, económicas y sociales entre Cuba y los Estados Unidos. Para lo anterior se examinó un conjunto heterogéneo de publicaciones, con múltiples modos de entender la cultura y variadas posturas políticas, estas son Lunes de Revolución, el Diario de la Marina, Noticias de Hoy, El Mundo, Casa de las Américas y Bohemia.<hr/>The present essay is intended to analyze how the views of US-American artists and writers, exposed in periodical medias since 1959 to 1960, aided setting up the Cuban social imaginary of US-American culture and contributing to project a way of thinking about USA onto Cuba. It includes a sort of cartography of the general representation of the political, economic and social relationships between Cuba and USA deduced of examining an heterogonous set of periodicals differing the ways to understand culture and political events in the period, namely Lunes de Revolución, Diario de la Marina, Noticias de Hoy, El Mundo, Casa de las Américas and Bohemia. <![CDATA[<b>Manuel Galich in the Alma Mater Cloak</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Since his arrival to Cuba, in 1962, until his passing away in 1984, the Guatemalan intellectual Manuel Galich had an outstanding presence as a professor in the University of Havana. The present work refers to his imprint on Havana University, in the field of Latin America and Caribbean History. This approach to Galich's intellectual activity is the first debate on Havana University's historiography. <![CDATA[<b>Over Here I Do my Duty</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El siguiente artículo contiene un análisis sobre el pensamiento de José Martí, enmarcado en el desarrollo de la Guerra Necesaria y las proyecciones que consideró el apóstol debían estar presentes en la construcción de una nueva Cuba como nación soberana. Ello nos permitirá comprender la angustia con que Martí escribía a Mercado sobre el tema, indicando la importancia cultural, social e histórica que las Antillas, y en especial Cuba, debían ocupar en el mundo americano. Sin duda, Martí estaba consciente de que se trataba de una lucha a plazo fijo, un proyecto que se podía lograr si se hacía a tiempo.<hr/>The following article provides an analysis on the thinking of José Martí, framed in the development of the Necessary War and projections considered the apostle should be present in the construction of a new Cuba as a sovereign nation. This will allow us to understand the anguish with which Martí wrote to Market on the subject, indicating the cultural, social and historical importance to the West Indies, and especially Cuba should occupy in the American world. Undoubtedly, Martí was aware that this was a fixed-term struggle, a project that could be achieved if done on time. <![CDATA[<b>José Martí and his Concept of World Balance</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo ofrece los criterios martianos, en el plano teórico y conceptual, sobre el equilibrio internacional y muestra su intensa búsqueda por reconocer una equidad mundial más abarcadora, en el que contasen los intereses de Latinoamérica y en el que nuestra América se abriera camino para sí. Asimismo expone la importancia continental y mundial de la guerra de Cuba y analiza el entendimiento de las relaciones internacionales como una búsqueda de equilibrio entre los Estados más poderosos de cada época, así como las reglas que establecen el orden mundial, legalidad en las relaciones internacionales y otras contribuciones en la búsqueda del equilibrio mundial.<hr/>The present paper introduces Martí's criteria on international balance in terms of its theoretical and conceptual scheme, and shows his intense search to acknowledge a much more inclusive world equity, in which the Latin American interests were regarded, and in which our America would open a path for itself. Likewise, the paper shows the continental and world importance of Cuba's war, and analyzes the understanding of international relations as the search for the balance among the most powerful states in each stage, as well as the patterns established by world order, the law in international relations and other contributions searching for world balance. <![CDATA[<b>José Martí:</b>: <b>Knowledge, Education and Human Being</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente texto profundiza en algunas ideas de José Martí acerca de los conocimientos y la educación con el objetivo de demostrar su esencia desalienadora y de mejoramiento humano. Entre los resultados más importantes están la atención que le brinda al hecho de conocer el todo, las partes que lo componen, los detalles que parecen insignificantes, así como los vínculos ciencia-educación-libertad. Asimismo se concluye que los conocimientos para José Martí no solo tienen utilidad práctica y cognoscitiva, sino también desalienadora y de mejoramiento humano. Igualmente se reconoce que la vigencia de su ideario acerca de la educación se debe a los nexos que establece entre la labor educativa y las exigencias de la época histórica, cuya constante es la defensa de la patria.<hr/>The present paper goes deep into some of José Martí's ideas about knowledge and education, aimed at showing its un-alienated essence and human improvement. Among the most important results, the attention provided to the fact of knowing the whole, the parts that compose it, and details which seem un-significant, as well as the links science-education-freedom. Likewise, the paper leads to the conclusion that for José Martí, knowledge is not only something of practical and cognoscitive helpfulness, but also un-alienated and of human improvement. Similarly, this work acknowledges that the validity of his ideas as to education is due to the links established between the educational work and the historic stage's demands, whose constant is the homeland's defense. <![CDATA[<b>Marti's Liberalism Particularities</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo busca definir los puntos de ruptura entre el pensamiento martiano y el ideario liberal hispanoamericano del siglo XIX, pues si bien la obra de José Martí puede insertarse dentro del amplio espectro del liberalismo decimonónico continental, son detectables dentro de esta ciertos tópicos que evidencian los disensos del prócer cubano respecto a esta corriente ideológica. La percepción sobre los Estados Unidos, la crítica a la apropiación mimética del paradigma civilizatorio occidental, la promoción de la unidad latinoamericana y la propuesta de subversión de las estructuras sociales de raigambre colonial demuestran que Martí fue un liberal singular.<hr/>The present article is aimed at defining the breaking point between Martí's thought, 19th century Hispanic American liberal ideas, for, though José Martí's works can be inserted within the wide 19th century liberalism, certain issues evidencing disagreement of the Cuban illustrious personality as to such ideological trend are evident. The perception about the US, the critic towards the mimetic appropriation, the western civilizing paradigm, the promotion of the Latin American unit, and the subversion proposal of social structures of colonial origins, show that Martí was a very particular liberal. <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762016000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 11:12:51 30-12-2024-->