Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420230005&lang=pt vol. 19 num. 94 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[The initial formation process: key to strengthening Cultural Identity]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El propósito de este artículo es socializar las posibilidades que ofrece la aplicación de acciones y técnicas creativas, para el fortalecimiento de la identidad cultural desde el proceso de formación inicial, en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Artística. La formación inicial es un proceso que, de modo consciente y sobre bases científicas, se desarrolla para garantizar la preparación integral del estudiante universitario; se concreta en una sólida formación científico-técnica, humanística y de altos valores ideológicos, políticos, éticos y estéticos, con el fin de lograr un profesional culto, competente, independiente y creador para que pueda desempeñarse exitosamente una vez graduado. Se concibe como un proceso compartido entre la carrera y la escuela, el cual se sustenta en la posibilidad de que en esta última se integren, desarrollen y consoliden los saberes pedagógicos profesionales necesarios según el nivel educativo y especialidad para el que se forman. Los estudiantes, agentes transformadores de su realidad social, tienen ante sí grandes desafíos pendientes al desarrollo de las potencialidades humanas, deben cultivar desde edades tempranas la inteligencia, la creatividad y el talento, como base del crecimiento de los valores humanos. Dentro de ello, el fortalecimiento de la identidad cultural, se erige como una prioridad.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to socialize the possibilities offered by the application of creative actions and techniques for the strengthening of cultural identity, from the initial training process, in students of the Bachelor of Artistic Education career. The initial formation is a process that, in a conscious way and on scientific bases, is developed to guarantee the integral preparation of the university student; It materializes in a solid scientific-technical, humanistic training and high ideological, political, ethical and aesthetic values, in order to achieve a cultured, competent, independent and creative professional so that he can perform successfully once graduated. It is conceived as a shared process between the career and the school, which is based on the possibility that the latter integrate, develop and consolidate the necessary professional pedagogical knowledge according to the educational level and specialty for which they are trained. Students, transforming agents of their social reality, face great pending challenges for the development of human potential, they must cultivate intelligence, creativity and talent from an early age, as the basis for the growth of human values. Within this, the strengthening of cultural identity stands as a priority. <![CDATA[The systematizing of the content of the computer activity in the understanding of messages with non-verbal signs in the pre-school degree]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el trabajo se exponen los argumentos de la construcción teórica del proceso de sistematización del contenido de la actividad informática en la comprensión de mensajes con signos no verbales en el grado prescolar, República de Cuba, en el cual se tomó como eje central de análisis y reflexión a la ejecución de actividades, ejercicios y tareas informáticas para lograr la Generalización, Transferencia y Aplicación interrelacionada con el contenido de la dimensión educación y desarrollo de la comunicación. La investigación desarrollada es teórica, desde un abordaje cualitativo de tipo: observacional, analítico y prospectivo; empleando como técnica de recolección de datos al estudio de documentos, y como métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción deducción, hermenéutico dialéctico y sistémico-estructural-funcional.<hr/>ABSTRACT In the work the arguments of the theoretical construction of the process of systematizing of the content of the computer activity are exposed in the understanding of messages with non-verbal signs in the pre-school degree, Republic of Cuba, in which took as central axis of analysis and reflection to the execution of activities, exercises and computer tasks to determine the meaning of the icon, indication and symbol, to carry out the interpretation in the context in that the message is presented, to facilitate its expression through the verbal language, to achieve the interrelation with the content of the dimension education the communication. The developed investigation is theoretical, from a qualitative boarding of type: observational, analytic and prospective; using as technique of gathering of data to the study of documents, and theoretical methods: analysis-synthesis, induction deduction, hermeneutic dialectical and functional-structural- systemic. <![CDATA[Motivations that predominate in the practice of exercise and physical condition in adolescent taekwondists from Ibarra, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La presente investigación pretende determinar las motivaciones que predominan en la práctica del ejercicio y condición física en taekwondistas adolescentes y como se correlacionan entre sí. La población objetivo son deportistas marciales de taekwondo, adolescentes de entre 12 y 18 años, inscritos en clubes formativos especializados de la ciudad de Ibarra, Ecuador. La muestra de estudio son 61 deportistas con al menos un año de experiencia deportiva. La encuesta recopiló información sobre edad y sexo, se aplicó el Autoinforme de Motivos para la Práctica de Ejercicio Físico (AMPEF). Para evaluación de la condición física se utilizaron el test de Illinois, que mide la agilidad; el test de sit and reach, que evalúa la flexibilidad; y el test de salto vertical, que analiza la fuerza explosiva en miembros inferiores. La media de edad es 14,0 (±2,33), el sexo masculino es el 64% y 36% es femenino. Se evidencia que tanto la población femenina como masculina presenta correlaciones positivas significativamente altas entre la condición física y las motivaciones hacia la práctica de ejercicio. Los taekwondistas adolescentes de la ciudad de Ibarra están conscientes de la importancia que tiene la actividad física en la salud y bienestar integral del individuo, motivándose tanto por su salud física como mental.<hr/>ABSTRACT This research aims to determine the motivations that predominate in the practice of exercise and physical condition in adolescent taekwondo athletes and how they correlate with each other. The target population are taekwondo martial athletes, adolescents between 12 and 18 years old, enrolled in specialized training clubs in the city of Ibarra, Ecuador. The study sample consists of 61 athletes with at least one year of sports experience. The survey collected information on age and sex, the Self-report of Reasons for the Practice of Physical Exercise (AMPEF) was applied. For the evaluation of physical condition, the Illinois test was used, which measures agility; the sit and reach test, which assesses flexibility; and the vertical jump test, which analyzes the explosive force in the lower limbs. The mean age is 14.0 (±2.33), 64% are male and 36% are female. It is evident that both the female and male population present significantly high positive correlations between physical condition and motivations towards the practice of exercise. Adolescent taekwondo athletes from the city of Ibarra are aware of the importance of physical activity in the health and comprehensive well-being of the individual, motivating themselves both for their physical and mental health. <![CDATA[Training for effective learning of the labor rights of workers under casual contracts and provisional appointments]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El propósito del presente estudio fue mejorar el conocimiento y la comprensión de los trabajadores contratados bajo contratos de servicio ocasional o nombramiento provisional acerca de sus derechos laborales específicos, así como proporcionarles una capacitación adecuada para fortalecer su empoderamiento y protección en el entorno laboral. Para lograr esto, se llevó a cabo una encuesta entre una muestra de 80 trabajadores con dichos contratos, con el fin de evaluar su nivel de conocimientos sobre sus derechos laborales. Los resultados obtenidos revelaron una falta generalizada de conocimiento acerca de los derechos laborales específicos para este grupo de trabajadores, así como una clara necesidad de recibir más información sobre el tema. Estos hallazgos destacan la importancia de difundir y capacitar en mayor medida sobre este tema. Se propuso la implementación de un plan de capacitación diseñado para cerrar la brecha de conocimiento existente y fortalecer la protección de los derechos laborales de los trabajadores con contratos de servicio ocasional o nombramiento provisional. Asimismo, se aportó el diseño de materiales y métodos pedagógicos accesibles, comprensibles y adecuados, con el objetivo de proporcionar una experiencia de aprendizaje efectiva y satisfactoria para los trabajadores objetivo.<hr/>ABSTRACT The purpose of this study was to improve the knowledge and understanding of workers hired under casual service contracts or temporary appointment about their specific labor rights, as well as provide them with adequate training to strengthen their empowerment and protection in the workplace. To achieve this, a survey was carried out among a sample of 80 workers with said contracts, in order to assess their level of knowledge about their labor rights. The results obtained revealed a general lack of knowledge about specific labor rights for this group of workers, as well as a clear need to receive more information on the subject. These findings highlight the importance of further dissemination and training on this topic. The implementation of a training plan designed to close the existing knowledge gap and strengthen the protection of labor rights of workers with occasional service contracts or provisional appointment was proposed. Likewise, the design of accessible, understandable and adequate pedagogical materials and methods was provided, with the aim of providing an effective and satisfactory learning experience for the target workers. <![CDATA[Holistic university vision of the evolution of cranio-cervico-maxillo-facial diagnosis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500051&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El diagnóstico en ortodoncia implica más allá de una simple observación de las funciones, sino que hay que tener en cuenta los problemas que pueden presentarse en otras estructuras como la columna cervical, posición del hueso hioides, la articulación temporomandibular, la vía aérea, debido a que el tratamiento de ortodoncia actúa mediante la aplicación de fuerzas o redirigiendo las mismas dentro del complejo craneofacial y esta intervención puede alterar la postura cráneo cervical. La literatura se seleccionó mediante una búsqueda en las bases de datos electrónicas: Pubmed, Lilacs, Scopus, Springer, Ovid, Google Academic, Dialnet, Proquest, Pesquisa, Epistemonikos, Taylor &amp; Francis, Web of Science, Machester Library search. Las palabras claves utilizadas fueron: diagnosis, craniocervical, posture, facial, morphology, orthodontics. La búsqueda se restringió a artículos en inglés, español y portugués publicados desde el año 1987 al 2022. Después de aplicar los criterios de inclusión en total se revisaron 18 artículos. La literatura disponible reveló que es de suma importancia tener en cuenta la relación que existe entre las diferentes estructuras del complejo cráneo cérvico maxilo-facial y se deben analizarlas como tal en conjunto para poder tener resultados eficientes y con el avance de la tecnología tenemos varios métodos para realizar un diagnóstico completo y por lo tanto una praxis adecuada.<hr/>ABSTRACT Diagnosis in orthodontics involves more than a simple observation of the functions, but rather it is necessary to consider the problems that may arise in other structures such as the cervical spine, position of the hyoid bone, the temporomandibular joint, the airway, due to that orthodontic treatment acts by applying forces or redirecting them within the craniofacial complex and this intervention can alter the cranio-cervical posture. The literature was selected through a search in the electronic databases: Pubmed, Lilacs, Scopus, Springer, Ovid, Google Academic, Dialnet, Proquest, Pesquisa, Epistemonikos, Taylor &amp; Francis, Web of Science, Machester Library search. The keywords used were diagnosis, cranio-cervical, posture, facial, morphology, orthodontics. The search was restricted to articles in English, Spanish, and Portuguese published from 1987 to 2022. After applying the inclusion criteria, a total of 18 articles were reviewed. The available literature revealed that it is of utmost importance to take into account the relationship that exists between the different structures of the cranio-cervical maxillofacial complex and they should be analyzed as such as a whole in order to have efficient results and with the advance of technology we have several methods to make a complete diagnosis and therefore an adequate praxis. <![CDATA[Public governance before the vulnerability of the system for the protection of victims, witnesses, and other participants in Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500057&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo aborda la problemática de la ausencia del Estado y la falta de Gobernanza Pública ante la Vulnerabilidad del Sistema de Protección de Víctimas, Testigos, y Otros Participantes del Proceso Penal en Ecuador. Esto ha conllevado a que otros Estados adopten políticas para combatir la corrupción del crimen organizado, siendo crucial que sigamos su ejemplo. Se elaboró mediante fuentes bibliográficas documentales y estudios de expertos que han realizado investigaciones sobre el programa de participantes protegidos en otras legislaciones. En consecuencia, este trabajo destaca la importancia y relación Estado-víctima, como el uso de la tecnología puede garantizar la integridad y eficacia del sistema a la víctima en el proceso penal, coadyuvando a la obtención de resultados y mitigando a la delincuencia organizada en Ecuador.<hr/>ABSTRACT This article addresses the problem of the absence of the State and the lack of Public Governance in front of the Vulnerability of the Protection System for Victims, Witnesses, and Other Participants of the Criminal Process in Ecuador. Consequently, this has led other states to adopt policies to combat organized crime corruption, making it crucial that we follow suit. This article was prepared using documentaries, bibliographic sources, and studies by experts who have conducted research on the program of protected participants in other legislations. Hence, this work highlights the State-victim importance and relationship, how the use of technology can guarantee the integrity and effectiveness of the prosecution system for the victim in criminal proceedings, contributing to obtaining results and mitigating organized crime in Ecuador. <![CDATA[Development of the Oral Expression]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El aprendizaje de una lengua es un proceso complejo. Para algunas personas este transcurre sin tropiezos, sin embargo, otros no tienen buen desempeño y su aprendizaje encuentra múltiples dificultades. Esta investigación se realizó en un grupo de segundo año de Agronomía conformado por 25 estudiantes, con el objetivo de conocer los principales problemas que presentan en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera, sus causas raíces, así como las posibles soluciones y estrategias para resolver estos. Después de la aplicación de varios instrumentos se determinó que las principales dificultades radicaban en la habilidad oral siendo este el problema fundamental de esta investigación. Para solucionar esta situación se emplearon diversas técnicas, ejercicios, juegos didácticos, las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Lo que trajo como resultado el aumento del interés y la motivación de los estudiantes, mejores resultados en el aprendizaje y el desarrollo de la expresión oral en el grupo.<hr/>ABSTRACT Learning a language is a complex process. For some people this goes easily, however, others do not perform well and their learning finds several difficulties. This research was carried out in a second-year group of Agronomy made up of 25 students, with the aim of knowing the main problems that they present in learning English as a foreign language, their root causes, as well as the possible solutions and strategies to solve them. After the application of several instruments, it was determined that the main difficulties lay in oral ability, this is the fundamental problem of this research. To solve this situation, different techniques, exercises, didactic games, the new Information and Communication Technologies (ICT) were used. Which resulted in increased interest and motivation of the students, better results in learning and the development of oral expression in the group. <![CDATA[Convergence and divergence between emotional intelligence and academic performance in the university context]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500070&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El estudio tiene como objetivo analizar convergencia y divergencia entre inteligencia emocional y rendimiento académico en el contexto universitario, considerando que se trata de dos categorías símiles, pero con singulares características. Se ha empleado el método prisma en base a la data de documentos científicos, fue elaborada en base a datos recopilados de Scopus, PubMed y Web of Science, considerando fundamentalmente artículos originales y revisiones de literatura; para el acceso a los documentos relevantes se elaboraron protocolos avanzados de búsqueda de acuerdo a las características de cada base de datos usando álgebra booleana y otros argumentos. El análisis de 1011 artículos científicos, los mismos que luego de aplicar criterios de inclusión y exclusión fueron cribados y considerados para la lectura analítica 78 documentos. Se concluye que la relación entre las categorías es convergente y divergente considerando la autonomía de cada una. La inteligencia emocional, en su relación con el rendimiento académico, es observada no solo como categoría mayor, sino que están vinculadas a: auto realización, autoconcepto, adaptabilidad, autogestión, motivación, autoestima, gestión de emociones, ansiedad y depresión, resiliencia. El hallazgo significativo se sustenta en la propuesta del concepto del rendimiento académico, el mismo que conduce al desarrollo espiritual y cognitivo del individuo.<hr/>ABSTRACT The study aims to analyze convergence and divergence between emotional intelligence and academic performance in the university context, considering that they are two similar categories, but each one with unique characteristics. The prism method has been used, based on the data of scientific documents. It was elaborated based on data collected from Scopus, PubMed and Web of Science, fundamentally considering original articles and literature reviews; for access to relevant documents, advanced search protocols were developed according to the characteristics of each database using Boolean algebra and other arguments. The analysis of 1011 scientific articles, the same ones that after applying inclusion and exclusion criteria were screened and considered for analytical reading of 78 documents. It is concluded that the relationship between the categories is convergent and divergent considering the autonomy of each one. Emotional intelligence, in its relationship with academic performance, is observed not only as a major category, but is also linked to: self-realization, self-concept, adaptability, self-management, motivation, self-esteem, emotion management, anxiety, depression, and resilience. The significant finding is based on the proposal of the concept of academic performance, which leads to the spiritual and cognitive development of the individual. <![CDATA[Use of ICT in early Childhood Education from a STS perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500078&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La introducción de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación de la primera infancia ha sido tema de debate y discusión en los últimos años. La perspectiva CTS es de vital importancia en las investigaciones que se desarrollan al respecto, ya que permite analizar los efectos que estas tecnologías pueden tener en los niños y en su desarrollo cognitivo, social y emocional. Además, también ayuda a comprender cómo las TIC pueden influir en las prácticas pedagógicas y en la forma en que los docentes enseñan a los niños. Desde la perspectiva CTS, es fundamental considerar que las TIC son herramientas que pueden potenciar el aprendizaje de los niños, pero también pueden tener impactos negativos si no se utilizan de la manera adecuada. En relación al tema Cuba ha identificado desde muy temprano la conveniencia y necesidad de dominar e introducir en la práctica social las TIC y lograr una cultura digital como una de las características imprescindibles del hombre nuevo, lo que facilitaría a nuestra sociedad acercarse más hacia el objetivo de un desarrollo sostenible. Este trabajo realiza un acercamiento a esta realidad cubana desde el papel activo y mediador que le corresponde a los agentes educativos de la primera infancia para lograr la utilización de las TIC desde una perspectiva de ciencia-tecnología y sociedad.<hr/>ABSTRACT The introduction of information and communication technologies (ICT) in early childhood education has been the subject of debate and discussion in recent years. The CTS perspective is of vital importance in the research carried out in this regard, since it allows analyzing the effects that these technologies can have on children and their cognitive, social and emotional development. In addition, it also helps to understand how ICT can influence pedagogical practices and the way teachers teach children. From the CTS perspective, it is essential to consider that ICTs are tools that can enhance children's learning, but they can also have negative impacts if they are not used properly. In relation to the subject, Cuba has identified from an early age the convenience and need to master and introduce ICTs into social practice and achieve a digital culture as one of the essential characteristics of the new man, which would make it easier for our society to get closer to the objective of sustainable development. This work makes an approach to this Cuban reality from the active and mediating role that corresponds to early childhood educational agents to achieve the use of ICT from a science-technology and society perspective. <![CDATA[Secondary hydrocephalus by compression of Aqueduct. About a case]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500086&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La hidrocefalia obstructiva por anomalías del acueducto de Silvio o lesiones del cuarto ventrículo no son frecuentes en el adulto, a pesar de ser uno de los sitios más vulnerables del cuerpo humano por su diminuto tamaño de 11 milímetros de largo y 0,9 de diámetro. Hasta hoy no existe una definición internacionalmente aceptada del término hidrocefalia, pero sí es conocida como la condición que presenta un aumento en el volumen del líquido cefalorraquídeo (LCR) circulante. El tratamiento habitual es la colocación de un sistema de derivación de LCR. Se presenta un paciente masculino de 55 años de edad sin antecedentes de enfermedades crónicas, refiere comenzar hace meses con alteración en la marcha e incontinencia de esfínter, mencionando la familia que presenta deterioro cognitivo progresivo; acompañan la sintomatología vómitos en proyectil frecuentes. Se solicita Resonancia Magnética donde se aprecia la dilatación ventricular por el acumulo de LCR con estrechamiento del acueducto de Silvio elcual se muestra en un video en 3D de la imagen cerebral del paciente), debido a ello recibió tratamiento quirúrgico. Es de gran importancia el diagnóstico temprano de esta patología para mejorar el área cognitiva del paciente lo cual conlleva a mejor calidad de vida.<hr/>ABSTRACT Obstructive hydrocephalus due to anomalies of the aqueduct of Silvius or lesions of the fourth ventricle are not frequent in adults, despite being one of the most vulnerable sites in the human body due to its tiny size of 11 millimeters long and 0.9 millimeters in diameter. To this day there is no internationally accepted definition of the term hydrocephalus, but it is known as the condition that presents an increase in the volume of circulating cerebrospinal fluid (CSF). The usual treatment is the placement of a CSF bypass system. We present a 55-year-old male patient with no history of chronic diseases, who reports starting a few months ago with gait disturbance and sphincter incontinence, mentioning the family that presents progressive cognitive impairment; The symptoms are accompanied by frequent projectile vomiting. Magnetic Resonance is requested where ventricular dilation is appreciated by the accumulation of CSF with narrowing of the Silvio aqueduct (which is shown in a 3D video of the patient's brain image), reasons for which he received surgical treatment. Being of great importance the early diagnosis of this pathology to improve the cognitive area of the patient which leads to better quality of life. <![CDATA[Strategies for the development of Higher Education in the Kyrgyz Republic: digitalization and integration of science and education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500095&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The purpose of the study is to identify the main trends and problems in the development of higher education in the Kyrgyz Republic and to propose potential solutions. The methods employed include a review of relevant literature and an analysis of existing policies and initiatives. The results of the study indicate that Kyrgyzstan has made efforts to embrace digitalization in education, such as providing free Internet access to students and teachers, developing electronic teaching materials, and implementing distance learning during the COVID-19 pandemic. These measures have led to an increase in the use of information technology at all levels of education, including higher education. However, challenges related to funding, the quality of educational services, and the shortage of qualified personnel persist. The article concludes by emphasizing the need for further investment in digital infrastructure, teacher training, and research collaboration to ensure the effective development of higher education in Kyrgyzstan.<hr/>RESUMEN El propósito del estudio es identificar las principales tendencias y problemas en el desarrollo de la educación superior en la República Kirguisa y proponer posibles soluciones. Los métodos empleados incluyen una revisión de la literatura relevante y un análisis de las políticas e iniciativas existentes. Los resultados del estudio indican que Kirguistán se ha esforzado por adoptar la digitalización en la educación, como proporcionar acceso gratuito a Internet a estudiantes y profesores, desarrollar materiales didácticos electrónicos e implementar el aprendizaje a distancia durante la pandemia de COVID-19. Estas medidas han llevado a un aumento en el uso de la tecnología de la información en todos los niveles de la educación, incluida la educación superior. Sin embargo, persisten desafíos relacionados con el financiamiento, la calidad de los servicios educativos y la escasez de personal calificado. El artículo concluye enfatizando la necesidad de una mayor inversión en infraestructura digital, capacitación de docentes y colaboración en investigación para garantizar el desarrollo efectivo de la educación superior en Kirguistán. <![CDATA[Perspectives in postgraduate Orthodontics: optimization of dental movement with laser transmission for medical use]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las universidades en la actualidad se encuentran evolucionando sus contenidos académicos desde las etapas más básicas con pasos agigantados, resultado de esto es que en las escuelas de posgrado de ortodoncia se proponen una serie de tendencias internacionales acerca de la aceleración del movimiento dental mediante transmisión láser, debido a que, reducir el tiempo del tratamiento de ortodoncia ha sido un reto para el especialista, dado que los tratamientos prolongados aumentan el riesgo de reabsorción radicular, gingivitis y caries, así como también el abandono por parte de los pacientes. El objetivo del presente estudio consiste en analizar la capacidad de la transmisión de energía láser a través del hueso y la encía para acelerar el movimiento ortodóntico, para lo cual, se empleó la metodología PRISMA para la identificación de la información válida para este estudio desde mayo del año 2017 hasta mayo del año 2022 sin límite de idioma. Fue posible concluir que la transmisión de energía láser a través del hueso y encía acelera el movimiento dental en ortodoncia, contribuyendo con alternativas terapéuticas a los especialistas e investigadores en la odontología moderna, así como nuevas temáticas de investigación futuras con beneficio clínico/académico de las universidades alrededor del mundo.<hr/>ABSTRACT Universities are currently evolving their academic content from the most basic stages with giant steps, and as a result, a series of international trends are being proposed in orthodontic graduate schools on the acceleration of dental movement by means of laser transmission, since reducing orthodontic treatment time has been a challenge for the specialist, given that prolonged treatments increase the risk of root resorption, gingivitis and caries, as well as patient abandonment. The objective of the present study is to analyze the capacity of laser energy transmission through the bone and gingiva to accelerate orthodontic movement, for which the PRISMA methodology was used to identify valid information for this study from May 2017 to May 2022 with no language limit. It was possible to conclude that the transmission of laser energy through the bone and gingiva accelerates dental movement in orthodontics, contributing with therapeutic alternatives to specialists and researchers in modern dentistry, as well as new future research topics with clinical/academic benefit for universities around the world. <![CDATA[Refusal of public instruments and university collaboration in the promotion of legal certainty]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El Registro de la Propiedad es el organismo encargado de la recolección de inscripciones que atiende las características de los bienes inmuebles y la titularidad. Asimismo, discute sobre las premisas fundamentales de la seguridad jurídica y cómo el derecho registral inmobiliario contribuye a su cumplimiento. El presente estudio tiene como objetivo identificar los principales retos y obstáculos que enfrentan los usuarios del Registro de la Propiedad ante una negativa de inscripción y las garantías de la seguridad jurídica. Para el estudio se utilizaron los métodos sistemático, analítico, crítico, reflexivo y deductivo, con un diseño bibliográfico de tipo mixto. Se proponen recomendaciones para mejorar la eficiencia y transparencia del proceso registral. En este sentido, se concluye que la colaboración entre universidades y entidades públicas puede ser fundamental para el diseño e implementación de políticas públicas y programas de capacitación que fortalezcan el acceso a la justicia y la seguridad jurídica de la ciudadanía.<hr/>ABSTRACT The Property Registry is the body in charge of collecting inscriptions that attend to the characteristics of real estate and ownership. Likewise, it discusses the fundamental premises of legal certainty and how real estate registration law contributes to its compliance. The objective of this study is to identify the main challenges and obstacles faced by users of the Property Registry in the face of a refusal to register and the guarantees of legal certainty. For the study, the systematic, analytical, critical, reflective, and deductive methods were used, with a mixed-type bibliographic design. Recommendations are proposed to improve the efficiency and transparency of the registration process. In this sense, it is concluded that collaboration between universities and public entities can be essential for the design and implementation of public policies and training programs that strengthen access to justice and legal security for citizens. <![CDATA[Social skills in secondary education students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500120&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las habilidades sociales, en el contexto educativo, son concebidas como destrezas de interacción interpersonal, que permiten a los estudiantes, relacionarse con sus pares, docentes, directivos, padres de familia, autoridades, etc; adecuada y asertivamente. La presente investigación, pretende sistematizar la producción científica, sobre habilidades sociales en estudiantes de educación secundaria; de las bases de datos Scopus, SciELO, desde el año 2016 hasta julio del 2021. Para concretizar este objetivo, se utilizó una metodología de revisión bibliográfica documental, tomando como referencia 20 artículos de diversos países del mundo; de los que se obtuvo información trascendental y criterios conceptuales de gran importancia.<hr/>ABSTRACT Social skills, in the educational context, are conceived as interpersonal interaction skills, which allow students to interact with their peers, teachers, managers, parents, authorities, etc; appropriately and assertively. The present investigation, tries to systematize the scientific production on social abilities in students of secondary education; from the Scopus, SciELO databases, from 2016 to July 2021. To achieve this objective, a documentary bibliographic review methodology was used, taking as reference 20 articles from different countries around the world; from which transcendental information and conceptual criteria of great importance were obtained. <![CDATA[The classroom of Labor Education and his impact from the course of post-grade in primary education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500129&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo aborda el impacto de la clase de Educación Laboral desde el curso de postgrado en la enseñanza primaria, comprendida en el subsistema de Educación General Politécnica y Laboral que propone como objetivo fundamental proporcionar un sistema de conocimientos, habilidades y hábitos politécnicos y laborales, aplicables a determinados esferas de la producción y los servicios, a la adquisición de normas de conducta y de convivencia social. La experiencia se basó en el postgrado impartido a los profesionales de la educación del territorio para su profesionalización lo que posibilitó dotar de herramientas necesarias para elevar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Educación Laboral el nivel primario. El curso de postgrado propició a partir de las acciones acometidas un proceso paulatino y ascendente lo que permitió cambios significativos en el proceso de esta materia, permitiéndoles transmitir las experiencias adquiridas a otros docentes. Para constatar los principales problemas que enfrenta hoy la enseñanza de la Educación Laboral en la escuela primaria se partió de la constatación inicial y la aplicación de instrumentos como: encuestas a maestros y escolares, entrevistas, cuestionarios; así como la observación a clases arrojando las principales dificultades en cuestión. Esta experiencia se concibe para que se fomenten valores de laboriosidad, colectivismo, solidaridad, amor al trabajo y a los trabajadores, así como establecer nexos a partir de la necesidad de dar solución a los problemas en la vida diaria potenciando el saber hacer y cómo hacerlo considerando su aporte en beneficio de la sociedad cubana en general.<hr/>ABSTRACT This article addresses the impact of the Labor Education class from the postgraduate course in primary education, included in the subsystem of General Polytechnic and Labor Education. It proposes as a fundamental objective to provide a system of knowledge, skills and polytechnic and labor habits, applicable to certain areas of production and services, to the acquisition of standards of conduct and social coexistence. The experience was based on the postgraduate course given to education professionals of the territory for their professionalization, which made it possible to provide them with the necessary tools to improve the teaching-learning process of the Labor Education subject at the primary level. The postgraduate course propitiated from the actions undertaken a gradual and ascending process, which allowed significant changes in the process of this subject, allowing them to transmit the acquired experiences to other teachers. In order to ascertain the main problems faced today by the teaching of Labor Education in elementary schools, we started from the initial verification and the application of instruments such as surveys to teachers and students, interviews, questionnaires; as well as classroom observation, which revealed the main difficulties in question. This experience is conceived to foster values of industriousness, collectivism, solidarity, love for work and workers, as well as to establish links based on the need to provide solutions to problems in daily life, promoting know-how and how to do it, considering their contribution to the benefit of Cuban society in general. <![CDATA[Ethical challenges of artificial intelligence: implications for society and the economy]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500137&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo general fue evaluar los desafíos éticos de la inteligencia artificial (IA), considerando sus implicaciones para la sociedad y la economía. El estudio tuvo un enfoque cualitativo, de tipo documental y diseño bibliográfico. Se realizó la búsqueda exhaustiva de la bibliografía relacionada con el tema, a través de diferentes bases de datos, entre ellas Google Scholar y Scopus. Se manejaron las palabras claves "inteligencia artificial", “desafíos” y “ética", así como términos asociados para identificar los estudios más relevantes. La escogencia de la bibliografía se basó en la relevancia del título y el análisis del resumen del artículo. Luego se realizó el análisis de los mismos, donde se encontró que los desafíos éticos más relevantes de la IA son: responsabilidad, toma de decisiones y rendición de cuentas; sesgos y equidad; privacidad y protección de datos; empleo y automatización; transparencia y explicabilidad e impacto en la autonomía humana. Por otra parte, las implicaciones en la sociedad y la economía se reducen a desigualdad socioeconómica; cambios en la fuerza laboral; dependencia tecnológica; cambios en la ética profesional, desafíos legales y regulatorios; pérdida de control humano.<hr/>ABSTRACT The general objective was to evaluate the ethical challenges of artificial intelligence (AI), considering its implications for society and the economy. The study had a qualitative approach, of a documentary type and bibliographic design. An exhaustive search of the bibliography related to the subject was carried out through different databases, including Google Scholar and Scopus. The keywords "artificial intelligence", "challenges" and "ethics", as well as associated terms were used to identify the most relevant studies. The bibliography was chosen based on the relevance of the title and the analysis of the article abstract. Then their analysis was carried out, where it was found that the most relevant ethical challenges of AI are: responsibility, decision-making and accountability; biases and equity; privacy and data protection; employment and automation; transparency and explainability and impact on human autonomy On the other hand, the implications on society and the economy boil down to socioeconomic inequality, changes in the workforce, technological dependency, changes in professional ethics, legal and regulatory challenges, loss of human control. <![CDATA[Evaluation of a case study for teaching compliance with protocols in Notarial Acts]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500145&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente estudio permitió evaluar la idoneidad de un caso de estudio para la enseñanza del cumplimiento de protocolos en actos notariales dentro del campo del derecho en un entorno académico. Para ello, se recopilaron datos cuantitativos a través de cuestionarios para medir el nivel de integración académica y satisfacción de los estudiantes. Se utilizó el método de revisión bibliográfica y análisis de casos reales para desarrollar un caso de estudio, lo que garantizó la fundamentación teórica y la pertinencia del caso seleccionado. Los estudiantes que trabajaron con el caso de estudio mostraron mayor integración académica, mejor asociación del contenido y mayor nivel de satisfacción con las clases recibidas en comparación con el grupo de control que realizó el autoestudio. Las conclusiones destacan que el caso de estudio permitió una mayor participación activa, la aplicación de conocimientos teóricos en situaciones prácticas y generó una mayor satisfacción con las clases. Estos resultados respaldan la pertinencia y la superioridad del caso de estudio en la enseñanza del derecho en comparación con el autoestudio. A partir de los resultados obtenidos se propuso un plan de actividades estratégicas para fomentar el uso del estudio de casos en el ámbito de la enseñanza del Derecho.<hr/>ABSTRACT The present study allowed us to evaluate the suitability of a case study for teaching compliance with protocols in notarial acts within the field of law in an academic environment. For this, quantitative data was collected through questionnaires to measure the level of academic integration and student satisfaction. The method of bibliographic review and analysis of real cases was used to develop a case study, which guaranteed the theoretical foundation and relevance of the selected case. The students who worked with the case study showed greater academic integration, better content association, and a higher level of satisfaction with the classes received compared to the control group that carried out the self-study. The conclusions highlight that the case study allowed greater active participation, the application of theoretical knowledge in practical situations and generated greater satisfaction with the classes. These results support the relevance and superiority of the case study in law education compared to self-study. Based on the results obtained, a plan of strategic activities was proposed to promote the use of case studies in the field of law teaching. <![CDATA[Incidence of the sanitary emergency due to COVID 19 on the employability of graduates of the University of Tourism Specialties]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500154&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El estudio analiza la incidencia de la emergencia sanitaria por el Covid-19 en el desempeño de los graduados de la Universidad de Especialidades Turísticas UDET durante el periodo 2021-2022 en cuanto a la oferta laboral turística. Es importante destacar que para la selección de la muestra, se utilizó un enfoque de muestreo probabilístico con criterios de juicio de los investigadores, constituyendo un 30% de la población de interés; de esta manera, se aplicó una encuesta a 278 graduados de distintas carreras, obteniendo resultados relacionados con la residencia de los graduados, el género, carrera, experiencia laboral en el sector turístico, áreas y departamentos de trabajo, entre otros aspectos relevantes para la presente investigación. Como consecuencia de la emergencia sanitaria por el Covid-19 ha tenido un impacto significativo en el desempeño de los graduados de la Universidad de Especialidades Turísticas UDET en el ámbito laboral turístico. A pesar de los desafíos, muchos graduados han buscado alternativas para generar ingresos adicionales y han demostrado resiliencia en medio de las dificultades. Estos resultados proporcionan información valiosa para comprender la situación actual del sector turístico y pueden servir como base para futuras investigaciones y acciones orientadas a impulsar la recuperación y el desarrollo del turismo.<hr/>ABSTRACT The study analyzes the incidence of the health emergency caused by Covid-19 in the performance of graduates of the University of Tourism Specialties UDET during the period 2021-2022 in terms of the tourism job offer. It is important to highlight that for the selection of the sample, a probabilistic sampling approach was used with judgment criteria of the researchers, constituting 30% of the population of interest; In this way, a survey was applied to 278 graduates of different careers, obtaining results related to the residence of the graduates, gender, career, work experience in the tourism sector, work areas and departments, among other relevant aspects for the present. investigation. Because of the health emergency caused by Covid-19, it has had a significant impact on the performance of graduates of the UDET University of Tourism Specialties in the tourism labor field. Despite the challenges, many graduates have sought alternatives to generate additional income and have shown resilience in the face of difficulties. These results provide valuable information to understand the current situation of the tourism sector and can serve as a basis for future research and actions aimed at promoting the recovery and development of tourism. <![CDATA[The teaching-learning of Cuban History in the training of Teachers of History and Marxism]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La enseñanza y el aprendizaje de la historia tiene como misión esencial, que los educandos adquieran conocimientos, habilidades, valores y adopten actitudes que les faciliten la comprensión de la realidad actual del universo, con énfasis en la nación en que viven, al tiempo que les permita, tener un papel activo en la trasformación de su entorno. El presente artículo intenta abordar una problemática crucial para la formación de las actuales y futuras generaciones de cubanas (os). La enseñanza de la Historia de Cuba desempeña un rol esencial en este proceso y se ve afectada por carencias relacionadas con el proceso de formación de los profesores encargados de impartir esta disciplina. El trabajo se enmarca en un momento de transformaciones de la realidad cubana y de perfeccionamiento del sistema de enseñanza media, que impone desafíos a la aplicación de vías y métodos de enseñanza- aprendizaje de la Historia, sobre todo de Cuba, que permitan alcanzar niveles superiores de motivación y solidez en los conocimientos. La propuesta analiza algunas de las principales dificultades y propone enfoques y acciones para perfeccionarla docencia de Historia de Cuba en la formación de los profesores de Marxismo e Historia, en nuestras universidades.<hr/>ABSTRACT The essential mission of teaching and learning history is that students acquire knowledge, skills, values, and adopt attitudes that facilitate understanding of the current reality of the universe, with emphasis on the nation in which they live, while at the same time Allow yourself to have an active role in the transformation of your environment. This article tries to address a crucial problem for the formation of current and future generations of Cubans. The teaching of the History of Cuba plays an essential role in this process and is affected by shortcomings related to the training process of the teachers in charge of teaching this discipline. The work is part of a moment of transformations of the Cuban reality and improvement of the secondary education system, which imposes challenges to the application of ways and methods of teaching-learning of History, especially of Cuba, that allow reaching higher levels. Motivation and soundness in knowledge. The proposal analyzes some of the main difficulties and proposes approaches and actions to improve the teaching of Cuban History in the training of Marxism and History teachers in our universities. <![CDATA[Educational actions on the nutritional value and benefits of fish and shrimp in the Santo Domingo Canton]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500177&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El estudio tenga como objetivo proponer acciones educativas que permitan a la población conocer la importancia del consumo de pescados y mariscos para su salud y los beneficios que aportan. Para ello fue necesario conocer la situación actual de consumo y compra de pescado y camarón. Se plantearon dos factores de estudio, el primero para conocer si la población del cantón Santo Domingo consume pescado y/o mariscos y determinar las preferencias, frecuencia y cantidad de compra de pescado y camarón; y el segundo, para conocer si esta población considera la necesidad de lugares de expendio de pescados y/o camarón marinado. Al respecto los resultados no fueron elevados, es decir, que se necesita de acciones que incrementen el consumo de pescado y mariscos como el camarón, por su alto valor proteico, y contenidos de vitaminas y minerales necesarios para la salud. Se realizó la propuesta de varias acciones educativas que pueden realizarse a la vez, para lograr informar a la población, y crear en ellos la necesidad del consumo de estos productos a base de pescado y camarón.<hr/>ABSTRACT The objective of the study is to propose educational actions that allow the population to know the importance of the consumption of fish and shellfish for their health and the benefits they provide. For this, it was necessary to know the current situation of consumption and purchase of fish and shrimp. Two study factors were proposed, the first to find out if the population of the Santo Domingo canton consumes fish and/or shellfish and to determine the preferences, frequency and quantity of fish and shrimp purchases; and the second, to find out if this population considers the need for places to sell fish and/or marinated shrimp. In this regard, the results were not high, that is, actions are needed to increase the consumption of fish and shellfish such as shrimp, due to their high protein value, and content of vitamins and minerals necessary for health. The proposal of several educational actions that can be carried out at the same time was made, in order to inform the population, and create in them the need to consume these products based on fish and shrimp. <![CDATA[Community Educational Work In The Production Of The Poultry Sector In The Province Of Cotopaxi]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500186&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La producción de alimentos para la población constituye un elemento a trabajar por la agricultura, el estado y la educación. En la provincia de Cotopaxi los habitantes de las zonas rurales, han visto la oportunidad de incursionar en el campo avícola como fuente de sustento. La investigación se ha propuesto valorar el estado del trabajo educativo que se realiza en las comunidades con los productores avícolas para el mejoramiento de la producción y el empleo de productos balanceados. Se ha constatado falta de conocimientos sobre en los pobladores dedicados a la actividad avícola y la necesidad de realizar acciones educativas para potenciar su desarrollo dentro de la economía. Se basa en una modalidad cuali-cuantitativa, en una muestra de población rural que habitan en los siete cantones. Los resultados identifican un grupo potencial que estaría dispuesto a colaborar con la capacitación que les brinde asesoramiento técnico referente a la adecuada alimentación para obtener beneficios en sus aves. Por lo tanto, existe la posibilidad de introducir un conjunto de acciones que favorezcan la preparación de los productores y sus familiares en las comunidades y que contribuyan al desarrollo en cantidad y calidad de la producción de pollos para el mercado de alimentos.<hr/>ABSTRACT The production of food for the population constitutes an element to be worked on by agriculture, the state and education. In the province of Cotopaxi, the inhabitants of rural areas have seen the opportunity to venture into the poultry field as a source of livelihood. The research has been proposed to assess the state of educational work that is carried out in the communities with poultry producers for the improvement of production and the use of balanced products. It has been verified lack of knowledge about in the inhabitants dedicated to the poultry activity and the need to carry out educational actions to promote their development within the economy. The methodology is based on a qualitative-quantitative modality, in a sample of rural population living in the 7 cantons. The results identify a potential group that would be willing to collaborate with the training that provides them with technical advice regarding adequate feeding to obtain benefits in their birds. Therefore, there is the possibility of introducing a set of actions that favor the preparation of producers and their families in the communities and that contribute to the development in quantity and quality of chicken production for the food market. <![CDATA[Organization of network interaction in the educational activities of Elementary School students with dysgraphia in English lessons]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500194&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The relevance of the research problem relates to the need to renew the content of professional training of English teachers and educational psychologists for working with children with dysgraphia. Various writing disorders are observed both in writing in the native language (Russian) and in writing in English. The goal of the study is to identify the educational needs of elementary school students with writing disorders in English lessons; to develop and test an individual program of psychological and pedagogical support; to offer practical recommendations for psychological and pedagogical support during pre-letter and letter periods; to create a network map of psychological and pedagogical support in the educational process. Empirical research confirms that the use of the individual program of psychological and pedagogical support of students with dysgraphia by the teacher contributes to the correction of their issues (developing the skills of accurate coherent written expression). Materials of the article will be of interest to practicing English teachers, educational psychologists, neuropsychologists, and university teachers and students exploring the issues of specific correction of difficulties in teaching foreign languages to elementary school students with dysgraphia.<hr/>RESUMEN La relevancia del problema de investigación se relaciona con la necesidad de renovar el contenido de la formación profesional de los docentes de inglés y psicopedagogos para el trabajo con niños con disgrafía. Se observan varios trastornos de escritura tanto en la escritura en el idioma nativo (ruso) como en la escritura en inglés. El objetivo del estudio es identificar las necesidades educativas de los estudiantes de primaria con trastornos de escritura en las clases de inglés; desarrollar y probar un programa individual de apoyo psicológico y pedagógico; ofrecer recomendaciones prácticas para el apoyo psicológico y pedagógico durante los períodos de pre-carta y carta; crear un mapa de red de apoyo psicológico y pedagógico en el proceso educativo. La investigación empírica confirma que el uso del programa individual de apoyo psicológico y pedagógico de los estudiantes con disgrafía por parte del maestro contribuye a la corrección de sus problemas (desarrollando las habilidades de expresión escrita precisa y coherente). Los materiales del artículo serán de interés para profesores de inglés en ejercicio, psicólogos educativos, neuropsicólogos y profesores y estudiantes universitarios que exploren los problemas de la corrección específica de las dificultades en la enseñanza de idiomas extranjeros a estudiantes de escuela primaria con disgrafía. <![CDATA[The formation of the family concept. A look from the Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500211&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo se adentra en el análisis de la formación del concepto de familia en Ecuador, haciendo hincapié en la importancia de las perspectivas pedagógicas y su relación con la Constitución ecuatoriana de 2008. Se aborda la evolución histórica de la noción de familia en el país y se destaca la necesidad de promover una comprensión integral y actualizada de este concepto en los sistemas educativos, desde la educación básica hasta la educación universitaria. Asimismo, se resalta cómo esta formación debe estar en consonancia con los principios y valores consagrados en la Carta Magna, que reconoce a la familia como la célula fundamental de la sociedad. Se plantea la importancia de abordar la diversidad de estructuras familiares y la promoción de la igualdad de género desde una perspectiva educativa y constitucional.<hr/>ABSTRACT This article delves into the analysis of the formation of the concept of family in Ecuador, emphasizing the importance of pedagogical perspectives and their relationship with the Ecuadorian Constitution of 2008. The historical evolution of the notion of family in the country is addressed. and the need to promote a comprehensive and updated understanding of this concept in educational systems, from basic education to university education, is highlighted. Likewise, it is highlighted how this training must be in line with the principles and values ​​enshrined in the Magna Carta, which recognizes the family as the fundamental cell of society. The importance of addressing the diversity of family structures and the promotion of gender equality from an educational and constitutional perspective is raised. <![CDATA[Historical evolution of the training of professional performance in promotion and prevention in oral health]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500221&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las acciones para la promoción de salud y prevención de enfermedades estomatológicas son parte del objeto de la profesión en el plan de estudio vigente de la carrera Estomatología. Objetivo: Analizar el devenir histórico del proceso de formación del estomatólogo en Cuba, en relación con el desempeño en promoción y prevención de la salud bucal. Se desarrolló una investigación cualitativa con el uso de métodos teóricos: histórico-lógico, el analítico-sintético; del nivel empírico fue empleado la revisión bibliográfica y documental. Se aporta una caracterización de tres etapas enmarcadas desde 1969 hasta la actualidad, proporcionada por hitos histórico-pedagógicos en la formación de los estudiantes de Estomatología en Cuba. En relación a los indicadores identificados para el análisis histórico en relación con el desempeño profesional en promoción y prevención de la salud bucal se evidenció el tránsito en el perfeccionamiento continuo en los planes de estudio, para la formación del desempeño profesional y en los métodos utilizados en el proceso docente, sin embargo, aún persisten insuficiencias en la formación del estudiante de Estomatología.<hr/>ABSTRACT The actions for the promotion of health and prevention of stomatological diseases are part of the object of the profession in the current study plan of the Stomatology career. Objective: To analyze the historical evolution of the training process of the stomatologist in Cuba, in relation to the performance in promotion and prevention of oral health. Qualitative research was developed using theoretical methods: historical-logical, analytical-synthetic; At the empirical level, bibliographic and documentary review was used. A characterization of three stages framed from 1969 to the present is provided, provided by historical-pedagogical milestones in the training of Dentistry students in Cuba. In relation to the indicators identified for the historical analysis in relation to the professional performance in promotion and prevention of oral health, the transit in the continuous improvement in the study plans, for the training of professional performance and in the methods was evidenced, used in the teaching process, however there are still insufficiencies in the training of the Dentistry student. <![CDATA[Assessment of the educational work in the communities and companies that are involved in the mining activity]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500228&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La explotación minera en las localidades con recursos naturales provoca afectaciones a las comunidades e incumplen las regulaciones establecidas para la protección del medio ambiente. El desarrollo económico que requiere el país en este sentido debe estar aparejado a un buen trabajo educativo en aras de la prevención para la protección del entorno, que incluya a los pobladores y las instituciones. En la Parroquia Telimbela perteneciente al Cantón Chimbo, son varias las quejas por la sobreexplotación de los recursos y con ello los peligros de contaminación que se producen en recursos como el agua. La investigación realiza una valoración el nivel en que se encuentra el trabajo educativo en las comunidades y empresas que confluyen en la actividad minera. Se pudo determinar aún resulta insuficiente el trabajo que se realiza al respecto por parte de instituciones estatales, que no logran el trabajo conjunto con las comunidades para disminuir los efectos negativos al medio ambiente. Se proponen algunas acciones a desarrollar para contribuir a la disminución de los efectos negativos que se aprecian en la comunidad y su entorno.<hr/>ABSTRACT Mining exploitation in localities with natural resources affects the communities and violates the regulations established for the protection of the environment. The economic development that the country requires in this sense must be coupled with good educational work for the sake of prevention for the protection of the environment, which includes the inhabitants and institutions. In the Telimbela Parish belonging to the Chimbo Canton, there are several complaints about the overexploitation of resources and with it the dangers of contamination that occur in resources such as water. The investigation carries out a study of the current regulations for mining works and their compliance, as well as the state of the educational work of the institutions with the inhabitants for the achievement of a correct prevention of affectations and the protection of the environment. It was possible to determine that the work carried out in this regard by state institutions is still insufficient, which do not achieve joint work with the communities to reduce the negative effects on the environment. Some actions are proposed to be developed to contribute to the reduction of the negative effects that can be seen in the community and its environment. <![CDATA[Need to deeper in the study of victimology from the perspective of Law students in UNIANDES Puyo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500237&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La Victimología es una disciplina científica que se centra en estudiar a la víctima y a sus allegados, y en analizar las diferentes fases de la victimización y los factores que pueden haber intervenido. Las universidades ecuatorianas tienen por objeto formar profesionales que sean capaces de desempeñarse con conocimientos teórico-prácticos y responsabilidad en las diversas áreas de ejercicio de la profesión. Para esta investigación se considera como objetivo identificar si existe necesidad de profundizar en el estudio de la Victimología desde la perspectiva de estudiantes de Derecho en UNIANDES sede Puyo, dado el hecho de que no es abordada profundamente durante la carrera de Derecho en Ecuador, sino que se dota a los estudiantes de elementos de esta como parte de la criminalística. La encuesta aplicada permite concluir que existe un dominio de los conceptos fundamentales de esta ciencia, existen brechas en cuanto al diseño de los contenidos a impartir. En relación a las actividades docentes, se identifican las clases teóricas como forma fundamental, con una menor ejecución de actividades prácticas y evaluativas. El 95% de los estudiantes está de acuerdo con la necesidad de diseñarse un plan de estudios que incluya la Victimología como asignatura independiente.<hr/>ABSTRACT Victimology is a scientific discipline that focuses on studying the victim and their relatives, and on analyzing the different phases of victimization and the factors that may have intervened. Ecuadorian universities aim to train professionals who can perform with theoretical-practical knowledge and responsibility in the various areas of practice of the profession. For this research, the objective is to identify if there is a need to deepen the study of Victimology from the perspective of Law students at UNIANDES Puyo campus, given the fact that it is not addressed in depth during the Law course in Ecuador, but rather students are provided with elements of this as part of criminalistics. The applied survey allows us to conclude that there is a mastery of the fundamental concepts of this science, there are gaps in terms of the design of the contents to be taught. In relation to teaching activities, theoretical classes are identified as a fundamental form, with less execution of practical and evaluative activities. 95% of the students agree with the need to design a study plan that includes Victimology as an independent subject. <![CDATA[Perception of temporomandibular disorders, cranio-cervico-maxillo-facial rehabilitation in graduate students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500245&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La articulación temporomandibular (ATM) es reconocida como una de las articulaciones más complejas en el ser humano, desempeñando un papel crucial en la oclusión dental y el sistema neuromuscular. Los trastornos temporomandibulares (TTM) son afecciones musculoesqueléticas frecuentes en la población que causan dolor y discapacidad. Es por ello que se busca analizar la percepción de estos trastornos y su rehabilitación cráneo-cervico maxilo-facial en estudiantes de posgrado. La revisión bibliográfica se llevó a cabo mediante búsquedas exhaustivas en bases de datos digitales como Pubmed, Google Académico, Scopus, Lilacs, Cochrane library, Web of Science, Epistemonikos, Sage, Ovid, Taylor &amp; Francis. Los artículos seleccionados, publicados entre 2013 y 2023 y sin restricción de idioma, fueron evaluados utilizando la lista de cotejo PRISMA, resultando en 19 artículos adecuados para el desarrollo de esta revisión. Los hallazgos literarios señalan que el tema de los trastornos temporomandibulares ha sido objeto de controversia, especialmente en lo referente al dolor y la reevaluación de su historia natural dentro del grupo de trastornos musculoesqueléticos. Esto ha impulsado una revolución en el enfoque diagnóstico y terapéutico, destacando la necesidad de contar con más expertos en esta área, según lo percibido por los estudiantes de posgrado.<hr/>ABSTRACT The temporomandibular joint (TMJ) is recognized as one of the most complex joints in humans, playing a crucial role in dental occlusion and the neuromuscular system. Temporomandibular disorders (TMD) are common musculoskeletal conditions in the population that cause pain and disability. For this reason, the aim is to analyze the perception of these disorders and their cranio-cervico-maxillo-facial rehabilitation in postgraduate students. The literature review was carried out through exhaustive searches in digital databases such as Pubmed, Google Scholar, Scopus, Lilacs, Cochrane library, Web of Science, Epistemonikos, Sage, Ovid, Taylor &amp; Francis. The selected articles, published between 2013 and 2023 and without language restriction, were evaluated using the PRISMA checklist, resulting in 19 articles suitable for the development of this review. The literary findings point out that the topic of temporomandibular disorders has been the subject of controversy, especially regarding pain and the reassessment of its natural history within the group of musculoskeletal disorders. This has prompted a revolution in the diagnostic and therapeutic approach, highlighting the need for more experts in this area, as perceived by graduate students. <![CDATA[Research competence for social development: a challenge for Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500252&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La competencia de investigación es la más valorada y una de las diez más importantes que las personas deben desarrollar para tener éxito en la sociedad, esta es la demanda de nuestro tiempo, donde las tecnologías de la información y los medios de comunicación presentan el conocimiento científico de manera muy activa. Por lo tanto, el objetivo de este artículo es proporcionar una comprensión teórica de la competencia investigativa mediante la revisión literaria. La metodología de investigación es bibliográfica como sistema de adquisición de información y el uso de métodos analíticos-sintéticos e interpretativos para el análisis documental. De acuerdo a los principales resultados se puede precisar que el desarrollo de la competencia investigativa es una misión de la educación que contribuirá al desarrollo de la sociedad, resolviendo problemas y asegurando el progreso social a partir del proceso de investigación.<hr/>ABSTRACT The research competence is the most valued and one of the ten most important that people must develop to be successful in society, this is the demand of our time, where information technologies and the media present scientific knowledge very actively. Therefore, the objective of this article is to provide a theoretical understanding of the investigative competence through the literary review. The research methodology is bibliographic as a system of information acquisition and the use of analytical-synthetic and interpretative methods for documentary analysis. According to the main results, it can be specified that the development of investigative competence is a mission of education that will contribute to the development of society, solving problems and ensuring social progress from the research process. <![CDATA[Educational work in the prevention of Environmental Pollution by toxic waste from the Valdez mill]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500262&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo educativo que las instituciones del Estado y el Gobierno realicen sobre las empresas y comunidades, constituye un elemento de vital importancia para el logro de un adecuado bienestar social. Es de gran importancia abordar la situación que se presenta en la fábrica azucarera Ingenio Valdez y su influencia en la contaminación ambiental debido a la emisión de desechos tóxicos en la zona de San Francisco del cantón Milagro que afecta a los pobladores. La investigación pudo determinar la existencia de fuentes de recursos contaminadas por desechos del Ingenio y el uso de estos por los pobladores, sin que medie la toma de medidas que contrarresten los efectos causados. El trabajo educativo con los pobladores que se desarrolla es muy bajo por lo que la prevención de enfermedades es carente en estas comunidades. Se evidencia falta de conocimientos tanto en los trabajadores del Ingenio como en los pobladores de las comunidades adyacentes al mismo, que favorezcan el trabajo de prevención y la adopción de medidas en este sentido. Son propuestas algunas acciones que contribuyan a elevar el trabajo educativo para elevar en alguna media la calidad de vida y contrarrestar los efectos contaminantes que se producen al medio ambiente.<hr/>ABSTRACT The educational work that State and Government institutions carry out on companies and communities constitutes an element of vital importance for the achievement of adequate social well-being. It is of great importance to address the situation that occurs in the Ingenio Valdez sugar factory and its influence on environmental contamination due to the emission of toxic waste in the San Francisco area of ​​the Milagro canton that affects the residents. The investigation was able to determine the existence of sources of resources contaminated by waste from the Mill and the use of these by the residents, without taking measures to counteract the effects caused. The educational work that is carried out with the inhabitants is very low, so disease prevention is lacking in these communities. There is evidence of a lack of knowledge both in the workers of the Mill and in the inhabitants of the communities adjacent to it, which favor prevention work and the adoption of measures in this regard. Some actions are proposed that contribute to raising educational work to raise the quality of life to some extent and counteract the polluting effects that occur in the environment. <![CDATA[Estimation of High School students' creative abilities as a result of joint creative activity]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500270&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT He goals of this article is to identify methodological approaches and justify pedagogical technology for assessing high school students' creative abilities as educational outcomes achieved in an informal educational environment that models their subject-to-subject interaction with the surrounding social environment. A collaborative (high school) participant's response to a creative challenge presented in the form of a case that includes a description of the problem situation, a project problem statement, and methodological directions for its solution serves as the basis for the creativity assessment technique. Based on the diagnostic results, teams of pupils of 9th and 11th grades (6-7 pupils each) are established to tackle creative issues in their most interesting educational topics. The technology of evaluating high school students' creative abilities while they are engaged in a group creative activity enables us to not only assess their level of development but also to create a comprehensive picture of each pupil's chances to participate in this activity based on his or her own self-determination in selecting a "niche" of personal responsibility for achieving shared, socially significant results.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo es identificar enfoques metodológicos y justificar la tecnología pedagógica para evaluar las habilidades creativas de los estudiantes de secundaria como resultados educativos alcanzados en un entorno educativo informal que modela su interacción de sujeto a sujeto con el entorno social circundante. La respuesta de un participante colaborativo (de escuela secundaria) a un desafío creativo presentado en forma de un caso que incluye una descripción de la situación del problema, una declaración del problema del proyecto y las instrucciones metodológicas para su solución sirve como base para la técnica de evaluación de la creatividad. Sobre la base de los resultados del diagnóstico, se establecen equipos de alumnos de los grados 9 y 11 (6-7 alumnos cada uno) para abordar cuestiones creativas en sus temas educativos más interesantes. La tecnología de evaluación de las habilidades creativas de los estudiantes de secundaria mientras participan en una actividad creativa grupal nos permite no solo evaluar su nivel de desarrollo sino también crear una imagen completa de las posibilidades de cada alumno de participar en esta actividad en función de su propia autodeterminación al seleccionar un "nicho" de responsabilidad personal para lograr resultados compartidos y socialmente significativos. <![CDATA[Influence of intrinsic motivation on autonomous learning in university students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500276&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo determinar la influencia de la motivación intrínseca en el en el aprendizaje autónomo en estudiantes de una universidad privada de Huancayo. La metodología utilizada fue de enfoque cuantitativo, de tipo básica y diseño no experimental y nivel correlacional. La muestra fue censal conformada por 123 estudiantes de la carrera Administración y Negocios Internacionales que cursaron la asignatura Logística de la Cadena de Suministros durante el ciclo 2022-II. La técnica para la recolección de datos fue la encuesta y se operacionalizó mediante dos cuestionarios tipo escala de Likert con 20 ítems cada uno y 5 alternativas de respuestas. Los instrumentos fueron validados mediante el juicio de expertos, la confiabilidad se calculó con el coeficiente Alfa de Cronbach. Los resultados señalan el predominio de un nivel medio en la variable motivación intrínseca con el 48.78%, en la variable aprendizaje autónomo imperó el nivel medio con el 43.90%. Concluyendo que, la motivación intrínseca influye en el aprendizaje autónomo en estudiantes de una universidad privada de Huancayo.<hr/>ABSTRACT This study aimed to determine the influence of intrinsic motivation on autonomous learning in students from a private university in Huancayo. The methodology used was a quantitative approach, of a basic type and non-experimental design and correlational level. The sample was census made up of 123 students from the Administration and International Business career who took the Supply Chain Logistics course during the 2022-II cycle. The technique for data collection was the survey and it was operationalized through two Likert scale questionnaires with 20 items each and 5 alternative responses. The instruments were validated through expert judgment, reliability was calculated with the Cronbach's Alpha coefficient. The results indicate the predominance of a medium level in the intrinsic motivation variable with 48.78%, in the autonomous learning variable the medium level prevailed with 43.90%. Concluding that intrinsic motivation influences autonomous learning in students of a private university in Huancayo. <![CDATA[Educational approach in university dental clinics: considerations on the position and use of elastics in orthodontics]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500286&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las universidades tienen el deber de liderar la promoción de la salud bucodental mediante enfoques educativos y culturales creativos. Es esencial fomentar conductas responsables entre los jóvenes y su entorno, ofreciendo información sobre la importancia de la higiene bucal y el cuidado dental adecuado. Al establecer una cultura de prevención y autocuidado, se puede mejorar la calidad de vida y prevenir problemas dentales a largo plazo, generando un impacto positivo en la sociedad. El objetivo de este estudio es investigar la fuerza, tamaño, posición y uso de los elásticos en ortodoncia, así como analizar su aplicación durante el tratamiento en las clínicas odontológicas universitarias. Se enfoca en comprender y evaluar el manejo de estos elásticos en el contexto clínico, especialmente en las prácticas realizadas por profesionales en formación dentro de las instituciones universitarias. Para lograrlo, se llevó a cabo una revisión de la literatura mediante búsqueda en bases de datos electrónicas, utilizando palabras clave combinadas con operadores booleanos y siguiendo los criterios metodológicos PRISMA. Se ha concluido que los elásticos presentan un nivel de relajación de la fuerza en las primeras 24 horas de extensión, y es posible estimar la extensión requerida para alcanzar la fuerza óptima utilizando la regla empírica del "3”.<hr/>ABSTRACT Universities have a duty to take the lead in promoting oral health through creative educational and cultural approaches. It is essential to encourage responsible behaviors among young people and their environment by providing information on the importance of oral hygiene and proper dental care. By establishing a culture of prevention and self-care, quality of life can be improved, and long-term dental problems can be prevented, generating a positive impact on society. The aim of this study is to investigate the strength, size, position and use of elastics in orthodontics, as well as to analyze their application during treatment in university dental clinics. It focuses on understanding and evaluating the management of these elastics in the clinical context, especially in the practices performed by professionals in training within university institutions. To achieve this, a review of the literature was carried out by searching electronic databases, using keywords combined with Boolean operators and following the PRISMA methodological criteria. It has been concluded that elastics present a level of force relaxation in the first 24 hours of extension, and it is possible to estimate the extension required to reach the optimum force using the "3" rule of thumb. <![CDATA[Application of sentiment analysis and neutrosophic approach to understanding textual information in research]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500294&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el ámbito de la investigación, se ha constatado la existencia de diversos programas informáticos que brindan ventajas sustanciales para los investigadores, al ofrecer un ahorro considerable de tiempo y aumentar la eficacia en sus labores. Estas herramientas permiten discernir, en síntesis, los matices positivos o negativos de un texto relacionado con un tema específico. Considerando que la Neutrosofía se presenta como una herramienta útil para lidiar con las incertidumbres, ambigüedades y neutralidades presentes en los fenómenos sociales, el objetivo de este estudio radica en el desarrollo de un método que posibilite el análisis de sentimientos en información textual. Dicho método se basará en el procesamiento del lenguaje natural y hará uso de los Números Neutrosóficos de Valor Único (SVNN, por sus siglas en inglés). En primera instancia, se identificarán las características más relevantes de la información textual y, posteriormente, se seleccionará el léxico adecuado para el procesamiento del lenguaje natural, a fin de cumplir con el objetivo principal de esta investigación.<hr/>ABSTRACT In the field of research, various computer programs have been found to provide substantial advantages for researchers, offering considerable time savings and increased efficiency in their work. These tools make it possible to discern, in synthesis, the positive or negative nuances of a text related to a specific topic. Considering that Neutrosophy is presented as a useful tool to deal with the uncertainties, ambiguities and neutralities present in social phenomena, the objective of this study lies in the development of a method that enables the analysis of feelings in textual information. This method will be based on natural language processing and will make use of Single Value Neutrosophic Numbers (SVNN). First, the most relevant features of the textual information will be identified and then the appropriate lexicon for natural language processing will be selected in order to meet the main objective of this research. <![CDATA[Learning analytics for the improvement of the teaching-learning process of the subject higher psychological processes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Los recursos digitales son elementos que propician la motivación y por ende los resultados académicos en las diferentes ramas del saber. Esta investigación tiene como objetivo, comparar dos grupos, uno utilizando los recursos digitales versus el otro con recursos tradicionales para el logro de aprendizajes que consoliden los saberes de los alumnos. La metodología utilizada fue cuantitativa, predominando los métodos analíticos sintéticos e inductivo deductivo, desde lo teórico y los métodos estadísticos descriptivos e inferenciales desde la empírea. Los resultados fundamentales estuvieron expresados derivados de las actividades sobre la plataforma interactiva Moodle donde el paralelo que la utilizó como parte del logro de métodos activos de enseñanza sustentados en un paradigma constructivista, obtuvo en todas, resultados de mayor relevancia que en el paralelo donde fue utilizada como repositorio de información el uso de las ventajas sincrónicas y asincrónicas comunicativas. Se ha podido concluir que el paralelo donde se utilizó los métodos activos tuvo una mejor calidad en los resultados académicos versus el que no utilizó esta metodología de trabajo.<hr/>ABSTRACT Digital resources are elements that promote motivation and therefore academic results in the different branches of knowledge. This research aims to compare two groups, one using digital resources versus the other with traditional resources to achieve learning that consolidates the knowledge of students. The methodology used was quantitative, with a predominance of synthetic analytical and inductive deductive methods, from the theoretical and descriptive and inferential statistical methods from the empyrean. The fundamental results were expressed derived from the activities on the Moodle interactive platform where the parallel that used it as part of the achievement of active teaching methods supported by a constructivist paradigm, obtained in all, more relevant results than in the parallel where it was used. as a repository of information the use of synchronous and asynchronous communicative advantages. It has been possible to conclude that the parallel where the active methods were used had a better quality in the academic results versus the one that did not use this work methodology. <![CDATA[Interactive pedagogical strategies to strengthen administrative performance in young Ecuadorian entrepreneurs]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500311&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente estudio tiene como objetivo investigar y diseñar estrategias pedagógicas interactivas que promuevan la adquisición de conocimientos y habilidades administrativas en jóvenes emprendedores ecuatorianos, con el fin de fortalecer sus emprendimientos y mejorar su desempeño en roles administrativos y gerenciales. Para ello se llevó a cabo un estudio cualitativo trasversal, apoyado en el uso de encuestas para la obtención de información. Las encuestas fueron aplicadas a una muestra de 275 jóvenes emprendedores con el objetivo de determinar las necesidades de capacitación y los requerimientos en cuanto a las competencias gerenciales. Los resultados obtenidos permitieron determinar que las competencias administrativas más demandadas para la gestión eficiente fueron la administración básica, la constitución legal de empresas y el emprendimiento e innovación. A partir de estos datos se diseñó un plan de capacitación y apoyo personalizado. Las estrategias implementadas incluyeron recursos pedagógicos interactivos como talleres, mentorías, recursos digitales y seguimiento individualizado, con el objetivo de fortalecer las competencias administrativas y fomentar el éxito en sus emprendimientos. Se espera que los resultados del presente estudio proporcionen evidencia sólida sobre la eficacia de la aplicación de recursos pedagógicos interactivos en la capacitación de jóvenes emprendedores.<hr/>ABSTRACT The objective of this study is to investigate and design interactive pedagogical strategies that promote the acquisition of administrative knowledge and skills in young Ecuadorian entrepreneurs, in order to strengthen their ventures and improve their performance in administrative and managerial roles. For this, a cross-sectional qualitative study was carried out, supported by the use of surveys to obtain information. The surveys were applied to a sample of 275 young entrepreneurs with the aim of determining training needs and requirements in terms of managerial skills. The results obtained allowed us to determine that the most demanded administrative competencies for efficient management were basic administration, the legal constitution of companies, and entrepreneurship and innovation. Based on these data, a personalized training and support plan was designed. The strategies implemented included interactive pedagogical resources such as workshops, mentoring, digital resources, and individualized follow-up, with the aim of strengthening administrative skills and promoting success in their ventures. It is expected that the results of this study provide solid evidence on the effectiveness of the application of interactive pedagogical resources in the training of young entrepreneurs. <![CDATA[Implementation of electronic billing as reference material presented as a case study]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500319&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La facturación electrónica se erige como una de las principales oportunidades de negocio vinculadas a Internet y se implementa desde el 2012 en el Ecuador. Como objetivo esta investigación se plantea describir su surgimiento, implementación y resultados. Entre los principales beneficios percibidos por usuarios de la facturación electrónica se encuentra que tiene la misma validez que los documentos físicos, facilita el proceso de facturación a los clientes, contribuye al medio ambiente debido a que no requiere la impresión, mayor seguridad en el resguardo de los documentos electrónicos ya que puede ser consultados rápidamente en la página web del SRI o mediante en el archivo en medios magnéticos o digitales, y facilita que los procesos administrativos de servicios, atención y control sean más rápidos y eficientes. La facturación electrónica en el Ecuador por las ventas de bienes y servicios tanto con tarifa 12% y 0% de IVA en el periodo del 2017 a septiembre de 2022 alcanza los 832 mil millones de dólares en las 24 provincias que componen el país, con una sostenida tendencia de crecimiento. La emisión de facturas físicas exhibe una tendencia decreciente a partir de la implementación de la facturación electrónica en el Ecuador.<hr/>ABSTRACT The electronic invoicing is erected like one of the principal opportunities of business linked to Internet and it takes effect from the 2012 in Ecuador. As I confer an objective aspect to this investigation it is proposed to describe his surging, implementation, and results. Enter the principal benefits perceived by users of the electronic invoicing it is found that you have the same validity than the physical documents, you make easy the process of invoicing to the customers, you contribute to the ambient midway because you do not require the impression, bigger certainty in the shelter of the electronic documents since it can be looked up the SRI's Web in the page rapidly or intervening on file in magnetic means or digitalizes, and make easy that the management processes of services, attention and control be faster and efficient. The electronic invoicing in the Ecuador for the sales of goods and services so much with tariff 12 % and 0 % of VAT in the period of the 2017 to September 2022 it catches up with the 832 thousand million dollars at the 24 provinces that fix the country, with a sustained tendency of growth. The emission of physical invoices demonstrates a decreasing tendency as from the implementation of the electronic invoicing in Ecuador. <![CDATA[Development of research competencies in university teachers: a bibliographic review]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500328&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La investigación se planteó analizar el aporte de las publicaciones científicas respecto al estudio del desarrollo de competencias investigativas en docentes universitarios. Se empleó como método de estudio la revisión bibliográfica y el análisis documental de artículos científicos publicados en diferentes bases de datos científicas. Para el abordaje teórico respecto a la definición, importancia y clasificación de las competencias investigativas en docentes universitarios se emplearon los aportes de investigadores que han publicado artículos científicos en diferentes bases de datos; mientras que para el estudio de los antecedentes se empleó como fuente de información los artículos publicados en la base de datos Scopus entre los años 2018 a 2022. Se concluyó que existen diferentes estudios que abordan la importancia de desarrollar en los docentes universitarios sus competencias investigativas, las cuales se asocian a la mejora de su perfil profesional, de las condiciones de enseñanza en la formación de profesionales y a su contribución en el incremento de la producción científica de las universidades mediante la formulación de proyectos de investigación científica y de desarrollo tecnológico y la publicación de artículos científicos en bases de datos académicas.<hr/>ABSTRACT The purpose of the research was to analyze the contribution of scientific publications to the study of the development of research competencies in university teachers. Bibliographic review and documentary analysis of scientific articles published in different scientific databases were used as a study method. For the theoretical approach regarding the definition, importance and classification of research competencies in university teachers, the contributions of researchers who have published scientific articles in different databases were used; while for the background study, articles published in the Scopus database between the years 2018 to 2022 were used as a source of information. It was concluded that there are different studies that address the importance of developing in university teachers their research competencies, which are associated with the improvement of their professional profile, teaching conditions in the training of professionals and their contribution in increasing the scientific production of universities through the formulation of scientific research and technological development projects and the publication of scientific articles in academic databases. <![CDATA[Influence of geopolitical changes on the Formation of Master's Programs in Sports Journalism in student training]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500334&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The article analyzes the relationship between geopolitical problems and the development of training programs for students specializing in sports journalism. The study problem is that education is aimed at training highly specialized specialists who do not consider sports issues in the context of international, political, and socio-psychological problems of modern society. Specialized sports media do not pay enough attention to the socio-political problems in sports discourse that occur all over the world. The authors conduct a comparative analysis of the Internet and network media. In the course of the study, it is determined that 70% of modern Russian media are represented by an insider view of sports topics. The authors conclude that when teaching journalism, sports topics should be considered not only from a sports point of view but also from political, ideological, economic, and social aspects.<hr/>RESUMEN El artículo analiza la relación entre los problemas geopolíticos y el desarrollo de programas de formación para estudiantes de la especialidad de periodismo deportivo. El problema de estudio es que la educación está dirigida a formar especialistas altamente especializados que no consideran los temas deportivos en el contexto de los problemas internacionales, políticos y sociopsicológicos de la sociedad moderna. Los medios deportivos especializados no prestan suficiente atención a los problemas sociopolíticos del discurso deportivo que se dan en todo el mundo. Los autores realizan un análisis comparativo de Internet y los medios de red. En el curso del estudio, se determina que el 70% de los medios rusos modernos están representados por una visión interna de los temas deportivos. Los autores concluyen que en la enseñanza del periodismo se deben considerar los temas deportivos no solo desde el punto de vista deportivo sino también desde los aspectos: político, ideológico, económico y social. <![CDATA[Relationship of arterial hypertension with dietary intake in elderly adults at the Buen Vivir gerontological center]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500340&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La hipertensión arterial (HTA) es una problemática de salud que afecta en todo el mundo tiene relación con otras patologías de origen complejo que se diagnostica con la elevación de la presión arterial. Realizándose el estudio en Adultos mayores que pertenecen al centro Gerontológico Buen Vivir ubicado en la ciudad de Milagro. Objetivo: Determinar la Ingesta dietética y su relación con la hipertensión arterial en los adultos mayores del centro Gerontológico Buen Vivir de la Ciudad de Milagro 2022. Metodología: Estudio de tipo transversal, descriptivo con diseño cualitativo y cuantitativo, realizado con una muestra de 70 adultos mayores. Se aplicó el Recordatorio de 24 Horas, el cual permite conocer la ingesta dietética de la población de estudio. Resultados: El 44,3% de las mujeres se encuentran en el estadio II de HTA las cuales consumen entre 1400-1600 kcal/día. Las variables ingesta dietética influyen en la hipertensión arterial de este grupo de estudio. Detectando que la inadecuada ingesta dietética por exceso o déficit, el tipo de preparación y el desconocimiento de quien distribuye la alimentación influyen en los estadios de la hipertensión de los adultos mayores asociándose a futuras complicaciones.<hr/>ABSTRACT Arterial hypertension (HTA) is a health problem that affects the whole world and is related to other pathologies of complex origin that are diagnosed with elevated blood pressure. The study was carried out in older adults who belong to the Buen Vivir Gerontological Center located in the city of Milagro. Objective: To determine the dietary intake and its relationship with arterial hypertension in the elderly of the Buen Vivir Gerontological Center of the City of Milagro 2022. Methodology: Cross-sectional, descriptive study with a qualitative and quantitative design, carried out with a sample of 70 adults. greater. The 24-Hour Reminder was applied, which allows knowing the dietary intake of the study population. Results: 44.3% of the women are in stage II of AHT, which consume between 1400-1600 kcal/day. The dietary intake variables influence arterial hypertension in this study group. Detecting that inadequate dietary intake due to excess or deficit, the type of preparation and the ignorance of who distributes the food influence the stages of hypertension in the elderly, associating with future complications. <![CDATA[Expansion of the study of Benford's Law in university careers of Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500347&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La Ley de Benford es una herramienta poderosa en el análisis de datos y se utiliza en diferentes disciplinas, incluyendo la contabilidad, la economía, la psicología, las ciencias naturales y la educación universitaria en general. Es importante en la educación universitaria porque puede ser utilizada para enseñar a los estudiantes sobre la distribución de probabilidad de los dígitos significativos en conjuntos de datos reales. Igualmente, muestra a los estudiantes la importancia de la detección de fraudes y errores en grandes conjuntos de datos, como los datos financieros y fiscales. Destaca la importancia de la estadística y la probabilidad en diferentes disciplinas, por lo que su aplicación, no solo debe quedar en conocimiento de los estudiantes que cursan carreras matemáticas o económicas, sino que debe ser extendido al resto de las carreras, considerando el amplio espectro cognoscitivo que implica. La presente investigación propone la evaluación de esta ley en el ámbito educativo, para que llegue a todo el estudiantado. Para el desarrollo de la misma se utilizaron métodos investigativos que dieron al traste con el desarrollo del trabajo. Finalmente se determinó la necesidad de incorporar la Ley de Benford a los planes académicos de carreras, sean matemáticas o no.<hr/>ABSTRACT Benford's Law is a powerful tool in data analysis and is used in many different disciplines, including accounting, economics, psychology, natural sciences, and general university education. It is important in college education because it can be used to teach students about the probability distribution of significant digits in real data sets. Likewise, it shows students the importance of fraud and error detection in large data sets, such as financial and tax data. It highlights the importance of statistics and probability in different disciplines, so its application should not only be made known to students who are studying mathematics or economics, but it should be extended to other careers, considering the wide spectrum knowledge that it implies. The present investigation proposes the evaluation of this law in the educational field, so that it reaches all the students. For the development of it, investigative methods were used that ruined the development of the work. Finally, the need to incorporate Benford's Law into academic career plans, whether mathematics or not, was determined.