Scielo RSS <![CDATA[Universidad de La Habana]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0253-927620220002&lang=pt vol. num. 294 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Care for the elderly in times of health emergency by COVID-19. Preliminary evidence for the characterization of the institutional actions developed in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La pandemia por COVID-19 ha tenido efectos no solo en términos sanitarios, sino en el andamiaje institucional de apoyo a la salud, específicamente en términos de organización social del cuidado. El presente artículo recoge resultados preliminares de investigación, acerca de la caracterización institucional de las experiencias de actores estatales y no estatales en la protección a personas mayores en el contexto de la emergencia sanitaria iniciada en Cuba en marzo del 2020. Desde una perspectiva cualitativa, y a partir del análisis documental, se identificaron experiencias reseñadas en diversos medios de comunicación que se complementaron con la información obtenida de entrevistas realizadas a activistas en algunas de estas experiencias. Como primera fase de investigación fueron analizados, entre otros, aspectos como los actores implicados, sus alianzas, los recursos utilizados, las acciones concretas del cuidado desempeñadas, sus desafíos y oportunidades en los entornos institucionales. Se considera que en tiempos de pandemia las actividades de cuidado aumentaron a partir de la condición de riesgo de los adultos mayores. En este sentido, los resultados apuntan a que durante el periodo comprendido entre marzo 2020 y marzo 2021 se desarrollaron experiencias desde una diversidad de actores estatales y no estatales, con alto potencial de alianzas interinstitucionales y de corresponsabilidad, poniendo de manifiesto la necesidad de ampliar estas acciones, en términos de alcances, coberturas y recursos. Además, se identificaron demandas, muchas de carácter espontáneo y que afrontan un desafío material y humano para su sustentabilidad en el futuro pospandémico.<hr/>ABSTRACT The pandemic by COVID-19 has had many effects not only in terms of health, but also in terms of institutional and networks supports to health and social organization of care in general. Present paper presents preliminary findings regarding institutional characterization of social care strategies towards the elderly during the sanitary emergency. It includes experiences both from state institutional care and from private, families and other actors since March 2020. From a qualitative approach there was consulted a number of internet informative sites and pages in order to identify the experiences that caught public opinion and media interests. The information was completed by interviews to few representatives of those experiences. As a first stage of research, and adjusted to the context of COVID-19, it was analyzed the agents in charge for social care to elders, their alliances, their resources in place, the concrete actions, as well as the challenges and opportunities they face. As this kind of experiences increased due to the vulnerability elders encounter during covid-19, findings highlight that social care to elders in the lapse characterized by being multi-actor, with high potential but low implementation of alliances, and they showed the need for enhancing the actions, their reach, and their resources. It was acknowledged the spontaneity of some experiences, that makes them face risks regarding their sustainability in terms of material and human resources. <![CDATA[The new Cuban university: between Pedagogy and Cultural Studies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La transición hacia la nueva universidad en Cuba, constituye un proceso enmarcado en los actuales cuestionamientos sobre el papel de la universidad como institución social. El artículo parte de la experiencia docente de las autoras y transita por los referentes teóricos sobre pedagogía y estudios culturales. Se realiza una mirada integradora a los procesos educativos en la enseñanza superior en Cuba. Se privilegió el método inductivo-deductivo, el estudio documental y la aplicación de entrevistas semiestructuradas a estudiantes de la Universidad de La Habana. Las principales conclusiones reafirman a la teoría pedagógica y a los estudios culturales como fuentes teóricas decisivas para comprender los retos que tiene ante sí la nueva universidad cubana en un contexto cada vez más globalizado. Asimismo, se concluye que la tecnicidad influye positivamente en la enseñanza, en tanto esté enfocada en los contenidos que se impartan y no como apoyatura.<hr/>ABSTRACT The transition to the New University in Cuba constitutes a process framed in the current questions about the role of the university as a social institution. The article starts from the teaching experience of the authors and goes through the theoretical references on pedagogy and cultural studies. An integrative look is carried out at the educational processes of higher education in Cuba. The inductive-deductive method, the documentary study and the application of semi-structured interviews to students of the University of Havana were privileged. The main conclusions reaffirm Pedagogical Theory and Cultural Studies as decisive theoretical sources to understand the challenges facing the New Cuban University in an increasingly globalized context. Likewise, it is concluded that Technicality positively influences teaching, as long as it is focused on the contents that are taught, and not as a support course. <![CDATA[Great movements of humanity: Migrations, conquests and colonization’s. A contemporary vision (I)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La constante migración parece ser uno estado normal del ser humano. La Tierra ha sido poblada por sucesivas migraciones que partieron de África. Han existido migraciones muy diferentes entre sí: pacíficas, guerreras, voluntarias, obligatorias, individuales, masivas, temporales, permanentes, etc. Al llegar a nuevos lugares se han establecido de forma pacífica o por la fuerza de las armas, y han colonizado esas zonas. Así han nacido los países que conocemos hoy. Algunos movimientos se han destacado, como la de los judíos para establecerse en el actual Israel, las invasiones de los mongoles, de los griegos, de los aztecas, de los incas y de los españoles. Entre las migraciones obligatorias destaca la esclavitud de africanos en América. La colonización española de América fue un proceso importante. Actualmente la humanidad se prepara a migrar hacia otros planetas. La historia de esos movimientos humanos no siempre ha sido comprendida ni adecuadamente interpretada.<hr/>ABSTRACT The systematic migration seems one of normal status of human being. Since thousands of years the Earth had been populated by successive migrations from Africa, primary and original home of humankind. There were different kinds of migrations: peacefully or aggressive, voluntary or mandatory, individual or collective, temporary or permanent, etc. The human groups had colonized all new places, when they had settled. All countries that we know actually, had been created in that way. Some movements had been relevant, like migration of Jews to create Israel, the invasions of Mongolians, of Greeks, of Aztecs, of Incas, and of Spaniards. The slavery of Africans in América had been very outstanding. The Spaniard colonization of America was very remarkable. Today humanity is preparing to go towards other planet, like Moon or Mars. The history of this process not always had been understood and comprised. <![CDATA[Knowledge capitalism, transition and political contradiction in 21st-century United States]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Análisis de las principales transformaciones estructurales acumuladas desde finales del siglo xx y de la crisis desarrollada en el siglo xxi en Estados Unidos. Como resultado, se establece que la crisis se corresponde con la ocurrencia de una transición entre coyunturas históricas, como parte de la conformación y evolución del capitalismo del conocimiento en ese país y el sistema-mundo, inclusive, del despliegue de una división internacional del trabajo que desplaza a la industria manufacturera a las periferias y concentra las industrias del conocimiento como procesos centrales, con vastos cambios en las estructuras sociales y económicas. Las contradicciones y la crisis políticas, en primer lugar, la intensificación de la polarización y el auge del populismo, se interpretan como componentes del proceso de cambio en la estructura política.<hr/>ABSTRACT The article proposes a study of the core structural transformations accumulated in United States between the last third of the 20th century and the crisis of early 21st century. It establishes that the latter corresponds to a transition between historical junctures, as part of the formation and evolution of knowledge capitalism in that country and the world-system. This includes the unfolding of an international division of labor and value chains that relocates manufacturing industries to peripheries and concentrates knowledge industries as central processes, with vast changes in social and economic structures. Contradictions and political crises, in particular the intensification of polarization and the upsurge of populism, are interpreted as components on the transformation of the political structure within the general transition. <![CDATA[Political participation of small and middle private proprietors in the transition toward socialism in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo responde a la necesidad de contribuir al enriquecimiento de la categoría participación política desde la Ciencia Política, así como a los fundamentos teóricos metodológicos. La participación política se concreta en un actor económico y político muy poco estudiado desde esta disciplina, el pequeño y mediano propietario privado. Se trabaja la definición de los pequeños y medianos propietarios privados y la de participación política de los pequeños y medianos propietarios privados, a partir de lo cual se identifican fundamentos políticos aportados tanto por la teoría como desde la práctica revolucionaria, de la participación de los pequeños y medianos propietarios privados en el cumplimiento de su función social durante el proceso de transición al socialismo en Cuba.<hr/>ABSTRACT The article responds to the need to contribute to the enrichment of the category of political participation from the perspective of Political Science, as well as to the theoretical and methodological foundations. The political participation is concretized in an economic and political actor very little studied from this discipline, the small and medium private landowner. The definition of small and medium private owners and that of political participation of small and medium private owners are worked, from which political foundations are identified, contributed both by the theory and from the revolutionary practice, of the participation of small and medium private owners in the fulfillment of their social function during the process of transition to socialism in Cuba. <![CDATA[Foreign Policy: A Brief Theoretical Examination]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el presente artículo se realiza un breve examen al tratamiento teórico sobre la política exterior. Para tal fin, se exponen diferentes conceptualizaciones sobre la política exterior y su vínculo con el interés nacional, como parte fundamental de la formulación y ejecución de la política exterior. Se analiza el debate entre las corrientes teóricas fundamentales en la disciplina de las relaciones internacionales que sirven de plataforma teórica a la política exterior como objeto de estudio relativamente autónomo. Finalmente se examinan las diferentes teorías en torno a las causas de la conformación de la política exterior.<hr/>ABSTRACT This article provides a brief review of the theoretical treatment of foreign policy. To this end, different conceptualizations of foreign policy and its link with the national interest, as a fundamental part of the formulation and execution of foreign policy, are presented. The debate between the fundamental theoretical currents in the discipline of international relations that serve as a theoretical platform for foreign policy as a relatively autonomous object of study is analyzed. Finally, the different theories on the causes of the shaping of foreign policy are examined. <![CDATA[United States vs. Latin America: socioeconomic polarization, hegemony and crisis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo presenta resultados de investigación sobre la relación entre la polarización socioeconómica, que enmarca la crisis multidimensional que afecta hoy a Estados Unidos y América Latina; la política exterior que desde Estados Unidos ha incidido en esa polarización, tanto hacia el interior su sociedad como hacia las de los países latinoamericanos; y la conexión con la recomposición de la hegemonía estadounidense en la región.<hr/>ABSTRACT The article presents research results on the relationship between the socio-economic polarization that frames the multidimensional crisis that affects the United States and Latin America today, the foreign policy that from the United States has affected it, both towards the interior of its society and towards the of the Latin American countries, as well as its connection with the recomposition of US hegemony in the region <![CDATA[The power. From the Entertainment Society to the Knowledge Society]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo propone un acercamiento teórico a algunos de los debates contemporáneos sobre el poder. En ese sentido, parte de un análisis histórico de las principales reflexiones sobre el tema durante la segunda mitad del siglo xx, centrando su atención en la relación entre hegemonía (Gramsci), imperialismo cultural (Schiller) y construcción de consenso como mecanismos centrales en los procesos de producción de poder. Especial énfasis se pone en el enfoque del tema desde el contexto de las relaciones internacionales. Para ello, se profundiza en los teóricos Joseph Nye y Robert Keohane, así como en los desafíos que plantea el tema en la sociedad del conocimiento. Estados Unidos es utilizado como caso de estudio.<hr/>ABSTRACT This article proposes a theoretical approach to some of the contemporary debates on power. In this sense, it starts with a historical analysis of the main reflections on the subject during the second half of the 20th century, focusing on the relationship between hegemony (Gramsci), cultural imperialism (Schiller) and consensus building as central mechanisms in the processes of power production. Special emphasis is placed on the approach to the subject from the context of international relations. To this end, the theorists Joseph Nye and Robert Keohane are examined in depth, as well as the challenges posed by the subject in the knowledge society. The United States is used as a case study. <![CDATA[Core crimes in the name of “mercy”]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El derecho penal internacional prohíbe ciertas categorías de conducta que se consideran delitos graves, regula los procedimientos que rigen la investigación, el enjuiciamiento y el castigo, y responsabiliza individualmente a los perpetradores. La prevención de violaciones graves del derecho internacional humanitario es fundamental, en particular dada la gravedad de determinados actos, calificados como delitos fundamentales (delito de genocidio, crímenes de guerra, crímenes de lesa humanidad y agresión). Dado que el interés de la comunidad internacional en su conjunto es castigar esas incriminaciones, existen varios principios básicos en los que se basa el derecho penal internacional.<hr/>ABSTRACT International criminal law prohibits certain categories of conduct deemed to be serious crimes, regulates procedures governing investigation, prosecution and punishment, and holds perpetrators individually accountable. The prevention of serious violations of international humanitarian law is essential, particularly in view of the gravity of certain acts, qualified as core crimes (the crime of genocide, war crimes, crimes against humanity and aggression). Since the interest of the international community as a whole is to punish for those incriminations, there are several basic principles upon which international criminal law is based. <![CDATA[The paradox between reality and discourse]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El estudio analiza las estrategias del discurso político de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (USAID) en la legitimación del uso de la cooperación internacional como instrumento de política exterior de los EE. UU. hacia México durante el mandato presidencial de Donald Trump (2017-2021). El método de investigación es el análisis del discurso y se emplea el modelo análisis estratégico del discurso. La investigación se inscribe en la perspectiva cualitativa; utiliza la revisión bibliográfica documental y la entrevista como técnicas de recopilación de información. Los resultados alcanzados muestran que el plan estratégico global que la USAID dispuso para lograr la aceptación y legitimación de su presencia en México fue denunciar los problemas existentes en el país azteca e informar sobre las actividades de la agencia para solucionarlos.<hr/>ABSTRACT The study analyzes the strategies of the political discourse of the United States Agency for International Development (USAID) in the legitimization of the use of international cooperation as an instrument of US foreign policy towards Mexico during the Donald Trump Administration (2017-2021). We used the Discourse Analysis and the Strategic Discourse Analysis model. The research is part of the qualitative perspective and uses the documentary bibliographic review and the interview as information gathering techniques. The results achieved show the global strategic plan that USAID established to achieve acceptance and legitimacy of its presence in Mexico was to denounce the existing problems in the Aztec country and report on the activities of the agency to solve them. <![CDATA[Implications of the right to adequate housing in Cuba as of the 2019 Constitution]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La reforma de la Constitución del 2019en Cuba impactó positivamente en el plexo de derechos, uno de los más favorecidos fue el derecho a la vivienda, toda vez que su regulación en el artículo 71 propende a su exigibilidad y se le adicionó el término «adecuada», a tono con los instrumentos internacionales. La nueva formulación, de conjunto con otros preceptos constitucionales que tributan a su realización, exigen una interpretación más amplia y contextual de este derecho. De ahí que el propósito de este trabajo sea contribuir a determinar el alcance y contenido del derecho a una vivienda adecuada en Cuba, así como a fijar la nueva posición jurídica del Estado y los ciudadanos respecto al mismo.<hr/>ABSTRACT The reform of the Constitution in Cuba in 2019 had a positive impact on the plexus of rights, one of the most favored was the right to housing, since its regulation in article 71 tends to its enforceability and the term “adequate”, in line with international instruments. The new formulation, together with other constitutional precepts that contribute to its realization, require a broader and more contextual interpretation of this right. Hence, the purpose of this work is to contribute to determine the scope and content of the right to adequate housing in Cuba, as well as to establish the new legal position of the State and citizens regarding it. <![CDATA[Another aspect of sociocultural training in foreign language courses]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se perfiló la concepción de formación sociocultural del estudiante de lenguas extranjeras. Para ello, se realizó una investigación bajo un enfoque mixto, en la que se utilizaron métodos teóricos y empíricos que permitieron incorporar contenidos a la formación sociocultural de los estudiantes de estas carreras. Como resultado, se precisaron valores culturales de los diversos contextos laborales que precisa conocer y tomar en cuenta un profesional de lenguas extranjeras, así como, las aspiraciones formativas y objetivos específicos a considerar en este tipo de formación. Se concluye que la inclusión de estos contenidos favorecerá la preparación permanente de los estudiantes objeto de estudio y perfeccionará sus competencias para adecuar su actuación profesional en dependencia de las circunstancias contextuales de trabajo.<hr/>ABSTRACT The conception of sociocultural training of the student of foreign languages was outlined here. For this, an investigation was carried out under a mixed approach, in which theoretical and empirical methods were used that allowed adding content into the sociocultural training of the students of these courses. As a result, cultural values of the various work contexts that a foreign language professional needs to know and take into account were specified, as well as the training aspirations and specific objectives to be considered in this type of training. It was concluded that the inclusion of these contents will favor the permanent preparation of the students under study and will improve their skills to adapt their professional performance according to the contextual circumstances of work. <![CDATA[An editorial management model for scientific journals]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las publicaciones científicas son productos históricos, socialmente condicionados. Los procesos de gestión editorial se someten a una constante revisión y actualización en la búsqueda de mejoras continuas que favorezcan la comunicación de la ciencia. Se propone un concepto de gestión editorial que abarca desde la conceptualización hasta la pospublicación y comprende aspectos de alfabetización informacional. Se presentan la propuesta de modelo de gestión editorial estructurado en cinco dimensiones y 47 indicadores. Este sistema de gestión editorial ofrece la posibilidad de trazar estrategias que permitan alcanzar esas metas y posicionar la publicación en el espacio académico al que tributa.<hr/>ABSTRACT Scientific publications are historical, socially conditioned products. Editorial management processes undergo constant revision and updating in the search for continuous improvements that favor the communication of science. A concept of editorial management is proposed that covers from conceptualization to post-publication and includes aspects of information literacy. The proposal of an editorial management model structured in five dimensions and 47 indicators is presented. This editorial management system offers the possibility of outlining strategies to achieve these goals and to position the publication in the academic space to which it contributes. <![CDATA[Use of images as a didactic resource for the development of written expression in the preparatory course of German as a second foreign language]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El proceso de enseñanza de la habilidad lingüística expresión escrita (HLEE) integra saberes como el conocimiento de la lengua, ortografía, sintaxis, puntuación y procedimientos de búsqueda de información y organización del texto; asimismo facilita la comunicación entre culturas con códigos lingüísticos diferentes y desempeña un papel determinante. La investigación aporta una propuesta metodológica para el desarrollo de la habilidad lingüística expresión escrita, basada en el empleo de imágenes, que tributa a disciplinas como Estudios Lingüísticos, Literatura, Historia y Didáctica y, a la par, se emplea como herramienta en el proceso de reexpresión en las asignaturas de la disciplina Traducción/Interpretación. Igualmente, contribuirá a sentar las bases para una escritura más depurada en la lengua extranjera (LE), lo que facilitará la redacción de textos científicos en años superiores de la carrera.<hr/>ABSTRACT The process of teaching the language ability written expression (HLEE) integrates knowledge such as knowledge of the language, spelling, syntax, punctuation and information search procedures and text organization; it also facilitates communication between cultures with different linguistic codes and plays a decisive role. The research provides a methodological proposal for the development of language ability written expression, based on the use of images, which contributes to disciplines such as Linguistic Studies, Literature, History and Didactics, and at the same time serves as a tool in the process of re-expression in the subjects of the Translation/Interpretation discipline. It will also contribute to lay the foundations for a more refined writing in the Foreign Language (LE), which will facilitate the writing of scientific texts in higher years of the career. <![CDATA[Women in the Creole press of the 19th century (1860-1866)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo propone el análisis de la obra de Virginia Felicia Auber de Moya, hija del naturalista francés Pedro Alejandro Auber, nacida en La Coruña, hacia 1825, aunque desarrolló su vida en Cuba. Felicia como se le conocía en el mundo periodístico, contribuyó a la colección de trabajos costumbristas Los cubanos pintados por sí mismos (1852), de gran renombre en el siglo xix cubano. Su mayor popularidad la obtuvo con los folletines dominicales que primero aparecieron en La Gaceta de La Habana.<hr/>ABSTRACT The work proposes the analysis of the work of Virginia Felicia Auber de Moya, daughter of the French naturalist Pedro Alejandro Auber, born in La Coruña, around 1825, although she developed her life in Cuba. Felicia, as she was known in the journalistic world, contributed to the collection of costumbrist works Los cubanos pintados por sí mismos (1852), of great renown in the Cuban 19th century. Her greatest popularity was obtained with the Sunday bulletins that first appeared in La Gaceta de La Habana. <![CDATA[Theoretical-methodological Foundation on with Model Texts for Written Expression Lessons in the German Language Propaedeutic course]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762022000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Los profesores de lenguas extranjeras deben desarrollar en sus alumnos destrezas lingüísticas en la lengua de llegada. Aunque existen trabajos de investigación que abordan el tema de la escritura en la lengua extranjera, en la Facultad de Lenguas Extranjeras de la Universidad de La Habana el colectivo de profesores trabaja para realizar propuestas consistentes para mejorar la enseñanza de la escritura en alemán. Con este artículo los autores proponen una aproximación al tema, esperando que luego se pueda traducir en la concepción de un material didáctico para el mejoramiento de la escritura de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT Foreign language teachers must develop linguistic skills in the target language in their students. Although there are research works that address the subject of writing in the foreign language, in the Faculty of Foreign Languages of the University of Havana the teachers' collective works to make consistent proposals to improve the teaching of writing in German. With this article, the authors propose an approach to the subject, hoping that it can later be translated into the conception of a didactic material for the improvement of students' writing.