Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420190002&lang=pt vol. 15 num. 67 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[University center of promotion and education for health]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las universidades, como principales instituciones culturales de una nación, en su constante apropiación, generación y difusión del conocimiento, tienen el deber de asumir un rol activo en la promoción de salud y hacer que, desde el enfoque educacional y cultural, se potencien acciones con un amplio espectro creativo en sus diversas expresiones; para promover conductas responsables en el campo de la salud entre los jóvenes y su entorno. Es objetivo de este trabajo explicar las principales tesis que sustentan el proyecto extensionista “Centro Universitario de Promoción y Educación para la Salud” y resultados alcanzados desde el curso 2013-2014. La experiencia del proyecto extensionista constituye un espacio valioso que favorece el acercamiento de la universidad a los problemas sociales, realizando un aporte a la comunidad.<hr/>ABSTRACT The universities, as main cultural institutions of a nation, in their constant appropriation, generation and diffusion of the knowledge, have the duty to assume an active role in the promotion of health and to make that, from the educational and cultural focus, be potentialized stocks with a wide creative spectrum in their diverse expressions; to promote responsible behaviors in the field of the health between the youths and their environment. It is objective of this work to explain the main thesis that sustain the extension project "I Center University student of Promotion and Education for Health" and results reached from the course 2013-2014. The experience of the extension project constitutes a valuable space that favors the approach from the university to the social problems, carrying out a contribution to the community. <![CDATA[A review of three lustrum of continuous and postgraduate education at the University of Guayaquil (1990-2016). The case of the Faculty of Philosophy, Letters and Sciences of Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La Educación Superior precisa formar profesionales con capacidad para responder, con eficiencia y efectividad, a los requerimientos de su tiempo. Ello implica la mejora continua del desempeño del personal docente. Las universidades requieren ponerse a tono con las actuales exigencias sociales. Para ello, deben modificar, de manera sustancial, los basamentos de las concepciones y dinámica de los sistemas educativos contemporáneos, con énfasis en la actualización de los docentes. Solo así podrán ofrecer respuesta a las necesidades de la formación integral de los profesionales. El presente estudio tiene como objetivo caracterizar el proceso de educación continua y posgraduada de los docentes de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Guayaquil, Ecuador, entre 1990 y 2016. Con el empleo, entre otros, del método histórico-lógico se revisaron los programas y políticas educativas relacionados con el objeto de investigación. Se declararon etapas y referentes valorativos en aras de determinar las principales características de ese proceso en la mencionada facultad.<hr/>ABSTRACT Higher education needs to prepare professionals with the capacity to respond, efficiently and effectively, to the requirements of their time. This implies the continuous improvement of the performance of the teaching staff. Universities need to be in tune with current social demands. To do this, they must substantially modify the foundations of the conceptions and dynamics of contemporary educational systems, with emphasis on the training of teachers to be up to date. Only in this way they will be able to offer an answer to the needs of the integral formation of the professionals. The objective of this study is to characterize the continuous and postgraduate education process of the faculty of Philosophy, Letters and Education Sciences of the University of Guayaquil, Ecuador, between 1990 and 2016. With the employment, among others, of the historical-logical method, the educational programs and policies related to the research object were reviewed. Valuable stages and benchmarks were declared in order to determine the main characteristics of this process in the mentioned institution. <![CDATA[The university-society relationship in the integral training of students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente trabajo tuvo como propósito reflexionar sobre la importancia del proceso de vinculación con la sociedad en el Ecuador, a través, de la observación y evaluación del trabajo realizado por docentes y estudiantes de la Carrera Contabilidad y Auditoría de la Universidad Metropolitana en dos Parroquias de la Provincia Pichincha. La investigación muestra los resultados obtenidos a partir de la ejecución del proyecto de vinculación para lo cual fue necesario el uso de los métodos: análisis-síntesis, inducción-deducción, histórico-lógico, estadísticos-matemáticos y fuentes como: entrevistas, encuestas y observación. Se realizó un análisis comparativo mediante una prueba estadística que permitió constatar una mejora de la situación en la población meta después de la intervención, lo que contribuyó a la evaluación de los impactos. Los resultados que se alcanzan se muestran a través de la nominalización de cinco tipos de impactos desde el punto de vista: sociocultural, educativo, tecnológico, económico e institucional. Las conclusiones de la investigación demuestran la necesidad del proceso de vinculación con la sociedad y la evaluación de su impacto de forma tal que se evidencie el compromiso y la responsabilidad social universitaria en el contexto ecuatoriano.<hr/>ABSTRACT The purpose of this paper is to reflect on the importance of the process of bonding with society in Ecuador, through the observation and reflection of the work done by teachers and students of the Accounting and Audit Department of the Metropolitan University in two Parishes belonging to the Pichincha Province. The research shows the results obtained from the execution of the linking project, for which it was necessary to use the analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and statistical-mathematical methods and sources such as: interviews, surveys, observations. A comparative analysis was carried out using a statistical test that showed an improvement in the situation in the target population after the intervention, which contributed to the evaluation of the impacts. In this way, the fundamental conclusions were determined and the need for this process was demonstrated, as well as the commitment and the university social responsibility in the Ecuadorian context. <![CDATA[Information and communications technologies in the consolidation of Higher distance Education in Latin America]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200032&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La Educación a Distancia (EaD) en América Latina se está expandiendo con el apoyo de diversos modelos pedagógicos y las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), la diversidad de ofertas académicas universitarias a distancia se ha fortalecido con las plataformas de gestión del aprendizaje (Learning Management System, LMS), utilizando recursos educativos digitales de libre acceso no comerciales. La mayoría de EaD se ha desarrollado en la capacitación de educación continua (51%), seguido por los programas de posgrado (36%) y en menor frecuencia a nivel de pregrado (13%), esta jerarquización responde al factor financiero (costo) del montaje de la infraestructura para integrar las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en el proceso de enseñanza-aprendizaje, donde el pregrado en muchos países es gratuito y el costo de la virtualización no se puede transferir al alumnado. Las LMS (Moodle y herramientas web 2.0) han permitido difundir y crear conocimientos en colaboración, dentro de un entorno virtual de enseñanza y aprendizaje (EVEA), los EVEA se han convertido en el soporte de las universidades para que la EaD se consolide como un modelo educativo de creciente demanda, que aloja material audiovisual, multimedia e hipertextual que permite al alumnado la construcción del conocimiento de forma flexible asincrónica.<hr/>ABSTRACT Distance education (EaD) in Latin America is expanding with the support of various pedagogical models and information and communication technologies (ICT), the diversity of university academic offers at a distance has been strengthened with the management platforms of the Learning (Learning Management System, LMS), using non-commercial free access digital educational resources. The majority of DL has been developed in continuing education training (51%), followed by postgraduate programs (36%) and less frequently at the undergraduate level (13%), this hierarchy responds to the financial factor (cost) the assembly of the infrastructure to integrate ICT in the teaching-learning process, where the undergraduate in many countries is free and the cost of virtualization can not be transferred to the students. The LMS (Moodle and web 2.0 tools) have allowed to disseminate and create knowledge in collaboration, within a virtual environment of teaching and learning (EVEA), The EVEA have become the support of the universities for the EaD to be consolidated as a educational model of increasing demand, which houses audiovisual, multimedia and hypertext material that allows students to construct knowledge asynchronously flexible. <![CDATA[Study of the decrease of the sales of Farmicentro MM Drugstore through the simulation of discrete events]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200038&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este estudio fueron simuladas las actividades que se desarrollan a diario en los puntos de venta de la farmacia Farmicentro MM, de acuerdo a un modelo conceptual de eventos discretos implementado en el software Simio 8 Academic Edition, con el objetivo de identificar el factor que incide significativamente en la caída de sus ventas. Los resultados permitieron tomar decisiones sistemáticas en el negocio, el modelo fue validado aplicando el método de caja negra, además, con los resultados fue posible determinar que los tiempos medios de atención al cliente en los puntos de venta, son estadísticamente aproximados a los del sistema de acuerdo al cálculo de intervalos de confianza a través de la prueba t-Student con un nivel de significancia de 2.5 %.<hr/>ABSTRACT Daily activities developed at FARMICENTRO MM, sales sites were simulating according to the implementation of a conceptual model of discrete events implemented in the Software Ape 8 Academic Edition, with the purpose of identifying the factor that significantly affects the decreasing of sales. Results allowed making systematic decisions in the business. The model was validating applying the Black box method. In addition, the results made possible to determine that the average times of customer service at sales sites, are statistically approximate to those of the system according to the calculation of confidence intervals through the T-Student test with a significance level of 2.5%. <![CDATA[The conceptual anguish of the term sociocultural factors]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The concept sociocultural is characterized by the extreme diversity of its uses and its definitions. Therefore, when making a quick review in the literature of social science dissemination, there is no precise definition, but rather a list of decreasing parameters, such as age, sex, employment status, standard of living, purchasing power, the course of life through (not) social mobility, the nature of leisure (in relation to the notion of purchasing power and its more or less cultural aspect), etc. The purpose of this chapter is provide a synthesis of these defining and notional aspects.<hr/>RESUMEN El concepto sociocultural se caracteriza por la extrema diversidad de sus usos y sus definiciones. Por lo tanto, al hacer una revisión rápida en la literatura sobre divulgación de las ciencias sociales, no existe una definición precisa, sino más bien una lista de parámetros decrecientes, como la edad, el sexo, la situación laboral, el nivel de vida. El poder de compra, el curso de la vida a través de (no) la movilidad social, la naturaleza del ocio (en relación con la noción de poder de compra y su aspecto más o menos cultural), etc. El propósito de este capítulo es proporcionar una síntesis de estas definiciones. y aspectos nocionales. <![CDATA[Training strategy for the improvement of socioeconomic management in the Shuar Tsuer Entsa touristic complex]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200054&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Para lograr los objetivos y metas de una entidad, ya sea privada o estatal, así como aprovechar óptimamente los recursos de que disponen, se requiere conocer como planificar y sistematizar sus actividades. Es aquí donde la función de elaborar programas de capacitación adquiere mayor importancia. El programa de capacitación en aspectos económicos financieros para el personal en el complejo turístico Shuar Tsuer Entsa es un trabajo que tiene como antecedentes investigaciones que indican cómo han abordado el tema diferentes autores. En este caso se asumió el programa de capacitación para trabajadores que no son económicos, pero que necesitan estos conocimientos, por lo que la investigación ofrece una metodología y un programa para concebir el aprendizaje de estos aspectos y se empleó el método experimental para comprobar la efectividad en la práctica. Mediante esta investigación se vincula la Universidad Metropolitana de Ecuador con el Complejo Turístico Shuar Tsuer Entsa.<hr/>ABSTRACT To achieve the objectives and goals of an entity, whether private or state, as well as optimally use the resources available, it is needed to know how to plan and systematize the activities. This is where the function of developing training programs becomes more important. The training program in economic financial aspects for the personnel in the Shuar Tsuer Entsa touristic complex is a work that has as a background research that indicates how different authors have approached the topic. In this case, the training program was assumed for workers who are not economical, but who need this knowledge, so the research offers a methodology and a program to conceive the learning of these aspects and the experimental method was used to verify the effectiveness in practice. Through this research, the Metropolitan University of Ecuador is linked to the Shuar Tsuer Entsa Touristic Complex. <![CDATA[Basic ideas to implement environmental education as a curricular strategy in the Mathematics Career]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo aborda la educación ambiental para la carrera Licenciatura en Educación Matemática desde la disciplina Formación Laboral Investigativa por la necesidad de perfeccionar la preparación de los estudiantes para enfrentar, desde la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática esta temática, lo cual se comprobó a través de la aplicación de métodos de investigación, por lo que se elaboró un conjunto de reflexiones teóricas basadas en nodos de integración e ideas rectoras para dar tratamiento a la educación ambiental.<hr/>ABSTRACT The paper is about environmental education in the career of Education, Mathematics specialty, of the discipline Research labor training because of the necessity of perfectioning the training of the students to face through the management in the teaching and learning process this important topic, which was corroborated by the use of research methods that allowed to design a set of theoretical reflections based in nodes of integration and rector ideas for addressing environmental education. <![CDATA[The relationship of man and nature as a dimension of education for peace]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200068&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El proceso de formación del profesional en la Universidad, lleva implícito un proceso de Educación para la Paz, que como resultado trae consigo el desarrollo de una Cultura de Paz en su desempeño profesional futuro. Lo que orienta a la transformación de los modos de concebir la relación del hombre con la naturaleza desde una perspectiva sistémica, holística y compleja, donde convergen los modos culturales del pensar y el ser en la sociedad, mediado por los valores morales como condición para lograr la regulación de la conducta del sujeto consigo mismo, con la naturaleza y con los demás.<hr/>ABSTRACT The process of professional training in the university implies an Education for Peace process, which as a result brings the development of a Culture of Peace in their future professional performance. What guides the transformation of the ways of conceiving the relationship of man with nature from a systemic, holistic and complex perspective, where the cultural modes of thinking and being converge in society, mediated by moral values ​​as a condition to achieve the regulation of the subject's behavior with himself, with nature and with others. <![CDATA[The inclusion of priority attention groups in projects of society linking]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200075&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo analiza las bases teóricas y prácticas sobre la inclusión de los grupos prioritarios para que se integren a la sociedad, mediante los diferentes proyectos de vinculación que ofrece la Universidad Metropolitana del Ecuador (UMET) siendo así parte productiva de la comunidad; por medio de la motivación que se brinda con respecto a la participación comunitaria en los problemas que presentan los grupos de atención prioritaria para así identificar los comportamientos más comunes que tienen que ver la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) con la sociedad. Este mecanismo hace que el sistema de gestión de la calidad no solo sea efectivo en las áreas administrativas y financiera de la institución. Para ello se realizó una investigación donde se abordaron temas con respecto a: la definición, importancia y los efectos de la atención deficiente a los grupos considerados prioritarios, se analizaron los malos planteamientos hacia la labor comunitaria, también se observó cómo los estudiantes interactúan con estos grupos causando un impacto, debido a que no solamente utilizaron el conocimiento que han adquirido en las aulas de la universidad sino la parte humanística que fueron forjando durante toda su trayectoria estudiantil sirviendo como referente para su formación profesional con un enfoque social.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the theoretical and practical bases on the inclusion of the priority groups so that they are integrated into society, through the different linking projects offered by the Metropolitan University of Ecuador (UMET), thus being a productive part of the community; by means of the motivation that is offered with respect to community participation in the problems presented by the priority attention groups in order to identify the most common behaviors that have to do with University Social Responsibility (RSU) with society. This mechanism makes the quality management system not only effective in the administrative and financial areas of the institution. To this end, a research was carried out where issues were addressed regarding: the definition, importance and effects of poor attention to the groups considered priority, poor approaches to community work were analyzed and how students interact with these groups causing an impact, because not only used the knowledge they have acquired in the classrooms of the university but the humanistic part that were forged throughout their student career, serving as a reference for their professional training with a social focus. <![CDATA[Spelling booklet for students of technical training in nursing]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las transformaciones que han tenido lugar en la Educación Técnica Profesional (ETP) demandan la necesidad de incluir el estudio de la Lengua Materna en el currículo de los estudiantes de la formación de Enfermería. El carácter comunicativo requiere de sistematizar las macrohabilidades lingüísticas hablar, leer, escuchar y escribir, esta última mediada por el empleo correcto de las destrezas ortográficas. El artículo que se presenta tiene como objetivo elaborar un Folleto de ejercicios para potenciar el aprendizaje de la Ortografía en los estudiantes, sobre la base de un adecuado diagnóstico inicial. A partir de la aplicación de diferentes métodos empíricos se detectaron dificultades en el aprendizaje ortográfico tales como: insuficiente conocimiento de las reglas ortográficas para su aplicación en la práctica, el empleo de los signos de puntuación en la expresión escrita y el conocimiento del vocabulario técnico. El folleto parte de un enfoque personalizado y sistémico, incluye ejercicios dirigidos al aprendizaje de la Ortografía con énfasis en las particularidades de la familia en la formación. Con la aplicación se comprueba que los resultados se acercan al nivel de aprendizaje deseado, al constatar que el estado actual se transforma si se comparan con el estado inicial.<hr/>ABSTRACT The transformations that have taken place in Vocational Technical Education (ETP) demand the need to include the study of the Mother Tongue in the curriculum of the students of Nursing education. The communicative character requires to systematize the linguistic abilities to speak, read, listen and write, the latter mediated by the correct use of spelling skills. The objective of this article is to prepare an Exercise Booklet to enhance the learning of Spelling in students, based on an adequate initial diagnosis. From the application of different empirical methods were detected difficulties in the spelling learning such as: insufficient knowledge of the spelling rules for its application in practice, the use of punctuation marks in the written expression and knowledge of the technical vocabulary. The brochure is basing on a personalized and systemic approach, including exercises aimed at learning spelling with emphasis on the particularities of the family in training. With the application, it is verifying that the results approach the desired level of learning, when verifying that the current state is transforming if compared with the initial state. <![CDATA[Local productive systems and university education: its incidence in small and medium enterprises]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200089&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las Pequeñas y Medianas Empresas desempeñan un rol crucial en la conformación y desarrollo de Sistemas Productivos Locales. Estos representan una oportunidad para que las pequeñas empresas se mantengan en el mercado y contribuyan al desarrollo económico y social de los territorios en que se encuentran enclavadas, generando nuevas oportunidades de empleo, capacitación, diversificación de los mercados, entre otros. En este empeño se han de articular además en un sistema, los diversos actores locales destacándose el papel de la Universidad como entidad educativa con un amplio impacto social y una responsabilidad en la educación en valores. El artículo aborda el papel de las Pequeñas y Medianas Empresas en la conformación de Sistemas Productivos Locales y la inserción de la educación universitaria como actor clave en este proceso.<hr/>ABSTRACT Small and Medium Enterprises play a crucial role in the formation and development of Local Productive Systems. These represent an opportunity for small companies to remain in the market and contribute to the economic and social development of the territories in which they are located, generating new employment opportunities, training, diversification of markets, among others. In this endeavor, the diverse local actors have to be articulated in a system, emphasizing the role of the University as an educational entity with a broad social impact and a responsibility in education in values. The article addresses the role of Small and Medium Enterprises in the formation of Local Productive Systems and the insertion of university education as a key actor in this process. <![CDATA[The management of the school director in the institutional direction of the teaching-learning process]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo tiene como objetivo presentar los resultados del proceso de sistematización teórica realizada en torno a las categorías principales asociadas a la gestión del director escolar en la dirección institucional del proceso de enseñanza- aprendizaje, que sirvieron de sustento para la elaboración de un procedimiento encaminado a la gestión de dicho proceso.<hr/>ABSTRACT This work has as objective to present the results of the theoretical systematization process about the main categories to the school director in the institutional managing of the teaching - learning process, which serve as the base for the elaboration of a procedure directed to the development of this process. <![CDATA[Importance of the study of the environmental cost in the Metropolitan University of Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El efecto negativo que tiene hoy en día la contaminación ambiental es muy difícil de detener. El desarrollo sostenible es un término que es debatido por especialistas de todo el mundo, es por ello que no bastan los esfuerzos que se realicen en aras de luchar contra ese mal. El uso de los recursos naturales debe ser con austeridad y este debe ser inferior a su renovación, de esta forma se conserva la humanidad para las futuras generaciones. La Universidad Metropolitana de Ecuador insiste en proteger el medio ambiente usando diferentes estrategias. La pertinencia de la carrera de Ingeniería en Contabilidad y Auditoría es analizada en este trabajo a través dela asignatura Contabilidad de Costos I específicamente en la unidad del costo ambiental mediante el uso de una metodología cualitativa. Se muestran los resultados y el impacto que ha tenido en los estudiantes desarrollar estos contenidos, en función de la protección de los recursos naturales.<hr/>ABSTRACT The negative effect that environmental pollution has today is very difficult to stop. Sustainable development is a term that is debated by specialists from all over the world, that is why the efforts made to fight against this evil are not enough. The use of natural resources must be with austerity and this must be inferior to its renewal, in this way humanity is preserved for future generations. The Metropolitan University of Ecuador insists on protecting the environment using different strategies. The relevance of the Engineering Degree in Accounting and Auditing is analyzed in this paper through the subject of Cost Accounting I specifically in the environmental cost unit through the use of a qualitative methodology. The results are shown and the impact that students have had on developing this content, based on the protection of natural resources. <![CDATA[Acomodative dysfunctions in non-strabismic students of the Educative Unit Arturo Borja, Orellana, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200110&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el artículo se muestran los resultados de un estudio observacional, descriptivo y correlacional realizado en la “Unidad Educativa Arturo Borja” de la provincia de Orellana, de febrero a diciembre de 2018, con el objetivo de determinar las disfunciones acomodativas en estudiantes no estrábicos de 13 a 18 años, a partir de la recolección de información ensus historias clínicas optométricas. Los principales resultados corroboran el exceso acomodativo como la disfunción más significativa; donde existe relación entre las disfunciones acomodativas y las ametropías, exceptuando la inflexibilidad que se presenta en la emetropía.<hr/>ABSTRACT The article shows the results of an observational, descriptive and correlational study carried out in the "Arturo Borja Educational Unit" of the province of Orellana, from February to December 2018, with the objective of determining accommodative dysfunctions in non-strabismic students of 13 to 18 years, from the collection of information in their optometric medical records. The main results corroborate the accommodative excess as the most significant dysfunction; where there is a relationship between accommodative dysfunctions and ametropia, except for the inflexibility that occurs in emmetropia. <![CDATA[Globalization, Agenda 2030 and imperative of Higher Education: Reflections]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200125&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el presente trabajo se hace una valoración de los avances en el cumplimiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe y como los procesos de globalización han impactado a la Educación Superior generando insuficiencia y limitaciones en su proceso de vinculación con la sociedad. El trabajo se sustenta en análisis de documentos nacionales e internacionales y en las experiencias de los autoresen la docencia, investigación y vinculación, ensus estudios e investigación del desarrollo sostenible desde la universidad. El estudio se apoya en fuentes estadísticas internacionales. El trabajo concluye con un conjunto de reflexiones que puede contribuir en su concepción, al interior de la universidad, desarrollar y consolidar una cultura de la calidad que responda a los intereses de la sociedad, de la comunidad, como sostén de sostenibilidad local, teniendo en cuenta que de ahí provienen sus estudiantes y que un tiempo fueron sus profesores, para no perder las raíces de la Comunidad &amp; Universidad.<hr/>ABSTRACT In the present work, an assessment of the progress in the fulfillment of the SDGs is made in Latin America and the Caribbean and how globalization processes have affected the Higher Education, generating insufficiency and limitations in the process of linking with society. The work is based on the analysis of national and international documents and the experiences of the authors in teaching, research and linkage, in their studies and research of sustainable development from the university. The study is supported by international statistical sources. The work concludes with a set of reflections that can contribute in its conception, within the university, to develop and consolidate a culture of quality that responds to the interests of society, of the community, as a support for local sustainability, taking into account that the students come from there and that some time they were teachers, so as not to lose the roots of the Community &amp; University. <![CDATA[Some considerations on the resolution of school conflict]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200135&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Con el objetivo de analizar algunas consideraciones sobre la resolución de los conflictos escolares, se realizó una investigación descriptiva de tipo revisión bibliográfica, con enfoque cualitativo. La estrategia metodológica fue sistematizada mediante los métodos de investigación científica, hermenéutico y analítico - sintético; así como con el empleo de la técnica de análisis de contenido. La investigación bibliográfica se realizó a través del buscador Google, consultando diversas fuentes electrónicas: sitios especializados, artículos de revistas científicas, tesis de grado, libros, páginas temáticas y blogs dedicados a las ciencias pedagógicas y jurídicas. Entre los hallazgos más significativos tenemos: el conflicto es un hecho social, caracterizado por la oposición de intereses entre dos o más personas; no es sinónimo de violencia, ésta es consecuencia de las necesidades e intereses no escuchados, ni resueltos. Existen diversas taxonomías de conflicto escolar, una de las más completas es la que establece seis tipos: las conductas disruptivas, las conductas inapropiadas o agresiones del alumnado a profesores, las conductas inapropiadas de profesores hacia los alumnos, el vandalismo, el absentismo y el maltrato entre iguales. No obstante en el ámbito educativo el conflicto no es exclusivo de los educandos, puede existir entre los demás miembros de la comunidad educativa.<hr/>ABSTRACT With the aim of analyzing some considerations about the resolution of school conflicts, a descriptive research of a bibliographic review type was carried out, with a qualitative approach. The methodological strategy was systematized through the methods of scientific, hermeneutic and analytical - synthetic research; as well as with the use of content analysis technique. The bibliographical research was carried out through the Google search engine, consulting various electronic sources: specialized sites, articles from scientific journals, theses, books, thematic pages and blogs dedicated to the pedagogical and legal sciences. Among the most significant findings we have: conflict is a social fact, characterized by the opposition of interests between two or more people; it is not synonymous with violence, this is a consequence of the needs and interests not heard or resolved. There are several taxonomies of school conflict, one of the most complete is that which establishes six types: disruptive behaviors, inappropriate behavior or aggression of students to teachers, inappropriate behavior of teachers towards students, vandalism, absenteeism and abuse between equals However, in the educational field the conflict is not exclusive of the students, it can exist among the other members of the educational community. <![CDATA[Environmental education, Fidel Castro Ruz: reflections and speeches]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200143&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente trabajo se dirige a perfeccionar el desempeño de los estudiantes de carreras pedagógicas en educación primaria y docentes a partir del diseño e implementación de actividades para elevar la cultura medioambiental como alternativa pedagógica utilizando como material didáctico los textos de las reflexiones y discursos de Fidel Castro Ruz. Mediante la concepción sistémica de los contenidos a partir de los antecedentes pedagógicos de los estudios ambientales desde la etapa colonial hasta nuestros días, fundamentándose en la concepción dialéctica del desarrollo y los daños ocasionados a la naturaleza, de modo que estas acciones a ejecutar contribuyan al desempeño profesional pedagógico, por lo que es necesario valorar las acciones en correspondencia con los espacios a utilizar, desde el trabajo en el grupo, la escuela la familia y la comunidad.<hr/>ABSTRACT The present work is aimed at improving the performance of students of pedagogical careers in primary education and teachers from the design and implementation of activities to raise the environmental culture as a pedagogical alternative using as text material the reflections and speeches of Fidel Castro Ruz. By means of the systemic conception of the contents from the pedagogical antecedents of the environmental studies from the colonial stage to our days, based on the dialectical conception of the development and the damages caused to the nature, so that these actions to execute contribute to the performance Professional pedagogic, so it is necessary to value the actions in correspondence with the spaces to be used, from the work in the group, the school the family and the community. <![CDATA[Scientific-technological bases for the development of adolescence in its social context, a demand of current Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200149&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el artículo se reflexiona sobre la pertinencia del enfoque Ciencia Tecnología y Sociedad, (CTS) tanto para la comprensión científico tecnológico de este período de la vida, que promueva herramientas para entender y enfrentar adecuadamente las contradicciones de esta etapa de transición; como para el cambio en las prácticas educativas. Desde esta perspectiva, se realiza un análisis de la relación entre las características de la adolescencia y las políticas públicas establecidas en Cuba para la atención a este sector estratégico de la sociedad. Así mismo, se plantea la conveniencia de la organización y desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje, teniendo en cuenta las metodologías propias de la educación CTS, tales como: la participación en debates; resolución de problemas y realización de trabajos prácticos de campo, vinculados a las problemáticas sociales de su contexto, que promuevan la participación en la toma de decisiones; juegos de simulación de roles; participación en foros; presencia de especialistas en el aula; visitas a fábricas, empresas y centros de interés científico y tecnológico; entre otras, que preparen al adolescente para la utilización consciente de la ciencia y la tecnología en la solución de los problemas prácticos de su vida cotidiana y, sobre todo, para la participación pública en asuntos de ciencia y tecnología.<hr/>ABSTRACT The article reflects on the relevance of the Science Technology and Society (CTS) approach for both the scientific and technological understanding of this period of life, which promotes tools to understand and deal adequately with the contradictions of this stage of transition; as for the change in educational practices. In this sense, the relevance of the Science, Technology and Society (CTS) approach is supported, both for scientific technological understanding of this period of life, which promotes tools to understand and deal adequately with the contradictions of this transition phase; and for change in educational practices. From this perspective, an analysis of the relationship between the characteristics of adolescence and the public policies established in Cuba for the attention to this strategic sector of the society is carried out. Likewise, it raises the desirability of the organization and development of the teaching learning process, taking into account the methodologies inherent to the CTS education, such as: participation in debates. <![CDATA[Teaching strategy to develop sociolinguistic competence in 1<sup>st</sup> year at Cienfuegos University]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200158&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT This paper is aimed at elaborating a teaching strategy to develop the sociolinguistic competence in the 1st year of the Foreign Language Major (FLM) at Cienfuegos University. At present, Stephen Krashen’s theory and strategies for second language acquisition are assumed in order to substantiate the teaching strategy. From this point a series of research instruments and techniques such as analysis of documents, lesson observation, interview to English teachers and survey to students were implemented; and as a result some deficiencies were detected.<hr/>RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo la elaboración de una estrategia de enseñanza para desarrollar la competencia sociolingüística en los estudiantes de primer año de la carrera de Lenguas Extranjeras de la Universidad de Cienfuegos. En la actualidad, se asumieron las estrategias y teorías de Stephen Krashen sobre la adquisición de una segunda lengua con el objetivo de demostrar la estrategia de enseñanza. Partiendo de esto, se implementan una serie de instrumentos y técnicas de investigación, tales como: el análisis de documentos, observación a clases, entrevista a los profesores de inglés y encuestas a los estudiantes y como resultado se detectaron algunas deficiencias. <![CDATA[Neurolinguistic programming as a management support tool in small and medium enterprises]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200165&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las pequeñas y medianas empresas constituyen un factor fundamental en la economía nacional, siendo grandes generadoras de empleo y reactivando los mercados, es por ello que se debe dar vital importancia a su análisis para buscar mecanismos que les posibiliten adaptarse a las innovaciones en todas sus áreas organizacionales, buscando el crecimiento empresarial y con ello la competitividad. La metodología utilizada en esta investigación es de tipo documental, realizada a través del estudio sistemático de diferentes documentos y artículos científicos relacionados con el uso de la programación neurolingüística como herramienta de apoyo gerencial, para obtener competitividad en las pequeñas y medianas empresas. Esta investigación está vinculada al Proyecto de Investigación: Propuestas de mejoras para la competitividad interna empresarial de las MIPYMES de la provincia de El Oro; desarrollado por la Universidad Metropolitana Sede Machala.<hr/>ABSTRACT Small and medium enterprises are a fundamental factor in the national economy, being great generators of employment and reactivating markets, that is why they must give vital importance to their analysis to find mechanisms that allow them to adapt to innovations in all their organizational areas, looking for business growth and with competitiveness. The methodology used in this research is documentary, made through the systematic study of different documents and scientific articles related to the use of neurolinguistic programming as a managerial support tool, to obtain competitiveness in small and medium enterprises. This research is linked to the Research Project: Proposals for improvements for the internal business competitiveness of MIPYMES in the province of El Oro; developed by the Metropolitan University of Machala. <![CDATA[Teaching professionalism from their essential competences. Experiences and projections of the academic development of the Technical University of Machala]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200170&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La calidad del graduado universitario depende de varios factores que interactúan armónicamente en su formación. Entre ellos, se destaca la profesionalización del docente, demostrada en sus competencias esenciales, las cuales tienen incidencia en la efectividad del proceso educativo. La profesionalización como proceso es una exigencia que deviene del desarrollo social y como tendencia es deseable porque garantiza mayor calidad en el desempeño docente. Para el profesor universitario este proceso converge en dos dimensiones: el de docente y el de investigador. El trabajo que se presenta tiene el propósito de exponer los resultados parciales de la aplicación de un plan de perfeccionamiento académico en la Universidad Técnica de Machala; devenido de la aplicación de métodos teóricos y empíricos. Los resultados obtenidos permitieron la estructuración de dicho plan, la proyección de la pirámide de categorías docentes de la Universidad a partir de relacionar el sistema de cursos con las exigencias de cada una de ellas y la planificación de la profesionalización individual de cada docente.<hr/>ABSTRACT The quality of the university graduate depends on several factors that interact harmonically in their training. Among them, the professionalization of the teacher stands out, demonstrated in its essential competences, which have an impact on the effectiveness of the educational process. Professionalization, as a process, is a demand that comes from social development and as a trend, it is desirable because it guarantees greater quality in the teaching performance. For the university professor, this process converges in two dimensions: that of teacher and that of researcher. The work that is presented has the purpose of exposing the partial results of the application of a plan of academic improvement in the Technical University of Machala; derived from the application of theoretical and empirical methods. The results obtained allowed the structuring of said plan, the projection of the pyramid of educational categories of the University from relating the system of courses with the demands of each of them and the planning of the individual professionalization of each teacher. <![CDATA[Metaphysics and ideology: brief reflections from the doctrine of law]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200177&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La reflexión doctrinaria desde la lógica jurídica de la estrecha relación existente entre metafísica e ideología, continúa siendo necesaria desde posturas históricas y filosóficas. El componente ideológico es asumido en la lógica jurídica en el sentido de una interpretación de la interpretación ideológica que el historiador del derecho hace de sus circunstancias. Un pensamiento crítico siempre observará si las investigaciones históricas demuestran la mínima prioridad de los estudios del pensamiento. Las razones de esta insuficiencia epistémica son múltiples, pero la de mayor importancia y predominio históricos ha sido la reproducción continua de determinados mecanismos de autocensura que han operado hacia el interior de la tradición historiográfica en uno u otro país como consecuencia de posiciones ideológicas reduccionistas y esquemáticas. Empleamos en este trabajo métodos teóricos como el histórico lógico y el analítico sintético y del nivel empírico el análisis de documentos.<hr/>ABSTRACT Doctrinal reflection from the legal logic of the close relationship between metaphysics and ideology is necessary from historical and philosophical positions. The ideological component is assumed in the legal logic in the sense of an interpretation of the ideological interpretation that the historian of law makes of the circumstances. Critical thinking will always observe whether historical research demonstrates the minimum priority of thought studies. The reasons for this epistemic insufficiency are multiple, but historically the most important and predominant has been the continuous reproduction of certain mechanisms of self-censorship that have operated within the historiographical tradition in one or the other country as a consequence of reductionist and schematic ideological positions. We use in this work theoretical methods such as the logical historical, the synthetic analytical and the empirical level with the analysis of documents. <![CDATA[Environmental values in the joint organizational educational and enterprise activity]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200183&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El enfoque ecosistémico ha tenido escaso uso en la educación superior, al menos existen pocas experiencias de referencia. Puede formar parte del contenido de guías didácticas, así constituirían un recurso novedoso analítico y reflexivo dentro de programas educativos y proyectos empresariales e implica, además, la búsqueda de canales para fomentar la comunicación conjunta ante las problemáticas ambientales. Asimismo, ofrecer una imbricación estratégica de carácter empresarial-educativa a partir de acciones concretas, entre ellas, el desarrollo colaborativo del capital intangible y la introducción del concepto de resiliencia, cuyo fin es formar en ambas organizaciones la capacidad de identificar los desafíos ambientales y asegurar la continuidad en la calidad de los bienes y servicios. Utilizamos métodos teóricos como el histórico lógico y el analítico sintético y del nivel empírico el análisis de documentos.<hr/>ABSTRACT The ecosystem approach has had a little use in higher education, at least there are few reference experiences. It can be part of the content of didactic guides, thus they would constitute a novel analytical and reflective resource within educational programs and business projects and also implies the search of channels to encourage joint communication in the face of environmental problems. Likewise, offer a strategic imbrication of entrepreneurial-educational character from concrete actions, among them, the collaborative development of intangible capital and the introduction of the concept of resilience, whose aim is to form in both organizations, the capacity to identify environmental challenges and ensure the continuity in the quality of goods and services. We use theoretical methods such as the historical logic and the synthetic analytical and from the empirical level the analysis of documents. <![CDATA[Use of the Geogebra software as auxiliary heuristic means for the treatment of complex numbers and their operations]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200190&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En la introducción de los programas de Funciones Analíticas del Instituto Superior de Ciencias de la Educación en la República de Angola se imparte el tema Números Complejos, que como tendencia presentan dos dificultades para el aprendizaje de los alumnos, por un lado la poca relación que se establece en la clase entre el cálculo algebraico y la representación gráfica de los resultados y por otro, la dificultades en el cálculo de potencias y raíces de números complejos mediante el empleo de la forma trigonométrica. En este trabajo los autores proponen desarrollar y aplicar las posibilidades que ofrece Geogebra como alternativa de solución a los problemas planteados.<hr/>ABSTRACT In the introduction of the Analytical Functions programs of the Higher Institute of Education Sciences in the Republic of Angola, the issue of Complex Numbers is taught, which as a tendency presents two difficulties for the students' learning, in one hand, the little relation established in the class between the algebraic calculation and the graphical representation of the results and, on the other hand, the difficulties in the calculation of powers and roots of complex numbers through the use of the trigonometric form. In this work the authors propose to develop and apply the possibilities offered by Geogebra as an alternative solution to the posed problems. <![CDATA[Environmental education in the university institution. Implications for the educational process]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200194&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo pretende realizar un acercamiento a un tema de vital importancia para el futuro de la Humanidad. Se particulariza en la responsabilidad que deben asumir los docentes durante su ejercicio en la enseñanza universitaria toda vez que en su creatividad e intelecto se encuentra la posibilidad de trasmitir valores hacia un comprometimiento con el futuro del medio ambiente. El objetivo principal de este trabajo está dirigido a asumir las implicaciones que tiene la Educación Ambiental durante el proceso docente-educativo en la enseñanza superior y con ello la revisión oportuna de los currículos docentes para que esta temática logre transversalizar los contenidos de las materias. Se analiza el papel de las tareas docentes para el logro de dicho objetivo. Se utiliza un estudio descriptivo, empleando métodos teóricos como el histórico lógico y el analítico sintético y del nivel empírico el análisis de documentos<hr/>ABSTRACT This article aims to approach an issue of vital importance for the future of humanity. It is particularized in the responsibility that teachers must assume during their exercise in university teaching since their creativity and intellect is the possibility of transmitting values towards a commitment to the future of the environment. The main objective of this work is aimed at assuming the implications that Environmental Education has during the teaching-educational process in higher education and with it the timely revision of the teaching curricula so that, this subject manages to mainstream the contents of the subjects. The role of the teaching tasks for the achievement of this objective is analyzed. A descriptive study is used, using theoretical methods such as the logical historical and the synthetic analytical and from the empirical level the analysis of documents. <![CDATA[Cooperative learning, diagnostic study from the teachers 'perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200200&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La implementación del aprendizaje cooperativo como método de enseñanza en las unidades educativas de la provincia Imbabura de Ecuador desde la perspectiva de los educadores constituye una necesidad demandada por las escuelas para enfrentar los retos que hoy exige el sistema educativo. La búsqueda de herramientas didáctico metodológicas constituye una necesidad para formar a los educandos con habilidades para asimilar y construir los conocimientos que hoy exigen para él la sociedad actual. El presente artículo versa en torno al proceso y los resultados obtenidos del proyecto de investigación desarrollado por docentes de la UTN, con vista a diagnosticar el estado actual de esta problemática. Se describe el proceso seguido, la metodología empleada y los resultados obtenidos, los cuales se centran en falta de un cuerpo teórico-metodológico para dirigir el proceso de enseñanza aprendizaje basado en esta metodología y se requieren plantear acciones en el orden organizacional y académico para modificar la situación actual de este importante proceso con énfasis en la superación postgraduada de los docentes en el tema.<hr/>ABSTRACT The implementation of cooperative learning as a teaching method in the educational units of the Imbabura province of Ecuador from the perspective of educators is a need for schools to face the challenges that the education system demands today. The search for methodological didactic tools becomes a training tool for current education. This article deals with the process and the results of the research project developed by teachers of the UTN, with a diagnosis and current status of this problem. The process followed, the methodology used and the results focus on the lack of a theoretical-methodological body to direct the teaching process the current situation of this important process with emphasis on the postgraduate improvement of teachers in the subject. <![CDATA[The natural sciences from the perspective of sciencie, technology, society and environment: a respective proposal for the learning of chemistry]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200205&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo es una propuesta dirigida hacia la articulación del aprendizaje de las Ciencias Naturales, contextualizando la Química, a partir del enfoque ciencia, tecnología, sociedad y ambiente. El propósito consiste en explicar cómo el enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad representa una mediación para la enseñanza de las Ciencias Naturales particularmente la Química. Partiendo de esta premisa, es imperioso el acercamiento a la construcción de modelos explicativos, mediante la comprensión de tres niveles de pensamiento propuestos por Johnstone, A. H. (2006) para reacciones químicas: niveles macroscópico, microscópico y simbólico<hr/>ABSTRACT The present article is a proposal directed towards the articulation of the learning of the Natural Sciences, contextualizing the Chemistry, from the approach science, technology, society and environment. The purpose is to explain how the Science, Technology and Society approach represents a mediation for the teaching of Natural Sciences, particularly Chemistry. Starting from this premise, it is imperative to approach the construction of explanatory models, by understanding three levels of thought proposed by Johnstone, A. H. (2006), for chemical reactions: macroscopic, microscopic and symbolic levels <![CDATA[Environmental education in Colombia, utopia or reality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200213&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo muestra la importancia que tiene para los organismos internacionales la educación ambiental y cómo Colombia a través de sus políticas públicas de educación ambiental da cumplimiento a este encargo social mundial. Para indagar sobre su inclusión en el sistema educativo colombiano, se realiza un análisis comparativo entre el diseño curricular nacional y local, con la revisión de un estudio presentado por la Secretaría de Educación de Santiago de Cali, para evaluar, diagnosticar y planear sistemáticamente los Proyectos Ambientales Escolares (PRAE), teniendo como base las características de los proyectos y su inclusión en el proceso de enseñanza aprendizaje. Los resultados arrojados muestran una brecha entre lo estipulado en el diseño curricular nacional y su concreción práctica en las instituciones educativas oficiales de la ciudad. Para recoger evidencias de la inclusión del PRAE como eje transversal en el proceso de enseñanza aprendizaje, se analizaron 32 PRAE.<hr/>ABSTRACT The article shows the importance that environmental education has for international organizations and how Colombia through its public policies of environmental education fulfills this global social mandate. To investigate its inclusion in the Colombian educational system, a comparative analysis is made between the national and local curricular design, with the review of a study presented by the Secretary of Education of Santiago de Cali to evaluate, diagnose and systematically plan the School Environmental Projects (PRAE), based on the characteristics of the projects and their inclusion in the teaching-learning process. The results show a gap between what is stipulated in the national curricular design and its practical concretion in the official educational institutions of the city. To collect evidence of the inclusion of PRAE as a transversal axis in the teaching-learning process, 32 PRAE were analyzed. <![CDATA[Application of conceptual physics as means of intellectual protection in everyday life]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200220&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este trabajo tiene como objetivo fundamental mostrar la importancia que tienen los conocimientos de la Física general en la prevención y tratamiento de lesiones a nivel de columna y además para comprender fenómenos físicos que tiene lugar en el sistema circulatorio por la obstrucción arterial, para cumplir con este objetivo se realizó una investigación descriptiva, el instrumento que se utilizó para recolectar la información fue la encuesta, en el estudio participaron estudiantes de cuatro carreras de la Universidad Técnica de Machala (UTMACH) y cinco colegios públicos de la ciudad de Machala, los resultados nos permitieron demostrar que las lesiones a nivel de columna podrían reducirle significativamente con la aplicación adecuada de los conocimientos de la Física General, además se pudo comprobar que no se alcanzó uno de los objetivos generales planteados por el Ministerio de Educación Ecuatoriano, mediante el Bachillerato General Unificado (BGU), en cinco instituciones de educación pública de la ciudad de Machala.<hr/>ABSTRACT The objective of this research is to show the importance of the knowledge of the General Physics in the prevention and treatment of lesions in the spine and also to understand physical phenomena of the circulatory system by Arterial obstruction. In order to comply with this objective, a descriptive investigation was carried out, the instrument that was used to collect the information was a survey. Students of four careers of UTMACH and five public schools of Machala city participated in this studio. Results show spinal lesions could significantly be reduced by applying the knowledge of General Physics properly. Likewise, it was verified that one of the general objectives of the Ecuadorian Ministry of Education was not fulfilled, through the Unified General Baccalaureate (BGU), in five public education institutions in the city of Machala. <![CDATA[Doctrinal contributions towards an integral environmentalism from the pedagogical discourse]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200225&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La evolución histórica de la regulación jurídica del Derecho ambiental comprende fundamentos en torno a la relación del hombre con la naturaleza. Esta investigación aborda posturas doctrinales desde la filosofía de la comunicación, como bases esenciales para su comprensión y aplicación en la praxis. Se utiliza un estudio descriptivo, empleando métodos teóricos como el histórico lógico y el analítico sintético y del nivel empírico el análisis de documentos. Los resultados los asociamos al perfeccionamiento de las temáticas ecológicas, asumiendo un criterio de la conducta humana desde lo normativo-social en búsqueda del deber ser que corresponde al orden deseado.<hr/>ABSTRACT The historical evolution of the legal regulation of environmental law includes fundamentals around the relationship between man and nature. This research approaches doctrinal positions from the philosophy of communication, as essential bases for its understanding and application in practice. A descriptive study is used, using theoretical methods such as the logical historical and the synthetic analytical and from the empirical level, the analysis of documents. The results are related to the improvement of ecological issues, the criterion of human behavior is met from the normative-social. <![CDATA[Evaluation of transversal professional competences and educational innovation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200234&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se evalúa el nivel de conocimientos de las competencias profesionales transversales y la innovación educativa de los alumnos de las Facultades de Educación y Ciencias Matemáticas de la UNMSM, del VIII y X ciclos, mediante una encuesta y cuestionarios de opción múltiple. Se analizan los datos (SPSS) y se establecen los niveles alcanzados con una escala de medición: logro +40% de aciertos, intermedio 25% a 40%, e inicio-24%, en una muestra de 257 alumnos. En los resultados predomina el nivel de logro 63% que contrastan la validez de la hipótesis, la evaluación de las competencias profesionales transversales propicia la innovación educativa, significa el conocimiento conceptual de ambas variables, y su relación integral cognitiva, actitudes y valores. Al relacionar las variables, la evaluación de competencias es recurrente en el nivel intermedio. Se observa la relación con la didáctica, el uso de las TIC y la investigación.<hr/>ABSTRACT This work evaluates the level of knowledge of the transversal professional competences and the educational innovation of the students of the Faculties of Education and Mathematical Sciences of the UNMSM, of the VIII and X cycles, through a survey and option multiple questionnaires. The data are analyzed (SPSS) and the levels achieved are established with a measurement scale: achievement + 40% success, intermediate 25% to 40%, and start-24%, in a sample of 257 students. The 63% level of achievement prevails in the results, which contrast the validity of the hypothesis, the evaluation of the transversal professional competences propitiates the educational innovation, it means the conceptual knowledge of both variables, and their cognitive integral relation, attitudes and values. When relating the variables, the evaluation of competences is recurrent at the intermediate level. The relationship with didactics, the use of ICT and research is observed. <![CDATA[Neuroscience in the initial teacher training]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200241&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el artículo se enfatiza en la aplicación de la transdisciplinariedad entre Neurociencia y educación y se aboga por la aprobación de disciplinas como Neuroeducación, Neurodidáctica y Neuropedagogía en la formación del docente para la concreción de resultados. Sin embargo, en un estudio diagnóstico realizado a docentes de la Universidad de Cienfuegos, Cuba se comprobó que todavía es insuficiente el conocimiento que tienen, con respecto a los contenidos de la Neurociencia aplicables a la educación. Asimismo, se constató las deficiencias del tratamiento de dichos contenidos en los actuales Planes de Estudio y Programas de Disciplinas, de ahí que se identifica como problema científico la necesidad de incluir el tratamiento de la neurociencia en el contenido de la formación inicial de docentes. Entre los principales resultados se destaca la nula preparación recibida por los docentes en formación en cuanto a conocimientos neurocientíficos así como el insuficiente tratamiento del tema en las disciplinas y asignaturas que contribuyen a su formación profesional para enfrentar la actividad pedagógica.<hr/>ABSTRACT In the article is emphasis in the placed on the application of transdisciplinarity between Neuroscience and education and advocates the approval of disciplines such as Neuroeducation, NeuroDidactic and Neuropedagogy in teacher training for the realization of results. However, in a diagnostic study conducted to teachers of the University of Cienfuegos, Cuba it was found that the knowledge they have is still insufficient, with respect to the contents of Neuroscience applicable to education. Likewise, the deficiencies of the treatment of the contents in the current Study Plans and Discipline Programs were verified, hence the need to include the neuroscience treatment in the content of the initial teacher training is identified as a scientific problem. Among the main results is the lack of preparation received by teachers in training in terms of neuroscientific knowledge as well as the insufficient treatment of the subject in the disciplines and subjects that contribute to their professional training to face the pedagogical activity. <![CDATA[Training by competences of teachers of basic and high education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200250&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En la época actual, la sociedad globalizada avanza de forma vertiginosa y se rige por una alta competitividad y una compleja tecnología, aspectos en constante transformación. En este contexto, no es extraño que el éxito esté condicionado por la calidad del producto o servicio, por el talento de las personas, por la habilidad de interrelación con el entorno, y por la capacidad de innovación y creatividad de los individuos, todo lo cual se traduce en el término competencias profesionales. A tono con esta realidad, el presente artículo tiene el objetivo de reflexionar acerca de la importancia de la formación de competencias en los docentes de educación básica y media. Para ello seguimos una estrategia metodológica a partir de la revisión bibliográfica y el empleo de métodos y técnicas empíricas y teóricas, incluyendo la aplicación de entrevistas y cuestionarios a docentes de esos niveles. El principal resultado consiste en el análisis de teorías, concepciones y definiciones, así como la identificación de las competencias esenciales que debe portar el profesional de la docencia en cuestión.<hr/>ABSTRACT In the current time, the globalized society advances in vertiginous way is governed by a high competitiveness and a complex technology, aspects in constant transformation. In this context, it is not strange that the success is conditioned by the quality of the product or service, for the talent of people, for the interrelation ability with the environment, and for the innovation capacity and the individuals' creativity, all that which is translated in the term professional competences with this reality. The present article has the objective of meditating about the importance of the formation of competences in the educational of basic and high education. We follow a methodological strategy starting from the bibliographical revision and the employment of empiric methods as theoretical technical, including the application of interviews and questionnaires to educational of those levels. The main result consists on the analysis of theories, conceptions and definitions, as well as the identification of the essential competences that the professional should behave. <![CDATA[Environmental education as a public policy in Ecuador. A look at the Conocoto parish]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200259&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Esta investigación trata sobre la Educación Ambiental como Política Pública, haciendo referencia a la Parroquia Conocoto, en la cual se aborda dicho tema con el fin de identificar la importancia de una política pública en materia ambiental y la correspondencia de esta (política pública) con la normativa vigente. Se trata de una investigación jurídica-documental, analítica y descriptiva, en la cual se tuvo como principal referencial el Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial de la Parroquia de Conocoto 2017- 2021, la Constitución de la República del Ecuador y el Código Orgánico de Ambiente. Conforme a lo anterior se abordó la problemática indicada, con el fin de destacar la importancia de las políticas públicas en materia ambiental, y en el caso particular de la Parroquia Conocoto, proponer la formulación de un plan en la materia o la incorporación en el plan de la parroquia, de un capítulo específico sobre este tema. Se pudo observar que no está definido en Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial de la Parroquia de Conocoto 2017- 2021, un eje sobre el medio ambiente, y menos atendiendo el tema de investigación, referido a la Educación Ambiental.<hr/>ABSTRACT This research deals with Environmental Education as Public Policy, making reference to the Conocoto Parish, in which this subject is addressed in order to identify the importance of a public policy on environmental matters and the correspondence of this public policy with the regulations. It is a juridical-documentary, analytical and descriptive investigation, in which the Plan of Development and Territorial Order of the Parish of Conocoto 2017-2021, the Constitution of the Republic of Ecuador and the Organic Code of the Environment were taken as the main reference. In accordance with the above, the indicated problem was addressed, in order to highlight the importance of public policies in environmental matters, and in the particular case of the Conocoto Parish. It proposes the formulation of a plan on the matter of incorporation into the plan of the parish, of a specific chapter on this subject. It was observed that it is not defined in the Plan of Development and Territorial Planning of the Parish of Conocoto 2017-2021, an axis on the environment, and less on the subject of research, referred to Environmental Education. <![CDATA[A software for environmental education in the area of social studies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200264&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo “Un software para la educación medioambiental en el área de Estudios Sociales”, reflexiona históricamente acerca de la problemática medio ambiental. Ante la interrogante de cómo educar al hombre para detener y revertir la crisis medio ambiental a que hoy se asiste, o cómo educar en cuanto se refiere al cuidado y conservación del medio ambiente, los autores proponen laborar por una educación ambiental que tenga como objetivo apropiar al estudiante del conocimiento de la problemática. Como resultado se han de favorecer modos de actuación tendentes a la solución de la misma. Para ello, se propone el empleo de un software educativo, aplicado en la asignatura Estudios Sociales, en el octavo grado de una escuela. La aplicación interactiva contará con actividades motivadoras y reflexivas, dirigidas a motivar el cuidado del medioambiente, a partir de dicha materia.<hr/>ABSTRACT The work "A software for environmental education in the area of social studies", reflects historically about environmental issues. To the question of how to educate the man to stop and reverse the environmental crisis that today we are witnessing, or educating insofar as regards the care and conservation of the environment, the authors propose to work for an environmental education that have as target appropriate to the student's knowledge of the problem. As a result, they must promote modes of action aimed at the solution of the same. Therefore, proposes the use of educational software, applied in the subject social studies, in the eighth grade at a school. The interactive application will have reflective, and stimulating activities aimed at motivating the care of the environment, from the matter. <![CDATA[Impact of affective parental competence on education of children with disabilities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200269&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo explora el impacto de la competencia parental afectiva en la educación de niños con discapacidad a partir de resultados obtenidos en el proyecto de Fondo Competitivo de Investigación “Importancia del Desarrollo de las Competencias Parentales en el Proceso de Inclusión Educativa” de la Universidad de Guayaquil, el mismo que se desarrolló levantando información de mayo a diciembre del 2018 en dos instituciones educativas para niños con discapacidad, Unidad de Educación Especializada La Floresta y Unidad Educativa Francisco De Orellana, ambas de la ciudad de Guayaquil, a través de una metodología Descriptiva, cuantitativa y cualitativa, presentando resultados acerca de las competencias parentales y su efecto en el desarrollo de sus hijos(as), a partir del manejo de la Escala de Parentalidad Positiva desarrollada por la Fundación Ideas para la Infancia de Chile, aplicada a una total de población de 107 padres de familia con una población de hijos (as) divididos en rangos de edad: de 4 a 7 años - 22, de 8 a 12 - 49 y de 13 a 18 - 35, permitiendo al final relacionar aspectos relevantes a las competencias emocionales con la competencia educativa y como se ven influenciados mutuamente<hr/>ABSTRACT This article explores the impact of affective parental competence in the education of children with disabilities based on results obtained in the Competitive Research Fund project "Importance of the Development of Parental Competences in the Educational Inclusion Process" of the University of Guayaquil, the same one that was developed raising information from May to December 2018 in two educational institutions for children with disabilities, La Floresta Specialized Education Unit and Francisco De Orellana Educational Unit, both from the city of Guayaquil, through a Descriptive methodology, quantitative and qualitative, presenting results about parental competences and their effect on the development of their children, based on the management of the Positive Parenting Scale developed by the Ideas for Children Foundation of Chile, applied to a total population of 107 parents with a population of children, divided into age ranges: from 4 to 7 years - 22, from 8 to 12 - 49 and from 13 to 18 - 35, allowing in the end to relate relevant aspects to emotional competencies with educational competence and how they are mutually influenced. <![CDATA[The novel and the methodology of adapting it to cinema and television]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200274&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La siguiente investigación nace con la finalidad de analizar una selección de libros bestsellers y ganadores de premios, en los géneros de terror, drama y romance para determinar si su adaptación cinematográfica fue fiel al material original, cuáles funcionaron en la pantalla grande y cuáles no. Con el objetivo de contar con el material variado se realizó la selección de libros que son conocidos por lectores jóvenes y adultos. Finalmente, se identificó el material de apoyo sobre la escritura de guion y entrevistas previas a los realizadores y a los escritores para determinar las razones por las que se dificulta la adaptación de un material previo, a guión, o si el material presentado fue eficaz en transmitir la esencia del libro, lo que puede causar que la película no logre el impacto deseado en el espectador.<hr/>ABSTRACT The following investigation was born with the purpose of analyzing a selection of bestsellers books and prize winners, in the genres of horror, drama and romance to determine if their film adaptation was faithful to the original material, which worked on the big screen and which did not. In order to have the varied material, the selection of books that are known by young readers and adults was made. Finally, the support material on script writing and interviews with filmmakers and writers was identified to determine the reasons why it is difficult to adapt a previous material, to a script, or if the presented material was effective in transmitting the essence of the book, which can cause the film to not achieve the desired impact on the viewer. <![CDATA[Epistemological foundations that sustain a research in environmental education for sustainable local development, in the province of El Oro]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200282&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La Educación ambiental para el desarrollo local es un término utilizado en la actualidad desde la visión integrar de los saberes contextualizado. El objetivo de este trabajo es valorar los fundamentos epistemológicos para la Educación ambiental en el desarrollo local. Se ha utilizado los métodos teóricos: histórico lógico y analítico sintético y desde la empírea el análisis de documento y el diagnóstico. Los resultados fundamentales están asociados a distinguir la Educación ambiental asociada a la concepción local pues es en esta dimensión que pueden desarrollarse acciones en función de lograr cambios sociales donde participe la sociedad con todos sus factores implicados en esta necesidad vital para la vida humana. Se puede concluir en esta investigación que los fundamentos epistemológicos asociados con la Educación ambiental sustentada en el desarrollo local, han sido abordados desde las principales fuentes que trabajan este objeto de investigación.<hr/>ABSTRACT Environmental education for local development is a term currently used from the view of integrating contextualized knowledge. The objective of this work is to assess the epistemological foundations for environmental education in local development. Theoretical methods have been used: logical history and synthetic analysis and from the empirical, document analysis and diagnosis. The fundamental results are associated to distinguish environmental education associated with the local conception because it is in this dimension that actions can be developed in order to achieve social changes where society participates with all its factors involved in this vital need for human life. It can be concluded in this research that the epistemological foundations associated with environmental education sustained in local development, have been addressed from the main sources that work this research object. <![CDATA[The promotion of reading in the career of Social Communication in Ecuadorian Universities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200288&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se aborda la promoción de la lectura en la formación del profesional de la carrera de Comunicación Social y las dimensiones básicas que la distinguen. La lógica del trabajo tuvo en cuenta la utilización de diversas técnicas y métodos de investigación del nivel teórico y empírico. Se requiere de un proceso de enseñanza-aprendizaje que se exprese en la promoción de la lectura como una herramienta de intervención pedagógica, integradora y sistémica, que implica la planificación de acciones formativas, con sus dimensiones básicas, en correspondencia con las exigencias de la formación de profesionales.<hr/>ABSTRACT It addresses the promotion of reading in the training of the career of Social Communication career and the basic dimensions that distinguish it. The logic of the work took into account the use of various techniques and research methods at the theoretical and empirical level. It requires a teaching-learning process that is expressed in the promotion of reading as a pedagogical, integrative and systemic intervention tool, which involves the planning of training actions, with its basic dimensions, in correspondence with the requirements of training of professionals. <![CDATA[Determinants of access to credit for the SME of Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200295&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las pymes son parte importante del crecimiento económico sin embargo un alto porcentaje no accede al financiamiento del sector bancario. De allí, la importancia de analizar los distintos determinantes que inciden en el acceso al financiamiento a las pymes en Ecuador 2010 al 2017. Como metodología se empleó el diseño de un modelo probabilístico conformado por las características internas y externas de una muestra de 366 empresas. Los resultados que arrojó el modelo señalan que el tamaño y la capacidad tecnológica son las variables que más influyen para que una empresa pueda acceder financiamiento.<hr/>ABSTRACT SMEs are very important part of economic growth, however a high percentage do not have access to financing from the bank, therefore the importance of analyzing different factors that influenced in the access to financing to SMEs in Ecuador from 2000 to 2017. As a methodology a design of a probabilistic model was implemented. This model was formed by internal and external characteristics of a sample of 366 enterprises. The result shown by this model remark that the size and the technological capacity are two variables that influence the most for a company to have access to financing. <![CDATA[The performance of teachers of Ecuadorian basic education in the pedagogical processing of environmental information]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200304&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente estudio aborda la problemática relacionada con el desempeño pedagógico ambiental de los docentes de la Educación Básica ecuatoriana. Para abordar la problemática ambiental desde el proceso educativo, los docentes deben hacer un análisis crítico y reflexivo de su práctica docente, que les permita identificar sus necesidades para el procesamiento pedagógico de la educación ambiental. La protección del ambiente se establece como eje transversal del modelo curricular ecuatoriano, sin embargo, según los resultados obtenidos en el diagnóstico, los docentes presentan dificultad para planificar e implementar en la práctica la información ambiental como eje transversal. De ahí que en la investigación se propongan pautas para el perfeccionamiento del desempeño pedagógico ambiental de los docentes de la Educación Básica ecuatoriana. La investigación tiene un enfoque cualitativo y su desarrollo se aplicaron métodos del nivel teórico, tales como: análisis-síntesis, inducción - deducción y hermenéutico - dialéctico; del nivel empírico, se utiliza: el análisis de documentos, encuesta, entrevista y la observación para determinar criterios valorativos de directivos, docentes y estudiantes de la Educación Básica de la provincia del Guayas con relación al desempeño pedagógico ambiental de los docentes; arribando a la conclusión que dentro de las funciones del docente esta, dirigir el proceso educativo y esto implica un adecuado procesamiento de la información ambiental, que se traduce en buen desempeño pedagógico ambiental.<hr/>ABSTRACT The present study addresses the problems related to the environmental pedagogical performance of the teachers of the Ecuadorian Basic Education. To address environmental issues from the educational process, teachers must make a critical and reflective analysis of their teaching practice, which allows them to identify their needs for the pedagogical processing of environmental education. The protection of the environment is established as a transversal axis of the Ecuadorian curricular model, however, according to the results obtained in the diagnosis, teachers have difficulty planning and implementing environmental information in practice as a transversal axis. That is why the research proposes guidelines for the improvement of the environmental pedagogical performance of the teachers of the Ecuadorian Basic Education. The research has a qualitative approach and its development applied methods of the theoretical level, such as: analysis-synthesis, induction-deduction and hermeneutic - dialectic; from the empirical level, it is used: the analysis of documents, survey, interview and observation to determine criteria for evaluating executives, teachers and students of Basic Education in the province of Guayas in relation to the environmental pedagogical performance of teachers; arriving at the conclusion that within the functions of the teacher this, directing the educational process and this implies an adequate processing of environmental information, which translates into good environmental pedagogical performance. <![CDATA[The digital transformation in the academic processes of the university as an alternative to reducing the impact on the environment]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200309&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La transformación digital exige aplicar cambios en los procesos de aprendizaje y desarrollo. Estos cambios y cómo implementarlos a partir de la experiencia desarrollada en el proceso prácticas pre profesionales de la Universidad Metropolitana sede Machala es la intención del presente trabajo, en donde se involucró a todos los docentes y alumnos participantes del mismo, para que asuman estos cambios en la modalidad de trabajo, comunicación y presentación de resultados, considerando las ventajas que presenta utilizar las herramientas y plataformas online de control de proyectos versus la formas tradicionales a través de email o peor aún de documentos impresos que por lo general deben imprimirse más de una vez e impactan el medio ambiente.<hr/>ABSTRACT Digital transformation requires applying changes in the learning and development processes. These changes and how to implement them from the experience developed in the process of pre professional practices of the Metropolitan University of Machala is the intention of the present work, where all the participating teachers and students were involved, so that they assume these changes in the modality of work, communication and presentation of results, considering the advantages of using online tools and platforms for project control versus traditional forms through email or even worse for printed documents that generally have to be printed more than one time and impact the environment. <![CDATA[Interdisciplinarity for the treatment of dental anomalies in the course of Orthodontics, Stomatology Career]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200317&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La interdisciplinariedad supone la existencia de un grupo de disciplinas relacionadas entre sí y con vínculos previamente establecidos, que evitan que se desarrollen acciones de forma aislada, dispersa o segmentada. La formación del estudiante dentro del desarrollo del proceso enseñanza aprendizaje es una responsabilidad de todas las disciplinas que integran el currículo de la carrera. La enseñanza de la asignatura de Ortodoncia en Cuba ha sufrido varias modificaciones, según han evolucionado los diferentes planes de estudio, como respuesta al desarrollo tecnológico de la ciencia, a nivel mundial, de la que esta especialidad forma parte inseparable y que, en los últimos años, gracias a numerosas investigaciones, ha modificado la perspectiva del diagnóstico y el tratamiento. En el presente trabajo tenemos como objetivo destacar la importancia de la interdisciplinariedad en la asignatura de ortodoncia ejemplificándolo a través de un caso clínico brindando al paciente una atención integral.<hr/>ABSTRACT Interdisciplinarity implies the existence of a group of interrelated disciplines with previously established links, which prevent actions from being developed in isolation, dispersed or segmented. The formation of the student within the development of the teaching-learning process is a responsibility of all the disciplines that make up the career curriculum. The teaching of the subject of Orthodontics in Cuba has undergone several modifications, according to how the different study plans have evolved, as a response to the technological development of science, worldwide, of which this specialty is inseparable and that, in the last years, thanks to numerous investigations, has modified the perspective of diagnosis and treatment. In this paper we aim to highlight the importance of interdisciplinarity in the orthodontic subject by exemplifying it through a clinical case providing the patient with comprehensive care. <![CDATA[Linkage as a multidisciplinary learning scenario: Metropolitan University of Machala case]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200322&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el artículo se analiza el escenario de aprendizaje multidisciplinar que otorga la vinculación de la sociedad entre la academia, como los es la Universidad Metropolitana y un sector vulnerable con las Personas Privadas de Libertad de la ciudad de Machala. Partiendo de los hallazgos encontrados, las actividades y resultados que se han alcanzado hasta la actualidad, todo en el marco de este proyecto, poniendo en práctica lo aprendido en clase y su repercusión en los objetivos del proyecto. El tipo de investigación es descriptiva, de diseño no experimental, fundamentada en parámetros cuantitativos y cualitativos.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the multidisciplinary learning scenario that provides the link between society and the academy, such as the Metropolitan University and a vulnerable sector with people deprived of freedom in the city of Machala. Based on the findings, the activities and results that have been achieved to date, all within the framework of this project, putting into practice what was learned in class and its impact on the objectives of the project. The type of research is descriptive, of non-experimental design, based on quantitative and qualitative parameters. <![CDATA[Platonic allegories and contemporary teaching: metaphor in the era of knowledge]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200327&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo aborda un análisis del contexto y la teoría del conocimiento en Platón, en específico su alegoría de la Caverna como metáfora de la búsqueda de la libertad tanto gnoseológica, ontológica como axiológica. El trasfondo filosófico del mito de la Caverna es un mensaje trascendente que el hombre moderno aun no supera del todo. Se trabaja sobre las fuentes nutrientes del pensamiento platónico y su peculiar estilo de formular sus ideas acerca del fenómeno epistemológico. De igual modo, el énfasis en que la filosofía de Platón ha jugado un rol fundamental en el pensamiento occidental en varias y contradictorias formas. A su vez, nos aproximamos a como el proceso de enseñanza puede funcionar en ambos sentidos como atadura a una visión equívoca y mediatizada del conocimiento o como vía de liberación en la búsqueda del verdadero saber. Empleamos métodos teóricos como el histórico lógico y el analítico sintético y del nivel empírico el análisis de documentos.<hr/>ABSTRACT The article deals with an analysis of the context and theory of knowledge in Plato, specifically its allegory of the Cave as a metaphor for the search for freedom, both gnoseological, ontological and axiological. The philosophical background of the myth of the Cavern is a transcendent message that modern man does not yet fully overcome. We work on the nutritive sources of Platonic thought and its peculiar style of formulating its ideas about the epistemological phenomenon. Similarly, the emphasis on Plato's philosophy has played a fundamental role in Western thought in several and contradictory ways. At the same time, we approach how the teaching process can work in both directions as a binding to an equivocal and mediated vision of knowledge or as a means of liberation in the search for true knowledge. We use theoretical methods such as the logical historical and the synthetic analytical and from the empirical level the analysis of documents. <![CDATA[The formation of competences and the pedagogical realization from the environmental education in the Ecuadorian context]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200333&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Para el abordaje de esta temática se parte de apreciar la educación ambiental y su intención de ir dirigida a la solución de la problemática ambiental teniendo en cuenta la relación que existe entre las personas y el entorno, la cual no se limita únicamente a considerar el entorno como el espacio físico donde se da una conducta determinada, sino a comprender dicha relación a partir de que es este quien va a imprimir al individuo ciertos significados para llevar una interacción constante, en donde los actores interpretan y elaboran nuevas construcciones, con el fin de acrecentar las bases de una identidad social afiliada al entorno. Empleamos métodos teóricos como el histórico lógico y el analítico sintético y del nivel empírico el análisis de documentos y las encuestas.<hr/>ABSTRACT To address this issue, we start by appreciating environmental education and its intention to be aimed at solving environmental problems taking into account the relationship that exists between people and the environment, which is not limited to consider the environment as the physical space where a certain behavior takes place, but to understand this relationship from the fact that it is this person who will print to the individual certain meanings to lead a constant interaction, where the actors interpret and elaborate new constructions, in order to increase the bases of a social identity affiliated with the environment. We use theoretical methods such as the logical historical and the synthetic analytical and from the empirical level the analysis of documents and surveys. <![CDATA[Professional pedagogical skills in Higher Education students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200342&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El perfeccionamiento del proceso de formación de profesionales, es una necesidad actual en un contexto mundial en el que se impone una intencionada labor de éstos en su compromiso social con el futuro de las nuevas generaciones. Este trabajo realiza una propuesta metodológica para la contribución al desarrollo de habilidades pedagógicas profesionales en los estudiantes universitarios. En ella se han considerado los problemas profesionales, las habilidades pedagógicas profesionales y una serie de recomendaciones metodológicas a los tutores de las instituciones en las que los estudiantes realizarán sus ejercicios prácticos, que les permitan a éstos elaborar los planes de trabajos individuales de los estudiantes en dicha práctica.<hr/>ABSTRACT The improvement of the process of training professionals is a current need in a global context in which an intentional work of these is imposed on their social commitment to the future of the new generations. This work makes a methodological proposal for the contribution to the development of professional pedagogical skills in university students. It has considered professional problems, professional pedagogical skills and a series of methodological recommendations to the tutors of the institutions in which the students will carry out their practical exercises, which will allow them to elaborate the individual work plans of the students in this practice. <![CDATA[Socio-psychopedagogical factors that affect the low performance of the students of “Paulino Milán Herrera” Educational Unit]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200349&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este trabajo forma parte de las líneas de estudio del proyecto de investigación "El rendimiento escolar en grupos vulnerables del cantón Milagro”. Cuyo principal objetivo está en investigar las causas sociales, pedagógicas, psicológicas y de salud que provocan el bajo rendimiento en los estudiantes que acuden a las instituciones educativas de sectores vulnerables del cantón Milagro, de la provincia Guayas de la República de Ecuador. De manera particular este trabajo se centra en dilucidar aquellos factores socio psicopedagógicos que tienen una incidencia directa en el bajo rendimiento de los escolares de la “Unidad Educativa Paulino Milán Herrera”. Para el estudio se trabajó con una muestra probabilística conformada por 52 estudiantes a los cuales se les aplicó una encuesta teniendo en cuenta dimensiones, subdimensiones e indicadores en correspondencia con la variable de estudio. Los indicadores determinados, orientaron la elaboración de los instrumentos correspondientes, o sea las encuestas, que se aplicaron en la “Unidad Educativa Paulino Milán Herrera”. El procesamiento de los datos se realizó por dimensión, se determinaron las subdimensiones más afectadas y las más logradas atendiendo a los resultados por indicadores.<hr/>ABSTRACT This work is part of the study lines of the research project "School performance in vulnerable groups of Canton Milagro", whose main objective is to investigate the social, pedagogical, psychological and health causes that provoke low performance in students who go to the educational institutions of vulnerable sectors of the Milagro Canton, of the Guayas province of the Republic of Ecuador. In particular, this work focuses on elucidating those socio-psycho-pedagogical factors that have a direct impact on the low performance of schoolchildren of the "Paulino Milán Herrera" Educational Unit. For the study, we worked with a probabilistic sample consisting of 52 students to whom a survey was applied taking into account dimensions, subdimensions and indicators in correspondence with the study variable. The determined indicators guided the development of the corresponding instruments, among them, the surveys, which were applied in the "Paulino Milán Herrera" Educational Unit. The processing of the data was carried out by dimension, the most affected sub-dimensions and the most achieved were determined according to the results by indicators. <![CDATA[The development of creativity in university students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200354&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el artículo se realizan reflexiones teóricas sobre la importancia del desarrollo de la creatividad en estudiantes de instituciones de Educación Superior. Se analiza, también, la estructura de esta categoría psicológica, las tendencias, etapas básicas y los niveles para el desarrollo del pensamiento creativo. Se destaca, además, la necesidad del uso de métodos en el proceso de enseñanza-aprendizaje que contribuyan a la formación integral de los futuros profesionales para que tengan un mayor desarrollo de la creatividad.<hr/>ABSTRACT In the article theoretical reflections are made on the importance of the development of creativity in students of Higher Education institutions. It also analyzes the structure of this psychological category, the trends, basic stages and levels for the development of creative thinking. It also highlights the need for the use of methods in the teaching-learning process that contribute to the comprehensive training of future professionals to have a greater development of creativity. <![CDATA[Learning based on problems in the subject of didactic of the Physical Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200360&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El uso del aprendizaje basado en problemas (ABP) a diferencia de otros métodos cotidianos y reproductivos fomenta la innovación del proceso enseñanza-aprendizaje y el desarrollo de competencias profesionales, sociales y personales en la Educación Superior. El presente estudio tuvo como objetivo analizar el nivel de conocimientos alcanzados por los estudiantes de la carrera de pedagogía de la Educación Física de la Universidad Técnica del Norte (UTN), a partir de la implementación del ABP en la asignatura de Didáctica de la Educación Física, Unidad Curricular, Métodos y estilos de enseñanza en Educación Física. La metodología de investigación fue cuantitativa, descriptiva y longitudinal, se aplicó un cuestionario como instrumento querecoge información en torno a las estrategias didácticas de la Educación Física. Los resultados revelan que los estudiantes a quienes se aplicó este método, mejoraron sus conocimientos de un nivel regular a muy bueno en relación a las definiciones de: estrategia didáctica, método, técnica y procedimiento didáctico, fases de los métodos reproductivos y productivos; concepción de los roles del docente y los estudiantes en la aplicación de estrategias tradicionales e innovadoras.<hr/>ABSTRACT The use of problem-based learning (PBL), unlike other every day and reproductive methods, promotes innovation in the teaching-learning process and the development of professional, social and personal competences in Higher Education. The objective of this study was to analyze the level of knowledge reached by the students of the pedagogy of physical education at the Technical University of the North (UTN), from the implementation of the ABP in the subject of Physical Education Teaching, curricular unit methods and styles of teaching in physical education. The research methodology was quantitative, descriptive and longitudinal; a questionnaire was applied as an instrument that collects information about the didactic strategies of physical education. The results reveal that the students, to whom this method was applied, improved their knowledge from a regular to very good level in relation to the definitions of: didactic strategy, method, technique and didactic procedure, phases of reproductive and productive methods; conception of the roles of the teacher and the students in the application of traditional and innovative strategies. <![CDATA[Jose Marti and his labor as a pedagogue]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200370&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo realiza un recorrido a través de la labor como pedagogo plasmada por el escritor, filósofo, periodista, político y revolucionario cubano del siglo XIX, José Martí, y sus principales conceptos de la educación, además de señalar los aportes más significantes que hizo a la pedagogía cubana. El ideario pedagógico de José Martí fue síntesis y a su vez superación de los objetivos planteados por los padres fundadores de la ideología y de la pedagogía cubana. El enfrentamiento a los vicios y las diferencias de una sociedad que no reconocía la importancia de colocar a los niños, jóvenes y hombres en general en contacto directo con los elementos del mundo en que vivían.<hr/>ABSTRACT This article reads about José Marti’s labor as a pedagogue, writer, philosophic, journalist, politician and Cuban revolutionary of the XIX century. Besides, it deals with the main concepts of Education as well as pointing out the most significant contributions to Cuban Pedagogy. José Marti’s pedagogical ideology was a synthesis and at the same time an upper approach of the Cuban Pedagogy and Ideology founders. The confrontations to vices and society differences, which did not recognize the importance of facing children, young, and men in general to the elements in life are also present in this work.