Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-214120250001&lang=pt vol. 39 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Benchmarking for Improving the Master's Program in Public Health]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412025000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La formación de posgrado en Salud Pública es un proceso fundamental para el desarrollo de los servicios de salud. Solo mediante la formación de profesionales con la calidad requerida será posible prevenir, atender y solucionar los problemas que afectan la salud de la población. Objetivo: Identificar buenas prácticas aplicables al Programa de la Maestría en Salud Pública de la Ensap. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo de corte transversal en 2019-2021, mediante una referenciación competitiva a partir de 50 programas tomados como referencia. Se analizaron variables tales como la modalidad de estudio y dedicación, objetivos, perfil del egresado y las disciplinas que imparten, entre otras. Se consultó a egresados del programa para su valoración de las propuestas de mejoras. Resultados: En el 72 % de los programas estudiados se propone como principal objetivo la formación de investigadores en salud pública y en el 81,39 % de ellos en su perfil de egresado está presente lograr la capacidad de utilizar la investigación en salud pública. El 68,88 % de estos se imparte de manera presencial y en el 80,55 % su modalidad de dedicación es a tiempo parcial. Las disciplinas epidemiología, estadísticas, fundamentos de salud pública, políticas, planes y programas de salud, economía de la salud y metodología de la investigación se encuentran presentes en más del 50 % de los programas revisados. Conclusiones: Las buenas prácticas identificadas y consultadas con los egresados aportaron información de utilidad a tener en cuenta para su posible incorporación al actual programa de la Escuela Nacional de Salud Pública.<hr/>ABSTRACT Introduction: Postgraduate training in public health is paramount for the development of health services. Only by training professionals with the required quality will it be possible to prevent, address and solve the problems that affect the health of the population. Objective: To identify good practices applicable to the master's program in Public Health at Escuela Nacional de Salud Pública. Methods: A descriptive and cross-sectional study was conducted in 2019-2021, through benchmarking from 50 programs taken as reference. Variables such as study modality and dedication, objectives, graduate´s working profile and taught disciplines, among others, were analyzed. Graduates under that program were consulted for their assessment of the improvement proposals. Results: In 72 % of the studied programs, the training of public health researchers is proposed as the main objective; while, in 81.39 % of them, the graduate profile includes the ability to use research in public health. Of these, 68.88 % are taught on-site and 80.55% are part-time. The disciplines of Epidemiology, Statistics, Fundamentals of Public Health, Health Policies, Plans and Programs, Health Economics and Research Methodology are present in more than 50 % of the reviewed programs. Conclusions: The identified good practices, consulted with graduates, provided useful information to be taken into account for their possible incorporation into the current program of Escuela Nacional de Salud Pública. <![CDATA[Benefits and Challenges of Artificial Intelligence in Higher Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412025000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La controversia generada por un artículo científico coautorizado por ChatGPT y un humano ha provocado debates internacionales sobre la inteligencia artificial con algunos países como Italia y se ha rechazado su uso a nivel nacional. Mientras tanto, la UNESCO ha adoptado una posición conciliadora, al regular su uso en la educación superior y establecer pautas éticas. Aunque la inteligencia artificial está transformando la enseñanza, persisten preocupaciones sobre su impacto en la capacidad de los estudiantes para pensar críticamente y argumentar. Objetivo: Exponer las ventajas y desventajas que ofrece la inteligencia artificial en la educación superior. Métodos: Se realizó una revisión sistemática exploratoria, que empleó como base de fuentes Web of Science y Scopus en idioma inglés, de los trabajos publicados entre 2018 y 2023, desde la perspectiva de Fernández y otros. Resultados: Del análisis de contenido de las fuentes seleccionadas, se identificaron las tres temáticas: la inteligencia artificial en la educación superior, los beneficios de utilizarla en la educación superior, y las desventajas en su implementación en la educación superior. Conclusiones: Se determinó que el empleo de las herramientas basadas en inteligencia artificial, por ejemplo, ChatGPT, son útiles y novedosas, ya que combinan la tecnología actual con la información global y, de acuerdo con las orientaciones preestablecidas, es capaz de brindar respuestas informadas y actualizadas sobre una amplia gama de temas. Sin embargo, resulta trascendental garantizar que la interacción humana se mantenga como parte esencial de la educación.<hr/>ABSTRACT Introduction: The controversy generated by a scientific article coauthored by Chat GPT and a human has sparked international debates on artificial intelligence, with some countries such as Italy, where its use has been rejected at the national level. Meanwhile, UNESCO has taken a conciliatory stance, regulating its use in higher education and establishing ethical guidelines. Although artificial intelligence is transforming teaching, concerns persist about its impact on students' ability to think critically and argue. Objective: To expose the advantages and disadvantages of artificial intelligence in higher education. Methods: An exploratory systematic review was conducted, using Web of Science and Scopus as source base in English language, of papers published between 2018 and 2023, from the perspective of Fernandez et al. Results: From the content analysis of the selected sources, three themes were identified: artificial intelligence in higher education, the benefits of using it in higher education, and the disadvantages of its implementation in higher education. Conclusions: It was determined that the use of tools based on artificial intelligence, for example, Chat GPT, are useful and novel, as they combine current technology with global information and, according to preestablished guidelines, it is capable of providing informed and up-to-date answers on a wide range of topics. However, it is critical to ensure that human interaction remains an essential part of education. <![CDATA[Reimagining Medical Education: The Usage of Artificial Intelligence and Technology for Educating, Innovating and Participating]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412025000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: En la era digital actual, la sociedad enfrenta cambios acelerados en aspectos sociales, políticos, económicos, culturales y tecnológicos. La revolución digital, impulsada por la información, el conocimiento y la innovación, sitúa al sistema educativo como una pieza clave para afrontar estos desafíos en la sociedad del conocimiento. La educación médica del siglo xxi tiene como objetivo responder a las demandas de competitividad, equidad e integración, y se ve cada vez más influenciada por la inteligencia artificial, que está revolucionando la forma en que se enseña y aprende medicina. Objetivo: Identificar el impacto del uso de la tecnología y la inteligencia artificial en la transformación de la educación médica, con énfasis en las oportunidades de mejora en el aprendizaje, la accesibilidad y la personalización educativa. Desarrollo: Los nuevos escenarios académicos en educación médica han desarrollado ritmos de aprendizaje específicos, donde las tendencias educativas mediadas por tecnología e inteligencia artificial buscan flexibilizar la evaluación, aumentar las estrategias de retroalimentación, fomentar la interacción con los estudiantes, y desarrollar en ellos competencias y habilidades blandas para la construcción social del conocimiento. Este enfoque no solo mejora el aprendizaje, sino que presenta desafíos éticos y de gestión que involucran a todos los actores del sistema educativo, desde directivos, administrativos, docentes, estudiantes y la comunidad. Los educadores deben estar dispuestos a cuestionar y transformar sus métodos pedagógicos, ajustar sus competencias y reorientar sus objetivos educativos para alinearse con las capacidades innovadoras de la inteligencia artificial. Sin este cambio fundamental en la mentalidad y las prácticas docentes, el potencial transformador de la inteligencia artificial podría verse gravemente limitado, y perpetuar una brecha entre las promesas tecnológicas y la realidad educativa. Conclusiones: El éxito de la tecnología e inteligencia artificial en la educación médica dependerá del apoyo organizacional, y el compromiso de los docentes y los estudiantes para conocer, diseñar e implementar este tipo de herramientas sin perder su objetividad y juicio crítico para ejecutarlo en su contexto de manera eficaz, y así maximizar sus beneficios y garantizar un futuro educativo más efectivo y equitativo, dentro de los límites éticos.<hr/>ABSTRACT Introduction: In the current digital era, society faces accelerated changes in the social, political, economic, cultural and technological aspects. The digital revolution, driven by information, knowledge and innovation, places the educational system as a key element to face these challenges in the knowledge society. Medical education in the twenty-first century aims to respond to the demands of competitiveness, equity and integration, and is increasingly influenced by artificial intelligence, which is revolutionizing the way medicine is taught and learned. Objective: To identify the impact of the use of technology and artificial intelligence in the transformation of medical education, with an emphasis on opportunities for improvement in learning, accessibility and educational personalization. Development: The new academic scenarios in medical education have developed specific learning rhythms, where educational trends mediated by technology and artificial intelligence seek to make assessment more flexible, increase feedback strategies, encourage interaction with students, and develop in them competencies and soft skills for the social construction of knowledge. This approach not only improves learning, but also presents ethical and managerial challenges involving all the actors in the educational system, from directors, administrators, teachers, students and the community. Educators must be willing to question and transform their pedagogical methods, adjust their competencies and reorient their educational objectives to align with the innovative capabilities of artificial intelligence. Without this fundamental shift in mindset and teaching practices, the transformative potential of artificial intelligence could be severely limited, as well as perpetuate a gap between technological promise and educational reality. Conclusions: The success of technology and artificial intelligence in medical education will depend on organizational support, as well as on the commitment of teachers and students to know, design and implement this type of tools without losing their objectivity and critical judgment to execute it in their context effectively, and thus maximize its benefits and ensure a more effective and equitable educational future, within ethical boundaries. <![CDATA[Clinical Competence of Family Physicians in the Stratification of Cardiovascular Risk]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412025000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La preparación profesional sobre la estratificación del riesgo cardiovascular constituye una necesidad, como único camino para el adecuado control de las enfermedades cardiovasculares, primera causa de morbilidad y mortalidad en Cuba y el mundo, las cuales adquieren un papel relevante en la práctica clínica del médico de familia. Objetivo: Identificar el nivel de competencia clínica en médicos de familia sobre la estratificación del riesgo cardiovascular. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo transversal en 81 médicos de familia del Policlínico Ramón López Peña, en el período entre enero y noviembre de 2023. Se utilizó como variable de caracterización la competencia clínica, así como sus dimensiones conocimientos, habilidades y actitudes. Se emplearon los métodos teóricos histórico-lógico, analítico-sintético e inductivo-deductivo, para la recogida de información y fundamentación de la investigación; y del nivel empírico, el cuestionario y la observación. Se usaron técnicas de estadística descriptiva (número y porcentaje) y estadística inferencial (índice de confianza con 95 %). Resultados: La dimensión conocimientos fue adecuado en el 58 % de los médicos, la dimensión actitud resultó regular en el 39 %, y las habilidades se mostraron inadecuadas en el 67 % de la casuística. Los resultados de la encuesta evidenciaron un nivel de competencia clínica regular de los médicos de familia (48,7 %). Conclusiones: La presente investigación permitió apreciar que los médicos de familia tienen un nivel de competencia clínica regular para la estratificación del riesgo cardiovascular, por lo que es factible la implementación de estrategias educativas que permitan mejorar las habilidades en la práctica médica habitual.<hr/>ABSTRACT Introduction: Professional preparation on cardiovascular risk stratification is a necessity, as the only way for the adequate control of cardiovascular diseases, as well as the first cause of morbidity and mortality in Cuba and the world, acquiring a relevant role in the clinical practice of family physicians. Objective: To identify the level of clinical competence in family physicians on cardiovascular risk stratification. Methods: A cross-sectional descriptive study was carried out on 81 family physicians of Ramón López Peña polyclinic, between January and November 2023. Clinical competence was used as a characterization variable, together with its dimensions of knowledge, skills and attitudes. The historical-logical, analytic-synthetic and inductive-deductive theoretical methods were used for the collection of information and the basis of the research; and, at the empirical level, questionnaire and observation were used. Descriptive statistics (number and percentage) and inferential statistics (95 % confidence index) were used. Results: The knowledge dimension was adequate in 58 % of the physicians, the attitude dimension was fair in 39 %, and the skills dimension was inadequate in 67% of the casuistry. The results of the survey evidenced a fair level of clinical competence of family physicians (48.7 %). Conclusions: The present investigation allowed us to appreciate that family physicians have a fair level of clinical competence for cardiovascular risk stratification, so it is feasible to implement educational strategies to improve skills in routine medical practice. <![CDATA[Learning-to-Learn Skills in Fourth-Academic-Year Medical Students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412025000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: Los estudiantes de medicina desde su formación básica deben prepararse para la indagación autónoma del conocimiento. Entre las habilidades fundamentales a adquirir destacan las habilidades de aprender a aprender. Objetivo: Caracterizar las habilidades de aprender a aprender en estudiantes de cuarto año de medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Métodos: Investigación descriptiva, de corte transversal, con diseño mixto cuantitativo y cualitativo, realizada entre los meses de marzo y abril de 2024. Se seleccionó una muestra de 68 estudiantes por muestreo aleatorio simple. Las variables estudiadas fueron 10 indicadores correspondientes a las cuatro dimensiones de las habilidades de aprender a aprender: cognitiva, metacognitiva, afectiva-motivacional y comunicativa. Para obtener la información se emplearon un cuestionario a estudiantes sobre habilidades de aprender a aprender y un grupo focal. La información estadística fue procesada mediante Excel y Python. Resultados: Entre los estudiantes predomina el sexo femenino, las edades de 21 y 22 años y el buen rendimiento académico. Según el cuestionario, se constató que el 51,5 % de ellos tenía medianamente formadas las habilidades de aprender a aprender. Persistieron insuficiencias en la planificación, la solución de problemas, la autoevaluación de los procesos de aprendizaje, la autorregulación, la percepción del control emocional y la motivación al momento de estudiar. Conclusiones: Las habilidades de aprender a aprender en estudiantes de cuarto año de medicina mostraron algunas insuficiencias en su formación, aunque, en términos generales, los jóvenes consideran que poseen las habilidades necesarias para autogestionar su aprendizaje.<hr/>ABSTRACT Introduction: Medical students, from their basic training, should be prepared for the autonomous inquiry of knowledge. Among the fundamental skills to be acquired, the learning-to-learn skills stand out. Objective: To characterize learning to learn skills in fourth-academic-year medical students of Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Methods: A descriptive cross-sectional research, with a mixed quantitative and qualitative design, was carried out between March and April 2024. A sample of 68 students was selected by simple random sampling. The studied variables were 10 indicators corresponding to the four dimensions of learning to learn skills: cognitive, metacognitive, affective-motivational and communicative. A student questionnaire on learning to learn skills and a focus group were used to obtain the information. The statistical information was processed using Excel and Python. Results: The students were predominantly female, aged 21 and 22 years, and had good academic performance. According to the questionnaire, it was found that 51.5 % of them had moderately developed learning-to-learn skills. Insufficiencies persisted in planning, problem solving, self-evaluation of learning processes, self-regulation, perception of emotional control and motivation when studying. Conclusions: Learning-to-learn skills in fourth-academic-year medical students showed some insufficiencies in their training, although, in general terms, young people consider that they possess the necessary skills to manage their learning autonomously. <![CDATA[The Profile of Specific Competencies for Health Sciences Professors: A Comparative Analysis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412025000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El siglo xxi ha traído avances significativos en la educación superior, especialmente en ciencias de la salud, lo que ha impulsado cambios en la formación de docentes para garantizar una atención médica de calidad y responder a las demandas del sector. Sin embargo, existe una escasez de investigaciones sistemáticas y comparativas sobre las competencias específicas necesarias para estos docentes. Objetivo: Identificar programas de posgrado en docencia en ciencias de la salud en América Latina, de manera que se identifiquen las competencias específicas de estos programas, y presentar un perfil idóneo para el claustro docente. Métodos: Se utilizó una metodología comparativa, que analizó 14 programas de posgrado en docencia en ciencias de la salud. Se recopilaron datos de fuentes oficiales y académicas, y se aplicaron técnicas analíticas y revisión de literatura para contextualizar los hallazgos. Resultados: Se identificaron cuatro competencias específicas clave para los docentes en ciencias de la salud: 1) Enseñanza efectiva y comunicación, 2) Planificación curricular y aseguramiento de la calidad, 3) Promoción de la investigación y generación del conocimiento y 4) Integración y adaptación a la era digital. Conclusiones: La identificación de programas de posgrados en docencia en ciencias de la salud en América Latina con modalidades presencial, semipresencial y virtual, con duración máxima de dos años, permitió proponer un perfil ideal en competencias específicas docentes.<hr/>ABSTRACT Introduction: The twenty-first century has brought significant advances in higher education, especially in health sciences, which has prompted changes in teacher education to ensure quality health care and respond to the demands of the sector. However, there is a paucity of systematic and comparative research on the specific competencies needed for these teachers. Objective: To identify graduate programs in health sciences teaching in Latin America, in order to identify the specific competencies of these programs, and to present a suitable profile for the teaching staff. Methods: A comparative methodology was used, which analyzed 14 graduate programs in health sciences teaching. Data were collected from official and academic sources, and analytical techniques and literature reviews were applied to contextualize the findings. Results: Four specific key competencies for health sciences teachers were identified: 1) Effective teaching and communication, 2) Curriculum planning and quality assurance, 3) Promotion of research and knowledge generation, and 4) Integration and adaptation to the digital era. Conclusions: The identification of postgraduate programs in health sciences teaching in Latin America with face-to-face, blended and virtual modalities, with a maximum duration of two years, made it possible to propose an ideal profile in specific teaching competencies.