Scielo RSS <![CDATA[Gaceta Médica Espirituana]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1608-892120140002&lang=pt vol. 16 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>Developing approach in the teaching of clinical diagnosis of dentomaxillofacial anomalies</strong><strong></strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Sancti Spíritus: the presence of medicine in 500 years of history</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>to observe from the beginning of medical studies is a training need</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la habilidad observar tiene importancia en la educación y práctica médicas, se aplica ante situaciones que van desde los estudios anatómicos, hasta el trabajo sistemático con distintos métodos y procedimientos propios de la profesión; no obstante los resultados actuales en el ciclo básico biomédico son aún insuficientes. Objetivo: profundizar en las dimensiones conceptuales, microcurriculares y didácticas de la habilidad observar en los estudios básicos biomédicos. Metodología: se realizó revisión documental, observaciones científicas a actividades docentes durante el curso 2012/2013 y se aplicó cuestionario a profesores. Resultados: no se constató claridad conceptual en los profesores con respecto a la habilidad observar en los estudios médicos. En la dimensión microcurricular se comprobó falta de sistematicidad en la inclusión de la habilidad observar en los sistemas de objetivos y habilidades. En las observaciones realizadas se constató un pobre accionar de profesores y estudiantes en la formación y el desarrollo de la habilidad observar; menos aún para evaluar el dominio alcanzado. Conclusiones: el conocimiento conceptual constatado, las condiciones de diseño microcurricular actual y las características del proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas, no favorecen una adecuada formación y desarrollo de la habilidad observar en los estudios básicos biomédicos.<hr/>Background: the observation ability is important in medical education and practice, it is applied to situations, ranging from anatomical studies to the systematic work with different methods and procedures of the profession; however actual results in the biomedical basic cycle are still insufficient. Objective: to deepen into the conceptual, microcurricular and didactical dimensions of the observation ability in basic biomedical studies. Methodology: a literature review was made as well as scientific observations on teaching activities during the 2012/2013 academic course and a questionnaire to teachers was applied. Results: no conceptual clarity was found in the teachers regarding the observation ability in medical studies. In the microcurricular dimension lack of systematic inclusion of the observation ability in the systems of objectives and skills was found. In the performed observations poor acting by the teachers and students in the training and development of the observation ability was found; still less to assess the achieved mastery. Conclusions: the conceptual knowledge found, the current microcurricular design conditions and the characteristics of the teaching-learning process of the basic biomedical sciences, do not favor the proper training and development of the observation ability in basic biomedical studies. <![CDATA[<b>Scientific articles published by health professionals in the province of Sancti Spíritus</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento : las revistas médicas constituyen uno de los principales medios de divulgación de resultados de investigaciones científicas, a pesar de esto se analiza que la provincia de Sancti Spíritus ha disminuido la publicación de artículos en revistas médicas, por lo que es necesario establecer estrategias para aumentar con calidad el índice de publicaciones. Objetivo : identificar la contribución de artículos científicos que aportaron los profesionales de la salud de la provincia de Sancti Spíritus a las revistas médicas cubanas en el periodo enero 2010 a enero 2011. Metodología : Se realizó un estudio transversal; se revisaron todos los artículos publicados en las revistas médicas cubanas desde 2008 hasta el 2011, la muestra del estudio fueron los 127 artículos publicados en el período de enero 2010 a enero 2011, editados en 41 títulos de revistas un total de 90 volúmenes. Las principales variables fueron: título de la revista donde se realizó la publicación, especialidad de los autores, filiación de los autores, categoría docente, grado académico o científico y municipio donde se realizó la investigación. Se utilizó el análisis porcentual y se creó una base de datos para procesarlos. Resultados: Los autores de la provincia publicaron en la revista Gaceta Médica Espirituana, para un 77,27 %, publicación que representa las ciencias médicas del territorio; el 22,73 % publicó en 5 de las 41 revistas especializadas en medicina incluidas para esta investigación. Conclusiones : la contribución de artículos científicos que han realizado los profesionales de la salud de la provincia de Sancti Spíritus a las revistas médicas cubanas en el periodo analizado presenta bajos índices aportados a la producción científica.<hr/>Background: medical journals are one of the main dissemination means of results of scientific research, in spite of this fact in the province of Sancti Spíritus the publication of articles in medical journals has declined; therefore it is a necessity to establish some strategies to increase the publishing index with quality. Objective: to identify the contribution of scientific articles that health professionals provided in the province of Sancti Spíritus to Cuban Medical Journals from January 2010 to January 2011. Methodology: a cross-sectional study was made; all published articles in the Cuban Medical Journals were reviewed from January 2008 to 2011, the sample was performed by the 127 published articles from January, 2010 to January, 2011 edited in 41 journals in a total of 90 volumes. The main variables were: the title of the journal where the publication was made, authors' specialty and filiation, teaching category, scientific or academic degree and municipality where the publication was carried out. Percentage analysis was used and a data base was created to process the information. Results: the authors of the province published in Sancti Spíritus Medical Gazette magazine, with a 77, 27 %, publication that represents most of the medical specialties in the territory; 22, 73 % did it in 5 of the 41 medical specialized journals included for this research. Conclusions: the contribution of scientific articles that health professionals have provided in the province of Sancti Spíritus to Cuban Medical Journals in the analyzed period shows low rates of contribution to scientific production. <![CDATA[<b>Clinical epidemiological behavior of congenital cardiopathies in first year children</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: los defectos congénitos del corazón son el grupo más común de anomalías congénitas y en su mayoría constituye, por su evolución e impacto fisiopatológico, en una enfermedad crónica de la infancia. Objetivo: describir algunas características clínicas de los pacientes con cardiopatías congénitas en la provincia de Sancti Spiritus. Metodología: se realizó un estudio descriptivo de corte longitudinal sobre el comportamiento de las cardiopatías congénitas en la provincia de Sancti Spiritus durante el período comprendido de enero del 2011 a diciembre del 2012 abarcó a todos los niños nacidos en la maternidades de toda la provincia, así como los atendidos en la consultas de cardiología pediátrica provincial. Las variables utilizadas fueron sexo, edad al diagnóstico, síntomas clínicos de presentación. Resultados: la incidencia de cardiopatía congénita fue de 3,3 por cada mil nacidos vivos, el diagnóstico de dicha afección ocurrió durante el 1er mes de nacido en 19 pacientes para un 56 %. Los signos clínicos de presentación fueron soplo asintomático 62 %, seguido de las dificultad cardiorespiratoria. Conclusiones: las malformaciones congénitas del aparato cardiovascular son un elemento importante a tener en cuenta al valorar a todos los pacientes al nacimiento en las maternidades.<hr/>Background: congenital heart defects are the most common group of congenital anomalies and the majority of them due to their evolution and pathophysiological impact are a chronic disease of childhood. Objective: to describe some clinical characteristics of patients with congenital heart disease in the province of Sancti Spíritus . Methodology: a descriptive longitudinal study on the behavior of congenital cardiopathies in the province of Sancti Spíritus from January 2011 to December 2012, it encompassed all children born in maternity hospitals across the province, as well as all cared patients at the provincial pediatric cardiology consultations. The variables used were sex, age at diagnosis and clinical presenting symptoms. Results: the incidence of congenital heart disease was 3.3 per thousand live births, the diagnosis of the condition occurred during the 1st month of age in 19 patients for a 56%. Clinical signs at presentation were asymptomatic heart murmur 62%, followed by cardiorespiratory difficulty. Conclusions: congenital malformations of the cardiovascular system are important to consider when assessing all patients at birth in maternity hospitals. <![CDATA[<b>Strategy care in pregnant vaginal discharge syndrome. Sancti Spíritus</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: las infecciones de trasmisión sexual constituyen un problema de salud en todo el mundo, sin embargo en la provincia se carece de información sobre bases científicas de los resultados de la aplicación de la estrategia para la atención del síndrome de flujo vaginal en la Atención Primaria de Salud. Objetivo: describir los resultados de la aplicación de la estrategia para la atención del síndrome de flujo vaginal a partir de la información aportada por especialistas de 16 consultorios médicos de familia en tres municipios espirituanos. Metodología: se realizó investigación descriptiva, transversal que incluyó los 16 especialistas de Medicina General Integral de igual número de consultorios tipo 1 de municipios priorizados para las infecciones de trasmisión sexual, a quienes se le aplicó una encuesta, los resultados se presentaron en tablas utilizando frecuencias absolutas y relativas. Resultados: más de la mitad de las gestantes atendidas padecían el síndrome de flujo vaginal y a todas le estudiaron sus parejas sexuales, los médicos conocen la existencia del flujograma; en Sancti Spíritus y Fomento los facultativos dominan mejor el contenido del stock de medicamentos para su tratamiento; carecen de información sobre la entrega gratuita del módulo de medicamentos destinado a esta problemática y la totalidad conoce la conducta a seguir ante una gestante con flujo vaginal. Conclusiones: la estrategia para el manejo del síndrome de flujo vaginal en gestantes no es aplicada adecuadamente en los municipios estudiados, por el desconocimiento de la disponibilidad de medicamentos eficaces y gratuitos en el área de salud para el tratamiento de la gestante y su pareja.<hr/>Background: sexually transmitted infections are a health problem worldwide, but in the province there is a lack of information on scientific basis of the results of the implementation of the strategy for the care of vaginal discharge syndrome in Primary Health Care. Objective: to describe the results of the implementation of the strategy for the care of vaginal discharge from the information provided by specialists from 16 family doctor offices in three municipalities of Sancti Spíritus. Methodology: descriptive, cross investigation was used that included 16 specialists in Comprehensive General Medicine with equal number of Type 1 doctor offices of prioritized municipalities for sexually transmitted infections, to whom a survey was applied, the results were presented in tables using absolute and relative frequencies. Results: more than half of the cared pregnant women suffered vaginal discharge syndrome and their sexual partners were studied as well, doctors are aware of the flowchart; physicians dominate the content of the stock of medicines for treatment better in Sancti Spiritus and Fomento; they are lack of information about the free drug delivery module devoted to this condition and all of them know the medical procedures to follow in the presence of a woman with vaginal discharge. Conclusions: the strategy for the management of vaginal discharge syndrome in pregnant women is not properly implemented in the municipalities studied, due to the lack of availability of effective and free drugs in the healthcare area for the treatment of pregnant women and their partners. <![CDATA[<b>Strategy for the training of information competencies in professors of the University of Medical Sciences of Sancti Spíritus</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: las competencias informacionales necesarias para identificar, buscar, evaluar y usar la información de manera ética en los profesores de las ciencias médicas son limitadas, lo cual imposibilita el desarrollo profesional y la toma de decisiones adecuadas en el cumplimiento de sus funciones, por lo que es fundamental fomentar el desarrollo de estas competencias. Objetivo: proponer una estrategia para la formación de competencias informacionales de los profesores de las Ciencias Médicas. Desarrollo: se realizó una investigación con diseño transeccional descriptivo, que tiene como sustento psicológico el enfoque histórico cultural y dentro de los métodos utilizados el criterio de experto para validar la propuesta de la estrategia, se trabajó con una población constituida por 33 profesores del rectorado de la Universidad de Ciencias Médicas durante el período del 2010 al 2012 . Las insuficiencias de estos profesores permitieron elaborar la estrategia que se estructuró de la siguiente forma: objetivo general, objetivos específicos, diseño curricular, fundamentación, plan temático, estrategia docente y estructura, validada de pertinente por cumplir con los requisitos establecidos. Conclusiones: la estrategia propuesta puede ofrecer soluciones a los problemas detectados y corroborados en previo diagnóstico, está acorde con las exigencias para contribuir a la formación de competencias informacionales y con los requerimientos metodológicos para estructurar la actividad práctica a través de lo semipresencial y lo virtual; se demuestra su aplicabilidad y potencialidades para perfeccionar los modos de actualización con relación a la información científica y la adquisición de destrezas, habilidades y conocimientos para la docencia, la asistencia y la investigación.<hr/>Background: necessary information competencies to identify, find, evaluate and use information ethically in teachers in medical sciences are limited, making it impossible for professional development and making appropriate decisions in fulfilling their functions, so it is significant to promote the development of these competencies. Objective: to propose a strategy for the information competencies training in teachers of the Medical Sciences. Development: an investigation with transactional descriptive design was made, whose psychological support is the cultural historical approach and within the methods the expert criteria to validate the proposed strategy, the population consisted of 33 teachers from the principalship of the University of Medical Sciences from 2010 to 2012. The shortcomings of these teachers helped develop the strategy that was structured as follows: general objective, specific objectives, curriculum design, foundation, thematic plan, teaching strategy and structure, validated to meet the established requirements. Conclusions: the proposed strategy can provide solutions to detected and corroborated problems in previous diagnosis, it is consistent with the requirements to contribute to the formation of information competencies and methodological requirements to structure practice activity through the blended and virtual; its applicability and potential to improve the update modes relative to scientific information and the acquisition of skills, abilities and knowledge for teaching, assistance and research. <![CDATA[<b>Cardiovascular risk factors in adolescents with essential hypertension</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la hipertensión arterial es una enfermedad crónica, es uno de los problemas de salud en el mundo que más afecta al hombre , por lo que es importante diagnosticar los factores de riesgo que se relacionan con esta enfermedad. Objetivo: determinar el comportamiento de algunos factores de riesgo cardiovascular en los adolescentes con hipertensión arterial esencial. Metodología: se realizó un estudio transversal en una muestra de 90 adolescentes con hipertensión arterial esencial, de ambos sexos, con edades entre los 12 y 18 años. Los pacientes fueron atendidos en la consulta de cardiología pediátrica del Hospital Pediátrico Provincial de Sancti Spíritus, de enero a diciembre del 2012. Se utilizaron variables como: la edad, sexo, raza, antecedentes familiares de hipertensión arterial, factores de riesgo cardiovascular en los familiares, índice de masa corporal y exámenes complementarios. Resultados: predominó el grupo de 12 a 14 años (58 %), el sexo masculino y los pacientes de color blanco (62 %). Con relación a los antecedentes familiares, aparece la hipertensión arterial (98 %) como el factor de riesgo cardiovascular más frecuente. Conclusiones: la hipertensión arterial se constató en los adolescentes con factores de riesgo presentes.<hr/>Background: hypertension is a chronic disease, it is one of the health problems in the world that most affects the man, so it is important to diagnose the risk factors relating to the disease. Objective: to determine the behavior of some cardiovascular risk factors in adolescents with essential hypertension. Methodology: a cross-sectional study was made on a sample of 90 adolescents with essential hypertension, of both sexes, aged between 12 and 18. Patients were treated at the outpatient pediatric cardiology at the Provincial Pediatric Hospital in Sancti Spíritus, from January to December 2012. The variables used were: age, sex, race, family history of hypertension, cardiovascular risk factors in family, body mass index and examinations. Results: the group of 12-14 years (58%), male sex and white patients (62%) predominated. Regarding family history, hypertension (98%) appears as the most frequent cardiovascular risk factor. Conclusions: hypertension was found in adolescents with risk factors. <![CDATA[<b>New therapeutic approach of the congenital metatarsus varus and residual varus equine foot. Five-year study</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el metatarso varo es una enfermedad frecuente en las deformidades del pie del neonato. Objetivo: valorar el nuevo enfoque terapéutico en el metatarso varo congénito y residual de pie varo equino en un estudio de cinco años. Metodología: se realizó un estudio descriptivo longitudinal en 81 niños con el diagnóstico de metatarso varo, los que fueron atendidos en el servicio de Ortopedia y Traumatología del Hospital Pediátrico Universitario Eduardo Agramonte Piña, en el período comprendido desde enero del 2002 hasta diciembre del 2007. A partir de la consulta directa con 30 expertos, los resultados se procesaron estadísticamente con la prueba de Alpha de Cronbach . Resultados: predominaron el metatarso varo congénito, los pies bilaterales, la edad de cinco a nueve años. El resultado final fue exitoso en todos de los pacientes al corregir el parámetro clínico estático y en la mayoría el dinámico. Conclusiones: el nuevo enfoque terapéutico une los criterios clínicos y radiológicos para un mejor diagnóstico del metatarso varo. La técnica es efectiva y sencilla al ser menos invasiva sobre partes blandas, al realizarse en un tiempo quirúrgico breve las complicaciones son mínimas y se usa menos material gastable lo cual produce beneficios económico al país. Los resultados obtenidos son conclusivos debido a que la serie es adecuada y el seguimiento realizado fue a largo plazo.<hr/>Background : the metatarsus varus is a frequent illness in the deformities of the foot of the neonate. Objective : to value the new therapeutic approach in the congenital metatarsus varus and residual varus equine foot in a five-year study . Methodology : a descriptive longitudinal study in 81 children with the metatarsus varus diagnosis was carried out, these children were cared in the Orthopedics and Traumatologic service of the Pediatric University Hospital "Eduardo Agramonte Piña", from January, 2002 to December, 2007. Starting from the direct consultation with 30 experts, the results were processed statistically with the test of Alpha of Cronbach. Results: the congenital metatarsus varus, bilateral feet and the age five to nine years prevailed. The final result was good in all of the patients when correcting the clinical static parameter and in most them the dynamic one. Conclusions : the new therapeutic approach unites the clinical and radiological criteria for a better diagnosis of the metatarsus varus. The technique is effective and simple as it is less invasive on soft parts, complications are minimal as it is carried out in a brief surgical time and less expendable material is used for which it brings about economic benefits to the country. The obtained results are conclusive because the series is suitable and the performed follow up was long term. <![CDATA[<b>Satisfacción de especialistas, pacientes y familiares con el servicio de ortodoncia</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la satisfacción del especialista, el paciente y sus familiares determinan la calidad de los servicios de ortodoncia. Objetivo: identificar el nivel de satis facción de especialistas, pacientes y familiares con los servicios de ortodoncia en cuanto a las dimensiones humana, técnica, entorno físico y resultados del tratamiento de ortodoncia. Metodología: se realizó un estudio transversal en la Clínica Estomatológica Docente Provincial de Sancti Spíritus, en el período comprendido entre marzo de 2012 y 2013. La población estuvo constituida por 5 especialistas de ortodoncia, 141 pacientes en etapa de contención y 98 familiares. Se aplicaron métodos empíricos y de la estadística descriptiva con procedimientos matemáticos . Resultados: el 60,0 % de los especialistas, el 89,4 % de los pacientes y el 80,6 % de sus familiares estuvieron satisfechos con el servicio de ortodoncia. Las insatisfacciones de los especialistas fueron la insuficiente realización de cursos de actualización, la inestabilidad de materiales, carencia de instrumentales y equipos, así como el resultado del tratamiento y en pa cientes y familiares fue la inestabilidad en el suministro de recursos y las insuficientes condiciones de trabajo. Conclusiones: la mayoría de los especialistas se manifestó medianamente satisfechos, mientras que los pacientes y familiares se manifestaron satisfechos con el servicio de ortodoncia en todas las dimensiones evaluadas.<hr/>Background: the satisfaction of the specialist, patient and family to determine the quality of orthodontic services. Objective: to identify the level of satisfaction of specialists, patients and families with orthodontic services regarding the human, technical dimensions, physical environment, and orthodontic treatment outcomes. Methodology: a cross-sectional study was made at the Provincial Teaching Dental Clinic of Sancti Spíritus, in the period between March 2012 and 2013, the population consisted of 5 specialists in orthodontics, 141 patients with containment stage and 98 families. Empirical methods and descriptive statistics with mathematical procedures were applied. Results: 60.0 % of specialists, 89.4 % of patients and 80.6 % of families were satisfied with the service of orthodontics. Dissatisfaction of the specialists were the insufficient conducting of refresher courses, unstable materials, lack of instrumental and equipment as well as the treatment outcome; and in patients and families the instability in the supply of resources and inadequate working conditions. Conclusions: most specialists expressed themselves moderately satisfied, while patients and relatives were satisfied with the orthodontic service in all the evaluated dimensions. <![CDATA[<b>Endoscopic turbinoplasty of the inferior turbinate for the treatment of non-infectious chronic hypertrophic rhinitis</b>: <b>case series</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la reducción quirúrgica del cornete inferior es la conducta de elección en pacientes con rinitis crónica hipertrófica no infecciosa que no responden al tratamiento farmacológico; aunque existen otras técnicas quirúrgicas para ello, todavía son insuficientes las evidencias que soportan su eficacia. Objetivo: describir las características clínicas y los resultados posquirúrgicos en pacientes con rinitis crónica hipertrófica no infecciosa tratados mediante turbinoplastia inferior endoscópica . Metodología: estudio descriptivo de serie de casos en pacientes mayores de 15 años con rinitis crónica hipertrófica no infecciosa tratados mediante turbinoplastia inferior endoscópica en el Centro Nacional Cirugía Mínimo Acceso, entre el 1 de mayo de 2010 al 30 de junio de 2012. Los pacientes se siguieron por 6 meses. Resultados: se incluyeron 36 pacientes, el 63,9 % eran masculinos; el 69,4 % presentó rinitis alérgica. Predominó la obstrucción nasal asociada a rinorrea, prurito y cefalea ( 44,4 %), así como la hipertrofia grado II (58,3 %). Después de la cirugía todos los pacientes mejoraron y solo el 8,3 % presentó complicaciones. Conclusiones: se obtuvieron resultados favorables con el uso de la turbinoplastia inferior endoscópica , fundamentalmente por el alivio de los síntomas y por la escasa presentación de complicaciones.<hr/>Background: the surgical reduction of the inferior turbinate is the treatment of choice for patients with non-infectious chronic hypertrophic rhinitis unresponsive to drug treatment; although there are other surgical techniques for this condition, evidence supporting its effectiveness is still insufficient. Objective: to describe the clinical characteristics and postoperative outcomes in patients with non-infectious chronic hypertrophic rhinitis treated by inferior endoscopic turbinoplasty . Methodology: descriptive case series study of patients over 15 years with non-infectious chronic hypertrophic rhinitis treated by inferior endoscopic turbinoplasty in the Minimum Access National Surgery Center from May 1, 2010 to June 30, 2012. The p atients were followed for 6 months. Results: 36 patients were included , 63.9% were male ; 69.4 % had allergic rhinitis. N asal obstruction associated with rhinorrhea , pruritus and headache ( 44.4 %) and grade II hypertrophy ( 58.3 %) predominated . After surgery all patients improved and only 8.3 % had complications . Conclusions : with the use of endoscopic inferior turbinoplasty favorable results were obtained , mainly due to the relief of symptoms and the limited development of complications. <![CDATA[<b>Delayed diagnosis of Bochdalek hernia. Case presentation</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el defecto congénito en el cierre de la región posterolateral del diafragma se denomina hernia de Bochdalek y solo en el 10 % de los niños el diagnóstico se realiza después del primer mes de vida. Este defecto congénito permite que se desplacen las vísceras abdominales hacia el tórax, lo que a la vez puede ser la causa de una opacidad pulmonar persistente en la radiografía torácica. Objetivo: ilustrar, debido a su infrecuencia, el diagnóstico retardado de hernia de Bochdalek en una paciente con una opacidad pulmonar persistente. Presentación de caso: se describe el caso de una niña de once meses de edad, que ingresó por una opacidad pulmonar persistente en base pulmonar izquierda y signos clínicos de infección. Después de realizar tratamiento con antibióticos durante cinco días tuvo mejoría clínica pero persistía la imagen en la radiografía torácica. En la tomografía computarizada se observó el bazo localizado en el hemitórax izquierdo debido a una hernia de Bochdalek. Conclusiones: el diagnóstico de la hernia de Bochdalek fuera de la etapa de recién nacido es infrecuente, sin embargo esta enfermedad debe tenerse en cuenta en todo paciente con una opacidad pulmonar persistente aun cuando su edad sobrepase la etapa neonatal.<hr/>Background: congenital defect in the closure of the posterolateral region of the diaphragm is called Bochdalek hernia and only in 10 % of children the diagnosis is made after the first month of life. This birth defect allows abdominal organs to move into the chest, which in turn can be the cause of persistent pulmonary opacity on chest radiography. Objective: to illustrate the delayed diagnosis of Bochdalek hernia in a patient with a persistent pulmonary opacity, as it is an infrequent case. Case presentation: the case of an eleven months old girl, who was admitted for a left lung base pulmonary opacity and persistent clinical signs of infection is described. The patient had clinical improvement after completing treatment with antibiotics for five days but the image persisted on chest radiography. Computed tomography showed the spleen in the left hemithorax due to Bochdalek hernia. Conclusions: the diagnosis of Bochdalek hernia out of the newborn stage is rare, however this disease should be considered in all patients with persistent pulmonary opacity even when their age exceeds the neonatal stage. <![CDATA[<b>Presentation of Paraesophageal hiatal hernia. A case report</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la hernia hiatal es una afección del tracto digestivo, dentro de ella la variedad paraesofágica es infrecuente. Objetivo: ofrecer una panorámica clínica y quirúrgica de la hernia hiatal paraesofagica y realizar diagnóstico diferencial con patologías cardiovasculares por las complicaciones graves que trae consigo esta enfermedad. Presentación de caso: paciente de la sexta década de la vida acudió a consulta de gastroenterología por presentar dolor precordial, epigastralgia cuando ingería alimentos en grandes cantidades, saciedad precoz, disfagia a los líquidos en ocasiones, regurgitaciones ácidas, salida de alimentos por las fosas nasales y pérdida de peso progresiva. Se le realizó estudio contrastado de esófago, estómago y duodeno donde se diagnosticó hernia hiatal paraesofágica, fue intervenido por vía laparoscópica; se le realizó reducción de la hernia, cirugía de los pilares y funduplicatura de Nissen-Rossell ,con evolución satisfactoria. Conclusiones: ante el dolor precordial es necesario detenerse en la semiología del mismo y diferenciar el cardiovascular del no cardiovascular pues en la hernia hiatal paraesofágica sus complicaciones tienen una alta morbimortalidad.<hr/>Background: hiatal hernia is a condition of the digestive tract; within it the paraesophageal variety is uncommon. Objective: to offer a clinical and surgical review of this kind of paraesophageal hiatal hernia and perform a differential diagnosis with cardiovascular pathologies due to the severe complications this disease may bring about. A case presentation : a 60 years- old patient came to the gastroenterology consultation presenting precordial and epigasttric pain when eating great amount of food, precocious satiety, frequent dysphagia due to liquids consumption, acid regurgitation, food exit through the nasal cavity and loss of weight. A contrasted study of esophagus, stomach and duodenum was done and it was diagnosed paraesophageal hiatal hernia, he underwent laparoscopic surgery where hernia reduction, pilars surgery and Nissen funduplication were performed and the prognosis was good. Conclusions: before presenting precordial pain, it is necessary to take into account its semiology and differenciate cardiovascular from non-cardiovascular pain as in paraesophageal hiatal hernia its complications have a high morbi-mortality. <![CDATA[<b>The integration of educational influences of the university and the role of the family in the profesional formation of higher education</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: en el proceso de formación de los profesionales en la educación superior, la integración de las influencias educativas que rodean al estudiante resultan determinantes para ofrecerle los niveles de ayuda que él reclama. Objetivo: sistematizar los referentes teóricos acerca del proceso de formación del profesional de la educación superior desde la integración de influencias educativas de la universidad y la familia. Conclusiones: en el marco del proceso educativo que se desarrolla en la educación superior se deben integrar las influencias de la universidad y la familia desde el colectivo de año, bajo las condiciones de la situación social de desarrollo del joven universitario que tribute al logro de una formación profesional articulada de forma armónica y coherente a través de la cooperación y la comunicación recíprocas, y la identificación de metas proyectadas hacia la mejora en la formación del estudiante.<hr/>Background: in the process of professionals training in higher education, the integration of educational influences around the student is crucial to provide the levels of support that he claims. Objective: to systematize the theoretical framework about the process of formation of the professional of higher education since the integration of educational influences of the university and the family. Conclusions: as part of the educational process that is developed in higher education the influences of the university and the family from the group of the year should be integrated, under the conditions of the social situation of development of the young college that tribute to the achievement of professional articulated training in a harmonic and coherent way through mutual cooperation and reciprocal communication, and the identification of projected goals towards improvement in the student's education. <![CDATA[<b>The formation of university teachers to potentialize a developing learning</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: existe consenso en cuanto a la necesidad de lograr un proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación superior que eduque, instruya y desarrolle, y la correspondiente búsqueda de alternativas de formación continua de los docentes universitarios. Objetivo: proponer una estrategia de formación continua dirigida a los docentes universitarios para potenciar el aprendizaje desarrollador. Desarrollo: la investigación se realizó en la Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez apoyada en una metodología cualitativa y la investigación-acción como método, esencialmente participativo. Se presenta una estrategia de formación continua dirigida a los docentes universitarios para potenciar el aprendizaje desarrollador centrada en el trabajo cooperado en el grupo, desde una comprensión de la formación continua como proceso de construcción colectiva que favorece el aprendizaje grupal. Se presentan recursos metodológicos viables para el diagnóstico participativo de las necesidades formativas y potencialidades, y el trabajo cooperado en el grupo. Conclusiones: la estrategia propuesta es una alternativa con influencias marcadas en el desarrollo de las esferas profesional y personológica del profesorado que posibilitan evolucionar el contexto social en el que se actúa y la conducción hacia una práctica educativa dirigida a potenciar el aprendizaje desarrollador en los estudiantes universitarios. Fue valorada su pertinencia y factibilidad por el criterio de expertos, así como sus potencialidades transformadoras según los docentes participantes.<hr/>Background: there is an agreement on the need for the achievement of a teaching-learning process in higher education that educates, instructs and develops, and the corresponding search for alternatives of continuous training of the university teachers. Objective: to propose a strategy of continuous training addressed to the university teachers to enhance the significant learning. Development: the research was made at "José Martí Pérez" University of Sancti Spíritus supported by a qualitative methodology and action research as a method, essentially by participation. A strategy of continuous training for university teachers to enhance the significant learning focused on cooperative work in the group, from an understanding of a continuous training as a process of collective construction that favors group learning. Viable methodological resources are presented for the participatory diagnosis of the training needs and potentialities, and cooperative work in the group. Conclusions: the proposed strategy is presented as an alternative with remarkable influences on the development of professional and personal areas of the teaching staff that make easier the evolution of the social context in which they are, and drive towards an educational practice aimed at enhancing the significant learning in college students. Its relevance, feasibility and its transformative potential according to the participating teachers was valued by expert criteria. <![CDATA[<b>Educational guidance for the stimulation of life projects in university students</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la psicología y la filosofía han tratado con profusión el tema de conocerse a uno mismo, lo que permite convertirse en artífice de la propia vida, ser fiel a lo mejor de uno mismo, vivir la propia vida (más como protagonista y menos como mero espectador), subrayando siempre la dificultad que encierra profundizar en su propia personalidad y lo difícil que resulta reconocerse en las diversas facetas que la integran. Objetivo: proponer un sistema de sesiones para estimular la construcción de proyectos de vida en estudiantes de la Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez. Conclusiones: el proceso de construcción de proyectos de vida requiere de un enfoque causal, donde es necesario el análisis individualizado, contextualizado y dinámico de cada estudiante, el estudio diagnóstico realizado permitió un acercamiento a las necesidades de asesoría para su adecuada estructuración y la elaboración de un sistema de sesiones con un enfoque preventivo, individualizado, contextualizado y dinámico del proceso, lo que conllevó al esclarecimiento de las metas futuras de cada uno de los implicados y regular de manera efectiva sus conductas para el logro de las metas trazadas.<hr/>Background: the psychology and philosophy have tried profusely the theme about knowing oneself , allowing become the architect of life itself, to be faithful to oneself, to live life itself (more like a main character and less like a spectator ), always emphasizing on how difficult is to deepen into one's personality and how difficult is to recognize ourselves in the various facets that comprise it. Objective: to propose a session system to stimulate the construction of life projects in students at José Martí Pérez University of Sancti Spíritus . Conclusions: the process of building life projects requires a causal approach, where individual analysis is necessary, contextualized and dynamic of each student. The diagnostic study allowed an approach to counseling needs for its proper structuring and developing of a session system with a preventative , individualized, contextualized and dynamic approach of the process , which led to the clarification of the future of each of the targets of the students involved and effectively regulate their behavior to achieve the goals.