Scielo RSS <![CDATA[ACIMED]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1024-943520080007&lang=pt vol. 18 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Acimed and the culture of scientific publication in Library Science and Information Sciences in Cuba</b><b> </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>John Shaw Billings</b>: <b>A librarian doctor of all times </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Acimed in Scholar Google</b>: <b>a citation analysis of the Cuban Journal of Health Information and Communication Professionals</b><b> </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó un análisis de citas de Acimed, la Revista Cubana de los Profesionales de la Información y la Comunicación en Salud, a lo largo de sus 15 primeros años de existencia, en Scholar Google. Para esto, se utilizó el programa Publish or Perish. Se comparó el impacto de Acimed con el de otras 9 revistas publicadas en idioma castellano sobre Bibliotecología y Ciencias de la Información. Se identificaron los artículos más citados en la revista durante todo el período; así como las temáticas que alcanzaron mayor visibilidad. Se analizó la importancia de Scholar Google como instrumento para la evaluación de la investigación, y se expuso la necesidad de realizar estudios comparativos de Scholar Google con el Web of Science y Scopus, con vistas a identificar sus ventajas y limitaciones.<hr/>A citation analysis of Acimed, the Cuban Journal of Information and Communication Professionals in Health Sciences, during its first 15 years of existence was made in Scholar Google. To this end, the Publish or Perish software was used. The impact of Acimed was compared with that of other nine journals on Library and Information Science published in Spanish language. The most cited articles of the journal during the whole period were identified, as well as the topics with the highest visibility. The importance of Scholar Google as a tool for assessing research was analyzed, and the necessity to carry out comparative studies of Scholar Google with the Web of Science and Scopus in order to determine its advantages and limitations was exposed. <![CDATA[<b>Scientific electronic documents used by Cuban researcher in the field of Hygiene and Epidemiology </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con el propósito de determinar el uso de las publicaciones electrónicas como fuente de información, y específicamente, como respaldo bibliográfico a las investigaciones que se generan en el sector de la salud en Cuba, se realizó un análisis de citas de la producción científica publicada durante el período del 2003-2006, en cinco revistas biomédicas cubanas, cuyos perfiles responden a la disciplina Higiene y Epidemiología. Se analizaron, entre otras, las siguientes variables: número de fuentes citadas (impresas y electrónicas), autores y publicaciones electrónicas más citadas en formato electrónico, idioma, país de procedencia, tipología y actualidad. Se observó un predominio del uso de fuentes de información en formato impreso, aunque se manifiesta una tendencia creciente hacia el uso de contribuciones publicadas en medios electrónicos. A su vez, las revistas electrónicas editadas en Cuba, accesibles fundamentalmente por medio de Internet, fueron las más utilizadas.<hr/>Aimed at determining the use of electronic publications as an information source and, mainly, as a bibliographic support to the research papers generated in the health sector in Cuba, a citation analysis of the scientific production published between 2003 and 2006 was made. The analysis focused on five journals of the Hygiene and Epidemiology discipline. The following variables were analyzed: number of bibliographic references (printed and electronic), the most cited authors and electronic publications in electronic format, language, country, typology and currency. The results showed a predominance of the printed information resources, although there is a growing trend to cite contributions published in electronic format. The Cuban electronic scientific journals, accessible through Internet, were the most used. <![CDATA[<b>Brief theoretical comments on the evaluation, development and certification of information competences</b>: <b>Apropos of a literature review </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para responder con más rapidez a las nuevas necesidades de un mundo globalizado; enfrentar los acelerados procesos de cambio estratégico y tecnológico en la sociedad; y mejorar permanentemente la calidad y pertinencia de la formación de los recursos humanos; se impone cada vez más una gestión apropiada de las competencias de los individuos y entre estas, las competencias en información. Para ello, es preciso evaluarlas, desarrollarlas y certificarlas. Se expone brevemente y en forma teórica las etapas de la gestión de competencias en información.<hr/>strategic and technological change in society; and to permanently improve the quality and relevancy of the training of human resources; it is indispensable a more appropriate management of the competences of the individuals and, among them, of the information competences. To this end, it is necessary to assess, develop and certify them. The stages of the information competence management are briefly exposed in a theoretical way. <![CDATA[<b>A theorical approach to information literacy in higher education</b><b> </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La necesidad de medir el impacto del proceso de alfabetización informacional en las universidades es una premisa en el análisis del desarrollo de la sociedad de la información. Con el objetivo de identificar las diferentes posturas sobre los procesos de evaluación de la alfabetización en información, se revisó la literatura internacional disponible. Se relacionaron entonces, las diferentes aristas desde la que se trata el tema en el contexto universitario y se realizó un recorrido desde la década de los años 1970 hasta la actualidad para conformar una aproximación teórica al tema estudiado.<hr/>The need to measure the impact of information literacy in the universities is a premise in the analysis of the development of information society. Aimed at identifying the different positions on the process of assessment of the information literacy, the available international literature was reviewed. The different points of view from which the topic was dealt with in the university context were related, and it was made an analysis from the 1970s up to now to attain a theoretical approach to the studied topic. <![CDATA[<b>Conceptual analysis of the main interactions among information management, documentary management and knowledge management </b><b></b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se definen los conceptos de gestión de información, gestión documental y gestión del conocimiento. Se analiza la relación y los puntos de convergencia que existen entre gestión documental, gestión de información y gestión del conocimiento. Se definen las organizaciones de aprendizaje desde la perspectiva de la sociedad del conocimiento y su vinculación con dichos conceptos.<hr/>The concepts of information management, documentary management and knowledge management are defined. The relationship and the convergence points existing among documentary management, information management and knowledge management are analyzed. The learning organizations are determined from the perspective of the information society, as well as their links with such concepts. <![CDATA[<b><i>Wikipedia</i></b><b> collaboration approach and the <i>Wikiprofessional</i> project </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se definen los conceptos de gestión de información, gestión documental y gestión del conocimiento. Se analiza la relación y los puntos de convergencia que existen entre gestión documental, gestión de información y gestión del conocimiento. Se definen las organizaciones de aprendizaje desde la perspectiva de la sociedad del conocimiento y su vinculación con dichos conceptos.<hr/>The concepts of information management, documentary management and knowledge management are defined. The relationship and the convergence points existing among documentary management, information management and knowledge management are analyzed. The learning organizations are determined from the perspective of the information society, as well as their links with such concepts. <![CDATA[<b>Pepe, you that always believed </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se definen los conceptos de gestión de información, gestión documental y gestión del conocimiento. Se analiza la relación y los puntos de convergencia que existen entre gestión documental, gestión de información y gestión del conocimiento. Se definen las organizaciones de aprendizaje desde la perspectiva de la sociedad del conocimiento y su vinculación con dichos conceptos.<hr/>The concepts of information management, documentary management and knowledge management are defined. The relationship and the convergence points existing among documentary management, information management and knowledge management are analyzed. The learning organizations are determined from the perspective of the information society, as well as their links with such concepts. <![CDATA[<b><i>Opendoar</i></b>: <b>a directory on institucional repositories</b><b> </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000700010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se definen los conceptos de gestión de información, gestión documental y gestión del conocimiento. Se analiza la relación y los puntos de convergencia que existen entre gestión documental, gestión de información y gestión del conocimiento. Se definen las organizaciones de aprendizaje desde la perspectiva de la sociedad del conocimiento y su vinculación con dichos conceptos.<hr/>The concepts of information management, documentary management and knowledge management are defined. The relationship and the convergence points existing among documentary management, information management and knowledge management are analyzed. The learning organizations are determined from the perspective of the information society, as well as their links with such concepts.