Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420240007&lang=pt vol. 20 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Educational program for Venezuelan children as human mobility]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700134&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La migración ha alcanzado niveles sin precedentes en los últimos años, convirtiéndose en una de las mayores crisis migratorias del mundo, donde el acceso a la educación se ha considerado como una situación alarmante. El objetivo de la investigación es conformar un programa educativo para niños venezolanos en condición de movilidad humana es una respuesta necesaria y urgente a la crisis migratoria actual. El alcance de la investigación es descriptivo, estos comprenden la descripción, registro, análisis e interpretación de la naturaleza actual y la composición o procesos de personas, grupos, comunidades o cualquier otro fenómeno. Existe un alto nivel de valoración en cuanto a la vulneración de derechos de menores de edad en movilidad humana, es decir que así lo considera aproximadamente el 93 % de los encuestados, se percibe así también un insondable desconocimiento y confusión de los encuestados en los requisitos de los menores de edad venezolanos para acceder a un cupo académico educativo en el sistema educativo ecuatoriano. La investigación presente indica que una limitación adicional es el desconocimiento de las autoridades en temas referentes a movilidad humana. El acceso a la educación de menores de edad venezolanos en condición de movilidad humana deberá ser de atención prioritaria, de la misma manera que la de los niños ecuatorianos, con la diferencia que a este grupo de atención prioritaria. El desarrollo de este programa educativo busca proporcionar a los niños venezolanos en condición de movilidad humana una educación inclusiva, equitativa y de calidad.<hr/>ABSTRACT The migration has caught up with unprecedented levels of late years, becoming an one belonging to the bigger migrant crises of the world, where the access to education has been considered like an alarming situation. The objective of investigation is to conform an educational program for Venezuelan children as human mobility a necessary and urgent answer is the migrant present-day crisis. The reach of investigation is descriptive, these understand the description, record, analysis and interpretation of the present-day nature and the composition or people's processes, groups, communities or any other phenomenon. A tall level of assessment as to the violation of juvenile elderly rights in human mobility exists, it is to say than that way considers it approximately 93 % of respondents, an unfathomable ignorance and confusion of the respondents in the requirements of the Venezuelan minors to agree to an academic educational room in the Ecuadorian educational system are perceived that way also. The present Indian investigation that an additional limitation is the ignorance of the authorities in referent themes to human mobility. The access to Venezuelan minors' education as human mobility will have to be of priority attention, of the same way than give it the Ecuadorian children, with the difference than to this group of priority attention. The development of this educational program attempts to provide the Venezuelan children as human mobility an inclusive, equitable and quality education. <![CDATA[Development of higher education in the context of digitalization: developing an effective socio-economic integration model]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700142&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The prerequisites behind the transformation of universities in the context of digitalization include continuous development of the skills and qualifications acquired through formal education and the development of digital technologies and ecosystems. The study aims to analyze different scenarios for the development of higher education in the face of digitalization. The research draws on previous studies from scientific periodicals. Based on a literature review and an expert survey, the key scenarios of the development of higher education in the context of digitalization and the rise of online learning are established. The authors conclude that digitalization has drastically changed the methods of operation of all institutions and organizations, including universities, in terms of communication and the principles of their functioning. Contemporary universities use the opportunities created by digitalization and view digital technology as essential in their development. This fact is of great importance due to the current changes in the labor market, its structure, forms of employment, and methods of job performance. Digital competencies are becoming not only an educational requirement, but a basic prerequisite for knowledge acquisition and employment.<hr/>RESUMEN Los requisitos previos para la transformación de las universidades en el contexto de la digitalización incluyen el desarrollo continuo de las competencias y cualificaciones adquiridas a través de la educación formal y el desarrollo de tecnologías y ecosistemas digitales. El estudio pretende analizar diferentes escenarios para el desarrollo de la educación superior ante la digitalización. La investigación se basa en estudios previos de publicaciones científicas periódicas. A partir de una revisión bibliográfica y una encuesta a expertos, se establecen los escenarios clave del desarrollo de la enseñanza superior en el contexto de la digitalización y el auge del aprendizaje en línea. Los autores concluyen que la digitalización ha cambiado drásticamente los métodos de funcionamiento de todas las instituciones y organizaciones, incluidas las universidades, en lo que respecta a la comunicación y los principios de su funcionamiento. Las universidades contemporáneas aprovechan las oportunidades creadas por la digitalización y consideran que la tecnología digital es esencial en su desarrollo. Este hecho es de gran importancia debido a los cambios actuales en el mercado laboral, su estructura, formas de empleo y métodos de desempeño del trabajo. Las competencias digitales se están convirtiendo no sólo en un requisito educativo, sino en un prerrequisito básico para la adquisición de conocimientos y el empleo. <![CDATA[Educational strategy for the dental care of patients using Local anesthetics]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700148&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Los anestésicos locales son fármacos ampliamente utilizados en la práctica moderna de la Odontología. Constituyen la principal categoría de medicamentos para el control del dolor en estomatología. Por lo que es esencial para todos los especialistas de esta rama de la salud conozcan de primera mano y hagan parte de su práctica cotidiana de esas sustancias. El conocimiento de sus propiedades farmacológicas, mecanismos de acción, contraindicaciones, precauciones a tener en cuenta para su selección e interacciones, le permitirán actuar con cautela y elegirlos adecuadamente aprovechando sus beneficios y limitando sus riesgos. Investigar sobre temas relacionados con la atención odontológica, con el empleo de anestésicos locales y desde una perspectiva educativa, es un reto que demanda de una revisión de la literatura científica a gran escala. Lo que se fundamenta en la variedad de fármacos empleados, el número de estudios realizados, así como del nivel de desarrollo tecnológico alcanzado por la sociedad. A su vez, es siempre una necesidad de la comunidad científica y para asegurar la calidad de vida de los pacientes.En correspondencia con lo antes planteado, la presente investigación tiene como objetivo: elaborar una estrategia educativa que contribuya a elevar la calidad de la atención odontológica a pacientes con el empleo de anestésicos locales. Para la elaboración del procedimiento académico se utilizaron métodos teóricos, empíricos y matemáticos-estadísticos. Como conclusión: se diseñó una estrategia educativa que permitió elevar los conocimientos de los estudiantes sobre anestésicos locales.<hr/>ABSTRACT Local anesthetics are widely used drugs in modern dental practice.They constitute the main category of medications for pain control in stomatology.Therefore, it is essential for all specialists in this branch of health to know first-hand and make these substances part of their daily practice.Knowledge of their pharmacological properties, mechanisms of action, contraindications, precautions to take into account for their selection and interactions will allow you to act with caution and choose them appropriately, taking advantage of their benefits and limiting their risks.Researching topics related to dental care, with the use of local anesthetics and from an educational perspective, is a challenge that requires a large-scale review of the scientific literature.This is based on the variety of drugs used, the number of studies carried out as well as the level of technological development achieved by society.At the same time, it is always a need for the scientific community and to ensure the quality of life of patients.In correspondence with the above, the objective of this research is: to develop an educational strategy that contributes to raising the quality of dental care for patients with the use of local anesthetics.Theoretical, empirical and mathematical-statistical methods were used to develop the academic procedure.In conclusion: an educational strategy was designed that allowed raising students' knowledge about local anesthetics. <![CDATA[Fostering informed decisions: Evaluation of an educational program on sexual and reproductive rights]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700156&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este estudio evalúa la efectividad del programa educativo "Decisiones Informadas: Derechos Sexuales y Reproductivos" en la formación de estudiantes de Derecho de la Universidad de los Andes. El programa, estructurado en cuatro módulos, utiliza metodologías participativas como estudios de caso, debates y talleres para promover el aprendizaje activo sobre derechos sexuales y reproductivos, marco legal, salud sexual y equidad de género. La muestra incluyó profesores, académicos, estudiantes, expertos en salud sexual, administradores universitarios y miembros de la comunidad. Empleando métodos tanto teóricos como empíricos se pudieron identificar criterios clave como relevancia del contenido, accesibilidad, eficacia en la enseñanza, sostenibilidad e impacto social. Se evaluaron alternativas de diseño como formatos de entrega, metodologías de enseñanza y estrategias de evaluación. Los resultados, analizados mediante el método de Importancia de Criterios a través de la Correlación, muestran que las metodologías de enseñanza son el componente más importante, seguidas por los formatos de entrega y las estrategias de evaluación. Existe una fuerte correlación entre relevancia del contenido y eficacia en la enseñanza. El estudio destaca la importancia de las metodologías de enseñanza en programas educativos sobre derechos sexuales y reproductivos. Enfoques pedagógicos efectivos que fomenten la participación y el aprendizaje significativo son esenciales para empoderar a los estudiantes en la toma de decisiones informadas y responsables en su vida personal y profesional.<hr/>ABSTRACT This study evaluates the effectiveness of the educational program "Informed Decisions: Sexual and Reproductive Rights" in training law students at the University of the Andes. The program, structured into four modules, employs participatory methodologies such as case studies, debates, and workshops to promote active learning about sexual and reproductive rights, legal frameworks, sexual health, and gender equity. The sample included professors, academics, students, sexual health experts, university administrators, and community members. Using both theoretical and empirical methods, key criteria such as content relevance, accessibility, teaching effectiveness, sustainability, and social impact were identified. Design alternatives were assessed, including delivery formats, teaching methodologies, and evaluation strategies. Results analyzed through the Criteria Importance through Correlation method show that teaching methodologies are the most important component, followed by delivery formats and evaluation strategies. A strong correlation exists between content relevance and teaching effectiveness. The study emphasizes the significance of teaching methodologies in educational programs on sexual and reproductive rights. Effective pedagogical approaches that encourage participation and meaningful learning are essential for empowering students to make informed and responsible decisions in their personal and professional lives. <![CDATA[Key elements for the development of ethics in teaching in Higher Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700165&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La ética es un factor fundamental para la formación integral de los estudiantes, la calidad académica y la construcción de una comunidad universitaria responsable y comprometida con la sociedad. Los profesores universitarios tienen un compromiso con la sociedad, promoviendo el conocimiento, la investigación y la innovación para el bien común. El objetivo del estudio es identificar los elementos que integran el perfil ético pedagógico del docente universitario en Latinoamérica. La investigación se generó desde una perspectiva metodológica descriptiva documental con diseño bibliográfico, escrutándose una población de 20artículos científicos. Se identificaron cinco elementos claves: las competencias éticas del docente universitario, los valores fundamentales en la labor docente universitaria, la ética y relación docente-estudiante, los desafíos éticos en la docencia universitaria y la formación y desarrollo del perfil ético pedagógico. Los profesores universitarios son figuras de referencia para los estudiantes, por lo que su comportamiento ético influye directamente en la formación integral de estos. El perfil ético pedagógico es el pilar que sustenta la calidad educativa y la formación integral de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT Ethics is a fundamental factor for the comprehensive education of students, academic quality and the construction of a responsible university community committed to society. University professors have a commitment to society, promoting knowledge, research and innovation for the common good. The objective of this study is to identify the elements that make up the pedagogical ethical profile of university teachers in Latin America. The research was generated from a documentary descriptive methodological perspective with bibliographic design, scrutinizing a population of 20 scientific articles. Five key elements were identified: the ethical competencies of university teachers, fundamental values in university teaching work, ethics and teacher-student relationships, ethical challenges in university teaching, and the formation and development of the pedagogical ethical profile. University professors are figures of reference for students, so their ethical behavior directly influences their comprehensive education. The pedagogical ethical profile is the pillar that supports the educational quality and the comprehensive training of students. <![CDATA[Challenges for Ecuadorian Society: Women and Elections. Education program proposal]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700174&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Ecuador ha experimentado cambios significativos en cuanto a la igualdad de género y la promoción de los derechos de las mujeres, pero aún quedan desafíos por superar. En las últimas décadas, se ha aumentado la representación de mujeres en cargos políticos y de toma de decisiones. La cultura política y los estereotipos de género arraigados en la sociedad pueden afectar la percepción de las mujeres como líderes políticas competentes y limitar sus oportunidades de participación y elección. Por tanto, el objetivo de este estudio fue presentar un programa de conferencias en el que se implementen estrategias efectivas que promuevan el respeto al derecho constitucional a la igualdad de género en los procesos electorales. Se utilizaron los métodos del nivel teórico: comparativo, analítico-sintético, inductivo-deductivo e histórico-lógico; y del empírico: entrevista y encuesta. La población encuestada fueron 164 personas a partir de un muestreo aleatorio simple. A pesar de los avances, falta concientización de la sociedad sobre la importancia de la igualdad de género en los procesos electorales, y la percepción de discriminación y estereotipos de género. Se propuso un programa de Conferencias para el respeto a la igualdad de género en los procesos electorales y lograr un sistema más equitativo e inclusivo.<hr/>ABSTRACT Ecuador has experienced significant changes regarding gender equality and the promotion of women's rights, yet challenges remain. In recent decades, the representation of women in political and decision-making positions has increased. However, entrenched political culture and gender stereotypes can impact the perception of women as competent political leaders, limiting their opportunities for participation and election. The objective of this study was to present a conference program that implements effective strategies to promote respect for the constitutional right to gender equality in electoral processes. The research methods employed included theoretical approaches: comparative, analytical-synthetic, inductive-deductive, and historical-logical; as well as empirical methods: interviews and surveys. The surveyed population consisted of 164 individuals selected through simple random sampling. Despite progress, there is a lack of societal awareness regarding the importance of gender equality in electoral processes, alongside perceptions of discrimination and gender stereotypes. A program of conferences was proposed to promote respect for gender equality in electoral processes, aiming to achieve a more equitable and inclusive system. <![CDATA[Action of teachers in Transformative Reflective Research for Social Risk Environments]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700184&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El desarrollo de la ciencia y la investigación desde la práctica ha propiciado que existan distintas experiencias que han contribuido en la construcción del modelo de Investigación Transformadora Reflexiva para Entornos de Riesgo Social (ITRER). En su análisis se pudo evidenciar particularmente aquellas relacionadas con el ámbito institucional/educativo con la finalidad de ejecutar procesos de transformación social promoviendo la resiliencia. El ITRER involucra la acción de transformar, persigue hacer que los sujetos participantes cambien,pero sin alterar de manera total todos sus atributos esenciales característicos como colectivo. La investigación se enmarcó en el tipo Descriptivo Documental con la revisión bibliográfica de variadas investigaciones en la temática. Los cambios contextualizados desde los cuatro ámbitos de desarrollo no pueden ser llevados a cabo de forma exitosa sin la participación y compromiso por parte de los actores sociales. Las características del trabajo centrado en las personas, en el aula y otros espacios de aprendizaje, en la familia y en la comunidad son fundamentales. El lograr Instituciones educativas preparadas para promover la resiliencia en sus miembros y entorno, permitiría asumir la responsabilidad por sus propias verbalizaciones. El desarrollo de la preparación de los docentes y las acciones participativas pueden facilitar la resiliencia de los sujetos ante diferentes ámbitos sociales. Este artículo pretende realizar un análisis reflexivo para explicar las principales características y acciones de los procesos en aras del logro de personas resilientes en el medio social.<hr/>ABSTRACT The development of science and research from practice has led to the existence of different experiences that have contributed to the construction of the Transformative Reflective Research model for Social Risk Environments (ITRER). In its analysis, it was possible to particularly highlight those related to the institutional/educational field with the purpose of executing social transformation processes by promoting resilience. The ITRER involves the action of transforming, it seeks to make the participating subjects change, but without completely altering all their essential attributes characteristic as a collective. The research was framed in the Descriptive Documentary type with the bibliographic review of various investigations on the subject. The contextualized changes from the four areas of development cannot be carried out successfully without the participation and commitment of social actors. The characteristics of work centered on people, in the classroom and other learning spaces, in the family and in the community are fundamental. Achieving educational institutions prepared to promote resilience in their members and environment would allow them to assume responsibility for their own verbalizations. The development of teacher preparation and participatory actions can facilitate the resilience of subjects in different social environments. This article aims to carry out a reflective analysis to explain the main characteristics and actions of the processes in order to achieve resilient people in the social environment. <![CDATA[History of the development of the religious direction of pedagogy: the influence of spiritual and moral upbringing on the development of schoolchildren's personality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700191&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT At present, pedagogical science emphasizes exploring the factors of the spiritual development of personality. A major gap in the current state of research into the problem of spiritual and moral upbringing is the lack of development of its pedagogical concepts. The study of such a complex and multifaceted issue as spiritual and moral upbringing calls for the consideration of this problem in its historical and pedagogical aspect. The goal of the present study is to analyze key concepts of the spiritual and moral upbringing of children introduced by representatives of religious pedagogy of the second half of the 19th - early 20th century. To fulfill the purpose of the study, articles were selected from Scopus and Web of Science and analyzed, after which the main directions of pedagogical thought of the period were identified using qualitative analysis. The study demonstrates that representatives of religious pedagogy defined the principles of spiritual and moral upbringing as the self-value and sovereignty of personality, integrity, and spiritual freedom. The value orientations of spiritual and moral upbringing in the framework of general education focused on the humanities were concretized by them through striving for a spiritual ideal, a keen sense of truth and falsehood and good and evil, conscience, and dreams of righteousness.<hr/>RESUMEN En la actualidad, la ciencia pedagógica hace hincapié en la exploración de los factores del desarrollo espiritual de la personalidad. Una laguna importante en el estado actual de la investigación sobre el problema de la educación espiritual y moral es la falta de desarrollo de sus conceptos pedagógicos. El estudio de una cuestión tan compleja y polifacética como la educación espiritual y moral exige la consideración de este problema en su aspecto histórico y pedagógico. El objetivo del presente estudio es analizar los conceptos clave de la educación espiritual y moral de los niños introducidos por los representantes de la pedagogía religiosa de la segunda mitad del siglo XIX y principios del XX. Para cumplir el propósito del estudio, se seleccionaron artículos de Scopus y Web ofScience y se analizaron, tras lo cual se identificaron las principales orientaciones del pensamiento pedagógico del período mediante un análisis cualitativo. El estudio demuestra que los representantes de la pedagogía religiosa definieron los principios de la educación espiritual y moral como el autovalor y la soberanía de la personalidad, la integridad y la libertad espiritual. Las orientaciones de valor de la educación espiritual y moral en el marco de la educación general centrada en las humanidades fueron concretadas por ellos a través de la lucha por un ideal espiritual, un agudo sentido de la verdad y la falsedad y el bien y el mal, la conciencia y los sueños de rectitud. <![CDATA[Integration of knowledge on Cranio-Cervico Maxillofacial features in children with AOS and orthodontic management]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700198&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La apnea obstructiva del sueño (AOS) en niños es una condición caracterizada por la obstrucción parcial o total de las vías respiratorias durante el sueño, afectando su calidad de vida y desarrollo. Este estudio tiene como objetivo identificar las características craneocervicomaxilofaciales asociadas con AOS y evaluar cómo su integración puede mejorar el manejo ortodóntico. Se realizó una revisión exhaustiva de la literatura y se consultaron expertos en el área, analizando estudios de 2012 a 2023. Los resultados mostraron que la evaluación cefalométrica detallada de las dimensiones de la vía aérea superior, el perfil facial y las proporciones mandibulares es crucial para diseñar tratamientos ortodónticos efectivos. A pesar de los avances en técnicas como la expansión rápida del maxilar y los dispositivos de avance mandibular, la integración de conocimientos craneofaciales aún no está estandarizada en la práctica ortodóntica, lo que limita la identificación temprana y el tratamiento de AOS. Conclusivamente, una colaboración interdisciplinaria y una mayor formación en estos conocimientos son esenciales para optimizar el manejo ortodóntico y mejorar la calidad de vida de los pacientes.<hr/>ABSTRACT Obstructive sleep apnea (OSA) in children is a condition characterized by partial or total airway obstruction during sleep, affecting their quality of life and development. This study aims to identify the craniocervicomaxillofacial features associated with OSA and to evaluate how their integration can improve orthodontic management. A comprehensive literature review was conducted and experts in the field were consulted, analyzing studies from 2012 to 2023. The results showed that detailed cephalometric assessment of upper airway dimensions, facial profile, and mandibular proportions is crucial for designing effective orthodontic treatments. Despite advances in techniques such as rapid maxillary expansion and mandibular advancement devices, the integration of craniofacial knowledge is still not standardized in orthodontic practice, limiting early identification and treatment of OSA. Conclusively, interdisciplinary collaboration and increased training in this knowledge are essential to optimize orthodontic management and improve patients' quality of life. <![CDATA[Study of the satisfaction of the psychological needs of students of Health Sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700206&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La salud mental es fundamental para elevar la calidad de vida de las personas. Lograr satisfacer las necesidades psicológicas de los individuos, y en especial de los estudiantes universitarios, constituye un desafío para las universidades como para la sociedad. La presente investigación tiene como objetivo determinar el nivel de satisfacción de las necesidades psicológicas en los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud, en Chimbote. La investigación fue descriptiva-propositiva. La muestra fue de 302 estudiantes, a los que se aplicó una encuesta con 17 ítems, en la que se tuvo en cuenta la teoría de la autodeterminación y una adaptación a la escala de necesidades psicológicas básicas. Los resultados mostraron que el 49.3% de los participantes tenían necesidades psicológicas altas o medias. Se propusieron acciones desde el punto de vista individual, familiar, institucional y social para mitigar las dificultades que impiden lograr completamente que sean satisfechas las necesidades psicológicas de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT Mental health is essential to raise people's quality of life. Satisfying the psychological needs of individuals, and especially university students, is a challenge for universities and for society. The objective of this research is to determine the level of satisfaction of psychological needs in students of the Faculty of Health Sciences, in Chimbote. The research was descriptive-propositional. The sample consisted of 302 students, to whom a survey with 17 items was applied, in which the theory of self-determination and an adaptation to the scale of basic psychological needs were taken into account. The results showed that 49.3% of the participants had high or medium psychological needs.Actions were proposed from the individual, family, institutional and social points of view to mitigate the difficulties that prevent the psychological needs of students from being fully satisfied. <![CDATA[Education and tradition in conflict resolution based on cultural norms in Afro-Ecuadorian communities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La aplicación de justicia en algunos países cuyas culturas se han formado por la fusión de varias culturas por la colonización y migración, resulta una temática a tratar por los Estados y el sistema educativo que se desarrolla en ellos. En Ecuador las comunidades afroecuatorianas, poseen sus tradiciones y cultura, donde la resolución de los problemas y conflictos que se presentan, se basan esencialmente en ellas. En estas comunidades las instituciones educativas y el personal que en ellas labora, debe jugar un papel protagónico en la preservación de la cultura, las tradiciones, pero a su vez, en la forma con que se aplica la justicia. El personal de educación posee los medios para introducir desde las acciones educativas, la influencia de las legislaciones vigentes en el país, con el debido respeto a las tradiciones y cultura de la comunidad, mediante la compresión y colaboraciónde las principales figuras y líderes comunitarios. La revisión bibliográfica que se realiza de conjunto con la aplicación de encuestas, permitió evidenciar queaunque existen normas de respeto por parte del estado ecuatoriano, a la forma de aplicación de justicia para la solución de los problemas y conflictos en estas comunidades, aún se carece del total reconocimiento y respaldo por parte de las mismas. Resulta necesaria la aplicación de acciones más concretas con la ayuda del personal de educación, para el desarrollo de una mayor actualización de estas formas de resolución de conflictos, aparejadas a la conservación de la identidad cultural en las comunidades y sus tradiciones.<hr/>ABSTRACT The application of justice in some countries whose cultures have been formed by the fusion of various cultures due to colonization and migration, is an issue to be addressed by the States and the educational system that is developed in them. In Ecuador, Afro-Ecuadorian communities have their traditions and culture, where the resolution of problems and conflicts that arise is essentially based on them. In these communities, educational institutions and the personnel who work in them must play a leading role in the preservation of culture and traditions, but at the same time, in the way justice is applied. Education personnel have the means to introduce, through educational actions, the influence of the legislation in force in the country, with due respect for the traditions and culture of the community, through the understanding and collaboration of the main community figures and leaders. The bibliographic review that was carried out in conjunction with the application of surveys, made it possible to show that although there are norms of respect by the Ecuadorian state, the form of application of justice to solve problems and conflicts in these communities, there is still a lack of their total recognition and support. It is necessary to apply more concrete actions with the help of education personnel, for the development of greater updating of these forms of conflict resolution, coupled with the conservation of cultural identity in communities and their traditions. <![CDATA[Need for training for marketing. Case San Antonio del Cantón Ibarra]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700225&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La actividad comercial como parte de la economía en la Parroquia San Antonio del Cantón Ibarra, posee una dinámica que requiere de incrementar las acciones de divulgación y calidad en la oferta a sus pobladores. Las actividades realizadas para la divulgación y marketing de productos, no siempre logran crear en los clientes una expectativa eficaz, debido a que los empleados encargados de la actividad, no han recibido una preparación efectiva desde el sistema educativo para su desarrollo. En la investigación se empleó una metodología que incluyó encuestas a la población local, estudiantes y profesionales del sector educativo y análisis estadísticos de los datos recolectados. Los resultados revelan la importancia de contar por parte de la población, de mayor información sobre los productos, su calidad e importancia, a partir del empleo de plataformas digitales de comunicación donde se destacan Facebook e Instagram, lo que indica la importancia del marketing digital en esta comunidad. Las instituciones educativas realizan acciones de formación general que no siempre propician el desarrollo de habilidades en los estudiantes para la creación de un marketing atractivo al cliente y estos reciban la mayor información sobre los productos y su ubicación en los centros comerciales de la parroquia. Los resultados muestran que la actividad comercial puede ser incrementada con mayor una mayor preparación y habilidades de los empleados para el desarrollo del marketing a través de medios de comunicación con énfasis en las plataformas digitales, lo que puede elevar el desarrollo de la economía en la Parroquia.<hr/>ABSTRACT The commercial activity as part of the economy in the San Antonio Parish of the Ibarra Canton, has a dynamic that requires increasing dissemination actions and quality in the offer to its residents. The activities carried out for the dissemination and marketing of products do not always manage to create effective expectations in customers, because the employees in charge of the activity have not received effective preparation from the educational system for their development. The research used a methodology that included surveys of the local population, students and professionals in the educational sector and statistical analysis of the data collected. The results reveal the importance of the population having more information about the products, their quality and importance, based on the use of digital communication platforms where Facebook and Instagram stand out, which indicates the importance of digital marketing in this community. Educational institutions carry out general training actions that do not always promote the development of skills in students for the creation of attractive marketing to the customer and they receive the most information about the products and their location in the shopping centers of the parish. The results show that commercial activity can be increased with greater preparation and skills of employees for the development of marketing through media with emphasis on digital platforms, which can increase the development of the economy in the Parish. <![CDATA[Introduction of interactive learning technology with the use of entertainment content in the training of philology students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700233&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Contemporary practice of foreign language teaching in higher education is largely determined by global trends of changing teaching technologies, which involve interactive methods. Interactive learning methods raise students' interest in foreign language learning and make this process more engaging and richer. The purpose of the paper is to analyze the possibilities of interactive learning with the use of entertainment content in the training of philology students. Based on scientific and methodological literature analysis and an expert survey, the study identifies the advantages of learning English using various entertainment content and proposes relevant Internet resources. The authors conclude that entertainment content with audio and video recordings of songs and films, including series and their fragments, attracts the interest of students of all ages and makes classes more interesting and informative. Interactive learning relying on entertainment content not only increases student interest but develops several speech skills simultaneously.<hr/>RESUMEN La práctica contemporánea de la enseñanza de lenguas extranjeras en la educación superior está determinada en gran medida por las tendencias globales de cambio de las tecnologías de la enseñanza, que implican métodos interactivos. Los métodos de aprendizaje interactivos aumentan el interés de los estudiantes por el aprendizaje de lenguas extranjeras y hacen que este proceso sea más atractivo y enriquecedor. El objetivo del artículo es analizar las posibilidades del aprendizaje interactivo con el uso de contenidos de entretenimiento en la formación de estudiantes de filología. Basándose en el análisis científico y metodológico de la literatura y en una encuesta a expertos, el estudio identifica las ventajas de aprender inglés utilizando diversos contenidos de entretenimiento y propone recursos de Internet relevantes. Los autores concluyen que los contenidos de entretenimiento con grabaciones de audio y vídeo de canciones y películas, incluidas series y sus fragmentos, atraen el interés de estudiantes de todas las edades y hacen que las clases sean más interesantes e informativas. El aprendizaje interactivo basado en contenidos de entretenimiento no sólo aumenta el interés de los alumnos, sino que desarrolla simultáneamente varias destrezas del habla. <![CDATA[University study on the efficacy of bone-supported maxillary expansion with miniscrews in young adults]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700240&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Inicialmente la expansión palatina rápida asistida por minitornillos se enfocado en ser aplicada antes del pico de crecimiento, es decir, en la etapa de crecimiento prepuberal, en los últimos años esta técnica ha sido empleada en el tratamiento de deficiencia maxilar en adultos jóvenes. Se revisa la literatura con respecto al uso de minitornillos en la expansión rápida palatina aplicada en adultos jóvenes. La literatura se seleccionó mediante una búsqueda en las bases de datos electrónicas: Pubmed, lilacs, Scopus, Cochrane, Google Academic, epistemonikos. La búsqueda se restringió a artículos sin limitación del idioma publicados desde marzo 2013. Después de aplicar los criterios de inclusión en total se obtuvieron y revisaron 21 artículos. La literatura disponible reveló que la edad no es un fator determinante en el nivel de osificación de la sutura media palatina para la elección de una técnica MARPE.<hr/>ABSTRACT Initially, miniscrew-assisted rapid palatal expansion focused on being applied before the growth spurt, i.e. in the prepubertal growth stage. In recent years this technique has been used in the treatment of maxillary deficiency in young adults. The literature is reviewed regarding the use of miniscrews in rapid palatal expansion applied in young adults. The literature was selected by searching the following electronic databases: Pubmed, lilacs, Scopus, Cochrane, Google Academic, epistemonikos. The keywords used were: maxilla; expansion; minimplants; adults. The search was restricted to articles without language limitation published since March 2013. After applying the inclusion criteria a total of 21 articles were obtained and reviewed. The available literature revealed that age is not a determining factor in the level of ossification of the midpalatal suture for the choice of a MARPE technique. <![CDATA[Practical training in the distalization of maxillary molars by means of mini-implants in skeletal class II]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700249&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El uso de mini-implantes para la distalización de molares maxilares en pacientes con maloclusión Clase II esqueletal ha demostrado ser una técnica eficaz en ortodoncia. Sin embargo, la integración efectiva del aprendizaje práctico en esta técnica aún enfrenta desafíos significativos. El objetivo de esta investigación es evaluar cómo el aprendizaje práctico puede optimizar la formación de ortodoncistas en el uso de mini-implantes. La metodología consistió en una revisión exhaustiva de la literatura y consulta con expertos, abarcando estudios de bases de datos reconocidas y artículos relevantes sobre el tema. Los resultados indican que la formación práctica permite a los ortodoncistas adquirir habilidades cruciales para seleccionar y aplicar mini-implantes de manera efectiva, maximizar la tracción en masa, y realizar un monitoreo continuo del tratamiento. Las conclusiones destacan la importancia de una evaluación personalizada del paciente, el manejo de la biomecánica, y la cooperación del paciente para el éxito del tratamiento. La formación práctica es esencial para abordar estos aspectos y mejorar los resultados clínicos.<hr/>ABSTRACT The use of mini-implants for maxillary molar distalization in patients with skeletal Class II malocclusion has proven to be an effective technique in orthodontics. However, effective integration of hands-on learning in this technique still faces significant challenges. The aim of this research is to evaluate how learning-by-doing can optimize the training of orthodontists in the use of mini-implants. The methodology consisted of a comprehensive literature review and consultation with experts, including studies of recognized databases and relevant articles on the subject. The results indicate that hands-on training enables orthodontists to acquire crucial skills to effectively select and apply mini-implants, maximize mass traction, and perform continuous treatment monitoring. The findings highlight the importance of a personalized patient assessment, management of biomechanics, and patient cooperation for treatment success. Hands-on training is essential to address these issues and improve clinical outcomes. <![CDATA[Participatory and collaborative evaluation in higher education: student empowerment and learning transfer]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000700480&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se describe desde un enfoque evaluativo transformacional los procesos de evaluación que han vivenciado los estudiantes del Diplomado en Docencia Universitaria. Consideró un enfoque metodológico cualitativo-descriptivo, con un estudio intrínseco de casos, con la participación de 22 estudiantes. Se develan las fortalezas y nudos críticos, así como las propuestas de mejoramiento que surgen de la participación activa de los estudiantes en sus procesos de evaluación, quiénes reconocen la seguridad que les da el trabajar con otros de manera colaborativa, lo que les contribuyó a organizar sus trabajos, actividades y realizar la transferencia y aplicabilidad de los mismos. Se reconoce y valora el trabajo colaborativo entre pares, puesto que les permitió visibilizar y verbalizar sus errores sin temores, así como reconocer lo plausible de las tareas evaluativas colaborativas y participativas, fortaleciendo la capacidad de reflexión, de análisis, de toma de decisiones, de compromiso con la tarea, de respeto hacia el otro, de escucha activa, de trabajo autónomo e independiente. La participación de los estudiantes en la evaluación de sus aprendizajes desde modelos basados en el empoderamiento estudiantil, mejora su autoeficacia, confianza y compromiso con la tarea, generando un mayor impacto en calidad de los aprendizajes estudiantiles.<hr/>ABSTRACT The evaluation processes that the students of the Diploma in University Teaching have experienced are described from a transformational evaluative approach. It considered a qualitative-descriptive methodological approach, with an intrinsic case study, with the participation of 22 students. The strengths and critical nodes are revealed, as well as the improvement proposals that arise from the active participation of students in their evaluation processes, who recognize the security that working with others in a collaborative manner gives them, which contributed to them. to organize their work, activities and carry out their transfer and applicability. Collaborative work among peers is recognized and valued, since it allowed them to make their errors visible and verbalize without fear, as well as recognize the plausibility of collaborative and participatory evaluative tasks, strengthening the capacity for reflection, analysis, and decision-making, commitment to the task, respect for others, active listening, autonomous and independent work. The participation of students in the evaluation of their learning from models based on student empowerment improves their self-efficacy, confidence and commitment to the task, generating a greater impact on the quality of student learning.