Scielo RSS <![CDATA[Mendive. Revista de Educación]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1815-769620160002&lang=pt vol. 14 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>The training of education professionals</strong>: <strong>axiology and pedagogical professional competence as pillars of the process</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Foreign language interactive didactics</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La DILE está dirigida a profesores de lenguas extranjeras y profesores en formación, en tanto que es una interpretación de cómo se concibe el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la interacción social reflexiva. Esta interpretación declara el aprendizaje basado en tareas interactivas las cuales ofrecen oportunidades a los estudiantes para interactuar significativamente con otros, como vía para desarrollar la competencia interaccional como objetivo en sí y medio para el logro de la competencia comunicativa. La Didáctica Interactiva defiende la unidad de la reflexión y la acción en el aprendizaje del sistema de la lengua y su uso en la comunicación, a través de la solución de problemas presentados en tareas interactivas. Propone una enseñanza interactiva, desarrolladora, colaborativa, holista, cognitiva, comunicativa, problematizadora, reflexiva, humanista, con un fuerte componente afectivo que potencia los factores psicológicos influentes en el aprendizaje. Esta didáctica aparece en el libro: Didáctica interactiva de lenguas. En Cuba, se utiliza como libro de texto de Didáctica en la formación de profesores de lenguas extranjeras de todas las universidades de ciencias pedagógicas, en la formación de profesores de español no hispanohablantes en la Universidad de la Habana, y como libro de referencia en los estudios de postgrado, maestrías y doctorados.<hr/>Foreign Language Interactive Didactics is intended for foreign language teachers and would-be teachers since it is an interpretation of the foreign language teaching-learning process is conceived from a reflexive social interaction. This interpretation declares learning based on interactive tasks that provide learners with opportunities to interact meaningfully among them, as a way to develop interactional competence as objective in itself and as a means to obtain communicative competence. Foreign language interactive didactics claims for the unity of reflection and action while learning the language system and using it to communicate, by means of solving problems presented in interactive tasks. It proposes a kind of teaching that is interactive, developmental, collaborative, holist, cognitive, problematizing, reflexive, student centered, humanist, and with a strong affective component that empower the influencing psychological factors in learning. This conception appears in the book: Didáctica interactiva de lenguas (2007 y 2010). The book is used as a textbook for the subject of Didactics that is part of the curriculum in language teachers' formation of all the pedagogical sciences universities, in Spanish teachers' formation who are not Spanish speaking people at Havana University, and also as a reference book for postgraduate courses, master's and doctorate' s degrees. <![CDATA[<b>Feedback on teaching writing in English</b>: <b>A professional development project</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La expresión escrita en inglés es la habilidad con un nivel de desarrollo menor dentro de la disciplina Práctica Integral de la Lengua Inglesa. Los profesores de dicha disciplina no tienen un único sistema de símbolos para la corrección escrita indirecta, y no se posee el conocimiento, ni las habilidades para ofrecer una retroalimentación efectiva. Como parte de un proyecto de desarrollo profesional continuo, se generó interés y esfuerzo colaborativo en los profesores, los cuales perfeccionaron sus habilidades de corrección de errores, la capacidad para ofrecer retroalimentación efectiva y sus habilidades para promover un proceso de autodesarrollo en sus estudiantes.<hr/>Writing in English is the skill with the lowest grade of development within the discipline Integrated English Practice. Professors of this discipline do not use a unique system of symbols to correct indirectly the errors of their students, and do not have either the knowledge or skills necessary to provide an effective feedback. Acontinuing professional development project generated interest and collaborative effort from the professors of the discipline, who perfected their skills of error correction, their capacity to offer effective feedback, and their abilities to promote a process of self-development in their students, with their post feedback remedial sessions. <![CDATA[<b>Professional pedagogical interests in students of senior high school</b>: <b>points and reflections from pedagogical orientation</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el artículo se parte de la importancia de potenciar los intereses de los estudiantes de la educación media superior específicamente hacia carreras pedagógica al evidenciarse una tendencia a la disminución en el número de estudiantes que desde el preuniversitario acceden a las mismas. Se realiza una revisión bibliográfica de la que se establecen los fundamentos teóricos de los intereses profesionales como parte del proceso de orientación profesional hacia carreras pedagógicas.<hr/>In this article the author starts on the importance of strength professional interests of the senior high school students to pedagogical Carrera because it is evident that is lowing the number of students registered in this Carrera. A bibliographic research is made and the foundations of pedagogical interests as part of the professional orientation for pedagogical Carrera are determined. <![CDATA[<strong>The treatment process of understanding scientific texts</strong>: <strong>A necessity in the current Cuban university</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo tiene como propósito esencial destacar la necesidad del tratamiento del proceso de comprensión de textos científicos en la universidad actual, pues el desarrollo de la ciencia y la técnica ha colocado en un primer plano en cada carrera el problema del procesamiento de la información científica. La comprensión de textos científicos ha quedado un tanto a la espontaneidad en la formación curricular del profesional en la universidad cubana actual, lo que ha resultado en que algunos profesionales aún no dispongan de las «herramientas» lingüísticas, discursivas y estratégicas idóneas para comunicarse en el estilo propio de la ciencia, de ahí que el estudio del proceso de comprensión de textos científicos en el pregrado constituya actualmente una necesidad en nuestras universidades.<hr/>This work has as main purpose to emphasize the need for treatment of the process of understanding scientific texts in the university today, for the development of science and technology has placed at the forefront in every race the problem of processing scientific information. The ability to produce scientific texts has been somewhat spontaneity in the curriculum of professional training in Cuban university, which has resulted in some professionals do not yet have linguistic, discursive and strategic « tools « best to communicate the style of science, hence the study of the process of understanding of scientific texts in undergraduate currently constitute a need in our universities. <![CDATA[<b>The Project of Life like interpretation category in the professional formation</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La estructuración de la formación profesional como marco esencial para la apropiación del contenido de la profesión con énfasis en el conocimiento científico, las habilidades profesionales y los valores éticos, plantea la necesidad de categorías abarcadoras que permitan un enfoque integrador de las direcciones esenciales en que se construye la formación profesional: el proyecto de vida.<hr/>The structuring of the professional formation as essential mark for the appropriation of the content of the profession with emphasis in the scientific knowledge, the professional abilities and the ethical values, outlines the necessity of comprehensive categories that they allow an integrative focus of the essential addresses in that the professional formation is built: the project of life. <![CDATA[<b>The student´s ability of calculate in junior high schools</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El cálculo aritmético, especialmente el cálculo escrito, es un importante complejo de la asignatura Matematica en séptimo grado. En su tratamiento metodológico se distingue la etapa de aplicación de los procedimientos de cada operación de cálculo fundamental. Este trabajo tiene el propósito esencial de mostrar algunos puntos de vista de cómo los alumnos aprenden matemáticas utilizándolas en contextos funcionales relacionados con la vida diaria, para adquirir progresivamente conocimientos más complejos a partir de las experiencias y los conocimientos previos los cuales pueden fomentar el papel activo y creador de los alumnos en la apropiación de los conocimientos aritméticos.<hr/>The arithmetical calculation, specially the writing calculation, it is an important complex of the mathematics course in seventh degree. In your methodological treatment the stage of application of the procedures is distinguished of each operation of fundamental calculation. This work has the main purpose to show some viewpoints of how the students learn mathematics using in functional contexts related with the daily life, to acquire progressively more complex knowledges as of the experiences and the previous knowledges those which can foment the active and creative paper of the students in the appropriation of the arithmetical knowledges. <![CDATA[<b>An alternative methodology for planning computer class where teaching means are used</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La asignatura Didáctica de la Informática II, es impartida en el cuarto año de la carrera pedagógica Informática-Educación Laboral, uno de los objetivos de la misma es desarrollar habilidades en los estudiantes, que le permitan planificar y estructurar de forma independiente, original y creativa, la clase de Informática, donde el uso de los medios de enseñanza informáticos sea el elemento rector a partir del cual los estudiantes adquieran el conocimiento. En la práctica profesional se han detectado limitaciones en este sentido, con el objetivo de contribuir al desarrollo de estas habilidades, los autores de este artículo, proponen una alternativa metodológica, que servirá de guía a los profesores de esta asignatura, para dirigir el proceso de enseñanza aprendizaje de manera tal que se cumplan los objetivos que orienta el programa.<hr/>Teaching subject of Informatics II, is provided in the fourth year of teaching career Informática- Labor Education, one of the objectives of it is to develop skills in students that allow plan and structure independently, original and creative, Computer class, where the use of computer media education is the guiding element from which students acquire knowledge. Professional practice have been identified limitations in this regard, with the aim of contributing to the development of these skills, the authors of this article propose an alternative methodology that will guide teachers of this subject, to lead the process learning learning so that the goals are met the program guides. <![CDATA[<b>Strategy to Introduction of Scientific Results in the Primary School</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo presenta una estrategia dirigida a optimizar el proceso de introducción de resultados científicos relacionados con la enseñanza de la Geometría en la escuela primaria. La estrategia enfatiza en la socialización de los resultados científicos, en la capacitación y en la estimulación de directivos y maestros para el desarrollo de proyectos de innovación. La experiencia fue desarrollada en el municipio Pinar del Río. Entre los resultados más importantes se destacan: la capacitación de directivos y maestros, la elaboración de proyectos de innovación institucionales relacionados con el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geometría.<hr/>The article presents a strategy to optimize the process of introducing scientific results related to the teaching-learning process of Geometry in Primary School. The strategy focuses on the socialization of scientific results, in training and stimulation of directives and teachers for the development of innovation projects. The experience was developed in the municipality of Pinar del Rio. Among the most outstanding results are the training of directives and teachers as well as the elaboration of projects of institutional innovation, related to the process of teaching and learning Geometry. <![CDATA[<b>Educator</b>: <b>Martha Maria Bermudez Castro</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo presenta una estrategia dirigida a optimizar el proceso de introducción de resultados científicos relacionados con la enseñanza de la Geometría en la escuela primaria. La estrategia enfatiza en la socialización de los resultados científicos, en la capacitación y en la estimulación de directivos y maestros para el desarrollo de proyectos de innovación. La experiencia fue desarrollada en el municipio Pinar del Río. Entre los resultados más importantes se destacan: la capacitación de directivos y maestros, la elaboración de proyectos de innovación institucionales relacionados con el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geometría.<hr/>The article presents a strategy to optimize the process of introducing scientific results related to the teaching-learning process of Geometry in Primary School. The strategy focuses on the socialization of scientific results, in training and stimulation of directives and teachers for the development of innovation projects. The experience was developed in the municipality of Pinar del Rio. Among the most outstanding results are the training of directives and teachers as well as the elaboration of projects of institutional innovation, related to the process of teaching and learning Geometry. <![CDATA[<strong>"Didactic of Pedagogy and Psychology"</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962016000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo presenta una estrategia dirigida a optimizar el proceso de introducción de resultados científicos relacionados con la enseñanza de la Geometría en la escuela primaria. La estrategia enfatiza en la socialización de los resultados científicos, en la capacitación y en la estimulación de directivos y maestros para el desarrollo de proyectos de innovación. La experiencia fue desarrollada en el municipio Pinar del Río. Entre los resultados más importantes se destacan: la capacitación de directivos y maestros, la elaboración de proyectos de innovación institucionales relacionados con el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geometría.<hr/>The article presents a strategy to optimize the process of introducing scientific results related to the teaching-learning process of Geometry in Primary School. The strategy focuses on the socialization of scientific results, in training and stimulation of directives and teachers for the development of innovation projects. The experience was developed in the municipality of Pinar del Rio. Among the most outstanding results are the training of directives and teachers as well as the elaboration of projects of institutional innovation, related to the process of teaching and learning Geometry.