Scielo RSS <![CDATA[Revista Cubana de Reumatología]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1817-599620250001&lang=pt vol. 27 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[A new therapeutic regimen with Jusvinza induces clinical improvement and reduces molecules associated with inflammation in patients with Rheumatoid Arthritis and Ankylosing Spondylitis. Report of three cases]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962025000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La artritis reumatoide y la espondilitis anquilosante son enfermedades autoinmunes, mediada por la activación de células T CD4+ y caracterizadas por altos niveles de moléculas asociados con la inflamación. El uso de ligandos peptídicos modificados (APL, del inglés altered peptide ligand) constituye una terapia atractiva para el tratamiento de la artritis reumatoide y la espondilitis anquilosante. Jusvinza tiene como principio activo un APL, derivado del auto-antígeno denominado proteína de estrés celular de 60kDa. Los estudios preclínicos y los resultados de las investigaciones clínicas en Artritis Reumatoide y COVID-19 han demostrado que Jusvinza tiene actividad anti-inflamatoria; y es capaz de inducir mecanismos asociados con la restauración de la homeostasis inmunológica. Objetivo: Describir la seguridad, la evolución clínica, así como las variaciones de moléculas asociadas con la inflamación en pacientes con Artritis Reumatoide y Espondilitis Anquilosante, tratados con Jusvinza en un nuevo esquema terapéutico. Presentación de los casos: Se incluyeron tres pacientes, los cuales fueron tratados con Jusvinza durante tres meses: dos pacientes con Artritis Reumatoide y un paciente con Espondilitis Anquilosante. Se tomaron muestras de sangre antes y durante el tratamiento, así como después de culminado el mismo, para cuantificar los niveles de citocinas, anticuerpos anti-péptidos cíclicos citrulinados y factor reumatoide. Los pacientes presentaron una mejoría clínica, asociado con la disminución de las citocinas pro-inflamatorias. Además, los niveles de los anticuerpos disminuyeron durante el tratamiento con Jusvinza. Conclusiones: El nuevo esquema terapéutico de Jusvinza fue seguro e indujo una mejoría clínica en los pacientes, asociado con la disminución de citocinas proinflamatorias. Estos resultados demuestran las potencialidades de Jusvinza para la artritis reumatoide y la espondilitis anquilosante.<hr/>ABSTRACT Introduction: Rheumatoid Arthritis and Ankylosing Spondylitis are autoimmune diseases, mediated by the activation of CD4+ T cells and characterized by high levels of molecules associated whit inflammation. The altered peptide ligand use constitutes an attractive therapy for the treatment of Rheumatoid Arthritis and Ankylosing Spondylitis. Jusvinza has as active ingredient a modified peptide derived from the autoantigen called 60kDa stress shock protein. Preclinical studies and clinic research results in Rheumatoid Arthritis and COVID-19 have demonstrated that Jusvinza has anti-inflammatory activity; and is able to induce mechanisms associated with the immunologic homeostasis restauration. Objective: To describe the safety, clinical evolution, as well as the variations of molecules associated with inflammation in patients with Rheumatoid Arthritis and Ankylosing Spondylitis, treated with Jusvinza in a new treatment schedule. Presentation of cases: Three patients were included, who were treated with Jusvinza for three months: two patients with Rheumatoid Arthritis and a patient with Ankylosing Spondylitis. Blood samples were taken before treatment and every 30 days after finished it, for the quantification of cytokines levels, anti-cyclic citrullinated peptide antibodies and rheumatoid factor. The patients showed evidence of clinic improvement, associated with the decrease of cytokine levels. In addition, the antibody levels decreased during Jusvinza treatment. Conclusions: Jusvinza's new therapeutic scheme induced clinical improvement in patients, associated with the decrease in proinflammatory cytokines levels. These results demonstrate the potential of Jusvinza for Rheumatoid Arthritis and Ankylosing Spondylitis. <![CDATA[The use of independent work as a component of the teaching-learning process in medical subjects]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962025000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El trabajo independiente es una vía importante para alcanzar la capacidad de independencia cognoscitiva necesaria en la formación integral de los estudiantes, que garantiza su plena inserción en la sociedad actual del conocimiento. Objetivo: Evaluar la utilización del trabajo independiente, como componente del proceso de enseñanza aprendizaje en las asignaturas del 5to año de la carrera de Medicina en la Facultad de Ciencias “Miguel Enríquez”. Método: Estudio descriptivo, observacional, de corte transversal, con la aplicación de métodos teóricos, empíricos y estadístico descriptivo, realizado en el periodo de enero a abril del curso 2024. La muestra se seleccionó aleatoriamente conformada por 15 profesores y 40 estudiantes. Resultados: El trabajo independiente fue utilizado frecuentemente por los profesores en las asignaturas, mayoritariamente vinculada con tareas de la profesión, aplicando la interdisciplinaridad y con instrucciones al estudiante para su desarrollo y motivación. Tanto profesores como estudiantes consideran que este método de enseñanza es importante en la formación integral del estudiante. Conclusiones: El trabajo metodológico del colectivo de año, debe ir dirigido a propiciar el protagonismo del estudiante y favorecer su independencia cognoscitiva, a través de una adecuada orientación, ejecución y control de las diferentes tareas docentes y la debida exigencia por parte de los profesores.<hr/>ABSTRACT Introduction: Independent work is an important way to achieve the capacity for cognitive independence necessary in the comprehensive training of students, which guarantees their full integration into today's knowledge society. Objective: To evaluate the use of independent work as a component of the teaching-learning process in the subjects of the 5th year of the Medicine degree at the "Miguel Enríquez" Faculty of Sciences. Method: Descriptive, observational, cross-sectional study, with the application of theoretical, empirical and descriptive statistical methods, carried out in the period from January to April of the 2024 academic year. The sample was randomly selected, consisting of 15 teachers and 40 students. Results: Independent work was frequently used by teachers in the subjects, mostly linked to tasks of the profession, applying interdisciplinarity and with instructions to the student for their development and motivation. Both teachers and students consider that this teaching method is important in the comprehensive training of the student. Conclusions: The methodological work of the year group must be aimed at promoting the student's role and encouraging his cognitive independence, through adequate guidance, execution and control of the different teaching tasks and due demand from the teachers. <![CDATA[The training process for the research function of the health professional]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962025000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La facultad de Ciencias Médicas “Miguel Enríquez” ha identificado, mediante observación, análisis de documentos, entrevista grupal no estructurada y la propia experiencia de sus docentes, deficiencias en la dirección del proceso docente-educativo en Metodología de la investigación, por lo que se hizo necesario el proyecto de investigación educativa: Dirección del proceso docente -educativo de la Metodología de la Investigación en Ciencias Médicas, que se está desarrollando con el problema científico de cómo contribuir al perfeccionamiento de la dirección de ese proceso. Consecuentemente este artículo tiene como objetivo explicar las relaciones esenciales entre los constructos: formación, función investigativa, enfoque investigativo y macro habilidades investigativas, en el proceso formativo de pre y posgrado para esa función, considerada como plataforma de las ocupaciones del profesional de la salud cubano. Esas relaciones se evidenciaron a partir de la sistematización de los fundamentos del objeto de estudios y de la conceptualización operativa de la variable dependiente, desde sus vínculos teóricos y metodológicos.<hr/>ABSTRACT The training process for the investigative function of the health professional. The Faculty of Medical Sciences "Miguel Enríquez" has identified, through observation, analysis of documents, unstructured group interview and the own experience of its teachers, deficiencies in the direction of the teaching-educational process in Research Methodology, so it became necessary the educational research project: Management of the teaching-educational process of the Research Methodology in Medical Sciences, that is being developed with the scientific problem of how to contribute to the improvement of the direction of that process. Consequently, this article aims to explain the essential relationships between the constructs: training, investigative function, investigative approach and macro investigative skills, in the undergraduate and postgraduate training process for that function, considered as a platform for the occupations of the professional .These relationships were evidenced from the systematization of the foundations of the object of studies and the operational conceptualization of the dependent variable, from its theoretical and methodological links. <![CDATA[Historical trends in professional development of family medicine specialists in systemic lupus erythematosus]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962025000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: el lupus eritematoso sistémico como problema de salud constituye un punto de partida para el diseño de la superación de los profesionales que laboran en el nivel de Atención Primaria de Salud. Objetivo: caracterizar las tendencias históricas de la superación profesional del médico en la Atención Primaria de Salud sobre lupus eritematoso sistémico. Métodos: se utilizó como método rector el dialéctico. Del nivel teórico: el histórico-lógico, analítico-sintético y el inductivo-deductivo. Del nivel empírico: la revisión documental. Resultados: como tendencias nacionales de la superación profesional del médico en la Atención Primaria de Salud para el diagnóstico precoz del lupus eritematoso sistémico se encontraron en esta investigación: la superación profesional del médico de la familia en relación con la identificación de los síntomas, no se ha identificado como una necesidad de aprendizaje; reconocimiento de la importancia del médico de la familia en la detección de síntomas del lupus eritematoso sistémico, en función de las demandas nacionales; y las exigencias de una superación profesional en relación con las complicaciones y comorbilidades de los pacientes con lupus eritematoso sistémico que potencie los escenarios reales donde está la participación del médico de la familia. Conclusiones: en correspondencia con las tendencias internacionales del posgrado, como instrumento estratégico de desarrollo, la superación profesional del médico en la Atención Primaria de Salud sobre lupus eritematoso sistémico muestra tendencias que orientan al mejoramiento profesional y de la calidad de vida de la población.<hr/>ABSTRACT Introduction: systemic lupus erythematosus as a health problem constitutes a starting point for the design of the improvement of professionals who work at the Primary Health Care level. Objective: to characterize the historical trends of the professional improvement of the doctor in the PHC on systemic lupus erythematosus. Methods: the dialectical method was used as the guiding method. From the theoretical level: the historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive. From the empirical level: the documentary review. Results: As national trends of the professional improvement of the doctor in Primary Health Care for the early diagnosis of systemic lupus erythematosus were found in this research: the professional improvement of the Comprehensive General Physician in relation to the identification of symptoms has not been identified as a need Learning; recognition of the importance of the Comprehensive General Practitioner in the detection of systemic lupus erythematosus symptoms, based on national demands; and the demands of professional improvement in relation to the complications and comorbidities of patients with systemic lupus erythematosus that enhance the real scenarios where the participation of the Comprehensive General Physician is present. Conclusions: in correspondence with international postgraduate trends, as a strategic development instrument, the professional improvement of the doctor in Primary Health Care on systemic lupus erythematosus shows trends that guide professional improvement and the quality of life of the population. <![CDATA[Rheumatoid Arthritis: Professional Development for Family Medicine Specialists]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962025000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La artritis reumatoide es una enfermedad inflamatoria crónica, autoinmune y sistémica que impacta en la morbimortalidad y en la calidad de vida de los pacientes a nivel mundial, afectando a diferentes grupos de edades y la mayoría de ellos en etapas productivas. Se identifica más frecuentemente en el sexo femenino entre la 4ta y 6ta década de la vida, aunque en edades avanzadas la diferencia de prevalencia entre ambos no varía. Es una enfermedad multifactorial, aunque su causa es desconocida, múltiples factores interactúan en un sujeto genéticamente susceptible: genéticos, inmunológicos, hormonales, el tabaquismo y las infecciones, que conllevan a una predisposición para el desarrollo de AR, por lo cual es fundamental su diagnóstico precoz; sin embargo, son escasas las medidas que se realizan en el primer nivel de atención en pos de diagnosticar tempranamente la enfermedad y disminuir la discapacidad funcional y la afectación de la calidad de vida que ella genera. El objetivo de esta investigación es exponer la necesidad de un programa de superación profesional para la atención médica integral a pacientes con artritis reumatoide en el primer nivel de atención de salud; basado en elementos preventivos, diagnósticos y terapéuticos de la enfermedad, donde la superación profesional constituye la alternativa viable a la generación de conocimientos actualizados sobre la enfermedad.<hr/>ABSTRACT Rheumatoid arthritis is a chronic, autoimmune and systemic inflammatory disease that impacts morbidity and mortality and the quality of life of patients worldwide, affecting different age groups and most of them in productive stages. It is more frequently identified in females between the 4th and 6th decade of life, although at advanced ages the difference in prevalence between the two does not vary. It is a multifactorial disease, although its cause is unknown, multiple factors interact in a genetically susceptible subject: genetic, immunological, hormonal, smoking and infections, which lead to a predisposition for the development of RA, which is why its diagnosis is essential. early; However, there are few measures carried out at the first level of care in order to diagnose the disease early and reduce the functional disability and the impact on the quality of life that it generates. The objective of this research is to expose the need for a professional improvement program for comprehensive medical care for patients with rheumatoid arthritis at the first level of health care; based on preventive, diagnostic and therapeutic elements of the disease, where professional improvement constitutes the viable alternative to the generation of updated knowledge about the disease.