Scielo RSS <![CDATA[Cofin Habana]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2073-606120250001&lang=pt vol. 19 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Financing and its impact on the growth of Pymes in Perú, a systematic review]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La presente información tuvo como objetivo determinar el impacto del financiamiento en el crecimiento de las Pymes. El análisis metodológico es de tipo descriptivo, no experimental, la información se recopiló mediante revisión bibliográfica, aplicando el análisis documental. Los resultados muestran que las Pymes tuvieron brechas de acceso que les permitieron acceder a un financiamiento por elevadas tasas, sustento documentario, falta de garantías, capacidad de pago e historial crediticio, los cuales fueron generados por recursos de las familias propietarias de las Pymes, por el mercado de valores y por terceros que no forman parte del sistema financiero. Por lo tanto, se concluye que el acceso al financiamiento en las distintas fuentes financieras contribuye en el crecimiento empresarial de las Pymes y por ende al impacto en las economías de los países.<hr/>ABSTRACT The objective of this information was to determine the impact of financing on the growth of Pymes. The methodological analysis is descriptive, non-experimental, the information was collected through bibliographic review, applying documentary analysis. The results show that the Pymes presented access gaps that allowed them to access financing, due to high rates, documentary support, lack of guarantees, payment capacity, credit history, which were generated by the own resources of the families that own the companies. Pymes, securities market and by third parties that are not part of the financial system, therefore, it is concluded that access to financing from different financial sources contributes to the business growth of Pymes and therefore to the impact on the economies of the countries. countries. <![CDATA[Beyond the social background of Mexico's tax reforms: a reminder for current public policy making]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo del presente artículo es revalorizar la naturaleza social que conlleva una reforma hacendaria por parte del Estado como una reconfiguración institucional en su ámbito financiero. Desafortunadamente, en los últimos diez años las reformas hacendarias en México han estado orientadas a mejorar únicamente los esquemas de fiscalización y recaudación, descuidando en gran medida la esencia social que debería prevalecer, priorizándose siempre el fin económico sobre el social, lo cual se ve reflejado en el exceso de reformas fiscales que inciden en el ámbito de los contribuyentes. Por ello proponemos hacer una articulación teórica de tales reformas, incorporándosele una dimensión societal, la cual garantice hacer una reconfiguración de los sistemas tributarios sin caer en un exceso de cambios recurrentes y poco alentadores. El resultado esperado será reforzar la Administración Pública en el diseño de reformas fiscales realmente integrales, y por ende, alinear la parte social con la económica.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to revalue the social nature of a tax reform by the State as an institutional reconfiguration in its financial field. Unfortunately in Mexico, over the past ten years, the reforms have been aimed at improving only the schemes of oversight and collection, neglecting to a large extent the social essence that should prevail, always prioritizing the economic purpose over the social, which are reflected in the excess of tax reforms and that affect the scope of taxpayers. For this reason, we propose to make a theoretical articulation of such reforms, establishing a corporate dimension, societal dimension, which ensures that tax systems are reconfigured without falling into an excess of recurrent and unless encouraging changes. The expected result will be to strengthen the Public Administration in designing truly comprehensive tax reforms, and thus aligning the social and economic part. <![CDATA[Management of organizational change]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz legó el concepto de Revolución, en el cual se expresa «Revolución es sentido del momento histórico; es cambiar todo lo que debe ser cambiado». Se ha comenzado con esta cita para argumentar la importancia y actualidad del tema relacionado con el cambio organizacional, que viene desarrollándose desde la mitad del siglo pasado por el psicólogo Kurt Lewin (1952) y otros destacados especialistas. El cambio en las organizaciones es lo que garantiza la adaptación a las condiciones existentes del entorno y permite su desarrollo y el cumplimiento de la misión. La gestión del cambio organizacional persigue los objetivos de identificar los modelos correspondientes de cambio y sus principales elementos, así como las acciones relacionadas. El contenido incluye algunos modelos de cambio existentes y sus principales elementos y, a su vez, la gestión del cambio: descongelar, restructurar y recongelar, así como las acciones organizacionales.<hr/>ABSTRACT Commander in Chief Fidel Castro Ruz bequeathed the concept of Revolution, in which it is expressed «Revolution is the meaning of the historical moment; It is to change everything that must be changed». We have begun with this reference to argue the importance and relevance of the topic related to organizational change, which has been developed since the middle of the last century by the psychologist Kurt Lewin (1952) and others prominent specialists. Change in organizations guarantees adaptation to the existing conditions of the environment and allows their development and fulfillment of the mission. Organizational change management pursues the objectives of: identifying the corresponding change models and their main elements, as well as related actions. The content includes some existing change models and their main elements, in turn, change management: defrost, restructuring and refreezing, as well as organizational actions. <![CDATA[Procedure for the design of the structure as a strategic support. Case study: Grupo Caudal, S.A.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En las ciencias de la administración moderna predomina la concepción de que la estructura organizativa constituye un soporte de la estrategia organizacional. No obstante, aunque esta es una idea que prevalece en lo teórico, no siempre se tiene en cuenta en la práctica de la dirección organizacional. El presente trabajo tiene como objetivo mostrar el procedimiento empleado en el marco del proceso de Consultoría Integral Colaborativa desarrollado en el Grupo Caudal S.A. para diseñar la estructura organizativa del mismo. Esto corrobora el criterio de que la estrategia se encuentra presente en todos los pasos del diseño estructural y que, al mismo tiempo, la estructura constituye su soporte. El instrumento utilizado para el diseño de la estructura organizativa del Grupo Caudal, S.A. se integra de manera armónica a la metodología empleada por un colectivo de profesores-consultores e investigadores del Centro de Estudios de Técnicas de Dirección (CETED) de la Universidad de La Habana para la elaboración de la proyección estratégica de las organizaciones. Este enfoque metodológico garantizó que la proyección estratégica elaborada con anterioridad se convirtiera en plataforma de partida del proceso seguido para el diseño de la estructura organizativa del Grupo y que, a su vez, esta última responda plenamente a la estrategia organizacional, como un instrumento efectivo de dirección y control estratégico de la empresa.<hr/>ABSTRACT In current administration sciences, the conception that the organizational structure constitutes support for the organizational strategy predominates. However, although this is an idea that prevails in theory, it is not always taken into account in the practice of organizational management. The objective of this work is to show the procedure used in the framework of the Collaborative Integral Consulting process developed in Grupo Caudal S.A. to design its organizational structure. This corroborates the criterion that the strategy is present in all the steps of the structural design and that, at the same time, the structure constitutes its support. The instrument used to design the organizational structure of Grupo Caudal, S.A. it integrates harmoniously with the methodology used by a group of professors-consultants and researchers from the Center for the Study of Management Techniques (CETED) of the University of Havana for the elaboration of the strategic projection of the organizations. This methodological approach guaranteed that the strategic projection prepared previously became the starting platform for the process followed for the design of the Group's organizational structure and that, in turn, its latter fully responds to the organizational strategy, as an effective management instrument and strategic control of the company. <![CDATA[Inventory control and its impact on profitability. Case Los Gemelos lubrication plant in the city of Portoviejo, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Para las empresas, el inventario representa un costo elevado. Sin embargo, es una parte esencial del negocio, especialmente para los distribuidores de lubricantes para automóviles, ya que les permite mantener un inventario para la compra y venta. Mantener el orden y control sobre los inventarios se ha convertido en una tarea que requiere de mucha responsabilidad y compromiso, más aún cuando se utilizan en diferentes tipos de vehículos sin asignar un número de salida o destino. Las políticas y procesos proporcionan un mejor control, lo que contribuye a la toma de decisiones de gestión y contribuye a la rentabilidad con buena salud financiera. En el proceso de investigación se utilizaron técnicas bibliográficas, teóricas, empíricas, analíticas y, por supuesto, la observación directa, metodología que proporcionó información que permitió determinar cómo el control de inventarios incide en la rentabilidad de las empresas, al garantizar que tenga ingresos en el presente y en el futuro, como también la facilidad de obtener repuestos ante potenciales inconvenientes mecánicos de automóviles. El resultado de la investigación tendrá como principal beneficiario a la Lubricadora Los Gemelos, la cual proporcionó información necesaria para describir los problemas existentes y que ayudará al mejoramiento del proceso de control de inventario en forma eficiente y eficaz. Además, servirá de guía de consulta para aquellos necesita conocer de manera amplia la forma de evaluar los procesos relacionados con el control de inventarios y su incidencia en la rentabilidad.<hr/>ABSTRACT For companies, inventory represents a high cost. However, it is an essential part of the business, especially for automotive lubricant distributors, as it allows them to maintain inventory for buying and selling. To maintaining order and control over the inventories has become a task that requires a lot of responsibility and commitment, even more so when they are used in different types of vehicles without assigning an exit or destination number. Policies and processes provide better control, which contributes to management decision making and contributes to profitability with good financial health. In the research, bibliographic, theoretical, empirical, and analytical techniques were used and of course direct observation; methodology that provided information that allowed us to determine that inventory control does affect the profitability of companies since this guarantees that the company will have income in the present and future, as well as the ease of obtaining spare parts in the event of future automobile mechanical problems. The result of the investigation will serve to the Lubricadora Los Gemelos as the main beneficiary, which provided necessary information, described the existing problems and will help improve the inventory control process in an efficient and effective manner. In addition, it will serve as a reference guide for those who need to know broadly how to evaluate the processes related to inventory control and its impact on profitability. <![CDATA[Inventory management and its impact on IMPORFRIOYSERVI S.A.'s sales levels]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La gestión de inventarios es crucial en las ventas ya que garantiza la disponibilidad de productos, optimiza los niveles de stock, evita pérdidas por obsolescencia y mejora la satisfacción del cliente al asegurar entregas puntuales y eficientes. La investigación desarrollada tuvo como objetivo analizar la incidencia de la gestión de inventario en los niveles de venta de la empresa IMPORFRIOYSERVI S.A. en el año 2022. El diseño metodológico incluyó un enfoque cuantitativo, con un tipo de estudio descriptivo y un diseño de campo. Se aplicó un muestreo no probabilístico por conveniencia, el cual dio una muestra de 48 sujetos que laboraban en la empresa. Se aplicaron dos cuestionarios contentivos de 16 preguntas cerradas apoyados en la escala de tipo Likert con cinco alternativas de respuesta. La confiabilidad de los instrumentos se determinó mediante el coeficiente Alfa de Cronbach. La correlación de las variables se obtuvo a través de Rho de Spearman. Con un Rho de 0.810, lo que sugirió una relación directa entre ambas variables. Se concluye que una distribución equilibrada entre los niveles de gestión de inventarios mejora la planificación, organización y control. La empresa debe priorizar estos aspectos para optimizar sus procesos de inventario. La gestión de inventarios y las ventas están correlacionadas positivamente, subrayando la influencia directa de la gestión de inventarios en las ventas, lo que destaca la necesidad de una gestión eficiente de inventarios para el éxito de IMPORFRIOYSERVI S.A.<hr/>ABSTRACT Inventory management is crucial in sales as it ensures product availability, optimizes stock levels, avoids loss of obsolescence and improves customer satisfaction by ensuring timely and efficient deliveries. The aim of the investigation was to analyse the impact of inventory management on the sales levels of Imporfrioyservi S.A. in 2022. Methodological design includes a quantitative approach, with a descriptive study type and field design. A non-probability sampling was applied to give a sample of 48 subjects working in the company. Two questionnaires containing 16 closed questions supported on the Likert-type scale with five alternatives were implemented. The reliability of the instruments was determined by the Cronbach Alpha coefficient. The correlation of the variables was obtained through Spearman's Rho. With a Rho of 0,810, which suggested a direct relationship between the two variables. It is concluded that balanced distribution among inventory management levels improves planning, organization and control. The company must prioritize these aspects in order to optimize its inventory processes. Inventory management and sales are positively correlated, underlining the direct influence of inventory management on sales, highlighting the need for efficient inventory management for the success of IMPORFRIOYSSERVI S.A. <![CDATA[Innovation in the prices of food substitute products in the swine diet in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo evaluó, con el enfoque Sistema de Gestión del Gobierno basado en Ciencia e innovación, los resultados actuales del papel de los precios para la sustitución de importaciones, y propone, desde un procedimiento específico para las plantas proteicas, nuevas bases conceptuales para la formación de los precios que sustituyen alimento animal importado.<hr/>SUMMARY The work evaluates with the Government Management System approach based on Science and innovation, the current results of the role of prices for import substitution and proposes, from a specific procedure for protein plants, new conceptual bases for the formation of the prices that replace imported animal feed. <![CDATA[Procedure for the design of book prices sheets in university publishing departments]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En Cuba, la política de precios es inherente al papel rector que ejerce el estado socialista sobre la economía. El objetivo de este trabajo es elaborar un procedimiento para el diseño de una ficha de precio que permita establecer el valor de venta de los libros en departamentos editoriales universitarios. El procedimiento se aplicó en un caso de estudio en el Departamento Editorial ConCiencia, de la Universidad de Holguín. Para ello, primeramente, se revisó la terminología teórico-conceptual vinculada al proceso de formación de precios, así como las legislaciones vigentes. Se obtuvo como resultado un procedimiento novedoso para la contabilidad de costos, que permite la comprensión, explicación e interpretación de las fichas de precios.<hr/>ABSTRACT In Cuba, Price Policy is inherent in the leading role exercised by the socialist state over the economy. The objective of this work is to provide university publishing departments with a procedure for the design of a price sheet of books published by them. The procedure was applied in a case study in the Editorial Department ConCiencia of the University of Holguín. To this end, first, the theoretical-conceptual terminology linked to the price formation process was reviewed, as well as the current legislations. The result was a novel procedure for Cost Accounting, which allows the understanding, explanation and interpretation of price sheets. <![CDATA[Innovative strategies for a sustainable future: approach from the Biofactory Terram Agroconsultancy]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El estudio se centró en analizar las estrategias de sostenibilidad aplicables a la Agroconsultoría Biofábrica Terram en sus operaciones y modelo de negocio. Con la utilización del enfoque cuantitativo se aplicó una encuesta de escala de Likert a los siete miembros del personal de la organización, que abarcó aspectos como la percepción de la sostenibilidad en la empresa, la implementación de estrategias de innovación sostenible, el impacto de estas estrategias y los desafíos asociados. En el marco de sus operaciones sostenibles, la Agroconsultoría Biofábrica Terram ha implementado estrategias clave como el uso de energías renovables, los programas de reciclaje y gestión de residuos, la optimización de la eficiencia hídrica y la adopción de prácticas de agricultura de precisión. Estas iniciativas forman los ejes fundamentales de su modelo de negocio sostenible y son esenciales para la mejora continua y el fortalecimiento de la cultura organizacional hacia la sostenibilidad. Los resultados revelaron una mezcla de percepciones, con tendencias hacia la neutralidad y el acuerdo, pero con una presencia notable de desacuerdo y total desacuerdo en varias áreas clave. Los hallazgos indicaron que, aunque hay conciencia y esfuerzos hacia la sostenibilidad, existen áreas significativas que requieren atención, particularmente en la comunicación efectiva de los objetivos de sostenibilidad, la capacitación en prácticas sostenibles y la gestión del cambio hacia prácticas más sostenibles. En conclusión, la Agroconsultoría Biofábrica Terram ha hecho avances en la incorporación de la sostenibilidad en su modelo de negocio, pero enfrenta desafíos en la plena implementación y la aceptación de estas estrategias. Se recomienda mejorar la comunicación, capacitación, participación de los empleados y la gestión del cambio, para fortalecer la cultura organizacional y mejorar la eficiencia operativa.<hr/>ABSTRACT The study focused on analyzing the sustainability strategies applicable to the Agroconsultancy Biofactory Terram in its operations and business model. Using a quantitative approach, a Likert-type scale survey was applied to the 7 staff members of the organization, covering aspects such as the perception of sustainability in the company, the implementation of sustainable innovation strategies, the impact of these strategies and the associated challenges. The results revealed a mix of perceptions, with tendencies towards neutrality and agreement, but with a notable presence of disagreement and total disagreement in several key areas. The findings indicated that, while there is awareness and effort towards sustainability, there are significant areas that require attention, particularly in effective communication of sustainability objectives, training in sustainable practices, and managing change towards more sustainable practices. In conclusion, Agroconsultoría Biofábrica Terram has made progress in incorporating sustainability into its business model, but faces challenges in the full implementation and acceptance of these strategies. Improved communication, training, employee participation and change management are recommended to strengthen organizational culture and improve operational efficiency. <![CDATA[The financing of micro, small and medium enterprises]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las micro, pequeñas y medianas empresas o Mipymes representan el 99,8 % de los negocios a nivel nacional en México, son de suma importancia para el eje económico, la creación de empleos e incluso en el desarrollo regional. El objetivo principal del presente trabajo es describir la importancia de los instrumentos financieros en el financiamiento de las Mipymes.<hr/>ABSTRACT Micro, small and medium enterprises or MSMEs represent 99,8 % of businesses nationwide in Mexico, they are of the utmost importance for the economic axis, job creation and even regional development. In this sense, the main objective of this paper is to describe the importance of financial instruments in the financing of MSMEs. The present investigation is documentary, since the main method and technique of investigation was the investigation of documents. <![CDATA[Colombia-Japan trade relations between 2010 and 2020, and their prospects]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Durante la década del 2010 al 2020, las relaciones comerciales entre Colombia y Japón experimentaron un crecimiento significativo. Japón se convirtió en uno de los principales socios comerciales de Colombia en Asia, y ambos países firmaron varios acuerdos de cooperación económica para impulsar el comercio y la inversión. En el año 2010, el intercambio comercial entre Colombia y Japón alcanzó los 1300 millones de dólares, con un saldo favorable para Colombia. Durante los años siguientes, se registró un aumento constante del comercio bilateral, llegando a superar los 2000 millones de dólares en 2019 y entra en vigor el Acuerdo de Asociación Económica entre Colombia y Japón, el cual promueve la liberalización comercial y la facilitación de la inversión entre los dos países.<hr/>ABSTRACT During the decade from 2010 to 2020, trade relations between Colombia and Japan experienced significant growth. Japan became one of Colombia's main trading partners in Asia, and both countries signed several economic cooperation agreements to boost trade and investment. In 2010, trade between Colombia and Japan reached 1,300 million dollars, with a favorable balance for Colombia. During the following years, there was a steady increase in bilateral trade, reaching more than 20 million dollars in 2019 and the Economic Partnership Agreement between Colombia and Japan came into force, which promotes trade liberalization and investment facilitation between the two countries. <![CDATA[Internal control deficiencies in micro, small and medium-sized companies: case of the municipality of Celaya, Guanajuato, Mexico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las micro, pequeñas y medianas empresas (Mipymes) son importantes para la economía mexicana, considerando que son un elemento esencial para la generación de empleo y productividad del país. El objetivo de la investigación es identificar las áreas de oportunidad que necesitan fortalecer las Mipymes de la industria manufacturera de alimentos y comercio al por menor de artículos para el cuidado de la salud, ubicadas en el municipio Celaya, Guanajuato, México, para proponer cursos de capacitación que les permita a los empresarios mejorar su toma de decisiones, relativas a optimizar el control interno de su empresa. Para lograr el propósito de la investigación se obtuvo información de trece empresarios de organizaciones incluidas dentro del sector de la industria manufacturera de alimentos y el comercio al por menor de artículos para el cuidado de la salud de dicho municipio. Este estudio tuvo un enfoque de investigación-acción y fue desarrollado bajo el método cualitativo. Por medio de la investigación se logró identificar que hoy en día en las Mipymes existen problemas de control interno, los cuales requieren ser atendidos.<hr/>ABSTRACT Micro, small and medium-sized enterprises (Mipymes) are important for the Mexican economy, considering that they are an essential element for the generation of employment and productivity in the country. The objective of the research is to identify the areas of opportunity that need to be strengthened by MSMEs in the food manufacturing industry and retail trade of health care items located in the municipality of Celaya, Guanajuato, Mexico, to propose training courses, training that allows businessmen to improve their decision-making, relative to optimizing the internal control of their company. To achieve the purpose of the investigation, information was obtained from thirteen businessmen from organizations included within the food manufacturing industry and retail trade of health care items in said municipality. This study was developed under the qualitative method with an action research approach. Through the investigation it was possible to identify that in MSMEs today there are internal control problems, which need to be addressed. <![CDATA[Education as a public good: higher education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La educación es factor fundamental del progreso de una sociedad, su definición como bien público ha constituido el principio esencial del discurso internacional, al ser concebido como un derecho individual que se corresponde con las obligaciones que asumen los Estados. La idea de que la educación debe ser financiada y administrada totalmente por el Estado ya no es viable, considerando el crecimiento de la demanda, lo que conlleva a necesitar ayuda del sector privado. El criterio en torno a que la educación debe ser un proceso continuado, coloca a la educación universitaria o superior en una polémica discutible y cuestionable. El objetivo de la presente investigación es analizar la educación como bien público y dentro de esta la educación superior, considerando el debate teórico al respecto y las tendencias actuales a la privatización.<hr/>SUMMARY Education is a fundamental factor in the progress of a society, its definition as a public good has been the essential principle of international discourse, as it is conceived as an individual right that corresponds to the obligations assumed by States. The idea that education should be financed and administered entirely by the State is no longer viable, considering the growth in demand, which leads to the need for help from the private sector. The criterion that education should be a continuous process places university or higher education in a debatable and questionable controversy. The objective of this research is to analyze education as a public good and within it higher education, considering the theoretical debate on the subject and the current trends towards privatization. <![CDATA[Design of the procedure for the construction and assembly of the drip irrigation system]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En la literatura disponible en materia de organización empresarial se identifica la necesidad de responder a objetivos y metas planteadas, crear métodos de trabajo correctos para el desempeño de actividades, agilizar los procesos, optimizar los recursos y disminuir los costos. La gestión de procesos es un método que ayuda a la dirección de las empresas a identificar, representar, diseñar, formalizar, controlar, mejorar y hacer más productivos los procesos de la organización logrando confianza del cliente, la importancia del mismo ha ido surgiendo de manera gradual en los modelos de gestión empresarial, convirtiéndose en medios bien útiles para modificar la entidad y adaptarse al entorno, para asegurar que las actividades se realicen de una forma ordenada y sin improvisaciones, se diseñan procesos que sean el hilo conductor al objetivo propuesto por el mismo. El presente trabajo de investigación trazó como objetivo diseñar el procedimiento para la construcción y montaje del sistema de riego por goteo, en la empresa AZUTECNIA, la caracterización del proceso y la identificación de las principales deficiencias mediante diagrama de flujo y análisis con expertos, llevaron a organizar y ordenar el mismo, siendo una de las actividades que más contribuyeron a la obtención de más caña por hectárea.<hr/>SUMMARY The available literature on business organization identifies the need to respond to objectives and goals, create correct working methods for the performance of activities, streamline processes, optimize resources and reduce costs. Process management is a method that helps the management of companies to identify, represent, design, formalize, control, improve and make more productive the processes of the organization achieving customer trust, the importance of it has been emerging gradually in business management models, becoming very useful means to modify the entity and adapt to the environment, to ensure that the activities are carried out in an orderly manner and without improvisations, processes are designed that are the guiding thread to the objective proposed by it. The present research work aimed to design the procedure for the construction and assembly of the Drip Irrigation System, in the company AZUTECNIA, The characterization of the process and the identification of the main deficiencies through a flow chart and analysis with experts, led to organize and order it, being one of the activities that most contributed to obtaining more cane per hectare. <![CDATA[Credit Portfolio Management and Social Benefit, in the Microfinance Portfolio of an NGO]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El manejo de las finanzas dentro de las organizaciones no gubernamentales (ONGs), obedece al interés de medir el beneficio alcanzado sobre la población objetivo de ayuda; bajo esta observación, no se puede evaluar el rendimiento en las mismas condiciones que se daría para una empresa, debido a esto, el presente estudio buscó analizar la gestión de la cartera de créditos y el beneficio social en el portafolio de microfinanzas de la ONG ADRA Perú, por medio de una investigación de metodología descriptiva y diseño no experimental, para lo cual valoró la percepción de la gestión a través de un cuestionario y el alcance social por medio de una comparación periódica de los créditos otorgados a través de una revisión documental. Los resultados evidencian que la gestión es regular en un 70 % y que el alcance social sobre los otorgamientos de créditos fue disminuido en su proyección por la pandemia de la covid-19; sin embargo, la ONG denota un adecuado uso de sus recursos del 95 % sobre el alcance de su asistencia social.<hr/>ABSTRACT The management of finances within non-governmental organizations (NGOs), obeys the interest of measuring the benefit achieved on the target population of aid; Under this observation, the performance cannot be evaluated in the same conditions that would occur for a company, due to this, the present study sought to analyze the management of the credit portfolio and social benefit in the microfinance portfolio of the NGO ADRA Peru, through an investigation of descriptive methodology and non-experimental design, for which the perception of management was assessed through a questionnaire and the social scope through a periodic comparison of the credits granted through a documentary review. The results show that management is 70 % regular and that the social scope of credit granting was decreased in its projection due to the covid-19 pandemic; however, the NGO denotes an adequate use of its resources of 95 % over the scope of its social assistance. <![CDATA[Considerations on the use of the systems automated accountants in the financial audits]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612025000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Hoy en día el desarrollo de las tecnologías de la información y las comunicaciones conducen a la utilización de los sistemas de información como herramientas principales para el desarrollo del trabajo. Disponer de los sistemas automatizados contable en las Auditorías Financieras permite consultar la suficiente información para comprobar la efectividad de las operaciones en cuanto a su confiabilidad y seguridad para proporcionar la seguridad razonable como la base de un dictamen de auditoría. A nivel internacional se disponen de herramientas para el Análisis, Extracción y Auditoría de Datos, que provee funcionalidades para aplicar numerosas y buenas prácticas en las Técnicas de Auditoría Asistida con Computador (TAAC) universalmente aceptadas para Auditorias Basadas en Datos o Transacciones. En nuestro país para la realización de auditorías financieras no se dispone en todo el sistema nacional de auditorías, de herramientas desarrolladas para el análisis y extracción de datos, aunque es posible ampliar el análisis, evaluación y verificación a partir de las informaciones que se pueden obtener de los sistemas automatizados contables.<hr/>ABSTRACT Today in day the development of the technologies of the information and the communications lead to the use of the systems of information like main tools for the development of the work. To have the systems automated accountant in the Financial Audits allows to consult the enough information to check the effectiveness of the operations as for their dependability and security to provide the reasonable security as the base of an audit verdict. At international level they have tools for the Analysis, Extraction and Audit of Data that it provides functionalities to apply numerous and good practical in the Techniques of Attended Audit with Computer (TAAC) universally accepted for Based Audits in Data or Transactions. In our country for the realization of financial audits doesn't prepare in the whole national system of audits, of tools developed for the analysis and extraction of data, although it is possible to enlarge the analysis, evaluation and verification starting from the informations that can be obtained of the systems automated accountants.